Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweeek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

Iets aparts, maar je zou eens info of navraag kunnen doen ...... tegenwoordige bouw is veelal gips en kalkzand steen en dit is toch wel gewichtig om zomaar overal te hangen (lijkt mij)
Ik verzamel gaandeweg een aantal vragen en zal die bundelen. Heb de vraag al uitstaan waar ik met technische vragen terecht kan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartske schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Je grafiek lijkt op die van mij, zie hieronder een screenshot. Ik heb een vraag via de app ingeschoten. Hopelijk krijg ik daar snel reactie op. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. Ik heb de P1 splitter tijdelijk weggehaald en hij zit nu direct op de meter, maar lijkt geen verschil te maken.

[Afbeelding]
Heb je diagnose gedaan? de MT reageert misschien op de verkeerde fase?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:50
is dit niet een versie 1 MT? Ik zie de beugel (versie 1) en geen handvaten bovenop nog de gaten daarvoor bovenop ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Witlof schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:51:
Ik heb even wat foto's gemaakt. Deze batterij (V2 - geen uitstekende koelribben) moet nog terug (i.v.m. de schade aan de (niet zo uitstekende) koelribben - zo uit de doos gekomen - schade gemeld en wordt opgelost). Maar deze beugels zaten er dus bij en passen (heb ze niet bevestigd maar ervoor gehouden omdat deze dus weer terug moet).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
denk dat je de haken links en rechts omgewisseld hebt ... en dan past alles wel op de beugel - al dan niet met een milimeter bij duwen - hamerke klop (was ook op v1 soms nodig om de haak iets meer te plooien of niet naar binnen - buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Dat is een V1, die had altijd al beugels. Het is bijzonder dat er bij een V2 beugels worden geleverd (die blijkbaar ook passen).
Ze hebben dus de laatste weken blijkbaar een versie 2.2 met beugels, mijn V2 had geen ophangbeugel.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Ik krijg er ook niet direct een heel veilig gevoel bij idd. Je moet dat ding ivm gewicht met 2 mensen optillen en om die dan vervolgens aan maar 4 van dergelijke schroefjes op te hangen... Maar goed, zal wel getest zijn.
dergelijke schroeven (en zeker op de zijdelingse manier) kunnen elk gemakkelijk tientallen kilo's aan - dat zit goed ...
het gewicht om het eenmaal op de beugel te hangen is idd eenmalig, en dus best met twee te doen ...

belangrijker is op welke muur je dit hangt. Is tenslotte 65 kgr en bvb. een gipsmuurtje zou ik niet gebruiken - ga best voor een stevige stenen / beton muur met diepe verankeringsbouten in de muur ... dan zit alls stevig vast ...

Persoonlijk is het vooral een vereenvoudiging. Je hangt één baar die van links naar eechts aan de zijkant van de MT vastgeschroefd wordt ... wat in design fabrikagefout van die bar van 1 mm gewoon toelaat (de schroeven pakken die wel op) versus de versie in v1 met twee haken elke vast te maken en dan een baar die al dan niet past (en je dan soms met hamer moet bijkloppen).

Die baar is stevig genoeg, die hectpunten lijken me ook stevig genoeg ...
Dan heb je nog de baar die je aan de muur bevetsigd - 3 hectpunten. Dat was in v1 ook z bedoeld (je krijgt er anker-vijzen bij ...) Dus belangrijste blijft de stevigheid van de muur en hoe handig we zijn om dat zonder prutsen mooi recht te hangen ...

[ Voor 46% gewijzigd door vifra op 22-08-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

In principe is een eigen aardlekautomaat al een beetje overkill (kan geen kwaad, maar gewone automaat is meer dan voldoende).

Ivm het rechtstreeks aansluiten (neem aan dat je hiermee bedoeld de stekker er tussen uit): vandaag toevallig een keurder getroffen in een verbouwing waar we bezig waren. Toffe mens, even gebabbeld waaronder ook een tijd over de MT en het daarbijhorende ''geknutsel'' van sommigen die ik de voorbije maanden hier zag voorbij komen.
Lang verhaal kort: vanaf het moment dat een stekker van eender wel apparaat dan ook verwijderd word en rechtstreeks word aangesloten dan word dit niet meer bekeken als een apparaat, maar als een vaste installatie. En een bijkomende vaste installatie of een aanpassing ervan dient ten alle tijde gekeurd/herkeurd te worden.
Niet dat ik heiliger wil zijn dan de paus, wie komt het per slot van rekening controleren bij je thuis.. maar misschien dat het je kan helpen bij de keuze over wel of niet rechtstreeks aansluiten.
Inderdaad, gewoon simpel houden een Teco van 16A (4€) en een standaard stopcontact en je bent 100% in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

2 schroefgaten links en rechts om de "haak" aan te bevestigen die over de muurhouder heen schuift:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slechts 3 boorgaten in de ophangbeugel, dat is pover ook de van de bevestiging aan de zijkant ben ik geen fan, er komt daar heel wat kracht op. Ophangsysteem van de V1 lijkt mij toch een pak robuuster. besparingen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er een manier om het ingaande vermogen te beperken? Heb de Shelly Pro 3EM gekoppeld, de andere accu's zitten allemaal 100% vol en er gaat nu >800 Watt in de Marstek. Die zit echter samen met een 2400 Watt omvormer op hetzelfde stopcontact. Heb het ontladen van de Marstek op 800 ipv 2500 staan, dus ontladen gaat wel goed, maar laden kan een probleem gaan vormen met 4900 Watt op iets waar je max 3680 doorheen wil jagen. Anders moet ik die andere omvormer maar even beperken, kan ook, maar liever de Marstek beperken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:54:
Is er een manier om het ingaande vermogen te beperken? Heb de Shelly Pro 3EM gekoppeld, de andere accu's zitten allemaal 100% vol en er gaat nu >800 Watt in de Marstek. Die zit echter samen met een 2400 Watt omvormer op hetzelfde stopcontact. Heb het ontladen van de Marstek op 800 ipv 2500 staan, dus ontladen gaat wel goed, maar laden kan een probleem gaan vormen met 4900 Watt op iets waar je max 3680 doorheen wil jagen. Anders moet ik die andere omvormer maar even beperken, kan ook, maar liever de Marstek beperken.
Alleen via Modbus kan dat, of als je hem laat opladen via een klokprogramma. Dan kan je in dat klokprogramma het laadvermogen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Alleen via Modbus kan dat, of als je hem laat opladen via een klokprogramma. Dan kan je in dat klokprogramma het laadvermogen instellen.
Helder, moet ik dus even oppassen bij overschot (y). De Shelly is trager dan de Ecotracker die op de andere accu's zit gekoppeld, benieuwd welke er morgen overdag sneller reageert.

Bij de HW P1 staat (beta), is dat gewoon een algemene disclaimer of werkt dat over het algemeen al prima?

En is er nog een manier om een andere RPC over UDP poort voor de Shelly te gebruiken? Want leuk dat ze 1010 vereisen, maar sommige apps vereisen weer een andere poort en laten je inloggen met je Shelly account waardoor dat niet meer relevant is. Ja, weet dat je hem kunt emuleren, maar geen behoefte aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Bij de HW P1 staat (beta), is dat gewoon een algemene disclaimer of werkt dat over het algemeen al prima?

[...]
Dat staat er al sinds het begin en is waarschijnlijk nooit meer aangepast. Werkt al vrij lang prima en stabiel bij veel mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:00
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Zoals bovenstaande reaktie, HW P1 (beta), werkt prima voor een leek als ik.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:18
vifra schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

denk dat je de haken links en rechts omgewisseld hebt ... en dan past alles wel op de beugel - al dan niet met een milimeter bij duwen - hamerke klop (was ook op v1 soms nodig om de haak iets meer te plooien of niet naar binnen - buiten)
Volgens mij paste het maar op 1 manier en dat was zoals ik het op de foto vast had. Anders kwam ik niet uit met de gaten. Maar zoals ik al zei, ik heb het niet bevestigd omdat deze nog gewisseld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Witlof schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:51:
Ik heb even wat foto's gemaakt. Deze batterij (V2 - geen uitstekende koelribben) moet nog terug (i.v.m. de schade aan de (niet zo uitstekende) koelribben - zo uit de doos gekomen - schade gemeld en wordt opgelost). Maar deze beugels zaten er dus bij en passen (heb ze niet bevestigd maar ervoor gehouden omdat deze dus weer terug moet).
Mocht je de accu willen ophangen die twee beugels moeten , volgens mij, verwisseld worden. Ze moeten op de uiteinden heen vallen van die muurbeugel.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 00:57
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Het gaat er niet zo zeer om dat je 's nachts zou willen opladen, maar dat je ze zou willen opladen met netstroom om je capaciteitstarief te verlagen. Aangezien je grofweg 25% van de energie verliest kost deze extra route via de batterij je dus 25% extra aan stroomkosten. Weegt dat op tegen de meerprijs van je capaciteitstarief? Dat kan je zelf denk ik het beste uitrekenen. Jij weet hoeveel en hoelang je over de minimale piek heen gaat.

Het zou heel goed kunnen dat het wel opweegt, alleen als Nederlander heb ik daar geen verstand van. Ik las namelijk laatst ook dat het capaciteitstarief heel langzaam af wordt gebouwd ondanks dat je elke maand keurig onder de 2,5 kW piek blijft als je eerst boven zat. Dat zal je allemaal moeten meenemen in je berekening.

Maar dan blijft ook staan dat, wat je ook zou willen, dit momenteel niet allemaal automatisch kan. Heb jij echt zin om handmatig te gaan schakelen dagelijks tussen bepaalde modi op bepaalde tijdstippen? Waar jij eigenlijk het meeste baat bij zou hebben, is een functie die pas de batterijen leegt als je verbruik boven een bepaalde waarde komt. Zo kan je de batterijen toch alleen laden met zonnestroom, maar ook alleen gebruiken om de piek af te vlakken. Dan vraag ik mij alsnog af of je daar wel genoeg voordeel uithaalt om de aanschaf van de batterij te verantwoorden.
Dit is wel een leuke discussie welke ik ook met mijn collega had. Want ondanks dat we in Nederland en België winter hebben, zijn daar ook zonnedagen. Nu is de vraag, heeft het zin om te laden tijdens goedkope uren en te ontladen tijdens dure uren. En dat is een berekening welke iedereen zelf moet maken.

Voor mij heb ik de volgende basis berekening:
CycliPrijsPrijs per CycleKW/CycleVerliesVerliesBeschikbaar (KW)Kosten MT/kW
600017000,2850,251,253,750,06
600014000,2350,251,253,750,05
3100107,50,07
Dus iedere KW welke ik van het Net laad mag alleen worden gebruikt wanneer de stroomprijs ten minste € 0,07 per kW hoger ligt dan het moment van opladen. Dan speel je quitte. Verdien je niets, verlies je niets.

Afhankelijk van de verliezen zal het bedrag ook anders worden. Neem nu een verlies van 30%.
600017000,2850,31,53,50,06
600014000,2350,31,53,50,05
31001070,08
Dan moet er al een € 0,08 verschil zijn.

Ik ben er van uit gegaan dat de batterij wordt afgeschreven met 1 Cyclus per dag. Dat is dus 16,4 jaar. Dat is heel erg veel en dat gaat de omvormer niet mee. Dus schrijven we veel sneller af. Maar ondanks dat, blijft het aantal Cycli gelijk en de kosten per Cycle ook. Alleen zal je vaker per dag een full cycle moeten hebben. Dus voor 1 Marstek moet je dus ten minste 3 cycles per dag hebben waarbij het laad/ontlaad verschil ten minste € 0,08 is.

En dit is nagenoeg onmogelijk behalve als je 3 laad-/ontlaad momenten hebt. Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Over het algemeen moet je zonder zon dus laden tussen 10:00 - 15:00 (varieert) en komt er voor de rest van de dag geen enkel ander gunstig laad moment.

Het is dus hopen dat het verschil tussen laden/ontladen dan ook een veelvoud is om de afschrijvingskosten af te dekken. Dus in mijn geval zal bij een rendement verlies van 30% het prijsverschil tussen inkoop en verbruik dus € 0,16 moeten zijn om rendabel te worden. Daarom is veel zon alleen maar beter.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

Iets aparts, maar je zou eens info of navraag kunnen doen ...... tegenwoordige bouw is veelal gips en kalkzand steen en dit is toch wel gewichtig om zomaar overal te hangen (lijkt mij)
Dat was ook de reden waarom bij de V2 de beugels niet meer geleverd werden volgens Hame / Marstek: veiligheid.
Nagevraagd via feedback.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Witlof schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Volgens mij paste het maar op 1 manier en dat was zoals ik het op de foto vast had. Anders kwam ik niet uit met de gaten. Maar zoals ik al zei, ik heb het niet bevestigd omdat deze nog gewisseld gaat worden.
geloof me - je kan de linker en rechter haak omwisselen - had eerst dezelfde fout ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 00:57
Overigens, zijn er al meerdere mensen met een CT003 firmware versie V118?
Ik heb er alleen maar problemen mee, rond 0:20 en soms 6:20 bevriest dat ding, met versie V116 had ik dat probleem niet.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:43:
[...]

Dit is wel een leuke discussie welke ik ook met mijn collega had. Want ondanks dat we in Nederland en België winter hebben, zijn daar ook zonnedagen. Nu is de vraag, heeft het zin om te laden tijdens goedkope uren en te ontladen tijdens dure uren. En dat is een berekening welke iedereen zelf moet maken.

Voor mij heb ik de volgende basis berekening:
600017000,2850,251,253,750,06
600014000,2350,251,253,750,05
3100107,50,07
Dus iedere KW welke ik van het Net laad mag alleen worden gebruikt wanneer de stroomprijs ten minste € 0,07 per kW hoger ligt dan het moment van opladen. Dan speel je quitte. Verdien je niets, verlies je niets.

Afhankelijk van de verliezen zal het bedrag ook anders worden. Neem nu een verlies van 30%.
600017000,2850,31,53,50,06
600014000,2350,31,53,50,05
31001070,08
Dan moet er al een € 0,08 verschil zijn.

Ik ben er van uit gegaan dat de batterij wordt afgeschreven met 1 Cyclus per dag. Dat is dus 16,4 jaar. Dat is heel erg veel en dat gaat de omvormer niet mee. Dus schrijven we veel sneller af. Maar ondanks dat, blijft het aantal Cycli gelijk en de kosten per Cycle ook. Alleen zal je vaker per dag een full cycle moeten hebben. Dus voor 1 Marstek moet je dus ten minste 3 cycles per dag hebben waarbij het laad/ontlaad verschil ten minste € 0,08 is.

En dit is nagenoeg onmogelijk behalve als je 3 laad-/ontlaad momenten hebt. Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Over het algemeen moet je zonder zon dus laden tussen 10:00 - 15:00 (varieert) en komt er voor de rest van de dag geen enkel ander gunstig laad moment.

Het is dus hopen dat het verschil tussen laden/ontladen dan ook een veelvoud is om de afschrijvingskosten af te dekken. Dus in mijn geval zal bij een rendement verlies van 30% het prijsverschil tussen inkoop en verbruik dus € 0,16 moeten zijn om rendabel te worden. Daarom is veel zon alleen maar beter.
Als Belg zijnde trek ik mij niet veel aan van de 25% verlies. Wij krijgen voor teruglevering toch niets. Ik ga in de winter het minimum% op 30 (of 40%) zetten, alleen al voor het capaciteits tarief te drukken. De 25% verlies weegt daar niet tegen op. In Nederland is het natuurlijk wat anders.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Laatst online: 08:18
vifra schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

geloof me - je kan de linker en rechter haak omwisselen - had eerst dezelfde fout ...
Als ik het vervangende exemplaar binnen heb, zal ik nog wel eens kijken en het ook meteen vast schroeven. Maar als jij dezelfde hebt, dan zal je wel gelijk hebben en schroef ik de beugels andersom als op mijn foto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06:16
WargamingPlayer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:51:
Overigens, zijn er al meerdere mensen met een CT003 firmware versie V118?
Ik heb er alleen maar problemen mee, rond 0:20 en soms 6:20 bevriest dat ding, met versie V116 had ik dat probleem niet.
Neen en ook geen melding van nieuwe.
Had je zelf gevraagd naar update of kwam deze er op verzoek van MT?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor degene die het interesseren, zojuist even gecheckt welke updates waarschijnlijk de laatste globale zijn voor de CT meters. Zoals gewoonlijk weer rechtstreeks uit de API met de changelogs alleen in het Chinees:

CT002
Laatste versie: 120
1、优化了UDP接收和重启优化\n2、加入蓝牙升级移远模组命令\n3、连接从机改到15台
Vertaald naar het Engels met Google Translate:
1. Optimized UDP receiving and restart optimization. 2. Added Bluetooth upgrade command for Quectel module. 3. Increased the number of connected slaves to 15.
CT003
Laatste versie: 117
1、优化了UDP接收和重启优化\n2、加入蓝牙升级移远模组命令\n3、CT3修复7E1配置bug,优化了SML协议解析,以及加入SML协议打印功能
1. Optimized UDP reception and restart optimization. 2. Added Bluetooth upgrade command for Quectel modules. 3. CT3 fixed 7E1 configuration bug, optimized SML protocol parsing, and added SML protocol printing function.
Vooral de 'Bluetooth upgrade command' is interessant omdat die chip onder andere gebruikt wordt voor de WiFi communicatie. Misschien zijn dat voor de voorbereidingen voor mogelijke WiFi verbeteringen in de toekomst? Gezien de WiFi eigenaardigheden met die apparaten, zou dat meer dan welkom zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:35:
[...]

Die extra groep komt van de derde fase. Dan heb je met 5 aders, mogelijk drie groepen tot je beschikking in de garage, mits je natuurlijk een 3-fase aansluiting hebt. Als je twee losse kabels trekt voor 2 groepen, zit je al aan 6 aders. Maar je zal dan natuurlijk wel weer een onderverdeler moeten plaatsen in de garage, wat wel weer wat extra kosten met zich mee brengt.
Ja eens, maar moet je idd weer een mini groepenkastje in de garage ophangen met daarin 3 automaten. Moet je dat in de meterkast zelf ook niet afzekeren? Of mag dat direct achter je hoofdschakelaar gesplitst worden.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:11:
[...]

Ja eens, maar moet je idd weer een mini groepenkastje in de garage ophangen met daarin 3 automaten. Moet je dat in de meterkast zelf ook niet afzekeren? Of mag dat direct achter je hoofdschakelaar gesplitst worden.
Je moet rekening houden met selectiviteit en dus in de meterkast bijv. een 3x20A plaatsen, dan de kabel en daarna in een onderverdeler een hoofdschakelaar en daarna 3x16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Als je met hoofdschakelaar je hoofddifferentieel bedoeld is het antwoord ja.
Als je daarmee de hoofdzekering bedoeld is het antwoord neen.
Er moet altijd ACHTER de differentieel stroom genomen worden (gaat normaal ook niet anders owv verzegeling, maar die durft wel eens niet aanwezig of al verbroken te zijn).
Zonder verkeerd te bedoelen: aan de hand van de vragen die er gesteld worden denk ik dat je het beter aan de elektricien kan overlaten vanaf het moment dat je wil gaan bijplaatsen in de stroomkast.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Heb je een 1-fase of 3-fase hoofdaansluiting? Want dan kan je ook 1x3 fase kabel trekken, ieder een eigen groep en ieder een eigen stopcontact. Wel zo netjes met de faseverdeling.

Gebruik hier nu een tijdje 3x2400 Watt omvormers en een aantal keren met een Flir warmtebeeldcamera gecontroleerd: De HW Energy Sockets werden heter dan de stekkers van de omvormers. Maar het beste blijft altijd of een CEE-stekker erop zetten, via een lasdoos aansluiten, of direct op een eigen groep zonder tussenkomst van stekkers.

Heb dat hier als volgt opgelost:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, ziet er netjes uit! Ik snap alleen nog steeds de meerwaarde niet, behalve dat ik 1 kabel zou trekken ipv 2.
In mijn situatie plaats ik twee aardlekautomaten die tegenwoordig één module breed zijn p.s. die allebei met een kabel (à 5 meter lengte) verbonden worden aan een eigen stopcontact voor 2 Marsteks. Ieder dus op de eigen groep met maximale output.

Dit in tegenstelling tot jouw oplossing wat me meer componenten kost, meer ruimte in de meterkast, een extra kastje in de garage en slechts één kabel bespaart. Of zie ik iets over 't hoofd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat klopt inderdaad. Volgens mij moet je veilig kunnen werken aan die installatie in de garage en moet je deze dus ook met een 4 polige schakelaar uit kunnen zetten in de groepenkast. En zoals gemeld eigenlijk ook selectiviteit. Vind ik zelf niet zo heel belangrijk, en daar is hier vanuit de bouw (in +/- 2022) ook geen rekening mee gehouden...

Maar ik ben geen elektriciën dus het is ook maar de kijk van een leek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Thanks, ziet er netjes uit! Ik snap alleen nog steeds de meerwaarde niet, behalve dat ik 1 kabel zou trekken ipv 2.
In mijn situatie plaats ik twee aardlekautomaten die tegenwoordig één module breed zijn p.s. die allebei met een kabel (à 5 meter lengte) verbonden worden aan een eigen stopcontact voor 2 Marsteks. Ieder dus op de eigen groep met maximale output.

Dit in tegenstelling tot jouw oplossing wat me meer componenten kost, meer ruimte in de meterkast, een extra kastje in de garage en slechts één kabel bespaart. Of zie ik iets over 't hoofd? :+
Goedkoopste en evenzeer veilige oplossing is in jouw geval 2x nieuwe automaat plaatsen in bestaande kast en dan 3x2,5 (2st) trekken naar je stopcontacten. Dan heb je zoals je zelf zegt 2 kabels te trekken maar zit je niet met nog eens aparte kastje. Tenzij je nog uitbreidingen in het verschiet hebt. Dan is een extra kastje met 3 aanwezige fases nooit overbodig en kan je alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij dit type van vragen kijk dan ook eens hier;
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Als je bijv. op de muur achter je meterkast 2 stopcontacten wil hebben, dan ga je niet met een onderverdeler aan de slag. Doe je dat net als ik in de garage, dan wil je dat netjes doen incl. werkschakelaar en selectiviteit. Ik wil ook geen gedoe met de verzekering, vandaar dat ik alles misschien wel wat overdreven heb doorgevoerd. Maar stel dat je huis afbrandt en je krijgt een discussie over tonnen aan Euro's, dan zijn die paar componenten extra maar een klein detail.

En je hebt het nu over 2 Marsteks, wat als er ooit een 3e komt? Dan kan je toch beter direct een 3-fase kabel ipv 2x een 1-fase kabel trekken. De hobby is immers erg verslavend :)

Voer het vooral veilig uit, op de manier waar je zelf achter staat, maar check ook even goed welke eisen de verzekering stelt. En bespaar niet op spulletjes waar stroom doorheen gaat. Doe ik ook niet, maar desondanks had ik hier recent deze stekker waarmee ik de EV altijd alleen op vakantie laad, max 10A/2300 Watt, maar wel langdurig, voor de duidelijkheid even de adereindhulzen losgemaakt. Bij een Marstek gaat daar ook langdurig 2500 Watt doorheen, blijf alert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkSewopoyV9dlK18QJ-Zjz8E6DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eYUOFBvXFFWDk5oH8P20SGk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thx allen, ga nog eens over de technische inrichting nadenken. Met mijn "idee" is verder uitbreiden in de toekomst inderdaad weer lastig.
Wat ook niet helpt is dat ik nog maar 3 modules over heb in de huidige meterkast. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 20:58
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:03:
Voor degene die het interesseren, zojuist even gecheckt welke updates waarschijnlijk de laatste globale zijn voor de CT meters. Zoals gewoonlijk weer rechtstreeks uit de API met de changelogs alleen in het Chinees:

CT002
Laatste versie: 120

[...]

[...]
CT003
Laatste versie: 117

[...]

[...]

Vooral de 'Bluetooth upgrade command' is interessant omdat die chip onder andere gebruikt wordt voor de WiFi communicatie. Misschien zijn dat voor de voorbereidingen voor mogelijke WiFi verbeteringen in de toekomst? Gezien de WiFi eigenaardigheden met die apparaten, zou dat meer dan welkom zijn volgens mij.
En SML is kennelijk het protocol waarmee P1 uitleest dus daar zal ook betere compatibiliteit in komen.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowet
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-09 17:04
Dag allen,

Ik zou graag de Marstek op zolder plaatsen. Probleem; hier is 1 stopcontact, maar dit zit op dezelfde groep als het licht voor de zolder. Voor de rest zit op deze groep niets. 4 lampjes van 5 watt elk. Kan dit voor problemen zorgen als ik 2500 Watt opzet bij de Marstek :)?

Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lowet schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:16:
Dag allen,

Ik zou graag de Marstek op zolder plaatsen. Probleem; hier is 1 stopcontact, maar dit zit op dezelfde groep als het licht voor de zolder. Voor de rest zit op deze groep niets. 4 lampjes van 5 watt elk. Kan dit voor problemen zorgen als ik 2500 Watt opzet bij de Marstek :)?

Danku!
Ja dat is een probleem: Ontrendelen van 2500 W ontlaadfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3G4nlBEVN1mcB9QnhD3DH2VhHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZsaTDcBzNiZTiU1s4QWlFSy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hem

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Koppel de verlichting los van de kring en sluit de verlichting aan op het noodstopcontact van de Marstek en er is geen probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Lowet schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:16:
Dag allen,

Danku!
Volgens mij zijn de 4 lampen geen probleem en kun je de Marstek daar prima aansluiten.
Wel even controleren dat de zekering voor die groep 16A is, en dat de bedrading voldoende dik is.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Volgens mij zijn de 4 lampen geen probleem en kun je de Marstek daar prima aansluiten.
Wel even controleren dat de zekering voor die groep 16A is, en dat de bedrading voldoende dik is.
Als je met 2500 W wilt laden wel, maar aangezien er hier gesproken werd over 'opzetten', en ontladen de enige instelling is die je kan veranderen, zeker niet! Als je de Marstek op 2500 W ontladen wil zetten, mag dit ALLEEN op een eigen groep. Doe je dit op een gezamenlijke groep met iets anders, kan de veiligheid van die groep niet meer gegarandeerd worden.

Mocht het wel over laden gaan, en ontladen op 800 W blijven, heb ik het verkeerd begrepen.

Dus @Lowet, laat voor de duidelijkheid even weten welke van de twee je bedoelt.

[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 22-08-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
DSSW schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
[...]
Koppel de verlichting los van de kring en sluit de verlichting aan op het noodstopcontact van de Marstek en er is geen probleem meer.
ik denk niet dat het verschil maakt als het licht via de backup poort is aangesloten.
Zolang er netstroom aanwezig is werkt het backup stopcontact in by-pass mode net als een normaal stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

ik denk niet dat het verschil maakt als het licht via de backup poort is aangesloten.
Zolang er netstroom aanwezig is werkt het backup stopcontact in by-pass mode net als een normaal stopcontact.
Het verschil is dat je niet en 16 A van de aardlek en 11 A van de Marstek op een punt tegelijk door je kabels kan trekken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:37:
[...]
Als je met 2500 W wilt laden wel, maar aangezien er hier gesproken werd over 'opzetten', en ontladen de enige instelling is die je kan veranderen, zeker niet! Als je de Marstek op 2500 W ontladen wil zetten, mag dit ALLEEN op een eigen groep. Doe je dit op een gezamenlijke groep met iets anders, kan de veiligheid van die groep niet meer gegarandeerd worden.

Mocht het wel over laden gaan, en ontladen op 800 W blijven, heb ik het verkeerd begrepen.
Volgens de letterlijke interpretatie van de regels heb je helemaal gelijk, en mag het niet.
Praktisch is er volgens mij echter geen probleem als er 20W extra vermogen op de groep van de Marstek is aangesloten. Er is ook maar 1 stopcontact aanwezig, dus geen risiko dat andere apparaten worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26
Is er een manier om de laadsnelheid te beperken? Tot bijvoorbeeld 800 watt? Zonder HA of Homey? Ik heb de afgelopen tijd een Zendure 2400 AC gehad. Die werkte in mijn situatie niet zoals verwacht, maar via de app kon ik wel de laad en ontlaad snelheid instellen.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Maakt wel degelijk verschil, achter uw zekering zit dan maar 1 stopcontact en daarop zit de Marstek en die kan dan ontladen aan 2500 W en de verlichting kan netjes worden gevoed vanuit de marstek. Kan perfect werken en is veilig...en je hebt zelfs "noodverlichting" op zolder zolang er minstens 12% in de batterij zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowet
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Dus @Lowet, laat voor de duidelijkheid even weten welke van de twee je bedoelt.
Ik bedoel dus effectief het ontladen op 2500 watt.

Bedankt allen voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lowet schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Ik bedoel dus effectief het ontladen op 2500 watt.

Dat mag dus absoluut niet en is onveilig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Volgens de letterlijke interpretatie van de regels heb je helemaal gelijk, en mag het niet.
Praktisch is er volgens mij echter geen probleem als er 20W extra vermogen op de groep van de Marstek is aangesloten. Er is ook maar 1 stopcontact aanwezig, dus geen risiko dat andere apparaten worden aangesloten.
Ik had toch verwacht dat de jij dit wel zou weten met een heel topic over inrichting van de Marstek als backup. Maar het probleem zit niet in die 20 W, maar in het feit dat er in het geval van een foutstroom er mogelijk 27 A kan gaan lopen voordat er ook maar een zekering afslaat. Als de foutstroom precies zoveel is, kan dit eindeloos lang doorgaan en gaan zeker weten je kabels doorbranden. Dat is de reden dat het niet mag.

Het feit dat je dus ook nog '+1's krijgt, geeft wel aan dat veel mensen absoluut niet begrijpen waarom deze beperking er is. Ik heb hier vaker mijn zorgen over geuit, en ook nu zie je maar weer dat ze bevestigd worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
DSSW schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:54:
[...]
Maakt wel degelijk verschil, achter uw zekering zit dan maar 1 stopcontact en daarop zit de Marstek en die kan dan ontladen aan 2500 W en de verlichting kan netjes worden gevoed vanuit de marstek. Kan perfect werken en is veilig...en je hebt zelfs "noodverlichting" op zolder zolang er minstens 12% in de batterij zit ;)
In mijn beleving (zie ook test hier) wordt het back-up stopcontact in normaal bedrijf rechtstreeks aan het net geschakeld (de by-pass) en is dan gewoon een 2de stopcontact op de groep.
Pas als de netspanning wegvalt én de backup-functie actief is wordt het back-up stopcontact via de omvormer vanuit de batterij gevoedt.
Daarom staat er ook altijd spanning op het back-up stopcontact zolang er netspanning is, ook als de back-up functie uit staat. (behalve als batterij leeg is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:51
Hometek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

In mijn beleving (zie ook test hier) wordt het back-up stopcontact in normaal bedrijf rechtstreeks aan het net geschakeld (de by-pass) en is dan gewoon een 2de stopcontact op de groep.
Pas als de netspanning wegvalt én de backup-functie actief is wordt het back-up stopcontact via de omvormer vanuit de batterij gevoedt.
Daarom staat er ook altijd spanning op het back-up stopcontact zolang er netspanning is, ook als de back-up functie uit staat.
Bij mij werkte dit niet zo, ik had de doorstroom boiler op het backup stopcontact van de Marstek aangesloten, zodat de Marstek op 2500W ingesteld kon worden. Ging mooi die doorstroom boiler uit toen de Marstek op 11% kwam. Geen warm water, geen happy familie. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
haaibaa2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:22:
[...]
Bij mij werkte dit niet zo, ik had de doorstroom boiler op het backup stopcontact van de Marstek aangesloten, zodat de Marstek op 2500W ingesteld kon worden. Ging mooi die doorstroom boiler uit toen de Marstek op 11% kwam. Geen warm water, geen happy familie. :(
Klopt, als de batterij leeg is gaat de by-pass ook uit.
Heb de post aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:17:
[...]
Ik had toch verwacht dat de jij dit wel zou weten met een heel topic over inrichting van de Marstek als backup. Maar het probleem zit niet in die 20 W, maar in het feit dat er in het geval van een foutstroom er mogelijk 27 A kan gaan lopen voordat er ook maar een zekering afslaat. Als de foutstroom precies zoveel is, kan dit eindeloos lang doorgaan en gaan zeker weten je kabels doorbranden. Dat is de reden dat het niet mag.

Het feit dat je dus ook nog '+1's krijgt, geeft wel aan dat veel mensen absoluut niet begrijpen waarom deze beperking er is. Ik heb hier vaker mijn zorgen over geuit, en ook nu zie je maar weer dat ze bevestigd worden...
Helemaal juist. Je hebt 2 bronnen die tegelijk maximaal vermogen kunnen leveren.
Waar het om gaat is het risiko dat er tussen die twee bronnen een gedeeltelijke kortsluiting tussen nul en fase ontstaat.
Bij een paar lampen is dat risiko iets groter dan bij het netsnoer van de Marstek en het stopcontact aan de muur, maar is het veel groter?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lowet

Ik kom tot de conclusie dat hij niet op de zolder komt. Maar heb wel een oplossing. In mijn garage kan ik de waterverzachter steken op een andere groep waardoor deze vrijkomt. Dit is dan een aparte groep voor de Marstek 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:39
Hometek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Helemaal juist. Je hebt 2 bronnen die tegelijk maximaal vermogen kunnen leveren.
Waar het om gaat is het risiko dat er tussen die twee bronnen een gedeeltelijke kortsluiting tussen nul en fase ontstaat.
Bij een paar lampen is dat risiko iets groter dan bij het netsnoer van de Marstek en het stopcontact aan de muur, maar is het veel groter?
Mag het niet, neen. Ik doe het ook niet en ik weet ook wel waarom. En ja, ik was er een die een plusje gaf voor je reactie. Als elektrotechnieker ging het er bij mij ook om het inschatten van de grootte van het risico. Als die ene lichtbron op hetzelfde circuit staat en vast verbonden is lijkt mij dat risico zéér laag. Een losse looplamp of iets dergelijks zou ik niet vertrouwen, die zijn meestal op termijn notoir onveilig als het over kortsluitingen gaat. Maar dan spreken we al van 2 stopcontacten en dat is helemaal not done. Maar goed, voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds de update van de batterij naar V153 en CT003 naar V117 werkt nom minder nauwkeurig. Vooral zichtbaar tijdens de nacht. Iemand zelfde ervaring ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavoc
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 20:08
Ik zat ook juist te kijken naar 150w injectie en standby batterij op 11 procent die niet begon te laden, maar ik zit nog maar sinds gisterenavond op 153. Met HW P1 weliswaar.
Voor mij te vroeg om zeker te zijn, maar het lijkt wel minder snel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13

S2S

PNARI schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:25:
Sinds de update van de batterij naar V153 en CT003 naar V117 werkt nom minder nauwkeurig. Vooral zichtbaar tijdens de nacht. Iemand zelfde ervaring ?
Werkt hier hetzelfde als er voor.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:02

EDB

De MT hier staat sinds deze week ook op V153 maar ik gebruik de HW P1 meter en zie hier geen verschil. Het is nu 09:00 uur en ik heb tot nu toe een verbruik van 0.1 en een teruglevering van 0.1 KWh. Voor mij prima. Het kan dus zijn dat de verandering bij jou uit de laatste update van de CT003 komt.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYidM4S5Vkhu6EfymoId_S-XDAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hiux2y4g3O7glPvwCTGnLrom.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste nacht met de Marstek. Staat op de AI functie. Voor aansturing gebruik ik de CT003. HW maakt mooiere plaatjes, vandaar een screenshot daaruit. Is dit het te verwachten gedrag? Ik neem aan dat de piekjes de koelkast en de vriezer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, bij mij juist een stukje beter... van 0,02kwh naar 0,01kwh in de nacht.
Duurt wel een dag of drie voordat deze combinatie zich 'gesetteld' heeft.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hans C schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:09:
[Afbeelding]

Eerste nacht met de Marstek. Staat op de AI functie. Voor aansturing gebruik ik de CT003. HW maakt mooiere plaatjes, vandaar een screenshot daaruit. Is dit het te verwachten gedrag? Ik neem aan dat de piekjes de koelkast en de vriezer zijn.
Ja, niet kijken naar de piekjes maar naar je verbruik over de nacht dat is de juiste indicator!
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30
Ik heb mijn beide Marstek batterijen deze week in 2 stappen geupdate naar 153 en bms 215 zonder enig probleem en uiteindelijk mijn lilygos werkend gekregen en staan in HA. Ben beginner met HA en zoek nu naar handvaten om te gaan optimaliseren. Ik heb 3 fasen en op fase 2 staat een Marstek met eigen groep en op fase 3 staat een Marstek met eigen groep op 2500w ontgrendeld en aangestuurd via mijnshelly per fase. Op fase 1 zit alleen mij Alfen laadpaal. Ik wil nu mijn beide Marstek batterijen als 1 batterij via ct003 laten fungeren en als de laadpaal in gebruik komt moeten ze op manual gezet worden totdat de auto vol is. Hier wil ik mee beginnen en later optimaliseren met mijn 30 zonnepanelen. Hoe vlieg ik dit aan, node red heb ik iets over gelezen maar hoe of waar moet ik nu beginnen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
SatScan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:29:
[...]

Ja, niet kijken naar de piekjes maar naar je verbruik over de nacht dat is de juiste indicator!
Ziet er goed uit!
Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 19:24
Ik draai een paar dagen nu op V153 en V117 en de AI instelling en dat werk goed. Ik heb een paar screenshots van HW gemaakt om het te laten zien.
De paarse pieken is AI bijladen op goedkoopste momenten. De groene pieken is overschot teruglevering PV panelen.
De laatste foto meet mijn HW app de marsteks ook als zonverbruik. Dus overschot PV panelen als ‘verbruik’ naar de marsteks dus opslag. Wat later in avond/nacht wordt gebruikt.
Ik ben tevreden tot nu toe!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQaicEH0Zld4th6uVOSx-245IQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJWCYc2Idev3SYxvasLX9f68.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdGWEUzn42Fz4yhtFwtiNT_LwBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvEiQm1GRX2iJbToOLnS7PBY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DMR-mQ8QMqTj4c3wXqn14tIUvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H7JSShWThv0x6rQTH7YgYahe.png?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 19:24
Ik zag alleen vanochtend dat 1 batterij spontaan begon te laden vannacht. Hij was al een tijdje leeg. Gaat dan op 1000w laden.
Meer mensen hebben dat volgens mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ5CCNZvP3ZHld2U4TEmptmvtHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cR36eSOv9v6jZ40CLiDUPCOM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bartezzje op 23-08-2025 09:50 ]

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:38:
Ik heb mijn beide Marstek batterijen deze week in 2 stappen geupdate naar 153 en bms 215 zonder enig probleem en uiteindelijk mijn lilygos werkend gekregen en staan in HA. Ben beginner met HA en zoek nu naar handvaten om te gaan optimaliseren. Ik heb 3 fasen en op fase 2 staat een Marstek met eigen groep en op fase 3 staat een Marstek met eigen groep op 2500w ontgrendeld en aangestuurd via mijnshelly per fase. Op fase 1 zit alleen mij Alfen laadpaal. Ik wil nu mijn beide Marstek batterijen als 1 batterij via ct003 laten fungeren en als de laadpaal in gebruik komt moeten ze op manual gezet worden totdat de auto vol is. Hier wil ik mee beginnen en later optimaliseren met mijn 30 zonnepanelen. Hoe vlieg ik dit aan, node red heb ik iets over gelezen maar hoe of waar moet ik nu beginnen?
Stel deze vraag eens hier;
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

Gebruik de zoekfunctie in de topics...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bartezzje schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:49:
Ik zag alleen vanochtend dat 1 batterij spontaan begon te laden vannacht. Hij was al een tijdje leeg. Gaat dan op 1000w laden.
[Afbeelding]
Dat gebeurt om de batterij in goede conditie te houden. Met de laatste firmware heeft Marstek gekozen om de capaciteit van de batterij ruimer te benutten. Hierdoor ontlaad de batterij iets verder dan eerder en zal hierdoor ook vaker gaan bijladen om niet onder een bepaald minimum te zakken.

Hetzelfde geld bij geheel volgeladen dan zal de batterij bij 99% weer gaan bijladen ipv eerder bij 97%

Kort en goed
Dit alles is om je batterij in goede conditie te houden. Kijk voor verbruik over een langere periode, bijvoorbeeld een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
bartezzje schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:49:
[Afbeelding]
Ikzelf heb dat nog niet gemerkt, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook niet zo in de gaten hou. Ik ben van het principe dat ik per 24u analyseer.
Is hier voorbije dagen wel al paar keer voorbij gekomen.
Als ik goed herinner heeft dat te maken om de batterij terug boven zijn minimale niveau te brengen. (Verbeter me indien verkeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:54
DSSW schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Behalve dat hij in de donker de zolder op moet als de batterij op 11% staat ;-)

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
bartezzje schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:47:
Ik draai een paar dagen nu op V153 en V117 en de AI instelling en dat werk goed. Ik heb een paar screenshots van HW gemaakt om het te laten zien.
De paarse pieken is AI bijladen op goedkoopste momenten. De groene pieken is overschot teruglevering PV panelen.
De laatste foto meet mijn HW app de marsteks ook als zonverbruik. Dus overschot PV panelen als ‘verbruik’ naar de marsteks dus opslag. Wat later in avond/nacht wordt gebruikt.
Ik ben tevreden tot nu toe!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien mijn gebrek aan kennis over 3-fase-aansluitingen, maar kan iemand mij vertellen hoe hij midden in de nacht en om 22.00 in de avond nog een bulk aan teruglevering heeft? Ik neem aan dat de som van de fasen wel naar 0 gaat, maar hoe kan 1 van die 3 fasen gaan terugleveren in het donker? of komt dit omdat de batterij op een andere fase compenseert dan het verbruik gedurende de nacht is?

[ Voor 3% gewijzigd door antoinevromen op 23-08-2025 11:19 ]

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
SatScan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Dat gebeurt om de batterij in goede conditie te houden. Met de laatste firmware heeft Marstek gekozen om de capaciteit van de batterij ruimer te benutten. Hierdoor ontlaad de batterij iets verder dan eerder en zal hierdoor ook vaker gaan bijladen om niet onder een bepaald minimum te zakken.

Hetzelfde geld bij geheel volgeladen dan zal de batterij bij 99% weer gaan bijladen ipv eerder bij 97%

Kort en goed
Dit alles is om je batterij in goede conditie te houden. Kijk voor verbruik over een langere periode, bijvoorbeeld een dag.
Gisteren was tegen 23h mijn Marstek leeg, 11%. (weinig zon in Antwerpen geweest). Tot vandaag, toen de zonnepanelen hun werk begonnen te doen heeft de Marstek altijd op +7 watt gestaan. Hieruit maak ik op dat dit niet bij iedereen hetzelfde is. V154 en BMS 215.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dannyro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Gisteren was tegen 23h mijn Marstek leeg, 11%. (weinig zon in Antwerpen geweest). Tot vandaag, toen de zonnepanelen hun werk begonnen te doen heeft de Marstek altijd op +7 watt gestaan. Hieruit maak ik op dat dit niet bij iedereen hetzelfde is. V154 en BMS 215.
Ik heb het idee dat die wijziging om de capaciteit te verruimen, gemaakt in BMS 213, weer is teruggedraaid in 215. Ik zie het nu ook al twee dagen niet meer terwijl het voorheen elke nacht wel 6 keer (weliswaar heel kort) gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Misschien mijn gebrek aan kennis over 3-fase-aansluitingen, maar kan iemand mij vertellen hoe hij midden in de nacht en om 22.00 in de avond nog een bulk aan teruglevering heeft? Ik neem aan dat de som van de fasen wel naar 0 gaat, maar hoe kan 1 van die 3 fasen gaan terugleveren in het donker? of komt dit omdat de batterij op een andere fase compenseert dan het verbruik gedurende de nacht is?
Hij heeft toch geen teruglevering? Hij heeft op de ganse dag 0,8kWh teruggeleverd.
Op zijn eerste screenshot zie je teruglevering omdat daar alle 3 fases apart op staan.
Als er dan 1000W gevraagd word op fase 1 en de MT gaat terugleveren op fase 2 dan zie je in een driefasegrafiek dat er veel teruglevering is om de som over de 3-fasen op 0 te houden. Digitale meter verrekent dat intern. Kort gezegd: teruglevering op een fase wil niet zeggen teruglevering in totaal.

Edit: dit principe zou het voor de netbeheerder wel mogelijk maken om niet-aangemelde installaties te kunnen vinden, moesten ze daar in de toekomst actief naar op zoek gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-08-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Werkt hier hetzelfde als er voor.
Heb je ook CT003?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Druppeltje_ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Hij heeft toch geen teruglevering? Hij heeft op de ganse dag 0,8kWh teruggeleverd.
Op zijn eerste screenshot zie je teruglevering omdat daar alle 3 fases apart op staan.
Als er dan 1000W gevraagd word op fase 1 en de MT gaat terugleveren op fase 2 dan zie je in een driefasegrafiek dat er veel teruglevering is om de som over de 3-fasen op 0 te houden. Digitale meter verrekent dat intern. Kort gezegd: teruglevering op een fase wil niet zeggen teruglevering in totaal.

Edit: dit principe zou het voor de netbeheerder wel mogelijk maken om niet-aangemelde installaties te kunnen vinden.
Ik begrijp dat de meter niet kan zien dat je op het net terugzet ipv op een andere fase compenseert? Is de meter in dat opzicht niet een beetje dom? Wel handig voor de consument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:00
Hier heeft de Marstek mijn doel bereikt.
Wat in mijn geval is overdag laden en snachts ontladen, soms springt ie overdag even bij als een hoogverbruiker aan gaat.
Met V153 is er hier geen rariteit opgevallen.

Week 31 zonder marstek venus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcPVLr4U9haLjXPsQ0A6GelWPrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AxO8GKFmXJb5W8lqjESyd6yf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2-gUvDFVo9gri7qODL_-uJWTDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuIN7DaMShuc8tuUJsaONqIH.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Druppeltje_ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Ja dat had ik mij opeens ook bedacht, maar toen had ik de vraag al gepost. Maar dan zou het toch kunnen voorkomen dat er voor 1 fase in een straat effectief meer wordt teruggeleverd dan anderen op die fase verbruiken, terwijl de andere fasen juist stroom moeten leveren. Vallen dan niet de zonnepanelen uit die op die ene fase zijn aangesloten, terwijl andere zonnepanelen in die straat (op een andere fase aangesloten) wel gewoon blijven werken? Of is er ergens in het transformatorkastje een soort vereffenaar, die een soort van "loadballancing" tussen de fases doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Ja dat had ik mij opeens ook bedacht, maar toen had ik de vraag al gepost. Maar dan zou het toch kunnen voorkomen dat er voor 1 fase in een straat effectief meer wordt teruggeleverd dan anderen op die fase verbruiken, terwijl de andere fasen juist stroom moeten leveren. Vallen dan niet de zonnepanelen uit die op die ene fase zijn aangesloten, terwijl andere zonnepanelen in die straat (op een andere fase aangesloten) wel gewoon blijven werken? Of is er ergens in het transformatorkastje een soort vereffenaar, die een soort van "loadballancing" tussen de fases doet?
Goede vraag, weet ik niet hoe ze dat oplossen.
Maar dat probleem hebben wij (in België alleszins) al vaker aan de hand met de zonnepanelen.
Ik heb er zelf nooit last van gehad maar ik heb vrienden genoeg die op heel zonnige dagen last hebben van uitvallende omvormers. Fluvius heeft (of had) daar zelfs een aparte pagina voor. Als ze dat niet binnen x aantal tijd konden verhelpen had je zelfs recht op een compensatievergoeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Delerium schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Ik begrijp dat de meter niet kan zien dat je op het net terugzet ipv op een andere fase compenseert? Is de meter in dat opzicht niet een beetje dom? Wel handig voor de consument.
De meter kan alles zien: wat je per fase gebruikt of teruglevert en het totaal. Alleen voor de energierekening telt alleen het totaal. Al lever jij continu 25 A terug op fase 1 en gebruik je 25 A op fase 2: de rekening is 0. Uiteraard kan dit in de toekomst veranderen.

Maar wat @antoinevromen zegt, klopt ook. Er kan inderdaad een flinke onbalans zijn tussen de fases. En het wil daarom ook nog wel eens lonen om je zonnepanelen op een andere fase te zetten en te schuiven tussen je verbruikers. Als je bijvoorbeeld een warmtepomp op dezelfde fase zet als je zonnepanelen, zal je de spanning al weer wat naar beneden trekken (als je ze tegelijk aan hebt) en zorg je er dus ook voor dat je panelen minder snel uitvallen. Hoe meer stroom je gebruikt op de fase waarop het geproduceerd wordt, hoe beter, want dan blijft het ook echt 'natuurkundig' binnen de woning ipv alleen 'rekenkundig'.

Of er gebalanceerd wordt, weet ik niet, maar als het gebeurt, is dit natuurlijk niet op straatniveau, maar eerder op wijk-/regio-/dorp-/stad-niveau. Anders zouden er in elke straat grote trafo's moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmarspit
  • Laatst online: 03-09 23:48
SatScan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Even kort door de bocht;
- sluit de CT003 rechtsreeks aan op de P1 en kijk of het dan goed werkt, als dat niet het geval is melden in feedback van de app. Misschien heb je een bepaalde revisie van een DM die niet juist wordt ondersteund.
- als het dan goed werkt, de volgrode van de meters in de splitter kan verschil maken, zie TS

m2c
@SatScan Dank, goed idee, ga ik proberen. Ik lees net in een andere post van je dat Martsek in de laatste update wat optimalisaties voor de gezondheid van de batterij heeft doorgevoerd die overeen lijken te komen met wat ik zie gebeuren.

Ook op de de Homewizard P1 meter moduleerde de batterij gister bij het eerste ontladen vanaf 100%. In dit screenshot van de situatie gister zitten nog wel alle 3 de P1 meters (Martsek, Homewizard en Tibber) in de splitter. Het enige verschil is de de batterij nu de HW P1 als CT gekoppeld heeft staan. Ik zal ze eens solo direct in de P1 poort testen komende dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeSuVvY_IN1_BMb3XzEgV7Om6S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19kQ9Yy95VuJVSveD3ousg8H.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een langzaam afnemende zon opbrengst en een wat oplopende wellicht onregelmatiger stroom vraag in het begin van de avond klinkt je uitleg over de update logisch, dat er een uurtje modulatie en wellicht overshoot plaatsvindt. Zoals gezegd vandaag de CT003 losgekoppeld zodat we de situatie van de maand voor de update hebben. Kan ik voor en na update vergelijken.

Daarna zal ik de CT003 en de P1 solo direct in de meter vergelijken.

Tnx voor het meedenken! _/-\o_

L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Goede vraag, weet ik niet hoe ze dat oplossen.
Maar dat probleem hebben wij (in België alleszins) al vaker aan de hand met de zonnepanelen.
Ik heb er zelf nooit last van gehad maar ik heb vrienden genoeg die op heel zonnige dagen last hebben van uitvallende omvormers. Fluvius heeft (of had) daar zelfs een aparte pagina voor. Als ze dat niet binnen x aantal tijd konden verhelpen had je zelfs recht op een compensatievergoeding
Als je problemen hebt met een PV omvormer die bij hoge PV productie geregeld uitvalt en je hebt een 3 fasen net, zet de PV omvormer dan op een ander fase.
Monitor eerst de spanning van de 3 fasen, je zal merken dat de spanning op de fase waar de omvormer op zit richting de 250v gaat, dan schakelt de PV omvormer uit. Kijk welke fase de laagste spanning heeft en zet de PV omvormer op die fase. Heb het ook voorgehad, PV omvormer ging continu uit en aan bij veel PV productie, verplaatst naar andere fase en is niet meer uitgevallen. Wel niet tegen de buren vertellen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Wel niet tegen de buren vertellen 😉
Ik denk dat de buren hier alleen maar mee geholpen zijn. Hoe beter de fase gebalanceerd zijn, hoe beter dat is voor de hele straat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat de buren hier alleen maar mee geholpen zijn. Hoe beter de fase gebalanceerd zijn, hoe beter dat is voor de hele straat ;).
Eigenlijk raar dat daar nog geen regelgeving voor is in NL (is bijna alles in regeltjes gevangen); Ik heb 1 fase, dus al mijn afnemers zitten op dezelfde fase als de PV en op dezelfde fase als de batterij. Je zou verwachten dat de netbeheerders bij 3-fase-aansluitingen van een woning vanuit hun perspectief gezien het liefst zouden hebben dat de batterij en de PV op dezelfde fase zitten en liefst op dezelfde fase als waar de grootste afnemers zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Tenzij 8 buren ook naar dezelfde fase verhuizen en het probleem zich opnieuw voordoet _O-
Ik heb daar godzijdank nog nooit problemen mee gehad en eigenlijk ook al een hele tijd geen klachten meer van gehoord van anderen. Maar in de periode dat de PV industrie aan het boomen was hoorde je dat best vaak.
Nu maar hopen dat niet alle buren een MT gaan plaatsen _/-\o_
Al zal een batterij hoogstwaarschijnlijk minder invloed hebben dan alle PV installaties die gelijktijdig op vol vermogen draaien op zonnige dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 23:28

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Voor hen die meer willen weten over verdeling over fasen : https://www.netbeheernede...panningsnet/faseverdeling

Er is ook een app”fasulator “ die obv huisnummer een preferente verdeling voor grootverbruikers op fase aangeeft.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Eigenlijk raar dat daar nog geen regelgeving voor is in NL (is bijna alles in regeltjes gevangen); Ik heb 1 fase, dus al mijn afnemers zitten op dezelfde fase als de PV en op dezelfde fase als de batterij. Je zou verwachten dat de netbeheerders bij 3-fase-aansluitingen van een woning vanuit hun perspectief gezien het liefst zouden hebben dat de batterij en de PV op dezelfde fase zitten en liefst op dezelfde fase als waar de grootste afnemers zitten.
De installateur van mijn pv installatie heeft hier doorgemeten welke fase het minst belast was. Denk dat elke deugdelijke installateur dat wel doet. Natuurlijk is zoiets ook een momentopname. De fase die nu het minst belast is, kan volgend jaar mss niet meer de ideale zijn.
Zoiets in een regelgeving gieten is technisch ook moeilijk haalbaar. Op het gebied van controle en uitvoerbaarheid bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Metsubsidie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:39:
Voor hen die meer willen weten over verdeling over fasen : https://www.netbeheernede...panningsnet/faseverdeling

Er is ook een app”fasulator “ die obv huisnummer een preferente verdeling voor grootverbruikers op fase aangeeft.
Dat lijkt me iets typisch Nederlands. Zou mij zeer sterk verbazen als zoiets in België bestond. Hier weten ze met moeite waar de leidingen lopen, anders zouden ze niet bij elke wegenwerken 4x dezelfde leiding kapot trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Ze lossen dit op door de fases per huishouden te rouleren. Er is een rekensommetje voor die de netbeheerder hanteert waardoor bij huizen met 1-fase nummer 1, 2 en 3 alle drie een nadere fase hebben. En bij huizen met 3-fases rouleren de fases ook per huis.

Dus als een installateur altijd de PV op Fase 1 zet, dan zit die bij de buren alsnog op een andere fase. En als je een 3-fase huishouden hebt, dan moet je eigenlijk ook naar een 3-fase PV, 3-fase laadpaal en 2-3 fase kookplaat om de fases zo netjes mogelijk te verdelen.

Door het rouleren zou het gemiddeld gezien wel redelijk in balans moeten zijn, maar dat zal nooit 100% zijn en per huishouden dus ook niet.

Hier bijv. een SolarEdge PV set op fase 1 en op fase 2 en 3 ieder 2 micro-omvormers om de teruglevering toch zoveel mogelijk te spreiden, waardoor de 3 accu omvormers er niet voor zorgen dat 1-fase uit balans raakt, waardoor de laadpaal loadbalancer niet zo snel hoeft in te grijpen.

Je bent dus vaak zelf ook beter af door het gewoon netjes te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Is er in de app geen grafiek voor het batterijpercentage of kijk ik niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hans C schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:46:
Is er in de app geen grafiek voor het batterijpercentage of kijk ik niet goed?
Er is niets mis met jouw ogen of zoekskills d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gho
  • Laatst online: 11:41

gho

Ik had m'n sluipverbruik fors met HW Sockets teruggebracht en vanaf de start met de Venus 2, bleef de batterij na een nacht ca 70 % gevuld. Na de update 153 maakte de batterij stevig zoom geluid zodat ik deze -weliswaar moelijk- heb uitgezet. Na half uur weer gekoppeld.
Sedert deze firmware loopt de batterij helaas snachts nu terug naar ca 45 %.
Of dit een firmware aanpassing is weet ik niet, wel begreep dat de batterij zich zou moeten her-kalibreren (??), tot nu toe blijft dit grotere nacht verbruik doorgaan.
Aangezien de Marstek overdag verder wel zn werk doet, zal ik het maar moeten accepteren.

Zijn er nog meer Tweakers die het zelfde ervaren of een suggesties hebben dan hoor ik dat ook graag.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Ik had m'n sluipverbruik fors met HW Sockets teruggebracht en vanaf de start met de Venus 2, bleef de batterij na een nacht ca 70 % gevuld. Na de update 153 maakte de batterij stevig zoom geluid zodat ik deze -weliswaar moelijk- heb uitgezet. Na half uur weer gekoppeld.
Of dit een firmware aanpassing is weet ik niet, wel begreep dat de batterij zich zou moeten her-kalibreren (??), tot nu toe blijft dit grotere nacht verbruik doorgaan.
Aangezien de Marstek overdag verder wel zn werk doet, zal ik het maar moeten accepteren.

Zijn er nog meer Tweakers die het zelfde ervaren of een suggesties hebben dan hoor ik dat ook graag.
Bij de update naar 153 zal het wellicht meevallen, maar als er een BMS update is, is het mogelijk dat het BMS dingen opnieuw moet leren, zoals de capaciteit, SoC etc. Of dat gebeurt weten we niet, maar die kans is er. Daarom na een update het liefste een paar keer vol en leeg voordat er conclusies worden getrokken.

Wat een zoemgeluid is, is voor iedereen anders. Het enige wat ik bij mijn batterij hoor is de ventilator en hooguit wat hoogfrequent gezoem. Maar niet iets wat je bij andere krachtige elektronica niet zou horen. Hoor je geknetter, gevonk, geknisper of getik (alsof er wat aanloopt), dan zou ik even oppassen. Je zal de eerste niet zijn waarbij de voedingskabel niet goed was gefabriceerd en de aders los lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
gho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Heb je ook sockets op de MT staan? Dan kan je toch zien wat die effectief in en uit doet?
En wat is een groter nachtverbruik? Nachtverbruik als in effectief verbruikte kWh's of nachtverbruik als in mijn batterij ontlaadt meer? Want dit zou je eigenlijk naast je totale verbruik moeten leggen. SoC Percentage op zich zegt heel weinig qua werking van de batterij.
Op heel zonnige dagen doet het huisverbruik hier alles op de zonnestroom tot 21u. Op bewolkte dagen geraken de batterijen ook nog wel vol deze tijd van het jaar maar dan moeten ze vanaf 17 of 18u al beginnen bij te springen. Dan ga je vanzelf al met minder percentage de effectieve nacht in.

[ Voor 10% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 10:51
Geplooid en 2 Venus e besteld ipv te wachten op de homologering van het zendure model dat ik ook op het oog had. Zonet ook 2 stopcontacten vrijgemaakt; elk eigen kring/zekering (met uiteraard niks anders) en op een andere fase. Meer moet ik niet doen zeker?

Maakt het uit op welke fase ik de batterijen uiteindelijk steek als ik met de P1 meter van marstek werk? Ik dacht best bij die van de zonnepanelen? Ik heb een vrije kring voor elke fase dus vergt weinig tot geen moeite

[ Voor 13% gewijzigd door modelstudent op 23-08-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gho

gho

pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Bij de update naar 153 zal het wellicht meevallen, maar als er een BMS update is, is het mogelijk dat het BMS dingen opnieuw moet leren, zoals de capaciteit, SoC etc. Of dat gebeurt weten we niet, maar die kans is er. Daarom na een update het liefste een paar keer vol en leeg voordat er conclusies worden getrokken.

Wat een zoemgeluid is, is voor iedereen anders. Het enige wat ik bij mijn batterij hoor is de ventilator en hooguit wat hoogfrequent gezoem. Maar niet iets wat je bij andere krachtige elektronica niet zou horen. Hoor je geknetter, gevonk, geknisper of getik (alsof er wat aanloopt), dan zou ik even oppassen. Je zal de eerste niet zijn waarbij de voedingskabel niet goed was gefabriceerd en de aders los lagen.
Dank voor de snelle reactie, tot nu heb de batterij bij mn dag verbruik nog niet leeg tot de 11 % gekregen en voorlopig geen EV, zal wel proberen of was en afwasmachine tegelijkertijd in de winter bij minder zon opbrengst het kunnen bewerkstelligen.
Fijn weekend gewenst...

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V153 BMS:V215); HW P1 - 4300 pw Jinko panelen/APSystem- Kaifa 3 fase meter,) - WiFi TPLink Deco X20 - HA-Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gho

gho

dannyro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:29:

Dank Satscan voor de uitleg / bevestiging had een beetje dat vermoeden juist na de update uitvoering...zie wel in de winterperiode als ik was en afwasmachine tegelijk laat draaien en meer stroom verbruik zal hebben of een en ander nog veranderd, had na de update enkel dagen wel een kleine verbetering opgemerkt...
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ingmarspit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Ook op de de Homewizard P1 meter moduleerde de batterij gister bij het eerste ontladen vanaf 100%. In dit screenshot van de situatie gister zitten nog wel alle 3 de P1 meters (Martsek, Homewizard en Tibber) in de splitter. Het enige verschil is de de batterij nu de HW P1 als CT gekoppeld heeft staan. Ik zal ze eens solo direct in de P1 poort testen komende dagen.

Daarna zal ik de CT003 en de P1 solo direct in de meter vergelijken.
800w of 2500w ingesteld?
Wat is je grid verbruik over de gehele dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:39
modelstudent schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:08:
Geplooid en 2 Venus e besteld ipv te wachten op de homologering van het zendure model dat ik ook op het oog had.
Ja denk dat de Zendure ook weinig extra voordelen biedt voor prijsverschil. Misschien wat geliktere interface, betere eigenschappen voor plaatsing buiten (verwarming, weather sealing) en makkelijker uit te breiden. Als dat niet nodig is zit je bij Marstek beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Ja denk dat de Zendure ook weinig extra voordelen biedt voor prijsverschil. Misschien wat geliktere interface, betere eigenschappen voor plaatsing buiten (verwarming, weather sealing) en makkelijker uit te breiden. Als dat niet nodig is zit je bij Marstek beter.
De RTE van de Zendure's is daarnaast ook wel een stuk hoger dan van de Marsteks, wat mij betreft een erg belangrijke eigenschap. Haal hier 85.5% RTE met 2400AC's. Zal die van de V3.0 ook even meten voor een mooi vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:11
Vandaag de Marsteks EMS geüpgraded van v151 naar 153. Daarna kreeg ik ook de upgrade voor de BMS van v212 naar v215. Gek genoeg lijkt die oplossing te lukken en succesvol afgerond, maar als ik dan weer kijk bij de settings van de accu's krijg ik weer de 212->215 update aangeboden. Dit probleem heb ik op al mijn drie Marsteks v2's. Alles werkt verder prima zo te zien, dus til er niet te zwaar aan, maar het is wel vreemd.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Pagina: 1 ... 238 ... 262 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.