Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:50:
[...]
Ok, heb inmiddels een HW Energy Socket van een micro-omvormer opgeofferd, vanaf nu kan ik ook monitoren wat er in en uit gaat en of dat overeenkomt met 10-100% of dat er toch capaciteit mist, uiteraard rekening houdend met de RTE-verliezen.
Wat zijn redelijkerwijs testjes waar anderen bij gebaat zijn en die ik zonder tientallen of honderden uren te investeren kan uitvoeren? Of punten die in een iets uitgebreidere review zouden moeten terugkomen? Modbus en HA aansturing zijn leuk, maar ik heb al een systeem dat native met HA werkt en dat heeft voor mij zelf op dit moment even geen meerwaarde.
Hoor het graag!
Is een beetje afhankelijk hoeveel tijd je hebt voor een en ander.
Mijn advies laat eerst het systeem eens een weekje met rust... zodat het kan settelen.
Ik heb geconstateerd dat na de laatste update het zo'n drie dagen duurt voordat het systeem zichzelf goed heeft ingeregeld en de SOC waardes weer kloppen.
Los van alle gebruikelijke items die in een review van je terugkomen zou ik graag ook aandacht voor deze items willen. Zo even uit de losse pols wat items;
Er is nu gekozen voor een compactere behuizing en gekozen voor een aluminium behuizing ipv staal.
a) is de warmteafvoer voldoende bij zware belasting?
b) de cel temperatuur onder verschillende omstandigheden laden/ontladen
c) hoor je dan een ventilator?
Nu 2027 steeds dichterbij komt kan de AI functie steeds meer relevanter worden.
a) hoe lang heeft de AI functie nodig om een effectief verbruik-profiel in te regelen
b) wat zijn de belangrijkste kenmerken van de AI functie, maw is er enige vorm van intelligentie ingebouwd?
Monitoring / gebruik van het systeem irt API
a) wat wordt er verstaan onder een volledige cycli?
b) is het aantal cycli ergens terug te vinden?
c) kun je ook aanpassingen doen dmv de API?
d) zou graag een overzicht zien wat er op dit moment met de API is uit te lezen.
3 fasen en back-up functie bij stroomuitval zoals in promotie filmpje.
a) wanneer komt de aangekondigde smartbox beschikbaar?
b) is deze ook geschikt om buiten te plaatsen?
c) blijven de micro omvormers dan werken?
d) bij dan werkende micro-omvormers wat gebeurt er als de batterij(en) zijn volgeladen?
Wifi is nu nog het grootste obstakel om het echt plug & play te noemen
a) werkt het nu uit de box met diverse modems en configuraties (maw is dat verbetert)?
b) is de wifi sterkte nu ergens te bekijken via bijv (dmv api) in de app etc?
c) welke CT003 is er erbij geleverd, is dit een vernieuwde versie tov de huidige bekende versies?
En als laatst natuurlijk zou je de batterij een ander aanbevelen irt tot prijs/kwaliteit en de 10j fabrieksgarantie?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+