Acties:
  • +1 Henk 'm!
GAEvakYD schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:38:
Vandaag de Marsteks EMS geüpgraded van v151 naar 153. Daarna kreeg ik ook de upgrade voor de BMS van v212 naar v215. Gek genoeg lijkt die oplossing te lukken en succesvol afgerond, maar als ik dan weer kijk bij de settings van de accu's krijg ik weer de 212->215 update aangeboden. Dit probleem heb ik op al mijn drie Marsteks v2's. Alles werkt verder prima zo te zien, dus til er niet te zwaar aan, maar het is wel vreemd.
Nadat het BMS is geüpdate, niets doen en wachten tot de batterij vanzelf opnieuw opstart. Bij mij leek hij vast te lopen want je zag het BT lampje niet meer aan/uit gaan bij het verbinden/verbreken van de verbinding met de app. Naar paar minuten startte hij vanzelf opnieuw op. Hierna kreeg ik ook de update opnieuw, en ook de welbekende 0.0.0.0 naar x update. Gewoon even de app helemaal afgesloten, paar minuten later terug geopend, opnieuw gekeken en de update melding was weg en de BMS versie werd goed gedetecteerd.

Ik denk dat geduld na de update en niet meteen opnieuw controleren voor updates bij anderen ook helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:35
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Nadat het BMS is geüpdate, niets doen en wachten tot de batterij vanzelf opnieuw opstart. Bij mij leek hij vast te lopen want je zag het BT lampje niet meer aan/uit gaan bij het verbinden/verbreken van de verbinding met de app. Naar paar minuten startte hij vanzelf opnieuw op. Hierna kreeg ik ook de update opnieuw, en ook de welbekende 0.0.0.0 naar x update. Gewoon even de app helemaal afgesloten, paar minuten later terug geopend, opnieuw gekeken en de update melding was weg en de BMS versie werd goed gedetecteerd.

Ik denk dat geduld na de update en niet meteen opnieuw controleren voor updates bij anderen ook helpt.
Een gelijkbare situatie had ik afgelopen week ook dan wel met de V1 update naar V153, na ruim een uur, de app op de tablet gesloten en na enige tijd was het weer oke.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Ben ondertussen al wel een uur verder en accu functioneert naar behoren nu. Maar ik kijk het nog wel even een tijdje aan. Als die na een paar dagen nog steeds die BMW update blijft aangeven zoek ik wel een keer contact met support.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmarspit
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-09 23:48
SatScan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

800w of 2500w ingesteld?
Wat is je grid verbruik over de gehele dag?
De batterij staat ingesteld op 2500w laden 800w ontladen. Hieronder een screenshot van Homewizard van dezelfde dag. Grootste verbruiker is PHEV die stond te laden tussen 12.45 en 17.00 uur op een bewolkte dag, op n zonnige zomer dag wekken we ongeveer 30 kWh op. Ik zal mn sig morgen aanpassen met wat ik heb staan hier thuis.

Wat ik eergister live zag met de CT003 zag was superstrakke modulatie, ik heb gister niet live meegekeken, zag dit vanochtend. Ik zie ook koffiezetten op de HW grafiek bv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCOYde33nVMeb6oltSDbkXTElK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JW3sVU7PUFADEJey6nzHs2lT.png?f=fotoalbum_large

Vandaag de oude setup van de afgelopen maand draaien, zal op afstand es meekijken. Morgen de CT003 direct op de P1 poort solo aansluiten en een dag en nacht laten draaien, weten we overmorgen wat meer. Tnx!

L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:16
Stekkerbatterij correct aansluiten

De voorschriften rondom het veilig aansluiten van stekkerbatterijen zijn niet consistent.
Volgens NEN1010 mag je een stroombron niet op een regulier stopcontact aansluiten.
Installateurs moeten zich aan die norm houden, consumenten echter niet.
Meer info: Shade magazine, Sessy en Zonneplan.

Ik heb een poging gedaan het in 4 plaatjes te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CquUv6jAkNEycLb_hxtn58RrS58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXOaEUhQTZiIj4WzjvDf9tiJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTkbazW65qro1erMAsSH-C243pE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nLFqEHsPQFoUwbyI0tttBr6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAd90y8_hQUuQ3gWRmhhdpg50l4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8cymg8j9UY2KCf46sqfYEXF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHmHPBoPOD5kQN1soffAMnBIsoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lw4kxcAqaHKxIYZ98zFGyjTt.png?f=fotoalbum_large

Bij een vaste aansluiting volgens NEN1010 gelden vermoedelijk nog aanvullende eisen: de kabel mag niet los op de grond liggen, de batterij mag niet los staan etc.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Hometek schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:00:

De voorschriften rondom het veilig aansluiten van stekkerbatterijen zijn niet consistent.
Zo word het heel lastig voor een groot aantal bezitters.
Denk ook dat er makkelijk gedacht word over 3 fase, met ondertussen een aardig dak met zonnepanelen, de goede verbruikers in huis als inductie ovens airo boiler, het laden van EV, en dan nog wat marstek units erbij.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:56
Hometek schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:00:

Volgens NEN1010 mag je een stroombron niet op een regulier stopcontact aansluiten.
Installateurs moeten zich aan die norm houden, consumenten echter niet.
Meer info: Shade magazine, Sessy en Zonneplan.

Ik heb een poging gedaan het in 4 plaatjes te verduidelijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij een vaste aansluiting volgens NEN1010 gelden vermoedelijk nog aanvullende eisen: de kabel mag niet los op de grond liggen, de batterij mag niet los staan etc.
Ziet er top uit, NEN is helaas wel vaker krom...
Indien de groepen/onderverdeelkast niet in dezelfde ruimte is kom je ook nog een werkschakelaar te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door iorses op 23-08-2025 16:17 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 18:33
Druppeltje_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:39:
[...]

Neen en ook geen melding van nieuwe.
Had je zelf gevraagd naar update of kwam deze er op verzoek van MT?
Ik kreeg hem naar aanleiding van de vraag dat Noordpool niet meer beschikbaar was.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De V3.0 springt zojuist binnen 1 seconde van 94% naar 100%, is dat normaal gedrag voor Marsteks?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:07:
De V3.0 springt zojuist binnen 1 seconde van 94% naar 100%, is dat normaal gedrag voor Marsteks?
De SoC indicator moet waarschijnlijk kalibreren. (Paar) keer vol een leeg laden, dan moet het ongeveer kloppen. Alhoewel we al vaker gezien hebben hier dat het niet de meest accurate indicator is bij de V2 in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

De SoC indicator moet waarschijnlijk kalibreren. (Paar) keer vol een leeg laden, dan moet het ongeveer kloppen. Alhoewel we al vaker gezien hebben hier dat het niet de meest accurate indicator is bij de V2 in elk geval.
Exact, maar daarom zou ik juist voor een eerste keer verwachten dat 98/99% naar 100% relatief lang zou duren aangezien de accu waarschijnlijk weken geleden voor het laatst wat stroom heeft ontvangen en dus idd goed moet kalibreren/balanceren. Maar zag de indicator live van 93->94->100% verspringen, dat had ik niet verwacht. Zal hem vanaf 19:00 weer helemaal ontladen en morgen weer van 10->100% laden met de lage tarieven.

Even kijken of ik een HW Energy Socket kan vrijmaken om de ingaande & uitgaande capaciteit en RTE inzichtelijk te maken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Exact, maar daarom zou ik juist voor een eerste keer verwachten dat 98/99% naar 100% relatief lang zou duren aangezien de accu waarschijnlijk weken geleden voor het laatst wat stroom heeft ontvangen en dus idd goed moet kalibreren/balanceren. Maar zag de indicator live van 93->94->100% verspringen, dat had ik niet verwacht. Zal hem vanaf 19:00 weer helemaal ontladen en morgen weer van 10->100% laden met de lage tarieven.

Even kijken of ik een HW Energy Socket kan vrijmaken om de ingaande & uitgaande capaciteit en RTE inzichtelijk te maken.
Na een BMS update kan hij wat anders reageren, weet niet of je dat gedaan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Na een BMS update kan hij wat anders reageren, weet niet of je dat gedaan hebt?
Toen ik hem ontving waren alle versies die ik via de app zag al up to date:

Apparaat: V122
Communicatiemodule: 202409090159
App: 1.6.47

Mis ik nog ergens een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

Toen ik hem ontving waren alle versies die ik via de app zag al up to date:

Apparaat: V122
Communicatiemodule: 202409090159
App: 1.6.47

Mis ik nog ergens een update?
Geen idee, je bent de eerste die een V3 heeft volgens mij! De BMS versies voor de Venus C en Venus E waren ook verschillend en gezien de wijzigingen verwacht ik dat deze ook een andere BMS versie heeft.

De Venus C en Venus E zitten wel op dezelfde EMS versie (v153) en die van jou op v122, dus blijkbaar een hele andere firmware. De BMS versie kan je alleen uitlezen via andere manieren (Modbus, Marstek BLE Monitor, MQTT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:22:
[...]

Geen idee, je bent de eerste die een V3 heeft volgens mij! De BMS versies voor de Venus C en Venus E waren ook verschillend en gezien de wijzigingen verwacht ik dat deze ook een andere BMS versie heeft.

De Venus C en Venus E zitten wel op dezelfde EMS versie (v153) en die van jou op v122, dus blijkbaar een hele andere firmware. De BMS versie kan je alleen uitlezen via andere manieren (Modbus, Marstek BLE Monitor, MQTT).
En de BMS update verloopt via de EMS update? Kortom, mag ik er van uitgaan dat ik de meest recente versie heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

En de BMS update verloopt via de EMS update? Kortom, mag ik er van uitgaan dat ik de meest recente versie heb?
Mag je redelijkerwijs wel vanuitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik kan je natuurlijk alleen vertellen hoe het bij de huidige versies werkt; via de app kan je twee soorten updates krijgen, EMS en BMS. De versienummers zien eruit als [EMS].[BMS].[MPPT].[INV]. Bijvoorbeeld 153.215.0.0. De laatste twee zijn niet belangrijk. Wat er geüpdatet wordt, zie je alleen bij de update. De EMS versie kan je in de app teruglezen de BMS versie niet.

Maar alle updates verlopen via dezelfde plek in de app. Dus als de app daar aangeeft dat je up-to-date bent, dan zou dat zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
[...]

Ik heb eerst een update naar BMS 215 gekregen. EMS bleef op V151 staan. 2 weken later een update naar V154 en BMS bleef op 215. Ik ga ervan uit dat dit aparte updates zijn...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
dannyro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb eerst een update naar BMS 215 gekregen. EMS bleef op V151 staan. 2 weken later een update naar V154 en BMS bleef op 215. Ik ga ervan uit dat dit aparte updates zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door tweeek op 23-08-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
[quote]tweeek schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Knip

[ Voor 33% gewijzigd door dannyro op 23-08-2025 19:26 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!
tweeek schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

Mag je redelijkerwijs wel vanuitgaan.
Ok, heb inmiddels een HW Energy Socket van een micro-omvormer opgeofferd, vanaf nu kan ik ook monitoren wat er in en uit gaat en of dat overeenkomt met 10-100% of dat er toch capaciteit mist, uiteraard rekening houdend met de RTE-verliezen.

Kreeg van iemand al het aanbod om in een gecontroleerde ruimte te kijken wat het effect van temperatuur op de accu is, heel leuk om die bevlogenheid te zien _/-\o_

Zit echter wel even in dubio, ben heel transparant, mijn enige verplichting richting Marstek is gewoon een goede uitgebreide review schrijven zoals ik altijd doe. En aan de andere kant ben ik Tweaker, ik zit samen met anderen 3D-geprinte coolers te maken, Ali-express stekkers aan 12V PC ventilatoren te solderen, heb honderden uren in de Home Assistant integratie voor Zendure gestoken, meegeholpen met vertalingen van Apps, feedback voor verbetering gegeven, etc. en dat vind ik ook gewoon heel erg leuk om te doen. Ik zal ooit wel een klap van de molen hebben gehad ;)

Heb andere merken accu's getest en na de review direct weer afscheid van genomen, maar deze Marstek nodigt wel uit om meer mee te gaan doen. De sfeer is hier goed, voelt wel ok om extra tijd en aandacht aan te schenken d:)b

Heb de Zendure's bijv. gedurende de winter ook buiten getest, in regen en storm getest, maar ben nu niet direct geneigd om de waterslang er op te zetten :D Heb hier een Zendure Hyper 2000 IP65 omvormer liggen die is opengemaakt, leuk om te zien, maar wil deze Venus E 3.0 nou ook niet gaan mishandelen of opofferen.

Wat zijn redelijkerwijs testjes waar anderen bij gebaat zijn en die ik zonder tientallen of honderden uren te investeren kan uitvoeren? Of punten die in een iets uitgebreidere review zouden moeten terugkomen? Modbus en HA aansturing zijn leuk, maar ik heb al een systeem dat native met HA werkt en dat heeft voor mij zelf op dit moment even geen meerwaarde.

Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Ok, heb inmiddels een HW Energy Socket van een micro-omvormer opgeofferd, vanaf nu kan ik ook monitoren wat er in en uit gaat en of dat overeenkomt met 10-100% of dat er toch capaciteit mist, uiteraard rekening houdend met de RTE-verliezen.

meerwaarde.

Hoor het graag!
Zou je niet eerst eens even het apparaat rustig z'n gang laten gaan, je bevindingen vast te stellen van van daaruit wellicht wat onderzoek te gaan doen.
Wie weet vind je nog wat leuke verschillen buiten de bekende tussen de V2 en V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Kreeg van iemand al het aanbod om in een gecontroleerde ruimte te kijken wat het effect van temperatuur op de accu is, heel leuk om die bevlogenheid te zien _/-\o_

Zit echter wel even in dubio, ben heel transparant, mijn enige verplichting richting Marstek is gewoon een goede uitgebreide review schrijven zoals ik altijd doe. En aan de andere kant ben ik Tweaker, ik zit samen met anderen 3D-geprinte coolers te maken, Ali-express stekkers aan 12V PC ventilatoren te solderen, heb honderden uren in de Home Assistant integratie voor Zendure gestoken, meegeholpen met vertalingen van Apps, feedback voor verbetering gegeven, etc. en dat vind ik ook gewoon heel erg leuk om te doen. Ik zal ooit wel een klap van de molen hebben gehad ;)

Heb andere merken accu's getest en na de review direct weer afscheid van genomen, maar deze Marstek nodigt wel uit om meer mee te gaan doen. De sfeer is hier goed, voelt wel ok om extra tijd en aandacht aan te schenken d:)b

Heb de Zendure's bijv. gedurende de winter ook buiten getest, in regen en storm getest, maar ben nu niet direct geneigd om de waterslang er op te zetten :D Heb hier een Zendure Hyper 2000 IP65 omvormer liggen die is opengemaakt, leuk om te zien, maar wil deze Venus E 3.0 nou ook niet gaan mishandelen of opofferen.

Wat zijn redelijkerwijs testjes waar anderen bij gebaat zijn en die ik zonder tientallen of honderden uren te investeren kan uitvoeren? Of punten die in een iets uitgebreidere review zouden moeten terugkomen? Modbus en HA aansturing zijn leuk, maar ik heb al een systeem dat native met HA werkt en dat heeft voor mij zelf op dit moment even geen meerwaarde.

Hoor het graag!
Ik denk dat het juist interessant is om de claims te testen wat er verschilt tov de V2: is hij inderdaad efficiënter? Werkt de ethernet aansluiting goed? Werkt de lokale API goed?

Is er misschien nu mogelijkheid tot UPS mogelijkheid met een bypass ook als de batterij helemaal leeg is? Zijn de manieren om hem in te stellen anders (Nom, AI, klokprogramma).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hoor het graag!
Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe uitvoering met warmte omgaat.
Ik heb bij versie 2 al eens geconstateerd dat die het vermogen gaat terugbrengen als hij warm wordt.
Dwz ik had hem volgas op ontladen staan en op zeker moment begon het vermogen terug te lopen.
Met een ventilator erop liep het vermogen weer omhoog.

Ik ben wel benieuwd hoe snel de v3 het warm gaat vinden en of die het vermogen dan ook terug brengt.

Bij mij was het koelblok rond de 50 a 55 graden op het moment dat hij ging terug regelen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

Wat zijn redelijkerwijs testjes waar anderen bij gebaat zijn en die ik zonder tientallen of honderden uren te investeren kan uitvoeren?
Hoor het graag!
Deze:https://gathering.tweaker...message/81292256#81292256 bijvoorbeeld.
Resultaten van toen was wel een zeer groot aantal FW versies terug.
Via App, of HA waarde instellen.
Via HA integratie + HW Energysocket waarden uitlezen.
30 minuten of zo.

Ik ben benieuwd!

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Na 3 dagen monitoren na update V154, valt het mij op dat er meer in de Marstek V2 wordt opgeslagen aan energie. Misschien maar een gedacht. Bijgevoegd meting modbus en HW socket. Begonnen met lege (11%) Marstek deze morgen. Nu staat ze op 98%. Spijtig dat ik niet tot de 100% ben geraakt want de cell voltage delta is ook veranderd in gedrag. Maar dat komt nog :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4pweQuUZVi4AW6uvtsVgZQ_9QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtVesQIp5v3k65JfbLRgUtem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tweeek schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Zou je niet eerst eens even het apparaat rustig z'n gang laten gaan, je bevindingen vast te stellen van van daaruit wellicht wat onderzoek te gaan doen.
Wie weet vind je nog wat leuke verschillen buiten de bekende tussen de V2 en V3
Dat is exact wat ik doe, alleen de RTE berekening wil je graag over een zo lang mogelijke periode berekenen icm NOM, maximaal laden, maximaal ontladen, dus mooi als dat vanaf dag 1 al loopt. Wel met een duidelijk ijkpunt: 100%. 10% is immers niet altijd 10%, 100% is wel altijd 100%.

Heb natuurlijk zelf geen ervaring met de V2, dus voor mij is het ook even goed zoeken wat de verschillen zijn buiten de door andere beschreven verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Ik denk dat het juist interessant is om de claims te testen wat er verschilt tov de V2: is hij inderdaad efficiënter? Werkt de ethernet aansluiting goed? Werkt de lokale API goed?

Is er misschien nu mogelijkheid tot UPS mogelijkheid met een bypass ook als de batterij helemaal leeg is? Zijn de manieren om hem in te stellen anders (Nom, AI, klokprogramma).
Neem ik mee, thx. Wat betreft het laatste, dat zijn alleen:
  • NOM
  • AI
  • Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeftia
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:18
Beste Taro: Je zou een noodaggegraat op de Nooduitgang kunnen aansluiten en kijken of de accu oplaad.
Aggegraten kunnen aardig varieren wat betreft spanning en frequentie . See what happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploeftia schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:28:
Beste Taro: Je zou een noodaggegraat op de Nooduitgang kunnen aansluiten en kijken of de accu oplaad.
Aggegraten kunnen aardig varieren wat betreft spanning en frequentie . See what happens.
Noodaggregaat heb ik helaas niet staan ;)

De andere accu's die ik heb ondersteunen bijv. micro-omvormers op de off-grid uitgang, dat kan ik sowieso wel even testen met de brandblusser ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:18

d3x

GAEvakYD schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Ben ondertussen al wel een uur verder en accu functioneert naar behoren nu. Maar ik kijk het nog wel even een tijdje aan. Als die na een paar dagen nog steeds die BMW update blijft aangeven zoek ik wel een keer contact met support.
dat is een caching probleem van de app, gaat weg bij app effectief sluiten.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

PNARI schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:25:
Sinds de update van de batterij naar V153 en CT003 naar V117 werkt nom minder nauwkeurig. Vooral zichtbaar tijdens de nacht. Iemand zelfde ervaring ?
Ik merk geen verschil. Zie mijn screenshot van deze nacht. Effectief verbruik tijdens nacht is rond de 300w en verdeling meestal op de 2MT.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyTtc6Rwza6fEOtUeKlX75m52pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WmVzCXajGwvvO4M1NZ1rEqv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door d3x op 24-08-2025 06:30 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Hans C schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:09:
[Afbeelding]

Eerste nacht met de Marstek. Staat op de AI functie. Voor aansturing gebruik ik de CT003. HW maakt mooiere plaatjes, vandaar een screenshot daaruit. Is dit het te verwachten gedrag? Ik neem aan dat de piekjes de koelkast en de vriezer zijn.
pieken lijken mij hoog, kijk even naar mijn nachtverbruik en ik heb ook een diepvries en koelkast :)
Hangt mogeljiks af van je Digitale meter versie en je wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 06:27:
[...]

Ik merk geen verschil. Zie mijn screenshot van deze nacht. Effectief verbruik tijdens nacht is rond de 300w en verdeling meestal op de 2MT.[Afbeelding]
Voor de update en na de update, zie vooral tussen 00.00 en 06.00. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiuNMcw6PoTLR3Oigy4whGY7k78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bd5ScHPHivhKXnMIgWDoASUT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjVHkIS2J3ca1eZk2EzrKtzpQlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD7d6fnFtaR7LJ3XNmhCn0dy.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:54:
[...]

Voor de update en na de update, zie vooral tussen 00.00 en 06.00. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij het ene plaatje is de schaal 500 W per lijn en bij de andere 2000 W per lijn. Dat maakt het wel heel lastig vergelijken. Elk verschil wordt dan sowieso al 4 keer groter weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18
[...]

Hoor het graag!
Zou je met de firmware checker tool eens willen kijken welke firmware er voor jouw v3 beschikbaar is en de binaries willen delen?

https://marstek-fw-checker.netlify.app/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bommel schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Zou je met de firmware checker tool eens willen kijken welke firmware er voor jouw v3 beschikbaar is en de binaries willen delen?

Haha ik heb ook getwijfeld om dit te vragen.

Mocht je dit niet durven, kan je dan anders met de Marstek Venus Monitor, het device type delen? Ik heb gisteren al een hoop opties geprobeerd (HMG-2, HMG-3, HMG-51, HMG-75) maar nog niet de juiste kunnen vinden.

https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 16:37
ingmarspit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

De batterij staat ingesteld op 2500w laden 800w ontladen. Hieronder een screenshot van Homewizard van dezelfde dag. Grootste verbruiker is PHEV die stond te laden tussen 12.45 en 17.00 uur op een bewolkte dag, op n zonnige zomer dag wekken we ongeveer 30 kWh op. Ik zal mn sig morgen aanpassen met wat ik heb staan hier thuis.

Wat ik eergister live zag met de CT003 zag was superstrakke modulatie, ik heb gister niet live meegekeken, zag dit vanochtend. Ik zie ook koffiezetten op de HW grafiek bv.

[Afbeelding]

Vandaag de oude setup van de afgelopen maand draaien, zal op afstand es meekijken. Morgen de CT003 direct op de P1 poort solo aansluiten en een dag en nacht laten draaien, weten we overmorgen wat meer. Tnx!
Ziet HW het laden van de batterij als paars (dus van het net) of valt dat onder de licht blauwe (gebruik van zonnestroom)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:50
Pakhaas schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Ziet HW het laden van de batterij als paars (dus van het net) of valt dat onder de licht blauwe (gebruik van zonnestroom)?
Paars is opladen, groen is ontladen als er een socket op de batterij staat.
Blauw is enkel stroom die van de zonnepanelen rechtstreeks gebruikt word of de batterij ingaat bij gebruik van socket/kwh meter/rechtstreekse koppeling omvormer (maw alle stroom uit je pv die niet het net word opgestuurd)

[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 24-08-2025 09:49 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
PNARI schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:54:
[...]

Voor de update en na de update, zie vooral tussen 00.00 en 06.00. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Een mooi voorbeeld van placebo effect :9
Je netverbruik is identiek. Het is maar omdat je weet dat er een update is geweest waar sommigen een raar gedrag van melden dat je zo'n dingen gaat ''willen'' zien.
Absolute cijfers, dat is het enige waar het om draait. 0,4kWh per dag is 0,4 kWh per dag. En dat zijn gewoon heel goede resultaten, eender wat je grafiek (met verkeerde schaal) laat zien.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hoor het graag!
Is een beetje afhankelijk hoeveel tijd je hebt voor een en ander.

Mijn advies laat eerst het systeem eens een weekje met rust... zodat het kan settelen.
Ik heb geconstateerd dat na de laatste update het zo'n drie dagen duurt voordat het systeem zichzelf goed heeft ingeregeld en de SOC waardes weer kloppen.

Los van alle gebruikelijke items die in een review van je terugkomen zou ik graag ook aandacht voor deze items willen. Zo even uit de losse pols wat items;

Er is nu gekozen voor een compactere behuizing en gekozen voor een aluminium behuizing ipv staal.
a) is de warmteafvoer voldoende bij zware belasting?
b) de cel temperatuur onder verschillende omstandigheden laden/ontladen
c) hoor je dan een ventilator?

Nu 2027 steeds dichterbij komt kan de AI functie steeds meer relevanter worden.
a) hoe lang heeft de AI functie nodig om een effectief verbruik-profiel in te regelen
b) wat zijn de belangrijkste kenmerken van de AI functie, maw is er enige vorm van intelligentie ingebouwd?

Monitoring / gebruik van het systeem irt API
a) wat wordt er verstaan onder een volledige cycli?
b) is het aantal cycli ergens terug te vinden?
c) kun je ook aanpassingen doen dmv de API?
d) zou graag een overzicht zien wat er op dit moment met de API is uit te lezen.

3 fasen en back-up functie bij stroomuitval zoals in promotie filmpje.
a) wanneer komt de aangekondigde smartbox beschikbaar?
b) is deze ook geschikt om buiten te plaatsen?
c) blijven de micro omvormers dan werken?
d) bij dan werkende micro-omvormers wat gebeurt er als de batterij(en) zijn volgeladen?

Wifi is nu nog het grootste obstakel om het echt plug & play te noemen
a) werkt het nu uit de box met diverse modems en configuraties (maw is dat verbetert)?
b) is de wifi sterkte nu ergens te bekijken via bijv (dmv api) in de app etc?
c) welke CT003 is er erbij geleverd, is dit een vernieuwde versie tov de huidige bekende versies?

En als laatst natuurlijk zou je de batterij een ander aanbevelen irt tot prijs/kwaliteit en de 10j fabrieksgarantie?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:29
[...]

Hoor het graag!
Het apparaat zou ik het liefst in de ongeconditioneerde schuur plaatsen. Vandaar de nieuwsgierigheid naar lange termijn gedrag.
Hoe gedraagt het apparaat zich bij -5 graden? Hoe gedraagt het apparaat zich bij 35 graden en 85 procent luchtvochtigheid? Hoe ziet het apparaat er na een jaar in een dergelijke omgeving uit: roestplekken op de connectoren? Wat is het effect van de omgevingstemperatuur op RTE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Haha ik heb ook getwijfeld om dit te vragen.

Mocht je dit niet durven, kan je dan anders met de Marstek Venus Monitor, het device type delen? Ik heb gisteren al een hoop opties geprobeerd (HMG-2, HMG-3, HMG-51, HMG-75) maar nog niet de juiste kunnen vinden.

https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/
:(

[10:19:21] 🔍 Connecting to Marstek device...
[10:19:28] ❌ Connection failed: Connection Error: Connection attempt failed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bommel schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Device Name: Marstek Venus E 3.0
Device Type: VNSE3-0
SN: Not available

Device ID: Deze kan ik beter niet delen vermoed ik.
Up to Date
No firmware updates found. This could mean:
• You already have the latest firmware
• No updates are available for your device model
• Current firmware versions were not provided

API Response:
{
"code": 1,
"show": 0,
"msg": "success",
"data": {
"control": "",
"bms": "",
"mppt": "",
"micro": "",
"dcdc": "",
"bms_pack1": "",
"bms_pack2": ""
}
}

Vermoed dat ze dat nog voor de 3.0 moeten toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Is een beetje afhankelijk hoeveel tijd je hebt voor een en ander.

Mijn advies slaat eerst het systeem eens een weekje met rust... zodat het kan settelen.
Ik heb geconstateerd dat na de laatste update het zo'n drie dagen duurt voordat het systeem zichzelf goed heeft ingeregeld en de SOC waardes weer kloppen.

Los van alle gebruikelijke items die in een review van je terugkomen zou ik graag ook aandacht voor deze items willen. Zo even uit de losse pols wat items;

Er is nu gekozen voor een compactere behuizing en gekozen voor een aluminium behuizing ipv staal.
a) is de warmteafvoer voldoende bij zware belasting?
b) de cel temperatuur onder verschillende omstandigheden laden/ontladen
c) hoor je dan een de ventilator?

Nu 2027 steeds dichterbij komt kan de AI functie steeds meer relevanter worden.
a) hoe lang heeft de AI functie nodig om een effectief verbruik-profiel in te regelen
b) wat zijn de belangrijkste kenmerken van de AI functie, maw is er enige vorm van intelligentie ingebouwd?

Monitoring / gebruik van het systeem irt API
a) wat wordt er verstaan onder een volledige cycli?
b) is het aantal cycli ergens terug te vinden?
c) kun je ook aanpassingen doen dmv de API?
d) zou graag een overzicht zien wat er op dit moment met de API is uit te lezen.

3 fasen en back-up functie bij stroomuitval zoals in promotie filmpje.
a) wanneer komt de aangekondigde smartbox beschikbaar?
b) is deze ook geschikt om buiten te plaatsen?
c) blijven de micro omvormers dan werken?
d) bij dan werkende micro-omvormers wat gebeurt er als de batterij(en) zijn volgeladen?

Wifi is nu nog het grootste obstakel om het echt plug & play te noemen
a) werkt het nu uit de box met diverse modems en configuraties (maw is dat verbetert)?
b) is de wifi sterkte nu ergens te bekijken via bijv (dmv api) in de app etc?
c) welke CT003 er erbij geleverd, is dit een vernieuwde versie tov de huidige bekende versies?

En als laatst natuurlijk zou je de batterij een ander aanbevelen irt tot prijs/kwaliteit en de 10j fabrieksgarantie?
Goede punten, neem ik mee.

Zal ook met de Flir camera warmtebeelden maken. Ik vermoed overigens alleen passieve koeling als ik de achterkant zo zie en als ie buiten in de regen moet kunnen staan? Ik heb hier alleen Ubiquiti spullen, heb Ethernet getest, nu alleen op Wifi zitten wat prima lijkt te werken (wel een AP op 2 meter afstand hangen) en daarvoor is een icoontje zichtbaar in de app. Zit geen CT003 bijgeleverd.

Is bekend waar het API endpoint zich bevindt? Bij het andere merk dat ik heb kan ik MQTT en REST API gebruiken en stuur die devices daarmee ook via HA aan. Zou leuk zijn bestaande automatiseringen voor meerdere merken te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmarspit
  • Laatst online: 03-09 23:48
Pakhaas schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Het valt bij ons in de ochtend onder blauw - eigen verbruik zonnestroom, omdat de batterij op dat moment laad met het overschot aan zonne-energie. Ik heb op dit moment geen HE energy socket op de batterij stekker staan (tnx @Druppeltje_) , dus meet dat niet apart. HW weet niet welk deel van het eigen verbruik op dat moment de batterij in gaat. Als de batterij in het begin van de avond moduleert, zoals ik had in mijn opstelling met de toegevoegde CT003, dan kan de batterij 1100w vragen bovenop wat we al verbruiken, en hebben we (te) weinig zonne energie productie. In dat geval is de stroom vraag van de batterij onderdeel van het paarse - van het net- deel neem ik aan.

@SatScan e.a. hieronder de data van gister met de setup zoals ik die afgelopen maand gebruikte: 1x Homewizard P1 en 1x Tibber Pulse in passieve Homewizard splitter, CT003 afgekoppeld van de splitter maar nog wel actief op het wifi netwerk, Batterij gebruikt HW p1 als CT. Zoals te zien gedraagt de batterij zich weer voorbeeldig en zie ik geen overshoot in de modulatie. Ik zal morgen de CT003 direct in de P1 poort zetten en die een dag laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2rnGBDmh19s7xyVmCrmHa989mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1sIbVB5JfvhOs9NYLL0VTCX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7jIPBChVAEucK9M-P2R7SYu2kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mp8ZVLSnVcgIIO0ETvxWpVcT.png?f=fotoalbum_large

L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:52
Ploeftia schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:28:
Lijkt mij een recept voor goede knal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

De RTE van de Zendure's is daarnaast ook wel een stuk hoger dan van de Marsteks, wat mij betreft een erg belangrijke eigenschap. Haal hier 85.5% RTE met 2400AC's. Zal die van de V3.0 ook even meten voor een mooi vergelijk.
Klinkt wel goed. Inderdaad benieuwd of bij v3 effectief 5% beter is dan v2 zoals ze claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Druppeltje_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Een mooi voorbeeld van placebo effect :9
Je netverbruik is identiek. Het is maar omdat je weet dat er een update is geweest waar sommigen een raar gedrag van melden dat je zo'n dingen gaat ''willen'' zien.
Absolute cijfers, dat is het enige waar het om draait. 0,4kWh per dag is 0,4 kWh per dag. En dat zijn gewoon heel goede resultaten, eender wat je grafiek (met verkeerde schaal) laat zien.
In de oude situatie wordt er ook overdag vermogen het net opgestuurd door de accu want er is geen zon.
in de nieuwe situatie hoeft de accu overdag veel minder NOM te regelen, want dan is er veel zon. (zie zijn afbeelding)
Conclusie is dus dat de oude situatie beter NOM was, want toen ging er ook 0,4 kwh het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:24
Beste allen.
Is het echt dat de hw p1 meter niet werkt met meerdere accu’s van Marstek?
Wij hebben een Landis gyr + E360 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
nico_09 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:52:
Beste allen.
Is het echt dat de hw p1 meter niet werkt met meerdere accu’s van Marstek?
Wij hebben een Landis gyr + E360 meter.
Ja, dit gaat idd. niet goed werken. De batterijen gaan elkaar opladen/ontladen want er zit geen "scheidsrechter" tussen zoals bijv. de CT003.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 09:03
Ik heb geen idee hoe nauwkeurig de HW Energy Socket is, maar op basis daarvan blijf ik uitkomen op 75 à 76% RTE. Ik weet denk ik ook wel waarom.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7gMA9w.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6F8PJOA.jpeg
De accu was voor middernacht al leeg. De accu ging leeg in de nacht erop, dat heb ik meegerekend.
In: 7,4kWh
Uit: 4,8 + 1,1 = 5,9kWh
RTE: 5,9 / 7,6= 75,6%

Wat denk ik de RTE enorm flatteert tijdens deze maanden van royale zonne-opwek is dat laden doorgaans met 1000 of meer watt gaat, waarbij de omvormers aanzienlijk efficiënter werken dan tijdens de wintermaanden, als je misschien met 100 watt staat te laden. Ontladen gaat vooral met grote verbruikers, gisteren waren dat de wasmachine, vaatwasser, oven (appeltaart gebakken) en het koken, tijdens het laatste genereerden de panelen 1000 à 1500 watt en stond de Marstek voluit 2500 watt te leveren. Als de kinderen 's avonds flink aan het gamen zijn is het verbruik 800 tot 1000 watt, als iedereen slaapt is het verbruik rond de 200 watt.

Anyway, momenteel is de stand na ruim 5 weken gebruik, vanaf 17 juli:
86 (juli) + 132 (augustus) kWh in
62 (juli) + 103 (augustus) kWh uit
Waarbij er al zo'n 2kWh in de accu zat toen ik 'm kocht en er vandaag 2,4kWh is geladen. Die streep ik gemakshalve tegen elkaar weg.
In: 218kWh
Uit: 165kWh
RTE = 165 / 218 = 75,7%

Het zelfverbruik van de energie uit de zonnepanelen is in de zomermaanden van 25-30% gestegen tot ruim boven de 60%

[ Voor 7% gewijzigd door matramurena op 24-08-2025 12:23 ]

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Laatst online: 15-09 16:37
ingmarspit schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Het valt bij ons in de ochtend onder blauw - eigen verbruik zonnestroom, omdat de batterij op dat moment laad met het overschot aan zonne-energie. Ik heb op dit moment geen HE energy socket op de batterij stekker staan (tnx @Druppeltje_) , dus meet dat niet apart. HW weet niet welk deel van het eigen verbruik op dat moment de batterij in gaat. Als de batterij in het begin van de avond moduleert, zoals ik had in mijn opstelling met de toegevoegde CT003, dan kan de batterij 1100w vragen bovenop wat we al verbruiken, en hebben we (te) weinig zonne energie productie. In dat geval is de stroom vraag van de batterij onderdeel van het paarse - van het net- deel neem ik aan.

@SatScan e.a. hieronder de data van gister met de setup zoals ik die afgelopen maand gebruikte: 1x Homewizard P1 en 1x Tibber Pulse in passieve Homewizard splitter, CT003 afgekoppeld van de splitter maar nog wel actief op het wifi netwerk, Batterij gebruikt HW p1 als CT. Zoals te zien gedraagt de batterij zich weer voorbeeldig en zie ik geen overshoot in de modulatie. Ik zal morgen de CT003 direct in de P1 poort zetten en die een dag laten lopen.

[Afbeelding]
[/url]
Ik heb het idee dat HW het zo laat zien:
Stel er komt 3000w van de zonnepanelen en de batterij laadt met 2500w dan telt 2500w voor het lichtblauwe en 500w wordt groen.

Maar stel de zon is weg en de stroomvraag is 3000w er komt 2500w vanuit de batterij. Laat hij dat dan zien als lichtblauw en de overige 500w als paars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Lijkt mij een recept voor goede knal :X
Vraag me af of de backup uitgang niet afschskeld zoals je zou verwachten eigenlikk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:24
Gely schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, dit gaat idd. niet goed werken. De batterijen gaan elkaar opladen/ontladen want er zit geen "scheidsrechter" tussen zoals bijv. de CT003.
De ct003 werkt wel naar behoren met onze meter? Landis E360

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

:(

[10:19:21] 🔍 Connecting to Marstek device...
[10:19:28] ❌ Connection failed: Connection Error: Connection attempt failed.
Ben vooral beneiiwd hoe het balanceren eruit ziet bij de neiiwe v3
Bij mij is dat elke 2uur een piek ( max cell spanning waarde modbus ) en dan stopt die om 2 uur later weer te pieken
Dit is als de accu 100% is doet hij dit elke 2 uur ongeveerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEsU1-OJxhgKd5jSe50FrUTzciw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zYetxf1XnzCuOs0abXfDLQt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Maxwp op 24-08-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvolleb
  • Laatst online: 14:23
nico_09 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:23:
[...]

Zie topicstart -> Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Goede punten, neem ik mee.

Zal ook met de Flir camera warmtebeelden maken. Ik vermoed overigens alleen passieve koeling als ik de achterkant zo zie en als ie buiten in de regen moet kunnen staan? Ik heb hier alleen Ubiquiti spullen, heb Ethernet getest, nu alleen op Wifi zitten wat prima lijkt te werken (wel een AP op 2 meter afstand hangen) en daarvoor is een icoontje zichtbaar in de app. Zit geen CT003 bijgeleverd.

Is bekend waar het API endpoint zich bevindt? Bij het andere merk dat ik heb kan ik MQTT en REST API gebruiken en stuur die devices daarmee ook via HA aan. Zou leuk zijn bestaande automatiseringen voor meerdere merken te kunnen gebruiken.
Als het goed is zou je dat moeten kunnen aanzetten in de instellingen. Dat is bij V3 in elk geval beloofd. Naar V1/2 zou het ook moeten komen, en kan nu al, alleen moet je 'geavanceerde instellingen' aan laten zetten voor je account via feedback. Dan krijgt je de optie om de lokale API in te schakelen als test. Maar misschien is het ook voor de V3 nog niet definitief geactiveerd.

Zie: DinX in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Vraag me af of de backup uitgang niet afschskeld zoals je zou verwachten eigenlikk
Je hebt dan twee netten die niet gesynchroniseerd zijn en dat gaat eigenlijk nooit goed. Daar is volgens mij ook geen een beveiliging op gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Je hebt dan twee netten die niet gesynchroniseerd zijn en dat gaat eigenlijk nooit goed. Daar is volgens mij ook geen een beveiliging op gebouwd.
Het aansluiten van micro omvormers kan wel maar die syncen zich naar wat de marstek aan 50hz geeft en zo.
Ik had me okk vergist die generator moet natuurlijk aan de grid poort hangen

Dan nog op die backup poort gaat het dan mis zoals je zegt daar zal toch wel een zekering op zitten of zo. Wat gebeurd er bij kortsluiting op de backup poort ? Is dan je marstek gelijk stuk ?
Weten we of er een overspanning en kortsluit beveiliging op se backup pooirt zit of moet je die eigenljkk verplicht nog via een externe zekering late lopen ?

[ Voor 28% gewijzigd door Maxwp op 24-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
sjoerd74 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

In de oude situatie wordt er ook overdag vermogen het net opgestuurd door de accu want er is geen zon.
in de nieuwe situatie hoeft de accu overdag veel minder NOM te regelen, want dan is er veel zon. (zie zijn afbeelding)
Conclusie is dus dat de oude situatie beter NOM was, want toen ging er ook 0,4 kwh het net op.
Blijft hetzelfde. Je weet niet wat de SoC was van elke batterij bij het begin, dus misschien was die met de vele injectie veel minder ontladen aan het begin van de meting.
Mijn uitgangspunt gaat trouwens verloren met zo'n conclusies. Hoeveel minder dan 0, 4kWh op een dag wil je verbruiken? Mij ging het er voornamelijk om dat hier 2 grafieken vergeleken worden met 2x een verschillende schaal. Om daaruit te concluderen dat de oude fw beter werkte vind ik gewoon kort door de bocht. Als je morgen opeens meerdere dagen achter elkaar met dezelfde dag opbrengst 2kwh of meer van het net trekt, dan kan je voorzichtig al concluderen dat de oude fw beter werkte. Dag op dag vergelijkingen vind ik uberhaupt al nutteloos. Geen enkele dag is hetzelfde. Veel/geen apparaten met piekvraag per dag doet al heel erg veel. Strijkijzer, kookvuur, quooker, oven, friteuse,... Dan ben je altijd afhankelijk van de responstijd tijdens die piekvraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Druppeltje_ op 24-08-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:46
Ik ben ook aan het zien om eentje te kopen maar met de komst van de v3 vraag ik mij af of het niet beter is om even te wachten als ik zie dat deze voor 1600 euro al wordt aangeboden in Duitsland. Wat was de introductie prijs van de v2 en wanneer was dit? Ik vind dit niet meteen terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
springfield89 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:53:
Ik ben ook aan het zien om eentje te kopen maar met de komst van de v3 vraag ik mij af of het niet beter is om even te wachten als ik zie dat deze voor 1600 euro al wordt aangeboden in Duitsland. Wat was de introductie prijs van de v2 en wanneer was dit? Ik vind dit niet meteen terug.
Introductie prijs was €1899 en ging vooral nadat er hier veel interesse getoond was gigantisch naar beneden. Eerst waren er prijsafspraken waardoor winkels niet onder die prijs mochten gaan zitten, maar nadat een paar het zijn gaan doen en Marstek gewezen is op het feit dat dat hier verboden is, is iedereen het gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
springfield89 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:53:
Duitsland is wel 0% BTW, bij online bestellen als buitenlander wordt die er nog bijgeteld.
De v1 was in begin €1899 geloof ik en nu met gemak voor €1299 vind je een v2.
De v3 zal tegen de lente (en aankomende v4 tegen dan waarschijnlijk) ook wel serieus in prijs dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Druppeltje_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Blijft hetzelfde. Je weet niet wat de SoC was van elke batterij bij het begin, dus misschien was die met de vele injectie veel minder ontladen aan het begin van de meting.
Mijn uitgangspunt gaat trouwens verloren met zo'n conclusies als die van jou. Hoeveel minder dan 0, 4kWh op een dag wil je verbruiken? Mij ging het er voornamelijk om dat hier 2 grafieken vergeleken worden met 2x een verschillende schaal. Om daaruit te concluderen dat de oude fw beter werkte vind ik gewoon kort door de bocht. Als je morgen opeens meerdere dagen achter elkaar met dezelfde dag opbrengst 2kwh of meer van het net trekt, dan kan je voorzichtig al concluderen dat de oude fw beter werkte.
We kunnen aan die afbeeldingen elke conclusie trekken die we zelf willen.
Pas als we onder dezelfde omstandigheden de firmwares konden vergelijken kunnen we èchte conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 09:03
Ronald.42 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:02:
[...]
Ik heb bij versie 2 al eens geconstateerd dat die het vermogen gaat terugbrengen als hij warm wordt.
Dwz ik had hem volgas op ontladen staan en op zeker moment begon het vermogen terug te lopen.
Met een ventilator erop liep het vermogen weer omhoog.

Ik ben wel benieuwd hoe snel de v3 het warm gaat vinden en of die het vermogen dan ook terug brengt.

Bij mij was het koelblok rond de 50 a 55 graden op het moment dat hij ging terug regelen.
Een vuistregel in de elektronica is, dat een koelblok niet zo heet mag worden dat je 'm niet meer kunt aanraken zonder je hand te branden (too hot to touch). Tot nu toe heb ik, met een infraroodthermometer, niet meer gemeten dan 49 graden, voor een goede levensduur wordt doorgaans een maximum van 45 graden aangehouden. Dit is na het voorverwarmen van de oven, waarbij eerst de accu met 2500 watt werd geladen en bij het aanzetten van de oven de zon niet meer zo meehielp, dus er werd continu 2500 watt geleverd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/olVic9L.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rxJt3XO.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7T8dFjg.jpeg

Ik zit erover te denken om een radiatorventilator te kopen bij AliExpress, die dingen hebben een magneet dus je kunt 'm zo bovenop het koelblok leggen en je kunt de in- en uitschakeltemperatuur instellen. Voeding gaat via USB-C, die steek ik dan wel in het backup stopcontact :)

Edit: die twee cijfers achter de komma bij de totale consumptie en levering wat Marstek onderin aangeeft zijn hilarisch, ze zijn altijd .00 en voor de komma is het eerste cijfer ook altijd 0. Kennelijk vertrouwen ze hun eigen meting niet zo...

[ Voor 7% gewijzigd door matramurena op 24-08-2025 13:14 ]

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Druppeltje_
sjoerd74 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

We kunnen aan die afbeeldingen elke conclusie trekken die we zelf willen.
Pas als we onder dezelfde omstandigheden de firmwares konden vergelijken kunnen we èchte conclusies trekken.
Dat is exact het punt dat ik probeerde te maken. Ik ben er trouwens van overtuigd dat 80% van de meldingen over slechtere of betere fw niet zou bestaan indien de MT een update deed zonder dat men het wist. Het is alleen in de extreme gevallen waarin er effectief iets misloopt of niet zo goed loopt dat het zou opvallen. Nu weet men van een update, leest men hier van een enkeling dat die het veel slechter doet en dan gaat men (al dan niet bevooroordeeld) naar een grafiek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 18:41
EMS 151 -> 153 update uitgevoerd.

Het eerste dat ik merk is dat ik in de app nu kan klikken op het batterij logo om een real-time "nu" grafiekje te krijgen. Deze ochtend had ik die zeker nog niet. Was door een andere poster al eens opgemerkt enkele dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-09 22:32
nico_09 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:23:
[...]

ja..
Je kan een splitter op de P1 poort zetten en ook de HW P1 meter blijven gebruiken. De interface is veel mooier dan de CT003.

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
matramurena schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Een vuistregel in de elektronica is, dat een koelblok niet zo heet mag worden dat je 'm niet meer kunt aanraken zonder je hand te branden (too hot to touch). Tot nu toe heb ik, met een infraroodthermometer, niet meer gemeten dan 49 graden, voor een goede levensduur wordt doorgaans een maximum van 45 graden aangehouden. Dit is na het voorverwarmen van de oven, waarbij eerst de accu met 2500 watt werd geladen en bij het aanzetten van de oven de zon niet meer zo meehielp, dus er werd continu 2500 watt geleverd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zit erover te denken om een radiatorventilator te kopen bij AliExpress, die dingen hebben een magneet dus je kunt 'm zo bovenop het koelblok leggen en je kunt de in- en uitschakeltemperatuur instellen. Voeding gaat via USB-C, die steek ik dan wel in het backup stopcontact :)

Edit: die twee cijfers achter de komma bij de totale consumptie en levering wat Marstek onderin aangeeft zijn hilarisch, ze zijn altijd .00 en voor de komma is het eerste cijfer ook altijd 0. Kennelijk vertrouwen ze hun eigen meting niet zo...
Die nullen achter de komma en zelfs die nul voor de komma stellen niks voor, je spreekt dan over het verbruik van 1 watt over een uur, dat is gewoon peanuts en heeft niets te maken met al dan niet vertrouwen hebben in hun metingen. Ze zouden die nullen achter de komma beter weglaten.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Zit geen CT003 bijgeleverd.
Wat hebben ze dan als P1 meter meegeleverd? Of helemaal geen?
Zou jammer want zijn er schijnt een vernieuwde versie van de Ct003 in omloop te zijn en herkenbaar aan ledje voorzijde.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Dat is exact het punt dat ik probeerde te maken. Ik ben er trouwens van overtuigd dat 80% van de meldingen over slechtere of betere fw niet zou bestaan indien de MT een update deed zonder dat men het wist. Het is alleen in de extreme gevallen waarin er effectief iets misloopt of niet zo goed loopt dat het zou opvallen. Nu weet men van een update, leest men hier van een enkeling dat die het veel slechter doet en dan gaat men (al dan niet bevooroordeeld) naar een grafiek kijken.
Helemaal mee eens en je batterij drie dagen met rust laten na elke update is ook beter.
Als je dan toch wil kijken hoe het een en ander verhoud in jou (specifieke) geval kijk dan op basis van 24u naar je grid afname. Dan heb je een eerste indruk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SatScan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Zou jammer want zijn er schijnt een vernieuwde versie van de Ct003 in omloop te zijn en herkenbaar aan ledje voorzijde.
Ze zouden die dan ook beter een ethernet poort geven. Kwestie dat zowel P1 als v3 batterij bekabeld aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Ze zouden die dan ook beter een ethernet poort geven. Kwestie dat zowel P1 als v3 batterij bekabeld aangesloten kunnen worden.
Dat zou zeker heel welkom zijn.... de meeste van ons hebben de DM en Modem in dezelfde meterkast zitten...
Set and Forget!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:11
Ik ben momenteel dit topic aan het doorspitten, want ik zit ook te denken om deze batterij aan te schaffen.
Nou ben ik niet goed thuis in alles wat ik hier lees, eigenlijk ben ik een leek wat dat betreft.
Deze thuisaccu wordt verkocht met de slogan “ binnen 5 minuten aangesloten en werkend “

Tot deze doelgroep behoor ik dus, ik wil hem plaatsen, via een eigen groep aansluiten (een kennis van mij is elektricien en kan dit voor me doen) en dan opladen als er overschot is van de zonnepanelen en ontladen als de panelen te weinig of niets produceren (s’nachts).

Alleen als ik hier mee lees vraag ik me af of dat wel zo simpel is.

In hoe verre is dit daadwerkelijk plug and play voor de leek ?

Verder zie ik in Duitsland nog lagere prijzen, een V2 krijg je daar voor 1050 euro. Zit daar verschil in, of kan ik ook een Duits model in Nederland aansluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Vind het hier wel plug & play werken. Eens de configuratie doorlopen en een stabiele wifi werkt het goed in NOM zonder interventie. Aleen de firmware updates konden wel beter.

Voor Duitsers is er 0% BTW, vandaar het prijsverschil wat je ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Jetro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:27:
Ik ben momenteel dit topic aan het doorspitten, want ik zit ook te denken om deze batterij aan te schaffen.
Nou ben ik niet goed thuis in alles wat ik hier lees, eigenlijk ben ik een leek wat dat betreft.
Deze thuisaccu wordt verkocht met de slogan “ binnen 5 minuten aangesloten en werkend “

Tot deze doelgroep behoor ik dus, ik wil hem plaatsen, via een eigen groep aansluiten (een kennis van mij is elektricien en kan dit voor me doen) en dan opladen als er overschot is van de zonnepanelen en ontladen als de panelen te weinig of niets produceren (s’nachts).

Verder zie ik in Duitsland nog lagere prijzen, een V2 krijg je daar voor 1050 euro. Zit daar verschil in, of kan ik ook een Duits model in Nederland aansluiten ?
Ik ben van dezelfde doelgroep met de marstek verbonden met de homewizzard P1, ik ben in bezit van de V1 en voor mij werkt het prima naar behoren, in duitsland moet je het wel op gaan halen, ik ben er zelfs niet zeker van of er speciefiek een duits model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn eigenlijk twee afhankelijkheden voor plug and play

1ste
Word je DM ondersteund in 99% van de gevallen wel. Zo niet kan kun je dat bij Marstek melden en nemen ze jou specifieke DM alsnog op in de software

2de
Werkt de CT003 goed met je wifi netwerk? Ook hier in 95% is dat het geval. Als het niet werkt is een travel-modem van 25euro in 99,9% de werkende oplossing.

Voorwaarde voor installatie dmv de app is om de locatie gegevens (gps) en BT aan te zetten!
De aangeboden update laten uitvoeren... de batterij gaat zich dan settelen en na een dag of drie werkt die optimaal.

_/-\o_

PS wees voorzichtig met grijze import... we weten niet of de fabrieksgarantie dan van toepassing is.

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 24-08-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
SatScan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

1ste
Wordt je DM ondersteund in 99% van de gevallen wel. Zo niet kan kun je dat bij Marstek melden en nemen ze jou specifieke DM alsnog op in de software
DM Dynamische Modus ? (heb ik gegoogled).

Waar hangt dat vanaf ? Je slimme meter ?
Kun je dat van te voren checken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 15:25
DM = Digitale Meter.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 15:25
Dat kan inderdaad.
Maar dat staat weer op gespannen voet met het in Dld willen kopen. Want je bent geen duitser (neem ik even aan) . Ik heb hier nog niet gelezen dat Nederlanders zonder issues in Dld konden kopen. Dus BTW fraude plegen.

Maar wat voor P1 meter als je die al hebt heb je nu ?
Als je bv al bekend bent met HomeWizard producten en app dan is dat een voordeel. Dan koppel je gewoon je HW P1 aan je Marstek.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jetro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

DM Dynamische Modus ? (heb ik gegoogled).

Waar hangt dat vanaf ? Je slimme meter ?
Kun je dat van te voren checken ?
Digitale (energie)Meter.
Ja in de TS staat een link naar een lijst... maar die is niet echt up to date... wie weet staat je meter ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
SatScan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Voor de nieuwsgierigheid even het doosje van de CT003 van de eerste MT opengedaan. Is van april geleverd. Deze heeft ook een led lampje (net zoals degene die bij de 2de MT zat en ik in gebruik heb). Zo nieuw zijn deze dus niet. De nog oudere hadden dus geen ledje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DuWICcKPIFTjBdLF4igg_YaFTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOLGbZVcigKZu90eR9Y3jVUo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
3DWim schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Dat kan inderdaad.
Maar dat staat weer op gespannen voet met het in Dld willen kopen. Want je bent geen duitser (neem ik even aan) . Ik heb hier nog niet gelezen dat Nederlanders zonder issues in Dld konden kopen. Dus BTW fraude plegen.

Maar wat voor P1 meter als je die al hebt heb je nu ?
Als je bv al bekend bent met HomeWizard producten en app dan is dat een voordeel. Dan koppel je gewoon je HW P1 aan je Marstek.
OK duidelijk, de DM zit er gewoon bij waar ik hem gezien heb.

En mijn ouders wonen in Duitsland, dus dat zou mogelijk zijn.

Een ieder bedankt voor de hulp 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jetro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

OK duidelijk, de DM zit er gewoon bij waar ik hem gezien heb.

En mijn ouders wonen in Duitsland, dus dat zou mogelijk zijn.

Een ieder bedankt voor de hulp 👍
Met digitale/slimme meter wordt het kastje bedoeld in de meterkast die de meterstanden registreerd. Als die ondersteund wordt, kan je de meegeleverde P1 meter in de P1 poort klikken, aansluiten, configureren en zal het werken. De meeste meters werken, maar helaas niet allemaal (direct).

Maar zoals vermeld heb je wel perfecte WiFi verbinding nodig naar zowel deze P1 meter, als naar de batterij. Daarbij heb je waarschijnlijk ook een stopcontact nodig in de meterkast om de P1 meter van voeding te voorzien. Het kan zonder werken, maar is niet aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Voor de nieuwsgierigheid even het doosje van de CT003 van de eerste MT opengedaan. Is van april geleverd. Deze heeft ook een led lampje (net zoals degene die bij de 2de MT zat en ik in gebruik heb). Zo nieuw zijn deze dus niet. De nog oudere hadden dus geen ledje?
[Afbeelding]
Nee die van mij niet. Is ook geleverd in april, maar wie weet hoe oud dat ding al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Up to Date

API Response:
{
}
}

Heb je überhaupt een firmware update gekregen? Zo ja, dan hebben ze de API structuur waarschijnlijk veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Up to Date

API Response:
{
}
}

Heb wat updates gedaan, zou je nog eens kunnen testen en evt. output delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
d3x schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 06:22:
[...]

dat is een caching probleem van de app, gaat weg bij app effectief sluiten.
Ik denk dat dit iets anders is. App paar keer geforceerd afgesloten, maar hij blijft aangeven dat versie 215 voor mij klaar staat.

Net ook de firmware check van @bommel gedraaid en die geeft ook aan dat v215 klaar staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BNjPEXDWXTwkNvxXN6DmRrMXA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOinlNMayv1Xcki64a3bwTp6.jpg?f=fotoalbum_large

Echter als ik die dus installeer, of zelfs 2-3-4 keer. Dan blijft hij dat aangeven. Ook een dag later, ook na een herstart van de app etc.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
GAEvakYD schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat dit iets anders is. App paar keer geforceerd afgesloten, maar hij blijft aangeven dat versie 215 voor mij klaar staat.

Net ook de firmware check van @bommel gedraaid en die geeft ook aan dat v215 klaar staat.
[Afbeelding]

Echter als ik die dus installeer, of zelfs 2-3-4 keer. Dan blijft hij dat aangeven. Ook een dag later, ook na een herstart van de app etc.
Heb ik ook een tijdje gehad; De tool van @bommel https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ geeft echter aan welke BMS-versie je hebt; Waarschijnlijk is nog ergens op een Europeese/Chineese server de firmwareversie van de BMS nog niet bijgewerkt. Na verloop van tijd stopt hij met melden dat je van 215 naar 215 moet updaten

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

De tool verandert (momenteel) nu ook de versie op de servers, dus dan blijft hij het sowieso aangeven. Bij het controleren slaat hij namelijk ook de versie op waarmee je gecontroleerd hebt. Ik zou niet te veel waarde hechten aan die output.

Ik zou nog een paar keer bewust controleren vanuit de app wanneer je via BT verbonden bent, dan de app afsluiten en ook de tool even niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:56
als ik met de https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ tool de local API activeer en ik stuur enkele testcommando's lijkt de local API nog steeds niet te werken. Of moet ik het toestel eerst resetten?

Firmware V153, op 3 batterijen geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZONqIboe-QUseQIwI7-OOpoAxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67fvv5G4drQwkVVLzyyWMjwW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit ook gehad. De oplossing was, in de app "terugzetten naar fabrieksinstellingen met behoud van gegevens". Netsnoer uittrekken, eventueel modbus eruit, dan de update uitvoeren. Leg uw phone op de Marstek en wacht 10 minuten of tot het wifi en BT lampje brand. Dan is het in orde. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
mathiasc schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:50:
als ik met de https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ tool de local API activeer en ik stuur enkele testcommando's lijkt de local API nog steeds niet te werken. Of moet ik het toestel eerst resetten?

[Afbeelding]
Mogelijks moet er ook nog een activatie gebeuren bij marstek zelf om de API te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen

[Afbeelding]
Misschien ten overvloede, maar je weet toch dat je op die ncat-commando's geen antwoord krijgt (UDP) (je moet daarvoor een listener actief hebben om een antwoord op te vangen); Je kunt wel checken of bijv. de commando's om de working-mode te switchen hebben gewerkt middels je app, maar dan moet je iets anders instellen dan de huidige working-mode.

[ Voor 7% gewijzigd door antoinevromen op 24-08-2025 18:32 ]

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Nog niemand heeft het getest dus wie weet of het werkt of niet. Het is alleen in de tool gezet op basis van reverse engineering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
antoinevromen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:29:
[...]

Misschien ten overvloede, maar je weet toch dat je op die ncat-commando's geen antwoord krijgt (UDP) (je moet daarvoor een listener actief hebben om een antwoord op te vangen); Je kunt wel checken of bijv. de commando's om de working-mode te switchen hebben gewerkt middels je app, maar dan moet je iets anders instellen dan de huidige working-mode.
Die commandos geven wel feedback, ik heb ze getest en hier gepost :+)

In de commandos is de listener ook actief op poort 30000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
NoFate schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Die commandos geven wel feedback, ik heb ze getest en hier gepost :+)

In de commandos is de listener ook actief op poort 30000
Dat is toch precies hetgeen ik schrijf; Dat je een listener actief moet hebben; Ik schreef dit maar voor het geval @mathiasc dat niet zou weten en zich afvraagt waarom hij niets terugziet van de api-calls.
Aan de post van @mathiasc zie ik alleen sends, vandaar.

[ Voor 6% gewijzigd door antoinevromen op 24-08-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Weet iemand of het mogelijk en veilig is de V2 gelijktijdig en permanent aan de ene zijde aan het net te koppelen en op de andere zijde (noodstroom aansluiting) zonnestroom in te voeren (max 800W)? Waarom ik dit zou willen? Het is een geschikte plek in de bijkeuken (op dezelfde groep) voor de batterij (ingesteld op max. 800W export) en waar ik op het dak nog vrije ruinte heb voor 2 zonnepanelen. Verder zijn alle dakdelen al volgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jan Workum schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:06:
Weet iemand of het mogelijk en veilig is de V2 gelijktijdig en permanent aan de ene zijde aan het net te koppelen en op de andere zijde (noodstroom aansluiting) zonnestroom in te voeren (max 800W)? Waarom ik dit zou willen? Het is een geschikte plek in de bijkeuken (op dezelfde groep) voor de batterij (ingesteld op max. 800W export) en waar ik op het dak nog vrije ruinte heb voor 2 zonnepanelen. Verder zijn alle dakdelen al volgelegd.
Lees hier eens;
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Pagina: 1 ... 239 ... 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.