Dat gaat, alleen ga je zelf iets moeten voorzien dat je PV omvormer afkoppelt als de batterij vol is. Laten we hopen dat Marstek in de toekomst met een firmware update bepaalde omvormers compatibel maakt zodat de batterij deze kan aansturen. Want nu ga je (in bv domotica systeem) zelf voor die sturing moeten zorgen.Jan Workum schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:06:
Weet iemand of het mogelijk en veilig is de V2 gelijktijdig en permanent aan de ene zijde aan het net te koppelen en op de andere zijde (noodstroom aansluiting) zonnestroom in te voeren (max 800W)? Waarom ik dit zou willen? Het is een geschikte plek in de bijkeuken (op dezelfde groep) voor de batterij (ingesteld op max. 800W export) en waar ik op het dak nog vrije ruinte heb voor 2 zonnepanelen. Verder zijn alle dakdelen al volgelegd.
Ik gebruik deze op zigbee:Avenger 2.0 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Dat gaat, alleen ga je zelf iets moeten voorzien dat je PV omvormer afkoppelt als de batterij vol is. Laten we hopen dat Marstek in de toekomst met een firmware update bepaalde omvormers compatibel maakt zodat de batterij deze kan aansturen. Want nu ga je (in bv domotica systeem) zelf voor die sturing moeten zorgen.
https://a.aliexpress.com/_EjiDFqm
Oké, bedankt! Ik ben het eerder gelinkte topic aan het doornemen. Voorlopig maar even afzien van deze configuratie 🙂Avenger 2.0 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Dat gaat, alleen ga je zelf iets moeten voorzien dat je PV omvormer afkoppelt als de batterij vol is. Laten we hopen dat Marstek in de toekomst met een firmware update bepaalde omvormers compatibel maakt zodat de batterij deze kan aansturen. Want nu ga je (in bv domotica systeem) zelf voor die sturing moeten zorgen.
Nee, alles was up-to-date.pascallj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Heb je überhaupt een firmware update gekregen? Zo ja, dan hebben ze de API structuur waarschijnlijk veranderd.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Geen, had ik wel om gevraagd, maar nog niet beschikbaar. Gelukkig hier:SatScan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Wat hebben ze dan als P1 meter meegeleverd? Of helemaal geen?
Zou jammer want zijn er schijnt een vernieuwde versie van de Ct003 in omloop te zijn en herkenbaar aan ledje voorzijde.
Shelly Pro 3EM
everHome Ecotracker P1
HomeWizard P1-meter
en daarnaast nog: Esp32Home P1-meter, Zonneplan P1-meter, Zendure P1-meter én Zendure 3CT-meter.
Dus ik red mij wel zonder een Marstek meter
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik zie geen verschil.bommel schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:59:
[...]
Heb wat updates gedaan, zou je nog eens kunnen testen en evt. output delen?
Edit: Behalve een afbeelding erbij?
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 24-08-2025 21:30 ]
Het is niet verstandig om een solar omvormer zomaar van het net te halen zodat deze snel in beveiliging uitschakeld. ( grid valt ineens weg modes ) en dit dan iedere dag of veel meer en of vele dagen van het jaar te doen.mjvdzwet schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
Ik gebruik deze op zigbee:
Ja heb wat updates gedaan aan de firmware tool!Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Ik zie geen verschil.
Edit: Behalve een afbeelding erbij?
Mooie verbetering, helaas blijft de JSON verder nog wel leeg:bommel schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:13:
[...]
Ja heb wat updates gedaan aan de firmware tool!
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| { "code": 1, "show": 0, "msg": "success", "data": { "control": "", "bms": "", "mppt": "", "micro": "", "dcdc": "", "bms_pack1": "", "bms_pack2": "" } } |
Edit: Mocht je evt. samen willen debuggen, DM mij dan even.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 24-08-2025 23:51 ]
Ik heb Enphase micro omvormers en schakel alleen af als het grid wegvalt.Maxwp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:52:
[...]
Het is niet verstandig om een solar omvormer zomaar van het net te halen zodat deze snel in beveiliging uitschakeld. ( grid valt ineens weg modes ) en dit dan iedere dag of veel meer en of vele dagen van het jaar te doen.
Ik schakel pas weer bij als het grid is hersteld.
Puur een noodstroom beveiliging.
In theorie zouden de omvormers ook zelf af moeten schalen. Als ze zich aan de netcode houden... De stroom wordt niet afgenomen, voltage loopt op dus zal de micro inverter throttellen of agschakelen.
Het is jammer dat je de Enphase controllers via de API niet stuk voor stuk kan uitschakelen.
Zou je dit ook aan de DC zijde van de PV installatie kunnen monteren?mjvdzwet schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
Ik gebruik deze op zigbee:
(bij AC zijde lijkt het me niet bevorderlijk voor de levensduur maar een de DC zijde kan het geen kwaad???)
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Gezien er msg "Success" terugkomt vermoed ik dat er nog geen online update is...Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:51:
[...]
Mooie verbetering, helaas blijft de JSON verder nog wel leeg:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 { "code": 1, "show": 0, "msg": "success", "data": { "control": "", "bms": "", "mppt": "", "micro": "", "dcdc": "", "bms_pack1": "", "bms_pack2": "" } }
Edit: Mocht je evt. samen willen debuggen, DM mij dan even.
Nog niet beschikbaar duid erop dat er een vernieuwde versie onderweg is...Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Geen, had ik wel om gevraagd, maar nog niet beschikbaar. Gelukkig hier:
Shelly Pro 3EM
everHome Ecotracker P1
HomeWizard P1-meter
en daarnaast nog: Esp32Home P1-meter, Zonneplan P1-meter, Zendure P1-meter én Zendure 3CT-meter.
Dus ik red mij wel zonder een Marstek meter
Zou wel het sluitstuk kunnen zijn naar 'Plug and Play'

Wat al die andere meter niet kunnen is zorgen dat meerdere Marstek batterijen slim gaan samenwerken!
[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 25-08-2025 09:49 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dit weekend eindelijk tijd gehad om één en ander te voorzien van bekabeling en zekering en de tweede batterij staat er nu eindelijk ook, op 1 fase en met de CT003
Wel beetje raar gedrag maar ga er voor nu van uit dat dit kalibratie gaat zijn, tenzij iemand anders beweert
Gistermorgen in kwartiertje tijd van 64% capaciteit naar 11%

Zo'n daling is natuurlijk niet mogelijk en de P1 meter toonde geen teruglevering dus ga ik uit van kalibratie.
Vanmorgen hetzelfde scenario maar iets "raarder". In een kwartiertje tijd van ongeveer 60% naar 0% Om dan van het net te laden aan 1kWh om aan de 11% te stoppen.

Onderste lijntje is de P1 meter.
En dat terwijl de 1ste batterij, die al week of twee zijn ding doet, vannacht niet onder de 80% gezakt is.
Ook wel bijzonder dat de 1ste batterij oplaadt aan 750W terwijl de tweede oplaadt aan 120W. Had eerder verwacht dat de meeste lege batterij het snelst zou opgeladen worden.
Maar zoals gezegd, ik ga nu uit van kalibratie en hoop dat het binnen enkele dagen stabiliseert.
Wel beetje raar gedrag maar ga er voor nu van uit dat dit kalibratie gaat zijn, tenzij iemand anders beweert

Zo'n daling is natuurlijk niet mogelijk en de P1 meter toonde geen teruglevering dus ga ik uit van kalibratie.
Vanmorgen hetzelfde scenario maar iets "raarder". In een kwartiertje tijd van ongeveer 60% naar 0% Om dan van het net te laden aan 1kWh om aan de 11% te stoppen.

En dat terwijl de 1ste batterij, die al week of twee zijn ding doet, vannacht niet onder de 80% gezakt is.
Ook wel bijzonder dat de 1ste batterij oplaadt aan 750W terwijl de tweede oplaadt aan 120W. Had eerder verwacht dat de meeste lege batterij het snelst zou opgeladen worden.
Maar zoals gezegd, ik ga nu uit van kalibratie en hoop dat het binnen enkele dagen stabiliseert.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Nee, is AC.Sparky schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:46:
[...]
Zou je dit ook aan de DC zijde van de PV installatie kunnen monteren?
(bij AC zijde lijkt het me niet bevorderlijk voor de levensduur maar een de DC zijde kan het geen kwaad???)
Geen idee of ze er ook voor DC zijn.
Hi Kenhas. Het (ont)laadgedrag ziet er niet fraai uit. Laten we hopen dat het goed komt, maar ik vrees dat het zich niet herstelt. Keep the fingers crossed. Helaas is het zo dat ik zoiets aan ook de hand heb gehad en de batterij is uiteindelijk vervangen. Zie bv. mijn reactie van maandag 12 mei 2025 11:16.Kenhas schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:37:
Dit weekend eindelijk tijd gehad om één en ander te voorzien van bekabeling en zekering en de tweede batterij staat er nu eindelijk ook, op 1 fase en met de CT003
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
Het kan idd een kalibratie issue zijn, maar dan is het wel een extreem geval.Kenhas schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je het nog niet gedaan hebt: 1 of 2 keer volledige laad/ontlaad cycle draaien in manual mode, bv met 800W. Als het een kalibratie probleem is zou het zich daarna grotendeels moeten herstellen.
Voor de zekerheid dit issue ook alvast melden aan Marstek/Hame via de feedback.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
@Totalen123 @Hometek Bedankt voor de feedback.
De batterij startte ook al aan 0%. Begon te laden maar na enkele minuten stopte die. Stond in de app als Standby op 0%. Uurtje of twee gewacht en er veranderde niets. Dan stekker eruit, uitgeschakeld en uurtje gewacht. Opnieuw aangesloten en die begon te laden. Heb die eigenlijk één keer volledig laten opladen en ontladen en dan gewoon laten doen. Gevolgd door de twee rariteiten die ik hierboven beschreef.
Zal nog eens volledig ontladen en opladen en nog dag of twee afwachten maar wel al eens contact opnemen met de support
De batterij startte ook al aan 0%. Begon te laden maar na enkele minuten stopte die. Stond in de app als Standby op 0%. Uurtje of twee gewacht en er veranderde niets. Dan stekker eruit, uitgeschakeld en uurtje gewacht. Opnieuw aangesloten en die begon te laden. Heb die eigenlijk één keer volledig laten opladen en ontladen en dan gewoon laten doen. Gevolgd door de twee rariteiten die ik hierboven beschreef.
Zal nog eens volledig ontladen en opladen en nog dag of twee afwachten maar wel al eens contact opnemen met de support
[ Voor 32% gewijzigd door Kenhas op 25-08-2025 11:45 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
@SatScan en anderen: Kleine update over de CT003 test die ik nog zou doen.
Vanochtend de HW splitter met de P1 en Pulse uit de meter getrokken (<- deze setup werkt naar verwachting). CT003 direct in de meter gestoken. Hardware reset op de CT003 gedaan. Wifi gecheckt. Instellingen goed. Metingen op de fase exact nul, dat klopt niet. We hebben opwek.
Batterij herstart. CT gekoppeld aan de CT003. Wifi gecheckt. Koppeling succesvol.
Batterij begint te ontladen met 800w terwijl we zonneopbrengst hebben zie ik op de Enpase Envoy app. Ik zie de ontlading even kort op de CT003 fase meting. Batterij ontlaadt tot 98%. Blijft daar hangen. CT003 fase meting staat weer op nul. Ik laat t een tijdje staan maar zie steeds nul op fase A in de CT003. Dat klopt niet, we hebben PV opbrengst. Hardware reset. Zelfde resultaat. Batterij ligt stil op 98%.
Niet getest: batterij 10 minuten van t grid afkoppelen.
Ik heb de CT003 uit de poort gerukt (ik heb hier geen geduld voor), de splitter met de HW P1 en de Pulse erin gestoken, de batterij weer gekoppeld aan de HW P1. Koppeling succesvol. Batterij laadt spontaan op naar 100% en gaat op stand-by zoals het hoort.
Ik laat het even zo. Heb alleen geen idee hoe ik met deze setup de Marstek batterij in Home Assistant kan integreren. Iemand een tip?
Vanochtend de HW splitter met de P1 en Pulse uit de meter getrokken (<- deze setup werkt naar verwachting). CT003 direct in de meter gestoken. Hardware reset op de CT003 gedaan. Wifi gecheckt. Instellingen goed. Metingen op de fase exact nul, dat klopt niet. We hebben opwek.
Batterij herstart. CT gekoppeld aan de CT003. Wifi gecheckt. Koppeling succesvol.
Batterij begint te ontladen met 800w terwijl we zonneopbrengst hebben zie ik op de Enpase Envoy app. Ik zie de ontlading even kort op de CT003 fase meting. Batterij ontlaadt tot 98%. Blijft daar hangen. CT003 fase meting staat weer op nul. Ik laat t een tijdje staan maar zie steeds nul op fase A in de CT003. Dat klopt niet, we hebben PV opbrengst. Hardware reset. Zelfde resultaat. Batterij ligt stil op 98%.

Ik heb de CT003 uit de poort gerukt (ik heb hier geen geduld voor), de splitter met de HW P1 en de Pulse erin gestoken, de batterij weer gekoppeld aan de HW P1. Koppeling succesvol. Batterij laadt spontaan op naar 100% en gaat op stand-by zoals het hoort.
Ik laat het even zo. Heb alleen geen idee hoe ik met deze setup de Marstek batterij in Home Assistant kan integreren. Iemand een tip?
L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV
Laten we even bij het begin beginnen. Als de CT003 je opwek en verbruik niet goed detecteert, hoef je de rest eigenlijk ook niet te testen, dat zal dan ook niet werken.ingmarspit schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:23:
Batterij begint te ontladen met 800w terwijl we zonneopbrengst hebben zie ik op de Enpase Envoy app. Ik zie de ontlading even kort op de CT003 fase meting. Batterij ontlaadt tot 98%. Blijft daar hangen. CT003 fase meting staat weer op nul. Ik laat t een tijdje staan maar zie steeds nul op fase A in de CT003. Dat klopt niet, we hebben PV opbrengst. Hardware reset. Zelfde resultaat. Batterij ligt stil op 98%.![]()
Ik heb de CT003 uit de poort gerukt (ik heb hier geen geduld voor), de splitter met de HW P1 en de Pulse erin gestoken, de batterij weer gekoppeld aan de HW P1. Koppeling succesvol. Batterij laadt spontaan op naar 100% en gaat op stand-by zoals het hoort.![]()
Ik heb je eerdere berichten teruggelezen, en daar had je wel geldige waardes op de CT003, toch? Zorg eerst dat als je de CT003 toevoegt aan de app, dat je correct de waardes kunt uitlezen via BT zonder deze te koppelen aan de batterij. Werkt dit stabiel, kan je hem gaan koppelen.
Ik weet niet of je 3-fase hebt, maar zoja, zet hem dan gewoon op 3-fasen SOM, laat hem analyseren (je ziet dan inderdaad kort een teruglevering). Als de analyse succesvol voltooid is, kan je de batterij op NOM zetten. Krijg je dan problemen, vermoed ik dat je WiFi verbinding van 1 van de 2 niet stabiel genoeg is.
En over het integreren met HA, dat staat toch verder los van bovenstaande vraag, of begrijp ik het niet helemaal?
Wat ik jammer vind is dat dit maar weer eens bewijst dat de CT003 niet bij iedereen, binnen 5 min., werkt.ingmarspit schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:23:
...
Ik heb de CT003 uit de poort gerukt (ik heb hier geen geduld voor), de splitter met de HW P1 en de Pulse erin gestoken, de batterij weer gekoppeld aan de HW P1. Koppeling succesvol.
En als er dan iemand vooraf vraagt of dat wel zo is, dat er dan verwezen wordt naar het begin van dit topic waar staat dat alles okidoki is.
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1
Hoi,ingmarspit schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:23:
Ik heb ook de combi MT en HW P1.
Voor de integratie in HA heb ik volgende link gebruikt en setje gekocht bij Alphons, die mij ook top geholpen heeft als leek.
'M5stack Atom lite met modbus base : v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/...
Tip: koop meteen de Temp. / RV sensor erbij.
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1
Als je wifi systeem goed werkt met de HW P1 en de Marstek, kun je de Marstek prima over modbus met een Lilygo oid in HA integreren (zie modbus topic).ingmarspit schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:23:
....
Ik heb de CT003 uit de poort gerukt (ik heb hier geen geduld voor), de splitter met de HW P1 en de Pulse erin gestoken, de batterij weer gekoppeld aan de HW P1. Koppeling succesvol. Batterij laadt spontaan op naar 100% en gaat op stand-by zoals het hoort.![]()
Ik gebruik zelf ook de HW P1, de Marstek is echter aan de B2500 meter integratie (Shelly emulator) in HA gekoppeld omdat ik dan de mogelijkheid heb om bepaalde gebruikers uit de NOM regellus te halen (bv opladen EV)
Idem hier. HWP1 en 1 Marstek. Woensdag 20/5 de update probleemloos gedaan naar V154, BMS 215 had ik al. Alles werkt naar wens. Modbus via M5stack werkt hier ook zeer goed. Dank aan @AUijtdehaag .3DWim schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:42:
[...]
Hoi,
Ik heb ook de combi MT en HW P1.
Voor de integratie in HA heb ik volgende link gebruikt en setje gekocht bij Alpphons, die mij ook top geholpen heeft als leek.
'M5stack Atom lite met modbus base : v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/...
Tip: koop meteen de Temp. / RV sensor erbij.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Mijn eerste resultaten zijn binnen qua efficiency en het is slechter dan ik gehoopt had maar beter dan ik gedacht heb.
Marstek 1: 2 maanden 73%
Marstek 2: 1,5 maand 74%
Totaal van beide: 73%
Nu even wachten op maandag om de definitieve waarden binnen te halen, maar ik verwacht niet dat het beter zal worden.
Nu even wachten op maandag om de definitieve waarden binnen te halen, maar ik verwacht niet dat het beter zal worden.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Gemeten via de modbus of via HWSocket?WargamingPlayer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:17:
Mijn eerste resultaten zijn binnen qua efficiency en het is slechter dan ik gehoopt had maar beter dan ik gedacht heb.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb weer wat updates gedaan aan de Marstek Firmware Checker, belangrijkste wijzigingen:
Alhoewel er dus nooit persoonlijke data naar github gaat is het submit knopje optioneel, niet drukken dan wordt er ook niets verstuurd! Het wordt natuurlijk wel op prijs gesteld!
- Bug gefixed ophalen firmware CT002/CT003
- Icons/plaatjes toegevoegd
- Ondersteuning V3 (al lijken er vooralsnog geen updates te zijn)
- Ondersteuning Marstek Community Firrmware Archive
Alhoewel er dus nooit persoonlijke data naar github gaat is het submit knopje optioneel, niet drukken dan wordt er ook niets verstuurd! Het wordt natuurlijk wel op prijs gesteld!
/f/image/6kqnf4WEaZpoAvr0jBC02Ki4.png?f=fotoalbum_large)
Shelly CT Klemmen
Hoewel ik die vrij onnauwkeurig vindt, maar ze wijken relatief weinig af van Modbus waarden.
[ Voor 20% gewijzigd door WargamingPlayer op 25-08-2025 14:42 ]
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Hoi, dank voor je reactie. Ik begrijp dat de CT eerst correcte waardes moet uitlezen voordat de batterij er wat mee kan. Aangezien ik de CT003 deze keer ook na herhaald proberen niet aan de praat kreeg, en ik bij de eerste 2 installaties de batterij niet stabiel reageerde op de CT003, heb ik besloten te stoppen met testen en ben ik teruggegaan naar de originele setup die al een maand perfect draait.pascallj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Laten we even bij het begin beginnen. Als de CT003 je opwek en verbruik niet goed detecteert, hoef je de rest eigenlijk ook niet te testen, dat zal dan ook niet werken.
Ik heb je eerdere berichten teruggelezen, en daar had je wel geldige waardes op de CT003, toch? Zorg eerst dat als je de CT003 toevoegt aan de app, dat je correct de waardes kunt uitlezen via BT zonder deze te koppelen aan de batterij. Werkt dit stabiel, kan je hem gaan koppelen.
Ik weet niet of je 3-fase hebt, maar zoja, zet hem dan gewoon op 3-fasen SOM, laat hem analyseren (je ziet dan inderdaad kort een teruglevering). Als de analyse succesvol voltooid is, kan je de batterij op NOM zetten. Krijg je dan problemen, vermoed ik dat je WiFi verbinding van 1 van de 2 niet stabiel genoeg is.
En over het integreren met HA, dat staat toch verder los van bovenstaande vraag, of begrijp ik het niet helemaal?
Ik ben de CT003 gaan testen omdat ik nadenk om eventueel in de toekomst er een batterij bij te plaatsen. Tot nu toe ben ik over de batterij super enthousiast, over de CT003 niet zo.
De ontvangst van het netwerk op beide locaties is goed.
De CT003 is op dit moment niet belangrijk voor me, dus laat ik het even zo.
Nogmaals dank voor je advies.
@3DWim en @Hometek dank voor de tip! Ik ga er naar kijken.
L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV
Oke. Ik meet al een heel tijdje de gegevens van de Marstek, zowel uitlezing modbus als via de HW plug in en out waar de Marstek zit ingeplugd. Ik zit altijd op beide metingen >75%. De modbus uitlezing is iets positiever
:strip_exif()/f/image/xCypPhCeef678HGZumhTsji0.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij bleef dit CT003 ook op 0 staan direct in mijn meter.ingmarspit schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:23:
Batterij begint te ontladen met 800w terwijl we zonneopbrengst hebben zie ik op de Enpase Envoy app. Ik zie de ontlading even kort op de CT003 fase meting. Batterij ontlaadt tot 98%. Blijft daar hangen. CT003 fase meting staat weer op nul. Ik laat t een tijdje staan maar zie steeds nul op fase A in de CT003. Dat klopt niet, we hebben PV opbrengst. Hardware reset. Zelfde resultaat. Batterij ligt stil op 98%.![]()
Toen ik de HW splitter ertussen had werkte ie wel ?
Ik heb daarna niet meer de CT003 geprobeerd zonder HW splitter, hij werkt nu :-)
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Dit zijn de gegevens van de marstek app.
:strip_exif()/f/image/5YOz1P8bU36xd0xhOtrrdAvT.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan kom ik uit op 0.668 wat denk ik niet verkeerd is aangezien mijn nacht verbruik over het algemeen op enkele pieken na rond de 150 watt zit.
:strip_exif()/f/image/5YOz1P8bU36xd0xhOtrrdAvT.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan kom ik uit op 0.668 wat denk ik niet verkeerd is aangezien mijn nacht verbruik over het algemeen op enkele pieken na rond de 150 watt zit.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Geen idee wat er misgaat bij mij. Beide apparaten kan de tool vinden (zowel de Venus E als de CT002), maar alleen van de CT002 vindt 'ie de firmware, van de Venus E vindt 'ie helemaal niets. (No firmware versions available to archive.)bommel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:41:
Ik heb weer wat updates gedaan aan de Marstek Firmware Checker, belangrijkste wijzigingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| { "code": 1, "show": 0, "msg": "success", "data": { "control": "", "bms": "", "mppt": "", "micro": "", "dcdc": "", "bms_pack1": "", "bms_pack2": "" } } |
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
O wat grappig, bij mij dus ook waarschijnlijk. Ik zal m ns alleen op de splitter zetten lol. Heb je m alleen in de splitter zitten? En is de voeding dan nog steeds nodig?rsbroer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:49:
[...]
Bij mij bleef dit CT003 ook op 0 staan direct in mijn meter.
Toen ik de HW splitter ertussen had werkte ie wel ?
Ik heb daarna niet meer de CT003 geprobeerd zonder HW splitter, hij werkt nu :-)
Ik heb hier met de warme 30c+ dagen ook gezien mijn NT is een redelijk kleine ruimte staat meteen ook een ventilator besteld bij AliExpress https://nl.aliexpress.com/item/1005006170677336.htmlmatramurena schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:09:
[...]
Een vuistregel in de elektronica is, dat een koelblok niet zo heet mag worden dat je 'm niet meer kunt aanraken zonder je hand te branden (too hot to touch). Tot nu toe heb ik, met een infraroodthermometer, niet meer gemeten dan 49 graden, voor een goede levensduur wordt doorgaans een maximum van 45 graden aangehouden. Dit is na het voorverwarmen van de oven, waarbij eerst de accu met 2500 watt werd geladen en bij het aanzetten van de oven de zon niet meer zo meehielp, dus er werd continu 2500 watt geleverd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit erover te denken om een radiatorventilator te kopen bij AliExpress, die dingen hebben een magneet dus je kunt 'm zo bovenop het koelblok leggen en je kunt de in- en uitschakeltemperatuur instellen. Voeding gaat via USB-C, die steek ik dan wel in het backup stopcontact
Edit: die twee cijfers achter de komma bij de totale consumptie en levering wat Marstek onderin aangeeft zijn hilarisch, ze zijn altijd .00 en voor de komma is het eerste cijfer ook altijd 0. Kennelijk vertrouwen ze hun eigen meting niet zo...
:strip_exif()/f/image/qph6ztlXbbI3hk8Rpt598Xfp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij zit op het noodstopcontact + nog een smartplug, en paste precies mooi over de koelvinnen bovenop dus heb niet extra montage nodig gehad. Gisteren voor het eerst gebruikt en moet zeggen dat die 120mm fans een stuk fijner klinken en de interne ventilator van de MT zich volledig gedeisd houdt
[ Voor 38% gewijzigd door olympusdenk op 25-08-2025 16:40 . Reden: initieel verkeerde bericht gequote ]
Marstek Venus-E 2, 5.12 kWh (154.215) | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Wordt hard aan gewerkt momenteel. Issues over de tool kan je het beste melden op de Github onder issues en vragen over de tool misschien het beste stellen op de Github onder discussions. Houden we dit topic iets meer gericht op Marstek zelf ipv de 3rd party tools.matramurena schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Geen idee wat er misgaat bij mij. Beide apparaten kan de tool vinden (zowel de Venus E als de CT002), maar alleen van de CT002 vindt 'ie de firmware, van de Venus E vindt 'ie helemaal niets. (No firmware versions available to archive.)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 { "code": 1, "show": 0, "msg": "success", "data": { "control": "", "bms": "", "mppt": "", "micro": "", "dcdc": "", "bms_pack1": "", "bms_pack2": "" } }
Waar het op lijkt is dat de Marstek servers een bepaalde staat opslaan bij een query (even los van de door mij gemaakte tool). Bij een volgende query heeft die staat invloed op het resultaat van de query. Hoop dat ik het zo goed uitleg, @pascallj weet beter hoe het precies zit.pascallj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Wordt hard aan gewerkt momenteel. Issues over de tool kan je het beste melden op de Github onder issues en vragen over de tool misschien het beste stellen op de Github onder discussions. Houden we dit topic iets meer gericht op Marstek zelf ipv de 3rd party tools.
Maar idd, aanmaken van een issue op github of een discussie openen is het de beste optie, dan is er ook tracking.
Ondertussen in 95% van de gevallen werkt het gelijk. Mocht het niet werken dan kun je dit aangeven via de app en dan zal jou energiemeter alsnog opgenomen worden in de software...3DWim schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Wat ik jammer vind is dat dit maar weer eens bewijst dat de CT003 niet bij iedereen, binnen 5 min., werkt.
En als er dan iemand vooraf vraagt of dat wel zo is, dat er dan verwezen wordt naar het begin van dit topic waar staat dat alles okidoki is.
Deze procedure werkt al succesvol van de eerste uitlevering van de CT003... ook alle andere P1 meters moeten zo nu en dan geüpdatet worden omdat er een nieuwe revisie van een energiemeter is verschenen... en dat zal zo blijven!
In de TS zullen we hier extra aandacht aan gaan besteden!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dit mag niet. Een dc contact moet veel robuuster zijn zelfs bij zelfde amperage. Vlambogen slijten de contacten sneller en dan gaan ze kleven en blijven dus ingeschakeld.Sparky schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:46:
[...]
Zou je dit ook aan de DC zijde van de PV installatie kunnen monteren?
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik zit nu na 2,5 manden en gemeten met de data uit modbus, op:WargamingPlayer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:17:
Totaal import: 302 kWh, Export 236 kWh (59 cycles). Batterij is nu 100% vol, dus grofweg: (240/302)*100 = 79.5%. Deze waarde blijft aardig stabiel de afgelopen maand. Geen idee of dat zo blijft natuurlijk. Voor de volledigheid, laden gaat met max. 1650W en ontladen max. 800 (gemiddeld ca. 350w van vol naar leeg).
Ik zie dat jij op de 18e precies hetzelfde lijkt te hebben, vrijwel geen afname of levering. Kan geen toeval zijn dat jij op dezelfde dag een dergelijke dip in waarden hebt.tweeek schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:06:
Dit zijn de gegevens van de marstek app.
[Afbeelding]
Als ik bij mij kijk op dagniveau lijkt het wel te kloppen, op maandniveau niet. Meer mensen met zo’n afwijking op de 18e?
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Zag het ook, maar verder geen ideeEDB schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
Ik zie dat jij op de 18e precies hetzelfde lijkt te hebben, vrijwel geen afname of levering. Kan geen toeval zijn dat jij op dezelfde dag een dergelijke dip in waarden hebt.
Als ik bij mij kijk op dagniveau lijkt het wel te kloppen, op maandniveau niet. Meer mensen met zo’n afwijking op de 18e?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Dank om het geduld voor te testeningmarspit schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:23:
Als de fases niet juist worden weergeven ondanks dat de Auto Diagnosis succesvol is, wordt je energiemeter niet ondersteund. Dit kun je melden in de app en MT zal dan de energiemeter opnemen in de software.
Ook als het Auto Diagnosis niet succesvol kan worden afgerond is het een teken dat je energiemeter niet wordt ondersteund.
Je kunt altijd nog een andere energiemeter uit het lijstje proberen dat werkt soms. Ik ga er wel vanuit dat de externe voeding ook op de CT003 is aangesloten.
Als alles een tijdje goed werkt kun je altijd nog proberen of zonder deze voeding het goed blijft werken.
Aan jou de keuze... melden app en eventueel in de tussentijd nog een keer een andere energiemeter kiezen.
Als de Auto Diagnosis niet lukt of er geen waarden bij de fases te zien zijn weet je dat het niet werkt.
Is het wel succesvol en heb de wel waarden bij het fases overzicht dan zou het correct moeten werken!
Succes
Klopt. Hier ook.EDB schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
Ik zie dat jij op de 18e precies hetzelfde lijkt te hebben, vrijwel geen afname of levering. Kan geen toeval zijn dat jij op dezelfde dag een dergelijke dip in waarden hebt.
Ja had ik ook op de 18e; waarschijnlijk heeft de server eruit gelegen
MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.47; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Is het maximale aantal kWh opladen van de accu ook in te stellen, of is het wanneer de panelen 3000 watt leveren de omvormer 2400 laad?
gmj2 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Ik zit nu na 2,5 manden en gemeten met de data uit modbus, op:
Totaal import: 302 kWh, Export 236 kWh (59 cycles). Batterij is nu 100% vol, dus grofweg: (240/302)*100 = 79.5%. Deze waarde blijft aardig stabiel de afgelopen maand. Geen idee of dat zo blijft natuurlijk. Voor de volledigheid, laden gaat met max. 1650W en ontladen max. 800 (gemiddeld ca. 350w van vol naar leeg).
Totalen van 3 Marsteks vanaf 1 mei jl: laden 1240.56 kWh, ontladen: 996,86 kWh (modbus gemeten) => RTE 80,4%WargamingPlayer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:17:
Ik werk met een volledig eigen geprogrammeerde NOM zonder CT003 met max 2500W (ont)laden. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn "sluipstroom" rond 600W ligt. Verder "kap" ik wattages onder 200W.
[ Voor 20% gewijzigd door JanAllElectric op 25-08-2025 20:13 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Wat bedoel je met max kWh instellen? Of bedoel je het max kW instellen oftewel maximum vermogen? In dat geval, de batterij laadt altijd met maximaal 2500 W als hij op NOM staat. Via een klokprogramma kan je wel zelf het vermogen kiezen waarmee de batterij moet opladen. Als je Modbus sturing hebt, is daar wel het globale maximum vermogen in te stellen dat voor alle standen geldt.nico_09 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:01:
Is het maximale aantal kWh opladen van de accu ook in te stellen, of is het wanneer de panelen 3000 watt leveren de omvormer 2400 laad?
Bedoel idd kw. 2400 lijkt mij vrij veel voor een doorsnee stopcontact\ groep.pascallj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:25:
[...]
Wat bedoel je met max kWh instellen? Of bedoel je het max kW instellen oftewel maximum vermogen? In dat geval, de batterij laadt altijd met maximaal 2500 W als hij op NOM staat. Via een klokprogramma kan je wel zelf het vermogen kiezen waarmee de batterij moet opladen. Als je Modbus sturing hebt, is daar wel het globale maximum vermogen in te stellen dat voor alle standen geldt.
In dat geval kan ik beter een pv verdeler plaatsen. Zonnepanelen leveren max 2000 watt op de betreffende groep, als de accu max 800 watt levert is er nog genoeg marge.
Maar met een PV verdeler kan je het oplaadvernogen ook niet beperken? Alleen afschakelen als het boven het limiet komt. Ontladen doet de batterij met slechts 800 W als je dat bedoelde.nico_09 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:38:
[...]
Bedoel idd kw. 2400 lijkt mij vrij veel voor een doorsnee stopcontact\ groep.
In dat geval kan ik beter een pv verdeler plaatsen. Zonnepanelen leveren max 2000 watt op de betreffende groep, als de accu max 800 watt levert is er nog genoeg marge.
Maar zijn dat dan plugin zonnepanelen, dat ze op een groep staan waar blijkbaar wat bij kan?
Dat klopt, alleen met een pv verdeler zit hij op een eigen groep samen met de panelen.pascallj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:42:
[...]
Maar met een PV verdeler kan je het oplaadvernogen ook niet beperken? Alleen afschakelen als het boven het limiet komt. Ontladen doet de batterij met slechts 800 W als je dat bedoelde.
Maar zijn dat dan plugin zonnepanelen, dat ze op een groep staan waar blijkbaar wat bij kan?
De panelen leveren max 2000watt terug, als de accu dan 2400 laad pakt hij eerst de stroom van de zonnepanelen en 400 van het net als de andere set panelen ook terug levert. Er loopt dan geen 2400 watt vanaf de meterkast naar de accu…
Ontladen met 800 is prima, ben van plan meerdere Marstek accu’s te plaatsen, hierdoor zal elke accu 800 watt leveren.
*nico_09 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Dat klopt, alleen met een pv verdeler zit hij op een eigen groep samen met de panelen.
De panelen leveren max 2000watt terug, als de accu dan 2400 laad pakt hij eerst de stroom van de zonnepanelen en 400 van het net als de andere set panelen ook terug levert. Er loopt dan geen 2400 watt vanaf de meterkast naar de accu…
Ontladen met 800 is prima, ben van plan meerdere Marstek accu’s te plaatsen, hierdoor zal elke accu 800 watt leveren.
[ Voor 9% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-08-2025 21:24 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bij mij zelfde probleem.matramurena schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Geen idee wat er misgaat bij mij. Beide apparaten kan de tool vinden (zowel de Venus E als de CT002), maar alleen van de CT002 vindt 'ie de firmware, van de Venus E vindt 'ie helemaal niets. (No firmware versions available to archive.)
code:
Ik heb bovendien geen historische data in de app. (Wel in Domoticz)
Daarnaast werkt het 2-3 weken goed om dan plots te weigeren.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
Over die 2500 (geen 2400) W van de meterkast naar de batterij zou ik me geen zorgen maken. Goed stopcontact kan dat makkelijk aan. Als je meerdere batterijen gaat nemen, zal je ze ook weer allemaal op andere groepen moeten plaatsen.nico_09 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Dat klopt, alleen met een pv verdeler zit hij op een eigen groep samen met de panelen.
Of ze allemaal ook achter die PV verdeler plaatsen op losse groepen, maar hoop dat je er dan ook van bewust bent dat die PV verdeler het enige aangesloten apparaat op die lijn mag zijn.
Of nee dat laatste kan niet eens zonder het laadvermogen te beperken, want dan ga je ook over het limiet heen. Dus je kunt dan maar 1 batterij op de PV verdeler zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 25-08-2025 21:33 ]
Dat moet haast wel, want er was wel degelijk activiteit van de batterij zelf op die dag.antoinevromen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:52:
[...]
Ja had ik ook op de 18e; waarschijnlijk heeft de server eruit gelegen

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Hey, dank je voor je geduld met mijn ongeduld 😋SatScan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:31:
[...]
Dank om het geduld voor te testen![]()
Als de fases niet juist worden weergeven ondanks dat de Auto Diagnosis succesvol is, wordt je energiemeter niet ondersteund. Dit kun je melden in de app en MT zal dan de energiemeter opnemen in de software.
Ook als het Auto Diagnosis niet succesvol kan worden afgerond is het een teken dat je energiemeter niet wordt ondersteund.
Je kunt altijd nog een andere energiemeter uit het lijstje proberen dat werkt soms. Ik ga er wel vanuit dat de externe voeding ook op de CT003 is aangesloten.
Als alles een tijdje goed werkt kun je altijd nog proberen of zonder deze voeding het goed blijft werken.
Aan jou de keuze... melden app en eventueel in de tussentijd nog een keer een andere energiemeter kiezen.
Als de Auto Diagnosis niet lukt of er geen waarden bij de fases te zien zijn weet je dat het niet werkt.
Is het wel succesvol en heb de wel waarden bij het fases overzicht dan zou het correct moeten werken!
Succes
Onze meter (zie sig) wordt ondersteund en is in de app correct ingesteld - voeding zat in de CT003 die direct en alleen in de meter zat, netwerk correct, ook op batterij. Autodiagnose werd succesvol afgerond na toevoegen. Maar 0 w op fase A. Ik zag wel de ontlading op de CT003 kort. Alles gechecked en gedubbelchecked. Hardware resets gedaan. Ik liep vast. Had geen puf voor een factory reset meer.
De CT003 heeft bij eerdere installatie ( in de HW splitter) wel correct data opgehaald. Toen gedroeg de batterij zich onvoldoende in vergelijking met de HW P1 combinatie. Moet helaas voor nu vaststellen dat de CT003 voor mijn kennisniveau te onvoorspelbaar is tov. de HW P1.
Ik lees net hierboven bij @rsbroer dat zijn meter het ook niet direct in de P1 poort deed, maar wel in de HW splitter, eigenlijk hetzelfde beeld wat ik heb. Ik ga m morgen weer in de splitter steken om te kijken of dat bij mij nog steeds zo is.
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp zover. 👍
Bij Solar Bouwmarkt zag ik de v2 in de aanbieding voor 1099 1329,79 euro, ze willen blijkbaar van de voorraad af. https://www.solar-bouwmarkt.nl/marstek-stekkerbatterij-512kwh.html?id=312417566
edit: ik dacht eerder dat thuisbatterijen vrijgesteld waren van BTW, bedankt voor de correctie
edit: ik dacht eerder dat thuisbatterijen vrijgesteld waren van BTW, bedankt voor de correctie
[ Voor 16% gewijzigd door TwiSteD1 op 26-08-2025 10:39 ]
Dat is wel exclusief BTW...TwiSteD1 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 00:09:
Bij Solar Bouwmarkt zag ik de v2 in de aanbieding voor 1099 euro, ze willen blijkbaar van de voorraad af. https://www.solar-bouwmarkt.nl/marstek-stekkerbatterij-512kwh.html?id=312417566
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Goedemorgen ieder!
Ik ben nog opzoek naar een MS V2, heeft iemand nog een leukere aabieding(€1289) gevonden bij een erkende dealer?
Ik hoor graag van jullie!
Ik ben nog opzoek naar een MS V2, heeft iemand nog een leukere aabieding(€1289) gevonden bij een erkende dealer?
Even een reminder....GSBK1989 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:29:
Goedemorgen ieder!
Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Als je de Marstek app installeert krijg je bij elke opening een hele lijst van 'officiële' verdelers waar je de v3 kan pre-ordenen. Bij de meeste van die verdelers kan je ook de v2 vinden, dus dan weet je ineens dat je een goede verdeler hebt voor de 10-jarige garantie en geen grijze import.GSBK1989 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:29:
Goedemorgen ieder!
De SMARTBOX is in aantocht... als pre-order te bestellen...
Uitvoeringen voor 1 en 3 fase aansluitingen.
Prijzen incl BTW;
1 fase Samrtbox 290,-
3 fase Smartbox 425,-
"Deze krachtige Smart Back-Up Box, speciaal voor 3-fase aansluitingen, garandeert de stroomcontinuïteit in uw woning of kleinbedrijf. Bij een stroomstoring schakelt het systeem automatisch over op de noodstroom van uw thuisbatterij.
Specifiek voor 3-fase: Ontworpen voor een naadloze integratie met een 3-fase (krachtstroom) netaansluiting.
Enorme schaalbaarheid: Ondersteunt een parallelle uitbreiding met tot wel 9 Duravolt batterij-eenheden voor maximale opslag en vermogen.
Perfecte compatibiliteit: Werkt perfect samen met de Duravolt Plug-In Battery modellen om een betrouwbaar back-upsysteem te vormen.
Hoge veiligheid & duurzaamheid: Gebouwd voor maximale veiligheid en een lange, betrouwbare levensduur."
Specs sheet Smartbox 1 fase
Specs sheet Smartbox 3 fase
Prijzen incl BTW;
1 fase Samrtbox 290,-
3 fase Smartbox 425,-
"Deze krachtige Smart Back-Up Box, speciaal voor 3-fase aansluitingen, garandeert de stroomcontinuïteit in uw woning of kleinbedrijf. Bij een stroomstoring schakelt het systeem automatisch over op de noodstroom van uw thuisbatterij.
Specifiek voor 3-fase: Ontworpen voor een naadloze integratie met een 3-fase (krachtstroom) netaansluiting.
Enorme schaalbaarheid: Ondersteunt een parallelle uitbreiding met tot wel 9 Duravolt batterij-eenheden voor maximale opslag en vermogen.
Perfecte compatibiliteit: Werkt perfect samen met de Duravolt Plug-In Battery modellen om een betrouwbaar back-upsysteem te vormen.
Hoge veiligheid & duurzaamheid: Gebouwd voor maximale veiligheid en een lange, betrouwbare levensduur."
[ Voor 16% gewijzigd door SatScan op 26-08-2025 09:11 ]
Mogen wij een bron voor deze informatie?SatScan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:58:
Prijs is 425 incl. BTW
Deze krachtige Smart Back-Up Box, speciaal voor 3-fase aansluitingen, garandeert de stroomcontinuïteit in uw woning of kleinbedrijf. Bij een stroomstoring schakelt het systeem automatisch over op de noodstroom van uw thuisbatterij.
Hoge veiligheid & duurzaamheid: Gebouwd voor maximale veiligheid en een lange, betrouwbare levensduur.
Zie melding van Hometek inpascallj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Mogen wij een bron voor deze informatie?
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
www.duravolt.nl
[ Voor 26% gewijzigd door SatScan op 26-08-2025 09:03 ]
Interessante ontwikkeling. Je ziet hetzelfde bij Anker die het Multisysteem aanbied, Duravolt wil hiermee de concurenttie aan met de "niet"' stekker batterijen omdat dit via een elektricien moet. Er zijn meerdere andere merken (ikgeloof Huawei, Solaredge, tec) die ook thuisbatterijen met dit soort schakelboxen om naadloos op noodstroom over te gaan. Maar als je al een Marstek/Duravolt hebt kan deze uitbreiding nuttig zijn.SatScan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:58:
Prijs is voor 3 fase is 425 incl. BTW en voor de1 fase uitvoering 290,- incl. BTW
Deze krachtige Smart Back-Up Box, speciaal voor 3-fase aansluitingen, garandeert de stroomcontinuïteit in uw woning of kleinbedrijf. Bij een stroomstoring schakelt het systeem automatisch over op de noodstroom van uw thuisbatterij.
Hoge veiligheid & duurzaamheid: Gebouwd voor maximale veiligheid en een lange, betrouwbare levensduur.
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
Enkele opvallende punten in de beschikbare informatie:SatScan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:58:
Prijzen incl BTW;
1 fase Samrtbox 290,-
3 fase Smartbox 425,-
- bij stroomuitval 1 seconde schakeltijd
- cruciale groepen (dus niet het hele huis?)
- opladen via PV wordt niet genoemd
- IP20 (dus niet geschikt voor buiten, de plaatjes suggereren dat wel)
- 3- fase back-up is 3 onafhankelijke fasen, dus niet geschikt voor alle soorten 3-fase apparaten.
Lijkt mij ook niet mogelijk om de 3-fase verschuiving van 120° te voorzien met de backup poort van 3 Marstek batterijen. Dus eigenlijk enkel voor monofase apparaten op je driefase aansluiting en niet de driefase apparaten.Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
3- fase back-up is 3 onafhankelijke fasen, dus niet geschikt voor alle soorten 3-fase apparaten.
Aha eindelijk! Goed dat ik nog niet laten keuren heb.
Ik had graag een elektrisch schema gezien maar goed genoeg. Volgens mij:
- Batterij voeding via "AC in" aangesloten op "Venus Breaker"
- Batterij backup via "AC in" aangesloten op "Backup Breaker"
- Woning via "Grid" aangesloten op "Grid Breaker"?
Dan rest nog de "Load" ingang en "Bypass Breaker".
Ik vrees een beetje dat de "smart box" tussen de meterkast en zekeringskast moet aangesloten worden met dan de woning op de "Bypass Breaker". Aangezien mijn batterijen 50m van de kast staan (aan de zonnepanelen) zal dit geen oplossing voor mij bieden. Hopelijk ben ik verkeerd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rJeGTXaBOKbdETU3CtBYSJ53.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XaptRTpCOKzUKfbBziEl1BNQ.jpg?f=user_large)
Ik vrees een beetje dat de "smart box" tussen de meterkast en zekeringskast moet aangesloten worden met dan de woning op de "Bypass Breaker". Aangezien mijn batterijen 50m van de kast staan (aan de zonnepanelen) zal dit geen oplossing voor mij bieden. Hopelijk ben ik verkeerd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rJeGTXaBOKbdETU3CtBYSJ53.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XaptRTpCOKzUKfbBziEl1BNQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yCwjHwTPurHgAk86uuIFOjDI.jpg?f=user_large)
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Waar dat staat maakt alleen dat je een kabel van de meter tot de smartbox moet trekken en een kabel van de smartbox terug naar de kast / en hetzelfde van de batterijen twee kabels (eentje naar en eentje op de backup poort van de batterijen) ...Nu7s schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:55:
Aha eindelijk! Goed dat ik nog niet laten keuren heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij meerdere batterijen dus deze box best bij uw batterijen plaatsen en dan van meter naar smartbox 2x trekken
in uw geval 2x 50 meter dan ... en ben benieuwd welke Ampère ondersteund wordt ... (is er een max schakeling in ampère ... )
Ik zou voor dat laatste punt eigenlijk willen opmerken dat het voor geen één 3-fase apparaat kan. Je maakt namelijk gebruik van de faseverschuiving om te zorgen dat er niet te veel stroom door nul gaat. Zelfs al kan het apparaat werken met 3 losse fasen ongeacht de verschuiving (zoals een 3-fase elektrisch fornuis), dan zijn de kabels wel ingericht voor een faseverschuiving.Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Enkele opvallende punten in de beschikbare informatie:
- 3- fase back-up is 3 onafhankelijke fasen, dus niet geschikt voor alle soorten 3-fase apparaten.
Voor mijn 2-fase kookplaat met 2 nul geleiders zou het wel kunnen, maar ik heb een 2-fase plaat ook wel eens aangesloten op een 3-fase aansluiting met verschuiving, en dan kan het weer niet.
@Duramotion
Goedemorgen,
Ik zag de Smart Box als pre-order op de website staan.
Kun je wat meer technische informatie verstrekken?
Hoe sluit je bijvoorbeeld deze smartbox aan.
Dank je wel!
Goedemorgen,
Ik zag de Smart Box als pre-order op de website staan.
Kun je wat meer technische informatie verstrekken?
Hoe sluit je bijvoorbeeld deze smartbox aan.
Dank je wel!
3 fase smartbox die de fasen niet in sync zetten (verschuiven ... ) maakt dat vele met 3-fase die wat zwaardere toestellen hebben (ZP inverter die 3 fase is, kookplaat die 3 fase is, warmtepomp op 3 fase, ... ) dit niet kunnen gebruiken.pascallj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
Ik zou voor dat laatste punt eigenlijk willen opmerken dat het voor geen één 3-fase apparaat kan. Je maakt namelijk gebruik van de faseverschuiving om te zorgen dat er niet te veel stroom door nul gaat. Zelfs al kan het apparaat werken met 3 losse fasen ongeacht de verschuiving (zoals een 3-fase elektrisch fornuis), dan zijn de kabels wel ingericht voor een faseverschuiving.
Voor mijn 2-fase kookplaat met 2 nul geleiders zou het wel kunnen, maar ik heb een 2-fase plaat ook wel eens aangesloten op een 3-fase aansluiting met verschuiving, en dan kan het weer niet.
Eigenlijk is dat dus een waardeloos product ...
Dat is wat ik zeg. Waardeloos is wel weer een zware term.vifra schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
3 fase smartbox die de fasen niet in sync zetten (verschijven ... ) maakt dat vele met 3-fase die wat zwaardere toestellen hebben (ZP inveter die 3 fse is, kookplaat die 3 fase is, warmtepomp op 3 fase, ... ) dit niet kunnen gebruiken.
Eigenlijk is dat dus een waardeloos product ...
Overigens is een 3-fase kookplaat intern vaak 3x 1-fase (geen krachtstroom), dus technisch zou het kunnen werken als je de nul geleider hebt berekend op 3x de stroomsterkte.
Ik had dit al verwacht, maar toch baal ik er wel van dat het niet mogelijk is om een 3-fase krachtstroom te leveren met 120 graden fase verschuiving. Ik kan hierdoor de warmtepomp niet off-grid draaien. Ik kan nu net zo goed kabels kopen en direct op de backup aansluiten en de hoofdschakelaar uitzetten in de meterkast.Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Enkele opvallende punten in de beschikbare informatie:
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 BMS 215 met CT003 V114
@rsbroer en @SatScan Vandaag de nog altijd op wifi actieve CT003 in de Homewizard splitter gestoken waarin ook de HW P1 en de Tibber Pulse zit. De CT003 haalt direct kloppende data op. 👀
Ik zal deze bevinding terugkoppelen aan het support team via de Marstek app.
:strip_exif()/f/image/CwEzkD0ibCLRx8OE4K7R1VTw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag 2 Venus E accus gaan aansluiten, misschien zelfs 3. Ik heb in mijn schuur een 2e meterkast waar ook de 3 fasen solar omvormer is aangesloten. Hier heb ik een krachtstroom CEE contactdoos zitten die netjes is afgezekerd met 4x16a en aardlek.
Is het heel gek om hierop een verloop te zetten naar 3x16a 230V en daar dan de 2 Venus E accus op te zetten? Dan hoef ik verder geen aanpassingen te doen aan de meterkast en is alles toch netjes per groep afgezekerd.
Is het heel gek om hierop een verloop te zetten naar 3x16a 230V en daar dan de 2 Venus E accus op te zetten? Dan hoef ik verder geen aanpassingen te doen aan de meterkast en is alles toch netjes per groep afgezekerd.
Ik vind het meten van de efficiëntie een nogal complex verhaal. Maar ik heb wel een verschil gezien. Ik heb er twee waarvan 1 later is aangeschaft. Toen de tweede geplaatst is, ben ik op vakantie gegaan. Ik had toen mijn CT003 half uur voor wegrijden van een update voorzien maar was vergeten deze te herstarten. Mijn Marsteks hebben toen een week lang handmatig gedraaid en niet via AI/NOM. Dat kan dus de lagere efficiëntie zijn. Daarnaast worstel ik ook met de berekening. Ik kan nu per accu 3 berekeningen maken gebaseerd op de formule:dannyro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
Oke. Ik meet al een heel tijdje de gegevens van de Marstek, zowel uitlezing modbus als via de HW plug in en out waar de Marstek zit ingeplugd. Ik zit altijd op beide metingen >75%. De modbus uitlezing is iets positiever. Ik heb juist 10 dagen niet thuis geweest, en nu is de RTE wel gedaald, maar nu, na een paar dagen terug in stijgende lijn. Wat ook wel logisch is.[Afbeelding]
code:
1
| Efficiency in % = (Energie uit / Energie in) * 100 |
De uit en in kan ik halen uit de Marstek, de Shelly en de berekening vanaf het afgegeven/opgenomen vermogen. Alle drie de uitkomsten zijn identiek op een procent punt van 0,02-0,04 afwijking. Dat is dus vrij nauwkeurig.
Het probleem waar in mee worstel is, hoe bereken je het echt goed. In mijn ogen is dat anders:
Je bepaald als eerste de SOC van de accu en berekend hoe veel kWh er dan in de accu zit. Dan loopt de SOC op en bereken je hoe veel kWh erbij de accu zit en hoe veel kWh daar voor nodig is geweest. Dan weet je dus de echte efficiency van het laden. Het zelfde doe je ook andersom. Je registreert de hoogste SOC en op het moment bepaal je aan de hand van het dalen van de SOC hoe veel energie de accu is verloren en hoe veel energie dat heeft opgeleverd in die tijd. Dan weet je dus de ontlaad efficentie.
Ik zit nog te bedenken hoe ik dit in HA ga krijgen.
Kijk even goed hoe de 2de metekast in de 1ste meterkast is aangesloten.2xdehelft schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:01:
Ik wil graag 2 Venus E accus gaan aansluiten, misschien zelfs 3. Ik heb in mijn schuur een 2e meterkast waar ook de 3 fasen solar omvormer is aangesloten. Hier heb ik een krachtstroom CEE contactdoos zitten die netjes is afgezekerd met 4x16a en aardlek.
Met 3 fasen solar + 3 Marstek Venus moet de installatie aan beide kanten geschikt zijn voor 6x 16A.
Een probleem als je de SOC erbij betrekt is, als ik de gegevens via modbus monitor, de SOC en kWh's in de Marstek niet altijd gelijk zijn. Als de SOC bv op 85% springt duurt het nog even voor dat de kWh's in stijgende lijn gaan. Ik heb gewoon de in en out genomen. Zowel van de Marstek als van de HW plug. Nu op het moment zit daar 2% verschil op. Marstek is wat optimistischerWargamingPlayer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:16:
[...]
Ik vind het meten van de efficiëntie een nogal complex verhaal. Maar ik heb wel een verschil gezien. Ik heb er twee waarvan 1 later is aangeschaft. Toen de tweede geplaatst is, ben ik op vakantie gegaan. Ik had toen mijn CT003 half uur voor wegrijden van een update voorzien maar was vergeten deze te herstarten. Mijn Marsteks hebben toen een week lang handmatig gedraaid en niet via AI/NOM. Dat kan dus de lagere efficiëntie zijn. Daarnaast worstel ik ook met de berekening. Ik kan nu per accu 3 berekeningen maken gebaseerd op de formule:
code:
1 Efficiency in % = (Energie uit / Energie in) * 100
De uit en in kan ik halen uit de Marstek, de Shelly en de berekening vanaf het afgegeven/opgenomen vermogen. Alle drie de uitkomsten zijn identiek op een procent punt van 0,02-0,04 afwijking. Dat is dus vrij nauwkeurig.
Het probleem waar in mee worstel is, hoe bereken je het echt goed. In mijn ogen is dat anders:
Je bepaald als eerste de SOC van de accu en berekend hoe veel kWh er dan in de accu zit. Dan loopt de SOC op en bereken je hoe veel kWh erbij de accu zit en hoe veel kWh daar voor nodig is geweest. Dan weet je dus de echte efficiency van het laden. Het zelfde doe je ook andersom. Je registreert de hoogste SOC en op het moment bepaal je aan de hand van het dalen van de SOC hoe veel energie de accu is verloren en hoe veel energie dat heeft opgeleverd in die tijd. Dan weet je dus de ontlaad efficentie.
Ik zit nog te bedenken hoe ik dit in HA ga krijgen.
Andere voeding gebruikt ? Misschien leverde de voeding niet genoeg. (Of je meter poort niet) Kun je nog checken . Ik had hier ook een onstabiele CT003, krijgt nu voeding uit de hw splitter en de eigen voeding. Hw splitter geeft ook spanning via de poorten.ingmarspit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:45:
@rsbroer en @SatScan Vandaag de nog altijd op wifi actieve CT003 in de Homewizard splitter gestoken waarin ook de HW P1 en de Tibber Pulse zit. De CT003 haalt direct kloppende data op. 👀
[Afbeelding]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Waarom 6x16A en hoe zie je dat voor je? Gewoon 3x16A aan beide kanten moet toch genoeg zijn? Het is toch niet erg als de eerste meterkast de tweede uitschakelt vanwege overbelasting? Misschien niet gewenst, maar niet per se gevaarlijk.Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
Kijk even goed hoe de 2de metekast in de 1ste meterkast is aangesloten.
Met 3 fasen solar + 3 Marstek Venus moet de installatie aan beide kanten geschikt zijn voor 6x 16A.
Idd dat moet niet nodig zijn toch.. iets meer info:pascallj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:45:
[...]
Waarom 6x16A en hoe zie je dat voor je? Gewoon 3x16A aan beide kanten moet toch genoeg zijn? Het is toch niet erg als de eerste meterkast de tweede uitschakelt vanwege overbelasting? Misschien niet gewenst, maar niet per se gevaarlijk.
hoofd-meterkast 3x25a
3x16a + aardlek voor de laadpaal in de hoofd meterkast
3x20a + aardlek naar de tweede meterkast in de schuur
3x16a + aardlek naar de solar omvormer (10.000Wp) in de schuur
en 3x 16a + aardlek krachtstroom aansluiting, waar dan de thuisbatterijen op moeten gaan komen.
Uiteraard is alles opgeteld veel te veel, maar de auto en accu's doen alleen solar charging. Wanneer alles individueel goed is afgezekerd is het toch prima?
Het zal mogelijk aan mij liggen maar als ik de app open (heb nog geen devices maar zoek een Venus E) krijg ik geen aanbiedingen of dealerlijst. (ook niet na herhaald, op iPad starten van de app)Avenger 2.0 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Als je de Marstek app installeert krijg je bij elke opening een hele lijst van 'officiële' verdelers waar je de v3 kan pre-ordenen. Bij de meeste van die verdelers kan je ook de v2 vinden, dus dan weet je ineens dat je een goede verdeler hebt voor de 10-jarige garantie en geen grijze import.
Dank, hieronder in de reply staat met dank aan @pascallj wie er dealer zijn, hij is sneller dan Marstek zelf
[ Voor 13% gewijzigd door ggiesberts op 26-08-2025 14:40 ]
DSSW in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"ggiesberts schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Het zal mogelijk aan mij liggen maar als ik de app open (heb nog geen devices maar zoek een Venus E) krijg ik geen aanbiedingen of dealerlijst.
Geen idee of dat ze allemaal zijn.
Balanceren met een actieve balancer welke overtollige energie naar de nog legere cellen stuurt lijkt me uitgeslotenbgezien dat de accu weer duurder maakt.Gely schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Die laatste 1% zijn idd verschrikkelijk, mijn batterijen schakelen ook terug op max. 1000W en dan duurt het ongev. 45min om van 5,06kWh (99%) naar 5.12kWh (100%) te gaan...tergend langzaamDe temperatuur van de batterij stijgt ook gedurende die laatste 1%, en is voelbaar hoger dan tijdens het laden van 98% naar 99%. Zou het dan toch zo zijn dat er een (top) load balancing van de cellen is met dissipatie over weerstanden? Dat vermogen van 1000W gedurende 45 min om maar 0,06kWh bij te tanken moet toch ergens naar toe?
Het zal zeker een balancers zijn die overtollige energie omzet in warmte.
Dan steeds in pulsen doet laden wat je ook ziet aan de modbus data.
Opzich een vrij nronale manier van balanceren maar op het moment worden actieve balancers meer de norm dus wat dat aan gaat lopen we achter en gooien over die 10 jaar levenduur ? Heel wat energie weg helaas.
Kan ik de batterij gewoon tussen de muur en wasmachine/droger plaatsen in de lengte of geeft dit problemen door eventuele hitte vorming?
Echt helemaal niks veranderd aan de set-up of instellingen deze keer, niet eens andere instellingen voor de CT003.S2S schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
Andere voeding gebruikt ? Misschien leverde de voeding niet genoeg. (Of je meter poort niet) Kun je nog checken . Ik had hier ook een onstabiele CT003, krijgt nu voeding uit de hw splitter en de eigen voeding. Hw splitter geeft ook spanning via de poorten.
- Gewoon gister de CT003 connector uit de P1 poort van de meter gehaald en alles verder laten zitten incl. voeding en antenne, wifi verbinding etc.
- Splitter in de P1 poort van de meter gedrukt met daarin de HWP1 en Pulse. Beide werken vrijwel direct weer.
- Vanochtend de connector van de CT003 in de laatste lege poort van de splitter gezet. CT003 begint vrijwel direct correcte data op te halen.
De batterijen doen niet uitsluitend solar charging, ze leveren ook stroom terug. De regeling van de batterijen loopt via software en wifi en is beperkt betrouwbaar. Je moet dus rekening houden met een situatie waarbij zowel solar als batterijen maximaal leveren, in jouw geval dus 25000W. De installatie moet daar op berekend worden. Dat kan door beveiliging die afschakelt voordat de bedrading lokaal overbelast wordt, of door alles voldoende zwaar uit te voeren.2xdehelft schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Idd dat moet niet nodig zijn toch.. iets meer info:
hoofd-meterkast 3x25a
3x16a + aardlek voor de laadpaal in de hoofd meterkast
3x20a + aardlek naar de tweede meterkast in de schuur
3x16a + aardlek naar de solar omvormer (10.000Wp) in de schuur
en 3x 16a + aardlek krachtstroom aansluiting, waar dan de thuisbatterijen op moeten gaan komen.
Uiteraard is alles opgeteld veel te veel, maar de auto en accu's doen alleen solar charging. Wanneer alles individueel goed is afgezekerd is het toch prima?
Ligt eraan hoever je wasmachine en droger van de muur verwijderd zijn. Je hebt volgens de handleiding minimaal 15 cm nodig tussen een obstakel en de achterkant van de batterij. Dat lijkt mij best redelijk. De warmte moet ook via de bovenkant wel weg kunnen, dus ook daar mogen geen obstakels zijn. Ik zou daar wel meer dan 15 cm aanhouden dan de handleiding voorschrijft. Gewoon iets van 50 cm vrij ruimte.springfield89 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:11:
Kan ik de batterij gewoon tussen de muur en wasmachine/droger plaatsen in de lengte of geeft dit problemen door eventuele hitte vorming?
OK duidelijk en mee eens. In mijn situatie door alles individueel af te zekeren voldoe ik daar toch ook aan?Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
De batterijen doen niet uitsluitend solar charging, ze leveren ook stroom terug. De regeling van de batterijen loopt via software en wifi en is beperkt betrouwbaar. Je moet dus rekening houden met een situatie waarbij zowel solar als batterijen maximaal leveren, in jouw geval dus 25000W. De installatie moet daar op berekend worden. Dat kan door beveiliging die afschakelt voordat de bedrading lokaal overbelast wordt, of door alles voldoende zwaar uit te voeren.
Kan dat wel bevestigenpascallj schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:40:
[...]
Dat lijkt mij niet. Je blijft bij het sturen via Modbus gewoon binnen de limieten die gesteld worden door Marstek. Als je het wil vergelijken met auto's, zou ik eerder stellen dat sturen via Modbus overeenkomt met zelf gas geven i.p.v. continu adaptive cruise control gebruiken.
Zie geen reden dat ze daar moeilijk over zouden moeten doen. Sterker nog, als dat zo is, moeten ze het niet in de marketing aanprijzen.
Had eens de accu op 11% en perongeluk op de phione het toucscreen aangeraakt in home assistant en via de modbus onladen aangevraagd.
Gevolg was dat het bms ingreep en dit voorkwam met een rode warm led aan op de unit. Daarna ging hij gewoon weer laden bij zon en verder niks gebeurd
Het bms beschermd de accu wel voor onder en over charging
Hoe is kast 2 met kast 1 verbonden - een 5aders 3fase + neuter + aardlek) van voldoende dikte voor 32A af te zekeren?Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
De batterijen doen niet uitsluitend solar charging, ze leveren ook stroom terug. De regeling van de batterijen loopt via software en wifi en is beperkt betrouwbaar. Je moet dus rekening houden met een situatie waarbij zowel solar als batterijen maximaal leveren, in jouw geval dus 25000W. De installatie moet daar op berekend worden. Dat kan door beveiliging die afschakelt voordat de bedrading lokaal overbelast wordt, of door alles voldoende zwaar uit te voeren.
Indien ja (wat ik heb gedaan) dan is 32A zekering in kast 1 en 32A zekering in kast 2. In kast 2 staan mijn zonnepanelen op een 16A zekering (3fase), mijn EV laadpunt op een 16A (3fase) zekering en mijn batterijen op een 16A zekering ... en ja heb elk nog een aardlek gezet van 30mA ...
PS - lengte van kabel tussen kast 1 en kst 2 en dikte van kabel bepalen maximale afzekering ... of je er veel op hangt of niet bepaald of je zekeringen regelmatig gaan springen of niet ....
Wat heb je bij de inject node staan? Ik krijg dit niet voor elkaar nog, hahaDinX schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:59:
Eergisteren gevraagd of ze de local API wilden activeren en dat hebben ze na een nieruwe firmware update gedaan
[Afbeelding]
Een snelle test via Node-Red leest de boel toch al uit. Nu nog parsen en netjes naar wat Home Assistant entities sturen
Dat is minder gedoe dan dat geprul met die hame mqqt gateway ertussen
Die 15 cm achter het toestel is wel tegenstrijdig met de ophangbeugel die ze zelf leveren (eerder iets van 15 mm dan ... ).pascallj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:16:
[...]
Ligt eraan hoever je wasmachine en droger van de muur verwijderd zijn. Je hebt volgens de handleiding minimaal 15 cm nodig tussen een obstakel en de achterkant van de batterij. Dat lijkt mij best redelijk. De warmte moet ook via de bovenkant wel weg kunnen, dus ook daar mogen geen obstakels zijn. Ik zou daar wel meer dan 15 cm aanhouden dan de handleiding voorschrijft. Gewoon iets van 50 cm vrij ruimte.
Denk dat er ergens een drukfout ingeslopen is ...
hoe heb je dit dan gevraagd? Ik heb dit ook via de app gevraagd (feedback) vorige week woensdag maar nog geen berichtDinX schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:59:
Eergisteren gevraagd of ze de local API wilden activeren en dat hebben ze na een nieruwe firmware update gedaan
[Afbeelding]
Een snelle test via Node-Red leest de boel toch al uit. Nu nog parsen en netjes naar wat Home Assistant entities sturen
Dat is minder gedoe dan dat geprul met die hame mqqt gateway ertussen
De Marstek levert max 11A, de 16A zekeringen in de schuur zullen daar niet op reageren.2xdehelft schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:16:
[...]
OK duidelijk en mee eens. In mijn situatie door alles individueel af te zekeren voldoe ik daar toch ook aan?
Je enige beveiliging tegen max terugleveren van solar+batterij zijn de 20A zekeringen in de hoofd meterkast.
Mij lijjkt dat wat mager als beveiliging, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen, anderen hier kunnen dat misschien beter beoordelen.
Mij lijkt het genoeg, maar ook ik durf hier geen zekerheid over te geven. Ik zou je vraag stellen in een van de elektra topics.Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
De Marstek levert max 11A, de 16A zekeringen in de schuur zullen daar niet op reageren.
Je enige beveiliging tegen max terugleveren van solar+batterij zijn de 20A zekeringen in de hoofd meterkast.
Mij lijjkt dat wat mager als beveiliging, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen, anderen hier kunnen dat misschien beter beoordelen.
Waarschijnlijk een "domme" vraag voor velen van jullie:
Hoe krijg ik de spanningswaarden van de 16 cellen te zien?
Hoe krijg ik de spanningswaarden van de 16 cellen te zien?
het is ook de bedoeling dat als de marstek max vraagt / levert (11A) de zekeringen er niet uitvliegen. je beveiligt hoofdzakelijk de bedrading - en als dat een 2.5mm² is dan zeker je die af op 16A of 20A ... hou ook rekening dat de meeste stopcontacten max 16A aan kunnen en dan ga je dus afzekeren op 16A.Hometek schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
De Marstek levert max 11A, de 16A zekeringen in de schuur zullen daar niet op reageren.
Afzekeren doe je om oververhitting van stopcontacten en bedrading tegen te gaan zodat je geen brandgevaar krijgt ...
Als je 10000 w inverter hebt (zonnepanelen niet van belang - de inverter bepaald maximum) op 3 fase, dan heb je 15A per fase - dus afzekeren op 16A is daar voldoende (en bedrading van 2,5mm² minimum) ...
16A per fase (ZP) + 11 A (MT batterij) op één fase - dat maakt dat je potentieel 27A piek hebt ... (piek kan lang duren) ... dan zal je 20A zekering zeker springen ... Als de bedrading voldoende is (6mm² dikte aders) dan kan je op 32A afzekeren tussen de twee kasten ... maar laat een elektrieker dat doen ... die meten dat nog eens te goed na ...
ter info - als je max 20A kan afzekeren dan zal het wel eens gebeuren (of zelfs vaak ??) dat je zekering 20A van kast 1 of kast 2 er uit zal springen. indien dat het geval is, dan best uw MT instellen op 800w terugleveren max. ... of de bedrading tussen de kasten verzwaren naar 6mm² aders.
Zekeringen die (regelmatig) springen wilt zeggen dat je de lus (bedrading) te hoog belast of ergens er kortsluiting is - en dat je speelt met brandgevaar - dan kan je beter zaken aanpassen om de hogere vraag aan te kunnen.
[ Voor 15% gewijzigd door vifra op 26-08-2025 15:29 ]
Let op:
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.