Met een DSMR5.2 meter en de HW P1 meter ook hier reactie tijd van 13 seconden.
De CT meters voor PV, EV enz, gekoppeld via LAN of modbus, reageren een pak sneller.
Grid dagelijkse afname tussen de 0,2 en 0,5 kWh dus in de praktijk is de 'trage' reactietijd eigenlijk niet storend.
Als er natuurlijk apparaten zijn die vaak korte en hoge vermogens trekken (boiler?) dan zal grid afname waarschijnlijk hoger zijn.
Enige nadeel in mijn situatie: bij wegvallen afname en laden EV, neemt de lader het wegvallende vermogen ook mee als 'extra PV' omdat de CT natuurlijk veel sneller reageert en de batterij nog 13 seconden het weggevallen vermogen op het net steekt.
Ik los het voorlopig op door het vermogen batterij te knijpen naar 800 ipv 2500 en vaak zet ik de batterij gewoon uit met de knop op de marstek zelf, zodat die (vol geladen) blijft staan om het avond verbruik (als laden EV stopt wegens geen PV overschot) verder NOM op te vangen.
Voorlopig zit ik sinds aankoop batterij op een zelfverbruik PV 95% terwijl dat vorige zomer tussen de 50 en 60% zat.
Op bewolkte dagen, met 1 max 2 kW opwek PV, nam ik bij grootverbruikers wasmachine, afwasmachine enz, de extra stroom noodgedwongen van het net.
Nu heb ik de marstek hiervoor als buffer en haal ik dus effectief meer 'rendement' uit mijn PV installatie.
Met de huidige batterij prijzen en ons Vlaams klote systeem (zonder saldering en PV overschot bijna voor niks op het net injecteren) is de Marstek gewoon een no-brainer in aanschaf volgens mij.