Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc6580 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:08:
Waarschijnlijk een "domme" vraag voor velen van jullie:
Hoe krijg ik de spanningswaarden van de 16 cellen te zien?
Dit kan alleen via community projecten: MQTT (zie TS) of via de Marstek Monitor: bommel in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Via Modbus (zie TS) kan je wel de laagste en hoogste cel uitlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 26-08-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:09

S2S

ingmarspit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Echt helemaal niks veranderd aan de set-up of instellingen deze keer, niet eens andere instellingen voor de CT003.
  1. Gewoon gister de CT003 connector uit de P1 poort van de meter gehaald en alles verder laten zitten incl. voeding en antenne, wifi verbinding etc.
  2. Splitter in de P1 poort van de meter gedrukt met daarin de HWP1 en Pulse. Beide werken vrijwel direct weer.
  3. Vanochtend de connector van de CT003 in de laatste lege poort van de splitter gezet. CT003 begint vrijwel direct correcte data op te halen. |:(
Dan heb je het nu dus hetzelfde aangesloten als hier. De hw splitter levert ook spanning via de poorten. Misschien dat dat net het verschil maakt in combinatie met de voeding aan de ct003, hier werkt het nu zo’n 6 maanden zonder uitval .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08 19:01
pascallj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Dit kan alleen via community projecten: MQTT (zie TS) of via de Marstek Monitor: bommel in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu". Via Modbus (zie TS) kan je wel de laagste en hoogste cel uitlezen.
na het downloaden krijg ikeen scherm te zien met een groene knop connect to Marstek,maar als ik daarop druk gebeurt er niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc6580 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

na het downloaden krijg ikeen scherm te zien met een groene knop connect to Marstek,maar als ik daarop druk gebeurt er niks
De monitor hoef je niet te downloaden maar gewoon openen in een Chrome gebaseerde browser op een apparaat dat Bluetooth heeft. Maar als je daar vragen over hebt, raad ik je aan te verplaatsen naar de Discussie sectie van het project op Github: https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:20
ingmarspit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:19:
@snarfkreb en @Bartske

Ik heb exact hetzelfde beeld met de CT003.

Bottom Line Up First: De Homwizard P1 werkt correct, de CT003 met dezelfde batterij in hetzelfde netwerk op dezelfde afstand met dezelfde NOM instelling moduleert als n gek bij stroom vraag. Het ziet er uit als een heel gelijkmatige modulatie vanuit software, niet door veranderende vraag of aanbod op het huisgrid.

Achtergrond: Ik heb op 16 Juli 2025 een (1) Marstek Venus E in mijn schuur geïnstalleerd en gekoppeld aan de Homewizard P1. Installatie liep vrijwel perfect. De batterij werkt al een paar weken op NOM stand prima samen met de P1 en de Landis + Gyr E350-SMR5.0-P1.

Ik heb ik gister een CT003 geïnstalleerd. De CT003 is aangesloten op een passieve splitter waarin ook de Homewizard P1 zit en een Tibber Pulse (beide zaten al goed werkend in de splitter). De Venus en CT003 hebben een firmware update gehad, batterij is nu versie V153, de CT003 v117. Alles zit op hetzelfde wifinetwerk, ontvangst daarvan is ook in de schuur goed. Op de CT003 is de voeding aangesloten, alle lampjes staat op groen, ook op de splitter, er lijkt dus genoeg voeding aanwezig.

De CT003, ingesteld op NOM, moduleert als een bezetene tussen ongeveer 1100w en -1100w zodra er stroom gevraagd wordt. (Zie screenshots). De modulatie is goed zichtbaar in het CT003 screenshot.

[Afbeelding]

Op de Venus E grafiek hieronder is het verschil in gedrag goed te zien. Met de Homewizard P1 als CT meter gedraagd de batterij zich voorbeelding vanaf 0.00 uur en in de ochtend laadt hij keurig op tot 100%. Ik heb in de middag de CT003 wederom geïnstalleerd. In de avond begint de batterij als een gek te moduleren van 100% naar 98% en weer naar 99% en weer naar 98% etc. Ook bij nul zonnestroom moduleert de batterij er lustig op los en gebruikt deze stroom uit het net om tijdens die modulatie weer op te laden zelfs na 20.00 uur als er echt geen zonnestroom meer is. De modulatie die te zien was in de HW app zag ik gespiegeld in de Marstek batterij app. Ontladen = stroom leveren aan het net, opladen is stroom trekken uit het net. Bizar.

Rond 21.10 was ik het zat en heb ik de CT003 koppeling vervangen door de P1 als CT voor de batterij in de app. Daarna gedraagt de batterij zich weer voorbeeldig. Ik had gister exact hetzelfde beeld bij de eerste poging om de CT003 te gebruiken. Ook toen terug geschakeld naar de HW P1.

[Afbeelding]

De batterij stond in beide gevallen op Self Consumption (NOM). Ook rond 21.00 uur de P1 terug gekoppeld met hetzelfde beeld. Ik zag overigens dat 'self consumption' gister kort even anders genoemd werd, iets met 'self initiated consumption model' ofzo. Misschien was het Nederlands en had ik de taal even veranderd. Ik weet het niet meer.

Ik gebruik voorlopig even de HW P1 en stel de aanschaf van een tweede Venus E waarvoor de CT003 verplicht is nog even uit. Wie t weet mag t zeggen, ik zie in iedergeval dat ik niet de enige ben. 8)7
Heb jij hier nog iets aan weten te verbeteren? Ik zie nu dat ik namelijk exact dezelfde energie meter heb (Landis + Gyr E350-SMR5.0-P1). Ik heb uit frustratie net een HW P1 meter besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmarspit
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:32
Bartske schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

Heb jij hier nog iets aan weten te verbeteren? Ik zie nu dat ik namelijk exact dezelfde energie meter heb (Landis + Gyr E350-SMR5.0-P1). Ik heb uit frustratie net een HW P1 meter besteld..
Nee, nog niet. Ik ga straks de CT003 weer aan de batterij koppelen om te kijken of ik hetzelfde resultaat krijg als de eerste keer.

L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-08 20:12
Ik heb mijn beste zoek-skills toegepast in deze thread, maar geen antwoord / oplossing gevonden voor mijn probleem:

Kan ik de Marstek P1-lezer (CT003) op wifi SSID XX laten verbinden, en de accu (V2) op wifi SSID YY?
(Uiteraard zijn bieden ssid's op eenzelfde thuisnetwerk aangesloten, en zijn ze 2.4GHz)

Ik kan bij elk wel een apart wifi netwerk ingeven, maar bij het configureren van de CT, krijg ik toch deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2oOn1IDEzbZTvQduO_YcDZehOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OshPsxK4TOa13CSM7sS64A4k.jpg?f=fotoalbum_large

De P1 staat aan de voorkeur, de accu staat in het tuinhuis op zo'n 30m afstand (+ meerdere betonnen muren ertussen ); Ik zie geen mogelijkheid om één SSID op beide plaatsen te krijgen...

Dit is een situatie die bij redelijk wat (non-)tweakers moet voorkomen, dat zou toch op een dummy-proof manier moeten kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:12
@Taro
Moest je met de MT Venus V3 nog specifieke informatie zoals Serienummer of Koppelcode aangeven voor de BT koppeling.

Hier waren al eerder opmerkingen over geplaatst door @pascallj en anderen.

Vanaf 1-8-2025 is het zo dat de EU-Wetgeving Radio Equipment Directive is ingegaan die grote invloed heeft op alle apparatuur die verbonden in via een draadloze verbinding, ook al is het indirect via Bleutooth.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd Tweakers een artikel hierover te laten schrijven maar dat is nog niet opgepakt.

Komt hier op neer:
- Alles Electronica met Wifi/BT/NFC zoals Smart-TV's, Baby monitors, mobieltjes en Slimme ACCU's enzovoort mag alleen in Europa mag worden verkocht met een CE keurmerk.
- Een van de keurende partijen hiervan in TUV.

RED addendum die 1-8-25 is ingegaan moet endgebruikers beter beschermen tegen hackers.
https://www.tuvsud.com/en...irements-to-1-august-2025

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:12
stefaantje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:03:
Ik heb mijn beste zoek-skills toegepast in deze thread, maar geen antwoord / oplossing gevonden voor mijn probleem:

Kan ik de Marstek P1-lezer (CT003) op wifi SSID XX laten verbinden, en de accu (V2) op wifi SSID YY?
(Uiteraard zijn bieden ssid's op eenzelfde thuisnetwerk aangesloten, en zijn ze 2.4GHz)

Ik kan bij elk wel een apart wifi netwerk ingeven, maar bij het configureren van de CT, krijg ik toch deze foutmelding:

[Afbeelding]

De P1 staat aan de voorkeur, de accu staat in het tuinhuis op zo'n 30m afstand (+ meerdere betonnen muren ertussen ); Ik zie geen mogelijkheid om één SSID op beide plaatsen te krijgen...

Dit is een situatie die bij redelijk wat (non-)tweakers moet voorkomen, dat zou toch op een dummy-proof manier moeten kunnen werken?
2e wifi is een Router? Met een NAT? Ik denk dat je een Cascade hebt?
https://www.youtube.com/watch?v=ZlUMj9kJpIA

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:41

[Afbeelding]

Normaal gesproken zetten we hier altijd de batterij en de ct op hetzelfde access-point/SSID. Maar zelfs dan ben ik bang dat je een probleem krijgt met die 30 meter en betonnen muren omdat de CT en de batterij rechtstreeks met elkaar gaan communiceren en ik denk dat dat niet gaat lukken. Ik zou voorstellen om eerst de batterij binnen aan te sluiten (vlak bij de CT) op dezelfde SSID en als e.e.a. dan werkt, zou je kunnen kijken hoe ver je die 2 uit elkaar kunt plaatsen (misschien is de garage of zo ook een optie?)

@allemaal
Misschien weet iemand anders dit: Volgens mij vindt de communicatie tussen de HW P1 en de batterij plaats op basis van ip-adres. Misschien werkt dat wel over 2 SSID's heen als die 2 SSID's maar via een kabel met elkaar verbonden zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door antoinevromen op 26-08-2025 18:38 ]

MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.47; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:56
antoinevromen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Normaal gesproken zetten we hier altijd de batterij en de ct op hetzelfde access-point/SSID. Maar zelfs dan ben ik bang dat je een probleem krijgt met die 30 meter en betonnen muren omdat de CT en de batterij rechtstreeks met elkaar gaan communiceren en ik denk dat dat niet gaat lukken. Ik zou voorstellen om eerst de batterij binnen aan te sluiten (vlak bij de CT) op dezelfde SSID en als e.e.a. dan werkt, zou je kunnen kijken hoe ver je die 2 uit elkaar kunt plaatsen (misschien is de garage of zo ook een optie?)
De CT en batterijen communiceren NIET rechtstreeks!!! Alsook verschillende SSID is allemaal geen probleem, zolang ze maar in hetzelfde segment zitten... Probeer juiste info te verschaffen aub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
NoFate schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:38:
[...]

De CT en batterijen communiceren NIET rechtstreeks!!! Alsook verschillende SSID is allemaal geen probleem, zolang ze maar in hetzelfde segment zitten... Probeer juiste info te verschaffen aub
I.p.v. mij zo af te vallen, terwijl ik alleen maar probeer iemand te helpen, had je zelf i.p.v. deze belerende toon zelf antwoord kunnen geven op de vraag van Stefaantje. Ik zal me in de toekomst nog wel hoeden proberen te helpen als het zo moet.

MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.47; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmarspit

[Afbeelding]

Ik heb een bedrade Mikrotek op zolder met een eigen wifi netwerk voor de apparatuur daar omdat het signaal van de wifi van het modem te zwak was en vaak weg viel. Het had echter een eigen subnet range van IP's voor die apparatuur. De Mikrotek heb ik (inmiddels wat wijzer) nu als bridge ingesteld waardoor het KPN modem alle IP's uitdeelt, ook aan de op de Mikrotek verbonden apparaten. Daardoor valt alles binnen hetzelfde subnet. Is zoiets ook mogelijk in jouw situatie?

L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:46

[Afbeelding]

Mijn HWP1 meter staat (hangt) in de garage en mijn Marstek staat achter in de tuin in het tuinhuis. In de garage heb ik een AP (Deco) en in mijn tuinhuis ook een Deco AP. In de woonkamer ook nog een Deco AP. Hetzelfde SSID en werkt probleemloos. Als ik de P1 meter verbind met de Marstek moet mijn telefoon zich ook op hetzelfde AP bevinden als de Marstek. Heb ik ondervonden. Ik wacht even tot ik zie dat de telefoon zich ook met deze AP verbonden heeft. Dat zie ik in de Deco app. Dan gaat de ct verbinding in de Marstek app vlekkeloos.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmarspit
dannyro schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:01:
[...]

...Als ik de P1 meter verbind met de Marstek moet mijn telefoon zich ook op hetzelfde AP bevinden als de Marstek. Heb ik ondervonden. Ik wacht even tot ik zie dat de telefoon zich ook met deze AP verbonden heeft.
....
Ik zag dat ook, dat de telefoon in hetzelfde netwerk moet zitten. Dat kende ik nog niet, verwarrend wel 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:56
antoinevromen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

I.p.v. mij zo af te vallen, terwijl ik alleen maar probeer iemand te helpen, had je zelf i.p.v. deze belerende toon zelf antwoord kunnen geven op de vraag van Stefaantje. Ik zal me in de toekomst nog wel hoeden proberen te helpen als het zo moet.
ik val u helemaal niet aan, maar zeggen dat de batterijen rechstreeks met elkaar moeten communiceren klopt voor 0% , dit is totaal verkeerde info ... waardoor mensen zich verplicht voelen om de batterij in de buurt van de CT te plaatsen ... deze info hebben we hier echt niet nodig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

@allemaal
Misschien weet iemand anders dit: Volgens mij vindt de communicatie tussen de HW P1 en de batterij plaats op basis van ip-adres. Misschien werkt dat wel over 2 SSID's heen als die 2 SSID's maar via een kabel met elkaar verbonden zijn?
Als de 2 modems in hetzelfde domein zitten en er maar eentje als DHCP server staat zou het kunnen werken... heb het nog nooit geprobeerd

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ingmarspit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Echt helemaal niks veranderd aan de set-up of instellingen deze keer, niet eens andere instellingen voor de CT003.
  1. Gewoon gister de CT003 connector uit de P1 poort van de meter gehaald en alles verder laten zitten incl. voeding en antenne, wifi verbinding etc.
  2. Splitter in de P1 poort van de meter gedrukt met daarin de HWP1 en Pulse. Beide werken vrijwel direct weer.
  3. Vanochtend de connector van de CT003 in de laatste lege poort van de splitter gezet. CT003 begint vrijwel direct correcte data op te halen. |:(
Klopt dit verschijnsel staat ook in de TS en heb ik waarschijnlijk ook in mijn bericht verwerkt.
Het kan voorkomen dat het wisselen van poort in een HW splitter de CT003 wel of juist niet werk!
Hoezo dat... zou het niet weten!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
ingmarspit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:10:
[...]

Ik zag dat ook, dat de telefoon in hetzelfde netwerk moet zitten. Dat kende ik nog niet, verwarrend wel 😋
Hou ons op de hoogte ;)

edit: Oei, was niet voor U Bedoeld :)

[ Voor 7% gewijzigd door dannyro op 26-08-2025 19:45 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
NoFate schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

ik val u helemaal niet aan, maar zeggen dat de batterijen rechstreeks met elkaar moeten communiceren klopt voor 0% , dit is totaal verkeerde info ... waardoor mensen zich verplicht voelen om de batterij in de buurt van de CT te plaatsen ... deze info hebben we hier echt niet nodig :-)
Ik geef toe dat ik het ongelukkig heb verwoord. De batterij en de ct communiceren wel rechtstreeks met elkaar, maar dan uiteraard via hun wifi-access-points op basis van ip-adres.

Maar hoe lastig het is om iets correct te lezen/formuleren bewijst u zelf maar weer eens. Ik heb in mijn antwoord NERGENS geschreven dat "dat de batterijen rechstreeks met elkaar moeten communiceren"

Verder zou ik deze Neerlandische discussie hiermee willen sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 26-08-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
superduper1969 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:14:
@Taro
Moest je met de MT Venus V3 nog specifieke informatie zoals Serienummer of Koppelcode aangeven voor de BT koppeling.

Hier waren al eerder opmerkingen over geplaatst door @pascallj en anderen.

Vanaf 1-8-2025 is het zo dat de EU-Wetgeving Radio Equipment Directive is ingegaan die grote invloed heeft op alle apparatuur die verbonden in via een draadloze verbinding, ook al is het indirect via Bleutooth.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd Tweakers een artikel hierover te laten schrijven maar dat is nog niet opgepakt.

Komt hier op neer:
- Alles Electronica met Wifi/BT/NFC zoals Smart-TV's, Baby monitors, mobieltjes en Slimme ACCU's enzovoort mag alleen in Europa mag worden verkocht met een CE keurmerk.
- Een van de keurende partijen hiervan in TUV.

RED addendum die 1-8-25 is ingegaan moet endgebruikers beter beschermen tegen hackers.
https://www.tuvsud.com/en...irements-to-1-august-2025
Nee, kon gewoon het product selecteren, geen koppelcode nodig gehad.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
ingmarspit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Ik heb een bedrade Mikrotek op zolder met een eigen wifi netwerk voor de apparatuur daar omdat het signaal van de wifi van het modem te zwak was en vaak weg viel. Het had echter een eigen subnet range van IP's voor die apparatuur. De Mikrotek heb ik (inmiddels wat wijzer) nu als bridge ingesteld waardoor het KPN modem alle IP's uitdeelt, ook aan de op de Mikrotek verbonden apparaten. Daardoor valt alles binnen hetzelfde subnet. Is zoiets ook mogelijk in jouw situatie?
@SatScan
@superduper1969
@antoinevromen
@dannyro

Allen bedankt voor jullie suggesties!

[Stap 1]
De P1 zit op de SSID van de wifi-router, de accu zit op een Access Point (TP-linK EAP225).

De EAP225 zat initieel echter doorgelust op een domotica-module (Niko Home Control), waardoor de accu op een ander subnet / andere IP-range zat. [Grove beginners-fout, mea culpa!]
Dat probleem is nu alvast opgelost, P1 en accu zitten nu mooi in hetzelfde subnet, beiden krijgen nu hun adres van de DHCP-router.

[Stap 2]
Voor het zekere, heb ik de AP hetzelfde SSID en paswoord gegeven als de wifi-router.

...Helaas pindakaas...
zelf wanneer ik met de smartphone op de SSID van de accu zit, lukt het niet om de CT te koppelen.

Wanneer ik de app open, krijg ik gedurende een paar seconden te zien dat de accu teruglevert aan het net (en het [CT]-icoontje licht groen op).
Maar na die paar seconden valt de CT weg, en gaat de accu in stand-by.

Bedankt allemaal om mee te denken!

[ Voor 3% gewijzigd door stefaantje op 26-08-2025 21:15 . Reden: Extra users bedankt :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 22:02
Ik kan alleen maar bevestigen dat 2 verschillende SSID's geen probleem zijn als ze in hetzelfde subnet zitten. Dus puur AP, geen router functionaliteit.

De Marstek batterij was bij mij zeer wispelturig op mijn 2,4GHz SSID speciaal voor IOT, verbond met een AP ver weg i.p.v. die ernaast. Heb toen een apart 'Mars' SSID bijgemaakt (binnen hetzelfde subnet/vlan) ook op 2,4GHz dat maar op die ene AP uitzendt. Hij wou eerst niet verbinden, heb toen moeten WPA2/WPA3 instelling veranderen naar enkel WPA2. Dan lukt het verbinden direct.
Inderdaad eerst je Smartphone ook verbinden met dat SSID, want anders is de APP precies nogal koppig.

Mijn CT003 had geen problemen om te verbinden met de IOT SSID. Die bevindt zich in een ander gebouw dan de batterij en dus sowieso verbonden op een andere AP.

[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 26-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmarspit
Bartske schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

@Bartske Gebruik je HW P1 straks, die werkt prima bij ons. De CT003 functioneert met deze meter/batterij combinatie niet goed lijkt het. Zie hieronder.
--------------------------------------
De resultaten van het opnieuw koppelen van de CT003, die inmiddels zinvolle data binnenhaalt, aan de Venus E.

Na een veelbelovende start met wat ont- en opladen dat op calibratie leek kwam de batterij tot rust in standby op 100%. Het moment dat de PV opbrengst laag werd rond 18.00 uur begon de batterij helaas te moduleren. Hoge overschoot daarbij die niets met de stroom vraag te maken leek te hebben. Modulatie ging 3 uur door. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhWkU0BwBla6j9c5o_bJPD77iEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKZEoDZifioSp5c6EJKV83rD.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande grafiek doet geen recht aan de frequentie, die heeft een cyclus van 15 seconden laden 15 seconden ontladen ongeveer. Dat is zo regelmatig dat het code lijkt dat hier moduleert, niet wegvallende wifi of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz0HPbGnQi7lAWMn64tRe7zCuAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FKeYoLxOS2GtjPzPJrOOZy5.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijwel alle stroom wordt op 't net gedumpt of van 't net getrokken. De rest van het huis gebruikte bv. op onderstaand moment weinig stroom. We zaten buiten te eten, binnen draaide het huis bijna helemaal op stand-by gebruik. In tegenstelling tot onze schuur waar de batterij zich helemaal de blubber stond te moduleren om niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfQShTXNQH1oW0yF2TfIfNbpDVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7Iyuq8JaQYNeeuP1RvruhAS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb te weinig technische kennis om hier iets zinnigs over te zeggen. De meter wordt officieel ondersteund, maar er gaat iets mis met de batterij, de CT003 en deze meter. Voor de cynici onder ons als laatste een screenshot van de meter instelling ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOQbv1FggEzY4EbA9nfhgT729y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfdlCzErhK934WJUn4Z3vuCS.jpg?f=fotoalbum_large

De resultaten zijn reproduceerbaar, dat is in ieder geval iets. Ik zal proberen wat zinvolle info naar het support team van Marstek te sturen.

Tnx voor het meedenken tot zover allemaal. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door ingmarspit op 27-08-2025 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-08 14:44
WargamingPlayer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:16:
[...]
Het probleem waar in mee worstel is, hoe bereken je het echt goed. In mijn ogen is dat anders:

Je bepaald als eerste de SOC van de accu en berekend hoe veel kWh er dan in de accu zit.
Nou heb ik zelf geen accu dus heb er niet heel veel verstand van verder, maar vraag me dan af of het op die manier (zoals je het omschrijft) preciezer zal zijn. Ik weet niet hoe je de SoC van de accu bepaald, maar volgens mij kan je die beter dan niet uit de app oid nemen. Je zou in je batterij al wat SoC drift kunnen hebben. Als je de SoC bepaald door het cel voltage te meten denk ik dat je een wat nauwkeuriger waarde verkrijgt? Maar ja....die moet je dan eigenlijk pas meten na wat rust.

Sorry....gewoon even een brain fart.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefaantje
Na het nogmaals 2x uit- en aanzetten vd Marstek, alsook 2x opnieuw verbinding maken met het het wifi-netwerk, loopt alles nu als een zonnetje!

Bedankt voor alle tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
ingmarspit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

@Bartske Gebruik je HW P1 straks, die werkt prima bij ons. De CT003 functioneert met deze meter/batterij combinatie niet goed lijkt het. Zie hieronder.
De resultaten van het opnieuw koppelen van de CT003, die inmiddels zinvolle data binnenhaalt, aan de Venus E.

Na een veelbelovende start met wat ont- en opladen dat op calibratie leek kwam de batterij tot rust in standby op 100%. Het moment dat de PV opbrengst laag werd rond 18.00 uur begon de batterij helaas te moduleren. Hoge overschoot daarbij die niets met de stroom vraag te maken leek te hebben. Modulatie ging 3 uur door. 8)7

[Afbeelding]

Bovenstaande grafiek doet geen recht aan de frequentie, die heeft een cyclus van 15 seconden laden 15 seconden ontladen ongeveer. Dat is zo regelmatig dat het code lijkt dat hier moduleert, niet wegvallende wifi of iets dergelijks.

[Afbeelding]

Vrijwel alle stroom wordt op 't net gedumpt of van 't net getrokken. De rest van het huis gebruikte bv. op onderstaand moment weinig stroom. We zaten buiten te eten, binnen draaide het huis bijna helemaal op stand-by gebruik. In tegenstelling tot onze schuur waar de batterij zich helemaal de blubber stond te moduleren om niets.

[Afbeelding]

Ik heb te weinig technische kennis om hier iets zinnigs over te zeggen. De meter wordt officieel ondersteund, maar er gaat iets mis met de batterij, de CT003 en deze meter. Voor de cynici onder ons als laatste een screenshot van de meter instelling ;-)

[Afbeelding]

De resultaten zijn reproduceerbaar, dat is in ieder geval iets. Ik zal proberen wat zinvolle info naar het support team van Marstek te sturen.

Ik heb de CT003 sensor in Home assistant gezet 2 dagen geleden, en nu kan je bij mij 'mooi' de modulatie zien. Dit is op een moment dat er zonnestroom geleverd wordt en de batterij moet opladen. Netto laadt hij dan wel op, maar het lijkt zeer inefficient te gaan. Ben benieuwd of de HW P1 meter dit verbetert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxmwSdFcGGGpdoaUMk1--fKp6ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sr6LznkhwdeW23gwEqjgLAq9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 21:33
Bartske schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb de CT003 sensor in Home assistant gezet 2 dagen geleden, en nu kan je bij mij 'mooi' de modulatie zien. Dit is op een moment dat er zonnestroom geleverd wordt en de batterij moet opladen. Netto laadt hij dan wel op, maar het lijkt zeer inefficient te gaan. Ben benieuwd of de HW P1 meter dit verbetert.

[Afbeelding]
Die grafiek lijkt wel een amplitudegemoduleerd hoogfrequentsignaal... Zeker niet een karakteristiek die je bij het laden van een batterij mag verwachten en lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur.
Ik kan me herinneren van eerdere reviews van KetelKlets dat er defecte CT003 in omloop waren.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bartske schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

[Afbeelding]
hoe bedoel je " in home assistant gezet"
Hoe haal je de ct003 waarde binnen ij HA ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Maxwp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
hoe bedoel je " in home assistant gezet"
Hoe haal je de ct003 waarde binnen ij HA ?
In dit topic kun je meer informatie vinden: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Het gaat om deze integratie: https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb1213
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-08 16:41
deze integratie meet maar elke 30 seconden de waarde van de CT003, maar die valt ook heel regelmatig uit bij me
de waarde staat nl op mn dashboard en zegt af en toe 'unavailable'.
jou CT003 geeft wel rare waardes van -2000 naar +2000 die van mij is vlakker Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H756tGGTXRKb-VR4XDbokTUv-g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bmdjkawBY86YcwHG7B7BQ3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door rb1213 op 27-08-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:09

S2S

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook allemaal gehad. Heb je een quooker of iets dergelijks. Gewoon een andere meter selecteren die data doorgeeft . Ik draai hier al 6 maanden zo met een Landis gyr.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Nee, kon gewoon het product selecteren, geen koppelcode nodig gehad.
Jammer, misschien eens over doorvragen gezien dit gebruikelijk is ivm apparatuur beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rb1213 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:33:
deze integratie meet maar elke 30 seconden de waarde van de CT003, maar die valt ook heel regelmatig uit bij me
de waarde staat nl op mn dashboard en zegt af en toe 'unavailable'.
jou CT003 geeft wel rare waardes van -2000 naar +2000 die van mij is vlakker [Afbeelding]
Duid op geen goede wifi verbinding met de CT en Batt.
a) probeer eens een andere energiemeter
b) bij gebruik van splitter in andere poort van deze splitter
c) externe voeding CT aansluiten
d) travel-modem lost in 99,9% van de gevallen communicatie problemen op

m2c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:02
[...]

Dit komt mij bekend voor. Ik heb een oudere Landis&Gyr E350 DSMR 4.2 (10 sec updates), en had ook last van overshoots en jo-jo effect, helemaal met de HW-P1 meter, en aanzienlijk met de CT003. Uiteindelijk werkte de volgende instellingen het best, wat nu een maand prima stabiel is:
CT003 in laatste poort (meest rechtse) van de HW P1 splitter, op de eerste poort gaat het niet goed. En ik zag dat ik bij het toevoegen van de CT003 een maand geleden ben vergeten om de juiste meter in te stellen, in de Marstek app staat bij de config van de CT003 mijn meter nu op de default "Kaifa Model: MA304-SMR5.5-P1" en dit blijkt (bij mij dan) een hele goede combi voor de L&G E350.
de pieken zijn zo goed als weg (+/- 40W max.) en het ziet er eigenlijk prima uit, zelfs met die 10sec updates vanuit mijn P1 meter.
Wellicht werkt dit ook voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmarspit
S2S schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Ook allemaal gehad. Heb je een quooker of iets dergelijks. Gewoon een andere meter selecteren die data doorgeeft . Ik draai hier al 6 maanden zo met een Landis gyr.
Hey tnx. voor je reactie. Nee, geen Quooker. Klein keukenboilertje al jaren dat eens in de paar uur een piekje heeft. Ken ik.

De batterij gedraagt zich prima met de HW P1. En helemaal niet met de CT003. De oorzaak ligt niet bij mij in huis of instellingen in de app of wifi sterkte enz. Durf ik vrijwel zeker vast te stellen inmiddels.

Als bij jou de zaak goed draait met een andere (oneigenlijke) meter ingesteld in de app dan lijkt het me dat het probleem daar ergens ligt?
gmj2 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Dit komt mij bekend voor. Ik heb een oudere Landis&Gyr E350 DSMR 4.2 (10 sec updates), en had ook last van overshoots en jo-jo effect, helemaal met de HW-P1 meter, en aanzienlijk met de CT003. Uiteindelijk werkte de volgende instellingen het best, wat nu een maand prima stabiel is:
CT003 in laatste poort (meest rechtse) van de HW P1 splitter, op de eerste poort gaat het niet goed. En ik zag dat ik bij het toevoegen van de CT003 een maand geleden ben vergeten om de juiste meter in te stellen, in de Marstek app staat bij de config van de CT003 mijn meter nu op de default "Kaifa Model: MA304-SMR5.5-P1" en dit blijkt (bij mij dan) een hele goede combi voor de L&G E350.
de pieken zijn zo goed als weg (+/- 40W max.) en het ziet er eigenlijk prima uit, zelfs met die 10sec updates vanuit mijn P1 meter.
Wellicht werkt dit ook voor jou.
Dank je voor het meedenken. Bij mij zat de CT003 in de 3e poort, tussen de HWP1 en de Tibber Pulse in. Je bent de tweede die aangeeft dat het selecteren van een andere meter dan de Landis een stabielere batterij functie geeft, en ik zie Landis eigenaren die juist problemen hebben als de meter wel juist staat ingesteld. Ik zal dit terugkoppelen aan Marstek. Mijn CT003 gaat terug naar de leverancier. De HW P1 werkt prima met modulatie van maar een paar watt.
Tnx! _/-\o_

[ Voor 48% gewijzigd door ingmarspit op 27-08-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online

Pe1dtq

It's all about electronics

Pe1dtq schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:43:
Een vraagje over de Enexis Ziv slimmemeter. Die wordt hier volgende week geïnstalleerd. Type wordt waarschijnlijk de E0069. Die staat niet in de lijst van de CT-003, in de app. Alleen de oudere E0058 kan gekozen worden.

Iemand hier die de 69 meter heeft? Werkt het met de 58 optie?
Inmiddels is eindelijk de slimme meter geplaatst. Voor de Enexis gebruikers. De allernieuwste Zif E0090 wordt nu uitgerold en functioneert tot nu toe prima met de Zif E0058 optie voor de CT-003 instelling.

Via de feedback hulp optie 3 keer info hierover gevraagd. Nooit een reactie gekregen helaas.

Kan nu de NOM op 3 fase gaan testen! Geen haast. Nog een vast contract zonder terugleverkosten.

Ik snap één ding niet. Alles geïnstalleerd op de Asus router op 2.4GHz. Volgens de app zijn de 3 accu's en de CT-003 ook verbonden met Wifi. Echter zie ik ze niet als cliënt in de Router list. Probeerde een vast IP-adres toe te kennen.

Welke Wifi id hebben ze standaard?

Grt. Willart.

[ Voor 4% gewijzigd door Pe1dtq op 27-08-2025 13:50 ]

3x MT Venus 2 V153-212, CT-003 V117, Zif E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangofrs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-08 13:00
Ik probeer mijn Marstek te koppelen met een HW p1 meter maar de waardes van de fasen blijven 0. Rechts bovenaan blijft hij ook hangen in 'Diagnose bezig'. Ik heb de stappen om een CT te koppelen al enkele keren opnieuw uitgevoerd, zonder succes. Iemand dit ook meegemaakt of ideeën om te proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-9dzD7OMeQvP8CvzIVvk4JFGjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JajX6NYd2jKIHIJGD5TiOxf9.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pe1dtq schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Inmiddels is eindelijk de slimme meter geplaatst. Voor de Enexis gebruikers. De allernieuwste Zif E0090 wordt nu uitgerold en functioneert tot nu toe prima met de Zif E0058 optie voor de CT-003 instelling.

Kan nu de NOM op 3 fase gaan testen! Geen haast. Nog een vast contract zonder terugleverkosten.

Ik snap één ding niet. Alles geïnstalleerd op de Asus router op 2.4GHz. Volgens de app zijn dec3 accu's en de CT-003 ook verbonden met wifi. Echter zie ik ze niet als cliënt in Router list. Probeerde een vast IP-adres toe te kennen.

Welke wifi id hebben ze standaard?

Grt. Willart.
Volgens mij als 'wlan0'. De MAC adressen beginnen (in mijn geval) met '50:CF:14'. Maar Quectel bezit nog veel meer MAC prefixes dus dat zegt niet alles. Als je op de zijkant van de batterij kijkt (of in de app onder Instellingen -> Apparaat), staat daar je BT MAC. De WiFi van de batterij heeft waarschijnlijk dezelfde prefix als dit BT MAC adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gangofrs schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:51:
Ik probeer mijn Marstek te koppelen met een HW p1 meter maar de waardes van de fasen blijven 0. Rechts bovenaan blijft hij ook hangen in 'Diagnose bezig'. Ik heb de stappen om een CT te koppelen al enkele keren opnieuw uitgevoerd, zonder succes. Iemand dit ook meegemaakt of ideeën om te proberen?

[Afbeelding]
Kan je op een andere manier controleren of de P1 meter uberhaupt wel data doorkrijgt? Via het HW ecosysteem bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:32
gangofrs schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:51:

[Afbeelding]
Staat lokale API aan in de HW app???

In HW app rechtsboven op sterretje drukken -> apparaten -> P1 meter -> helemaal naar onderen scrollen -> lokale API -> ON selecteren :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Gisteren en vandaag had ik geen wifi verbinding op de marstek daarmee ook geen connectie met de HW P1 , ook waren er nog geen gegevens in mijn vattenfall uiteindelijk is het wel hersteld, dit had ik een maand geleden ook al eens omdat ik dagelijks in mijn vattenfall mijn gebruik bij houd.

Aangezien het in de nacht de verbinding weg viel heb ik niet kunnen kijken of ik wel verbinding had met HW P1 via pc
(geen wifi signaal volgens de marstek app / geen wifi op het apparaat)

Het is de ZIV slimme meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSpTmuKzNl3B1QMwPDnqbZbI1H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYBiHeX4ETwQHoL4GwlTKcTs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 27-08-2025 14:44 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVS10
  • Laatst online: 08:29
S2S schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Ik heb ook de Landis Gyr E 350 SMR5.0 Welke meter heb jij geslecteerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon M
  • Laatst online: 27-08 15:30
Draai nu 2 maanden met 1 batterij en HW P1 meter.
Vond hem in het begin stabieler NOM draaien, zie nu meer pieken en het lijkt of hij trager reageert op pieken.
Draai nu nog op V151, er staat een update klaar, maar had dit nog niet gedaan omdat ik het goed vond zoals het was, maar de laatste tijd dus iets minder.
Gaat de update verbetering geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
Leon M schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:30:
Draai nu 2 maanden met 1 batterij en HW P1 meter.
Vond hem in het begin stabieler NOM draaien, zie nu meer pieken en het lijkt of hij trager reageert op pieken.
Draai nu nog op V151, er staat een update klaar, maar had dit nog niet gedaan omdat ik het goed vond zoals het was, maar de laatste tijd dus iets minder.
Gaat de update verbetering geven?
Ik merkte geen opvallende verandering op NOM

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

tweeek schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:38:
Gisteren en vandaag had ik geen wifi verbinding op de marstek daarmee ook geen connectie met de HW P1 , ook waren er nog geen gegevens in mijn vattenfall uiteindelijk is het wel hersteld, dit had ik een maand geleden ook al eens omdat ik dagelijks in mijn vattenfall mijn gebruik bij houd.

Aangezien het in de nacht de verbinding weg viel heb ik niet kunnen kijken of ik wel verbinding had met HW P1 via pc
(geen wifi signaal volgens de marstek app / geen wifi op het apparaat)

Het is de ZIV slimme meter
[Afbeelding]
Hier geen HW. Maar ben wel benieuwd, hoe lang die E0090 er al in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
Pe1dtq schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Hier geen HW. Maar ben wel benieuwd, hoe lang die E0090 er al in zit?
Precieze datum heb ik niet ongeveer 2 maandjes denk ik voor de oplevering woning 12-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Volgens mij als 'wlan0'. De MAC adressen beginnen (in mijn geval) met '50:CF:14'. Maar Quectel bezit nog veel meer MAC prefixes dus dat zegt niet alles. Als je op de zijkant van de batterij kijkt (of in de app onder Instellingen -> Apparaat), staat daar je BT MAC. De WiFi van de batterij heeft waarschijnlijk dezelfde prefix als dit BT MAC adres.
Ha, had nog niet gedacht aan de MAC adressen van BT. Denk dat ik die gebruikt heb i.p.v. de WiFi adressen. In de cliënt list van de Asus komen Quectel id's voor. Dat zullen ze dan wel zijn. Vanavond even kijken.

Thks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-08 13:23
Ik heb sinds maandag een Marstek venus E draaien, samen met de HW P1 meter. Bij het aansluiten kwam als eerste melding de firmware update, die ik ook meteen heb uitgevoerd. Ik zie nu dat ik V153 heb met bms V212
Hoe werken die firmware updates ongeveer? Ik dacht dat bij V153 ook bms V213 hoorde, maar blijkbaar kan dat dus verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 21:33
Die updaten onafhankelijk van elkaar, de laatste stand van zaken qua BMS is momenteel 215.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ekops schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:06:
Ik heb sinds maandag een Marstek venus E draaien, samen met de HW P1 meter. Bij het aansluiten kwam als eerste melding de firmware update, die ik ook meteen heb uitgevoerd. Ik zie nu dat ik V153 heb met bms V212
Hoe werken die firmware updates ongeveer? Ik dacht dat bij V153 ook bms V213 hoorde, maar blijkbaar kan dat dus verschillen?
Hoe het precies werkt weten we niet. Maar het lijkt erop dat ze een versie hebben die ze naar iedereen uitrollen, en zodra je iets te melden of te klagen hebt via Feedback in de app, krijg je een nieuwere/beta, welke na een tijdje weer naar iedereen komt. Je merkt het hier in de reacties heel erg dat er eerst sporadisch mensen het over updates hebben (omdat ze contact hebben gehad of wat dan ook) en dan van dag 1 op dag 2 stroomt het over met berichten van anderen die nu ook de update krijgen.

Maar ook BMS 215 zou al 'globaal' beschikbaar moeten zijn. Dus als jij die nog niet aangeboden krijgt, dan kan de theorie misschien weer de prullenbak in.

Verder kunnen de BMS en EMS onafhankelijk van elkaar geüpdatet worden, die hebben niet per se een relatie tot elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-08 13:23
pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Hoe het precies werkt weten we niet. Maar het lijkt erop dat ze een versie hebben die ze naar iedereen uitrollen, en zodra je iets te melden of te klagen hebt via Feedback in de app, krijg je een nieuwere/beta, welke na een tijdje weer naar iedereen komt. Je merkt het hier in de reacties heel erg dat er eerst sporadisch mensen het over updates hebben (omdat ze contact hebben gehad of wat dan ook) en dan van dag 1 op dag 2 stroomt het over met berichten van anderen die nu ook de update krijgen.

Maar ook BMS 215 zou al 'globaal' beschikbaar moeten zijn. Dus als jij die nog niet aangeboden krijgt, dan kan de theorie misschien weer de prullenbak in.

Verder kunnen de BMS en EMS onafhankelijk van elkaar geüpdatet worden, die hebben niet per se een relatie tot elkaar.
ja vreemd dat ik die 215 nog niet heb, maar misschien kijken ze het eerst een paar dagen aan :*) en komt ie dan alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 10:27
Voor wie het interesseert:
Ik heb via de feedback gevraagd naar: "Warranty Document" en definitie van een "Cycle" in relatie met de claim 6000 Cyli of 10jaar garantie.
Zie hier het antwoord van Alan:

Hello customer, after receiving the product, you can register on the MARSTEK official website to activate the maintenance cycle. If the customer logs in through the EMS system, the maintenance cycle is also activated by default. ). The maintenance cycle shall be subject to the instruction manual. We currently do not have a warranty document, but as long as you register successfully, we will provide you with a 10-year warranty. Alan

Apart dat de cyclus vraag, waarbij ik specifiek naar het aantal 6000 heb verwezen, niet wordt herkend en nu een maintenance cyclus geworden is.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-08 22:46
Ik lees in de MQTT data van elke batterij " Cell cycle"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND0SyzqSQeWiPwlgvJ5o4oNLx1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVNQ03PargcbA159yL5AuZ1a.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit de cycli zijn waarover sprake.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:44:
Ik lees in de MQTT data van elke batterij " Cell cycle"
[Afbeelding]

Geen idee of dit de cycli zijn waarover sprake.
Nee dit is gewoon de capaciteit in Wh. Is verkeerd gelabeld in de integratie zoals wel meer dingen.

Nee veel te snel gelezen. Maar bekijk die waarde maar eens over tijd, die gaat omhoog en omlaag als het goed is, dus kan niet de cellCycle zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 27-08-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-08 22:46
pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Nee dit is gewoon de capaciteit in Wh. Is verkeerd gelabeld in de integratie zoals wel meer dingen.

Nee veel te snel gelezen. Maar bekijk die waarde maar eens over tijd, die gaat omhoog en omlaag als het goed is, dus kan niet de cellCycle zijn.
BMS Capacity is de capaciteit denk ik : 5120 Wh

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Klopt dat zie ik bij mij ook!

Trouwens met BMS 154 werkt de hm2mqtt add-on sinds gisteren 11:00u bij mij niet meer... weer een andere server certificaat? Sta open voor suggesties ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Klopt da tzie ik bij mij ook!

Trouwens met BMS 154 werkt de hm2mqtt add-on sinds gisteren 11:00u bij mij niet meer... weer een andere server certificaat? Sta open voor suggesties ;-)
Klopt, EMS 154 zorgt er inderdaad voor dat de integratie niet meer werkt: https://github.com/tomquist/hm2mqtt/issues/152.

offtopic:
Lokale sturing (Modbus) for the win d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
SatScan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Klopt da tzie ik bij mij ook!

Het is V154, en BMS 215, en hm2 werkte bij mij al niet meer sinds ik had geüpdatet een paar dagen geleden. Ik heb nog wel modbus. Zodus niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:37
Pe1dtq schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Volgens de app zijn de 3 accu's en de CT-003 ook verbonden met Wifi. Echter zie ik ze niet als cliënt in de Router list.
Welke Wifi id hebben ze standaard?

Grt. Willart.
Ik gebruik "Advance IP scanner" (gratis programma) - daarin krijg je een overzicht van alle IP adressen met hun MAC adres.
Heb dan via MAC adres het IP kunnen afleiden. (Zoek enkel op de eerste 6 chars van je MAC adres)

MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Waren inderdaad de adressen van BT in de app, die ik gebruikt had. Prefixen hetzelfde voor Wifi. Heb de 3 accu's en CT-003 nu op 4 opeenvolgende adressen staan. Thks!

@Jstal, thks voor de tip. Probleem was niet dat ik geen overzicht had. Kan in de Asus app het ook zien. Alleen ze vinden was even onduidelijk. Meestal meer dan 30 clients (Nassen, squeezeboxen, camera's enz.)

[ Voor 14% gewijzigd door Pe1dtq op 27-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 15:43
Even een vraagje, kan dat kwaad als je elke dag de batterij leeggebruikt tot 0%? Zal dat de levensduur aantasten? Of is er een veiligheidsmarge ingebouwd die je niet kan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardana123 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:04:
Even een vraagje, kan dat kwaad als je elke dag de batterij leeggebruikt tot 0%? Zal dat de levensduur aantasten? Of is er een veiligheidsmarge ingebouwd die je niet kan zien?
Gebruiken tot 0 procent gaat niet lukken; het BMS limiteert je tot, zoals zij noemen, 11 procent. Dat komt, bij BMS versie 215, neer op een voltage van de laagste cel van 3,000 V. Dat is meer dan voldoende marge bij LFP cellen en zou geen kwaad moeten kunnen.

Als je de batterij lange tijd (weken/maanden) niet gebruikt, is een hogere SoC wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:30
pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Gebruiken tot 0 procent gaat niet lukken; het BMS limiteert je tot, zoals zij noemen, 11 procent. Dat komt, bij BMS versie 215, neer op een voltage van de laagste cel van 3,000 V. Dat is meer dan voldoende marge bij LFP cellen en zou geen kwaad moeten kunnen.

Als je de batterij lange tijd (weken/maanden) niet gebruikt, is een hogere SoC wel aan te raden.
Dus 15 cellen van 3.2 volt en één slechte met 3 volt en de bms doet een shut down, nou lekker is dat. Zit er toch nog 30 procent in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Dus 15 cellen van 3.2 volt en één slechte met 3 volt en de bms doet een shut down, nou lekker is dat. Zit er toch nog 30 procent in.
Tsja je moet de cel UVP ergens op instellen. 3 V is een zeer veilig limiet. Dit zijn natuurlijk ook geen cellen vergelijkbaar met in jouw systeem ;). Het limiet stond eerst rond de 2,8 V bij BMS 213, maar toen had je constant last van warnings, dus dat was ook niet ideaal. Vind dit zelf beter.

Als je last hebt van een slechte cel, blijf je dat altijd houden. Tenzij dat komt door slechte balancing, maar dan moet je dat oplossen en niet het limiet van de cel UVP verlagen. Maar die beerput gaan we niet weer open trekken, tenzij we er een oplossing voor hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:14
Ik had eerst ook veel last van jojo effect, veel meer laden dan de PV's opbrengen enz.
Feedback gedaan via de app.
Daarnaast ook Thuisbatterij op de hoogte gehouden.
Die hebben zelf ook nog contact opgenomen met Marstek. Na een paar uur kreeg ik via de leverancier de melding dat ze (Marstek) een software update gedaan hebben.
En idd sinds maandagmiddag loopt het beter. Als je naar verbruik pos/neg via de C3 kijkt dan zit dat steeds dichtbij 0 met een marge van een paar honderd W. Eindelijk dus.

M.a.w. of Marstek vragen een software update te doen zou je kunnen helpen.

2x Marstek Venus E V2 CT-003 HW 023 splitter 3000 Wp W 2000Wp O

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snarfkreb schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:30:
Ik had eerst ook veel last van jojo effect, veel meer laden dan de PV's opbrengen enz.
Feedback gedaan via de app.
Daarnaast ook Thuisbatterij op de hoogte gehouden.
Die hebben zelf ook nog contact opgenomen met Marstek. Na een paar uur kreeg ik via de leverancier de melding dat ze (Marstek) een software update gedaan hebben.
En idd sinds maandagmiddag loopt het beter. Als je naar verbruik pos/neg via de C3 kijkt dan zit dat steeds dichtbij 0 met een marge van een paar honderd W. Eindelijk dus.

M.a.w. of Marstek vragen een software update te doen zou je kunnen helpen.
Welke versie heb je aangeboden gekregen? Ter referentie zodat we een beetje weten waar op te letten.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
JanAllElectric schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

[...]

Totalen van 3 Marsteks vanaf 1 mei jl: laden 1240.56 kWh, ontladen: 996,86 kWh (modbus gemeten) => RTE 80,4%

Ik werk met een volledig eigen geprogrammeerde NOM zonder CT003 met max 2500W (ont)laden. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn "sluipstroom" rond 600W ligt. Verder "kap" ik wattages onder 200W.
Kun je misschien iets meer info delen hoe je die eigen NOM hebt ingeregeld.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxdisteli
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 08:52
Berichtje van Marstek vannacht om 03:30 dat de API opengezet is:

"
Dear Sir/Madam,

Your API access has been activated. After activation, you will find an Advanced Features section within the app settings where you can enable or disable the API.
"

Ik zie alleen in mijn app de advanced settings nog niet verschijnen om de API aan te zetten en de poort te definiëren, ook niet na telefoon reboot en checken voor updates oid. Duurt dit even of mis ik iets? :)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:30
pascallj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Tsja je moet de cel UVP ergens op instellen. 3 V is een zeer veilig limiet. Dit zijn natuurlijk ook geen cellen vergelijkbaar met in jouw systeem ;). Het limiet stond eerst rond de 2,8 V bij BMS 213, maar toen had je constant last van warnings, dus dat was ook niet ideaal. Vind dit zelf beter.

Als je last hebt van een slechte cel, blijf je dat altijd houden. Tenzij dat komt door slechte balancing, maar dan moet je dat oplossen en niet het limiet van de cel UVP verlagen. Maar die beerput gaan we niet weer open trekken, tenzij we er een oplossing voor hebben 8)7
2.8 is beter ja, waarom warnings? Moeten ze dat oplossen, 2.5 hoef je pas te waarschuwen. Een slechte cel is niet te vervangen in de mt ,dus dan zelf handmatig instellen op 2.6 is dan de enige oplossing. Maarja dat is niet mogelijk helaas.

1 PVoutput . Dongen NB

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:52
Als je twee marstek venus e batterijen elk op een apart stopcontact met eigen groep installeert, hoeveel watt kunnen ze dan maximaal ah huis leveren als je id app hem op 2500w leveren zet? Is dat maximaal 2500w totaal voor de 2 en werken de 2 batterijen dus virtueel als 1 of kunnen ze elk maximaal 2500w tegelijk leveren en dus 5000w in totaal?
vtrke schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:47:
Als je twee marstek venus e batterijen elk op een apart stopcontact met eigen groep installeert, hoeveel watt kunnen ze dan maximaal ah huis leveren als je id app hem op 2500w leveren zet? Is dat maximaal 2500w totaal voor de 2 en werken de 2 batterijen dus virtueel als 1 of kunnen ze elk maximaal 2500w tegelijk leveren en dus 5000w in totaal?
5000 W in totaal. Aangezien ze dan op een eigen groep staan zou er weinig reden zijn om het gecombineerde vermogen te beperken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49
Hou wel rekening met de bedrading in je groepenkast.
Stel je hebt een 1-fase groepenkast gaat er ongeveer 60A doorheen op vol vermogen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Luc6580
Wat is bij jullie de reactietijd van de batterij?
Hier batterij 2 dagen in werking.
BMS versie:215
Software:153
P1 meter HW
reactietijd op bijkomende belasting:8 sec
reactietijd op wegvallende belasting:13 sec

[ Voor 3% gewijzigd door Luc6580 op 28-08-2025 09:25 ]

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
Luc6580 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:22:
P1 meter HW
Toevallig een DSMR4 meter?

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc6580 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:22:
P1 meter HW
Betere vraag is wat is je grid verbruik per dag.... bij mij met een 1sec energiemeter;
per dag ongeveer 0,6kwh
van 23:00u tot 8:00u ongeveer 0,1kwh

Wat zijn de getallen bij jou?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 15:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JanAllElectric schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:07:
Totalen van 3 Marsteks vanaf 1 mei jl: laden 1240.56 kWh, ontladen: 996,86 kWh (modbus gemeten) => RTE 80,4%
Het uitlezen van de Marstek en op basis daarvan de RTE bepalen, is geen juiste voorstelling geven van de RTE. In deze getallen zit waarschijnlijk alleen de gemeten energie die in de accu en uit de accu gaat (DC zijdig), maar hiermee mis je de AC/DC conversie en de DC/AC conversie van de omvormer.

Bij mijn eigen Marstek lees ik via modbus uit: 530,37 kWh geladen en 434,52 kWh ontladen. Hiermee zou ik op een RTE van 81,9% hebben. Maar lees ik mijn DIN rail kWh meter af dan zie ik 556,11 kWh geladen en 400,17 kWh ontladen, waarmee ik op 72,0% kom. Dat is een verschil van 10%!!! Verklaarbaar als je twee keer 5% omzetverlies van de omvormer meeneemt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
antonboonstra schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Het uitlezen van de Marstek en op basis daarvan de RTE bepalen, is geen juiste voorstelling geven van de RTE. In deze getallen zit waarschijnlijk alleen de gemeten energie die in de accu en uit de accu gaat (DC zijdig), maar hiermee mis je de AC/DC conversie en de DC/AC conversie van de omvormer.

Bij mijn eigen Marstek lees ik via modbus uit: 530,37 kWh geladen en 434,52 kWh ontladen. Hiermee zou ik op een RTE van 81,9% hebben. Maar lees ik mijn DIN rail kWh meter af dan zie ik 556,11 kWh geladen en 400,17 kWh ontladen, waarmee ik op 72,0% kom. Dat is een verschil van 10%!!! Verklaarbaar als je twee keer 5% omzetverlies van de omvormer meeneemt.
Die realiteit is voor mij nogal een argument tegen het handelen.
Het is sowieso al moeilijk om stroom te kopen bij lage prijzen en dan terug te leveren bij hogere prijzen, maar met een verlies van 28% wordt die business case weer wat moeilijker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En die 72% is de echte RTE! Voor RTE berekening gebruik idd een andere meter zoals die DIN rail of een HW socket meter tussen de wcd en de marstek.
Ik zit hier rond de 74%, eentje binnen in berging van woonhuis en eentje en inpandig schuurtje veranda.
Beide geven bijna gelijke RTE ondanks verschillen in omgevingstemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Het is sowieso al moeilijk om stroom te kopen bij lage prijzen en dan terug te leveren bij hogere prijzen, maar met een verlies van 28% wordt die business case weer wat moeilijker.
Ja idd deze batterij is niet geschikt om mee te handelen. Daar is de batterij mi niet op ontworpen.
Het is een typische batt voor NOM en eventueel wat manuele handelingen. Trouwens de toekomst voor succesvol, met welk systeem dan ook, om te handelen met energie is zeer beperkt. Je ziet nu al een afvlakking ontstaan in de prijzen.
Ik verwacht met NOM mijn jaarlijks grid verbruik tot een derde te beperken en ga deze winter tussen 23:00u en 08:uu met de airco de woonkamer op temperatuur houden om te kijken hoeveel gas dit scheelt. Dit irt hoeveel comfort ik moet inleveren van de vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-08 11:44
Waarom RTE kennen nuttig is? Dat hangt er van af hoe je uw batterij gebruikt:
- NOM – dan wil je de zonne-energie optimaal gebruiken. Overtollige energie op net levert weinig op – dat is maar enkele centen (pak 5 cent per kW). Terwijl als je energie van net haalt dan betaal je daar wel degelijk stevig voor (pak voor voorbeeld 30 cent). Met andere woorden – elke zelf gebruikte kW van ZP is een besparing van 30-5=25 cent … Elke kW van batterij gebruikt is een besparing van 30-(5/RTE)= bij een RTE van 72% is dat afgerond 23 cent …
- Verhaal is anders als je dynamisch contract hebt en daarmee uw batterij oplaad. De kost van het laden van de batterij voor 1 kW nuttige energie gebruik in huis later komt dan neer op “laagste dynamisch bedrag”/RTE … en dat is in zomer heel laag maar in de andere seizoenen daarom niet zo laag. Komt er bij dat je verbruik van de energie in uw batterij standaard niet zelf onder controle hebt – dat is wanneer het huis extra energie vraagt, … en dan kan dat wel eens een te klein verschil zijn en u dus eigenlijk geld kosten … (de batterij aanschaf kost ook … )

Aan NOM 23 cent besparing - en pak 200 dagen (200 is +- het aantal zonnedagen in onze streken) en aan 1x 4,5 kWh / dag ontladen … dan heb je een ROI van >+- 7 jaar (aankoop tussen de 1400 en 1500 gerekend) … dus financieel wordt het pas echt nuttig als je er in slaagt om de batterij meer dan 1x te ontladen per dag … (1,2 / 1,4 bvb … ) … wat kan als je wat slim omgaat met verbruiksplanning van toestellen …

Dynamisch – dat hangt af van het verschil tussen wanneer je laad (laagste dagprijs) en wanneer je het gebruikt (hoogste dagprijs) … en wanneer je het gebruikt heb je niet echt controle over – dat is op moment van vraag buiten de twee laagste dagprijsuren om …

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-08 11:02
[...]

Tenzij je de zon gebruikt om op te laden.
Dan is het verkopen pure winst.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

• Luc6580
SICONA XS 212
Belgie
De HW app toont iedere seconde een andere waarde.
In de Marstek app bij CT slechts om de 10 seconden een andere waarde. (Nu bekeken via internet;niet thuis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

De berekening is wel de AC zijde, dat kan je zien als je met een constant vermogen laadt en ontlaadt. De berekende capaciteit komt precies overeen met wat ik handmatig zou berekenen als ik de getallen uit de Modbus gebruik voor die berekening. 20 procent verlies alleen aan de DC zijde zou ook bizar zijn. Aan de AC zijde verlies je veel meer dan aan de DC zijde.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in dat die getallen niet accuraat zijn. We hebben al vaker berichten gezien van mensen die zeggen 2499 Watt te laden volgens Marstek en 2600 Watt zien op de HW meter etc. Daar komt waarschijnlijk het verschil vandaan.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 15:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

pascallj schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
De berekening is wel de AC zijde, dat kan je zien als je met een constant vermogen laadt en ontlaadt. De berekende capaciteit komt precies overeen met wat ik handmatig zou berekenen als ik de getallen uit de Modbus gebruik voor die berekening. 20 procent verlies alleen aan de DC zijde zou ook bizar zijn. Aan de AC zijde verlies je veel meer dan aan de DC zijde.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in dat die getallen niet accuraat zijn. We hebben al vaker berichten gezien van mensen die zeggen 2499 Watt te laden volgens Marstek en 2600 Watt zien op de HW meter etc. Daar komt waarschijnlijk het verschil vandaan.
Als ik de Marstek aanstuur om 1000W te laden, wordt de accu inderdaad met 1000W geladen en lees ik 1000W uit via de modbus koppeling. Maar mijn eigen kWh meter meet dan 1041 W wat richting de omvormer gaat. Oftewel ruim 4% verschil. Dat lijkt mij toch een typisch verschil wat zou worden veroorzaakt door de AC/DC omvormer. Oftewel de 1000W die de accu via modbus communiceert lijkt mij toch echt DC-zijdig. Maar zeker weten doe ik natuurlijk niet. We weten niet hoe nauwkeurig de Marstek meet en/of zijn de meting al (gedeeltelijk) corrigeren voor een efficientieverlies.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 28-08-2025 11:27 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

antonboonstra schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Als ik de Marstek aanstuur om 1000W te laden, wordt de accu inderdaad met 1000W geladen en lees ik 1000W uit via de modbus koppeling. Maar mijn eigen kWh meter meet dan 1041 W wat richting de omvormer gaat. Oftewel ruim 4% verschil. Dat lijkt mij toch echt het efficientieverschil veroorzaakt door de AC/DC omvormer. Oftewel de 1000W die de accu via modbus communiceert lijkt mij toch echt DC-zijdig.
Via Modbus kan je ook de DC / batterij zijde inzien. Dan zal je zien dat dat getal kleiner (of groter bij ontladen) is. Waarschijnlijk is de shunt gewoon niet zo nauwkeurig.

Wat ik mij wel bedenk is dat je natuurlijk naast omzetting van AC naar DC, ook nog een step-down/-up hebt naar de correcte DC spanning. Zou ook nog verschil kunnen maken.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
JB70 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Tenzij je de zon gebruikt om op te laden.
Dan is het verkopen pure winst.
En dat is NOM (nul op de meter) gedrag. Daar snap ik 100% het nut. Laden op de zon kost me nu ca 2-3ct/kWh, dus elke kWh die ik dan kan vermijden is winst.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:54
[...]

In België koop je de MT alleszins ook niet om ermee te gaan handelen.
Daar koop je die hoofdzakelijk om de zonnestroom binnenshuis te houden en je piektarief omlaag te brengen.
Heb afgelopen week thuis alle cijfers van afgelopen 3 maanden in een tabel gezet.
Alle cijfers van verbruik/injectie/facturatie/pv opwek/% eigen pv verbruik en uiteraard de besparing. Hier heb ik overal de cijfers van dezelfde maanden in 2024 naast gezet.
Ik wacht nog even tot augustus volledig om is en ik daar de afrekening van ontvangen heb. Zal hem dan even delen voor (hoofdzakelijk) de Belgen hier.
Het zijn alleszins cijfers waar ik zeer zeer gelukkig van word.
En om de mierenmelkers op dit forum alvast voor te zijn: ik ben me er zeer zeker van bewust dat deze cijfers niet doorgetrokken kunnen worden in de maanden november tem februari.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-08 15:05
Druppeltje_ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:33:
[...]Het zijn alleszins cijfers waar ik zeer zeer gelukkig van word.
Same here ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83138312

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-08 11:02
Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

En dat is NOM (nul op de meter) gedrag. Daar snap ik 100% het nut. Laden op de zon kost me nu ca 2-3ct/kWh, dus elke kWh die ik dan kan vermijden is winst.
Beetje off topic misschien, sorry daarvoor.

Ik draai NOM op de Marstek, zo ingesteld.
De zelfconsumptie mode zeg maar, niet de AI mode.

Maar als extra stuur ik hem aan via de Modbus.
De twee duurste uren kijk ik naar de SOC%, én of ik al dan niet van het NET heb ingekocht.
Heb ik niets ingekocht (dus alles van de zon) dan verkoop ik op de twee duurste uren (na een uur heroverweeg ik dat opnieuw afhankelijk van de SOC%).
Heb ik wel wat ingekocht op de goedkoopste uren omdat de batterij niet vol genoeg was door te weinig zon, dan verkoop ik alleen bij een bepaald prijsverschil tussen inkoop en verkoop (idem kijkend naar SOC%).

Is nog een beetje natte vingerwerk, kan ik nog finetunen (percentages en verschil inkoop/verkoop).
Maar goed, pas een weekje hiermee aan het stoeien, zit pas een week op een dynamisch contract. :)

Prio is wel NOM en eigen gebruik !
Al het extra is meegenomen.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

• Hadela 70.3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-08 12:56
Gave post met veel goeie info. Vraag die ik nog niet goed zie/aantwoord niet vind: kun / mag je de Marstek inpluggen op dezelfde aparte groep / aardlekautomaat als je omvormer (2,5 kW) en dan instellen op de 2300W? In principe zou hij dan gaan laden als er teruggeleverd wordt (de omvormer levert) en dan niet gaan ontladen. Als hij tegelijk met de omvormer gaat terugleveren via diezelfde groep zou je 4,8 kW door die aardlekautomaat kunnen jagen waardoor hij afslaat....

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik doe ze op de cheapest hours integratie laden, in deze tijd van het jaar krijg je dan op die uren doorgaans 14cent per kWh. Inclusief belasting.
En als je meer opwekt dan je verbruikt vervalt die belasting, en hou je er eigenlijk niets aan over.
Dus dan stop je het "voor nop" in de accu, gaat er 30% af, jammer dan. Maar dan kun je het daarna in de nacht weer gebruiken.

Verder kijk ik wel naar de uitschieters, zoals gisterenavond 2 uren van >30 cent. Dan zet ik het ontladen aan. Okal zijn het dubbeltjes die je er per keer aan overhoudt. Want je hebt dan 15 cent verschil, waar nog pakweg 30% af gaat.

Onder de streep krijgen we in de zomermaanden een mooi bedrag toe, maar ik denk eerlijk gezegd dat de accu daar nu niet heel veel aan bijdraagt.
Maaarrrrr, straks in de herfst krijg je overdag dagen waarop je minder opwekt, de prijzen hoger zijn, de uitschieters in de avond ook hoger, en dan gaat de accu wel echt helpen in besparen.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:54
Moet zeggen dat ik de oplaadstrategie niet helemaal snap.

Twee batterijen waarvan er ene ontladen is tot 11% en de andere tot 75%. Maar nu wordt de tweede batterij opgeladen met dat beetje zon dat er nu is terwijl die van 11% gewoon op standby staat en dus op 11% blijft. Zou toch denken dat de batterij die niets meer kan doen, eerst opgeladen zou worden.

Heb hier paar dagen geleden raar gedrag van één van de batterijen gemeld die ik aan kalibratie toeschreef maar begin me toch beetje zorgen te maken. Gisteren volledig opgeladen, begon met te ontladen met een gemiddelde van een 200W om 20u om dan rond 7u te stoppen met ontladen op 11%. 11 uur aan een gemiddelde van 200W zou geen lege batterij mogen geven.
Als ik kijk naar de statistieken, klopt het ook allemaal niet echt. Als ik het ontladen van gisteren en vandaag samen tel, kom ik uit op 4670Wh. Maar dat is gisteren van de volledige dag (dus ook 's morgens) en tussendoor is de batterij volledig opgeladen (3060Wh).

Het lijkt er op dat je geen statistieken kunt exporten om op een pc beter te kunnen selecteren. Had graag meer in detail kunnen rekenen wat het ontladen tussen 20u gisteravond en 7u vanmorgen was. Maar het ziet er niet zo goed uit

Heb maandag direct via de app een melding gemaakt maar lijk geen antwoord te krijgen. Ik ga er van uit dat ik antwoord zal krijgen via app of via email

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hadela 70.3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:54:
Gave post met veel goeie info. Vraag die ik nog niet goed zie/aantwoord niet vind: kun / mag je de Marstek inpluggen op dezelfde aparte groep / aardlekautomaat als je omvormer (2,5 kW) en dan instellen op de 2300W? In principe zou hij dan gaan laden als er teruggeleverd wordt (de omvormer levert) en dan niet gaan ontladen. Als hij tegelijk met de omvormer gaat terugleveren via diezelfde groep zou je 4,8 kW door die aardlekautomaat kunnen jagen waardoor hij afslaat....
Als je hem op dezelfde aardlekautomaat zet zit hij dus op een gedeelde groep, en mag je dus max 800watt doen. Simpel.

[ Voor 42% gewijzigd door _ferry_ op 28-08-2025 11:58 . Reden: whoeps, had een edit moeten zijn ]

• dannyro
Luc6580 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

SICONA XS 212
Belgie
De HW app toont iedere seconde een andere waarde.
In de Marstek app bij CT slechts om de 10 seconden een andere waarde. (Nu bekeken via internet;niet thuis).
Ik heb dezelfde opstelling, HWP1 meter en ook een XS 212. In de Marstek app op het groene CT icoontje drukken en dan zie ik toch elke seconde een meting. Dan is er toch iets mis bij U.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:06
SatScan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Betere vraag is wat is je grid verbruik per dag.... bij mij met een 1sec energiemeter;
per dag ongeveer 0,6kwh
van 23:00u tot 8:00u ongeveer 0,1kwh

Wat zijn de getallen bij jou?
Met een DSMR5.2 meter en de HW P1 meter ook hier reactie tijd van 13 seconden.
De CT meters voor PV, EV enz, gekoppeld via LAN of modbus, reageren een pak sneller.

Grid dagelijkse afname tussen de 0,2 en 0,5 kWh dus in de praktijk is de 'trage' reactietijd eigenlijk niet storend.
Als er natuurlijk apparaten zijn die vaak korte en hoge vermogens trekken (boiler?) dan zal grid afname waarschijnlijk hoger zijn.
Enige nadeel in mijn situatie: bij wegvallen afname en laden EV, neemt de lader het wegvallende vermogen ook mee als 'extra PV' omdat de CT natuurlijk veel sneller reageert en de batterij nog 13 seconden het weggevallen vermogen op het net steekt.
Ik los het voorlopig op door het vermogen batterij te knijpen naar 800 ipv 2500 en vaak zet ik de batterij gewoon uit met de knop op de marstek zelf, zodat die (vol geladen) blijft staan om het avond verbruik (als laden EV stopt wegens geen PV overschot) verder NOM op te vangen.

Voorlopig zit ik sinds aankoop batterij op een zelfverbruik PV 95% terwijl dat vorige zomer tussen de 50 en 60% zat.
Op bewolkte dagen, met 1 max 2 kW opwek PV, nam ik bij grootverbruikers wasmachine, afwasmachine enz, de extra stroom noodgedwongen van het net.
Nu heb ik de marstek hiervoor als buffer en haal ik dus effectief meer 'rendement' uit mijn PV installatie.

Met de huidige batterij prijzen en ons Vlaams klote systeem (zonder saldering en PV overschot bijna voor niks op het net injecteren) is de Marstek gewoon een no-brainer in aanschaf volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:06
dannyro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Ik heb dezelfde opstelling, HWP1 meter en ook een XS 212. In de Marstek app op het groene CT icoontje drukken en dan zie ik toch elke seconde een meting. Dan is er toch iets mis bij U.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZE4dCVWotSl-JBSsGHLDe8O03Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70bFd2CYOBN7vmAadBW9nFc6.jpg?f=fotoalbum_large

In de HW app zelf zie ik elke seconde de waarde van de P1 meter veranderen.
In de marstek app (zie foto hierboven) zie ik de grafiek ook elke seconde verspringen, maar de waarde lijkt niet elke seconde te veranderen.
Ofwel krijgt de marstek van de HW niet elke seconde een nieuwe waarde, ofwel heeft de batterij zelf gewoon meer tijd nodig om te regelen?
Al zou de reactiesnelheid met een CT meter van marstek wel sneller zijn?
Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan.
Met een NOM verbruik van amper 0,5 kWh stoort het mij eigenlijk niet.

Edit: Dus ik zie eigenlijk exact hetzelfde gedrag als bij de reactie van Luc6580.

[ Voor 3% gewijzigd door BJF005 op 28-08-2025 12:36 ]

• SjorssW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-08 22:22
Ik heb nu een tijdje de Marstek Venus E (5.12kWh) in gebruik en lees deze via de modbus uit en sla deze op. Wat mij opvalt is dat de batterij percentages niet meer kloppen.

In de bijlage en overzicht; gister begint de accu langzaam te ontladen (blauwe lijn) tot deze rond 02:30 blijft hangen op ergens 12%. Daarna blijft hij nog tot net voor 06:00 stroom leveren (groene lijn) tot het percentage in deze periode nog 1-2% verder daalt en de stroomlevering stopt (zoals het hoort bij een SoC van rond 10%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdro9ajkC3dOc_khq-cMZBgO3ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqptCn3rk0sX022oJx3shidb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat hij dus ruim 3u lang stroom heeft lopen leveren terwijl de SoC eigenlijk nauwelijks afneemt klopt niet. Mijn vermoeden is dat dit met een kalibratie van de batterij te maken heeft. Klopt dat? En kan ik dit handmatig doen? De batterij laat zich iedere dag minimaal eenmaal tot 100%.

Ik hoor graag wat jullie denken!

1 x Marstek 5.12 kWh (v153) / CT003 (v117) / LilyGo RS485 / Hoymiles 2x HMS-1600-4T, HMS-800-2T / OpenDTU

• Luc6580
dannyro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Ik zie dat jij V154 hebt; ik heb V153.
Kan het verschil daar zitten?
SjorssW schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:35:
Ik heb nu een tijdje de Marstek Venus E (5.12kWh) in gebruik en lees deze via de modbus uit en sla deze op. Wat mij opvalt is dat de batterij percentages niet meer kloppen.

In de bijlage en overzicht; gister begint de accu langzaam te ontladen (blauwe lijn) tot deze rond 02:30 blijft hangen op ergens 12%. Daarna blijft hij nog tot net voor 06:00 stroom leveren (groene lijn) tot het percentage in deze periode nog 1-2% verder daalt en de stroomlevering stopt (zoals het hoort bij een SoC van rond 10%).

[Afbeelding]

Maar dat hij dus ruim 3u lang stroom heeft lopen leveren terwijl de SoC eigenlijk nauwelijks afneemt klopt niet. Mijn vermoeden is dat dit met een kalibratie van de batterij te maken heeft. Klopt dat? En kan ik dit handmatig doen? De batterij laat zich iedere dag minimaal eenmaal tot 100%.

Ik hoor graag wat jullie denken!
De SoC klopt inderdaad van geen kant meer. Het heeft in het begin goed gewerkt, maar sinds de laatste twee BMS updates klopt het gewoon niet meer. Eerst leek ik de enige te zijn die daar over viel, maar heb de laatste tijd nu al meer berichten hiervan binnen zien komen. Waarom ze dit niet (ongeveer) goed krijgen blijft mij een raadsel. Dat het niet precies klopt kan niet anders, maar het zou wel ongeveer moeten kloppen, zeker als je elke dag de honderd procent aantikt.

Ik zou zeggen blijven insturen via Feedback, en hopelijk fixen ze het ooit.
Pagina: 1 ... 241 ... 243 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.