Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 10:38
olympusdenk schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:03:
Kom ongeveer uit op ~2300 watt ontladen de eerste dagen om de vaak twee gelijkgeprijsde piekuren te kunnen pakken met terugleveren. Als zoals vandaag één piekuur heel veel uitschiet 10-15% hoger dan andere uren dan pak ik 2000 watt tijdens op een na duurste uur en 2500 tijdens piek met duurste uur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na een paar weken NOM heb ik het vergelijkbaar ingesteld. Laden tussen 12-15, ontladen tussen 20-22. De batterij doet per dag toch een hele cyclus, dus dan maar tijdens de goedkoopste uren laden en tijdens de duurste ontladen.

NOM is leuk, maar tussen 8-11 gaat de accu dan opslaan terwijl de energie dan ook gewoon geld oplevert.

Ben benieuwd of iemand tot een waardevollere benadering is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb meer vermoedens gezien, maar het lijkt mij echt heel sterk dat het BMS veel invloed heeft op NOM.
Ik stel alleen vast... Heb de MT's nu al een paar maanden en nog nooit een lager dagelijks verbruik gehad dan 0,3 kWh. Gemiddeld tussen de 0,3 en 0,7. Sinds BMS 215 nu al 4 dagen op rij 0,1 kWh en we hebben toch de afgelopen weken / maanden vergelijkbaar zonnig weer gehad. Op "my Fluvius" zie ik dezelfde gegevens en daar gaat het om...

BE 2 x MT 5.12 kWh V154 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 21:23
arjandijk162 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Na een paar weken NOM heb ik het vergelijkbaar ingesteld. Laden tussen 12-15, ontladen tussen 20-22. De batterij doet per dag toch een hele cyclus, dus dan maar tijdens de goedkoopste uren laden en tijdens de duurste ontladen.

NOM is leuk, maar tussen 8-11 gaat de accu dan opslaan terwijl de energie dan ook gewoon geld oplevert.

Omdat de AI modus zo beperkt heb je voor de meeste dagen wel gelijk.
Vind dat ze nu toch wel eens mogen komen met wat serieuze verbetering wat de app betreft en de aansturingdmogelijkheden.
Kan toch niet moeilijk zijn lijkt me.

Al was het maar dat je kan instellen dat na een programmering het standaard weer naar nom gaat en daarweer vanaf als een nieuw programmeringsblok er staat etc.

[ Voor 9% gewijzigd door stil op 12-08-2025 22:51 ]

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
macedpo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:17:
Sinds de BMS op 215 staat is de NoM fel verbeterd:
Met alle grootverbruikers...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik constateer juist het tegendeel sinds de BMS update. Na iets vermogenswisseling hoe klein ook raakt Marstek van slag en duurt het heel lang voordat de nul weer gevonden is. Hieronder een halfuurtje vannacht de koelkast springt aan en de quooker het verbruik begint dan meer dan 200W op en neer te slingeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS2H6niaZlkh77MPVjQvHUxrazo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ld7LydxIj5OInI0iwUbIYN6e.png?f=user_large

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:26
Sinds de laatste update merk ik ook dat hij meer capaciteit heeft of dat de SOC niet helemaal goed loopt. Als hij in de nacht leegloopt bij mij zie in een strak lijntje tot 11% die pas weer omhoog gaat als er zon is in de ochtend. Nu heeft hij 2 uur lang op 12% gestaan maar wel vermogen afgegeven (300-400 watt). Airco stond aan dus dat trekt wel iets vermogen. Net toen de zon weer opkwam ging hij weer opladen en het percentage kwam snel weer boven de 12%.
Zal hem vandaag even helemaal laden naar 100% en vannacht laten leeglopen naar 11%

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
Inderdaad meer capaciteit na de BMS update en zoals je zegt blijft deze nu lang op 12% 'hangen' voordat die op 11% eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:15
Deze had ik nog niet gezien, ik stond er zelfs op te kijken toen de SOC van de 2de Marstek van 11% plots 0% werd en dan maar van het net begon te laden. SOC drift? Ondertussen al terug 1% geladen. EDIT: en nu gestopt op 11%. De batterij had duidelijk één of andere herkalibratie nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF10DB3DqSC8i39lEXix9n6mbOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wZoDPMiOYBBoBZWA3tEgW7p5.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8q8j9PFoHgP63v4AgG9ZItGlbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZVgHzvbHyrl8x9B98F1MHIOq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 13-08-2025 08:54 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb1213
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 18:28
app update gedaan, nu toont die de waarde niet meer bij laden/ontladen :( iemand anders ook dit probleem? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItBKrk4VwTaNQsQ9qnZPFA2Pk1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ6rJsQA6392mFHbq69KbAa3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1ykB8vjFL_VhrySLgP8pBCLL1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCrm5P7OdtUzrL9RtfXM3uTi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

arjandijk162 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Via home assistant doe ik een vergelijkbaar iets. Inderdaad om buiten de goedkope middaguren terug te leveren.
In de ochtend gaat de accu uit als de (gemiddelde)opwek van de PV boven de 800W komt. Dan gaat hij op basis van cheapest hours laden. In de middag is hij vol, lever ik weer maximaal terug, en daarna NOM om tijdens het koken en de avond geen onnodige import te hebben.
En soms, zoals vanavond, pak ik de hoge prijs pieken mee en doe ik handmatig ontladen op het duurste uur. Het gaat om duppies, maar overdag laden uit de panelen en in de avond terugleveren tegen 30-40cent incl. Belasting lijkt mij wel een goeie handel.

Ik twijfel wel nog of ik de CT003 aanschaf, ik heb dus 2 accu's, en die gaan nu gewoon beide met 1kW laden. En altijd 1 tegelijk op NOM ivm efficiëntie (automation wisselt elke dag van accu).
Met de CT003 zou ik ze dan in de middag tegelijk op NOM kunnen laden. Dat is nu niet zo relevant, productie zat. Maar van de winter met lage PV opwek wel, denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 13-08-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

[...]

Daarom altijd eerst even op Tweakers kijken bij dit soort aankopen of er toevallig een topic over is ;).
Dus ben ik goed bezig want heb ze nog niet gekocht :+

Maar iets dat me nu te binnen schiet en waarvan ik het idee heb dat ik de vraag nog niet ben tegengekomen. Is het mogelijk om bij een opstelling met twee batterijen de ene aan 2500W te ontladen en de andere aan 800W?

Voor de ene batterij is er al een aparte groep voorzien. Voor de tweede moet ik nog beetje knutselen en zou ik dan voorlopig op 800W laten.
Gamm86 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Als je de HW P1 splitter koopt kun je de P1 alsnog gebruiken voor andere doeleinden. (Bv. voor Home assistant of voor het gebruik van de HW Energy app)
Als ik het goed voorheb, is er een Home Assistant integratie voor, in mijn geval, de CT003 meter. Maar zal de Home Wizard P1 wel kunnen verpatsen. Heb een aantal vrienden die ook interesse hebben in deze batterij maar nog beetje de kat uit de boom kijken wat mijn ervaringen gaan zijn.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 15:49
Kenhas schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:18:
[...]
Is het mogelijk om bij een opstelling met twee batterijen de ene aan 2500W te ontladen en de andere aan 800W?
Ja, heb ik zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 08:55
Heb een kortingscode van Duravolt doorgekregen, voor degene die er nog 1 willen bij bestellen of op een scherpe actie aan het wachten waren.
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:29:

Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)

- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1299 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming)
- Nu ook op de Synergrid lijst voor Belgie :)B (let op, wel met CT002 ;) )

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:33
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:35:
Heb een kortingscode van Duravolt doorgekregen, voor degene die er nog 1 willen bij bestellen of op een scherpe actie aan het wachten waren.

[...]
top, dankjewel, ik zou er vandaag een 3 tal bestellen. maar ik heb nog 1 vraagje. ik heb momenteel een maandpiek (België) van 8kwh, hoe snel "schakelt" de batterij als er grootverbruikers aangelegd worden? Het is vooral de bedoeling om die maandpiek naar beneden te krijgen.

bvb kookvuur, wasmachine, warmtepomp, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 08:55
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

top, dankjewel, ik zou er vandaag een 3 tal bestellen. maar ik heb nog 1 vraagje. ik heb momenteel een maandpiek (België) van 8kwh, hoe snel "schakelt" de batterij als er grootverbruikers aangelegd worden? Het is vooral de bedoeling om die maandpiek naar beneden te krijgen.

Heb er zelf ook 1 staan van met de eerste kortingsactie. (dus enkele maanden)
Schakelen is met enkele seconden vertraging maar dit werkt in 2 richtingen dit wil dus zeggen voor mij in de praktijk:
Waterkoker 2kW aan -> enkele (+-5?) seconden vertraging -> waterkoker stopt, vermogen 0kW -> enkele seconden (+-5?)nog injecteren voor het stopt.
Dus in de praktijk blijft alles mooi op de 0 hier.

Dit zijn mijn laaste maanden piek...
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FKXNkfrj/image.png

[ Voor 5% gewijzigd door vanpeers op 13-08-2025 09:52 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb1213
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

helaas schakelt die niet heel snel bij me , na een aantal seconden meestal pas
de piek is gemiddelde gemeten over 15minuten , dus zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Heb er zelf ook 1 staan van met de eerste kortingsactie. (dus enkele maanden)
Schakelen is met enkele seconden vertraging maar dit werkt in 2 richtingen dit wil dus zeggen voor mij in de praktijk:
Waterkoker 2kW aan -> enkele (+-5?) seconden vertraging -> waterkoker stopt, vermogen 0kW -> enkele seconden (+-5?)nog injecteren voor het stopt.
Dus in de praktijk blijft alles mooi op de 0 hier.

[Afbeelding]
ok, duidelijk :) met die waardes durf ik zelf geen screenshot van mijn maandpiek te tonen :)

maar het is duidelijk dat hij snel genoeg schakelt om de vermogenspiek op te vangen.

als ik 3 batterijen koop (1 op elke fase), kan ik later nog gewoon op elke fase een batterij bijpluggen (dus 6 batterijen in totaal dan)? voor een totaal van 30kw aan batterijvermogen?

ik lees ook dat ik de CT003 nodig heb, echter lees ik (enkele maanden geleden wel) dat de CT003 niet (goed) zou werken. Wat klopt hier anno 08/25 van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
rb1213 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:47:
app update gedaan, nu toont die de waarde niet meer bij laden/ontladen :( iemand anders ook dit probleem? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Na de FW update van de BMS had ik dit ook, bedoel je de FW update vanuit de app?
Bij mij was de oplossing Factory Reset zonder verlies van gegevens.
Modbus stekker los tijdens update.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

ok, duidelijk :) met die waardes durf ik zelf geen screenshot van mijn maandpiek te tonen :)

maar het is duidelijk dat hij snel genoeg schakelt om de vermogenspiek op te vangen.

als ik 3 batterijen koop (1 op elke fase), kan ik later nog gewoon op elke fase een batterij bijpluggen (dus 6 batterijen in totaal dan)? voor een totaal van 30kw aan batterijvermogen?

ik lees ook dat ik de CT003 nodig heb, echter lees ik (enkele maanden geleden wel) dat de CT003 niet (goed) zou werken. Wat klopt hier anno 08/25 van?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die meer dan 3 batterijen hebben. Dus hoe dat werkt is lastig te zeggen. Overigens heb je met 6 batterijen die allemaal op eigen groepen staan, 15 kW aan laad-/ontlaadt vermogen en 30 kWh aan capaciteit. Als je meerdere batterijen wilt, zorg dan dat je je wel goed inleest en bewust bent of ze op een eigen groep moeten etc. Er mogen nooit twee batterijen op 1 (bestaande) groep en voor ontgrendelen van 2500 W aan ontlaadvermogen, moeten ze allemaal op een eigen groep. Maar als ze op een eigen fase staan, zal je daar wel over nagedacht hebben.

De CT003 werkt prima (en al heel lang eigenlijk) wanneer je een snelle slimme meter hebt (SMR 5) en super stabiele WiFi. Die laatste is sowieso nodig voor goede communicatie. Als je een tragere meter hebt (SMR 4 of lager) wordt de reactietijd ook veel (>10 s) groter, maar er is nog mee te werken. Alle problemen met de CT003 zitten vooral in de stabiliteit van het netwerk. Als dat stabiel is, is de regeling zelf eigenlijk al lange tijd grofweg hetzelfde gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:26
[...]

Mijn maandpieken waren voorheen nooit lager dan 6kW. Met regelmatig ook maanden dat die vlot over de 8kW ging. Dat is in veel huishoudens ook normaal. Als je overdag werken bent moet je 's avonds nog koken, wasmachine opzetten, vaatwas draaien,... Ik kan alleen maar bevestigen dat ik sinds de komst van de MT's, 3,5 maand nu, niet meer boven de minimale facturatiepiek van 2,5kW ben gekomen. Denk wel dat voor een optimaal resultaat de ontgrendeling van 2500W van de MT belangrijk is. En natuurlijk ook niet vergeten dat de facturatiepiek berekend word over het gemiddelde van 12 maanden. De piekt zakt elke maand dus wel degelijk, maar dat gaat ellendig traag.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

6*marstek zou niet snel mijn keuze zijn, ze zijn goedkoop, maar de installatie en regeling is onhandig. Stel dat je 200 watt sluipverbruik hebt, staan er 6 accu's elk pakweg 30 watt te leveren, terwijl ze dan waarschijnlijk al iets van 10 watt verlies hebben. Idem met laden op NOM, waarbij ze allemaal met lage vermogens staan bij te laden.
Dan zou ik eerder kijken naar 3 zendures die je later kunt voorzien van extra accu packs, dan heb je max 3 omvormers. Of een thuisaccu die al een 3 fase omvormer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathiasc
Druppeltje_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Mijn maandpieken waren voorheen nooit lager dan 6kW. Met regelmatig ook maanden dat die vlot over de 8kW ging. Dat is in veel huishoudens ook normaal. Als je overdag werken bent moet je 's avonds nog koken, wasmachine opzetten, vaatwas draaien,... Ik kan alleen maar bevestigen dat ik sinds de komst van de MT's, 3,5 maand nu, niet meer boven de minimale facturatiepiek van 2,5kW ben gekomen. Denk wel dat voor een optimaal resultaat de ontgrendeling van 2500W van de MT belangrijk is. En natuurlijk ook niet vergeten dat de facturatiepiek berekend word over het gemiddelde van 12 maanden. De piekt zakt elke maand dus wel degelijk, maar dat gaat ellendig traag.
Mijn meter staat er nog maar sinds Juli, wil daarom, ondermeer in functie van peak shaving zsm een thuisbatterij om het gelag niet te moeten betalen, de bandieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:15
Druppeltje_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Bij mij net hetzelfde al was mijn maandelijkse piek minder dan die van jou. Een Grafana grafiekje ter illustratie voor wat een thuisbatterij betekent voor het CAPTAR. Ter info: vanaf midden mei 2025 werd de 1ste Marstek geïnstalleerd, data augustus nog niet verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeBDBkbq7kMyU4yR3K5tLE5-N0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8L11vpi6GvsrlrGoDEDhCHWH.png?f=fotoalbum_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
_ferry_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:33:
6*marstek zou niet snel mijn keuze zijn, ze zijn goedkoop, maar de installatie en regeling is onhandig. Stel dat je 200 watt sluipverbruik hebt, staan er 6 accu's elk pakweg 30 watt te leveren, terwijl ze dan waarschijnlijk al iets van 10 watt verlies hebben. Idem met laden op NOM, waarbij ze allemaal met lage vermogens staan bij te laden.
Dan zou ik eerder kijken naar 3 zendures die je later kunt voorzien van extra accu packs, dan heb je max 3 omvormers. Of een thuisaccu die al een 3 fase omvormer heeft.
klopt volledig, het liefst had ik 3x een victron multi RS solar 6000 geinstalleerd met 3x pylontech of deye 5kw batterij, om alle omvormers ed te vervangen en een "deftig' systeem te hebben, echter als ik nu voor een 4k 15kwh heb, en de deftige oplossing die ik niet gekeurd krijg 8 a 10k kost, is de rekensom snel gemaakt. Een deftige 3 fase oplossing is er ook niet met victron op heden, schijnt er al enkele maanden te komen maar komt maar niet.

echter in belgie met de regelgeving mogen deze RS'en niet, ik wil bewust geen multiplussen omdat die "verouderd" zijn en ik wil ook niet te lang meer wachten ivm m'n piektarieven en hoog nachtverbruik terwijl ik maar zonne-energie verspil op het net.

die 6 batterijen waren gewoon een denkpiste, maar geen goeie :), in het ergste geval verpats ik later m'n marstek's om dan iets anders te installeren, maar intussen koop ik me "gemoedsrust" en moet ik niet meer "bang" zijn om mijn elektrisch vuur aan te zetten met de kans dat ook mijn ww boiler in gang schiet op dat ogenblik :) (welkom in belgië)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

klopt volledig, het liefst had ik 3x een victron multi RS solar 6000 geinstalleerd met 3x pylontech of deye 5kw batterij, om alle omvormers ed te vervangen en een "deftig' systeem te hebben, echter als ik nu voor een 4k 15kwh heb, en de deftige oplossing die ik niet gekeurd krijg 8 a 10k kost, is de rekensom snel gemaakt. Een deftige 3 fase oplossing is er ook niet met victron op heden, schijnt er al enkele maanden te komen maar komt maar niet.

echter in belgie met de regelgeving mogen deze RS'en niet, ik wil bewust geen multiplussen omdat die "verouderd" zijn en ik wil ook niet te lang meer wachten ivm m'n piektarieven en hoog nachtverbruik terwijl ik maar zonne-energie verspil op het net.

die 6 batterijen waren gewoon een denkpiste, maar geen goeie :), in het ergste geval verpats ik later m'n marstek's om dan iets anders te installeren, maar intussen koop ik me "gemoedsrust" en moet ik niet meer "bang" zijn om mijn elektrisch vuur aan te zetten met de kans dat ook mijn ww boiler in gang schiet op dat ogenblik :) (welkom in belgië)
Goede punten, dan ben je waarschijnlijk nu met 3 stuks goed af om die pieken op te vangen. Als 15kWh genoeg is. En tzt zullen er vast wel meer gekeurd zijn/worden, en vervang je die 3 door wat anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Druppeltje_
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
intussen koop ik me "gemoedsrust" en moet ik niet meer "bang" zijn om mijn elektrisch vuur aan te zetten met de kans dat ook mijn ww boiler in gang schiet op dat ogenblik :) (welkom in belgië)
Of een vrouw hebben die het kookvuur, de oven, het wasmachine en de airco heeft opstaan als je binnenkomt van het werk.
*Zucht* :F ''schatje, ik ga het nog 1 keer uitleggen.. onze terugdraaiende teller is nu al een dik jaar weg en onze stroomfactuur heeft nu dus ook een facturatiepiek...''

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• david72
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 15:49
Druppeltje_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

*Zucht* :F ''schatje, ik ga het nog 1 keer uitleggen.. onze terugdraaiende teller is nu al een dik jaar weg en onze stroomfactuur heeft nu dus ook een facturatiepiek...''
Daarom staat er hier een Homewizard display in de keuken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb1213
[...]

ik heb er nu 1 maar die is te vlug leeg ( door airco,was,strijk,oven...)
Ik ga er 2 bijplaatsen (heb dynamisch contract- single fase )

1 staat op 2000W + NoM, laden door solar en bij gratis/goedkope elektriciteit maar 'snachts uit . (Home Assistant)
die zit op een aparte kring na diff type B 30mA

2 op 2000W voor wanneer de airco aanligt of auto oplaadt en er is geen solar genoeg is (home assistant), laden door solar/gratis elek.
ook op aparte kring na diff type B 30mA

3 voor sluipverbruik (21u-07u) op max 800w ontladen en overdag enkel laden door solar en gratis/goedkope elektriciteit
gewoon op een stopcontact . ( de andere ontladen enkel bij als er meer dan 800W zou zijn 's nachts)

dat zou al veel moeten opvangen denk ik, nu geef ik maandelijks 100-den KWh aan Fluvius _/-\o_ voor peanuts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satbird
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-09 13:33
Ivm met de update BMS215 geen AI mogelijkheid met Tibber. Wacht al 4 dagen op reactie van Marstek?? Hopelijk kunnen ze dit oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
david72 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Ik ben al zover gekomen dat ik haar in de MT app naar de batterijen kan laten kijken en bij lage soc dingen die kunnen wachten zoals wasmachine of droger laat uitstellen _/-\o_
Op 1 enkele keer ''ik heb wasmachine en droger aangezet want ze hadden allebei nog steeds 13%'' na werkt dat prima nu. Toen nog even uitgelegd dat ze maar tot 11% gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
[...]

Of een vrouw hebben die het kookvuur, de oven, het wasmachine en de airco heeft opstaan als je binnenkomt van het werk.
Ik hoor mezelf praten... |:(

BE 2 x MT 5.12 kWh V154 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:15
Haha herkenbaar. Mijn vrouw moet straks haar eigen EV aan de lader doen en bepalen of ze met 10,13 of 16A wil laden. Dat is afhankelijk wat de zonnepanelen dan doen, dus die moet daarvoor ook even in de HW app kijken (of op de omvormer, die er praktisch naast hangt). Wordt nog wat :D

[ Voor 90% gewijzigd door Pakhaas op 13-08-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
Pakhaas schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:01:
Haha herkenbaar. Mijn vrouw moet straks haar eigen EV aan de lader doen en bepalen of ze met 10,13 of 16A wil laden. Dat is afhankelijk wat de zonnepanelen dan doen, dus die moet daarvoor ook even in de HW app kijken (of op de omvormer, die er praktisch naast hangt). Wordt nog wat :D
is evcc geen oplossing, werkt perfect hier, geen omkijken naar. Enkel kiezen of je ook van net wil of niet, das alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
david72 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Uitleggen hoe dat wordt weergegeven (zeker ivm Marstek batterij) is ook nog een dingetje. Zou beter een tweede batterij bijkopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
[...]

inderdaad herkenbaar, erg dat dit in een "beschaafd" land op deze manier moet. Alleen omdat men de voorbije jaren zelf niet geïnvesteerd heeft in het net, maar wel alle winsten uitgekeerd, hebben moeten wij met z'n allen nu het gelag betalen.

Mensen die een batterij kunnen kopen kunnen dit nog, maar mensen die dit niet kunnen, of op appartementen wonen waar zonnepanelen niet kunnen betalen dit nog veel meer. En je hebt niet te kiezen ... triestig.

Sorry om mijn frustratie even te spugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-10 16:25
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
[Afbeelding]
Hier installatie sinds 2de week mei (2 Marstek allebei 2500W), sindsdien niet hoger gekomen dan 0,6 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H6gj33MAhDjMGf3L1JsqYjvSpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MO8nlzIO1MrS5wg0Hrd2WyX4.png?f=fotoalbum_large

Helaas rekent de Vlaamse overheid op de factuur met minstens 2,5 kW ondanks goede inspanningen om het net te ontlasten :-(

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

is evcc geen oplossing, werkt perfect hier, geen omkijken naar. Enkel kiezen of je ook van net wil of niet, das alles.
Wat is dat precies? Mag ook via DM hoor als het teveel offtopic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
rb1213 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

ik heb er nu 1 maar die is te vlug leeg ( door airco,was,strijk,oven...)
Ik ga er 2 bijplaatsen (heb dynamisch contract- single fase )

1 staat op 2000W + NoM, laden door solar en bij gratis/goedkope elektriciteit maar 'snachts uit . (Home Assistant)
die zit op een aparte kring na diff type B 30mA

2 op 2000W voor wanneer de airco aanligt of auto oplaadt en er is geen solar genoeg is (home assistant), laden door solar/gratis elek.
ook op aparte kring na diff type B 30mA

3 voor sluipverbruik (21u-07u) op max 800w ontladen en overdag enkel laden door solar en gratis/goedkope elektriciteit
gewoon op een stopcontact . ( de andere ontladen enkel bij als er meer dan 800W zou zijn 's nachts)

dat zou al veel moeten opvangen denk ik, nu geef ik maandelijks 100-den KWh aan Fluvius _/-\o_ voor peanuts
Welk dynamisch contract heb je en hoe regel je dit? Kan je uw verbruik volledig opvangen met die 2 extra batterijen dan? Voor mezelf zal dit slechts deels zijn (met 3 batterijen) waardoor ik nog niet dynamisch durf. Das misschien iets voor volgend jaar. Maar dan nog, als je uw batterij volle bak wenst vol te steken als de prijzen negatief of op 0 staan, nekt het capaciteitstarief je weer ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathiasc
Pakhaas schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Wat is dat precies? Mag ook via DM hoor als het teveel offtopic is.
https://evcc.io/

kortom, je hang je wagen, lader en eventueel de batterij aan de software en je kiest zelf hoe je EV wordt opgeladen. Hier is dat, gezien de zomer, volledig op PV op heden en kost me dit niks aan het net. Je moet uiteraard wel tijd hebben om in 3 dagen je auto te laten vullen :), maar ik neem de moto met dit zalige weer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:11
antoinevromen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

In jouw geval (met een HW P1) zou dat met 2 Marsteks niet werken omdat je voor de afstemming tussen meerdere batterijen een CT003 nodig hebt, waar die logica dan in zit (en dat zit uiteraard niet in de HW P1). Het enige wat je met een HW P1 en 2 Marsteks zou kunnen doen is bijv. 1 op manual zetten en de andere op NOM; Anders gaan beide batterijen proberen om bijv. 1000W te leveren of juist te laden, waardoor het saldo weer 1000 naar de andere kant omslaat.
Misschien oh het nog kunnen met een HW P1 waar je per fase een Marstek hebt die alleen de fase afdekt, maar of dat werkt weet ik niet. Heb zelf maar 1 fase thuis.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:44
WargamingPlayer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Misschien oh het nog kunnen met een HW P1 waar je per fase een Marstek hebt die alleen de fase afdekt, maar of dat werkt weet ik niet. Heb zelf maar 1 fase thuis.
Hallo WargamingPlayer,

Ik heb zelf ook maar 1 fase, maar wat ik begrepen heb is dat als je bij 3 fasen op 2 fases met 2 batterijen NOM per fase gaat instellen, je 3e fase alsnog kan staan terug te leveren of juist veel van het net aan het trekken is.

Hoe je dit het best bij 3 fasen met een HW P1 dongle moet inrichten bij 2 batterijen is misschien iets voor 3 fase specialisten hier op het forum.

Bij 3 batterijen is het weer simpeler met HW P1 dongle omdat je dan elk van de batterijen op een aparte fase aansluiten en elk van die batterijen NOM op zijn eigen fase laat uitvoeren. Dan is uiteindelijk de som van alle fases ook nagenoeg 0.

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

kortom, je hang je wagen, lader en eventueel de batterij aan de software en je kiest zelf hoe je EV wordt opgeladen. Hier is dat, gezien de zomer, volledig op PV op heden en kost me dit niks aan het net. Je moet uiteraard wel tijd hebben om in 3 dagen je auto te laten vullen :), maar ik neem de moto met dit zalige weer :).
He wat handig. De auto wordt hier straks van maandag tm woensdag gebruikt en dan donderdag en vrijdag en evt zaterdag/zondag om te laden, maar dan zal de auto ook tussendoor wel eens worden gebruikt voor boodschappen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
drosophila schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:42:
Ik heb gisteren een nieuwe versie(Android) van de app geinstalleerd 1.6.46 (8 augustus), kreeg daar melding van.
Helaas kan ik nu niet meer de regio instellen voor de dynamische tarieven en kan dus geen AI modus kiezen.
Het is de optie AI-optimization/Electric Providers/Nordpool
Je zou hier Europese Unie behoren in te vullen maar er komt geen picklist.

Hebben hier meer mensen last van?
Er is wel een optie voor Tibber ....... via Oauth key maar ik zit niet bij Tibber
Heb dit bij Marstek via de App ingeschoten. Zelfde probleem hier op iPhone.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
antoinevromen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

In de voorbeeldcode wordt gebruik gemaakt van het (linux/unix) nc commando (ik ga er even van uit dat dit hetzelfde als ncat is).
Nou heb ik ncat op mijn windows11-machine via powershell aan de praat gekregen, maar ik vroeg mij af (met zoveel netwerk-experts hier op het forum") of los van de batterij er een eenvoudig code-sample is om bijv. middels udp ergens vanuit het internet (ip-adres of server-naam en poort) een response te krijgen om te testen of mijn ncat via windows-11 goed werkt.
UDP werkt anders, met TCP heb je een sessie. Bij UDP moet je actief luisteren op een poort voor antwoord. Het beste is om bijvoorbeeld Wireshark te installeren op je machine, je request uit te sturen en te kijken welk pakket er binnen komt vanaf de Marstek. Of erger nog vanaf broadcast adres, maar ik hoop vanaf Marstek.

Ik had op mijn laptop al gevonden hoe je dit in Python doet, maar heb laptop niet bij de hand momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Werkt dit ook met een gewone stekker lader ipv een wallbox of laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Gely schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:21:
Deze had ik nog niet gezien, ik stond er zelfs op te kijken toen de SOC van de 2de Marstek van 11% plots 0% werd en dan maar van het net begon te laden. SOC drift? Ondertussen al terug 1% geladen. EDIT: en nu gestopt op 11%. De batterij had duidelijk één of andere herkalibratie nodig.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vraag bij mij ook af of dit nodig is. Ik zie te veel fluctuatie in de batterij, met name de hoogste cel en laagste cel waarde, maar ook het verschil tussen Batterij 1 en 2. Je zou verwachten dat deze waarden voor beide binnen de 0.001 en 0,005 V komen te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVyvdSLPED6uncTTliEOy6B_dac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q17byA0vKsHig8cQ9Ml6qn6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm5ld1LuZc7oKzL7XvlPuSlOctI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL46Uwn1N8LPxLfSMZehkH3e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathiasc
Pakhaas schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Werkt dit ook met een gewone stekker lader ipv een wallbox of laadpaal?
ik denk het niet, het werkt met alles wat je enigsinds kan aansturen, echter zal dit topic je ongetwijfeld vooruit helpen:

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Ik vraag bij mij ook af of dit nodig is. Ik zie te veel fluctuatie in de batterij, met name de hoogste cel en laagste cel waarde, maar ook het verschil tussen Batterij 1 en 2. Je zou verwachten dat deze waarden voor beide binnen de 0.001 en 0,005 V komen te zitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk maar eens wat er gebeurt als je batterij vol is. Hier makkelijk langere tijd een verschil van 100 mV bij vol en bij leeg is een verschil van 150 mV niet abnormaal. De cellen zijn duidelijk niet gebalanceerd/goed gematcht. Helaas heb ik nog geen manier gevonden om dit goed te krijgen. Zelfs de batterij een paar dagen op 100 procent laten staan heeft niet echt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

ik denk het niet, het werkt met alles wat je enigsinds kan aansturen, echter zal dit topic je ongetwijfeld vooruit helpen:

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Bedankt, ja dat dacht ik ook te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-10 13:13
Bij werkt de AI prijs integratie en valuta weer! Hij stond er vanzelf weer in! De app was zojuist uitgelogd en ik moest even opnieuw inloggen.
Misschien kan zelf handmatig uitloggen en weer opnieuw inloggen een oplossing zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XNuBWnLBQva62sJomx3sqyutrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7KFZs3DzQCmfjJM59M6PU0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF4a20QcGyhuyZWuPJRtRRTf9PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82tvnYB9jYIutzU9AWLSxbsI.jpg?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satbird
Bij mij ook opnieuw inloggen en keuze AI is mogelijk, echter zonder token acceptatie van Tibber. Tevens geen gele dot in grafiek voor het laadmoment. De helft is opgelost.🤨 om 1300 uur zou het laden moeten starten ben benieuwd. Maar de melding configuratie mislukt blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Satbird op 13-08-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Satbird schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:19:
Bij mij ook opnieuw inloggen en keuze AI is mogelijk, echter zonder token acceptatie van Tibber. Tevens geen gele dot in grafiek voor het laadmoment. De helft is opgelost.🤨 om 1300 uur zou het laden moeten starten ben benieuwd. Maar de melding configuratie mislukt blijft.
Hier kwam dus de app inclusief een update van 151 naar ???. Maar been niet thuis dus ook niet in staat om de firmware update te testen.

De update zou bij mij twee dingen moeten fixen.
- updaten van de Marsteks
- Noordpool configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Heeft iemand een verklaring waarom je bij de AI-mode bij keuze voor Tibber een persoonlijk token van Tibber zou moeten invoeren? Ik neem aan dat Tibber-klanten toch allemaal dezelfde spot-markt-prijzen (zoals geldt voor alle energieboeren in NL) en een gelijke Tibber-opslag betalen, dus waarom zou je dan per klant een eigen token in de Marstek moeten invoeren?

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:16:
Heeft iemand een verklaring waarom je bij de AI-mode bij keuze voor Tibber een persoonlijk token van Tibber zou moeten invoeren? Ik neem aan dat Tibber-klanten toch allemaal dezelfde spot-markt-prijzen (zoals geldt voor alle energieboeren in NL) en een gelijke Tibber-opslag betalen, dus waarom zou je dan per klant een eigen token in de Marstek moeten invoeren?
Ik denk dat dit puur te maken heeft met het feit dat Tibber niet voor iedereen zijn API wil openstellen. Dan gaat Jan en alleman daar gebruik van maken. Nu kunnen ze afdwingen dat alleen klanten de API kunnen gebruiken.

Maar je hebt gelijk dat alle prijzen exact hetzelfde zijn (min de opslag, maar die is bij Tibber symmetrisch dus dat komt op hetzelfde neer). Iedereen kan net zo goed Nordpool gebruiken, die wel vrij (in elk geval via de Marstek app) te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-10 13:13
Bij mij zijn beide accu’s gaan laden om 13.00u in de AI modus. Dus hier werkt het. De gele stip heb ik wel

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satbird
Beide keuze Tibber als Nordpool geeft hetzelfde probleem configuratie mislukt, op mijn 2 Venus accu’s. Geen gele dot kan wel AI selecteren maar geen actie, hetzelfde als nom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Mijn meter staat er nog maar sinds Juli, wil daarom, ondermeer in functie van peak shaving zsm een thuisbatterij om het gelag niet te moeten betalen, de bandieten.
3 stuks (op elke fase 1 stuk) en elke batterij aangesloten op een aparte kring van 16A werkt perfect met de CT003. Je kan dan 7.5 kW ontladen, daar doe je al iets mee. Kan ik na 6 maanden gebruik bevestigen.

15kwh aan opslag is ook,al niet niks hè

Je spreekt van 30 kWh, heb je misschien een bedrijf met 20 kw piek aan PV liggen? Hoe dikwijls ga je die vol krijgen en ook weer terug leeg krijgen. Om rendabel te zijn zou elke batterij toch dagelijks een cyclus moeten kunnen doen over een periode van minimum 8 maanden, de andere maanden staan een groot deel van de batterijen dan standby.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Satbird schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:51:
Beide keuze Tibber als Nordpool geeft hetzelfde probleem configuratie mislukt, op mijn 2 Venus accu’s. Geen gele dot kan wel AI selecteren maar geen actie, hetzelfde als nom.
Uitloggen in de app en weer inloggen; Bij mij is daarna wel de AI weer volledig configureerbaar geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
DSSW schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:52:
Om rendabel te zijn zou elke batterij toch dagelijks een cyclus moeten kunnen doen over een periode van minimum 8 maanden, de andere maanden staan een groot deel van de batterijen dan standby.
Is het niet beter om gedurende de maanden dat er niet voldoende zonnestroom is om toch regelmatig (dagelijks/wekelijks/om de andere dag ?) vol te laden en te onladen om de batterij niet wekenlang op 11% standby te hebben staan?

Is slechs een onderbuikgevoel van mij als leek, maar misschien kan iemand met meer verstand van LiFePO4 batterijen daar meer over zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Is het niet beter om gedurende de maanden dat er niet voldoende zonnestroom is om toch regelmatig (dagelijks/wekelijks/om de andere dag ?) vol te laden en te onladen om de batterij niet wekenlang op 11% standby te hebben staan?

Is slechs een onderbuikgevoel van mij als leek, maar misschien kan iemand met meer verstand van LiFePO4 batterijen daar meer over zeggen
In eerste instantie moet je de batterijen zoveel mogelijk als kan gebruiken. Die 6000 cycli ga je waarschijnlijk toch niet halen en als je ze al gaat halen, ga je ze niet volmaken voordat de batterijen sterven van ouderdom.

Maar mocht je consistent in de winter helemaal geen functie hebben voor 1 batterij, kan je die het beste wegzetten met een percentage van ongeveer 50 procent. En dan zou ik ze rouleren na een bepaalde vaste tijd. Dan kan je aan de ene kant controleren hoe het ervoor staat met de batterij die je hebt weggezet en aan de andere kant slijten ze dan gelijkmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:08

d3x

Ligt de app met cloud connectie er uit? Krijg opnieuw inloggen maar werkt niet... achterliggende ct en MT werken wel nog.....

[ Voor 21% gewijzigd door d3x op 13-08-2025 14:06 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
d3x schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:05:
Ligt de app met cloud connectie er uit? Krijg opnieuw inloggen maar werkt niet... achterliggende ct en MT werken wel nog.....
Ik moest wel ineens inloggen vanochtend maar dat ging perfect.
App zit nu op 1.6.46
Wel mag dat de app niet aangeeft dat er een nieuwe update is en gewoon installeert.

[ Voor 15% gewijzigd door 3DWim op 13-08-2025 14:15 ]

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satbird
De beide accu’s van het net los gekoppeld fabriek herstel gedaan , mogelijkheid voor Tibber token aanwezig alleen geen AI actie? Nu ook octopus als provider erbij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYkMAsL3n2KEIdTA1UaCg7Ivisg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qqDBBiQWTU8AEMPETPJqA8t7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY8nBVre71uO3EelyZxM42wRXB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aph3wxPcq1XRE2vmXdNvzVtj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:42
Bij mij werkt de API-key van Tibber al een tijd niet meer. Nieuwe key aanvragen verhelpt het niet.. iemand hier ervaring mee? Nordpool werkt prima en de API-key werkt ook prima in HA,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satbird
Hemmik schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:23:
Bij mij werkt de API-key van Tibber al een tijd niet meer. Nieuwe key aanvragen verhelpt het niet.. iemand hier ervaring mee? Nordpool werkt prima en de API-key werkt ook prima in HA,
Handmatig kopiëren dus niet de clipboard functie. Dus gewoon tekst selecteren en kopiëren plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:01
Mastron schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:28:
Gisteren 2 Marstek’s binnengekregen en aangesloten.

Ze doen het goed maar ben op zoek naar een bepaalde modus om ze in te zetten. De modus is eigenlijk een mix van NOM en AI. Dus altijd NOM maar als de stoom het goedkoopste is volladen vanaf het net. De rest van de tijd laden vanaf mijn zonnepanelen.

Is die er? Of is die te maken met de manuele modus? Krijg het niet echt gevonden.
In mijn ervaring doet de AI modus zo ongeveer de mix die je omschrijft:

Hij probeert in principe NOM te draaien, dus overtollige energie van PV in de batterij stoppen en dat wat benodigd is voor het huis aanvullen als PV niet afdoende is.

Tegelijk haalt hij de energieprijzen op en gaat in het goedkoopste uur opladen als de batterij tegen die tijd nog niet vol is.

Voor nu vind ik dit gedrag op zich acceptabel: Op dagen met genoeg zon is de batterij meestal al zo rond 10:30 vol. Het goedkoopste moment valt meestal ergens in de middag. Als er een keer op een dag niet voldoende zon is, vind ik het wel prima dat hij in de middag dan zichzelf alsnog vol laadt, zodat er genoeg beschikbaar is om de dure uren te overbruggen.

Voor de toekomst zou ik het wel fijn vinden als ik dagschema's zou kunnen definieren waarin hij in een bepaalde modus moet staan. Of ondersteuning voor herkenning van meerdere dalmomenten zodat hij bv. in de winter ook 's nachts van het net kan gaan laden, mits de spreiding tussen hoog en laag voldoende groot is.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:42
Satbird schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Handmatig kopiëren dus niet de clipboard functie. Dus gewoon tekst selecteren en kopiëren plakken
Dat doe ik, maar dat doet niets jammer genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
DSSW schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

3 stuks (op elke fase 1 stuk) en elke batterij aangesloten op een aparte kring van 16A werkt perfect met de CT003. Je kan dan 7.5 kW ontladen, daar doe je al iets mee. Kan ik na 6 maanden gebruik bevestigen.

15kwh aan opslag is ook,al niet niks hè

Je spreekt van 30 kWh, heb je misschien een bedrijf met 20 kw piek aan PV liggen? Hoe dikwijls ga je die vol krijgen en ook weer terug leeg krijgen. Om rendabel te zijn zou elke batterij toch dagelijks een cyclus moeten kunnen doen over een periode van minimum 8 maanden, de andere maanden staan een groot deel van de batterijen dan standby.
klopt met die 3 zal ik idd beginnen en kijken of meer nodig is, om die echter vol te krijgen in 1 dag is het geen probleem met 10kwp aan panelen, ik heb normaal een 30kw over per dag van de ZP's. of ik ze leeg krijg is weer iets anders, momenteel een verbruik van 15kwh na zonsonderdag en voor zonsopgang, dus dat zou in feite ideaal moeten zijn met 3 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:43
d3x schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:05:
Bij mij ook, ik moest opnieuw inloggen en krijg de melding dat het wachtwoord onjuist is :?

Als ik dan een verificatiecode opvraag via het mailadres waar ik me mee geregistreerd heb, komt er niets binnen. Overigens ben ik er 100% zeker van dat het wachtwoord juist is....

Ik gebruik een Iphone 16 Pro iOS 18.6

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik denk erover om ook een Marstek accu te kopen, echter heb ik zonneplan als energie leverancier. Hoe stel ik dat dan vervolgens in als ik de ai modus wil gebruiken?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ekops schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:06:
Ik denk erover om ook een Marstek accu te kopen, echter heb ik zonneplan als energie leverancier. Hoe stel ik dat dan vervolgens in als ik de ai modus wil gebruiken?
Dit geldt ook in jouw situatie: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Alle prijzen zijn gelijk, het maakt niet uit welke aanbieder je instelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:20
ekops schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:06:
Met dynamisch ben je niet zo gebaat, financieel in ieder geval, om NOM te draaien omdat ‘s ochtends je er nog veel voor krijg iets wat de AI mode praktisch gezien doet. Daarom draai ik zelf op dit moment een manueel schema waar ik de drie goedkoopste uren oplaad (meestal 12-15:00) en de twee duurste uren (meestal 19-21:00) op vol vermogen ontlaad olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Ik wacht nog op firmware update met lokale API toegang om dit via Home Assistant aan te sturen of anders ga ik met modbus USB stick kopen om het dagelijks automatisch te laten lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door olympusdenk op 13-08-2025 16:24 . Reden: Links toegevoegd ]

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

klopt met die 3 zal ik idd beginnen en kijken of meer nodig is, om die echter vol te krijgen in 1 dag is het geen probleem met 10kwp aan panelen, ik heb normaal een 30kw over per dag van de ZP's. of ik ze leeg krijg is weer iets anders, momenteel een verbruik van 15kwh na zonsonderdag en voor zonsopgang, dus dat zou in feite ideaal moeten zijn met 3 stuks.
Zit in dezelfde situatie, heb ook 10 kWpiek PV liggen, pal zuid onder dakhoek van 30 graden. Produceer in zomerdagen 60 kWh, combinatie met de 3 M
mathiasc schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Heb dezelfde situatie, ook 10 kWpiek PV. Tijdens zonnige dagen produceer ik ook makkelijk 60 kwh per dag, die worden gestuurd naar de 3 marsteks, de EV, de warmtepomp, de boiler, zwembadpomp en koken en wassen en plassen.

Loopt perfect, je zal dat wel merken zodra jij ze geïnstalleerd hebt. Met de MT's vang je alle pieken op, zowel tijdens laden als ontladen.

Mijn zelfverbruik van PV is tov vorig jaar gestegen van 52% naar 80% en ik ben al gedurende 6 maanden 96,5% zelfredzaam met mijn zonnestroom. Dus zeer tevreden over de werking van de Marsteks.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
DSSW schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Zit in dezelfde situatie, heb ook 10 kWpiek PV liggen, pal zuid onder dakhoek van 30 graden. Produceer in zomerdagen 60 kWh, combinatie met de 3 M
[...]

Heb dezelfde situatie, ook 10 kWpiek PV. Tijdens zonnige dagen produceer ik ook makkelijk 60 kwh per dag, die worden gestuurd naar de 3 marsteks, de EV, de warmtepomp, de boiler, zwembadpomp en koken en wassen en plassen.

Loopt perfect, je zal dat wel merken zodra jij ze geïnstalleerd hebt. Met de MT's vang je alle pieken op, zowel tijdens laden als ontladen.

Mijn zelfverbruik van PV is tov vorig jaar gestegen van 52% naar 80% en ik ben al gedurende 6 maanden 96,5% zelfredzaam met mijn zonnestroom. Dus zeer tevreden over de werking van de Marsteks.
top, bedankt voor de feedback, ik ben benieuwd, ook wat het in de winter zal geven, vermoedelijk vooral peak shaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satbird
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly898V8XZpR9Zg6BV8cj-pNlJCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4kezA7KVoinNk27PwjaWwjZx.png?f=fotoalbum_large

AI lijkt weer operationeel te zijn morgen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:22
weet niet of er al over is gesproken maar mij valt op dat sinds een tijd ( na een update? ) de gen 1 ( heb een gen1 met muurbeugel en gen 2 met handvaten ) veel dieper ontlaad dan de gen2 waarbij voorheen deze een X ^% van elkaar af zaken is de gen1 smorgens bijna leeg en de gen2 nog op 50%.
zou haast zeggen dat ze de oudere accu sneller laten degraderen omdat die ook eerder uit de garantie is

over garantie gesproken ik dacht 10 jaar maar nu lees ik 2 jaar geheel waarbij ze een vervangende ruilen en 8 resterende waarbij je hem zelf moet terug sturen e.d. dat is met dit gewicht gewoon weg veel te duur lijkt me

daarnaast merk ik nu dat hij veel minder snel bijregeld waaarbij het eerst met 1 accu in 6 a 7 seconden was en met 2 accus werrd dat het dubbelen nu met de laatst firmware is het bijna 17 seconden 8)7

heb nu zie ik op de gen 1 153 en bmw 213 en de gen 2 is 153 bmw 215
had eerst 151 en 121 dacht ik
gen 1 krijg ik niet geupdate naar 215

[ Voor 21% gewijzigd door Maxwp op 13-08-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pascallj schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

In eerste instantie moet je de batterijen zoveel mogelijk als kan gebruiken. Die 6000 cycli ga je waarschijnlijk toch niet halen en als je ze al gaat halen, ga je ze niet volmaken voordat de batterijen sterven van ouderdom.

Maar mocht je consistent in de winter helemaal geen functie hebben voor 1 batterij, kan je die het beste wegzetten met een percentage van ongeveer 50 procent. En dan zou ik ze rouleren na een bepaalde vaste tijd. Dan kan je aan de ene kant controleren hoe het ervoor staat met de batterij die je hebt weggezet en aan de andere kant slijten ze dan gelijkmatig.
als ze nu eens eindelijk de wenst zouden implementeren om via de app een lower soc te kunnen instellen
dan zet je in de winter deze op 20% of zo
wat is er gedaan met de wensen lijst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

als ze nu eens eindelijk de wenst zouden implementeren om een lower soc te kunnen instellen
dan zet je in de winter deze op 20% of zo
wat is er gedaan met de wensen lijst?
Via Modbus kan dit al sinds het begin, maar dat bedoel je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pascallj schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Via Modbus kan dit al sinds het begin, maar dat bedoel je denk ik niet.
via de app idd
zal tekst aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 23:28
Maxwp schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:27:
weet niet of er al over is gesproken maar mij valt op dat sinds een tijd ( na een update? ) de gen 1 ( heb een gen1 met muurbeugel en gen 2 met handvaten ) veel dieper ontlaad dan de gen2 waarbij voorheen deze een X ^% van elkaar af zaken is de gen1 smorgens bijna leeg en de gen2 nog op 50%.
zou haast zeggen dat ze de oudere accu sneller laten degraderen omdat die ook eerder uit de garantie is

over garantie gesproken ik dacht 10 jaar maar nu lees ik 2 jaar geheel waarbij ze een vervangende ruilen en 8 resterende waarbij je hem zelf moet terug sturen e.d. dat is met dit gewicht gewoon weg veel te duur lijkt me

daarnaast merk ik nu dat hij veel minder snel bijregeld waaarbij het eerst met 1 accu in 6 a 7 seconden was en met 2 accus werrd dat het dubbelen nu met de laatst firmware is het bijna 17 seconden 8)7

heb nu zie ik op de gen 1 153 en bmw 213 en de gen 2 is 153 bmw 215
had eerst 151 en 121 dacht ik
gen 1 krijg ik niet geupdate naar 215
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQttde4fNwkN3VZlHLXxHx4A4Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXx5aUzT3FaGEmSGTlkUHrHv.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05:26
Nog even een update over mijn bluetooth problemen.
Deze kwamen dus voor bij de Xiaomi mi 11, de one plus 11 en een Samsung Galaxy tab.

Ik heb een nieuwe honor 400 pro gekocht en ik heb zonet eens geprobeerd wat die doet ivm BT connect en app crash.
Ongelooflijk maar waar, onmiddellijk verbinding en de app blijft gewoon stabiel open en werkt.

Sla me dood, ik heb echt geen flauw idee waarom die drie toestellen exact hetzelfde probleem geven bij poging tot BT verbinden en de Honor gewoon zonder problemen werkt 🤷🏻‍♀️

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:25
wrak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:46:
[...]

Ik constateer juist het tegendeel sinds de BMS update. Na iets vermogenswisseling hoe klein ook raakt Marstek van slag en duurt het heel lang voordat de nul weer gevonden is. Hieronder een halfuurtje vannacht de koelkast springt aan en de quooker het verbruik begint dan meer dan 200W op en neer te slingeren.
[Afbeelding]
Ik was naar deze comment aan het zoeken of ik de enige was, ik constateer zelfs teruglevering naar het net. Mijn ouders hun Marsteks heb ik nog niet geüpdate naar de recenste versie en die houden zich veel stabieler op nul.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:25
olympusdenk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Met dynamisch ben je niet zo gebaat, financieel in ieder geval, om NOM te draaien omdat ‘s ochtends je er nog veel voor krijg iets wat de AI mode praktisch gezien doet. Daarom draai ik zelf op dit moment een manueel schema waar ik de drie goedkoopste uren oplaad (meestal 12-15:00) en de twee duurste uren (meestal 19-21:00) op vol vermogen ontlaad olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Ik wacht nog op firmware update met lokale API toegang om dit via Home Assistant aan te sturen of anders ga ik met modbus USB stick kopen om het dagelijks automatisch te laten lopen.
Je kunt ook een Waveshare modbus gateway gebruiken en deze aan HA connecten, zo doe ik het namelijk.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• Avenger 2.0
Hoe verklaren ze dan het grote verschil in gewicht? Volgens mij zijn er toch wel hardware wijzigingen gebeurd tussen v1 en v2 aan de binnenzijde, de first line support zal hier uiteraard niet van op de hoogte zijn.

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 01:38:
[...]

Ik was naar deze comment aan het zoeken of ik de enige was, ik constateer zelfs teruglevering naar het net. Mijn ouders hun Marsteks heb ik nog niet geüpdate naar de recenste versie en die houden zich veel stabieler op nul.
Soort geruststellend als je niet de enige bent.
Ik stuur met de B2500 plugin van home assistant. Door de throttle ( Increase this value if you're seeing oscillations or instability with slow data sources.) op 3 sec te zetten lijkt er wat rust te komen. Beetje raar want mijn meter is een DSMR5.5 dus dat is geen langzame data source.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Goedemorgen,

Ik kwam onderstaande deal tegen voor de Marstek thuisbatterij:

--

Marstek 5kWh stekkerbatterij V2
☀️ ZOMERACTIE! ☀️

Laat deze zonnige dagen niet verloren gaan! Met de Marstek 5kWh stekker batterij sla je al je opgewekte zonne-energie slim op, zodat je het kunt gebruiken wanneer jij het nodig hebt. 🔋⚡

💰 Van €1899 NU voor slechts €1299 – OP=OP!
✅ Plug & Play installatie
✅ Bespaar op je energierekening
✅ Meer rendement uit je zonnepanelen
✅ Officieel geautoriseerde Marstek Distributeur

Waarom zou je jouw kostbare zonne-energie zomaar terugleveren voor een paar centen, terwijl je het zelf kunt gebruiken?
Grijp nu je kans en profiteer van deze zonnige deal!

--

Wij willen graag overtollige zonnenergie opvangen en later teruggeven naar onze elektrische auto. Nu vraag ik me af: hoe plug and play is dit? Ik heb momenteel 1 p1 poort en die is bezit door de load balancing van onze laadpaal. Kan ik daar simpelweg een splitter tussen zetten? En moet ik dan nog ergens op letten? Ik lees ook dat je 'm dan moet aansluiten op een stopcontact binnen dezelfde groep, moet dat specifiek een vast stopcontact zijn of mag dat ook via een stekkerdoos.

Verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Excuses voor deze vragen van een leek.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Weet iemand of er (een on gedocumenteerd) modbus adres is om de P1 meter amperages uit te lezen vanaf de accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
doobieters schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:48:
Wij willen graag overtollige zonnenergie opvangen en later teruggeven naar onze elektrische auto. Nu vraag ik me af: hoe plug and play is dit? Ik heb momenteel 1 p1 poort en die is bezit door de load balancing van onze laadpaal. Kan ik daar simpelweg een splitter tussen zetten? En moet ik dan nog ergens op letten? Ik lees ook dat je 'm dan moet aansluiten op een stopcontact binnen dezelfde groep, moet dat specifiek een vast stopcontact zijn of mag dat ook via een stekkerdoos.
Lees misschien eerst de startpost eens door, daar zijn al veel van je vragen beantwoord. Verwacht ook niet teveel van een 5kWh batterij om een EV te laden. Rendement batterij ligt rond de 75% en ~4kWh wat je in de auto gaat steken aan zonne-energie ga je uiteraard niet zo ver mee geraken (als je ziet dat de gemiddelde EV batterij ~60kWh of meer is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemorgen,

--

☀️ ZOMERACTIE! ☀️

Laat deze zonnige dagen niet verloren gaan! Met de Marstek 5kWh stekker batterij sla je al je opgewekte zonne-energie slim op, zodat je het kunt gebruiken wanneer jij het nodig hebt. 🔋⚡

Waarom zou je jouw kostbare zonne-energie zomaar terugleveren voor een paar centen, terwijl je het zelf kunt gebruiken?

--

Die actie is waarschijnlijk omdat er een nieuwe versie aankomt en ze van de oude voorraad af willen. Maar daar is overigens niks mis mee.

Om te beginnen zou ik de TS lezen. Daar staat heel veel informatie in. Want aansluiten op dezelfde groep? Als wat? Maar dat hoeft in elk geval niet en die informatie komt ook niet hier vandaan denk ik.

Maar als je de batterij op 800 W ontladen laat staan, ga je niet snel veel vermogen de auto inpompen. Misschien als je een hybride hebt dat het haalbaar is, maar anders gaat het heel lang duren.

De batterij kan standaard met 2500 W laden en 800 W ontladen. 2500 W laden kan je beter wel doen via een vast stopcontact: er loopt dan best wat stroom voor lange tijd.

Als je de batterij op een compleet eigen groep zou kunnen zetten kan je hem ontgrendelen naar 2500 W ontladen, maar, en dat is verder niet persoonlijk, gezien de vraag over groepen en opladen via een stekkerdoos, lijkt mij dat geen goed idee.

Ook zal je het P1 signaal moeten splitten als je NOM wil draaien met de batterij. Maar als de laadpaal aan 'load balancing' doet (wat ik aanneem dat eigenlijk gewoon laden op zonnestroom betekent), dan gaan zowel de laadpaal als de batterij vechten om zonnestroom. Je kunt namelijk aan de P1 data niet zien welke stroom uit de zonnepanelen komt en welke uit de batterij. Het kan dus zijn dat de batterij gaat ontladen en de laadpaal dit ziet als zonnestroom. Dus dat is waarschijnlijk niet netjes te regelen zonder externe sturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
Goedemorgen,

--

☀️ ZOMERACTIE! ☀️

--

Lijkt mij compleet onzinnig om de pakweg 4 kWh opvang in de batterij te gebruiken om de auto op te laden. Je hebt pakweg 5,7 kWh nodig om er 5,1 van in de batterij te steken. Daarna omzetting verlies terug naar wisselstroom en nog eens omzetting naar DC voor de auto. Die waarschijnlijk een batterij heeft van meer dan 60 kWh. De auto moet je laden met overtollige PV opwek. De marstek ook, maar die 5 kWh gebruik je voor thuis avond en nacht verbruik.
Ik zet zelfs speciaal mijn marstek in standby als ik de EV aan het laden ben zodat ik de marstek niet nodeloos leeg trek bij EV laden.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:51:
Weet iemand of er (een on gedocumenteerd) modbus adres is om de P1 meter amperages uit te lezen vanaf de accu?
Nee is er niet. Zie de TS van het Modbus topic voor een onofficiële documentatie van Modbus van mijn kant. Daar heb ik alles wat getest is in beschreven. Er is wel een integratie voor HA waarmee de CT uit te lezen is: https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:56
BJF005 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

Lijkt mij compleet onzinnig om de pakweg 4 kWh opvang in de batterij te gebruiken om de auto op te laden. Je hebt pakweg 5,7 kWh nodig om er 5,1 van in de batterij te steken. Daarna omzetting verlies terug naar wisselstroom en nog eens omzetting naar DC voor de auto. Die waarschijnlijk een batterij heeft van meer dan 60 kWh. De auto moet je laden met overtollige PV opwek. De marstek ook, maar die 5 kWh gebruik je voor thuis avond en nacht verbruik.
Ik zet zelfs speciaal mijn marstek in standby als ik de EV aan het laden ben zodat ik de marstek niet nodeloos leeg trek bij EV laden.
usecase specifiek. Auto laden 's nachts dan kan het nuttig zijn om zelfs met verlies van converties toch vanuit de marstek te laden ... voor zover je voldoende overtollige energie van uw ZP krijgt overdag en je voldoende MT's hebt staan ...

Overdag is dat wat absurd. Als je op NOM draait of op AI dan gaat de ZP eerst energie naar wagen leveren alvorens de MT begint te laden ... en pas als er overtollige energie is dan zal de MT ook laden.

Auto laden omdat je bvb. maar 6 kWh ZP hebt liggen en je wilt aan 11 kWh laden - zet uw lader op 4 kWh tenzij je echt zo snel dient te laden ...

(ben zelf een EV rijder met een 77 kWh batterij en laad gans het jaar door aan 4kWh van ZP tenzij ik niet anders kan (twee dagen achter elkaar met lange ritten bvb. ... ))

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

• vifra

Voor de eenvoud de antwoorden:
- plug and play - ja. aan uw P1 een splitter hangen en de MT003 P1 hangen, 1 of meerdere MT's in de stekker steken - wat magie in de app doen en klaar. vermits je op tweakers bent ga ik er van uit dat dergelijke zaken wel doenbaar zijn ...
- P1 - wel zie hierboven. Splitter van bvb. Homewizzard kopen en de MT003 in de splitter steken - mogelijks extra voeding nodig
- MT stopkontakt zelfe egroep - dat maakt niet uit. De MT heeft geen weet of er ZP zijn of andere zaken ... de MT heeft enkel weet van energiestromen op de digitale meter ... Wel zou ik nagaan of de MT en de laadpaal en alles er tussen wel de nodige stroomsterkte aan kunnen ... zeker als je meerdere MT's zou gebruiken in 2500 modus ... dus best met een elektrieker werken die dat even nameet en veilig stelt. Een stekkerdoos is eigenlijk een grote No No ...
- auto laden. Zoals anderen al zeggen - Een EV is een grote batterij en deze vanuit een MT laden kan natuurlijk ... maar dan raad ik je toch aan er verschillende te zetten (pak een 3 tal). Met 5kWh kom je niet ver met een EV - met 12 a 15 kWh kan je al wel iets ... Efficient? Als je overtollige ZP energie hebt dan is dat bijna niets waard om op de grid te duwen ..; dus dat trijdelijk in een MT steken om dan 's nachts in een Ev te steken heeft wel zin, zelf bij verlies van 20% en meer ...

• vifra
BJF005 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

Lijkt mij compleet onzinnig
Bwoah - ja veel verlies en dat is spijtig. Maar 1kWh verkoop op grid is wat waard - 6 cent?
1 kWh zelf verbruiken bespaart wat - 30 cent? Zelfs met 20% verlies is dat nog een besparing van 24 cent ... en als je de kost van uw MT afschrijft over 10 jaar dan nog een besparing van 20 cent ... reken daar de verloren opbrengst van 6 cent af en dan heb je nog een betere wiskunde in voordeel van MT van 14 cent ...

Dus zelfs met energie conversie-verlies is het nuttig om te doen (financieel) - maar dan wel met voorwaarde dat:
- niet met maar 1 MT behelpen maar pak met 3 of meer zodat je minstens 10 kWh kan laden of meer ...
- tenminste als je voldoende ZP hebt om dat ook efficient te laden ...

[ Voor 24% gewijzigd door vifra op 14-08-2025 08:28 ]

• BJF005
vifra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

usecase specifiek. Auto laden 's nachts dan kan het nuttig zijn om zelfs met verlies van converties toch vanuit de marstek te laden ... voor zover je voldoende overtollige energie van uw ZP krijgt overdag en je voldoende MT's hebt staan ...

Overdag is dat wat absurd. Als je op NOM draait of op AI dan gaat de ZP eerst energie naar wagen leveren alvorens de MT begint te laden ... en pas als er overtollige energie is dan zal de MT ook laden.

Auto laden omdat je bvb. maar 6 kWh ZP hebt liggen en je wilt aan 11 kWh laden - zet uw lader op 4 kWh tenzij je echt zo snel dient te laden ...

(ben zelf een EV rijder met een 77 kWh batterij en laad gans het jaar door aan 4kWh van ZP tenzij ik niet anders kan (twee dagen achter elkaar met lange ritten bvb. ... ))
Waarschijnlijk hangt het ook af of je het Vlaams (Belgisch) systeem hebt of het Nederlandse met saldering.
Ik moet zoveel mogelijk opwek op de moment zelf gebruiken.
De PV begint ook eerst de marstek te laden aangezien de EV sowieso wacht met laden tot er minstens 1,4 kWh PV opwek is.
Het is inderdaad ook heel usecase specifiek en vanuit mijn ervaring of situatie, klinkt het laden EV met marstek niet zinnig.
Als je natuurlijk bijvoorbeeld de EV enkel tijdens de nacht kan laden, tja, dan misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
BJF005 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Waarschijnlijk hangt het ook af of je het Vlaams (Belgisch) systeem hebt of het Nederlandse met saldering.
De PV begint ook eerst de marstek te laden aangezien de EV sowieso wacht met laden tot er minstens 1,4 kWh PV opwek is.
Het is inderdaad ook heel usecase specifiek en vanuit mijn ervaring of situatie, klinkt het laden EV met marstek niet zinnig.
Als je natuurlijk bijvoorbeeld de EV enkel tijdens de nacht kan laden, tja, dan misschien wel.
met saldering (NDL) of terugdraainde teller (BE) is een MT gewoon financieel niet nuttig - dan kan je best de ZP energie op net duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
vifra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

met saldering (NDL) of terugdraainde teller (BE) is een MT gewoon financieel niet nuttig - dan kan je best de ZP energie op net duwen.
Dat is ook niet geheel zo, mijn import is 24,6 cent en export is 11, 4 cent door de terugleverkosten. Dus ook in NL is zelf gebruiken goedkoper.
Voor het autoladen, ik heb een domme 3,6kWh lader. Dus ik laad zoveel mogelijk tussen 11 en 3, grotendeels mijn zonnestroom (3,4kWp max) aangevuld met mijn Marstek. 0p die manier stel ik het vervangen van mijn laadpaal voor een intelligente nog even uit en dat zie ik deels als besparing op de aanschaf/terugverdientijd van de MT

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 14-08-2025 08:46 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BJF005 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Dat laatste is inderdaad wel een nuance die vaak mist: als je de EV toch van netstroom zou moeten laden en de inhoud van de batterij anders in je huis dumpt, maakt het geen verschil van welk van de twee je oplaadt. Het voelt alleen inefficiëntier om dit je via de batterij te doen, maar of je die inefficiëntie nu in je huis verbruik stopt, of in je EV, maakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er wordt nogal wat gegoochelt met kW en kWh's.

Laden van een EV gebeurt in kW, de geladen hoeveelheid is in kWh...

Laden van een EV tijdens de dag in NOM gaat best goed als je voldoende PV en batterij capaciteit hebt. Hangt natuurlijk van ieder zijn persoonlijke situatie af.

Ik laad bijvoorbeeld tijdens de dag standaard op 4 kW als de zon schijnt. Dikwijls is er voldoende PV (max 10 kW piek PV aanwezig) vermogen om dit te dekken, maar als er bijvoorbeeld bewolking komt of de warmtepomp draait of de wasmachine en vaatwas nemen teveel vermogen dan springen de batterijen bij. Omgekeerd, als er meer PV vermogen is dan de 4 kW voor de EV dan worden de 3 Marsteks weer bijgeladen. En op echte zomerdagen zet ik de EV lader op 6 of 7 kW;

Dit gebeurt allemaal met gratis PV stroom, en ja daar zal verlies zijn, maar verlies van gratis stroom kost nog altijd niets. Hier in België krijg je immers maar ongeveer 2 cent per kWh die je in het net injecteert.

Conclusie : Marsteks kunnen wel degelijk zeer nuttig zijn bij gebruik van EV laden in NOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathiasc
DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:44:
Er wordt nogal wat gegoochelt met kW en kWh's.

Laden van een EV gebeurt in kW, de geladen hoeveelheid is in kWh...

Laden van een EV tijdens de dag in NOM gaat best goed als je voldoende PV en batterij capaciteit hebt. Hangt natuurlijk van ieder zijn persoonlijke situatie af.

Ik laad bijvoorbeeld tijdens de dag standaard op 4 kW als de zon schijnt. Dikwijls is er voldoende PV (max 10 kW piek PV aanwezig) vermogen om dit te dekken, maar als er bijvoorbeeld bewolking komt of de warmtepomp draait of de wasmachine en vaatwas nemen teveel vermogen dan springen de batterijen bij. Omgekeerd, als er meer PV vermogen is dan de 4 kW voor de EV dan worden de 3 Marsteks weer bijgeladen. En op echte zomerdagen zet ik de EV lader op 6 of 7 kW;

Dit gebeurt allemaal met gratis PV stroom, en ja daar zal verlies zijn, maar verlies van gratis stroom kost nog altijd niets. Hier in België krijg je immers maar ongeveer 2 cent per kWh die je in het net injecteert.

Conclusie : Marsteks kunnen wel degelijk zeer nuttig zijn bij gebruik van EV laden in NOM.
en laat dit nu exact de use case zijn waarom ik er gisteren ook bestelde :)

De EV bijladen doe ik met evcc, dan heb ik er geen omkijken meer naar.
Pagina: 1 ... 227 ... 283 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.