doobieters schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:48:
Goedemorgen,
Ik kwam onderstaande deal tegen voor de Marstek thuisbatterij:
--
Marstek 5kWh stekkerbatterij V2
☀️ ZOMERACTIE! ☀️
Laat deze zonnige dagen niet verloren gaan! Met de Marstek 5kWh stekker batterij sla je al je opgewekte zonne-energie slim op, zodat je het kunt gebruiken wanneer jij het nodig hebt. 🔋⚡
💰 Van €1899 NU voor slechts €1299 – OP=OP!
✅ Plug & Play installatie
✅ Bespaar op je energierekening
✅ Meer rendement uit je zonnepanelen
✅ Officieel geautoriseerde Marstek Distributeur
Waarom zou je jouw kostbare zonne-energie zomaar terugleveren voor een paar centen, terwijl je het zelf kunt gebruiken?
Grijp nu je kans en profiteer van deze zonnige deal!
--
Wij willen graag overtollige zonnenergie opvangen en later teruggeven naar onze elektrische auto. Nu vraag ik me af: hoe plug and play is dit? Ik heb momenteel 1 p1 poort en die is bezit door de load balancing van onze laadpaal. Kan ik daar simpelweg een splitter tussen zetten? En moet ik dan nog ergens op letten? Ik lees ook dat je 'm dan moet aansluiten op een stopcontact binnen dezelfde groep, moet dat specifiek een vast stopcontact zijn of mag dat ook via een stekkerdoos.
Verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Excuses voor deze vragen van een leek.
Die actie is waarschijnlijk omdat er een nieuwe versie aankomt en ze van de oude voorraad af willen. Maar daar is overigens niks mis mee.
Om te beginnen zou ik de TS lezen. Daar staat heel veel informatie in. Want aansluiten op dezelfde groep? Als wat? Maar dat hoeft in elk geval niet en die informatie komt ook niet hier vandaan denk ik.
Maar als je de batterij op 800 W ontladen laat staan, ga je niet snel veel vermogen de auto inpompen. Misschien als je een hybride hebt dat het haalbaar is, maar anders gaat het heel lang duren.
De batterij kan standaard met 2500 W laden en 800 W ontladen. 2500 W laden kan je beter wel doen via een vast stopcontact: er loopt dan best wat stroom voor lange tijd.
Als je de batterij op een compleet eigen groep zou kunnen zetten kan je hem ontgrendelen naar 2500 W ontladen, maar, en dat is verder niet persoonlijk, gezien de vraag over groepen en opladen via een stekkerdoos, lijkt mij dat geen goed idee.
Ook zal je het P1 signaal moeten splitten als je NOM wil draaien met de batterij. Maar als de laadpaal aan 'load balancing' doet (wat ik aanneem dat eigenlijk gewoon laden op zonnestroom betekent), dan gaan zowel de laadpaal als de batterij vechten om zonnestroom. Je kunt namelijk aan de P1 data niet zien welke stroom uit de zonnepanelen komt en welke uit de batterij. Het kan dus zijn dat de batterij gaat ontladen en de laadpaal dit ziet als zonnestroom. Dus dat is waarschijnlijk niet netjes te regelen zonder externe sturing.