mathiasc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

en laat dit nu exact de use case zijn waarom ik er gisteren ook bestelde :)

De EV bijladen doe ik met evcc, dan heb ik er geen omkijken meer naar.
Let wel op dat als je de auto wil laden op zonnestroom (via EVCC) en de Marstek ook, dat ze beide niet meer kunnen zien welke stroom nu van de zon komt, en welke uit de batterij. Het kan dus zijn dat de Marstek de rol van de zon gaat overnemen en gaat terugleveren aan de auto.

Als de laadpaal tegen zijn vermogenslimiet aanzit (of dus een vast limiet heeft zoals bij ~DSSW) gebeurt dit minder aangezien de Marstek dan ziet dat de rest overschot is en gaat afschalen. Maar als de laadpaal dynamisch kan schakelen zal hij met plezier ook stroom van de batterij afnemen en deze zal het ook met plezier gaan leveren. Zo komt die natuurlijk niet vol gedurende de dag.

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 15:55

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

olympusdenk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Met dynamisch ben je niet zo gebaat, financieel in ieder geval, om NOM te draaien omdat ‘s ochtends je er nog veel voor krijg iets wat de AI mode praktisch gezien doet. Daarom draai ik zelf op dit moment een manueel schema waar ik de drie goedkoopste uren oplaad (meestal 12-15:00) en de twee duurste uren (meestal 19-21:00) op vol vermogen ontlaad olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Zo doe ik het ook. Al was het voor mij lastig om dit uit mijn denksysteem te krijgen. Pas na 1 maand NOM met Dyn.contract. merkte ik dat ik eerder geld 'verloor' met Accu's. Nu met Modbus laat ik HA de duurste 3 en goedkoopste 3 uren selecteren en respectievelijk ontladen/laden met 2kW ongeacht zonnestroom op dat moment (mits in winstdrempel 0,075 euro per kWh voor terugverdienen MT en RTE). Nu zit er weer gemiddeld 1,50 euro per dag winst in tov van geen accu. Dus ben daar wel tevreden mee.

Ik draai nog wel 3 accu simulaties ernaast om de NOM te monitoren, maar die zakt alleen maar verder weg. Heb je een vast of variabel contract in NL dan kan het wel uit. Ook als Saldering weg is. Maar voor nu, is het puur spelerij om met Dynamisch contract NOM te willen draaien.
Althans is dat mijn ervaring. Kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien maar dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-10 20:11
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Let wel op dat als je de auto wil laden op zonnestroom (via EVCC) en de Marstek ook, dat ze beide niet meer kunnen zien welke stroom nu van de zon komt, en welke uit de batterij. Het kan dus zijn dat de Marstek de rol van de zon gaat overnemen en gaat terugleveren aan de auto.

Als de laadpaal tegen zijn vermogenslimiet aanzit (of dus een vast limiet heeft zoals bij ~DSSW) gebeurt dit minder aangezien de Marstek dan ziet dat de rest overschot is en gaat afschalen. Maar als de laadpaal dynamisch kan schakelen zal hij met plezier ook stroom van de batterij afnemen en deze zal het ook met plezier gaan leveren. Zo komt die natuurlijk niet vol gedurende de dag.
de bedoeling is de marstek aan evcc te hangen, daar zie je mooi welk overschot er nog is en met welk vermogen de batterij kan bijladen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:33
Ik heb nu spullen van HW in huis (P1 meter en watermeter). Via Energy+ abo heb ik mijn Solaredge omvormer gekoppeld. Hierdoor ben ik automatisch gaan kijken naar de HW thuisbatterij. Deze is duurder/gelijk geprijsd aan die van Marstek. Echter Marstek biedt dubbele capaciteit, wat natuurlijk interessant is.
Aangezien ik al een P1 meter heb, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met de meter van HW. Werkt de Marstek accu goed met de P1 meter van HW? Ik heb veel gelezen, maar veel wisselende ervaringen. Is dit nu stabiel? Heeft de P1 meter van Marstek nog toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 20:26
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:35:
Heb een kortingscode van Duravolt doorgekregen, voor degene die er nog 1 willen bij bestellen of op een scherpe actie aan het wachten waren.

[...]
Hij staat hier nog geen 2 weken en ik hoorde mn vader er ook al over. Ik zeg joh er is nu ook een kortingscode. "Oh ik ga er meteen eentje bestellen dan" :+

Hij gaat voor eentje (voorlopig) en heeft al een HW P1 meter, ben benieuwd hoe het voor hem gaat werken. Hebben maar een paar PV paneeltjes maar wel een dynamisch contract.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:43:
Ik heb nu spullen van HW in huis (P1 meter en watermeter). Via Energy+ abo heb ik mijn Solaredge omvormer gekoppeld. Hierdoor ben ik automatisch gaan kijken naar de HW thuisbatterij. Deze is duurder/gelijk geprijsd aan die van Marstek. Echter Marstek biedt dubbele capaciteit, wat natuurlijk interessant is.
Aangezien ik al een P1 meter heb, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met de meter van HW. Werkt de Marstek accu goed met de P1 meter van HW? Ik heb veel gelezen, maar veel wisselende ervaringen. Is dit nu stabiel? Heeft de P1 meter van Marstek nog toegevoegde waarde?
Eén Marstek batterij werkt perfect met de HW P1 meter.

Enkel als je meerdere marsteks wil plaatsen heb je de Marstek CT002 of CT003 nodig.

Op dit moment zeker mooie actie voor de Marstek : identieke prijs als de Home Wizard maar dubbele capaciteit en je kan laden en ontladen aan 2500 W en dat is een zeer groot voordeel.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:18

EDB

Hier sinds kort 1 Marstek met de P1 meter van HW. Had eerder ook een bestelling lopen voor een batterij van HW maar heb die geannuleerd. Werkt hier prima. Installeren was binnen een paar minuten klaar en werkt sindsdien NOM. Geen verbindings problemen. Heb hier Ziggo internet met 4 stuks Deco M4 standaard Mesh.
Voordeel van de Marstek: snelle levering, meer capaciteit en noodstroom.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EDB schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Hier sinds kort 1 Marstek met de P1 meter van HW. Had eerder ook een bestelling lopen voor een batterij van HW maar heb die geannuleerd. Werkt hier prima. Installeren was binnen een paar minuten klaar en werkt sindsdien NOM. Geen verbindings problemen. Heb hier Ziggo internet met 4 stuks Deco M4 standaard Mesh.
Voordeel van de Marstek: snelle levering, meer capaciteit en noodstroom.
Top, ja werkt prima icm de Deco M4 setjes!
En niet te vergeten veel minder storingen en vreemde meldingen.
RTE is ook gelijk begrijp ik uit de berichten van de verschillende topics!

Vergeet niet ook eens te kijken in de andere Marstek topics:

Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• meesje
@DSSW @EDB Dank voor jullie reacties! Ik was een beetje terughoudend wat betreft Marstek. Ik had best wat negatieve berichten gelezen (ook over service en garantie), maar volgens mij is het produkt steeds beter.
Ik wil het bij 1 batterij houden, dus dan volstaat de HW P1 meter. Fijn om te horen dat Marstek nu goed werkt met deze meter. Het geeft wel een goed gevoel om niet alles van 1 fabrikant/leverancier te hebben. Het combineren van de verschillende produkten ga ik wel doen middels Home Assistant. Dit brengt me wel bij de volgende vraag: is er een home Assistant integratie? Of moet je hiervoor best veel ‘knutselen’? Dat vind ik wel het voordeel van HW: “works with home Assistant”.

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 08:55
Mattie112 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Hij staat hier nog geen 2 weken en ik hoorde mn vader er ook al over. Ik zeg joh er is nu ook een kortingscode. "Oh ik ga er meteen eentje bestellen dan" :+

Hij gaat voor eentje (voorlopig) en heeft al een HW P1 meter, ben benieuwd hoe het voor hem gaat werken. Hebben maar een paar PV paneeltjes maar wel een dynamisch contract.
Haha, ik herken het.
Mensen hebben vaak het idee (wat vaak ook nog wel is) dat een thuisbatterij handen vol geld moet kosten.
Als ik dan zeg wat deze kost zijn velen snel geïnteresseerd. :9

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:12:
@DSSW @EDB Dank voor jullie reacties! Ik was een beetje terughoudend wat betreft Marstek. Ik had best wat negatieve berichten gelezen (ook over service en garantie), maar volgens mij is het produkt steeds beter.
Ik wil het bij 1 batterij houden, dus dan volstaat de HW P1 meter. Fijn om te horen dat Marstek nu goed werkt met deze meter. Het geeft wel een goed gevoel om niet alles van 1 fabrikant/leverancier te hebben. Het combineren van de verschillende produkten ga ik wel doen middels Home Assistant. Dit brengt me wel bij de volgende vraag: is er een home Assistant integratie? Of moet je hiervoor best veel ‘knutselen’? Dat vind ik wel het voordeel van HW: “works with home Assistant”.
Nee daarvoor moet je best veel knutselen. Maar aan de andere kant zijn er ook een hoop Tweakers die al dingen kant en klaar hebben gemaakt. Dus ja, of je het dan nog steeds veel knutselen vindt, ligt aan je interesses en vaardigheden.

In de TS staan links naar verschillende sturingsmogelijkheden. Zie vooral ook het Modbus topic en bepaal zelf of je dat wil knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-10 14:55
Mijn ervaring is dat de Marstek CT003 een stuk sneller reageert dan de Home Wizard P1 meter.
Bij de HW P1 meter regelt hij bij mij ongeveer elke 12-13 seconden, vooral bij wisselende loads (condensdroger, geen warmtepomp) merkte ik dat de Marstek hierdoor vaak te laat reageert.

Met de Marstek CT003 is de reactietijd ongeveer 2-3 seconden, dat werkt voor mij in ieder geval een stuk beter.

De Marstek CT003 is wel erg gevoelig hoe je hem aansluit. Ik heb hem nu stabiel aangesloten via de Home Wizard Active P1 splitter, maar hij werkt alleen goed op 1 van de 3 poorten.

Op 1 poort heeft hij helemaal geen verbinding, op en andere poort werkt hij ongeveer 25% van de tijd goed, de rest van de tijd geeft hij geen waardes. Op de laatste poort die ik geprobeerd heb draait hij nu een aantal dagen stabiel met een reactietijd van 2-3 seconden.

MTVenus v2 v153 CT003 v117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 20:26
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Nee daarvoor moet je best veel knutselen. Maar aan de andere kant zijn er ook een hoop Tweakers die al dingen kant en klaar hebben gemaakt. Dus ja, of je het dan nog steeds veel knutselen vindt, ligt aan je interesses en vaardigheden.

In de TS staan links naar verschillende sturingsmogelijkheden. Zie vooral ook het Modbus topic en bepaal zelf of je dat wil knutselen.
En met de API die er aan komt is er straks (naar verwachting) meer mogelijk zonder extra hardware.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:44
https://www.ad.nl/economi...kooptelefoontje~a761a2ea/
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor te rooskleurige reclames over thuisbatterijen. Sommige verkopers doen onrealistische beloftes over opbrengsten, makkelijke installatie en snelle terugverdientijd, soms zelfs via ongevraagde telefoontjes of sociale media.
Volgens de ACM zijn thuisbatterijen technisch en financieel complexe producten, waarbij ook onzekere factoren zoals toekomstige energieprijzen een rol spelen. Ze adviseert consumenten om grondig onderzoek te doen naar modellen, prijzen en financieringsvoorwaarden, en verwijst naar Milieu Centraal voor onafhankelijke informatie.
Milieu Centraal is kritisch: een standaard thuisbatterij (ca. 6 kWh) is vaak te klein om zonnestroom volledig op te slaan in de zomer en te vullen in de winter. Bovendien zijn ze duur en hebben ze een aanzienlijke milieu- en klimaatimpact, waardoor ze op dit moment weinig financieel of ecologisch voordeel bieden.

[ Voor 77% gewijzigd door Pakhaas op 14-08-2025 16:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:36
“ Toezichthouder waarschuwt voor thuisbatterijen: ‘Schaf er niet zomaar een aan via verkooptelefoontje’”

Koop gewoon NOOIT iets via een verkoop telefoontje !

Geen accu, energiecontract of crypto of wat dan ook. 8)7

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
eatme schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

“ Toezichthouder waarschuwt voor thuisbatterijen: ‘Schaf er niet zomaar een aan via verkooptelefoontje’”

En ook niet aan de deur. ‘Special price for you’ bestaat niet. Online soortgelijke deals of beter.

• Pakhaas
[...]

Precies...

• meesje
Gezien de prijs/opslag verhouding vrij gunstig is, ben ik in dit product geïnteresseerd. Ondertussen er best al veel over gelezen. Het voelt echt als een product voor een tweaker. :) Niet voor niks dit mooie topic.
Aan de ene kant mooi om binnen eenzelfde eco systeem te blijven (bv HW) maar aan de andere voelt het juist goed om niet alles onder 1 vlag te hebben.
Daarom ben ik een beetje terughoudend met de constructie van bv Zonneplan of Tibber. Je bent ook verplicht om een energie contract via hun af te sluiten. Het zal me niet verbazen dat er over een tijdje weggeving ontstaat om deze koppelverkoop tegen te gaan en dat men bv verplicht is om API’s publiekelijk beschikbaar te maken.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:57
[...]

Inderdaad.. net zoals iets mooier voorstellen dan het werkelijk is. Dat is ook van alle tijden van toepassing en in zowat elke mogelijke sector, met de autosector als grootste voorbeeld. Mensen moeten ook gewoon gezond verstand gebruiken.. en tevens realistische verwachtingen hebben.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:12:
Als je kennis hebt van HA zal dat knutselen wel meevallen. Ik heb 18 januari de eerste geïnstalleerd en begin juni de tweede. Allebei op nom gezet en werkt goed. Ben wel geïnteresseerd in HA maar ga zolang er aan nettarieven niets verandert geen extra besparing kunnen realiseren als ik de MT in HA zet buiten wat extra grafiekjes.Wil in de winter me wel eens verdiepen in HA en modbus

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:44:
Gezien de prijs/opslag verhouding vrij gunstig is, ben ik in dit product geïnteresseerd. Ondertussen er best al veel over gelezen. Het voelt echt als een product voor een tweaker. :) Niet voor niks dit mooie topic.
Aan de ene kant mooi om binnen eenzelfde eco systeem te blijven (bv HW) maar aan de andere voelt het juist goed om niet alles onder 1 vlag te hebben.
Je kan een HW Energy Socket gebruiken om de Marstek te monitoren in HW (en de HW Energy Display). Misschien niet zo naadloos als de HW Batterij, maar goed genoeg voor mij 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumper2110
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 21:27
Zo, ik maak ook deel uit van de familie!

Zoals ik hier al vaker gelezen heb, had ik eerst ook een HomeWizard batterij besteld, maar die dan toch maar geannuleerd en voor €1355 een Marstek gekocht, en die na 2 dagen (in plaats van 2 maanden bij HW) ontvangen.

Zeer benieuwd naar mijn eigen ervaringen de komende tijd 😎🌞

[ Voor 4% gewijzigd door Jumper2110 op 14-08-2025 15:28 . Reden: Bericht onvolledig ]

Marstek Venus E 5kw - HW P1 - Fronius Primo 5.0-1

• meesje
Jumper2110 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:58:

Zoals ik hier al vaker gelezen heb, had ik eerst ook een HomeWizard batterij besteld, maar die dan toch maar geannuleerd en voor €1355 deze na 2 dagen (in plaats van 2 maanden bij HW) ontvangen.

Waar heb je deze besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kijk hier eens...
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:29:
Voor degene die een goedkope thuisbatterij willen (die veel tweakers support heeft ;) )

Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)

- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1299 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming)
- Nu ook op de Synergrid lijst voor Belgie (let op, wel met CT002 ;) )

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:05
De_Sint schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Zo doe ik het ook. Al was het voor mij lastig om dit uit mijn denksysteem te krijgen. Pas na 1 maand NOM met Dyn.contract. merkte ik dat ik eerder geld 'verloor' met Accu's. Nu met Modbus laat ik HA de duurste 3 en goedkoopste 3 uren selecteren en respectievelijk ontladen/laden met 2kW ongeacht zonnestroom op dat moment (mits in winstdrempel 0,075 euro per kWh voor terugverdienen MT en RTE). Nu zit er weer gemiddeld 1,50 euro per dag winst in tov van geen accu. Dus ben daar wel tevreden mee.

Ik draai nog wel 3 accu simulaties ernaast om de NOM te monitoren, maar die zakt alleen maar verder weg. Heb je een vast of variabel contract in NL dan kan het wel uit. Ook als Saldering weg is. Maar voor nu, is het puur spelerij om met Dynamisch contract NOM te willen draaien.
Althans is dat mijn ervaring. Kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien maar dan hoor ik dat graag.
€1,50 winst per dag met 1 MT? Hoe doe je dat :o

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Als je kennis hebt van HA zal dat knutselen wel meevallen. Ik heb 18 januari de eerste geïnstalleerd en begin juni de tweede. Allebei op nom gezet en werkt goed. Ben wel geïnteresseerd in HA maar ga zolang er aan nettarieven niets verandert geen extra besparing kunnen realiseren als ik de MT in HA zet buiten wat extra grafiekjes.Wil in de winter me wel eens verdiepen in HA en modbus
Ik had ook totaal geen kennis van HA.

Maar door de hulp van een aantal tweakers en wat ondersteuning in Youtube fimpjes er in geslaagd om alles in HA te krijgen, inclusief wat sockets en meters van HW en Shelly.

Alles op een Mini PCtje van GMKTec van 102€ euro gezet. PC draait onder Windows 11 en kan je gebruiken als een gewone PC. Daar Oracle Virtual Box Manager op geïnstalleerd en in die Box de HA geïnstalleerd. Een paar add on's toegevoegd om de Marsteks via MQTT in te lezen.

Uiteindelijk alles aan de praat gekregen na wat zoeken en vloeken maar wel heel veel bijgeleerd.
Nu bezig aan een projectje om op een 12" tablet ( die is ondertussen onderweg) een kiosk te maken die ik mooi aan de muur kan hangen en waar ik op 1 beeld mijn gans systeem kan monitoren en sturen. ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumper2110
Of voor wie in België wil bestellen, zoals ik dus deed:

Tubotek.be 😎

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 15:55

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Gohf046 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

€1,50 winst per dag met 1 MT? Hoe doe je dat :o
2 MT's

• Pakhaas
Ik ben even bezig geweest met ChatGPT om eens door te rekenen of de batterij voor ons momenteel een goede investering is. Misschien leuk om hier even te delen:
Kerncijfers uit jouw situatie

Jaarverbruik: 2.500 kWh, ZP-opwek: 5.836 kWh, direct verbruik: 20% (= 1.167 kWh).

Surplus zonder batterij: ca. 3.336 kWh per jaar.

Batterij 5,12 kWh → effectief per cyclus ~4,15 kWh; 240 dagen/jaar → je kunt ca. 995 kWh/jaar verleggen van terugleveren naar eigen gebruik.

Resultaat (per jaar)

Case A – saldering actief + boete vast (niet te verminderen): je verliest ~€122/jaar (minder uitbetaalde teruglevering). Terugverdienen: niet.

Case B – geen salderingvoordeel (winst = afnameprijs – TLV = €0,2467 – €0,1230 = €0,1237/kWh), boete vast: ~€123/jaar besparing → terugverdientijd ~11,0 jaar.

Case C – B + boete volledig vermijden (optimistisch): ~€708/jaar → terugverdientijd ~1,9 jaar.

Case D – B + boete evenredig omlaag met 995/3336 ≈ 30%: ~€299/jaar → terugverdientijd ~4,6 jaar.

👉 De financiële sleutel is hoe jouw €585 “terugleverboete” wordt berekend.

Als die vast is (je betaalt ‘m ongeacht kWh of blijft in dezelfde staffel), dan is de batterij financieel matig (11 jaar) of zelfs negatief bij volledige saldering.

Als die (deels) daalt bij minder teruglevering, dan wordt de batterij snel aantrekkelijk (2–5 jaar).
Daarna heb ik de staffels van de terugleverboete doorgegeven.
Nieuwe uitkomst (met door jouw leverancier opgegeven 5.723 kWh export)

Export zonder batterij: 5.723 kWh/jaar → fee zonder batterij = €585 (volgens je staffel).

Batterij verschuift: 995 kWh/jaar (5,12 kWh * 0,9 * 0,9 ≈ 4,15 kWh per cyclus × 240 dagen ≈ 995).

Export met batterij: 4.728 kWh/jaar → fee met batterij = €482.

Besparing op energie (import vs. teruglevering): 995 × (€0,2467 − €0,1230) = €123,08/jaar.

Besparing op fee: €585 − €482 = €103,00/jaar.

Totale jaarbesparing: €226,08/jaar.

Terugverdientijd: €1.360 / €226,08 ≈ 6,0 jaar.

Waarom dit anders is dan mijn eerdere berekening

Mijn eerdere (jaarbasis) berekening telde export als “PV − direct gebruik − wat je jaarlijks net nodig had” en kwam op ~3.336 kWh export. Omdat jouw leverancier dagelijks nettoert (per dag berekenen ze of je netto exporteert), is de opgetelde jaarexport veel hoger: 5.723 kWh. Dat verhoogt in jouw geval de oorspronkelijke fee (zonder batterij) en vergroot daardoor óók de potentiële fee-besparing wanneer de batterij export reduceert — vandaar dat de totale besparing en daarmee de terugverdientijd iets gunstiger uitpakken dan in mijn eerste tabel (6,0 jr versus 6,4 jr eerder).

Belangrijke aannames en aandachtspunten

Ik blijf uitgaan van dat de batterij daadwerkelijk 995 kWh/jaar van export naar eigen verbruik verschuift. Dat is realistisch voor jouw inputs (240 cycli/jaar × bruikbare capaciteit), maar in de praktijk hangt het af van dagprofielen en of de batterij elke dag vol kan laden uit PV.

Als de batterij niet elke dag volledig kan laden (bijv. bewolkte dagen), daalt de verschuiving en nemen je besparingen af.

De staffels gebruik ik zoals je hebt opgegeven (incl. BTW).

Als je wilt, kan ik nu zonder extra vragen direct één of meer van deze aanvullingen voor je uitrekenen:

gevoeligheid op aantal cycli per jaar (bijv. 200 / 240 / 320 dagen),

effect als de batterij minder/more bruikbare capaciteit heeft (andere DoD of rendement),

of ik het per-dag-simulatieer (meer realistisch maar vraagt per-dag profiel of geschatte dagcurve).

Wil je dat ik meteen één van die vervolgberekeningen uitvoer? Zo ja: kies er één (sensitiviteit op cycli / andere efficiency / per-dag simulatie) en ik reken het direct door.

• Pakhaas
En wel mooi om te zien dat de EV die we hebben gekocht het plaatje ook weer beïnvloed. Doordat de EV ook een gedeelte van de stroom nodig heeft die anders de batterij in gaat (op minder zonnige dagen) zal de terugverdientijd langer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:56
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

Dat laatste is inderdaad wel een nuance die vaak mist: als je de EV toch van netstroom zou moeten laden en de inhoud van de batterij anders in je huis dumpt, maakt het geen verschil van welk van de twee je oplaadt. Het voelt alleen inefficiëntier om dit je via de batterij te doen, maar of je die inefficiëntie nu in je huis verbruik stopt, of in je EV, maakt niet uit.
ook dit is ook use case specifiek ... mijn eigen voorbeeld (real use case) zijnde:
- ik verbruik 's nachts een 4 kWh ... dus één lading MT
- auto laden doe ik aan 4.1 kWh
- heb zonnepanelen en inverter van 5.5 kWh ...
- als ik 's ochtends pas om 9 uur mijn auto oplaad, dan is de batterij deels al geladen (meestal al naar 4kWh of meer), maar heb ik nog geen volle 5 kWh van ZP stroom. Dus dan laad ik deels zonnestroom en deels van batterij ... tegen 11 uur is dat van de ZP volledig - niets meer van batterij - tegen 15 uur is batterij ook volledig opgeladen maar begint de auto terug van ZP en batterij te laden (ZP leveren niet meer voldoende voor en auto en huis) - tegen 16 a 17 haal ik auto los zodat batterij terug kan laden naar de 5 kWh voor een nacht terug te doen ...

Op die manier slaag ik er vele (vooral de onnige dagen en als ik thuis ben) om 2x een batterij op en af te laden ... zeer voordelig dus ...
Op die manier blijft mijn huisverbruik en EV laden op >90% van ZP, dus echt maar klein deel van GRID.
Ik denk nog een tweede bij te schakelen net om wat minder "aandachtig" het schema te moeten volgen ... niet dat dat financieel veel extra gaat opleveren maar gewoon minder planning enzo voor eenzelfde rendement ...

Voila - use case waar dat perfect gaat ... een real life use case in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door vifra op 14-08-2025 13:49 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

• vifra
Pakhaas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:38:
En wel mooi om te zien dat de EV die we hebben gekocht het plaatje ook weer beïnvloed. Doordat de EV ook een gedeelte van de stroom nodig heeft die anders de batterij in gaat (op minder zonnige dagen) zal de terugverdientijd langer worden.
hangt van hoe je oplaad hé ... kan sneller gaan (zie vorige post) of net trager ...

factor van terugverdientijd als je NOM draait:
- hoeveel kWh laad / ontlaad bij zon (dus overdag) is mogelijk in uw use-case
- hoeveel kWh ontlaad nodig 's nachts.

max aantal batterijen wordt bepaald door hoeveelheid dat je kan laden (ZP opbrengst - verbruik overdag huis en dergelijke) alsook de hoeveelheid ontladen (benodigd dag niet opgevangen door ZP opbrengst + nacht) ... whatever het kleinste getal is eigenlijk het max. aantal kWh je nuttig nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door vifra op 14-08-2025 13:56 ]

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:44
Hallo Tweakers,
Ik heb nu Home Assistant op Windows11 ook draaiend gekregen (zie ondertaande foto).
Was even puzzelen om de Home Wizard P1 (via IP-adres) te laten detecteren (blijkt eraan te liggen dat je UpNp op je router moet enabelen).

2 Vraagjes van een HA newbie:
-1 Zijn er nog meer tips/tricks die je in de router of config moet aanzetten om straks goed met o.a. de batterij te kunnen communiceren?
-2 hoe kun je op een nette manier de HA-image dat in Oracle Virtual Box draait afsluiten bij de prompt "ha >"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRug1b4fiOf40c8A2SsoUr2HSZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhKntxeX51IkzVQ0jE8FAfSV.jpg?f=fotoalbum_large

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

• antoinevromen
AI-optimalisatie
Deze modus is een uitbereiding op bovenstaande. In deze modus wordt als aanvulling op het opslaan van eigen zonnestroom, ook op de goedkoopste uren van de dag energie bijgeladen. Hiervoor wordt gekeken naar tarieven zoals die gelden op spot-markt voor energie.

Ik heb per toeval ontdekt door wat te spelen met de AI-modus dat in aanvulling van bovenstaande uit de TS de batterij in AI-modus NIET ontlaadt gedurende de 2 goedkoopste uren van de dag. Was misschien impliciet wel te verwachten vanuit dynamisch contract geredeneerd, maar verbaasde mij toch dat de batterij bij tekort aan zonnestroom niet NOM hanteerde gedurende die 2 goedkoopste uren, maar uit het net stroom liet trekken ofschoon de batterij vol was.

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

antoinevromen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:59:
Hallo Tweakers,
Ik heb nu Home Assistant op Windows11 ook draaiend gekregen (zie ondertaande foto).
Was even puzzelen om de Home Wizard P1 (via IP-adres) te laten detecteren (blijkt eraan te liggen dat je UpNp op je router moet enabelen).

2 Vraagjes van een HA newbie:
-1 Zijn er nog meer tips/tricks die je in de router of config moet aanzetten om straks goed met o.a. de batterij te kunnen communiceren?
-2 hoe kun je op een nette manier de HA-image dat in Oracle Virtual Box draait afsluiten bij de prompt "ha >"?

[Afbeelding]
Hoe wil je met de batterij communiceren? Ik zie dat je interesse hebt getoond in de lokale API, maar die is nog niet publiekelijk beschikbaar, dus daar kunnen we nog niets over zeggen. Overigens is er daar ook nog geen integratie voor (alhoewel dat daarna vast niet lang zal duren gezien de interesse hier).

Als je via Modbus wilt communiceren hebben we daar een ander uitgebreid topic voor en anders hebben we nog HM2MQTT, maar dat vereist wel weer wat uitgebreide setup.

De tweede vraag heeft eigenlijk niets meer met de Marstek te maken, dus tenzij het een klein antwoord vereist, kan je daarvoor beter uitwijken naar een HA topic of het HA forum.

• Druppeltje_
Pakhaas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:44:
Ik ben even bezig geweest met ChatGPT om eens door te rekenen of de batterij voor ons momenteel een goede investering is. Misschien leuk om hier even te delen:

[...]

Daarna heb ik de staffels van de terugleverboete doorgegeven.

[...]
Hoe kom je in berekening aan de surplus zonder batterij uit?
En in de 2de berekening staat hoeveel je zou exporteren zonder batterij.. maar dat is toch een heel ander berekening dan je erboven maakt? (Opbrengst PV - eigen onmiddellijk gebruik). Gelijk je het nu berekent zou ongeveer 100% van je PV geëxporteerd worden.
Of zit ik ergens verkeerd? >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Druppeltje_ op 14-08-2025 14:10 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
AI-optimalisatie
Deze modus is een uitbereiding op bovenstaande. In deze modus wordt als aanvulling op het opslaan van eigen zonnestroom, ook op de goedkoopste uren van de dag energie bijgeladen. Hiervoor wordt gekeken naar tarieven zoals die gelden op spot-markt voor energie.

Ik heb per toeval ontdekt door wat te spelen met de AI-modus dat in aanvulling van bovenstaande uit de TS de batterij in AI-modus NIET ontlaadt gedurende de 2 goedkoopste uren van de dag. Was misschien impliciet wel te verwachten vanuit dynamisch contract geredeneerd, maar verbaasde mij toch dat de batterij bij tekort aan zonnestroom niet NOM hanteerde gedurende die 2 goedkoopste uren, maar uit het net stroom liet trekken ofschoon de batterij vol was.
Dat verbaast mij dus niet. Het idee is op de twee goedkoopste uren te laden. Waarom zou je dan ook gaan terugleveren? Je kunt niet laden en terugleveren tegelijk. Dus dan zou de batterij gaan terugleveren en daarna weer laden en dit blijft dan oscilleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Hoe wil je met de batterij communiceren? Ik zie dat je interesse hebt getoond in de lokale API, maar die is nog niet publiekelijk beschikbaar, dus daar kunnen we nog niets over zeggen. Overigens is er daar ook nog geen integratie voor (alhoewel dat daarna vast niet lang zal duren gezien de interesse hier).

Als je via Modbus wilt communiceren hebben we daar een ander uitgebreid topic voor en anders hebben we nog HM2MQTT, maar dat vereist wel weer wat uitgebreide setup.

De tweede vraag heeft eigenlijk niets meer met de Marstek te maken, dus tenzij het een klein antwoord vereist, kan je daarvoor beter uitwijken naar een HA topic of het HA forum.
Nee ik wacht gewoon totdat de Locale Api voor iedereen beschikbaar komt, dus op dit moment geen behoefte om met de batterij te communiceren (maar dat is uiteindelijk wel het doel dat ik nastreef later als Local Api beschikbaar komt;). Ging mij er meer om hoe je de batterij dan in HA krijgt en hoe je dan vanuit HA ernaar kunt communiceren via bijv. ncat-voorbeeld dat hier eerder in een post voorbijkwam), maar ik begrijp dat voor HA een apart forum is. Ik ga dat forum eens opzoeken hier op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vifra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

ook dit is ook use case specifiek ... mijn eigen voorbeeld (real use case) zijnde:
- ik verbruik 's nachts een 4 kWh ... dus één lading MT
- auto laden doe ik aan 4.1 kWh
- heb zonnepanelen en inverter van 5.5 kWh ...
- als ik 's ochtends pas om 9 uur mijn auto oplaad, dan is de batterij deels al geladen (meestal al naar 4kWh of meer), maar heb ik nog geen volle 5 kWh van ZP stroom. Dus dan laad ik deels zonnestroom en deels van batterij ... tegen 11 uur is dat van de ZP volledig - niets meer van batterij - tegen 15 uur is batterij ook volledig opgeladen maar begint de auto terug van ZP en batterij te laden (ZP leveren niet meer voldoende voor en auto en huis) - tegen 16 a 17 haal ik auto los zodat batterij terug kan laden naar de 5 kWh voor een nacht terug te doen ...

Op die manier slaag ik er vele (vooral de onnige dagen en als ik thuis ben) om 2x een batterij op en af te laden ... zeer voordelig dus ...
Op die manier blijft mijn huisverbruik en EV laden op >90% van ZP, dus echt maar klein deel van GRID.
Ik denk nog een tweede bij te schakelen net om wat minder "aandachtig" het schema te moeten volgen ... niet dat dat financieel veel extra gaat opleveren maar gewoon minder planning enzo voor eenzelfde rendement ...

Voila - use case waar dat perfect gaat ... een real life use case in dit geval.
Klopt 100%. En inderdaad daar kruipt wat manuele tijd in. Een 2de MT zou het voor u heel wat makkelijker maken, gewoon alle 2 NOM en geen omkijken meer, je hebt dan ook 5 kW beschikbaar voor laden en ontladen. Doen zou ik zeggen die 2de ;) nu voor amper 1299€

• antoinevromen
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Dat verbaast mij dus niet. Het idee is op de twee goedkoopste uren te laden. Waarom zou je dan ook gaan terugleveren? Je kunt niet laden en terugleveren tegelijk. Dus dan zou de batterij gaan terugleveren en daarna weer laden en dit blijft dan oscilleren?
Ja dat was ook mijn eigen redenatie toen ik het vaststelde. Op dit moment heb ik een vast contract zonder terugleverkosten, dus verbaasde het mij in eerste instantie dat de batterij onder AI niet ook de NOM probeerde te houden, totdat ik zag dat het gele bolletje aangaf dat hij in een van die 2 goedkoopste uren stond. Mijn mindset is nog niet zo op dyn. contract ingesteld en de TS-tekst suggereerde voor mij NOM behalve t.b.v. opladen gedurende goedkope uren.

Bedankt voor de reactie.

• mathiasc
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Weet iemand wanneer die API zou publiek beschikbaar worden? Is er ergens een ETA gecommuniceerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:02
De duravolt versie (https://duravolt.nl/) is dat de V2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathiasc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:09
Die van mij komt van daar en is de V2.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

antoinevromen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Nee ik wacht gewoon totdat de Locale Api voor iedereen beschikbaar komt, dus op dit moment geen behoefte om met de batterij te communiceren (maar dat is uiteindelijk wel het doel dat ik nastreef later als Local Api beschikbaar komt;). Ging mij er meer om hoe je de batterij dan in HA krijgt en hoe je dan vanuit HA ernaar kunt communiceren via bijv. ncat-voorbeeld dat hier eerder in een post voorbijkwam), maar ik begrijp dat voor HA een apart forum is. Ik ga dat forum eens opzoeken hier op tweakers.
Dat snap ik, alleen met zo weinig informatie die we beschikbaar hebben, kunnen we eigenlijk nog niets zeggen. Je zal daar even op moeten wachten tot het beschikbaar is. Waarschijnlijk zal je niet rechtstreeks via HA netwerk pakketten gaan sturen naar de batterij: dat lijkt mij veel te omslachtig, alhoewel het technisch wel kan. Iemand zal een integratie moeten schrijven die dit implementeert. Die kan je als eindgebruiker daarna toevoegen en d.m.v. de gebruikersinterface dan instellen.

Ik vind het geen probleem om een klein beetje off-topic te gaan, maar het lijkt me niet de bedoeling om de hele installatie van HA hier uit te gaan diepen: dit topic krijgt al genoeg berichten en het gros van de mensen die dit topic leest heeft daar niets aan.
antoinevromen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Ja dat was ook mijn eigen redenatie toen ik het vaststelde. Op dit moment heb ik een vast contract zonder terugleverkosten, dus verbaasde het mij in eerste instantie dat de batterij onder AI niet ook de NOM probeerde te houden, totdat ik zag dat het gele bolletje aangaf dat hij in een van die 2 goedkoopste uren stond. Mijn mindset is nog niet zo op dyn. contract ingesteld en de TS-tekst suggereerde voor mij NOM behalve t.b.v. opladen gedurende goedkope uren.

Bedankt voor de reactie.
AI is echt alleen interessant op een dynamisch contract. Anders ben je net zo goed af om 'Zelfconsumptie' in te stellen. Alhoewel ik laatst ook de use-case zag om AI in de winter te gebruiken om er zo voor te zorgen dat de batterij in elk geval 1 keer per dag helemaal vol komt. Is op zich ook wel een leuke gedachte.
mathiasc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Weet iemand wanneer die API zou publiek beschikbaar worden? Is er ergens een ETA gecommuniceerd?
Nee nog niet. Vermoeden ligt tegelijk met de Venus V3, maar het blijft geduldig afwachten.

• meesje
mathiasc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Dit versimpelt enorm de integratie met Home Assistant. De huidige weg voor deze integratie vind ik te complex.
Edit: laat maar zitten, zie reactie hierboven :)

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 14-08-2025 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-10 15:16

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
ja we hebben de V2 in voorraad

• mathiasc
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Nee nog niet. Vermoeden ligt tegelijk met de Venus V3, maar het blijft geduldig afwachten.
de V3 komt eind deze maand uit dacht ik? nog even geduld dan.

• meesje
Jumper2110 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:58:

Zoals ik hier al vaker gelezen heb, had ik eerst ook een HomeWizard batterij besteld, maar die dan toch maar geannuleerd en voor €1355 deze na 2 dagen (in plaats van 2 maanden bij HW) ontvangen.

Hoe kom je op dit bedrag? Het is toch 1299 incl verzenden en P1 meter? Best een goede deal lijkt me. Maar ja, heb je wel een Duravolt batterij en een Marstek app. :)

• Pakhaas
Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

En in de 2de berekening staat hoeveel je zou exporteren zonder batterij.. maar dat is toch een heel ander berekening dan je erboven maakt? (Opbrengst PV - eigen onmiddellijk gebruik). Gelijk je het nu berekent zou ongeveer 100% van je PV geëxporteerd worden.
Hij doet de opwek - direct verbruik. Wij verbruiken 2500kwh per jaar, daar trekt hij direct verbruik vanaf en zo komt hij op de surplus.

Ik heb nog aangeven dat het direct verbruik al in die 2500kwh zit.
Uitgangspunten

Batterij: 5,12 kWh, 90% DoD × 90% round-trip, 240 cycli/jaar
→ bruikbare output ≈ 995 kWh/jaar (5,12×0,9×0,9×240).

Stroomprijs €0,2467/kWh, terugleververgoeding €0,1230/kWh.

Export zonder batterij (dag-netting): 5.723 kWh → fee €585.

Besparing per jaar (zonder EV)

Energie-arbitrage (995 kWh niet inkopen maar PV gebruiken):
995 kWh × (0,2467 − 0,1230) = €123,1/jaar

Lagere terugleverboete door minder export:
PV-in voor batterij = 995 / 0,90 ≈ 1.106 kWh → nieuwe export ≈ 5.723 − 1.106 = 4.617 kWh
Staffelfee €482 (band 4.500–5.000) → besparing €103/jaar

Totaal: €123,1 + €103 ≈ €226,1 per jaar
Indicatieve terugverdientijd: €1.360 / €226,1 ≈ 6,0 jaar
Met een EV komt er nog eens 100 euro per jaar besparing bij op, dus dan gaat de TVT al naar +/- 12 jaar.
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Hoe kom je op dit bedrag? Het is toch 1299 incl verzenden en P1 meter? Best een goede deal lijkt me. Maar ja, heb je wel een Duravolt batterij en een Marstek app. :)
Bij Duramotion wel. Andere leveranciers kunnen een hele andere prijs aanbieden.

Overigens is de Duravolt batterij ook gewoon een Marstek batterij. Anders dan de marketingnaam is er 0 verschil. Hij is zelfs niet eens bestickerd o.i.d. (zie TS).

• meesje
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Bij Duramotion wel. Andere leveranciers kunnen een hele andere prijs aanbieden.

Overigens is de Duravolt batterij ook gewoon een Marstek batterij. Anders dan de marketingnaam is er 0 verschil. Hij is zelfs niet eens bestickerd o.i.d. (zie TS).
Dat begrijp ik, maar de betreffende tweaker noemt een bedrag van 1355 euro en verwijst later naar de prijs van 1299 euro. Dat snap ik dus niet. Vandaar de vraag.

Op de site van Duravolt zie ik overigens staan:
Kan ik met de Duravolt handelen op de energiemarkt?
Ja, de Duravolt is uitgerust met een Energy Management System (EMS) dat automatisch energie inkoopt en verkoopt op gunstige momenten. Zo kunt u optimaal profiteren van dynamische energietarieven.

Dat klopt toch niet, want in de TS zie ik namelijk het onderstaande staan. Dus automatisch laden: ja, maar automatisch ontladen: nee. Toch?
Handelen met energie d.m.v. een dynamisch energiecontract
Dit was in het begin mogelijk. Echter na een firmware update is deze functie omgedoopt tot 'AI'. Deze modus kan wel op de goedkoopste uren van de dag laden, maar gaat daarna over op NOM strategie voor de rest van de dag. Je zal dit nu zelf moeten programmeren met behulp van externe aansturing.
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Dat begrijp ik, maar de betreffende tweaker noemt een bedrag van 1355 euro en verwijst later naar de prijs van 1299 euro. Dat snap ik dus niet. Vandaar de vraag.

Ja, de Duravolt is uitgerust met een Energy Management System (EMS) dat automatisch energie inkoopt en verkoopt op gunstige momenten. Zo kunt u optimaal profiteren van dynamische energietarieven.

Dat klopt toch niet, want in de TS zie ik namelijk het onderstaande staan. Dus automatisch laden: ja, maar automatisch ontladen: nee. Toch?
Dit was in het begin mogelijk. Echter na een firmware update is deze functie omgedoopt tot 'AI'. Deze modus kan wel op de goedkoopste uren van de dag laden, maar gaat daarna over op NOM strategie voor de rest van de dag. Je zal dit nu zelf moeten programmeren met behulp van externe aansturing.
Klopt, die tekst is incorrect. Het schijnt voor een korte periode wel mogelijk te zijn geweest (want het stond in de handleiding), maar dat was voor mijn tijd, dus kan het niet bevestigen.

• Druppeltje_
Pakhaas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Hij doet de opwek - direct verbruik. Wij verbruiken 2500kwh per jaar, daar trekt hij direct verbruik vanaf en zo komt hij op de surplus.

Ik heb nog aangeven dat het direct verbruik al in die 2500kwh zit.

[...]

Met een EV komt er nog eens 100 euro per jaar besparing bij op, dus dan gaat de TVT al naar +/- 12 jaar.
Maar je schrijft dat je PV installatie op 1 jaar 5836kWh opbrengt. En in je berekening zou je zonder batterij 5723kWh exporteren als je geen batterij hebt. Dus voorheen verbruikte jij maar 113kWh op het moment zelf (zoals in het je 2de kader staat)

• Pakhaas
Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Bij Vattenval wordt alles wat ik teruglever (dus voor het salderen al) meegenomen voor de terugleverboete.

Bijvoorbeeld dit is vanaf 15 november tot nu toe:
Zonnepanelen opwek: 5090kwh
Direct verbruik: 771kwh
Saldering 1024kwh
Teruglevering: 3295kwh

Vattenval zegt nu teruglevering tot nu toe: 4292kwh.

Zij rekenen alles wat je overdag teruglevert toe aan de terugleverboete.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16
Ik lees wisselende berichten over de laatste marstek baterij update.
Ik krijg deze update nu te zien bij het openen van de app.
Is deze nu veilig te installeren? En blijft de modbus communicatie ongemoeid op dezelfde manier?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 16:32

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Gisterenavond met de hoge prijzen lekker op vol vermogen staan terugleveren. Net voor dat hij klaar was heb ik toch nog wat meetingen gedaan betreffende de maximale temperaturen. De ribben waren niet aangenaam om vast te houden, maar lijken hun werk goed te doen. Interne temperaturen niet veel hoger dan de ribben zelf.

Omgevingstemperatuur was 28.5 graden celcius.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omNH_2tf1I3zCMR1Tqdg7Sme9LE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wu7pziu7utVSecBnOcPVJHcX.png?f=fotoalbum_large
Fig. 1: Grafiek MQTT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6jTFLln884jn_JLM8BWxCX2Sa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgtQ29lfOLToi2WBsoPx75YK.jpg?f=fotoalbum_large
Fig 2. Temperatuur Koelribben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bqpfJtSccRGhVOoV3ccyvkWO-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gParNJ4jLBCWo1SQ5zABODaN.jpg?f=fotoalbum_large
Fig. 3: Warmtebeeld

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:01
is dit of het modbus topic het beste om vragen te stellen over ervaringen met het uitlezen van de cell voltages
de lilygo via rs485 en esphome kan sinds enige tijd nu de max en min cell voltage uitlezen en ik vroeg me af wat de ervaringen daarmee zo nu zijn.

zelf zie ik een max van 3,6 en min 2,86 voltage

die zouden max 3,65 zijn ( bij 100% ) en 2,5 is toch helemaal leeg ( waar we niet willen zijn )

de laagste cel en hoogste bij "11%"soc verschilt zn 26mv bij volledig geladen zie ik 3,6 en 3,43
dus bij opgeladen ( zonder balanceren? ) zit er nog een verschil van 17mv wat ik best wel veel vind
had daar verwacht dat hij maar een paar mv zou zijn

na het laden zakt dit tot 8mv verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:18:
is dit of het modbus topic het beste om vragen te stellen over ervaringen met het uitlezen van de cell voltages
de lilygo via rs485 en esphome kan sinds enige tijd nu de max en min cell voltage uitlezen en ik vroeg me af wat de ervaringen daarmee zo nu zijn.

zelf zie ik een max van 3,6 en min 2,86 voltage

die zouden max 3,65 zijn ( bij 100% ) en 2,5 is toch helemaal leeg ( waar we niet willen zijn )

de laagste cel en hoogste bij "11%"soc verschilt zn 26mv bij volledig geladen zie ik 3,6 en 3,43
dus bij opgeladen ( zonder balanceren? ) zit er nog een verschil van 17mv wat ik best wel veel vind
had daar verwacht dat hij maar een paar mv zou zijn

na het laden zakt dit tot 8mv verschil
Ik denk dat je met die getallen nog aardig in je handen mag wrijven. Ik zit hier met minimaal 110 mV verschil wanneer leeg (en loopt alleen maar op naarmate het langer duurt) en ongeveer 50 mV wanneer vol en stabiel. Op het moment dat de batterij afslaat op 3,6 V is het verschil 170 mV...

Heb ooit wat geëxperimenteerd of ik de batterij kan laten balanceren, maar eigenlijk heeft het geen resultaat gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumper2110
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Euhm ik heb de Marstek versie besteld, dus niet die van Duravolt - ook al is dat hetzelfde - , en op de Belgische site die ik opgeef kost die €1355 incl verzending. Ik vewijs nergens naar een prijs van €1299?

Wat ik wel wilde, was een foto van de betreffende batterij meesturen in het bericht maar dat is blijkbaar mislukt, ik kreeg telkens een foutmelding. 🤷

Installeren was simpel maar lukte om de 1 of andere reden pas na meerdere pogingen, eerst om verbinding te maken met Bluetooth, en daarna om mijn wifi wachtwoord te accepteren. Maar opeens lukte het dan toch. 👍

[ Voor 11% gewijzigd door Jumper2110 op 14-08-2025 15:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M_N_M
  • Laatst online: 09-10 14:35
For what it’s worth: de marstek staat op de synergrid lijst:

https://www.synergrid.be/...e_NL-FR.pdf?1753992088463

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Klopt 100%. En inderdaad daar kruipt wat manuele tijd in. Een 2de MT zou het voor u heel wat makkelijker maken, gewoon alle 2 NOM en geen omkijken meer, je hebt dan ook 5 kW beschikbaar voor laden en ontladen. Doen zou ik zeggen die 2de ;) nu voor amper 1299€
Ah ja en neen; financieel haal ik mijn eerste batterij in 4 a 5 jaar er uit ... een tweede batterij zou al eerder rond de 10 jaar liggen dus of het rendeerd is niet zeker - dat het minder 'gedoe' is wel ...

2de batterij daar ik die niet nodig heb voor een nacht door ..; en daar ik geen 2de batterij met ZP overschot in de donkerdere maanden (gewoon op basis van 1 jaar dagmetingen waar 10kWh overschot op ZP is versus waar 5 kWh overschot is) uberhaupth kan opladen waardoor die minder rendabel is.
- martsek 1 zal waarschijnlijk 348x op en ontladen (full 4 kWh)
- marstek 2 zal maar 130x dit doen (full 4 kWh)

Chris96 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:53:
Ik lees wisselende berichten over de laatste marstek baterij update.
Ik krijg deze update nu te zien bij het openen van de app.
Is deze nu veilig te installeren? En blijft de modbus communicatie ongemoeid op dezelfde manier?
Is zeker veilig te installeren. Bij mij de eerste dagen na de update wat rare sprongen in de SOC en soms laden tijdens de nacht gedurende een korte periode aan ongeveer 800W. Maar dat heeft slecht een paar dagen geduurd.

Nu hebben ze blijkbaar hun soc calibratrie doorstaan en loopt alles weer perfect NOM. Heb de indruk dat ze zelfs dichter bij de nul blijven dan bij V151.

Voor mij verandert dat niks ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
Top, dan kunnen we hem in België eindelijk in gebruik nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayVnl
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-10 10:21
Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Zou dit dan ook gelden voor de Duravolt?
(Aangezien dit nagenoeg een identieke batterij is)

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-10 21:55
wrak schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:18:
[...]

Soort geruststellend als je niet de enige bent.
Ik stuur met de B2500 plugin van home assistant. Door de throttle ( Increase this value if you're seeing oscillations or instability with slow data sources.) op 3 sec te zetten lijkt er wat rust te komen. Beetje raar want mijn meter is een DSMR5.5 dus dat is geen langzame data source.
Ik heb 4 stuks dus dat gaat voor mij niet werken volgens mij. Vandaag bijna weer 1 kWh terug naar het net vanuit de batterijen, dat is niet oke. Het gaat ook zo tergend traag als hij moet corrigeren.
Heb teruggekeken maar eerder nooit dergelijk gedrag gehad…
Update:
Vandaag een zelfvoorziening van 77% terwijl ik nog gewoon voldoende kwh over had om pieken op te vangen, ook ruim 4 kwh van het net verbruikt.
Ik heb niks veranderd, voor de updates werkte het voor mij allemaal top en ik werk altijd maar met 1 batterij tegelijk dus dat kan het ook echt niet zijn…
Zijn geen cijfers waar ik blij van wordt…

Update2: Op 1 batterij getest met HW P1 ipv CT003 maar helaas dezelfde slechte resultaten als voorheen. Aansturing in de batterij zelf klopt ergens (voor mijn geval) in ieder geval niet.

[ Voor 27% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 16:18 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:01
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat je met die getallen nog aardig in je handen mag wrijven. Ik zit hier met minimaal 110 mV verschil wanneer leeg (en loopt alleen maar op naarmate het langer duurt) en ongeveer 50 mV wanneer vol en stabiel. Op het moment dat de batterij afslaat op 3,6 V is het verschil 170 mV...

Heb ooit wat geëxperimenteerd of ik de batterij kan laten balanceren, maar eigenlijk heeft het geen resultaat gehad.
holy shit

dat is wel erg veel moet ik zeggen
het word steeds erger?
heb je de laatste firmware e.d. ? gen 1 of gen 2?
Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

holy shit

dat is wel erg veel moet ik zeggen
het word steeds erger?
heb je de laatste firmware e.d. ? gen 1 of gen 2?
Ik vind het zelf ook veel inderdaad, maar kan er niet zo veel aan doen. Zolang je redelijke capaciteit haalt, gaat Marstek er waarschijnlijk niets aan doen.

Ik zit op 153.213 gen 1, nog even geen zin om naar 215 te gaan. Of het erger wordt weet ik niet. Volg het nog niet zo heel lang.

• vifra
Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

en nu nog uitvissen hoe je dat dan officieel registreert bij bvb fluvius ... die vraag na plug en play batterij model ook een omvormer te melden en daar stopt het dan ... (merk marstek voor omvormer niet gekend)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathiasc
vifra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

en nu nog uitvissen hoe je dat dan officieel registreert bij bvb fluvius ... die vraag na plug en play batterij model ook een omvormer te melden en daar stopt het dan ... (merk marstek voor omvormer niet gekend)
dan moet je mijn inziens niet willen heiliger zijn dan de paus. Ze is legaal volgens synergrid, maar je kan ze niet registeren bij Fluvius, dat is een hun probleem, niet het onze. Ze zadelen ons al met genoeg verplichte registraties op (omvormers, laadpalen, batterijen,), laat ze dan maar eerst eens maken dat ze zelf in orde zijn, ze kunnen je er in elk geval niet op afrekenen.

straks moeten ze ook nog de maat van je onderbroek weten om op je uitlaatgassen een taks te heffen volgens het aantal kwh output.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:02
mathiasc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

dan moet je mijn inziens niet willen heiliger zijn dan de paus. Ze is legaal volgens synergrid, maar je kan ze niet registeren bij Fluvius, dat is een hun probleem, niet het onze. Ze zadelen ons al met genoeg verplichte registraties op (omvormers, laadpalen, batterijen,), laat ze dan maar eerst eens maken dat ze zelf in orde zijn, ze kunnen je er in elk geval niet op afrekenen.

straks moeten ze ook nog de maat van je onderbroek weten om op je uitlaatgassen een taks te heffen volgens het aantal kwh output.
Inderdaad én met optie "lange of korte pijpen", 't zal nooit genoeg zijn :(

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vifra
mathiasc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

ik ruik een economisch model :henk

• KH9180
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-10 07:12
vifra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Nog even geduld vermoed ik, de administratie loopt altijd wat achter ;-)

• rb1213
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 18:28
KH9180 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Nog even geduld vermoed ik, de administratie loopt altijd wat achter ;-)
Fluvius loopt 20jaar achter :'(

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:32
Vanmorgen levering van twee batterijen en kon het natuurlijk weer niet laten. Uurtje later was de eerste al aan het laden. Voorlopig eens testen met slechts één van de twee en zien hoe ver ik geraak. Zijn natuurlijk geen goede dagen om conclusies uit te trekken met de overvloed aan zon.

Voorlopig met de HomeWizard P1 omdat die ook gas doorstuurt naar Home Assistant, waar de CT003 alleen elektriciteit lijkt te tonen. Mocht ik de tweede ook installeren, dan zal ik ook gebruik maken van een P1 splitter.

Ik lees hier en daar over een aankomende lokale API dus ik ga nog even wachten met modbus zaken. Wil ook niet persé aansturen, enkel cijfertjes bekijken. Heb de batterij nu in Home Assistant via de MQTT integratie. Moet wel toegeven dat ik precies niet direct zie welke sensoren ik moet gebruiken om een thuisbatterij te registreren in Energy Dashboard binnen Home Assistant. Ik zie enkel daily, monthly en total charging , niet de huidge charging/discharging. Mijn gevoel zegt dat ik gewoon daily charging capacity kan gebruiken. Ik zie wel

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:07
Kenhas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:31:
Vanmorgen levering van twee batterijen en kon het natuurlijk weer niet laten. Uurtje later was de eerste al aan het laden. Voorlopig eens testen met slechts één van de twee en zien hoe ver ik geraak. Zijn natuurlijk geen goede dagen om conclusies uit te trekken met de overvloed aan zon.

Voorlopig met de HomeWizard P1 omdat die ook gas doorstuurt naar Home Assistant, waar de CT003 alleen elektriciteit lijkt te tonen. Mocht ik de tweede ook installeren, dan zal ik ook gebruik maken van een P1 splitter.

Ik lees hier en daar over een aankomende lokale API dus ik ga nog even wachten met modbus zaken. Wil ook niet persé aansturen, enkel cijfertjes bekijken. Heb de batterij nu in Home Assistant via de MQTT integratie. Moet wel toegeven dat ik precies niet direct zie welke sensoren ik moet gebruiken om een thuisbatterij te registreren in Energy Dashboard binnen Home Assistant. Ik zie enkel daily, monthly en total charging , niet de huidge charging/discharging. Mijn gevoel zegt dat ik gewoon daily charging capacity kan gebruiken. Ik zie wel
Total charge en discharge

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• dannyro
Zo. 2 weken op vakantie en er staat een update klaar, V151 naar V154. Doen of niet als ik terug thuis ben.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Na de laatste BMS update blijft mijn batterij lang hangen op 12% bij discharging voordat deze naar 11% en standby gaat (zelfs na meerdere keren laden/ontladen). Nog mensen met dat probleem sinds de update?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
dannyro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:42:
Zo. 2 weken op vakantie en er staat een update klaar, V151 naar V154. Doen of niet als ik terug thuis ben.
Uiteraard nooit doen juist voordat je op vakantie gaat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:42:
Na de laatste BMS update blijft mijn batterij lang hangen op 12% bij discharging voordat deze naar 11% en standby gaat (zelfs na meerdere keren laden/ontladen). Nog mensen met dat probleem sinds de update?
Ja al maanden. Al sinds BMS 213. Heb de hoop al opgegeven dat het opgelost wordt. Ene keer blijft ie op 15 procent hangen, andere keer op 13. Bij laden gaat het allemaal mooi en geleidelijk, maar bij ontladen gaat hij razendsnel naar beneden en blijft dan een half uur ergens tussen 15-12 procent.

• iorses
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

Ja al maanden. Al sinds BMS 213. Heb de hoop al opgegeven dat het opgelost wordt. Ene keer blijft ie op 15 procent hangen, andere keer op 13. Bij laden gaat het allemaal mooi en geleidelijk, maar bij ontladen gaat hij razendsnel naar beneden en blijft dan een half uur ergens tussen 15-12 procent.
Hiervoor werkte dit wel correct?

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Hiervoor werkte dit wel correct?
Jep, ik laad- en ontlaad op vast vermogens en heb altijd mooie SoC curves gehad. Toen ging ik klagen dat ik wat vermogen kwijt was, kreeg ik BMS 213 en heb ik nooit meer nette ontlaadcurve gehad. Altijd rap naar 15 en dan daar blijven hangen tot ie leeg is.

• iorses
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Jep, ik laad- en ontlaad op vast vermogens en heb altijd mooie SoC curves gehad. Toen ging ik klagen dat ik wat vermogen kwijt was, kreeg ik BMS 213 en heb ik nooit meer nette ontlaadcurve gehad. Altijd rap naar 15 en dan daar blijven hangen tot ie leeg is.
De updates lijken wel beta updates steeds, zou niet verkeerd zijn mocht het mogelijk worden om te downgraden al dan niet om te vergelijken en terug te kunnen koppelen.
Voor mij is NOM momenteel echt onbruikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beste tweakers...

Even mijn ervaringen delen van de afgelopen 4 weken.
Na een firmware (Batt/BMS) update zal het zeker drie dagen duren voordat het systeem werkt zoals bedoeld.
Daarna zag ik pas de juiste afhandeling voor meerdere batterijen en een goede balans tussen laden/ontladen.

Mijn advies geef je systeem even tijd om zich goed in te regelen bij gebruik van meerdere batterijen.

Tav cel- balancing zie je ook dan pas ontstaan. Bij ontladen zie de cellen in balans met elkaar komen en daarna ook zo blijven. Bij volledig laden zie ik verschillen ontstaan maar die worden over de dagen heen steeds kleiner.

Ik ben benieuwd hoe het een en ander zich eind volgende week zich verhoud tot de vorige 212 BMS versie

Fingers crossed!

• dannyro
Avenger 2.0 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:42:
Neen, hier geen last van. Niet op Bms213 en ook niet op Bmw 215.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

De updates lijken wel beta updates steeds, zou niet verkeerd zijn mocht het mogelijk worden om te downgraden al dan niet om te vergelijken en terug te kunnen koppelen.
Voor mij is NOM momenteel echt onbruikbaar.
Wat is je verbruik tussen 23:00u en 07:00u in Kwh
Zou bij een 1sec DM zo'n 0.2kwh moeten zijn.
Ik ben van 0.02kwh naar 0.01kwh gegaan na de laatste update.

• meesje
Jumper2110 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Euhm ik heb de Marstek versie besteld, dus niet die van Duravolt - ook al is dat hetzelfde - , en op de Belgische site die ik opgeef kost die €1355 incl verzending. Ik vewijs nergens naar een prijs van €1299?

Wat ik wel wilde, was een foto van de betreffende batterij meesturen in het bericht maar dat is blijkbaar mislukt, ik kreeg telkens een foutmelding. 🤷

Installeren was simpel maar lukte om de 1 of andere reden pas na meerdere pogingen, eerst om verbinding te maken met Bluetooth, en daarna om mijn wifi wachtwoord te accepteren. Maar opeens lukte het dan toch. 👍
Je hebt gelijk. Dat krijg je als er voor anderen geantwoord wordt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Hier 100% zelfde situatie, mijn verbruik van 23:00 tot 8:00 is amper 0,1 kWh na update V153/215

• iorses
SatScan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Verbruik maakte ik me eigenlijk nooit zo een zorgen om dat was allemaal heel netjes alhoewel het nu slechter is.
Zat altijd op een zelfvoorziening rond de 96%.
Dat hij teruglevert naar het net vind ik echt rete irritant en dit is per dag ook echt veel teveel.
Zit alleen al op 1 willekeurig uur op 0.21kwh in de nacht zoals je vroeg

[ Voor 6% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:59:
Beste tweakers...

Even mijn ervaringen delen van de afgelopen 4 weken.
Na een firmware (Batt/BMS) update zal het zeker drie dagen duren voordat het systeem werkt zoals bedoeld.
Daarna zag ik pas de juiste afhandeling voor meerdere batterijen en een goede balans tussen laden/ontladen.

Mijn advies geef je systeem even tijd om zich goed in te regelen bij gebruik van meerdere batterijen.

Tav cel- balancing zie je ook dan pas ontstaan. Bij ontladen zie de cellen in balans met elkaar komen en daarna ook zo blijven. Bij volledig laden zie ik verschillen ontstaan maar die worden over de dagen heen steeds kleiner.

Ik ben benieuwd hoe het een en ander zich eind volgende week zich verhoud tot de vorige 212 BMS versie

Fingers crossed!
Ik ben het ermee eens dat je eerst je systeem de tijd moet geven om goed te laten werken. Zeker even een volledige cyclus maken, 100-11-100, hoort er even bij. En wachten met conclusies trekken tot je een paar dagen hebt gedraaid inderdaad.

Maar qua balancing heb ik wel wat aan te merken. LFP cellen kan je alleen balanceren wanneer ze onwijs vol zijn. Voltages die naar elkaar lopen wanneer je gaat ontladen is compleet normaal en gebeurt zelfs bij de meest slechte batterij. Dat zegt niets.
Een goed gebalanceerde LFP batterij heeft cel voltages die nauwelijks uitlopen; zelfs niet wanneer ze tegen de top (en bottom) aanlopen. Dan mogen de verschillen wel iets groter worden, maar niet zo groot als dat wij hier zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Hier 100% zelfde situatie, mijn verbruik van 23:00 tot 8:00 is amper 0,1 kWh na update V153/215
Ik zit nu op 0,03. Ben op vakantie, 17.10h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Ik ben het ermee eens dat je eerst je systeem de tijd moet geven om goed te laten werken. Zeker even een volledige cyclus maken, 100-11-100, hoort er even bij. En wachten met conclusies trekken tot je een paar dagen hebt gedraaid inderdaad.

Maar qua balancing heb ik wel wat aan te merken. LFP cellen kan je alleen balanceren wanneer ze onwijs vol zijn. Voltages die naar elkaar lopen wanneer je gaat ontladen is compleet normaal en gebeurt zelfs bij de meest slechte batterij. Dat zegt niets.
Een goed gebalanceerde LFP batterij heeft cel voltages die nauwelijks uitlopen; zelfs niet wanneer ze tegen de top (en bottom) aanlopen. Dan mogen de verschillen wel iets groter worden, maar niet zo groot als dat wij hier zien.
Ik herken dit probleem eigenlijk niet zo, zit meestal tussen 0.002 en 0.030 in.
Soms zie ik hem wel eens wat hoger maar na
een volledige cyclus is het nagenoeg gelijk weer.
Dat heb ik eerder ook al aangekaart hier, ik constateer dat vaker ons ervaringen totaal uit elkaar liggen qua gedrag en prestatie en dat kan naar mijn inziens niet.

[ Voor 7% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Een goed gebalanceerde LFP batterij heeft cel voltages die nauwelijks uitlopen; zelfs niet wanneer ze tegen de top aanlopen. Dan mogen de verschillen wel iets groter worden, maar niet zo groot als dat wij hier zien.
Oke, even mijn gegevens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2r7PXpyUeqiu1CnNBfY5qZG11o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ak5sCQAAAnKTRntxVcWgCjA9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYHhHXbYAwL_bG2OvTjzn0lX_i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iizivrqkUhsGi7bFe5gNMuJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die voltages zijn op zich netjes, maar zitten ook in het platte gedeelte van de LFP curve. Hoe lang staan deze al stil? Hoe waren ze rond de 3,4-3,6 V? Alleen daar kan je zien hoe goed ze gebalanceerd zijn.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:15
Zijn er mensen die de app gebruiken in combinatie met een hotmail adres? Ik kom met geen enkele mogelijkheid meer in de app en die geeft continu aan dat mijn mail i.c.m. wachtwoord onjuist is.

Als ik dan mijn wachtwoord wil resetten (waarvan ik 100% zeker weet dat het de juiste is) dan stuurt de app geen verificatiecode naar mijn mailadres.

Als ik bijvoorbeeld een tijdelijk mailadres gebruik om daar de verificatiecode op te ontvangen, dan komt die wel aan. Ik heb echter met dat mailadres nooit een account bij MT geregistreerd... :?

Helaas reageren MT en Hame beiden niet op mijn mailberichten en kan dus de app niet gebruiken.

Erg vreemd, heeft altijd prima gewerkt en van de één op de andere dag ben ik uitgelogd en kom ik er niet meer in :(

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Ik herken dit probleem eigenlijk niet zo, zit meestal tussen 0.002 en 0.030 in.
Soms zie ik hem wel eens wat hoger maar na
een volledige cyclus is het nagenoeg gelijk weer.
Dat heb ik eerder ook al aangekaart hier, ik constateer dat vaker ons ervaringen totaal uit elkaar liggen qua gedrag en prestatie en dat kan naar mijn inziens niet.
Wat je sowieso ziet is dat veel mensen niet weten hoe LFP batterijen werken en dus ook niet weten waar ze op moeten letten om dingen te analyeren. Dat is niet erg, maar dan moet je ook voorzichtig zijn met conclusies trekken. Die fout heb ik zelf ook al eens eerder gemaakt hier. Zo'n beetje alle theorieën bij bijvoorbeeld het laden van NMC batterijen (niet helemaal vol/leeg bijvoorbeeld) kunnen uit de deur en zijn niet van toepassing.

Mijn batterij is in gebruik sinds april en dus wat ouder dan de meeste hier. Omdat ik handel met de batterijen gebruik ik ze waarschijnlijk ook iets harder dan de meesten hier. Die van mij knallen vaak op bijna vol vermogen vol en leeg. Dan worden imperfecties ook eerder zichtbaar.

Maar dan kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat ik een maandagmorgen model heb...

@Maxwp Overigens zit ik nu even jouw bericht terug te lezen, maar tussen 3,6 V en 3,43 V is ook 170 mV en geen 17 mV... Als je diezelfde rekenfout maakt bij de 8 mV en dat dat ook 80 mV moet zijn, zit je dus in exact hetzelfde bootje als ik.

• iorses
pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Wat je sowieso ziet is dat veel mensen niet weten hoe LFP batterijen werken en dus ook niet weten waar ze op moeten letten om dingen te analyeren. Dat is niet erg, maar dan moet je ook voorzichtig zijn met conclusies trekken. Die fout heb ik zelf ook al eens eerder gemaakt hier. Zo'n beetje alle theorieën bij bijvoorbeeld het laden van NMC batterijen (niet helemaal vol/leeg bijvoorbeeld) kunnen uit de deur en zijn niet van toepassing.

Mijn batterij is in gebruik sinds april en dus wat ouder dan de meeste hier. Omdat ik handel met de batterijen gebruik ik ze waarschijnlijk ook iets harder dan de meesten hier. Die van mij knallen vaak op bijna vol vermogen vol en leeg. Dan worden imperfecties ook eerder zichtbaar.

Maar dan kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat ik een maandagmorgen model heb...

@Maxwp Overigens zit ik nu even jouw bericht terug te lezen, maar tussen 3,6 V en 3,43 V is ook 170 mV en geen 17 mV... Als je diezelfde rekenfout maakt bij de 8 mV en dat dat ook 80 mV moet zijn, zit je dus in exact hetzelfde bootje als ik.
Ik ben nogsteeds ervan overtuigd dat het product zelf oke is, maar de firmware teveel mankeert.
Overigens heb er totaal geen verstand van eerlijk is eerlijk maar ik las altijd hier dat min/max een referentie zou zijn en dat lees ik uit, alle cellen los heb ik wel in HA maar interesseert me niet zo.

Pagina: 1 ... 228 ... 283 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.