pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:35:
[...]
Dat laatste is inderdaad wel een nuance die vaak mist: als je de EV toch van netstroom zou moeten laden en de inhoud van de batterij anders in je huis dumpt, maakt het geen verschil van welk van de twee je oplaadt. Het voelt alleen inefficiëntier om dit je via de batterij te doen, maar of je die inefficiëntie nu in je huis verbruik stopt, of in je EV, maakt niet uit.
ook dit is ook use case specifiek ... mijn eigen voorbeeld (real use case) zijnde:
- ik verbruik 's nachts een 4 kWh ... dus één lading MT
- auto laden doe ik aan 4.1 kWh
- heb zonnepanelen en inverter van 5.5 kWh ...
- als ik 's ochtends pas om 9 uur mijn auto oplaad, dan is de batterij deels al geladen (meestal al naar 4kWh of meer), maar heb ik nog geen volle 5 kWh van ZP stroom. Dus dan laad ik deels zonnestroom en deels van batterij ... tegen 11 uur is dat van de ZP volledig - niets meer van batterij - tegen 15 uur is batterij ook volledig opgeladen maar begint de auto terug van ZP en batterij te laden (ZP leveren niet meer voldoende voor en auto en huis) - tegen 16 a 17 haal ik auto los zodat batterij terug kan laden naar de 5 kWh voor een nacht terug te doen ...
Op die manier slaag ik er vele (vooral de onnige dagen en als ik thuis ben) om 2x een batterij op en af te laden ... zeer voordelig dus ...
Op die manier blijft mijn huisverbruik en EV laden op >90% van ZP, dus echt maar klein deel van GRID.
Ik denk nog een tweede bij te schakelen net om wat minder "aandachtig" het schema te moeten volgen ... niet dat dat financieel veel extra gaat opleveren maar gewoon minder planning enzo voor eenzelfde rendement ...
Voila - use case waar dat perfect gaat ... een real life use case in dit geval.
[
Voor 3% gewijzigd door
vifra op 14-08-2025 13:49
]