4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik registreer uit mezelf niks bij Fluvius. Ze zullen zich wel melden als ze daar zin in hebben. Aan hun werktempo en achterstand te zien is de kans groot dat de MT's afgeschreven zijn vooraleer bij hun de lamp is gaan branden. We worden al genoeg bestolen denk ik zo.vifra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
en nu nog uitvissen hoe je dat dan officieel registreert bij bvb fluvius ... die vraag na plug en play batterij model ook een omvormer te melden en daar stopt het dan ... (merk marstek voor omvormer niet gekend)
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Onzin… ik heb genoeg gelezen, ben met 1 begonnen en heb er nu 4.PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:09:
[...]
Best ander merk kiezen, ik denk dat je te weinig hebt gelezen hier. ....
De prijskaartjes vallen totaal niet te vergelijken en in redelijkheid je moet het ook rendabel krijgen.
Alleen dat de V3 zo omhoog gaat in prijs met de werking die we op dit moment in zijn geheel hebben liggen vind ik wel belachelijk daar ben ik eerlijk in voor die prijs kun je beter een ander merk pakken.
Ik hoor graag jou ervaringen?
[ Voor 35% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 18:30 ]
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
april vroeg? mijne is van jan dit jaarpascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:35:
[...]
Wat je sowieso ziet is dat veel mensen niet weten hoe LFP batterijen werken en dus ook niet weten waar ze op moeten letten om dingen te analyeren. Dat is niet erg, maar dan moet je ook voorzichtig zijn met conclusies trekken. Die fout heb ik zelf ook al eens eerder gemaakt hier. Zo'n beetje alle theorieën bij bijvoorbeeld het laden van NMC batterijen (niet helemaal vol/leeg bijvoorbeeld) kunnen uit de deur en zijn niet van toepassing.
Mijn batterij is in gebruik sinds april en dus wat ouder dan de meeste hier. Omdat ik handel met de batterijen gebruik ik ze waarschijnlijk ook iets harder dan de meesten hier. Die van mij knallen vaak op bijna vol vermogen vol en leeg. Dan worden imperfecties ook eerder zichtbaar.
Maar dan kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat ik een maandagmorgen model heb...
@Maxwp Overigens zit ik nu even jouw bericht terug te lezen, maar tussen 3,6 V en 3,43 V is ook 170 mV en geen 17 mV... Als je diezelfde rekenfout maakt bij de 8 mV en dat dat ook 80 mV moet zijn, zit je dus in exact hetzelfde bootje als ik.
en volgens mij heb je gelijk had 3,6 - 3,4 = 0,2 gedaan en daar mV van gemaakt maar moet 200 mV zijn dan

dat is wel erg veel.....
zie nu max 270mV bij volledig ontladen op 11%
Ook hier Hotmail. Moest afgelopen week een keer opnieuw inloggen in de app, zonder problemen.A3-D schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:31:
Zijn er mensen die de app gebruiken in combinatie met een hotmail adres? Ik kom met geen enkele mogelijkheid meer in de app en die geeft continu aan dat mijn mail i.c.m. wachtwoord onjuist is.
Als ik dan mijn wachtwoord wil resetten (waarvan ik 100% zeker weet dat het de juiste is) dan stuurt de app geen verificatiecode naar mijn mailadres.
Als ik bijvoorbeeld een tijdelijk mailadres gebruik om daar de verificatiecode op te ontvangen, dan komt die wel aan. Ik heb echter met dat mailadres nooit een account bij MT geregistreerd...![]()
Helaas reageren MT en Hame beiden niet op mijn mailberichten en kan dus de app niet gebruiken.
Erg vreemd, heeft altijd prima gewerkt en van de één op de andere dag ben ik uitgelogd en kom ik er niet meer in
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
en dit zelfde bij lege accu of zo leeg als ze nu op moment kunnen bij jou?SatScan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:17:
[...]
Oke, even mijn gegevens
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dit is dan wel met 100% opgeladen accu? de grote verschillen zullen we zien bij ontlade toestand niet?iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:14:
[...]
Ik herken dit probleem eigenlijk niet zo, zit meestal tussen 0.002 en 0.030 in.
Soms zie ik hem wel eens wat hoger maar na
een volledige cyclus is het nagenoeg gelijk weer.
Dat heb ik eerder ook al aangekaart hier, ik constateer dat vaker ons ervaringen totaal uit elkaar liggen qua gedrag en prestatie en dat kan naar mijn inziens niet.
Nee niet 100% zal de 4 zoals ze nu zijn even opsommen.Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:30:
[...]
dit is dan wel met 100% opgeladen accu? de grote verschillen zullen we zien bij ontlade toestand niet?
- 0% / 0.026V
- 68% / 0.006V
- 0% / 0.018V
- 0% / 0.021V
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Besteld :-) worden ze snel verstuurd/geleverd?
Mijn eerste MT Venus heb ik in midden januari gekocht en geinstalleerd aan 1899 euro met mijn gebruikersprofiel op basis van 4 jaar digitale meter gegevens en met een jaarlijkse E-prijs stijging met een variabel contract van 5% gaf een payback van +/'- 5 jaar. Op dit moment levert de batterij meer dan ik had berekend. Ik heb begin juni een tweede bijgekocht met de kortingsactie van Duravolt.nl niet op basis van rentabiliteit maar puur omwille van het gemak en met een berekende gok dat prijzen de komende jaren meer dan 5% zullen stijgen in België en omdat ik mijn vrouw niet iedere dag wil zeggen wat ze eerst mag aanzetten 😅 Een derde is voor mij niet rendabel. Maar iedereen mag zijn eigen berekening maken. Één ding is duidelijk voor mij na 7 maanden, je wordt niet rijk van P&P batterijen te plaatsen maar het geeft wel een goed gevoel en ik heb me voorzien voor de komende winter.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:21:
[...]
Onzin… ik heb genoeg gelezen, ben met 1 begonnen en heb er nu 4.
De prijskaartjes vallen totaal niet te vergelijken en in redelijkheid je moet het ook rendabel krijgen.
Alleen dat de V3 zo omhoog gaat in prijs met de werking die we op dit moment in zijn geheel hebben liggen vind ik wel belachelijk daar ben ik eerlijk in voor die prijs kun je beter een ander merk pakken.
Ik hoor graag jou ervaringen?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat verklaart dus alleen maar meer dat jouw verschil nog groter isMaxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:22:
[...]
april vroeg? mijne is van jan dit jaar![]()
en volgens mij heb je gelijk had 3,6 - 3,4 = 0,2 gedaan en daar mV van gemaakt maar moet 200 mV zijn dan![]()
![]()
![]()
![]()
dat is wel erg veel.....
zie nu max 270mV bij volledig ontladen op 11%
Ik ben pas sinds maart gaan meelezen, maar heb het idee dat het gebruik daarna explosief is toegenomen, vooral door de gezamenlijke 'interesseactie met kortingscode'.
Ik doe het ook niet om te handelen persoonlijk, wil zo goed als zelfvoorzienend zijn en in de winter stroom verbruiken tegen een tarief dat ik zelf kan bepalen.PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:48:
[...]
Mijn eerste MT Venus heb ik in midden januari gekocht en geinstalleerd aan 1899 euro met mijn gebruikersprofiel op basis van 4 jaar digitale meter gegevens en met een jaarlijkse E-prijs stijging met een variabel contract van 5% gaf een payback van +/'- 5 jaar. Op dit moment levert de batterij meer dan ik had berekend. Ik heb begin juni een tweede bijgekocht met de kortingsactie van Duravolt.nl niet op basis van rentabiliteit maar puur omwille van het gemak en met een berekende gok dat prijzen de komende jaren meer dan 5% zullen stijgen in België en omdat ik mijn vrouw niet iedere dag wil zeggen wat ze eerst mag aanzetten 😅 Maar iedereen mag zijn eigen berekening maken. Één ding is duidelijk voor mij na 7 maanden, je wordt niet rijk van P&P batterijen te plaatsen maar het geeft wel een goed gevoel en ik heb me voorzien voor de komende winter.
Ben nog zoekende alleen NOM moet wel weer terug gaan werken zoals ik dat eerst altijd had anders is het onwerkbaar.
Om te handelen is dit absoluut de foute batterij.
[ Voor 4% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 18:52 ]
Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:18:
...de laagste cel en hoogste bij "11%"soc verschilt zn 26mv bij volledig geladen zie ik 3,6 en 3,43
dus bij opgeladen ( zonder balanceren? ) zit er nog een verschil van 17mv wat ik best wel veel vind.....
3.600-3.430 = 170 mV. Zulke waarden vind ik ook: 150-200 mV, afhankelijk van het aantal keren dat de 5.12 kwh wordt aangetikt.
:strip_exif()/f/image/gJs7B71FqCBH7WM4QqM9bBcR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Totalen123 op 14-08-2025 19:00 ]
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
Zeker niet. Dit is 1 van de weinige kant en klare batterijen die je compleet lokaal via Modbus kan aansturen. Voor mij juist de ideale batterij om mee te handelen.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Ik doe het ook niet om te handelen persoonlijk, wil zo goed als zelfvoorzienend zijn en in de winter stroom verbruiken tegen een tarief dat ik zelf kan bepalen.
Ik heb gehoord/gelezen dat hij hiervoor kwalitatief niet goed genoeg voor zou zijn ivm belasting van de batterij.pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:52:
[...]
Zeker niet. Dit is 1 van de weinige kant en klare batterijen die je compleet lokaal via Modbus kan aansturen. Voor mij juist de ideale batterij om mee te handelen.
Dan zit ik er naast.
Overigens samen met de 2500w in/out voor mij de hoofdreden dat ik voor MT gekozen heb.
Wil alles in HA lokaal hebben, ben allergisch voor cloud servers.
[ Voor 15% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 18:55 ]
ja om binnen een niet al te groot aantal weken overal prijzen te zien die gelijk lagen met deze geweldige actie die niet zo snel nog eens zou komen en inmiddels door oa duramotion zelf standaard er onder zitten zonder deze speciale actiepascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:49:
[...]
Dat verklaart dus alleen maar meer dat jouw verschil nog groter is. Ik hoop dat we een goede manier krijgen om die dingen dan weer te balanceren.
Ik ben pas sinds maart gaan meelezen, maar heb het idee dat het gebruik daarna explosief is toegenomen, vooral door de gezamenlijke 'interesseactie met kortingscode'.
dit is zo snel gegaan dat je je wel een beetje genaaid voelt eigelijk zeker gezien de tijd die er in moet worden gestoken om de verschilende "problemen op te lossen en communiceren met marstek.
Het voelt nogsteeds als een beta product inderdaad.Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:54:
[...]
ja om binnen een niet al te groot aantal weken overal prijzen te zien die gelijk lagen met deze geweldige actie die niet zo snel nog eens zou komen en inmiddels door oa duramotion zelf standaard er onder zitten zonder deze speciale actie
dit is zo snel gegaan dat je je wel een beetje genaaid voelt eigelijk zeker gezien de tijd die er in moet worden gestoken om de verschilende "problemen op te lossen en communiceren met marstek.
- 1e keer: - update lijkt ok maar na 2 min, error - rode led brand, geen CT verbinding. Effe wachten.....
- 2e keer: - app vraagt opnieuw voor upgrade - dus uitgevoerd - Geen error meer.
5 min later opnieuw melding om up te graden
- dus 3e keer uitgevoerd.
Voorlopig lijkt alles OK te zijn.
Echter batterij firmware blijft op V151 - geen melding voor een upgrade ervan.
Dus momenteel BMS V215 met Device firmware V151.
mmm..... wordt er zenuwachtig van, niet wetende wat je aan het upgraden bent.
Bestaat er ergens een changelog van wat er in elke nieuwe versie is aangepast?
Zou handig zijn bij problemen.
MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard
jaiorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Het voelt nogsteeds als een beta product inderdaad.
heb zojuist op beide 154 met bms 215 uitgevoerd en gelukkig gelukt
ben de tell inmiddels kwijt en vraag me af waarom na zolang een bms nog steeds moet worden geupdate
deze zou inmiddels moeten werken zoals het hoort om de cellen binnen het gareel te kunnen houden
Zodra ik weer een versie te pakken hebt die stabiel draait blijf ik daar voorlopig ook op totdat ik dingen voorbij zie komen die zeer baanbrekend zijn.Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
ja
heb zojuist op beide 154 met bms 215 uitgevoerd en gelukkig gelukt
ben de tell inmiddels kwijt en vraag me af waarom na zolang een bms nog steeds moet worden geupdate
deze zou inmiddels moeten werken zoals het hoort om de cellen binnen het gareel te kunnen houden
Want die updates zijn losse flodders!
En waar Marstek eerst altijd heel snel terugkoppelde voor mijn gevoel is het nu aardig stil.
[ Voor 10% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 19:01 ]
Ik denk dat jij de echte beta tijd niet hebt meegemaakt, ga maar eens terug lezen in januari en februari wat er toen geknoeid is om de boel draaiend te krijgen, toen was het nog echt Beta. Nu is het al premium.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Dat is dan de ene tegen de andere.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Ik deel deze ervaring absoluut niet.
Ik heb totnogtoe 1 minder goede ervaring gehad (update ct003 naar V116).
Maar dit werd amper halve dag later al opgelost door me V117 te sturen.
Voor de rest doen de 2 mt's hier perfect waarvoor ik ze op het oog had.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Je hebt gelijk maar dat wilt niet zeggen dat het voor mij nu oke is😂 En gezien er weer een nieuwe versie komt terwijl de oude nog flink verbeterd moet worden hoop ik dat ze voldoende personeel hebben😬DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Ik denk dat jij de echte beta tijd niet hebt meegemaakt, ga maar eens terug lezen in januari en februari wat er toen geknoeid is om de boel draaiend te krijgen, toen was het nog echt Beta. Nu is het al premium.
[ Voor 14% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 19:10 ]
Gaf ik toenstraks ook maar weer aan, deze verschillen constateer ik vaker.Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:07:
[...]
Dat is dan de ene tegen de andere.
Ik deel deze ervaring absoluut niet.
Ik heb totnogtoe 1 minder goede ervaring gehad (update ct003 naar V116).
Maar dit werd amper halve dag later al opgelost door me V117 te sturen.
Voor de rest doen de 2 mt's hier perfect waarvoor ik ze op het oog had.
Er is geen changelog (pascallj heeft een beetje uit het chinees vertaald, dat was alles); Maar je kunt wel zien wat je aan het updaten bent. Als het goed is geeft hij vlak voordat hij gaat updaten aan dat hij van bijv. V151.215 naar V151.218 gaat; De 3 laatste cijfers zijn het versie nummer van de BMS; de 1e 3 cijfers van het EMS.JSTAL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:56:
Upgrade Van BMS 212 naar 215. (modbus ontkoppeld, power plug bleef aangesloten)
- 1e keer: - update lijkt ok maar na 2 min, error - rode led brand, geen CT verbinding. Effe wachten.....
- 2e keer: - app vraagt opnieuw voor upgrade - dus uitgevoerd - Geen error meer.
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Ik denk dat jij de echte beta tijd niet hebt meegemaakt, ga maar eens terug lezen in januari en februari wat er toen geknoeid is om de boel draaiend te krijgen, toen was het nog echt Beta. Nu is het al premium.
ja in vergelijking wel ja met begin dit jaar is het nu topnotch

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 14-08-2025 19:16 ]
Klopt, daarom zitten we ook op dit forum om ervaringen te delen, zowel pro als contra.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Gaf ik toenstraks ook maar weer aan, deze verschillen constateer ik vaker.
Maar heel veel verschillen hier duiken wel ook op omwille van onrealistische verwachtingen. Nog niet zolang geleden kwam hier een post voorbij van iemand die ontevreden was omdat hij dagelijks tussen de 0,4 en 0,8 kwh van het net trok omwille van vertraging in de reactiesnelheid.
Als ik zoiets lees denk ik ''Waar praten we over?''
Eens dat is prima helemaal nul krijg je hem nooit! Maar ik mag wel verwachten dat hij niet 2kwh per dag terug duwt het net op haha.Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Klopt, daarom zitten we ook op dit forum om ervaringen te delen, zowel pro als contra.
Maar heel veel verschillen hier duiken wel ook op omwille van onrealistische verwachtingen. Nog niet zolang geleden kwam hier een post voorbij van iemand die ontevreden was om hij dagelijks tussen de 0,4 en 0,8 kwh van het net trok omwille van vertraging in de reactiesnelheid.
Ik hoop nogsteeds dat we op een of andere manier NOM zelf kunnen gaan sturen zodat je zelf kunt tweaken.
[ Voor 7% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 19:19 ]
Dat is een feit. Dat zal ook niemand hier erkennen.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:18:
[...]
Eens dat is prima helemaal nul krijg je hem nooit! Maar ik mag wel verwachten dat hij niet 2kwh per dag terug duwt het net op haha.
Maar ik heb het, in alle eerlijkheid, nog geen enkele keer meegemaakt. Met geen enkele fw die er al op heeft gestaan.
Ik denk dat het verhaal heel anders was geweest als er geen modbus op gezeten had.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:58:
[...]
Ik ben nogsteeds ervan overtuigd dat het product zelf oke is, maar de firmware teveel mankeert.
De analyses die hier gemaakt en besproken worden waren niet mogelijk maar zijn toch ook niet de insteek.
WIJ wilden een goedkope thuisaccu, die komt uit China, en daar zit een app bij.
Ik denk dat voor 80-90% van de gebruikers alle celwaarden hocus pocus is. En dat ze dat ook niet interesseert.
Die willen een accu die de meter op nul houdt: nou dat doet ie
Die willen een accu die ze zelf kunnen instellen qua laden en ontladen: dat kan ie ook
Handelen op de onbalans markt is niet toegestaan voor particulieren dus de AI modus is het beste van het slechtste ?
Dat WIJ allemaal andere gedachten hebben over wat een goede app is en accu software, moge duidelijk zijn, ons benne tweakers toch ?
En om even te reageren op de laatste opmerkingen: blijkbaar heeft niemand van jullie ooit de Mijn VW app gebruikt. Als er iets ruk is in de wereld van apps van grote firma's is het die app wel.
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Als je terugscrollt het bewijs, en kan nog wel meerdere dagen verzamelen dus schiet mij maar lek!Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Dat is een feit. Dat zal ook niemand hier erkennen.
Maar ik heb het, in alle eerlijkheid, nog geen enkele keer meegemaakt. Met geen enkele fw die er al op heeft gestaan.
/f/image/RprF2Eq79VgSr1a8LB6SxTFj.png?f=fotoalbum_large)
Dit is vandaag en heb nu een volle lading voor de nacht en ochtend.
/f/image/jycXKux2mm0p9xBaBQxtS2iO.png?f=fotoalbum_large)
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Bewijs is bij tweakers erg dun.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Als je terugscrollt het bewijs, en kan nog wel meerdere dagen verzamelen dus schiet mij maar lek!
Er staat duidelijk aangegeven allee 2.4gHz netwerk, maar hé ik ben tweaker dus ga het wel proberen en klagen als het niet werkt.
Er zijn ook tweakers die van alles vinden maar geen accu hebben. ook niet erg maar wel apart (vind ik).
Ik koop 2 accu's kan ik die dan met HW P1 aansturen ?
Dus vragen naar de bekende weg en ook veel klachten over de bekende weg.
Me too !
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb een UniFi netwerk met een patchkast dat me een fortuin gekost heeft, ga je me dit nu echt in twijfel trekken?😉😂😜3DWim schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Bewijs is bij tweakers erg dun.
Er staat duidelijk aangegeven allee 2.4gHz netwerk, maar hé ik ben tweaker dus ga het wel proberen en klagen als het niet werkt.
Er zijn ook tweakers die van alles vinden maar geen accu hebben. ook niet erg maar wel apart (vind ik).
Ik koop 2 accu's kan ik die dan met HW P1 aansturen ?
Dus vragen naar de bekende weg en ook veel klachten over de bekende weg.
Me too !
En door zaken niet te melden ga je wellicht ook nooit tot een oplossing komen, daarvoor zijn we hier.
Ik ben niet zo veeleisend en was tevreden tot de laatste dagen.
Meer bewijs dan de feiten kan ik je helaas niet overhandigen.
[ Voor 14% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 19:37 ]
Wat is het probleem om nom te draaien bij jou ? Ik draai al sinds begin februari nom en dat met shelly 3PROem en HWP1 en sinds levering CT003 begin juni met 2 batterijen.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Ik doe het ook niet om te handelen persoonlijk, wil zo goed als zelfvoorzienend zijn en in de winter stroom verbruiken tegen een tarief dat ik zelf kan bepalen.
Ben nog zoekende alleen NOM moet wel weer terug gaan werken zoals ik dat eerst altijd had anders is het onwerkbaar.
Handelen heeft geen zin in België
Vertel jij het mij dan vertel ik het jou?PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:41:
[...]
Wat is het probleem om nom te draaien bij jou ? Ik draai al sinds begin februari nom en dat met shelly 3PROem en HWP1 en sinds levering CT003 begin juni met 2 batterijen.
Handelen heeft geen zin in België
Heb eerder nooit problemen ondervonden, is pas iets van de laatste dagen.
Ik vind het sowieso vervelend dat met meerdere batterijen je zo gebonden bent aan de CT003, ik zie daar persoonlijk totaal geen nut van in om andere type meters te ondersteunen als deze niet werken met meerdere batterijen terwijl je wel zelf adverteert dat dit allemaal hartstikke prima kan.
Dan ondersteur alleen je eigen meter en concentreer je daar op.
[ Voor 28% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 19:44 ]
Ja ze blijven mooi gelijk!Maxwp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:29:
[...]
en dit zelfde bij lege accu of zo leeg als ze nu op moment kunnen bij jou?
Zal nog even de gegevens opzoeken als ze net de 100% hebben bereikt.
De vorige screenshots was enkele uren erna.
Bij actieve cel-balancing hevelen de cellen vermogen over op elkaar zodat ze gelijk worden
Mijn indruk is dat de battijen vanuit minimaal 2 sets zijn opgebouwd met elk vier cellen en ze zo van de productieband rollen. Dus de 2.5kkw is opgebouwd uit 2 sets de 5.1 uit 4 sets enz enz.
/f/image/kgGK73aZ4IY720bKwSfkOp7L.png?f=fotoalbum_large)
PS goed je bijdragen weer te lezen!
[ Voor 19% gewijzigd door SatScan op 14-08-2025 20:27 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Inderdaad, van zo'n reacties zakt mijn broek ook afDruppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Klopt, daarom zitten we ook op dit forum om ervaringen te delen, zowel pro als contra.
Maar heel veel verschillen hier duiken wel ook op omwille van onrealistische verwachtingen. Nog niet zolang geleden kwam hier een post voorbij van iemand die ontevreden was omdat hij dagelijks tussen de 0,4 en 0,8 kwh van het net trok omwille van vertraging in de reactiesnelheid.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
De datastructuren van de CT002/3 zijn inmiddels bekend, en zouden ook gebruikt kunnen worden om een emulator te schrijven met je eigen strategie. Zo denk ik bijv. zou eerst 1 batterij vol laden niet beter zijn ipv 2 tegelijk (gedachte: hoe hoger het laadvermogen, hoe beter het rendement)?iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:42:
[...]
Vertel jij het mij dan vertel ik het jou?
Ik vind het sowieso vervelend dat met meerdere batterijen je zo gebonden bent aan de CT003, ik zie daar persoonlijk totaal geen nut van in om andere type meters te ondersteunen als deze niet werken met meerdere batterijen terwijl je wel zelf adverteert dat dit allemaal hartstikke prima kan.
interessant is dat de v153 velden toevoegt:
1
2
3
4
| Code:08022950 00000025 C ct002_get_info.low_price_ele_in=%d\r\n Code:080229A0 00000026 C ct002_get_info.low_price_ele_out=%d\r\n Code:08022978 00000028 C ct002_get_info.normal_price_ele_in=%d\r\n Code:080229C8 00000029 C ct002_get_info.normal_price_ele_out=%d\r\n |
Dit lijkt bedoeld om prijsinformatie te verstrekken, en dus handelen te verbeteren....
Maar wat is jouw bezwaar met de CT003?
[ Voor 9% gewijzigd door bommel op 14-08-2025 19:50 ]
vergis ik me maar 5mV verschil?? je leest uit via mqtt en niet via modbus toch want je hebt alle cell voltages.SatScan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:44:
[...]
Ja ze blijven mooi gelijk!
Zal nog even de gegevens opzoeken als ze net op 100% hebben bereikt.
Bij actieve cel-balancing hevelen de cellen vermogen over op elkaar zodat ze gelijk worden
Mijn indruk is dat de battijen vanuit minimaal 2 sets zijn opgebouwd met elk vier cellen en ze zo van de productieband rollen. Dus de 2.5kkw is opgebouwd uit 2 sets de 5.1 uit 4 sets enz enz.
hoe merk je dat ze geen balanceren?
ik lees nu uit via modbus de hoogte en laagste zit nu zoals eerder gepost met 100% op wel 140mV etc.
dat is wel erg groot verschil.
ga de komende tijd een monitoren vandaag pas ingesteld dus kan zijn dat het even wat data moet verzamelen om beter beeld te kriijgen
edit
met wat voor update freq lees je ze uit?
ik zie nu ineens namelijk 7mV verschil
kan het zijn dat ik door modbus met een veel grotere freq uitlees en daardoor schommelingen veel sneller opmerk?
[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 14-08-2025 19:55 ]
Vanaf dag 1 heeft Marstek gezegd : met 2 of meer batterijen kan enkel met CT002 en CT003.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:42:
[...]
Vertel jij het mij dan vertel ik het jou?
En dat loopt zeer goed, ook met 3 batterijen en dit reeds vanaf V151 en V115 op de CT003
Je kan wel willen dat dit ook met andere CT's moet lukken, maar met concept van rekenen in de CT002/003 zal dit niet lukken.
is ook best veel hoorDSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:45:
[...]
Inderdaad, van zo'n reacties zakt mijn broek ook af

Ik zou het graag centraliseren op 1 sturing/informatiebron en heb het al 100* gezegd NOM werkt de laatste dagen niet bij mij.bommel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
De datastructuren van de CT002/3 zijn inmiddels bekend, en zouden ook gebruikt kunnen worden om een emulator te schrijven met je eigen strategie. Zo denk ik bijv. zou eerst 1 batterij vol laden niet beter zijn ipv 2 tegelijk (gedachte: hoe hoger het laadvermogen, hoe beter het rendement)?
code:
1 2 3 4 Code:08022950 00000025 C ct002_get_info.low_price_ele_in=%d\r\n Code:080229A0 00000026 C ct002_get_info.low_price_ele_out=%d\r\n Code:08022978 00000028 C ct002_get_info.normal_price_ele_in=%d\r\n Code:080229C8 00000029 C ct002_get_info.normal_price_ele_out=%d\r\n
Dit lijkt bedoeld om prijsinformatie te verstrekken, en dus handelen te verbeteren....
Maar is daar documentatie van? Wil daar graag meer over weten!
Overigens ik werk ook altijd maar met 1 tegelijk heb met hulp van ChatGPT omdat ik wel wist wat ik voor ogen had maar dit niet kreeg omgezet naar een waterdicht iets nu een goede automatisering.
Het zorgt dat iedereen netjes cyclussen blijft draaien en evenveel belast worden.
[ Voor 11% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 19:59 ]
Tenzij je het stabiel kunt emuleren, hoeft voor mij niet maar als er mogelijkheden zijn verbreed ik me graag!DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:53:
[...]
Vanaf dag 1 heeft Marstek gezegd : met 2 of meer batterijen kan enkel met CT002 en CT003.
En dat loopt zeer goed, ook met 3 batterijen en dit reeds vanaf V151 en V115 op de CT003
Je kan wel willen dat dit ook met andere CT's moet lukken, maar met concept van rekenen in de CT002/003 zal dit niet lukken.
Moeten doe ik niks maar het uiterste eruit proberen te halen met een leuke uitdaging links of rechts dat doe ik wel.
Actieve cell balancing zit er zeker niet in, of een hele slechte. Actieve cell balancing had de verschillen makkelijk weg kunnen werken. Ik heb de batterijen 3 dagen op 100 procent laten staan en het maakte nauwelijks verschil.SatScan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:44:
[...]
Ja ze blijven mooi gelijk!
Zal nog even de gegevens opzoeken als ze net op 100% hebben bereikt.
De batterij is opgebouwd uit 16 cellen van elk 3,2 V in serie. Dan kom je op 51,2 V uit. De standaard in de thuisbatterij wereld. Een beetje standaard cel, van toen deze batterij op de markt kwam, was 100 Ah. Dat zou precies de capaciteit van 5,12 kWh verklaren. Daarom ook 16 cellen in jouw MQTT weergave.
Het kan zijn dat ze er 2 van 50 Ah in parallel hebben geplaatst (en zo dus ook het 2,56 kWh exemplaar hebben kunnen maken), maar eigenlijk moet je niet zomaar cellen parallel schakelen, dus dat lijkt me niet.
Sorry, niet mee eens, na 7 maanden gebruikerservaring durf ik gerust te stellen dat het geen beta produkt meer is. Je moet wel zorgen dat je een goede wifirouter hebt. Mijn 2 batterijen doen exact wat je van een p&p batterij mag verwachten en de RTE doet niet onder voor andere P&P batterijen of zelfs hybride batterijen, integendeel, met 2500W goedgekeurde ontlaadmogelijlheid haalt ze meer dan 2 ontlaadcycli per dag. Mijn eerste batterij heeft sinds 18 januari al 809 kWh afgegeven x 0.3 € = 240 € ruim voor op wat ik had berekend.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Ik volg dit forum sinds pagina 200 en heb al veel posts gezien. Ik blijf erbij dat MT de beste prijs/prestatie levert op dit moment maar sta open voor alle andere gefundeerde bewijzen. Het laadrendement is voor de meeste niet belangrijk omdat ze toch te veel panelen hebben liggen en ontladen aan 12% is vrijwel hetzelfde zowel bij hybride batterijen als p&p batterijen. Koop maar eens 10kWh batterij voor een hybrideomvormer.
Buiten dat we het niet eens zijn over het 1e, wel eens met de rest van je verhaal.PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:01:
[...]
Sorry, niet mee eens, na 7 maanden gebruikerservaring durf ik gerust te stellen dat het geen beta produkt meer is. Je moet wel zorgen dat je een goede wifirouter hebt. Mijn 2 batterijen doen exact wat je van een p&p batterij mag verwachten en de RTE doet niet onder voor andere P&P batterijen of zelfs hybride batterijen, integendeel, met 2500W goedgekeurde ontlaadmogelijlheid haalt ze meer dan 2 ontlaadcycli per dag. Mijn eerste batterij heeft sinds 18 januari al 809 kWh afgegeven x 0.3 € = 240 € ruim voor op wat ik had berekend.
Ik volg dit forum sinds pagina 200 en heb al veel posts gezien. Ik blijf erbij dat MT de beste prijs/prestatie levert op dit moment maar sta open voor alle andere gefundeerde bewijzen. Het laadrendement is voor de meeste niet belangrijk omdat ze toch te veel panelen hebben liggen en ontladen aan 12% is vrijwel hetzelfde zowel bij hybride batterijen als p&p batterijen. Koop maar eens 10kWh batterij voor een hybrideomvormer.
Eerst maar eens de CT003 en 1 batterij geprobeerd, beide worden gevonden via BT in de App, en direct worden de firmwares geupgrade.
MST-SMR_d254 nu firmware V116
MST+ACCP_49f0 nu firmware V152
Echter, de Marstek CT003 blijft constant 0W voor alles ?
En als ik de Output Power Reference start in CT View, dan zie ik op de batterij wel van alles gebeuren (laden, ontladen) maar de test eindigt uiteindelijk met Diagnosis failed, please try again.
Ik heb het idee dat de Marstek toch niet met mijn meter communiceert.
Mijn meter is een Landis + Gyr, type E360-SMR5.0
In de Meter Selection vond ik Landis + Gyr, type E360-SMR5.0(Beta)-P1, lijkt me toch hetzelfde ?
Ik heb geen andere P1 meter om te proberen, enig idee wat er aan de hand kan zijn ?
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Via feedback vragen voor CT003 v117 dan zou het moeten werken!rsbroer schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:05:
Probeerde vandaag 2x Marsteks batterijen en de CT003 eens aan de praat te krijgen.
Eerst maar eens de CT003 en 1 batterij geprobeerd, beide worden gevonden via BT in de App, en direct worden de firmwares geupgrade.
MST-SMR_d254 nu firmware V116
MST+ACCP_49f0 nu firmware V152
Echter, de Marstek CT003 blijft constant 0W voor alles ?
En als ik de Output Power Reference start in CT View, dan zie ik op de batterij wel van alles gebeuren (laden, ontladen) maar de test eindigt uiteindelijk met Diagnosis failed, please try again.
In de Meter Selection vond ik Landis + Gyr, type E360-SMR5.0(Beta)-P1, lijkt me toch hetzelfde ?
Ik heb geen andere P1 meter om te proberen, enig idee wat er aan de hand kan zijn ?
Kan zijn dat je een bepaalde revisie van DM hebt die (nog) niet wordt ondersteund. Dit ook via de feedback doorgeven dan wordt die opgenomen in de database en krijg je hoogstwaarschijnlijk eerst een beta versie voor de CT003 om te testen. Als dat goed werkt wordt die meter revisie opgenomen in een latere CT003 firmware
Succes
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Even heel kort samengevat:iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:55:
[...]
Ik zou het graag centraliseren op 1 sturing/informatiebron en heb het al 100* gezegd NOM werkt de laatste dagen niet bij mij.
Maar is daar documentatie van? Wil daar graag meer over weten!
Overigens ik werk ook altijd maar met 1 tegelijk heb met hulp van ChatGPT omdat ik wel wist wat ik voor ogen had maar dit niet kreeg omgezet naar een waterdicht iets nu een goede automatisering.
Het zorgt dat iedereen netjes cyclussen blijft draaien en evenveel belast worden.
Batterij(en) sturen een bericht naar de CT en geven daarbij hun unieke device mac (niet netwerk mac) mee.
CT weet dat batterij X op fase Y zit en wat de strategie voor de batterij is (NOM, per fase, over fases).
CT stuurt veld mee, laad (bijv.) 2000W op fase B
Batterij besluit dan te gaan laden.
Andere batterij krijg ander antwoord van CT
Dit zou je dus prima kunnen emuleren, alleen belangrijk is: welke strategie werkt het best?
Wil je bijv. eerst 1 batterij helemaal vol laden? Of juist zorgen dat alle batterijen parallel geladen worden? Of juist 1 met hoog en vast 1 laag.
De CT lijkt niet te weten, wat de huidige SOC is van de batterij(en), althans dat heb ik niet uit de berichten kunnen opmaken. Wel kan de CT natuurlijk zien hoeveel de batterij(en) daadwerkelijk gaan laden.
Zou je dan ook de spread kunnen instellen voor laden/ontladen?bommel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
De datastructuren van de CT002/3 zijn inmiddels bekend, en zouden ook gebruikt kunnen worden om een emulator te schrijven met je eigen strategie. Zo denk ik bijv. zou eerst 1 batterij vol laden niet beter zijn ipv 2 tegelijk (gedachte: hoe hoger het laadvermogen, hoe beter het rendement)?
code:
1 2 3 4 Code:08022950 00000025 C ct002_get_info.low_price_ele_in=%d\r\n Code:080229A0 00000026 C ct002_get_info.low_price_ele_out=%d\r\n Code:08022978 00000028 C ct002_get_info.normal_price_ele_in=%d\r\n Code:080229C8 00000029 C ct002_get_info.normal_price_ele_out=%d\r\n
Bijvoorbeeld als vandaag de inkoop en verkoopprijs verschil >25c
Of alleen laden van grid als prijs tenminste negatief is etc...
Gok dan zomaar dat als je bijv een Shelly of HW hebt elke batterij individueel data gaat opvragen en dat het daar scheeft loopt?bommel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:14:
[...]
Even heel kort samengevat:
Batterij(en) sturen een bericht naar de CT en geven daarbij hun unieke device mac (niet netwerk mac) mee.
CT weet dat batterij X op fase Y zit en wat de strategie voor de batterij is (NOM, per fase, over fases).
CT stuurt veld mee, laad (bijv.) 2000W op fase B
Batterij besluit dan te gaan laden.
Andere batterij krijg ander antwoord van CT
Dit zou je dus prima kunnen emuleren, alleen belangrijk is: welke strategie werkt het best?
Wil je bijv. eerst 1 batterij helemaal vol laden? Of juist zorgen dat alle batterijen parallel geladen worden? Of juist 1 met hoog en vast 1 laag.
De CT lijkt niet te weten, wat de huidige SOC is van de batterij(en), althans dat heb ik niet uit de berichten kunnen opmaken. Wel kan de CT natuurlijk zien hoeveel de batterij(en) daadwerkelijk gaan laden.
Wat jij beschrijft is ook het stukje wat ik persoonlijk wel mis, als je meerdere samen ondersteund mag het onderling best een tikkeltje slimmer en logischer.
Eigenlijk (naar mijn mening) zouden we mogen verwachten dat Marstek weet hoe meerdere batterijen in een zo optimaal mogelijk setting gezet worden om het volledige potentieel te benutten rekening houdende met levensduur verlenging etc…
Dat doe ik nu zelf dan maar via HA.
Maar de meter emuleren zou nog het allerbeste zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 20:50 ]
En als je nu eens de ct003 niet inplugged in p1 maar het magnetische oog op de dm zet krijg je dan toch ook de pulsen binnen denk ik, zelf nog niet geprobeerd maar waar zou het anders voor dienen🤔rsbroer schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:05:
Of zit er op die Landis geen puls oog?
[ Voor 2% gewijzigd door tinamar op 14-08-2025 20:57 . Reden: bijgevoegd ]
🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,
V151 met BMS215 is niet abnormaal. Zeker niet als je maar 1 accu hebt. Hogere versies worden voornamelijk gepushed naar gebruikers met meerdere accu's. Ik heb het zelf ook.JSTAL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:56:
Upgrade Van BMS 212 naar 215. (modbus ontkoppeld, power plug bleef aangesloten)
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Als je geen 2 kWh per dag het net op wil duwen dan moet je zorgen dat je elke dag al je PV kan opgebruiken of kan opslaan op je batterijen. Dat wordt een hele klus.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:18:
[...]
Eens dat is prima helemaal nul krijg je hem nooit! Maar ik mag wel verwachten dat hij niet 2kwh per dag terug duwt het net op haha.
Ik hoop nogsteeds dat we op een of andere manier NOM zelf kunnen gaan sturen zodat je zelf kunt tweaken.
Maar dit is 2kwh die de batterij naar het net duwt doordat de meter niet goed op 0 gehouden wordt met ontladen van de batterij bij piekmomenten.DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:10:
[...]
Als je geen 2 kWh per dag het net op wil duwen dan moet je zorgen dat je elke dag al je PV kan opgebruiken of kan opslaan op je batterijen. Dat wordt een hele klus.
Heb het niet over een eventuele overschot.
[ Voor 11% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 21:14 ]
Ik heb vandaag nog 17kWh het net opgeduwd.DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:10:
[...]
Als je geen 2 kWh per dag het net op wil duwen dan moet je zorgen dat je elke dag al je PV kan opgebruiken of kan opslaan op je batterijen. Dat wordt een hele klus.
Batterijen waren vol, auto was nog geladen van gisteren en dus nog vol en het huisverbruik door de dag werd met de PV zelf gedaan. Het eenmaal teveel aan pv opwek kan je helaas niet in de kast duwen
Denk dat er bedoeld werd met de batterij die teveel vermogen geeft ipv 0 te houden.
Hetgeen ik met de vorige fw versie van de ct003 aan de hand had, al was dat niet zo extreem dat er per dag 2kWh teveel teruggave vanuit de MT's was.
@iorses welke fw op de ct003 heb jij eigenlijk?
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 14-08-2025 21:28 ]
/f/image/pbryXh7X2IHATVKfJkQt41mX.png?f=fotoalbum_large)
Bij dagen met meer wisselende bewolking zal er iets meer “verlies” zijn omdat er geschakeld wordt met grote vermogens. Maar mijns inziens kan die NOM niet beter werken dan nu reeds een aantal maanden het geval is.
Dit is wat er gebeurt aan de netaansluiting
/f/image/jctxcJAvNa0gkID45WXbMibu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door DSSW op 14-08-2025 21:38 ]
Kun je aangeven welke formules je gebruikt om dit te berekenen? Ik heb zoveel levering dat ik het zonder goede formule niet kan herleiden. Ik heb maar 1 accu en in de nacht zie per uur de grootste schommeling van 0.03kw.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:13:
[...]
Maar dit is 2kwh die de batterij naar het net duwt doordat de meter niet goed op 0 gehouden wordt met ontladen van de batterij bij piekmomenten.
Heb het niet over een eventuele overschot.
Heb je het gevoel dat de verliezen meer 's nachts zijn tijdens nom of juist wanneer je veel verbruikt met pulserende verbruikers zoals ovens en wasmachines?
:strip_exif()/f/image/bPbzdIGAJg0FNnjBCxvIlarX.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
v117 en klopt helemaal!Druppeltje_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:24:
[...]
Ik heb vandaag nog 17kWh het net opgeduwd.
Batterijen waren vol, auto was nog geladen van gisteren en dus nog vol en het huisverbruik door de dag werd met de PV zelf gedaan. Het eenmaal teveel aan pv opwek kan je helaas niet in de kast duwen![]()
Denk dat er bedoeld werd met de batterij die teveel vermogen geeft ipv 0 te houden.
Hetgeen ik met de vorige fw versie van de ct003 aan de hand had, al was dat niet zo extreem dat er per dag 2kWh teveel teruggave vanuit de MT's was.
@iorses welke fw op de ct003 heb jij eigenlijk?
Home Assistant maakt dat in energie dashboard sinds kort grafisch vanzelf.superduper1969 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:34:
[...]
Kun je aangeven welke formules je gebruikt om dit te berekenen? Ik heb zoveel levering dat ik het zonder goede formule niet kan herleiden. Ik heb maar 1 accu en in de nacht zie per uur de grootste schommeling van 0.03kw.
Heb je het gevoel dat de verliezen meer 's nachts zijn tijdens nom of juist wanneer je veel verbruikt met pulserende verbruikers zoals ovens en wasmachines?
[Afbeelding]
Airco vermoed ik.
Maar ik zie het vermogen echt de meest belachelijke en onmogelijke sprongen maken, ik heb het vermogen van de airco ook inzichtelijk maar dat is vrijwel stabiel.
[ Voor 10% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 21:42 ]
Heeft hier ook altijd gewerkt dus ik twijfel niet aan wat je zegt, maar toch kan ik er niet meer van maken dan het nu is.DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:32:
Onderstaand beeldje geeft aan hoe goed die NOM wel werkt met 3 batterijen, ze laten zo goed als niks verloren gaan
[Afbeelding]
Bij dagen met meer wisselende bewolking zal er iets meer “verlies” zijn omdat er geschakeld wordt met grote vermogens. Maar mijns inziens kan die NOM niet beter werken dan nu reeds een aantal maanden het geval is.
Dit is wat er gebeurt aan de netaansluiting
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Sqd30rttISEk0AfD09roTqbd.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan er iemand met kennis van zaken daar conclusies uit trekken? Loopt dat normaal? Of is het foute boel?
Ik kijk er vast overheen? Screenshotje?iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:39:
[...]
Home Assistant maakt dat in energie dashboard sinds kort grafisch vanzelf.
Airco vermoed ik.
Maar ik zie het vermogen echt de meest belachelijke en onmogelijke sprongen maken, ik heb het vermogen van de airco ook inzichtelijk maar dat is vrijwel stabiel.
iorses in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"superduper1969 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:47:
[...]
Ik kijk er vast overheen? Screenshotje?
En als ik de actuele meter een paar minuten bekijk dan twijfel ik ook totaal niet aan wat HA laat zien.
[ Voor 16% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 21:53 ]
Jep ook bij jou bizar veel spanningsverschil tussen de hoogste en laagste cel op de top (het enige moment dat het zin heeft om ernaar te kijken). Minimaal 100 mV, maar ook ergens 150 mV. Dat is in lijn met wat ik en anderen hier gezien hebben en eigenlijk niet goed. Vooral ook dat je consistent ziet dat er altijd een paar cellen bovenuit schieten boven de rest. Het komt de levensduur van de batterij echt niet ten goede.DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:45:
Naar aanleiding van de discussies over Cell voltages, hieronder een screenshot van de laatste 24h van mijn 3 Marsteks
[Afbeelding]
Kan er iemand met kennis van zaken daar conclusies uit trekken? Loopt dat normaal? Of is het foute boel?
Waarschijnlijk zie je bij helemaal leeg exact hetzelfde maar dan 'gespiegeld'.
Het lastige blijft ook omdat wij met een all-in-one werken met een omvormer ingebouwd, je geen zicht hebt of de capaciteit van je batterij echt afneemt over tijd. Je kan namelijk niet uitsluiten dat capaciteit verschillen door de omvormer of verschillend gebruik komen. Bij een losse batterij is dat makkelijker in te zien.
En zelfs al zou er een passieve balancing inzitten die zijn werk goed zou kunnen doen, is dit verschil zo groot, dat gaat dagen tot weken duren voordat het verschil rechtgetrokken zou zijn.
Misschien bij dagen met minder zonneschijn telkens een batterij een paar dagen op 100% laten staan, is dat iets dat helpt?pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Jep ook bij jou bizar veel spanningsverschil tussen de hoogste en laagste cel op de top (het enige moment dat het zin heeft om ernaar te kijken). Minimaal 100 mV, maar ook ergens 150 mV. Dat is in lijn met wat ik en anderen hier gezien hebben en eigenlijk niet goed. Vooral ook dat je consistent ziet dat er altijd een paar cellen bovenuit schieten boven de rest. Het komt de levensduur van de batterij echt niet ten goede.
Het lastige blijft ook omdat wij met een all-in-one werken met een omvormer ingebouwd, je geen zicht hebt of de capaciteit van je batterij echt afneemt over tijd. Je kan namelijk niet uitsluiten dat capaciteit verschillen door de omvormer of verschillend gebruik komen. Bij een losse batterij is dat makkelijker in te zien.
En zelfs al zou er een passieve balancing inzitten die zijn werk goed zou kunnen doen, is dit verschil zo groot, dat gaat dagen tot weken duren voordat het verschil rechtgetrokken zou zijn.
Bij een passieve balancer zou dat moeten werken. Een week of wat terug waren er een paar dagen dat dynamisch handelen niet rendabel was. Toen heb ik die dagen gebruikt om mijn batterij 3 dagen op honderd procent te laten staan. Leek weinig effect te hebben gehad. Maar met zo'n groot verschil en trage passieve balancing zou het weken kunnen duren (op honderd procent). En zolang heb ik nog geen zin gehad om te testen.DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:02:
[...]
Misschien bij dagen met minder zonneschijn telkens een batterij een paar dagen op 100% laten staan, is dat iets dat helpt?
Interessant is om te kijken of het altijd dezelfde cellen zijn die "hoog en laag" scoren!pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Jep ook bij jou bizar veel spanningsverschil tussen de hoogste en laagste cel op de top (het enige moment dat het zin heeft om ernaar te kijken). Minimaal 100 mV, maar ook ergens 150 mV. Dat is in lijn met wat ik en anderen hier gezien hebben en eigenlijk niet goed. Vooral ook dat je consistent ziet dat er altijd een paar cellen bovenuit schieten boven de rest. Het komt de levensduur van de batterij echt niet ten goede.
Ter info. In januari heeft mijn vrouw haar keramiekoven van 12kW een paar keer gestart 😅PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:29:
[Afbeelding]
Plaatje 2024
[Afbeelding] plaatje 2025 met 1 batterij sinds 18-1 en tweede begin juni
Helaas moet ik je vertellen dat Sankey charts niet betrouwbaar zijn omdat je geen controle hebt over alle endpoints. Er wordt niet letterlijk gemeten tussen alle endpoints, het is een guestamation.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:57:
Terugkomende op dat NOM voor mij niet werkt momenteel dit zijn de feiten van vandaag tot nu toe…
Het is dat salderen nog bestaat en ik momenteel nog geen terugleverkosten heb anders was het weggegooide stroom…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik al een paar maanden https://github.com/MindFreeze/ha-sankey-chart waarvan de nieuwe view in HA Energy een variant is.
Verbruik van specifieke apparaten is nog wel redelijk te controleren/berekenen via https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc
Volgens de Sankey die is ingebouwd in HA Energy zou "Solar" wel "Battery" geladen hebben maar "Battery" zou zelf geen output gehad hebben? Dus ook niet naar Grid?
:strip_exif()/f/image/KSbB5Ei4MArrrCnn53ZvoD7J.jpg?f=fotoalbum_large)
De Sankey die ikzelf gedefinieerd hebt doet het iets beter, maar daar is "Marstek Out" wel degelijk energie leverancier. En in de rechter kolom met live weergave, wie zegt dat die 55W Power Export levering uit de Marstek komt of uit de Anker?
:strip_exif()/f/image/Cd63ui83rJbofEijyTHlifCy.jpg?f=fotoalbum_large)
Sanky charts zijn gaaf maar verre van accuraat.
Vooral als ik overdag live kijk in de "Power" chart wordt dat al zeer snel duidelijk.
Ik geloof je graag, maar als ik de actuele meter volg dan gaat dat nergens over van -0.100kW naar +0.200kW naar -0.500kW en nee het zijn niet de panelen die stonden op een stabiele waarde.superduper1969 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:46:
[...]
Helaas moet ik je vertellen dat Sankey charts niet betrouwbaar zijn omdat je geen controle hebt over alle endpoints. Er wordt niet letterlijk gemeten tussen alle endpoints, het is een guestamation.
Ik gebruik al een paar maanden https://github.com/MindFreeze/ha-sankey-chart waarvan de nieuwe view in HA Energy een variant is.
Verbruik van specifieke apparaten is nog wel redelijk te controleren/berekenen via https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc
Volgens de Sankey die is ingebouwd in HA Energy zou "Solar" wel "Battery" geladen hebben maar "Battery" zou zelf geen output gehad hebben? Dus ook niet naar Grid?
[Afbeelding]
De Sankey die ikzelf gedefinieerd hebt doet het iets beter, maar daar is "Marstek Out" wel degelijk energie leverancier. En in de rechter kolom met live weergave, wie zegt dat die 55W Power Export levering uit de Marstek komt of uit de Anker?
[Afbeelding]
Sanky charts zijn gaaf maar verre van accuraat.
Vooral als ik overdag live kijk in de "Power" chart wordt dat al zeer snel duidelijk.
Bij mijn ouders waar ik nog niet de updates gedraaid heb is zelfvoorziening dagelijks +96% en daar geeft Sankey geen teruglevering naar het net aan + vrijwel geen stroom van het net gehaald.
Overigens als ik verder terugkijk zie ik dit gedrag nergens terug, wel toevallig dat de zelfvoorziening erg slecht staat nu en Sankey dat aangeeft.
Laten we zeggen voor de gemakkelijkheid dat Sankey het erg ruim neemt maar op 1 kWh komen we altijd wel uit en dit heb ik nooit gehad.
Ik heb geen enkel apparaat kunnen waarnemen die sterk schommelt wat het kon veroorzaken, heb op alle groot verbruikers een power meter zitten.
Ik stel het zeer op prijs dat er mee gedacht wordt!
[ Voor 3% gewijzigd door iorses op 14-08-2025 23:59 ]
Ik denk dat alle berekeningen alleen waardevol zijn in de periode waarbij 100% zijn uitgesloten dat je zonnepanelen iets opleveren, alleen voor die periode kan de teruggave aan de Grid aan de accu worden toegeschreven.iorses schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:54:
[...]
Ik geloof je graag, maar als ik de actuele meter volg dan gaat dat nergens over van -0.100kW naar +0.200kW naar -0.500kW en nee het zijn niet de panelen die stonden op een stabiele waarde.
Bij mijn ouders waar ik nog niet de updates gedraaid heb is zelfvoorziening dagelijks +96% en daar geeft Sankey geen teruglevering naar het net aan.
Overigens als ik verder terugkijk zie ik dit gedrag nergens terug, wel toevallig dat de zelfvoorziening erg slecht staat nu en Sankey dat aangeeft.
Ik heb geen enkel apparaat kunnen waarnemen die sterk schommelt wat het kon veroorzaken, heb op alle groot verbruikers een power meter zitten.
Maar je kunt redelijk makkelijk de efficiëntie van het NOM systeem meten:
Als je bijvoorbeeld start met alle 4 de accu's op 100% en dan meerdere uren (8 uur?) je zonnepanelen uitzet, dan zullen je 4 batterijen + CT003 volledig verantwoordelijk zijn voor NOM. Dit geld dan voor al je variaties van verbruikers zoals wasmachines, ovens, Cookers, Airco's enzovoort.
Alle overshoot van je 4 batterijen zou dan Return to Grid zijn die je op je P1 kan registreren.
Deze valt dan volledig te verhalen op de traagheid van schakelen als een grote verbruiker even stopt met energie verbruiken. Het lijkt me zeer sterk dat je dan 2kWh return to grid haalt.
Als je dat wat overdreven lijkt kun je natuurlijk de return to grid meten op het moment dat de zon niet schijnt en je zonnepanelen absoluut niet leveren, dit is meestal dan wel de tijd dat je niet zoveel verbruikers hebt.
Ik betwijfel dat er enige vorm van cell balancing in zit. Moest dit het geval geweest zijn hadden we hierover iets gelezen al. Marstek acht dit blijkbaar niet nodig of het was te complex of te duur om destijds te voorzien.pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:05:
[...]
Bij een passieve balancer zou dat moeten werken. Een week of wat terug waren er een paar dagen dat dynamisch handelen niet rendabel was. Toen heb ik die dagen gebruikt om mijn batterij 3 dagen op honderd procent te laten staan. Leek weinig effect te hebben gehad. Maar met zo'n groot verschil en trage passieve balancing zou het weken kunnen duren (op honderd procent). En zolang heb ik nog geen zin gehad om te testen.
Wat het effect op lange termijn hiervan is op de capaciteit van de batterij zullen we pas binnen enkele jaren kunnen zien. Dat weerhoud mij ook van een tweede te kopen nu. Stel dat we binnen 5 jaar maar halve capaciteit of minder meer hebben hierdoor, dan wordt de batterij zo goed als onbruikbaar voor mij.
Vraag me dan ook af of die 10 jarige garantie veel gaat voor stellen als ze je een andere refurbished batterij gaan geven die misschien niet veel beter of nog erger is. Nergens in de garantie wordt een claim gedaan ivm de (resterende) capaciteit van de batterij.
Anyway, op technologisch vlak is 5 jaar ook een eeuwigheid, dus tegen dan is v10 er al misschien die modulair is, wel cell balancing heeft, next gen AI, 5 ethernet poorten en wie weet wat allemaal dat we onze v1/v2 al lang afgeschreven hebben
Op een modulaire Venus X hoef je denk ik geen 5 jaar meer te wachten.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:55:
[...]
Ik betwijfel dat er enige vorm van cell balancing in zit. Moest dit het geval geweest zijn hadden we hierover iets gelezen al. Marstek acht dit blijkbaar niet nodig of het was te complex of te duur om destijds te voorzien.
Wat het effect op lange termijn hiervan is op de capaciteit van de batterij zullen we pas binnen enkele jaren kunnen zien. Dat weerhoud mij ook van een tweede te kopen nu. Stel dat we binnen 5 jaar maar halve capaciteit of minder meer hebben hierdoor, dan wordt de batterij zo goed als onbruikbaar voor mij.
Vraag me dan ook af of die 10 jarige garantie veel gaat voor stellen als ze je een andere refurbished batterij gaan geven die misschien niet veel beter of nog erger is. Nergens in de garantie wordt een claim gedaan ivm de (resterende) capaciteit van de batterij.
Anyway, op technologisch vlak is 5 jaar ook een eeuwigheid, dus tegen dan is v10 er al misschien die modulair is, wel cell balancing heeft, next gen AI, 5 ethernet poorten en wie weet wat allemaal dat we onze v1/v2 al lang afgeschreven hebben
https://eu.marstekenergy.com/nl-be/pages/marstek-venus-x
MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485
Zelfs met 2 stuks kom je gemiddeld genomen niet aan 75 cent per dag. Of je moet ze een paar dagen per week niet gebruiken en alleen de cyclussen draaien waar de marge echt goed is.
Meeste cyclussen zitten rond de 40 a 50 cent marge.
Of je hebt geen dynamisch energiecontract dan kan het heel goed wat jij zegt.
[ Voor 9% gewijzigd door Gohf046 op 15-08-2025 07:28 ]
MT 1x 5.12 kWh V151
Gebeurd dat het ook (het uitschieten van een paar cellen) als je 1 MT hebt?pascallj schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Gohf046 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:22:
[...]
Zelfs met 2 stuks kom je gemiddeld genomen niet aan 75 cent per dag. Of je moet ze een paar dagen per week niet gebruiken en alleen de cyclussen draaien waar de marge echt goed is.
Meeste cyclussen zitten rond de 40 a 50 cent marge.
Of je hebt geen dynamisch energiecontract dan kan het heel goed wat jij zegt.
:strip_exif()/f/image/wVteoR0qcugfsKm7nNhEdaK9.png?f=user_large)
Dit is van gisteren:
laden: 2,25 euro / 11,08kWh = 0,203 eu/kWh komt goed overeen als gemiddelde van goedkoopste 3 uren gisteren.
ontladen : 3,62 euro / 9,55kWh = 0,379 eu/kWh komt goed overeen als gemiddelde van duurste 3 uren gisteren.
/f/image/cTJP1i12Vk1VQUCgXaq33vZo.png?f=fotoalbum_large)
deze maand (Begonnen op 5e)
In HA berekent hij in -en uitgaande vermogen via HW plugs per uur icm uurprijs (Entso-E icm opslagberekening) dan geldig, logt het en registreert het met nutsmeters.
Als er iets is waarin ik het kan verbeteren of over het hoofd maar dat hoor ik graag. Heb het zelf in elkaar moeten sleutelen omdat er niet iets in HA was of iemand in Tweakers die ik gevraagd heb om de uur vermogen in kWh met dan geldige prijs te berekenen.
[ Voor 20% gewijzigd door De_Sint op 15-08-2025 08:17 ]
Nee heeft geen zin, er moet continu zachtjes geladen worden om de spanning hoog te houden, bij een volle accu in rust zakken na een uur de spanningen al naar beneden en doet de balancer niks meer omdat er geen spanning verschil meer is.DSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:02:
[...]
Misschien bij dagen met minder zonneschijn telkens een batterij een paar dagen op 100% laten staan, is dat iets dat helpt?
Het beeld wat jullie hebben van de verschillen is niet eens realistisch, mt stopt al met laden bij 3.5 volt, als hij door zou gaan tot 3.65 word het verschil nog groter.
1 PVoutput . Dongen NB
De meeste balancers werken, door actief te blijven zolang het verschil groot genoeg is. Bij mij is er zeker nog meer dan 40 mV verschil na 1 hele dag stil staan dus dan zou de balancer wel actief moeten blijven. Zeker als ik hem heel rustig heb volgeladen. Dus het ergste verschil zou je dan prima moeten kunnen wegwerken (al kan het wel heel lang duren).reneeke1970 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:25:
[...]
Nee heeft geen zin, er moet continu zachtjes geladen worden om de spanning hoog te houden, bij een volle accu in rust zakken na een uur de spanningen al naar beneden en doet de balancer niks meer omdat er geen spanning verschil meer is.
Het beeld wat jullie hebben van de verschillen is niet eens realistisch, mt stopt al met laden bij 3.5 volt, als hij door zou gaan tot 3.65 word het verschil nog groter.
Overigens laadt de batterij bij mij consistent tot 3,6 V, eerder slaat hij niet af. Ook heb ik hem de 3,65 V wel eens zien aantikken. Grafieken daarvan heb ik hier eerder getoond (of in het andere topic). Misschien moet je vaker verversen om dit te zien?
Na een dag stilstand nog steeds 40mv??pascallj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:38:
[...]
De meeste balancers werken, door actief te blijven zolang het verschil groot genoeg is. Bij mij is er zeker nog meer dan 40 mV verschil na 1 hele dag stil staan dus dan zou de balancer wel actief moeten blijven. Zeker als ik hem heel rustig heb volgeladen. Dus het ergste verschil zou je dan prima moeten kunnen wegwerken (al kan het wel heel lang duren).
Overigens laadt de batterij bij mij consistent tot 3,6 V, eerder slaat hij niet af. Ook heb ik hem de 3,65 V wel eens zien aantikken. Grafieken daarvan heb ik hier eerder getoond (of in het andere topic). Misschien moet je vaker verversen om dit te zien?
Da is wel heul slecht. Mijn eve cellen lopen ook wel eens 100mv uit elkaar, maar na twee uur stilstand is dit nog maar 2 mv.
Nou dan vrees ik dat mt een dealtje heeft met de Chinezen om de voorraad gerecyclede cellen op te maken....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, dat was toen ik aan het experimenteren was of ik hem kon laten balanceren. Heb hem toen heel rustig volgeladen en ben het vermogen net zo lang blijven verminderen zodat de hoogste cel net onder de 3,6 V bleef. Toen bleef de spanning aardig lang hangen en hoopte ik dus kunnen zien of er een balancer aanging. Maar kwam weinig eenduidigs uit de test.reneeke1970 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Na een dag stilstand nog steeds 40mv??
Da is wel heul slecht. Mijn eve cellen lopen ook wel eens 100mv uit elkaar, maar na twee uur stilstand is dit nog maar 2 mv.
Nou dan vrees ik dat mt een dealtje heeft met de Chinezen om de voorraad gerecyclede cellen op te maken....
Als ik hem met 2000 W volknal niet, dan is er na 5 uur nog zo'n 40 mV verschil als ik de data van gisteren pak.
Ik verwacht ook zeker niet dat hier EVE cellen in zitten
Hoe kunnen wij dit oplossen ? Ik zie weinig oplossingen voorbij komen ..
Ik zie het nut er niet van in, want zo werken de Marsteks nu eenmaal.
[ Voor 18% gewijzigd door S2S op 15-08-2025 09:05 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Het doel is gewoon om te weten hoe de Marstek in elkaar steekt en hoe je hem optimaal kunt gebruiken. Dat is puur uit interesse en lijkt mij een valide reden hier op Tweakers.S2S schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:59:
Mooi dat ze niet alles weten over batterijen.. ze komen er nu pas achter dat de lab tests niet goed waren. (De afgelopen jaren) En dat batterijen veel meer aan kunnen dan gedacht . Ik zou lekker van de zon genieten in plaats inzoomen op dit onderwerp voor pagina’s achter elkaar en wat wil je er aan veranderen? Ander merk komen ? Alle Marsteks van de hand doen ? Marsteks zelf verbouwen?
Ik weet ondertussen wel dat het je niet interesseert, maar relevanter aan het topic dan dit kan het niet worden volgens mij. Ik heb toen gevraagd of het een goed idee was om dit soort discussies naar een ander topic te verplaatsen; de animo daarvoor was matig dus heb ik besloten om het maar gewoon hier te houden.
Dan maar gewoon even slikken en berichten skippen.
Overigens hebben we het hier ook niet over de cellen, maar over de batterij als geheel. Kan heel goed zijn dat de cellen veel aankunnen, maar is de batterij als geheel dat niet zou kunnen, heb je aan die losse cellen ook niets.
Ik heb er daar 1 afgehaald 3 maanden geleden, kreeg nog extra korting van 40€ voor zelf afhalen.Pakhaas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
Gebeurd dat het ook (het uitschieten van een paar cellen) als je 1 MT hebt?
Ben tevreden van de service, is een electrotechnisch bedrijf
Hier EMS 151, BMS 212 en CT003: 114superduper1969 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:00:
[...]
V151 met BMS215 is niet abnormaal. Zeker niet als je maar 1 accu hebt. Hogere versies worden voornamelijk gepushed naar gebruikers met meerdere accu's. Ik heb het zelf ook.
Dit werkt ook prima met meerdere batterijen.
Misschien dat je de relevantie van cel-balancing eens moet uitleggen en wat dat doet met de levensduur van de cellen. Wat is het principe achter cel-balancing?pascallj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:04:
[...]
Het doel is gewoon om te weten hoe de Marstek in elkaar steekt en hoe je hem optimaal kunt gebruiken. Dat is puur uit interesse en lijkt mij een valide reden hier op Tweakers.
Ik weet ondertussen wel dat het je niet interesseert, maar relevanter aan het topic dan dit kan het niet worden volgens mij. Ik heb toen gevraagd of het een goed idee was om dit soort discussies naar een ander topic te verplaatsen; de animo daarvoor was matig dus heb ik besloten om het maar gewoon hier te houden.
Dan maar gewoon even slikken en berichten skippen.
Overigens hebben we het hier ook niet over de cellen, maar over de batterij als geheel. Kan heel goed zijn dat de cellen veel aankunnen, maar is de batterij als geheel dat niet zou kunnen, heb je aan die losse cellen ook niets.
In mijn optiek de (twee?) redenen
- maximale capaciteit in standhouden
- juiste berekening van de te gebruiken capaciteit van de batterij
- ??
Ten slotte hoe je kunt monitoren als er actieve of passive cel-balancing inzit.
Dan is het in mijn optiek voor een ieder beter te volgen.
m2c
De tool is gemaakt op basis van bestuderen van de v153 firmware, de get commando lezen alleen uit dus die kun je mi veilig proberen. Ik weet niet van alle waardes wat ze betekenen, zou mooi zijn als je ze kunt matchen met de app, hm2mqtt of modbus data.
Dit is overigens een hobby projectje, dus niet vragen waarom of wat moet ik er mee wat het antwoord is vooral: omdat het kan én om meer te leren over de werking van de MT.
/f/image/HSE6GOxniniA9PMhPhXBa1Av.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qJINvBLB5DpyLel5CBLeCq84.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door bommel op 15-08-2025 09:47 ]
Ziet er goed uit! Kun je toevallig ook nog wat meer toelichting geven?bommel schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:44:
Ik heb gisteren op basis van de v153 firmware een BLE test tool gemaakt.
De tool is gemaakt op basis van bestuderen van de v153 firmware, de get commando lezen alleen uit dus die kun je mi veilig proberen. Ik weet niet van alle waardes wat ze betekenen, zou mooi zijn als je ze kunt matchen met de app, hm2mqtt of modbus data.
Dit is overigens een hobby projectje, dus niet vragen waarom of wat moet ik er mee wat het antwoord is vooral: omdat het kan én om meer te leren over de werking van de MT.
[Afbeelding]
Duw niet graag op knopjes zomaar
[ Voor 4% gewijzigd door iorses op 15-08-2025 09:47 ]
Dat snap ikiorses schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Ziet er goed uit! Kun je toevallig ook nog wat meer toelichting geven?
Duw niet graag op knopjes zomaar
Heb een extra screenshot toegevoegd, de bovenste rij is eigenlijk alleen maar uitlezen van allerlei waardes.
Ik zal wat information buttons toevoegen met uitleg wat de knoppen doen

Je ziet even na 16u dat ik de fan heb aangezet, vooral bij de MOS(fets?) scheelt het een hoop qua temperatuur! Bij de batterij/cellen vind ik het nog wat lastiger te zien, miss valt het ook wel mee hoeveel amps er cell er doorheen gaat.
Zal ergens dit weekend mijn 'design' wel even uploaden als iemand het ook wil printen.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik kon uit de firmware niet de individuele waardes te reconstrueren, wel bijv. dat er BMS informatie geretourneerd wordt. Dus ik heb wat aannames en gokjes gedaan.iorses schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:55:
Wat is de cycle count eigenlijk? In MQTT komt deze volgens mij als capacity, hoe moet ik dit lezen?
Als je waardes herkent, misschien kun je issue loggen op gh, dan ga ik het aanpassen
Ik was meer nieuwsgierig of deze waarde iets zegt over de staat/capaciteit van de batterij, dacht wellicht wist jij dat.bommel schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
Ik kon uit de firmware niet de individuele waardes te reconstrueren, wel bijv. dat er BMS informatie geretourneerd wordt. Dus ik heb wat aannames en gokjes gedaan.
Als je waardes herkent, misschien kun je issue loggen op gh, dan ga ik het aanpassen
Denk je dat het mogelijk is om met jou tool te flashen? Oftewel upgraden/downgraden. Waar zijn de firmware files te vinden?
[ Voor 11% gewijzigd door iorses op 15-08-2025 10:10 ]
Indrukwekkend hoor! Respect!bommel schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:44:
Ik heb gisteren op basis van de v153 firmware een BLE test tool gemaakt.
Ben benieuwd of we ergens nog het aantal cycli kunnen ontdekken/uitlezen!

Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.