BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Klopt 100%, ik heb een boilervat van 300L geplaatst, dat is bijna een extra Marstek. En altijd voldoende warmwater opgewarmd met WP en bij veel zon stook ik hem extra hoog tot 65° met elec weerstand.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:24:
[...]
Nee, ik bedoel dat het overschot van de panelen gebruiken in dit geval sowieso een logischere keuze is dan een extra zonneboiler kopen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Voor installatie van een zonneboiler betaal je al snel 4000€ of meer, daar kan je tegenwoordig een 10 kWpiek PV installatie voor leggen.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:34:
[...]
Klopt hier heb je helemaal gelijk in. Mij is altijd verteld dat zonnepanelen per vierkante meter veel efficiënter zijn tegenwoordig, maar een simpele zoekopdracht had mij kunnen vertellen dat dat niet zo is. Als je dus nog een overweging moet maken en de ruimte beperkt is kan het een optie zijn om te overwegen. Ik zou persoonlijk de flexibiliteit van zonnestroom prefereren.
Maakt bij mij niks uit. Heb beide geprobeerd. Allebei 800w maximaal.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Zou vooral willen monitoren en eventueel batterij in standby zetten en andere in NOM (zodat ze niet gelijktijdig gebruikt worden).
Twijfel of ik voor Modbus of OpenAPI zou gaan. Iemand ervaring met de apps en een voorkeur?
Ervaring met de Apps heb ik niet, maar de Modbus technologie is bij uitstek superieur. Het werkt stabieler en sneller en je hebt meer functionaliteit. Zeker vergeleken met de implementatie van de API zoals die momenteel is door Marstek. Maar je hebt er wel extra hardware voor nodig (maar niet duur) die je moet configureren.Avenger 2.0 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:17:
Zag toevallig dat er ineens drie apps voor Homey zijn om de Marstek te besturen en uit te lezen![]()
Zou vooral willen monitoren en eventueel batterij in standby zetten en andere in NOM (zodat ze niet gelijktijdig gebruikt worden).
Twijfel of ik voor Modbus of OpenAPI zou gaan. Iemand ervaring met de apps en een voorkeur?
Mijn zus heeft ook een marstek en ze heeft hem eergisteren op AI gezet; geen bliksems zichtbaar en niets laden, dat wisten we al, maar vandaag heeft de batterij iets geladen.
Ik heb de indruk steeds maar een kwartier op zo'n bliksem.
Dat bevestigt voor mij het vermoeden dat Marstek ook zaken aan de batterij t.b.v. AI kan wijzigen (updates? uitvoeren) zonder dat wij hiervoor een firmwareupdate hoeven te doen of weet hebben van zo'n update.
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
Nordpool
1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1
Dus je draait nom via modbus ?pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:21:
[...]
Ervaring met de Apps heb ik niet, maar de Modbus technologie is bij uitstek superieur. Het werkt stabieler en sneller en je hebt meer functionaliteit. Zeker vergeleken met de implementatie van de API zoals die momenteel is door Marstek. Maar je hebt er wel extra hardware voor nodig (maar niet duur) die je moet configureren.
En je wilt zeggen dat als je p1 meter 1000 watt terug levering aangeeft je binnne 1 seconde via modbus de marstek heb aangestuurd en nog 1 seconde later hij ook met 1000 watt begint te laden ?
Of gaan daar wat meer seconden overheen ?
Nee, de vraag was om van modus te wisselen. Niet om zelf NOM sturing te gaan maken via Modbus (alhoewel dat in theorie wel zou kunnen). Wisselen van modus kan ook via de API, maar als je toch de keuze overweegt is Modbus het meest stabiel.Maxwp schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:17:
[...]
Dus je draait nom via modbus ?
En je wilt zeggen dat als je p1 meter 1000 watt terug levering aangeeft je binnne 1 seconde via modbus de marstek heb aangestuurd en nog 1 seconde later hij ook met 1000 watt begint te laden ?
Of gaan daar wat meer seconden overheen ?
Klopt bij ons contract iig niet helemaal.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Tijdens het salderen ga je met de batterij zeker niks kunnen besparen. Dus tot die tijd zou ik niets aanschaffen, dat is onnodige degradatie van bijvoorbeeld een batterij. Daarbij wordt de techniek ook steeds beter.
De terugleverkosten zijn 14cent per kWh.
Ik verlies dus bijna 50% op alles wat ik poog te salderen.
Als ik dat ik de accu stop, verlies in 20%.
Ik heb uitgerekend dat ik per jaar 1200Kwh in de accu kan stoppen, dus 168euro minder terugleverkosten.
Maar ik verlies 240 kWh a 28cent. Bijna 68 euro.
Dus ik "verdien" 100 euro per jaar door het in de accu te stoppen.
Inderdaad geen reden om nu een accu te kopen. Dat was meer het uitproberen en testen icm HA e.d.
En weten dat vanaf 2027 de accu echt wat op gaat leveren (en de angst dat iedereen er dan 1 wil en ze belachelijk duur worden)
Ik sprak ook niet algemeen over tijdens het salderen, maar over die specifieke situatie waar de tarieven van het contract gedeeld waren.b4gg3r1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Klopt bij ons contract iig niet helemaal.
De terugleverkosten zijn 14cent per kWh.
Ik verlies dus bijna 50% op alles wat ik poog te salderen.
Als ik dat ik de accu stop, verlies in 20%.
Ik heb uitgerekend dat ik per jaar 1200Kwh in de accu kan stoppen, dus 168euro minder terugleverkosten.
Maar ik verlies 240 kWh a 28cent. Bijna 68 euro.
Dus ik "verdien" 100 euro per jaar door het in de accu te stoppen.
Inderdaad geen reden om nu een accu te kopen. Dat was meer het uitproberen en testen icm HA e.d.
En weten dat vanaf 2027 de accu echt wat op gaat leveren (en de angst dat iedereen er dan 1 wil en ze belachelijk duur worden)
Ik saldeer ook en dat maakt het mogelijk dat ik met handelen momenteel het meeste met de batterij kan verdienen. Dus het ligt helemaal aan de situatie en mijn reactie was dan ook op die situatie toegespitst.
Overigens verlies jij niets over het salderen. Je verliest geld na het salderen. Eventuele terugleverboetes gelden pas nadat je je saldeervermogen compleet hebt gebruikt.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.