BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Klopt 100%, ik heb een boilervat van 300L geplaatst, dat is bijna een extra Marstek. En altijd voldoende warmwater opgewarmd met WP en bij veel zon stook ik hem extra hoog tot 65° met elec weerstand.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:24:
[...]
Nee, ik bedoel dat het overschot van de panelen gebruiken in dit geval sowieso een logischere keuze is dan een extra zonneboiler kopen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Voor installatie van een zonneboiler betaal je al snel 4000€ of meer, daar kan je tegenwoordig een 10 kWpiek PV installatie voor leggen.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:34:
[...]
Klopt hier heb je helemaal gelijk in. Mij is altijd verteld dat zonnepanelen per vierkante meter veel efficiënter zijn tegenwoordig, maar een simpele zoekopdracht had mij kunnen vertellen dat dat niet zo is. Als je dus nog een overweging moet maken en de ruimte beperkt is kan het een optie zijn om te overwegen. Ik zou persoonlijk de flexibiliteit van zonnestroom prefereren.
Maakt bij mij niks uit. Heb beide geprobeerd. Allebei 800w maximaal.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Zou vooral willen monitoren en eventueel batterij in standby zetten en andere in NOM (zodat ze niet gelijktijdig gebruikt worden).
Twijfel of ik voor Modbus of OpenAPI zou gaan. Iemand ervaring met de apps en een voorkeur?
Ervaring met de Apps heb ik niet, maar de Modbus technologie is bij uitstek superieur. Het werkt stabieler en sneller en je hebt meer functionaliteit. Zeker vergeleken met de implementatie van de API zoals die momenteel is door Marstek. Maar je hebt er wel extra hardware voor nodig (maar niet duur) die je moet configureren.Avenger 2.0 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:17:
Zag toevallig dat er ineens drie apps voor Homey zijn om de Marstek te besturen en uit te lezen![]()
Zou vooral willen monitoren en eventueel batterij in standby zetten en andere in NOM (zodat ze niet gelijktijdig gebruikt worden).
Twijfel of ik voor Modbus of OpenAPI zou gaan. Iemand ervaring met de apps en een voorkeur?
Mijn zus heeft ook een marstek en ze heeft hem eergisteren op AI gezet; geen bliksems zichtbaar en niets laden, dat wisten we al, maar vandaag heeft de batterij iets geladen.
Ik heb de indruk steeds maar een kwartier op zo'n bliksem.
Dat bevestigt voor mij het vermoeden dat Marstek ook zaken aan de batterij t.b.v. AI kan wijzigen (updates? uitvoeren) zonder dat wij hiervoor een firmwareupdate hoeven te doen of weet hebben van zo'n update.
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Nordpool
NL, 1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS-213, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1
Dus je draait nom via modbus ?pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:21:
[...]
Ervaring met de Apps heb ik niet, maar de Modbus technologie is bij uitstek superieur. Het werkt stabieler en sneller en je hebt meer functionaliteit. Zeker vergeleken met de implementatie van de API zoals die momenteel is door Marstek. Maar je hebt er wel extra hardware voor nodig (maar niet duur) die je moet configureren.
En je wilt zeggen dat als je p1 meter 1000 watt terug levering aangeeft je binnne 1 seconde via modbus de marstek heb aangestuurd en nog 1 seconde later hij ook met 1000 watt begint te laden ?
Of gaan daar wat meer seconden overheen ?
Nee, de vraag was om van modus te wisselen. Niet om zelf NOM sturing te gaan maken via Modbus (alhoewel dat in theorie wel zou kunnen). Wisselen van modus kan ook via de API, maar als je toch de keuze overweegt is Modbus het meest stabiel.Maxwp schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:17:
[...]
Dus je draait nom via modbus ?
En je wilt zeggen dat als je p1 meter 1000 watt terug levering aangeeft je binnne 1 seconde via modbus de marstek heb aangestuurd en nog 1 seconde later hij ook met 1000 watt begint te laden ?
Of gaan daar wat meer seconden overheen ?
Klopt bij ons contract iig niet helemaal.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Tijdens het salderen ga je met de batterij zeker niks kunnen besparen. Dus tot die tijd zou ik niets aanschaffen, dat is onnodige degradatie van bijvoorbeeld een batterij. Daarbij wordt de techniek ook steeds beter.
De terugleverkosten zijn 14cent per kWh.
Ik verlies dus bijna 50% op alles wat ik poog te salderen.
Als ik dat ik de accu stop, verlies in 20%.
Ik heb uitgerekend dat ik per jaar 1200Kwh in de accu kan stoppen, dus 168euro minder terugleverkosten.
Maar ik verlies 240 kWh a 28cent. Bijna 68 euro.
Dus ik "verdien" 100 euro per jaar door het in de accu te stoppen.
Inderdaad geen reden om nu een accu te kopen. Dat was meer het uitproberen en testen icm HA e.d.
En weten dat vanaf 2027 de accu echt wat op gaat leveren (en de angst dat iedereen er dan 1 wil en ze belachelijk duur worden)
Ik sprak ook niet algemeen over tijdens het salderen, maar over die specifieke situatie waar de tarieven van het contract gedeeld waren.b4gg3r1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Klopt bij ons contract iig niet helemaal.
Ik heb uitgerekend dat ik per jaar 1200Kwh in de accu kan stoppen, dus 168euro minder terugleverkosten.
Inderdaad geen reden om nu een accu te kopen. Dat was meer het uitproberen en testen icm HA e.d.
En weten dat vanaf 2027 de accu echt wat op gaat leveren (en de angst dat iedereen er dan 1 wil en ze belachelijk duur worden)
Ik saldeer ook en dat maakt het mogelijk dat ik met handelen momenteel het meeste met de batterij kan verdienen. Dus het ligt helemaal aan de situatie en mijn reactie was dan ook op die situatie toegespitst.
Overigens verlies jij niets over het salderen. Je verliest geld na het salderen. Eventuele terugleverboetes gelden pas nadat je je saldeervermogen compleet hebt gebruikt.
Dit had ik ook, opgelost door de juiste meter te selecteren in het menu van de CT. Daarna ging het veel beter. Maar op dagen met zon/wolke/zon, gaat het wel alle kanten opPreaper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:27:
[...]
Maar er is wel 2,3kWh aan stroom het net op geëxporteerd dus de batterij lijkt niet zo snel meer te reageren. Maar ik heb het idee dat dit de CT003 is, die werkt niet zo geweldig.
Marstek 5.12kw v153, CT003 v117; IthoDaalderop CoolCube
:strip_exif()/f/image/YU6blrVIc60pF6k4Z9dl8aOk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e56QRh3cIwE8Ciy2p4QEwHeo.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik met mijn 3 Marstek batterijen de fases door de app laat kiezen komt hij uit op 3 fases. Dat klopt uiteraard. Maar dan is mijn verbruik een constante jojo die niet goed kan zijn voor de levensduur van mijn batterijen. Als ik vervolgens handmatig de batterijen op 1 fase zet, dan is de streep zoals ik heb graag zie. Wat gaat er toch mis? Alles al 100 keer gereset, opnieuw toegevoegd aan de app, stroom overal afgehad etc
Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
Je moet ervoor zorgen dat er geen ander apparaat (of andere app) verbonden is met de batterij. De Marstek app zal je dus even geforceerd moeten afsluiten. Daarbij werkt die tool alleen in browser gebaseerd op Chromium. De Marstek Monitor zou in elk geval elk apparaat moeten kunnen vinden wat met MST begint. Maar als de test tool hem ook niet vindt, zit je probleem waarschijnlijk in het feit dat een ander apparaat al verbonden is.jackyboy8500 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:52:
ik kan niet met deze tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ verbinden met mijn Marstek Venus E ver. 2.0 en ook niet met de android BLE test tool. Zou het kunnen dat dit enkel lukt met ver 3.0 ? Hoe kan ik dan de local API activeren ? enkel via Marstek support aanvragen ?
Overigens is via Feedback vragen om de lokale API aan te laten zetten wel de veiligste manier. De Monitor tool bevat ook veel 'geavanceerde functies'...
hij vind beide (CT003 en de batterij) ... er staat "Paired" maar het connecteren lukt niet ...pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:59:
[...]
Maar als de test tool hem ook niet vindt, zit je probleem waarschijnlijk in het feit dat een ander apparaat al verbonden is.
Over wat heb je het nu? Waar staat paired? En wat lukt er niet? De test tool kan verder niets voor je betekenen, dus ik weet niet waarom je die precies gebruikt. Mocht je eerst proberen te verbinden ('pairen') via de instellingen van je telefoon, dat is niet nodig en werkt misschien zelfs wel averechts.jackyboy8500 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:01:
[...]
hij vind beide (CT003 en de batterij) ... er staat "Paired" maar het connecteren lukt niet ...
zodra je de tool opstart (latest 2.0) beta komt er op mijn windows laptop,links bovenaan een kleine popup,waarin door de tool gescand wordt. In dit kleine venster zie ik beide devices (ct003 en batterij) verschijnen. Echter als ik probeer te connecteren komt er een timeout.pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:04:
[...]
Over wat heb je het nu? Waar staat paired? En wat lukt er niet? De test tool kan verder niets voor je betekenen, dus ik weet niet waarom je die precies gebruikt. Mocht je eerst proberen te verbinden ('pairen') via de instellingen van je telefoon, dat is niet nodig en werkt misschien zelfs wel averechts.
Ik mag ook nog gewoon 100% salderen tegen nul kosten.b4gg3r1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Klopt bij ons contract iig niet helemaal.
Dus hier staan ook "zinloos" 3 accu's.
Toch vind ik het wel prettig dat ze er nu al staan vooral nu we weer in de kortere dagen zitten, het geeft je gewoon enorm veel inzicht in wat er nog aan pv in de accu's komt en hoe dat nuttig in te zetten.
We hebben ons verbruik niet aangepast en doen gewoon verder zoals we ook zonder de accu's deden.
En nu komen we in de tijd dat je bepaalde gewoontes dus onderbouwd moet aanpassen tegen de tijd dat we niet meer kunnen salderen om maximaal je pv binnen de deur of in de accu's te houden.
Het is ook gewoon grappig om het verschil nu al tussen vorig jaar en dit jaar te zien.
1 accu vanaf 10 januari grotendeels op handmatig ivm de wifi ct perikelen in den beginne.
En vanaf 28 april met drie accu's op NOM.
:strip_exif()/f/image/8358FKeq3nRyZyL8Sh4clOga.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Misschien is de afstand tot de batterij dan te groot. Zou zo moeten werken, net nog getest. Mocht je het idee hebben dat het toch aan de tool ligt kan je het beste op GitHub een issue openen: https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitorjackyboy8500 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:12:
[...]
zodra je de tool opstart (latest 2.0) beta komt er op mijn windows laptop,links bovenaan een kleine popup,waarin door de tool gescand wordt. In dit kleine venster zie ik beide devices (ct003 en batterij) verschijnen. Echter als ik probeer te connecteren komt er een timeout.
Mocht je geen GitHub hebben of willen, kan je misschien een berichtje sturen naar Tweaker 'bommel'.
Hoe kan je überhaupt de batterijen handmatig op 1 fase zetten? Dat doet de CT toch uit zichzelf?Hans C schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik met mijn 3 Marstek batterijen de fases door de app laat kiezen komt hij uit op 3 fases. Dat klopt uiteraard. Maar dan is mijn verbruik een constante jojo die niet goed kan zijn voor de levensduur van mijn batterijen. Als ik vervolgens handmatig de batterijen op 1 fase zet, dan is de streep zoals ik heb graag zie. Wat gaat er toch mis? Alles al 100 keer gereset, opnieuw toegevoegd aan de app, stroom overal afgehad etc
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
néé, afstand (1m.) kan niet het probleem zijn ... heb je een 2.0?pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:38:
[...]
Misschien is de afstand tot de batterij dan te groot.
Nee V1 maar de tool is ondertussen al vaak genoeg gebruikt met alle versies dus dat is het probleem niet.jackyboy8500 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:04:
[...]
néé, afstand (1m.) kan niet het probleem zijn ... heb je een 2.0?
Gewoon aanvragen bij Marstek. Of via hm2mqtt kan je hem ook zelf activeren als ik juist ben (en anders word ik wel verbeterd)jackyboy8500 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:52:
ik kan niet met deze tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ verbinden met mijn Marstek Venus E ver. 2.0 en ook niet met de android BLE test tool. Zou het kunnen dat dit enkel lukt met ver 3.0 ? Hoe kan ik dan de local API activeren ? enkel via Marstek support aanvragen ?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Heel simpel. Ga naar je batterij, kies CT en vervolgens boven in op output power reference.Druppeltje_ schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:55:
[...]
Hoe kan je überhaupt de batterijen handmatig op 1 fase zetten? Dat doet de CT toch uit zichzelf?
Ah jaja op die manier. Op enkelvoudige fase zetten. Mijn brein zat even op de verkeerde afslagHans C schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:13:
[...]
Heel simpel. Ga naar je batterij, kies CT en vervolgens boven in op output power reference.
Maar als je dat doet kijkt elke batterij gewoon naar zijn eigen fase. Als je batterij op fase 1 leeg is, kan die niet iets compenseren op fase 2 of 3. Met opladen idem. Maar als je dat jojo-effect dan niet hebt, lijkt het alsof er met de sturing van de CT uit toch iets niet helemaal correct loopt dan. Zou in principe geen verschil mogen uitmaken.Hans C schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:13:
[...]
Heel simpel. Ga naar je batterij, kies CT en vervolgens boven in op output power reference.
[ Voor 18% gewijzigd door Druppeltje_ op 14-10-2025 00:20 ]
Ik weet het, maar het was ter illustratie. De 3 fase oplossing werkt niet....Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:18:
[...]
Maar als je dat doet kijkt elke batterij gewoon naar zijn eigen fase. Als je batterij op fase 1 leeg is, kan die niet iets compenseren op fase 2 of 3. Met opladen idem.
Zou persoonlijk het probleem bij de CT zoeken. Ik heb een tijdje met een oudere fw versie ook het probleem gehad dat de batterijen te heftig reageerden en telkens gingen overcompenseren op elkaar (niet zo hevig als bij jou, maar het was er wel). Dat was toen ik van V115 naar V116 ben gegaan. Die heb ik echt maar 4 dagen gehad. Toen hebben ze mij V117 gegeven en heb dat gedrag nooit meer terug gezien. Mss best even melden bij MT zelf?Hans C schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:20:
[...]
Ik weet het, maar het was ter illustratie. De 3 fase oplossing werkt niet....
Dus mis nu accu cap
Hier vannacht beide batterijen vol geladen aan 2500W van 3 tot 5. Benieuwd of dat zo gaat blijven. Zou graag hebben dat de batterij de 4 goedkoopste uren van de dag laadt.Erik1805 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:55:
[...]
Maakt bij mij niks uit. Heb beide geprobeerd. Allebei 800w maximaal.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Een instelling zou wel handig zijn. Iets zoals zomer- of wintermodus (of mogelijkheid handmatig standby percentage ingeven). In de zomer tot 11% ontladen en in de winter tot 15% of iets dergelijk zou al veel helpen. Dan is die niet (om de) elke dag aan het bijladen...Maxwp schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 02:45:
Met de laaste 154.216 firmware welke spontane drops on soc zouden verhelprn merk ik nu dat de accu al bij 3.09 stop in plaats vanaf 3 volt.
Dus mis nu accu cap
Dat jojo effect heb ik ook, ik denk dat iedereen dat wel heeft? Je heb toch altijd wel 1 of 2 sec vertraging? Of hebben andere mensen echt een 0 watt lijn?Hans C schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:20:
[...]
Ik weet het, maar het was ter illustratie. De 3 fase oplossing werkt niet....
NoFate schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:46:
[...]
Dat jojo effect heb ik ook, ik denk dat iedereen dat wel heeft? Je heb toch altijd wel 1 of 2 sec vertraging? Of hebben andere mensen echt een 0 watt lijn?
Denk sowieso meerdere batterijen met SUM instelling, dat je nooit een 0 lijn krijgen, je heb sowieso al vertraging van meter naar CT , en van CT naar batterij... Dus je marsteks lopen steeds achter...
Over dat laatste; geen paniek. De markt bij onze Duitse buren voegt jaarlijks meer opslagcapaciteit toe dan Nederland in totaal bezit. Daar en bij onze zuiderburen is er geen (politieke) actie gaande die de vraag per 1 januari 2027 plots doet stijgen.b4gg3r1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
….
Het wordt geen situatie zoals in najaar 2022 toen iedereen binnen de EU massaal aan de zonnepanelen wilde. Zou een importeur / dozenschuiver nu weer dezelfde fout maken en de prijs opdrijven dan gebeurt ook hetzelfde: een jaar of twee later is de markt verzadigd en zakken de prijzen weer net zo hard in. Degenen met dure voorraden vallen om. Dan zakken de prijzen wel weer.
Waar ik eerder bang voor ben zijn allerlei aanvullende toeslagen, eisen en maatregelen die de aanschaf van een batterij ontmoedigen. Zoals:
- vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
- vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
- vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
- vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.
Even serieus, als je een batterij wil aanschaffen lijkt het me verstandig dat binnen een jaar te doen. Of het eerste jaar 2027 door de zure appel heen te bijten.
Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Dat zal voor batterij-bezitters ook gaan gelden.
Maarrrrr, van 3 tot 5 waren de goedkoopste uren van vandaag. Waarom overdag laden dan? Brengen je zp nog zoveel op?PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:16:
[...]
Hier vannacht beide batterijen vol geladen aan 2500W van 3 tot 5. Benieuwd of dat zo gaat blijven. Zou graag hebben dat de batterij de 4 goedkoopste uren van de dag laadt.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Neen , panelen brengen bijna niets meer op. Ik wil vanaf november tot eind februari in AI mode op dynamisch contract overschakelen omdat de panelen dan zo goed als niets opleveren en dat de batterijen 2x per dag vol laden, meestal zijn er ' s nachts goekope uren en dan overdag rond het middaguur. Zo gebruik je de capaciteit 2x op 24u.robkrekel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
Maarrrrr, van 3 tot 5 waren de goedkoopste uren van vandaag. Waarom overdag laden dan? Brengen je zp nog zoveel op?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ah, 2 cycles. Dat begreep ik niet direct uit je postPNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:36:
[...]
Neen , panelen brengen bijna niets meer op. Ik wil vanaf november tot eind februari in AI mode op dynamisch contract overschakelen omdat de panelen dan zo goed als niets opleveren en dat de batterijen 2x per dag vol laden, meestal zijn er ' s nachts goekope uren en dan overdag rond het middaguur. Zo gebruik je de capaciteit 2x op 24u.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Maar dat heeft AI nooit gedaan. We kunnen niet halverwege de spelregels gaan veranderen. Denk dat we blij mogen zijn als AI ondertussen weer werkt zoals vanouds.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:36:
[...]
Neen , panelen brengen bijna niets meer op. Ik wil vanaf november tot eind februari in AI mode op dynamisch contract overschakelen omdat de panelen dan zo goed als niets opleveren en dat de batterijen 2x per dag vol laden, meestal zijn er ' s nachts goekope uren en dan overdag rond het middaguur. Zo gebruik je de capaciteit 2x op 24u.
Overigens wil dat natuurlijk ook niet zeggen dat alle cycles rendabel zijn. Die van vannacht naar de ochtendpiek is dat waarschijnlijk al niet. Nu snap ik dat je met AI niet kan kiezen hoe je ontlaadt, maar dat je meerdere cycles kan maken, wil niet zeggen dat je dat ook altijd moet doen. Eigenlijk zou je de energie van vannacht voor vanavond moeten bewaren.
Hier werkt het niet zoals vanoudspascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:43:
[...]
Maar dat heeft AI nooit gedaan. We kunnen niet halverwege de spelregels gaan veranderen. Denk dat we blij mogen zijn als AI ondertussen weer werkt zoals vanouds.
Overigens wil dat natuurlijk ook niet zeggen dat alle cycles rendabel zijn. Die van vannacht naar de ochtendpiek is dat waarschijnlijk al niet. Nu snap ik dat je met AI niet kan kiezen hoe je ontlaadt, maar dat je meerdere cycles kan maken, wil niet zeggen dat je dat ook altijd moet doen. Eigenlijk zou je de energie van vannacht voor vanavond moeten bewaren.
vraag me wel af of bij diegene die nu wel weer met 2500 watt laden , ze ook standaard op 2500 watt ontladen hebben aan staan. Ik ontlaadt namelijk ook op 800 watt. Lijkt me makkelijk zo’n bug over het hoofd te zien.
[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 14-10-2025 08:05 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Neen helemaal niet zelfs. Geen jojo-effect. Wel zijn er momenten dat ie even wat langer nodig heeft om bij te benen. Daar bedoel ik mee bijvoorbeeld: apparaat springt aan en vraagt 1000W. Marstek gaat daar op reageren en geeft 700W. Paar tellen later geeft die 900W, nog paar tellen later geeft die 1000W. En dit houdt die mooi aan. Het is niet zo dat die onmiddellijk naar het juiste wattage gaat en aanhoudt. Gaat eerder trapsgewijs en dat is denk ik perfect logisch en ook helemaal OK. Maar die jojo met laden en ontladen heb ik hier nooit.NoFate schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:46:
[...]
Dat jojo effect heb ik ook, ik denk dat iedereen dat wel heeft? Je heb toch altijd wel 1 of 2 sec vertraging? Of hebben andere mensen echt een 0 watt lijn?
Edit: natuurlijk is dat wel ook afhankelijk van welk apparaat. In de nacht is deze lijn mooi vlak. Is de vrouw in de weer met een strijkijzer bijvoorbeeld ja dan is dat heel anders. Dat is een continu geschakel van vermogen van het apparaat zelf. Is perfect normaal dat de MT daar meer moeite mee heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door Druppeltje_ op 14-10-2025 08:16 ]
Ja, maar we spreken over jojo effect van 0-20 Watt he? Je verbruik in je huis is toch nooit een constante, zeker niet met opwek van panelen... Je kan toch nooit een 0 lijn hebben? De batterijen lopen toch altijd achter de feiten aan? Zeker als je er meerdere hebt?Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:11:
[...]
Neen helemaal niet zelfs. Geen jojo-effect. Wel zijn er momenten dat ie even wat langer nodig heeft om bij te benen. Daar bedoel ik mee bijvoorbeeld: apparaat springt aan en vraagt 1000W. Marstek gaat daar op reageren en geeft 700W. Paar tellen later geeft die 900W, nog paar tellen later geeft die 1000W. En dit houdt die mooi aan. Het is niet zo dat die onmiddellijk naar het juiste wattage gaat en aanhoudt. Gaat eerder trapsgewijs en dat is denk ik perfect logisch en ook helemaal OK. Maar die jojo met laden en ontladen heb ik hier nooit.
Neen klopt maar op zo'n korte tijd jojo'en zoals in de grafiek te zien was doet die niet. Ik heb dit met een oudere fw versie wel gehad. Ik vond dat de MT toen veel te hard reageerde. Nu doet die dat veel rustiger en is die lijn echt wel vlak. De batterijen zijn leeg momenteel, anders stuurde ik de grafiek wel even doorNoFate schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:17:
[...]
Ja, maar we spreken over jojo effect van 0-20 Watt he? Je verbruik in je huis is toch nooit een constante, zeker niet met opwek van panelen... Je kan toch nooit een 0 lijn hebben? De batterijen lopen toch altijd achter de feiten aan? Zeker als je er meerdere hebt?
Zal namiddag even kijken ervoor.
Ok, stuur maar door als de zon nog eens schijnt, wil dan eens vergelijken met dat van mij... Hoeveel batterijen heb je? Ik heb altijd al gewerkt met BMS 216, en v117 dus vergelijken met andere firmwares kon ik niet... Ik zie ook wel jojo, maar eerder rond de 20-30 Watt max, af en toe 0 , maar zeker geen 100 wattDruppeltje_ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Neen klopt maar op zo'n korte tijd jojo'en zoals in de grafiek te zien was doet die niet. Ik heb dit met een oudere fw versie wel gehad. Ik vond dat de MT toen veel te hard reageerde. Nu doet die dat veel rustiger en is die lijn echt wel vlak. De batterijen zijn leeg momenteel, anders stuurde ik de grafiek wel even door.
Zal namiddag even kijken ervoor.
Ik heb 2500W ontladen staan al sinds ingebruikname, was voor mij een voorwaarde om Venus te kopen.S2S schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:02:
[...]
Hier werkt het niet zoals vanoudsook vannacht weer met 800 watt max laden. Maar beter iets dan niets … weer feedback indienen
vraag me wel af of bij diegene die nu wel weer met 2500 watt laden , ze ook standaard op 2500 watt ontladen hebben aan staan. Ik ontlaadt namelijk ook op 800 watt. Lijkt me makkelijk zo’n bug over het hoofd te zien.
Nu nog wat meer mensen die dat hier willen of kunnen melden of ze ook standaard op 2500 watt ontladen en het lijkt mij een bug die hiermee verband houdt.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
Ik heb 2500W ontladen staan al sinds ingebruikname, was voor mij een voorwaarde om Venus te kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 14-10-2025 08:40 ]
Hier vannacht ook geladen, alleen weer met max 800w, Ik zie het wel. Support reageert niet meer,PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:16:
[...]
Hier vannacht beide batterijen vol geladen aan 2500W van 3 tot 5. Benieuwd of dat zo gaat blijven. Zou graag hebben dat de batterij de 4 goedkoopste uren van de dag laadt.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
en je ontlaadt standaard op 800 of 2500 watt?Erik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:35:
[...]
Hier vannacht ook geladen, alleen weer met max 800w, Ik zie het wel. Support reageert niet meer,
Wat is het probleem juist:Erik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:35:
[...]
Hier vannacht ook geladen, alleen weer met max 800w, Ik zie het wel. Support reageert niet meer,
- dat de batterij niet volledig geladen wordt?
- dat daardoor niet enkel het goedkoopste moment gebruikt wordt?
- dat 800w een lagere RTE heeft (wat ik niet kan bevestigen ... denk eerder dat 2500w een lagere RTE heeft dan 800w)
... Zou een bewuste strategie kunnen zijn om minder stress op laadyclus te zetten en toch de batterij vol te laden ...
Zou wel leuk zijn dat ze doorgeven wleke redeneringen ze hebben over hoe iets werkt ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
[ Voor 15% gewijzigd door vifra op 14-10-2025 08:44 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Ik ontlaad op 800 en laadde altijd op 2500, maar sinds de kwartierprijzen, laad ik nu maximaal op 800. Vreemd want ik draai sinds de ingebruikname op BMS212 en V153. Dus blijkbaar wordt dat laden ergens anders in geregeld, ik bedoel te zeggen, het is niet kapot gegaan door een firmware update... of app update
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Ik ontlaad op 800 en laadde altijd op 2500, maar sinds de kwartierprijzen, laad ik nu maximaal op 800w. Geen idee waarom
Probleem is dat de batterij niet vol raakt. Precies als het een bepaalde reden heeft zou ik dat wel willen weten. Alleen sommige hier laden wel met 2500w. Er zit dus verschil invifra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:43:
[...]
Wat is het probleem juist:
- dat 800w een lagere RTE heeft (wat ik niet kan bevestigen ... denk eerder dat 2500w een lagere RTE heeft dan 800w)
... Zou een bewuste strategie kunnen zijn om minder stress op laadyclus te zetten en toch de batterij vol te laden ...
Zou wel leuk zijn dat ze doorgeven wleke redeneringen ze hebben over hoe iets werkt ...
2x marstek Venus 5 kWh. Remeha Elga Ace 4kwh
zo ziet een normale dag NOM met 3 marsteks er hier uit :NoFate schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:17:
[...]
Ja, maar we spreken over jojo effect van 0-20 Watt he? Je verbruik in je huis is toch nooit een constante, zeker niet met opwek van panelen... Je kan toch nooit een 0 lijn hebben? De batterijen lopen toch altijd achter de feiten aan? Zeker als je er meerdere hebt?
:strip_exif()/f/image/ychga4fWDQNIlVEMd4xp0Mwr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben daar best tevreden mee.
Het begint er nu toch op te lijken dat je hier wel de vinger op de zere plek hebt weten te leggen.S2S schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:02:
[...]
Ik denk dat er nu naar een paar reacties wel een beeld ontstaat, lijkt mij nu wel een bug bij mensen die ontladen op 800 watt hebben staan. Hier ook. Maar weer feedback indienen 🤣capibaragup schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:51:
Ik ben deze week overgegaan naar AI. Helaas gaat laden op 800w. Ontladen staat bij mij ook op 800w. Ik heb twee batterijen.
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 14-10-2025 09:22 ]
Je kan een punt hebben , de RTE zou beter kunnen zijn in theorie, minder warmte , maar of het veel uitmaakt. Punt is, ze komen nu niet tot 100%. Er kan denk ik Soc drift ontstaan.vifra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:43:
[...]
Wat is het probleem juist:
Feedback weer ingediend.
Lijkt het wel op, feedback is ingediend, maar eens horen.pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:21:
[...]
Het begint er nu toch op te lijken dat je hier wel de vinger op de zere plek hebt weten te leggen.
Of toch niet .. alsjeblieft geen versie verschillen er ook nog bij 🤣 en hoeveelheid batterijen. ik draai er hier 2.funkylicious schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:31:
Hier met één batterij (v3) vannacht met 2.500 opgeladen (AI modus). En ontladen doet de batterij met 800.
[Afbeelding]
Kan je niet eens op 2500W ontladen zetten om te testen?Erik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:48:
[...]
Ik ontlaad op 800 en laadde altijd op 2500, maar sinds de kwartierprijzen, laad ik nu maximaal op 800w. Geen idee waarom
Kan je op 2500W ontladen instellen ?capibaragup schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:51:
Ik ben deze week overgegaan naar AI. Helaas gaat laden op 800w. Ontladen staat bij mij ook op 800w. Ik heb twee batterijen.
Beter zou zijn om aan de mensen bij wie het wel werkt, te vragen of ze hem eens op 800 W willen zetten om te testen.
Ik vermoed dat er talloze huishoudens zijn die "gewoon zonder na te denken" zo'n thuisbatterij aangeschaft hebben en zonder iets te doen aan instelling wonderen verwachten van zo'n batterij. En dan bedoel ik NoM (nul op de meter) en dan verwachten dat ze van de grootste kosten qua elektrische energie niets meer hoeven te betalen...Falkor73 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Er is nog niemand geweest die een mooie oplossing als add on heeft ontwikkeld?
Ik merk ook dat die opties die Marstek aanbiedt volstrekt onvoldoende zijn. Ik zou met dit soort dagen bv alle extra zonnestroom willen opslaan, deze overdag niet willen terugleveren (dus zelf consumptie model werkt dan al niet) en in de avond willen overstappen naar het handmatig model, waarbij ik de teruglevering afstem op ongeveer mijn gebruik. Of dat ie alleen gaat laden overdag (bv wanneer er te weinig opwek is) wanneer verschil tussen in- en verkoop groot genoeg is.
Ik ben alleen niet zo handig met een modbus en solderen enzo...
Mocht iemand een alternatief kennen dat misschien wat minder 'tweakers' is, zou dat mooi zijn voor mij (en andere minder technische gebruikers).
Je doelt op Home Assistant of andere Domotica appliances?Er is nog niemand geweest die een mooie oplossing als add on heeft ontwikkeld?
op een gegeven moment is je batterij vol dan ga je, nadat de batterij vol is, alsnog terugleveren of je gaat die energie gebruiken om een (warmtepomp)boiler warm te krijgen of je koopt er een batterij bij.Ik zou met dit soort dagen bv alle extra zonnestroom willen opslaan
dát is juist het "anti-feedback" of "zelfconsumptie" model en dan hoef je niets handmatig te doenen in de avond willen overstappen naar het handmatig model, waarbij ik de teruglevering afstem op ongeveer mijn gebruik
even waar ik vandaan kom: gebruik al jaren Domoticz om heel simpel wat switches aan te sturen en energiekosten bij te houden. Eind augustus een batterij aangeschaft en een ModBus oplossing in elkaar geklust (ja, ik ben wel ICT'er in hart en nieren, maar heb niet gesoldeerd voor deze oplossing) die ik nu gebruik om de batterij aan te sturen om op goedkope uren (dynamisch contract sinds 5 oktober) de batterij te laden om de dure uren te vermijden. En ja, de batterij zit op een eigen groep en kan dan 2500W aan verbruik invullen voor bijvoorbeeld wasmachine/wasdroger of vaatwasser, maar sluipverbruik (~180W) vult de batterij ook in en heb dan, afgezien van de laad-tijden, NoM (Nul op de Meter) met uitzondering van de uitschieters (natuurlijk)...
Lijkt mij dat je wensen toch redelijk ingevuld kunnen worden
the older I get, the better I was...
Nee dat lijkt mij niet verstandig. Mijn situatie is daar totaal niet op ingericht.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
Kan je niet eens op 2500W ontladen zetten om te testen?
Al gedaan, maar komen niet verder dan opnieuw de procedure doorlopen. Dat heb ik nu een paar keer gedaan, zonder resultaat helaas.Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:23:
[...]
Zou persoonlijk het probleem bij de CT zoeken. Ik heb een tijdje met een oudere fw versie ook het probleem gehad dat de batterijen te heftig reageerden en telkens gingen overcompenseren op elkaar (niet zo hevig als bij jou, maar het was er wel). Dat was toen ik van V115 naar V116 ben gegaan. Die heb ik echt maar 4 dagen gehad. Toen hebben ze mij V117 gegeven en heb dat gedrag nooit meer terug gezien. Mss best even melden bij MT zelf?
Misschien deze?Falkor73 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Er is nog niemand geweest die een mooie oplossing als add on heeft ontwikkeld?
Ik merk ook dat die opties die Marstek aanbiedt volstrekt onvoldoende zijn. Ik zou met dit soort dagen bv alle extra zonnestroom willen opslaan, deze overdag niet willen terugleveren (dus zelf consumptie model werkt dan al niet) en in de avond willen overstappen naar het handmatig model, waarbij ik de teruglevering afstem op ongeveer mijn gebruik. Of dat ie alleen gaat laden overdag (bv wanneer er te weinig opwek is) wanneer verschil tussen in- en verkoop groot genoeg is.
Ik ben alleen niet zo handig met een modbus en solderen enzo...
Mocht iemand een alternatief kennen dat misschien wat minder 'tweakers' is, zou dat mooi zijn voor mij (en andere minder technische gebruikers).
https://homey.app/nl-nl/a...p/SlimLaden-voor-Marstek/
Ik wil in ieder geval een poging wagen
makes it run like clockwork
Ik zie wel nog steeds het gedrag dat het ontladen bij een zware verbruiker zoals waterkoker (als test) of de vaatwasser niet de complete vraag afdekt maar dat hij hem 'aftopt' rond 1100W. Of dit bewust volgens design is om een volgend laadmoment of eventueel beschikbaar komen van PV overschot te 'halen' is me nog steeds niet duidelijk .
Ook ik zou wel eens graag willen zien wat Marstek nou eigenlijk beweegt en met welke reden ze bepaald gedrag inbouwen.
Sowieso: De prijs was afgelopen nacht in de uren dat er is geladen 26 tot 27 cent, met in de ochtend een piek tot 35-40 cent. Dat maakt dus hooguit 11-13 cent verschil. Ik vind het twijfelachtig of deze 'spread' voldoende is om dit te rechtvaardigen, gelet op RTE, afschrijving, etc.
Maar goed, kan me er door omstandigheden nu ook niet goed toe zetten om zelf een slimmere aansturing te gaan bouwen vanuit HA.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Klopt , maar soms is het gewoon zo. Anyway . Als je wilt verdienen vanavond manueel ontladen .eymey schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:29:
Ook bij mij, met de Marstek ingesteld op "AI Optimalisatie" met Tibber, heeft de batterij vannacht opgeladen. Dit ging tussen 03:00 en 04:40 op 2500W.
Ik zie wel nog steeds het gedrag dat het ontladen bij een zware verbruiker zoals waterkoker (als test) of de vaatwasser niet de complete vraag afdekt maar dat hij hem 'aftopt' rond 1100W. Of dit bewust volgens design is om een volgend laadmoment of eventueel beschikbaar komen van PV overschot te 'halen' is me nog steeds niet duidelijk .
Ook ik zou wel eens graag willen zien wat Marstek nou eigenlijk beweegt en met welke reden ze bepaald gedrag inbouwen.
Sowieso: De prijs was afgelopen nacht in de uren dat er is geladen 26 tot 27 cent, met in de ochtend een piek tot 35-40 cent. Dat maakt dus hooguit 11-13 cent verschil. Ik vind het twijfelachtig of deze 'spread' voldoende is om dit te rechtvaardigen, gelet op RTE, afschrijving, etc.
Maar goed, kan me er door omstandigheden nu ook niet goed toe zetten om zelf een slimmere aansturing te gaan bouwen vanuit HA.
Welk menu van de CT bedoel je?RGHW schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:39:
[...]
Dit had ik ook, opgelost door de juiste meter te selecteren in het menu van de CT. Daarna ging het veel beter. Maar op dagen met zon/wolke/zon, gaat het wel alle kanten op
Ik ben benieuwd want op dit moment heb ik het idee dat de CT003 gewoon veel te traag is.
Ik objecteer, u eer.
Ik heb de test uitgevoerd:Erik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:37:
[...]
Nee dat lijkt mij niet verstandig. Mijn situatie is daar totaal niet op ingericht.
Via app op AI-mode gezet,
via app op 2500W ontladen gezet,
Accu laad nu met max. 800W ...
Ik zie dus nog geen hard bewijs tussen het max. ontlaad vermogen en max. laadvermogen op AI stand.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik neem aan dat tweakers weten waar ze mee bezig zijn........pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:03:
@PNARI ik vind het wel een gevaarlijke suggestie om voor te stellen aan anderen om hem op 2500 W te zetten terwijl hun situatie daar duidelijk niet op is ingericht (anders hadden ze dat waarschijnlijk al gedaan).
Beter zou zijn om aan de mensen bij wie het wel werkt, te vragen of ze hem eens op 800 W willen zetten om te testen.
Je zit lang genoeg in dit topic om te weten dat dat zeker niet altijd het geval isPNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:15:
[...]
Ik neem aan dat tweakers weten waar ze mee bezig zijn........
Het kan natuurlijk ook een bewuste actie zijn van Marstek, aangezien je nu (per kwartier) meer momenten heb dan toen (per uur) waarop hij gaat laden. En dus de load wat te verdelen door te laden op 8003DWim schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Ik heb de test uitgevoerd:
Via app op AI-mode gezet,
via app op 2500W ontladen gezet,
Accu laad nu met max. 800W ...
Ik zie dus nog geen hard bewijs tussen het max. ontlaad vermogen en max. laadvermogen op AI stand.
Hij lijkt dus ook laden op zonnestroom tegen te houden boven de 800 w
[ Voor 15% gewijzigd door capibaragup op 14-10-2025 13:47 ]
2x marstek Venus 5 kWh. Remeha Elga Ace 4kwh
Dat zou kunnen. Is wel handig als ze dat dan communiceren.ekops schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Het kan natuurlijk ook een bewuste actie zijn van Marstek, aangezien je nu (per kwartier) meer momenten heb dan toen (per uur) waarop hij gaat laden. En dus de load wat te verdelen door te laden op 800
Maar meer momenten zorgt er niet voor dat je ook meer stroom binnenhaalt. 4 momenten per uur op 800 W is nog steeds evenveel stroom binnenhalen als voorheen 1 moment per uur op 800 W. Het is niet zo dat er nu per definitie in totaal over langere tijd goedkope momenten zijn.ekops schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Het kan natuurlijk ook een bewuste actie zijn van Marstek, aangezien je nu (per kwartier) meer momenten heb dan toen (per uur) waarop hij gaat laden. En dus de load wat te verdelen door te laden op 800
Blij dat iemand dat even voorrekentpascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Maar meer momenten zorgt er niet voor dat je ook meer stroom binnenhaalt. 4 momenten per uur op 800 W is nog steeds evenveel stroom binnenhalen als voorheen 1 moment per uur op 800 W. Het is niet zo dat er nu per definitie in totaal over langere tijd goedkope momenten zijn.
Het kriebelde bij mij ook al dat de suggestie werd gewekt dat laden met 800W per kwartier gunstiger is.
Wie schiet er een ticket in bij de helpdesk?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Al lang gedaanJoarie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Blij dat iemand dat even voorrekent
Het kriebelde bij mij ook al dat de suggestie werd gewekt dat laden met 800W per kwartier gunstiger is.
Wie schiet er een ticket in bij de helpdesk?
[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 14-10-2025 14:17 ]
Dan hadden ze dat voorheen ook kunnen doen. Als je daar een keuze in zou moeten maken, heeft dat niets te maken met de overgang naar kwartierprijzen.S2S schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Al lang gedaannou ja kan gunstiger zijn als het verlies minder is, ik zou zeggen minder warmte is minder verlies, maar heb ik persoonlijk nooit getest. Ik heb liever dat ze laden op 2500 watt en daarna weer nom draaien .
Overigens zegt minder warmte niet alles. Het gaat over de totale geproduceerde hoeveelheid warmte. Als ik 24 uur lang een heater van 100 W aanzet, gebruikt dat ook meer energie dan 1 uur een heater van 2000 W. Het voelt als minder warmte, maar over de totale duur is er toch echt meer warmte geproduceerd.
Daarbij is het waarschijnlijk niet eens efficiënter op 800 W: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Nee geloof ik, zal ook wel met het ontwerp te maken hebben , maar ik heb hier toch liever 2500 watt en daarna terug naar nom . Vaak zie je bij laden een beter efficiënte tegen het maximaal vermogen.pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Dan hadden ze dat voorheen ook kunnen doen. Als je daar een keuze in zou moeten maken, heeft dat niets te maken met de overgang naar kwartierprijzen.
Overigens zegt minder warmte niet alles. Het gaat over de totale geproduceerde hoeveelheid warmte. Als ik 24 uur lang een heater van 100 W aanzet, gebruikt dat ook meer energie dan 1 uur een heater van 2000 W. Het voelt als minder warmte, maar over de totale duur is er toch echt meer warmte geproduceerd.
Daarbij is het waarschijnlijk niet eens efficiënter op 800 W: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 14-10-2025 14:24 ]
Maar de 8 goedkoopste kwartieren =2 u laden aan 800W blijft slechts 1.6 kWh geladen ...en batterij dus niet vol 😪ekops schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Yup, daarom moeten ze gewoon weer Max laden , heb jij ook ticket ingeschoten? Dan is het probleem bij Marstek ook zichtbaar.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Maar de 8 goedkoopste kwartieren =2 u laden aan 800W blijft slechts 1.6 kWh geladen ...en batterij dus niet vol 😪
Yep, al meerdere malen .Heb ook gevraagd om een optie te krijgen het aantal uren laden van goedkoopste uren in te kunnen stellen zodat je meer keren per dag kan volladen aan laagste prijzen.S2S schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
Yup, daarom moeten ze gewoon weer Max laden , heb jij ook ticket ingeschoten? Dan is het probleem bij Marstek ook zichtbaar.
[ Voor 23% gewijzigd door PNARI op 14-10-2025 14:54 ]
Nee snap ik hoor, en ik wil niet de suggestie wekken dat het gunstiger is. Ik probeer alleen een verklaring te zoeken waarom ie nu op 800 laadt en waarom dat niet snel wordt opgelost. Lijkt me niet heel ingewikkeld. En daarom heb ik het idee dat ze dit zo willen. En mee eens dat ze dit dan wel even hadden kunnen vermelden..pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Maar meer momenten zorgt er niet voor dat je ook meer stroom binnenhaalt. 4 momenten per uur op 800 W is nog steeds evenveel stroom binnenhalen als voorheen 1 moment per uur op 800 W. Het is niet zo dat er nu per definitie in totaal over langere tijd goedkope momenten zijn.
Ik denk het niet. Want dit "probleem" doet zich alleen voor bij AI-modus en bij een aantal mensen die het hier melden.ekops schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
En daarom heb ik het idee dat ze dit zo willen. En mee eens dat ze dit dan wel even hadden kunnen vermelden..
Als Marstek dit als nwe strategie op de markt wil zetten dan zou ook de manual en NOM mode niet meer kunnen laden op meer dan 800W.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Hier laadt de batterij in AI ruim boven 800W als er voldoende opbrengst is van de panelencapibaragup schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:45:
Beide batterijen waren net aan het laden op 800 w en de zon scheen. Ik heb 1 van mijn batterijen even op 2500 w ontladen gezet. Deze begon daarnet gelijk boven de 800 w te laden. Ik heb een v1 en een v2.
Hij lijkt dus ook laden op zonnestroom tegen te houden boven de 800 w
Bij mijn zus is het ook gefixed (ze heeft geen melding gemaakt en heeft ook geen update gedraaid of firmware bijgewerkt; dus iets dat vanuit China is gefixed) en heeft hij vannacht op AI met 2500W geladen 2 uur achterelkaar rond 3 of 4 uurPNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:47:
[...]
Hier laadt de batterij in AI ruim boven 800W als er voldoende opbrengst is van de panelen
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Als je in de app bij apparten naar de tegel voor je CT gaat, het je daar een tegel "meterselectie". Controleer of je daar de goede meter hebt geconfigureerd.Preaper schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:56:
[...]
Welk menu van de CT bedoel je?
Ik ben benieuwd want op dit moment heb ik het idee dat de CT003 gewoon veel te traag is.
Ik had hetzelfde probleem in het begin, reageerde heel traag, maar nadat ik de juiste meter had aangevinkt, ging het veel beter.
Marstek 5.12kw v153, CT003 v117; IthoDaalderop CoolCube
Vattenfall beweert iets anders:pascallj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Overigens verlies jij niets over het salderen. Je verliest geld na het salderen. Eventuele terugleverboetes gelden pas nadat je je saldeervermogen compleet hebt gebruikt.
We nemen een gemiddeld voorbeeld met 10 zonnepanelen. We gaan er vanuit dat je je volledige teruglevering mag salderen en dat je niet méér teruglevert dan dat.
De verwachte opwek van 10 zonnepanelen van 435 Wattpiek is zo’n 3.698 kWh per jaar (aantal zonnepanelen x vermogen per paneel x 0,85*).
Van deze zonnestroom gebruik je dus ongeveer 30% direct zelf in huis. De rest, 2.588 kWh, lever je terug aan het net.
Omdat je meer dan 500 kWh teruglevert, betaal je vaste terugleverkosten. In dit voorbeeld val je in schaal 11**. Dat betekent: € 323,- vaste terugleverkosten per jaar.
Stel dat de stroomprijs gemiddeld € 0,30*** per kWh is, dan bespaar je op je stroomrekening ongeveer € 786,- per jaar (opwek in kWh x stroomprijs -terugleverkosten).
Ik vrees dat je gelijk hebt. Af en toe zie ik door de bomen ook het bos niet meer.b4gg3r1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
Vattenfall beweert iets anders:
We nemen een gemiddeld voorbeeld met 10 zonnepanelen. We gaan er vanuit dat je je volledige teruglevering mag salderen en dat je niet méér teruglevert dan dat.
De verwachte opwek van 10 zonnepanelen van 435 Wattpiek is zo’n 3.698 kWh per jaar (aantal zonnepanelen x vermogen per paneel x 0,85*).
Van deze zonnestroom gebruik je dus ongeveer 30% direct zelf in huis. De rest, 2.588 kWh, lever je terug aan het net.
Omdat je meer dan 500 kWh teruglevert, betaal je vaste terugleverkosten. In dit voorbeeld val je in schaal 11**. Dat betekent: € 323,- vaste terugleverkosten per jaar.
Stel dat de stroomprijs gemiddeld € 0,30*** per kWh is, dan bespaar je op je stroomrekening ongeveer € 786,- per jaar (opwek in kWh x stroomprijs -terugleverkosten).
Hier ook!Koniade schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Bij mij zeflde verhaal. In de vroege ochtend. Rond 4:00 in 2 uur mbv AI blokken volgeladen. Dat moet dan met ong 2500w gebeurd zijn. We gaan de goede kant op. .
Landis+Gyr E360, 3X25A, CT003 (V118), 3X Venus e V2 (ieder eigen groep+eigen fase, EMS 155,BMS 216), Goodwe omvormer + 3660 Kw zonnepanelen, apart 2.4GHz wifi met meerdere AP's
:strip_exif()/f/image/ma43mYMzXEuzNJfa8HJ5RSoe.jpg?f=fotoalbum_large)
Data van vandaag, AI modus op Tibber (met token)
Laadt gewoon met 2500 Watt op AI stand, zoals alle dagen op de laagste prijs.
[ Voor 5% gewijzigd door Janp1963 op 14-10-2025 16:18 ]
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Het blijft bijzonder dat het bij sommige wel werkt en bij andere niet.Janp1963 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:58:
[Afbeelding]
Data van vandaag, Tibber contract Laad gewoon met 2500 Watt op AI stand zoals alle dagen. op de laagste prijs.
Als ze allemaal Noordpol of Tibber gebruiken wel.. daar kan ook verschil in zittenErik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Het blijft bijzonder dat het bij sommige wel werkt en bij andere niet.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/VoljP2uhwOtJAPwBgmB8KbpL.png?f=fotoalbum_large)