Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Maar je zou toch mogen verwachten dat ze een update pushen voor iedereen. AI is een standaard optie in de app maar na 9 maanden sta ik nergens meer verstomd van. Het feit alleen al dat er verschillende versies van BMS, EMS, app software in omloop zijn waarbij velen geen melding krijgen om te updaten zegt genoeg. Ook zelden een change log melding bij een update bv. Tot nu toe hebben de batterijen wel gedaan waarvoor ik ze gekocht heb maar zou nu graag een paar maanden overstappen naar een dynamisch contract.antoinevromen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Bij mijn zus is het ook gefixed (ze heeft geen melding gemaakt en heeft ook geen update gedraaid of firmware bijgewerkt; dus iets dat vanuit China is gefixed) en heeft hij vannacht op AI met 2500W geladen 2 uur achterelkaar rond 3 of 4 uur
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
terugleverkosten betaal je (afhankelijk van hoe de energieleverancier hiermee omgaat) óf per kWh óf per staffel aan kWh. Je krijgt dan wel een vergoeding tegen een vaste prijs per teruggeleverde kWh.pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Ik vrees dat je gelijk hebt. Af en toe zie ik door de bomen ook het bos niet meer.
Dynamische contracten hebben over het algemeen géén terugleverkosten. Netto hou je dan 0 tot 2 cent over van een kWh die je teruglevert.
voorbeeld van terugleverkosten per kWh (Eneco):
/f/image/Y1b3esx5ZeUgXR50CJNuSHCC.png?f=fotoalbum_large)
en terugleverkosten staffel (United Consumers):
[ Voor 41% gewijzigd door Kees-Jan op 14-10-2025 16:43 ]
the older I get, the better I was...
Ik was er heilig van overtuigd dat salderen voor alles ging. Maar die terugleverkosten zijn natuurlijk juist gekomen om salderen minder aantrekkelijk te maken en er een soort van onderuit te komen. Ik zit al zo lang op dynamisch, dat ik die markt blijkbaar weer wat vergeten ben.Kees-Jan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
terugleverkosten betaal je (afhankelijk van hoe de energieleverancier hiermee omgaat) óf per kWh óf per staffel aan kWh. Je krijgt dan wel een vergoeding tegen een vaste prijs per teruggeleverde kWh.
Dynamische contracten hebben over het algemeen géén terugleverkosten. Netto hou je dan 1 tot 2 cent over van een kWh die je teruglevert.![]()
Nee, die terugleverkosten zijn gekomen i.v.m. een "eerlijke verdeling van de kosten" tussen huishoudens die wel zonnepanelen hebben en huishoudens die geen zonnepanelen hebben.pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Ik was er heilig van overtuigd dat salderen voor alles ging. Maar die terugleverkosten zijn natuurlijk juist gekomen om salderen minder aantrekkelijk te maken en er een soort van onderuit te komen. Ik zit al zo lang op dynamisch, dat ik die markt blijkbaar weer wat vergeten ben.
Kortom: de kosten van de netbeheerders voor de vergroting van de capaciteit van het grid...
Reden voor mij om naar een dynamisch contract te gaan, want dan "saldeer" je op € en niet op kWh.
[ Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 14-10-2025 16:48 ]
Geef het beestje maar een naampjeKees-Jan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:47:
[...]
Nee, die terugleverkosten zijn gekomen i.v.m. een "eerlijke verdeling van de kosten" tussen huishoudens die wel zonnepanelen hebben en huishoudens die geen zonnepanelen hebben.![]()
Reden voor mij om naar een dynamisch contract te gaan, want dan "saldeer" je op € en niet op kWh.
óf, als je tóch wil terugleveren doe het dan met een dynamisch contract...pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Geef het beestje maar een naampje. In elk geval bedoeld om mensen ertoe te zetten meer stroom zelf te gebruiken en minder terug te leveren.
en met een batterij kan je dan in de goedkope(re) uren laden en die energie op piek momenten gebruiken of terugleveren tegen €
/f/image/h5he7OBrnsf9C273mc1m9YEf.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat ik de aansturing van de API stabiel heb gekregen. Vannacht is er goedkoop energie ingekocht, waarna er tweemaal bijgeladen is (elk uur tot 7:00 omdat de prijs gelijk was aan het laagste uur), daarna weer in het daluur vanmiddag.
Geen idee hoe AI modus het doet de afgelopen week, maar het werkte tot 2 weken geleden erg slecht, vandaar dat ik zelf maar aan de slag ben gegaan. Daarnaast kan Marstek niet inschatten hoeveel energie je op een dag nodig bent en of je dus 1 of 2 maal per dag moet gaan inkopen. Ik zelf split de dag in 2 en kies de 2 goedkoopste uren per 12 uur om te laden en stop als de accu vol is of de prijs veranderd.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dat is nu net wat ik ook zou willen voor de komende maanden....harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat ik de aansturing van de API stabiel heb gekregen. Vannacht is er goedkoop energie ingekocht, waarna er tweemaal bijgeladen is (elk uur tot 7:00 omdat de prijs gelijk was aan het laagste uur), daarna weer in het daluur vanmiddag.
Geen idee hoe AI modus het doet de afgelopen week, maar het werkte tot 2 weken geleden erg slecht, vandaar dat ik zelf maar aan de slag ben gegaan. Daarnaast kan Marstek niet inschatten hoeveel energie je op een dag nodig bent en of je dus 1 of 2 maal per dag moet gaan inkopen. Ik zelf split de dag in 2 en kies de 2 goedkoopste uren per 12 uur om te laden en stop als de accu vol is of de prijs veranderd.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
AI werkte perfect de afgelopen 6 maanden , tot 1 oktober (toen kwamen er kwartier prijzen)harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Schiet mij maar lek ..Erik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:23:
[...]
Ja klopt, ik heb beide geprobeerd en geen verschil. Beide op 800w
Misschien doen ze dat ook wel onder water. Maar mijn ervaring uit de ICT leert mij dat je zo'n operatie niet in 1 keer over alle clients/batterijen kunt uitrollen. Dan blijft er van je firmware-infrastructuur niets meer over (dan creeer je je eigen DDOS aanval). Dus waarschijnlijk zullen in batches updates aan het uitrollen zijn.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Maar je zou toch mogen verwachten dat ze een update pushen voor iedereen. AI is een standaard optie in de app maar na 9 maanden sta ik nergens meer verstomd van. Het feit alleen al dat er verschillende versies van BMS, EMS, app software in omloop zijn waarbij velen geen melding krijgen om te updaten zegt genoeg. Ook zelden een change log melding bij een update bv. Tot nu toe hebben de batterijen wel gedaan waarvoor ik ze gekocht heb maar zou nu graag een paar maanden overstappen naar een dynamisch contract.
Mijn zus heeft namelijk geen ticket/feedback ingeschoten en toch is het nu opeens opgelost.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Het is niet voor niets dat ik dat in een allesomvattend sturings-script heb gegoten (per kwartier) en anderen dat soort regelingen weer in HA of modbus doen. Dus zit er ook voor jou niets anders op dan zelf iets te maken/copieeren of te roeien met de app-riemen die je van Marstek hebt gekregen.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:45:
[...]
Dat is nu net wat ik ook zou willen voor de komende maanden....
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Heb al een dik boek, Raspberry e n ESp32 printjes gekocht maar tot nu toeop nog geen tijd daarvoor kunnen vrijmaken ......😅antoinevromen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:02:
[...]
Het is niet voor niets dat ik dat in een allesomvattend sturings-script heb gegoten (per kwartier) en anderen dat soort regelingen weer in HA of modbus doen. Dus zit er ook voor jou niets anders op dan zelf iets te maken/copieeren of te roeien met de app-riemen die je van Marstek hebt gekregen.
Dit ben ik dus aanhef uitzoeken of dit dus rendabel is. Eigenlijk wil ik het volgende gaan doen (ongeveer):PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:36:
[...]
Neen , panelen brengen bijna niets meer op. Ik wil vanaf november tot eind februari in AI mode op dynamisch contract overschakelen omdat de panelen dan zo goed als niets opleveren en dat de batterijen 2x per dag vol laden, meestal zijn er ' s nachts goekope uren en dan overdag rond het middaguur. Zo gebruik je de capaciteit 2x op 24u.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| ALS zonverwachting voor komende 24 uur > 10kWh
ZET MT MODE = AI
ANDERS
BEPAAL Goedkoopste nacht moment start
BEPAAL Goedkoopste nacht moment einde
BEPAAL Goedkoopste dag moment start
BEPAAL Goedkoopste dag moment einde
ALS (hoogste ochtendprijs + 0,14) > Goedkoopste nacht moment
SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste nacht moment start
SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste nacht moment start tot goedkoopste nacht moment einde
EINDE ALS
SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste dag moment start
ALS (hoogste avondprijs + 0,14) > Goedkoopste dag moment
SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste dag moment start tot goedkoopste dag moment einde
EINDE ALS
SCHEDULE MT MODE = AI tot middernacht
EINDE ALS |
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Zo lang de energiebelasting nog te salderen is, kun je net zo goed uit de grid de accu vol laden en juist meer terugleveren. Dat kan meer opleveren. Waarom van 12:00-16:00 opladen als je tussen 15:00 en 16:00 een betere prijs krijgt voor je stroom en goedkoper de accu kunt laden met extra grid capaciteit voor een lager tarief.WargamingPlayer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:02:
[...]
Dit ben ik dus aanhef uitzoeken of dit dus rendabel is. Eigenlijk wil ik het volgende gaan doen (ongeveer):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17ALS zonverwachting voor komende 24 uur > 10kWh ZET MT MODE = AI ANDERS BEPAAL Goedkoopste nacht moment start BEPAAL Goedkoopste nacht moment einde BEPAAL Goedkoopste dag moment start BEPAAL Goedkoopste dag moment einde ALS (hoogste ochtendprijs + 0,14) > Goedkoopste nacht moment SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste nacht moment start SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste nacht moment start tot goedkoopste nacht moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste dag moment start ALS (hoogste avondprijs + 0,14) > Goedkoopste dag moment SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste dag moment start tot goedkoopste dag moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot middernacht EINDE ALS
Tot de saldering van energiebelasting weg valt, laad ik de accu dus gewoon vol op de 2 goedkoopste uren van de eerste 12 uur van de dag en de 2 goedkoopste uren van de 12 uur erna. In de middag betekend dit vaak solar + grid laden. In de nacht volledig uit de grid. Na het volladen nog wat terugleveren van de extra zon opbrengst. Tussen het laden door draai ik NOM.
Dit inmiddels geautomatiseerd en het lijkt voor nu best een goede strategie. Wanneer de salderingsregeling vervalt wordt het idd interessant om rekening te houden met de mogelijke zo opbrengst. Ik denk dat ik dan niet ga sturen op de zon maar op de SOC rond het middaguur en daarmee bepaal of ik ga bijladen op het laagste middag tarief.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dat zal ik eens moeten bestuderen 🙂 De volgende 4 maanden zal ik tussen de 15 à 20 kWh per dag van het net halen waarvan 5kWh sluipverbruik. Blijft er dus nog 10 à 15kWh waar ik mijn voordeel uit moet halen. Als ik in best case alles aan het laagste tarief kan doen "bespaar" ik 15kWhx0.1 €/kWh = 1.5 € per dag maar dat is niet realistisch dus ga er even van uit dat ik 1€ kan halen. Twee laadcycli per dag zou daar bij helpen. Ik heb twee Venus batterijen, capaciteit samen 9kWh x 75% RTE = 6.75 kWh x2 cycli zou me toch helpen. We zullen binnen 4 maanden zien wat het gekost heeft.WargamingPlayer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:02:
[...]
Dit ben ik dus aanhef uitzoeken of dit dus rendabel is. Eigenlijk wil ik het volgende gaan doen (ongeveer):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17ALS zonverwachting voor komende 24 uur > 10kWh ZET MT MODE = AI ANDERS BEPAAL Goedkoopste nacht moment start BEPAAL Goedkoopste nacht moment einde BEPAAL Goedkoopste dag moment start BEPAAL Goedkoopste dag moment einde ALS (hoogste ochtendprijs + 0,14) > Goedkoopste nacht moment SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste nacht moment start SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste nacht moment start tot goedkoopste nacht moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste dag moment start ALS (hoogste avondprijs + 0,14) > Goedkoopste dag moment SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste dag moment start tot goedkoopste dag moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot middernacht EINDE ALS
Eigenlijk heeft de energy socket van HW een mooie, uitgebreide in te stellen tarieftaak. Zoiets zou in de MT app geïntegreerd moeten worden.
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 14-10-2025 20:06 ]
Als je dan toch focust op wat meer oplevert en daarbij gebruik maakt van saldering, heeft NOM draaien ook geen zin. Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren en daarbij rekening houden met de spread. Dat zorgt voor maximale winst bij een spread die voor jou genoeg is. Elke andere strategie zorgt voor minder winst of verlies.harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Zo lang de energiebelasting nog te salderen is, kun je net zo goed uit de grid de accu vol laden en juist meer terugleveren. Dat kan meer opleveren. Waarom van 12:00-16:00 opladen als je tussen 15:00 en 16:00 een betere prijs krijgt voor je stroom en goedkoper de accu kunt laden met extra grid capaciteit voor een lager tarief.
Tot de saldering van energiebelasting weg valt, laad ik de accu dus gewoon vol op de 2 goedkoopste uren van de eerste 12 uur van de dag en de 2 goedkoopste uren van de 12 uur erna. In de middag betekend dit vaak solar + grid laden. In de nacht volledig uit de grid. Na het volladen nog wat terugleveren van de extra zon opbrengst. Tussen het laden door draai ik NOM.
Dit inmiddels geautomatiseerd en het lijkt voor nu best een goede strategie. Wanneer de salderingsregeling vervalt wordt het idd interessant om rekening te houden met de mogelijke zo opbrengst. Ik denk dat ik dan niet ga sturen op de zon maar op de SOC rond het middaguur en daarmee bepaal of ik ga bijladen op het laagste middag tarief.
Je kan bij het bepalen van de spread zelf bepalen of je alleen rekening houdt met de RTE en de extra kosten van het verlies, of ook de afschrijving meeneemt.
In België niks te salderen.......harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Zo lang de energiebelasting nog te salderen is, kun je net zo goed uit de grid de accu vol laden en juist meer terugleveren. Dat kan meer opleveren. Waarom van 12:00-16:00 opladen als je tussen 15:00 en 16:00 een betere prijs krijgt voor je stroom en goedkoper de accu kunt laden met extra grid capaciteit voor een lager tarief.
Pascal, Is het werkelijk allemaal terug te brengen tot deze simpele strategie "Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren" (als de spread voldoende is).pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Als je dan toch focust op wat meer oplevert en daarbij gebruik maakt van saldering, heeft NOM draaien ook geen zin. Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren en daarbij rekening houden met de spread. Dat zorgt voor maximale winst bij een spread die voor jou genoeg is. Elke andere strategie zorgt voor minder winst of verlies.
Je kan bij het bepalen van de spread zelf bepalen of je alleen rekening houdt met de RTE en de extra kosten van het verlies, of ook de afschrijving meeneemt.
Dus van onderstaande varianten levert die van jou het meeste op als je bijv. 6kWh in de batterij opslaat en later op die dag 5kWh nodig hebt:
-1 PV opslaan in batterij en later zelf gebruiken uit de batterij
-2 PV opslaan in batterij en verkopen op duurste uur en alle andere uren van net intrekken
-3 PV terugleveren als de zon schijnt, op goedkoopste uur volladen en op duurste uur verkopen
Bij een dynamisch contract waarbij je de belasting kunt salderen én je genoeg zonnestroom hebt om de belasting op je verliezen ook te salderen is je enige variabele nog de stroomprijs. Waar de stroom vandaan komt (net of PV) en waar de stroom naartoe gaat (net of batterij) maakt niets uit: de tarieven zijn voor zowel inkoop als export gelijk (tenzij je natuurlijk een 'slecht' dynamisch contract hebt waar dat anders is).antoinevromen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:36:
[...]
Pascal, Is het werkelijk allemaal terug te brengen tot deze simpele strategie "Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren" (als de spread voldoende is).
Dus van onderstaande varianten levert die van jou het meeste op als je bijv. 6kWh in de batterij opslaat en later op die dag 5kWh nodig hebt:
-1 PV opslaan in batterij en later zelf gebruiken uit de batterij
-2 PV opslaan in batterij en verkopen op duurste uur en alle andere uren van net intrekken
-3 PV terugleveren als de zon schijnt, op goedkoopste uur volladen en op duurste uur verkopen
Als je enige doel is winstmaximalisatie, is het echt zo simpel. Je moet zo veel mogelijk cycli maken die voldoen aan de minimale spread die je zelf instelt en binnen de cycli moet je streven naar maximale winst, dus de goedkoopste uren pakken en daarna de duurste.
Stroom van je PV kan je dus beter verkopen op elk ander moment dan het goedkoopste moment, want op een ander moment opladen is goedkoper. Maar ook op dat moment maakt het niets uit of je van PV laadt of van het net want de prijzen voor in- en verkoop zijn gelijk.
Bij mij is het geen vertraging, maar een continu beeld. Het is normaal als hij even tijd nodig heeft om op een baseline te komen, maar dat gebeurt bij mij dus niet helaas.NoFate schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:46:
[...]
Dat jojo effect heb ik ook, ik denk dat iedereen dat wel heeft? Je heb toch altijd wel 1 of 2 sec vertraging? Of hebben andere mensen echt een 0 watt lijn?
3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5
Hi Harr,harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Ik denk hetzelfde over de laadstrategie die jij beschrijft. Hoe heb jij dit geautomatiseerd? Ik ben aan het testen met Homey Pro, de app voor Homey: Marstek Battery Connector en mijn 3x Venus e V2 met local API enabled. Ik gebruik flows om te laden in de nacht en middag (manual mode) en bij 95% van de batterij gaat de batterij naar NOM. Dit alles over wifi en geen modbus.
Loopt nog niet vlekkeloos, wifi verbindingen zijn stabiel maar ik verdenk de CT003 van disconnecten met de 2 batterijen die door de flows worden aangestuurd ( wellicht door local api enablement). De 3e batterij houdt een goede connectie (geen local api enabled) en draait in de AI modus, met andere uitdagingen…
Ik ben benieuwd hoe jij de automatiseringen hebt gedaan.
Landis+Gyr E360, 3X25A, CT003 (V118), 3X Venus e V2 (ieder eigen groep+eigen fase, EMS 155,BMS 216), Goodwe omvormer + 3660 Kw zonnepanelen, apart 2.4GHz wifi met meerdere AP's
Zien we ook beetje de gen 3 van binnen
YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...
Ondertussen al een paar dagen met de ct002 en met de laatste firmware versie op beide batterijen gewerkt. Deze firmware versie lijkt het probleem van het doorzakken van de lading onder de 11 % op te lossen. Door het tekort aan zon is de lading van beide batterijen wel gezakt tot 10 % maar dit kan te wijten zijn aan het standby verbruik van de batterij. Er zijn echter geen plotselinge ontladingen tot ver onder de 11 %. Voor mensen die het probleem van het ver doorzakken van de lading hebben is dit zeker een oplossing.hermlek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 05:53:
[...]
Ondertussen is de ct002 geïnstalleerd waarbij de hardware installatie vlot ging. De aanpassing van de ct in de app ging op 1 batterij zonder enig probleem en op de 2de ben ik meer als een uur bezig geweest. Uiteindelijk blijkt het goed te werken. Benadert zeer dicht de waarden van de p1 meter van homewizard. Heb ondertussen op 1 batterij firmware v154-216 gekregen maar slechts op 1 van de 2 batterijen. Heb in feedback ook de nieuwe firmware op de 2de batterij aangevraagd maar dat zal waarschijnlijk ten vroegste maandag of zo binnenkomen vermoed ik. Voorlopig zakt de ontlading niet meer onder de 11 %. Maar afwachten totdat de 2de batterij ook de nieuwste firmware krijgt.
2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360
:strip_exif()/f/image/KQqWGuxu8wAnDAOlgIqG0V04.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u6dbTDryA6coBoyR4Pxj1h2j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hSbtUoujyVg0mmRHuvXLk0nD.jpg?f=fotoalbum_large)
.....
[ Voor 41% gewijzigd door PNARI op 15-10-2025 06:26 ]
Precies zoals ik nu doe:harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lTD2VLwm5siHu3lZuGad0zEa.png?f=user_large)
(in de onderste tabel is groen laden en rood ontladen; beide tabellen gaan over 72 uur historie)
ik heb de "Entso-E" en "All in One Energy Management for Home Assistant" via HACS geinstalleerd
en laat HA 2 blokken (snachts, tussen 21:00 en 07:00; overdag, tussen 10:00 en 19:00) van 2 uur "berekenen" en laad dan de batterij vol
en die energie gebruik ik de rest van de dag om NoM te krijgen en de dure uren op te vangen cq te dempen (uitgezonderd de uitschieters tijdens het koken als er 2 of meer kookplaten staan te fikken...
[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 15-10-2025 08:11 ]
Helaas hier NL hetzelfde beeld 2 batterijen half vol nu die tickets gaan niet helpen helaas ai is geen ai.PNARI schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:18:
AI update, vannacht beide batterijen tussen 4 en 5 geladen aan 2500W bij 0.092 €/kWh. Staat zo ook in de grafiek nordpool belgium. Volgende laadmoment is gepland om 22u aan 0.097€/kWh echter de prijs om 23u is 0.089€/kWh en om 14u is de prijs 0.096€kWh . Ze kunnen precies niet goed rekenen bij MT .Maar weer een ticket inschieten......[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
.....[Afbeelding]
Domweg de goedkoopste momenten proberen te zoeken is wat het script doet.
Er word ook geen rekeninggehouden met het feit dat je meer laaduren nodig hebt bij 800 watt.
Maar vooruit ik zal ook maar weer feedback inschieten. Succes
3500WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Hewalex 2.5 jaga ltv geen gas meer | HW P1 \ ELboiler 120liter
Oh, leuk!Maxwp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 01:52:
Had iemand deze al gepost ?
Zien we ook beetje de gen 3 van binnen
YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...
Maar ik denk dat ik 'm dicht laat
Allebei hebben ze een komplete andere oplaad rooster. Alhoewel 1 op 800 en de ander op 2500 ontladen staat ishet maximale oplaad vermogen in beide gevallen 2500. Je zou verwachten dat het oplaadschema hetzelfde is voor beide.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Our technicians have advised that under the previous AI mode, the server would issue a charging power of 800W. This has now been optimised, and such power levels will no longer be issued. Instead, charging will proceed at the device\'s maximum power capacity. Please note that optimisation may experience delays. We apologise for any inconvenience caused. Kyle
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5
Reactie MT bijgevoegd, zou dus binnenkort opgelost moeten zijn....we wachten af
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Meelezen is mooi! Maar doe je ook melding aan Marstek als het niet werkt ? Samen sterk 💪 Verder werkt het spul nu wel hoor, afgezien van de kwartier prijzen bug. In januari was het velen maken erger .. de concurrentie heeft ook problemen, lees home wizard batterij topic maar eens door, de app ververst nooit op het begin scherm . Ik kijk ook niet echt er naar. Als het stabiel is en de ct lampjes branden op de accu’s is het prima.Ronald6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:05:
Zijn er meer mensen met de V3 die op versie 242 draaien? Laden via AI werkt nog steeds niet plus dat deze update een nieuwe bug heeft; Telkens als ik de app open dan ververst hij de status van de batterij niet, ook blijft de CT grijs. App forced close helpt niet, ik moet dan fysiek naar de accu’s toe en zodra hij connect via Bluetooth dan werkt het weer.(batterijen blijven wel gewoon geconnect met de CT en houden NOM) Een van de grote redenen dat ik voor Marstek koos was vanwege de prijs maar ik krijg echt het ‘goedkoop is duurkoop’ gevoel. Had eerst twee V2’s van Marstek maar de relais bleven klikken, Ik zou toen onder garantie twee nieuwe krijgen en heb in overleg tegen bijbetaling de V3’s gekregen. (twee batterijen naar zolder gesjouwd, toen weer naar beneden en daarna weer de twee nieuwe omhoog gesjouwd😅)Na een halve dag trouble shooten eindelijk aan de praat gekregen en het leek daarna stabiel maar nu al lange tijd dat gedoe met de kwartier prijzen en AI ellende. Zit er echt over na te denken om ze eruit te doen en een ander merk erin. Het lastige is alleen dat er geen andere vervanger is die 2500 watt laad en ontlaad en deze prijs per kw aanbied. Dus ik hoop echt dat ze rust in die software krijgen en dat het gewoon ‘werkt’, dat de AI niet op elk individueel huis verbruik afgestemd is daar kan ik prima mee leven. Maar dat je continu forums moet lezen, tickets aan moet maken en elke dag met die dingen bezig bent terwijl het plug and play zou moeten zijn… ben er zo onderhand wel klaar mee. 😊 En dat van die continu forums lezen bedoel ik niet negatief hoor, ben blij dat jullie er allemaal zijn en dat er zoveel hulp en informatie is. 😄😄
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 15-10-2025 11:23 ]
Hier ook weer op 800 watt, weer melding gedaan aan Marstek.A3-D schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:20:
Ook maar even een reactie plaatsen met betrekking tot de AI modus. MT1 batterij gaat netjes laden met 2500W en MT2 batterij blijft beperkt tot 800W (wel meerdere laadmomenten op het AI laadschema).
Reactie MT bijgevoegd, zou dus binnenkort opgelost moeten zijn....we wachten af
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als het goed is, is het gefixed.S2S schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Hier ook weer op 800 watt, weer melding gedaan aan Marstek.
Hallo Ronald6, heb je een screenshot van die versie 242 waar je dat hebt gelezen. Volgens mij zitten de V3's in de range van 135 of zo.Ronald6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:05:
Zijn er meer mensen met de V3 die op versie 242 draaien? Laden via AI werkt nog steeds niet plus dat deze update een nieuwe bug heeft; Telkens als ik de app open dan ververst hij de status van de batterij niet, ook blijft de CT grijs. App forced close helpt niet, ik moet dan fysiek naar de accu’s toe en zodra hij connect via Bluetooth dan werkt het weer.(batterijen blijven wel gewoon geconnect met de CT en houden NOM) Een van de grote redenen dat ik voor Marstek koos was vanwege de prijs maar ik krijg echt het ‘goedkoop is duurkoop’ gevoel. Had eerst twee V2’s van Marstek maar de relais bleven klikken, Ik zou toen onder garantie twee nieuwe krijgen en heb in overleg tegen bijbetaling de V3’s gekregen. (twee batterijen naar zolder gesjouwd, toen weer naar beneden en daarna weer de twee nieuwe omhoog gesjouwd😅)Na een halve dag trouble shooten eindelijk aan de praat gekregen en het leek daarna stabiel maar nu al lange tijd dat gedoe met de kwartier prijzen en AI ellende. Zit er echt over na te denken om ze eruit te doen en een ander merk erin. Het lastige is alleen dat er geen andere vervanger is die 2500 watt laad en ontlaad en deze prijs per kw aanbied. Dus ik hoop echt dat ze rust in die software krijgen en dat het gewoon ‘werkt’, dat de AI niet op elk individueel huis verbruik afgestemd is daar kan ik prima mee leven. Maar dat je continu forums moet lezen, tickets aan moet maken en elke dag met die dingen bezig bent terwijl het plug and play zou moeten zijn… ben er zo onderhand wel klaar mee. 😊 En dat van die continu forums lezen bedoel ik niet negatief hoor, ben blij dat jullie er allemaal zijn en dat er zoveel hulp en informatie is. 😄😄
Eerst zien, heb ik afgelopen dagen vaker gehoord, ik zie nog steeds 6 laadpunten
Maar dat heeft toch niks te maken met het feit dat je op 800w of 2500w laad?S2S schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
Eerst zien, heb ik afgelopen dagen vaker gehoord, ik zie nog steeds 6 laadpunten
Hello customer, we apologize for any inconvenience caused. We suggest that you turn off the device first and see if the CT also displays an output of 0, which may be due to the device discharging other electrical appliances. In AI mode, the maximum charging capacity of the battery is 800W, and we will change it to 2500W in the future Alan
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Raar, ik kreeg een heel ander antwoord:3DWim schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:31:
OK, moet niet gekker worden bij marstek:
Hello customer, we apologize for any inconvenience caused. We suggest that you turn off the device first and see if the CT also displays an output of 0, which may be due to the device discharging other electrical appliances. In AI mode, the maximum charging capacity of the battery is 800W, and we will change it to 2500W in the future Alan
Our technicians have advised that under the previous AI mode, the server would issue a charging power of 800W. This has now been optimised, and such power levels will no longer be issued. Instead, charging will proceed at the device\'s maximum power capacity. Please note that optimisation may experience delays.
Als je op 2500 laadt dan zie je via AI maar 2 (2x2500=5000) laadpunten, als je op 800 laadt dan zie je er 6 (6x800=4800) per 24h. Althans dit zou de bedoeling zijn.Erik1805 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Maar dat heeft toch niks te maken met het feit dat je op 800w of 2500w laad?
Waarbij ik bedenk dat dit vreemd is want laden gaat normaal gezien altijd met max 2500. 🤔
[ Voor 11% gewijzigd door berri op 15-10-2025 11:39 ]
NL, 1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS213 FW153, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1
Ik heb 3x een v3 en die zitten op v139. Wat volgens Kyle de laatste versie zou zijn.antoinevromen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:16:
[...]
Hallo Ronald6, heb je een screenshot van die versie 242 waar je dat hebt gelezen. Volgens mij zitten de V3's in de range van 135 of zo.
Juist en daarom heeft het naar mijn idee niets te maken met het aantal laadpuntenberri schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:34:
[...]
Als je op 2500 laadt dan zie je via AI maar 2 (2x2500=5000) laadpunten, als je op 800 laadt dan zie je er 6 (6x800=4800) per 24h. Althans dit zou de bedoeling zijn.
Waarbij ik bedenk dat dit vreemd is want laden gaat normaal gezien altijd met max 2500. 🤔
Ach ik stop met de analyse, aangezien ik hier allerlei antwoorden van Marstek voorbij zie komen 🤣 gewoon 2500 watt laden aanzetten 🎊 zoals het eerst ook was. Lijkt wel of de initiële programmeurs opgestapt zijn ..berri schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:34:
[...]
Als je op 2500 laadt dan zie je via AI maar 2 (2x2500=5000) laadpunten, als je op 800 laadt dan zie je er 6 (6x800=4800) per 24h. Althans dit zou de bedoeling zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 15-10-2025 12:25 ]
Mooi hè ! De wereld van Google translate !Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:18:
In feedback een vraag in het Engels stellen en antwoord in het Duits terug krijgen
Ik vrees dat Alan en Kyle niet met elkaar noch met de directie of met de verkoop afdeling praten.Erik1805 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Raar, ik kreeg een heel ander antwoord: ...
Het lijkt wel of ze een dobbelsteen met antwoorden hebben.
Één makkelijke oplossing zou een kalibratie knoppie zijn: accu schakelt naar manual, laad tot 100% en daarna weer terug naar 0% of 11%.
Dat zorgt dat iedereen dezelfde actie uitvoeren kan of geforceerd door support en lost een deel van de SOC vragen op.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Maar zelfs het goedkoopste tarief gebruiken ze niet.pdruijt schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:43:
[...]
Helaas hier NL hetzelfde beeld 2 batterijen half vol nu die tickets gaan niet helpen helaas ai is geen ai.
Domweg de goedkoopste momenten proberen te zoeken is wat het script doet.
Er word ook geen rekeninggehouden met het feit dat je meer laaduren nodig hebt bij 800 watt.
Maar vooruit ik zal ook maar weer feedback inschieten. Succes
Hier uiteindelijk BMS 116 en 216 gekregen voor de Venus C en E. Maar merk dat in beide batterijen 1 cel slechter presteert (200mW tot 300mW verschil met andere cellen) wanneer ontladen. Denk dat ze daar weinig aan kunnen doen buiten de BMS wat minder diep laten ontladen (wat die laatste versie dus doet). Ik ben benieuwd welke capaciteit ik nog over ga houden hierdoor. Hopelijk heeft de v3 wat kwalitatievere cellen die beter gematched zijn, anders vrees ik dat de batterij binnen enkele jaren nog maar weinig capaciteit meer heeft...3DWim schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
Één makkelijke oplossing zou een kalibratie knoppie zijn: accu schakelt naar manual, laad tot 100% en daarna weer terug naar 0% of 11%.
Dat zorgt dat iedereen dezelfde actie uitvoeren kan of geforceerd door support en lost een deel van de SOC vragen op.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Is er een mogelijkheid om dat via Modbus te doen, of moet ik iets in elkaar flanzen op de aan/uit knop?
Hier enkel de BMS update gekregen, EMS blijft op 153. Wel bizar hoe ze die keuze maken. Zal afhangen welke support medewerker zekerdannyro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:03:
Een 30 minuutjes geleden een melding, FW155 en BMS216 gekregen.
Of je kunt ook gewoon manueel opladen en dan eens manueel ontladen3DWim schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Ga hier een regeling via modbus doen via de homey (3rd party) plugin. Maar laten ontladen tot 20% ofzo (en dan in standby zetten) zodat hij niet elke dag gaat bijladen van het net. Dan kan ik om de week nog eens manueel van 11% naar 100% laten gaan.Soundstorm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:08:
Is er een mogelijkheid om dat via Modbus te doen, of moet ik iets in elkaar flanzen op de aan/uit knop?
KyleAvenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Hier enkel de BMS update gekregen, EMS blijft op 153. Wel bizar hoe ze die keuze maken. Zal afhangen welke support medewerker zeker
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Als je dat in 1 keer bijladen probleem wilt vermijden, kan je beter vragen om BMS 216 die het blijkbaar schijnt op te lossen of via Modbus 12 procent als ontlaadlimiet instellen.Soundstorm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:08:
Nu de zonnepanelen minder doen, denk ik van de batterij gewoon uit te schakelen (want ik zie hem nu regelmatig 0.5kWh in 1 keer verbuiken om de batterij boven de 10% te houden). Maar zou natuurlijk wel leuk zijn mocht ik hem snel kunnen aan zetten mocht er toch eens voldoende opbrengst zijn.
Je kunt hem via Modbus niet uitschakelen en zolang de Modbus verbonden blijft, zal hij ook elke keer weer aan gaan als je hem wel uitzet. Alles loskoppelen, uitzetten en stekker eruit is de enige manier.
Een soort nagolf beweging kan je soms wel zien ontstaan, maar zo erg hoort het niet te zijn. Het moet na een paar bewegingen wel stoppen. Wat voor P1 meter gebruik je? Als je een CT003 gebruikt, kan je eens proberen om andere slimme meters te selecteren en kijken of het probleem daarmee minder is. Welke slimme meter heb je eigenlijk?MrChicory schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:27:
Ik ben ook sinds deze week in bezit van een V3 batterij. Is er iemand die dit gedrag kent. Is dit normaal? Ik zie het bij zowel AI als NoM. Ik begrijp dat het verbruik geen rechte lijn zal zijn en dat de accu bij moet sturen, maar zo extreem?
Of klopt de Tibber weergave hier niet?
[Afbeelding]
Voor de juiste status zal je de batterij zelf aan moet klikken, dat is altijd al zo geweest. Het enige dat veranderd is, is dat de CT ipv van grijs naar groen, nu donkergrijs naar lichtgrijs gaat om aan te geven dat je verbonden bent.Ronald6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:05:
Nouja AI heb je kunnen lezen, daar wordt hier lekker over gepraat.
Ik heb een maand geleden de Discharge Cutoff Capacity op 15% gezet, daarna dit verschijnsel niet meer gezien.dannyro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:03:
Na een paar dagen achter elkaar ook terugval van 11% naar 0%, vandaag een melding gemaakt van het gedrag. (waarschijnlijk het donkere weer en de Marstek niet of nauwelijks opladen). Een 30 minuutjes geleden een melding, FW155 en BMS216 gekregen. Direct de update gedaan, verliep vlekkeloos. Hame Relay blijft ook werken. Nu een paar dagen afwachten.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
lees de TS eens door over wifi connectiviteit en DM selectie en autoCT keuze. Dat kan mogelijks al veel helpen. Er zijn ook enkele trukkjes zoals in de MT app de CT selecteren en zien na hoeveel sec je updates ziet. Je kan echter ook gewoon een oude DM hebben.MrChicory schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:27:
Ik ben ook sinds deze week in bezit van een V3 batterij. Is er iemand die dit gedrag kent. Is dit normaal? Ik zie het bij zowel AI als NoM. Ik begrijp dat het verbruik geen rechte lijn zal zijn en dat de accu bij moet sturen, maar zo extreem?
Of klopt de Tibber weergave hier niet?
[Afbeelding]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Je loopt dan mogelijk wel veel capaciteit mis. Hier zit er nog 0,6 kWh aan capaciteit tussen 15 en 11 procent. Zonde om dat niet te gebruiken. Komt deels omdat de SoC indicator niet correct is.Flesym schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Ik heb een maand geleden de Discharge Cutoff Capacity op 15% gezet, daarna dit verschijnsel niet meer gezien.
Je hebt nog salderen ?Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:45:
[...]
Hier uiteindelijk BMS 116 en 216 gekregen voor de Venus C en E. Maar merk dat in beide batterijen 1 cel slechter presteert (200mW tot 300mW verschil met andere cellen) wanneer ontladen. Denk dat ze daar weinig aan kunnen doen buiten de BMS wat minder diep laten ontladen (wat die laatste versie dus doet). Ik ben benieuwd welke capaciteit ik nog over ga houden hierdoor. Hopelijk heeft de v3 wat kwalitatievere cellen die beter gematched zijn, anders vrees ik dat de batterij binnen enkele jaren nog maar weinig capaciteit meer heeft...
Waarom niet de accu 1x helemaal vol en dan leeg trekken met 400 watt of zo
Externe stroom meeting en je weet wat er nog uitvkomt
Hello customer, thank you for your feedback. In AI mode, the maximum charging capacity of the battery is currently 800W. We will change it back to 2500W in the future Alan
Welke future? Morgen ? Volgende week? Maand? Jaar? 2 jaar?
Mooi knudde zo. Ach de cellen begeven het wel een keer.. 100% vol laden lukt zo niet op AI, garantie kwestie dan.
[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 15-10-2025 14:09 ]
Ik zie hem nu continu in standby staan, en toch moet hij regelmatig bijvullen. Lijkt mij dus dat de batterij leeg loopt door in standby te staan. Hem gecontroleerd laten opladen, om zonder er zelf gebruik van te maken, hem terug leeg te laten lopen, lijkt mij ook wat nutteloos.Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:13:
[...]
Ga hier een regeling via modbus doen via de homey (3rd party) plugin. Maar laten ontladen tot 20% ofzo (en dan in standby zetten) zodat hij niet elke dag gaat bijladen van het net. Dan kan ik om de week nog eens manueel van 11% naar 100% laten gaan.
Zou me verwonderen dat die batterijen zo snel zelfontladen, dus kan bijna niks anders dat hij het zelf opgebruikt. En dan is uitschakelen volgens mij de enige oplossing.
Zat met enige fascinatie te kijken naar een werkende AI, maar inderdaad hier ook 2*800W ipv 2*2500W.S2S schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:07:
Hier ook 😂
Hello customer, thank you for your feedback. In AI mode, the maximum charging capacity of the battery is currently 800W. We will change it back to 2500W in the future Alan
Tja en waarom terug naar 800w? Daar moet ook een reden voor zijn.S2S schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:07:
Hier ook 😂
Mooi knudde zo. Ach de cellen begeven het wel een keer.. 100% vol laden lukt zo niet op AI, garantie kwestie dan.
De zelfontlading is minimaal. Ik heb het laatst gemeten over 24 uur: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Soundstorm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
Ik zie hem nu continu in standby staan, en toch moet hij regelmatig bijvullen. Lijkt mij dus dat de batterij leeg loopt door in standby te staan. Hem gecontroleerd laten opladen, om zonder er zelf gebruik van te maken, hem terug leeg te laten lopen, lijkt mij ook wat nutteloos.
Zou me verwonderen dat die batterijen zo snel zelfontladen, dus kan bijna niks anders dat hij het zelf opgebruikt. En dan is uitschakelen volgens mij de enige oplossing.
Het probleem is dat hij veel te agressief bijlaadt: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 15-10-2025 14:20 ]
Ik heb een CT0003 aangesloten op een Landis 350.pascallj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:24:
[...]
Een soort nagolf beweging kan je soms wel zien ontstaan, maar zo erg hoort het niet te zijn. Het moet na een paar bewegingen wel stoppen. Wat voor P1 meter gebruik je? Als je een CT003 gebruikt, kan je eens proberen om andere slimme meters te selecteren en kijken of het probleem daarmee minder is. Welke slimme meter heb je eigenlijk?
Het lijkt een patroon te zijn. De amplitude wordt steeds kleiner, totdat het 'verdwenen' is. Maar dat duurt wel een tijdje.
Ik zal eens even monitoren wat een ander type meter doet. Er zit wel een P1 splitter tussen, maar volgens mij moet dat geen issue zijn? Ik krijg de waardes keurig door.
De splitter zou geen probleem moeten zijn. Die Landis 350 en 360 meters zorgen wel vaker voor problemen heb ik het idee. Maar kan ook zijn dat ze gewoon heel veel in gebruik zijn.MrChicory schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Ik heb een CT0003 aangesloten op een Landis 350.
Het lijkt een patroon te zijn. De amplitude wordt steeds kleiner, totdat het 'verdwenen' is. Maar dat duurt wel een tijdje.
Ik zal eens even monitoren wat een ander type meter doet. Er zit wel een P1 splitter tussen, maar volgens mij moet dat geen issue zijn? Ik krijg de waardes keurig door.
Echter hebben sommigen met een Landis een andere meter gekozen die beter blijkt te werken. Zie bijvoorbeeld: gmj2 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Jazeker, Ik ben al heel wat tickets verderS2S schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Meelezen is mooi! Maar doe je ook melding aan Marstek als het niet werkt ? Samen sterk 💪 Verder werkt het spul nu wel hoor, afgezien van de kwartier prijzen bug. In januari was het velen maken erger .. de concurrentie heeft ook problemen, lees home wizard batterij topic maar eens door, de app ververst nooit op het begin scherm . Ik kijk ook niet echt er naar. Als het stabiel is en de ct lampjes branden op de accu’s is het prima.
Bij deze de screenshot van de versie. Maar ik heb vandaag een reactie gehad van Marstek dat ze V139 naar de accu’s hebben gepushed dus ik denk dat 242 niet stabiel genoeg wasantoinevromen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:16:
[...]
Hallo Ronald6, heb je een screenshot van die versie 242 waar je dat hebt gelezen. Volgens mij zitten de V3's in de range van 135 of zo.
/f/image/zR4YM5vhZVO6FwiORlHZRItW.png?f=fotoalbum_large)
Ach vast niet .. ik sta inmiddels nergens meer van te kijken .Erik1805 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Tja en waarom terug naar 800w? Daar moet ook een reden voor zijn.
De API is ongelofelijk gevoelig. Een call te veel of te snel achter de vorige en de EMS loopt vast en verliest zijn CT, dat hebben meer mensen ervaren. Ik heb zelf een script geschreven dat de API aanstuurt, uiteindelijk heb ik heel veel uit mijn script gesloopt om het stabiel te krijgen. Zo vraag ik elk kwartier nog even de SoC (1 call) op en daarna zet ik de Marstek in Passive (laden, 2 calls) of Auto (zelf consumptie, 1 call).bloek schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:23:
[...]
Hi Harr,
Ik denk hetzelfde over de laadstrategie die jij beschrijft. Hoe heb jij dit geautomatiseerd? Ik ben aan het testen met Homey Pro, de app voor Homey: Marstek Battery Connector en mijn 3x Venus e V2 met local API enabled. Ik gebruik flows om te laden in de nacht en middag (manual mode) en bij 95% van de batterij gaat de batterij naar NOM. Dit alles over wifi en geen modbus.
Loopt nog niet vlekkeloos, wifi verbindingen zijn stabiel maar ik verdenk de CT003 van disconnecten met de 2 batterijen die door de flows worden aangestuurd ( wellicht door local api enablement). De 3e batterij houdt een goede connectie (geen local api enabled) en draait in de AI modus, met andere uitdagingen…
Ik ben benieuwd hoe jij de automatiseringen hebt gedaan.
Tussen de calls door houdt ik 45 seconden rust in de EMS de tijd te geven alles te verwerken. Sinds 2 dagen is alles stabiel hiervoor viel het met de API om de +/-6 uur uit.
Sorry, dat heb ik niet goed uitgelegd. Ik open de app en klik dan 1 van de 2 batterijen aan en dan maakt hij geen contact met de batterij en de CT blijft donker ipv grijs en als ik dan op CT klik dan zegt hij dat de batterij offline is. Ik heb inmiddels bericht van Marstek en ze hebben mij versie V139 gestuurd dus ik ga weer een versie terug. Ik denk dat V242 niet stabiel genoeg was.pascallj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Voor de juiste status zal je de batterij zelf aan moet klikken, dat is altijd al zo geweest. Het enige dat veranderd is, is dat de CT ipv van grijs naar groen, nu donkergrijs naar lichtgrijs gaat om aan te geven dat je verbonden bent.
Nouja AI heb je kunnen lezen, daar wordt hier lekker over gepraat.
Dat valt wel mee, deze tijd komt de Marstek nooit meer vol. Van het voorjaar weer terug naar 12 of 11 (ik draai NOM)pascallj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Je loopt dan mogelijk wel veel capaciteit mis. Hier zit er nog 0,6 kWh aan capaciteit tussen 15 en 11 procent. Zonde om dat niet te gebruiken. Komt deels omdat de SoC indicator niet correct is.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Raar versiebeheer. Ik heb 135 anderen hier schrijven 139 en jij had/hebt 242!!! (ik had beter Thomas kunnen heten, want na je screenshot kan ik het pas geloven)Ronald6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Bij deze de screenshot van de versie. Maar ik heb vandaag een reactie gehad van Marstek dat ze V139 naar de accu’s hebben gepushed dus ik denk dat 242 niet stabiel genoeg was[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij is dat afhankelijk van welke versie Marstek (v1/v2/v3), zo is dezelfde BMS firmware bij de v1 116 en bij v2 216. Voor de EMS firmware geen verschil, maar ik gok dat de v3 andere EMS heeft dus ook v3 2xx firmware daarmee?antoinevromen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
Raar versiebeheer. Ik heb 135 anderen hier schrijven 139 en jij had/hebt 242!!! (ik had beter Thomas kunnen heten, want na je screenshot kan ik het pas geloven)
BMS is bij de v1 en v2 hetzelfde. Ik heb een v1 en zit ook op 216. Er zit wel verschil tussen de Venus C en E.Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:47:
[...]
Volgens mij is dat afhankelijk van welke versie Marstek (v1/v2/v3), zo is dezelfde BMS firmware bij de v1 116 en bij v2 216. Voor de EMS firmware geen verschil, maar ik gok dat de v3 andere EMS heeft dus ook v3 2xx firmware daarmee?
Het klopt wel wat ~antoinevromen zegt, we hebben vooral mensen gezien die op v114 en v139 zitten voor het EMS voor de v3. Dan is 242 wel heel bijzonder.
Dat heet manual mode, gebruik ik hier ook af en toe. Instellen dat van 7-12 en van 12tot 1700u? de accu mag laden. Je kan ook blokken van 2u er in zetten. 2x2500W is accu vol.RF1000 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:31:
Eigenlijk zou er gewoon een knop moeten zitten in de app waar je deze met 1 klik maximaal naar 100% laadt waarna deze automatisch weer terugvalt naar de oorspronkelijke AI (of NOM) stand. Zo an je mooi in de 2e middag dip de batterij weer vol krijgen voor de avond piek.
het gaat alleen niet 100% automatisch. Maar ik denk dat een fabrikant ook niet alle wensen kan vervullen.
1 wens zou wel mooi zijn: een hybride mode. Dus dat je in de manual mode ook in je schema de modi kan opgeven. Dus AI modus waarbij je zelf de laadmomenten bepaalt.
Ik zie volgende verschillen in hoogste en laagste celspanning bij stop ontladen op 11%:Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:45:
[...]
Hier uiteindelijk BMS 116 en 216 gekregen voor de Venus C en E. Maar merk dat in beide batterijen 1 cel slechter presteert (200mW tot 300mW verschil met andere cellen) wanneer ontladen. Denk dat ze daar weinig aan kunnen doen buiten de BMS wat minder diep laten ontladen (wat die laatste versie dus doet). Ik ben benieuwd welke capaciteit ik nog over ga houden hierdoor. Hopelijk heeft de v3 wat kwalitatievere cellen die beter gematched zijn, anders vrees ik dat de batterij binnen enkele jaren nog maar weinig capaciteit meer heeft...
Marstek 1 (V1): 63mV
Marstek 2 (V1): 109 mV
Marstek 3 (V2) : 57mV
Eens ze terug beginnen te laden zijn die max 4 mV
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Heb de batterijen eens manueel geladen en ontladen vandaag. De nieuwe Venus C geeft mij ~1800Wh capaciteit ontladen wat mij veel te weinig lijkt. De Venus E v2 geeft mij ~4300Wh wat nog wel acceptabel is (maar mogelijk ook minder dan normaal).DSSW schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Ik zie volgende verschillen in hoogste en laagste celspanning bij stop ontladen op 11%:
Marstek 1 (V1): 63mV
Marstek 2 (V1): 109 mV
Marstek 3 (V2) : 57mV
Eens ze terug beginnen te laden zijn die max 4 mV
Ja maar ik heb net een V3 en die heeft firmware 135; en anderen met een V3 hebben bijv. firmware 139, maar ik heb de screenshot gezien en daar stond waarempel 242 voor een V3Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:47:
[...]
Volgens mij is dat afhankelijk van welke versie Marstek (v1/v2/v3), zo is dezelfde BMS firmware bij de v1 116 en bij v2 216. Voor de EMS firmware geen verschil, maar ik gok dat de v3 andere EMS heeft dus ook v3 2xx firmware daarmee?
Over de C kan ik niets zeggen, heb ik geen ervaring mee. De Venus E 4,3kWh is toch een normale waarde. Max wat ik er hier uitkrijg is 4,5kWh. En dat is dan in gunstige omstandigheden. Bij puur nachtverbruik (zonder airco's) op lage ontlading zal dit ook rond die 4,3 zittenAvenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:57:
[...]
Heb de batterijen eens manueel geladen en ontladen vandaag. De nieuwe Venus C geeft mij ~1800Wh capaciteit ontladen wat mij veel te weinig lijkt. De Venus E v2 geeft mij ~4300Wh wat nog wel acceptabel is (maar mogelijk ook minder dan normaal).
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Blij om dit te horen. Bij de Venus E is de betreffende cel ook te laag bij zowel volledig vol als volledig leeg. Dus mogelijk krijgt de cel-balancing (als die er is) dit nog wel recht getrokken. Bij de Venus C is de betreffende cel gelijk bij volledig vol geladen maar tot ongeveer 300mV verschil bij leeg. Dus hier vrees ik voor, ga de firma eens contacteren om te zien wat zij zeggen.Druppeltje_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:01:
[...]
Over de C kan ik niets zeggen, heb ik geen ervaring mee. De Venus E 4,3kWh is toch een normale waarde. Max wat ik er hier uitkrijg is 4,5kWh. En dat is dan in gunstige omstandigheden. Bij puur nachtverbruik (zonder airco's) op lage ontlading zal dit ook rond die 4,3 zitten
Hier 4100 Wh, dus dan valt die van jou nog meeAvenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:57:
[...]
Heb de batterijen eens manueel geladen en ontladen vandaag. De nieuwe Venus C geeft mij ~1800Wh capaciteit ontladen wat mij veel te weinig lijkt. De Venus E v2 geeft mij ~4300Wh wat nog wel acceptabel is (maar mogelijk ook minder dan normaal).
Wel getest in ideale omstandigheden en manueel ontladen. Is spijtig dan 1 minder presterende cel de hele batterij beïnvloed. Misschien een werkpuntje om te verbeteren bij Venus v4 of v5pascallj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:13:
[...]
Hier 4100 Wh, dus dan valt die van jou nog mee
Ja bij mij is het altijd manueel ontladen. Misschien als ik het op het laatst wat langzamer ga, dat er nog een halve kWh meer uit kan krijgen, maar meer zal het echt niet zijn.Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:15:
[...]
Wel getest in ideale omstandigheden en manueel ontladen. Is spijtig dan 1 minder presterende cel de hele batterij beïnvloed. Misschien een werkpuntje om te verbeteren bij Venus v4 of v5
Niet in de app (of je moet virtuele vingers hebbenRF1000 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:31:
Eigenlijk zou er gewoon een knop moeten zitten in de app waar je deze met 1 klik maximaal naar 100% laadt waarna deze automatisch weer terugvalt naar de oorspronkelijke AI (of NOM) stand. Zo an je mooi in de 2e middag dip de batterij weer vol krijgen voor de avond piek.
:strip_exif()/f/image/1WfXNlKJhjHcf5lQBjT5tulT.png?f=user_large)
allemaal automagisch, via een automation op manual en charge (op maandagmorgen; in de app heb ik een blok op maandagmorgen 00:00-08:00 op 2500 charge staan) of de rest van de dagen op anti-feed, charge en enable) en daarna weer op anti-feed en stop:
:strip_exif()/f/image/bcFj5pB2ospMANfHvOLGbPyt.png?f=user_large)
en ja, dit is via de ModBus op een V2
[ Voor 38% gewijzigd door Kees-Jan op 15-10-2025 19:38 ]
Nadeel bij manual is dat je niet moet vergeten dat deze na het bereiken van de 100% weer handmatig op AI/NOM gezet moet worden3DWim schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:47:
[...]
Dat heet manual mode, gebruik ik hier ook af en toe. Instellen dat van 7-12 en van 12tot 1700u? de accu mag laden. Je kan ook blokken van 2u er in zetten. 2x2500W is accu vol.
het gaat alleen niet 100% automatisch. Maar ik denk dat een fabrikant ook niet alle wensen kan vervullen.
1 wens zou wel mooi zijn: een hybride mode. Dus dat je in de manual mode ook in je schema de modi kan opgeven. Dus AI modus waarbij je zelf de laadmomenten bepaalt.
Simpeler als deze kan ik het niet maken: https://gathering.tweaker...message/83681400#83681400RF1000 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:31:
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Stuur even door naar MT. Heb zelf niet de kennis en kunde van Home assistent helaas. 😄superduper1969 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Simpeler als deze kan ik het niet maken: https://gathering.tweaker...message/83681400#83681400
Waarom van 0u00 tot 8u00 op laden met 2500?Kees-Jan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:28:
[...]
allemaal automagisch, via een automation op manual en charge (op maandagmorgen; in de app heb ik een blok op maandagmorgen 00:00-08:00 op 2500 charge staan) of de rest van de dagen op anti-feed, charge en enable) en daarna weer op anti-feed en stop:
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Hier enigszins hetzelfde scenario. MT1 doet niets en laadt niet op het laadmoment van 22.00 uur. Mijn MT2 laadt wel op om 22.00 uur, maar dan wel op 800WKoniade schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:17:
Volgens AI zou d’r voor om 10:00 uur vanavond ook weer een laadmoment zijn, maar ik zit vol smart naar de meter te kijken, maar er gebeurt nog niets. Bij anderen wel? Leek het weer even goed te gaan na de herstart.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/jOQPQWK5S320ckLmcravCDH7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U1fHL3EGH2dFbIjOILB146ql.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/q6jJwT1UUSFrtsb2RW2TQbVW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dHSS32KrWGN9WDCH2dhyJOFw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/O8kda6JfxgEZvCN9utvgSWof.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/c5mnzBEhxKaMJa0XRrCBvnJA.jpg?f=fotoalbum_large)