Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Maar je zou toch mogen verwachten dat ze een update pushen voor iedereen. AI is een standaard optie in de app maar na 9 maanden sta ik nergens meer verstomd van. Het feit alleen al dat er verschillende versies van BMS, EMS, app software in omloop zijn waarbij velen geen melding krijgen om te updaten zegt genoeg. Ook zelden een change log melding bij een update bv. Tot nu toe hebben de batterijen wel gedaan waarvoor ik ze gekocht heb maar zou nu graag een paar maanden overstappen naar een dynamisch contract.antoinevromen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Bij mijn zus is het ook gefixed (ze heeft geen melding gemaakt en heeft ook geen update gedraaid of firmware bijgewerkt; dus iets dat vanuit China is gefixed) en heeft hij vannacht op AI met 2500W geladen 2 uur achterelkaar rond 3 of 4 uur
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
terugleverkosten betaal je (afhankelijk van hoe de energieleverancier hiermee omgaat) óf per kWh óf per staffel aan kWh. Je krijgt dan wel een vergoeding tegen een vaste prijs per teruggeleverde kWh.pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Ik vrees dat je gelijk hebt. Af en toe zie ik door de bomen ook het bos niet meer.
Dynamische contracten hebben over het algemeen géén terugleverkosten. Netto hou je dan 0 tot 2 cent over van een kWh die je teruglevert.

voorbeeld van terugleverkosten per kWh (Eneco):
/f/image/Y1b3esx5ZeUgXR50CJNuSHCC.png?f=fotoalbum_large)
en terugleverkosten staffel (United Consumers):
:strip_exif()/f/image/d5XHb59uAiEBgThXqyNzY0W6.png?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Kees-Jan op 14-10-2025 16:43 ]
the older I get, the better I was...
Ik was er heilig van overtuigd dat salderen voor alles ging. Maar die terugleverkosten zijn natuurlijk juist gekomen om salderen minder aantrekkelijk te maken en er een soort van onderuit te komen. Ik zit al zo lang op dynamisch, dat ik die markt blijkbaar weer wat vergeten ben.Kees-Jan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
terugleverkosten betaal je (afhankelijk van hoe de energieleverancier hiermee omgaat) óf per kWh óf per staffel aan kWh. Je krijgt dan wel een vergoeding tegen een vaste prijs per teruggeleverde kWh.
Dynamische contracten hebben over het algemeen géén terugleverkosten. Netto hou je dan 1 tot 2 cent over van een kWh die je teruglevert.![]()
Nee, die terugleverkosten zijn gekomen i.v.m. een "eerlijke verdeling van de kosten" tussen huishoudens die wel zonnepanelen hebben en huishoudens die geen zonnepanelen hebben.pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Ik was er heilig van overtuigd dat salderen voor alles ging. Maar die terugleverkosten zijn natuurlijk juist gekomen om salderen minder aantrekkelijk te maken en er een soort van onderuit te komen. Ik zit al zo lang op dynamisch, dat ik die markt blijkbaar weer wat vergeten ben.

Kortom: de kosten van de netbeheerders voor de vergroting van de capaciteit van het grid...
Reden voor mij om naar een dynamisch contract te gaan, want dan "saldeer" je op € en niet op kWh.
[ Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 14-10-2025 16:48 ]
Geef het beestje maar een naampjeKees-Jan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:47:
[...]
Nee, die terugleverkosten zijn gekomen i.v.m. een "eerlijke verdeling van de kosten" tussen huishoudens die wel zonnepanelen hebben en huishoudens die geen zonnepanelen hebben.![]()
Reden voor mij om naar een dynamisch contract te gaan, want dan "saldeer" je op € en niet op kWh.
óf, als je tóch wil terugleveren doe het dan met een dynamisch contract...pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Geef het beestje maar een naampje. In elk geval bedoeld om mensen ertoe te zetten meer stroom zelf te gebruiken en minder terug te leveren.
en met een batterij kan je dan in de goedkope(re) uren laden en die energie op piek momenten gebruiken of terugleveren tegen €
/f/image/h5he7OBrnsf9C273mc1m9YEf.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat ik de aansturing van de API stabiel heb gekregen. Vannacht is er goedkoop energie ingekocht, waarna er tweemaal bijgeladen is (elk uur tot 7:00 omdat de prijs gelijk was aan het laagste uur), daarna weer in het daluur vanmiddag.
Geen idee hoe AI modus het doet de afgelopen week, maar het werkte tot 2 weken geleden erg slecht, vandaar dat ik zelf maar aan de slag ben gegaan. Daarnaast kan Marstek niet inschatten hoeveel energie je op een dag nodig bent en of je dus 1 of 2 maal per dag moet gaan inkopen. Ik zelf split de dag in 2 en kies de 2 goedkoopste uren per 12 uur om te laden en stop als de accu vol is of de prijs veranderd.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dat is nu net wat ik ook zou willen voor de komende maanden....harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat ik de aansturing van de API stabiel heb gekregen. Vannacht is er goedkoop energie ingekocht, waarna er tweemaal bijgeladen is (elk uur tot 7:00 omdat de prijs gelijk was aan het laagste uur), daarna weer in het daluur vanmiddag.
Geen idee hoe AI modus het doet de afgelopen week, maar het werkte tot 2 weken geleden erg slecht, vandaar dat ik zelf maar aan de slag ben gegaan. Daarnaast kan Marstek niet inschatten hoeveel energie je op een dag nodig bent en of je dus 1 of 2 maal per dag moet gaan inkopen. Ik zelf split de dag in 2 en kies de 2 goedkoopste uren per 12 uur om te laden en stop als de accu vol is of de prijs veranderd.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
AI werkte perfect de afgelopen 6 maanden , tot 1 oktober (toen kwamen er kwartier prijzen)harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Schiet mij maar lek ..Erik1805 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:23:
[...]
Ja klopt, ik heb beide geprobeerd en geen verschil. Beide op 800w
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Misschien doen ze dat ook wel onder water. Maar mijn ervaring uit de ICT leert mij dat je zo'n operatie niet in 1 keer over alle clients/batterijen kunt uitrollen. Dan blijft er van je firmware-infrastructuur niets meer over (dan creeer je je eigen DDOS aanval). Dus waarschijnlijk zullen in batches updates aan het uitrollen zijn.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Maar je zou toch mogen verwachten dat ze een update pushen voor iedereen. AI is een standaard optie in de app maar na 9 maanden sta ik nergens meer verstomd van. Het feit alleen al dat er verschillende versies van BMS, EMS, app software in omloop zijn waarbij velen geen melding krijgen om te updaten zegt genoeg. Ook zelden een change log melding bij een update bv. Tot nu toe hebben de batterijen wel gedaan waarvoor ik ze gekocht heb maar zou nu graag een paar maanden overstappen naar een dynamisch contract.
Mijn zus heeft namelijk geen ticket/feedback ingeschoten en toch is het nu opeens opgelost.
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
Het is niet voor niets dat ik dat in een allesomvattend sturings-script heb gegoten (per kwartier) en anderen dat soort regelingen weer in HA of modbus doen. Dus zit er ook voor jou niets anders op dan zelf iets te maken/copieeren of te roeien met de app-riemen die je van Marstek hebt gekregen.PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:45:
[...]
Dat is nu net wat ik ook zou willen voor de komende maanden....
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
Heb al een dik boek, Raspberry e n ESp32 printjes gekocht maar tot nu toeop nog geen tijd daarvoor kunnen vrijmaken ......😅antoinevromen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:02:
[...]
Het is niet voor niets dat ik dat in een allesomvattend sturings-script heb gegoten (per kwartier) en anderen dat soort regelingen weer in HA of modbus doen. Dus zit er ook voor jou niets anders op dan zelf iets te maken/copieeren of te roeien met de app-riemen die je van Marstek hebt gekregen.
:strip_exif()/f/image/kXx7JmJmSgKA48PVzVlNHn6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ben ik dus aanhef uitzoeken of dit dus rendabel is. Eigenlijk wil ik het volgende gaan doen (ongeveer):PNARI schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:36:
[...]
Neen , panelen brengen bijna niets meer op. Ik wil vanaf november tot eind februari in AI mode op dynamisch contract overschakelen omdat de panelen dan zo goed als niets opleveren en dat de batterijen 2x per dag vol laden, meestal zijn er ' s nachts goekope uren en dan overdag rond het middaguur. Zo gebruik je de capaciteit 2x op 24u.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| ALS zonverwachting voor komende 24 uur > 10kWh ZET MT MODE = AI ANDERS BEPAAL Goedkoopste nacht moment start BEPAAL Goedkoopste nacht moment einde BEPAAL Goedkoopste dag moment start BEPAAL Goedkoopste dag moment einde ALS (hoogste ochtendprijs + 0,14) > Goedkoopste nacht moment SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste nacht moment start SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste nacht moment start tot goedkoopste nacht moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste dag moment start ALS (hoogste avondprijs + 0,14) > Goedkoopste dag moment SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste dag moment start tot goedkoopste dag moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot middernacht EINDE ALS |
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Zo lang de energiebelasting nog te salderen is, kun je net zo goed uit de grid de accu vol laden en juist meer terugleveren. Dat kan meer opleveren. Waarom van 12:00-16:00 opladen als je tussen 15:00 en 16:00 een betere prijs krijgt voor je stroom en goedkoper de accu kunt laden met extra grid capaciteit voor een lager tarief.WargamingPlayer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:02:
[...]
Dit ben ik dus aanhef uitzoeken of dit dus rendabel is. Eigenlijk wil ik het volgende gaan doen (ongeveer):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ALS zonverwachting voor komende 24 uur > 10kWh ZET MT MODE = AI ANDERS BEPAAL Goedkoopste nacht moment start BEPAAL Goedkoopste nacht moment einde BEPAAL Goedkoopste dag moment start BEPAAL Goedkoopste dag moment einde ALS (hoogste ochtendprijs + 0,14) > Goedkoopste nacht moment SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste nacht moment start SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste nacht moment start tot goedkoopste nacht moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste dag moment start ALS (hoogste avondprijs + 0,14) > Goedkoopste dag moment SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste dag moment start tot goedkoopste dag moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot middernacht EINDE ALS
Tot de saldering van energiebelasting weg valt, laad ik de accu dus gewoon vol op de 2 goedkoopste uren van de eerste 12 uur van de dag en de 2 goedkoopste uren van de 12 uur erna. In de middag betekend dit vaak solar + grid laden. In de nacht volledig uit de grid. Na het volladen nog wat terugleveren van de extra zon opbrengst. Tussen het laden door draai ik NOM.
Dit inmiddels geautomatiseerd en het lijkt voor nu best een goede strategie. Wanneer de salderingsregeling vervalt wordt het idd interessant om rekening te houden met de mogelijke zo opbrengst. Ik denk dat ik dan niet ga sturen op de zon maar op de SOC rond het middaguur en daarmee bepaal of ik ga bijladen op het laagste middag tarief.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dat zal ik eens moeten bestuderen 🙂 De volgende 4 maanden zal ik tussen de 15 à 20 kWh per dag van het net halen waarvan 5kWh sluipverbruik. Blijft er dus nog 10 à 15kWh waar ik mijn voordeel uit moet halen. Als ik in best case alles aan het laagste tarief kan doen "bespaar" ik 15kWhx0.1 €/kWh = 1.5 € per dag maar dat is niet realistisch dus ga er even van uit dat ik 1€ kan halen. Twee laadcycli per dag zou daar bij helpen. Ik heb twee Venus batterijen, capaciteit samen 9kWh x 75% RTE = 6.75 kWh x2 cycli zou me toch helpen. We zullen binnen 4 maanden zien wat het gekost heeft.WargamingPlayer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:02:
[...]
Dit ben ik dus aanhef uitzoeken of dit dus rendabel is. Eigenlijk wil ik het volgende gaan doen (ongeveer):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ALS zonverwachting voor komende 24 uur > 10kWh ZET MT MODE = AI ANDERS BEPAAL Goedkoopste nacht moment start BEPAAL Goedkoopste nacht moment einde BEPAAL Goedkoopste dag moment start BEPAAL Goedkoopste dag moment einde ALS (hoogste ochtendprijs + 0,14) > Goedkoopste nacht moment SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste nacht moment start SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste nacht moment start tot goedkoopste nacht moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot goedkoopste dag moment start ALS (hoogste avondprijs + 0,14) > Goedkoopste dag moment SCHEDULE MT MODE = LAAD 2500W van goedkoopste dag moment start tot goedkoopste dag moment einde EINDE ALS SCHEDULE MT MODE = AI tot middernacht EINDE ALS
Eigenlijk heeft de energy socket van HW een mooie, uitgebreide in te stellen tarieftaak. Zoiets zou in de MT app geïntegreerd moeten worden.
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 14-10-2025 20:06 ]
Als je dan toch focust op wat meer oplevert en daarbij gebruik maakt van saldering, heeft NOM draaien ook geen zin. Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren en daarbij rekening houden met de spread. Dat zorgt voor maximale winst bij een spread die voor jou genoeg is. Elke andere strategie zorgt voor minder winst of verlies.harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Zo lang de energiebelasting nog te salderen is, kun je net zo goed uit de grid de accu vol laden en juist meer terugleveren. Dat kan meer opleveren. Waarom van 12:00-16:00 opladen als je tussen 15:00 en 16:00 een betere prijs krijgt voor je stroom en goedkoper de accu kunt laden met extra grid capaciteit voor een lager tarief.
Tot de saldering van energiebelasting weg valt, laad ik de accu dus gewoon vol op de 2 goedkoopste uren van de eerste 12 uur van de dag en de 2 goedkoopste uren van de 12 uur erna. In de middag betekend dit vaak solar + grid laden. In de nacht volledig uit de grid. Na het volladen nog wat terugleveren van de extra zon opbrengst. Tussen het laden door draai ik NOM.
Dit inmiddels geautomatiseerd en het lijkt voor nu best een goede strategie. Wanneer de salderingsregeling vervalt wordt het idd interessant om rekening te houden met de mogelijke zo opbrengst. Ik denk dat ik dan niet ga sturen op de zon maar op de SOC rond het middaguur en daarmee bepaal of ik ga bijladen op het laagste middag tarief.
Je kan bij het bepalen van de spread zelf bepalen of je alleen rekening houdt met de RTE en de extra kosten van het verlies, of ook de afschrijving meeneemt.
In België niks te salderen.......harrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:20:
[...]
Zo lang de energiebelasting nog te salderen is, kun je net zo goed uit de grid de accu vol laden en juist meer terugleveren. Dat kan meer opleveren. Waarom van 12:00-16:00 opladen als je tussen 15:00 en 16:00 een betere prijs krijgt voor je stroom en goedkoper de accu kunt laden met extra grid capaciteit voor een lager tarief.
Pascal, Is het werkelijk allemaal terug te brengen tot deze simpele strategie "Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren" (als de spread voldoende is).pascallj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Als je dan toch focust op wat meer oplevert en daarbij gebruik maakt van saldering, heeft NOM draaien ook geen zin. Gewoon vol laden op de goedkoopste uren en ontladen op de duurste uren en daarbij rekening houden met de spread. Dat zorgt voor maximale winst bij een spread die voor jou genoeg is. Elke andere strategie zorgt voor minder winst of verlies.
Je kan bij het bepalen van de spread zelf bepalen of je alleen rekening houdt met de RTE en de extra kosten van het verlies, of ook de afschrijving meeneemt.
Dus van onderstaande varianten levert die van jou het meeste op als je bijv. 6kWh in de batterij opslaat en later op die dag 5kWh nodig hebt:
-1 PV opslaan in batterij en later zelf gebruiken uit de batterij
-2 PV opslaan in batterij en verkopen op duurste uur en alle andere uren van net intrekken
-3 PV terugleveren als de zon schijnt, op goedkoopste uur volladen en op duurste uur verkopen
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.