Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:48
Druppeltje_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Waarom van 0u00 tot 8u00 op laden met 2500?
Ontladen, laden doe ik met Zon of AI

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:25
Ik zit nog een beetje te worstelen met de 2 omvormers bij een inzet van 3 Marstek batterijen:
Elke fase krijgt een batterij via een 16-A automaat. Op twee van deze fases zit een omvormer - ook weer via een automaat - een van 25-A en een van 10-A.

Zorgt de CT003 er dan voor dat - mits er voldoende zonnestroom voorhanden is - alle 3 de batterijen gelijkmatig geladen worden? Waarop is die "sturing" gebaseerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 15-10-2025 22:49 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Airw0lf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:42:
Ik zit nog een beetje te worstelen met de 2 omvormers bij een inzet van 3 Marstek batterijen:
Elke fase krijgt een batterij via een 16-A automaat. Op twee van deze fases zit ook een omvormer (via een automaat).

Zorgt de CT003 er dan voor dat - mits er voldoende zonnestroom voorhanden is - alle 3 de batterijen gelijkmatig geladen worden? Waarop is die "sturing" gebaseerd?
Lees vooral ook even de TS door, daar staat dit ook uitgelegd, maar zal het kort samenvatten.

De CT003 kijkt slechts naar de data die uit de slimme meter komt. Als 2 omvormers staan terug te leveren, ongeacht welke fases, geeft de slimme meter dat aan. Als ze allebei 1000 W leveren, heb je dus in totaal een teruglevering van 2000 W. De CT003 ziet dat en zal zorgen dat de 3 batterijen samen deze 2000 W compenseren, door dus in totaal 2000 W te gaan laden. Dus 667 W per stuk. Je totale stroom uit het net is dan dus 0.

Wat er in de praktijk gebeurt, is dat je 1000 W - 667 W = 333 W op fase 1 en 2 teruglevert, en 333 W op fase 3 aan het importeren bent. Maar dat maakt niet uit voor je stroomrekening. Alles fases worden netjes gesaldeerd (let op, dit heeft niets met 'salderingsregeling' te maken) in de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Koniade schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:17:
Volgens AI zou d’r voor om 10:00 uur vanavond ook weer een laadmoment zijn, maar ik zit vol smart naar de meter te kijken, maar er gebeurt nog niets. Bij anderen wel? Leek het weer even goed te gaan na de herstart.
Bij mij ook niet. Maar die bolletjes zeggen helaas niet zoveel. Als na 0.00 uur ik kijk op de AI strategie, dan zijn er helemaal geen bolletjes. Toch gaat hij af en toe laden in de nacht.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Ik zie volgende verschillen in hoogste en laagste celspanning bij stop ontladen op 11%:
Marstek 1 (V1): 63mV
Marstek 2 (V1): 109 mV
Marstek 3 (V2) : 57mV

Eens ze terug beginnen te laden zijn die max 4 mV
Sorry da tik even inbreek... maar om te testen, zet de batterijen bij 50% lading een half uurtje op manueel zonder een taak. Dan komen de cellen tot rust en de delta zou van <100mV moeten zijn.
Andere is om de laad en ontlaad capaciteit te meten (2x).

Dan heb je een goede indruk van de status van de LFP cellen/batterij,

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor al de nieuwkomers met vragen mbt tot de schommelingen in de CT2/3 meter...

Het duurt een dag of drie voordat de Marstek tot rust komt. Betere beoordeling is om te kijken wat je verbruik is in de nacht op de NOM strand en bij voldoende vermogen in je batterij(en)

Bij een <5 sec energiemeter 0.2kWh
Bij een >5 sec energiemeter 0.4 kWh

Een ieder heeft een uniek energieprofiel en daarom niet met elkaar te vergelijken. De nachturen zijn het rustigst en daarom hiervoor het meest geschikt als je tenminste geen apparatuur heb die nacht veel schakelt etc.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

Sorry da tik even inbreek... maar om te testen, zet de batterijen bij 50% lading een half uurtje op manueel zonder een taak. Dan komen de cellen tot rust en de delta zou van <100mV moeten zijn.
Andere is om de laad en ontlaad capaciteit te meten (2x).

Dan heb je een goede indruk van de status van de LFP cellen/batterij,

m2c
Sorry, maar ik heb dit nu al een paar keer voorbij zien komen en alhoewel je zeker gelijk hebt dat 100 mV in het midden van de batterij niet goed is, zegt het helemaal niets. In het midden van de curve kan je namelijk niets zeggen over de status van LFP cellen en is zelfs 20 mV al veel en veel te veel. 100 mV is absurd.

Als je iets wil zeggen over of de cellen in balans zijn doe je bij helemaal vol of helemaal leeg. En dan is het hele process er naar toe ook nog eens belangrijk.

Hier een overzichtje van mijn afgelopen 12 uur (verzamel de complete celdata pas sinds gisteren). De batterij is niet helemaal vol geweest (daar zijn de verschillen nog groter), maar zoals je ziet is er alleen bij helemaal leeg verschil te zien. In het midden hoor je helemaal geen verschil te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv9flxLz36Z4xFXfMjUWBaGLH14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kwDFYKKypfswhhv0a66o5kz3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik zie gelijkaardig.
Nu op dit moment wel 24mV delta na tussen hoogste en laagste cel terwijl de batterij een paar uur leeg is.Cel 3 lijkt bij mij de slechtste cel. Maar ik haal voldoende capaciteit en geen SoC problemen tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng7emvFxRgU6_iy_UpxD-vdAG_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oO61HFhcGYdWBoJjEw8t8y0R.png?f=fotoalbum_large

edit: correctie inderdaad met factor 10 :o

[ Voor 16% gewijzigd door GoBieN-Be op 15-10-2025 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:41:
Ik zie gelijkaardig.
Nu op dit moment wel 240mV delta na tussen hoogste en laagste cel terwijl de batterij al een paar uur leeg is.
Cel 3 lijkt bij mij de slechtste cel. Maar ik haal voldoende capaciteit en geen SoC problemen tot nu toe.

[Afbeelding]
We hebben het hier over 24 mV, scheelt toch een factor 10 ;). Ziet er netjes uit. Het is duidelijk dat jouw batterij nog beter en stukken nieuwer is. Ik heb geen idee hoe de mijne in het begin was helaas. Vind het wel bijzonder dat je onder de 3 V komt, welke versie van het BMS draai je?

Zie ik het goed dat jij ook de celdata via Bluetooth ophaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ha inderdaad, 24mV nu en geen 240mV. Schaalfoutje :) ik zie scheel op de nulletjes.
Ik lees inderdaad via Bluetooth (BLE) uit.

Dit is een versie 2 van halverwege augustus aangekocht.
BMS Version: V215

[ Voor 95% gewijzigd door GoBieN-Be op 16-10-2025 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Volgens een snelle berekening van één goede dag (9 oktober) met 100% op 16h26 tot 11% op 02h45, haal ik een ontlaad capaciteit van 4,61 kWh. Dat is via de statistieken uit de LilyGO. Als ik de statistieken van mijn Shelly Plug S (gen3) gebruik, is het zelfs 4,68 kWh. Er was geen tussentijdse charging in de gemeten referentie periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40
GoBieN-Be schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:54:
Ha inderdaad, 24mV nu en geen 240mV. Schaalfoutje :) ik zie scheel op de nulletjes.
Ik lees inderdaad via Bluetooth (BLE) uit.

Dit is een versie 2 van halverwege augustus aangekocht.
BMS Version: V215
Je leest in home assistant de bleutooth data van de marstek uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 02:23:
[...]

Je leest in home assistant de bleutooth data van de marstek uit ?
Jaa, door middel van een ESP32. Het leest dezelfde data uit die je ook kan zien in Marstek Monitor Tool. Ik gebruik er een aangepaste versie van https://github.com/jaapp/marstek-ble-gateway gemaakt door ~Preaper. Ik heb de mijne aangepast zodat het alleen de SOH en celdata uitleest want de rest van de data heb ik via Modbus al. Werkt verrassend goed en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans C schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Bij mij ook niet. Maar die bolletjes zeggen helaas niet zoveel. Als na 0.00 uur ik kijk op de AI strategie, dan zijn er helemaal geen bolletjes. Toch gaat hij af en toe laden in de nacht.
Hier ook niets bij beide batterijen , heb nochtans gisteren mail gehad, maar geen update gepushed gekregen 😒 Was tot nu toe tevreden van de 2 batterijen maar nu ik voor 4 maanden over wil stappen naar een dynamisch contract begin er toch wel te balen dat ze die AI niet in orde krijgen.

Dear Customer, We apologise for any inconvenience caused. Our technical team has confirmed that the issue concerning AI mode has now been resolved. We shall forward your concerns and suggestions to them for further investigation. Additionally, we have pushed the latest firmware version to your device. We recommend updating it before providing further feedback. Best of luck

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pascallj schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:04:
[...]

Jaa, door middel van een ESP32. Het leest dezelfde data uit die je ook kan zien in Marstek Monitor Tool. Ik gebruik er een aangepaste versie van https://github.com/jaapp/marstek-ble-gateway gemaakt door ~Preaper. Ik heb de mijne aangepast zodat het alleen de SOH en celdata uitleest want de rest van de data heb ik via Modbus al. Werkt verrassend goed en stabiel.
aangepast puur door alleen die data uut te lesen neem ik aan.
Verdrr niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Nou hang de vlag maar uit. Vannacht geladen in AI mode op 2500w. Lijkt weer te werken.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

S2S

Ik heb in AI NU 2 laad momenten staan, nu maar eens kijken of dat op 2500 watt is.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:14:
Nou hang de vlag maar uit. Vannacht geladen in AI mode op 2500w. Lijkt weer te werken.
Vannacht ? Laagste prijzen vallen vandaag na de middag

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
PNARI schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Vannacht ? Laagste prijzen vallen vandaag na de middag
Ja blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW03N0genKipf1gIZ_0nmWbxE2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1J14dBnPvIvowAPXCZpw3jRH.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Fijn dat er schot zit in de problemen met ai. Ik heb ai nu uitgeschakeld, prijsverschil is niet lonend ivm verlies lijkt mij.

2x marstek Venus 5 kWh. Remeha Elga Ace 4kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
Ik zit nu meer met de uitdaging dat ik op het goedkoopste moment de accu's wil vol laden én mijn electrische auto. Dat ging vannacht even goed, maar de accu's waren eerder klaar dan de auto, dus vervolgens trekt de auto de accu's weer leeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:44
Druppeltje_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Waarom van 0u00 tot 8u00 op laden met 2500?
In dat uur-blok zit meestal wel een serie van 2 goedkope uren, en díe selecteer ik met Home Assistant en zet dan de batterij via modbus op manual en charge; en als de batterij vol is dan zet HA hem weer op anti-feed en stop. Het is niet zo dat ik de batterij altijd op manual en charge laat staan in dat hele blok van 00:00-08:00 ;) O-) en bovendien: de batterij stopt vanzelf als hij vol is...
Maar als je via modbus de batterij op manual en charge zet moet er overeenkomstig een schedule staan in de manual mode in de Marstek app, anders doet de batterij nog niets als je manual en charge kiest via modbus :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 16-10-2025 08:19 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:53
is dat prijsverschil wel de moeite om de batterij in te schakelen? Puur slijtage van batterij en RTE efficientie ben je dat beperkt verschil tussen duurste en goedkoopste gewoon al kwijt ...
Zou de batterij gewoon op NOM zetten en verder niets mee doen als dat slechts het prijsverschil is ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
pascallj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:28:
[...]

Sorry, maar ik heb dit nu al een paar keer voorbij zien komen en alhoewel je zeker gelijk hebt dat 100 mV in het midden van de batterij niet goed is, zegt het helemaal niets. In het midden van de curve kan je namelijk niets zeggen over de status van LFP cellen en is zelfs 20 mV al veel en veel te veel. 100 mV is absurd.

Als je iets wil zeggen over of de cellen in balans zijn doe je bij helemaal vol of helemaal leeg. En dan is het hele process er naar toe ook nog eens belangrijk.

Hier een overzichtje van mijn afgelopen 12 uur (verzamel de complete celdata pas sinds gisteren). De batterij is niet helemaal vol geweest (daar zijn de verschillen nog groter), maar zoals je ziet is er alleen bij helemaal leeg verschil te zien. In het midden hoor je helemaal geen verschil te zien.

[Afbeelding]
Die Cell Voltages, hoe kom je daar aan? Is dat een Home Assistant Card? En welke entiteit(EN) gebruik je dan?
btw ik heb de modbus koppeling van @superduper1969

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:08:
[...]
aangepast puur door alleen die data uut te lesen neem ik aan.
Verdrr niks
Ja ik bedoel dat ik die configuratie die daar staat heb aangepast zodat ik alleen die 2 dingen nog maar uitlees. De rest heb ik allemaal verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

In dat uur-blok zit meestal wel een serie van 2 goedkope uren, en díe selecteer ik met Home Assistant en zet dan de batterij via modbus op manual en charge; en als de batterij vol is dan zet HA hem weer op anti-feed en stop. Het is niet zo dat ik de batterij altijd op manual en charge laat staan in dat hele blok van 00:00-08:00 ;) O-) en bovendien: de batterij stopt vanzelf als hij vol is...
Maar als je via modbus de batterij op manual en charge zet moet er overeenkomstig een schedule staan in de manual mode in de Marstek app, anders doet de batterij nog niets als je manual en charge kiest via modbus :*)
Maar dan benut je de Modbus sturing gewoon niet volledig. Want je kunt gewoon die twee goedkope uren rechtstreeks laden via Modbus. Laadvermogen instellen, RS485 control aan, op laden instellen en gaan en RS485 control weer uit als je klaar bent. Heb je geen handmatig schema voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pascallj schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Ja ik bedoel dat ik die configuratie die daar staat heb aangepast zodat ik alleen die 2 dingen nog maar uitlees. De rest heb ik allemaal verwijderd.
nice

Kun je ook 2 bleutooth devices uitlezen dus 2 marsteks op dese manier via bleutooth uitlezs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:25
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door TODED op 16-10-2025 09:29 ]

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
nice

Kun je ook 2 bleutooth devices uitlezen dus 2 marsteks op dese manier via bleutooth uitlezs
Ja moet kunnen. Alleen volgens de documentatie is het uitlezen via Bluetooth wel enigszins zwaar op het apparaat dus zal niet oneindig schalen. Je kunt altijd nog een ESP32 kopen, zo duur zijn ze niet.

Bijkomend voordeel is ook nog dat je dus altijd een apparaat verbonden hebt via Bluetooth waardoor je geen last hebt van het gebrek aan beveiliging van de Bluetooth. Geeft mij ook wel een veilig gevoel.

Nadeel is weer dat je het uit moet zetten als je de firmware zou willen updaten of de Bluetooth van de batterij op een andere manier nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:57
Bij mij heeft ie vannacht weer geladen met 2500W :-)

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschil tussen Tibber en Nordpool 🤨Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD9uGXqmatG7Hgoes1X3B_8WPRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tu30JZGxK7DLwK1TRXbEHvtX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:02
PNARI schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Verschil tussen Tibber en Nordpool 🤨[Afbeelding]
België?

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ja, er lopen hier ook al een heel tijdje Belgen rond 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:02
Koniade schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:48:
Ik heb n.a.v. mijn berichten aan de support over mijn. Landis Gyr E350 SMR4 bericht terug gehad dat ik de update voor de CT 003 V110 moest installeren. Nou had ik die al maar ik heb de installatie toch maar opnieuw gedaan met het idee dat er misschien een nieuwe versie was speciaal voor mij.
Daarna moest ik een fabrieks reset doen en daarna zou een en ander weer werken

Zogezegd zo gedaan. En nu werkte het inderdaad. Net kregen we de nieuwe update van de app en ik kijk nu bij de slimme meters en ik zie nu dat er automatisch een meter geselecteerd is. KAIFA MA304-SMR5.

Dat lijkt natuurlijk niet op mijn meter, maar ik kwam er pas later achter en hij lijkt goed te werken op het eerste gezicht. Ik weet eerlijk gezegd niet of die nieuwe meter er nu ingekomen is na die update die ik moest doen voor de P1 of dat hij in de nieuwe app een soort standaard is.

Nu weet ik dat er meer mensen met zo’n meter zijn als ik heb van LANDIS GYR. Dus ik vroeg me af zou dit de bedoeling zijn en hebben ze een meter uitgezocht die automatisch wordt gekozen en die dus past bij de werking van mijn eigen meter

Of is dit de meter die standaard uit altijd wordt gekozen, waarna ik mijn eigen merk en type meter weer moet opzoeken en installeren. Het lijkt zo goed te werken dat ik hem er even zo laat staan en hopelijk dat iemand van jullie die ook zo meter heeft en ook zo’n berichtje het antwoord voor mij.[Afbeelding]
Ik vond deze post en vroeg me af of meer mensen deze combi hebben? Ik krijg het niet voor elkaar om een mijn CT003 en 3x Venus E goed te laten samenwerken zonder dat ze elkaar gaan opladen... momenteel gebeurd er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOeUqj3eRF1o1kGcXZ5OcsPYE0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0CdMFfpxuTE320Pem1Lgci0.jpg?f=fotoalbum_large

Heb heb nu eens ingesteld op die Kaifka meter. Ik heb een Ladis Gyr e350 DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:55
PNARI schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Verschil tussen Tibber en Nordpool 🤨[Afbeelding]
Mhh, als ik hem op België zet zie ik dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwjnToRIQdSqsGE1mrtxpkV88zA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D0oxMJwLCPXGBebRJUmHmumL.png?f=fotoalbum_large

1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:15

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

vinom schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:09:
Ik zit nu meer met de uitdaging dat ik op het goedkoopste moment de accu's wil vol laden én mijn electrische auto. Dat ging vannacht even goed, maar de accu's waren eerder klaar dan de auto, dus vervolgens trekt de auto de accu's weer leeg...
Volgens mij is er maar één manier om alle onlogische zaken eruit te halen en dat is met modbus aan bv HomeAssistant. Dan kan je instellen dat als de auto laad, de accu's niet mogen ontladen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
pascallj schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:38:
[...]

Maar dan benut je de Modbus sturing gewoon niet volledig. Want je kunt gewoon die twee goedkope uren rechtstreeks laden via Modbus. Laadvermogen instellen, RS485 control aan, op laden instellen en gaan en RS485 control weer uit als je klaar bent. Heb je geen handmatig schema voor nodig.
Ja, dat had ik ook, maar dan krijg ik het "probleem" dat de SOC niet klopt met de inhoud en dan laadt de batterij niet volledig en krijg ik van die drop-offs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYOt3irHkBbwizXyjlZ99UExAmw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tnqcfg7Ag7c2KEZHig5pxxty.png?f=user_large
afgelopen zaterdag heb ik nieuwe versie firmware gekregen met het advies van support om een laad- en ontlaadcyclus te doen om te herijken. Sindsdien gaat het goed en heb ik geen drop-offs meer. :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en53A3KE_1gJFfYLUnIgqALeFIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUl4D6JFsdS4XoiVNkDWknJD.png?f=fotoalbum_large
(bij eerste pijl zie je dat de SOC van 65% direct naar 100% schiet tijdens een laadcyclus; bij de 2e pijl zie je een drop-off van 83% naar 11% met een spike naar beneden de 11%; bij de derde pijl zie je de laad- en ontlaadcyclus en daarna gaat het goed, volgens verwachting)
En de batterij laadt gewoon op de goedkoopste uren, want die selecteer ik met HA.
Het is alleen nodig om een schedule in de app te maken als je manual wilt laden via HA.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:13
frankwopereis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

Volgens mij is er maar één manier om alle onlogische zaken eruit te halen en dat is met modbus aan bv HomeAssistant. Dan kan je instellen dat als de auto laad, de accu's niet mogen ontladen.
Zelfs ik als complete leek/amateur in HA heb dit voor elkaar gekregen. Nu de zon al een tijdje op wintervakantie is getrokken laad ik de batterij van de auto op tijdens het goedkoopste tijdsblok (1u00-7u00 engie superdaltarief). Om te voorkomen dat de MT's het kleine beetje dat ze laden doorheen de dag volledig weggeven aan de wagen in de nacht gaat vanaf 1u de EV lader aan en de MT's op manueel (geen tijdschema ingesteld dus gewoon op standby) en vanaf 7u EV lader uit en MT's terug op NOM. Loopt perfect, is geen omkijken naar.

[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-10-2025 10:27 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Ja, dat had ik ook, maar dan krijg ik het "probleem" dat de SOC niet klopt met de inhoud en dan laadt de batterij niet volledig en krijg ik van die drop-offs:
[Afbeelding]
afgelopen zaterdag heb ik nieuwe versie firmware gekregen met het advies van support om een laad- en ontlaadcyclus te doen om te herijken. Sindsdien gaat het goed en heb ik geen drop-offs meer. :*)
[Afbeelding]
(bij eerste pijl zie je dat de SOC van 65% direct naar 100% schiet tijdens een laadcyclus; bij de 2e pijl zie je een drop-off van 83% naar 11% met een spike naar beneden de 11%; bij de derde pijl zie je de laad- en ontlaadcyclus en daarna gaat het goed, volgens verwachting)
En de batterij laadt gewoon op de goedkoopste uren, want die selecteer ik met HA.
Het is alleen nodig om een schedule in de app te maken als je manual wilt laden via HA.
Als je de batterij volledig wilt op- en ontladen, maakt het niet uit wat de SoC is, want 11 en 100 procent zijn altijd correct (in elk geval voordat er een drop-out zich voordoet).

Die drop-outs hebben niets te maken met de aansturing via Modbus en had je ook gehad wanneer je het schema handmatig had opgeladen, de energie die je in de batterij stop is namelijk precies evenveel. Of je nu handmatig via Modbus de batterij vollaad en als hij vol is overgaat naar NOM, of dat je dat doet door te schakelen naar Manual en dan overgaat naar NOM wanneer hij vol is. Exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
pascallj schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Als je de batterij volledig wilt op- en ontladen, maakt het niet uit wat de SoC is, want 11 en 100 procent zijn altijd correct (in elk geval voordat er een drop-out zich voordoet).

Die drop-outs hebben niets te maken met de aansturing via Modbus en had je ook gehad wanneer je het schema handmatig had opgeladen, de energie die je in de batterij stop is namelijk precies evenveel. Of je nu handmatig via Modbus de batterij vollaad en als hij vol is overgaat naar NOM, of dat je dat doet door te schakelen naar Manual en dan overgaat naar NOM wanneer hij vol is. Exact hetzelfde.
Snap ik, maar ondanks dat de batterij vol leek, zat er niet de energie in die er in zou moeten zitten.
alsof je een fles vult maar er zit ergens een luchtbel. :X
die luchtbel lijkt er nu uit te zijn want de laad- en ontlaadcyclus (NoM) gaat nu goed en heb geen last meer van die drop-off's... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
Druppeltje_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Zelfs ik als complete leek/amateur in HA heb dit voor elkaar gekregen. Nu de zon al een tijdje op wintervakantie is getrokken laad ik de batterij van de auto op tijdens het goedkoopste tijdsblok (1u00-7u00 engie superdaltarief). Om te voorkomen dat de MT's het kleine beetje dat ze laden doorheen de dag volledig weggeven aan de wagen in de nacht gaat vanaf 1u de EV lader aan en de MT's op manueel (geen tijdschema ingesteld dus gewoon op standby) en vanaf 7u EV lader uit en MT's terug op NOM. Loopt perfect, is geen omkijken naar.
Ik draai ook HA en de accu's hangen daar ook in via Hame Relay, dus ze zijn aan te sturen. Net als de auto. Care to share je automation? Dan heb ik een idee hoe je die opgebouwd hebt en dan kom ik er verder wel uit verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:13
vinom schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Ik draai ook HA en de accu's hangen daar ook in via Hame Relay, dus ze zijn aan te sturen. Net als de auto. Care to share je automation? Dan heb ik een idee hoe je die opgebouwd hebt en dan kom ik er verder wel uit verwacht ik.
Ja geen probleem. Als ik vanavond thuis hen stuur ik alles door. Heb een winter/zomer/off schakelaar gemaakt voor de laadpaal. En daar dan de desbetreffende automation aan gekoppeld. Stuur je vanavond een DM.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:04

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Het is alweer een tijd geleden dat ik de cellen gecheckt heb. Vanochtend met de ochtend piek de accu geleegd. Na een uur rust op 11% eens gekeken hoe het met de cel voltages gesteld is. verschil van 0.074 V oftewel 74 mV.

Prima waardes bij een pakket met grote marges op vol en leeg voltage. Bij LiFePO4 is 3 volt ~10% en 2.5 volt is helemaal leeg. Vol in rust is 3.4 volt voor deze cellen, en MT gebruikt (volgens mijn monitoring) 3.4 volt als indicatie dat het pakket vol is bij laden (en niet 3.65 volt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmCid4EU08HHH6jxV8-U2vqunb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yjhUYciIHZxneTmXJXJsUlnl.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:04:
Het is alweer een tijd geleden dat ik de cellen gecheckt heb. Vanochtend met de ochtend piek de accu geleegd. Na een uur rust op 11% eens gekeken hoe het met de cel voltages gesteld is. verschil van 0.074 V oftewel 74 mV.

Prima waardes bij een pakket met grote marges op vol en leeg voltage. Bij LiFePO4 is 3 volt ~10% en 2.5 volt is helemaal leeg. Vol in rust is 3.4 volt voor deze cellen, en MT gebruikt (volgens mijn monitoring) 3.4 volt als indicatie dat het pakket vol is bij laden (en niet 3.65 volt).

[Afbeelding]
De batterij stopt met laden wanneer de hoogste cel een spanning van 3,6 V heeft. Het ligt aan hoe vaak je monitort of je dat kan zien. Via Modbus is dat prima te volgen, alleen ben je dan beperkt tot de hoogste en laagste cel.

Ik weet niet of ik nu zou zeggen dat 74 mV na een uur rust bij deze hoge spanningen goed vindt... Dat betekent dat het voordat het gebeurde het verschil veel groter was en je dus nog best wat capaciteit laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:53
JeffreyGorissen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:04:

[Afbeelding]
Hier ook eens gekeken, na een uur rust op 11%, 22.50h tot 23.50h een verschil van 30mV. en dat bleef zo een hele nacht.

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 11:45
pascallj schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Ik weet niet of ik nu zou zeggen dat 74 mV na een uur rust bij deze hoge spanningen goed vindt... Dat betekent dat het voordat het gebeurde het verschil veel groter was en je dus nog best wat capaciteit laat liggen.
Mijn Venus E heeft ook zo iets en kan er nog wel 4,3kWh tot 4,4kWh uit halen. Men Venus C is echter meer dan het dubbel verschil in cell voltage en dan zie je toch dat deze maar een 1,7kWh tot 1,8kWh uit te halen valt. Vraag mij toch echt wel hoe dit over enkele jaren gaat zijn. Vrees er persoonlijk wel voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:28:
[...]

Sorry ik bedoelde meer of er een cel defect is of niet.. dit is volgens mij de simpelste test hiervoor.
Of jou cellen balanceren of niet weet ik niet. Zie hier geen grote delta bij leeg en vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

berri schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Mhh, als ik hem op België zet zie ik dit
[Afbeelding]
Zelfde als hier voor nl

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magicw00b schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Ik vond deze post en vroeg me af of meer mensen deze combi hebben? Ik krijg het niet voor elkaar om een mijn CT003 en 3x Venus E goed te laten samenwerken zonder dat ze elkaar gaan opladen... momenteel gebeurd er dit:

[Afbeelding]

Heb heb nu eens ingesteld op die Kaifka meter. Ik heb een Ladis Gyr e350 DSMR4.2
Ik heb geen ervaring met drie stuks maar sommige hier wel en dat werkt goed. Ik zou het zoeken in je energiemeter instelling. Wordt die wel ondersteund? Via feedback dit probleem melden met de gegevens van je energiemeter... soms kan een bepaalde revisie van een energiemeter de oorzaak zijn.

In de tussentijd probeer ook eens om 2 batterijen ('drukte' fases) op 1 fase te zetten en de derde batt op 3-fase-som

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Mijn Venus E heeft ook zo iets en kan er nog wel 4,3kWh tot 4,4kWh uit halen. Men Venus C is echter meer dan het dubbel verschil in cell voltage en dan zie je toch dat deze maar een 1,7kWh tot 1,8kWh uit te halen valt. Vraag mij toch echt wel hoe dit over enkele jaren gaat zijn. Vrees er persoonlijk wel voor...
Heb je al eens een ticket ingeschoten voor die Venus C? Want vond Marstek van die capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Magicw00b schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Ik vond deze post en vroeg me af of meer mensen deze combi hebben? Ik krijg het niet voor elkaar om een mijn CT003 en 3x Venus E goed te laten samenwerken zonder dat ze elkaar gaan opladen...

Ben benieuwd, ik heb dezelfde oude "slimme" meter en geen zin om dik 200 euro voor een nieuwe meter te betalen. Op dit moment pas 1 Accu, maar zeer benieuwd of je dit goed aan de praat krijgt.
Pagina: 1 ... 284 285 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.