Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 09:18
sterker nog, expats van buiten de EU kunnen vaak maar maximaal 90% van de woningwaarde lenen ipv de 100% voor de EU expats en Nederlanders.

Waarom expats de woningmarkt 'overspoelen' is een combinatie van geen alternatieve opties en goede inkomens. Net als dat een Nederlander met een hoog inkomen een mooi huis kan kopen. Alleen doen ze dit wellicht in hun geboorte stad in de regio.

Als die expats er niet waren geweest dan was het waarschijnlijk wel Roderick of Anne-Fleur die dat huis kocht. Want hij bekleed immers die functie waar nu een expat voor is aangenomen. In een krappe markt gaat het aanbod gewoon naar de hoogste bieder, en dat zijn de mensen met de hoogste inkomens en/of vermogen.

naar mijn mening schetsen expats vooral de manke van onze arbeidsmarkt. Niet zo zeer van de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dikkiedik schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:06:
sterker nog, expats van buiten de EU kunnen vaak maar maximaal 90% van de woningwaarde lenen ipv de 100% voor de EU expats en Nederlanders.

Waarom expats de woningmarkt 'overspoelen' is een combinatie van geen alternatieve opties en goede inkomens. Net als dat een Nederlander met een hoog inkomen een mooi huis kan kopen. Alleen doen ze dit wellicht in hun geboorte stad in de regio.

Als die expats er niet waren geweest dan was het waarschijnlijk wel Roderick of Anne-Fleur die dat huis kocht. Want hij bekleed immers die functie waar nu een expat voor is aangenomen. In een krappe markt gaat het aanbod gewoon naar de hoogste bieder, en dat zijn de mensen met de hoogste inkomens en/of vermogen.

naar mijn mening schetsen expats vooral de manke van onze arbeidsmarkt. Niet zo zeer van de woningmarkt.
We leven in een aristocratie die verkocht wordt aan de gewone burger als democratie. Arbeidsmigranten zijn alleen goed voor de 1%. De arbeidsmarkt is net als de natuur een balans. Als er niemand te vinden is voor een bepaalde baan, zonder migratie, zou of het salaris van die baan omhoog gaan, of die sector kleiner worden in Nederland. Beiden zijn slecht voor de 1% en dus wordt arbeidsmigratie gereguleerd.
De 1% heeft geen last van het huizentekort wat door deze migratie ontstaat, nee dat probleem ligt bij de normale bevolking. Zonder migratie zouden we een bevolkingskrimp hebben en zouden we eerder een woningcrisis van dalende woningprijzen hebben dan een enorm te kort.
Wij werken met veel expats en ja die vacatures zijn moeilijk te vullen als we die expats niet hadden, maar dat probleem hebben onze concurrenten ook. Uiteindelijk zal er weer een evenwicht komen. Dit kan zijn door hogere tarieven te kunnen rekenen en minder projecten te doen of door bestaande medewerkers efficiënter in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45
Mijn argument:

Het afschaffen van aflossingsvrije en beleggingshypotheek zorgt voor meer aflossing en dus meer overwaarde om mee te bieden op huizen.

Conclusie: meer aflossing zorgt door de lagere rente percentages ook hier voor. Voor hogere stijging van huizenprijzen omdat er meer geld is.

Eens/oneens. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 15-09 12:45
Rubbergrover1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:17:
[...]

https://www.dnb.nl/media/...imte-en-huizenprijzen.pdf
"Een eenmalige stijging van de financieringsruimte van 3,5% leidt in ons model tot een stijging van de huizenprijzen van 3,9% na ongeveer 20 kwartalen. Dit duidt op een elasticiteit van de financieringsruimte van dicht bij 1. "
Als je collectief 3,5% meer inkomen zou hebben, en de financieringsruimte met 3,5% zou toenemen, dan zouden de huizenprijzen met 3,9% stijgen.

Een elasticiteit van 1 komt, in elk geval voor kleine wijzigingen, overeen met een lineair verband.
Die 20 kwartalen zorgen die ook niet voor meer aflossing van de huis eigenaren waardoor ze weer meer leenruimte hebben? Waardoor de relatie altijd hoger is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
Immutable schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:58:
Mijn argument:

Het afschaffen van aflossingsvrije en beleggingshypotheek zorgt voor meer aflossing en dus meer overwaarde om mee te bieden op huizen.

Conclusie: meer aflossing zorgt door de lagere rente percentages ook hier voor. Voor hogere stijging van huizenprijzen omdat er meer geld is.

Eens/oneens. Waarom?
Oneens, aflossingsvrij = meer financieringsruimte en zoals we hierboven in het stuk van DNB hebben gezien leidt meer financieringsruimte tot hogere prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
aljooge schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:05:
[...]

Daar ben ik blij mee dat @Rubbergrover1 met dit rapport en onderbouwing is gekomen. Het duidt erop dat er een correlatie van nagenoeg 1 is tussen financieringsruimte en huizenprijzen.

Daarbij valt het me aan dit rapport ook op dat sinds 2020 de huizenprijzen sneller gestegen zijn dan de financieringsruimte en hierbij sindsdien de betaalbaarheid op de woningmarkt is verminderd.

Dat is dan weer gek, duidt dit er dan op dat de laatste paar jaren die correlatie geen 1 meer is?
Nee, dat komt doordat er veel meer factoren meespelen. Want als het b.v. economisch onzeker is, geven mensen minder uit. Ondanks dat ze veelal er zelf nog helemaal geen last van hebben. En dat is een factor die altijd wel wat schommelt en best een grote impact heeft. Maar zo zijn er wel meer dingen te verzinnen die impact hebben en continue veranderen.

Het is best goed mogelijk om te bedenken wat er allemaal invloed op de markt heeft, maar hoeveel elk deel afzonderlijk heeft is knap lastig te bepalen. Financieringsruimte is wat dat betreft nog een van de makkelijkere, omdat marktwerking al vaak onderzocht is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Immutable schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:58:
Mijn argument:

Eens/oneens. Waarom?
Oneens omdat aflossingsvrij niet is afgeschaft, noch uit de markt is verdwenen. Na enkele jaren looptijd bestaat mijn eigen hypotheek voor bijna 2/3 uit aflossingsvrije delen. Dat is natuurlijk een N=1, maar ik neem aan dat bij de lage rentes die er tot in 2022 waren, ook veel andere doorstromers voor een (aanzienlijk) deel aflossingsvrij hebben gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
aljooge schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:28:
[...]

Oneens, aflossingsvrij = meer financieringsruimte en zoals we hierboven in het stuk van DNB hebben gezien leidt meer financieringsruimte tot hogere prijzen.
De toets of iemand in aanmerking komt voor een aflossingsvrije hypotheek wordt gedaan o.b.v. de veronderstelling dat er sprake is van een annuitaire hypotheek. Oftewel, je kunt aflossingsvrij niet meer lenen dan met aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 12:20
Kalentum schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:27:
[...]

Lijkt me heel nuttig voor de arme hoogopgeleide Nederlanders om dan eens aan zo'n expat te vragen waar 'ie werkt en dan daar te gaan solliciteren.
Expats hebben een gunstige belastingregeling en houden netto veel meer over dan werknemers die niet uit het buitenland komen. De huidige regering wil dit aanpassen maar of dat lukt is onzeker, zoals bij wel meer van hun plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
euchromatic schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:16:
[...]

Expats hebben een gunstige belastingregeling en houden netto veel meer over dan werknemers die niet uit het buitenland komen. De huidige regering wil dit aanpassen maar of dat lukt is onzeker, zoals bij wel meer van hun plannen.
Waarbij dit een regeling is die ze ook niet af zouden moeten schaffen. De eisen veranderen zou wel moeten, maar veel kennismigranten wil je juist graag binnenhalen. Ze zouden echter wel veel meer moeten kijken welke arbeidsmigranten ze wel/niet nodig hebben en bijbehorend, welke eisen er aan de bedrijven worden gesteld. Mensen die echt wat toevoegen wil je binnenhalen. Mensen die alleen net iets goedkoper zijn juist niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
Z___Z schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:17:
De 1% heeft geen last van het huizentekort wat door deze migratie ontstaat, nee dat probleem ligt bij de normale bevolking. Zonder migratie zouden we een bevolkingskrimp hebben en zouden we eerder een woningcrisis van dalende woningprijzen hebben dan een enorm te kort.
Nou, we zouden dan vooral een economische crisis hebben, en dan koopt ook (bijna) niemand een huis :)
Expats zijn niet de schuld; falende overheden (van Den Haag tot de gemeentes) daarentegen....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Iemand nog interesse in particuliere verhuur of een vakantiewoning? Vanaf 2026 mogelijk een fictief rendement van 7,66% :P
Het huidige systeem van fictieve rendementen is onwettig verklaard door de Hoge Raad wegens strijd met het eigendomsgrondrecht en het discriminatieverbod. De bedoeling is dat vanaf 2028 een nieuw stelsel wordt ingevoerd dat is gebaseerd op werkelijke rendementen. In de aanloop naar dat nieuwe systeem loopt de fiscus veel belastinggeld mis, en dat wil Van Oostenbruggen opvangen met de verhoging van het fictief rendement.

Als het gat niet anders kan worden gedekt, wil Van Oostenbruggen het fictief rendement per 2026 opvoeren met liefst 1,78-procentpunt. „Ter indicatie, voor 2025 zou deze stijging resulteren in een forfait van 7,66%”, liet hij de Kamer weten. Hoe hoog het percentage echt wordt, zal pas ver in de loop van volgend jaar bekend worden. Dit jaar betalen beleggers 6,04%, volgend jaar is dat 5,88%.

Nu al stoten beleggers massaal huurwoningen af vanwege de reeds sterk verhoogde belastingdruk en diverse anti-beleggerswetten, zoals de regulering van de middenhuur. Vorig jaar verdwenen zo 12.000 huurwoningen uit de markt, volgens het CBS. Dit jaar gaat het nog sneller, met 4500 huurwoningen die naar de koopmarkt verschoven in het laatste kwartaal.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan Wins
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
redwing schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:37:
[...]

Waarbij dit een regeling is die ze ook niet af zouden moeten schaffen. De eisen veranderen zou wel moeten, maar veel kennismigranten wil je juist graag binnenhalen. Ze zouden echter wel veel meer moeten kijken welke arbeidsmigranten ze wel/niet nodig hebben en bijbehorend, welke eisen er aan de bedrijven worden gesteld. Mensen die echt wat toevoegen wil je binnenhalen. Mensen die alleen net iets goedkoper zijn juist niet.
Kennis op papier ja, ken enkele expats die zijn echt geen stuiver meer waard dan hun Nederlandse equivalent. Hoor het vanuit meerdere hoeken. Hier in Amsterdam zijn de expats zeker van invloed. Verkijk je niet op enkel 'cijfertjes'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:55:
[...]

Nou, we zouden dan vooral een economische crisis hebben, en dan koopt ook (bijna) niemand een huis :)
Expats zijn niet de schuld; falende overheden (van Den Haag tot de gemeentes) daarentegen....
Expats zelf zijn het probleem niet, maar het overheidsbeleid is het probleem. Het is echt niet dat we in een economische crisis belanden als we geen expats meer hebben. Er zullen ongetwijfeld sectoren moeite krijgen, maar ik zou vooral kijken waar we expats nodig hebben (ASML bijvoorbeeld). Voor de IT expats zou ik vooral kijken hoe we ons onderwijs beter kunnen inrichten op de vraag. Engineering diploma’s zijn gewoon niet aantrekkelijk genoeg bij middelbare scholieren. Maar goed hoog opgeleide expats zijn vooral inderdaad economisch goedkoop, want ze hebben geen school, kdv en alle andere kind gerelateerde maatschappelijke kosten gekost en leveren meteen een economische bijdrage zodra ze komen. Het enige wat we ervoor moeten doen is wat woningen beschikbaar stellen. Of dit maatschappelijk ook een goede oplossing is voor de lange termijn, ik denk het niet. Het is vooral de 1% die profiteert van de economische winst en de Jan Modaal die verliest omdat die nergens meer kan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Z___Z schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:54:
Expats zelf zijn het probleem niet, maar het overheidsbeleid is het probleem.
Het is een bekend fenomeen; naar een groep wijzen en zeggen dat ze de schuld zijn profiteren van overheidsbeleid. Nu de expats en in het verleden 'de buitenlanders' of 'de boomers'.

Het is niet alleen ASML of aanverwante bedrijven die niet zonder expats kunnen: mijn bedrijf is in de techniek actief en ik kan bij nauwelijks nog een klant met Nederlands uit de voeten. We hebben ze nu eenmaal nodig, want we hebben geen alternatief. het is ook niet zo dat we massaal zonder werk thuis zitten.
En, dankzij de economische ontwikkelingen profiteert iedereen mee, ook modale inkomensgroepen.

Het grote probleem blijven de overheden die allemaal 'bouwen, bouwen, bouwen' roepen, maar elkaar effectief tegenwerken zodat er niet gebouwd wordt. En met de BBB in het machtscentrum verwacht ik niet heel snel verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tristan Wins schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:47:
[...]

Kennis op papier ja, ken enkele expats die zijn echt geen stuiver meer waard dan hun Nederlandse equivalent. Hoor het vanuit meerdere hoeken. Hier in Amsterdam zijn de expats zeker van invloed. Verkijk je niet op enkel 'cijfertjes'.
Dat soort lui heb je altijd, maar een bedrijf gaat echt geen bak met geld uitgeven als ze niet het idee hebben dat het geld op gaat leveren. In de meeste gevallen zijn het dus echt wel mensen die waarde toevoegen aan een bedrijf. En degene die zonder extra geld van hun bedrijf deze kant op komen hebben dezelfde problemen als de niet-expats, dus die leveren weinig problemen op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kalentum schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:46:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jij denkt dat geld minder een rol speelt bij expats. ik weet niet beter dan dat er geen geheime leennormen zijn voor expats. Ze hebben gewoon dezelfde leennormen. En of jij nou 80k per jaar verdient of een expat, de leennorm verandert niet: het bruto salaris telt.
Ik weet niet hoe ze het doen, het is dat in mijn Vinex-omgeving deze doelgroep ook 500k-700k tussenwoningen begint te kopen waar dat tot voor kort vooral hoogopgeleide middeninkomens waren.

Het aanbod inmiddels zo krap dat een paar kopers 'van buiten' er gevoelsmatig met de buit vandoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
hoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:15:
[...]

Ik weet niet hoe ze het doen, het is dat in mijn Vinex-omgeving deze doelgroep ook 500k-700k tussenwoningen begint te kopen waar dat tot voor kort vooral hoogopgeleide middeninkomens waren.

Het aanbod inmiddels zo krap dat een paar kopers 'van buiten' er gevoelsmatig met de buit vandoor gaan.
Niet heel gek als iedere consultancy toko (Deloitte en varianten) een “digital” hoek opricht gezien de corona IT drukte, maar ze echter:
- niet meer betalen dan de mensen die al een baan hebben in die hoek.
- “toevallig” hiermee direct recruitment hun diversity bonus kunnen laten halen
- er door die verschuiving ook niemand van hier er nu meer wil gaan werken

Dat zijn de mensen met inkomens van 1.5-2x (en dat als partners) modaal en dan kom je al snel bij zulke woningen uit als ze een gezin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Met 2x 80k krijg je 800k aan hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
wimjongil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:29:
Met 2x 80k krijg je 800k aan hypotheek.
Tel daar de 30% regeling bij op en je kunt relatief makkelijk overbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
[...]

deze expats zijn toch precies dat? Hoog opgeleide midden tot hoge inkomens? Dus toch niet vreemd dat ze deze woningen net als een Nederlander kunnen kopen.

Als je kijkt hoe de arbeidsmarkt nog steeds zich ontwikkeld en de honger naar mensen dan is het niet vreemd dat expats steeds een groter deel gaan uitmaken van de woningmarkt. Zeker ook omdat dit een groep is die überhaupt nog geen woning heeft hier in NL. Ze moeten dus of een stap maken op de koopmarkt of iets huren. Blijven zitten waar je zit is voor deze groep geen optie, dus zul je in een oververhitte markt deze expats relatief veel zien bij transacties.

En 500k is in grote delen van het land volgens mij een starterswoning. Zelfs 700k is inmiddels in de randstad amper nog een traditionele gezinswoning van te kopen. Het zijn bedragen waar een stelletje die hard werkt en oké verdient hun hand niet meer voor omdraait. Met zo weinig aanbod is de groep kopers homogeen voor dit soort woningen. Expats of tweeverdieners. Val je daar niet onder dan zul je het moeten zoeken in de huizen die deze groep niet wilt. Dus kluswoningen, kleinere woningen, bepaalde wijken etc etc. Als een soort van kruimeldief worden deze woningen opgeslokt door de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
hoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
[...]

met een toekomstig hoger netto salaris kun je niet direct over dat geld beschikken om te overbieden. Dus dat gaat niet op. Het is fijn om te weten dat je meer gaat verdienen in de toekomst, maar brengt je in het hier en nu op de woningmarkt niet veel verder. Dan moeten ze dat met spaargeld doen wat ze eerder verdiend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
hoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
[...]

Een expat kan net als iedereen overbieden wat 'ie wil, maar geldverstrekkers kijken naar het bruto inkomen en nemen het tijdelijke voordeel van de 30% regeling niet mee. Dus als het dan mis gaat met de taxatie, dan is er een probleem.

Als jij als Nederlandse werknemer 80k verdient en jouw Indiase expatcollega verdient ook 80k, dan is de financieringsruimte hetzelfde.

Bovendien is de 30%-regeling tijdelijk. Tegen de tijd dat een expat denkt: "nou leuk, ik blijf hier wel even wonen, ik ga een huis kopen", dan zijn we zo vijf jaar verder. Dan is dat voordeel sowieso al bijna weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 17-12-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
dikkiedik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:50:
[...]

deze expats zijn toch precies dat? Hoog opgeleide midden tot hoge inkomens? Dus toch niet vreemd dat ze deze woningen net als een Nederlander kunnen kopen.

Als je kijkt hoe de arbeidsmarkt nog steeds zich ontwikkeld en de honger naar mensen dan is het niet vreemd dat expats steeds een groter deel gaan uitmaken van de woningmarkt. Zeker ook omdat dit een groep is die überhaupt nog geen woning heeft hier in NL. Ze moeten dus of een stap maken op de koopmarkt of iets huren. Blijven zitten waar je zit is voor deze groep geen optie, dus zul je in een oververhitte markt deze expats relatief veel zien bij transacties.

En 500k is in grote delen van het land volgens mij een starterswoning. Zelfs 700k is inmiddels in de randstad amper nog een traditionele gezinswoning van te kopen. Het zijn bedragen waar een stelletje die hard werkt en oké verdient hun hand niet meer voor omdraait. Met zo weinig aanbod is de groep kopers homogeen voor dit soort woningen. Expats of tweeverdieners. Val je daar niet onder dan zul je het moeten zoeken in de huizen die deze groep niet wilt. Dus kluswoningen, kleinere woningen, bepaalde wijken etc etc. Als een soort van kruimeldief worden deze woningen opgeslokt door de rest.
Ik heb overigens de indruk dat expats niet direct de koopmarkt opgaan. Zou ik ook niet doen als ik zou emigreren. Eerst maar eens huren. Bij ons hielp de werkgever bij het vinden van een vrije sector huurwoning. Een huis kopen is best wel een grote stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Kalentum schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:28:
Ik heb overigens de indruk dat expats niet direct de koopmarkt opgaan. Zou ik ook niet doen als ik zou emigreren. Eerst maar eens huren. Bij ons hielp de werkgever bij het vinden van een vrije sector huurwoning.
Maar die markt is met het einde van het tijdelijke huurcontract verdampt, twee jaar was te overzien nu krijg je een huurder er potentieel nooit meer uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dikkiedik
30%-regeling versoberd sinds 1 januari 2024
Sinds 1 januari 2024 krijgen expats die voldoen aan de voorwaarden:

- de eerste 20 maanden 30% belastingvrij;
- de daaropvolgende 20 maanden 20% belastingvrij;
- de laatste 20 maanden 10% belastingvrij.

Dit is de huidige stand van zaken mbt de expat regeling. Dus 20 maanden, nog geen 2 jaar, 30% belastingvrij. Natuurlijk is dat mooi meegenomen, maar dat gaat over maximaal enkele tienduizenden euro's netto bij de meeste expat banen van tussen de 40-100k per jaar. Dat zijn wel mooie bedragen, maar dat gaat ook zeker op aan kosten om te maken voor de verhuizing. En het valt al helemaal teniet tegen de huidige huizen prijzen. Daarmee sla je nog geen deuk in een pakje boter.

en @Kalentum, een huis kopen voor een expat is zeker een grote stap. Maar de gigantische prijsontwikkeling van afgelopen jaren maakt de stap voor een expat om de overweging te nemen om te kopen, ook voor maar enkele jaren, wel veel lager. Omdat het misgelopen rendement t.o.v. huren heel erg groot aan het worden is. De meeste verwachtingen zijn toch dat komende jaren de huizenprijzen nog fors zullen oplopen. Dus ook voor een expat is het dan interessant om toch maar dat huis te kopen. En dan gaat het vooral om het risico op misgelopen rendement. Niet zo zeer of het direct in maandlasten goedkoper is, of dat het überhaupt praktisch is om een koopwoning te hebben.

Als je dat misgelopen rendement idee loslaat op een woningmarkt, dan is het altijd interessant om een woning vandaag te kopen. Ook al moet je te veel overbieden. Je loopt het toch wel snel in. Niet mee doen is duurder dan wél mee doen voor een te hoge prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Kalentum schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:28:
Ik heb overigens de indruk dat expats niet direct de koopmarkt opgaan. Zou ik ook niet doen als ik zou emigreren. Eerst maar eens huren. Bij ons hielp de werkgever bij het vinden van een vrije sector huurwoning.
Expats zijn net mensen, je hebt ze in allerlei soorten :)

Tijdens de verkoop van ons huis veel expats op bezoek gehad, of aankoopmakelaars daarvan. Je hebt er die vanuit het buitenland een zoekopdracht aan een makelaar geven. Je hebt er ook die eerst een poosje afwachten hoe ze het hier bevalt.
Wat ze gemeenschappelijk hebben, is dat ze zeer kritisch en kieskeurig zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:13:
[...]

Een expat kan net als iedereen overbieden wat 'ie wil, maar geldverstrekkers kijken naar het bruto inkomen en nemen het tijdelijke voordeel van de 30% regeling niet mee. Dus als het dan mis gaat met de taxatie, dan is er een probleem.

Als jij als Nederlandse werknemer 80k verdient en jouw Indiase expatcollega verdient ook 80k, dan is de financieringsruimte hetzelfde.

Bovendien is de 30%-regeling tijdelijk. Tegen de tijd dat een expat denkt: "nou leuk, ik blijf hier wel even wonen, ik ga een huis kopen", dan zijn we zo vijf jaar verder. Dan is dat voordeel sowieso al bijna weg.
In die vijf jaar heeft de expat wel de mogelijkheid gehad om flink te sparen door het hogere nettoloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
wimjongil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:11:
[...]

In die vijf jaar heeft de expat wel de mogelijkheid gehad om flink te sparen door het hogere nettoloon.
net als alle thuiswonende en voltijd werkende jeugdige. Moeten we dan ook de startersvoordelen juist stoppen omdat deze starters (soms) netto voordelen hebben gehad? Er zijn best wel wat jeugdige die zonder hulp van ouders op deze manier met best een redelijk zakcentje de woningmarkt op gaan. Bovendien is er ook een grote groep best wel financieel bewust geworden. Beleggen en crypto e.d. leeft zeer bij jongeren, ook al heel vroeg als ze nog thuis wonen. Maar de individuele verschillen zijn erg groot. De ene heeft tientallen duizenden euro's op een beleggingsrekening als ze uit huis gaan. De ander heeft schulden bij Klarna. De expat groep is dan denk ik wat homogener.

Als je als expat naar NL komt profiteer je van een netto voordeel, maar die kun je pas inzetten nadat je meerdere jaren in NL als expat gewerkt hebt.

Maar deze expats komen naar NL voor specifieke banen. Dit zijn geen domme mensen en hebben over het algemeen voor hun komst naar NL ergens anders ook prima kunnen boeren. Die zullen we wat centjes meenemen. Maar dat is allemaal niet vreemd en ook prima rechtvaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
dikkiedik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:29:
[...]

net als alle thuiswonende en voltijd werkende jeugdige. Moeten we dan ook de startersvoordelen juist stoppen omdat deze starters (soms) netto voordelen hebben gehad? Er zijn best wel wat jeugdige die zonder hulp van ouders op deze manier met best een redelijk zakcentje de woningmarkt op gaan. Bovendien is er ook een grote groep best wel financieel bewust geworden. Beleggen en crypto e.d. leeft zeer bij jongeren, ook al heel vroeg als ze nog thuis wonen. Maar de individuele verschillen zijn erg groot. De ene heeft tientallen duizenden euro's op een beleggingsrekening als ze uit huis gaan. De ander heeft schulden bij Klarna. De expat groep is dan denk ik wat homogener.

Als je als expat naar NL komt profiteer je van een netto voordeel, maar die kun je pas inzetten nadat je meerdere jaren in NL als expat gewerkt hebt.

Maar deze expats komen naar NL voor specifieke banen. Dit zijn geen domme mensen en hebben over het algemeen voor hun komst naar NL ergens anders ook prima kunnen boeren. Die zullen we wat centjes meenemen. Maar dat is allemaal niet vreemd en ook prima rechtvaardig.
Toch kun je niet ontkennen dat ceteris paribus expats een voordeel kunnen hebben.

Ik vind de expatregeling overigens helemaal prima en wat mij betreft getuigen de xenofobe plannen van Omtzigt niet van een lange termijnvisie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
wimjongil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:41:
[...]

Toch kun je niet ontkennen dat ceteris paribus expats een voordeel kunnen hebben.

Ik vind de expatregeling overigens helemaal prima en wat mij betreft getuigen de xenofobe plannen van Omtzigt niet van een lange termijnvisie.
op de koopmarkt heeft een expat echt geen voordeel, juist vanwege de zelfs meestal iets striktere financieringsvoorwaarde van max 90%. Die netto voordelen kunnen ze overigens wel in zetten na enkele jaren als expat in NL wonende. Dus dan gaat het om enkele tienduizenden euro's extra eigen vermogen die ze mee kunnen nemen nadat ze de expat regeling hebben uitgespeeld. Maar zijn het dan uberhaupt nog expats? Of gewoon mensen die naar NL zijn geïmmigreerd. Ze vallen dan immers ook niet meer onder de expat regeling.

Dus als we kijken naar een expat die nu in het buitenland woont en werkt en nu naar NL komt en direct voor een koopwoning gaat. Nee, die heeft absoluut geen voordeel t.o.v. een NL'er met het zelfde bruto inkomen.

Waar een expat wel een voordeel heeft is op de huurmarkt vanwege het meestal wat tijdelijke karakter van de bewoning. Maar ook overwegend hoger opgeleide en goed verdienende mensen, dus voor verhuurder bieden expats weinig risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Señor Sjon schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:04:
https://www.telegraaf.nl/...ver-75-000-extra-woningen

Nog meer 'papieren' woningen. Rijk gaat naar eigen zeggen met miljarden over de brug komen richting gemeentes. Je mag blij zijn als er van die miljarden, miljoenen overblijven hiervoor. De eis rond betaalbaarheid blijft staan. Dus per saldo gaat er vrees ik niet veel veranderen.
Ja die betaalbaarheid lijkt mij wel een dingetje... een doorsnee huis is 500k; geen idee hoe een doorsnee 1p of 2p huishouden dat op gaat hoesten.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:19:
[...]

Het is velen gevallen zeker een waardeloos belastingstelsel, want waar er forse belastingen geheven word op arbeid, word er amper belasting geheven op passieve inkomsten, rentenieren en erfenissen, ofwel inkomsten niet uit arbeid. Daarom minder belasting heffen op arbeid en fors meer op vermogen, inkomsten uit vermogen en erfenissen...
Hogere belasting op spaargeld/vermogen kan weer leiden tot dat mensen minder gaan werken, want waarom zou je onnodig veel uren werken als je al rond kan komen?

[ Voor 34% gewijzigd door lama83 op 18-12-2024 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
lama83 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:04:
[...]

Ja die betaalbaarheid lijkt mij wel een dingetje... een doorsnee huis is 500k; geen idee hoe een doorsnee 1p of 2p huishouden dat op gaat hoesten.

[...]

Hogere belasting op spaargeld/vermogen kan weer leiden tot dat mensen minder gaan werken, want waarom zou je onnodig veel uren werken als je al rond kan komen?
Niet zo lastig toch? Met 2 personen 52.000 bruto pp verdienen en je zit daarop? Dat is afhankelijk van 13e maand etc ongeveer 4k per maand. Er zijn genoeg mensen die dat verdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 18-12-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:17
[...]

Hoe gaan mensen minder werken bij een hogere belasting op vermogen? Juist minder belasting op arbeid en meer belasting op vermogen zorgt dat de prikkel om meer te werken en minder te rentenieren. Daarnaast anno 2024 zijn we een parttimeland omdat wellicht het juist zo gemakkelijk is om rond te komen als je met zijn tweeen een koopwoning hebt en daardoor gemakkelijker kan parttimen als je hypotheekbedrag hetzelfde blijft of zelfs minder word en je meer gaat verdienen over de jaren. Dankzij de hoge inflatie ben ik fors meer gaan verdienen, mijn vriendin idem maar onze woonlasten zijn hetzelfde gebleven. Daardoor kunnen juist wij gemakkelijk minder uren werken, ergo wij zijn halvewege de 50 als onze woning afbetaald is, dat zou betekenen dat met een hoog vermogen en geen woonlasten wij fors eerder met pensioen kunnen door te rentenieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
[...]

Om een hogere hypotheek te kunnen afsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Santee schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:38:
[...]

Niet zo lastig toch? Met 2 personen 52.000 bruto pp verdienen en je zit daarop? Dat is afhankelijk van 13e maand etc ongeveer 4k per maand. Er zijn genoeg mensen die dat verdienen.
Maar dat is niet de doorsnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

[...]

Een doorsnee huis is meestal je 1e doorstroming. Dus dan heb je gezien de markt afgelopen jaren al wat overwaarde om mee te nemen. Maar goed als starters verwachten meteen een doorsnee huis te kunnen kopen dan kom je inderdaad van de koude kermis thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Wel qua huis en huisprijs, er is een huizentekort, dus de doorsnee Nederlander kan geen doorsnee huis kopen. Je hebt bijvoorbeeld 100 kopers en 80 huizen, dan ga je dus 80 huizen verkocht krijgen en iedereen gaat maximaal in de buidel tasten. De 20 armste blijven 'achter'.

[ Voor 22% gewijzigd door Santee op 18-12-2024 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Santee schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:11:
[...]

Wel qua huis en huisprijs, er is een huizentekort, dus de doorsnee Nederlander kan geen doorsnee huis kopen. Je hebt bijvoorbeeld 100 kopers en 80 huizen, dan ga je dus 80 huizen verkocht krijgen en iedereen gaat maximaal in de buidel tasten. De 20 armste blijven 'achter'.
Dat was dus juist het punt, dat een doorsnee 1p of 2p huishouden geen huis kan kopen. En wat je nu zelf ook beaamt. Waarom zeg je dan eerst dat dat niet zo moeilijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat laatste is ook meteen het probleem. Als iedereen 8k verdient is de doorsnee woning (cp) 1milj. Het klinkt nu nog ver weg, maar over een aantal (10? 15?) jaar zal het wel de praktijk zijn.

Probleem is (denk ik) de bevolkingsgroei. Nederland is te vol.
Misschien moeten we de grenzen wat opschuiven? Dat we een stukje Duitsland 'krijgen'. En tegelijkertijd beleid voeren om de groei te laten stagneren (dat staat los van immigratie beleid).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2024 07:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:17:
[...]

Dat laatste is ook meteen het probleem. Als iedereen 8k verdient is de doorsnee woning (cp) 1milj. Het klinkt nu nog ver weg, maar over een aantal (10? 15?) jaar zal het wel de praktijk zijn.

Misschien moeten we de grenzen wat opschuiven? Dat we een stukje Duitsland 'krijgen'. En tegelijkertijd beleid voeren om de groei te laten stagneren (dat staat los van immigratie beleid).
Probleem zit niet in de hoeveelheid grond. Dat is er genoeg. Probleem is dat je vanaf een bepaalde stadsgrootte niet meer de situatie kunt hebben dat iedereen én een huis met tuin kan hebben én binnen beperkte tijd met eigen vervoer elke locatie in die stad kan bereiken (werk, winkels, overige voorzieningen). Terwijl dat wel de wens is die een groot deel van de mensen heeft.

Men durft het alleen niet te benoemen dat dit dus niet voor iedereen haalbaar is. En dat je dus die wensen moet aanpassen. Of op andere manier moet 'sturen' dat beter aan de wensen kan worden voldaan. Maar dat laatste zou óók actie van de overheid vergen, En de laatste decennia is de overheid (lees de regeringen) niet bepaald ingesteld op het voeren van sturend beleid.

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:20:
[...]

Probleem zit niet in de hoeveelheid grond. Dat is er genoeg. Probleem is dat je vanaf een bepaalde stadsgrootte niet meer de situatie kunt hebben dat iedereen én een huis met tuin kan hebben én binnen beperkte tijd met eigen vervoer elke locatie in die stad kan bereiken (werk, winkels, overige voorzieningen). Terwijl dat wel de wens is die een groot deel van de mensen heeft.

Men durft het alleen niet te benoemen dat dit dus niet voor iedereen haalbaar is. En dat je dus die wensen moet aanpassen. Of op andere manier moet 'sturen' dat beter aan de wensen kan worden voldaan. Maar dat laatste zou óók actie van de overheid vergen, En de laatste decennia is de overheid (lees de regeringen) niet bepaald ingesteld op het voeren van sturend beleid.
Dit gedrag is in general een probleem in Nederland, niet of of, maar het moet altijd en en zijn. Keuzes hebben consequenties en van links tot rechts willen we dat niet accepteren, en krijg de situatie die we nu hebben. Het zegt ook iets hoe groot onze welvaart is, we zijn zo welvarend dat of of geen optie is en zoals @Z___Z al aangeeft, jonge huizenkopers willen meteen een grote woning met A label waar ze direct in kunnen trekken. Doorgroeien, je handjes uit de mouwen trekken is geen optie meer zo lijkt het.

Als we iedere Nederlander van een huis met een tuin willen voorzien betekend dat we een soort suburbs gaan creeeren met ergens op een uur rijden een enorme mall zoals in Amerika gebeurt, en dat is niet iets wat we willen, terwijl dat in grote delen van de westerse wereld eerder regel dan uitzondering is als je buiten de stad woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
Sport_Life schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:17:
[...]

Probleem zit deels in de groei, maar vooral in huishoudverdunning. Huishoudens worden steeds kleiner. Als je allemaal als individu een woning wilt heb je twee keer zoveel nodig als 1 stelletje samen.

"Het aantal alleenstaanden groeit al jaren. Ruim 3,3 miljoen Nederlanders woont alleen en dat worden er steeds meer. Naar schatting van het CBS zal 1 op de 4 volwassenen in 2047 alleenstaand zijn."
https://npokennis.nl/stor...gewoner-om-single-te-zijn

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• spijkerhoofd
Pr088 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:56:
[...]

Probleem zit deels in de groei, maar vooral in huishoudverdunning. Huishoudens worden steeds kleiner. Als je allemaal als individu een woning wilt heb je twee keer zoveel nodig als 1 stelletje samen.

"Het aantal alleenstaanden groeit al jaren. Ruim 3,3 miljoen Nederlanders woont alleen en dat worden er steeds meer. Naar schatting van het CBS zal 1 op de 4 volwassenen in 2047 alleenstaand zijn."
https://npokennis.nl/stor...gewoner-om-single-te-zijn
Wellicht zouden individuen moeten begrijpen dat zeer veel alleenstaandenwoningen bouwen enorm duur is en simpel niet kan, en dat ze beter met huisgenoten moeten samenwonen. Ik hoor van veel singles dat een 2 kamer woning niet meer genoeg is want een 3 kamer woning is de wens. Met de verdunning van de huishoudens zouden de eisen ook verdund moeten worden, als single is een 2 kamerwoning genoeg, een huis met een tuin is dan helemaal onmogelijk, maar appartementencomplexen met een gezamenlijk tuin is wel te realiseren.

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:10
spijkerhoofd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:25:
[...]

Wellicht zouden individuen moeten begrijpen dat zeer veel alleenstaandenwoningen bouwen enorm duur is en simpel niet kan, en dat ze beter met huisgenoten moeten samenwonen. Ik hoor van veel singles dat een 2 kamer woning niet meer genoeg is want een 3 kamer woning is de wens. Met de verdunning van de huishoudens zouden de eisen ook verdund moeten worden, als single is een 2 kamerwoning genoeg, een huis met een tuin is dan helemaal onmogelijk, maar appartementencomplexen met een gezamenlijk tuin is wel te realiseren.
Dat hangt helemaal van je situatie af. N = 1 ik werk veel vanuit huis, dus toen ik wat zocht was het wel iets waar ik een aparte werkkamer zou hebben. Uiteindelijk verdunnen je eisen ook. In mijn geval bleek dat ik met mijn eisen het veelal opnam tegen 2 verdieners. Toen werden mijn eisen ook gauw bijgesteld.
Ik denk ook dat er weinig alleenstaanden zijn die nu nog de hoop hebben een rijtjeswoning met tuin te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 09:15
spijkerhoofd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:33:
[...]

Hoe gaan mensen minder werken bij een hogere belasting op vermogen? Juist minder belasting op arbeid en meer belasting op vermogen zorgt dat de prikkel om meer te werken en minder te rentenieren. Daarnaast anno 2024 zijn we een parttimeland omdat wellicht het juist zo gemakkelijk is om rond te komen als je met zijn tweeen een koopwoning hebt en daardoor gemakkelijker kan parttimen als je hypotheekbedrag hetzelfde blijft of zelfs minder word en je meer gaat verdienen over de jaren. Dankzij de hoge inflatie ben ik fors meer gaan verdienen, mijn vriendin idem maar onze woonlasten zijn hetzelfde gebleven. Daardoor kunnen juist wij gemakkelijk minder uren werken, ergo wij zijn halvewege de 50 als onze woning afbetaald is, dat zou betekenen dat met een hoog vermogen en geen woonlasten wij fors eerder met pensioen kunnen door te rentenieren.
Je zult deze reactie wel niet leuk vinden maar toch:

Je bent mede veroorzaker van het huizen tekort.
Je bent partime gaan werken, dit houd in dat er nog iemand nodig is ''partime'' om 1 fulltime functie te vervullen.
Dus nog een huis nodig, misschien wel 2 omdat je vrouw dit ook doet.

Wel vind ik dat werken moet lonen, en de belasting omlaag moet als je fulltime werkt. pak die partimers maar aan.

Vermogens belasting verhogen veroorzaakt alleen maar minder investeringen in woningen ect. ( plus alle moeilijke regels er om heen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:42:
[...]

Dat was dus juist het punt, dat een doorsnee 1p of 2p huishouden geen huis kan kopen. En wat je nu zelf ook beaamt. Waarom zeg je dan eerst dat dat niet zo moeilijk is?
Het is lastig voor de doorsnee Nederlander, ik bedoelde dat het niet moeilijk is om te begrijpen waarom een gemiddeld huis zo duur is. Er is gigantisch veel sociale huur in NL ivm andere landen, de armste mensen zullen sociaal huren hun hele leven. Je krijgt dan ongeveer 60% van de werkenden die gaan kopen en de onderste 20% van die mensen zijn de sigaar. Dat zijn doorsnee Nederlanders ja, die dus geen doorsnee huis kunnen betalen.

Ik heb het wellicht net verkeerd verwoord waardoor het op twee manieren geïnterpreteerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Meethenoob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:15:
[...]

Je bent partime gaan werken, dit houd in dat er nog iemand nodig is ''partime'' om 1 fulltime functie te vervullen.
Tja als we zo gaan redeneren, mensen die fulltime werken zijn wellicht grotere veroorzakers van de woningtekorten, want zij ervaren veel meer burnouts, waardoor zij soms meer dan een jaar eruit liggen, zij hebben psychologen nodig, en zij hebben woningen nodig. Tevens veroorzaken fulltime werkers forse lichamelijke klachten waardoor zij eerder moeten stoppen, naar de fysio moeten en andere medische zorg, nou dat zijn dus nog meer mensen die woningen nodig hebben.
Wel vind ik dat werken moet lonen, en de belasting omlaag moet als je fulltime werkt. pak die partimers maar aan.
Dus dat veroorzaakt dus nog meer woningnood, want het belastingsysteem word nog ingewikkelder gemaakt, dus daar zijn nog meer ITers, Consultant, managers, belastingadviseurs etc. voor nodig, dus nog meer druk op de woningmarkt. MAW, de fulltimers zijn een grotere veroorzaker van de woningentekorten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Laatst online: 19:24
spijkerhoofd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:25:
[...]

Een andere probleem is dat we al 70 jaar lang vooral eengezinswoningen bouwen, pas de laatste jaren slaat het om naar appartementen of kleinere woningen. Dus veel huizen die vrijkomen zijn 'gewoon te groot'. Dan valt er voor een single ook niets kleiners/goedkopers te kiezen...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 14:54
Jobjl schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:39:
[...]
Ik denk ook dat er weinig alleenstaanden zijn die nu nog de hoop hebben een rijtjeswoning met tuin te hebben.
Zolang je maar aan de eisen van desbetreffende woningbouwvereniging voldoet kun je nog steeds een rijtjeswoning met voor en achtertuin bemachtigen.
De keuze is minder aan het worden doordat er vaker eisen aan hangen qua aantal bewoners, maar het kan wel.

https://www.entree.nu/det...seringenlaan-54/100036811

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:43
Jobjl schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:39:
[...]

Heel erg afhankelijk van de regio denk ik. Hier in Twente (ook in de steden hier) is dat voor veel mensen wel haalbaar, zelf 2 onder 1 kap nog wel.

Oke het is dan misschien een huisje met beetje gedateerde keuken en badkamer en het heeft misschien een C of D label, maar wel met een leuk perceel (250m2+)

Dan is net wat je liever hebt, dat tuintje of liever een wat meer fancy/modern appartement.

• Kalentum
indifined1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:03:
[...]

Heel erg afhankelijk van de regio denk ik. Hier in Twente (ook in de steden hier) is dat voor veel mensen wel haalbaar, zelf 2 onder 1 kap nog wel.

Oke het is dan misschien een huisje met beetje gedateerde keuken en badkamer en het heeft misschien een C of D label, maar wel met een leuk perceel (250m2+)

Dan is net wat je liever hebt, dat tuintje of liever een wat meer fancy/modern appartement.
Waar reken je dan mee? Wat heeft jouw alleenstaande als inkomen? En wat voor prijscategorie kom je dan terecht?

Als ik uitga van 3500 bruto per maand kom ik niet veel verder dan 215.000 euro hypotheek. Schiet niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Kalentum schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:14:
[...]

Waar reken je dan mee? Wat heeft jouw alleenstaande als inkomen? En wat voor prijscategorie kom je dan terecht?

Als ik uitga van 3500 bruto per maand kom ik niet veel verder dan 215.000 euro hypotheek. Schiet niet echt op.
Tot 225k vind ik 48 koopwoningen op Funda waarvan 15 grondgebonden, als starter is zoiets echt prima hoor, knijpt de rest van Nederland voor in zijn/haar handjes.

• D-Ed
  • Niet online
Santee schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:19:
[...]

Tot 225k vind ik 48 koopwoningen op Funda waarvan 15 grondgebonden, als starter is zoiets echt prima hoor, knijpt de rest van Nederland voor in zijn/haar handjes.
Houd je ook rekening met overbieden en kosten koper? Ga je toch alweer richting de 250K..

Alle nieuwsberichten en ontwikkelingen dat jongeren langer thuis blijven wonen en geen woning kunnen bemachtigen komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Als ik sommige reacties in deze thread zie dan lijkt het alsof er geen vuiltje aan de lucht is vwb de woningmarkt en is er voor iedereen een woning beschikbaar -O-

• Santee
D-Ed schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:34:
[...]

Houd je ook rekening met overbieden en kosten koper? Ga je toch alweer richting de 250K..

Alle nieuwsberichten en ontwikkelingen dat jongeren langer thuis blijven wonen en geen woning kunnen bemachtigen komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Als ik sommige reacties in deze thread zie dan lijkt het alsof er geen vuiltje aan de lucht is vwb de woningmarkt en is er voor iedereen een woning beschikbaar -O-
Ik ben zelf wat minder jong, maar ik val ook precies in die groep. Ik wil helemaal niks in het westen, maar gewoon in het oosten/midden van het land en het is ook lastig iets te vinden, ondanks spaargeld en best goede baan ruim boven modaal. Je hebt geen idee wat mensen bieden. Dus ik zeg niet dat het makkelijk is, maar als ik in Enschede kijk dan moet ik lachen omdat er uberhaupt grondgebonden woningen voor <2ton staan.. Dat kan je je iets verder landinwaarts niet meer voorstellen anno 2024.

• indifined1
Kalentum schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:14:
[...]

We hebben het wel over alleenstaande hoger opgeleiden dat is wel een kanttekening.

Na je studie nog 4 jaar in je studentenflat blijven wonen, 50.000 euro sparen en je hebt 250.000 euro om aan een huis uit te geven, wat echt wel lukt hier. Dit is echt een prima realistisch scenario.

Als je nog iets meer spaart/wellicht hulp van ouders dan is zoiets al snel binnen bereik:

https://www.funda.nl/deta...tegaalstraat-25/89107078/

Hoef je als alleenstaande eigenlijk niet meer weg. Wellicht over de tijd een beetje opknappen. Heb je zelfs nog een ruime garage en een oprit(je)

[ Voor 19% gewijzigd door indifined1 op 19-12-2024 15:55 ]

• D-Ed
  • Niet online
Santee schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:34:
[...]

Ik ben zelf wat minder jong, maar ik val ook precies in die groep. Ik wil helemaal niks in het westen, maar gewoon in het oosten/midden van het land en het is ook lastig iets te vinden, ondanks spaargeld en best goede baan ruim boven modaal. Je hebt geen idee wat mensen bieden. Dus ik zeg niet dat het makkelijk is, maar als ik in Enschede kijk dan moet ik lachen omdat er uberhaupt grondgebonden woningen voor <2ton staan.. Dat kan je je iets verder landinwaarts niet meer voorstellen anno 2024.
In het zuiden ook niet meer.. Ik hoor bij de 'doorstromers'.. We maken plaats voor een starter die ons appartement koopt voor ruim boven 300K in het zuiden des lands. Wij gebruiken de (flinke) overwaarde om door te stromen. Bedrag waar je een jaar of acht geleden nog een twee onder één kap voor kocht is nu een rijtjeshuis (moderne woning, label A+ dus dat is fijn).

Het blijft een bizarre ontwikkeling waar deze markt in terecht is gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 15-09 10:45
Meethenoob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:15:
[...]

Vermogens belasting verhogen veroorzaakt alleen maar minder investeringen in woningen ect. ( plus alle moeilijke regels er om heen )
Niets aan deze post vond ik leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:20:
[...]

Theoretisch kan het wel. Niks weerhoudt ons ervan om slimmer te bouwen, winkelcentra, scholen en andere voorzieningen te centraliseren en daar meerdere ‘ringen’ woningen omheen te bouwen. Met daaromheen bijvoorbeeld een ring zonnepanelen/windmolen voor lokale stroomvoorziening en opslag. Vereist een andere visie, dat wel.

• MagniArtistique
indifined1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:03:
[...]

Twente kan er ook wat van hoor. Nieuwbouw in bornsche maten ga je voor een 2 kapper richting de 5,5 ton en dan moet je het meerwerk nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MagniArtistique schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:36:
[...]

Theoretisch kan het wel. Niks weerhoudt ons ervan om slimmer te bouwen, winkelcentra, scholen en andere voorzieningen te centraliseren en daar meerdere ‘ringen’ woningen omheen te bouwen. Met daaromheen bijvoorbeeld een ring zonnepanelen/windmolen voor lokale stroomvoorziening en opslag. Vereist een andere visie, dat wel.
Nou, bijna alles weerhoudt ons daarvan. Want het gros van de mensen wil namelijk niet alleen in de buurt van winkelcentra, scholen en andere voorzieningen wonen. Dat kan namelijk op heel veel plaatsen nog. De meeste mensen willen ook dicht bij het werk wonen. En het beleid is er juist op gericht om die toch al (te) drukke locaties nog eens te versterken, zodat daar nóg meer mensen moeten gaan werken en er nóg meer mensen buiten die al volle ringen met woningen moeten gaan wonen. En in plaats van ervoor zorgen dat er voldoende verbindingen met hoge verbindingssnelheid en capaciteit worden aangelegd, zodat mensen voor de zelfde reistijd ook een eind verderop kunnen gaan wonen, wordt ook daar nauwelijks in geïnvesteerd. Dan is het geen wonder dat er een groot tekort is aan woningen op plaatsen waar een grote groep mensen zou willen wonen.

• indifined1
MagniArtistique schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:39:
[...]

Twente kan er ook wat van hoor. Nieuwbouw in bornsche maten ga je voor een 2 kapper richting de 5,5 ton en dan moet je het meerwerk nog.
Nieuwbouw is gewoon duur, maar dat is niet waar je als budgetbewuste alleenstaande gaat shoppen natuurlijk, het biedt gewoon veel lagere value for money dan oudbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
indifined1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:19:
[...]

Nieuwbouw is gewoon duur, maar dat is niet waar je als budgetbewuste alleenstaande gaat shoppen natuurlijk, het biedt gewoon veel lagere value for money dan oudbouw
Volgens mij is je laatste opmerking een misvatting. Hier koop je voor 400.000 een stuk grond van 600-1000m. Voor 5 ton kun je daar een riante woning op zetten. Nieuw, 0 op de teller.

Voor 650-750 koop je hier een bestaande woning op zo’n lap grond. Maar oud, en om hem naar gelijke maatstaf te krijgen moet je er minimaal 2 ton aan verbouwen.

Verschil zit hem hoogstens in of je direct een nieuwe badkamer en keuken er in hangt, of de vloeren en muren gedaan moeten worden, etc. Maar tel voor zo’n instapklare woning er rustig een ton of 1,5 bij op.

[ Voor 14% gewijzigd door MagniArtistique op 20-12-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indifined1
MagniArtistique schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:26:
[...]

Volgens mij is je laatste opmerking een misvatting. Hier koop je voor 400.000 een stuk grond van 600-1000m. Voor 5 ton kun je daar een riante woning op zetten. Nieuw, 0 op de teller.

Voor 650-750 koop je hier een bestaande woning op zo’n lap grond. Maar oud, en om hem naar gelijke maatstaf te krijgen moet je er minimaal 2 ton aan verbouwen.

Verschil zit hem hoogstens in of je direct een nieuwe badkamer en keuken er in hangt, of de vloeren en muren gedaan moeten worden, etc. Maar tel voor zo’n instapklare woning er rustig een ton of 1,5 bij op.
Beetje offtopic aan het raken hier, zou kunnen dat voor dat soort dure woningen anders ligt. Maar ik heb het over zegmaar 250K a 300k dan koop je in Twente een kleine (90 a 100m2) jaren 30 tot jaren 50 2 onder 1 kap in nette leefbare staat met 250m2 grond en een oprit.

Als je dat vergelijkt met nieuwbouw (dan heb je een heel klein appartementje zonder tuin) dan is dat alleen maar de moeite waard als je heel veel waarde hecht het feit dat het nieuw is. Waar natuurlijk niks mis mee is verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
indifined1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:22:
[...]

Beetje offtopic aan het raken hier, zou kunnen dat voor dat soort dure woningen anders ligt. Maar ik heb het over zegmaar 250K a 300k dan koop je in Twente een kleine (90 a 100m2) jaren 30 tot jaren 50 2 onder 1 kap in nette leefbare staat met 250m2 grond en een oprit.

Als je dat vergelijkt met nieuwbouw (dan heb je een heel klein appartementje zonder tuin) dan is dat alleen maar de moeite waard als je heel veel waarde hecht het feit dat het nieuw is. Waar natuurlijk niks mis mee is verder.
Je kijkt dan naar een beperkt aantal aspecten van die woningen (zoals woonoppervlak). Maar er zijn veel meer aspecten die kunnen verschillen tussen die woningen. Denk aan comfort, onderhoud, stookkosten etc. Of dat je makkelijker bij de bouw al aanpassingen die je zou willen aan de woning kunt aanbrengen, terwijl dat bij bestaande woningen lastiger en soms onmogelijk is.

Dat is niet altijd in euro's uit te drukken. Waarmee het soms ook minder objectieve aspecten aan de woonwaarde zijn. Maar die wel maken dat een duurdere woning iemand meer value for money kan geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:16
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:51:
[...]

Je kijkt dan naar een beperkt aantal aspecten van die woningen (zoals woonoppervlak). Maar er zijn veel meer aspecten die kunnen verschillen tussen die woningen. Denk aan comfort, onderhoud, stookkosten etc. Of dat je makkelijker bij de bouw al aanpassingen die je zou willen aan de woning kunt aanbrengen, terwijl dat bij bestaande woningen lastiger en soms onmogelijk is.

Dat is niet altijd in euro's uit te drukken. Waarmee het soms ook minder objectieve aspecten aan de woonwaarde zijn. Maar die wel maken dat een duurdere woning iemand meer value for money kan geven.
Spijker op de kop. En daarnaast is 'instapklaar' ook enorm subjectief. Een stalen taatsdeur of visgraat kan mij persoonlijk gestolen worden, en een moderne keuken/badkamer is ook niet perse waardeverhogend als dit niet mijn smaak is. Daarentegen is een knalrode muur verven of oude kozijnen laten vervangen zo gepiept, terwijl dat anderen zou afschrikken in hun aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
https://www.rtl.nl/nieuws...woningzoekenden-amsterdam

Uitstekend systeem om te voorkomen dat mensen inschrijven voor het inschrijven. Moet alleen nog voorkomen worden dat je toch punten verzamelt als je een woning afwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:43
@Z___Z Dit staat er in de tekst:

Het principe is simpel: wie meer zoekt, krijgt meer punten. Elke maand waarin woningzoekenden vier of meer keer reageren op woningadvertenties, ontvangen ze één zoekpunt. Het systeem stimuleert actief zoeken, omdat je geen punten verdient als je niet reageert of woningen afwijst.

Daar lijkt dus wel aan gedacht te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Tremulant schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:03:
@Z___Z Dit staat er in de tekst:

Het principe is simpel: wie meer zoekt, krijgt meer punten. Elke maand waarin woningzoekenden vier of meer keer reageren op woningadvertenties, ontvangen ze één zoekpunt. Het systeem stimuleert actief zoeken, omdat je geen punten verdient als je niet reageert of woningen afwijst.

Daar lijkt dus wel aan gedacht te zijn.
Lijkt me frustrerend, elke keer te moeten reageren terwijl je weet dat je geen kans maakt.

Het enige wat je hiermee bereikt is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gestructureerde en minder gestructureerde mensen, alsof die laatste categorie geen recht hebben op een sociale huurwoning.

Het probleem is hetzelfde: er zijn nog steeds veel te weinig huurwoningen en dat wordt hier niet mee opgelost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:35:
[...]

Lijkt me frustrerend, elke keer te moeten reageren terwijl je weet dat je geen kans maakt.

Het enige wat je hiermee bereikt is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gestructureerde en minder gestructureerde mensen, alsof die laatste categorie geen recht hebben op een sociale huurwoning.

Het probleem is hetzelfde: er zijn nog steeds veel te weinig huurwoningen en dat wordt hier niet mee opgelost.
Als je niet reageert, hoe urgent ben je dan op zoek naar een woning? Lijkt me dus logisch dat de mensen die wel direct een woning willen omhoog gaan in de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:16
Z___Z schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:12:
[...]

Als je niet reageert, hoe urgent ben je dan op zoek naar een woning? Lijkt me dus logisch dat de mensen die wel direct een woning willen omhoog gaan in de lijst.
Ik kan je vertellen dat er ook digibeten, anderstaligen, ouderen, ex-gedetineerden en andere type mensen zijn die een woning nodig hebben, welke dus niet dagelijks op hun website te vinden zijn. Hebben die dan minder recht op onderdak?
Dit soort mechanismen is vooral om mensen het gevoel te geven dat ze (meer) invloed hebben. Zoals al genoemd doet het niks aan het huizentekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Lijkt me ook enorm frustrerend om jarenlang tegen beter weten in zinloos te reageren terwijl je nog lang niet aan de beurt bent. Dan krijg je overal ook 500 reacties op van mensen die alleen maar punten aan het sprokkelen zijn en de woning helemaal niet willen.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 22-12-2024 20:01 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
geekeep schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:37:
[...]

Ik kan je vertellen dat er ook digibeten, anderstaligen, ouderen, ex-gedetineerden en andere type mensen zijn die een woning nodig hebben, welke dus niet dagelijks op hun website te vinden zijn. Hebben die dan minder recht op onderdak?
Dit soort mechanismen is vooral om mensen het gevoel te geven dat ze (meer) invloed hebben. Zoals al genoemd doet het niks aan het huizentekort.
Ook die mensen moeten reageren op een woning als ze er een willen. Het idee is juist dat het niet zinloos is, maar de urgentie inzichtelijker maakt. Je moet dan ook je punten weer verliezen als je 1 of hooguit 2x een woning hebt geweigerd. In dat geval mag je IMHO ook je hele wachttijd kwijt raken. Dat is namelijk verspilling van tijd/geld van de WoCo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Z___Z schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:12:
[...]

Als het iets nodig hebt, dan ben je te laat en moet je meer dan 10 jaar wachten. Je zal structureel elke keer moeten reageren om in aanmerking te komen en niet iedereen is daar even goed in. Soms is iets onbenulligs als een wachtwoord al een grote drempel, soms vergeetachtigheid (dezelfden die altijd een verjaardag vergeten) of dementie of een andere (psychische) aandoening, of een houding van het gaat toch nooit lukken.

Waarom moet zoiets een reden zijn om nog langer of eeuwig te wachten op een huurwoning? Ik vind het discriminerend naar mensen die slecht kunnen organiseren, plannen, analfabeet of digibeet zijn of op een andere manier (tijdelijk) in de put zitten.

Denk trouwens om je woorden: voor urgente gevallen zijn andere regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

dikkiedik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:50:
[...]

Overdrijven is ook een vak.

In Amsterdam misschien. Maar voor 5 ton kun je echt nog prima een eengezinswoning kopen in het overgrote deel van de Randstad.

https://www.funda.nl/deta...lssohnstraat-29/43677548/

https://www.funda.nl/deta...ermeesterweg-30/89177268/

https://www.funda.nl/deta...is-tiamahout-28/43785481/

https://www.funda.nl/deta...rugsmastraat-45/43693010/

Overigens vind ik de bedragen belachelijk hoog ;)
[...]

Ja maar het gaat niet alleen om kunnen. Je moet het ook willen. Alles wordt constant duurder hè. 500k tegen 3% doet 2100 bruto. Ben blij dat ik die molensteen niet om mijn nek heb hangen de komende 30 jaar…

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
aljooge schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:19:
Waarom moet zoiets een reden zijn om nog langer of eeuwig te wachten op een huurwoning? Ik vind het discriminerend naar mensen die slecht kunnen organiseren, plannen, analfabeet of digibeet zijn of op een andere manier (tijdelijk) in de put zitten.
Je mag best beloond worden voor initiatief, contacten en inzet. Wie achterover zit krijgt sowieso het lid op de neus.

Paar jaar geleden ingeschreven voor een nieuwbouwwoning, gevraagd of er manieren waren om bovenaan de lijst te komen maar dat zou 'niet kunnen'. Nog steeds spijt dat ik niet 20k extra heb geboden, huis doet nu 150k meer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
FreakNL schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:31:
[...]

In Amsterdam misschien. Maar voor 5 ton kun je echt nog prima een eengezinswoning kopen in het overgrote deel van de Randstad.

[...]

Ja maar het gaat niet alleen om kunnen. Je moet het ook willen. Alles wordt constant duurder hè. 500k tegen 3% doet 2100 bruto. Ben blij dat ik die molensteen niet om mijn nek heb hangen de komende 30 jaar…
En na hypotheekrenteaftrek is dat? Als je dan met 2 bent en iets van 5k netto krijgt heb je het over ~33% van je inkomen. En tja, molensteen, we hebben weinig keuze he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
500k tegen 3% doet 2100 bruto. Ben blij dat ik die molensteen niet om mijn nek heb hangen de komende 30 jaar…
500k zit je boven NHG, goede kans dat je meer richting de 4% moet denken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Alles wordt constant duurder hè. 500k tegen 3% doet 2100 bruto. Ben blij dat ik die molensteen niet om mijn nek heb hangen de komende 30 jaar…
Over een paar jaar lach je erom, dan betaald een ander 3k+ huur en jij nog steeds 2100 per maand. En het huis is straks van jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
assje schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:21:
500k zit je boven NHG, goede kans dat je meer richting de 4% moet denken.
Dan nog, het effect van inflatiecorrectie op inflatiecorrectie is bizar.

Begon 25 jaar geleden ooit met 800 euro hypotheek, na aflossing en met lagere rente is daar 300 euro per maand van over. Mijn kinderalimentatie ging in een paar jaar door het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:19:
[...]

Als het iets nodig hebt, dan ben je te laat en moet je meer dan 10 jaar wachten. Je zal structureel elke keer moeten reageren om in aanmerking te komen en niet iedereen is daar even goed in. Soms is iets onbenulligs als een wachtwoord al een grote drempel, soms vergeetachtigheid (dezelfden die altijd een verjaardag vergeten) of dementie of een andere (psychische) aandoening, of een houding van het gaat toch nooit lukken.

Denk trouwens om je woorden: voor urgente gevallen zijn andere regels.
Het idee is dus juist je niet meer eindeloos op een lijst hoeft te staan samen met duizenden anderen die ook allemaal op een lijst staan die pas over 5-10 jaar een woning willen. Het lijkt me enorm frustrerend dat je een jaar lang op elke geschikte woning reageert en dan wordt toegewezen aan iemand die “toevallig” 10 jaar geleden heeft ingeschreven. Veel reageren toont objectief urgentie aan., terwijl de huidige urgentie gevallen veelal subjectief worden beoordeeld en bij elke WoCo afwijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Z___Z schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:53:
Veel reageren toont objectief urgentie aan., terwijl de huidige urgentie gevallen veelal subjectief worden beoordeeld en bij elke WoCo afwijkt.
Zoals hier eerder benoemd: schrijf je sowieso in op je 18e, mocht je 30 jaar laten ooit scheiden dan sta je vooraan...

Dat blokkeren lijkt me wel zo eerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
[...]

[...]

volgens mij onderstrepen deze funda voorbeelden juist mijn stelling. Dit zijn veelal woningen van +-100m² in niet al te beste staat. Tel daarbij op dat er nog flink overboden moet gaan worden om deze woning te bemachtigen. Dan ga je bij sommige van deze woningen al naar 550-600k na bod.

Gezien het laat starten van 'starters' tegenwoordig, zijn dit volgens mij voor veel mensen gewoon starterswoningen. Je gaat op je 27e echt geen studio meer kopen samen met je partner.

Maar wat al gezegd werd, 52k bruto p.p. dan is dat mogelijk. 2100 bruto per maand is een hoop geld ja, maar tijden zijn wel veranderd. Ik duizel ook inmiddels van startsalarissen voor de meeste functies... Zelfs met twee keer het minimumloon kun je die hypotheeklasten nog best redelijk ophoesten. Je kunt het alleen niet meer lenen op dat inkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
dikkiedik schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:11:
[...]

volgens mij onderstrepen deze funda voorbeelden juist mijn stelling. Dit zijn veelal woningen van +-100m² in niet al te beste staat. Tel daarbij op dat er nog flink overboden moet gaan worden om deze woning te bemachtigen. Dan ga je bij sommige van deze woningen al naar 550-600k na bod.

Gezien het laat starten van 'starters' tegenwoordig, zijn dit volgens mij voor veel mensen gewoon starterswoningen. Je gaat op je 27e echt geen studio meer kopen samen met je partner.

Maar wat al gezegd werd, 52k bruto p.p. dan is dat mogelijk. 2100 bruto per maand is een hoop geld ja, maar tijden zijn wel veranderd. Ik duizel ook inmiddels van startsalarissen voor de meeste functies... Zelfs met twee keer het minimumloon kun je die hypotheeklasten nog best redelijk ophoesten. Je kunt het alleen niet meer lenen op dat inkomen...
Ik heb geen idee wat gebruikelijk is om te (over-)bieden op deze locaties. Wat op Funda en Betrap de makelaar wel duidelijk wordt is dat van "flink overbieden" bij deze woningen geen sprake zal zijn. Ze staan acht weken of langer te koop, en bij drie van de vier woningen is de vraagprijs verlaagd. Hier gaat dus niemand 550 tot 600k voor bieden.

Hier zie je dat de praktijk van de woningmarkt nog wel eens anders is dan in de hype die ervan wordt gemaakt. Wellicht dat mede door die hype de oorspronkelijke vraagprijs hier te hoog is gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:26:
[...]

Over een paar jaar lach je erom, dan betaald een ander 3k+ huur en jij nog steeds 2100 per maand. En het huis is straks van jou...
Of er is over 2 jaar een economische crisis, de werkloosheid gaat naar 10%, niemand die nog geen hypotheek heeft kan een nieuwe krijgen en je relatie klapt terwijl de huizenprijzen 10% zijn gezakt. (Welkom in 2009). Nee we wachten wel tot de markt herstelt, weer 10% eraf (2010). We vechten elkaar nu echt de tent eruit, ok voor 20% lager op Funda, 0 animo, komt een bod 30% lager, doe toch maar verkopen (2011) 😭

Maar goed zolang je blijft zitten is er natuurlijk niks aan de hand en met NHG ben je met een scheiding zo van die molensteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
Z___Z schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:50:
[...]

Of er is over 2 jaar een economische crisis, de werkloosheid gaat naar 10%, niemand die nog geen hypotheek heeft kan een nieuwe krijgen en je relatie klapt terwijl de huizenprijzen 10% zijn gezakt. (Welkom in 2009). Nee we wachten wel tot de markt herstelt, weer 10% eraf (2010). We vechten elkaar nu echt de tent eruit, ok voor 20% lager op Funda, 0 animo, komt een bod 30% lager, doe toch maar verkopen (2011) 😭

Maar goed zolang je blijft zitten is er natuurlijk niks aan de hand en met NHG ben je met een scheiding zo van die molensteen af.
We gaan al richting de 20 jaar geleden, telkens ergens op `wachten` heeft 0 zin. Nu instappen of later moeilijker instappen. Komt er wel een klap? (nope v.w.b.t. huizen want schaars) blijf even 6 maanden zitten en het is herstelt. Dit in een ongekende huizencrisis, hoe eerder je instap hoe meer geld je bespaart, zelfs bij een "crisis".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dikkiedik
YouTube: Woningprijzen stijgen onverwachts hard: ‘Prijsdaling zal voorlopig n...

doorstromers hebben gemiddeld 750k te besteden. Een groot deel van de transacties zijn jongere starters die het nog altijd wel kunnen betalen. 10% van de transacties zijn ex particuliere verhuur. Mensen overerven steeds meer geld.

Die 2100 euro p/m lijkt me een prima deal.

De woningmarkt blijft overigens ook achter op de inflatie. Sinds de top van 2021 staan we nu 8% hoger. Maar dat is nog 5 procentpunt lager dan de inflatie. Geeft nog wel wat ruimte om omhoog te gaan icm lagere hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dikkiedik schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:11:
[...]

Die woningen wordt niet op overboden..

En wat is er mis met de staat van die 1e woning in Capelle? Dat valt echt wel mee...

Wat niet meevalt is de prijs
dikkiedik schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:36:
YouTube: Woningprijzen stijgen onverwachts hard: ‘Prijsdaling zal voorlopig n...

doorstromers hebben gemiddeld 750k te besteden. Een groot deel van de transacties zijn jongere starters die het nog altijd wel kunnen betalen. 10% van de transacties zijn ex particuliere verhuur. Mensen overerven steeds meer geld.

De woningmarkt blijft overigens ook achter op de inflatie. Sinds de top van 2021 staan we nu 8% hoger. Maar dat is nog 5 procentpunt lager dan de inflatie. Geeft nog wel wat ruimte om omhoog te gaan icm lagere hypotheekrente.
2100/maand voor een tussenwoning? Het is maar wat je een goeie deal vind...

Ik zit overigens in een vergelijkbare woning in vergelijkbare regio (mijn huis is blijkbaar ook 5 ton waard :? ) met een vergeljikbare rente (helaas niet kunnen profiteren van de lage rente in 2021/2022) en ik betaal 800/bruto.. In welke wereld is dit normaal en in welke wereld volgt dit de inflatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9HCulFs27EmZesLUkDVUwL69nI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vyo2uVWky9n5CCjo1nJd8H4F.jpg?f=user_large

We moeten niet net gaan doen of dit normaal is.Het is gewoon ziekelijk. Degenen die aan boord zijn, daar is het nog enigzins voor te behappen.. Maar ook alleen als je jezelf verder in de schulden wilt steken. Ik zou graag naar een 2-onder-1 kap gaan hier in de wijk, die kosten in 2014 400.000.. Dat kon ik toen niet betalen, maar zou nu prima gaan met een overwaarde van zeg 150.000 en wat spaargeld (zeg 100k).. Ik heb echter een overwaarde van 350.000 maar die 2-onder-1 kap is ook naar 800.000 gegaan... En ik heb niet 400k aan spaargeld liggen... en ik weiger om nog een hyptoheek van 350k af te sluiten op mijn 45e...

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dikkiedik schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:36:

Ik denk dat je die 2100 maandlasten ook in perspectief moet zien. Voor veel samenwonende tweakers met hogere opleiding is het waarschijnlijk goed te betalen, maar er is - buiten onze bubbel - ook een hele grote groep waarbij die lasten wel fors zijn.

Al moet ik zeggen dat ik af en toe ook raar op kijk, in mijn omgeving een stel van 21/23 jaar met hbo opleiding kopen een woning voor 500k met label F waar nog zeker 100-150k aan verbouwd moet worden. Dergelijke bedragen waren in de tijd dat ik mijn eerste woning kocht (2011) echt ondenkbaar , zelfs met 2x een jubbelton. Als starter op de arbeidsmarkt was 200-350k (met 2 personen) echt wel de max , meer kregen we niet los van de bank .
Er is blijkbaar in bepaalde groepen nog ontzettend veel geld beschikbaar.
Ik heb geen idee hoe zij dat verder financieren en eigenlijk interesseert mij dat ook niet, waar het mij om gaat is de enorme hoeveelheid vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat je die 2100 maandlasten ook in perspectief moet zien. Voor veel samenwonende tweakers met hogere opleiding is het waarschijnlijk goed te betalen, maar er is - buiten onze bubbel - ook een hele grote groep waarbij die lasten wel fors zijn.

Al moet ik zeggen dat ik af en toe ook raar op kijk, in mijn omgeving een stel van 21/23 jaar met hbo opleiding kopen een woning voor 500k met label F waar nog zeker 100-150k aan verbouwd moet worden. Dergelijke bedragen waren in de tijd dat ik mijn eerste woning kocht (2011) echt ondenkbaar , zelfs met 2x een jubbelton.
Er is blijkbaar in bepaalde groepen nog ontzettend veel geld beschikbaar.
Ik heb geen idee hoe zij dat verder financieren en eigenlijk interesseert mij dat ook niet, waar het mij om gaat is de enorme hoeveelheid vermogen.
qua maandlasten:
Dat is 15k verschil per jaar. Dat is precies wat wij nu per jaar "overhouden" zo'n beetje.. Dus ik vind dat helemaal niet te "overzien".. Ik vind dat veel te veel voor een simpel rijtjeshuis

qua jongen stellen met geld:
Ik denk dat het een mix van is. Er is oook veel oud geld. Maar ook grote kans dat bij veel van die stellen het water gewoon aan de lippen staat. Maarja, Keeping up with the Joneses..

Geld sparen zal er nauwelijks inzitten, laat staan dat ze na kunnen denken over beleggen of lijfrente.
hoevenpe schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:26:
[...]

Ik vind 2100 per maand nu veel maar over 10 jaar ook.. Ik hoop over 10 jaar mijn hypotheek zo'n beetje naar nul gebracht te hebben. Dat was me niet gelukt met een hypotheek van een half miljoen

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Santee schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:48:
[...]

En na hypotheekrenteaftrek is dat? Als je dan met 2 bent en iets van 5k netto krijgt heb je het over ~33% van je inkomen. En tja, molensteen, we hebben weinig keuze he?
Dat reken ik niet mee. Als je slim bent stop je het geld wat je terugkrijgt van de belasting (if any) sowieso in een EFT of lijfrentepot (want de pensioenen zullen niet je-van-het zijn over 20-30-40 jaar).

Bovendien moet je rekening houden met afschaf HRA, at any time.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2024 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FreakNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:46:

We moeten niet net gaan doen of dit normaal is.Het is gewoon ziekelijk. Degenen die aan boord zijn, daar is het nog enigzins voor te behappen.. Maar ook alleen als je jezelf verder in de schulden wilt steken. Ik zou graag naar een 2-onder-1 kap gaan hier in de wijk, die kosten in 2014 400.000.. Dat kon ik toen niet betalen, maar zou nu prima gaan met een overwaarde van zeg 150.000 en wat spaargeld (zeg 100k).. Ik heb echter een overwaarde van 350.000 maar die 2-onder-1 kap is ook naar 800.000 gegaan... En ik heb niet 400k aan spaargeld liggen... en ik weiger om nog een hyptoheek van 350k af te sluiten op mijn 45e...
100% dit.

Ik, en een zwikje anderen in mijn kennissen- en werkkring zijn van die niet-doorstromende doorstromers, precies vanwege de redenen die je aangeeft.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
jellybrah schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:16:
[...]

We gaan al richting de 20 jaar geleden, telkens ergens op `wachten` heeft 0 zin. Nu instappen of later moeilijker instappen. Komt er wel een klap? (nope v.w.b.t. huizen want schaars) blijf even 6 maanden zitten en het is herstelt. Dit in een ongekende huizencrisis, hoe eerder je instap hoe meer geld je bespaart, zelfs bij een "crisis".
Ik zeg ook niet dat je niet moet kopen. Ik wil alleen zeggen dat die groei van afgelopen 10 jaar (2014-2024) niet gegarandeerd is de volgende 10 jaar. De historie leert dat de economie cyclisch is, maar goed euforie laat crisissen snel vergeten. In 2008-2013 was er ook een tekort aan woningen.

Wees verstandig voor je een studio van 400k koopt in het centrum van Utrecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
Z___Z schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:12:
[...]

Ik zeg ook niet dat je niet moet kopen. Ik wil alleen zeggen dat die groei van afgelopen 10 jaar (2014-2024) niet gegarandeerd is de volgende 10 jaar. De historie leert dat de economie cyclisch is, maar goed euforie laat crisissen snel vergeten. In 2008-2013 was er ook een tekort aan woningen.

Wees verstandig voor je een studio van 400k koopt in het centrum van Utrecht :)
Een studio voor 400K... tsja dat is inderdaad andere koek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Die woningen wordt niet op overboden..

En wat is er mis met de staat van die 1e woning in Capelle? Dat valt echt wel mee...

Wat niet meevalt is de prijs

[...]

2100/maand voor een tussenwoning? Het is maar wat je een goeie deal vind...

Ik zit overigens in een vergelijkbare woning in vergelijkbare regio (mijn huis is blijkbaar ook 5 ton waard :? ) met een vergeljikbare rente (helaas niet kunnen profiteren van de lage rente in 2021/2022) en ik betaal 800/bruto.. In welke wereld is dit normaal en in welke wereld volgt dit de inflatie?

[Afbeelding]

Vergelijken met (net na) het dieptepunt van de vorige crisis is misschien ook niet eerlijk. Je kan ook stellen dat huizen destijds ondergewaardeerd waren. Ze waren sinds 2008 aan het dalen terwijl de salarissen (langzam) groeiden. Dus de betaalbaarheid ging enorm omhoog voor degene die het geluk hadden in die periode een vast contract te bemachtigen.

Als je vanuit een woning met 150k overwaarde komt zou ik me niet zoveel zorgen maken om die hypotheek van 350k op je 45e. Je kan altijd over 20 jaar nog kleiner gaan wonen. Volgens de hypotheker zijn dit de maandlasten:
Indicatie bruto maandlasten o.b.v. gewenste hypotheek
€ 1.533
Indicatie netto maandlasten o.b.v. gewenste hypotheek
€ 1.228

Ik denk dat menig starter hiervoor tekent :). Zeker als je vergelijkt met vrije sector huur.

[ Voor 10% gewijzigd door Z___Z op 23-12-2024 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dikkiedik
[...]
Ja waarschijnlijk wel, maar dat mag hopelijk geen verrassing zijn?

Ben jij ook niet verbaasd wat je nieuwe Gen Z collega's als start salaris krijgen bijvoorbeeld?

800 eu p/m is helemaal prima natuurlijk, maar voor een starter die zijn eerste 500k huis gaat kopen is dat natuurlijk een totaal irrelevant getal. Die gaat zonder al te veel eigen geld gewoon minimaal het dubbele betalen. En dan moet je niet doen alsof ze gek zijn. Ze hebben namelijk geen andere keus. Net als dat jij toen je je hypotheek uitnam niet heel veel keus had. Er rolt gewoon een maandbedrag uit en dat is de verplichting die je aan gaat. De rest van je leven ga je daarna er omheen bouwen. Met de gigantisch gestegen inkomens en krapte op de arbeidsmarkt zijn ook die hogere maandbedragen voor een heel groot deel van NL behapbaar.

Zelf betaal ik 1700 p/m bruto. Wel voor een wat grotere woning, maar het zegt niets over je financiële stabiliteit of prioriteiten. Sterker nog, door mijn wat hogere hypotheek heb ik in korte tijd een gigantische overwaarde opgebouwd wat ik nooit had kunnen doen in een goedkopere woning.

En eerlijk? Ik vind die 1700 p/m best wel weinig. Maar dat is wellicht een generatie kloof. Een absoluut bedrag zegt écht heel weinig. Als ik en mijn partner allebei deeltijd vakkenvullen bij de albert Hein kunnen we het nog betalen _/-\o_ Alleen niet meer lenen...

[ Voor 3% gewijzigd door dikkiedik op 23-12-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dikkiedik schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:26:
[...]

Ben jij ook niet verbaasd wat je nieuwe Gen Z collega's als start salaris krijgen bijvoorbeeld?

800 eu p/m is helemaal prima natuurlijk, maar voor een starter die zijn eerste 500k huis gaat kopen is dat natuurlijk een totaal irrelevant getal. Die gaat zonder al te veel eigen geld gewoon minimaal het dubbele betalen. En dan moet je niet doen alsof ze gek zijn. Ze hebben namelijk geen andere keus. Net als dat jij toen je je hypotheek uitnam niet heel veel keus had. Er rolt gewoon een maandbedrag uit en dat is de verplichting die je aan gaat. De rest van je leven ga je daarna er omheen bouwen. Met de gigantisch gestegen inkomens en krapte op de arbeidsmarkt zijn ook die hogere maandbedragen voor een heel groot deel van NL behapbaar.

Zelf betaal ik 1700 p/m bruto. Wel voor een wat grotere woning, maar het zegt niets over je financiële stabiliteit of prioriteiten. Sterker nog, door mijn wat hogere hypotheek heb ik in korte tijd een gigantische overwaarde opgebouwd wat ik nooit had kunnen doen in een goedkopere woning.

En eerlijk? Ik vind die 1700 p/m best wel weinig. Maar dat is wellicht een generatie kloof. Een absoluut bedrag zegt écht heel weinig. Als ik en mijn partner allebei deeltijd vakkenvullen bij de albert Hein kunnen we het nog betalen _/-\o_ Alleen niet meer lenen...
Zo kan je alles wel kapot rationaliseren...

Ik weet niet wat die nieuwe collega aan start-salaris krijgt maar het zal vast meer zijn dan de 1800 bruto die ik bij Sogeti kreeg in 2007... :+

Dat gezegd hebbende, toen ik dit huis kocht betaalde ik ook 800 (laten we HRA ff vergeten) en had ik een salaris van 2200 netto (maar wel een leaseauto, dus laten we zeggen 2400 netto). Dat is dan precies 1/3e... Ik geloof niet dat die starter van nu een salaris heeft van 6k netto...

Het is allemaal bierviltje maar je kan echt niet alles toeschrijven aan inflatie en hogere lonen. Daarvoor zijn de huizenprijsstijgingen echt te exorbitant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dikkiedik schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:26:
[...]

Precies dat... Mijn eerste woning had ook een hypotheek van 800 euro (zou nu 600 zijn met lage rente) , die woning is in 10 jaar tijd verdubbeld in waarde. Maar omdat we in 2017 een veel duurdere woning hebben gekocht kunnen we van de huidige overwaarde 3x dat appartement terugkopen.
En de hypotheek lasten zijn - nadat het energielabel is aangepast naar A+++ bruto 1400 euro...

Voor de doorstromers van nu geldt met hoge mate van waarschijnlijkheid exact hetzelfde, die zijn over 10-15 jaar ook spekkopers. En als het over 10 jaar crisis is dan kun je makkelijk een daling van 30-40% opvangen als je netjes maandelijks aflost.

Al was bij ons vermogen of steeds meer willen nooit de drijfveer, eea is zo gelopen omdat het gezin is gegroeid naar 5 personen en thuiswerken de norm werd waarbij een goede thuiswerkplek waar ik ongestoord kan werken essentieel is.
Als we geen kinderen hadden cq noodzaak voor een grote woning hadden we nu veel kleiner gewoond.

Om het even in perspectief te plaatsen, we hebben de afgelopen 8 jaar 1500 netto per maand aan kinderopvang betaald, omdat dat nu wegvalt wonen we gevoelsmatig dus 'gratis' :+.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Z___Z schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:21:
[...]

Vergelijken met (net na) het dieptepunt van de vorige crisis is misschien ook niet eerlijk. Je kan ook stellen dat huizen destijds ondergewaardeerd waren. Ze waren sinds 2008 aan het dalen terwijl de salarissen (langzam) groeiden. Dus de betaalbaarheid ging enorm omhoog voor degene die het geluk hadden in die periode een vast contract te bemachtigen.

Als je vanuit een woning met 150k overwaarde komt zou ik me niet zoveel zorgen maken om die hypotheek van 350k op je 45e. Je kan altijd over 20 jaar nog kleiner gaan wonen. Volgens de hypotheker zijn dit de maandlasten:
Indicatie bruto maandlasten o.b.v. gewenste hypotheek
€ 1.533
Indicatie netto maandlasten o.b.v. gewenste hypotheek
€ 1.228

Ik denk dat menig starter hiervoor tekent :). Zeker als je vergelijkt met vrije sector huur.
Ik wou dat ik een overwaarde had van 150k. Dan zou de markt zich tenminste normaal ontwikkeld hebben. Ik heb echter een overwaarde van 350k (als het niet meer is) maar daar kan ik niks mee want een upgrade in de wijk is 800k. Leg ik er nog 100k eigen geld bij moet ik dus een hypotheek van 350k aangaan. Daar heb ik gewoon geen zin meer in op mijn 45e. Ik wil rond mijn 55e ergens hypotheekvrij zijn (NAAST lijfrente, (pensioen)beleggingen en crypto).

Wel met je eens dat ik vergelijk met DIRECT na de crisis, dat is niet helemaal eerlijk.. Maar had ik in 2014 niet 180k maar 280k betaald voor dit huis was het verschil alsnog exorbitant geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:40:
[...]

Precies dat... Mijn eerste woning had ook een hypotheek van 800 euro (zou nu 600 zijn met lage rente) , die woning is in 10 jaar tijd verdubbeld in waarde. Maar omdat we in 2017 een veel duurdere woning hebben gekocht kunnen we van de huidige overwaarde 3x dat appartement terugkopen.
En de hypotheek lasten zijn - nadat het energielabel is aangepast naar A+++ bruto 1400 euro...

Voor de doorstromers van nu geldt met hoge mate van waarschijnlijkheid exact hetzelfde, die zijn over 10-15 jaar ook spekkopers. En als het over 10 jaar crisis is dan kun je makkelijk een daling van 30-40% opvangen als je netjes maandelijks aflost.

Al was bij ons vermogen of steeds meer willen nooit de drijfveer, eea is zo gelopen omdat het gezin is gegroeid naar 5 personen en thuiswerken de norm werd waarbij een goede thuiswerkplek waar ik ongestoord kan werken essentieel is.
Als we geen kinderen hadden cq noodzaak voor een grote woning hadden we nu veel kleiner gewoond.

Om het even in perspectief te plaatsen, we hebben de afgelopen 8 jaar 1500 netto per maand aan kinderopvang betaald, omdat dat nu wegvalt wonen we gevoelsmatig dus 'gratis' :+.
Hoewel ik ook denk dat over 10 jaar huizen duurder zullen zijn dan vandaag, denk ik niet dat het in dezelfde proporties zal zijn als de afgelopen 10 jaar. Ten eerste we starten niet vanuit een crisis, dus de prijs herstel zal aankomende 10 jaar niet bestaan. Daarnaast zoals @FreakNL ook al aangeeft. De huidige prijs is voor starters met een hoog inkomen (2x50k) al 1/3 van het netto salaris. Als de huizenprijzen met 100% stijgen zoals afgelopen 10 jaar en de lonen met 20% en de rente blijft gelijk, dan zitten we op 2x60k inkomen een een huizenprijs van 1M, wat een maandlast oplevert (mocht je dit kunnen lenen) van meer dan 4000. Zit je op meer dan 50% van je gezamelijk inkomen aan hypotheeklasten.

Dus tenzij we weer een corona inflatie krijgen of een ander hyperinflatie gebeurtenis denk ik dat de gemiddelde huizenprijs eerder tussen 600-700k zal zijn over 10 jaar.
Pagina: 1 ... 26 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg