Je kunt de kosten van een verhuurder die geen hypotheek hoeft te nemen (en winst maakt op de waardestijging van de woning) niet vergelijken met iemand die een hypotheek neemt en een deel aflossing betaalt per maand. Met die 1500€ draait de verhuurder een prima winst.Laapo schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:25:
[...]
Mij overigens ook wel opgevallen dat je in Amsterdam bij de grote verhuurders soms voor 1500 een appartement kunt huren dat in de woz 500k+ doet. De koper tegen 4% met volle servicekosten etc is dan bruto wel meer kwijt. Maar nogmaals, bij aanvang.
Het profijt zit hem vooral erin dat je de optie hèbt om het volgende huis te kopen. Iemand die niet heeft gekocht of niet heeft kunnen kopen vorig jaar, maar wel hetzelfde loon en dezelfde loonstijging heeft gehad als jij, kan niet in dezelfde prijsklasse kopen. Uiteindelijk kun je dus nu een betere (duurdere) woning kopen dan als je die nieuwbouwwoning niet had gekocht vorig jaar.BertVK schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:13:
[...]
Misschien kun je het me uitleggen, maar ik begrijp deze opmerkingen nooit zo goed. Wij trokken ook ruim een jaar geleden in onze nieuwbouwwoning. Als ik Funda mag geloven is de woning in een jaar tijd zelfs meer dan een ton in waarde gestegen, maar het is niet alsof ik dat geld kan pinnen en er van op vakantie kan of het kan herinvesteren. Als het goed is gaan we oud worden in deze woning. En al zouden we het verkopen, het volgende huis dat we kopen is ook in waarde gestegen.
Je profiteert hier alleen maar van - lijkt me - als je weet dat je over een paar jaar je woning weer gaat verkopen en je weet dat je naar een regio gaat waar de prijzen minder hard stijgen. En dan moet je nog hopen dat dat laatste zo blijft en de markt in de tussentijd niet helemaal in elkaar dondert.
Of mis ik iets?
De extreme stijging in de huizenprijzen kent hierom in vergelijking met een normalere stijging dan ook niet echt veel winnaars (behalve banken en mensen die op de oude dag verkopen en gaan huren). Het kent vooral verliezers: de huizenmarktstarters die steeds minder huis kunnen kopen voor hun inkomen.
En daarnaast wat F.Baarda zegt, het ingelegde spaargeld heeft meer gerendeerd dan als het op de bank stond, vooral als het gebruikt is om boven de maximale leenruimte te kopen.
[ Voor 12% gewijzigd door lemonhead op 25-11-2024 18:37 ]
Denk het niet, heb voor de grap even berekend via berekenhet.nl, bij een koopprijs van 500k en zeg €2500 kosten per jaar is het netto aanvangsrendement een schamele 2.8%.lemonhead schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:13:
[...]
Je kunt de kosten van een verhuurder die geen hypotheek hoeft te nemen (en winst maakt op de waardestijging van de woning) niet vergelijken met iemand die een hypotheek neemt en een deel aflossing betaalt per maand. Met die 1500€ draait de verhuurder een prima winst.
Echt volledig mee oneens. Je wil je kind neem ik aan in een beschermde omgeving opvoeden. De Rusten in Den Haag zou ik zeker mijn kind niet willen opvoeden. Overigens kan ik een ieder aanraden om de (rand)stad te verlaten: meer waar voor je geld (echt heel veel meer), meer sociale cohesie, meer veiligheid, een gezondere leefomgeving etc. Ben zelf werkzaam in Den Haag en buiten de spits rij ik mooi op mijn dooie gemak naar Zeeland waar ik een vrijstaande woning met uitzicht op de polder heb. A++++, energieneutraal en waar de deur niet op slot hoeft. Veel voorzieningen op loopafstand, andere voorzieningen binnen 10 minuten met de auto.Laapo schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:32:
[...]
Zonder gezin of kinderwens op korte termijn zou ik zelfs zover willen gaan om te stellen juist vooral in dat soort goedkopere wijken te gaan zitten.
Vaak gratis de auto kwijt en verder zit alle werkgelegenheid etc gewoon in de buurt.
Puur geluk is feitelijk onjuist. Er zijn ook tijden dat de woningprijzen dalen. Als aandelen stijgen is dat toch ook niet perse puur geluk? Het is een feitelijke investering.de Peer schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:30:
[...]
Overwaarde (door waardestijging) is ook gratis geld. Daar heeft aflossing en hypotheekrente niets mee te maken toch?
Renovatie en onderhoud ook maar beperkt, aangezien het vooral om de locatie gaat, en het moment van aankopen.
Het is puur geluk.
Dat benadrukt toch juist alleen maar dat het puur geluk is, en geen prestatie?Adrenaline0182 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:37:
[...]
Puur geluk is feitelijk onjuist. Er zijn ook tijden dat de woningprijzen dalen.
Aandelen is wel iets anders omdat je dat beter kunt timen. De woningmarkt op en afgaan is zwaar onderhevig aan je levensfase. Je kunt er maar beperkt mee schuiven
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 25-11-2024 19:43 ]
Waarom zeg je dan dat je het oneens bent met Laapo? Die zegt toch precies dat, dat je zonder gezin of kinderwens daar prima kunt wonen. Wat impliciet betekent dat je met gezin of kinderwens daar beter niet kunt gaan wonen.Adrenaline0182 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:32:
[...]
Echt volledig mee oneens. Je wil je kind neem ik aan in een beschermde omgeving opvoeden. De Rusten in Den Haag zou ik zeker mijn kind niet willen opvoeden.
Dat is cashflow. Dat is heel wat anders dan het rendement.deejeebv schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:27:
[...]
Denk het niet, heb voor de grap even berekend via berekenhet.nl, bij een koopprijs van 500k en zeg €2500 kosten per jaar is het netto aanvangsrendement een schamele 2.8%.
Maar dat is wel waar het beleggers om gaat. Waardestijging is leuk, maar niet gegarandeerd.Rubbergrover1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:54:
[...]
Dat is cashflow. Dat is heel wat anders dan het rendement.
Ah, daarom koopt ook niemand aandelen van bedrijven die nauwelijks dividend uitkeren.deejeebv schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:28:
[...]
Maar dat is wel waar het beleggers om gaat. Waardestijging is leuk, maar niet gegarandeerd.
Die zijn wat makkelijker liquide te maken dan een verhuurde woning.Rubbergrover1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:26:
[...]
Ah, daarom koopt ook niemand aandelen van bedrijven die nauwelijks dividend uitkeren.
La ma
[ Voor 99% gewijzigd door Laapo op 25-11-2024 21:40 . Reden: La ma ]
Hele magnificent 7 betaalt bijna geen dividend. Wasr heb jij het over? Bedoelde je dit sarcastisch?Rubbergrover1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:26:
[...]
Ah, daarom koopt ook niemand aandelen van bedrijven die nauwelijks dividend uitkeren.
Ja.aljooge schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:40:
[...]
Hele magnificent 7 betaalt bijna geen dividend. Wasr heb jij het over? Bedoelde je dit sarcastisch?
Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn...
Particulier wil liefst wonen in nieuwbouwwijk: veiligheid en parkeerruimte op wensenlijst
De gezellige oude buurt heeft voor veel Nederlanders afgedaan. Uit een onderzoek van Nationale Nederlanden blijkt dat 39% van de woningzoekenden en huiseigenaren liefst in een nieuwe moderne woonwijk woont. De ’karakteristieke oude buurt’ heeft de voorkeur van maar liefst 25% van de ondervraagden.
Ook qua type woning is een nieuwbouwhuis populairder dan bestaande bouw, blijkt uit het onderzoek dat de verzekeraar en geldverstrekker uitvoerde onder 1.690 Nederlanders die op zoek zijn naar een woning of in de afgelopen vijf jaar een huis hebben gekocht. Van hen wil 38% een nieuwbouwhuis, 32% liever een bestaand huis
Kopers die in de afgelopen vijf jaar een nieuwbouwwoning kochten en kopers die nu op zoek zijn naar een nieuwbouwwoning, hebben grotendeels dezelfde woonwensen: een veilige buurt (66%), een energiezuinige woning (62%), weinig onderhoud (62%), parkeergelegenheid (61%) en toekomstbestendigheid (58%) staan bovenaan hun lijst.
Ruim 82% van de nieuwbouwzoekers denkt niet dat hun ideale woning haalbaar is. Zij verwachten meer concessies te moeten doen op hun belangrijkste woonwensen, dan mensen die in de afgelopen vijf jaar een nieuwbouwwoning kochten. „Een zorgelijke ontwikkeling” vindt Sitske Mauritsz, directeur Hypotheken bij Nationale-Nederlanden: „Het is daarom belangrijk dat bij het ontwikkelen van nieuwbouwprojecten voldoende rekening wordt gehouden met de behoeften van kopers, zodat het aanbod van woningen zo goed mogelijk aansluit bij hun wensen.”
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je een woning tenminste 15 jaar bezit, ga je er altijd op vooruit. Kijk maar gewoon naar de ontwikkeling van de huizenprijzen de afgelopen 60 jaar. Soms zakt de prijs iets, maar op de lange termijn stijgt hij altijd. Is dus m.i. geen geluk, maar een hele betrouwbare investering.de Peer schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:42:
[...]
Dat benadrukt toch juist alleen maar dat het puur geluk is, en geen prestatie?
Aandelen is wel iets anders omdat je dat beter kunt timen. De woningmarkt op en afgaan is zwaar onderhevig aan je levensfase. Je kunt er maar beperkt mee schuiven
Ja klopt, op de lange termijn is het vrijwel gegarandeerd dikke winst. Op de kortere termijn kan het alle kanten op gaan en kan het dus maar zo zijn dat je genoodzaakt bent om te verkopen met verlies.Adrenaline0182 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:15:
[...]
Als je een woning tenminste 15 jaar bezit, ga je er altijd op vooruit. Kijk maar gewoon naar de ontwikkeling van de huizenprijzen de afgelopen 60 jaar. Soms zakt de prijs iets, maar op de lange termijn stijgt hij altijd. Is dus m.i. geen geluk, maar een hele betrouwbare investering.
Dat is wel een heel beperkt perspectief om 60 jaar ervaring te extrapoleren naar altijd. Wereldwijd genoeg voorbeelden van huizenprijzen die in een 15-jaars periode een negatief resultaat laten zien, zie bijvoorbeeld deze site met wat getallen voor verschillende landen over de laatste 5/10/10 jaars (ook gecorrigeerd voor inflatie).Adrenaline0182 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:15:
[...]
Als je een woning tenminste 15 jaar bezit, ga je er altijd op vooruit. Kijk maar gewoon naar de ontwikkeling van de huizenprijzen de afgelopen 60 jaar. Soms zakt de prijs iets, maar op de lange termijn stijgt hij altijd. Is dus m.i. geen geluk, maar een hele betrouwbare investering.
Nederland staat er tussen met +34% over 15 jaar, maar tegelijkertijd staat Spanje gewoon op -26% na 15 jaar! Griekenland -18% na 15 jaar. En ook in Finland sta je op -1% na 15 jaar, is niet alleen zuid europa.
Dan heb je nog niet eens de regionale verschillen benoemd. Ook binnen Nederland zijn er genoeg regio's waar die prijsstijging helemaal niet zo evident is.Hielko schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:55:
[...]
Dat is wel een heel beperkt perspectief om 60 jaar ervaring te extrapoleren naar altijd. Wereldwijd genoeg voorbeelden van huizenprijzen die in een 15-jaars periode een negatief resultaat laten zien, zie bijvoorbeeld deze site met wat getallen voor verschillende landen over de laatste 5/10/10 jaars (ook gecorrigeerd voor inflatie).
Nederland staat er tussen met +34% over 15 jaar, maar tegelijkertijd staat Spanje gewoon op -26% na 15 jaar! Griekenland -18% na 15 jaar. En ook in Finland sta je op -1% na 15 jaar, is niet alleen zuid europa.
En als je kijkt naar bv de periode na 1978, dan was een gemiddelde woning na een flinke dip 15 jaar later pas net weer op het zelfde niveau. Maar zonder rekening te houden met inflatie of loonstijging. Terwijl het modale inkomen in die tijd 60% gestegen was. In feite dus een flinke daling in de reële woningwaarde.
Zelfs als je hier vanuit gaat, dan zou je het moeten wegstrepen tegen huur. Huur gooi je altijd weg, met een koopwoning is dat totaal anders. Hoe je het wendt of je keert is een koopwoning in bijna alle gevallen een verstandige keus. Een ton overboden is dat echter vrijwel nooit.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:31:
[...]
Dan heb je nog niet eens de regionale verschillen benoemd. Ook binnen Nederland zijn er genoeg regio's waar die prijsstijging helemaal niet zo evident is.
En als je kijkt naar bv de periode na 1978, dan was een gemiddelde woning na een flinke dip 15 jaar later pas net weer op het zelfde niveau. Maar zonder rekening te houden met inflatie of loonstijging. Terwijl het modale inkomen in die tijd 60% gestegen was. In feite dus een flinke daling in de reële woningwaarde.
Dit klopt niet. Nieuwbouw is juist voor de starter betaalbaar. Een 2-kamer nieuwbouwappartement heeft meestal een energielabel van A+++, en wordt verkocht voor een vaste prijs (geen overbiedingen). Met deze energielabel mag je 30 tot 40k extra lenen.Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:37:
[...]
Ik zou me als starter sowieso niet echt op nieuwbouw richten. Dat zijn in de regel zeer gewilde woningen met vaak een hoge prijs per m2. En daarmee sowieso een hoge prijs. Ik zou eerder kijken naar bestaande woningen. En dan ook op locaties/in wijken die misschien wat minder gewild zijn. Dat zijn plaatsen waar je vaak nog enigszins betaalbare woningen vindt. Maar dan niet meteen de bouwkundig slechtste woningen kiezen, natuurlijk.
Voor zo'n nieuwbouw appartement kan ik 260k hypotheek krijgen. Voor bestaande appartementen in deze prijs categorie (meestal label B of minder) leen ik 230k, moet ik overbieden, en woon je in slecht onderhouden meuk.
Enige nadeel van nieuwbouw is het animo ervoor. Praktisch een loting. Maar liever loten voor kwaliteit dan overbieden op een krot omdat Joost 50k cadeau krijgt van opa en oma met voet in het graf
[ Voor 4% gewijzigd door Stronk op 26-11-2024 22:08 ]
Geniet er nog maar even van. 2027 komt de belastingdienst ook voor de overwaarde op je woning de hand ophouden. Snel aflossingsvrij nemen.F.Baarda schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:18:
[...]
Idem hier. Net in het dalletje gekocht vorig jaar. Over twee weken wonen we hier precies een jaar. Als ik funda moet geloven ruim een ton erbij... maar met een waardestijging van 50/60 k ben ik ook al heel blij. Rendeerde het eigen geld wat we ingebracht hebben beter dan op de bank....
Mijn woning heeft niet eens meer een energielabel. Heb het laten verlopen omdat het onzin is. Toen ik het nog wel had was het C. Maar ik verbruik nog geen 300m2 gas…Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:21:
[...]
Ja ik kijk wel altijd op Walterliving en Huispedia, maar de ene zweert er bij en de ander zegt dat het echt geen indicatie is. Dusja liever zekerheid met een aankoopmakelaar inderdaad. Volgende week maar even de tijd voor nemen gok ik zo.
Zag nu wel weer een schitterende met energielabel C weliswaar, tot nu toe altijd gegaan voor minimaal A. Dat soort vragen is gewoon prettig inderdaad om bij een aankoopmakelaar neer te leggen.
Puur ter info btw: wat houdt de tekst met waarde ‘toe aan onderhoud’ in? Dat bijvoorbeeld de keuken stokoud is en de badkamer er bij? Of moet je meer denken aan nicotineaanslag of de vloer vol met vlekken en de wanden?
Fijne zondag verders mensen! Ik ga weer even verder lopen, joeee!
Ftfy, liever geen onzin verkondigenYKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:51:
[...]
Geniet er nog maar even van. 2027 komt de belastingdienst ook voor de overwaarde op je woning de hand ophouden. Snel aflossingsvrij nemen.
Dit weekend nog met een particulier fiscalist van de BD (die procedeert voor zijn werk tegen vermogende belastingontwijkers) op een verjaardag gezeten. Dit komt er gewoon, raad van state heeft er al uitspraak over gedaan.
https://www.sra.nl/dossie...C%20in%20box%203%20belast.
[ Voor 33% gewijzigd door YKla op 26-11-2024 23:27 ]
Dan kan ik je alleen maar aanraden niet met die fiscalist in zee te gaan. Zoals ze wel zeggen heeft die de klok horen luiden, maar weet ie niet waar de klepel hangt (of jij hebt niet helemaal gesnapt wat ie zei). Er zijn wel plannen om wat dingen te veranderen in 2027 (belasting op werkelijk rendement), maar daar valt eigen woning niet onder (het gaat nl. om box 3 en je woning valt onder box 1)YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:22:
[...]
Dit weekend nog met een particulier fiscalist van de BD (die procedeert voor zijn werk tegen vermogende belastingontwijkers) op een verjaardag gezeten. Dit komt er gewoon, hoge raad heeft er al uitspraak over gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 26-11-2024 23:29 ]
[removed]
Zoals ik het begrijp wordt je woningwaarde stijging wordt vanaf 2027 onder vermogensstijging geschaard, net als je ongerealiseerd rendement op aandelen.redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:27:
[...]
Dan kan ik je alleen maar aanraden niet met die fiscalist in zee te gaan. Zoals ze wel zeggen heeft die de klok horen luiden, maar weet ie niet waar de klepel hangt. Er zijn wel plannen om wat dingen te veranderen in 2027 (belasting op werkelijk rendement), maar daar valt eigen woning niet onder (het gaat nl. om box 3 en je woning valt onder box 1)
Maar ik ben vooral benieuwd waarom jij er zo zeker van bent dat je een fiscaal jurist die bij de BD werkt voor de particuliere tak en voor zijn beroep de regeltjes moet snappen wegzet als klok en klepel. Ben jij de beleidsmaker ofzo?
[ Voor 18% gewijzigd door YKla op 26-11-2024 23:30 ]
Nogmaals, dat belastingvoorstel gaat om box 3, niet om box 1 waar je eigen woning onder valt. Als je een 2e woning hebt die wel onder box 3 valt klopt het wel, maar dat is niet wat je stelt.YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:29:
[...]
Je woningwaarde stijging wordt vanaf 2027 onder vermogensstijging geschaard, net als je ongerealiseerd rendement op aandelen.
[removed]
Omdat ik deze ontwikkelingen in de gaten houd en dus weet wat de plannen zijn? Zo moeilijk is dat niet, je zou b.v. kunnen beginnen met je eigen link door te lezen, daarna op te zoeken in welke box een eigen woning valt en dan constateren dat het om 2 verschillende boxen gaat.YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:29:
[...]
Maar ik ben vooral benieuwd waarom jij er zo zeker van bent dat je een fiscaal jurist die bij de BD werkt voor de particuliere tak en voor zijn beroep de regeltjes moet snappen wegzet als klok en klepel. Ben jij de beleidsmaker ofzo?
[removed]
Zie je eigen link , dit gaat om box 3 (rendement uit sparen en beleggen waaronder een woning voor de verhuur).YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:22:
[...]
Dit weekend nog met een particulier fiscalist van de BD (die procedeert voor zijn werk tegen vermogende belastingontwijkers) op een verjaardag gezeten. Dit komt er gewoon, raad van state heeft er al uitspraak over gedaan.
https://www.sra.nl/dossie...C%20in%20box%203%20belast.
De eigen woning in box 1 of 3 (aflossingsvrij) valt niet in inkomen uit sparen of beleggen.
Deze week kwam zelfs in het nieuws dat de HRA iets gaat stijgen voor midden inkomens en hoge inkomens ;
Bron https://nos.nl/artikel/25...deel-voor-hogere-inkomens
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2024 23:37 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik snap het verschil tussen box 1 en 3, maar ik vertel je dus dat onze vrienden van de BD het voorstel van DNB gaan overnemen en de eigen woning van box 1 naar 3 gaan verplaatsen. Maar geloof vooral je eigen bronnen, zal je over 2 jaar helpen herinneren om je excuses te maken.redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:34:
[...]
Omdat ik deze ontwikkelingen in de gaten houd en dus weet wat de plannen zijn? Zo moeilijk is dat niet, je zou b.v. kunnen beginnen met je eigen link door te lezen, daarna op te zoeken in welke box een eigen woning valt en dan constateren dat het om 2 verschillende boxen gaat.
Box 1 vs box 3. Eigen huis, 2de etc.YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:29:
[...]
Zoals ik het begrijp wordt je woningwaarde stijging wordt vanaf 2027 onder vermogensstijging geschaard, net als je ongerealiseerd rendement op aandelen.
Daarnaast had je het eerdt over "overwaarde", daar gaat het ook niet om bij 2de etc. huizen.
Je verhaal klopt gewoon op meerdere punten niet.
De belastingdienst kan dat niet bepalen, dat is de politiek. BD is alleen maar uitvoerend, niet bepalend.YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:36:
[...]
Ik snap het verschil tussen box 1 en 3, maar ik vertel je dus dat onze vrienden van de BD het voorstel van DNB gaan overnemen en de eigen woning van box 1 naar 3 gaan verplaatsen. Maar geloof vooral je eigen bronnen, zal je over 2 jaar helpen herinneren om je excuses te maken.
Potato potato. De politiek heeft al bij de hoge raad laten uitzoeken of het kan en gaat dat beleid vervolgens opleggen aan de BD die het vervolgens gaat uitvoeren. Ik zal hier nog eens inside information delen.rube schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:38:
[...]
De belastingdienst kan dat niet bepalen, dat is de politiek. BD is alleen maar uitvoerend, niet bepalend.
[ Voor 9% gewijzigd door YKla op 26-11-2024 23:42 ]
We zullen zien, voorlopig zijn dit plannen die al heel wat jaren rond gaan en wat politiek gezien nogal gevoelig ligt (simpel gezegd, als de PVV/VVD dit doen, zullen ze heel veel stemmen kwijt raken). Deze informatie is dan ook niet geheim, maar vooral is er nog helemaal niets over besloten. De DNB ziet dit inderdaad graag omdat ze dat geld oplevert en risico vermindert, maar dat is wat anders dan dat de politiek dit ook wil en gaat uitvoeren.YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:40:
[...]
Potato potato. De politiek heeft al bij de hoge raad laten uitzoeken of het kan en gaat dat beleid vervolgens opleggen aan de BD die het vervolgens gaat uitvoeren. Ik zal hier nog eens inside information delen.
Daarbij gaat jouw verhaal van de hak op de tak (van het box 3 verhaal waar wel al een wetsvoorstel voor is naar de DNB die de BD aanstuurt waarna de politiek het plotseling wil en de Hoge Raad het al besloten heeft
Maar aangezien je aangeeft dat dit bij de Hoge Raad is geweest en de stukken van de Hoge Raad openbaar zijn, zie ik graag een link waarin dit besproken wordt.
[removed]
Misschien kun je dan een link delen waarin dit voorstel staat. In plaats van het stuk over het belasten van box 3 onroerend goed.YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:36:
[...]
Ik snap het verschil tussen box 1 en 3, maar ik vertel je dus dat onze vrienden van de BD het voorstel van DNB gaan overnemen en de eigen woning van box 1 naar 3 gaan verplaatsen. Maar geloof vooral je eigen bronnen, zal je over 2 jaar helpen herinneren om je excuses te maken.
Dit topic gaat over de huizenmarkt, en jouw huis staat momenteel niet op de markt. Als je gaat verkopen is het verplicht, en met jouw energieverbruik zou dat waarschijnlijk een gunstig label worden, dus kan je dat beter aanvragen voor het op Funda komt i.p.v. vlak voor de overdracht.FreakNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:05:
[...]
Mijn woning heeft niet eens meer een energielabel. Heb het laten verlopen omdat het onzin is. Toen ik het nog wel had was het C. Maar ik verbruik nog geen 300m2 gas…
Zodat je WOZ omhoog gaat en je extra mag betalen bedoel je?Eärendil schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:47:
[...]
Dit topic gaat over de huizenmarkt, en jouw huis staat momenteel niet op de markt. Als je gaat verkopen is het verplicht, en met jouw energieverbruik zou dat waarschijnlijk een gunstig label worden, dus kan je dat beter aanvragen voor het op Funda komt i.p.v. vlak voor de overdracht.
Ik hou het hier mooi bij label G als ooit de tijd daar komt dat we het verkopen laat ik dan wel eens een labeltje maken.
Of gewoon de boete bij het verkoopbedrag op tellen dat kan ook.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nee dat bedoel ik niet.Ronald.42 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:54:
[...]
Zodat je WOZ omhoog gaat en je extra mag betalen bedoel je?
@Janterworst gebruikt het energielabel als filter in Funda, en hij is daar zeker niet de enige in. Op het moment dat je gaat verkopen is het verplicht, en in het geval van @FreakNL zou het energielabel waarschijnlijk ook een pluspunt zijn bij de verkoop.
Reacties over het niet aanvragen als je nog niet gaat verkopen zijn wat mij betreft niet zo relevant.
Maar waar ik kijk kun je voor 260k geen nieuwbouwwoning vinden. Dat begint bij 3 ton. En dat heb je simpelweg niet, als je 260k hypotheek plus een paar duizend euro eigen geld hebt. Bovendien moet je dan nog enkele duizenden euros stoppen in afwerking van vloeren en wanden en in de regel ook nog een keuken. Waar je al helemaal het geld niet voor hebt.Stronk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:04:
[...]
Dit klopt niet. Nieuwbouw is juist voor de starter betaalbaar. Een 2-kamer nieuwbouwappartement heeft meestal een energielabel van A+++, en wordt verkocht voor een vaste prijs (geen overbiedingen). Met deze energielabel mag je 30 tot 40k extra lenen.
Voor zo'n nieuwbouw appartement kan ik 260k hypotheek krijgen. Voor bestaande appartementen in deze prijs categorie (meestal label B of minder) leen ik 230k, moet ik overbieden, en woon je in slecht onderhouden meuk.
Enige nadeel van nieuwbouw is het animo ervoor. Praktisch een loting. Maar liever loten voor kwaliteit dan overbieden op een krot omdat Joost 50k cadeau krijgt van opa en oma met voet in het graf
Nieuwbouw geeft wel meer waar voor je geld en is uiteindelijk in de totale woonlasten waarschijnlijk de voordeliger keus. Maar als dat in aanschaf boven je budget ligt, en dus onbetaalbaar is, heeft het geen zin om daar naar te kijken.
Kom maar door met je excuses (en vergeet de mogelijke tips van de fiscalist)YKla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:36:
[...]
Uit de kamerbrief (link in jouw link)
Zo lijken verschillende respondenten te denken dat de eigen woning (duurzaam hoofdverblijf) in box 3 valt, dat voor vastgoed een vermogensaanwasbelasting geldt of dat spaargeld nadelig wordt behandeld ten opzichte van andere vermogenscategorieën. Dit is echter niet het geval.
https://www.rijksoverheid...werkelijk-rendement-box-3In het geconsulteerde voorstel wordt onder “de eerste woning sparen en beleggen” een woning bedoeld waarin de belastingplichtige niet duurzaam woont, bijvoorbeeld een vakantiewoning. Een belastingplichtige met meerdere woningen mag in het geconsulteerde voorstel kiezen voor welke woning het forfait geldt
Onderstaande nog meer duiding en waar de spraakverwarring vandaan komt
https://www.rijksoverheid...rstel-nieuw-stelsel-box-3Zo is de afwijkende behandeling van de 1e woning in box 3 (feitelijk de 2e woning, de 1e eigen woning die permanent wordt gebruikt valt in box 1), die bestemd is voor eigen gebruik, geschrapt. In plaats daarvan valt deze woning in box 3 ook onder de vermogenswinstbelasting net als alle andere onroerende zaken in box 3. Dit is gedaan om het stelsel eenvoudiger te maken. Het laten vervallen van het forfait maakt het systeem bovendien beter uitlegbaar.
[ Voor 26% gewijzigd door jeroenkb op 27-11-2024 08:32 . Reden: extra duiding ]
Mijn ervaring zegt iets anders. Ik reageerde laatst op een 2-kamer nieuwbouwappartement van 230k, deze werd geleverd met keuken. Vloer gooi je er zelf in voor 500 euro materiaal. A+++ label dus met een jaarsalaris van 40k kreeg je al genoeg hypotheek. Echter teveel animo.. maar kan dus wel concluderen dat het veel betaalbaarder is voor gemiddelde starter om op nieuwbouw te reageren doordat je niet hoeft te overbieden, renoveren, en stuk meer kan lenen door energielabel.Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:38:
[...]
Maar waar ik kijk kun je voor 260k geen nieuwbouwwoning vinden. Dat begint bij 3 ton. En dat heb je simpelweg niet, als je 260k hypotheek plus een paar duizend euro eigen geld hebt. Bovendien moet je dan nog enkele duizenden euros stoppen in afwerking van vloeren en wanden en in de regel ook nog een keuken. Waar je al helemaal het geld niet voor hebt.
Nieuwbouw geeft wel meer waar voor je geld en is uiteindelijk in de totale woonlasten waarschijnlijk de voordeliger keus. Maar als dat in aanschaf boven je budget ligt, en dus onbetaalbaar is, heeft het geen zin om daar naar te kijken.
Betaalbaar nieuwbouw is er te weinig van in Nederland, want onvoldoende winst per woning. Alles moet vrijstaand of in een rijtje gebouwd worden.. of een te duur appartement van 3 kamers gebouwd in een complex van een magere 2 - 3 verdiepingen.. en dan vragen we ons af waarom het onmogelijk is voor de alleenstaande starter om in zijn behoefte te voldoen.
Het kan dus wel, maar we willen niet. De straat van Piet Jan Heijn in zijn 500k rijtjeshuis mag niet vervuild worden met een galerijflat waar mogelijk lagere inkomens in komen te wonen, en CEO Jandrikus moet wel in zijn nieuwe sportwagen kunnen rijden.
[ Voor 23% gewijzigd door Stronk op 27-11-2024 08:57 ]
Voordat ik kocht ook gereageerd op nieuwbouw appartementen die op korte termijn opgeleved zouden worden. Inclusief badkamer, keuken. Verplicht garageplek af te nemen. Geloof dat 61-78 m2 de bandbreedte was tussen 275-320k.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[...]
Mijn ervaring zegt iets anders. Ik reageerde laatst op een 2-kamer nieuwbouwappartement van 230k, deze werd geleverd met keuken. Vloer gooi je er zelf in voor 500 euro materiaal. A+++ label dus met een jaarsalaris van 40k kreeg je al genoeg hypotheek. Echter teveel animo.. maar kan dus wel concluderen dat het veel betaalbaarder is voor gemiddelde starter om op nieuwbouw te reageren doordat je niet hoeft te overbieden, renoveren, en stuk meer kan lenen door energielabel.
Betaalbaar nieuwbouw is er te weinig van in Nederland, want onvoldoende winst per woning. Alles moet vrijstaand of in een rijtje gebouwd worden.. of een te duur appartement van 3 kamers gebouwd in een complex van een magere 2 - 3 verdiepingen.. en dan vragen we ons af waarom het onmogelijk is voor de alleenstaande starter om in zijn behoefte te voldoen.
Het kan dus wel, maar we willen niet. De straat van Piet Jan Heijn in zijn 500k rijtjeshuis mag niet vervuild worden met een galerijflat waar mogelijk lagere inkomens in komen te wonen, en CEO Jandrikus moet wel in zijn nieuwe sportwagen kunnen rijden.
Betaalbaar voor de Randstad en idd met keuken en badkamer. Enig nadeel? Van dit soort betaalbare nieuwbouw waren er maar een stuk of 10 en per appartement 100+ geinteresseerden.
Toevallig komt er van dezelfde ontwikkelaar einddit jaar weer wat te koop. Echter zijn de "betaalbare" appartementen nu maar een stuk of 7. Het kan dus wel, het gebeurt alleen niet zo vaak.
Of wanneer de overheid met een 'stimulerende' maatregel komt om je huis naar een hoger energielabel te trekken (lees: een laag energielabel extra te belasten). Tot die tijd hou ik ook mooi energielabel G (de G van Goed toch?)Ronald.42 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:54:
[...]
Zodat je WOZ omhoog gaat en je extra mag betalen bedoel je?
Ik hou het hier mooi bij label G als ooit de tijd daar komt dat we het verkopen laat ik dan wel eens een labeltje maken.
Of gewoon de boete bij het verkoopbedrag op tellen dat kan ook.
Vaak bu'j te bang!
Dit viel mij ook op inderdaad. Per nieuwbouw project slechts een klein aantal betaalbare appartementen.champion16 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:11:
[...]
Voordat ik kocht ook gereageerd op nieuwbouw appartementen die op korte termijn opgeleved zouden worden. Inclusief badkamer, keuken. Verplicht garageplek af te nemen. Geloof dat 61-78 m2 de bandbreedte was tussen 275-320k.
Betaalbaar voor de Randstad en idd met keuken en badkamer. Enig nadeel? Van dit soort betaalbare nieuwbouw waren er maar een stuk of 10 en per appartement 100+ geinteresseerden.
Toevallig komt er van dezelfde ontwikkelaar einddit jaar weer wat te koop. Echter zijn de "betaalbare" appartementen nu maar een stuk of 7. Het kan dus wel, het gebeurt alleen niet zo vaak.
Zelf kwam gelukkig een nieuwbouw project tegen waar alle appartementen op starters zijn gericht. Voor 300.000 een appartement met parkeerplaats kunnen krijgen. Wordt volgend jaar opgeleverd.
Daar heb ik denk ik geluk mee gehad want heel veel wordt er niet gebouwd voor starters.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Ik zou zeggen, niemand houdt je tegen om zelf iets te ontwikkelen als het allemaal zo makkelijk en slechts een kwestie van willen is.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[...]
All-electric.
Natuurlijk wel: de hoge grondprijzen houden je wel tegen. En mocht je daar al voorbij komen, dan houden de bezwaarmakers het wel tegen.RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:25:
[...]
Ik zou zeggen, niemand houdt je tegen om zelf iets te ontwikkelen als het allemaal zo makkelijk en slechts een kwestie van willen is.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is dus precies het punt wat @RonJ wil maken.. zo makkelijk is het dus niet...Richh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:31:
[...]
Natuurlijk wel: de hoge grondprijzen houden je wel tegen. En mocht je daar al voorbij komen, dan houden de bezwaarmakers het wel tegen.
En dat is dus precies het punt wat @Stronk maakte:Tremulant schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:34:
[...]
Dat is dus precies het punt wat @RonJ wil maken.. zo makkelijk is het dus niet...
Het kan dus wel, maar we willen niet.
Ah ja man, zal ik meteen even doen als twintiger zonder vangnet of mogelijkheid tot sociale mobiliteit. Volgens jouw bestaat sociale ongelijkheid niet in Nederland en kan iedereen zelf even iets ontwikkelen?RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:25:
[...]
Ik zou zeggen, niemand houdt je tegen om zelf iets te ontwikkelen als het allemaal zo makkelijk en slechts een kwestie van willen is.
Of zullen we deze verantwoordelijkheid over volkshuisvesting gewoon leggen bij de overheid, zoals gedefinieerd in de grondwet? En het ministerie van volkshuisvesting nooit meer afschaffen zoals we dat deden in 2012, waardoor de komende generaties niet meer kunnen genieten van een stabiele en vooral betaalbare woonplek?
Ja precies, jij ziet de hoogte van grondprijzen als een kwestie van willen vanuit de ontwikkelaar. Interessant.Richh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:36:
[...]
En dat is dus precies het punt wat @Stronk maakte:
Het kan dus wel, maar we willen niet.
En we kunnen allemaal wel stoer doen dat het ligt aan de mensen in rijtjeshuizen die hun woonwijk niet vervuild willen zien met gallerlijflats, or CEO's die in hun sportwagen.
Maar ik ben wel benieuwd of alle personen in dit topic die een eigenwoning hebben dan zonder enige vorm van bezwaar zo'n plan zouden accepteren in hun achtertuin.
Uiteindelijk denkt bijna iedereen aan zichzelf en weinig mensen in een moderne woonwijk hebben zin in hoogbouw. Als dat écht de enige oplossing is moet de 'pijn' verdeeld worden over het hele land zodat het weer een beetje eerlijk is.
Lullig als bijv alle woonwijken in het westen wel hoogbouw krijgen en in het oosten niet etc.
Maar ik ben wel benieuwd of alle personen in dit topic die een eigenwoning hebben dan zonder enige vorm van bezwaar zo'n plan zouden accepteren in hun achtertuin.
Uiteindelijk denkt bijna iedereen aan zichzelf en weinig mensen in een moderne woonwijk hebben zin in hoogbouw. Als dat écht de enige oplossing is moet de 'pijn' verdeeld worden over het hele land zodat het weer een beetje eerlijk is.
Lullig als bijv alle woonwijken in het westen wel hoogbouw krijgen en in het oosten niet etc.
Betaalbaarder in de zin van je kunt her geld lenen, maar het geeft natuurlijk wel een hogere maandlast die je moet zien te betalen. Die extra maandlast van die extra hypotheek is veel meer dan het beetje bespaarde energie tov een ouder appartement.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[...]
Mijn ervaring zegt iets anders. Ik reageerde laatst op een 2-kamer nieuwbouwappartement van 230k, deze werd geleverd met keuken. Vloer gooi je er zelf in voor 500 euro materiaal. A+++ label dus met een jaarsalaris van 40k kreeg je al genoeg hypotheek. Echter teveel animo.. maar kan dus wel concluderen dat het veel betaalbaarder is voor gemiddelde starter om op nieuwbouw te reageren doordat je niet hoeft te overbieden, renoveren, en stuk meer kan lenen door energielabel.
Het is heel vreemd dat een energielabel een fixed offset geeft onafhankelijk van wat voor huis/waarde het over gaat.
De waarde van de grond wordt bepaald door verschillende factoren, waar vooral de overheid over de lange termijn invloed op kan uitoefenen. Op de korte termijn kunnen we desnoods projecten van ontwikkelaars subsidiëren, wanneer zij ervoor kiezen betaalbare woningen te realiseren.Tremulant schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
[...]
Ja precies, jij ziet de hoogte van grondprijzen als een kwestie van willen vanuit de ontwikkelaar. Interessant.
Maar nogmaals, daar is geen (politieke) wil voor.
[ Voor 13% gewijzigd door Stronk op 27-11-2024 11:46 ]
Ze zullen nooit in je achtertuin gaan bouwen, want die grond is van jou .Requiem19 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:42:
Maar ja, als je niet wilt dat ze op het grasveld daar achter gaan bouwen, dan hadden ze zelf maar die grond moeten kopen om het vrije uitzicht te behouden..
Het grootste probleem is dat er nu een precedent geschept is dat bezwaar maken geld op kan leveren…
Dit klopt. Ik zou er vast ook anders over nadenken als ik een huis had, waar ik nu bereid ben veel ingrijpende maatregelen te nemen om de wooncrisis op te lossen. Feit is dat de meeste allang een huis hebben en geen crisis ervaren, mensen stemmen voor hun portemonnee. Een politicus of ambtenaar heeft ook geen dringende behoefte om de situatie te verbeteren.Requiem19 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:42:
Maar je kan niet enkel nemen en nemen, soms moet je als maatschappij ook wat pijn willen verdragen om te kunnen geven. Zo voorkomen we dat we het sociale contract schenden, waarin we hebben afgesproken dat wie zijn best doet en hard werkt, kan voldoen aan de basisbehoeften (zoals wonen). Dit bevordert goed burgerschap. Helaas is dit contract compleet ontmanteld, waardoor je nu extreme onrust terugziet in de samenleving.
[ Voor 3% gewijzigd door Stronk op 27-11-2024 12:14 ]
Dus stel er is een grasveldje waar je op uitkijkt van je huis en daar komt een plan voor hoogbouw van pak 'm beet 10 verdiepingen.xiangpo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:08:
[...]
Ze zullen nooit in je achtertuin gaan bouwen, want die grond is van jou .![]()
Maar ja, als je niet wilt dat ze op het grasveld daar achter gaan bouwen, dan hadden ze zelf maar die grond moeten kopen om het vrije uitzicht te behouden..
Het grootste probleem is dat er nu een precedent geschept is dat bezwaar maken geld op kan leveren…
Dan vind jij dat dus prima?
Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn en ik had dan graag vooraf geweten dat dit het plan was voor deze wijk, zodat ik dit had kunnen meenemen in mijn keuze.
Dit klinkt mij vooral in de oren als een standpunt van iemand die nog geen eigen woning heeft. Wat je vaak ziet gebeuren is dat men heel boos is over de woningmarkt zolang men geen eigen woning heeft. Zodra het dan gelukt is om iets te kopen is die boosheid weg en veranderen veel van de standpunten...dan hadden ze zelf maar die grond moeten kopen om het vrije uitzicht te behouden..
Ik denk dat we gewoon realistisch moeten zijn en een oplossing moeten bedenken die voor iedereen werkt, of als dat niet kan, de lasten evenredig verdeeld worden. Die one liner oplossingen zijn meer iets voor de politiek imo...
Of het goedkoop is hangt ook af van de prijs van de andere (bestaande) woningen in de omgeving. Maar als die nieuwbouw inderdaad onder de marktprijs wordt verkocht, dan is dat uiteraard een no-brainer. Dan heeft de eerste bewoner gegarandeerd op het moment dat die de sleutel krijgt al een winst van enkele tienduizenden euro's. En dan wordt het nog meer dan anders een loterij zonder nieten. En vergroot je het verschil tussen de mensen die het geluk hebben om ingeloot zijn en de mensen die dat geluk niet hebben alleen maar.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[...]
Ik weet niet of dat de weg is die we in zouden moeten slaan.
Nee wij hebben gewoon een koopwoning, dus daar ligt het niet aan.. Om terug te gaan naar je grasveldje, ja dat vind ik prima. Zo iets word echt niet van de ene op de andere dag beslist door een project ontwikkelaar. Daar zijn ook allemaal goedkeuringen en vergunningen voor nodig vanuit de gemeente. Als die er zijn, heb ik er inderdaad geen moeite mee.Requiem19 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:13:
[...]
Dus stel er is een grasveldje waar je op uitkijkt van je huis en daar komt een plan voor hoogbouw van pak 'm beet 10 verdiepingen.
Dan vind jij dat dus prima?
Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn en ik had dan graag vooraf geweten dat dit het plan was voor deze wijk, zodat ik dit had kunnen meenemen in mijn keuze.
[...]
Dit klinkt mij vooral in de oren als een standpunt van iemand die nog geen eigen woning heeft. Wat je vaak ziet gebeuren is dat men heel boos is over de woningmarkt zolang men geen eigen woning heeft. Zodra het dan gelukt is om iets te kopen is die boosheid weg en veranderen veel van de standpunten...
Ik denk dat we gewoon realistisch moeten zijn en een oplossing moeten bedenken die voor iedereen werkt, of als dat niet kan, de lasten evenredig verdeeld worden. Die one liner oplossingen zijn meer iets voor de politiek imo...
Respect. Nu nog de rest van Nederland met een koopwoning zo ruimdenkend laten denken als jij.xiangpo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:18:
[...]
Nee wij hebben gewoon een koopwoning, dus daar ligt het niet aan.. Om terug te gaan naar je grasveldje, ja dat vind ik prima. Zo iets word echt niet van de ene op de andere dag beslist door een project ontwikkelaar. Daar zijn ook allemaal goedkeuringen en vergunningen voor nodig vanuit de gemeente. Als die er zijn, heb ik er inderdaad geen moeite mee.
Nee, hoge grondprijzen zijn een politieke keuze. Dat is dus een kwestie van dat 'wij' niet willen (want wij kiezen de politiek).Tremulant schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
[...]
Ja precies, jij ziet de hoogte van grondprijzen als een kwestie van willen vanuit de ontwikkelaar. Interessant.
Een ontwikkelaar kan al jaren prima huisjes bouwen voor starters binnen de hypotheekruimte voor starters. Dat dat vervolgens niet daadwerkelijk gebeurt, is simpelweg een keuze en een gevolg van hoe het systeem nu werkt.
Right.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:36:
[...]
Ah ja man, zal ik meteen even doen als twintiger zonder vangnet of mogelijkheid tot sociale mobiliteit.
Als je dat écht wil, dan kan ook jij iets ontwikkelen ja. Het is een vrij beroep.Volgens jouw bestaat sociale ongelijkheid niet in Nederland en kan iedereen zelf even iets ontwikkelen?
Daar vinden we elkaar, de rijksoverheid dient weer landelijk en meerjarig de regie te pakken en de randvoorwaarden te scheppen (denk aan toewijzen van veel meer bouwgrond, gericht versoepelen v/h bouwbesluit, het juiste financieringskader scheppen, zelf voorzieningen aanleggen, het harde 1/3e, 1/3e, 1/3e stramien loslaten, bouwen wat de kopers en huurders willen en niet wat zij vinden dat je moet willen, etc.) waar onder partijen met de juiste kennis en middelen (de overheid bouwt immers geen huizen) en insteek (mooie dingen maken tegen een redelijk rendement, niet de snelle geld jongens) het aanbod van woningen fors kunnen vergroten. Dan volgt de prijscorrectie en dito effect op de bereikbaarheid vanzelf.Of zullen we deze verantwoordelijkheid over volkshuisvesting gewoon leggen bij de overheid, zoals gedefinieerd in de grondwet? En het ministerie van volkshuisvesting nooit meer afschaffen zoals we dat deden in 2012, waardoor de komende generaties niet meer kunnen genieten van een stabiele en vooral betaalbare woonplek?
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 27-11-2024 13:15 ]
All-electric.
Ja leuk dat jij dat zo ervaart, hier is een andere ervaring: Ik ben zelf opgegroeid in een huishouden met een uitkering, in een sociale huurwoning. Afgestudeerd, verdien uitstekend voor mijn leeftijd. Maar dit zijn allemaal factoren die niet op kunnen tegen de huizenmarkt, is het je al opgevallen dat de gemiddelde prijs het afgelopen jaar met 40.000 euro is gestegen? Bij definitie maak je geen kans om de sociale ladder te beklimmen zonder grant van je ouders in Nederland, want de sociale ladder is zo diep verbonden met de huzienmarkt. Dit is de belangrijkste markt waarin je wilt toetreden in leven, waarin niet toegetreden kan worden zonder de privilege inwonend te zijn en maximaal te kunnen sparen, of leuk geld geërfd te hebben.RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:40:
[...]
Right.Als je zelfs in NL nog geen stapje op de sociale ladder kan maken wanneer je dat wil en kan, dan kan je het nergens. Ik ben zelf grotendeels opgegroeid in een prachtwijk vol sociale huur en werkelijk iedereen die dat echt wilde heeft zichzelf uitstekend kunnen verheffen. Dat komt echter niet aanwaaien.
Nietszeggend argument, de individu aanvallen heeft geen nut maatje. Ik verwijs je naar de rijksoverheid en projectontwikkelaars, personen die er voor kiezen hier een carrière van te maken omdat ze dat leuk vinden. Ik blijf lekker in de ICT omdat ik dat leuk vind en waar de tekorten vele malen groter zijnRonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:40:
[...]
Als je dat écht wil, dan kan ook jij iets ontwikkelen ja. Het is een vrij beroep.Dat vereist alleen wel een andere mentaliteit.
[ Voor 10% gewijzigd door Stronk op 27-11-2024 13:49 ]
Ja. Dus waar wacht je op?Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:31:
[...]
Ja leuk dat jij dat zo ervaart, hier is een andere ervaring: Ik ben zelf opgegroeid in een huishouden met een uitkering, in een sociale huurwoning. Afgestudeerd, verdien uitstekend voor mijn leeftijd. Maar dit zijn allemaal factoren die niet op kunnen tegen de huizenmarkt, is het je al opgevallen dat de gemiddelde prijs het afgelopen jaar met 40.000 euro is gestegen?
Onzin, als jij echt zo goed verdient kan je best wat sparen, een huis kopen en zo ook wat opbouwen. Misschien niet helemaal wat en waar je wil, maar zo begint en begon echt vrijwel niemand.Bij definitie maak je geen kans om de sociale ladder te beklimmen zonder grant van je ouders in Nederland, want de sociale ladder is zo diep verbonden met de huzienmarkt. Dit is de belangrijkste markt waarin je wilt toetreden in leven, waarin niet toegetreden kan worden zonder de privilege inwonend te zijn en maximaal te kunnen sparen, of leuk geld geërfd te hebben.
En ja, ik snap helemaal dat het ontzettend klote is dat je de markt qua timing nu behoorlijk tegen je hebt, de instapdrempel wordt steeds hoger en je staat op een grote achterstand tov de dertigers en veertigers die op een veel gunstiger moment instapten. Maar daar kan je heel lang over gaan klagen, dat veranderd er nog steeds vrij weinig aan. Dus als je de mogelijkheid hebt om in een beroep te werken dat bovengemiddeld verdiend, kijk dan naar wat je zelf, wél kan doen om op 1 of andere manier en at almost any price toch nog stappen te maken. Dat gaat echt niemand anders voor je doen.
het individu.[...]
Nietszeggend argument, de individu aanvallen heeft geen nut maatje. Ik verwijs je naar de rijksoverheid en projectontwikkelaars, personen die er voor kiezen hier een carrière van te maken omdat ze dat leuk vinden. Ik blijf lekker in de ICT omdat ik dat leuk vind
En ieder zijn vak, eens en dat is helemaal prima. Maar roep dan niet dat het allemaal maar zo makkelijk en een groot complot van de grote boze "rijken" (jeweetwel, mensen met een rijtjeshuis van 500k of god verhoedde, een mooie auto
Uiteindelijk is er maar 1 partij die er één grote rokende puinhoop van gemaakt heeft en werkelijk iedere factor rondom de huizenmarkt unilateraal dicteert. En dat is toch echt de overheid en alleen de overheid.
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 27-11-2024 14:11 ]
All-electric.
Akkoord op mijn bod?
Rest van je bericht zit vol met aannames, en veel 'je kan dit, je kan dat', wijkt af van de realiteit en gaat ervan uit dat een starter even iets kan kopen om de achterstand in te halen. Laat ik meteen even de loterij winnen.
Verder verwijt niemand dit aan een elitaire groep of complot. Reageer je zo om te trollen of een specifieke reactie uit te lokken?

Grammaticale drogreden. Boeit me niet
Dit heb ik herhaaldelijk gezegd, dus wat is precies de discussie die je voert?Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:25:
Uiteindelijk is er maar 1 partij die er één grote rokende puinhoop van gemaakt heeft en werkelijk iedere factor rondom de huizenmarkt unilateraal dicteert. En dat is toch echt de overheid en alleen de overheid.
[ Voor 43% gewijzigd door Stronk op 27-11-2024 14:35 ]
Hoger bieden?
Nee. Maar wel om niet nog meer achterstand op te lopen. Maar blijf je vooral lekker wentelen in slachtofferschap en oplossingen vanuit een ander verwachten, daar kom je heel ver mee in het leven.Rest van je bericht zit vol met aannames, en veel 'je kan dit, je kan dat', wijkt af van de realiteit en gaat ervan uit dat een starter even iets kan kopen om de achterstand in te halen. Laat ik meteen even de loterij winnen.
Ik citeer: De straat van Piet Jan Heijn in zijn 500k rijtjeshuis mag niet vervuild worden met een galerijflat waar mogelijk lagere inkomens in komen te wonen, en CEO Jandrikus moet wel in zijn nieuwe sportwagen kunnen rijden.Verder verwijt niemand dit aan een elitaire groep of complot. Reageer je zo om te trollen of een specifieke reactie uit te lokken?
Maargoed, mijn punt is nu wel gemaakt, doe er vooral wel of niet mee wat je wil verder, mij om het even.
All-electric.
Jullie horen het starters, de oplossing is om hoger te bieden, hoger dan dat je nu al maximaal kan. Zo makkelijk was het al die tijd gewoonRonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:42:
Hoger bieden?
Zijn punt is gemaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Stronk op 27-11-2024 14:48 ]
Het is dat, of polders volbouwen met vooral rijtjeshuizen, of minder migratie toestaan.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:46:
Jullie horen het starters, de oplossing is om hoger te bieden, hoger dan dat je nu al maximaal kan. Zo makkelijk was het al die tijd gewoon
Pick one...
Hetzelfde maximale bod doen op een lager geprijsde woning is ook relatief hoger bieden.Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:46:
[...]
Jullie horen het starters, de oplossing is om hoger te bieden, hoger dan dat je nu al maximaal kan. Zo makkelijk was het al die tijd gewoon
Zijn punt is gemaakt.

In tijden van zeer grote schaarste van een zeer prijsinelastisch (onroerend) goed, wint diegene die bereid is om het eerste en/of het meeste (hoe langer je wacht...) offers te brengen altijd de stoelendans. Of je dat nou leuk, eerlijk, acceptabel of wat dan ook vindt doet er verder op je individuele niveau niet toe, het is simpelweg wat het is.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 27-11-2024 15:04 ]
All-electric.
Het is helaas op individueel niveau wel de oplossing, zorgen dat je - zo snel mogelijk - op de trein komt. Iedere maand dat je wacht kost in zekere zin geld, zowel in huurkosten als in stijging van woningprijzen. Iedere woningbezitter heeft ooit in dezelfde situatie gezeten als waar jij je in bevindt. Of het vroeger makkelijker was om te kopen betwijfel ik. Als je in deze reeks terug zoekt dan kun je denk ik de conclusie trekken dat het altijd een uitdaging is geweest met name voor starters. Kan me een zekere user genaamd Ypuh herinneren die exact dezelfde toon als jij aan sloeg en dat was al in 2020 toen de prijzen 30-40% lager lagen en de rente 2%.....Stronk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:46:
[...]
Zijn punt is gemaakt.
Eens dat het voor het collectief geen oplossing is en wellicht voor jou ook niet als je te weinig verdient.
Maar alles volbouwen is ook niet de oplossing. Als het zo simpel was dan hadden we nu ook niet deel 7 van deze reeks
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2024 15:14 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Een soort cirkeltrek over teveel bieden en immigratie lijkt het
[quote]RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:54:
[...]
Ja. Dus waar wacht je op?
[...]
Onzin, als jij echt zo goed verdient kan je best wat sparen, een huis kopen en zo ook wat opbouwen. Misschien niet helemaal wat en waar je wil, maar zo begint en begon echt vrijwel niemand.
En ja, ik snap helemaal dat het ontzettend klote is dat je de markt qua timing nu behoorlijk tegen je hebt, de instapdrempel wordt steeds hoger en je staat op een grote achterstand tov de dertigers en veertigers die op een veel gunstiger moment instapten. Maar daar kan je heel lang over gaan klagen, dat verandert er nog steeds vrij weinig aan. Dus als je de mogelijkheid hebt om in een beroep te werken dat bovengemiddeld verdiend, kijk dan naar wat je zelf, wél kan doen om op 1 of andere manier en at almost any price toch nog stappen te maken. Dat gaat echt niemand anders voor je doen.
[...]
Wat een fantastische redenatie. De woningmarkt is natuurlijk gewoon stuk. Je kunt wel allerlei lulverhalen ophangen over 'skin in the game', maar ook met een bovengemiddeld inkomen wordt het voor een alleenstaande starter in vele delen van het land onmogelijk om iets te kopen
.
Dat ligt de laatste jaren aan de Stef Blok-overheid, maar ook al jaren aan grondspeculanten.
Dat systeem moet we tackelen door grondeigendom goed te herzien en te zorgen dat opbrengsten van bestemmingswijzigingen naar wonen niet naar de ontwikkelaar/grondeigenaar gaat, maar naar de publieke sector. Dan kunnen we weer goedkoper gaan bouwen. En hypotheekrente afbouwen, dat dempt de prijzen. >€40k per jaar sparen is voor heel weinigen een oplossing.
[...]
Ja. Dus waar wacht je op?
[...]
Onzin, als jij echt zo goed verdient kan je best wat sparen, een huis kopen en zo ook wat opbouwen. Misschien niet helemaal wat en waar je wil, maar zo begint en begon echt vrijwel niemand.
En ja, ik snap helemaal dat het ontzettend klote is dat je de markt qua timing nu behoorlijk tegen je hebt, de instapdrempel wordt steeds hoger en je staat op een grote achterstand tov de dertigers en veertigers die op een veel gunstiger moment instapten. Maar daar kan je heel lang over gaan klagen, dat verandert er nog steeds vrij weinig aan. Dus als je de mogelijkheid hebt om in een beroep te werken dat bovengemiddeld verdiend, kijk dan naar wat je zelf, wél kan doen om op 1 of andere manier en at almost any price toch nog stappen te maken. Dat gaat echt niemand anders voor je doen.
[...]
Wat een fantastische redenatie. De woningmarkt is natuurlijk gewoon stuk. Je kunt wel allerlei lulverhalen ophangen over 'skin in the game', maar ook met een bovengemiddeld inkomen wordt het voor een alleenstaande starter in vele delen van het land onmogelijk om iets te kopen

Dat ligt de laatste jaren aan de Stef Blok-overheid, maar ook al jaren aan grondspeculanten.
Dat systeem moet we tackelen door grondeigendom goed te herzien en te zorgen dat opbrengsten van bestemmingswijzigingen naar wonen niet naar de ontwikkelaar/grondeigenaar gaat, maar naar de publieke sector. Dan kunnen we weer goedkoper gaan bouwen. En hypotheekrente afbouwen, dat dempt de prijzen. >€40k per jaar sparen is voor heel weinigen een oplossing.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Veel te kort door de bocht, vergelijk Utrecht in 1980 met Utrecht van nu en je ziet hoe belachelijk veel er de afgelopen decennia is bijgebouwd. Een prestatie van formaat dat we met 4 miljoen mensen meer zijn die ook nog een met gemiddeld veel minder mensen in één woning wonen hebben weten te huisvesten.Pr088 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:15:
Goedkoper bouwen is een illusie: regels, arbeidsloon, materiaal, duurzaamheid, etc. wordt alleen maar prijziger. Als er daadwerkelijk zoveel mee te verdienen was stond menig lege polder reeds vol rijtjeshuizen.Dat systeem moet we tackelen door grondeigendom goed te herzien en te zorgen dat opbrengsten van bestemmingswijzigingen naar wonen niet naar de ontwikkelaar/grondeigenaar gaat, maar naar de publieke sector. Dan kunnen we weer goedkoper gaan bouwen. En hypotheekrente afbouwen, dat dempt de prijzen.
Probleem is vooral dat we twee opties hebben: accepteren van de realiteit, of blijven hangen in de weerstand. Ik benijd mensen niet die moeten overbieden en ik snap ook dat langer thuis blijven wonen om geld te sparen voor een huis niet ideaal is, doch is dit wat het is. Er komen geen honderduizenden extra woningen bij op korte termijn, de tekorten zijn wat het zijn. Voordeel van weer net iets langer meedraaien is dat je al een keer of 2 een piek of een dal hebt meegepakt en weet dat het enige wat je kunt doen is nu actie ondernemen en vooral niet te lang twijfelen - alles komt soortvan goed met de tijd. Huis onder water, dubbele woonlasten, verkoop met verlies, woekerpolissen, was ook allemaal niet leuk, net zo min als de situatie nu dat is. Ergens hebben we eigenlijk maar zelden een 'normale situatie' gehad de laatste > 20 jaar, maar als ik m'n ouders moet geloven wat het daar voor nog veel ergerhoevenpe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:26:
[...]
Veel te kort door de bocht, vergelijk Utrecht in 1980 met Utrecht van nu en je ziet hoe belachelijk veel er de afgelopen decennia is bijgebouwd. Een prestatie van formaat dat we met 4 miljoen mensen meer zijn die ook nog een met gemiddeld veel minder mensen in één woning wonen hebben weten te huisvesten.
[...]
Goedkoper bouwen is een illusie: regels, arbeidsloon, materiaal, duurzaamheid, etc. wordt alleen maar prijziger. Als er daadwerkelijk zoveel mee te verdienen was stond menig lege polder reeds vol rijtjeshuizen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
*knip*
[ Voor 143% gewijzigd door twain4me op 27-11-2024 19:00 . Reden: laten we het vriendelijk houden ]
Niet gehinderd door enige kennis.
*knip* Andere zo voor het blok zetten doen we niet, net zoals persoonlijke situaties bespreken, dat heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het topic (zeker niet op deze manier)
[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 27-11-2024 19:02 ]
Ik stem voor boomerhuizen onteigenen. Daar hebben we gewoon al een wet voor liggen en die huizen bieden plek aan minstens 4 starters.hoevenpe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:02:
[...]
Het is dat, of polders volbouwen met vooral rijtjeshuizen, of minder migratie toestaan.
Pick one...
Ondertussen zijn velen hier medeoorzaak van de huidige situatie, door starters te stimuleren maar zoveel mogelijk te bieden en z.s.m. op die trein te komen. FOMO alom.
Het geklaag is er altijd, ook afgelopen 2 jaar toen de prijzen gedaald/stabiel bleven en de lonen flink stegen (en de cijfers ook laten zien dat starters meer dan ooit kochten).
Ik ben wel benieuwd of de betaalbaarheid vandaag (gelet op de loonstijgingen) niet zelfs beter is dan 2021-2022?
(Ps; ook in 2011 etc was er natuurlijk geklaag door de toenmalige huizenzoekers 😉).
Ik ben wel benieuwd of de betaalbaarheid vandaag (gelet op de loonstijgingen) niet zelfs beter is dan 2021-2022?
(Ps; ook in 2011 etc was er natuurlijk geklaag door de toenmalige huizenzoekers 😉).
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 27-11-2024 18:58 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door big bang op 27-11-2024 19:04 . Reden: Zat door de bezemwagen heen te fietsen ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Oke, mijn reacties zijn niet gewenst.twain4me schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:54:
[modbreak] Dat mag vriendelijker, constructiever en lees daarnaast even de topicwarning. [/]
Dan zal ik mijn zienswijze maar veranderen.
Het is tegenwoordig verrekte moeilijk om als alleenstaande starter een woning te kunnen kopen. De gemiddelde woningprijs is dermate hoog dat je met een enkel modaal salaris niets meer kunt kopen. Ook sparen help niet mee, de waardestijging van woningen zijn hoger dan wat je realistisch zou kunnen sparen.
Het probleem is dat tijd je gaat helpen, maar nog voor je ligt. Dus ja, het valt niet te ontkennen dat je voor een enorme uitdaging staat. Helaas heeft elk tijdperk voor- en nadelen gekend, terwijl het soms lijkt alsof dat allemaal veel makkelijker en fijner was dan hoe het nu is. Dat is alleen achteraf namelijk het geval.F.Baarda schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:04:
[...]
Oke, mijn reacties zijn niet gewenst.
Dan zal ik mijn zienswijze maar veranderen.
Het is tegenwoordig verrekte moeilijk om als alleenstaande starter een woning te kunnen kopen. De gemiddelde woningprijs is dermate hoog dat je met een enkel modaal salaris niets meer kunt kopen. Ook sparen help niet mee, de waardestijging van woningen zijn hoger dan wat je realistisch zou kunnen sparen.
In de economische (krediet)crisisjaren waren huizen vergeleken met nu 'spotgoedkoop'. Half het land stond te koop. Toch waren er nauwelijks transacties. In 2009-2010 kregen ongeveer 3 mensen per jaar een vast contract, voorwaarde voor een hypotheek. De rente wisselde in enkele maanden tussen de 3 en 6 procent. Werkloosheid was 6-8% en de lonen stonden jaren stil. De angst voor verdere waardedaling zorgde voor nog meer verlamming - stel je voor je koopt nu wat tegen 120% LTV en morgen is je LTV in ene 140 of 150%.
Mijn ouders kunnen niet anders dan elke keer herhalen dat hun huis in 1980 van 130.000 gulden naar 80.000 gulden ging, met een rente van 13%. Een angstige periode, zeker omdat elke dag iemand in het oosten riep een 'nuke' te lanceren (oh wacht, die is weer terug). Voor ons valt het allemaal erg mee, vergeleken met dat, herhalen ze dan nog maar eens. Ik denk dat dit onzin is, maar vooral projectie hoe het voor hun was, hoe hun beleving was bij die situatie. Net als dat het vorige voorbeeld voor mij persoonlijk niet heel prettig was en daarom voor mij voelt als 'erger dan..'.
Het doet er allemaal niet toe voor jou, want jij moet nu iets. En dat valt niet mee. Toch zit er niets anders op dan de kansen zoeken in de situatie zoals die voor jou nu is - er zijn geen indicaties dat het gaat veranderen, prijzen spoedig gaan dalen of huizen in ene wel gebouwd kunnen gaan worden. Dat is shit en oneerlijk en alles wat erbij hoort - toch is het enerzijds van 'alle tijden' en anderzijds een voldongen feit.
De situatie van mij en mijn ouders liep allemaal goed af. Mensen om ons heen ook. Met die hoop en gedachte hoop ik je ook een sprankje hoop te geven. Maak een plan, voer het uit en bekijk het over 5-10 jaar. Grote kans dat het voor jou dan toch ook goed is afgelopen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Er werd richting mij gecounterd met de opmerking dat het 'vroeger ook erg was op de woningmarkt '. Dat hebben verschillende onderzoeken de laatste jaren vakkundig onjuist verklaard. Voor starters is er echt een enorm financieel gat en als je niet een 'Tweakersalaris' hebt (flink bovenmodaal is mijn inschatting) is het onmogelijk zonder hulp van buiten.
Anyway. Mijn punt was dat we grondspeculatie aan banden moeten leggen en daarop aanvullend: kleiner en passender bouwen voor al die eenpersoonshuishoudens.
Anyway. Mijn punt was dat we grondspeculatie aan banden moeten leggen en daarop aanvullend: kleiner en passender bouwen voor al die eenpersoonshuishoudens.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Zelfs als huizen onverhoopt veel goedkoper worden is de kans dat starters daarvan profiteren beperkt, heel hoge rente of werkloosheid heeft serieuze gevolgen voor wat je kunt lenen. Blijft iedereen zitten waar hij/zij zit en valt alle nieuwbouw stil want moet geld bij.NiGeLaToR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:39:
Toch zit er niets anders op dan de kansen zoeken in de situatie zoals die voor jou nu is - er zijn geen indicaties dat het gaat veranderen, prijzen spoedig gaan dalen of huizen in ene wel gebouwd kunnen gaan worden.
@Pr088 'erg' is relatief: zoals ik net als schreef - in 2009 kocht vrijwel niemand een huis omdat het niet kon door andere redenen dan de hoge prijs. Kijk hier: huizenprijzen kelderden en toch kocht niemand.
Dat er een oplossing gezocht moet worden voor de situatie in het hier en nu ben ik helemaal met je eens, ik denk alleen dat de route van 'voor ons is het erger dan ooit' niemand helpt. Nog los van of het 'echt' waar is. Of je nu in 2009 starter was of nu - in beide gevallen kon je hoogstwaarschijnlijk geen huis kopen of tenminste met een enorme factor van onzekerheid.
Dat er een oplossing gezocht moet worden voor de situatie in het hier en nu ben ik helemaal met je eens, ik denk alleen dat de route van 'voor ons is het erger dan ooit' niemand helpt. Nog los van of het 'echt' waar is. Of je nu in 2009 starter was of nu - in beide gevallen kon je hoogstwaarschijnlijk geen huis kopen of tenminste met een enorme factor van onzekerheid.
Exact dit. Het is immers een systeem. De prijzen vallen alleen als er een reden voor is, doorgaans met impact op je vermogen om.. geld te lenen en/of te verdienen.hoevenpe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:57:
[...]
Zelfs als huizen onverhoopt veel goedkoper worden is de kans dat starters daarvan profiteren beperkt, heel hoge rente of werkloosheid heeft serieuze gevolgen voor wat je kunt lenen. Blijft iedereen zitten waar hij/zij zit en valt alle nieuwbouw stil want moet geld bij.
[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-11-2024 08:00 ]
Voor single starters is een eigen koophuis nooit de norm geweest: midden jaren 90 kon je maximaal 4,5x je inkomen lenen, met een HBO/WO startsalaris van 40k guldens ongeveer 70k euro leenruimte.Pr088 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:40:
Er werd richting mij gecounterd met de opmerking dat het 'vroeger ook erg was op de woningmarkt '. Dat hebben verschillende onderzoeken de laatste jaren vakkundig onjuist verklaard. Voor starters is er echt een enorm financieel gat en als je niet een 'Tweakersalaris' hebt (flink bovenmodaal is mijn inschatting) is het onmogelijk zonder hulp van buiten.
Na je studie ging je als single meestal huren, sociale huur had in de Randstad een wachttijd van 5 tot 10 jaar dus vaak geen optie. De beruchte huisjesmelker of onderhuur bood uitkomst totdat je een paar jaar later ging samenwonen en met z'n tweeën een eerste koophuis kocht opdat voor je 30e het eerste kind er kon zijn.
Er wordt veel ge-rant op huisjesmelkers maar ze waren in ieder geval beschikbaar, anno 2024 kom ik die optie nog maar zelden tegen. Sowieso valt me op dat starters veel minder gericht zijn op een partner vinden en een gezin stichten, samenwonende starters hadden vroeger nog redelijke keus in overal verschijnende Vinexwijken.
Je hebt gelijk, schreeuwen dat het 'nog nooit zo erg was' helpt niet. Anderzijds hoor ik veel insiders in de markt (mensen met een koopwoning van een zekere leeftijd) roepen dat het met zuinig leven, sparen en 'verstandig zijn' wel goedkomt. Dat is ook niet waar. Het probleem voor modale inkomens, onze grote groep mbo'ers en praktisch geschoolden is levensgroot. Ik zie niet hoe zij nog een huis kunnen kopen in de Randstad. Daarbuiten is nog een kans(je), maar ook in mijn omgeving Groningen/Drenthe is het aantal woningen dat onder de €200.000 vraagprijs staat miniem. (modaal is 44k bruto, hypotheek maximaal 201k)NiGeLaToR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:59:
@Pr088 'erg' is relatief: zoals ik net als schreef - in 2009 kocht vrijwel niemand een huis omdat het niet kon door andere redenen dan de hoge prijs. Kijk hier: huizenprijzen kelderden en toch kocht niemand.
In een dalende woningmarkt is ook heel veel reserve bij mensen, het is de onzekerheid die maakt dat ze niet wilden kopen. Een andere groep kon toen niet kopen, bijvoorbeeld door ontslag.
De oplossing zit in het tegengaan van het oppompen van prijzen. Dus HRA (fors, stapsgewijs) naar beneden en belastingen op een tweede huis omhoog. Grote investeerders ruimte geven voor investeren, plus duidelijke regels tegen huisjesmelkers (dat is er nu eindelijk met de wet Goed verhuurderschap).
Het probleem zit hem vooral in modale éénverdieners; die kunnen inderdaad bijna geen huis kopen. Dit is toch op zekere hoogte ook gewoon een logisch gevolg van het meerekenen van 2e inkomen.Pr088 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:25:
Het probleem voor modale inkomens, onze grote groep mbo'ers en praktisch geschoolden is levensgroot. Ik zie niet hoe zij nog een huis kunnen kopen in de Randstad.
Als je dit op wil lossen zouden er dus meer kleine appartementen moeten komen en moeten éénverdieners zich daar op richten.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat verandert niets aan de hoeveelheid aanbod en het feit dat tweeverdieners meer te besteden hebben. Het is dus de vraag in hoeverre dit uiteindelijk echt iets verandert.Pr088 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:25:
De oplossing zit in het tegengaan van het oppompen van prijzen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In Dordrecht wat toch onderdeel is van de randstad is er gewoon aanbod onder de 200k. Allemaal klein maar dat gaat onvermijdelijk zijn als éénverdiener. In Rotterdam is er zelfs aanbod onder de 150k (zal allemaal vast voor meer weg gaan).Pr088 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:25:
Daarbuiten is nog een kans(je), maar ook in mijn omgeving Groningen/Drenthe is het aantal woningen dat onder de €200.000 vraagprijs staat miniem. (modaal is 44k bruto, hypotheek maximaal 201k)
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 28-11-2024 09:55 ]
Zal vast niet 'modern' zijn wat ik nu zeg: gewoon een partner vinden, 'vroeger' was single vooral iets van gescheiden mensen op latere leeftijd.assje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:48:
Het probleem zit hem vooral in modale éénverdieners; die kunnen inderdaad bijna geen huis kopen. Dit is toch op zekere hoogte ook gewoon een logisch gevolg van het meerekenen van 2e inkomen.
Als je dit op wil lossen zouden er dus meer kleine appartementen moeten komen en moeten éénverdieners zich daar op richten.
helaas, ook de stelletjes hebben het moeilijk om woonruimte te vinden. Ik zit er goed bij maar weet eerlijk gezegd wat ik moet zeggen tegen jongens uit mijn team van 5 a 10 jaar jonger. Blijf zoeken, geef niet op, maar een oplossing? Die is er nu niethoevenpe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:13:
[...]
Zal vast niet 'modern' zijn wat ik nu zeg: gewoon een partner vinden, 'vroeger' was single vooral iets van gescheiden mensen op latere leeftijd.
Ook dan is het lastig. De doorstroom van ouderen stokt ook. Het is leuk dat je ouderen zo lang mogelijk thuis wilt laten wonen, maar dan moet je ook iets met doorstroming gaan doen.hoevenpe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:13:
[...]
Zal vast niet 'modern' zijn wat ik nu zeg: gewoon een partner vinden, 'vroeger' was single vooral iets van gescheiden mensen op latere leeftijd.
Dat modale éénverdieners bijna geen huis kunnen kopen is op zich geen probleem. Want wat al genoemd is, dat was ook vroeger niet 'de standaard'. Een belangrijk probleem is wel dat er tegenwoordig vaak ook geen huurwoning als alternatief is. Terwijl het vroeger heel normaal was dat je huurde. (Ook als het een tijd duurde voor je een woning kreeg toegewezen.)assje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:48:
[...]
Het probleem zit hem vooral in modale éénverdieners; die kunnen inderdaad bijna geen huis kopen. Dit is toch op zekere hoogte ook gewoon een logisch gevolg van het meerekenen van 2e inkomen.
Dat maakt dat mensen vaak weinig keus hebben dan zoeken naar een koopwoning. Als de keus is tussen 15 jaar wachten op een huurwoning of op kortere termijn iets tegen een veel te hoge prijs kopen, dan is de keus voor de tweede optie niet vreemd. Ook als dat betekent dat dit een kleine, slecht onderhouden of onhandig gelegen woning is, is dat vaak nog altijd beter dan 15 jaar moeten wachten op een woning. Alleen zal het wel wat tijd kosten voordat je als potentiële koper overstag gaat en naar een bouwval in Schubbekutteveen gaat kijken.
Wat wel een voordeel en tegelijk een nadeel is, is dat veel mensen tegenwoordig wel de theoretische mogelijkheid hebben om een woning te kopen. Vroeger was het bij veel mensen zo dat ze vanwege werkloosheid, tijdelijke banen, baanonzekerheid of freelance-werk geen/nauwelijks een hypotheek konden krijgen. En daarnaast was er een grote groep die vanwege de hoge rente en het risico op onder water staan ook niet wou kopen. Dat betekende dat de groep die naar koopwoningen keek ook veel kleiner was. En er dus veel minder mensen in de zelfde vijver viste. Voor de groep die wél kon (en wou) kopen, was dat dus een veel prettiger markt. Tegenwoordig zijn veel meer mensen in staat om een hypotheek te krijgen en in theorie een woning te kopen, wat tegelijk als groot nadeel heeft dat er veel meer mensen in de zelfde vijver vissen.
Doorstroom van ouderen kwam in die tijd ook amper voor, Paars heeft het traditionele bejaardentehuis ten grave gedragen. Eerlijk gezegd zou ik mezelf daar ook niet zien zitten, herinner mijn grootmoeder nog in zo'n muf gemeenschappelijk zaaltje en bijbehorend verkapt studentenhok.ed1703 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:54:
Ook dan is het lastig. De doorstroom van ouderen stokt ook. Het is leuk dat je ouderen zo lang mogelijk thuis wilt laten wonen, maar dan moet je ook iets met doorstroming gaan doen.
Het grote verschil is dat er bijna niet meer gebouwd wordt: topotijdreis heeft een vergelijkingsmode waarin je twee kaarten van verschillende jaren naast elkaar ziet. Vergelijk Utrecht tussen 1995 en 2010 met hetzelfde gebied tussen 2010 en nu. Idem voor Amsterdam/Haarlemmermeer tussen 1995 en 2010 en tussen 2010 en nu.
Waar wij als startend stel rond 1995-2000 ruime keus hadden uit tientallen nieuwbouwprojecten, zowel appartementen in de grote stad als rijtjeswoningen in Vinexwijken is anno 2024 nieuwbouw vrijwel opgedroogd. Wat nog op de markt komt is belachelijk duur en/of sluit niet aan bij de wensen van veel jonge samenwonende starters met gezinswens, parkeren vaak onmogelijk en een beetje tuin is ver te zoeken. Niet gek dat de prijzen van vooral Vinexwoningen die nog wel deze USP's hebben door het dak gaan.
Dan kijk je vooral naar hoe 'zichtbaar' de nieuwbouw is. Waar voor 2010 vooral uitgebreid is in de ruimte verder van de centra vandaan is er sinds 2010 juist veel meer spraken va nieuwbouw binnen de bestaande gebieden Dat zie je veel minder duidelijk in deze kaarten.hoevenpe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:34:
Het grote verschil is dat er bijna niet meer gebouwd wordt: topotijdreis heeft een vergelijkingsmode waarin je twee kaarten van verschillende jaren naast elkaar ziet. Vergelijk Utrecht tussen 1995 en 2010 met hetzelfde gebied tussen 2010 en nu. Idem voor Amsterdam/Haarlemmermeer tussen 1995 en 2010 en tussen 2010 en nu.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/es52ss5H03mIqRz4djTLNLYg.jpg?f=user_large)
De grootste stijging mensen is toch echt na 2010. Wat Rubbergrover hierboven ook zegt.
Waren 'we' op dezelfde manier door aan het bouwen, was de gehele randstad nu volgebouwd.
Die grote tuin en meerdere parkeerplaatsen per bewoner is naar mijn inziens ook helemaal niet mogelijk. Tenzij je verkast naar buiten de randstad.
Er zijn wat randgemeenten gefuseerd met Amsterdam de laatste jaren, wat het aantal inwoners laat groeien zonder dat er mensen zijn bijgekomen.Plint schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
De grootste stijging mensen is toch echt na 2010. Wat Rubbergrover hierboven ook zegt.
Waren 'we' op dezelfde manier door aan het bouwen, was de gehele randstad nu volgebouwd.
Die grote tuin en meerdere parkeerplaatsen per bewoner is naar mijn inziens ook helemaal niet mogelijk. Tenzij je verkast naar buiten de randstad.
https://allecijfers.nl/woonplaats/amsterdam/Z___Z schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:30:
[...]
Er zijn wat randgemeenten gefuseerd met Amsterdam de laatste jaren, wat het aantal inwoners laat groeien zonder dat er mensen zijn bijgekomen.
Amsterdam als woonplaats laat dezelfde stijging zien.
De grafiek van net was de gemeente. Het fuseren verklaard in mijn ogen niet direct de stijgingende lijn vanaf 2009
Ik probeer te achterhalen welke gemeenten gefuseerd zijn, maar ik kom niet verder dan dat er stadsdelen zijn gefuseerd welke al onderdeel waren van Amsterdam, behalve Weesp pas in 2022.
[ Voor 16% gewijzigd door Plint op 28-11-2024 12:43 ]
Volgens mij was dat alleen Weesp. Wat een verhoging met ongeveer 21 duizend betekende.Z___Z schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:30:
[...]
Er zijn wat randgemeenten gefuseerd met Amsterdam de laatste jaren, wat het aantal inwoners laat groeien zonder dat er mensen zijn bijgekomen.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg