Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:10:
[...]
‘Leuk’ dat ik dus precies hetzelfde ervaar als jij deed! Ik merk ook dat ik telkens tegen stellen opneem. Laatst bijvoorbeeld was voor mij een stel die er uit ging rond de 50 en na mij ook rond de 50. Je voelt je hoe dan ook best kansloos. Dan wordt het verrekt lastig, tenzij ze toevallig niet veel willen overbieden. Maar op dat appartement, die had ‘zelfs’ 3 slaapkamers, waren gewoonweg 8 biedingen van de 12. Tja pittig hoor!
Hoe lang heb jij er over gedaan totdat je er 1 vond? Tuurlijk is dat bij iedereen anders, maar toch benieuwd. Vind zulke verhalen altijd interessant.
Verder denk ik sterk aan een aankoopmakelaar, maar de markt is zo dynamisch… morgen staat er misschien zo weer een pareltje te koop. En ik wil eigenlijk wel de tijd nemen om een goede aankoopmakelaar een soort van te leren kennen, voordat ik kies voor wie ik ga.
Otherwise, heb ook een keer geboden op een 64m2 1 slaapkamer appartement (weliswaar in een schitterende buurt) maar ook daar werd met 37,5k overboden door een stel.
Ik ben net geen jaar bezig geweest, rond de 17 bezichtigingen gedaan.
Mijn "eisen" waren minimaal 68 m2, 2 slaapkamers, goed label (c+), en net afgewerkt.
Ik kwam uit Den Haag, keek dus in Zoetermeer, Alphen, Schiedam, Vlaardingen en Den Haag zelf. Best een groot gebied.
Zoals je zelf zei merkte ik dat ik het vooral opnam tegen stellen. Ik wist vooraf dat ik een beperkte hypotheek kon krijgen (~250k) en dus dat ik veel eigen geld moest inleggen. Bij stellen is dat een veel kleiner probleem, want die kunnen een hypotheek met zn tweetjes nemen.
Als je ook nog een goed energielabel (in jou geval zelfs A) en goed afgewerkt neemt, ja dan weet je dat het daar het drukst gaat worden en dat komt je kansen niet ten goede.
Lullig en misschien cliche, maar het is gewoon een numbers game geworden. Als je en hoge eisen hebt en een beperkt zoekgebied, dan zal je heel weinig bezichtigingen doen en waarschijnlijk met heel veel concurrentie.
Dus vergroot je gebied, laat wat eisen zakken. Ga vaker bezichtigen dan weet je ook wat realistische vraagprijzen zijn. (N = 1 vorig jaar oktober in Zoetermeer naar een appartement gegaan die 265k opleverde, begin dit jaar stond er eentje in dezelfde wijk, iets groter en beter afgewerkt te koop voor 250k) Daar ben ik dus ook niet gaan kijken, want ik wist dat gaat 100% boven de 300k uitkomen.
Laatste tip, een makelaar kan echt wel helpen. Niet alleen met bezichtigen (een goede makelaar heeft ook technische kennis, dus kan ook rondsnuffelen en kijken wat wel of juist niet goed is). Maar ook eentje die je helpt bij bezichtigen. Je vooraf kan zeggen dat het geen zin heeft om naar huis x te gaan.