Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:38
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:27:
[...]

Voor 750K kun je toch nog steeds een prima huis kopen?
Een prima huis is dus geen villa, en daar ging het om bij het oorspronkelijke bericht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REkYc53L2KHfQK2RcLdsJh0yLeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBvoL7SaVq4qDHQSLtrcnWFx.png?f=fotoalbum_large

Als je zoiets bekijkt zou je meer verwachten als je kijkt naar het aanbod vs wat je ervoor koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:30:
[...]

Een prima huis is dus geen villa, en daar ging het om bij het oorspronkelijke bericht.

[Afbeelding]

Als je zoiets bekijkt zou je meer verwachten als je kijkt naar het aanbod vs wat je ervoor koopt.
Ah, daar heb je gelijk in. Was even vergeten dat het om een villa ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:04
Paprika schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:30:
Zal een beetje afhangen van je definitie van een villa waarschijnlijk. Op veel plaatsen koop je voor 750k in ieder geval prima een vrijstaande woning. Zal veel jaren 70-90 spul zijn waar op enig moment nog minimaal een ton achteraan moet voor verduurzaaming maar geen mens die daar naar kijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 11-11-2024 15:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:13

Typhone

Who Dares Wins

kx22 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:24:
[...]

Zie hier mensen die een nieuwbouwwoning in 2015 kochten voor 250k en nu verkopen voor 750k (in topic verkoop van woning).
Denk dat de onderkant van de markt erg gegroeid in waarde is, maar de bovenkant is niet heel veel meer waard geworden.
Mijn oude huis (uitgekocht door ex) uit 2015 was 3 jaar oud in 2015, gekocht voor 249.500 (NHG) en die is recentelijk (2023) verkocht voor 625.000. Regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Typhone schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:21:
[...]

Mijn oude huis (uitgekocht door ex) uit 2015 was 3 jaar oud in 2015, gekocht voor 249.500 (NHG) en die is recentelijk (2023) verkocht voor 625.000. Regio Eindhoven.
Toch lekker, die groei van dat bedrijf in Veldhoven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
mitsumark schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:22:
[...]

Ook op andere plekken waar geen ASML is, zijn dit soort "winsten" gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Typhone schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:21:
[...]

Dus je ex heeft alle winst gepakt? Dan ben je wel dubbel genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
kx22 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:06:
[...]
Ook op andere plekken waar geen ASML is, zijn dit soort "winsten" gemaakt.
Factor 2 zeker, maar factor 2,5 in dezelfde periode? Niet op veel locaties.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83913NED/table
(doorgaans factor 1,7-1,9)
[...]
Je weet niet wat ie zelf heeft gedaan.
In theorie het huis ernaast gekocht voor 250 dat nu ook 625 waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 19-11-2024 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
[...]

Aan de andere kant had het huis ook onder water gestaan en was die er goed vanaf gekomen iets met glazen bol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Die verkrachten heel de markt in die regio. Volgens mij al eens vermeld hier maar bij mijn ouders in de straat is een huis ook gewoon even met €300.000 overboden door ASML. Man die er woont heeft niet eens zelf een hypotheek. Verkopers waren wel gelukkig denk ik maar de gemiddelde particulier gaat in een dergelijke buurt niet mee kunnen doen met zulke bullshit bedragen. Dat bedrag is niet fictief of bedacht want de makelaar van dienst was de pa van mijn ex ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Typhone op 20-11-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Ik heb mee mogen delen in het bedrag wat er in 2020 stond aan overwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

bie100 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:05:
[...]

Aan de andere kant had het huis ook onder water gestaan en was die er goed vanaf gekomen iets met glazen bol
Hehe zo is het. Achteraf is alles leuk en aardig maar ook nu net een nieuw huis gekocht en daar valt het maar te bezien wat de markt doet. En los daarvan: dan blijf je er maar gewoon wonen als de markt heel slecht wordt :). Je kunt er beter in zitten dan erbuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Niet alleen daar hoor, ongeveer de helft van onze kijkers was expat en een aantal daarvan kon zonder hypotheeklening de woning kopen (Den Haag). Zelfs 1 bod ontvangen van mensen uit Zweden die de woning niet hebben bezichtigd, hun aankoopmakelaar liep rond met een camera.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 20-11-2024 08:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Typhone schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:41:
[...]

Hehe zo is het. Achteraf is alles leuk en aardig maar ook nu net een nieuw huis gekocht en daar valt het maar te bezien wat de markt doet. En los daarvan: dan blijf je er maar gewoon wonen als de markt heel slecht wordt :). Je kunt er beter in zitten dan erbuiten.
Zeker maar als de boel een keer instort zullen daar genoeg mensen last van hebben kan ook niet eeuwig zo door gaan lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
mitsumark schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:24:
[...]

Factor 2 zeker, maar factor 2,5 in dezelfde periode? Niet op veel locaties.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83913NED/table
(doorgaans factor 1,7-1,9)

[...]
Je weet niet wat ie zelf heeft gedaan.
In theorie het huis ernaast gekocht voor 250 dat nu ook 625 waard is.
Nieuwbouw uit 2011-2016 heeft het wel heel goed gedaan.

Ik had zelf in een Amsterdamse buitenwijk een nieuwbouw rijtjeshuis, zeg maar gerust in een soort van vogelaarwijk. Die deed even 2,75x waar Amsterdam als geheel tegen 1,9x zat in dezelfde periode.

Had ik er maar 10 gekocht.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:38
Gisteren op Nu.nl een artikel n.a.v. een nieuw CBS rapport. Deze tabel laat wel heel duidelijk het verloop zien van de afgelopen paar jaar 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5gUmm0jKzuctVMxo4ayBea_SNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2CMlF6vfOleFwRjBf2BcexX.webp?f=fotoalbum_large
Ten opzichte van september is de prijsindex bestaande koopwoningen in oktober met 0,8 procent gestegen. De prijzen van bestaande koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna sloeg de trend om en daalde de prijsindex enige tijd. Sinds juni 2023 stijgen de prijzen van koopwoningen echter weer. In oktober 2024 lagen de prijzen gemiddeld 7,4 procent hoger dan bij de vorige piek in juli 2022.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Patatjemet schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:56:
Gisteren op Nu.nl een artikel n.a.v. een nieuw CBS rapport. Deze tabel laat wel heel duidelijk het verloop zien van de afgelopen paar jaar 8)7

[Afbeelding]

[...]
Verbaast me niets. De prijzen worden vooral bepaald door de leenruimte. De eerste jaren een flinke stijging door de dalende hypotheekrentes, de laatste jaren een flinke stijging door de stijgende lonen. Ter indicatie, de CAO lonen zijn de laatste twee jaar gemiddeld zo'n 13%-14% gestegen. Daar zitten ook flinke uitschieters bij, bij wie het inkomen (en daarmee de leenruimte) nog veel meer gestegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Patatjemet schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:56:

[Afbeelding]

[...]
In cijfers valt die dip dus behoorlijk mee in verhouding tot de stijging sinds ~2020.

Overigens verkochten wij onze woning in het iets hogere segment precies op de piek in 2022 (mei overdracht), kan me eigenlijk niet voorstellen dat die woning inmiddels 7,4% duurder is. Laag en midden segment trekken het (behoorlijk) omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 23-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:38
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:06:
[...]

Verbaast me niets. De prijzen worden vooral bepaald door de leenruimte. De eerste jaren een flinke stijging door de dalende hypotheekrentes, de laatste jaren een flinke stijging door de stijgende lonen. Ter indicatie, de CAO lonen zijn de laatste twee jaar gemiddeld zo'n 13%-14% gestegen. Daar zitten ook flinke uitschieters bij, bij wie het inkomen (en daarmee de leenruimte) nog veel meer gestegen is.
Ja, al zal dat vast niet voor iedereen gelden. Voor diegene die wel in het treintje zitten mooi, maar de stap maken voor diegene die buiten de boot vallen wordt almaar groter.

Ik snap wel waarom men voorspelt dat dit voorlopig niet stopt, de huizenmarkt is nu beland in een zichzelf versterkend spiraal. Hogere lonen en hogere overwaarde = hogere prijzen = hogere overwaarde = hogere prijzen, etc. En door deze ontwikkelingen wakkert de FOMO ook weer aan, wat ook weer hogere prijzen veroorzaakt.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-09 16:19
Hopelijk gaan de komende maanden rustiger worden qua bezichtigingen en overbieden, maar niet qua aanbod haha. Ben als alleenstaande echt nobody, 40k overbieden op een appartement is doodnormaal tegenwoordig. Vraag me echt af of je dat geld wel terugzie in komende 2 jaren. Ga weg man. Deze week weer eentje verloren qua woning.

[ Voor 11% gewijzigd door Janterworst op 23-11-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:12:
[...]

In cijfers valt die dip dus behoorlijk mee in verhouding tot de stijging sinds ~2020.

Overigens verkochten wij onze woning precies op de piek in 2022 (mei overdracht), kan me eigenlijk niet voorstellen dat die woning inmiddels 7% duurder is. Starterswoningen trekken het (behoorlijk) omhoog.
Uiteraard zegt een gemiddelde weinig over een n=1. Wat ik dus wel hoor is dat sommige mensen kijken naar de nieuwe loonronde om te zien wat ze kunnen betalen. In jouw tijd was de rente waarschijnlijk wel een stuk lager, maar als de lonen voor sommige mensen intussen ook flink gestegen zijn, kan de prijsstijging toch doorzetten. Zeker als de overwaarde van de oude woning ook navenant is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:27
Het blijft een bizarre gekte. In Nijmegen tussenwoning van kennis ca 25 jaar oud, vraagprijs 450.000 euro. Verkocht binnen 2 dagen, bod lag ruim een ton boven de vraagprijs. Destijds voor 250.000 gekocht

Andere woning in dezelfde wijk ook ca 25 jaar oud, vraagprijs 650.000 euro, binnen 2 weken verkocht met een ton er boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 23:46
Patatjemet schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:23:
[...]

Ja, al zal dat vast niet voor iedereen gelden. Voor diegene die wel in het treintje zitten mooi, maar de stap maken voor diegene die buiten de boot vallen wordt almaar groter.

Ik snap wel waarom men voorspelt dat dit voorlopig niet stopt, de huizenmarkt is nu beland in een zichzelf versterkend spiraal. Hogere lonen en hogere overwaarde = hogere prijzen = hogere overwaarde = hogere prijzen, etc. En door deze ontwikkelingen wakkert de FOMO ook weer aan, wat ook weer hogere prijzen veroorzaakt.
Herkenbaar. Wij huren nu prima tegen een best eerlijke prijs. 1250 euro per maand, hoekwoning 131 m2 uit 2018, A++, eigen oprit, etc. Gezien de grote prijsstijgingen overwegen we echter om nu zo snel mogelijk te kopen, terwijl we anders nog 2 tot 3 jaar hadden gewacht. Het gevoel dat we het nu nog redelijk kunnen betalen en de prijs voor mijzelf te rechtvaardigen is, geeft mij een enorme FOMO. Ik ben echt bang dat we anders over twee jaar een relatief eenvoudige eengezinswoning uit 1970 hebben voor minimaal 500k, terwijl dit nu nog kan voor 400k. Dat zou echt absurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 18:01
GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:24:
[...]

Herkenbaar. Wij huren nu prima tegen een best eerlijke prijs. 1250 euro per maand, hoekwoning 131 m2 uit 2018, A++, eigen oprit, etc. Gezien de grote prijsstijgingen overwegen we echter om nu zo snel mogelijk te kopen, terwijl we anders nog 2 tot 3 jaar hadden gewacht. Het gevoel dat we het nu nog redelijk kunnen betalen en de prijs voor mijzelf te rechtvaardigen is, geeft mij een enorme FOMO. Ik ben echt bang dat we anders over twee jaar een relatief eenvoudige eengezinswoning uit 1970 hebben voor minimaal 500k, terwijl dit nu nog kan voor 400k. Dat zou echt absurd zijn.
dat is al bezig, ons huis op de markt, een redelijk ruime (lees zelfde formaat als jouw hoekwoning) tussenwoning uit de jaren 70 met biedingen boven de 500, ergens midden van het land.

[ Voor 3% gewijzigd door Odysseus87 op 23-11-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Odysseus87 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:25:
[...]

dat is al bezig, ons huis op de markt, een redelijk ruime (lees zelfde formaat als jouw hoekwoning) tussenwoning uit de jaren 70 met biedingen boven de 500, ergens midden van het land.
Ik vind dat echt ongelooflijk. In mijn woonplaats is het nog voor 400k mogelijk. Dan heb je geen nieuwe keuken en badkamer en mogelijk is er wel wat onderhoud nodig, maar je hebt dan op zich een nette en goed bewoonbaar huis. 500k zouden we best kunnen betalen, maar mentaal voel ik me niet goed bij zo’n hoge hypotheek. Daarnaast betekent dat gewoon fors minder geld dat maandelijks besteed kan worden aan andere dingen of naar de spaarrekening kan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 18:01
GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:09:
[...]

Ik vind dat echt ongelooflijk. In mijn woonplaats is het nog voor 400k mogelijk. Dan heb je geen nieuwe keuken en badkamer en mogelijk is er wel wat onderhoud nodig, maar je hebt dan op zich een nette en goed bewoonbaar huis. 500k zouden we best kunnen betalen, maar mentaal voel ik me niet goed bij zo’n hoge hypotheek. Daarnaast betekent dat gewoon fors minder geld dat maandelijks besteed kan worden aan andere dingen of naar de spaarrekening kan…
Ja vind het ook lastig te geloven, maar het is de realiteit. Zelf zijn we de stad uitgegaan naar een ruime 2-onder-1 kap met oprit etc dat is in de stad niet meer te betalen (lees 600+k en dan moet je soms nog flink wat aanpakken).
Tenzij je in het noorden van Nederland woont of ergens in dorp dan is een hoekwoning met oprit 130m2+ voor ong 400k haast niet meer denkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:09:
[...]

En het wordt alleen nog maar meer en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Trichoglossus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:39:
Het blijft een bizarre gekte. In Nijmegen tussenwoning van kennis ca 25 jaar oud, vraagprijs 450.000 euro. Verkocht binnen 2 dagen, bod lag ruim een ton boven de vraagprijs. Destijds voor 250.000 gekocht

Andere woning in dezelfde wijk ook ca 25 jaar oud, vraagprijs 650.000 euro, binnen 2 weken verkocht met een ton er boven op.
Wowwwwwwwwwwww, dan valt de 40-60k bij ons nog mee (regio Utrecht). Mijn hemel. Ik dacht dat in Nijmegen juist mee viel. Weet jij hoe het is in Arnhem op een tussenwoning? Waarom zou je van 4,5 ton 5,5 ton maken joh?

Heftig dit! Bij mij zit ook druk op de ketel. Kan nu als alleenstaande nog een mooie appartement kopen bij ons, wordt denk erger en erger. Angstig? Nee… maar tegenwoordig zeg ik wel ‘een 8 is ook goed’.

Het vreet ook enorm veel energie van mij, zeker gezien ik ook zoekende ben naar een baan. Lang verhaal.. brrr.

Is het de afgelopen 5 jaren ook wel eens zo erg als nu geweest?

[ Voor 22% gewijzigd door Janterworst op 23-11-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Janterworst schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:07:
[...]

Wowwwwwwwwwwww, dan valt de 40-60k bij ons nog mee (regio Utrecht). Mijn hemel. Ik dacht dat in Nijmegen juist mee viel. Weet jij hoe het is in Arnhem op een tussenwoning? Waarom zou je van 4,5 ton 5,5 ton maken joh?

Heftig dit! Bij mij zit ook druk op de ketel. Kan nu als alleenstaande nog een mooie appartement kopen bij ons, wordt denk erger en erger. Angstig? Nee… maar tegenwoordig zeg ik wel ‘een 8 is ook goed’.

Het vreet ook enorm veel energie van mij, zeker gezien ik ook zoekende ben naar een baan. Lang verhaal.. brrr.

In mijn geval ook zoekend in Arnhem. Daar woon ik nu ook. Voor 350k-400k zijn er zat tussenwoningen te vinden. Als ze mooi zijn, of zelfs ‘instapklaar’, dan valt op dat overbiedingen van 50k vrij normaal zijn. Uitschieters naar 80k zie ik ook regelmatig. Woningen die minder mooi zijn, zijn goedkoper en er wordt minder op overgeboden.

Het valt me ook wel op dat er zeer veel woningen staan met een vraagprijs die duidelijk onder de marktwaarde ligt. Veel makelaars lijken toch graag spelletjes te spelen, zo is mijn indruk.

Als relatieve buitenstaander en starter (op de koopmarkt) ziet het er allemaal bizar uit, zelfs al hebben wij een ruim bovenmodaal inkomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:23:
[...]

In mijn geval ook zoekend in Arnhem. Daar woon ik nu ook. Voor 350k-400k zijn er zat tussenwoningen te vinden. Als ze mooi zijn, of zelfs ‘instapklaar’, dan valt op dat overbiedingen van 50k vrij normaal zijn. Uitschieters naar 80k zie ik ook regelmatig. Woningen die minder mooi zijn, zijn goedkoper en er wordt minder op overgeboden.

Het valt me ook wel op dat er zeer veel woningen staan met een vraagprijs die duidelijk onder de marktwaarde ligt. Veel makelaars lijken toch graag spelletjes te spelen, zo is mijn indruk.

Als relatieve buitenstaander en starter (op de koopmarkt) ziet het er allemaal bizar uit, zelfs al hebben wij een ruim bovenmodaal inkomen…
Zo dat is dus ook een gekte. Een kameraad van mij woont er en die wilt volgend jaar dus kijken in Arnhem voor koopwoning. I wish him good luck.

Ik zag wel een schitterend appartement @ High Park aan Velperweg. Reeds verkocht zag ik van de week. Niet groot, maar wel lekker van alle gemakken voorzien. Toevallig iets over dat complex gehoord, qua ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:29
Het is toch wel echt bizar hoe relatief snel de gekte is ontstaan. Had in september 2022 het winnende bod op een mooie geschakelde woning met 535k, waar we uiteindelijk toch van af zagen omdat we het te veel vonden en de huizenmarkt op dat moment juist aan het afkoelen leek met een verwachting op nog lagere prijzen.

Toen wat zaken in de privé sfeer waardoor de zoektocht een tijd is gepauzeerd om nu natuurlijk veel meer te betalen voor een kleinere woning.

Die eerste woning is nu al geschat op ca. 700k volgens huispedia... dus waren spekkoper geweest. Maar ja, geen glazen bol helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ela937 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:03:
Het is toch wel echt bizar hoe relatief snel de gekte is ontstaan. Had in september 2022 het winnende bod op een mooie geschakelde woning met 535k, waar we uiteindelijk toch van af zagen omdat we het te veel vonden en de huizenmarkt op dat moment juist aan het afkoelen leek met een verwachting op nog lagere prijzen.

Toen wat zaken in de privé sfeer waardoor de zoektocht een tijd is gepauzeerd om nu natuurlijk veel meer te betalen voor een kleinere woning.

Die eerste woning is nu al geschat op ca. 700k volgens huispedia... dus waren spekkoper geweest. Maar ja, geen glazen bol helaas.
Zoveel duurder geworden?
Ik had dus in Juli/Aug 2022 een huis gekocht in het dalletje.
Mijn woning is nu hooguit 100k omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-09 18:25

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

kx22 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:05:
[...]

Zoveel duurder geworden?
Idem hier. Net in het dalletje gekocht vorig jaar. Over twee weken wonen we hier precies een jaar. Als ik funda moet geloven ruim een ton erbij... maar met een waardestijging van 50/60 k ben ik ook al heel blij. Rendeerde het eigen geld wat we ingebracht hebben beter dan op de bank....

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:29
[...]

Zoveel duurder geworden?
Is maar een inschatting hoor, maar die wijk is erg populair en we hadden (achteraf gezien) een laag bod wat geaccepteerd was.

100k is ook niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
Janterworst schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:40:
[...]

Zo dat is dus ook een gekte. Een kameraad van mij woont er en die wilt volgend jaar dus kijken in Arnhem voor koopwoning. I wish him good luck.

Ik zag wel een schitterend appartement @ High Park aan Velperweg. Reeds verkocht zag ik van de week. Niet groot, maar wel lekker van alle gemakken voorzien. Toevallig iets over dat complex gehoord, qua ervaringen?
Over smaak valt niet te twisten. Ik vind High Park niet mooi en de appartementen hebben hoge, betonnen plafonds. Volgens mij is het ook best kostbaar als je er een parkeerplaats bij wilt. Tegelijkertijd is het een markant gebouw met unieke appartementen, dus ik kan me goed voorstellen dat veel mensen daar graag willen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
[...]

Zoveel duurder geworden?
Ook dat is gekte. In twee jaar tijd 100k. Het einde is zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Janterworst schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:07:
[...]

Dat deel in Nijmegen is vrij nieuw en ruim opgezet.
En waarschijnlijk dan te goedkoop in de markt gezet zoals je wel vaker ziet de laatste tijd.

Van Arnhem heb ik geen idee, toevallig dat ik van die 2 woningen in Nijmegen wist van een kennis.
Een stad is sowieso vaak duurder natuurlijk dan ergens in een dorpje/Achterhoek. Als je niet aan de stad gebonden bent nog een optie wellicht.

Ben benieuwd of zoiets in Arnhem echt voor 250.000 weg zou gaan:
https://www.funda.nl/deta...arperstraat-106/89168171/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:01:
[...]

Ook dat is gekte. In twee jaar tijd 100k. Het einde is zoek.
Voelt nu net alsof iedere huizenbezitter de vriendenloterij heeft gewonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:17:
[...]

Voelt nu net alsof iedere huizenbezitter de vriendenloterij heeft gewonnen.
Niet alleen de huizenbezitters. Mijn aandelenfondsen staan ook op +24,6% sinds januari dit jaar.
Met het verschil dat ik daar wel brood van kan kopen :+. (Maar ik laat het staan om de aflossingsvrije hypotheek af te lossen over 18 jaar).

Volgens CBS is mijn woning sinds januari 10,1% gestegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 23-11-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Trichoglossus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:13:
[...]

Dat deel in Nijmegen is vrij nieuw en ruim opgezet.
En waarschijnlijk dan te goedkoop in de markt gezet zoals je wel vaker ziet de laatste tijd.

Van Arnhem heb ik geen idee, toevallig dat ik van die 2 woningen in Nijmegen wist van een kennis.
Een stad is sowieso vaak duurder natuurlijk dan ergens in een dorpje/Achterhoek. Als je niet aan de stad gebonden bent nog een optie wellicht.

Ben benieuwd of zoiets in Arnhem echt voor 250.000 weg zou gaan:
https://www.funda.nl/deta...arperstraat-106/89168171/
Waarschijnlijk gaat deze wel voor meer weg, hoewel deze woning staat in een wat mindere wijk en ook specifieke buurt. Het zijn kwalitatief ook niet de beste woningen. In die buurt en straat staan veel slechte woningen, maar dan sociale huur. Die gaan allemaal gesloopt en vervangen worden vanwege de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:00:
[...]

Over smaak valt niet te twisten. Ik vind High Park niet mooi en de appartementen hebben hoge, betonnen plafonds. Volgens mij is het ook best kostbaar als je er een parkeerplaats bij wilt.
De woningen die ik zo gauw kon vinden hebben allemaal minstens een parkeerplek in de garage. En begrijp ik het goed dat je die plafonds als nadeel ziet? Dat snap ik even niet. Een hoog plafond kun je namelijk nog verlagen in de stijl die je aanspreekt. Terwijl je een lager plafond niet kunt verhogen als het je tegen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janterworst
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 06:39:
[...]

De woningen die ik zo gauw kon vinden hebben allemaal minstens een parkeerplek in de garage. En begrijp ik het goed dat je die plafonds als nadeel ziet? Dat snap ik even niet. Een hoog plafond kun je namelijk nog verlagen in de stijl die je aanspreekt. Terwijl je een lager plafond niet kunt verhogen als het je tegen staat.
Ik vind het hoge plafond juist wat hebben. Je ziet het bijna niet, echt een vibe. Geeft het gevoel van ruimte, gebaseerd op foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Herinneren jullie die containerwoningen van Hugo de Jonge nog? Blijkt in de praktijk niet zo'n succes...
Bewoners van containerwoningen zijn woonsituatie zat: ‘Schaam me als ik bezoek krijg’

Hoogstpersoonlijk komt woonminister Hugo de Jonge langs op de bouwplaats aan de Romboutslaan. Reikhalzend wordt uitgekeken naar de komst van het appartementencomplex. De flexwoningen moeten de oplossing worden voor het tekort aan woningen voor studenten en starters.

De 333 woningen zijn klein - 18 en 36 vierkante meter - maar de animo groot. Voor veel jongeren is dit de kans eindelijk op zichzelf te gaan wonen. Ruim tweeduizend gegadigden schrijven zich in. De appartementen beschikken over een eigen keuken, toilet en douche. ,,Nu heb ik alles voor mezelf’’, vertelt een van de eerste bewoners kort na de oplevering in het voorjaar van 2023 opgetogen aan het AD.

Maar van dat enthousiasme is inmiddels weinig over. ,,Nee, ik woon er niet meer’’, appt de inmiddels oud-bewoner. ,,Het was één grote bende daar met veel drugs- en drankgebruik.’’ Na een jaar is hij vertrokken en bij zijn vriendin ingetrokken. ,,Ik ben blij dat ik weg ben.’’
Iets verderop komt de aap uit de mouw:
,,Dit moet geen probleemflat worden’’, zei wethouder Peter Heijkoop nog, toen hij de plannen in 2020 uit de doeken deed. Dordrecht krijgt 1,4 miljoen euro van het Rijk voor de huisvesting van kwetsbare jongeren.

Woningcorporatie Trivire neemt 88 woningen af voor de sociale verhuur, waarvan een deel bestemd is voor jongeren die dak- of thuisloos zijn en onder begeleiding zelfstandig gaan wonen. De overige 245 appartementen zijn bedoeld voor studenten en starters tussen de 18 en 35 jaar. De toewijzing en het beheer verlopen via de Huischmeesters, gespecialiseerd in ‘sociaal vastgoed’.

Het idee van het project was ook dat de bewoners een ‘community’ zouden vormen, maar daar is weinig van terechtgekomen zeggen bewoners. ,,Iedereen leeft langs elkaar heen.’’

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:58:
Herinneren jullie die containerwoningen van Hugo de Jonge nog? Blijkt in de praktijk niet zo'n succes...

[...]

Iets verderop komt de aap uit de mouw:

[...]
Dat ligt dan dus niet aan het concept containerwoningen, naar aan de manier waarop woningen zijn toegewezen. Die problemen zou je ook hebben gehad als het 'gewone' woningen zouden zijn geweest, en die op de zelfde manier verdeeld zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Hebben jullie ideeën wat jullie eventueel heeft geholpen als je op zoek bent naar een woning en je trekt het gewoonweg niet thuis? Alle ideeën zijn dik en dik welkom! Momenteel loop ik veel, maar blijft lastig om mijn kop te legen. Ben dan echt een diesel. Daarbij kijk ik naar tijdelijke huuropties, maar dat is ook niet makkelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Janterworst op 24-11-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
.

[ Voor 99% gewijzigd door Janterworst op 24-11-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:15:
Die problemen zou je ook hebben gehad als het 'gewone' woningen zouden zijn geweest, en die op de zelfde manier verdeeld zouden zijn.
In het artikel wordt ingegaan op problemen, een deel zit weldegelijk in het concept: slechte geluidsisolatie, gezamenlijke wasmachines, gemeenschappelijke ruimtes die ondanks 3x in de week schoonmaak sterk vervuild zijn, roken waar dat niet mag, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:14:
[...]

Ik vind het hoge plafond juist wat hebben. Je ziet het bijna niet, echt een vibe. Geeft het gevoel van ruimte, gebaseerd op foto’s.
Ik vind het ook heerlijk. Maar blijkbaar vindt GvNL dat niet. Dat kan, uiteraard, daarom gaf ik aan dat je dáár zelf wat aan kunt veranderen. Aan een 'te laag' plafond kun je zelf niets meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:16:
Hebben jullie ideeën wat jullie eventueel heeft geholpen als je op zoek bent naar een woning en je trekt het gewoonweg niet thuis? Alle ideeën zijn dik en dik welkom! Momenteel loop ik veel, maar blijft lastig om mijn kop te legen. Ben dan echt een diesel. Daarbij kijk ik naar tijdelijke huuropties, maar dat is ook niet makkelijk.
Je zoekgebied vergroten wil nog wel eens helpen. Ik ben een dat je de rest van je wensen al op nul hebt gezet en dit de enige concessie is die nog over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:23:
[...]

Je zoekgebied vergroten wil nog wel eens helpen. Ik ben een dat je de rest van je wensen al op nul hebt gezet en dit de enige concessie is die nog over is.
Klopt ik hou andere plaatsen in de gaten. Wil me best inschrijven voor een nieuwbouwproject, maar dan duurt het gauw minimaal 2 jaar. Dat is me echt te gortig. Maar ik hou Arnhem ook in de gaten. Lijk me toch leuk om in een stad te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:16:
[...]

Klopt ik hou andere plaatsen in de gaten. Wil me best inschrijven voor een nieuwbouwproject, maar dan duurt het gauw minimaal 2 jaar. Dat is me echt te gortig. Maar ik hou Arnhem ook in de gaten. Lijk me toch leuk om in een stad te wonen.
Ik zou me als starter sowieso niet echt op nieuwbouw richten. Dat zijn in de regel zeer gewilde woningen met vaak een hoge prijs per m2. En daarmee sowieso een hoge prijs. Ik zou eerder kijken naar bestaande woningen. En dan ook op locaties/in wijken die misschien wat minder gewild zijn. Dat zijn plaatsen waar je vaak nog enigszins betaalbare woningen vindt. Maar dan niet meteen de bouwkundig slechtste woningen kiezen, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 08:02
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:16:
[...]

Nieuwbouw zou ik persoonlijk niet doen. Naast dat je jaren wacht moet je ook geluk hebben ingeloot te worden. Hier in het westen was ik 1 vd 100 per appartement voor nieuwbouw. Ik had het geluk dat het vrij snel werd opgeleverd, maar het moment van inschrijven en loten (2 maanden) heb ik ook niets anders bezichtigd.
Nieuwbouw is qua m2 prijs niet alleen duurder, vergeet ook niet dat in de meeste gevallen alles kaal wordt opgeleverd. Dus meer kosten.
Bij bestaande bouw kan je vaak toch sneller intrekken, want er ligt al een vloertje. Muurtje is geverft/behangen ook al is het niet jouw smaak.

Was ook opzoek naar iets in de stad. Uiteindelijk wel gevonden, maar daarvoor wel mijn zoekopdracht flink aangepast.

In het begin waren 2 slaapkamers een absolute pre (vanwege thuiswerken). Maar merkte dat ik et dan vaak tegen stellen opnam. Daardoor op zoek gegaan naar 1 slaapkamer, wel meer oppervlak zodat ik een werkplekje kon maken. En ook in buurten die ik vooraf had afgeschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door Jobjl op 24-11-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janterworst
Jobjl schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:03:
[...]

Nieuwbouw zou ik persoonlijk niet doen. Naast dat je jaren wacht moet je ook geluk hebben ingeloot te worden. Hier in het westen was ik 1 vd 100 per appartement voor nieuwbouw. Ik had het geluk dat het vrij snel werd opgeleverd, maar het moment van inschrijven en loten (2 maanden) heb ik ook niets anders bezichtigd.
Nieuwbouw is qua m2 prijs niet alleen duurder, vergeet ook niet dat in de meeste gevallen alles kaal wordt opgeleverd. Dus meer kosten.
Bij bestaande bouw kan je vaak toch sneller intrekken, want er ligt al een vloertje. Muurtje is geverft/behangen ook al is het niet jouw smaak.

Was ook opzoek naar iets in de stad. Uiteindelijk wel gevonden, maar daarvoor wel mijn zoekopdracht flink aangepast.

In het begin waren 2 slaapkamers een absolute pre (vanwege thuiswerken). Maar merkte dat ik et dan vaak tegen stellen opnam. Daardoor op zoek gegaan naar 1 slaapkamer, wel meer oppervlak zodat ik een werkplekje kon maken. En ook in buurten die ik vooraf had afgeschreven.
‘Leuk’ dat ik dus precies hetzelfde ervaar als jij deed! Ik merk ook dat ik telkens tegen stellen opneem. Laatst bijvoorbeeld was voor mij een stel die er uit ging rond de 50 en na mij ook rond de 50. Je voelt je hoe dan ook best kansloos. Dan wordt het verrekt lastig, tenzij ze toevallig niet veel willen overbieden. Maar op dat appartement, die had ‘zelfs’ 3 slaapkamers, waren gewoonweg 8 biedingen van de 12. Tja pittig hoor!

Hoe lang heb jij er over gedaan totdat je er 1 vond? Tuurlijk is dat bij iedereen anders, maar toch benieuwd. Vind zulke verhalen altijd interessant.

Verder denk ik sterk aan een aankoopmakelaar, maar de markt is zo dynamisch… morgen staat er misschien zo weer een pareltje te koop. En ik wil eigenlijk wel de tijd nemen om een goede aankoopmakelaar een soort van te leren kennen, voordat ik kies voor wie ik ga.

Otherwise, heb ook een keer geboden op een 64m2 1 slaapkamer appartement (weliswaar in een schitterende buurt) maar ook daar werd met 37,5k overboden door een stel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:10:
[...]

‘Leuk’ dat ik dus precies hetzelfde ervaar als jij deed! Ik merk ook dat ik telkens tegen stellen opneem. Laatst bijvoorbeeld was voor mij een stel die er uit ging rond de 50 en na mij ook rond de 50. Je voelt je hoe dan ook best kansloos. Dan wordt het verrekt lastig, tenzij ze toevallig niet veel willen overbieden. Maar op dat appartement, die had ‘zelfs’ 3 slaapkamers, waren gewoonweg 8 biedingen van de 12. Tja pittig hoor!

Hoe lang heb jij er over gedaan totdat je er 1 vond? Tuurlijk is dat bij iedereen anders, maar toch benieuwd. Vind zulke verhalen altijd interessant.

Verder denk ik sterk aan een aankoopmakelaar, maar de markt is zo dynamisch… morgen staat er misschien zo weer een pareltje te koop. En ik wil eigenlijk wel de tijd nemen om een goede aankoopmakelaar een soort van te leren kennen, voordat ik kies voor wie ik ga.

Otherwise, heb ook een keer geboden op een 64m2 1 slaapkamer appartement (weliswaar in een schitterende buurt) maar ook daar werd met 37,5k overboden door een stel.
Hoeveel er wordt overboden zegt niet zo veel. Als de vraagprijs laag is, zal er sowieso veel worden overboden. Daarom moet je je niet blind staren op die vraagprijzen, maar kijken naar wat de woning waarschijnlijk werkelijk gaat opleveren.

Als je daar geen/weinig kijk op hebt, dan is een aankoopmakelaar wel aan te raden. Zowel om zinloos lage biedingen te voorkomen als om overdreven hoge overbiedingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:14:
[...]

Hoeveel er wordt overboden zegt niet zo veel. Als de vraagprijs laag is, zal er sowieso veel worden overboden. Daarom moet je je niet blind staren op die vraagprijzen, maar kijken naar wat de woning waarschijnlijk werkelijk gaat opleveren.

Als je daar geen/weinig kijk op hebt, dan is een aankoopmakelaar wel aan te raden. Zowel om zinloos lage biedingen te voorkomen als om overdreven hoge overbiedingen te voorkomen.
Ja ik kijk wel altijd op Walterliving en Huispedia, maar de ene zweert er bij en de ander zegt dat het echt geen indicatie is. Dusja liever zekerheid met een aankoopmakelaar inderdaad. Volgende week maar even de tijd voor nemen gok ik zo.

Zag nu wel weer een schitterende met energielabel C weliswaar, tot nu toe altijd gegaan voor minimaal A. Dat soort vragen is gewoon prettig inderdaad om bij een aankoopmakelaar neer te leggen.

Puur ter info btw: wat houdt de tekst met waarde ‘toe aan onderhoud’ in? Dat bijvoorbeeld de keuken stokoud is en de badkamer er bij? Of moet je meer denken aan nicotineaanslag of de vloer vol met vlekken en de wanden?

Fijne zondag verders mensen! Ik ga weer even verder lopen, joeee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk uit dat je hier niet teveel naar gaat kijken.

Stel een woning staat voor €300k te koop, wordt verkocht aan mij voor €350k. Ik zet hem dezelfde dag op Funda voor €400k en jij koopt hem voor €380k.
Top toch, heb je mooi €20k van 'de prijs' gekregen?
Of ik zet hem direct weer voor €200k te koop en verkoop hem voor €300k, maar met 50% overbieding.

Uiteindelijk gaat het om de verkoopprijs (marktprijs), de rest is marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:10:
[...]

Ik ben net geen jaar bezig geweest, rond de 17 bezichtigingen gedaan.
Mijn "eisen" waren minimaal 68 m2, 2 slaapkamers, goed label (c+), en net afgewerkt.
Ik kwam uit Den Haag, keek dus in Zoetermeer, Alphen, Schiedam, Vlaardingen en Den Haag zelf. Best een groot gebied.

Zoals je zelf zei merkte ik dat ik het vooral opnam tegen stellen. Ik wist vooraf dat ik een beperkte hypotheek kon krijgen (~250k) en dus dat ik veel eigen geld moest inleggen. Bij stellen is dat een veel kleiner probleem, want die kunnen een hypotheek met zn tweetjes nemen.
Als je ook nog een goed energielabel (in jou geval zelfs A) en goed afgewerkt neemt, ja dan weet je dat het daar het drukst gaat worden en dat komt je kansen niet ten goede.

Lullig en misschien cliche, maar het is gewoon een numbers game geworden. Als je en hoge eisen hebt en een beperkt zoekgebied, dan zal je heel weinig bezichtigingen doen en waarschijnlijk met heel veel concurrentie.
Dus vergroot je gebied, laat wat eisen zakken. Ga vaker bezichtigen dan weet je ook wat realistische vraagprijzen zijn. (N = 1 vorig jaar oktober in Zoetermeer naar een appartement gegaan die 265k opleverde, begin dit jaar stond er eentje in dezelfde wijk, iets groter en beter afgewerkt te koop voor 250k) Daar ben ik dus ook niet gaan kijken, want ik wist dat gaat 100% boven de 300k uitkomen.

Laatste tip, een makelaar kan echt wel helpen. Niet alleen met bezichtigen (een goede makelaar heeft ook technische kennis, dus kan ook rondsnuffelen en kijken wat wel of juist niet goed is). Maar ook eentje die je helpt bij bezichtigen. Je vooraf kan zeggen dat het geen zin heeft om naar huis x te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:21:
[...]
Zag nu wel weer een schitterende met energielabel C weliswaar, tot nu toe altijd gegaan voor minimaal A. Dat soort vragen is gewoon prettig inderdaad om bij een aankoopmakelaar neer te leggen.
Tsja, "iedereen" zoekt naar een goed onderhouden instapklare label A of beter woning. Dat betekent dat die prijzen gigantisch uit de hand lopen maar ook dat je daar moet concurreren met doorstromers en tweeverdieners. Daar zou ik dus al sowieso niet naar kijken.
Puur ter info btw: wat houdt de tekst met waarde ‘toe aan onderhoud’ in? Dat bijvoorbeeld de keuken stokoud is en de badkamer er bij? Of moet je meer denken aan nicotineaanslag of de vloer vol met vlekken en de wanden?
Dat kan verschillende dingen betekenen. In principe gaat het dan vooral om zaken als buitenschilderwerk etc. Maar tegenwoordig wordt het soms ook gebruikt als ze eigenlijk bedoelen dat het van binnen wat verouderd is en aan modernisering toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Jobjl schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:00:
[...]

Ik ben net geen jaar bezig geweest, rond de 17 bezichtigingen gedaan.
Mijn "eisen" waren minimaal 68 m2, 2 slaapkamers, goed label (c+), en net afgewerkt.
Ik kwam uit Den Haag, keek dus in Zoetermeer, Alphen, Schiedam, Vlaardingen en Den Haag zelf. Best een groot gebied.

Zoals je zelf zei merkte ik dat ik het vooral opnam tegen stellen. Ik wist vooraf dat ik een beperkte hypotheek kon krijgen (~250k) en dus dat ik veel eigen geld moest inleggen. Bij stellen is dat een veel kleiner probleem, want die kunnen een hypotheek met zn tweetjes nemen.
Als je ook nog een goed energielabel (in jou geval zelfs A) en goed afgewerkt neemt, ja dan weet je dat het daar het drukst gaat worden en dat komt je kansen niet ten goede.

Lullig en misschien cliche, maar het is gewoon een numbers game geworden. Als je en hoge eisen hebt en een beperkt zoekgebied, dan zal je heel weinig bezichtigingen doen en waarschijnlijk met heel veel concurrentie.
Dus vergroot je gebied, laat wat eisen zakken. Ga vaker bezichtigen dan weet je ook wat realistische vraagprijzen zijn. (N = 1 vorig jaar oktober in Zoetermeer naar een appartement gegaan die 265k opleverde, begin dit jaar stond er eentje in dezelfde wijk, iets groter en beter afgewerkt te koop voor 250k) Daar ben ik dus ook niet gaan kijken, want ik wist dat gaat 100% boven de 300k uitkomen.

Laatste tip, een makelaar kan echt wel helpen. Niet alleen met bezichtigen (een goede makelaar heeft ook technische kennis, dus kan ook rondsnuffelen en kijken wat wel of juist niet goed is). Maar ook eentje die je helpt bij bezichtigen. Je vooraf kan zeggen dat het geen zin heeft om naar huis x te gaan.
Interessant verhaal man! Een jaar is lang, maar je moet gewoon geluk hebben deze tijd. Ik heb ook in Den Haag naar een nieuwbouwproject gekeken haha. Dat project stond tussen enkel en alleen sociale huur, Vrederust… dan weet je denk ik voldoende. Werd nota bene uitgescholden bij het rondkijken haha, niet mijn place to be. Nooit meer.

Zijn plaatsen als Voorburg en Rijswijk ook zo qua gekte als bijvoorbeeld een Den Haag als gaat om prijzen en hangt daar tevens in bepaalde buurten grimmige sfeertjes?

Ik wist echt niet waar ik belande haha met Vrederust. Nooit meegemaakt zo’n troep om het maar met een naampje te noemen. En dan nog hoge prijzen vragen ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Janterworst op 24-11-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Feit is dat er veel wordt overboden. Misschien is dat van deze tijd, maar misschien is het ook wel normaal. Zeker als woningen goedkoop worden aangeboden (met een vanafprijs), dan wordt er gewoon op geboden en wordt die rond een bepaalde marktwaarde verkocht. Dat vind op zichzelf nog niet zo bijzonder.

Wel is het zo dat wij niet heel veel ruimte hebben om te bieden met eigen geld. Dat zou in het uiterste geval niet meer zijn dan enkele duizenden euro's. Ik hoor wel vaak dat huizen hoger worden getaxeerd dan de vraagprijs, en dat door die hoge taxatiewaarde "overboden" kan worden zonder eigen geld. Ook wordt vaak aangegeven dat taxateurs een beetje kunnen helpen als ze je gewenste bod weten.

Komt "overbieden" zonder eigen geld op deze manier vaak voor? Of is dat uitzonderlijk? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat er anders zo massaal met biedingen tot wel 50k boven de vraagprijs gestrooid kan worden. Tenzij vrijwel alle woningen in mijn woonplaats gekocht worden aan doorstromers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GvNL schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:34:
Feit is dat er veel wordt overboden. Misschien is dat van deze tijd, maar misschien is het ook wel normaal. Zeker als woningen goedkoop worden aangeboden (met een vanafprijs), dan wordt er gewoon op geboden en wordt die rond een bepaalde marktwaarde verkocht. Dat vind op zichzelf nog niet zo bijzonder.

Wel is het zo dat wij niet heel veel ruimte hebben om te bieden met eigen geld. Dat zou in het uiterste geval niet meer zijn dan enkele duizenden euro's. Ik hoor wel vaak dat huizen hoger worden getaxeerd dan de vraagprijs, en dat door die hoge taxatiewaarde "overboden" kan worden zonder eigen geld. Ook wordt vaak aangegeven dat taxateurs een beetje kunnen helpen als ze je gewenste bod weten.

Komt "overbieden" zonder eigen geld op deze manier vaak voor? Of is dat uitzonderlijk? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat er anders zo massaal met biedingen tot wel 50k boven de vraagprijs gestrooid kan worden. Tenzij vrijwel alle woningen in mijn woonplaats gekocht worden aan doorstromers...
Daarvoor is het juist handig om een makelaar te hebben. Die kan vaak wel goed inschatten hoe hoog een woning getaxeerd kan worden. 50k overbieden op een woning die 50k onder de marktprijs op Funda staat zal dan heel wat minder problematisch zijn dan 50k overbieden op een woning die al aan de top op Funda staat.

Verder hebben veel starters ook de hulp van geld van hun ouders. Dat geldt uiteraard lang niet voor iedere woningzoekende, maar vaak wel voor de starters met het hoogste bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Janterworst schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:18:
[...]

Interessant verhaal man! Een jaar is lang, maar je moet gewoon geluk hebben deze tijd. Ik heb ook in Den Haag naar een nieuwbouwproject gekeken haha. Dat project stond tussen enkel en alleen sociale huur, Vrederust… dan weet je denk ik voldoende. Werd nota bene uitgescholden bij het rondkijken haha, niet mijn place to be. Nooit meer.

Zijn plaatsen als Voorburg en Rijswijk ook zo qua gekte als bijvoorbeeld een Den Haag als gaat om prijzen en hangt daar tevens in bepaalde buurten grimmige sfeertjes?

Ik wist echt niet waar ik belande haha met Vrederust. Nooit meegemaakt zo’n troep om het maar met een naampje te noemen. En dan nog hoge prijzen vragen ook.
Dat is ook niet voor niets een Vogelaarwijk, volgens mij. Dat betekent trouwens niet dat je dat meteen moet afschieten. Maar je moet de wijk wel goed kennen om te weten waar je wel en niet moet zijn. In de meeste van die wijken zijn namelijk ook gewoon prima buurtjes of straten te vinden. En dan kun je juist vaak een goede deal hebben, met veel waar voor je geld.

Maar zonder kennis van de stad of wijk zou ik daar niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:44:
[...]

Daarvoor is het juist handig om een makelaar te hebben. Die kan vaak wel goed inschatten hoe hoog een woning getaxeerd kan worden. 50k overbieden op een woning die 50k onder de marktprijs op Funda staat zal dan heel wat minder problematisch zijn dan 50k overbieden op een woning die al aan de top op Funda staat.

Verder hebben veel starters ook de hulp van geld van hun ouders. Dat geldt uiteraard lang niet voor iedere woningzoekende, maar vaak wel voor de starters met het hoogste bod.
Interessant. Ik heb nu geen aankoopmakelaar, maar de hypotheekadviseur heeft aangegeven wel voldoende taxateurs uit de regio te kennen die een goede inschatting kunnen maken van de verwachte taxatiewaarde. De adviseur heeft aangegeven dat ik het moet melden zodra ik overweeg om een bod uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Qua appartementen in Den Haag zijn de 'betaalbare' en qua locatie best oke (afhankelijk van de exacte straat/wijk) tussen de Valkenboslaan, Loosduinen en laan van Meerdervoort. Hoe dichterbij de Valkenboslaan en Laan van Meerdervoort hoe beter, dan fiets je ook zo de duinen in en het centrum.
Daar vindt je nog wel (kleine) appartementen rond de 300k.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor jou betaalbaar is. Ikzelf heb in de wijk aangrenzend aan Vrederust gekocht. Ook een wijk die in de armste van Nederland hoog scoort. Maar zoals een ander zegt, wel in een straatje/blok waar het normaal is. Geen troep op straat, dronken mensen, scheldpartijen etc.. Je moet ook de wijk een beetje goed kennen.
Ik geloof dat oud Rijswijk prijzig is, maar de wijken in de buurt van het patentenkantoor (groot glazen gebouw) daar concurreer je met name met expats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GvNL schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:34:
Ik hoor wel vaak dat huizen hoger worden getaxeerd dan de vraagprijs, en dat door die hoge taxatiewaarde "overboden" kan worden zonder eigen geld. Ook wordt vaak aangegeven dat taxateurs een beetje kunnen helpen als ze je gewenste bod weten.

Komt "overbieden" zonder eigen geld op deze manier vaak voor? Of is dat uitzonderlijk?
Een taxateur moet de waarde bepalen van een woning alsof hij vandaag verkocht moet worden.
Dus als jij net exact die woning hebt gekocht voor €350k, wat zou jij dan verwachten dat die woning waard is....? €350k misschien ;)

Als een taxateur af wil wijken van de koopprijs, dan moet daar wel een kloppend verhaal bij. Bijvoorbeeld de buren hebben de maand ervoor de overdracht gehad voor significant meer of minder.
Maar meestal staan woningen in een straat & wijk, met vergelijkbare woningen etc. Dan zit er niet snel verschil in.

Overigens een groot deel van de huizen wordt gekocht met overwaarde en dat zijn grote bedragen. Daar bepaald de taxatie vooral de LTV -> rente staffel.

Ik snap de stress, maar die is veelal onterecht.
Maar ik zou toch wel kijken naar iets meer eigen middelen. Een procent of 5 van de woningwaarde vind ik niet gek. 10% zou ik persoonlijk naar streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Jobjl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:14:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor jou betaalbaar is. Ikzelf heb in de wijk aangrenzend aan Vrederust gekocht. Ook een wijk die in de armste van Nederland hoog scoort. Maar zoals een ander zegt, wel in een straatje/blok waar het normaal is. Geen troep op straat, dronken mensen, scheldpartijen etc.. Je moet ook de wijk een beetje goed kennen.
Ik geloof dat oud Rijswijk prijzig is, maar de wijken in de buurt van het patentenkantoor (groot glazen gebouw) daar concurreer je met name met expats...
Ik keek in Den Haag, omdat daar eind volgend jaar een nieuwbouwproject wordt opgeleverd en ik de concept art er wel nice uit vond zien. Maarja dat zijn plaatjes haha. Maar om elke keer met de bus 15 minuten door die wijk te moeten gaan naar Den Haag Centraal, mij niet gezien. Is toch wel andere lui wat binnenstapt dan bij ons haha. En andere wijken in Den Haag trekt mij ook niet zo, buiten Hartje Centrum om dan. Maar daar zijn de prijzen veelal ook anders en zie ik bar weinig langs komen (de torens die ik op oog heb/had).

[ Voor 9% gewijzigd door Janterworst op 24-11-2024 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:32:
[...]

Een taxateur moet de waarde bepalen van een woning alsof hij vandaag verkocht moet worden.
Dus als jij net exact die woning hebt gekocht voor €350k, wat zou jij dan verwachten dat die woning waard is....? €350k misschien ;)

Als een taxateur af wil wijken van de koopprijs, dan moet daar wel een kloppend verhaal bij. Bijvoorbeeld de buren hebben de maand ervoor de overdracht gehad voor significant meer of minder.
Maar meestal staan woningen in een straat & wijk, met vergelijkbare woningen etc. Dan zit er niet snel verschil in.

Overigens een groot deel van de huizen wordt gekocht met overwaarde en dat zijn grote bedragen. Daar bepaald de taxatie vooral de LTV -> rente staffel.

Ik snap de stress, maar die is veelal onterecht.
Maar ik zou toch wel kijken naar iets meer eigen middelen. Een procent of 5 van de woningwaarde vind ik niet gek. 10% zou ik persoonlijk naar streven.
In de praktijk werkt dat toch anders. Taxateurs kunnen behoorlijk creatief zijn met hun waardebepalingen. En ik spreek uit ervaring. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:48:
[...]

Dat is ook niet voor niets een Vogelaarwijk, volgens mij. Dat betekent trouwens niet dat je dat meteen moet afschieten. Maar je moet de wijk wel goed kennen om te weten waar je wel en niet moet zijn. In de meeste van die wijken zijn namelijk ook gewoon prima buurtjes of straten te vinden. En dan kun je juist vaak een goede deal hebben, met veel waar voor je geld.

Maar zonder kennis van de stad of wijk zou ik daar niet aan beginnen.
Zonder gezin of kinderwens op korte termijn zou ik zelfs zover willen gaan om te stellen juist vooral in dat soort goedkopere wijken te gaan zitten.

Vaak gratis de auto kwijt en verder zit alle werkgelegenheid etc gewoon in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Laapo schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:32:
[...]

Zonder gezin of kinderwens op korte termijn zou ik zelfs zover willen gaan om te stellen juist vooral in dat soort goedkopere wijken te gaan zitten.

Vaak gratis de auto kwijt en verder zit alle werkgelegenheid etc gewoon in de buurt.
Als je weinig tot geen keuze hebt dan kom je vanzelf in zo'n wijk terecht. Veelal na-oorlogse flatjes. Gehorig, slecht geïsoleerd.
Kleurrijke buurten, er gebeurt altijd wel wat her en der :+

Ik zou eerst heel uitgebreid gaan rondlopen in een dergelijke wijk voordat er wat gekocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Trichoglossus schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:06:
[...]

Als je weinig tot geen keuze hebt dan kom je vanzelf in zo'n wijk terecht. Veelal na-oorlogse flatjes. Gehorig, slecht geïsoleerd.

Ik zou eerst heel uitgebreid gaan rondlopen in een dergelijke wijk voordat er wat gekocht wordt.
Altijd goed om te weten wat je koopt, dit kan van portiek tot portiek al heel erg verschillen.

Naar mijn mening heeft een alleenstaande jonge starter wel meer flexibiliteit vergeleken met bijvoorbeeld een jong gezin. Daar zouden ze gebruik van moeten maken. Hoe vaak ga je nog flink door de wijk wandelen als twintiger met een drukke baan..? Voor het vertier kom je meestal toch in het centrum.

Voor gezinnen met kinderen is het meestal wel anders, dan kom je daadwerkelijk in het park en moeten de kinderen ook naar school. Dan sta je veel meer in contact met de omgeving. Dan is het misschien wel de moeite waard om 1500+ per m2 meer te betalen vanwege de postcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Trichoglossus schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:06:
[...]

Wat die bouwkundige kwaliteit betreft, daar zou ik juist wél op proberen te letten. Vaak hebben slechte wijken inderdaad ook veel slechte woningen, maar dat is niet altijd overal zo. Juist omdat ze soms al langere tijd bezig zijn met stadsvernieuwing, heb je er vaak ook veel degelijker woningen. Maar wel tegen een betaalbare prijs. De buurtjes binnen zo'n wijk waar je beter kunt wonen weet je vaak wel als je in die stad woont, maar om dat van een vreemde stad te bepalen, dat is best lastig.

Overigens kan ik me voorstellen dat sommige delen van wijken niet alleen voor gezinnen minder geschikt zijn, maar dat je je daar als vrouw ook minder prettig voelt. Of als 'anders dan anderen' persoon. En afhankelijk van de stad/wijk, kunnen de parken soms juist ook een stuk beter zijn dan de rest van de wijk. In de lokale Vogelaarwijk bij mij in de stad kan ik op een mooie zondagmiddag in elk geval prima wandelen. Maar ik zou er rond oud en nieuw toch minder snel naartoe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
F.Baarda schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:18:
[...]

Idem hier. Net in het dalletje gekocht vorig jaar. Over twee weken wonen we hier precies een jaar. Als ik funda moet geloven ruim een ton erbij... maar met een waardestijging van 50/60 k ben ik ook al heel blij. Rendeerde het eigen geld wat we ingebracht hebben beter dan op de bank....
Misschien kun je het me uitleggen, maar ik begrijp deze opmerkingen nooit zo goed. Wij trokken ook ruim een jaar geleden in onze nieuwbouwwoning. Als ik Funda mag geloven is de woning in een jaar tijd zelfs meer dan een ton in waarde gestegen, maar het is niet alsof ik dat geld kan pinnen en er van op vakantie kan of het kan herinvesteren. Als het goed is gaan we oud worden in deze woning. En al zouden we het verkopen, het volgende huis dat we kopen is ook in waarde gestegen.
Je profiteert hier alleen maar van - lijkt me - als je weet dat je over een paar jaar je woning weer gaat verkopen en je weet dat je naar een regio gaat waar de prijzen minder hard stijgen. En dan moet je nog hopen dat dat laatste zo blijft en de markt in de tussentijd niet helemaal in elkaar dondert.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
https://www.ad.nl/economi...er-onbetaalbaar~a2415c97/

Dit is nog redelijk laag ingeschat.
iedereen die 50 jaar of ouder is heeft waarschijnlijk wel 300k overwaarde....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

BertVK schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:13:
[...]

Misschien kun je het me uitleggen, maar ik begrijp deze opmerkingen nooit zo goed. Wij trokken ook ruim een jaar geleden in onze nieuwbouwwoning. Als ik Funda mag geloven is de woning in een jaar tijd zelfs meer dan een ton in waarde gestegen, maar het is niet alsof ik dat geld kan pinnen en er van op vakantie kan of het kan herinvesteren. Als het goed is gaan we oud worden in deze woning. En al zouden we het verkopen, het volgende huis dat we kopen is ook in waarde gestegen.
Je profiteert hier alleen maar van - lijkt me - als je weet dat je over een paar jaar je woning weer gaat verkopen en je weet dat je naar een regio gaat waar de prijzen minder hard stijgen. En dan moet je nog hopen dat dat laatste zo blijft en de markt in de tussentijd niet helemaal in elkaar dondert.

Of mis ik iets?
Dit geld kun je wel degelijk uit de muur pinnen zodra je besluit om je huis te verkopen. Ja je nieuwe huis is ook in waarde gestegen maar je salarissen mogelijk ook dus die nieuwe hypotheek kun je afsluiten zonder die ton in te moeten brengen. Kun je die ton weer mooi beleggen bijvoorbeeld :)

Daarnaast kun je je overwaarde ook op andere manieren inzetten. Verduurzaming, verbouwing, op-eet-hyptoheek. Er zijn diverse mogelijkheden.

Ook neemt je schuld-waarde verhouding af waardoor je een lagere hypotheekrente kunt bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:13:
https://www.ad.nl/economi...er-onbetaalbaar~a2415c97/

Dit is nog redelijk laag ingeschat.
iedereen die 50 jaar of ouder is heeft waarschijnlijk wel 300k overwaarde....
Bron is dit onderzoek: https://calcasa.nl/onderzoek/2024-q3-wox-kwartaalbericht/
Overwaarde is gedefinieerd als de huidige waardestijging ten opzichte van de aankoopprijs.

In deze grafiek staat de gemiddelde overwaarde ten opzichte van het aankoopjaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkpvycSsv58_t7oBwd8TOCXMMaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fZTaMtJXH5nAr8dKMkhIJrt.png?f=fotoalbum_large

Als je voor 2000 hebt gekocht heb je gemiddeld meer dan 300k overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Of mis ik iets?
Het is voor een mogelijke verhuiswens wel handig om een indicatie te hebben wat je huidige woning waard is. Als die een ton meer waard blijkt te zijn dan je dacht, dan kun je in een heel ander segment zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
J_C_W schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:42:
[...]

Bron is dit onderzoek: https://calcasa.nl/onderzoek/2024-q3-wox-kwartaalbericht/
Overwaarde is gedefinieerd als de huidige waardestijging ten opzichte van de aankoopprijs.

In deze grafiek staat de gemiddelde overwaarde ten opzichte van het aankoopjaar:
[Afbeelding]

Als je voor 2000 hebt gekocht heb je gemiddeld meer dan 300k overwaarde.
Ik verwacht in de toekomst ook minder en minder mensen uit de goedkopere regio's die verhuizen naar de randstad, oftewel na de studie zal men genoodzaakt zijn terug te gaan naar de regi ovan herkomst i.p.v. waar men tijdens de studie vrienden heeft gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl5ZeOkCYCGujherCGzWVwSzO4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7IKidMuExcpUUBiUXnDXlvJ4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6kOpOo77Ca2NFjHN_0PVIbh23s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wNKy8O0E05GwS11Sd2th4Bnz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwteXUc8mYzzAqgxqKh2dyxoywY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FKnvVJZBnAA8CTdiBCeofIq0.png?f=fotoalbum_large

Als je familie altijd in (koopwoningen) in Amsterdam heeft gewoond zou je alleen al op basis van de marktwaarde overwaarde van woningen kans hebben op schenkingen en erfenissen die zo hoog zijn dat je er in Zeeland meerdere woning in cash van kunt kopen. Andersom heb je dan net de parkeerplaats, mits je geluk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 21:36
https://esb.nu/kabinet-sc...rek-voor-hogere-inkomens/

hypotheekrente aftrek blijft een lastige kwestie. Kranten gaan er al behoorlijk mee aan de haal over hoe 'oneerlijk' deze maatregel zou zijn. Natuurlijk is hypotheekrente aftrek niet de meest handige fiscale maatregel in NL, maar ik vind dit toch wel weer een bijzondere headliner bij oa de NOS.

Het belastingnadeel is dus voor inkomens <38.098. Het gaat dan om 1 procentpunt verschil op je rentelast die aftrekbaar is. Op al een nauwelijks belast inkomen. Waar hebben we het over? Dit is echt tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
dikkiedik schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:10:
hypotheekrente aftrek blijft een lastige kwestie. Kranten gaan er al behoorlijk mee aan de haal over hoe 'oneerlijk' deze maatregel zou zijn. Natuurlijk is hypotheekrente aftrek niet de meest handige fiscale maatregel in NL, maar ik vind dit toch wel weer een bijzondere headliner bij oa de NOS.
En het valt voor mensen met overwaarde grotendeels weg tegen het huurwaardeforfait.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 13-09 09:12
Iedereen doet altijd alsof overwaarde gratis geld is. Maar men vergeet daarbij dat aflossing/rente hypotheek en renovatie/onderhoud woning gewoon cash-out betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Het belastingnadeel is dus voor inkomens <38.098. Het gaat dan om 1 procentpunt verschil op je rentelast die aftrekbaar is. Op al een nauwelijks belast inkomen. Waar hebben we het over? Dit is echt tientjeswerk.
Volgens mij gaat het er niet zozeer om dat lage inkomens (iets) minder aftrek hebben, maar dat de hogere inkomens meer aftrek hebben. Dat dit een (on-)verwacht bijeffect is.

Omdat het (voorheen) lage belastingpercentage ook het gemaximeerde aftrekepercentage voor hoge inkomens is, betekent een stijging van dat percentage niet alleen dat er tussen 38.441 en 76.817 een half procent meer belasting moet worden betaald, maar betekent dat ook dat de aftrek een half procent hoger kan zijn. Bij een hoge hypotheek (wat bij een hoog inkomen nog wel eens voorkomt) kan dat betekenen dat die meer voordeel dan nadeel hebben bij een hoger tarief in deze belastingschijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bard1982 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:14:
Iedereen doet altijd alsof overwaarde gratis geld is. Maar men vergeet daarbij dat aflossing/rente hypotheek en renovatie/onderhoud woning gewoon cash-out betekent.
Overwaarde (door waardestijging) is ook gratis geld. Daar heeft aflossing en hypotheekrente niets mee te maken toch?

Renovatie en onderhoud ook maar beperkt, aangezien het vooral om de locatie gaat, en het moment van aankopen.

Het is puur geluk.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Bard1982 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:14:
Tsja, je zal toch wat moeten uitgeven om te wonen.

Blijft dat waardestijgingen uit marktontwikkelingen een beetje komen aanwaaien, voor niets. Ik snap de gedachte dus wel dat men er niets voor heeft hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Laapo schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:32:
[...]

Blijft dat waardestijgingen uit marktontwikkelingen een beetje komen aanwaaien, voor niets. Ik snap de gedachte dus wel dat men er niets voor heeft hoeven doen.
Toch is op veel locaties (vrije sector) huren bij de grotere organisaties goedkoper dan kopen nu. Zelfs na aflossing zijn die verschillen marginaal en zeker als je dus onderhoud etc nog mee zou tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
Laapo schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:32:
[...]

Tja je moet je eigen er voor in de schulden steken dus je moet er wel wat voor doen.Aan de andere kant kan de huizen markt ook instorten en dat je je kot voor minder moet verkopen dan wat je er voor betaalt heb en met een restschuld blijft zitten

Zijn ook vaak dezelfde mensen toch die zeggen kijk wat een waarde ze hebben er niks voor gedaan .En als het instort eigen schuld had je maar geen huis moeten kopen

Dus aanwaaien klopt niet we nemen een risico en dat kan goed uitvallen en slecht uitvallen

In mijn geval maakt het geen reet uit blijf hier toch zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Kleine sanity check:

Door de gestegen huizenprijzen heb ik sterk het vermoeden dat wij in een lagere risicoklasse vallen dan waar we nu zitten. We zitten in categorie 90% - 100% met een rente van 2,03%.
Afhankelijk van de waarde van de woning, zakken we naar 1,98%, 1,89% of 1,83%.

Volgens de funda waarde checker zouden we met de gestegen prijs zakken naar 1,83%. In dat geval gaan we een kleine €80 euro per maand besparen.
Een taxatierapport kost hier zo'n €500 - €600 euro (desktoptaxatie kan niet want nieuwbouw). De WOZ-beschikking komt in april.
Dat betekent dat we - er vanuitgaande dat de renteverlaging via een taxatierapport pas in januari ingaat en met de WOZ-beschikking in mei - met een taxatierapport €180 euro duurder uit zijn en dat dus niet verstandig is?

Daarbij ga ik er wel vanuit dat de WOZ-waarde overeenkomt met het taxatierapport maar daar heb ik geen ervaring mee. Onze eerste 'echte' (jaar daarvoor alleen grond) WOZ-waarde (peildatum 1-1-2023) was idioot laag. Zelfs lager dan de oorspronkelijke VON-prijs.

Klopt bovenstaande redenering of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Paprika schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:36:
[...]

Toch is op veel locaties (vrije sector) huren bij de grotere organisaties goedkoper dan kopen nu. Zelfs na aflossing zijn die verschillen marginaal en zeker als je dus onderhoud etc nog mee zou tellen.
Bij aanvang wellicht.

Je wil niet op je 66ste in de schoenen van de eeuwige huurder staan. Niets ten nadele van de huurder, maar dat is toch ruk als je met pensioen gaat.

Mij overigens ook wel opgevallen dat je in Amsterdam bij de grote verhuurders soms voor 1500 een appartement kunt huren dat in de woz 500k+ doet. De koper tegen 4% met volle servicekosten etc is dan bruto wel meer kwijt. Maar nogmaals, bij aanvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Laapo schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:25:
[...]

Bij aanvang wellicht.

Je wil niet op je 66ste in de schoenen van de eeuwige huurder staan. Niets ten nadele van de huurder, maar dat is toch ruk als je met pensioen gaat.

Mij overigens ook wel opgevallen dat je in Amsterdam bij de grote verhuurders soms voor 1500 een appartement kunt huren dat in de woz 500k+ doet. De koper tegen 4% met volle servicekosten etc is dan bruto wel meer kwijt. Maar nogmaals, bij aanvang.
Mits de belastingen niet te gek gaan doen in de toekomst is dat zeer zeker waar. Idealiter koop je, los je af en ga je de laatste jaren van je leven nog huren om het op te maken, maar dat zeg ik als iemand die geen kinderen zal hebben.

Al ben ik al positief verrast als ik m’n pensioen zou halen, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 25-11-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
BertVK schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:53:
Kleine sanity check:

Door de gestegen huizenprijzen heb ik sterk het vermoeden dat wij in een lagere risicoklasse vallen dan waar we nu zitten. We zitten in categorie 90% - 100% met een rente van 2,03%.

Volgens de funda waarde checker zouden we met de gestegen prijs zakken naar 1,83%. In dat geval gaan we een kleine €80 euro per maand besparen.
Een taxatierapport kost hier zo'n €500 - €600 euro (desktoptaxatie kan niet want nieuwbouw). De WOZ-beschikking komt in april.
Dat betekent dat we - er vanuitgaande dat de renteverlaging via een taxatierapport pas in januari ingaat en met de WOZ-beschikking in mei - met een taxatierapport €180 euro duurder uit zijn en dat dus niet verstandig is?

Daarbij ga ik er wel vanuit dat de WOZ-waarde overeenkomt met het taxatierapport maar daar heb ik geen ervaring mee. Onze eerste 'echte' (jaar daarvoor alleen grond) WOZ-waarde (peildatum 1-1-2023) was idioot laag. Zelfs lager dan de oorspronkelijke VON-prijs.

Je WOZ beschikking gaat uit van de peildatum 1 januari van het vorige jaar. De WOZ beschikking die je in 2025 krijgt gaat dus uit van de waarde van je woning op 1 januari 2024. Hierbij kijken ze naar de verkoopprijzen van 'vergelijkbare woningen' voor deze periode. Daar kunnen dus ook verkopen bij zitten van redelijk wat tijd eerder.

Kortom, de WOZ is bijna altijd een stuk lager dan een taxatie (plus, de taxateur kun je ook nog wel heel klein beetje sturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:05

Cheezus

Luiaard

Kleine sanity check:

Taxatierapport is ook weer aftrekbaar (hypotheekkosten) dus zal waarschijnlijk goedkoper uitvallen. WOZ-formuliertje opsturen is wel een stuk eenvoudiger (en het scheelt uiteindelijk geld voor de belastingbetaler).
Reken er alleen niet op dat de WOZ-waarde gelijk is aan de taxatie, meestal is de WOZ-waarde een stukje lager (zal per gemeente ook verschillen).

Ik zou het gewoon lekker met de WOZ-beschikking doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kleine sanity check:

Check je voorwaarden. Veel hypotheeknemers hanteren bijvoorbeeld 80 of 90% van de WOZ waarde ipv de volledige WOZ waarde.
Ik zou niet wachten en zsm een taxatie laten doen. hoe eerder hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paprika schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:36:
[...]

Definieer goedkoper. Als je alleen naar de maandlasten kijkt misschien in sommige gevallen, maar het gaat natuurlijk om het kostenplaatje over de komende 30-40 jaar. en dan zal kopen vrijwel altijd (fors!) goedkoper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paprika schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:41:
[...]

Idealiter koop je, los je af en ga je de laatste jaren van je leven nog huren om het op te maken, maar dat zeg ik als iemand die geen kinderen zal hebben.
Idealiter los je nooit (of zo min mogelijk) af en beleg je het daarmee bespaarde geld.
Huren kan ook, maar je kunt net zo goed in je koophuis blijven wonen en bijvoorbeeld een 'op-eet hypotheek' nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
de Peer schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:59:
[...]

Idealiter los je nooit (of zo min mogelijk) af en beleg je het daarmee bespaarde geld.
Huren kan ook, maar je kunt net zo goed in je koophuis blijven wonen en bijvoorbeeld een 'op-eet hypotheek' nemen.
Je pensioen zit veelal ook al volledig in beleggingen. Nu zal er amper een (geen?) pensioen zijn dat niet in vastgoed belegt, maar in die zin kan een huis wel een manier zijn om je pensoen nog iets te spreiden als we het dan heel rationeel bekijken :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Exact. Dit is echt weer de 'linkse' media aan het werk. Het voordeel zal gemiddeld zo'n €3 tot €5 per maand zijn. Waar hebben we het over?

NOS had beter een groot stuk kunnen plaatsen over het niet ontvankelijk verklaren (eerste uitspraak) over toetsing van villataks aan o.a. EVRM. Dat slaat pas deuken in pakken boter.

[ Voor 9% gewijzigd door wimpie op 25-11-2024 15:37 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
wimpie schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:36:
[...]

Exact. Dit is echt weer de 'linkse' media aan het werk. Het voordeel zal gemiddeld zo'n €3 tot €5 per maand zijn. Waar hebben we het over?
Welke 'linkse' media?

Zie alle grote kranten hetzelfde rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
jeroenkb schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:13:
[...]

Welke 'linkse' media?

Zie alle grote kranten hetzelfde rapporteren.
Als je het over eerlijkheid/rechtvaardigheid hebt ben je gelijk een linkse, minderheidsknuffelende klimaathoax roeper. Dat weet toch iedereen ondertussen wel. O+

Overigens wel (een keer ;)) eens met @dikkiedik, mensen met dermate lage inkomens dat ze 'last' hebben van deze scheefheid in HRA kúnnen niet eens een woning kopen. Het is een beetje als Porsche die beslist dat het instapmodel wat duurder wordt maar de opties goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:43:
[...]

Als je het over eerlijkheid/rechtvaardigheid hebt ben je gelijk een linkse, minderheidsknuffelende klimaathoax roeper. Dat weet toch iedereen ondertussen wel. O+

Overigens wel (een keer ;)) eens met @dikkiedik, mensen met dermate lage inkomens dat ze 'last' hebben van deze scheefheid in HRA kúnnen niet eens een woning kopen. Het is een beetje als Porsche die beslist dat het instapmodel wat duurder wordt maar de opties goedkoper.
Volgens mij gaat het er meer om dat de wijziging werd verkocht als een maatregel waarvoor geldt dat vooral mensen met middeninkomens er netto meer aan over zouden houden. Als dan blijkt dat dat dit ook geldt voor een hoop top-inkomens, dan lijkt mij dat wel de moeite waard om te melden.

Heeft dus weinig te maken met links of rechts, maar meer met een bepaalde doorrekening die anders uitpakt dan hoe de maatregel aangekondigd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-09 18:25

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

[...]

Of mis ik iets?
om even terug te komen op jou vraag.
Het doel is niet primair om te verkopen. Maar de waardestijging van je woning creeert vermogen. Op dit moment komt de toename van mijn vermogen voor het grootste gedeelte uit mijn woning niet uit rente op mijn spaarrekening. Langjarig zal een woning meer opleveren dan wat je er voor betaald hebt. Mocht te tijd komen om de woning te verkopen heb je wel wat opgebouwd om dan je vermogen in te stoppen.

Niet gehinderd door enige kennis.

Pagina: 1 ... 21 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg