Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
https://www.reddit.com/r/...ruction_of_a_kadyrovites/
Je ziet een groep van soldaten en geiten naar de loopgraven gaan.
Dronefilmpje: Baba Yaga drone dropt een "sandwich" gemaakt van 2 TM-62 antitankmijnen.
https://www.reddit.com/r/...drops_a_sandwich_of_tm62/
De houten planken vliegen naar onze begrippen vertaald, 5 rijtjeshuizen ver.
Video: Een russische soldaat gaf over en is goed behandeld.
https://www.reddit.com/r/...ered_and_is_treated_well/
De infanteristen weten waarvoor een krijgsgevangene ook goed is. Geef hem een anti-drone-wapen waarmee hij geen dreiging voor de Oekraïners is en hij is net zo gemotiveerd als de rest om te voorkomen dat vijandelijke drones te dichtbij komen. Zo begint de wandeling vanaf het front naar achteren.
De russische mil-bloggers vragen op Telegram naar boten om de rivier over te kunnen steken.
Russian milbloggers are urgently requesting donations of boats via Telegram after Ukrainian forces dropped a pair of bridges over the Seym River at Glushkovo, Kursk Oblast, nearly cutting off Russian forces south of the river. pic.twitter.com/IVRWs5UoVp
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 18 augustus 2024
:fill(white):strip_exif()/f/image/6BOCll1kwSfEYeXq6iKxNLsZ.png?f=user_large)
Een pelotonscommandant is gevangen genomen en de soldaten van zijn eenheid rennen weg.
https://www.reddit.com/r/...h_russian_marine_brigade/
In de comments:
De gevangen genomen officier:Translation:"This marine of Russian Federation run from a village of (muted). Their platoon commander is POW, and this faggots are running. 225-th battalion storming them. Marine of Russian Federation are fucking faggots"
https://www.reddit.com/r/...ptured_a_russian_company/
In de comments:
Translation:
"Junior leutenant, Tkachov Andrey Andreyevich, commander of the company of the 1st batallion of the 810th brigade of marines, was captured by 225th Separate Assault Brigade, ask to exchange me for captured Azov fighters, defenders of Mariupol."
FYI Junior leutenant is usually a rank given to people that get some military training while studying in university. Usually it's done to not be conscripted, so he should be one of the mobilised.
Kursk operation - Day #14 - a thread
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 19 augustus 2024
An overview of all events in Ukraine’s Kursk operation and other areas in the vicinity are combined in this thread
—
Good news: According to Russian military bloggers, the AFU seems to have destroyed the last, third bridge over the Seym… pic.twitter.com/pcCTAQnDVc
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het klinkt gek, maar iedere 100k wordt benoemd als verschrikkelijk, luguber etc, ik zie het nu maar als een statistiek waarvan ik weet dat deze helaas nog veel hoger moet worden om de waanzin te stoppen.mir4dor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:31:
[...]
Meer dan 600.000 kia/wia/mia. Lugubere mijlpaal
Dus hoe sneller de getallen oplopen hoe beter. Helaas is het leed aan de kant van Oekraïne ook niet te overzien. En die hebben er niet om gevraagd. Dus zouden we als westerse wereld veel meer moeten doen. Maar ja helaas zijn wij hier meer bezig met onze eigen polarisatie dan dat we bereid zijn om het grote plaatje te zien.
The death of one man: this is a catastrophe. Hundreds of thousands of deaths: that is a statistic!"
https://www.ukrinform.net...-defense-aid-package.htmlGermany has delivered another package of security assistance to Ukraine, which includes air defense equipment, drones, and auxiliary vehicles.
This follows from the updated list of security aid posted on the website of the Federal Government, reports Ukrinform.
According to the update, Germany donated another IRIS-T SLS air defense launcher; 14,000 rounds of 155-mm projectiles; 10 surface drones; 26 Vector reconnaissance UAVs, six HMEE highly mobile backhoe loaders; and a Bergepanzer 2 armored recovery vehicle.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Emergency situation regime declared in Proletarsk of Rostov region, as oil depot continues to burn for the 2nd day, and at least 18 people wounded by secondary explosions
⚡️🔥 Oil depot near Rostov: a secondary explosion again! pic.twitter.com/2zkFhxnDQ0
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 19 augustus 2024
:strip_exif()/f/image/7zF1znz1svbNLaoU6BQTANZO.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dc9diVBnScIdmvJppbq7NlPA.jpg?f=user_large)
laatste satellietfoto, deze aanval was de meest effectieve tot nu toe:
linkje van hoe het was naar google maps: https://www.google.com/ma...m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
:strip_exif()/f/image/TH2xHhxBtXZrLrNQ5cbFv5bg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ZXgRrPTEJDMSJgwXhuojXZC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door Tens op 19-08-2024 18:47 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Seems like [RU] 5th Ranger unit moved from Vovchansk to Kursk, and they weren't the only one. https://t.co/gSWuE0F9ad
— Def Mon (@DefMon3) 19 augustus 2024
We horen meer van zulke berichten. Het lijkt erop dat de tactiek van Oekraïne lijkt te werken en troepen van andere locaties op het front worden weg getrokken. Natuurlijk nog niet in de Donbass (alhoewel daar naar iets wat ik hoorde de reserve troepen waren weg gehaald).XWB schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:27:
Blijkbaar (?) heeft Rusland troepen weggehaald uit Vovchansk om te vechten in Koersk. De trofeeën zijn te zien in de tweet:
[Twitter]
Dit geeft wel aan dat het voor Rusland toch een serieuze dreiging is en ze het niet kunnen veroorloven dat ze zoveel grond verliezen in eigen land.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Haha, staat Putin nou op dat billboard?Tens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:39:
Olie tanks die gisteren geraakt werden branden nog steeds. Secondary explosions; klinkt als serieuze problemen.
[...]
[Twitter]
[Afbeelding]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Wel heel mooi geframed, zou echt kunnen zijn maar zou ook zomaar een photoshop kunnen zijn.
Ik herinner mij geen billboard in de videobeelden van de Russische brandweer. Ik vermoed dat het photoshop is. Kan natuurlijk ook genomen zijn van een andere kant maar het is net wat te lollig om echt te zijn.
That said is het een flinke brand die nog heel, heel lang gaat branden want de brandweer daar heeft schijnbaar niet de uitrustig of de training om goed om te gaan met dat soort branden. Ik vermoed corruptie of falen van de staat aangezien het niet super slim is om zoveel brandstof te hebben opgeslagen zonder goede voorzorgsmaatregels.
Ik geeft het wel vijf sterren op de schaal van succes aangezien deze tanks allemaal tot de nok vol schijnen te zitten. Er gaat dus een fortuin aan vlammen op en het heeft Oekraïne een spreekwoordelijke habbekrats gekost.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dit gaat nog wel ff fikken, halve complex staat in de fik. Wel 'jammer' dat er zoveel olie aan verloren gaat, maar voor 'the greater good' natuurlijk wel goed dat dit gebeurt!
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De windrichting mag nog nét wat mooier....PASware schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:23:
@Creesch @Auredium photoshop of niet, ik vind 'm mooi![]()
Dit gaat nog wel ff fikken, halve complex staat in de fik. Wel 'jammer' dat er zoveel olie aan verloren gaat, maar voor 'the greater good' natuurlijk wel goed dat dit gebeurt!

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wj3fXETCvQyeDfWtaXszfthI.jpg?f=user_large)
We zijn ook gewoon veel te ongeduldig. Even ter vergelijking:Auredium schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:24:
We horen meer van zulke berichten. Het lijkt erop dat de tactiek van Oekraïne lijkt te werken en troepen van andere locaties op het front worden weg getrokken. Natuurlijk nog niet in de Donbass (alhoewel daar naar iets wat ik hoorde de reserve troepen waren weg gehaald).
Dit geeft wel aan dat het voor Rusland toch een serieuze dreiging is en ze het niet kunnen veroorloven dat ze zoveel grond verliezen in eigen land.
https://www.eeas.europa.e...id-deployment-capacity_en
De EU wil 5000 man klaar hebben staan om binnen enkele dagen (uit mijn hoofd) te kunnen reageren. Duurt wel 2 jaar om te organiseren.
Dat RU 1-2 weken nodig heeft om serieus te reageren is volgens mij niet heel gek.
Daarnaast zien we elke dag de verliezen langs komen, je zou bijna vergeten dat dit betekent dat elke eenheid schade oploopt. Geen aanvulling betekent dus steeds minder slagkracht. Er hoeft niemand weg om het oostfront te verzwakken.
Los daarvan weten we niet wat UA precies aan het doen is. Misschien dat op 1 van de flanken aan het oostfront er een 'shaping' missie bezig is en dat er een elite eenheid klaar staat om mogelijk aan te vallen. RU zal dat beter weten dan wij met alle satelliet info e.d.
Of ze hebben een stel soldaten met een paar pompen en opblaasbare Leopard 2's & HIMARS die RU gek aan het maken zijn.
🔥🔥🔥 https://t.co/zToke27NwK pic.twitter.com/Fynyu6fSkH
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 20 augustus 2024
🔥 The Rosrezerv oil depot in Proletarsk has not been extinguished for three days. The area of the fire has reached 10.000 m2.
❗️22 fuel tanks are burning. pic.twitter.com/Xcw3VMW8BG
[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 20-08-2024 11:09 ]
Tijdens een oorlog is dat juist wel heel gek. Iets opzetten zonder dat er echt druk achter zit kost inderdaad tijd, maar tijdens een oorlog zou dit klaar moeten staan. Het geeft dus aan dat er weinig reserves zijn of iig niet klaar staan.TheGhostInc schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
We zijn ook gewoon veel te ongeduldig. Even ter vergelijking:
https://www.eeas.europa.e...id-deployment-capacity_en
De EU wil 5000 man klaar hebben staan om binnen enkele dagen (uit mijn hoofd) te kunnen reageren. Duurt wel 2 jaar om te organiseren.
Dat RU 1-2 weken nodig heeft om serieus te reageren is volgens mij niet heel gek.
Voorlopig heeft rusland daar nog een grote overmacht, dus het zal lang duren voordat daar enige verandering in kan komen.Daarnaast zien we elke dag de verliezen langs komen, je zou bijna vergeten dat dit betekent dat elke eenheid schade oploopt. Geen aanvulling betekent dus steeds minder slagkracht. Er hoeft niemand weg om het oostfront te verzwakken.
Rusland zet voorlopig vol in op de Donbass en dat kunnen ze alleen maar doen als ze daar de overmacht in stand houden. Zodra ze dat niet doen, komen ze niet door de verdedigingen heen en staan ze overal vast. UA zal daar altijd klaar staan om gebruik van foutjes/gaten te maken, omdat die wel nog vrije reserves behoude, die ingezet kunnen worden waar nodig.Los daarvan weten we niet wat UA precies aan het doen is. Misschien dat op 1 van de flanken aan het oostfront er een 'shaping' missie bezig is en dat er een elite eenheid klaar staat om mogelijk aan te vallen. RU zal dat beter weten dan wij met alle satelliet info e.d.
Of ze hebben een stel soldaten met een paar pompen en opblaasbare Leopard 2's & HIMARS die RU gek aan het maken zijn.
[removed]
snel nog een paar drones voor de overige... ze zullen dat wellicht niet verwachten, dus vogelvrij???Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:01:
22 tanks in brand, weer een paar meer dan gisteren. (filmpje)
[Twitter]
[Twitter]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Geef het even tijd, die tanks gaan vanzelf met al die hitte en vuur om zich heen.Hansieo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
snel nog een paar drones voor de overige... ze zullen dat wellicht niet verwachten, dus vogelvrij???
Overigens hebben meerdere mil-bloggers het erover dat deze opslag de brandstof levert voor de Russische troepen en dat dit lastig voor ze gaat worden omdat ze dan niet genoeg (of niet op tijd) brandstof kunnen krijgen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
![]() | ![]() |
(links een foto waar ze een sportsupplement adverteren in bucha, rechts een screenshot met verzoek in kwestie)
De vodka hiëroglieven laten zich als volgt vertalen:
/f/image/UgGDGh3ln5LsgWfmhjCIIVrV.png?f=fotoalbum_large)
Derde wereldland praktijken.
[ Voor 10% gewijzigd door nst6ldr op 20-08-2024 14:50 ]
https://www.ukrinform.net...rozen-russian-assets.htmlThe Czech Republic has acquired another important source of funds, which it will use to finance the supply of much-needed large-caliber ammunition for Ukraine -- profits from the assets of the Russian Central Bank frozen in the EU countries.
PSN
Dit zijn op meerdere manieren bijzondere cijfers..Statistics of missile strikes by the Russian Armed Forces on the territory of Ukraine: 9,627 missiles were launched (2,857 were shot down by air defense forces). Of these, 5,197 were aimed at civilian targets and 1,998 at military ones. 13,997 attack UAVs were launched. 9,272 were shot down.
bron: Liveuamap >> https://t.me/insiderUKR/81280
Wat mij verder opvalt,. maar kan een update issue zijn. op de 18e lijken er aanzienlijk minder aanvallende bewegingen te zijn in het zuiden van Oekranie ?
Link
[ Voor 24% gewijzigd door Gwindorian op 20-08-2024 18:55 ]
Ja op meerdere manieren te bekijken. Ze kunnen niet mikken en hun technologie is heel slecht want ze bombarderen toch echt geen civiele dingen en dat zijn toch echt ongelukjes.Gwindorian schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:51:
[...]
Dit zijn op meerdere manieren bijzondere cijfers..
bron: Liveuamap >> https://t.me/insiderUKR/81280
Wat mij verder opvalt,. maar kan een update issue zijn. op de 18e lijken er aanzienlijk minder aanvallende bewegingen te zijn in het zuiden van Oekranie ?
Link
Of ze liegen dat ze barsten en het zijn gewoon een stelletje honden. Ik gok op deze
Er zijn toch oorlogsrechten waar landen zich aan houden? Of doet Rusland daar niet aan?nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:48:
Rusich battalion, een extreemrechtse groep die onder de russische vlag vecht, komt met een verzoek die ons doet herinneren tegen wat voor vijand Oekraïne aan het vechten is.
[Afbeelding]
Met executeren en zelfs onthoofden van gevangen gaan ze ver over de streep. Ieder land zou dat moeten veroordelen en er sancties op moeten zetten. Dus bovenop wat er nu al is.
Wanneer gaat de VN hier wat tegen Rusland over zeggen?
Putin kan toch zeggen "we zijn toch broeders uit hetzelfde moederland, dus we gaan niet zo barbaars doen" om dit te stoppen?
let the past be the past.
Waarom zou hij?, ze hebben 1 missie en dat is de “kokhols” van de aarde laten verdwijnen.SPee schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:31:
[...]
Er zijn toch oorlogsrechten waar landen zich aan houden? Of doet Rusland daar niet aan?
Met executeren en zelfs onthoofden van gevangen gaan ze ver over de streep. Ieder land zou dat moeten veroordelen en er sancties op moeten zetten. Dus bovenop wat er nu al is.
Putin kan toch zeggen "we zijn toch broeders uit hetzelfde moederland, dus we gaan niet zo barbaars doen" om dit te stoppen?
Ze zijn minder dan de Russen en daarom moeten ze weg, hoe durven ze.
En de VN heb ik al heel lang niets zinnigs zien doen sinds de inval.
Neem Bucha / Irpin en Mariupol etc etc etc
[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 20-08-2024 19:46 ]
Rusland doet daar inderdaad niet aan mee.SPee schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:31:
[...]
Er zijn toch oorlogsrechten waar landen zich aan houden? Of doet Rusland daar niet aan?
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Daar heeft Rusland inderdaad niet zoveel mee op.
De VN komt niet verder dan een paar rapportjes schrijven en constateringen dat dit ‘zorgbarend is’:
https://www.hln.be/buiten...3A%2F%2Fwww.google.com%2FVN-experts: nieuw bewijs van “gruwelijke martelingen” van Oekraïense gevangenen door Rusland
Er is nieuw bewijs dat Oekraïense krijgsgevangenen maandenlang gemarteld worden door de Russische autoriteiten. Dat melden verschillende mensenrechtenexperts van de Verenigde Naties (VN) vrijdag. De Mensenrechtencommissie van de VN (UNCHR) baart zich zorgen om deze ontwikkelingen.
PSN
Het is ook wel enorm, die tanks zijn 15-20 meter hoog? en de vlammen 4-5 keer die hoogte.
Filmpje dus:
Oil depot in Proletarsk again 🔥🔥🔥 pic.twitter.com/KEOHTDgUH3
Wellicht om daar de AD bezig te houden zodat Rusland niet het idee kan krijgen dat ze ze daar weg kunnen halen, zodat ze komende maand hopelijk weer de vliegvelden hard kunnen raken waar mogelijk geen- of minder AD staat.
https://www.reuters.com/w...21/?utm_source=reddit.com
https://www.demorgen.be/o...na-op-de-knieen~b1d66ff1/
Russische leger claimt inname van logistiek knooppunt Njoe-Jork in Oost-Oekraïne
https://www.vrt.be/vrtnws...raine-njoe-jork-gevallen/
[ Voor 26% gewijzigd door brecht_vb op 21-08-2024 08:56 ]
Met dat dorpje zijn ze inderdaad een paar weken bezig geweest:brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:54:
Maar in donetsk begint het toch goed fout te lopen lijkt mij?
https://www.demorgen.be/o...na-op-de-knieen~b1d66ff1/
Russische leger claimt inname van logistiek knooppunt Njoe-Jork in Oost-Oekraïne
https://www.vrt.be/vrtnws...raine-njoe-jork-gevallen/
Het Donbass front
PSN
Njoe-Jork

Alle ogen zijn voornamelijk op hoe snel de Russen bij Pokrovsk zijn en wat ze daarna kunnen doen. De verslechtering is steeds meer merkbaar, maar het zal nog minstens jaren duren in dit tempo om ook maar in de buurt van Dnipro te zijn.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Het probleem is de snelweg door Pokrovsk. Dat is een supply route van Oekraïne.Yakolev schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:02:
offtopic:
Njoe-Jork
Alle ogen zijn voornamelijk op hoe snel de Russen bij Pokrovsk zijn en wat ze daarna kunnen doen. De verslechtering is steeds meer merkbaar, maar het zal nog minstens jaren duren in dit tempo om ook maar in de buurt van Dnipro te zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Klopt idd, het stuk tussen Pokrovsk en Bakhmut is dan moeilijker te voorzien van supplies:asing schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
Het probleem is de snelweg door Pokrovsk. Dat is een supply route van Oekraïne.
YakuzA in "Het Donbass front"
Maar ze zitten er nu blijkbaar ca 2 km vanaf, dus arty shells zullen ze sowieso al even niet meer over die weg vervoeren.
PSN
:strip_exif()/f/image/kT6FukVFDyLw3gZeO1nlpVgu.jpg?f=fotoalbum_large)
Responding to rumours about a possible Ukrainian offensive in Zaporizhzhia, Rogozin says that "it reeks of the British a mile away in Kursk forests", arguing that an operation of this kind would be impossible without the involvement of British intelligence. pic.twitter.com/3X44sD4psS
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 20 augustus 2024
Het zijn de typische hit and run mobiele brigades.Tens schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:54:
Russische klachten over het niet massaal op één front te vechten, maar vooral met raids in kleine groepen. Zo kunnen zij hun artillerie niet effectief inzetten. en het moet wel 'het westen' in dit geval UK zijn die het bedacht heeft
[Afbeelding]
[Twitter]
Zal aan Russische kant vast flashbacks geven aan hun avontuur in Afghanistan
PSN
Ook aan de filmpjes online die ik zie van combat footage, ambushes op Russische voertuigen, doet me weer denken aan het begin van de oorlog.YakuzA schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:58:
[...]
Het zijn de typische hit and run mobiele brigades.
Zal aan Russische kant vast flashbacks geven aan hun avontuur in Afghanistan
Dit is waar Oekraïne in uitblinkt en waar ze maximaal resultaat kunnen behalen.
Bron:
https://dizl.de/@Zettelnotizen/112998709779061859
De russen zijn steeds minder gemotiveerd om te tekenen voor het leger, getuige de hoge bonussen, en er zijn er steeds meer nodig om de verliezen bij te passen. Aan dit tempo is het aftellen (of optellen?) naar de Oekraïense overwinning:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1MfDlOkSO9KVTOqHGKwONwZ.jpg?f=user_large)
Steeds meer logistiek materiaal (leent zich tot improvisatie met civiele voertuigen), steeds minder echte militaire voertuigen (tanks, APCs). Artillerie is voor mij een onduidelijke categorie aangezien een self propelled artillery voertuig even hard telt in de statistiek als een mortier, maar toch echt wel van een ander kaliber is (letterlijk en figuurlijk). De militaire capaciteit van rusland is toch echt aan het afnemen, het klein spul en de ladas hebben het overgenomen van het echte materiaal:
:strip_exif()/f/image/XAB9D0ofqenoVVhfAV0sdvMz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tanks valt al een tijdje op in @beany z’n updates, het is behoorlijk ingekakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/28qrhScvrMwlRMJEMhVtvmQp.png?f=user_large)
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Andersom zie ik ze ook, Er zijn Russische eenheden aanwezig die al een aantal succesvolle hinderlagen hebben opgezet. Dit soort oorlogsvoering kan Oekraïne beter dan Rusland, maar zoals laatst The Economist aangaf, nu er betere Russische eenheden aan het front verschijnen, lopen de verliezen aan.gise schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:30:
[...]
Ook aan de filmpjes online die ik zie van combat footage, ambushes op Russische voertuigen, doet me weer denken aan het begin van de oorlog.
https://www.economist.com...ainst-ukraines-shock-raidEvidence of an intensifying response inside Kursk is now clear. Ukrainian soldiers on the ground inside Russia say they are already beginning to see a different level of resistance. Losses are increasing. The Russians have reinforced with better trained units, including marines and special forces. They had studied the area. This belated Russian response to the incursion in Kursk has forced it to divert some troops from strangleholds inside Ukraine in the Donbas.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 21-08-2024 10:52 . Reden: te meta ]
Rusland heeft veto-recht in de VN, dus die kunnen gewoon alles tegen houden wat hun zou veroordelen...YakuzA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
Daar heeft Rusland inderdaad niet zoveel mee op.
De VN komt niet verder dan een paar rapportjes schrijven en constateringen dat dit ‘zorgbarend is’:
Met dat in het achterhoofd is het niet bepaald raar dat de VN nergens raakt
Het befaamde evenwicht waar wappieland zo wild van is.roeleboel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Rusland heeft veto-recht in de VN, dus die kunnen gewoon alles tegen houden wat hun zou veroordelen...
Met dat in het achterhoofd is het niet bepaald raar dat de VN nergens raakt
De grafieken zeggen veel en is iets wat wij al konden afleiden van de dagelijkse cijfers.Capt Waffles schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:33:
Het is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal, maar dit zijn geen trends die een russische overwinning voorspellen.
Bron:
https://dizl.de/@Zettelnotizen/112998709779061859
De russen zijn steeds minder gemotiveerd om te tekenen voor het leger, getuige de hoge bonussen, en er zijn er steeds meer nodig om de verliezen bij te passen. Aan dit tempo is het aftellen (of optellen?) naar de Oekraïense overwinning:
[Afbeelding]
Steeds meer logistiek materiaal (leent zich tot improvisatie met civiele voertuigen), steeds minder echte militaire voertuigen (tanks, APCs). Artillerie is voor mij een onduidelijke categorie aangezien een self propelled artillery voertuig even hard telt in de statistiek als een mortier, maar toch echt wel van een ander kaliber is (letterlijk en figuurlijk). De militaire capaciteit van rusland is toch echt aan het afnemen, het klein spul en de ladas hebben het overgenomen van het echte materiaal:
[Afbeelding]
Tanks valt al een tijdje op in @beany z’n updates, het is behoorlijk ingekakt:
[Afbeelding]
Hoewel de verliezen in manschappen dagelijks gelijk blijft nu is het veel hoger dan een jaar geleden. Een
jaar geleden waren de dagelijkse verliezen pakweg 750 soldaten per dag.
Transporten artillerie heeft het zwaar. artillerie denk ik door drones en het feit dat Rusland ook veel towed artillerie gebruikt wat gewoon niet snel valt te verplaatsen en soms dichter bij het front dient te staan.
Transport komt vermoedelijk door verschillende redenen. Zo moeten ze hun munitie en andere voorraden verder van het front af bewaren en verspreiden over meerdere depots. Hiervoor is meer transport nodig.
Wat betreft tanks (en APC's) moeten we rekening houden met dat het wordt opgespaard. Maar waarschijnlijker is het gewoonweg dat het op is. We weten dat Russische productie hoog is maar dat ze bij grootschalig gebruik in een week tijd een maandproductie kwijt zijn. Ik vermoed verder dat de 20% wat nog in storage staat inderdaad te optimistisch was. Vermoedelijk is het veel minder dan de 20%.
Als we Oekraine gewoon blijven steunen en achter ze blijven staan en in de VS de juiste man...correctie...vrouw wint dan zie ik het positief in (relatief gezien). Iedereen weet (inclusief Poetin) dat Rusland niet nog eens vier jaar kan doorvechten. Drie jaar heeft Rusland naar de afgrond gebracht. Nog eens vier jaar is te veel.
FPV strike on Russian ground delivery drone.https://t.co/wXIEziloxr pic.twitter.com/t72rkJQcaG
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 21 augustus 2024
PSN
nog steeds niks visueel confirmed.As a result of a drone attack on the Russian airfield "Savasleika" on August 16, Ukrainian Defence Forces destroyed MIG-31K/I aircraft, two Il-76 aircraft and damaged about five aircraft, possibly also MIG-31K/I.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 21 augustus 2024
This is reported by Suspilne with reference to its own sources in… pic.twitter.com/A5ydxal83f
Volgens mij was dit vliegveld oostelijk van Moskou?
PSN
guerillawarfaregise schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:30:
[...]
Ook aan de filmpjes online die ik zie van combat footage, ambushes op Russische voertuigen, doet me weer denken aan het begin van de oorlog.
zij zijn groot en jij bent klein, zij zijn lomp en jij bent wendbaar. alleen die veldslagen kiezen waarvan je weet dat je ze kan winnen. demotiverend voor de tegenpartij en je krijgt met geluk wat gratis wapens van je nieuwe wapenleverancier
deed de vietcon ook, de mujahedin in Afghanistan ook in de jaren 80 en nu Ukrainers. uit laten bloeden van je tegenstander en erop spelen dat het thuisfront wel gaat protesteren.
A wise man's life is based around fuck you
En het resultaat is nu zichtbaar op telegram blijkbaar?nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:48:
Rusich battalion, een extreemrechtse groep die onder de russische vlag vecht, komt met een verzoek die ons doet herinneren tegen wat voor vijand Oekraïne aan het vechten is.
[Afbeelding] [Afbeelding]
(links een foto waar ze een sportsupplement adverteren in bucha, rechts een screenshot met verzoek in kwestie)
[Afbeelding]
Around August 16th, a video circulated on Telegram, showing a Ukrainian soldier's severed head on a pole, reportedly filmed by a member of the 155th Brigade. This should be seen not just as an isolated act of cruelty but as part of a larger, systematic approach.
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 21 augustus 2024
🧵Thread: pic.twitter.com/x4lXDGHm0w
https://threadreaderapp.com/thread/1826283109077364834.html
In de twitter thread is alles geblurd voor de lezer.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2024 17:48 ]
PSN
Dat hoorde ik in een van de updates van Warthog Defense langskomen.
Ik hoop maar dat ze een overleden militair hiervoor misbruikte en dus niet een POW (waar regels mbt behandeling over gelden, tenminste in civiele landen).
let the past be the past.
De post met afgehakte hoofden op een stok is al minstens een week oud, de post waar om een POW werd gevraagd voor een ritueel offer kwam ergens deze week. Beide zijn overigens wel Rusich inderdaad.YakuzA schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:46:
[...]
En het resultaat is nu zichtbaar op telegram blijkbaar?
[Twitter]
https://threadreaderapp.com/thread/1826283109077364834.html
In de twitter thread is alles geblurd voor de lezer.
Levend castreren en daarna executeren is inderdaad iets wat je verwacht van Boko Haram of een andere groepering in een wreed Afrikaans conflict, maar het gebeurd toch met Oekraïnse POWs helaas.SPee schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:09:
(waar regels mbt behandeling over gelden, tenminste in civiele landen).
Ik ben benieuwd wat ze van plan zijn, gezien de redelijk algemene haat naar Oekraïners zullen ze die POW wel krijgen verwacht ik. Veel wreder dan bovenstaand zal het niet zijn hoop ik, maar ik blijf wel m'n ogen openhouden zodat jullie het kunnen vernemen mocht daar behoefte voor zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 21-08-2024 22:19 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Edit: ah, zelfde moment van posten als @gise 👌🏻
[ Voor 12% gewijzigd door Apache4u op 21-08-2024 22:12 ]
Dat betekent, stam + t .
Voor een snelle referentie: boven Kyiv, tegen de grens met Belarus (linker kwart op het screenshot hierboven)Apache4u schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:07:
Als ik wat verschillende twitteraars mag geloven wordt het tijd om google maps weer eens te openen om te kijken waar Bryansk precies ligt. Voor nu nog vage berichten maar toch handig voor de topografische kennis.
Welke bron meld dit?gise schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:06:
Oekraïne zou de grens overgestoken zijn en er zouden gevechten zijn in Bryansk oblast
[Afbeelding]
Toch benieuwd waar ze dan de grens overgestoken zijn. Bijna de gehele grens daar ligt in een rivier(tje). De enige oversteek is bij het drielandenpunt met Belarus zo lijkt het.gise schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:06:
Oekraïne zou de grens overgestoken zijn en er zouden gevechten zijn in Bryansk oblast
Edit: Het zou bij Zabrama zijn. Daar loopt een blijkbaar ook nog een pad de grens over.
[ Voor 11% gewijzigd door BeaM-R op 21-08-2024 23:22 ]
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ze trekken vaker de grens over. Behalve die ene Kursk Oblast in hoor je er verder weinig meer over. Ik denk ook niet dat dit iets gaat worden. Oekraïne heeft het element verrassing weggegeven dus ik vermoed dat Gerasimov nu wel oplet.gise schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:06:
[Afbeelding]
Russisch, ik kreeg ook de melding via Noelreports op Telegram, schijnt volgens die Russische bron ook al afgeslagen te zijn.
Sorry, ik weet niet hoe ik die kan linken vanuit telegram.
Edit, al doende leert men..
https://t.me/noel_reports/16233
[ Voor 9% gewijzigd door Humma Kavula op 21-08-2024 23:35 ]
Humma Kavula schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:32:
[...]
Russisch, ik kreeg ook de melding via Noelreports op Telegram, schijnt volgens die Russische bron ook al afgeslagen te zijn.
Sorry, ik weet niet hoe ik die kan linken vanuit telegram.
Edit, al doende leert men..
https://t.me/noel_reports/16233
Melden dat er een inval is, en die afslaan..... Zo creëer je een succesRussian sources report about a clash between Ukrainian and Russian forces in the area of the settlement of Zabrama in Bryansk Oblast of Russia on the Ukraine-Russia border this evening.
Mash said that the Ukrainian force consisted of three BMP IFVs and around 200 troops, armed with Western-made weapons.
The outlet also claimed that the Ukrainian forces were repelled and forced to withdraw after two incursion attempts.
[ Voor 32% gewijzigd door Tens op 22-08-2024 08:11 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WfWX1VH89gVGkEJ6FMxm6NQQ.jpg?f=user_large)
3 hours ago - 48°37′N 43°47′E
Explosions were reported at Marinovka airfield in Volgograd region of Russia
2 hours ago - 48°38′N 43°47′E
Secondary detonations reported at Marynovka airfield in Volgograd region
Drones attacked the "Marinovka" airfield in Russia's Volgograd region. Local sources report that ammunition depots at the airfield began detonating, and people are being prepared for evacuation. FIRMS data suggest that not only ammunition but also aircraft might be burning. A… pic.twitter.com/bi6uR8Ai0j
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 22 augustus 2024
hopelijk deze voorraad geraakt:
:strip_exif()/f/image/od1ubOdnDUNchP2jswga3QPN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 22-08-2024 08:16 ]
https://x.com/kvistp/status/1826465346657693960
Weer goed bezig met de demilitarisatie van Rusland die drones.Tens schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:07:
Marinovka airfield vannacht:
[Afbeelding]
[...]
[...]
[Twitter]
hopelijk deze voorraad geraakt:[Afbeelding]
PSN
Secundaire explosies worden gemeld, altijd goed nieuwssloth schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:19:
Onbevestigde berichten suggereren dat de munitieopslag geraakt is. Er zouden ook 24 Su-24 jets aanwezig zijn.
https://x.com/kvistp/status/1826465346657693960
After the drone attack in the Volgograd region, an operational headquarters was created, residents were not evacuated, there was no serious damage to infrastructure, there are broken windows at residential houses - regional authorities
PSN
Vliegtuigen blijven raken.
Oliedepot's die blijven branden.
Golfkarretjes in de aanval.
Tanks met alle moeite van de wereld oplappen.
Minderwaardige munitie van NK.
Geen idee wat ze allemaal van china krijgen - buiten olieinkomsten.
Niet doen, Rusland gaat door tot alles op is, ze hebben/hadden alleen nogal veel.brecht_vb schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:34:
Wederom blijf ik verbaasd
Wat je uit berichten kunt halen is dat ze veel hit and run akties doen. Dus ergens een doel aanvallen en gelijk weer terug gaan. Die zijn geen grootschalige akties om daadwerkelijk gebied te veroveren. Zou Oekraine dat wel willen zouden het wel grotere aanvallen zijn.asing schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:12:
[...]
Ze trekken vaker de grens over. Behalve die ene Kursk Oblast in hoor je er verder weinig meer over. Ik denk ook niet dat dit iets gaat worden. Oekraïne heeft het element verrassing weggegeven dus ik vermoed dat Gerasimov nu wel oplet.
[removed]
De tactiek is redelijk simpel.. laat het artillerie-granaten regenen op een bepaalde zone en ga er vervolgens op af met wat IVF's, tanks, golfkarretjes etc. etc + infanterie. Als de aanval afgeslagen wordt , repeat and try again.brecht_vb schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:34:
Wederom blijf ik verbaasd hoe RU zijn momentum kan houden in Donbass.
Een vrij kostbare manier van terreinwinst. Ten eerste kost het je veel aan mankracht, vuurkracht en hardware. Ten tweede is het terrein dat je er mee wint volledig in puin geschoten. En ten derde gaat het relatief langzaam.
Dus zorgen voor voldoende hardware, vuurkracht en mankracht en je kunt dit oneindig volhouden. Nu is de vraag of 1 of meer van die 3 uiteindelijk op raakt.
Ik denk van niet trouwens.
Dat betekent, stam + t .
China heeft hun olie import van Rusland verlaagd van 2.55 miljoen vaten per dag naar 1.9 miljoen vaten per dag. Dan zou Rusland nog geld kunnen verdienen aan de Siberia 2 pijplijn maar Mongolië heeft aangegeven dat ze daar de komende 5 jaar geen geld en energie in gaan steken.brecht_vb schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:34:
Wederom blijf ik verbaasd hoe RU zijn momentum kan houden in Donbass.
Met andere woorden, de geldstroom stokt.
Als er alleen een paar vliegtuigen en een opslag voor munitie opgeblazen zijn dan zijn ze correct dat er geen infrastructuur beschadigd is.YakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:26:
Russische autoriteiten schieten in denial modus, dat geeft iig aan dat er iets goed geraakt is:
[...]
De geldstroom stokt, maar de verliezen van manschappen en materiaal blijft dagelijks onverminderd hoog.asing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:50:
[...]
China heeft hun olie import van Rusland verlaagd van 2.55 miljoen vaten per dag naar 1.9 miljoen vaten per dag. Dan zou Rusland nog geld kunnen verdienen aan de Siberia 2 pijplijn maar Mongolië heeft aangegeven dat ze daar de komende 5 jaar geen geld en energie in gaan steken.
Met andere woorden, de geldstroom stokt.
Ik ben er allemaal pas zeker van wanneer Rusland de witte vlag hijst en volledig failliet is.
Dat gebeurd pas als Poetin er niet meer is. En dat kan nog heel lang durenDenman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
De geldstroom stokt, maar de verliezen van manschappen en materiaal blijft dagelijks onverminderd hoog.
Ik ben er allemaal pas zeker van wanneer Rusland de witte vlag hijst en volledig failliet is.
De economie van Rusland bloedt langzaam dood. Er komt minder geld binnen en er gaat meer geld en resources de oorlog in. Dat kunnen ze redelijk lang volhouden. Putin heeft namelijk een welfare fonds aangelegd waar de olie en gasopbrengsten in kwamen.Denman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
De geldstroom stokt, maar de verliezen van manschappen en materiaal blijft dagelijks onverminderd hoog.
Een deel van dat potje staat bij buitenlandse banken en is bevroren. Er wordt inmiddels ingeteerd op het resterende deel en zolang dat potje er is, is er financiering. Van de 200 miljard roebel in 2022 is er nu nog 140 miljard over. De laatste keer was december, toen er 32 miljard uit gehaald is om de tekorten aan te vullen.
Bron : Wikipedia: Russian National Wealth Fund
Jup, in Bryansk waren dus achteraf gezien waarschijnlijk minder dan 20 personen, dus een hit-and-run:redwing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:43:
[...]
Wat je uit berichten kunt halen is dat ze veel hit and run akties doen. Dus ergens een doel aanvallen en gelijk weer terug gaan. Die zijn geen grootschalige akties om daadwerkelijk gebied te veroveren. Zou Oekraine dat wel willen zouden het wel grotere aanvallen zijn.
Russian reports indicate that up to 20 people attempted to cross the state border yesterday in the village of Zabrama, Klimovsky district, Bryansk region, and successfully retreated. Meanwhile, the Russians were already reacting with distress and complaints, afraid of another…
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 22 augustus 2024
PSN
En blijkbaar mogelijk ook nog Shahed launchers op dat vliegveld:Tens schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:07:
Marinovka airfield vannacht:
[Afbeelding]
[...]
[...]
[Twitter]
hopelijk deze voorraad geraakt:[Afbeelding]
/5. Also on the territory of the Marinovka airbase trucks which resemble Shahed launchers were spotted https://t.co/0tjmDTqB3j pic.twitter.com/4aKufYQu6E
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 22 augustus 2024
Toch wel mooi als ze dat zo netjes centraal bij elkaar houden, want vliegende dingen hoor je natuurlijk te lanceren vanaf een vliegveld, zo hoort dat
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2024 11:03 ]
PSN
Gister 200 man, vandaag 20, morgen waarschijnlijk een schotenwisseling tussen 2 grenswachten die de pest aan elkaar hebben.YakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:51:
Jup, in Bryansk waren dus achteraf gezien waarschijnlijk minder dan 20 personen, dus een hit-and-run:
Maakt niet uit verder, er was weer wat paniek gezaaid.
De vijfde dag, de zoveelste tank
😳😳😳 https://t.co/C3O52DsjId pic.twitter.com/ChpHVkBKUT
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 22 augustus 2024
🔥🫣 Another fuel tank exploded at an oil depot near Rostov. The depot continues to burn for the fifth day! pic.twitter.com/0CJnPfB9HZ
Wat een vuur en rook weer, dit lijkt toch onmogelijk nog te blussen zo?Tens schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:09:
Another one bites the dust.
[Twitter]
[Twitter]
Daarom staat het misschien al 5 dagen in de fik..Wackmack schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Wat een vuur en rook weer, dit lijkt toch onmogelijk nog te blussen zo?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Ik geloof dat die brandweermannen die dit filmen dat ook denken...Wackmack schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Ze kunnen beter weer omdraaienTwee Dee schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Ik geloof dat die brandweermannen die dit filmen dat ook denken...

Geen deskundoloog, maar ik denk dat wij in het westen er ook serieuze problemen mee zouden hebben. Wellicht op dag1 nog een kans gehad.Wackmack schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Misschien met de 'big wind'.
https://www.wearethemight...-actually-epic-firetruck/
Afgezien van de milieubelasting (en wij maar proberen doelen te halenWackmack schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Dit blus je niet meer, dit moet je laten uitbranden. Gaat wel even duren maar tank voor tank gaat het eraan.
ja, het was een of andere tactische voorraad van de Russische overheid oid:asing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Afgezien van de milieubelasting (en wij maar proberen doelen te halen) schijnt dit een prima doel te zijn geweest. Volgens bronnen was dit de opslagplaats die bedoeld was voor het leger. Als hier 50%+ van alle benodigde diesel vandaan komt dan krijgen ze het moeilijk.
Dit blus je niet meer, dit moet je laten uitbranden. Gaat wel even duren maar tank voor tank gaat het eraan.
YakuzA in "De situatie binnen Rusland"
iig flink groot.
PSN
als het niet zo'n vervuiling gaf... kon ik er 100% van genieten.Tens schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:09:
Another one bites the dust.
[Twitter]
[Twitter]
Schitterend om te zien dat zelfs brandweer auto's ver... vér uit de buurt willen blijven,
ze reden zelfs nóg verder achteruit... en als brandweer lieden dat doen... is het écht mis

Nu ben ik gelukkig wel een deskundigeTens schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:26:
[...]
Geen deskundoloog, maar ik denk dat wij in het westen er ook serieuze problemen mee zouden hebben. Wellicht op dag1 nog een kans gehad.
Misschien met de 'big wind'.
https://www.wearethemight...-actually-epic-firetruck/
Uiteraard kan het fout gaan (kijk naar de Bunsfield brand in Engeland) maar dan heb je meestal een op-een stapeling van incidenten (ontploffing en en falen van de blus installatie bijvoorbeeld, of meerdere tanks die tegelijk lek raken).
Als ik een terminal zou moeten aanvallen dan zouden een paar scenareo's goed uit kunnen pakken;
-of je target specifiek de bluswater pompen en de schuim-skid; als er geen koeling is dan gaan de tanks als dominostenen de lucht in, zeker als je wind (on) gunstig staat.
-Target het muurtje om de tanks heen; zonder muurtje stroomt alle brandstof de hele terminal over, succes met blussen. (dit gaat ook goed als je gewoon zoveel mogelijk tanks raakt; zelfs in Nederland staan er terminals waar de totale brandstof + een factor bluswater teveel zou zijn om met een muurtje tegen te houden).
-start meerdere branden, meestal is de blusinstallatie ontworpen om 1 incident aan te kunnen; als er drie verschillende segmenten van een terminal in de fik staan dan is er te weinig water druk om alles te koelen. Dit is dan in Nederland iets minder aan de orde, probleem komt vaker voor bij terminals die over een periode van 30 jaar steeds een tank erbij bouwen maar de blus installatie hetzelfde laten...
maar... ik zou geld inzetten op de schuim installatie; deze is kwetsbaar, bovengronds, en als er eenmaal brand is dan zorgt de hitte wel voor gasvorming in andere tanks die vanzelf een ontstekingsbron vinden. (hoewel ik bedenk dat dit Rusland is - schuim is zeker al op de zwarte markt verkocht, net als de bluspompen.)
at your service
Een dergelijke installatie is gevoelig voor aanvallen en ik kan me voorstellen dat in Rusland met heel wat minder oog voor veiligheid wordt gebouwd als hier. Dry risers zie je daar bijvoorbeeld zelden.
[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 22-08-2024 12:34 ]
[ Voor 97% gewijzigd door teacup op 22-08-2024 20:41 ]
ok, duidelijk. Maar even terug naar de locatie: ik zie geen walletjes/muurtjes/dammetjes tussen de tanks. Dan is er dus weinig meer aan te doen als meerdere tanks branden? Heb overigens wel wat bewegend beeld gezien dat ze met schuim aan het werk waren.The_Butler schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:24:
[...]
Nu ben ik gelukkig wel een deskundigeIn Europa horen we te zorgen voor een muurtje (bund) om de tanks heen zodat tijdens een lek de brandstof niet overal naartoe kan stromen, al dan niet brandend. Dit muurtje is op hoogte berekend en moet alle brandstof van de grootste lekkende tank tegen kunnen houden, plus een factor bluswater, meestal 10%. Iedere tank heeft een zogenaamde deluge installatie om tanks te koelen. Dan zijn er ook nog schuim generatoren om de zoveel meter om, mocht er brand zijn, de vlammen te doven.
Uiteraard kan het fout gaan (kijk naar de Bunsfield brand in Engeland) maar dan heb je meestal een op-een stapeling van incidenten (ontploffing en en falen van de blus installatie bijvoorbeeld, of meerdere tanks die tegelijk lek raken).
Als ik een terminal zou moeten aanvallen dan zouden een paar scenareo's goed uit kunnen pakken;
-of je target specifiek de bluswater pompen en de schuim-skid; als er geen koeling is dan gaan de tanks als dominostenen de lucht in, zeker als je wind (on) gunstig staat.
-Target het muurtje om de tanks heen; zonder muurtje stroomt alle brandstof de hele terminal over, succes met blussen. (dit gaat ook goed als je gewoon zoveel mogelijk tanks raakt; zelfs in Nederland staan er terminals waar de totale brandstof + een factor bluswater teveel zou zijn om met een muurtje tegen te houden).
-start meerdere branden, meestal is de blusinstallatie ontworpen om 1 incident aan te kunnen; als er drie verschillende segmenten van een terminal in de fik staan dan is er te weinig water druk om alles te koelen. Dit is dan in Nederland iets minder aan de orde, probleem komt vaker voor bij terminals die over een periode van 30 jaar steeds een tank erbij bouwen maar de blus installatie hetzelfde laten...
maar... ik zou geld inzetten op de schuim installatie; deze is kwetsbaar, bovengronds, en als er eenmaal brand is dan zorgt de hitte wel voor gasvorming in andere tanks die vanzelf een ontstekingsbron vinden. (hoewel ik bedenk dat dit Rusland is - schuim is zeker al op de zwarte markt verkocht, net als de bluspompen.)
Fighterbomber klaagt, dan is er resultaat gehaaldYakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:59:
Toch wel mooi als ze dat zo netjes centraal bij elkaar houden, want vliegende dingen hoor je natuurlijk te lanceren vanaf een vliegveld, zo hoort dat
:strip_exif()/f/image/8l3TX2FQXVeJRQxOx6rxihWB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p03oUR98j00Hp8rI6ix8QEqP.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SrZNdMzphcWduZ4So7sHTUUf.jpg?f=user_large)
Is dat een spreekwoordelijke 'morgen' alsin 'wat als ze straks/ooit wel langeafstandswapens krijgen'
of heb ik iets gemist en krijgen ze die binnenkort ook echt?
Wie weet, verschillende posts op x;Hippocampus schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:00:
@hierboven,
[Afbeelding]
Is dat een spreekwoordelijke 'morgen' alsin 'wat als ze straks/ooit wel langeafstandswapens krijgen'
of heb ik iets gemist en krijgen ze die binnenkort ook echt?
🚀🔱🇺🇦 The Russians write that "Neptune" missiles are flying to Crimea! https://t.co/nGN19Ezm1T pic.twitter.com/HGWpPtEXDq
Daily driver; MB R171 SLK280
Die Neptunes waren toch hun eigen bouwsels?mir4dor schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Wie weet, verschillende posts op x;
[Twitter]
Ik hoopte op een verandering van beleid van de westerse wapen donoren eigenlijk.
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid