Het Donbas front

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-08 19:20
redwing schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:40:
En ik denk ook dat het terugtrekken net te laat gebeurt, maar als ze dat een paar weken eerder hadden gedaan was het weer te vroeg geweest.
Dit soort discussies achteraf zijn zinloos zonder volledige kennis van zaken op de grond, en begrip van hoe en wanneer het 'beste' moment van terugtrekken is.

Wat jij ook zegt: 'ik denk' en anderen 'volgens mij' en 'waarschijnlijk' allemaal op zijn best een mening, veelal gebaseerd op gevoel en geruchten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een analyse van AndrewPerpetua over hoe de Russen nu Vuhledar hebben kunnen innemen.

Russia has attacked Vuhledar several times over the past two years, but this current attack began on September 25th, 2023, when Russia launched its full-scale attack on Novomykhailivka. Ukraine fended off the attack for nearly 7 months but ultimately lost the town on April 21st, almost entirely due to airstrikes that annihilated it. During the assault on Novomykhailivka, which Russia saw as one of its primary objectives last winter, Ukraine destroyed well over 300 Russian vehicles during the primary assault and probably another 300 during secondary and tertiary assaults.

Next came the battle for Kostyantynivka, which lasted several more months before Russia managed to break into the middle of the village. Ukraine ultimately decided to withdraw from its defense of the western part of the town on August 27th, and this withdrawal, I believe, was the beginning of the end for Vuhledar. It started a chain reaction.

During the battle for Kostyantynivka, Russia began to push toward Vodiane. They made it near the highway by the time Ukraine retreated from Kostyantynivka, but almost a week before Ukraine left Kostyantynivka, Russia managed to capture the trench line defending the highway. These events were so close in time that they were not a coincidence. I think either Ukraine decided to withdraw from the highway because of Kostyantynivka or they decided to withdraw from Kostyantynivka because of the highway. I don't know which.

Regardless, also running concurrently with the primary assaults on Kostyantynivka, Russia began a massive air campaign on Prechystivka. I tried to raise alarm bells on this several times; it was highly concerning and reminded me of their behavior in Novomykhailivka. After many months of near-continuous airstrikes, Russia launched a large and pretty sudden assault on the town beginning on August 26th, capturing it on September 3rd, ultimately collapsing the western flank of Vuhledar and pushing across the Kashlahach River in multiple places with large numbers of troops in each instance.

Losing Kostyantynivka and the highway near Vodiane made defending Vuhledar extremely questionable; losing these river crossings made it practically impossible. The fact that all three occurred within 17 days, after many months of preparation and planning, shows how coordinated the attack on Vuhledar was.

Then came the capture of Vodiane itself (around September 8th,9th,10th) and, quickly after that, the capture or partial capture of both mines (September 9th and 15th) near Vuhledar, thus completing a near encirclement that ended any prospect for the defense of the city. And, of course, Russia captured Vuhledar on October 1st.

This well-planned, multiphase attack on Vuhledar lasted roughly 1 year + 1 week. During this time, Russia implemented new (for them) ideas for breaking through Ukrainian defenses, iterated on those ideas, and learned from its mistakes. I expect them to follow this same basic format going forward, with further iterations designed to reduce their casualties and losses.

Russia cannot survive more Novomykhailivkas, but they can do Prechystivkas forever. And that is a real problem.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Yakolev schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:31:
Een analyse van AndrewPerpetua over hoe de Russen nu Vuhledar hebben kunnen innemen.

[Twitter]

[...]
Ik vind alleen zijn laatste conclusie wel heel erg kort door de bocht. Ze hebben in deze totale aanval net zoveel, zo niet meer, verloren dan in Novomykhailivka, maar dan gaat ie Novomykhailivka vergelijken met de laatste stap van het gevecht in Prechystivka. De enige reden dat Prechystivka werkte, was omdat die mogelijk werd door de eerdere stappen. En zelfs daar verloren ze nog relatief veel.

Als ie dus stelt dat gevechten zoals Novomykhailivkas niet vol te houden zijn, dan zijn gevechten zoals in Vuhledar net zo goed niet vol te houden. Je kunt niet zomaar de laatste slag van een gevecht pakken en dan zeggen dat de verliezen daar wel mee vielen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik heb even gezocht, maar ik heb nauwelijks wat kunnen vinden over grote Russische verliezen bij Prechystivka.

Waaruit blijkt jouw statement?
De enige reden dat Prechystivka werkte, was omdat die mogelijk werd door de eerdere stappen. En zelfs daar verloren ze nog relatief veel.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:12:
Ik heb even gezocht, maar ik heb nauwelijks wat kunnen vinden over grote Russische verliezen bij Prechystivka.

Waaruit blijkt jouw statement?
[...]
Precies dat dus. Als je alleen kijkt naar de laatste slag dan zijn er weinig verliezen. Als je echter kijkt naar de slagen die nodig zijn geweest om daar goed aan te kunnen vallen zijn er wel veel verliezen geweest. Je kunt niet een enkele slag uit de oorlog pakken en daar conclusies uit trekken voor de hele oorlog.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Precies dat dus. Als je alleen kijkt naar de laatste slag dan zijn er weinig verliezen. Als je echter kijkt naar de slagen die nodig zijn geweest om daar goed aan te kunnen vallen zijn er wel veel verliezen geweest. Je kunt niet een enkele slag uit de oorlog pakken en daar conclusies uit trekken voor de hele oorlog.
Precies wat dus?

Ik heb door weken, maanden gebladerd aan Daily updates van AndrewPerpetua, ik heb op een paar verliezen niks gezien. Je komt met heel veel statements, maar heel erg weinig onderbouwing van bronnen.

Ik nodig je uit zelf te kijken in de omgeving van Prechystivka. Ik ben tot aan 1 Juni terug gegaan.
https://map.ukrdailyupdat...3364&z=12&d=19997&c=1&l=0

Maar ik maak het je wel gemakkelijk

15 September - 1 BTR-82
4 September - 1 BTR-82 / 1 BMP / 1 Ander voertuig
13 Juli - 1 BMP

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 03-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Precies wat dus?

Ik heb door weken, maanden gebladerd aan Daily updates van AndrewPerpetua, ik heb op een paar verliezen niks gezien. Je komt met heel veel statements, maar heel erg weinig onderbouwing van bronnen.
Bronnen zijn er genoeg te vinden zolang je naar het front kijken en niet alleen naar Prechystivka zelf. Vuhledar zit daar 15km vandaan en daar zijn enorme verliezen geleden door de russen. Het gevecht daar kun je niet los zien van wat er bij Prechystivka is gebeurd. Zoals ik al zei moet je naar het hele front kijken en niet naar een losse plek.
Ik nodig je uit zelf te kijken in de omgeving van Prechystivka. Ik ben tot aan 1 Juni terug gegaan.
https://map.ukrdailyupdat...3364&z=12&d=19997&c=1&l=0
Ga eens 10km naar rechts en zie wat daar allemaal is gebeurd. Dit soort gevechten gaan om een heel front, niet om een gebiedje van een paar vierkante km.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Bronnen zijn er genoeg te vinden zolang je naar het front kijken en niet alleen naar Prechystivka zelf. Vuhledar zit daar 15km vandaan en daar zijn enorme verliezen geleden door de russen. Het gevecht daar kun je niet los zien van wat er bij Prechystivka is gebeurd. Zoals ik al zei moet je naar het hele front kijken en niet naar een losse plek.

[...]

Ga eens 10km naar rechts en zie wat daar allemaal is gebeurd. Dit soort gevechten gaan om een heel front, niet om een gebiedje van een paar vierkante km.
De enige reden dat Prechystivka werkte, was omdat die mogelijk werd door de eerdere stappen. En zelfs daar verloren ze nog relatief veel.
Je bent nu de doelpalen aan het verschuiven. We hebben het allebei over Prechystivka, AndrewPerpetua heeft het over Prechystivka, en nu moeten we 10km naar rechts gaan..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

[...]

Je bent nu de doelpalen aan het verschuiven. We hebben het allebei over Prechystivka, AndrewPerpetua heeft het over Prechystivka, en nu moeten we 10km naar rechts gaan..
Nee, dat is geen doelpalen verschuiven maar juist precies wat ik zeg. Je kunt wat er bij Prechystivka gebeurd niet los zien van Vuhledar. Voor Oekraine was Vuhledar veel belangrijker, dus daar zat de kern van de defensie. Dan is het niet gek dat een dorpje op 10km afstand met weinig strategische betekenis met weinig verliezen ingenomen kan worden.

Het gaat er dan ook niet om of Prechystivka met weinig verliezen is ingenomen, het gaat er om dat ie net doet of dat een losse slag is en de russen op die manier zo door kunnen stoten. Hij zegt nl :
Russia cannot survive more Novomykhailivkas, but they can do Prechystivkas forever. And that is a real problem.
En het is leuk voor de russen dat ze een dorpje als bijvangst in hebben kunnen nemen, maar de verliezen voor het gebied zijn daar juist enorm door de slag om Vuhledar. Dat zijn gewoon geen gevechten die je los van elkaar kunt zien. Heel simpel gezegd hadden ze zonder Vuhledar, Prechystivka nooit zo makkelijk in kunnen nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 03-10-2024 11:13 ]

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:57
Interessant stuk over de (te late) terugtrekking uit Vuhledar:

https://threadreaderapp.c...ml?utm_campaign=topunroll

Helaas weer onnodig veel troepen en materiaal verloren doordat het signaal om terug te trekken pas kwam nadat de routes om terug te trekken al in vuurbereik van de tegenstander waren.

[ Voor 11% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 04-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:45:

[Embed]

Helaas weer onnodig veel troepen en materiaal verloren doordat het signaal om terug te trekken pas kwam nadat de routes om terug te trekken al in vuurbereik van de tegenstander waren.
Altijd aparte en voorbarige conclusies. In de laatste week hebben ze de russen nog enorme verliezen toegediend. En dan kan het je best zelf wat troepen kosten, maar als het de tegenstander er nog veel meer kost kun je moeilijk spreken van onnodige verliezen. Of de terugtrekking dus echt te laat was, of een bewuste keuze zullen we pas ver na de oorlog weten.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:45:

[Embed]

Een emotioneel stuk, ook erg mooi geschreven.

By a cruel twist, while my brigade was clawing its way out of Vuhledar, people across the country were sipping coffee, going to cinemas, and strolling to street music
Well-wishes, both genuine and routine, were offered to the soldiers – even as they were dying, abandoned to their fate
I have no way to bridge these two worlds - the peaceful Ukraine and the military, each marching relentlessly on its path

[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 04-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Altijd aparte en voorbarige conclusies. In de laatste week hebben ze de russen nog enorme verliezen toegediend. En dan kan het je best zelf wat troepen kosten, maar als het de tegenstander er nog veel meer kost kun je moeilijk spreken van onnodige verliezen. Of de terugtrekking dus echt te laat was, of een bewuste keuze zullen we pas ver na de oorlog weten.
De noordkant van Vuhledar was al weken, zo niet maanden binnen vuurbereik van de artillerie. Artillerie plus drones maakten terugtrekking al een hele tijd een risicovolle move.

En vergeet niet, er is maar één partij oorzaak van de doden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

De noordkant van Vuhledar was al weken, zo niet maanden binnen vuurbereik van de artillerie. Artillerie plus drones maakten terugtrekking al een hele tijd een risicovolle move.

En vergeet niet, er is maar één partij oorzaak van de doden.
Precies, en de legerleiding weet echt wel dat de uitvalswegen binnen vuurbereik lagen of zouden komen. Ze hebben daarbij dus de keuze gemaakt om langer te blijven ondanks dat ze wisten dat ze het niet vol gingen houden. En zolang wij niet de reden weten waarom ze langer zijn gebleven kun je daar geen conclusie uit halen. Je kunt hooguit de conclusie trekken dat door zo lang te blijven, ze nog maar lastig weg konden komen.

Ik vind zulke documentaires dus goed om te zien, maar conclusies er uit halen is gewoon voorbarig omdat je niet weet wat de onderbouwing vanuit de legerleiding is om zo lang te blijven.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Some Most of you may die, but that's a sacrifice I'm willing to make

Vuhledar en de 72ste brigade hebben 2 jaar lang tegen wil en dank, zonder rotaties stand gehouden tegen massale Russische aanvallen. De stad kon door zijn ligging, maar ook door de bescherming op de flanken in Oekraïense handen blijven.

Echter, in de laatste 2 weken van September begonnen de flanken in te storten, dat was duidelijk voor iedereen. Toen de Russen de laatste mijn ten noord-oosten van Vuhledar aan het consolideren waren, dat was het moment te vertrekken. De vluchtroutes waren tot dan redelijk veilig, nu kwamen ze allemaal onder direct fire control van de Russen. Ja, Russische artillerie kan tot een aantal kilometers achter het front neerkomen, maar ook daadwerkelijk mortieren, atgms etc kunnen inzetten tegen soldaten die je van dichtbij kunt zien, dat is een miljard keer erger.

Ja, Syrski kon zo nog een paar extra honderd Russen doden, maar ook met als gevolg dat de meest ervaren brigade van de AFU compleet verwoest werd, een brigade verantwoordelijk voor 2 jaar aan enorme verliezen aan de Russische kant. Was dat het waard?

Ik hoop oprecht dat de oorlog voor de soldaten ten einde is, dit is een trauma die ze waarschijnlijk nooit te boven zullen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:55:
. De vluchtroutes waren tot dan redelijk veilig,
Even voor de goede orde, want ik denk dat je niet begrijpt hoe zoiets werkt.

Vluchtroutes zijn nooit veilig, op het moment dat je terugtrekt (dus je eigen stellingen verlaat) kan de vijand optrekken waardoor de afstand tussen jijzelf en de vijand niet groter wordt en de vijand je dus met alles wat ze hebben kan aanvallen.

Er wordt altijd geprobeerd om de laatste periode verdedigen met zo weinig mogelijk te doen zodat zo veel mogelijk kunnen terugtrekken. Maar je komt altijd op een punt dat de laatsten de stellingen moeten verlaten, met beperkte vuursteun van eerder vertrokken eenheden (want geen verdedigende stellingen) en artillerie, dat gebeurt zelden zonder verliezen.

Het is oorlog, en niet omdat de Oekraïners dat willen.

(altijd 'op tijd' terugtrekken betekent Kiev verdedigen in een paar weken.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:55:
Some Most of you may die, but that's a sacrifice I'm willing to make

Vuhledar en de 72ste brigade hebben 2 jaar lang tegen wil en dank, zonder rotaties stand gehouden tegen massale Russische aanvallen. De stad kon door zijn ligging, maar ook door de bescherming op de flanken in Oekraïense handen blijven.

Echter, in de laatste 2 weken van September begonnen de flanken in te storten, dat was duidelijk voor iedereen.
[...]
Toen de Russen de laatste mijn ten noord-oosten van Vuhledar aan het consolideren waren, dat was het moment te vertrekken. De vluchtroutes waren tot dan redelijk veilig, nu kwamen ze allemaal onder direct fire control van de Russen. Ja, Russische artillerie kan tot een aantal kilometers achter het front neerkomen, maar ook daadwerkelijk mortieren, atgms etc kunnen inzetten tegen soldaten die je van dichtbij kunt zien, dat is een miljard keer erger.
Nee, dat was al te laat omdat dan de russen er simpelweg achter optrekken en alsnog alles plat gooien. Zodra die zien dat er een heel gedeelte vertrekt komt er gelijk een rush achteraan. Hadden ze op tijd willen gaan, dan hadden ze een half jaar geleden de boel al op moeten geven. Om daarna bij de volgende linie weer hetzelfde te moeten doen waarmee ze wel heel snel land opgeven.
Ja, Syrski kon zo nog een paar extra honderd Russen doden, maar ook met als gevolg dat de meest ervaren brigade van de AFU compleet verwoest werd, een brigade verantwoordelijk voor 2 jaar aan enorme verliezen aan de Russische kant. Was dat het waard?
Van die brigade is na 2 jaar vechten echt geen veteraan meer over. Die was al verwoest voordat ze terug gingen trekken. Daarbij zal er echt niet tot het laatst een volledige brigade hebben gezeten. Een gedeelte daarvan is echt wel al eerder teruggehaald.

Het is oorlog en je zult ergens moeten verdedigen en laat nu Vuhledar een van de best verdedigde plekken zijn geweest. Dan wil je niet snel wegtrekken, dan wil je de aanvallers eerst zoveel mogelijk decimeren. En er is er uiteindelijk maar eentje die bepaalt of het het waard is en dat is de legerleiding. Wij weten vanachter onze keyboard nog niet 10% van wat er daar daadwerkelijk is gebeurd.
Ik hoop oprecht dat de oorlog voor de soldaten ten einde is, dit is een trauma die ze waarschijnlijk nooit te boven zullen komen.
Dat zou mooi zijn, maar er is maar een partij die hiervoor kan zorgen en die lijken nog niet echt te willen stoppen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
In je 2 posts, geen enkele onderbouwing voor ook maar een enkele van de vele claims die je maakt.

1. Wat zijn de cijfers wat betreft desertie.
2. Wat zijn de signalen dat Rusland het niet meer trekt.
3. Waarom hoeft Oekraïne het nog maar 1 jaar uit te houden.
Nee, dat was al te laat omdat dan de russen er simpelweg achter optrekken en alsnog alles plat gooien. Zodra die zien dat er een heel gedeelte vertrekt komt er gelijk een rush achteraan.
4. Waar maak jij dit op uit? Heb je eerdere voorbeelden of is dit pure speculatie?
Van die brigade is na 2 jaar vechten echt geen veteraan meer over. Die was al verwoest voordat ze terug gingen trekken. Een gedeelte daarvan is echt wel al eerder teruggehaald.
5. Waar blijkt dit uit. Onderbouw het met bronnen aub. Artikelen genoeg over de 72ste.

Ik wil niet vervelend overkomen, maar ik heb onderbouwing nodig, geen onderbuik gevoel, ik geloof bijvoorbeeld best dat desertie binnen het Russische leger een probleem is, maar wat zijn de cijfers dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:36:
In je 2 posts, geen enkele onderbouwing voor ook maar een enkele van de vele claims die je maakt.

1. Wat zijn de cijfers wat betreft desertie.
Waar zijn de cijfers van Oekraine?
2. Wat zijn de signalen dat Rusland het niet meer trekt.
Dezelfde als hier genoemd worden over Oekraine.
3. Waarom hoeft Oekraïne het nog maar 1 jaar uit te houden.
Omdat dan de USSR-voorraden grotendeels op zijn.
[...]
4. Waar maak jij dit op uit? Heb je eerdere voorbeelden of is dit pure speculatie?
Dit is normale oorlogsvoering. Zodra de vijand in de buurt komt is het heel lastig om goed terug te trekken. En die situatie zitten ze daar al ruim een half jaar in. De vluchtwegen zitten al heel lang binnen vuurbereik van de russen.
[...]
5. Waar blijkt dit uit. Onderbouw het met bronnen aub. Artikelen genoeg over de 72ste.
Het is oorlog. En heb je gezien hoe het er daar uit ziet? Denken dat een groot deel van een brigade daar 2 jaar overleeft is gewoon je kop in het zand steken. Ga er maar van uit dat daar heel veel doden zijn gevallen.
Ik wil niet vervelend overkomen, maar ik heb onderbouwing nodig, geen onderbuik gevoel, ik geloof bijvoorbeeld best dat desertie binnen het Russische leger een probleem is, maar wat zijn de cijfers dan?
Je zult zien dat de posts waar ik op reageer allemaal onderbuikgevoel zijn zonder onderbouwing. En als je daar naar kijkt zijn de tekenen bij de russen veel duidelijker. Maar ook daar kun je geen harde conclusies uit trekken.

En cijfers ter onderbouwing kan ik je een paar jaar na de oorlog geven, tot die tijd weet echt niemand de cijfers. En laat dat nu net precies de kern zijn van waarmee ik keer op keer reageer. Je kunt kijken naar wat er gebeurd maar conclusies trekken dat UA b.v. te laat of juist te vroeg is teruggetrokken of dat ze het niet meer vol gaan houden zijn gewoon onzin. Het kan best waar zijn, maar we hebben gewoon veel te weinig informatie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Voorlopig had niemand verwacht dat zowel UA als de russen het zo lang vol zouden houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:04
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Omdat dan de USSR-voorraden grotendeels op zijn.
Dus? Dat zijn die van Oekraine zeer waarschijnlijk op, ze klagen niet voor niets en vragen niet voor niets om meer wapens.
Als Oekraine eerder door zijn wapens is dan Rusland wordt het verrekte lastig voor Oekraine om het vol te gaan houden.

Zolang het westen niet in een hoger tempo wapens gaat leveren, hoe langer Rusland de overhand zal houden wat betreft wapens en mankracht. en wat mij betreft westerse boots-on-the-ground in de betrekkelijk veilige delen van Oekraine

En al zou het westen voldoende wapens sturen, als er niet genoeg mannetjes zijn om ze te gebruiken houd het ook (snel) op. Daarnaast kan Rusland zijn troepen "gemakkelijker" aanvullen dan Oekraine dat kan. Een Rus die deserteert zal zeer waarschijnlijk meer de pineut zijn dan die van Oekraine. En meatwaves zijn voor de Russen 'normaal', ik zie Oekraine dat (gelukkig) niet doen. Er zijn nog 'genoeg' minderheden in Rusland die Putin zonder problemen het slachtveld in wil sturen.

Dus tja...wie is er eerder door mijn spullen/mannetjes heen? Hoe ver is men bereid te gaan? Vermoed dat die rek bij Rusland, door zijn onmenselijkheid, heel heel ver is. 1 miljoen doden? 5 miljoen? Boeiend, in WO2 verloren ze er meer en is 'wel een probleem voor later', de overwinning is belangrijker voor ze.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 04-10-2024 15:39 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PASware schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Dus? Dat zijn die van Oekraine zeer waarschijnlijk op, ze klagen niet voor niets en vragen niet voor niets om meer wapens.
Als Oekraine eerder door zijn wapens is dan Rusland wordt het verrekte lastig voor Oekraine om het vol te gaan houden.
De vraag was waarom Oekraine het nog een jaar vol moest houden. Niet hoe Oekraine het nog een jaar vol gaat houden.
Zolang het westen niet in een hoger tempo wapens gaat leveren, hoe langer Rusland de overhand zal houden wat betreft wapens en mankracht. en wat mij betreft westerse boots-on-the-ground in de betrekkelijk veilige delen van Oekraine

En al zou het westen voldoende wapens sturen, als er niet genoeg mannetjes zijn om ze te gebruiken houd het ook (snel) op. Daarnaast kan Rusland zijn troepen "gemakkelijker" aanvullen dan Oekraine dat kan. Een Rus die deserteert zal zeer waarschijnlijk meer de pineut zijn dan die van Oekraine. En meatwaves zijn voor de Russen 'normaal', ik zie Oekraine dat (gelukkig) niet doen. Er zijn nog 'genoeg' minderheden in Rusland die Putin zonder problemen het slachtveld in wil sturen.
Die minderheden beginnen aardig op te raken. Op een gegeven moment zal er toch een mobilisatie moeten komen en dan worde nook de steden geraakt. Iets wat putin nu nog volop probeert te voorkomen omdat dat meer problemen op gaat leveren.
Dus tja...wie is er eerder door mijn spullen/mannetjes heen? Hoe ver is men bereid te gaan? Vermoed dat die rek bij Rusland, door zijn onmenselijkheid, heel heel ver is. 1 miljoen doden? 5 miljoen? Boeiend, in WO2 verloren ze er meer en is 'wel een probleem voor later', de overwinning is belangrijker voor ze.
Je kunt niet de vergelijking met WO2 maken. Daar moesten ze winnen omdat anders de USSR ook ingenomen zou worden. Nu gaat het puur om wat extra grondgebeid. Hoe ver men in rusland dus zal willen gaan zal een heel stuk minder zijn. De vraag is alleen tot hoever het opgerekt kan worden voordat er teveel tegenstand komt.

Voorlopig zijn de verliezen wel zo groot dat in verhouding rusland net zo snel door zijn troepen heen gaat als Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

ca 6,8 miljoen Russen, ca 1,7 miljoen Oekrainers alleen al aan militairen.
Wikipedia: World War II casualties

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Die minderheden beginnen aardig op te raken. Op een gegeven moment zal er toch een mobilisatie moeten komen en dan worde nook de steden geraakt. Iets wat putin nu nog volop probeert te voorkomen omdat dat meer problemen op gaat leveren.
Oh zeer zeker gaan die een keer opraken, maar dan nog steeds de vraag "wat raakt eerder op, de minderheden van Rusland en Oekrainers die voor hun land willen vechten?".
Je kunt niet de vergelijking met WO2 maken. Daar moesten ze winnen omdat anders de USSR ook ingenomen zou worden. Nu gaat het puur om wat extra grondgebeid. Hoe ver men in rusland dus zal willen gaan zal een heel stuk minder zijn. De vraag is alleen tot hoever het opgerekt kan worden voordat er teveel tegenstand komt.

Voorlopig zijn de verliezen wel zo groot dat in verhouding rusland net zo snel door zijn troepen heen gaat als Oekraine.
Eens, als je land binnen gevallen wordt ben je eerder bereid te vechten dat je een ander land in wilt nemen, je raakt anders immers 'je tuin' kwijt. Denk alleen wel dat de gemiddelde Rus makkelijker voor te liegen is dan de gemiddelde Westerling en Oekrainer. Het zit diep in het DNA van de russen om in de slachtoffer rol te hangen en hun eigen waarheid te willen zien.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PASware schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Oh zeer zeker gaan die een keer opraken, maar dan nog steeds de vraag "wat raakt eerder op, de minderheden van Rusland en Oekrainers die voor hun land willen vechten?".
Klopt, alleen was dat niet de vraag waar de post over ging.
[...]
Eens, als je land binnen gevallen wordt ben je eerder bereid te vechten dat je een ander land in wilt nemen, je raakt anders immers 'je tuin' kwijt. Denk alleen wel dat de gemiddelde Rus makkelijker voor te liegen is dan de gemiddelde Westerling en Oekrainer. Het zit diep in het DNA van de russen om in de slachtoffer rol te hangen en hun eigen waarheid te willen zien.
Ook dat klopt, maar je ziet wel dat ze de oorlog buiten de steden proberen te houden omdat ze bang zijn voor onrust. En zeker omdat het hier om iets gaat waarbij rusland helemaal niets te vrezen heeft, moeten ze de bevolking in de steden tevreden houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:03
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Volgens de media daar worden ze bedreigd door de NAVO en is dit ook een kwestie van overleven. Ze zijn zelfs binnengevallen, dus dit is op verschillende manieren te framen als zelfverdediging. Er is daar geen vrije media.
[...]

Zelfs als ze 1-5 miljoen doden te betreuren hebben, als ze “winnen” “krijgen” ze 44 miljoen inwoners erbij.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Ample Energy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Volgens de media daar worden ze bedreigd door de NAVO en is dit ook een kwestie van overleven. Ze zijn zelfs binnengevallen, dus dit is op verschillende manieren te framen als zelfverdediging. Er is daar geen vrije media.

[...]

Zelfs als ze 1-5 miljoen doden te betreuren hebben, als ze “winnen” “krijgen” ze 44 miljoen inwoners erbij.
Ben benieuwd hoe goed die in toom te houden zullen zijn. Zou het westen een "guerrilla oorlog" steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:03
PASware schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ben benieuwd hoe goed die in toom te houden zullen zijn. Zou het westen een "guerrilla oorlog" steunen?
Landen als Polen vast wel, maar de gemiddelde burger zal daar niet op zitten te wachten. Maar we zitten in het Donbas-topic en in de Donbas is sabotage en zijn milities sinds 2014 wel bovengemiddeld aanwezig👍

Maar de reacties zullen uiteenlopen en zijn van veel factoren afhankelijk, dus het wordt verder wel hypothetisch en dus misschien off-topic, dus kan er niet te diep op in gaan.

De meeste mensen zullen niet openlijk in opstand komen, vooral niet in gebieden waar grote militaire aanwezigheid blijft. Een deel van de mensen zal natuurlijk ook vluchten, maar gezien Rusland dat kan combineren met een ruk naar extreemrechts in de landen waar ze naartoe vluchten is dat voor Rusland op de lange termijn ook wel positief uit te leggen.

In de Tweede Wereldoorlog deed de gemiddelde burger hun best om niet in conflict te raken met de bezetter. De gemiddelde burger gaat zo veel mogelijk door met het normale leven. Het is voor ons makkelijk praten over guerilla-oorlogen steunen, maar voor iemand die daadwerkelijk onder repressie moet leven is het allemaal niet zo simpel. Zij riskeren de levens van hun familie en vrienden, wij niet. En Rusland heeft al veel ervaring opgedaan met bijvoorbeeld Tsjetsjenië. Massa-arrestaties, grootschalige schendingen van mensenrechten en het op elke manier tot zwijgen brengen van negatieve geluiden is Rusland niet vreemd.

Er zal gerust passief en actief verzet komen. Net als dat er collaboratie en medewerking uit angst voor wraak zal zijn. Maar het grootste gedeelte gaat door met hun leven. Wellicht hopend op bevrijding, zoals de Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar hoe langer de bezetting aanhoudt, hoe minder men zich zal herinneren van het leven vóór 2014.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

ca 6,8 miljoen Russen, ca 1,7 miljoen Oekrainers alleen al aan militairen.
Wikipedia: World War II casualties
offtopic:
Dat getal is Sovjet propaganda onzin. Het is een veel te laag aantal dat goedgekeurd is door het Politbureau onder Gorbatsjov omdat de studie die was gelanceerd om het eindelijk te achterhalen in de jaren 1980, al snel een veel te groot aantal ging aangeven. Toen zijn de getallen "bijgesteld". Er klopt gewoon niks van die officiële studie vanuit het Sovjetleger die nu al meer dan 30 jaar als officieel geld. En dat was al een zoveelste bijstelling want de verliezen waren eerder nog lager.

De volgende getallen zijn niet echt ter discussie:
-Circa 27 miljoen doden in totaal in de Sovjet-Unie
-Sovjet leger mobiliseerde circa 30 miljoen man
-Met de overige strijdkrachten zoals luchtmacht en NKVD kom je op circa 35 miljoen man

Nu is er een archief dat inmiddels ook gesloten is in Rusland, met zeker 14,6 miljoen namen van vermiste of bevestigd omgekomen soldaten. En ik denk dat dit getal veel serieuzer genomen moet worden. Kom je dus op ruim 40% van de gemobiliseerde soldaten die zijn omgekomen. Dat is een enorm percentage en daarom is dat archief inmiddels ook gesloten.

Vervolgens worden er spelletjes gespeeld met die 27 miljoen in totaal. Het was makkelijker om 20 miljoen allemaal te verklaren als niet militair en gewoon de schuld van de Duitsers te maken. Daar klopt ook niks van. Beide partijen zijn daar verantwoordelijk voor miljoenen doden door honger, concentratiekampen, repressie en massamoord.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:34

jdh009

FP ProMod
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in een meer gedetailleerde kaart van de omgeving rondom Pokrovsk, inclusief de in kaart gebrachte verdedigingswerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SICjdQskWWme-FqcxycHHOqlCVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkSzJ6HQAINvMd4bhAtuCRc0.png?f=fotoalbum_large

https://www.google.com/ma...%2C37.28882932758912&z=12

Bijbehorende twitterdraadje
https://x.com/clement_molin/status/1842580432405271008

De hoogtekaart is ook interessant om te zien met de linies op hogere delen en waarom ze dus voor die plekken hebben gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyLoAPRusHKXMjI4lKatf39QiPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxxZO14J9EPNxNUBNU4OBYnK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jdh009 op 06-10-2024 20:46 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Bedankt voor het delen @jdh009

Het is alleen hopen dat de verdedigingswerken van goede kwaliteit zijn. Er is zeker in recente weken heel erg veel kritiek geweest op de kwaliteit, maar ook de locatie van veel van de verdedigingswerken; in open veld ipv bomenrijen etc..

De UA Pravda schreef er in een eerder gelinkt artikel erover:
Bunkers and connected trench lines were indeed built on the Pokrovsk front – but there’s a catch. Many of these fortifications are unsuitable for serious defence. They’re frequently located in the middle of fields, which makes them visible to the enemy and difficult for the defence forces’ personnel, ammunition and supplies to reach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:34

jdh009

FP ProMod
Yakolev schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:53:
Bedankt voor het delen @jdh009

Het is alleen hopen dat de verdedigingswerken van goede kwaliteit zijn. Er is zeker in recente weken heel erg veel kritiek geweest op de kwaliteit, maar ook de locatie van veel van de verdedigingswerken; in open veld ipv bomenrijen etc..

De UA Pravda schreef er in een eerder gelinkt artikel erover:

[...]
Een probleem wat ik ook hoorde van troepen in het noorden van Oekraïne, lokaal is er niet altijd even goed nagedacht over de locatie van de werken en het effectief opstellen van killzones en het terrein gebruiken om het meest effect te hebben. Al blijft het werk aan deze werken lastig voor de bouwers, gezien al die drones en eventuele andere aanvallen.

Zie voorbeeld van uit het noorden (begint rond 16:42) over contracters en duur +/-3 min.
YouTube: Ukraine Conflict (20240518): Full Frontline Update, Kharkiv Offensiv...

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een jaar aan non-stop aanvallen in de Donbas. Kaart ziet er onherkenbaar uit, toch is in vierkante kilometers eigenlijk helemaal niet veel winst gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKvgx147-TBd6y60wtVsIScMP3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOWgVq9PQnPRTDCg7Hi2kKHj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Yakolev op 10-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Toretsk is ondertussen nu voor 50% bezet door het Russische leger.

Russia’s Toretsk offensive: Another Donbas town could fall as West delays weapons talks
Russia’s grinding Donbas ground offensive makes fresh gains as Ukraine’s Western allies delay Ramstein airbase meeting key to securing more weaponry
https://kyivindependent.c...-digs-deeper-into-donbas/
Russia’s invading army is racing against the weather clock, trying to seize yet more towns in Ukraine’s eastern Donbas region before the ground gets muddy this autumn and temperatures later plunge.

The coal mining town of Toretsk is on the verge of falling to Moscow’s forces, an outcome which would make it the latest in a handful of towns and villages falling in recent months to Russia’s grinding Donbas offensive launched a year ago.

“I don’t think the town will hold out for long,” said Ukrainian artilleryman Oleksandr with the 109th Territorial Defense Brigade deployed in the area, stressing that there is a “serious shortage of people.”

Fierce house-to-house fighting rages in Toretsk, a Ukrainian stronghold since Russia’s first invasion of Donbas in 2014 following the occupation of Crimea. For most of the first two years of Russia’s full-scale invasion launched in early 2022, it was tucked away in a calmer part of the front line until Russian forces started storming it this June.

“The situation is very bad, and if our command doesn't send reserves there in the nearest future, the situation would be very difficult, if not catastrophic,” Ukrainian military expert Mykhailo Zhyrokhov told the Kyiv Independent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens Suriyak is de tweede aanval op de Oekraïense stad Selydove (21k pop) vandaag / gisteren begonnen. Anderhalve maand terug is ook een poging gedaan na de snelle val van Novohrodivka, maar de Oekraïense strijdmachten wisten de Russen uit de stad te verjagen.

Ondertussen hebben de Russen de stad van meerdere kanten weten te omsingelen en is het bevoorraden nu wel moeilijker voor de AFU. Ik verwacht niet dat de stad snel gaat vallen, maar het is wel 1 van de laatste grote plaatsen voordat een aanval op Pokrovsk en Myrnograd mogelijk gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iIYNX4qhwV8A4IL6q11jr8zlqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41JHIYuGgGMbLUMaoyHwL5kQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Over bovenstaande. Een geolocation laat een Russische vlag zien halverwege de stad in. Wel onduidelijk of het geplaatst is door Russische soldaten of een wat voorbarige local.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een analyse van John Helin en de Black Birdgroup over voornamelijk de Kurakhove front. Even waard om te checken als je graag naar kaartjes kijkt.

Makkelijkste is via deze link, anders via onderstaande tweet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:33:
Toretsk is ondertussen nu voor 50% bezet door het Russische leger.

Russia’s Toretsk offensive: Another Donbas town could fall as West delays weapons talks
Russia’s grinding Donbas ground offensive makes fresh gains as Ukraine’s Western allies delay Ramstein airbase meeting key to securing more weaponry
https://kyivindependent.c...-digs-deeper-into-donbas/

[...]
In Toretsk hebben OSINT mensen gespot dat Oekraïne stilletjes een deel van de stad heeft terugveroverd op het Russische leger.

De strijd om die stad gaat dus ongekend hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De kaartenmakers zullen spoedig volgen (en zijn al bezig) - Er lijken op meerdere plekken toch relatief grote Russische doorbraken te zijn op het slagveld.

De grootste lijkt te zijn in zuidelijk Donetsk, waar de Russen nu dankzij de verovering van Vuhledar kunnen oprukken na 2 jaar aan een statische front.

Suriyak meldde gisteren aardig wat terreinwinst gisteren.

En vandaag kwam een nog verdere geo-location naar buiten. Russische troepen zouden de vlag hebben gehesen in Bohoiavlenka (het eerste grote dorpje voorbij Vuhledar).

Een beetje verder naar het Noorden komen ook steeds meer berichten binnen dat een aantal kleine stadjes zijn gevallen, of op het punt staat tot. Selydove, Hirnyk en Kurakhivka, waardoor ook Kurakhove steeds meer in gevaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Poeh als je op deepstatemap kijkt rukken de Russen de laatste dagen flink op. Gaat niet heel lekker lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10

FunkyTrip

Funky vidi vici!

PASware schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:10:
Poeh als je op deepstatemap kijkt rukken de Russen de laatste dagen flink op. Gaat niet heel lekker lijkt het.
Met dank aan het laffe Europa. Als Rusland de Donbass kan blijven behouden is dat denk ik het grootste gezichtsverlies voor de NAVO/EU ooit. Transnistrie next. Moldavie zal wanhopig Europa om hulp vragen, maar dat niet krijgen en China zal ook wel goed kijken. Ik denk niet dat Europa ook maar iets gaat doen als Taiwan wordt overgenomen. Ja, hard foei roepen. Mocht Trump winnen, dan zal het allemaal nog eenvoudiger worden voor Putin en Xi.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een analyse van Emil Kastehelmi en de Black Bird Group over de situatie in voornamelijk de Zuidelijke Donbas. De situatie is voor de verdedigers moeilijk want Rusland kan de verdedigingslinies flankeren, enerzijds lukt het de Russen niet om een echte doorbraak te forceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjOKE4Sr7s222mv7KnaNNrtrVw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOKfWHVP0ICylRwvsuyT6f6X.jpg?f=fotoalbum_large

https://threadreaderapp.com/thread/1851361095329493405.html

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 30-10-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kurakhivka waarschijnlijk opgegeven:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat verdere updates van de Kurakhove front. Oekraïne (?) zou de dam van het reservoir hebben vernietigd om de Russische opmars richting de stad vanuit het noorden tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:06:
Wat verdere updates van de Kurakhove front. Oekraïne (?) zou de dam van het reservoir hebben vernietigd om de Russische opmars richting de stad vanuit het noorden tegen te houden.

[Twitter]
Alleen jammer dat die foto van een andere dam is :P

Maar het zou best kunnen dat het alleen een foto-fout is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:05:
[...]

Alleen jammer dat die foto van een andere dam is :P
[Twitter]
Maar het zou best kunnen dat het alleen een foto-fout is.
Geeft hij ook aan. Het is inderdaad alleen maar een foto fout, verscheidene bronnen (waaronder DeepState) hebben het al bevestigd.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 11-11-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het moment dat de dam wordt opgeblazen door Oekraïne. Filmpje in tweet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Yakolev schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:53:
Het moment dat de dam wordt opgeblazen door Oekraïne. Filmpje in tweet.

[Twitter]
Wie heeft dat ding nou opgeblazen?

als ik google op die dam, vind ik alleen maar berichten dat RU dat ding heeft gesloopt.

Wie weet hoe het zit?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:26

ZenTex

Doet maar wat.

Wat ik ervan begreep is dat de dam niets opgeblazen,wel de weg erover. Door Oekraïne dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ZenTex schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:11:
Wat ik ervan begreep is dat de dam niets opgeblazen,wel de weg erover. Door Oekraïne dus.
https://www.kyivpost.com/post/42122

We hebben het toch over deze explosie? gezien dat filmpje van @Yakolev .

Waar heb jij gelezen dat het zou gaan om een actie van UA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Dam of weg, kenners geven aan dat het vooral op een gecontroleerde explosie lijkt. De dam is nu nog in handen van het Oekraïense leger. De beelden worden ook nog eens gemaakt vanuit een zuidelijk perspectief - dus vanuit de stad Kurakhove (nog in Oekraïens bezit). Het filmpje is ook oorspronkelijk via een Oekraïens medium verspreid.

In the aftermath filmpje is ook eigenlijk alleen een beschadiging aan de weg te zien, dus waarschijnlijk heeft @ZenTex gelijk.

Volgens DeepState was de dam trouwens al in 2022 al vernietigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ging me ook niet om wie er gelijk heeft :) er was zoveel onduidelijkheid.

Het betreft het "Kurakhivs'ke reservoir" en bij dat reservoir worden 2 dammen genoemd.

De Ternivska Dam en de Kurakhove (=Kurakhivs'ke?) Dam, maar daar lijken ze ook dezelfde mee te benoemen.

En de ene dam is in 2022 al stuk maar nu gaat het om een weg.

btw: niet iedereen heeft Telegram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heb al best lang niet meer gepost over Chasiv Yar - De Russen vechten hier al maanden om het kanaal aan de oost-kant van de stad over te steken. In recente weken leek dat op meerdere plaatsen goed te lukken, maar de stad echter binnendringen is ze nog niet gelukt.

Gisteren werd een geo-location gevonden van Russische soldaten in het centrum van de stad. Kan op meerdere dingen wijzen, maar de Russen zijn wel echt veel verder dan wat tot dusver bekend was.

Zal proberen Bluesky tweets ipv X tweets te gebruiken waar het kan, helaas nog niet bij deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G502qEu74fKoDuiiWlbECXE6bjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0udw78cdIicJn7wx2hOwG0bv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat kaarten updates van Andrew Perpetua - De Russen zijn in de gehele regio stappen aan het maken, in de zuidelijke Donbas wat sneller.

Velyka Novosilka is continuing to deteriorate. Russia apparently captured Sontsivka. Area south of Pokrovsk is deteriorating. Ukrainians are already talking about imminent loss of Toretsk and withdrawing to Kostyantynivka. map.ukrdailyupdate.com?lat=47.79507...

Andrew Perpetua (@andrewperpetua.bsky.social) 25 november 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ8pJ184i37dMmuqERgvUo3x-vU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0qbUoEJRwfjoHgr75jmAhEI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rt4xjgdvs6E4RC9K8DQobP1HUzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FzoHUplc3YoebR5CsHtS9qL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd2sn4ZvNGrPTXSfBV1SKyAGyPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2yf89bTNoXTV2dFWfYox0V5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZACIjhdt0hVpWtvR-kTXMuYLfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFPDuGyKi7m7IAGtsuvoUsoU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een (engelstalige) artikel van de Oekraïense krant Hromadske over de slag om Pokrovsk.

Battle for Pokrovsk: What’s at stake as Russian forces move within 3 km of strategic Donbas city
https://hromadske.ua/en/w...-of-strategic-donbas-city
Russian invasion forces are almost near Pokrovsk, an important logistics and coal mining center, the loss of which would be one of Ukraine's biggest military defeats and a blow to industry. The military says the situation in the Pokrovsk area is tense. hromadske spoke to the military defending the city about what is happening around Pokrovsk.

The Russian troops began advancing towards Pokrovsk from the east after capturing Avdiyivka in February 2024. In May, the Russians seized the village of Ocheretyne, 30 kilometers west of Pokrovsk, and continued to move toward the Kostiantynivka-Pokrovsk highway.

In August, they occupied the town of Novohrodivka, but did not go directly to Pokrovsk. Instead, they headed south, moving along the railroad that came from Ocheretyne, and in October captured the neighboring town of Selydove.
Het artikel gaat over de moeilijkheden die de frontlinie soldaten ondergaan. De soldaten zijn niet blij met hun bevelhebbers die onredelijke eisen hebben.
"The number of people clearly did not correspond to the front line, and instead of putting the new brigade in the defense line and closing the gaps, they threw it into an assault that failed," explains another fighter of the 59th Brigade.
"We are losing our positions following this exact pattern. It's impossible to conduct reconnaissance over the vast area they give us. You can't physically cover everywhere. What happens next? They wear you down and then assign you a smaller area of responsibility. But by that point, you have so few resources left that you can't even hold that smaller area. And then they tell you, 'You can't even handle this?' Do you see the absurdity? If only they had given us an adequate area of responsibility from the start!" exclaims a soldier from the 59th Brigade (the first of our mentioned interlocutors).
Fortificaties om de stad zijn beter dan voorheen (zoals beschreven een pagina terug in dit topic), maar de soldaten zijn nog altijd kritisch.
"Note that they are three meters high, with few loopholes. We have been in such fortifications that we had to open the loopholes so that we could see them, otherwise we could not see the enemy approaching. We dug them, but how to observe the area? There was no way."
De stad Pokrovsk wordt nog altijd bewoond en het is nog mogelijk een evacuatie trein te krijgen. Gratis water wordt niet meer uitgedeeld in de stad.

De verwachting is trouwens niet dat de Russen de stad snel zullen innemen, men denkt dat ze de stad zullen flankeren en omsingelen. Zodra alle Oekraïnse stellingen om de stad zijn ingenomen, dan hoeven ze wellicht de stad geeneens te enteren.
However, it is not known how many reserves the Russians have left and whether they are able to continue at the same pace, he adds. Moreover, Pokrovsk has a comprehensive defense plan, but the main thing is to have soldiers to occupy the fortifications, says another soldier from the 59th Brigade.

"There are a lot of defense lines dug near Pokrovsk. I am afraid that if they are not held, the enemy may not even have to enter Pokrovsk. They will be comfortable sitting in those hundreds of dugouts," the fighter states.

According to him, "at this stage we do not see" people who can take the defense line.

At the same time, “Hus” believes that the Russians will not be able to quickly enter the city. In his opinion, they will try to bypass Pokrovsk not only from the south, but also from the west and north – from Myrnohrad. The Russian military will not manage to do this before the new year, the aerial reconnaissance man concludes.
De Pokrovsk sector is op het moment niet de belangrijkste sector voor de Russen, dat is op het moment nog altijd Kurakhove (wat verder in het zuiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Russen hebben de laatste grote weg naar Velyka Novosilka weten te blokkeren, nadat ze al in voorgaande weken al hetzelfde hadden gedaan bij de andere toevoerlinies.

Kan mij niet voorstellen dat de stad nog heel erg lang te gaan heeft.

We have significant map updates. West of Velyka Novosilka the Russians have advanced across two farm fields. map.ukrdailyupdate.com?lat=47.82830...

Andrew Perpetua (@andrewperpetua.bsky.social) 27 december 2024

Verder denkt AndrewPerpetua dat Toretsk nu wel in feite verloren is door Oekraïne.

Toretsk is effectively lost. There is fighting going on for the northern mines, and Russians are pushing Ukraine out of the north of the town and moving around the western flank down the rail lines towards Shcherbynivka and NovoSpaske. map.ukrdailyupdate.com?lat=48.38503...

Andrew Perpetua (@andrewperpetua.bsky.social) 27 december 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Yakolev schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:30:
De Russen hebben de laatste grote weg naar Velyka Novosilka weten te blokkeren, nadat ze al in voorgaande weken al hetzelfde hadden gedaan bij de andere toevoerlinies.

Kan mij niet voorstellen dat de stad nog heel erg lang te gaan heeft.

[Bluesky]
Herhaling van zetten dit, want dit soort omsingelingen, dat de laatste weg afgesneden werd, zijn al vaker gebeurd.
Verder denkt AndrewPerpetua dat Toretsk nu wel in feite verloren is door Oekraïne.

[Bluesky]
Dit klinkt dan voor mij weer als een tijdige terugtrekking en dus andere tactiek van bij Velyka Novosilka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
PASware schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:49:
[...]

Dit klinkt dan voor mij weer als een tijdige terugtrekking en dus andere tactiek van bij Velyka Novosilka.
Oekraïne vecht al maanden keihard voor ieder gebouw / straat. Ik denk niet dat ze terugtrekken, maar langzaam gewoon worden weggedrukt uit de stad. Ze moeten wel, want er zijn niet heel veel grote steden achter Toretsk die zo goed kunnen dienen als verdediging. Ook zou Chasiv Yar vanuit het zuid-westen geflankeerd kunnen worden.

Ook al zal de stad vallen, ik denk dat we wel mogen zeggen dat het een operationeel succes is geweest voor de AFU. In tegenstelling tot de rest van de Donbas hebben de Russen hier nauwelijks kunnen oprukken, ik denk dat ze daarmee de offensieve vaardigheden van het Russische leger flink hebben weten te beschadigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
Yakolev schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:05:
[...]

Oekraïne vecht al maanden keihard voor ieder gebouw / straat. Ik denk niet dat ze terugtrekken, maar langzaam gewoon worden weggedrukt uit de stad. Ze moeten wel, want er zijn niet heel veel grote steden achter Toretsk die zo goed kunnen dienen als verdediging. Ook zou Chasiv Yar vanuit het zuid-westen geflankeerd kunnen worden.

Ook al zal de stad vallen, ik denk dat we wel mogen zeggen dat het een operationeel succes is geweest voor de AFU. In tegenstelling tot de rest van de Donbas hebben de Russen hier nauwelijks kunnen oprukken, ik denk dat ze daarmee de offensieve vaardigheden van het Russische leger flink hebben weten te beschadigen.
Eens. Een stad verliezen is natuurlijk klote, je wilt het liever niet, maar als je zelf minimale verliezen leidt en de tegenstander enorme verliezen toebrengt is het toch nog winst ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 09:35

TrekDr0p

QR niet scannen

PASware schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:11:
[...]

Eens. Een stad verliezen is natuurlijk klote, je wilt het liever niet, maar als je zelf minimale verliezen leidt en de tegenstander enorme verliezen toebrengt is het toch nog winst ergens.
Zodra Rusland de steden eindelijk kan innemen zijn het geen steden meer, dat is wat er steeds gebeurt. UA probeerd zolang mogelijk de Russen tegen te houden met zo min mogelijk eigen doden, en de Russische doden zo hoog mogelijk maken. Dit betekend wel dat de hele stad plat gebombardeerd is tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Steeds meer beelden (1, 2) worden vandaag gereleased die wijzen erop dat de energiecentrale van Kurakhove in Russische bezit lijkt te zijn, dit zou in feite betekenen dat de stad (en bijbehorende centrale) nu volledig is ingenomen.

Van vergelijkbare grote als Novohrodivka en Selidovo, maar schijnbaar wel een belangrijk logistiek punt voor Oekraïne, dit was dan ook het front waar de meeste Russische aanvallen waren de laatste 2-3 maanden.

Even wachten op de bevestiging van DeepState / AndrewPerpetua / Suriyak / Ukraine Control Map

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Interessant filmpje die DeepState deelt, een Russische aanval met een aantal tanks / gepantserde voertuigen op Yelyzavetivka [locatie]. Het dorpje wordt beschermd door minimaal 1 Oekraïense tank.

De voorste Russische tank en de Oekraïense tank lossen meerdere schoten op elkaar, en het gaat er best intens aan toe. De beelden zijn opgenomen vanuit een drone.

https://t.me/DeepStateUA/21028

Edit: Voor de mensen zonder Telegram heb ik het gevonden op Reddit.
https://old.reddit.com/r/...etween_2_ukrainian_and_4/

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 05-01-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De slag om Toretsk is bijna voorbij - de laatste dagen is het wat sneller gegaan nu men in de Noordelijke buitenwijken aan het vechten is.

In de laatste kaart update van UkrDailyUpdate (van Andrew Perpetua) zien we Oekraïense aanvallen op Russen in de verste puntjes van de stad. Ik denk dat we binnen een week wel de bevestiging zullen hebben.
https://map.ukrdailyupdat...6014&z=14&d=20097&c=1&l=0

De kaart heeft trouwens nu een Twitter account die zeer regelmatig updates post. Absoluut het volgen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:46:
De slag om Toretsk is bijna voorbij - de laatste dagen is het wat sneller gegaan nu men in de Noordelijke buitenwijken aan het vechten is.

In de laatste kaart update van UkrDailyUpdate (van Andrew Perpetua) zien we Oekraïense aanvallen op Russen in de verste puntjes van de stad. Ik denk dat we binnen een week wel de bevestiging zullen hebben.
https://map.ukrdailyupdat...6014&z=14&d=20097&c=1&l=0

[Twitter]

De kaart heeft trouwens nu een Twitter account die zeer regelmatig updates post. Absoluut het volgen waard.
even was sfeerbeelden van wat rusland binnenkort gaat 'bevrijden'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 09:35

TrekDr0p

QR niet scannen

Tens schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:47:
[...]

even was sfeerbeelden van wat rusland binnenkort gaat 'bevrijden'.

[Twitter]
Zoals altijd, een puinhoop.

*knip* Niet op de man ...dat Rusland weer een stad/dorp heeft ingenomen, want ze nemen niks in. Ze hebben het gewoon plat gebombardeerd en UA troepen hebben gewoon zolang mogelijk Russen door de meatgrinder gehaald totdat het niet meer veilig genoeg voor hunzelf is.

Alstublieft RU succes met jullie puinhoop vol met dode RU soldaten.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 10-01-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
TrekDr0p schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:44:
[...]

Zoals altijd, een puinhoop.

*knip* dat Rusland weer een stad/dorp heeft ingenomen, want ze nemen niks in. Ze hebben het gewoon plat gebombardeerd en UA troepen hebben gewoon zolang mogelijk Russen door de meatgrinder gehaald totdat het niet meer veilig genoeg voor hunzelf is.

Alstublieft RU succes met jullie puinhoop vol met dode RU soldaten.
Omdat Toretsk een forse stad van strategische implicaties is. Het is nieuws om te benoemen dat dit soort steden zijn ingenomen. Waarom zou Oekraíne hand om tand hebben gestreden om de val van de stad te voorkomen.

*knip* Op de man, achterwege laten

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 10-01-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Jongens, stoppen met bekvechten. Iedere keer opnieuw wordt vervelend.

Informatie uitwisselen en afstand houden van het onderwerp. Allebei

Edit: een post na deze modbreak is verwijderd

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 10-01-2025 18:34 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:38:

De verwachting is trouwens niet dat de Russen de stad snel zullen innemen, men denkt dat ze de stad zullen flankeren en omsingelen. Zodra alle Oekraïnse stellingen om de stad zijn ingenomen, dan hoeven ze wellicht de stad geeneens te enteren.
Ondertussen begint dit langzaam werkelijkheid te worden rondom Pokrovsk. Vannacht is een belangrijke weg vanuit het westen afgesneden door het Russische leger, nadat al eerder hetzelfde was gebeurd op de weg Myrnograd - Kostiantynivka (ten oosten van Pokrovsk)

Er zijn nog heel wat andere bevoorradingslinies (E50 snelweg als belangrijkste) + het spoor, maar het geeft aan dat de Russen op het moment nog niet voor de frontale aanval op de stad lijken te gaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Als ik op Livemapua.com kijk, zie ik dat Chasiv Yar ook bijna is ingenomen.
In het noorden zie ik dat de russen de Oskil rivier ten noorden van Kupyansk op meerder plekken zijn overgestoken en al de helft van Dvorichna weer hebben veroverd.
Het front kruipt ook langzaam richting Lyman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
M411007 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:51:
Als ik op Livemapua.com kijk, zie ik dat Chasiv Yar ook bijna is ingenomen.
In het noorden zie ik dat de russen de Oskil rivier ten noorden van Kupyansk op meerder plekken zijn overgestoken en al de helft van Dvorichna weer hebben veroverd.
Het front kruipt ook langzaam richting Lyman.
Chasiv Yar staat na 10 maanden wel nog overeind, dus dat is echt bijzonder indrukwekkend. Het kanaal aan de oostkant van de stad belemmert nog altijd de Russische logistiek zeer erg. In de laatste maand begint het Russische leger de stad te domineren, maar ook hier (net las in Toretsk) heeft het Oekraïense leger zich heldhaftig kunnen weren.

De Russische inname van Chasiv Yar is wel een probleem gezien het stukken hoger ligt dan alle omliggende steden, waardoor ze verdedigen wel wat moeilijker kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH0tVSm9CDSRuopgIMxCFafK3IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKCbzZA5SB5aEplAitRijQrm.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel ik echt niet denk dat de Russen de capaciteiten hebben om richting Kramatorsk te gaan, tenzij Oekraine echt een gigantische instorting heeft van mens / moraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-08 16:47
Yakolev schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Chasiv Yar staat na 10 maanden wel nog overeind, dus dat is echt bijzonder indrukwekkend.
Overeind..? https://x.com/Gerashchenko_en/status/1878530339678593072

Daar is niet veel van over :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik denk dat @Yakolev een andere context bedoelt.....niet overeind als in "alle gebouwen staan nog" maar als in "nog niet door RU ingenomen". CMIIW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Yakolev schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Chasiv Yar staat na 10 maanden wel nog overeind, dus dat is echt bijzonder indrukwekkend. Het kanaal aan de oostkant van de stad belemmert nog altijd de Russische logistiek zeer erg. In de laatste maand begint het Russische leger de stad te domineren, maar ook hier (net las in Toretsk) heeft het Oekraïense leger zich heldhaftig kunnen weren.

De Russische inname van Chasiv Yar is wel een probleem gezien het stukken hoger ligt dan alle omliggende steden, waardoor ze verdedigen wel wat moeilijker kan zijn.

[Afbeelding]

Hoewel ik echt niet denk dat de Russen de capaciteiten hebben om richting Kramatorsk te gaan, tenzij Oekraine echt een gigantische instorting heeft van mens / moraal.
Voor de lezers die net als ik het lastig vinden om het kaartje in perspectief te plaatsen: de afstand van centrum Chasiv Yar naar het centrum van Kramatorsk is ruwweg 24km en het hoogteverschil bedraagt ongeveer 50 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het Russische leger staat op het punt de volgende ankerpunt in de Oekraïense verdediging aan te gaan vallen. De plaats was operationeel al vrijwel omsingeld door de Russen, nu hebben ze de laatste echte toevoerlinie afgeknepen waardoor de posities in de stad langzaam onhoudbaar worden.

The situation in Velyka Novosilka is deteriorating. Vremivka has fallen. Velyka Novosilka is being attacked from four sides and without major roads in and out. Pontoon crossings must be used to enter the town now. map.ukrdailyupdate.com?lat=47.95447...

Ukraine Daily Update (@ukrainedailyupdate.bsky.social) 17 januari 2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKllc0IFYrVYGeyiTu_jQVOXcJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ACWQ321LcKpIleGzYzgR4TN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gisteren was er een artikel van de Oekraïense Pravda waarbij men een samenvatting geeft van de situatie aan het front. Het artikel is te lezen in de volgende link: https://www.pravda.com.ua/eng/articles/2025/01/20/7494364/

Pokrovsk
Situation: Critical. The Ukrainian army is losing settlements daily on this front and has been unable to stabilise the front for a year since its withdrawal from Avdiivka.
Challenges faced by Ukraine’s defence forces on this front:
  • there is a lack of effective command at brigade level, within the Donetsk Joint Task Force and the Khortytsia Operational Strategic Group of Forces. Resources, including equipment, weapons and personnel, are not being allocated efficiently;
  • there is a shortage of infantry, primarily due to a high rate of desertion;
  • the infantry's level of training is inadequate.
Velyka Novosilka
Situation: the situation is approaching a critical point. Russian forces, with two columns of equipment, began an assault on Velyka Novosilka on 18 January. Unfortunately, several units managed to break through and enter the village. The timing of the attack was perfectly calculated, as it occurred during two hours of fog, snow and rain – conditions that rendered drones ineffective due to zero visibility.
  • a dire lack of infantry, particularly in the 110th Brigade, which is key to this front. The brigade has been given just 20 personnel since the assault on Velyka Novosilka began;
  • false reports from unit commanders to the operational and tactical group, often leading to breaches of the line of contact.
Toretsk
Situation: difficult, Ukraine's defence forces control about 30% of Toretsk, intense urban battles are ongoing. The current task of the Ukrainian units is to detect and destroy Russian infantry infiltrating between buildings.
  • lack of infantry;
  • low-quality ammunition.
De 30% die ze hier noemen is ook zeer ruim en hebben ze van DeepState - andere kaartenmakers geven het Oekraïense leger veel minder dan 30%

Chasiv Yar
Situation: difficult. Ukraine's defence forces control about 30% of Chasiv Yar, and a further 20% of the city is in the grey zone. Unfortunately, in mid-January Ukrainian troops had to withdraw from the refractory plant in Chasiv Yar, which had been a large and reliable stronghold. Fighting is now underway in the artillery-ravaged residential areas.
  • a severe shortage of infantry.
Samengevat - alle fronten lijden een gebrek aan infanterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Velyka Novosilka begint kritisch te worden:
There is a risk of operational encirclement of Ukraine’s Defense Forces units in the Novopavlivka sector near Velyka Novosilka.

This was stated on TV by Viktor Trehubov, Spokesperson for the Khortytsia Operational-Strategic Group of Troops, Ukrinform reports.

"There is no complete encirclement there. There is a risk of operational encirclement, but efforts are being made to prevent it and to prevent the Russians from blocking the approaches to the village, although they are trying to take them under fire control," Trehubov said.
https://www.ukrinform.net...osilka-military-spox.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Als ik het zo lees gaat Rusland gewoon Donbas en Krim definitief houden als de onderhandelingen beginnen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Dat is zeker niet de eerste keer dat ze praktisch omsingeld zijn. Niet alle vorige keren kwam iedereen weg. Ik snap niet waarom Oekraine keer op keer zo lang blijft in een relatief klein dorp.
Als je ingesloten bent is ontkomen ontzettend gevaarlijk en risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
PASware schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:40:
Ik snap niet waarom Oekraine keer op keer zo lang blijft in een relatief klein dorp.
Het antwoord is vrij simpel:
Als je sneller steden en dorpen opgeeft, staat Rusland eerder voor Kiev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dat is zeker niet de eerste keer dat ze praktisch omsingeld zijn. Niet alle vorige keren kwam iedereen weg. Ik snap niet waarom Oekraine keer op keer zo lang blijft in een relatief klein dorp.
Als je ingesloten bent is ontkomen ontzettend gevaarlijk en risicovol.
Zolang de verliezen bij de vijand groter zijn zullen ze blijven zitten. Daarbij is een dorp nog steeds makkelijker te verdedigen dan de vlaktes er om heen. Je wilt dus zo lang mogelijk blijven zitten en zelfs als dat je uiteindelijk wat manschappen kost verwacht ik dat het alsnog 'goed' uitpakt als je naar het geheel kijkt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Ik snap niet waarom Oekraine keer op keer zo lang blijft in een relatief klein dorp.
Het gaat natuurlijk niet om het dorp, het gaat om een verdedigbare positie.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik denk niet dat die 2 weken eerder terug trekken uit het stadje de Russische opmars richting Kyiv gigantisch gaat versnellen.

Er zou binnen het dorpje volgens Russische bronnen al een omsingeling zijn van Oekraïense troepen in het zuiden (waar de meeste verdedigingslinies zaten). Onduidelijk of dit klopt en zo ja, hoeveel troepen mogelijk vastzitten.
De beelden uit het dorpje zijn niet mals - beide legers lijken in straatgevechten heel erg veel verliezen te hebben geleden.

Ondertussen zou nu wel het bevel zijn gekomen om terug te trekken uit Velyka Novosilka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 10:48
Yakolev schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:30:
Ik denk niet dat die 2 weken eerder terug trekken uit het stadje de Russische opmars richting Kyiv gigantisch gaat versnellen.
Nee, maar heel cru gezegd gaat het ook om het behouden van je onderhandelingspositie bij eventuele vredes/bevriezingsbesprekingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Prosac schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Nee, maar heel cru gezegd gaat het ook om het behouden van je onderhandelingspositie bij eventuele vredes/bevriezingsbesprekingen
Eens, echter:

Het dorpje gaat hoe dan ook verloren worden. Het lijkt me echter dat je in de volgende fase die troepen die je nu (en de afgelopen 2 weken) kwijt raakt beter had kunnen inzetten om de verdere Russische opmars in dit gebied te stagneren.

Je hebt nu een kans dat de Russen door de vernietiging van Oekraïense mankracht grote terreinwinsten kunnen maken zodra Velyka Novosilka valt. Hetzelfde gebeurde na de val van Vuhledar, en ook wel na de val van Avdiivka.

De Russen zijn niet heel ver meer van de verste Oekraïense verdedigingslinies. Ben je er voorbij, dan kan de opmars sneller verlopen. Kaartje is een maand oud, Velyka Novosilka is ongeveer het rode puntje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDOmy0iAnhVF532lTEKeIyUBcko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmRr4wZoeDZbigDAwTCVieCW.png?f=fotoalbum_large

Bron van Kaart

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 24-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Eens, echter:

Het dorpje gaat hoe dan ook verloren worden. Het lijkt me echter dat je in de volgende fase die troepen die je nu (en de afgelopen 2 weken) kwijt raakt beter had kunnen inzetten om de verdere Russische opmars in dit gebied te stagneren.
Alleen zien we dat Oekraïne zo iedere keer werkt. En ik neem aan dat de militaire staf daar echt wel beter weet wat wel en niet werkt dan wij hier. Dat ze het dorpje kwijt gaan raken weten ze daar nl. ook best. De enige reden om te blijven zitten is dus dat het ze een voordeel geeft. Mijn conclusie dat ze toch weer zo lang blijven zitten is dat dit zorgt voor veel meer verliezen bij de russen dan voor Oekraïne.
Je hebt nu een kans dat de Russen door de vernietiging van Oekraïense mankracht grote terreinwinsten kunnen maken zodra Velyka Novosilka valt. Hetzelfde gebeurde na de val van Vuhledar, en ook wel na de val van Avdiivka.
In beide gevallen had dat weinig te maken met het gebrek aan Oekraïense mankracht maar vooral omdat die gebieden veel lastiger te verdedigen waren. Voorlopig blijf je zien dat Oekraïene vooral verdedigt op de plekken die goed te verdedigen zijn en de open stukken grotendeels opgeeft.
De Russen zijn niet heel ver meer van de verste Oekraïense verdedigingslinies. Ben je er voorbij, dan kan de opmars sneller verlopen. Kaartje is een maand oud, Velyka Novosilka is ongeveer het rode puntje.

[Afbeelding]

Bron van Kaart
Gezien de snelheid van de opmars en de verdedigingslinies die er nog zijn is er nog heel wat tijd voordat ze daar aankomen. Tegen die tijd zullen er wel nieuwe linies gemaakt zijn, voor zover ze daar niet al mee bezig zijn. Zoals ik hierboven al aangaf heeft de leiding van UA ook echt wel zo'n kaartje en weten ze wat er nodig is.

En ze kunnen daar best we tactische fouten maken, want dat gebeurt overal, maar aangezien deze manier van verdedigen keer op keer zo wordt gedaan zal dat echt wel de beste manier zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
redwing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:58:
[...]
Gezien de snelheid van de opmars en de verdedigingslinies die er nog zijn is er nog heel wat tijd voordat ze daar aankomen. Tegen die tijd zullen er wel nieuwe linies gemaakt zijn, voor zover ze daar niet al mee bezig zijn. Zoals ik hierboven al aangaf heeft de leiding van UA ook echt wel zo'n kaartje en weten ze wat er nodig is.

En ze kunnen daar best we tactische fouten maken, want dat gebeurt overal, maar aangezien deze manier van verdedigen keer op keer zo wordt gedaan zal dat echt wel de beste manier zijn.
En mogelijk dat Oekraïne op korte termijn meer aanvallen door de lucht kan uitvoeren met de verkregen en nog te krijgen gevechtsvliegtuigen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
hansvk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:58:
[...]

En mogelijk dat Oekraïne op korte termijn meer aanvallen door de lucht kan uitvoeren met de verkregen en nog te krijgen gevechtsvliegtuigen.
Ook dat + de stijging in aantal drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Er zijn steeds meer bronnen die aangeven dat Velyka Novosilka vrijwel helemaal is ingenomen.

En ook DeepState heeft het in zijn kaart verwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YReVKxtaa-uAR1MgVN_kFbIMnS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hUve5j1MBmrnDLFt3ryHWUXq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik las in het dagelijkse strijdverloop topic dat er wat optimisme was over een tegenaanval op de Russische veroveringen bij Pokrovsk.

Vandaag eens inzoomen op de Oekraïense veroveringen van de afgelopen dagen.

Dachenske

Op een afstand van ongeveer 5km van Pokrovsk ligt het kleine gehuchtje Dachenske. Volgens DeepState heeft het Oekraïense leger hier een bescheiden terreinwinst gemaakt van 0.5km2. In de laatste update van UkrDailyUpdate zijn er echter geen updates die wijzen op Russische terreinverlies.

Pishchane

Hier zou wel een Oekraïense aanval zijn geweest. (Deze heeft DeepState dan weer niet). Op UkrDailyUpdate zien we Russische dronebeelden van een aanval op Oekraïense troepen in een industrieel gebouw die voorheen onder Russische controle zou moeten staan. Dit gebied is nu ''grey zone'' geworden, het is dus niet duidelijk onder wiens controle het staat.

Kotlyne

Vooral bij Kotlyne lees ik (zoals ook in bovenstaande tweets) over relatief grote Oekraïense terreinwinsten rondom het gehuchtje. DeepState / UkrDailyUpdate melden vooralsnog niks, en ook vanuit wat meer pro-Russische bronnen lees ik vooralsnog weinig.

Men kan wel zo ongeveer stellen dat Kotlyne nog niet volledig is veroverd op de Russen. Beide strijdmachten lijken er aanwezigheid te hebben. Meer grey zone.

Uspenivka

De bescheiden Russische terreinwinsten hier zijn in feite omgedraaid. Er wordt verschrikkelijk hard gevochten om het dorpje door beide partijen. Het is niet duidelijk wie op het moment de bovenliggende partij is.

---

Ondanks dat er op het moment vrijwel niks duidelijk is over Oekraïense terreinwinsten, is het wel duidelijk dat de AFU probeert om het initiatief van de Russen over te nemen. De druk op Pokrovsk zal zo hoogstwaarschijnlijk afnemen. Waarom Oekraïne denkt het initiatief te kunnen nemen, dat durf ik niet zo 1-2-3 te zeggen.
Wat verder naar het zuiden zijn de Russen wel nog winsten aan het maken in Andriivka, en ook wat meer naar het noorden lijken de Russen bij Terny en richting Kupiansk ook nog successen te boeken.

Eens kijken of de komende dagen Oekraïne het initatief kan houden of dat de Russen het weer overnemen.

En wat extra duiding van DeepState betreffende de gevechten.
⚔️ The Defense Forces of Ukraine have regained positions in two locations on the Pokrovsk sector.

🐻 The rangers from the 68th Separate Jaeger Brigade conducted a successful and bold operation, pushing the enemy out of part of the settlement of Dachenske.

🔄 It is reported that the industrial zone in Vodyane Druhe has been cleared, where the enemy had briefly managed to gain a foothold. However, Russian forces are not abandoning their assault attempts on the industrial area.

🇷🇺 On the downside, the enemy is currently entrenching at the intersection of the Pokrovsk-Kostiantynivka highway near Malynivka. The situation is being clarified.

ℹ Reminder: Information about the successes of the Defense Forces is provided with a delay and only after verification.
https://t.me/DeepStateUA/21245

[ Voor 14% gewijzigd door Yakolev op 10-02-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:57:

Pishchane

Hier zou wel een Oekraïense aanval zijn geweest. (Deze heeft DeepState dan weer niet). Op UkrDailyUpdate zien we Russische dronebeelden van een aanval op Oekraïense troepen in een industrieel gebouw die voorheen onder Russische controle zou moeten staan. Dit gebied is nu ''grey zone'' geworden, het is dus niet duidelijk onder wiens controle het staat.
Oekraïne lijkt hier toch wel bezig te zijn met een aanval. Oekraïense voertuigen zijn nu verder in het dorpje gespot (maar ook achtergelaten) en volgens UkrDailyUpdate zijn de Russen voormalige posities met artillerie aan het bestoken.

Staat wel tegenover dat de Oekraïense tegenaanval bij Kotlyne op het moment mislukt lijkt te zijn, hoewel aanvallen ten zuiden van het dorp nog gaande zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 11-02-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ondertussen lijkt Pishchane weer de andere kant op te vallen. Geolocations zouden weer wijzen dat de Russen terug in het bezit zijn van het industriële gedeelte van het dorpje, of dat het op zijn minst nog niet duidelijk is van wie het gebied nu is.

Verder lijkt het de kleine Oekraïense aanval rondom Pokrovsk wel een beetje ten einde te zijn. DeepState meldt ook alweer een tijdje niks in het gebied.

Op het moment is de focus van Rusland het plaatsje Andriivka [locatie] te zijn. Maar de tijd van relatief grote Russische terreinwinsten lijken wel voorbij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ten westen van Kurakhove hebben de Russen een grote aanval gedaan die op het moment vrij succesvol lijkt te zijn geweest.

Deepstate meldt het volgende:
🏹 On February 15, the enemy carried out assault operations in the direction of Kostyantynopil and Ulakly.

🔥 From early morning, enemy armored vehicles began advancing on these settlements. Accurately counting the number of vehicles involved in the assault on Kostyantynopil is difficult, as estimates range from 20 to 37. Videos of destroyed equipment will soon emerge, allowing for a more precise count, but the majority of the enemy’s vehicles have been destroyed.

🇷🇺 The enemy infantry has dispersed on the southern outskirts of Kostyantynopil and in the forested area near point 127.2. One armored fighting vehicle managed to pass through the settlement, reached the road toward Bahatyr, deployed infantry, and was struck while retreating.

🔄 Kostyantynopil has been partially cleared, and stabilization efforts are ongoing. It is likely that the enemy will not be allowed to establish a foothold there for now.

⚔️ The assault on Ulakly was smaller in scale, involving 8 to 10 armored vehicles, but was more effective for the enemy. Currently, Russian infantry has dispersed in the eastern part of the village and is fortifying its positions. This maneuver significantly complicates the situation for the Defense Forces units positioned further east.
https://t.me/DeepStateUA/21288

1 van de doelen is waarschijnlijk om een grote groep Oekraïense troepen te omsingelen die momenteel bij Dachne de linies verdedigen. Gezien zeker de aanval bij Ulakly succesvol lijkt te zijn verlopen is die kans op omsingeling wel aanwezig, hoewel er berichten rond gaan dat het Oekraïense leger op het moment terugtrekt uit het gebied.

Even afwachten, maar het lijkt alsof de salient binnen een paar dagen zal ophouden te bestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oekraïne heeft Pishchane opnieuw ingenomen:
Het Oekraïense leger bevestigde zondag de herovering van de mijnstad Pishchane in de oostelijke Donetsk-regio op Russische troepen door het uitvoeren van tegenaanvallen rond de belangrijke stad Pokrovsk.

,,We kunnen al spreken over de bevrijding van het dorp Pishchane, dat ongeveer vijf kilometer ten zuiden van Pokrovsk ligt. Ook zijn de Russische troepen teruggedrongen uit verschillende nabijgelegen nederzettingen", vertelde woordvoerder Viktor Tregubov van de Oekraïense Khortytsia-groep die in de regio vecht op de televisie.

Hij merkte op dat er aan het oostfront een zeker 'keerpunt' is geweest in de sector Pokrovsk. ,,Russische troepen hadden serieuze intenties om de stad Pokrovsk gedeeltelijk te omsingelen. Vorige maand leden ze echter zware verliezen in deze richting. Deze maand zijn ze ook gestopt en zelfs teruggedrongen in sommige nederzettingen," voegde Trehubov toe.

Ukrainian forces have liberated the village of Pishchane in Donetsk Oblast, about 5 km south of Pokrovsk. Russian troops have also reportedly been pushed back from several nearby settlements. This is reported by spokesman for the Khortytsia Regional Administrative District Viktor Tregubov.

NOELREPORTS (@noelreports.com) 16 februari 2025

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ook ik kom hier voor Pishchane heen. Las van deze winst in The Guardian.

Ukraine recaptures frontline village amid signs of slowing Russian advance
On Sunday Ukrainian forces took back the village of Pischane, south-west of the city of Pokrovsk, military officials said. Russian units had made rapid gains in the area in December and January, seizing a string of settlements and threatening to cut off Pokrovsk.

Since early this month, the Russians’ progress has stalled. Russian bloggers say Ukrainian drones dominate the skies and have been methodically destroying armoured vehicles. Russian troops have to walk 10km on foot, with many not arriving alive, they say.

The high rate of Russian casualties has had a demoralising effect on forward combat units. Snowy conditions and a lack of tree cover has made it easier for Ukrainian defenders to pick off infantry soldiers before they reached the contact line, they add.
Blijkbaar hebben ze te weinig effectieve troepentranssporters meer of die dingen hebben geen kans meer om ongschonden hun werk te doen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:56:
Ook ik kom hier voor Pishchane heen. Las van deze winst in The Guardian.

Ukraine recaptures frontline village amid signs of slowing Russian advance

[...]

Blijkbaar hebben ze te weinig effectieve troepentranssporters meer of die dingen hebben geen kans meer om ongschonden hun werk te doen.
En op dit soort plekken zijn er door de recent opmars ook nog niet zulke effectieve verdedigingslinies aangelegd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een grote Russische Telegram kanaal (2.4 miljoen volgers) meldt een grote Oekraïense aanval rondom Pokrovsk. Het dorpje Shevchenko [locatie] zou het doelwit zijn.
"Pokrovskaya arc" on the evening of 05.03.25: "counteroffensive" of the Ukrainian Armed Forces near Pokrovsk has begun...

Judging by today's developments, yesterday's attack on Shevchenko was the beginning of Drapatoy's counteroffensive.

Moreover, precisely its main part.

This explains the persistence and quality of the enemy units deployed yesterday near Shevchenko.

Today, the Ukrainian Armed Forces continued their offensive, significantly expanding its width along the front. And as of this evening, they have achieved significant tactical successes.

In general, the idea is what we assumed (to cut off the ledge-envelope of Pokrovsk from the south and southwest).

Details tomorrow, but for now the situation is difficult, but our guys are holding on. The enemy, not counting losses, is pushing forward. The forces are used in total up to two brigades from Pokrovsk and one from Uspenovka.

Let's keep our fingers crossed and pray for the guys.
https://t.me/yurasumy/21555

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:23:
Een grote Russische Telegram kanaal (2.4 miljoen volgers) meldt een grote Oekraïense aanval rondom Pokrovsk. Het dorpje Shevchenko [locatie] zou het doelwit zijn.

[...]

https://t.me/yurasumy/21555
Ondertussen zijn er geolocations dat een groot gedeelte van het dorpje Shevchenko waarschijnlijk in handen is van Oekraïne. Shevchenko was een ankerpunt in de verdediging van Pokrovsk. Zonder dit dorpje kan Rusland Pokrovsk niet vanaf het zuiden aanvallen.

Grootste issue echter voor de Russen is dat Oekraïne zeer succesvol steeds grotere happen van Toretsk aan het innemen is. De Russen zijn al voor 3-4 maanden aan veroveringen in de laatste 1-2 weken kwijtgeraakt. Het Russische offensief in Koersk lijkt de verhoudingen in de Donbas te hebben veranderd.

Het kan echter zo omdraaien zodra de Russische troepen (en vooral de drone operators) weer terugkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Over Toretsk kwam DeepState met een verklaring betreffende de gebeurtenissen van de laatste weken.
🏚 There has been no counteroffensive in Toretsk. As we previously reported, the line of combat contact (LCC) in the city is not static. This means that some areas are more controlled by the enemy, while others are under the Defense Forces. At the same time, many positions on both sides have not been rotated. The latest changes are related to which side has destroyed whose positions. The LCC remains extremely dynamic and chaotic.

🇷🇺 The enemy has turned the "Centralna" mine into ruins, making it increasingly difficult for our forces to hold that position. The Russians have more personnel, giving them greater operational flexibility. Additionally, the enemy has conducted a rotation, bringing in units from the 150th Motorized Rifle Division (MRD) of the Russian Federation, which are better equipped than the 132nd Separate Motorized Rifle Brigade.
Volgens DeepState is er nooit een tegenaanval geweest in de stad, de Oekraïners waren gewoon nog niet verslagen in de initiële push om de stad in te nemen. De situatie is dus nog heel erg dynamisch en vloeiend.

DeepState heeft dus nu voor het eerst in weken een kaart update gedaan van de stad, maar het verschilt nauwelijks met voorheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjU47QSBYWjLyUeOjtZesqynWUs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GW1LQfxWLzTMCxfy5l4NzBvC.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 17-03-2025 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Newsweek heeft soms nog wel eens een originele invalshoek.

Ik hou het ook niet dagelijks bij maar de strijd rond Chasiv Yar is ook nog gaande. Volgens een artikel in Newsweek krijgen de Russen daar versterking van een elite FSB Presidential Regiment.

Russia Deploys FSB's 'Presidential Regiment' to Key Ukraine Fortress Town
Published May 13, 2025 at 10:00 AM EDT

De rol van het regiment is ondersteunend aan bestaande troepen:
The regiment is assisting Russia's 98th Parachute Division in its efforts to seize the fortress town, where fighting has been ongoing for more than a year, according to Ivan Petrychak, spokesperson for the 24th Separate Mechanized Brigade.
Deze Petrychak lijkt er wat vanaf te weten, al blijven de signalen over dit regiment niet eenduidig. Van een kant zegt Petrychak:
The regiment under Russia's Federal Security Service (FSB), which reports directly to President Vladimir Putin, is "significantly strengthening" the Russian 98th Parachute Division in Chasiv Yar, Petrychak said.

"These are top-level specialists. Now we have to face very intense fighting, and very accurate and precise work," he said.

Petrychak suggested the deployment signals that Russian forces are facing some trouble in the area.
ISW kijkt echter anders tegen het Regiment aan:
The Institute for the Study of War (ISW), a U.S.-based think tank, said Monday that the Presidential Regiment is "primarily responsible for fulfilling honor guard duties at state functions and guarding Russian officials, the Kremlin, and the Eternal Flame at the Tomb of the Unknown Soldier near the Kremlin Wall."
Nu klinkt dit wat laatdunkend. Het ISW lijkt verder weinig informatie te hebben om het onderdeel in het gevecht mee te beoordelen. Naar haar weten is er geen record dat het al eerder in Oekraïne heeft geopereerd.
Russian state media reported in 2014 and 2016 that the unit is approximately the size of a motorized rifle brigade and is composed of conscripts and contract soldiers," the think tank said.
Heeft de eenheid vooral wachtgelopen rond het Kremlin dan krijgt het nu alsnog haar vuurdoop. Zou deze eenheid zo onervaren zijn dan zegt dat iets over dat Rusland meer met beeldvorming bezig is dan met daadwerkelijke strategische objectieven. ISW denkt in ieder geval die richting op:
The Institute for the Study of War (ISW) said on Monday: "The Russian military command's decision to deploy the Presidential Regiment to fight in Ukraine is likely part of a larger Russian effort to intimidate Ukraine and the West through intensified battlefield activity and portray Russian forces as elite and fully capable of achieving significant successes in Ukraine in the near future.

"The Russian military command may also be trying to feed any manpower available into the Chasiv Yar area due to its apparent effort to prioritize offensive operations against Kostyantynivka in recent months."
Tijd gaat het ons wel leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 15:59

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik hoor er eigenlijk niks over, maar sinds half april is Rusland met een RELATIEF succesvolle opmars bezig ten oosten van Pokrovsk / westen van Toretsk / zuidwesten van Berestok/Konstantynivka/Chasiv Yar.
Ik vind het opmerkelijk dat hierover zo weinig ruchtbaarheid is, want zoals ik het zie, kan deze beweging de doodssteek worden voor alle drie de grote steden waar al zo lang voor gevochten wordt EN Konstantynivka.
Ik vind het op zijn minst zorgelijk.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Russische drones reiken steeds verder en verder en lijken de Oekraïense logistiek zeer hard te raken. Dit soort berichten zagen we ook in de laatste weken van de Koersk operatie. Nu zijn hier vele malen meer bevoorradingslinies, maar Rusland lijkt het drone gebruik ook flink opgeschaald te hebben.

Wat echter de oplossing is?
And I want to say more about the Ukrainian logistics situation. It's been about a month or two since the Russians significantly improved their FPV drones' range. Currently, the Dobropillia - Kramatorsk road at more than 25 km from the frontline has already suffered many Russian FPV strikes, both on military and civilian vehicles.
According to Ukrainian officers, "the Russians are multiplying by 0 our logistics in the Pokrovsk direction". This means that, even if the positions are correctly fortified and dug in (which is still rare at the moment), neither ammo, food nor fresh personnel and reinforcements can be brought into it, basically forcing a retreat.
It's gotten so bad that this problem is even worse than the well-known higher command issues and the fortification problem.
The cause of this problem is, actually, the lack of manpower. This is because Ukrainian UAV crews now account for 50-85% (according to a Ukrainian soldier) of their assault repulsion actions, meaning that they're focused on striking attacking infantry, and not as many enemy UAV pilots as before. This directly implies more freedom of movement for Russian FPV crews, which can basically zero out Ukrainian logistics.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste