Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Auredium schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Als dat naar buiten wordt gebracht mogen we aannemen dat er ook concreet en flinke hap extra verdediging is aangebracht. Laten we hopen dat de Russen zich erop stuk bijten. Als ze de Donbass willen dan met de zwaarste mogelijke verliezen.
Duw de russen hoger in de kill-death ratio curve.

In Bakhmut was het tussen 6 en 10 dode russen per dode Oekraïner. Daarna heb ik 10 tot 20 dode russen per dode Oekraïner gehoord en de volgende stap is 20 tot 30 dode russen per dode Oekraïner. Op een gegeven moment is de russische bevolking niet talrijk genoeg om de kill/death ratio te compenseren.

Oekraïense gewonden/invaliden worden hergebruikt. Niet meer met volle bepakking kunnen marcheren? Dan word iemand naar een Bradley, Marder,... opleiding gestuurd. Er zijn voormalige infanteristen die een been verloren hebben en naar drone-operator omgeschoold zijn. De drone workshop van een eenheid is ook een plek waar mensen kunnen werken.

russische gewonden kunnen doodbloeden, zelfmoord plegen of na het verliezen van een ledemaat nog terug naar het front gestuurd worden totdat ze niet meer aan het thuisfront kunnen vertellen over hoe de SMO daadwerkelijk is.

Oekraïne heeft betere retentie en risk/reward verhouding zodat ze met een kleinere bevolking kunnen opboksen tegen een grotere bevolking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarom stoppen bij 20 tot 30? Ga gewoon door naar 100 dode Russen per Oekraïner. Dat is ongeveer net zo realistisch.

De realiteit als men kijkt naar de onderzoeken van BBC Russian, Mediazona en anderen is dat de K/D ratio's eigenlijk niet eens gigantisch van elkaar verschillen (Volgens mij rond de 2R voor 1U, maar 3vs1 kan ook). In Bakhmut waar de Russen echt verschrikkelijke verliezen leden schrijft RUSI het volgende:
Overall, approximately 10,000 Ukrainian troops were killed or severely wounded during the fight for and around Bakhmut. Russian forces attacking the city were largely composed of Wagner Group troops and mobilised convicts, with support from the VDV (Russian Airborne Forces). In total, 19,547 Wagner fighters were killed in Bakhmut, with a similar number seriously wounded. In theory, this produced a 4:1 exchange ratio in favour of Ukraine.
Zeker nu de de oude defensieve linies gebroken en de AFU moet terugvallen op minder goed voorbereide stellingen zijn is er niet bepaald de verwachting dat de K/D ratio flink zal stijgen.

Een beetje realisme.

Moderatie Comment: De link naar het artikel mist in de post, zo mist de context

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 23-08-2024 20:50 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Naarmate de Oekraïners steeds meer artilleriegranaten, drones,... krijgen en killing from remote verbeteren, dan sterven de russen massaal zonder een kans te krijgen om een Oekraïner te zien of een wapen op een Oekraïner kunnen richten.

Dan is er wiskundig, technologisch,... gezien the sky is the limit voor de verdere groei van de kill/death ratio. Laat het schalen zoals software, groeien zoals Netflix abonnementen, aandelenkoersen,...

Jij kijkt achteruit naar het oud nieuws, ik kijk zoals een belegger vooruit naar wat er nog moet komen, de mogelijkheden voor verdere groei,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:01
rapture schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:13:
Naarmate de Oekraïners steeds meer artilleriegranaten, drones,... krijgen en killing from remote verbeteren, dan sterven de russen massaal zonder een kans te krijgen om een Oekraïner te zien of een wapen op een Oekraïner kunnen richten.

Dan is er wiskundig, technologisch,... gezien the sky is the limit voor de verdere groei van de kill/death ratio. Laat het schalen zoals software, groeien zoals Netflix abonnementen, aandelenkoersen,...

Jij kijkt achteruit naar het oud nieuws, ik kijk zoals een belegger vooruit naar wat er nog moet komen, de mogelijkheden voor verdere groei,...
Je kijkt met een gekleurde bril naar je gewenste toekomst.

Ja oekraine kan beter en meer spul krijgen. Dit maakt je nog steeds niet onaantastbaar. Mensen maken fouten, apparatuur hapert etc.

En ik neem aan dat je de landsgrenzen hersteld wilt zien van voor de invasie + volledig de krim terug bij Oekraine. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan. Hiervoor moet een offensief komen, meerdere eigenlijk.

Aanvallen leidt over het algemeen tot meer slachtoffers en verlies van materiaal. We kennen allemaal de filmpjes van voertuigen die uitelkaar geschoten worden en alle mannen er in gewoon etc. De meeste vids die jij zag hiervan zijn van russische slachtoffers, maar die zijn er ook van Oekrainers. Vergeet niet Rusland heeft nog veel artillery en mijnvelden etc. Hier moet je door heen, dit kost gigantisch veel slachtoffers en materiaal. Aanvallen met beter en meer spul is beter dan niet, echter de loopgraaf uit is onbeschermd
Westerse tanks blijken superieur maar niet onaantastbaar.

Als voorbeeld, herinner je je nog dat Oekraine bij Kherson de rivier overstak met een onbekend aantal soldaten.
Bijna niemand kwam levend terug. Aan het materiaal lag het niet, maar aanvallen is nu eenmaal moeilijker dan verdedigen.

Ik wou echt dat het snel voorbij gaat, vrienden en familie wonen in deze shit. Maar het gaat niet opeens voorbij zijn door een nieuw wonder wapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sikkwittet schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Als voorbeeld, herinner je je nog dat Oekraine bij Kherson de rivier overstak met een onbekend aantal soldaten.
Bijna niemand kwam levend terug. Aan het materiaal lag het niet, maar aanvallen is nu eenmaal moeilijker dan verdedigen.
Geen idee waar je naar refereeert, maar als je de avonturen bij Krynky probeert te refereren dan is deze typering/voorstelling iig niet correct.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
YakuzA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Geen idee waar je naar refereeert, maar als je de avonturen bij Krynky probeert te refereren dan is deze typering/voorstelling iig niet correct.
Krynky was echt een schok in Oekraine. Dat er zoveel soldaten stierven, en families weken lang niets wisten over hun geliefde was echt een pr ramp. Daar is in de westerse media vind ik niet echt over bericht.

Maar van uit familie hoor ik echt andere berichten over het dagelijks leven dan dat hier ons gepresenteerd word. Dit geldt overigens voor zowel Rusland als Oekraine.

https://www.google.com/am...4/07/17/7466202/index.amp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sikkwittet schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:59:
[...]
Krynky was echt een schok in Oekraine. Dat er zoveel soldaten stierven, en families weken lang niets wisten over hun geliefde was echt een pr ramp. Daar is in de westerse media vind ik niet echt over bericht.
In deze oorlog is 7 a 800 in meer dan 9 maanden op een locatie niet echt een aantal wat in die categorie valt te plaatsen?
Police say 788 Ukrainian soldiers were reported missing in action during the defence operation in the village of Krynky, on the left bank of the Dnipro River in Kherson Oblast, during the period from October 2023 to the end of June in 2024.
Voor de directe komt dit natuurlijk hard aan, maar in deze context die je schetst heb ik daar ook uit Oekraine niks over opgevangen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Meerdere bronnen melden dat de AFU uit Novohrodivka is teruggetrokken. Het redelijk grote dorpje zou een vooroorlogse populatie van ongeveer 14000 hebben, hoewel ik dat wel betwist. Het grotere in omvang Selydove zou maar rond de 10000 hebben. De posities in de stad zouden onhoudbaar zijn geweest en de Oekraïense strijdkrachten zijn naar betere stellingen teruggetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyjVDOteItyzXjgHtAlv2-I0Trk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTawpQhIx1rK2Tl3Zo13qcZg.png?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:51
Yakolev schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:33:
Meerdere bronnen melden dat de AFU uit Novohrodivka is teruggetrokken. Het redelijk grote dorpje zou een vooroorlogse populatie van ongeveer 14000 hebben, hoewel ik dat wel betwist. Het grotere in omvang Selydove zou maar rond de 10000 hebben. De posities in de stad zouden onhoudbaar zijn geweest en de Oekraïense strijdkrachten zijn naar betere stellingen teruggetrokken.

[Twitter]

[Afbeelding]
Daar zaten ook alleen nog kleinere groepen vooral infanterie. Het vertaalt zich dus eerder naar dat ze daar afgestopt zijn, dan dat ze echt weggejaagd zijn. Leuk dus dat ze die fortified positions rond die stad benoemen, maar daar zat UA nog helemaal niet. Die zaten (volgens eerdere berichten) vooral in de eerste hoogbouw van het stadje.

Jammer dus dat ze niet makkelijk door kunnen stoten, maar het is dus niet alsof UA nu achteruit wordt gejaagd.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sikkwittet
YakuzA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

In deze oorlog is 7 a 800 in meer dan 9 maanden op een locatie niet echt een aantal wat in die categorie valt te plaatsen?

[...]

Voor de directe komt dit natuurlijk hard aan, maar in deze context die je schetst heb ik daar ook uit Oekraine niks over opgevangen.
Dat is ook mijn punt. Veel van het dagelijkse word hier niet verteld.

Zoals dat dit dus echt een mega iets was tijd terug. Want maanden lang waren familieleden contact kwijt en mochten niet weten waarom. En opeens kwam het nieuws na boven toe men terug getrokken was. Toen kwamen de verhalen van de overlevenden.

Ik schets dit beeld omdat ik reageer op een post waarin het lijkt alsof oekraine nog ff moet volhouden en dan kan het niet anders dan dat ze zonder al te veel klappen gaan winnen. Want dat is hoe meneer als belegger de toekomst tegemoet zag.

Hierop wilde ik een realistischer beeld schetsen met als voorbeeld dit punt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:33:

[Twitter]

[Afbeelding]
Ik moet mijzelf even rectificeren,

Bij de berichten dat de AFU zou zijn terug getrokken heb ik Novohrodivka en Hrodivka door elkaar heen gehaald. De bronnen spreken dat de AFU het veel kleinere Hrodivka (vooroorlogse populatie van 2300) zou hebben verlaten.

In het veel grotere Novohrodivka (pop: 14.000) vinden felle gevechten plaatsen, de Russen hebben zoals bovenstaande tweet zegt wel het stadje kunnen enteren, maar het zal vermoedelijk wel een paar dagen (of misschien wel langer) zijn voordat ze het stadje volledig kunnen innemen.

Beide plaatsen op de kaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpskUvetMy9DoW5VqJezx_-AA7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NcoFGCzL61G0rjteUIXroIaD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 23-08-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Urban warfare in Toretsk:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een verhaal uit Toretsk:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een nieuwe push richting Vuhledar?
Iig de arty voorbereiding:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 16:09

Tens

let me drink about it

YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:55:
Weer een nieuwe push richting Vuhledar?
Iig de arty voorbereiding:
[Twitter]
Geen frontale aanval deze keer, een poging om links en rechtsom Vuhledar in te sluiten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De versterkingen zijn gearriveerd aan het oostfront.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GWoPUGbW4AAqDnW?format=jpg&name=medium

En dan nog Forbes over de strijd nabij Pokrovsk:

As The Russians March On Pokrovsk, the Ukrainians Damage Or Destroy Nearly 200 Vehicles In One Day
Today the Russian Central Grouping of Forces is just six miles from the next major prize on the Avdiivka axis: the city of Pokrovsk, which sits astride important Ukrainian supply lines for the whole eastern front.

But the 11-month, 25-mile advance has come at enormous cost to the Russian military. Exactly how enormous, we don’t know for sure. But there’s evidence that, this weekend, the Russians experienced the costliest 24 hours of their 30-month wider war on Ukraine.
On Sunday, analyst Andrew Perpetua tallied more than 180 damaged, destroyed and abandoned Russian vehicles and heavy weapons. Ukraine’s own losses were much lighter: fewer than three dozen.

To put that into perspective, on average across the approximately 920 days of its wider war on Ukraine, Russia has lost just 19 pieces of heavy weaponry. All that is to say, the Russians’ single-day record loss this weekend was nearly 10 times worse than average.
But as an indicator of the scale of Russian losses across the most violent sector of the 700-mile front line, Perpetua’s nearly daily tallies—based on his close scrutiny of Russian and Ukrainian social media accounts—are pretty reliable.

Simply put, the relentless assault toward Pokrovsk “is very costly for the [Russian armed forces] and they will not be able to maintain this pace for a long time,” the pro-Ukraine Conflict Intelligence Team explained.
De strijd om Pokrovsk wordt misschien nog heviger dan wat we tot nu toe gezien hebben. Maar er heerst ook licht optimisme:
But if the current Russian offensive runs out of people and vehicles before it rolls through Pokrovsk, it could be a while before Russia can muster resources for a second try.

That’s why some Ukrainian observers are optimistic about Pokrovsk, despite the recent Russian advances toward the city. “It can be assumed that the enemy will reach the city by mid-September, but they will not be able to capture it,” the Ukrainian Center for Defense Strategies predicted.

And after a bloody 11 months, that failure could finally signal the end of the Russian offensive that began last fall outside Avdiivka. “The battle for Pokrovsk may become the culmination of the Russian offensive this year, after which the front line will begin to stabilize,” Conflict Intelligence Team noted.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Yup, 9 infanteriebataljons met elk drie compagnieen + ondersteuning = divisie.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GWoPfjkXoAAPoA9?format=png&name=4096x4096

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
David D is wel een notoire poster wat betreft misinformatie.

Bestaan er andere bronnen wat betreft versterkingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Bijvoorbeeld Rob Lee over de 93rd:

En de 14th:

Of de 151st bij Pokrovsk:

March of the Eagles

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:46

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:52:
Bijvoorbeeld Rob Lee over de 93rd:

[Twitter]

En de 14th:

[Twitter]

Of de 151st bij Pokrovsk:

[Twitter]
Dit is wel een verassing. Dat Oekraïne nog verse troepen kan brengen naar dat front. Terwijl Rusland veelal troepen heeft waarschijnlijk vrij moe zullen zijn. Ik had niet verwacht dat Oekraïne dit nog uit zijn hoed kon toveren daar. Ik vermoed Rusland waarschijnlijk ook niet. Lijkt erop dat de slag voor Pokrovsk nu echt gaat de hoofdfase in gaat.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• redwing
Auredium schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:04:
[...]
Dit is wel een verassing. Dat Oekraïne nog verse troepen kan brengen naar dat front. Terwijl Rusland veelal troepen heeft waarschijnlijk vrij moe zullen zijn. Ik had niet verwacht dat Oekraïne dit nog uit zijn hoed kon toveren daar. Ik vermoed Rusland waarschijnlijk ook niet. Lijkt erop dat de slag voor Pokrovsk nu echt gaat de hoofdfase in gaat.
Ik vraag me hierbij vooral af of dit volgens planning is, of dat deze troepen nu pas klaar zijn. Dus hebben ze bewust gewacht om de russen zich eerst zoveel mogelijk kapot te laten bijten op de verdediging, of hadden ze eerder de middelen nog niet om daar nieuwe troepen neer te zetten.

Maar als ze echt een complete en verse divisie daar nu in kunnen zetten dan is dat toch wel heel positief. Dan kunnen ook de discussies dat rusland een stuk makkelijker aan troepen kan komen de kliko in.

[removed]

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
Ukraine is geen klein land he :) ok, qua bevolking is het 1/3e van Rusland, maar Rusland is wel de size van een continent.
Denk je echt dat er geen troepen staan aan de Finse / Noorse / Baltische grenzen ? Of aan de andere kant in Georgië / Vladivostok en Alaska ? Ook nog steeds 60% van hun totale vloot kan niet deelnemen aan de oorlog (dank je wel Turkije)
Qua troepen moet Ukraine gemakkelijk dezelfde aantallen kunnen uit de hoed toveren als Polen, meer zelf.
Zeker omdat Ukraine een existentiële oorlog aan het voeren is, Rusland niet.

• Yakolev
  • Niet online
Alleen de 151ste is een nieuwe formatie, die er al zeker een paar weken zit. Commentators als ook Rob Lee gaven aan dat nieuwe onervaren formaties in de strijd werden gegooid terwijl de ervaren groepen naar Koersk gingen. De aanwezigheid van deze troepen wijst dus vooralsnog niet op een echte versterking (meer een rotatie).

De 93ste is schijnbaar weggehaald van hotpoint Chasiv Yar (waar de Russen ook langzaam linies doorbreken) richting Pokrovsk. Dit zijn absoluut geen verse troepen.

Oeps - exact dezelfde tweet als bovenstaand

De 14de komt ook van een andere punt waar de Russen gelimiteerde veroveringen maken (Kupiansk). Ook dit zijn geen verse troepen.

Al in al denk ik zeker dat dit front versterkt is, maar het is allemaal ten koste gegaan van andere fronten. Ik vind het echter wel verstandig gezien hoe belangrijk dit is vergeleken met Chasiv Yar / Kupiansk.

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 05-09-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:24:
Alleen de 151ste is een nieuwe formatie, die er al zeker een paar weken zit. Commentators als ook Rob Lee gaven aan dat nieuwe onervaren formaties in de strijd werden gegooid terwijl de ervaren groepen naar Koersk gingen. De aanwezigheid van deze troepen wijst dus vooralsnog niet op een echte versterking (meer een rotatie).

De 93ste is schijnbaar weggehaald van hotpoint Chasiv Yar (waar de Russen ook langzaam linies doorbreken) richting Pokrovsk. Dit zijn absoluut geen verse troepen.

Oeps - exact dezelfde tweet als bovenstaand

[Twitter]

De 14de komt ook van een andere punt waar de Russen gelimiteerde veroveringen maken (Kupiansk). Ook dit zijn geen verse troepen.

Al in al denk ik zeker dat dit front versterkt is, maar het is allemaal ten koste gegaan van andere fronten. Ik vind het echter wel verstandig gezien hoe belangrijk dit is vergeleken met Chasiv Yar / Kupiansk.
Ik weet niet. er wordt toch op meerdere punten gemeld dat er nieuwe troepen daar naartoe zijn gestuurd. Ook door Denys op YT. Persoonlijk is het goed nieuws voor Oekraïne in mijn ogen. Zeker gecombineerd met berichten van limited gains door Oekraine aan het oostfront recentelijk.

Kan mij voorstellen dat eventuele pro-Russen er anders over zullen denken. Die zullen dit ontkennen of willen bagatelliseren.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
@Auredium

Het kan zeker dat er andere formaties zijn gestuurd de afgelopen dagen, ik geef alleen aan dat de bovenstaande troepen niet vers en nieuw zijn. (Behalve de 151 - maar die vecht als sinds Koersk mee).

Ik heb ook overigens best hard moeten zoeken naar de limited gains door Oekraïne op de DeepState Map. Op 23 Augustus wist Oekraïne inderdaad 4km2 terug te veroveren op een gebied [locatie] waar beide partijen nauwelijks vechten, dus of dat nu heel indicatief voor iets is.

Je mag natuurlijk wel gewoon hoopvol zijn, maar ik zie tot dusver niks wat er op wijst dat Oekraïne opeens magisch vers mankracht vandaan heeft getoverd.

[ Voor 13% gewijzigd door Yakolev op 05-09-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Is dat zo? Op zich zien we hier een samenhang van eerdere berichtgevingen:

- Pokrovsk zou versterkt worden volgens Syrskyi (XWB in "Het Donbas front")
- De nieuwe mobilisatiegolf zou eind augustus klaar zijn met trainen (Yakolev in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M7")

Dus bestaande eenheden kunnen aangevuld worden met nieuwe rekruten. En dan kan je eenheden naar andere fronten verplaatsen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat nieuws aan het Donbas front.

Het lijkt alsof de Russen hun aandacht hebben verzet richting het zuiden, waarschijnlijk om de linies te verbreden. De aanwezigheid van troepen uit andere delen van het front heeft de Russische opmars gestagneerd.

In Selydove (pop:22k) heeft Oekraïne een tegenaanval gedaan waarbij ze ongeveer de helft van de Russische posities in de stad hebben overgenomen; zij beheersen nu ongeveer 80% van de stad, de Russen de laatste 20% bestaande uit laagbouw in het Noord-Oosten.

Het stadje: Ukrainsk (pop:10k) proberen de Russen te omsingelen. In een Telegram update van DeepState werd gezegd dat alle pogingen om de stad binnen te dringen tot nu toe zijn gefaald. Dat zou de reden kunnen zijn waarom de Russen er nu proberen langs af te gaan.

Niu-York lijkt nog helemaal niet gevallen te zijn. In de meest recente update van DeepState heeft de AFU nog altijd posities in de stad, en heeft dat waarschijnlijk altijd gehad. Er zal nu pas duidelijkheid zijn geweest voor kaartenmakers wat betreft de situatie daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9EuNClU3KvdUgK9NiYNjP66Lbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLd5KzYVvYCetjlnS4xTn3IQ.png?f=fotoalbum_large

De slag om Toretsk duurt voort, en dat zal nog zeker lang gaan duren. De AFU heeft geruime tijd gehad om zich daar in te graven, daar vecht men al sinds het begin nog om iedere meter. Hetzelfde geldt voor Chasiv Yar - het kanaal oversteken blijkt toch echt een logistiek probleem voor de Russen.

Al met al lijkt het hosanna sfeertje voor Rusland wel een beetje voorbij te zijn, maar het verschuiven van AFU eenheden zal wellicht op andere plekken: Vuhledar / Kupiansk kunnen leiden tot lokale Russische doorbraken (en die zien we al gebeuren).

De Russen zijn wel een mooi salient aan het creëren bij Krasnohorivka. Oekraïene kan in 1 klap vrij oude posities verliezen ronden Nevelske als de Russen richting Hirnyk en de 2 Zehelanne dorpjes pushen. Het hele achterland (wat lager ligt dan het stedelijke gebied om hen heen) zal waarschijnlijk geëvacueerd moeten worden. Er zijn al kaartenmakers (Suriyak) die zeggen dat dit aan de gang is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7vfSPgQgOBfx7RfyeLCMI5_Klk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WbYK1adOq7r6RJhdYsfwvjKX.png?f=fotoalbum_large

tl;dr: Russische opmars begint te vertragen, en gaat niet meer echt richting Pokrovsk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:52:
Wat nieuws aan het Donbas front.
Niu-York lijkt nog helemaal niet gevallen te zijn. In de meest recente update van DeepState heeft de AFU nog altijd posities in de stad, en heeft dat waarschijnlijk altijd gehad. Er zal nu pas duidelijkheid zijn geweest voor kaartenmakers wat betreft de situatie daar.
Er schijnt een gedeelte van Azov brigade van de bossen bij Kreminna te zijn verschoven richting NY die weer een stuk terug genomen hebben.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:06:
[...]

Er schijnt een gedeelte van Azov brigade van de bossen bij Kreminna te zijn verschoven richting NY die weer een stuk terug genomen hebben.
DeepState had het (in zijn kaart) over een omsingeling van Oekraïense troepen, maar mij leek het meer een geval van een onduidelijke situatie op de grond. Zou positief zijn mochten ze dus die omsingeling hebben doorbroken.

Laat wel zien waar de focus nu is gaan liggen van Syrski.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:09:
[...]

DeepState had het (in zijn kaart) over een omsingeling van Oekraïense troepen, maar mij leek het meer een geval van een onduidelijke situatie op de grond. Zou positief zijn mochten ze dus die omsingeling hebben doorbroken.

Laat wel zien waar de focus nu is gaan liggen van Syrski.
Deze was vandaag ook verschenen op de livemap:
https://liveuamap.com/en/...de-launched-counterattack

Dus er is iig iets gaande.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Khurakivka ligt op een serieuze verhoging en is heel lastig in te nemen. Momenteel is de situatie in Donbass lastig maar het ziet er naar uit dat het moeilijker is geworden voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ook het kaartje van Def Mon laat zien dat de Russische opmars wat langzamer geworden is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:19:
Khurakivka ligt op een serieuze verhoging en is heel lastig in te nemen. Momenteel is de situatie in Donbass lastig maar het ziet er naar uit dat het moeilijker is geworden voor de Russen.
Valt dus mee - het Russische leger valt ook vanaf de verhoging aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdhBDIPJnO57378WhdE000E6a1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ISPFG3jAuNrmnwoP3v8Y3U68.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:28:
[...]

Valt dus mee - het Russische leger valt ook vanaf de verhoging aan.

[Afbeelding]
Het blijkt zo te zijn dat het Russische offensief naar die plaats een reden is waarom het offensief in zijn geheel langzamer gaat. Ze splitsen hun troepen. Ook zijn de Russen hier en daar wat grond verloren. We gaan het zien maar ik begrijp goed dat je op het puntje van je stoel zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een update wat betreft materiaal verliezen in het Pokrovsk offensief. De cijfers zijn hier vergeleken met Koersk en Kharkiv buitensporig hoog voor de Russen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_FaF5SaEdZbauieFPaERromduA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ENDVWTuIZm44O9xMArEnrhh6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34qjeIuPacpLYEpeT48AstkEYtk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yLy27n2Rp8O1xYQQgA2CPSKn.png?f=fotoalbum_tile

Begeleidende Excel:
https://docs.google.com/s...1135420575#gid=1135420575

• Yakolev
  • Niet online
Het zat er een beetje aan te komen, maar de ''Nevelske Pocket'' is nu aan het verdwijnen. Een gebied ongeveer 100km2 groot met maar een gehucht of 3 erin zal waarschijnlijk binnen een paar dagen in Russische handen vallen.

De geruchten waren al langer gaande dat Oekraiense troepen naar de hoger gelegen stadjes aan het terugtrekken waren, het verbaasde mij eigenlijk zelfs dat het zo lang geduurd heeft (hoewel Suriyak deze veranderingen al een paar dagen eerder had genoteerd itt Deepstate)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EJ8GCn6UXffn5QtqTf9bkvqg5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBRYx6CqYPeIGvfUn65HYjgc.png?f=fotoalbum_large

Ukrainsk staat ook op vallen, terwijl er gevechten zijn tussen beide strijdmachten heb je vrijwilligers die nog altijd proberen mensen te evacueren. Levensgevaarlijk, maar wel echt zeer heldhaftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:08:
Ukrainsk staat ook op vallen, terwijl er gevechten zijn tussen beide strijdmachten heb je vrijwilligers die nog altijd proberen mensen te evacueren. Levensgevaarlijk, maar wel echt zeer heldhaftig.

Ukrainsk (pop:10k) zou nu ingenomen zijn dor het Russische leger. Ik vermoed dat Hirnyk (pop:10k) de volgende wat grotere nederzetting aan de beurt zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Normaal geen fan van de Oekraïense Pravda, maar ze lijken een uitstekend artikel te hebben uitgebracht over het Pokrovsk front. Het is een vrij in-depth analyse over de gebeurtenissen, moeilijkheden, maar ook een mooi verhaal over het breken van een omsingeling voor Oekraïne aan de belangrijkste front in deze oorlog.

Infantry war at Pokrovsk: why Ukraine's key eastern front started (and continues) to crumble
https://www.pravda.com.ua/eng/articles/2024/09/17/7475408/

Je moet er even voor zitten, en zelf geven ze ook de volgende inleiding
This is a long article, so I’ll keep the introduction brief.
This is the story of how within six months, the Russian army has advanced 30 km from Avdiivka towards one of the largest and most strategic cities in Donetsk Oblast, one that until recently was far removed from the war: Pokrovsk.
We’ll ask whether this advance could have been prevented and what role Ukraine’s Kursk offensive has played.
The names and positions of most of the sources cited in this article have been omitted at their request. Only a handful are rank-and-file soldiers; the majority are officers, battalion commanders, and deputy commanders.
This article is written with respect and gratitude towards every soldier, and especially every infantryman and woman, who defended the Pokrovsk front, and in the hope that the mistakes made there will never be repeated.
Onderstaande dingen vond ik interessant:
The rotation of military units is one of the most vulnerable defence areas in general, and for the Ukrainian army in particular, and the Russians took advantage of that.

We met guys from the 68th who had only just taken up their positions and were forced to retreat immediately because of the FPV drone attacks. When a brigade leaves, they take all the electronic warfare equipment with them. This is typical on this front: they [the Russians] advance the most during rotations. The occupiers take advantage of those times."
Rusland heeft tot tweemaal toe (Ochteryne en Prohres) gebruik kunnen maken van het wisselen van Oekraïense troepen. Het feit dat EW apparatuur wordt gewisseld lijkt me wel erg kwalijk - hiermee geef je Russische FPV operators wel erg veel kansen.
There are densely planted trees and shrubs all along the railway line, making it easier for the Russians to amass larger units there prior to launching assaults. The foliage made it more difficult for Ukrainian forces to detect these build-ups of Russian troops and deploy artillery or drones to neutralise them. Given that the Russians mostly deployed infantry in the area, it was the most effective tactic they could have chosen.
"In order to stop the Russians as they advanced along the railway line, we should have set up barricades and rigged those areas with explosives. We should have cut down the dense woods to create clear lines of sight. We didn’t start doing that until around Zhelanne!
Zelf heb ik het ook een paar keer gezegd, de Russische opmars volgt de spoorlijn naar Pokrovsk. Aan beide kanten heb je langs de rails bomenrijen wat verkenning en FPV drone aanvallen bemoeilijkt. De nieuwe thermite drones van Oekraïne waren handig geweest een paar maanden terug.
"Before the offensive, I received intelligence that the Russians were going to assault Ocheretyne, where we had no troops at the positions," the officer says. "I passed this information on to my commanders straight away, but the commander of the brigade stationed there [the 115th Separate Mechanised Brigade – ed.] responded: ‘We have forces there, they’re all there.’

Next morning the Russians started to walk into [Ocheretyne], moving through what were officially minefields – but in fact there were no mines there. After we surrendered Novobakhmutivka, Ocheretyne and Soloviovo, the front started to collapse at the rate we’re seeing now."
Een disconnect tussen de troepen op de grond en de bevelhebbers. Nu is dit nog waarschijnlijk een veel groter probleem bij de Russen. Het zal waarschijnlijk zo'n overblijfsel zijn van hoe de Sovjets het deden.
Over the past six months, the Russian army has created, developed and, worst of all, held a huge salient – 30 km long and 20 km wide – between Avdiivka and Pokrovsk. On a map of the front, it immediately catches the eye.

The soldiers half-jokingly refer to such salients as "pisiuns" (penises) between themselves, Vitalii tells Ukrainska Pravda.

"What the Russians do is to advance a kilometre in one place and form a pisiun, then [do the same] a little to the right/left, [to form] another pisiun. Then they bring in infantry and weapons, and then they lock in those who are between these two salients.

Their typical tactic is: cut off – close in. And these salients have to be cut off immediately, at the root. Due to insufficient military assets and communication between [Ukrainian] units, this was not possible."
De Russische tactiek van salients creëren - Dit is hoe ze langzaam maar zeker steeds meer terrein winnen, en dat voornamelijk aan de zuid kant van het Pokrovsk front.

Pravda geeft vervolgens een aantal redenen waarom de Russen op dit front aan het winnen zijn. Zeker even lezen in het artikel zelf:
  1. Russia’s superiority in terms of manpower, artillery and guided aerial bombs
  2. The lack of soldiers, especially experienced, trained and motivated ones
  3. Faulty fortifications
First, Ukraine’s defence forces did not send all of their soldiers to Kursk Oblast. None of the brigades defending the Pokrovsk front were relocated to Russia during the Kursk campaign.

The one exception, as Ukrainska Pravda recently discovered, is the third battalion of the 80th Separate Galician Air Assault Brigade, which had been holding the defence of Krasnohorivka until the Kursk offensive began. But although some consider Krasnohorivka to be part of the Pokrovsk front, it is (both officially and in actual fact) on the Kurakhove front.
Op 1 uitzondering na zou Oekraïne zelf geen troepen uit Pokrovsk weggehaald hebben om mee te doen in Koersk. Volgens de WSJ / NY Times zou dit wel het geval zijn, dus ik vraag mij een beetje af wie hier gelijk heeft.
However, the first month of the operation showed that Putin, despite facing defeat on his own turf, did not adhere to the Ukrainian rules of the game. Russia did not withdraw its main forces from Pokrovsk. The Russian army continued its advance towards Hrodivka, Novohrodivka, Selydove and Hirnyk, advancing 6 to 12 km in the month after the Kursk operation began.

Another figure – the official number of combat encounters reported by Ukraine’s General Staff – confirms that Russian infantry attacks on the Pokrovsk front have continued, and have in fact slightly intensified. We analysed the number of combat clashes on the Pokrovsk front before and after the Kursk operation began and found that it had increased significantly – on average from 40 to 52 per day.

Russia clearly did not withdraw any troops from the nearby Kurakhove front, where the number of clashes per day rose from 14 to 20. Assaults on the Kupiansk and Lyman fronts also increased.

Sadly, the Kursk operation has not yet aided the defence forces in Pokrovsk, although it’s unlikely to have weakened them either.
It’s worth noting, however, that Russia will undoubtedly require additional reserves to mount assaults on major settlements like Selydove, Myrnohrad, or Pokrovsk itself. It is these reserves that the defence forces are currently attempting to hammer in Kursk Oblast.
Rusland weigerde het spelletje van Oekraïne mee te spelen. Het was een gok om in Koersk te gaan vechten, maar ik denk dat we ondertussen wel kunnen veronderstellen dat het een prima idee was (gezien nu rond de 50k Russische soldaten vechten - en dus niet kunnen mee doen aan een aanval op de grote steden zelf.

En een afsluitend woord over de toekomst van Pokrovsk:
Is there any chance that Pokrovsk could be saved?
Several officers told Ukrainska Pravda they believe the city will suffer the same fate as Bakhmut: several months of intense fighting that will raze another of Donetsk Oblast’s settlements to the ground.

A few, particularly Serhii Filimonov, Commander of the Da Vinci Wolves Battalion, remain more optimistic, convinced that even in these conditions there is room for manoeuvre. One option – by no means the only one – is to cut through the Pokrovsk salient on two sides and encircle the Russian group.

"There are weak points where enemy units have been hammered. It’s clear where these are, where they are building up forces, and what their next steps will be. There are a lot of prisoners, and everything is known. The question is assets and personnel," Filimonov believes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De strijd om Vuhledar begint langzaam in een kritieke fase te komen. De Russen zijn de flanken gaan aanvallen en vinden enige succes om van Vuhledar een pocket te maken. Gisteren zou bij een Russische aanval veel Russische voertuigen zijn vernietigd, maar heeft men toch weten op te rukken afgaande van de meest recente berichten.

Filmpje van aanval gisteren
*knip* video niet conform richtlijnen in Leidraad voor het posten van video's in het [UKR] forum.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 29-09-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:39:
De strijd om Vuhledar begint langzaam in een kritieke fase te komen. De Russen zijn de flanken gaan aanvallen en vinden enige succes om van Vuhledar een pocket te maken. Gisteren zou bij een Russische aanval veel Russische voertuigen zijn vernietigd, maar heeft men toch weten op te rukken afgaande van de meest recente berichten.
hm, weinig beweging de laatste dagen volgens Deepstate en ukrdailyupdate.com :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Tens schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:09:
[...]

hm, weinig beweging de laatste dagen volgens Deepstate en ukrdailyupdate.com :?
Zijn dan ook met alle respect wel pro-UA maar de verificatie duurt soms langer dan socials

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:58:
[...]

Zijn dan ook met alle respect wel pro-UA maar de verificatie duurt soms langer dan socials
DeepState had gewoon een update vanmiddag op Telegram.
quote: DeepState
⚔️ Battle for Vuhledar. The enemy is trying to encircle the city

💥 In recent days, the situation has deteriorated significantly, as the refusal to rotate the 72nd Brigade forced the leadership to bring in auxiliary reserves from the troops of the TRO, which were unable to cope with the enemy's onslaught. The assault battalion present in the strip was forced to expand the battalion defence area.

🏹 As luck would have it, the defences of the 58th Separate Mechanised Brigade in Prechystivka also collapsed earlier. Due to an unplanned withdrawal to ‘better lines’, the enemy is circling the right flank of the Vuhledar group. Now the Katsaps on the infantry fighting vehicles began to break through the combat formations above Prechystivka in the direction of Bohoyavlenka, cutting off the logistics to the city.

Translated with DeepL.com (free version)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Per ongeluk een post voor het andere topic hier gemaakt, dus ik edit deze met de nieuwe DeepState kaart uit Vuhledar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix1MFCwKm26kqSj_0nlXUzoAs24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1XMjE9GXsLEMI4XrcREo6vZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door Yakolev op 23-09-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Yakolev schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:30:
Per ongeluk een post voor het andere topic hier gemaakt, dus ik edit deze met de nieuwe DeepState kaart uit Vuhledar.

[Afbeelding]
Aj, dat kan haast niet langer goed meer gaan voor Oekraine. Wel bijzonder hoelang Vuhledar tot nu toe stand gehouden heeft en hoe bizar veel materieel de Russen daar verloren hebben.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 11:47

FunkyTrip

Funky vidi vici!

PASware schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:05:
[...]

Aj, dat kan haast niet langer goed meer gaan voor Oekraïne. Wel bijzonder hoelang Vuhledar tot nu toe stand gehouden heeft en hoe bizar veel materieel de Russen daar verloren hebben.
Ik maak me ook wel zorgen.
- Te weinig Westerse hulp
- teveel hoepels waar de Oekraïners door moeten springen (regeltjes voor gebruik westerse wapens)
- angstvallig stilhouden Oekraïense slachtoffers (dus dat zal erg hoog liggen)
- Te weinig Oekraïners die voor hun land willen vechten heb ik het idee. Er zit echt enorm veel jong volk in heel Europa verspreid die echt niet terug gaan voor het leger. (zo zou ik zelf ook zijn overigens ben ik bang als ik naar mezelf kijk 30 jaar jonger)

Uiteindelijk moeten de Russen door de sancties overal gebrek aan krijgen, maar ondertussen is het Oekraïense leger uitgeput, laat de munitie weer eens op zich wachten en mogen ze niet gewoon in Rusland alles platschieten om te voorkomen dat het hun kant uit komt.

Politiek zit het ook niet mee. In heel Europa komen Russisch beter gezinde partijen aan de macht en als Trump wint stopt de Amerikaanse hulp ook gedeeltelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 23-09-2024 10:55 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
FunkyTrip schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:54:
[...]

Ik maak me ook wel zorgen.
- Te weinig Westerse hulp
- teveel hoepels waar de Oekraïners door moeten springen (regeltjes voor gebruik westerse wapens)
- angstvallig stilhouden Oekraïense slachtoffers (dus dat zal erg hoog liggen)
- Te weinig Oekraïners die voor hun land willen vechten heb ik het idee. Er zit echt enorm veel jong volk in heel Europa verspreid die echt niet terug gaan voor het leger. (zo zou ik zelf ook zijn overigens ben ik bang als ik naar mezelf kijk 30 jaar jonger)

Uiteindelijk moeten de Russen door de sancties overal gebrek aan krijgen, maar ondertussen is het Oekraïense leger uitgeput, laat de munitie weer eens op zich wachten en mogen ze niet gewoon in Rusland alles platschieten om te voorkomen dat het hun kant uit komt.

Politiek zit het ook niet mee. In heel Europa komen Russisch beter gezinde partijen aan de macht en als Trump wint stopt de Amerikaanse hulp ook gedeeltelijk.
Dat inderdaad, maar draai het is om hoeveel denk je dat er in Nederland staan te springen voor ons land?, denk dat je je daarin echt ook vergist.
Een Fin wel, maar een Nederlander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 11:56
Mektheb schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:45:
[...]

Dat inderdaad, maar draai het is om hoeveel denk je dat er in Nederland staan te springen voor ons land?, denk dat je je daarin echt ook vergist.
Een Fin wel, maar een Nederlander?
Als je de gemiddelde persoon neemt die onder nieuwsartikelen op de grote sociale media reageren. Zien deze Rusland liever vandaag dan morgen nog hier het commando overnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:31:
[...]

DeepState had gewoon een update vanmiddag op Telegram.

[...]
Bij/in Vuhledar lijkt het al richting straatgevechten te gaan. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

saikol schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:28:
Als je de gemiddelde persoon neemt die onder nieuwsartikelen op de grote sociale media reageren. Zien deze Rusland liever vandaag dan morgen nog hier het commando overnemen..
Het is zo jammer dat je ze niet een paar maandjes in Rusland kunt laten leven, gewoon als opvoedkundige maatregel.

Sowieso blijft dat je het land waarin je leeft moet steunen, of moet verkassen naar het land dat je steunt. Alleen snappen mensen ook heel goed dat het in die prutlanden niet zo schitterend is (tenzij je de baas bent natuurlijk, en dat gaan ze niet worden).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nieuwe update van DeepState op Telegram over de situatie in Vuhledar.
🇷🇺 Moscow bastards are wiping out Vuhledar

🏚 The situation around the city is critical and continues to deteriorate. katsaps are trying to surround the settlement, and at the same time, they are simply razing it to the ground with artillery, KABAs, etc.

👤 Holding on to the last means putting the ruins above the price of our military, which is unacceptable. We should have thought about today's consequences earlier, but now it's too late. However, the soldiers of the 72nd Brigade do not give up and continue to do their job despite everything.

⛳️ And this is another footage that needs to be shown to our partners - while political discussions about restrictions and permits are underway, the katsaps are simply destroying entire towns and villages with aircraft bombs from planes that should be destroyed, but are not.

https://t.me/DeepStateUA/20395

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vuhledar staat nog steeds ondanks groeiende Russische druk.
quote: Deepstate
🇷🇺 The enemy continues its pressure on Vuhledar

🏹 After capturing the Pivdenodonbaska No. 1 mine, the Katsaps are moving from the dachas to the eastern part of Vuhledar and trying to gain a foothold in high-rise buildings on the outskirts of the city, with infantry already running in. There are also attempts to exert pressure from the right flank, but they have not yet reached the city.

☠️ To take Vuhledar, the Moscow bastards have attracted additional resources in the form of regular forces and special forces, including UAV units that are actively working with drones. In parallel with the infantry offensive, the Katsaps are wiping out the town with constant shelling. According to preliminary information, the road to Bohoyavlenka has been taken under fire control. Attempts to advance from the direction of Vodiane continue.

https://t.me/DeepStateUA/20427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:59

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog

Oekraïense commandant in Voehledar overgeplaatst, nu stad op het punt staat te vallen
De Oekraïense commandant van de legereenheid die verantwoordelijk is voor de verdediging van de stad Voehledar is overgeplaatst. Dat heeft zijn legereenheid bevestigd in een bericht op Telegram, na eerdere berichtgeving daarover van het Oekraïense leger. Ivan Vinnik vecht al zo’n twee jaar aan het front bij de Oost-Oekraïense stad, die op dit moment vrijwel volledig omsingeld is door de Russen.
Het Oekraïense leger beweert dat Vinnik is overgeplaatst ‘met het oog op promotie en om gevechtservaring over te dragen’. Wie hem moet vervangen is nog niet officieel bekend. Volgens de Oekraïense nieuwssite The New Voice of Ukraine is Oleksandr Ochrimenko, die eerder actief was in Odesa, de opvolger van Vinnik.
In The New Voice of Ukraine vond ik dit. Een parlementslid heeft het order waarin Vinnik van zijn commando is ontheven gedeeld.
MP Maryana Bezuhla shared an order from Ukraine’s Ground Forces commander, dated Sept. 19, stating that Oleksandr Okhrimenko had been appointed as the new commander of the brigade.
On Sept. 20, the Northern Operational Command reported that Vinnik had been released from his command of the 72nd Separate Mechanized Brigade, which defends near Vuhledar in Donetsk, and would be appointed to a higher position.
Mevr. Bezuhla heeft kritiek op dit besluit:
MP Bezuhla criticized the decision, claiming it was made by Armed Forces Commander-in-Chief Oleksandr Syrskyi and would reduce the brigade’s combat effectiveness. She also said the brigade's rotation was disrupted.
The Kyiv Independent heeft nog iets meer context over de strijd in Vuhledar:

Commander of Ukraine's 72nd Brigade transferred amid battle for Vuhledar
The reshuffle comes at a time when fierce fighting for Vuhledar is still ongoing.
[...]
Russian troops had not reached the outskirts of Vuhledar as of Sept. 25, Donetsk Oblast Governor Vadym Filashkin. A day later, the brigade refuted reports that it was retreating from the town and released a video from the town.

Het artikel waaraan de bovenstaande alinea refereerde (van 26 September jl.)

Ukraine's 72nd Brigade releases video from Vuhledar, denies claims about withdrawal
Uit de ontkenning lees ik ook de felheid va de strijd door:
"We want to dispel all doubts and the pseudo-experts' thoughts that the 72nd Brigade withdrew from Vuhledar," a Ukrainian soldier said. "Despite heavy assaults and difficult circumstances, we are still there."

The statement came after a media report suggested Ukrainian soldiers had begun to withdraw from the town, adding Vuhledar was "about to fall."

"Sabotage and reconnaissance groups are coming in, but our defenders are trying to knock them out. This means that the town is not yet captured," he added.
Deepstate heeft gisteren aangegeven dat Russen een bruggenhoofd trachten te bereiken in de hoogbouw van de buitenwijken van Vuhledar:
The crowd-sourced monitoring website DeepState claimed on Sept. 29 that Russian troops trying to gain a foothold in high-rise buildings on the outskirts of Vuhledar. The Kyiv Independent could not verify these reports.
Afgezien van deze bron is er echter geen andere informatie die dit kan bevestigen. De situatie is onduidelijk.

Een meer recente (half zeven vanavond) duidelijk Pro-Oekraiense bron tsn.ua:
The Russians are storming Vuhledar: Ukrainian soldiers openly share what is happening there
Een paar feitelijkheden uit het verslag:
Ukrainian soldiers from the 79th Tavrian Air Assault Brigade, along with their comrades from allied units, managed to slow down the advance of the occupiers towards Katerynivka. This is an area halfway between Kurakhove and Vuhledar, where the enemy has been attempting to split the Ukrainian defense line with daily frontal infantry attacks, occasionally supported by armored vehicles. Flanking maneuvers around Vuhledar continue almost around the clock.
The soldiers of the 79th Tavrian Air Assault Brigade experience the overwhelming presence of enemy strike drones daily, directly at their positions, especially since the start of continuous Moscow-led attacks towards Vuhledar.

“After forming these so-called fire traps around Vuhledar and Prechystivka plus Vodiane, the enemy increased FPV and artillery strikes from that flank,” says Bohdan Yanush, Deputy Commander of the Battalion of the 79th Separate Tavrian Air Assault Brigade.
At the same time, the occupiers’ frontal attacks along the Sukhyi Yaly River, apparently aimed at splitting the entire Novopavlivka defense area, have not ceased.

“They immediately rushed forward towards Kostyantynivka. They advance, get repelled, and then advance again. They send a second group. Maybe one will manage to hold,” said “Shaman,” commander of an artillery unit of the 79th Air Assault Brigade.The 79th gunners use the 105-millimeter howitzer from a well-disguised stationary position, hitting, as it happens, at a minimum distance.
Ukrainian soldiers say that only 20% of the Russians who go to storm Ukrainian positions survive.

When all the units of the brigade work like a well-coordinated clock, and there are enough shells and mines, the trained infantry, supported by artillery, can stop and destroy an enormous number of Russian occupiers, says the deputy commander of the 79th Air Assault Battalion.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En nog een reportage van The Daily Telegraph over de strijd om Vuhledar.

Hundreds of Ukrainian soldiers ‘trapped’ after Russia surrounds fortress city in rapid advance
Evacuation routes out of Vuhledar, towards the southern edge of the frontline, have been cut off and essential supplies are running low
https://www.telegraph.co....soldiers-trapped-advance/
Hundreds of Ukrainian soldiers could be trapped in a besieged town as Russian forces complete their encirclement and close in.

In a desperate plea, one Ukrainian soldier described how evacuation routes out of Vuhledar had been cut and food, ammunition and fuel were running low.

“The situation in Vuhledar is, to put it mildly, difficult,” the unnamed Ukrainian soldier told Stanislav Bunyatov, a Ukrainian soldier and blogger. “The attack is now coming from three sides.”
Kansen om uit Vuhledar te geraken
Instead, he described how individual units were trying to quietly slip out of the Russian encirclement at night in fighting retreat formations.

“On average, if 10 people leave the city in groups, four to six make it out,” he said

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 01-10-2024 15:24 . Reden: Link vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Yakolev schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:20:
En nog een reportage van The Daily Telegraph over de strijd om Vuhledar. (geen paywall)

Hundreds of Ukrainian soldiers ‘trapped’ after Russia surrounds fortress city in rapid advance
Evacuation routes out of Vuhledar, towards the southern edge of the frontline, have been cut off and essential supplies are running low

[...]

Kansen om uit Vuhledar te geraken

[...]
Niet de eerste keer dat oekraine een stad/dorpje te lang in bezit probeert te behouden, knap dom.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 15:20
Beetje makkelijk oordeel als je de situatie ter plaatse niet kent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:20:
En nog een reportage van The Daily Telegraph over de strijd om Vuhledar. (geen paywall)

Hundreds of Ukrainian soldiers ‘trapped’
Dikke kop, en daarna:
Hundreds of Ukrainian soldiers could be trapped in a besieged town as Russian forces complete their encirclement and close in.

In a desperate plea, one Ukrainian soldier described how evacuation routes out of Vuhledar had been cut and food, ammunition and fuel were running low.

“The situation in Vuhledar is, to put it mildly, difficult,” the unnamed Ukrainian soldier told Stanislav Bunyatov, a Ukrainian soldier and blogger. “The attack is now coming from three sides.”
Drie kanten, geen vier dus. Beetje Telegraaf.

[ Voor 41% gewijzigd door Tens op 01-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Als alle vluchtroutes onder schot worden genomen, dan kan je er inderdaad er vanuit gaan dat je praktisch omsingeld bent. Vandaar ook een 40-60% kans dat je niet wegkomt.

Maar hey, theoretisch ben je inderdaad niet omsingeld nee.

Niet dat het verder nog boeit. Fort Vuhledar is ingenomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Yakolev op 01-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En Deepstate bevestigt het nu ook.
Hij hint volgens mij in zijn tweede zin dat het terugtrekken veel te laat is gebeurt, met waarschijnlijk veel doden tot gevolg.
🇷🇺 Katsaps occupied Vuhledar - the bastards post rags on all corners of the city

🏚 I don't want to comment on the last days of the defence, nothing will change anyway.

Honour to those who fought and those who are no longer with us.
https://t.me/DeepStateUA/20441

Het is nu de vraag of de Russen kunnen bouwen op het succes van de inname. De twee fronten komen hier samen, dus de kans bestaat om de frontlinies te verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:59

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Strijd rond Vuhledar volgens the New York Times, artikel van een uurtje terug:

In a Shattered Ukrainian Town, a Long Battle Nears a Sudden End

https://www.nytimes.com/2...BU67Sjs5hg&smid=url-share
(Deelartikel met emaildrempel)

In het artikel veel implicaties van het vallen van Vuhledar, die zijn hier wel bekend.

In het kort de laatste twee dagen:
On Monday, Russian forces moved into part of Vuhledar for the first time, hanging a flag over a ruined building, according to combat footage released by Russian forces and verified by military analysts. By Tuesday night, Ukrainian soldiers said the town was almost fully under Russian control. Combat footage showed the Russians in every corner of the city, according to the DeepState group analysts mapping the battlefield.
Zoals gewonelijk is de precieze status van een dergelijke strijd eigenlijk nog onduidelijk:
It was unclear if the Russians had complete control over the town and the Ukrainian military had no official comment.
Soldiers who have taken part in the fight described how they battled to withdraw under attack from multiple directions.

As the final battle for the city unfolded, Ukrainian soldiers said the only way out for soldiers still in the city late last week was on foot as they were hunted by drones and bombarded by artillery.

“There’s nowhere to hold ground,” said Doc, the call sign for a senior lieutenant from the 72nd Mechanized Brigade, which has been defending Vuhledar. “The logistics are disrupted, making it almost impossible to stay there.”
Voor burgers in het gebied gingen de Russen toch best wel snel op een gegeven moment:
Olha Bondarenko, 63, walked for two days to cross the front line after the Russians swept into her village, destroying homes and other buildings.

“I will only go to Ukraine because there is terror over there,” Ms. Bondarenko said as she sat in an ambulance in Kurakhove, a town controlled by Ukraine. “It’s a nightmare.”
Terugkijkend veranderden de kansen voor Oekraïne in de lente:
After repeated failures attacking Vuhledar from the south, the Russians began to push forward to the northeast of the city this spring.
When Russians pushed to take control over the road toward Vodiane and started moving on flanks, it became clear we might lose it if no reinforcements were directed to the area,” said Roman, a brigade commander.

Senior Lt. Dmytro, another member of the 72nd Brigade, said the situation had turned critical when the Russians captured two mines that had served as bases northeast of the city.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Yakolev schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:26:
En Deepstate bevestigt het nu ook.
Hij hint volgens mij in zijn tweede zin dat het terugtrekken veel te laat is gebeurt, met waarschijnlijk veel doden tot gevolg.
Dat dus, wat ik in mijn eerdere post ook al meldde. Volgens mij gebeurde hetzelfde met een bunker bij Avdiivka maanden geleden en eigenlijk Avdiivka zelf ook, te lang gestreden met als gevolg teveel doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

de Russen vieren de 'bevrijding' van dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0X4dtIUin8BSoySJ31etPAfwlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTZg4OjYJUF49NcQZvtaZBNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Dat dus, wat ik in mijn eerdere post ook al meldde. Volgens mij gebeurde hetzelfde met een bunker bij Avdiivka maanden geleden en eigenlijk Avdiivka zelf ook, te lang gestreden met als gevolg teveel doden.
Bakhmut is denk ik wel het grootste voorbeeld. De Oekraïners hebben daar veel ervaren soldaten verloren om een uitzichtloze situatie zo lang mogelijk in stand te houden, mankracht wat in het tegenoffensief van Oekraïne in 2023 waarschijnlijk heel erg geholpen had.
Uiteraard hebben de Russen 4-5x zo veel casualties gehad, maar dat waren voornamelijk criminelen gerekruteerd door Wagner om posities te bestormen.

RUSI
Overall, approximately 10,000 Ukrainian troops were killed or severely wounded during the fight for and around Bakhmut. Russian forces attacking the city were largely composed of Wagner Group troops and mobilised convicts, with support from the VDV (Russian Airborne Forces). In total, 19,547 Wagner fighters were killed in Bakhmut, with a similar number seriously wounded. In theory, this produced a 4:1 exchange ratio in favour of Ukraine.

However, 88% of Wagner losses were of mobilised convicts, with the number of trained Wagner troops killed averaging between 40 and 60 per week. Thus, while Ukraine was losing experienced personnel, Russia was expending what it considered disposable untrained troops to fix the AFU, while inflicting heavy losses with its 5:1 advantage in artillery. Militarily, it is evident that the optimal tactical course of action would have been to withdraw to a new defence line once the AFRF had artillery control of the ground lines of communication into the city.
https://static.rusi.org/l...ine-offensive-2022-23.pdf

Natuurlijk is het heel makkelijk zeggen achteraf, maar Bakhmut opgeven (toen de situatie verslechterde) om de nieuwe defensieve linies in Chasiv Yar (het kanaal aan de oost kant van de stad blijkt nauwelijks over te steken voor de Russen) te zetten was waarschijnlijk het meest verstandige geweest. Na een halfjaar vechten zijn de Russen nauwelijks die stad binnengetrokken.
Maar Bakhmut Holds! was wel een fantastische slogan.

In Vuhledar is het allemaal veel sneller gegaan, het zou ook meer met langzame besluitvorming te maken kunnen ipv een bewuste keuze de stad te lang te verdedigen. We horen het wel over de loop der komende weken.

Het hele gebeuren bij Mariupol was natuurlijk ook nog een dingetje, maar ik heb mij daar niet zo veel over ingelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
PASware schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Als je ziet wat voor verliezen de russen daar de afgelopen tijd nog hebben gehad is het de vraag of het echt te lang is geweest. Ook bij het genoemde Bakhmut werd dat gezegd, maar ik vraag me echt af of de analyses achteraf dat ook zullen zeggen. Ergens zul je toch moeten verdedigen en je kunt niet continue snel terugtrekken.

En ik denk ook dat het terugtrekken net te laat gebeurt, maar als ze dat een paar weken eerder hadden gedaan was het weer te vroeg geweest.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

redwing schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:40:
En ik denk ook dat het terugtrekken net te laat gebeurt, maar als ze dat een paar weken eerder hadden gedaan was het weer te vroeg geweest.
Dit soort discussies achteraf zijn zinloos zonder volledige kennis van zaken op de grond, en begrip van hoe en wanneer het 'beste' moment van terugtrekken is.

Wat jij ook zegt: 'ik denk' en anderen 'volgens mij' en 'waarschijnlijk' allemaal op zijn best een mening, veelal gebaseerd op gevoel en geruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een analyse van AndrewPerpetua over hoe de Russen nu Vuhledar hebben kunnen innemen.

Russia has attacked Vuhledar several times over the past two years, but this current attack began on September 25th, 2023, when Russia launched its full-scale attack on Novomykhailivka. Ukraine fended off the attack for nearly 7 months but ultimately lost the town on April 21st, almost entirely due to airstrikes that annihilated it. During the assault on Novomykhailivka, which Russia saw as one of its primary objectives last winter, Ukraine destroyed well over 300 Russian vehicles during the primary assault and probably another 300 during secondary and tertiary assaults.

Next came the battle for Kostyantynivka, which lasted several more months before Russia managed to break into the middle of the village. Ukraine ultimately decided to withdraw from its defense of the western part of the town on August 27th, and this withdrawal, I believe, was the beginning of the end for Vuhledar. It started a chain reaction.

During the battle for Kostyantynivka, Russia began to push toward Vodiane. They made it near the highway by the time Ukraine retreated from Kostyantynivka, but almost a week before Ukraine left Kostyantynivka, Russia managed to capture the trench line defending the highway. These events were so close in time that they were not a coincidence. I think either Ukraine decided to withdraw from the highway because of Kostyantynivka or they decided to withdraw from Kostyantynivka because of the highway. I don't know which.

Regardless, also running concurrently with the primary assaults on Kostyantynivka, Russia began a massive air campaign on Prechystivka. I tried to raise alarm bells on this several times; it was highly concerning and reminded me of their behavior in Novomykhailivka. After many months of near-continuous airstrikes, Russia launched a large and pretty sudden assault on the town beginning on August 26th, capturing it on September 3rd, ultimately collapsing the western flank of Vuhledar and pushing across the Kashlahach River in multiple places with large numbers of troops in each instance.

Losing Kostyantynivka and the highway near Vodiane made defending Vuhledar extremely questionable; losing these river crossings made it practically impossible. The fact that all three occurred within 17 days, after many months of preparation and planning, shows how coordinated the attack on Vuhledar was.

Then came the capture of Vodiane itself (around September 8th,9th,10th) and, quickly after that, the capture or partial capture of both mines (September 9th and 15th) near Vuhledar, thus completing a near encirclement that ended any prospect for the defense of the city. And, of course, Russia captured Vuhledar on October 1st.

This well-planned, multiphase attack on Vuhledar lasted roughly 1 year + 1 week. During this time, Russia implemented new (for them) ideas for breaking through Ukrainian defenses, iterated on those ideas, and learned from its mistakes. I expect them to follow this same basic format going forward, with further iterations designed to reduce their casualties and losses.

Russia cannot survive more Novomykhailivkas, but they can do Prechystivkas forever. And that is a real problem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:31:
Een analyse van AndrewPerpetua over hoe de Russen nu Vuhledar hebben kunnen innemen.

[Twitter]

[...]
Ik vind alleen zijn laatste conclusie wel heel erg kort door de bocht. Ze hebben in deze totale aanval net zoveel, zo niet meer, verloren dan in Novomykhailivka, maar dan gaat ie Novomykhailivka vergelijken met de laatste stap van het gevecht in Prechystivka. De enige reden dat Prechystivka werkte, was omdat die mogelijk werd door de eerdere stappen. En zelfs daar verloren ze nog relatief veel.

Als ie dus stelt dat gevechten zoals Novomykhailivkas niet vol te houden zijn, dan zijn gevechten zoals in Vuhledar net zo goed niet vol te houden. Je kunt niet zomaar de laatste slag van een gevecht pakken en dan zeggen dat de verliezen daar wel mee vielen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik heb even gezocht, maar ik heb nauwelijks wat kunnen vinden over grote Russische verliezen bij Prechystivka.

Waaruit blijkt jouw statement?
De enige reden dat Prechystivka werkte, was omdat die mogelijk werd door de eerdere stappen. En zelfs daar verloren ze nog relatief veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:12:
Ik heb even gezocht, maar ik heb nauwelijks wat kunnen vinden over grote Russische verliezen bij Prechystivka.

Waaruit blijkt jouw statement?
[...]
Precies dat dus. Als je alleen kijkt naar de laatste slag dan zijn er weinig verliezen. Als je echter kijkt naar de slagen die nodig zijn geweest om daar goed aan te kunnen vallen zijn er wel veel verliezen geweest. Je kunt niet een enkele slag uit de oorlog pakken en daar conclusies uit trekken voor de hele oorlog.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Precies dat dus. Als je alleen kijkt naar de laatste slag dan zijn er weinig verliezen. Als je echter kijkt naar de slagen die nodig zijn geweest om daar goed aan te kunnen vallen zijn er wel veel verliezen geweest. Je kunt niet een enkele slag uit de oorlog pakken en daar conclusies uit trekken voor de hele oorlog.
Precies wat dus?

Ik heb door weken, maanden gebladerd aan Daily updates van AndrewPerpetua, ik heb op een paar verliezen niks gezien. Je komt met heel veel statements, maar heel erg weinig onderbouwing van bronnen.

Ik nodig je uit zelf te kijken in de omgeving van Prechystivka. Ik ben tot aan 1 Juni terug gegaan.
https://map.ukrdailyupdat...3364&z=12&d=19997&c=1&l=0

Maar ik maak het je wel gemakkelijk

15 September - 1 BTR-82
4 September - 1 BTR-82 / 1 BMP / 1 Ander voertuig
13 Juli - 1 BMP

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 03-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Precies wat dus?

Ik heb door weken, maanden gebladerd aan Daily updates van AndrewPerpetua, ik heb op een paar verliezen niks gezien. Je komt met heel veel statements, maar heel erg weinig onderbouwing van bronnen.
Bronnen zijn er genoeg te vinden zolang je naar het front kijken en niet alleen naar Prechystivka zelf. Vuhledar zit daar 15km vandaan en daar zijn enorme verliezen geleden door de russen. Het gevecht daar kun je niet los zien van wat er bij Prechystivka is gebeurd. Zoals ik al zei moet je naar het hele front kijken en niet naar een losse plek.
Ik nodig je uit zelf te kijken in de omgeving van Prechystivka. Ik ben tot aan 1 Juni terug gegaan.
https://map.ukrdailyupdat...3364&z=12&d=19997&c=1&l=0
Ga eens 10km naar rechts en zie wat daar allemaal is gebeurd. Dit soort gevechten gaan om een heel front, niet om een gebiedje van een paar vierkante km.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Bronnen zijn er genoeg te vinden zolang je naar het front kijken en niet alleen naar Prechystivka zelf. Vuhledar zit daar 15km vandaan en daar zijn enorme verliezen geleden door de russen. Het gevecht daar kun je niet los zien van wat er bij Prechystivka is gebeurd. Zoals ik al zei moet je naar het hele front kijken en niet naar een losse plek.

[...]

Ga eens 10km naar rechts en zie wat daar allemaal is gebeurd. Dit soort gevechten gaan om een heel front, niet om een gebiedje van een paar vierkante km.
De enige reden dat Prechystivka werkte, was omdat die mogelijk werd door de eerdere stappen. En zelfs daar verloren ze nog relatief veel.
Je bent nu de doelpalen aan het verschuiven. We hebben het allebei over Prechystivka, AndrewPerpetua heeft het over Prechystivka, en nu moeten we 10km naar rechts gaan..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

[...]

Je bent nu de doelpalen aan het verschuiven. We hebben het allebei over Prechystivka, AndrewPerpetua heeft het over Prechystivka, en nu moeten we 10km naar rechts gaan..
Nee, dat is geen doelpalen verschuiven maar juist precies wat ik zeg. Je kunt wat er bij Prechystivka gebeurd niet los zien van Vuhledar. Voor Oekraine was Vuhledar veel belangrijker, dus daar zat de kern van de defensie. Dan is het niet gek dat een dorpje op 10km afstand met weinig strategische betekenis met weinig verliezen ingenomen kan worden.

Het gaat er dan ook niet om of Prechystivka met weinig verliezen is ingenomen, het gaat er om dat ie net doet of dat een losse slag is en de russen op die manier zo door kunnen stoten. Hij zegt nl :
Russia cannot survive more Novomykhailivkas, but they can do Prechystivkas forever. And that is a real problem.
En het is leuk voor de russen dat ze een dorpje als bijvangst in hebben kunnen nemen, maar de verliezen voor het gebied zijn daar juist enorm door de slag om Vuhledar. Dat zijn gewoon geen gevechten die je los van elkaar kunt zien. Heel simpel gezegd hadden ze zonder Vuhledar, Prechystivka nooit zo makkelijk in kunnen nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 03-10-2024 11:13 ]

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 17:21
Interessant stuk over de (te late) terugtrekking uit Vuhledar:

https://threadreaderapp.c...ml?utm_campaign=topunroll

Helaas weer onnodig veel troepen en materiaal verloren doordat het signaal om terug te trekken pas kwam nadat de routes om terug te trekken al in vuurbereik van de tegenstander waren.

[ Voor 11% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 04-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:45:

[Embed]

Helaas weer onnodig veel troepen en materiaal verloren doordat het signaal om terug te trekken pas kwam nadat de routes om terug te trekken al in vuurbereik van de tegenstander waren.
Altijd aparte en voorbarige conclusies. In de laatste week hebben ze de russen nog enorme verliezen toegediend. En dan kan het je best zelf wat troepen kosten, maar als het de tegenstander er nog veel meer kost kun je moeilijk spreken van onnodige verliezen. Of de terugtrekking dus echt te laat was, of een bewuste keuze zullen we pas ver na de oorlog weten.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:45:

[Embed]

Een emotioneel stuk, ook erg mooi geschreven.

By a cruel twist, while my brigade was clawing its way out of Vuhledar, people across the country were sipping coffee, going to cinemas, and strolling to street music
Well-wishes, both genuine and routine, were offered to the soldiers – even as they were dying, abandoned to their fate
I have no way to bridge these two worlds - the peaceful Ukraine and the military, each marching relentlessly on its path

[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 04-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Altijd aparte en voorbarige conclusies. In de laatste week hebben ze de russen nog enorme verliezen toegediend. En dan kan het je best zelf wat troepen kosten, maar als het de tegenstander er nog veel meer kost kun je moeilijk spreken van onnodige verliezen. Of de terugtrekking dus echt te laat was, of een bewuste keuze zullen we pas ver na de oorlog weten.
De noordkant van Vuhledar was al weken, zo niet maanden binnen vuurbereik van de artillerie. Artillerie plus drones maakten terugtrekking al een hele tijd een risicovolle move.

En vergeet niet, er is maar één partij oorzaak van de doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

De noordkant van Vuhledar was al weken, zo niet maanden binnen vuurbereik van de artillerie. Artillerie plus drones maakten terugtrekking al een hele tijd een risicovolle move.

En vergeet niet, er is maar één partij oorzaak van de doden.
Precies, en de legerleiding weet echt wel dat de uitvalswegen binnen vuurbereik lagen of zouden komen. Ze hebben daarbij dus de keuze gemaakt om langer te blijven ondanks dat ze wisten dat ze het niet vol gingen houden. En zolang wij niet de reden weten waarom ze langer zijn gebleven kun je daar geen conclusie uit halen. Je kunt hooguit de conclusie trekken dat door zo lang te blijven, ze nog maar lastig weg konden komen.

Ik vind zulke documentaires dus goed om te zien, maar conclusies er uit halen is gewoon voorbarig omdat je niet weet wat de onderbouwing vanuit de legerleiding is om zo lang te blijven.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Some Most of you may die, but that's a sacrifice I'm willing to make

Vuhledar en de 72ste brigade hebben 2 jaar lang tegen wil en dank, zonder rotaties stand gehouden tegen massale Russische aanvallen. De stad kon door zijn ligging, maar ook door de bescherming op de flanken in Oekraïense handen blijven.

Echter, in de laatste 2 weken van September begonnen de flanken in te storten, dat was duidelijk voor iedereen. Toen de Russen de laatste mijn ten noord-oosten van Vuhledar aan het consolideren waren, dat was het moment te vertrekken. De vluchtroutes waren tot dan redelijk veilig, nu kwamen ze allemaal onder direct fire control van de Russen. Ja, Russische artillerie kan tot een aantal kilometers achter het front neerkomen, maar ook daadwerkelijk mortieren, atgms etc kunnen inzetten tegen soldaten die je van dichtbij kunt zien, dat is een miljard keer erger.

Ja, Syrski kon zo nog een paar extra honderd Russen doden, maar ook met als gevolg dat de meest ervaren brigade van de AFU compleet verwoest werd, een brigade verantwoordelijk voor 2 jaar aan enorme verliezen aan de Russische kant. Was dat het waard?

Ik hoop oprecht dat de oorlog voor de soldaten ten einde is, dit is een trauma die ze waarschijnlijk nooit te boven zullen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:55:
. De vluchtroutes waren tot dan redelijk veilig,
Even voor de goede orde, want ik denk dat je niet begrijpt hoe zoiets werkt.

Vluchtroutes zijn nooit veilig, op het moment dat je terugtrekt (dus je eigen stellingen verlaat) kan de vijand optrekken waardoor de afstand tussen jijzelf en de vijand niet groter wordt en de vijand je dus met alles wat ze hebben kan aanvallen.

Er wordt altijd geprobeerd om de laatste periode verdedigen met zo weinig mogelijk te doen zodat zo veel mogelijk kunnen terugtrekken. Maar je komt altijd op een punt dat de laatsten de stellingen moeten verlaten, met beperkte vuursteun van eerder vertrokken eenheden (want geen verdedigende stellingen) en artillerie, dat gebeurt zelden zonder verliezen.

Het is oorlog, en niet omdat de Oekraïners dat willen.

(altijd 'op tijd' terugtrekken betekent Kiev verdedigen in een paar weken.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:55:
Some Most of you may die, but that's a sacrifice I'm willing to make

Vuhledar en de 72ste brigade hebben 2 jaar lang tegen wil en dank, zonder rotaties stand gehouden tegen massale Russische aanvallen. De stad kon door zijn ligging, maar ook door de bescherming op de flanken in Oekraïense handen blijven.

Echter, in de laatste 2 weken van September begonnen de flanken in te storten, dat was duidelijk voor iedereen.
[...]
Toen de Russen de laatste mijn ten noord-oosten van Vuhledar aan het consolideren waren, dat was het moment te vertrekken. De vluchtroutes waren tot dan redelijk veilig, nu kwamen ze allemaal onder direct fire control van de Russen. Ja, Russische artillerie kan tot een aantal kilometers achter het front neerkomen, maar ook daadwerkelijk mortieren, atgms etc kunnen inzetten tegen soldaten die je van dichtbij kunt zien, dat is een miljard keer erger.
Nee, dat was al te laat omdat dan de russen er simpelweg achter optrekken en alsnog alles plat gooien. Zodra die zien dat er een heel gedeelte vertrekt komt er gelijk een rush achteraan. Hadden ze op tijd willen gaan, dan hadden ze een half jaar geleden de boel al op moeten geven. Om daarna bij de volgende linie weer hetzelfde te moeten doen waarmee ze wel heel snel land opgeven.
Ja, Syrski kon zo nog een paar extra honderd Russen doden, maar ook met als gevolg dat de meest ervaren brigade van de AFU compleet verwoest werd, een brigade verantwoordelijk voor 2 jaar aan enorme verliezen aan de Russische kant. Was dat het waard?
Van die brigade is na 2 jaar vechten echt geen veteraan meer over. Die was al verwoest voordat ze terug gingen trekken. Daarbij zal er echt niet tot het laatst een volledige brigade hebben gezeten. Een gedeelte daarvan is echt wel al eerder teruggehaald.

Het is oorlog en je zult ergens moeten verdedigen en laat nu Vuhledar een van de best verdedigde plekken zijn geweest. Dan wil je niet snel wegtrekken, dan wil je de aanvallers eerst zoveel mogelijk decimeren. En er is er uiteindelijk maar eentje die bepaalt of het het waard is en dat is de legerleiding. Wij weten vanachter onze keyboard nog niet 10% van wat er daar daadwerkelijk is gebeurd.
Ik hoop oprecht dat de oorlog voor de soldaten ten einde is, dit is een trauma die ze waarschijnlijk nooit te boven zullen komen.
Dat zou mooi zijn, maar er is maar een partij die hiervoor kan zorgen en die lijken nog niet echt te willen stoppen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
In je 2 posts, geen enkele onderbouwing voor ook maar een enkele van de vele claims die je maakt.

1. Wat zijn de cijfers wat betreft desertie.
2. Wat zijn de signalen dat Rusland het niet meer trekt.
3. Waarom hoeft Oekraïne het nog maar 1 jaar uit te houden.
Nee, dat was al te laat omdat dan de russen er simpelweg achter optrekken en alsnog alles plat gooien. Zodra die zien dat er een heel gedeelte vertrekt komt er gelijk een rush achteraan.
4. Waar maak jij dit op uit? Heb je eerdere voorbeelden of is dit pure speculatie?
Van die brigade is na 2 jaar vechten echt geen veteraan meer over. Die was al verwoest voordat ze terug gingen trekken. Een gedeelte daarvan is echt wel al eerder teruggehaald.
5. Waar blijkt dit uit. Onderbouw het met bronnen aub. Artikelen genoeg over de 72ste.

Ik wil niet vervelend overkomen, maar ik heb onderbouwing nodig, geen onderbuik gevoel, ik geloof bijvoorbeeld best dat desertie binnen het Russische leger een probleem is, maar wat zijn de cijfers dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:36:
In je 2 posts, geen enkele onderbouwing voor ook maar een enkele van de vele claims die je maakt.

1. Wat zijn de cijfers wat betreft desertie.
Waar zijn de cijfers van Oekraine?
2. Wat zijn de signalen dat Rusland het niet meer trekt.
Dezelfde als hier genoemd worden over Oekraine.
3. Waarom hoeft Oekraïne het nog maar 1 jaar uit te houden.
Omdat dan de USSR-voorraden grotendeels op zijn.
[...]
4. Waar maak jij dit op uit? Heb je eerdere voorbeelden of is dit pure speculatie?
Dit is normale oorlogsvoering. Zodra de vijand in de buurt komt is het heel lastig om goed terug te trekken. En die situatie zitten ze daar al ruim een half jaar in. De vluchtwegen zitten al heel lang binnen vuurbereik van de russen.
[...]
5. Waar blijkt dit uit. Onderbouw het met bronnen aub. Artikelen genoeg over de 72ste.
Het is oorlog. En heb je gezien hoe het er daar uit ziet? Denken dat een groot deel van een brigade daar 2 jaar overleeft is gewoon je kop in het zand steken. Ga er maar van uit dat daar heel veel doden zijn gevallen.
Ik wil niet vervelend overkomen, maar ik heb onderbouwing nodig, geen onderbuik gevoel, ik geloof bijvoorbeeld best dat desertie binnen het Russische leger een probleem is, maar wat zijn de cijfers dan?
Je zult zien dat de posts waar ik op reageer allemaal onderbuikgevoel zijn zonder onderbouwing. En als je daar naar kijkt zijn de tekenen bij de russen veel duidelijker. Maar ook daar kun je geen harde conclusies uit trekken.

En cijfers ter onderbouwing kan ik je een paar jaar na de oorlog geven, tot die tijd weet echt niemand de cijfers. En laat dat nu net precies de kern zijn van waarmee ik keer op keer reageer. Je kunt kijken naar wat er gebeurd maar conclusies trekken dat UA b.v. te laat of juist te vroeg is teruggetrokken of dat ze het niet meer vol gaan houden zijn gewoon onzin. Het kan best waar zijn, maar we hebben gewoon veel te weinig informatie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Voorlopig had niemand verwacht dat zowel UA als de russen het zo lang vol zouden houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Omdat dan de USSR-voorraden grotendeels op zijn.
Dus? Dat zijn die van Oekraine zeer waarschijnlijk op, ze klagen niet voor niets en vragen niet voor niets om meer wapens.
Als Oekraine eerder door zijn wapens is dan Rusland wordt het verrekte lastig voor Oekraine om het vol te gaan houden.

Zolang het westen niet in een hoger tempo wapens gaat leveren, hoe langer Rusland de overhand zal houden wat betreft wapens en mankracht. en wat mij betreft westerse boots-on-the-ground in de betrekkelijk veilige delen van Oekraine

En al zou het westen voldoende wapens sturen, als er niet genoeg mannetjes zijn om ze te gebruiken houd het ook (snel) op. Daarnaast kan Rusland zijn troepen "gemakkelijker" aanvullen dan Oekraine dat kan. Een Rus die deserteert zal zeer waarschijnlijk meer de pineut zijn dan die van Oekraine. En meatwaves zijn voor de Russen 'normaal', ik zie Oekraine dat (gelukkig) niet doen. Er zijn nog 'genoeg' minderheden in Rusland die Putin zonder problemen het slachtveld in wil sturen.

Dus tja...wie is er eerder door mijn spullen/mannetjes heen? Hoe ver is men bereid te gaan? Vermoed dat die rek bij Rusland, door zijn onmenselijkheid, heel heel ver is. 1 miljoen doden? 5 miljoen? Boeiend, in WO2 verloren ze er meer en is 'wel een probleem voor later', de overwinning is belangrijker voor ze.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 04-10-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PASware schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Dus? Dat zijn die van Oekraine zeer waarschijnlijk op, ze klagen niet voor niets en vragen niet voor niets om meer wapens.
Als Oekraine eerder door zijn wapens is dan Rusland wordt het verrekte lastig voor Oekraine om het vol te gaan houden.
De vraag was waarom Oekraine het nog een jaar vol moest houden. Niet hoe Oekraine het nog een jaar vol gaat houden.
Zolang het westen niet in een hoger tempo wapens gaat leveren, hoe langer Rusland de overhand zal houden wat betreft wapens en mankracht. en wat mij betreft westerse boots-on-the-ground in de betrekkelijk veilige delen van Oekraine

En al zou het westen voldoende wapens sturen, als er niet genoeg mannetjes zijn om ze te gebruiken houd het ook (snel) op. Daarnaast kan Rusland zijn troepen "gemakkelijker" aanvullen dan Oekraine dat kan. Een Rus die deserteert zal zeer waarschijnlijk meer de pineut zijn dan die van Oekraine. En meatwaves zijn voor de Russen 'normaal', ik zie Oekraine dat (gelukkig) niet doen. Er zijn nog 'genoeg' minderheden in Rusland die Putin zonder problemen het slachtveld in wil sturen.
Die minderheden beginnen aardig op te raken. Op een gegeven moment zal er toch een mobilisatie moeten komen en dan worde nook de steden geraakt. Iets wat putin nu nog volop probeert te voorkomen omdat dat meer problemen op gaat leveren.
Dus tja...wie is er eerder door mijn spullen/mannetjes heen? Hoe ver is men bereid te gaan? Vermoed dat die rek bij Rusland, door zijn onmenselijkheid, heel heel ver is. 1 miljoen doden? 5 miljoen? Boeiend, in WO2 verloren ze er meer en is 'wel een probleem voor later', de overwinning is belangrijker voor ze.
Je kunt niet de vergelijking met WO2 maken. Daar moesten ze winnen omdat anders de USSR ook ingenomen zou worden. Nu gaat het puur om wat extra grondgebeid. Hoe ver men in rusland dus zal willen gaan zal een heel stuk minder zijn. De vraag is alleen tot hoever het opgerekt kan worden voordat er teveel tegenstand komt.

Voorlopig zijn de verliezen wel zo groot dat in verhouding rusland net zo snel door zijn troepen heen gaat als Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

ca 6,8 miljoen Russen, ca 1,7 miljoen Oekrainers alleen al aan militairen.
Wikipedia: World War II casualties

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Die minderheden beginnen aardig op te raken. Op een gegeven moment zal er toch een mobilisatie moeten komen en dan worde nook de steden geraakt. Iets wat putin nu nog volop probeert te voorkomen omdat dat meer problemen op gaat leveren.
Oh zeer zeker gaan die een keer opraken, maar dan nog steeds de vraag "wat raakt eerder op, de minderheden van Rusland en Oekrainers die voor hun land willen vechten?".
Je kunt niet de vergelijking met WO2 maken. Daar moesten ze winnen omdat anders de USSR ook ingenomen zou worden. Nu gaat het puur om wat extra grondgebeid. Hoe ver men in rusland dus zal willen gaan zal een heel stuk minder zijn. De vraag is alleen tot hoever het opgerekt kan worden voordat er teveel tegenstand komt.

Voorlopig zijn de verliezen wel zo groot dat in verhouding rusland net zo snel door zijn troepen heen gaat als Oekraine.
Eens, als je land binnen gevallen wordt ben je eerder bereid te vechten dat je een ander land in wilt nemen, je raakt anders immers 'je tuin' kwijt. Denk alleen wel dat de gemiddelde Rus makkelijker voor te liegen is dan de gemiddelde Westerling en Oekrainer. Het zit diep in het DNA van de russen om in de slachtoffer rol te hangen en hun eigen waarheid te willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PASware schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Oh zeer zeker gaan die een keer opraken, maar dan nog steeds de vraag "wat raakt eerder op, de minderheden van Rusland en Oekrainers die voor hun land willen vechten?".
Klopt, alleen was dat niet de vraag waar de post over ging.
[...]
Eens, als je land binnen gevallen wordt ben je eerder bereid te vechten dat je een ander land in wilt nemen, je raakt anders immers 'je tuin' kwijt. Denk alleen wel dat de gemiddelde Rus makkelijker voor te liegen is dan de gemiddelde Westerling en Oekrainer. Het zit diep in het DNA van de russen om in de slachtoffer rol te hangen en hun eigen waarheid te willen zien.
Ook dat klopt, maar je ziet wel dat ze de oorlog buiten de steden proberen te houden omdat ze bang zijn voor onrust. En zeker omdat het hier om iets gaat waarbij rusland helemaal niets te vrezen heeft, moeten ze de bevolking in de steden tevreden houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Volgens de media daar worden ze bedreigd door de NAVO en is dit ook een kwestie van overleven. Ze zijn zelfs binnengevallen, dus dit is op verschillende manieren te framen als zelfverdediging. Er is daar geen vrije media.
[...]

Zelfs als ze 1-5 miljoen doden te betreuren hebben, als ze “winnen” “krijgen” ze 44 miljoen inwoners erbij.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Ample Energy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Volgens de media daar worden ze bedreigd door de NAVO en is dit ook een kwestie van overleven. Ze zijn zelfs binnengevallen, dus dit is op verschillende manieren te framen als zelfverdediging. Er is daar geen vrije media.

[...]

Zelfs als ze 1-5 miljoen doden te betreuren hebben, als ze “winnen” “krijgen” ze 44 miljoen inwoners erbij.
Ben benieuwd hoe goed die in toom te houden zullen zijn. Zou het westen een "guerrilla oorlog" steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
PASware schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ben benieuwd hoe goed die in toom te houden zullen zijn. Zou het westen een "guerrilla oorlog" steunen?
Landen als Polen vast wel, maar de gemiddelde burger zal daar niet op zitten te wachten. Maar we zitten in het Donbas-topic en in de Donbas is sabotage en zijn milities sinds 2014 wel bovengemiddeld aanwezig👍

Maar de reacties zullen uiteenlopen en zijn van veel factoren afhankelijk, dus het wordt verder wel hypothetisch en dus misschien off-topic, dus kan er niet te diep op in gaan.

De meeste mensen zullen niet openlijk in opstand komen, vooral niet in gebieden waar grote militaire aanwezigheid blijft. Een deel van de mensen zal natuurlijk ook vluchten, maar gezien Rusland dat kan combineren met een ruk naar extreemrechts in de landen waar ze naartoe vluchten is dat voor Rusland op de lange termijn ook wel positief uit te leggen.

In de Tweede Wereldoorlog deed de gemiddelde burger hun best om niet in conflict te raken met de bezetter. De gemiddelde burger gaat zo veel mogelijk door met het normale leven. Het is voor ons makkelijk praten over guerilla-oorlogen steunen, maar voor iemand die daadwerkelijk onder repressie moet leven is het allemaal niet zo simpel. Zij riskeren de levens van hun familie en vrienden, wij niet. En Rusland heeft al veel ervaring opgedaan met bijvoorbeeld Tsjetsjenië. Massa-arrestaties, grootschalige schendingen van mensenrechten en het op elke manier tot zwijgen brengen van negatieve geluiden is Rusland niet vreemd.

Er zal gerust passief en actief verzet komen. Net als dat er collaboratie en medewerking uit angst voor wraak zal zijn. Maar het grootste gedeelte gaat door met hun leven. Wellicht hopend op bevrijding, zoals de Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar hoe langer de bezetting aanhoudt, hoe minder men zich zal herinneren van het leven vóór 2014.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

ca 6,8 miljoen Russen, ca 1,7 miljoen Oekrainers alleen al aan militairen.
Wikipedia: World War II casualties
offtopic:
Dat getal is Sovjet propaganda onzin. Het is een veel te laag aantal dat goedgekeurd is door het Politbureau onder Gorbatsjov omdat de studie die was gelanceerd om het eindelijk te achterhalen in de jaren 1980, al snel een veel te groot aantal ging aangeven. Toen zijn de getallen "bijgesteld". Er klopt gewoon niks van die officiële studie vanuit het Sovjetleger die nu al meer dan 30 jaar als officieel geld. En dat was al een zoveelste bijstelling want de verliezen waren eerder nog lager.

De volgende getallen zijn niet echt ter discussie:
-Circa 27 miljoen doden in totaal in de Sovjet-Unie
-Sovjet leger mobiliseerde circa 30 miljoen man
-Met de overige strijdkrachten zoals luchtmacht en NKVD kom je op circa 35 miljoen man

Nu is er een archief dat inmiddels ook gesloten is in Rusland, met zeker 14,6 miljoen namen van vermiste of bevestigd omgekomen soldaten. En ik denk dat dit getal veel serieuzer genomen moet worden. Kom je dus op ruim 40% van de gemobiliseerde soldaten die zijn omgekomen. Dat is een enorm percentage en daarom is dat archief inmiddels ook gesloten.

Vervolgens worden er spelletjes gespeeld met die 27 miljoen in totaal. Het was makkelijker om 20 miljoen allemaal te verklaren als niet militair en gewoon de schuld van de Duitsers te maken. Daar klopt ook niks van. Beide partijen zijn daar verantwoordelijk voor miljoenen doden door honger, concentratiekampen, repressie en massamoord.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:49

jdh009

FP ProMod
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in een meer gedetailleerde kaart van de omgeving rondom Pokrovsk, inclusief de in kaart gebrachte verdedigingswerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SICjdQskWWme-FqcxycHHOqlCVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkSzJ6HQAINvMd4bhAtuCRc0.png?f=fotoalbum_large

https://www.google.com/ma...%2C37.28882932758912&z=12

Bijbehorende twitterdraadje
https://x.com/clement_molin/status/1842580432405271008

De hoogtekaart is ook interessant om te zien met de linies op hogere delen en waarom ze dus voor die plekken hebben gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyLoAPRusHKXMjI4lKatf39QiPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxxZO14J9EPNxNUBNU4OBYnK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jdh009 op 06-10-2024 20:46 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Bedankt voor het delen @jdh009

Het is alleen hopen dat de verdedigingswerken van goede kwaliteit zijn. Er is zeker in recente weken heel erg veel kritiek geweest op de kwaliteit, maar ook de locatie van veel van de verdedigingswerken; in open veld ipv bomenrijen etc..

De UA Pravda schreef er in een eerder gelinkt artikel erover:
Bunkers and connected trench lines were indeed built on the Pokrovsk front – but there’s a catch. Many of these fortifications are unsuitable for serious defence. They’re frequently located in the middle of fields, which makes them visible to the enemy and difficult for the defence forces’ personnel, ammunition and supplies to reach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:49

jdh009

FP ProMod
Yakolev schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:53:
Bedankt voor het delen @jdh009

Het is alleen hopen dat de verdedigingswerken van goede kwaliteit zijn. Er is zeker in recente weken heel erg veel kritiek geweest op de kwaliteit, maar ook de locatie van veel van de verdedigingswerken; in open veld ipv bomenrijen etc..

De UA Pravda schreef er in een eerder gelinkt artikel erover:

[...]
Een probleem wat ik ook hoorde van troepen in het noorden van Oekraïne, lokaal is er niet altijd even goed nagedacht over de locatie van de werken en het effectief opstellen van killzones en het terrein gebruiken om het meest effect te hebben. Al blijft het werk aan deze werken lastig voor de bouwers, gezien al die drones en eventuele andere aanvallen.

Zie voorbeeld van uit het noorden (begint rond 16:42) over contracters en duur +/-3 min.
YouTube: Ukraine Conflict (20240518): Full Frontline Update, Kharkiv Offensiv...

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een jaar aan non-stop aanvallen in de Donbas. Kaart ziet er onherkenbaar uit, toch is in vierkante kilometers eigenlijk helemaal niet veel winst gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKvgx147-TBd6y60wtVsIScMP3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOWgVq9PQnPRTDCg7Hi2kKHj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Yakolev op 10-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Toretsk is ondertussen nu voor 50% bezet door het Russische leger.

Russia’s Toretsk offensive: Another Donbas town could fall as West delays weapons talks
Russia’s grinding Donbas ground offensive makes fresh gains as Ukraine’s Western allies delay Ramstein airbase meeting key to securing more weaponry
https://kyivindependent.c...-digs-deeper-into-donbas/
Russia’s invading army is racing against the weather clock, trying to seize yet more towns in Ukraine’s eastern Donbas region before the ground gets muddy this autumn and temperatures later plunge.

The coal mining town of Toretsk is on the verge of falling to Moscow’s forces, an outcome which would make it the latest in a handful of towns and villages falling in recent months to Russia’s grinding Donbas offensive launched a year ago.

“I don’t think the town will hold out for long,” said Ukrainian artilleryman Oleksandr with the 109th Territorial Defense Brigade deployed in the area, stressing that there is a “serious shortage of people.”

Fierce house-to-house fighting rages in Toretsk, a Ukrainian stronghold since Russia’s first invasion of Donbas in 2014 following the occupation of Crimea. For most of the first two years of Russia’s full-scale invasion launched in early 2022, it was tucked away in a calmer part of the front line until Russian forces started storming it this June.

“The situation is very bad, and if our command doesn't send reserves there in the nearest future, the situation would be very difficult, if not catastrophic,” Ukrainian military expert Mykhailo Zhyrokhov told the Kyiv Independent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens Suriyak is de tweede aanval op de Oekraïense stad Selydove (21k pop) vandaag / gisteren begonnen. Anderhalve maand terug is ook een poging gedaan na de snelle val van Novohrodivka, maar de Oekraïense strijdmachten wisten de Russen uit de stad te verjagen.

Ondertussen hebben de Russen de stad van meerdere kanten weten te omsingelen en is het bevoorraden nu wel moeilijker voor de AFU. Ik verwacht niet dat de stad snel gaat vallen, maar het is wel 1 van de laatste grote plaatsen voordat een aanval op Pokrovsk en Myrnograd mogelijk gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iIYNX4qhwV8A4IL6q11jr8zlqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41JHIYuGgGMbLUMaoyHwL5kQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Over bovenstaande. Een geolocation laat een Russische vlag zien halverwege de stad in. Wel onduidelijk of het geplaatst is door Russische soldaten of een wat voorbarige local.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een analyse van John Helin en de Black Birdgroup over voornamelijk de Kurakhove front. Even waard om te checken als je graag naar kaartjes kijkt.

Makkelijkste is via deze link, anders via onderstaande tweet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:33:
Toretsk is ondertussen nu voor 50% bezet door het Russische leger.

Russia’s Toretsk offensive: Another Donbas town could fall as West delays weapons talks
Russia’s grinding Donbas ground offensive makes fresh gains as Ukraine’s Western allies delay Ramstein airbase meeting key to securing more weaponry
https://kyivindependent.c...-digs-deeper-into-donbas/

[...]
In Toretsk hebben OSINT mensen gespot dat Oekraïne stilletjes een deel van de stad heeft terugveroverd op het Russische leger.

De strijd om die stad gaat dus ongekend hard.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste