Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:
  • 303.507 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Het zal er om draaien dat de grote moot van de AD de pansir en TOR etc zijn, die niet vanuit de fabriek een mast hebben :)

Vandaar dat Rusland ook wat Duitse Flak torens bouwt om deze systemen op te zetten.
Omdat het point-defence is zullen de succesvolle intercepties wel altijd extreem dichtbij de doelen zijn. Dat er dan wellicht 10 explosies zijn gezien, kan ook gewoon succesvolle AD zijn.

Nu is dat niet het geval in deze aanvallen, Fighterbomber heeft op Telegram al gemeld dat ze wel doelen hebben geraakt. (wat echter is natuurlijk onbekend)
During the night, the Khokhols attacked three of our airfields.

Effective on some of them. Unfortunately, but logically.

The problem is the same. The farther an airfield is from the line of contact, the more peaceful it is. And covering a military airfield with one or two Pantsirs, you can only hope for luck. Actually, a lot of people rely on it.

[ Voor 21% gewijzigd door Yakolev op 14-08-2024 10:38 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Flink aantal drones ingezet naar het schijnt:
[Twitter]
Het valt wel op dat ze langzaam aan het afstappen zijn van de claim dat 'alle' drones zijn onderschept. Je ziet dit nu langzaam verschuiven van de 'meeste' naar 'sommige'.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:55:
Dat ze laag vliegen is niet de grootste issue volgens deze expert, meer een gebrek aan radar coverage waar Oekraïne goed gebruikt van maakt.

[Twitter]

[Twitter]
Wel apart dat vliegvelden die actief worden gebruikt al niet meer onder de belangrijke doelen vallen die beschermd moeten worden.... Je zou verwachten dat ze bij 'general air defense' het vooral over landbouwgrond e.d. hebben en dan dingen als vliegvelden dus wel zouden voorzien van een goede radar.

Het klinkt bij mij dan ook alsof ze daadwerkelijk alles wat ze hebben al richting Oekraïne hebben gestuurd en bij o.a. Moscow hebben neergezet. En nu niet voldoende over hebben om de belangrijke doelen in rusland zelf te beschermen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
redwing schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Wel apart dat vliegvelden die actief worden gebruikt al niet meer onder de belangrijke doelen vallen die beschermd moeten worden.... Je zou verwachten dat ze bij 'general air defense' het vooral over landbouwgrond e.d. hebben en dan dingen als vliegvelden dus wel zouden voorzien van een goede radar.
Nouja ik denk dat het wél bij de belangrijke doelen die beschermd zouden moeten worden, maar dat de hardware om dat te doen er gewoonweg niet is. Rusland is natuurlijk een gigantisch land met veel belangrijke doelen en Oekraïne is druk bezig geweest om de russische luchtafweer te vernietigen.
Al betwijfel ik of Rusland genoeg voor de oorlog wel genoeg AD om alle belangrijke doelen te verdedigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

asdfqwerty schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Nouja ik denk dat het wél bij de belangrijke doelen die beschermd zouden moeten worden, maar dat de hardware om dat te doen er gewoonweg niet is. Rusland is natuurlijk een gigantisch land met veel belangrijke doelen en Oekraïne is druk bezig geweest om de russische luchtafweer te vernietigen.
Al betwijfel ik of Rusland genoeg voor de oorlog wel genoeg AD om alle belangrijke doelen te verdedigen
Maar Rusland pochte met het hebben van duizenden luchtafweersystemen.

Dat is wmb de grote verassing van deze hele oorlog Ahem, "speciale operatie".
Rusland pochte met "tienduizenden tanks en pantservoertuigen".
Dat er maar eewn paar duizend operationeel waren, tsja, maar wel in staat om nog duizenden op te knappen en naar het front te sturen.

Luchtafweer daarentegen? Zou rusland niet een vloot aan luchtafweer hebben in de koude oorlog om NATO dominantie in de lucht te voorkomen?
Maar vanuit het hele land heeft Rusland AA weggetroken, en nog is het niet voldoende om een paar langzame drones neer te halen?

Die paar (dozijn) die UA claimt vernietigd te hebben zouden het verschil niet moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asdfqwerty schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
Maar als je vliegvelden die dichtbij Oekraine liggen al niet meer beschermd kunnen worden heb je toch een enorm probleem. In dit geval zijn er dus ruim 100 drones gebruikt en daarvan zijn er volgende de russen maar enkele neergeschoten. Dan beginnen de tekorten toch wel heel erg op te lopen. Want dat rusland gigantisch is en onmogelijk volledig te beschermen is snap ik ook best, maar we hebben het nu niet over dat enorme land, maar 'alleen' over belangrijke doelen binnen een paar honderd km. van Oekraine.

Dit zouden locaties moeten zijn die standaard al van luchtafweer voorzien zijn en het is dus erg raar dat die er niet zijn. Ze hebben dus of nooit luchtafweer daar gehad, of ze hebben het nodig gehad dichter bij Oekraine. Welke optie het is weet ik niet, maar het geeft wel aan dat er weinig over is (of ooit geweest is) van de enorme aantallen luchtafweer die rusland zou moeten hebben. Zeker als je meeneemt dat ze al heel veel van hun luchtafweer bij grensbewaking en uit andere landen hebben terug gehaald.

Het is even afwachten wat ze dit keer hebben geraakt, maar het is wachten totdat ze weer een echt leuk doel geraakt hebben.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

De keizer heeft geen kleren. Oké, misschien een lendendoekje.

Rusland zijn wapensituatie is ook niet helemaal zwart/wit. Het is waar dat Rusland te maken had en heeft met veel corruptie. Die corruptie was gewoon een systeem om de erbarmelijke omstandigheden te verzachten. Je verdient misschien net voldoende om elektriciteit te betalen maar als je TV kapot gaat heb je in ieder geval de mogelijkheid om wat banden te verkopen die je achterover hebt gedrukt van wat legervoertuigen. Je weet dat je ermee weg komt dus het is feitelijk extra geld wat je kunt gebruiken om je levensstandaard wat hoger te krikken.

Maar het is niet alleen dat. Rusland heeft ook maar beperkte ervaring met oorlog. Net zoals NATO zich aanpaste aan 'the war on terror' en dus verleerde om conservatieve oorlog te voeren verleerde ook Rusland de lessen uit het verleden. Zo werden ze in Afghanistan en de eerste Tsjetsjeense oorlog verslagen door mensen die in training en uitrusting niet hun gelijke waren. Zelfs de tweede Tsjetsjeense oorlog die ze feitelijk wonnen was niet glansrijk en meer een compromis. Dus net zoals NATO verleerde hoe ze moesten vechten deed ook Rusland dat.

Andere problemen was niet luisteren naar goede intel. Dit is hoofdzakelijk een bijwerking van autocratie. Iedereen is bang voor de keizer. Iedereen die niet praat naar de mond van de keizer verdwijnt en iedereen die wat dat wel doet wordt beloond. Dit is in alle autocratieën en is de reden waarom deze landen economisch falen. Altijd, constant opnieuw en opnieuw. Als keizer geloof je uiteindelijk de leugens want je staat er non-stop aan bloot. Zelfs als je weet dat de situatie minder rooskleurig is onderschat je vaak de werkelijkheid. Als je hoort dat je 20 tanks hebt ga je er vanuit dat je er tien hebt maar is het in realiteit 5.

Dan is er ook vechten voor de voorgaande oorlog. Rusland heeft heel veel luchtafweer. Zelfs als de cijfers niet kloppen. Maar die luchtafweer is bedoeld voor helikopters en straaljagers. Of voor raketten waar ze nooit echt actief tegen zijn getest (omdat ze nooit actief de kans hadden). Als ik raketafweer maak tegen missel XYZ maar ik heb nooit een life test hoe weet ik dan dat hij werkt? Veel van wat het westen aan raketten produceert blijken zo goed als niet te stoppen te zijn voor Rusland. Op papier zouden hun S300 en S400 die raketten van ons moeten tegen kunnen houden maar ze zijn er nooit tegen getest. Ik sluit overigens ook niet uit dat de specs op papier van Ruslands afweer niet overeen komen met de werkelijke specs. Terwijl je weet dat de specs van westerse wapens altijd de minimale specs zijn. (Dit is wederom een corruptieding trouwens)

Maar het meeste van Ruslands afweer (net als het onze) is niet voorbereid op drones. Het is idioot om een luchtafweer raket van 100.000 euro af te schieten op een gemotoriseerde grasmaaier van 1000 Roebel.

Ik denk dat het wat makkelijk is om te zeggen dat alles corruptie is alhoewel dat voor een groot deel wel klopt. That said denk ik dat Rusland misschien met pijn en moeite het offensief van Oekraïne kan stoppen maar terug dringen? Niet tenzij ze verder hun macht in Oekraïne zelf afbouwen.

@Jerie - Het was meer een voorbeeld. Ik begrijp dat mijn WC papier hier meer kost dan wat ik voor 1000 Roebel kan krijgen. XD

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

beetje vreemde bewering:

[...]

Rusland zou in theorie er wel iets tegen hebben, in theorie hebben ze ook democratie 8)
Ben sowieso benieuwd naar wat voor effect een 20 meter mast op het 'zicht' van een radar heeft, zeker in heuvelachtig gebied. Het enige wat echt werkt is AWACS.
Mja en daar zijn er een tijdje geleden enkele van beschadigd/vernietigd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:25:
De keizer heeft geen kleren. Oké, misschien een lendendoekje.

Rusland zijn wapensituatie is ook niet helemaal zwart/wit. Het is waar dat Rusland te maken had en heeft met veel corruptie. Die corruptie was gewoon een systeem om de erbarmelijke omstandigheden te verzachten. Je verdient misschien net voldoende om elektriciteit te betalen maar als je TV kapot gaat heb je in ieder geval de mogelijkheid om wat banden te verkopen die je achterover hebt gedrukt van wat legervoertuigen. Je weet dat je ermee weg komt dus het is feitelijk extra geld wat je kunt gebruiken om je levensstandaard wat hoger te krikken.

Maar het is niet alleen dat. Rusland heeft ook maar beperkte ervaring met oorlog. Net zoals NATO zich aanpaste aan 'the war on terror' en dus verleerde om conservatieve oorlog te voeren verleerde ook Rusland de lessen uit het verleden. Zo werden ze in Afghanistan en de eerste Tsjetsjeense oorlog verslagen door mensen die in training en uitrusting niet hun gelijke waren. Zelfs de tweede Tsjetsjeense oorlog die ze feitelijk wonnen was niet glansrijk en meer een compromis. Dus net zoals NATO verleerde hoe ze moesten vechten deed ook Rusland dat.

Andere problemen was niet luisteren naar goede intel. Dit is hoofdzakelijk een bijwerking van autocratie. Iedereen is bang voor de keizer. Iedereen die niet praat naar de mond van de keizer verdwijnt en iedereen die wat dat wel doet wordt beloond. Dit is in alle autocratieën en is de reden waarom deze landen economisch falen. Altijd, constant opnieuw en opnieuw. Als keizer geloof je uiteindelijk de leugens want je staat er non-stop aan bloot. Zelfs als je weet dat de situatie minder rooskleurig is onderschat je vaak de werkelijkheid. Als je hoort dat je 20 tanks hebt ga je er vanuit dat je er tien hebt maar is het in realiteit 5.

Dan is er ook vechten voor de voorgaande oorlog. Rusland heeft heel veel luchtafweer. Zelfs als de cijfers niet kloppen. Maar die luchtafweer is bedoeld voor helikopters en straaljagers. Of voor raketten waar ze nooit echt actief tegen zijn getest (omdat ze nooit actief de kans hadden). Als ik raketafweer maak tegen missel XYZ maar ik heb nooit een life test hoe weet ik dan dat hij werkt? Veel van wat het westen aan raketten produceert blijken zo goed als niet te stoppen te zijn voor Rusland. Op papier zouden hun S300 en S400 die raketten van ons moeten tegen kunnen houden maar ze zijn er nooit tegen getest. Ik sluit overigens ook niet uit dat de specs op papier van Ruslands afweer niet overeen komen met de werkelijke specs. Terwijl je weet dat de specs van westerse wapens altijd de minimale specs zijn. (Dit is wederom een corruptieding trouwens)

Maar het meeste van Ruslands afweer (net als het onze) is niet voorbereid op drones. Het is idioot om een luchtafweer raket van 100.000 euro af te schieten op een gemotoriseerde grasmaaier van 1000 Roebel.

Ik denk dat het wat makkelijk is om te zeggen dat alles corruptie is alhoewel dat voor een groot deel wel klopt. That said denk ik dat Rusland misschien met pijn en moeite het offensief van Oekraïne kan stoppen maar terug dringen? Niet tenzij ze verder hun macht in Oekraïne zelf afbouwen.
1000 Roebel is zo'n 10 EUR. Lijkt me sterk , al is de verhouding is wel zoek.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:25:

Veel van wat het westen aan raketten produceert blijken zo goed als niet te stoppen te zijn voor Rusland. Op papier zouden hun S300 en S400 die raketten van ons moeten tegen kunnen houden maar ze zijn er nooit tegen getest. Ik sluit overigens ook niet uit dat de specs op papier van Ruslands afweer niet overeen komen met de werkelijke specs. Terwijl je weet dat de specs van westerse wapens altijd de minimale specs zijn. (Dit is wederom een corruptieding trouwens)
Raketten

Side note, de normale varianten van S-300 zijn volgens mij daarvoor nooit ontworpen. Alleen de S-300V is daarvoor gemaakt, maar de aantallen daarvan zijn heel beperkt. Hetzelfde geldt voor de S-350 qua aantallen.

De grote teleurstelling is vermoedelijk de prestaties van de S-400, maar ook hier kan je niet helemaal zeker of het klopt. Met saturatie kan je uiteindelijk iedere AA de baas zijn. (en daar doet Oekraïne zeker aan, gebaseerd op beelden van lanceringen.)

Drones

Oekraïne heeft al meerdere malen aangeven dat de Russische systemen aan het front er heel goed tegen werken. De issue blijkt meer de eenheden te zijn verder van het front die niet in een permanente staat van paraatheid leven. Die worden te laat verrast en zijn niet effectief. FB gaf al aan dat ze ook wat te veel op basis van geluk opereren.

Ook hier is saturatie natuurlijk een element, iets waar de Russen zich ook op aanpassen. (Nieuwe AA variant in ontwikkeling)

Verder eens met de rest van je bericht.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 14-08-2024 12:47 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Flink aantal drones ingezet naar het schijnt:
[Twitter]
Er staat iig iets in brand:
https://www.ukrinform.net...d-by-nasa-satellites.html
A NASA satellite recorded a fire near the Savasleyka airfield in the Nizhny Novgorod region of Russia after a drone strike.

This is reported by Radio Svoboda, Ukrinform reports.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Eerst zeg je dat de lage hoogte het probleem niet is maar gebrek aan radar, vervolgens zeg je dat de Russen de drones ontzettend eenvoudig vanaf de grens tegen kunnen houden. Toch zien we daar in dit geval niets van terug :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:35
Anton heeft hier nog wat interessants over te zeggen. Speciale raket brandstof die hier ligt opgeslagen;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
Eerst zeg je dat de lage hoogte het probleem niet is maar gebrek aan radar, vervolgens zeg je dat de Russen de drones ontzettend eenvoudig vanaf de grens tegen kunnen houden. Toch zien we daar in dit geval niets van terug :?
Het zou toch redelijk duidelijk moeten zijn dat de Russen een groot deel van hun grenzen niet met Oekraïne beschermen, tot voor kort lag het front daar niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 14-08-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dus de Russen kunnen het ook volgens jou aan de grens niet goed tegenhouden. Helder.

Heeft trouwens niets met front te maken. UA laat deze drones niet over front gaan. Dat wil je zoveel mogelijk mijden. De drones gaan de grens over.

[ Voor 47% gewijzigd door Jerie op 14-08-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:21:
Dus de Russen kunnen het ook volgens jou aan de grens niet goed tegenhouden. Helder.

Heeft trouwens niets met front te maken. UA laat deze drones niet over front gaan. Dat wil je zoveel mogelijk mijden. De drones gaan de grens over.
Ja, als daar niks is om het tegen te houden, dan kunnen ze het inderdaad niet. Ik snap niet helemaal je punt in deze.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mir4dor
Hier nog een filmpje van het vliegveld. Daar staat toch een behoorlijke rij jets;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

mir4dor schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Anton heeft hier nog wat interessants over te zeggen. Speciale raket brandstof die hier ligt opgeslagen;
[Twitter]
Dus je hoeft de toestellen niet eens uit te schakelen. De brandstof is voldoende om ze daarna redelijk nutteloos te maken. Mooi nieuws als dit waar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Natuurlijk geen zekerheid, maar er lijkt een Russisch toestel vrij dicht bij de impact point te staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
Die draait naar alle kanten om een pro-russische toon mee te geven.

Het is voor de russen best wel lastig om het ontvangen signaal van een radar te verwerken, filteren,... tot nuttige informatie.

De Oekraïners hebben de "vervelende" neiging om te decentraliseren, naast elkaar onafhankelijk te werken,... en er is wildgroei aan lange afstand drones die allemaal een andere target signature hebben en een ander filter nodig hebben.

De kosten van een 300km drone kan laag gaan. Met een afvoerbuis kan je ook een drone maken, PET-flessen aan elkaar zetten als brandstoftank en er wordt geschat dat 2 man in een atelier 20 zulke drones per dag kunnen maken.
The drainpipe drone is designed for maximum simplicity and ease of production. DanielR estimates that it could be made by two people at a cost of $5,000 to $10,000. “It has been designed to be easy to build and deploy,” DanielR said.

One commenter apparently with experience suggested that a dedicated workshop could turn out 20 of the drones in a day. The main limitation is likely to be the supply of parts, which in this case are all plentiful.
https://www.forbes.com/si...ra-of-long-range-strikes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01
Snow_King schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Dus je hoeft de toestellen niet eens uit te schakelen. De brandstof is voldoende om ze daarna redelijk nutteloos te maken. Mooi nieuws als dit waar is!
“Nutteloos” is een groot woord. Ze kunnen niet meer op grote hoogte en subsonisch gaan. Dat is prima omdat ze dan bepaalde type raketten niet meer kunnen afschieten, maar voor grond bombardementen of luchtduel zijn ze nog steeds bruikbaar met de standaard kerosine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Het zou toch redelijk duidelijk moeten zijn dat de Russen een groot deel van hun grenzen niet met Oekraïne beschermen, tot voor kort lag het front daar niet.
lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zeker qua AA, de droneaanvallen kwamen echt niet via het front.

Of er stonden alleen Pantsirs, die zoal Rusland zelf al een beetje toegeeft op zijn best een beetje tegenvallen qua prestatie.
https://defence-blog.com/...es-in-pantsir-gun-system/

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 14-08-2024 15:09 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zeker qua AA, de droneaanvallen kwamen echt niet via het front.
Als het Kursk offensief ook maar iets heeft laten zien, dan nee. Tot nu toe zijn er ook geen beelden van kapotte Russische AA systemen verschenen.

Bovenstaande Tweets geven aan dat Russen aan point defense doen.
Russia has long recognized this issue, focusing on point defense of important objects rather than general area defense.

It doesn't help either of course that most of its roughly 100 S-300/400 battalions are deployed around Ukraine or Moscow at this point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De T72 heeft nu aan het Kharkiv front een andere bijnaam 'Garage' ipv 'BlyatBarn':

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:23:
De T72 heeft nu aan het Kharkiv front een andere bijnaam 'Garage' ipv 'BlyatBarn':
[Twitter]
AndrewPerpetua noemt ze in zijn lijstjes dan ook ''Tracked Garden Sheds''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:11:
Tot nu toe zijn er ook geen beelden van kapotte Russische AA systemen verschenen.
je hebt een beetje de tendens van Oekraïense aanvallen gemist van het laatste jaar
Bovenstaande Tweets geven aan dat Russen aan point defense doen.
It doesn't help either of course that most of its roughly 100 S-300/400 battalions are deployed around Ukraine or Moscow at this point.
Around Ukraïne, lijkt meer een zone verdediging. 8)

Point defense rond vliegvelden ok.
The Russian Defense Ministry said that air defense forces destroyed 117 drones and 4 Tochka-U missiles over Russian regions overnight. 37 drones and 4 missiles were destroyed over Kursk Oblast, another 37 drones were destroyed over Voronezh Oblast, 17 drones were destroyed over Belgorod Oblast, 11 over Nizhny Novgorod Oblast, 9 over Volgograd Oblast, 3 over Bryansk Oblast, 2 over Oryol Oblast, and 1 over Rostov Oblast
Die plekken liggen niet dramatisch ver uit elkaar, zou mij bevreemden dat er geen overlap is qua verdediging

[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 14-08-2024 15:32 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Before en after via satelliet op Borisoglebsk airbase:

(andere dan de firms data van hierboven)

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2024 15:39 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:35:
Before en after via satelliet op Borisoglebsk airbase:
[Twitter]
(andere dan de firms data van hierboven)
Lijkt dat ze vooral mikken op de gebouwen, die wellicht munitie / brandstof of piloten bevatten. Die kunnen natuurlijk niet wegvliegen wat de vliegtuigen wel kunnen als er op tijd een waarschuwing komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SiErRa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Lijkt dat ze vooral mikken op de gebouwen, die wellicht munitie / brandstof of piloten bevatten. Die kunnen natuurlijk niet wegvliegen wat de vliegtuigen wel kunnen als er op tijd een waarschuwing komt.
Lijkt nu vaker te gebeuren idd.

Al vliegen de vliegtuigen natuurlijk niet altijd op tijd:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:29:
[...]
je hebt een beetje de tendens van Oekraïense aanvallen gemist van het laatste jaar
De aanvallen met Storm Shadow en ATACMS? Dat Rusland daar grote moeite mee heeft is al uitgelegd.

Voor de rest snap ik niet zo goed waarom het moeilijk voor te stellen is dat Rusland niet alle grenzen goed zal verdedigen. Naast het feit dat ze waarschijnlijk niet genoeg materiaal hebben, het zou zulke systemen ook makkelijk in GMLRS of ATACMS range zetten.

Andersom doet Oekraïne hetzelfde, zelfs Shaheds kunnen best lang hun gang gaat totdat ze in de buurt van steden of militaire doelwitten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3uKqRdP0fqK_Ad8UAB8NSpxhNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHH3xemntO3KUSFzMEABqP8R.jpg?f=fotoalbum_large
https://x.com/shahedtracker

Ik heb nu wat betreft dit, genoeg over het topic besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:53:

Voor de rest snap ik niet zo goed waarom het moeilijk voor te stellen is dat Rusland niet alle grenzen goed zal verdedigen.
Gewoon, heel misschien is het handig om te weten wat er aan komt vliegen. Al was het maar early warning.
De hele defensie van Rusland is gebaseerd op AA, en zoals ze zelf zeggen het is voornamelijk geconcentreerd rondom Oekraïne en Moskou. Dan lijkt het wel heel vreemd dat ze corridors vrijlaten voor Oekraïense drones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De eerste Satelliet foto's zijn nu ook beschikbaar van het vliegveld. (meer in zijn verdere tweets)

*knip* Is al gepost: zie: YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M8"

[ Voor 41% gewijzigd door teacup op 14-08-2024 20:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
UA heeft nu de beschikking over een aantal robot dogs van Britse makelij. Het opsporen van explosieven, het inspecteren van loopgraven. De taken zullen wel verder worden uitgebreid in de loop der tijd?

Nu is oorlog toch al een hel maar als dit op je afkomt dan lijkt het me dat je redelijk in paniek raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
mir4dor schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:19:
UA heeft nu de beschikking over een aantal robot dogs van Britse makelij. Het opsporen van explosieven, het inspecteren van loopgraven. De taken zullen wel verder worden uitgebreid in de loop der tijd?
[Twitter]
Nu is oorlog toch al een hel maar als dit op je afkomt dan lijkt het me dat je redelijk in paniek raakt.
Schat dat zo'n robothond niet zo heel goed tegen een ak47 kan.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
PASware schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Schat dat zo'n robothond niet zo heel goed tegen een ak47 kan.
Dat denk ik ook niet maar in ieder geval goedkoper verlies dan een mensenleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
mir4dor schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:25:
Hier nog een filmpje van het vliegveld. Daar staat toch een behoorlijke rij jets;
[Twitter]
*stond ;)

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Laatst online: 17-09 10:16
*knip* Crossposts liever achterwege laten. Lezers kunnen zelf dat Spykie in "Het Koersk front" opzoeken

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 14-08-2024 21:24 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Spykie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:04:
[MBR]*knip* Crossposts liever achterwege laten. Lezers kunne zelf dat Spykie in "Het Koersk front" opzoeken[/]
Dus het is de Russische retoriek tegen ze gebruiken. Het valt me nog mee dat Oekraïne niet zegt dat ze bezig zijn met een SMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie van gisteren over het communicatie netwerk gerelateerd aan het Russische spoorsysteem is verplaatst naar De situatie binnen Rusland. Voor dat topic waardevolle informatie!

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

De aanvallen met Storm Shadow en ATACMS? Dat Rusland daar grote moeite mee heeft is al uitgelegd.

Voor de rest snap ik niet zo goed waarom het moeilijk voor te stellen is dat Rusland niet alle grenzen goed zal verdedigen. Naast het feit dat ze waarschijnlijk niet genoeg materiaal hebben, het zou zulke systemen ook makkelijk in GMLRS of ATACMS range zetten.

Andersom doet Oekraïne hetzelfde, zelfs Shaheds kunnen best lang hun gang gaat totdat ze in de buurt van steden of militaire doelwitten komen.

[Afbeelding]
https://x.com/shahedtracker

Ik heb nu wat betreft dit, genoeg over het topic besproken.
Laagvliegende drones blijft lastig voor radars. Zelfs al kan je een radar boven de bomen laten uitsteken, een radar kan niet over de horizon kijken. Hoe lager de drones vliegen, hoe dichter dat ze bij een radar kunnen vliegen zonder gedetecteerd te worden.

De oplossing is een AWACS, laat de vliegende radar van paar kilometer hoogte naar de laagvliegende kruisraketten en drones kijken.

Om zo'n kaartje zonder een AWACS te kunnen maken, heb je een netwerk van sensoren nodig die over het hele land verspreid staan om de vliegende objecten te detecteren, identificeren en tracken.

Daarvoor hadden de Oekraïners 8000 phones en microfoons op 2 meter of 6 ft palen gezet. 500 dollar (per sensorlocatie).
YouTube: Lessons on Low-Cost Deterrence and Drones From Ukraine

De AI is getraind om straaljagers, helicopters, kruisraketten, drones,... te kunnen onderscheiden van andere geluiden zoals auto's. Het systeem geeft de koers, snelheid,... van de drones aan.

200 teams met AAA (ouderwetse luchtafweerkanonnen zoals tijdens WOII) rijden rond. De bedienaar van een luchtafweerkanon heeft 6 uren training gekregen om naar een tablet te kijken die aangeeft vanwaar de drones komen. Van de 84 langeafstandsdrones op een dag zijn 84 tracked en 80 met AAA neergeschoten. Het spaart veel dure missiles uit.

De Shaheds over heel Oekraïne laten vliegen, is iets dat de russen inplannen om meerdere drones vanuit verschillende richtingen tegelijkertijd op een doel laten aankomen. Tegelijkertijd gaan de drones op het platteland regelmatig een AAA-team tegen komen. Als de ene team de drone niet neergehaald heeft, dan zal de drone de volgende team ontmoeten.

Voor rusland is het opzetten van zo'n afweersysteem niet gemakkelijk. In een top-down structuur is er weinig ruimte voor initiatief nemen, vrije ontwikkeling van onorthodoxe ideeën,... Voor rusland is initiatief nemen en in groep kunnen organiseren al snel staatsgevaarlijk. Een krijgsmacht dat kan samenwerken, is al snel een dreiging voor de tsaar en Siloviki.

In Oekraïne zijn er geen limieten op ongebreidelde ontwikkelingen. De Oekraïners doen veel om de overheid, het leger,... te compenseren of omzeilen. Het gebruik van drones begon 2 jaren geleden als een Oekraïense burgerinitiatief dat voor erkenning vocht.

Nu zijn de drones zo belangrijk als het geweer van een soldaat en Oekraïne is het eerste land die de dronemacht als aparte tak/component ingericht heeft. Zoals hoe de luchtmacht in het verleden van de landmacht afgesplitst werd.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEu158G0gVckMDDaSGdRKJ9tJj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgKVjFDmH1uzycqH6IIyJr0Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Wren
Ik zie +1 aircraft, die heb ik kennelijk gemist. Weet iemand waarvan het was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wren schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:17:
Ik zie +1 aircraft, die heb ik kennelijk gemist. Weet iemand waarvan het was?
Er werd gisteren melding gemaakt van 1 neergestorte SU-34 ergens in Kursk.
https://kyivindependent.c...rsk-oblast-military-says/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 18:58
Dat werkt helaas ook beide kanten op.

https://x.com/Militarylandnet/status/1823444608912695421

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tens
Aardige lijst aan materiaal wat Duitsland dit jaar nog gaat leveren:
Delivery by December 2024 ⬇️
— 2 IRIS-T SLM SAM systems
— 4 IRIS-T SLS launchers
— 10 Cheetah SPAAGs
— 12 PzH 2000 SPGs
— 4 Zuzana 2 SPGs
— ? RCH 155 SPGs
— Drones and anti-drone systems
— ~30 Leopard 1A5 MBTs
— 400 MRAPs
— Logistical vehicles like trucks, tankers
— Various vehicles like off-road vehicles, pickups, minivans
— Assault rifles like MK 556
— Medical material
— 1 Field hospital

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:14:
Aardige lijst aan materiaal wat Duitsland dit jaar nog gaat leveren:
Delivery by December 2024 ⬇️
— 2 IRIS-T SLM SAM systems
— 4 IRIS-T SLS launchers
— 10 Cheetah SPAAGs
— 12 PzH 2000 SPGs
— 4 Zuzana 2 SPGs
— ? RCH 155 SPGs
— Drones and anti-drone systems
— ~30 Leopard 1A5 MBTs
— 400 MRAPs
— Logistical vehicles like trucks, tankers
— Various vehicles like off-road vehicles, pickups, minivans
— Assault rifles like MK 556
— Medical material
— 1 Field hospital

[Twitter]
de RCH155 is dus eindelijk klaar om uitgeleverd te worden :)

PSN

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een TU-22M3 is in Irkutsk neergestort, redelijk groot verlies voor de VKS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zou mooi zijn als ze idd de JASSM gaan leveren:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mogelijk weer een Iskander op een m142 himars geland:

Het blijft toch een plaag dat die drones zo vrij achter de linies kunnen spieken.

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie over de duikoefeningen in de Oostzee is verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Twee reacties zijn verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeutraleTeun
If true, weer een vliegtuig minder.
Een Tu-22M3 boven Irkutsk.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/XjTnCkBXkw

[ Voor 12% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-08-2024 22:07 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb4n8C_cdT_kzDFVhHqBV-4HKgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rWMhuAF2jvWXORYhwREiao2.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
Wauw, wat een aantallen weer, relatief veel MLRS'en ook.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
PASware schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:44:
Wauw, wat een aantallen weer, relatief veel MLRS'en ook.
Het nadeel voor Oekraïne is dat het wel werkt wat de Russen doen. Ze komen toch iedere dag toch weer een stukje verder bij New York en Avdiivka. Ik weet niet of het tot een doorbraak kan leiden en of ze daarna nog meer capaciteit hebben om door te stoten, maar het is wel hun doel. Met deze aantallen zitten we over een jaar boven de miljoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

dangerousp schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Het nadeel voor Oekraïne is dat het wel werkt wat de Russen doen. Ze komen toch iedere dag toch weer een stukje verder bij New York en Avdiivka. Ik weet niet of het tot een doorbraak kan leiden en of ze daarna nog meer capaciteit hebben om door te stoten, maar het is wel hun doel. Met deze aantallen zitten we over een jaar boven de miljoen.
Idealiter zien we een situatie waarin Oekraïne alleen land wint en niet verliest. Maar ik denk ook dat wij hier nog denken op de oude manier. Wat ik daarmee bedoel is dat wij nog steeds denken als een uitputtingsoorlog waarin het front op slot ligt en wie terrein wint het meeste succes heeft.

We zitten echter inmiddels weer in een oorlog met beweging. Ja het is vervelend dat Oekraïne terrein verliest maar Oekraïne wint over het algemeen meer terrein in vierkante kilometer, dorpjes en plaatsen dan Rusland momenteel.

Vooralsnog lijken de Oekraïners ook minder te leiden in hun offensief dan de Russen doen in het offensief in de Donbass. Dus per vierkante kilometer winst betalen de Russen gewoon meer in mankracht en materiaal.

Maar meer zit ik hiermee; de mensen aan het front in Rusland staan onder enorme druk om te presteren, zeker nu Rusland zelf is binnen gevallen. Ik vraag mij af hoe hard de zweep is geworden op de Russische troepen in de Donbass en wat voor gevolgen deze uitputting op langere termijn heeft.
We zien overigens dat Rusland al troepen aan het weghalen is uit Oekraïne zelf voor naar Rusland te sturen.

Ik zeg dat de top in Rusland koste wat kost de optiek wilt handhaven dat het conflict in Rusland niet de voortgang in de Donbass doet vertragen. Ik denk dat alhoewel momenteel ze terreinwinst hebben bij de Donbass ze dit doen tegen een verborgen kostenpost waarvan de rekening nog komt. Ik denk dat dit puur Russische koppigheid is waarin ze niet willen doen wat moet worden gedaan voor de optiek dat alles nog onder controle is en de situatie zo erg nog niet is. Maar wellicht zit ik ernaast. We gaan het zien.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Druk op de Krim vannacht:
Explosions were reported in Kerch
Explosions were also reported in Simferopol
Occupational authorities claimed repelling drone attack in Sevastopol
Explosions and shots were reported in Chornomorskoye

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFKqUiDftiBqU7qNYZk96SU2_QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaCzJ3hzQ87LTTCggqaMOG3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Tens op 16-08-2024 08:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
was door RU zelf gemeld, dus dan klopt dat wel als het om een verlies gaat.

Hier de ochtendglorie Tu22M3:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Auredium schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:24:
[...]
Ik zeg dat de top in Rusland koste wat kost de optiek wilt handhaven dat het conflict in Rusland niet de voortgang in de Donbass doet vertragen. Ik denk dat alhoewel momenteel ze terreinwinst hebben bij de Donbass ze dit doen tegen een verborgen kostenpost waarvan de rekening nog komt. Ik denk dat dit puur Russische koppigheid is waarin ze niet willen doen wat moet worden gedaan voor de optiek dat alles nog onder controle is en de situatie zo erg nog niet is. Maar wellicht zit ik ernaast. We gaan het zien.
In deze post op X is te zien hoe Rusland te werk gaat. Gewoon de boel platgooien totdat er niets meer te verdedigen valt en zo terreinwinst boeken.

Tekst uit de post:
Instead of a thousand words.
The frontline in Ukraine is clearly visible from space.

Foto uit de post:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_qXiNq9c4LNsONCSa3GvvC3214=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8OOz49BBTRX2JWx6wJJrVxO.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:53
hansvk schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

In deze post op X is te zien hoe Rusland te werk gaat. Gewoon de boel platgooien totdat er niets meer te verdedigen valt en zo terreinwinst boeken.
[Twitter]
Tekst uit de post:
Instead of a thousand words.
The frontline in Ukraine is clearly visible from space.

Foto uit de post:
[Afbeelding]
Heeft denk ik niet zozeer te maken met dingen plat gooien, dat zou je niet kunnen zien vanuit de ruimte, maar meer met het feit dat boeren langs de frontlinie hun akkers niet in kunnen zaaien en oogsten, waardoor alles er als eenheidsworst uitziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
:Y)
Russian Ministry of Defense claims shooting down 12 ATACMS missiles aimed at Kerch bridge
https://liveuamap.com/en/...ense-claims-shooting-down

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-08-2024 12:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Pansir had er schijnbaar 1 onderschept:
Shabbaman in "Zaporizhzhia front + de Krim"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Na mijn weten kan een Pantsir geen ATACMS onderscheppen, is het bevestigd een Pantsir? Igor Sushko is niet bepaald wat je zegt een betrouwbare bron namelijk.

Ik zie ook nergens een Pantsir beschadigd raken in de beelden als ik het commentaar van Sushko moet geloven.

[ Voor 38% gewijzigd door Yakolev op 16-08-2024 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:57

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Yakolev schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Na mijn weten kan een Pantsir geen ATACMS onderscheppen, is het bevestigd een Pantsir? Igor Sushko is niet bepaald wat je zegt een betrouwbare bron namelijk.

Ik zie ook nergens een Pantsir beschadigd raken in de beelden als ik het commentaar van Sushko moet geloven.
Het is een grapje waarbij een ATACMS tegen een Pantsir aanvliegt...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
liveuamap:
Black smoke at the seaport area in Sochi
Nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is, de mensen op het strand lijken niet in paniek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysQzffxmSGAB1KWbNfllxWVtBKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QD6xnMGKjPj5BuREJWLiOmY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22

HugoBoss1985

Xenotech

Tens schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:10:
liveuamap:

[...]

Nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is, de mensen op het strand lijken niet in paniek.

[Afbeelding]
Het is wel druk daar zeg, poe poe.
Populair strand.

Nothing to see here, alleen iets wat in de fik staat :+

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-08-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Het is wel druk daar zeg, poe poe.
Populair strand.

Nothing to see here, alleen iets wat in de fik staat :+
Stukje zand bij zeehaven, nooit echt een fijn strand.
Lijkt overigens een klein brandje, weinig nieuwswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Family Guy schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Het is een grapje waarbij een ATACMS tegen een Pantsir aanvliegt...
Dat kan,

Maar waarop is dat gebaseerd? Geen OSINT, geen Russische bevestiging, niks te zien op de beelden behalve een mogelijke ATACMS interceptie op 0:43 in het filmpje (Ik denk dat @YakuzA hier zelfs op doelt met zijn comment, of natuurlijk ook niet.).

We weten ook niet of het wel een Pantsir is in het filmpje, de generale staf van de Oekraïense strijdmachten heeft ook niks laten weten, maar we moeten wel maar concluderen dat een Pantsir geraakt is, omdat Rusland wel eens liegt dat drones of raketten neergeschoten worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Yakolev op 16-08-2024 16:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Dat kan,

Maar waarop is dat gebaseerd?
Dat is er op gebaseerd dat rusland nogal vaak meldt dat raketten/drones onderschept zijn, waarna blijkt dat het doel is vernietigd. In dit geval is er waarschijnlijk een Pantsit geraakt, en als rusland dan dus wederom aangeeft dat alle raketten onderschept zijn, kan er maar 1 conclusie zijn en dat is dat de Pantsir de raket onderschept heeft met zichzelf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

originele melding:
Russian Pantsir-S1 air defense system may have been destroyed next to the Kerch bridge in occupied Crimea.
Misschien ook niet. 8)
Aan de andere kant vrijwel zeker niet:
Russian Ministry of Defense claims shooting down 12 ATACMS missiles aimed at Kerch bridge

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 16-08-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
*knip* offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 16-08-2024 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

maar we moeten wel maar concluderen dat een Pantsir geraakt is, omdat Rusland wel eens liegt dat drones of raketten neergeschoten worden.
Kan iemand een tabel maken van hoe je allerlei soorten russische leugens kan vertalen naar wat is er gebeurd, hoeveel schade,...?

rusland correspondenten die voor een krant werken, hebben door de jaren geleerd om russische leugens te vertalen naar het schip ligt op de zeebodem, de luchtafweer heeft een drone of raket opgevangen,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
We weten ook niet of het wel een Pantsir is in het filmpje, de generale staf van de Oekraïense strijdmachten heeft ook niks laten weten, maar we moeten wel maar concluderen dat een Pantsir geraakt is, omdat Rusland wel eens liegt dat drones of raketten neergeschoten worden.
Vandaar dat het ook een grapje was en er nergens wordt gesteld dat er 100% zeker een Pantsir is geraakt. Wel zijn er beelden van branden in de buurt van de brug en als rusland zegt dat alle raketten onderschept zijn leert ervaring uit het verleden dat de kans nogal groot is dat er iets geraakt is. En dat is zeker het geval als ze weer eens een onrealistisch aantal raketten hebben neergehaald (zoals de 12 ATACMS in dit geval)
Daarmee kun je dat 'wel eens liegt' eerder vertalen in 'liegt altijd', de vraag is alleen hoeveel en wat er wel en niet uit het verhaal klopt. Maar ik durf best te wedden dat er geen 12 ATACMS zijn neergehaald en dat er wel degelijk iets geraakt is daar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Vandaar dat het ook een grapje was en er nergens wordt gesteld dat er 100% zeker een Pantsir is geraakt. Wel zijn er beelden van branden in de buurt van de brug en als rusland zegt dat alle raketten onderschept zijn leert ervaring uit het verleden dat de kans nogal groot is dat er iets geraakt is. En dat is zeker het geval als ze weer eens een onrealistisch aantal raketten hebben neergehaald (zoals de 12 ATACMS in dit geval)
Daarmee kun je dat 'wel eens liegt' eerder vertalen in 'liegt altijd', de vraag is alleen hoeveel en wat er wel en niet uit het verhaal klopt. Maar ik durf best te wedden dat er geen 12 ATACMS zijn neergehaald en dat er wel degelijk iets geraakt is daar.
Ik snap best dat het een grapje is, en ik weet ook dat ze voortdurend gemaakt worden bij ATACMS aanvallen in vooral de Krim.
Echter reageerde ik op het twitter bericht van Ivan Sushko, een tweet waarbij gezegd werd dat waarschijnlijk een Pantsir geraakt werd waarbij een filmpje gedeeld werd waarin helemaal niks duidelijk te zien is, daarbij is er ook niks bevestigd door officiële Oekraïense of Russische kanalen. Grap of niet, de minimale bewijslast verlangen van de vernietiging van een duur AA systeem is toch niet gek.

Ik maak geen enkele oordeel of het nu een succesvolle aanval was, en dat er wel of geen intercepties zijn geweest van de raketten. Ik reageer puur op het filmpje en de comment van Yakuza dat er dus mogelijk een Pantsir geraakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Ik snap best dat het een grapje is, en ik weet ook dat ze voortdurend gemaakt worden bij ATACMS aanvallen in vooral de Krim.
Echter reageerde ik op het twitter bericht van Ivan Sushko, een tweet waarbij gezegd werd dat waarschijnlijk een Pantsir geraakt waarbij een filmpje gedeeld werd waarin helemaal niks duidelijk is, maar ook niet is bevestigd door officiële Oekraïense of Russische kanalen. Grap of niet, de minimale bewijslast verlangen van een duur AA systeem is toch niet gek.

Ik maak geen enkele oordeel of het nu een succesvolle aanval was, en dat er wel of geen intercepties zijn geweest van de raketten. Ik reageer puur op het filmpje en de comment van Yakuza dat er dus mogelijk een Pantsir geraakt werd.
Meestal is er dan iets in de buurt geraakt waarvan ze weten dat er AA stond. Dat hoeft niet op het filmpje te staan (is ook logisch, anders had ie wel gezegd wat er geraakt was). Er staat niet voor niets 'may have been destroyed', oftewel er is een kans dat er eentje geraakt is, maar verder geen bewijs.
Ik snap het probleem dus eigenlijk niet zo. In het bericht van Sushko is er geen enkele melding dat er daadwerkelijk iets is geraakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Meestal is er dan iets in de buurt geraakt waarvan ze weten dat er AA stond. Dat hoeft niet op het filmpje te staan (is ook logisch, anders had ie wel gezegd wat er geraakt was). Er staat niet voor niets 'may have been destroyed', oftewel er is een kans dat er eentje geraakt is, maar verder geen bewijs.
Ik snap het probleem dus eigenlijk niet zo. In het bericht van Sushko is er geen enkele melding dat er daadwerkelijk iets is geraakt.
Ik ook niet, van mij uit was het simpelweg een vraag waarom men denkt dat er misschien een Pantsir geraakt is. Zeg maar de minimale bewijslast van een vrij grote claim.

Ondertussen ben ik erachter gekomen door zelf onderzoek dat in het verleden en mogelijk nu in de buurt van de brug (bovenop Mount Mithridat) een systeem werd gestationeerd. Het is echter niet duidelijk of die er nog staat.

Overigens is er wel elders een Pantsir zwaar beschadigd / vernietigd

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 16-08-2024 17:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rapture schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

Kan iemand een tabel maken van hoe je allerlei soorten russische leugens kan vertalen naar wat is er gebeurd, hoeveel schade,...?
Tabel nee, wel een stelregel.

Van de 10 woorden die RU roept zijn er 11 gelogen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Deze brug is down, Glushkovsky Bridge, de tweede ligt nu onder vuur, Zvannoe.
Belangrijke schakels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VhIkPZI1hKCNgCgIKB_PJLftOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HFWYpDI8qWPPoFqOn0EK7Cjz.webp?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Simbob op 16-08-2024 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:07:
[...]
Overigens is er wel elders een Pantsir zwaar beschadigd / vernietigd

[Twitter]
Alleen jammer dat de poster niet snapt hoe die tungsten balls werken. Het is helemaal niet het idee dat de HIMARS precies bovenop het doel ontploft. Deze HIMARS mist dus niet, deze HIMARS doet precies wat ie moet doen, nl. in de buurt van het doel in de lucht ontploffen waarna de Tungsten balls het doel vernietigen. Ook als de rakketten niet waren ontploft was deze Pantsir kapot geweest door alle gaatjes die er nu in zitten.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Nadat een Queen Hornet drone een russische AK-74 van het slagveld gehaald heeft, moet de AK onder de drone van remote bediend worden.

United24 heeft glide bomb en ATACMS bereik op een kaart gezet:

Afbeeldingslocatie: https://storage.united24media.com/thumbs/1920x/6/16/6987a6707559c3825a9d56648a66d166.png
https://united24media.com...eres-how-it-will-work-995

Er zijn een aantal russische vliegvelden binnen het 300 km ATACMS bereik.

Aan het glide bomb bereik kan je zien dat een bufferzone in rusland zin heeft om de glide bombs van de steden zoals Sumy weg te houden.

Duitse generaal legt de slag om Koersk uit:

Je kan de Duits naar Engels ondertitels aanzetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
anyway, als je Firms naast de hoogtekaart legt zie je dat er vandaag plotseling extra warmte uitstraling was op hoge punten. (typisch plekken waar je radar neer zou zetten vanwege het extra zicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmLJsy7ZxkURGL8J7osM0kg5zLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VfWsJsKEzyDrmGpBYaiYNe4F.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x23J1bLge7sH9sbh24q8nyzjaUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nsLQvG2JCfC3Go3NOmJZAt2Y.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 16-08-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 13:53
Alweer lijkt Kerch flink bestookt te worden.

https://t.me/Crimeanwind/65669
via LiveUAmap.

KAn iemand wat meer duiden waarom ze die brug daar iets verder nog niet hebben aangepakt ?
Zijn er tactische redenen om hem heel te laten ? (even ervanuitgaande dat hij niet nu al gesloopt wordt :+ )

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Laatst online: 17-09 10:16
Gwindorian schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:15:
Alweer lijkt Kerch flink bestookt te worden.

https://t.me/Crimeanwind/65669
via LiveUAmap.

KAn iemand wat meer duiden waarom ze die brug daar iets verder nog niet hebben aangepakt ?
Zijn er tactische redenen om hem heel te laten ? (even ervanuitgaande dat hij niet nu al gesloopt wordt :+ )
When you surround an army, leave an outlet free.
https://suntzusaid.com/book/7/36/

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Spykie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:19:
[...

[...]

https://suntzusaid.com/book/7/36/
When you surround an army, leave an outlet free.
Dat word vaak zo gequote, maar is maar een deel van de quote.

Sum Tszu zegt day je de schijn van een uitweg miet geven zodat de vijand zicht niet doodvecht, maar die uitweg gebruikt , waar je ze piecemeal kunt verschalken.

Het allerlaatste dat je wilt is dat de vijand ontsnapt en he ze nog eens moet bevechten. Ook dat komt in zijn boek aan bod.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYtP1IWB0gmWkolr0Ps9IU_Dryk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGtjm2fbthXDuLXIQeuBXlEB.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Discussie over de Duitse financiering verder voeren in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

De huidige posts hier worden verplaatst.

Nieuwe posts in dit topic over de Duitse financiering na deze modbreak worden verwijderd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij is dit SFW; Russische troepen krijgen klappen "om het moraal te verbeteren":

Nog een incidentje omtrent alcoholgebruik:

March of the Eagles

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnbdngMfzIKMsAa8ZZuzgpqMvbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3syF30m12Orpvs8dxAZgn0R4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

XWB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:10:
Volgens mij is dit SFW; Russische troepen krijgen klappen "om het moraal te verbeteren":

[Twitter]

Nog een incidentje omtrent alcoholgebruik:

[Twitter]
ik vraag me welnaf waarom iemand dat tweede filmpje opneemt en daarna online zet. Je staat er niet echt lekker op als professionele krijgsmacht.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
71 stuks artillerie en daarmee de 17k grens doorbroken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Boudewijn schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
ik vraag me welnaf waarom iemand dat tweede filmpje opneemt en daarna online zet. Je staat er niet echt lekker op als professionele krijgsmacht.
Het is dan ook geen proffesionele krijgsmacht.
Wat ik mij vooral afvraag, krijgen die Russen die vastgebonden en geslagen worden erna weer een geweer in hun handen geduwd?
Want dan wist ik het wel.

Maar ook hier zul je zien dat ze dit allemaal gewoon pikken.
Is echt een andere (brainwash) mentaliteit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
Covert Cabal heeft een nieuw filmpje over de Self Propelled Artillery.

Eerst een stukje uitleg waarom deze dingen belangrijk zijn in de oorlog. Vervolgens hebben Covert Cabal en Himarsed een telling gedaan wat ze nog over hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5-I6CA___lJuX4jV4E1ENpyI0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFEjT03jsvcIo10CGzhG6cjM.png?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Wat ik mij vooral afvraag, krijgen die Russen die vastgebonden en geslagen worden erna weer een geweer in hun handen geduwd?

Het zijn convicts van Storm Z unit. De gedachte erachter die ik voorzie: maak er eerst een name & shame filmpje van, daarna stuur je ze naar het front als kanonnenvoer. Dan hebben ze dubbele dienst vervuld. Wat ook nog zou kunnen is terug naar de gevangenis. Ik zie dat in dit stadium van het conflict niet meer gebeuren.

De functie is hetzelfde als dat men iemand martelt en het opneemt, of een loverboy pooier die pronkt met prooi: om het nog een keer te herbeleven als sadist zijnde, om andere sadisten in hun behoeften te voorzien, en als waarschuwing voor degenen die hetzelfde in hun hoofd denken te halen. Wanneer je ook nog dader in volle glorie in beeld ziet (is ongebruikelijk) dan kun je concluderen dat deze represailles niet schuwt. Niet vreemd in deze context: bloederige oorlog waar duizenden per dag sterven, en (nog van groter belang) Rusland is al jaren geen volwaardige rechtsstaat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Paar dagen terug zag ik foto’s van een RU dugout waar de wapens voor de groep achter slot en grendel zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYWNv7x0OQjDLYzJrLqYqwbgpzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtmdGyNwbYehZIWFcs3i2Shg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObBD5-PevSFbi4jgfzBcv-b2sKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoRIAPjXGU92RrPhkuL7dOlD.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/x5yaH8OZEe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
gise schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Paar dagen terug zag ik foto’s van een RU dugout waar de wapens voor de groep achter slot en grendel zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/x5yaH8OZEe
Kanonnenvoer krijgt -als ze het al krijgen- pas vlak voor ze naar de vuurlinie gaan vuurwapens.

Blijkbaar ook geen toegang tot betonschaar. Hangslot heb ik ook weinig vertrouwen in. Maar hangt er ook van af hoeveel fysieke beveiliging er nog bij zit en wat de loyaliteit betreft. Dit kan niet de enige layer zijn.

Misschien leuk de commandant 's nachts als hij bezopen met de hoeren bezig is te overvallen. Geen 100% kans van slagen maar de kans op overleving als kanonnenvoer is ook nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:53:
Covert Cabal heeft een nieuw filmpje over de Self Propelled Artillery.

[YouTube: Russia's Remaining Self Propelled Artillery in Storage, and what it means]

Eerst een stukje uitleg waarom deze dingen belangrijk zijn in de oorlog. Vervolgens hebben Covert Cabal en Himarsed een telling gedaan wat ze nog over hebben.

[Afbeelding]
Binnenkort ook weer een towed artillery update :)
6/ We will also publish an updated count for towed artillery likely in next week or the week after and I have some more general artillery threads planned for the coming weeks

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Schijnen vrijdag avond een aantal filmpjes te zijn gedeeld met aanvallen op voornamelijk AD systemen. Een IRIS-T, een S-125 en 2 verschillende Patriot locaties.

De IRIS-T was sowieso een decoy, en vermoedelijk ook de Patriots in 1 van de filmpjes. In het andere Patriot filmpje zie je een Patriot 2x proberen de aankomende Iskander neer te schieten, zonder succes. Het is niet duidelijk in hoeverre de Patriot onderdelen beschadigd of vernietigd zijn.

Verder zijn er beelden verschenen van de vernietiging van een MiG-29 en ook een M270 MLRS. (eerste bevestigde verlies van zijn soort)

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 18-08-2024 14:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die Himars blijkt ook een decoy the zijn geweest volgens deze (voor mij betrouwbare) bron:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De decoys zien er best goed uit :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pfV3s7B/dzzdzdzd.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door XWB op 18-08-2024 15:07 ]

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid