De leuzen dat er brigades te weinig zijn uitgerust vallen nu wel ineens op zijn plek als het echt is dat er zo ergens iets anders uitbarstNiGeLaToR schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:24:
[Afbeelding]
Russisch Telegram kanaal vermoedt dat er iets anders gaat gebeuren.
Al zouden ze het alleen al denken is dat al een handenbinder.
Grappig dat je dat 'best goed' noemt. Overton window 101. Dat is geheel normaal. Het andere gedrag waarbij men steelt van de burgers, dat is abnormaal en slecht.Oekiejoekie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Ik zag beelden van de vluchtende/evacuerende Russische bevolking. Er zullen dus weinig inwoners meer over zijn ?
Waarom vluchten die Russen eigenlijk ? Is dat "gedwongen" ? Is dat omdat de Oekraienrs binnenlands zijn neergezet als nazi's/barbaren ? En geloven ze die propaganda in de grensstreek ? (de grens tussen Rusland en Oekraine is jarenlang open geweest, je zou toch zeggen dat de bewoners daar hun buren wel kennen).
Verder gedragen ze zich als invasiemacht best goed. Ze schieten niet rucksichtlos alle huizen plat, ze plunderen geen voorraadkasten, wasmachines, vaatwassers en toiletpotten. Als lokale inwoner die niet in het conflict betrokken is, loop je er volgens mij niet eens zo veel risico.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik denk dat de russen nu vooral paniekerig zijn. UA zou volgens hen ook bij Belgorod op het punt staan binnen te vallen. Mijn aanname is dat vanwege de Kursk-actie ze nu overal spoken gaan zien. Maar ik laat me graag verrassen.
Dat betekent, stam + t .
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Na vier dagen nog geen zicht op organisatie, eigen successen, of zelfs maar eventuele tegenzetten. Tsja, dan mag je een beetje in paniek zijn.Apache4u schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:30:
Ik denk dat de russen nu vooral paniekerig zijn. UA zou volgens hen ook bij Belgorod op het punt staan binnen te vallen. Mijn aanname is dat vanwege de Kursk-actie ze nu overal spoken gaan zien. Maar ik laat me graag verrassen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik hoop vooral op heel veel gesloopt materiaal dat zich nu gaat verplaatsen. Zoveel mogelijk slopen en er is weer een deuk geslagen in de capaciteit van Rusland om de oorlog gaande te houden.
Hoe langer het lukt om te blijven en verder landinwaarts zooi te vernietigen en bases aan te vallen hoe mooier.
Ik heb bewondering voor Oekraïne. Al tijden maar dit is weer een mooie actie die de geschiedenis in gaat.
Hoe langer het lukt om te blijven en verder landinwaarts zooi te vernietigen en bases aan te vallen hoe mooier.
Ik heb bewondering voor Oekraïne. Al tijden maar dit is weer een mooie actie die de geschiedenis in gaat.
Laten we de stad alvast weer Bilhorod noemenIndoubt schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
We kunnen het een grensconflictje noemen natuurlijk. De vraag is dan waar de grens ligt als in Belgorod en Kursk even een referendum wordt gehouden en blijkt dat ze daar liever Oekraiens willen zijn. Dan krijg je de enclave oostelijk Donetsk en zo.
Nu is dat nog ver weg maar het heeft mij al verbaasd dat de Oekrainers dit hebben gedaan en zo succesvol doorstoten.
Inmiddels zijn Signal en YouTube geblokkeerd in Rusland, wat een toeval
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De 252ste brigade beweert een dorp in Belgorod in the hebben genomen, maar of het waar is...Apache4u schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:30:
Een dorpje op een paar honderd meter van de grens, met ondersteunend beeld. Al lijkt het me niet dat daarvoor nu al een apart Belgorod front topic nodig is.Kist schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:43:
[...]
De 252ste brigade beweert een dorp in Belgorod in the hebben genomen, maar of het waar is...
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
In rusland is toch alles te koop?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/inGXWUQvljCaaq4kIIC21uSI.jpg?f=user_large)
https://www.reddit.com/r/..._russian_citizens_in_the/
Video's van conscripts die in auto's naar Oekraïne afgevoerd worden.
https://www.reddit.com/r/...d_conscripts_in_kursk_12/
https://www.reddit.com/r/...d_conscripts_in_kursk_22/
https://www.reddit.com/r/...ed_russian_conscripts_in/
Zo ziet een indoor drone training center van 3rd Separate Assault Brigade eruit:
https://www.reddit.com/r/...e_pilots_at_the_equipped/
In mei was het geopend: YouTube: Ukraine opens new training center for drone operators | VOANews
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/inGXWUQvljCaaq4kIIC21uSI.jpg?f=user_large)
https://www.reddit.com/r/..._russian_citizens_in_the/
Video's van conscripts die in auto's naar Oekraïne afgevoerd worden.
https://www.reddit.com/r/...d_conscripts_in_kursk_12/
https://www.reddit.com/r/...d_conscripts_in_kursk_22/
https://www.reddit.com/r/...ed_russian_conscripts_in/
Zo ziet een indoor drone training center van 3rd Separate Assault Brigade eruit:
https://www.reddit.com/r/...e_pilots_at_the_equipped/
In mei was het geopend: YouTube: Ukraine opens new training center for drone operators | VOANews
Jij wil dat Oekraïne zijn eigen troepen bestookt met ATACMS?

Het is een bericht aan de bewoners van Luhansk, waarin de eerste drie genoemde plaatsen in handen zijn van Oekraïne, van waaruit doorgebroken moet gaan worden naar de laatste drie plaatsen die in handen zijn van Rusland.
Of ik moet een complete offday hebben in mijn Engelse taal.
@Fraggert , Avalaxy quote een bericht van NiGeLaToR, niet van rapture waar jouw bericht op lijkt te doelen.
@Joep Ik lees: Luhansk People's Republic: "De vijand verzameld enorme reserves in Sloviansk, Kramatorsk, Yampil. Zullen proberen door te breken in de richting van Kreminna, Svatove en Lysychanskyi.
Dreiging van raketten en UAV's."
Als iemand dit quote met "ATACMS time!" als reactie, dan lees ik daaruit dat je de troepenverzameling wil bestoken... En die is in dit geval Oekraïens....
[ Voor 34% gewijzigd door Freakertje op 10-08-2024 17:49 ]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Ik vind het anders ook een onduidelijk tweet. LPR is de door Rusland bezette provincie van Loehansk.Freakertje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:15:
[...]
Jij wil dat Oekraïne zijn eigen troepen bestookt met ATACMS?![]()
Het is een bericht aan de bewoners van Luhansk, waarin de eerste drie genoemde plaatsen in handen zijn van Oekraïne, van waaruit doorgebroken moet gaan worden naar de laatste drie plaatsen die in handen zijn van Rusland.
Het is een oproep door UA aan inwoners om Russische artillerie, tanks en opgestelde troepen te verraden voor geld.Freakertje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:15:
[...]
Jij wil dat Oekraïne zijn eigen troepen bestookt met ATACMS?![]()
Die kunnen daarna gesloopt worden door o.a. ATACMS zoals @Avalaxy bedoelt.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@rapture hehe dat is wel weer een briljante move en kan nog redelijk werken indien ze ook echt uitbetalen. Dat gaat dan als een lopend vuurtje rond. Benieuwd of geld idd belangrijker is dan loyaliteit aan tja.. aan wat?
Het bedrag is peanuts in vergelijk met wat op basis van verstrekte info vernietigd kan worden...

Het bedrag is peanuts in vergelijk met wat op basis van verstrekte info vernietigd kan worden...
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
-1 Su 34? Afwachten weer;
✈️🔥 Russian SU-34 was shot down!
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 10 augustus 2024
Waiting for a photo/video 📸 https://t.co/HHr4sUfNb3 pic.twitter.com/BOoskkDeQy
Daily driver; MB R171 SLK280
Kursk is niet de enige regio waar wat gebeurt:
Olieplatform:
Liveuamap:
ks701 Tunets bootje bij Chornomorskoe (Krim)
https://www.meteoblue.com...krim_oekra%C3%AFne_703883
Olieplatform:
The Ukrainian Navy struck a Russian gas platform in the Black Sea, which housed technical reconnaissance equipment and up to 40 personnel. The platform is still burning. pic.twitter.com/OsjzKgs6n5
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 augustus 2024
Liveuamap:
ks701 Tunets bootje bij Chornomorskoe (Krim)
Ukrainian Military intelligence claims destroying Russian KS 701 Tunets fastboat with MAGURA V5 naval drone near Crimea on the 9th August night
nog eentje:Explosions were reported in Tokmak
weer op de Krim:20 minutes ago - 46°10′N 34°48′E
Blackout in Henichesk and Arbatska spit as result of storm, - occupational authorities
https://www.meteoblue.com...krim_oekra%C3%AFne_703883
[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 10-08-2024 19:18 ]
Ja, correct….my bad….scherp van jeFreakertje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:15:
[...]
@Fraggert , Avalaxy quote een bericht van NiGeLaToR, niet van rapture waar jouw bericht op lijkt te doelen.
UA Navy?Tens schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:41:
Kursk is niet de enige regio waar wat gebeurt:
Olieplatform:
[Twitter]
Is dat niet dat platform wat in het begin van de oorlog ook al eens aangevallen was?
Volgens mij wel al staan/stonden er wel meer in die buurt.NeutraleTeun schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:27:
[...]
UA Navy?
Is dat niet dat platform wat in het begin van de oorlog ook al eens aangevallen was?
opnieuw in (eventjes) gebruik genomen door de Russen blijkbaar
KYIV, Aug 10 (Reuters) - Ukraine's navy and military intelligence have attacked and damaged a former offshore gas platform used by Russian forces in the Black Sea, the navy spokesman said on Saturday.
"The occupiers used this location for GPS spoofing to make civilian navigation dangerous. We cannot allow this to happen," Dmytro Pletenchuk said on Facebook.
He posted a video taken at night showing an explosion on an offshore platform and the ensuing fire. He said that a half a day before the attack, Russian forces had stationed equipment and military personnel on the platform.
Vergis je niet, alleen Europa heeft al 110 miljard aan steun gegeven, de US ook nog eens 75 miljard. Even ter vergelijking, naar 'foreign aid' ging in heel de eu totaal 50 miljard weg in 2023. Daarnaast krijgen ze ook nog actieve steun in de vorm van inlichtingen en was de VS blijkbaar al minimaal sinds 2014 aanwezig om het leger te trainen. Daarnaast bestaat het leger van Rusland historisch gezien vooral uit een combinatie van tanks en artillerie. De tanks zijn enorm kwetsbaar tegen o.a. het javalin systeem en natuurlijk de drones. De artillerie is dan weer erg gevoelig tegen inlichtingen (satelliet, drones) in combinatie met een tegenstander die een grotere range heeft, dankzij de steun. Bovendien gaven de VS al 1-2 weken vóór de inval aan dat de 'oefening' geen oefening was maar een opbouw voor een inval zou worden.oldgrumpy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:11:
Ik dacht na de Wagner rush naar Moskou alles gezien te hebben maar deze invasie is toch wel ongelooflijk.
Rusland dat er gewoonweg niet in slaagt een klein aantal troepen een halt toe te roepen.
Ik dacht in het geval met Wagner dat Russische troepen niet durfden op te treden tegen Wagner.
Maar dit is toch heel bizar. Ik had verwacht dat je zo een offensief als Rusland zijnde toch makkelijk zou moeten kunnen stoppen.
Ik sta echt met open mond te kijken.
Hoe in godsnaam dacht Poetin ooit heel Oekraïne te kunnen bezetten?
Lang verhaal kort, zonder steun van de VS/EU was dit anders gelopen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Om dat perspectief óók in perspectief te plaatsen: de genoemde bedragen zijn vertekend doordat afgeschreven spul tegen nieuwwaarde wordt gewaardeerd in de statistieken, maar vormen desalniettemin nog geen 0.4% van de grootte van deze economiën (US+EU, heb UK nog niet eens meegerekend).sdk1985 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 03:02:
[...]
Vergis je niet, alleen Europa heeft al 110 miljard aan steun gegeven, de US ook nog eens 75 miljard. Even ter vergelijking, naar 'foreign aid' ging in heel de eu totaal 50 miljard weg in 2023. Daarnaast krijgen ze ook nog actieve steun in de vorm van inlichtingen en was de VS blijkbaar al minimaal sinds 2014 aanwezig om het leger te trainen. Daarnaast bestaat het leger van Rusland historisch gezien vooral uit een combinatie van tanks en artillerie. De tanks zijn enorm kwetsbaar tegen o.a. het javalin systeem en natuurlijk de drones. De artillerie is dan weer erg gevoelig tegen inlichtingen (satelliet, drones) in combinatie met een tegenstander die een grotere range heeft, dankzij de steun. Bovendien gaven de VS al 1-2 weken vóór de inval aan dat de 'oefening' geen oefening was maar een opbouw voor een inval zou worden.
Lang verhaal kort, zonder steun van de VS/EU was dit anders gelopen.
Als de Westers georiënteerde landen (NATO-EU plus Australië, Japan en Zuid-Korea) zouden beslissen om écht werk te maken van de steun aan Oekraïne, staat een potentieel ter beschikking waar je bang van wordt.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Na meerdere jaren de oorlog volgens de Russische 'spelregels' te spelen heeft het Westen eindelijk door dat ze UA de vrijheid moeten geven om het materieel te gebruiken voor wat het dient.
Het is wel een belangrijke nuance om weten dat door het volgen van de Russische eisen dit uiteindelijk mogelijk is geworden. Ik vermoed dat Rusland er echt van uit ging dat UA geen significante grote aanval op poten zou zetten op Russisch grondgebied en ze daardoor dus de belachelijke maar zo blijkt nodige tactische keuze hebben moeten maken om grote stukken grondgebied onverdedigd te laten. Dit allemaal onder de dreiging van de nucleaire paraplu natuurlijk.
Het momentum van de Russen breekt ondertussen af, grote verplaatsingen zijn nodig , veel beslissingen dienen te worden gemaakt.. De balans is plots zwaar verdraaid in het voordeel van UA.
Enige wat ik niet begrijp is dat de gehele aanval in kursk niet wordt afgeslagen met drones. Ik las toch ook dat de Russen grote productie van drones hebben maar op een of andere manier kunnen ze UA hier niet mee afstoppen. Ik ben benieuwd wat de reden hiervoor is.
Het is wel een belangrijke nuance om weten dat door het volgen van de Russische eisen dit uiteindelijk mogelijk is geworden. Ik vermoed dat Rusland er echt van uit ging dat UA geen significante grote aanval op poten zou zetten op Russisch grondgebied en ze daardoor dus de belachelijke maar zo blijkt nodige tactische keuze hebben moeten maken om grote stukken grondgebied onverdedigd te laten. Dit allemaal onder de dreiging van de nucleaire paraplu natuurlijk.
Het momentum van de Russen breekt ondertussen af, grote verplaatsingen zijn nodig , veel beslissingen dienen te worden gemaakt.. De balans is plots zwaar verdraaid in het voordeel van UA.
Enige wat ik niet begrijp is dat de gehele aanval in kursk niet wordt afgeslagen met drones. Ik las toch ook dat de Russen grote productie van drones hebben maar op een of andere manier kunnen ze UA hier niet mee afstoppen. Ik ben benieuwd wat de reden hiervoor is.
Nog geen +1 voor de mogelijke SU-34, wel voor de KA-52 denk ik.
Over een anderhalve week tikken we de 600k personnel aan en 17k artilllery met deze getallen
Heel simpel, al decennia geldt alles wat Rusland zegt is bullshit. Weet je waarom de f-15 misschien de beste air superiority fighter is? Omdat de Sovjets gigantische beweringen over de mig-25 deden die uiteindelijk nagenoeg allemaal leugens bleken.Rubberen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:00:
Of recent, de t-14 zou de beste tank ooit zijn. Maar het is een totaal mislukte tank.
Het bereik van FPV-drones is ook niet eindeloos. Je zal dus personeel en materieel in de buurt moeten hebben. Blijkbaar is dat niet het geval.Rubberen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:00:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
En UA had toch zeer krachtige EW bij in de huidige aanval. Dus wellicht probeert RU het wel maar vallen die drones neer voor ze iets kunnen spotten..Shabbaman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:02:
[...]
Het bereik van FPV-drones is ook niet eindeloos. Je zal dus personeel en materieel in de buurt moeten hebben. Blijkbaar is dat niet het geval.
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Het is niet dat de Sovjets logen over de MiG-25. Het is meer dat de Sovjets zwegen en het westen zo paranoia en slecht geinformeerd was dat ze de beschikbare informatie helemaal verkeerd interpreteerden.Kist schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:54:
[...]
Weet je waarom de f-15 misschien de beste air superiority fighter is? Omdat de Sovjets gigantische beweringen over de mig-25 deden die uiteindelijk nagenoeg allemaal leugens bleken.
Dat gebeurde in die tijd vaker. De Sovjets gingen zo ver met geheimhouding dat ze op een 1 Mei parade soms nieuwe types lieten overvliegen, westerse waarnemers moesten dan maar raden wat het was en wat het kon, en soms duurde het daarna nog jaren voordat de Sovjets meer informatie gaven. Vaak wisten we niet eens hoe dat nieuwe type heette. Laat staan dat we wisten wat het kon.
Het probleem daarmee is dat je alleen jezelf als maatstaf kunt gebruiken. Als wij een vliegtuig zouden maken wat er als de MiG-25 uitzag, dan zou het een air superiority fighter zijn met een grote wendbaarheid, groot bereik, krachtige motoren en zeer geavanceerde wapens. Let ook op hoeveel de F-15 en de MiG-25 op elkaar lijken. Wij zagen er een air superiority fighter in want dat is hoe wij een air superiority fighter zouden ontwerpen.
De realiteit was anders: De MiG-25 was een interceptor (tegen de XB-70 Valkyrie) die van roestvrijstaal was gemaakt omdat aluminium niet geschikt is voor snelheden boven Mach 3. Roestvrijstaal is veel zwaarder dan aluminium en dus had de MiG-25 hele grote vleugels en twee hele krachtige motoren nodig. Vandaar dat ie eruit zag als een westerse air superiority fighter. Maar dat wisten wij niet want wij wisten alleen maar hoe het ding eruit zag.
Veel extra EW en AA, volgens de Russen.... Klonk meer al een excuus voor het terreinverlies.nextware schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
En UA had toch zeer krachtige EW bij in de huidige aanval. Dus wellicht probeert RU het wel maar vallen die drones neer voor ze iets kunnen spotten..
downtime schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:55:
[...]
De realiteit was anders: De MiG-25 was een interceptor (tegen de XB-70 Valkyrie) die van roestvrijstaal was gemaakt omdat aluminium niet geschikt is voor snelheden boven Mach 3. Roestvrijstaal is veel zwaarder dan aluminium en dus had de MiG-25 hele grote vleugels en twee hele krachtige motoren nodig. Vandaar dat ie eruit zag als een westerse air superiority fighter. Maar dat wisten wij niet want wij wisten alleen maar hoe het ding eruit zag.
'Leuke' weetje... de elektronica componenten in de MiG-25 maakte geen gebruik van halfgeleiders. Maar zat vol met oer oude elektronenbuizen/vacuümbuizen. Deze konden namelijk wel een EMP weerstaan als de afgeworpen atoombom tot ontploffing was gebracht.
https://www.reddit.com/r/...n_the_number_of_russians/A notable rise in the number of russians searching for "Ukrainian anthem" on Google, with the Kursk region leading the way. And also the rising trend of Google queries "Ukrainian language self-study" (+250% popularity) and "learn Ukrainian" (+150–300% rise) in cities near the border with Ukraine.
Zou de Russische bevolking aan de grens toch liever aan willen sluiten bij Oekraïne?
Als je als chef van je regio dit soort nieuws verspreidt blijft de paniek wel weg.
3 hours ago - 52°22′N 32°11′E
Governior of Bryansk region reports many civilians from the towns and villages near the border have decided to evacuate
Lgov wordt ook niet geëvacueerd, maar op verzoek kunnen kinderen, gehandicapten en zieken wel geëvacueerd worden. Om een evacuatieverzoek in te dienen moet je 112 bellen.Tens schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:21:
Als je als chef van je regio dit soort nieuws verspreidt blijft de paniek wel weg.
[...]
bron: https://odessa-journal.co...ng-ukrainian-armed-forcesResidents of Lgov told Caution, News that they are unable to reach the emergency service number 112, which collects evacuation requests. Calls from Lgov are being dropped, and connections from Moscow take between 15 minutes and an hour.
Ja, dat is ook een manier
Ik denk eerder dat ze zijn bang gemaakt. De gedachte is waarschijnlijk: "Taal en volkslied kennen == geen vervolging of straf"wauskoek schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
'Leuke' weetje... de elektronica componenten in de MiG-25 maakte geen gebruik van halfgeleiders. Maar zat vol met oer oude elektronenbuizen/vacuümbuizen. Deze konden namelijk wel een EMP weerstaan als de afgeworpen atoombom tot ontploffing was gebracht.
[...]
https://www.reddit.com/r/...n_the_number_of_russians/
Zou de Russische bevolking aan de grens toch liever aan willen sluiten bij Oekraïne?
Als je van 10 naar 25 personen gaat die die zoektermen invoeren, dan heb je die stijgingspercentages al. Blijft dan nog steeds niks nakka nada. Zonder absolute getallen afgezet tegen een inwonersaantal kun je hier alleen grappen over maken, maar geen conclusies over trekken.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
De strijd in Koersk lijkt vooralsnog weinig effect te hebben op de strijd in de Donbas en Luhansk.
De afgelopen dagen hebben de Russen inderdaad op vrijwel alle fronten in het oosten kleine veroveringen gemaakt.
https://www.theguardian.c...ssia-with-kursk-incursion“This operation has shown that we can go on the offensive, move forward. It seems that the Russians have problems with coordination, preparedness for action,” he added.
But the official explained there had been little effect so far on fighting in the east. “The situation is basically unchanged. Their pressure in the east continues, they are not pulling back troops from the area,” he said, adding only that “the intensity of Russian attacks has gone down a little bit”.
De afgelopen dagen hebben de Russen inderdaad op vrijwel alle fronten in het oosten kleine veroveringen gemaakt.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ze hebben wel degelijk een stockpile van drones. UA troepen klagen daar ook over dat ze snel werden gespot en bestookt bij aanvallen door drones. Los daarvan weet iedereen in dit topic wel dat de Russen bulshitters op een ongekend niveau. Maar een drone kunnen ze nog wel net maken hoor.Kist schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:54:
[...]
Heel simpel, al decennia geldt alles wat Rusland zegt is bullshit. Weet je waarom de f-15 misschien de beste air superiority fighter is? Omdat de Sovjets gigantische beweringen over de mig-25 deden die uiteindelijk nagenoeg allemaal leugens bleken.
Of recent, de t-14 zou de beste tank ooit zijn. Maar het is een totaal mislukte tank.
Er is dus een andere reden. En daar ben ik wel benieuwd naar. Wellicht krijgen we die info later wel te pakken.
Verwijderd
Net als soldaten en materieel zitten de benodigde drones en de mensen die ze moeten besturen aan het front in Oekraïne. Oftewel de gezochte reden is dezelfde als die voor de afwezigheid van de rest van het leger.Rubberen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:45:
[...]
Ze hebben wel degelijk een stockpile van drones. UA troepen klagen daar ook over dat ze snel werden gespot en bestookt bij aanvallen door drones. Los daarvan weet iedereen in dit topic wel dat de Russen bulshitters op een ongekend niveau. Maar een drone kunnen ze nog wel net maken hoor.
Er is dus een andere reden. En daar ben ik wel benieuwd naar. Wellicht krijgen we die info later wel te pakken.
UA al dus harder en verder moeten oprukken.Yakolev schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:42:
De strijd in Koersk lijkt vooralsnog weinig effect te hebben op de strijd in de Donbas en Luhansk.
[...]
https://www.theguardian.c...ssia-with-kursk-incursion
Wisten we maar wat het plan is, want richting dat front in het oosten zie je ze nauwelijks gaan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Misschien moeten ze even een referendum houden....wauskoek schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:47:
https://www.reddit.com/r/...n_the_number_of_russians/
Zelenskyy op X https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1822710266674684154
“ Enerhodar. We have recorded from Nikopol that the Russian occupiers have started a fire on the territory of the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant.
Currently, radiation levels are within norm. However, as long as the Russian terrorists maintain control over the nuclear plant, the situation is not and cannot be normal.
Since the first day of its seizure, Russia has been using the Zaporizhzhia NPP only to blackmail Ukraine, all of Europe, and the world.
We are waiting for the world to react, waiting for the IAEA to react. Russia must be held accountable for this. Only Ukrainian control over the Zaporizhzhia NPP can guarantee a return to normalcy and complete safety.”
“ Enerhodar. We have recorded from Nikopol that the Russian occupiers have started a fire on the territory of the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant.
Currently, radiation levels are within norm. However, as long as the Russian terrorists maintain control over the nuclear plant, the situation is not and cannot be normal.
Since the first day of its seizure, Russia has been using the Zaporizhzhia NPP only to blackmail Ukraine, all of Europe, and the world.
We are waiting for the world to react, waiting for the IAEA to react. Russia must be held accountable for this. Only Ukrainian control over the Zaporizhzhia NPP can guarantee a return to normalcy and complete safety.”
Denk dat ze binnenkort terugtrekken en nu nog even maximale schade willen toebrengen aan de power plant.Signs schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:23:
Zelenskyy op X https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1822710266674684154
Kan me niet voorstellen waarom ze het anders zouden doen. Is een gebied waarop momenteel niet gevochten wordt en de Russen hebben zat ervaring met powerplants dus een ongelukje lijkt me ook sterk
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Die branden zijn er volgens mij al langer. Op 8 augustus rapporteerde de IAEA al over deze branden.epic_gram schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:11:
[...]
Denk dat ze binnenkort terugtrekken en nu nog even maximale schade willen toebrengen aan de power plant.
Kan me niet voorstellen waarom ze het anders zouden doen. Is een gebied waarop momenteel niet gevochten wordt en de Russen hebben zat ervaring met powerplants dus een ongelukje lijkt me ook sterk
https://www.iaea.org/news...t-on-situation-in-ukraine
Brand onder de hoogspanningsleidingen kan ervoor zorgen dat deze bezwijken en de npp weer terug moet naar diesel voor noodkoeling.…
On several occasions over the past week, the IAEA Support and Assistance Mission to Zaporizhzhya (ISAMZ) observed several fires at various distances from the ZNPP and nearby villages. Over the weekend, the IAEA experts observed smoke coming from an area to the north of the ZNPP near the Zaporizhzhya Thermal Power Plant (ZTPP) inlet channel. The plant confirmed that the fire was underneath the overhead cables of the Dniprovska 750 kilovolt (kV) line and the Ferosplavna 1 330 kV back-up power line – the last two remaining external power lines for the ZNPP.
…
Ik denk dat een klein explosief ( of een kwartiertje met een slijptol) onder een mast veel effectiever is als sabotage, maar nu heb je nog wat deniability.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik lees online berichten over dat de huidige brand veroorzaakt is door het aansteken van autobanden in de koeltoren
De video's van de NPP zijn pure propaganda. Het ziet er serieus uit want "de NPP staat in brand!!!", maar het is slechts een koeltoren die niet in gebruik is en op ruime afstand staat van de reactoren.
Als je het mij vraagt is dit puur angstzaaien door Rusland om de Westerse bevolking te laten geloven dat we op het punt staan van een radioactieve ramp.
Als je het mij vraagt is dit puur angstzaaien door Rusland om de Westerse bevolking te laten geloven dat we op het punt staan van een radioactieve ramp.
Maar dan nog... Wat een stelletje kleuters zijn het. Sneu volk.Providentia schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:06:
De video's van de NPP zijn pure propaganda. Het ziet er serieus uit want "de NPP staat in brand!!!", maar het is slechts een koeltoren die niet in gebruik is en op ruime afstand staat van de reactoren.
ik vind de dagelijkse aantallen wat betreft Personnel overigens nog opvallend steady blijven.
1230 - 7/8/2024
1140
1030
1160
1220
1080 - 12/8/2024
ik had daar wel een verhoging verwacht.
1230 - 7/8/2024
1140
1030
1160
1220
1080 - 12/8/2024
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 12-08-2024 07:56 ]
Er worden veel Russische soldaten gevangen genomen in de Kursk operatie ipv gewond/gedood. En de Russen halen veel manschappen weg uit Oekraine die nu onderweg zijn naar Kursk, en dus niet een 200 of 300 worden in Oekraine. Dus al met al zijn de cijfers voor mij redelijk logisch.Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:55:
ik vind de dagelijkse aantallen wat betreft Personnel overigens nog opvallend steady blijven.
1230 - 7/8/2024
1140
1030
1160
1220
1080 - 12/8/2024
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
De OpSec aan de zijde van UA, de dubbels op de socials en het niet hebben van een duidelijk beeld ter verificatie zullen ook niet helpen om tot eenduidige cijfers te komen.Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:55:
1230 - 7/8/2024
1140
1030
1160
1220
1080 - 12/8/2024
Die colonne die door die HIMARS geraakt is, heb ik ondertussen ook al 5x langs zien komen in allerlei verschillende berichten en beelden uit verschillende hoeken. Daar hoef je ook maar één fout te maken en je telt zaken dubbel. Kan me best voorstellen dat men daar heel voorzichtig mee is, mogelijk ook om de Russen niet wijzer te maken van wat er allemaal nog aan de gang is.
En hetgeen @beany schetst zal zeker ook een rol spelen, het gevangen nemen van troepen en het wegtrekken van troepen betekend ook dat ze niet uitgeschakeld worden. Dat gezegd hebbende is er natuurlijk ook het verhaal van die "andere" colonne die door een HIMARS geraakt is op weg naar Kursk.
Ik denk dat we de komende dagen/weken nog een correctie gaan zien in de vorm van de schatting, en daarna mogelijk weer gecorrigeerd wanneer er duidelijkere cijfers zijn van wat er over de grens is gebeurdt.
[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 12-08-2024 08:17 ]
Ik heb altijd begrepen dat het dagelijkse cijfer uitgeschakeld personeel betreft.TIGER1125 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:15:
[...]
En hetgeen @beany schetst zal zeker ook een rol spelen, het gevangen nemen van troepen en het wegtrekken van troepen betekend ook dat ze niet uitgeschakeld worden. Dat gezegd hebbende is er natuurlijk ook het verhaal van die "andere" colonne die door een HIMARS geraakt is op weg naar Kursk.
Dat kan op meerdere manieren:
1. Dood. Dat is vrij definitief
2. Gewond. Dat kan definitief zijn (bijv. 2 benen kwijt), maar ook tijdelijk (bijv. been gebroken, paar weken revalideren en ze kunnen de meatgrinder weer in)
In die zin zou je toch kunnen zeggen dat "krijgsgevangen" ook uitgeschakeld is ? Zo lang je geen gevangenen ruilt, zie je die ook niet meer terug aan het front.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
opvallend:
wel filmpjes van luchtafweer bij vliegveld in regio Moskou, maar geen succesverhaal van 'alle uav's neergehaald'.
Tass:
wel filmpjes van luchtafweer bij vliegveld in regio Moskou, maar geen succesverhaal van 'alle uav's neergehaald'.
🦅💥 Drones attacked Shchelkovo near Moscow at night. The target of UAVs was the Russian Air Force Base "Chkalovsky". pic.twitter.com/EqJm1hwcoN
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 12 augustus 2024
Russian air defense is quite active fending off an UAV attack in the Moscow region. Once again they made it all the way to Russia’s center. Target is allegedly the Chkalovsky Airbase which hosts a number of planes for special operations.
— (((Tendar))) (@Tendar) 11 augustus 2024
Source of video: Telegram / OperativnoZSU pic.twitter.com/UmEbg5CV0S
Tass:
"Attempts of the Kiev regime to carry out a terrorist attacks with the use of airplane-type UAVs have been thwarted," the ministry stated.
"The air defenses on duty intercepted and destroyed a total of 18 UAVs including 11 drones over the Kursk Region, five UAVs targeting the Belgorod Region and two UAVs over the Voronezh Region," the Defense Ministry added in its statement.
Ik weet niet zo goed of ze de cijfers van gevangen hier ook echt in meenemen, want dan zou je ook telkens correcties moeten zien na een gevangen ruil. Die vinden toch regelmatig plaats.Oekiejoekie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:25:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het dagelijkse cijfer uitgeschakeld personeel betreft.
2. Gewond. Dat kan definitief zijn (bijv. 2 benen kwijt), maar ook tijdelijk (bijv. been gebroken, paar weken revalideren en ze kunnen de meatgrinder weer in)
In die zin zou je toch kunnen zeggen dat "krijgsgevangen" ook uitgeschakeld is ? Zo lang je geen gevangenen ruilt, zie je die ook niet meer terug aan het front.
Dat gezegd hebbende verwacht ik die cijfers, wanneer die cijfers ook opgenomen worden in dit overzicht, de komende weken nog niet terug te zien. Zowel vanwege de OpSec van de huidige operatie als het feit dat er nog wel enige tijd over heen zal gaan voordat duidelijk is hoeveel manschappen er gevangen genomen zijn.
Het is sowieso een ‘macro’ cijfer en niet een ‘micro’ cijfer gezien het altijd een inschatting blijft met grote foutmarge.TIGER1125 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:34:
[...]
Ik weet niet zo goed of ze de cijfers van gevangen hier ook echt in meenemen, want dan zou je ook telkens correcties moeten zien na een gevangen ruil. Die vinden toch regelmatig plaats.
Dat gezegd hebbende verwacht ik die cijfers, wanneer die cijfers ook opgenomen worden in dit overzicht, de komende weken nog niet terug te zien. Zowel vanwege de OpSec van de huidige operatie als het feit dat er nog wel enige tijd over heen zal gaan voordat duidelijk is hoeveel manschappen er gevangen genomen zijn.
Hoeveel er exact in een gebouw zaten op het moment dat er een GMLRS op land 60 km achter de frontlinie blijft altijd gokken etc.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De cijfers van krijgsgevangenen worden niet meegenomen nee.
Het is enkel gedood of zodanig gewond dat ze niet meer actief kunnen deelnemen aan de strijd, met een verhouding van ongeveer 1:3 in die statistieken.
En het klinkt als een ongelofelijk en hoog statisch getal, maar je moet je maar eens voor stellen hoe lang de frontlinie is, als je op 100 verschillende plekken langs die linie 10 Russen uitschakelt dan ben je er al.
Natuurlijk is er niet elke dag op 100 verschillende plekken actieve strijd gaande, misschien in een sector waar Rusland actief probeert te pushen een groot getal door directe clashes, samen met wat lagere getallen uit andere sectors door drone aanvallen, een aantal voertuigen + crew die verloren gaan door FPV drones of mijnenvelden die waargenomen worden, alles telt toch snel op tot zo’n getal.
Het is enkel gedood of zodanig gewond dat ze niet meer actief kunnen deelnemen aan de strijd, met een verhouding van ongeveer 1:3 in die statistieken.
En het klinkt als een ongelofelijk en hoog statisch getal, maar je moet je maar eens voor stellen hoe lang de frontlinie is, als je op 100 verschillende plekken langs die linie 10 Russen uitschakelt dan ben je er al.
Natuurlijk is er niet elke dag op 100 verschillende plekken actieve strijd gaande, misschien in een sector waar Rusland actief probeert te pushen een groot getal door directe clashes, samen met wat lagere getallen uit andere sectors door drone aanvallen, een aantal voertuigen + crew die verloren gaan door FPV drones of mijnenvelden die waargenomen worden, alles telt toch snel op tot zo’n getal.
Rusland roept opnieuw op tot evacuatie van een grensgebied, deze keer in Belgorod:
Rusland heeft maandagochtend opnieuw opdracht gegeven tot de evacuatie van een grensgebied in verband met de Oekraïense aanvallen. Bewoners uit de plaats Krasnaja Jaroega in de provincie Belgorod moeten vertrekken omdat Oekraïense militairen er aanvallen uitvoeren.
Donderdag drongen de Oekraïense strijdkrachten de grensprovincie Koersk binnen Sindsdien hebben 76 duizend Russen de opdracht gekregen te evacueren. Naar eigen zeggen heeft Rusland de verdere opmars van Oekraïne in die provincie inmiddels gestopt, maar nu maakt het Kremlin dus melding van aanvallen op het zuidelijker gelegen Belgorod. Rusland haalde in de nacht van zondag op maandag naar eigen zeggen vijf Oekraïense drones boven het gebied neer; in Koersk waren dat er elf.
De actie van Ukraine werpt z'n vruchten af. Russen uit de bezette gebieden klagen luid op social media (zie o.a. dit filmpje van @insiderussia). En de Russische oligarch Oleg Deripaska roept op tot een "ceasifire without pre-conditions".
Helemaal prima! Laat ze zich maar de tandjes schrikken en dat vooral laten weten op de Socials.wian schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:28:
De actie van Ukraine werpt z'n vruchten af. Russen uit de bezette gebieden klagen luid op social media (zie o.a. dit filmpje van @insiderussia). En de Russische oligarch Oleg Deripaska roept op tot een "ceasifire without pre-conditions".
Overigens denk ik dat je dit post in het verkeerde topic. Het zou in het Kursk topic kunnen, maar ik denk dat de situatie binnen Rusland een betere plek is om hier verder op in te gaan. Het is boeiend om te zien hoe er nu in Rusland gereageerd gaat worden want het is de eerste keer sinds WW2 dat ze aangevallen worden en het is natuurlijk een enorme aantasting van het regime, wat altijd sterkte en macht moet uitstralen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
200 is dood, 300 is gewond. De rest wist ik niet uit mijn hoofd, heb ik even op moeten zoeken. 500 is medical supplies en in deze oorlog 'refuseniks'. 400 is hersenschudding, vermist, gevangen genomen. 600 is grote cargo of PoWs. Aldus Wikipedia Wikipedia: Cargo 200 (code name)Oekiejoekie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:25:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het dagelijkse cijfer uitgeschakeld personeel betreft.
Dit jargon komt uit SU en wordt gebruikt binnen post-SU staten waar RU en UA onder vallen. Soms moet je in korte tijd duidelijk kunnen zijn vandaar jargon (acroniemen, afkortingen, cijfercodes zoals deze) terwijl je soms door noise juist zeer duidelijk moet spellen (daarom NAVO alfabet, maar ook in de juridische wereld kom je punctualiteit tegen). Is ook van toepassing buiten leger zoals bij hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance), maar ook bijvoorbeeld binnen de IT wereld zoals bijvoorbeeld infosec community of bijvoorbeeld binnen het criminele circuit.
Wikipedia: Cargo 200 (code name)
[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 12-08-2024 23:06 . Reden: scheldwoord typo ivm smartphone ]
Dit verbaas mij niet. Rusland heeft veel natuurlijke bronnen en ik vermoed dat olie en as gewoon goedkopere energiebronnen zijn.YakuzA schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:54:
[...]
Nuclear power in Rusland valt idd mee volgens wiki:
[...]
Wikipedia: Energy in Russia
en kursk:
[...]
Volgens mij laten mensen zich iets teveel mee slepen in het narratief van de nuclear power.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ofwel (2*1GW/29GW * 20%) 1,2% van de totale Russische electriciteitsproductie. Eventuele uitval/afschakeling zal allicht regionale effecten hebben, maar een verwaarloosbaar effect op Rusland in totaal hebben.YakuzA schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:54:
[...]
Nuclear power in Rusland valt idd mee volgens wiki:
[...]
Wikipedia: Energy in Russia
en kursk:
[...]
Volgens mij laten mensen zich iets teveel mee slepen in het narratief van de nuclear power.
edit: 1GW per reactor, niet in totaal.
[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 12-08-2024 15:41 ]
Als meer Russen die vraag gaan stellen:
Why?… 😄 pic.twitter.com/czOGZYIOFS
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 12 augustus 2024
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Mgz6FYH1I8gyIiYAfWq4N9o.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 12-08-2024 18:43 ]
Vader de vaderlands:
filmpje in tweet.
filmpje in tweet.
Putin interrupted governor of Kursk Oblast who spoke about "depth of penetration in the region", and tried to play a caring tsar. pic.twitter.com/hjZtFa4ZUE
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 12 augustus 2024
Hahaha serieus? Hij zit echt de sociale dictator uit te hangen. Voelt meneer nattigheid wellicht? Wat een l*l zeg. Alsof hem die paar burgers wat kan interesseren.
Het gaat hem dan ook vooral om zijn eigen imago. Als Rusland daar faalt, faalt hij als leider en komt hij onder druk te staan. Dus alles vooral zo klein mogelijk laten lijken. En successen zo groot mogelijk.
Steam ID = Ackerfiets
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Een onderzoek van BBC Russian en Mediazona om te achterhalen hoeveel Russen er tot nu toe zijn gesneuveld in de oorlog.
https://bbcrussian.substa...oldiers-killed-in-ukraine
Het verdere onderzoek:BBC Russian, in association with Mediazona and a team of volunteers, has analysed open source information to establish the names of 61,009 Russian soldiers killed in the full-scale invasion of Ukraine. Almost half of them – at least 48% - had no affiliation with the Russian armed forces at the time the fighting began.
Real losses are obviously much higher than we can establish through open sources. Military specialists suggest our analysis of Russian cemeteries, war memorials and obituaries captures 55-70% of the true death figure – suggesting that losses range from 87,140 to 110,900 men killed in action.
The numbers increase sharply if we included deaths in the so-called ‘people’s militias’ of the self-proclaimed Donetsk and Luhansk People’s Republics. Their data is either no longer published or was never published in the first place, but obituaries and reports of searches for men missing in action lead us to conclude the Donbas units have lost 20,000-23,500 men.
That brings the total death count on the Russian side to between 107,140 and 134,400 troops killed in the war.
https://bbcrussian.substa...oldiers-killed-in-ukraine
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Nu Oekraine al ongeveer meer dan een week over F16 beschikt, zijn er al missies bekend waar ze gebruikt zijn? Met de achterliggende vraag: veel nieuws-sites dachten dat de F16 een duidelijk merkbare nieuwe invloed zouden brengen. Weten we nu al iets hier over, of zijn F16s weer een nieuwe factor die eerst geleerd moeten worden hoe ze ze kunnen gebruiken?
Met zo'n lange aanloop tijd naar de levering zou je vermoeden dat de plannen om ze gebruiken niet nu worden gemaakt toch?
Ik zoek graag naar wat lichtpuntjes dat deze bevroren oorlog ten gunste van Oekraine aan het rollen kan worden gebracht voordat in de VS de wind de andere kant op gaat waaien.
Met zo'n lange aanloop tijd naar de levering zou je vermoeden dat de plannen om ze gebruiken niet nu worden gemaakt toch?
Ik zoek graag naar wat lichtpuntjes dat deze bevroren oorlog ten gunste van Oekraine aan het rollen kan worden gebracht voordat in de VS de wind de andere kant op gaat waaien.
Oekraïne is er geheimzinnig over. Maar de verwachting is vooral air defence taken. Vergeet niet de opleiding van piloten duurt lang, maar de Oekraïense piloten hebben een verkorte versie gekregen. Daar zullen dus waarschijnlijk niet alle missie pakketten in zitten.Semyon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:51:
Nu Oekraine al ongeveer meer dan een week over F16 beschikt, zijn er al missies bekend waar ze gebruikt zijn? Met de achterliggende vraag: veel nieuws-sites dachten dat de F16 een duidelijk merkbare nieuwe invloed zouden brengen. Weten we nu al iets hier over, of zijn F16s weer een nieuwe factor die eerst geleerd moeten worden hoe ze ze kunnen gebruiken?
Die opleiding die de Oekraïense piloten hebben gekregen was/is erg kort, in een jaar tijd leer je niet alle in-and-outs van de F-16 (of welke andere straaljager dan ook) kennen. De verwachting is dat de F-16's de eerste tijd vooral voor luchtverdediging wordt ingezet, en niet aan het front. Hetzelfde voor de ground crew, die moeten ook een compleet ander toestel leren dan ze gewend zijn. En Oekraïne is heel voorzichtig met het delen van informatie over de inzet van F-16's, vooral omdat ze er niet veel van hebben, het een gewild doelwit is van de Russen en omdat ze niet van elke vliegbasis gebruik kunnen maken, het is dus lastig om zo'n F-16 verborgen te houden om luchtaanvallen te voorkomen. Kijk maar naar hoe breed het verlies van een Abrams of Leopard tank wordt uitgemeten in de Russische (sociale) media. Als het de Russen lukt om een F-16 te vernietiging gaan we dat eindeloos horen van ze.Semyon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:51:
Die nieuwssites denken dat je een squadron F-16's over de grens kunt zetten met een briefje met "Succes!" erop geplakt en dat men er dan gelijk zeer ingewikkelde operaties mee kan vliegen.
Een onderzoek van Tatarigami_UA en zijn onderzoeksgroep over de steeds ouder wordende gemiddelde leeftijd van de Russische soldaat. (ondertussen bijna 38)
The Myth of Endless Manpower: Russian Soldiers’ Average Age Approaches 38 as Trends Persist
The Myth of Endless Manpower: Russian Soldiers’ Average Age Approaches 38 as Trends Persist
https://frontelligence.su...-endless-manpower-russianWhen Russian forces make gains in Eastern Ukraine, these successes are often attributed to factors such as numerical advantage in vehicles, artillery, and manpower, along with a stronger recruitment situation in Russia compared to Ukraine. This creates the perception that Ukraine is uniquely struggling with manpower shortages and that Russia has a seemingly endless pool of manpower reserves. However, our recent research uncovers growing recruitment challenges in Russia, affecting both the quantity and quality of recruits. Our findings indicate that the average age of Russians killed in Ukraine is approaching 38 and continues to rise. This might have serious implications on the battlefield and the course of war, which we are discussing in today’s report.
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 13-08-2024 08:30 ]
Als je het ijkpunt op twee maanden zet, krijg je een langzaam stijgende lijn. Deze is midden 2023 nog 35 maar klimt vanaf daar gestaag richting de 37-38, waartussen wordt gefluctueerd begin 2024 t/m juli 2024 (nog geen data punt van augustus, obviously).Yakolev schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:27:
Een onderzoek van Tatarigami_UA en zijn onderzoeksgroep over de steeds ouder wordende gemiddelde leeftijd van de Russische soldaat. (ondertussen bijna 38)
[...]
https://frontelligence.su...-endless-manpower-russian
Ook even ter vergelijking, volgens nieuwsbron ''Fortune'' is de gemiddelde leeftijd van Oekraïense frontlinie soldaten volgens één van hun bronnen tussen de 43 en 45 jaar oud.
Mag wel genoemd worden, ben je 25 jaar en jonger, dan val je niet onder de groep mensen die gemobiliseerd mogen worden. In Rusland is er pas sprake geweest van 1 mobilisatiegolf (na de val van Kharkiv), de rest zijn allemaal contract soldaten. (en kunnen wel vaak jonger zijn dan 25.)
Demografisch zijn deze landen voor altijd verpest.
https://fortune.com/2024/...exempt-front-line-combat/quote: Datum 26 MeiA senior military official speaking on condition of anonymity echoed that assessment, citing an average fighting age of 43-45.
Mag wel genoemd worden, ben je 25 jaar en jonger, dan val je niet onder de groep mensen die gemobiliseerd mogen worden. In Rusland is er pas sprake geweest van 1 mobilisatiegolf (na de val van Kharkiv), de rest zijn allemaal contract soldaten. (en kunnen wel vaak jonger zijn dan 25.)
[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 13-08-2024 14:41 ]
Rusland ontvoert burgers en laat burgers onder dwang en middels misleiding contracten tekenen.
Laten we hierbij vooral even niet vergeten dat het ene land er bewust voor kiest een ander land aan te gaan vallen en het andere land er nooit voor gekozen heeft om deze aanvallen te moeten verdedigen. Als UA plannen had om Rusland aan te gaan vallen, hadden de cijfers er ongetwijfeld anders uit gezien.Yakolev schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:32:
Ook even ter vergelijking, volgens nieuwsbron ''Fortune'' is de gemiddelde leeftijd van Oekraïense frontlinie soldaten volgens één van hun bronnen tussen de 43 en 45 jaar oud.
[...]
https://fortune.com/2024/...exempt-front-line-combat/
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Verse troepen aantrekken wordt steeds moeilijker voor het Kremlin:
Russian Troop Shortage Is Exposed After Ukraine’s Incursion, Raising Risk of New Draft
Russian Troop Shortage Is Exposed After Ukraine’s Incursion, Raising Risk of New Draft
A deepening shortage of soldiers for its war in Ukraine is prompting Russia to hike recruitment bonuses to avoid a repeat of an unpopular mobilization. So far, there’s little sign it’s working.
The military isn’t getting enough new soldiers to keep pace with frontline losses that are at their highest since the February 2022 invasion began, according to three people close to the Kremlin and the Russian Defense Ministry, asking not to be identified because the issue is sensitive. Regional officials are now failing to meet more than a third of their recruitment quotas on average, a person familiar with the situation said.
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 13-08-2024 15:14 ]
*knip* onnodige sneer
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 13-08-2024 16:01 ]
Goed nieuws, Oekraïne zoekt gepensioneerde F16 piloten die willen vliegen voor UA.
Lijkt me dat daar toch wel een aantal voor te porren zijn, werkelijke missies vliegen in een oorlog, uiteraard wel risicovol, maar wel waar jarenlang voor getraind is.
Bron: https://mil.in.ua/en/news...6-pilots-to-fly-its-jets/
Lijkt me dat daar toch wel een aantal voor te porren zijn, werkelijke missies vliegen in een oorlog, uiteraard wel risicovol, maar wel waar jarenlang voor getraind is.
Denk je dat echt? De meeste oud-luchtmachtvliegers die ik ben tegengekomen hebben na hun militaire carriere een goede baan in de burgerluchtvaart genomen.gise schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:09:
Goed nieuws, Oekraïne zoekt gepensioneerde F16 piloten die willen vliegen voor UA.
Dat betekent, stam + t .
En ik vraag mij af of oude piloten fysiek nog in staat zijn om te vliegen, een gevechtsvliegtuig schijnt toch een aanslag op je lichaam te zijn.Apache4u schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:17:
[...]
Denk je dat echt? De meeste oud-luchtmachtvliegers die ik ben tegengekomen hebben na hun militaire carriere een goede baan in de burgerluchtvaart genomen.
Heb een aantal Amerikanen al lang geleden gehoord die zich wel willen melden.Apache4u schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:17:
[...]
Denk je dat echt? De meeste oud-luchtmachtvliegers die ik ben tegengekomen hebben na hun militaire carriere een goede baan in de burgerluchtvaart genomen.
Dus denk genoeg oor na
In de VS heb je natuurlijk die toko waar onze F16's origineel aan verkocht zouden worden met allemaal ex-piloten die daar ZZP'en.XWB schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:42:
[...]
En ik vraag mij af of oude piloten fysiek nog in staat zijn om te vliegen, een gevechtsvliegtuig schijnt toch een aanslag op je lichaam te zijn.
PSN
Zojuist is vanuit de Waalhaven een convoy van 12 vrachtwagens richting UA vertrokken (met "een battlefield taxi per vrachtwagen")
Ik zelf te weinig kennis om aan te geven wat het precies is + in dit geval vaag blijven helpt UA OPSEC.
Ik zelf te weinig kennis om aan te geven wat het precies is + in dit geval vaag blijven helpt UA OPSEC.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Staat er Kyiv op het adreslabel? Het kan ook gewoon rotatie zijn richting Polen oid.D_Jeff schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:16:
Zojuist is vanuit de Waalhaven een convoy van 12 vrachtwagens richting UA vertrokken (met "een battlefield taxi per vrachtwagen")
12 vrachtwagens met allemaal een UA kenteken?Tens schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:22:
[...]
Staat er Kyiv op het adreslabel? Het kan ook gewoon rotatie zijn richting Polen oid.
En nee, vanaf een verkeerslicht is het moeilijk schatten of er Kyiv staat op de QR code-label
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Gek dat er UA kentekens gebruikt worden, niet echt OPSEC.D_Jeff schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:26:
[...]
12 vrachtwagens met allemaal een UA kenteken?
En nee, vanaf een verkeerslicht is het moeilijk schatten of er Kyiv staat op de QR code-label
Wie heeft gedacht dat dit mogelijk is:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PrSltkBSmnmGyu6e8T4BYtwv.jpg?f=user_large)
Je kan 2 weken zonder eten in een concentratiekamp overleven, maar zonder water is de limiet 3 dagen.
Als je piloten bij de lokale bevolking naar water moeten vragen en je kan de militairen in Rostov, Voronezh, de Krim,... niet van drinkwater voorzien. Ex-generaals zoals Ben Hodges wrijven in hun handen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PrSltkBSmnmGyu6e8T4BYtwv.jpg?f=user_large)
Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine - 13 August 2024.
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) 13 augustus 2024
Find out more about Defence Intelligence's use of language: https://t.co/Bs1ytlZr0C#StandWithUkraine 🇺🇦 pic.twitter.com/NlXLXajwwu
Je kan 2 weken zonder eten in een concentratiekamp overleven, maar zonder water is de limiet 3 dagen.
Als je piloten bij de lokale bevolking naar water moeten vragen en je kan de militairen in Rostov, Voronezh, de Krim,... niet van drinkwater voorzien. Ex-generaals zoals Ben Hodges wrijven in hun handen.
Er heeft een drone aanval plaats gevonden op de Russische luchtmachtbasis in Savasleyka. Geen record afstand, 600km dit keer. Maar hopelijk zijn er wat bommenwerpers die zich vrijwillig hebben opgegeven als AA. Scheelt weer wat raketaanvallen op Oekraïne.
Er zijn beelden in de tweet.
Er zijn beelden in de tweet.
Ukrainian Lyutui long-range strike drone spotted over the Russian settlement of Savasleyka in Nizhny Novgorod Oblast this morning.
— Status-6 (Military & Conflict News) (@Archer83Able) 14 augustus 2024
Located in the settlement is the Savasleyka Air Base, from which Russian MiG-31I Kinzhal missile carriers are known to be operating.
Local sources… pic.twitter.com/5Vb05LlKQI
[ Voor 13% gewijzigd door consolefreak op 14-08-2024 07:28 ]
/1. Tonight there was a large attack by Ukrainian drones on three Russian military airfields: Borisoglebsk and Baltimore in the Voronezh region, as well as Savasleika Nizhny Novgorod region.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 14 augustus 2024
Baltimore and Borisoglebsk are located 180km and 340km from the front line. Savasleika,… pic.twitter.com/X0U8QUV1sB
Flink aantal drones ingezet naar het schijnt:
Over 117 drones and 4 missiles attacked Russia last night. Local residents reportedly shouted, "Guys, at least shoot down one!" The drones flew too low to be detected by air defense systems, though Russia's Ministry of Defense claimed to have shot some down. The drones targeted… pic.twitter.com/v4UtKtqEEH
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 14 augustus 2024
PSN
Dat ze laag vliegen is niet de grootste issue volgens deze expert, meer een gebrek aan radar coverage waar Oekraïne goed gebruikt van maakt.
The problem isn't that the drones fly too low; Russia theoretically has mast-deployed radars capable of detecting low-flying threats.
— Fabian Hoffmann (@FRHoffmann1) 14 augustus 2024
The issue is insufficient air defense coverage over Russia's vast landscapes, which allows Ukraine to exploit uncovered approaches. 1/2 https://t.co/E27EUxVYQm pic.twitter.com/eGPHDwSzDP
Russia has long recognized this issue, focusing on point defense of important objects rather than general area defense.
— Fabian Hoffmann (@FRHoffmann1) 14 augustus 2024
It doesn't help either of course that most of its roughly 100 S-300/400 battalions are deployed around Ukraine or Moscow at this point.
2/2
Dit zijn weer flinke aantallen. Gecombineerd met de zware dronestrike die Oekraïne in Rusland uit voerde lijkt het erop dat het succesvol is gelukt om de oorlog naar Rusland zelf te brengen. Het is ook goed om te lezen dat Oekraïne zich succesvol lijkt in te graven in Rusland zelf en Rusland moeite heeft om een goede strijdmacht op te stellen voor een counteroffensief.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
beetje vreemde bewering:Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:55:
Dat ze laag vliegen is niet de grootste issue volgens deze expert, meer een gebrek aan radar coverage waar Oekraïne goed gebruikt van maakt.
[Twitter]
[Twitter]
Rusland zou in theorie er wel iets tegen hebben, in theorie hebben ze ook democratieThe problem isn't that the drones fly too low; Russia theoretically has mast-deployed radars capable of detecting low-flying threats.
Ben sowieso benieuwd naar wat voor effect een 20 meter mast op het 'zicht' van een radar heeft, zeker in heuvelachtig gebied. Het enige wat echt werkt is AWACS.
Met betrekking tot die laatste tweet, terugkijkend kan je misschien ook voorzichtig concluderen dat de paar drones die we in Moscow hebben gezien maanden geleden, geen doel hadden om daar militaire targets te raken, maar wel om luchtverdediging naar Moscow aan te trekken waardoor ze ergens anders weg gehaald moesten worden.Yakolev schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:55:
[Twitter]
[Twitter]
Voor het Kremlin was het natuurlijk ook wel beschamend dat er drones over het Kremlin ontplofte en bijna de Russische vlag in de fik zette.
Het zal er om draaien dat de grote moot van de AD de pansir en TOR etc zijn, die niet vanuit de fabriek een mast hebbenTens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
beetje vreemde bewering:
[...]
Rusland zou in theorie er wel iets tegen hebben, in theorie hebben ze ook democratie![]()
Ben sowieso benieuwd naar wat voor effect een 20 meter mast op het 'zicht' van een radar heeft, zeker in heuvelachtig gebied. Het enige wat echt werkt is AWACS.
Vandaar dat Rusland ook wat Duitse Flak torens bouwt om deze systemen op te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2024 10:32 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid