Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:
  • 234.511 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Onderstaand artikel is twee maanden oud, maar nog steeds relevant. Soldaten zijn vermoeid, en trekken het slecht dat andere jonge mannen vrolijk doorgaan met hun leven.
Aan het front groeit de frustratie over de mannen die proberen te vermijden dat ze gemobiliseerd worden. Vele soldaten zitten al meer dan anderhalf jaar in militair uniform.

‘Ik wil naar huis gaan, ik ben moe’, zegt David Mamasaschlisi, een 28-jarige tankcommandant in de buurt van de frontlijn in Bachmoet. Hij zit al anderhalf jaar in z’n militaire uniform. David haat de ‘Moskali’s’, nadat de Russen z’n vader jaren geleden uit Abchazië hebben verdreven. Na de invasie had hij geen extra zetje nodig om zich bij het leger aan te melden. Maar nu is hij moe.
De troepen worden continu bestookt:
Met vijf andere soldaten verblijft Mamasaschlisi in een woning, niet zover van het front. Defensie huurt de woningen van de mensen die de regio hebben verlaten. Op de buffetkast staan oude foto’s van de vrouw des huizes met haar vriendinnen. Aan de muur hangt een geweer, wat verder een Mona Lisa. De soldaten slapen in de woonkamer, vijf veldbedden op een rij. Het is er krap en benauwd. Een militair ligt op z’n bed naar muziek te luisteren, de anderen volgen het gesprek.
Maar vooral: waar zijn de andere mannen?
De continue aanvallen en de eeuwige dreiging van de dood vreten in deze donkere, koude winter aan het gemoed. Vele soldaten lopen op hun tandvlees. ‘Het wordt tijd dat ze anderen sturen’, zegt Mamasaschlisi. ‘Ons land heeft nog zoveel mannen die naar het front kunnen gaan. Waar zitten ze?

Geregeld meldt Kiev dat de mobilisatie wordt aangezwengeld, maar tot nu toe zie je in de steden jongemannen van het vrije leven genieten.
De mobilisatie vermijden schijnt vrij simpel te zijn:
Er zijn veel wegen om de mobilisatie te vermijden. De uitnodigingsbrief om je in een registratiecentrum aan te melden, wordt naar het adres gestuurd waar je officieel geregistreerd bent. Mannen die jaren geleden het oosten van het land hebben verlaten, zijn nog altijd in de regio Donetsk geregistreerd. Zonen die al lang het ouderlijke huis hebben verlaten, wonen officieel nog op het oude adres. In de grote steden verblijven honderdduizenden zonder juiste registratie. Zolang zij geen woning kopen, huwen of een kind bij de overheidsadministratie moeten aangeven, blijven ze in dat grijze circuit, onvindbaar voor officiële instanties.

Vreemd dat in een land dat zo’n digitale voorsprong op veel Europese landen heeft, zoveel mensen niet te vinden zijn. Sommigen zeggen dat het bijzonder moeilijk is om alle databanken aan elkaar te koppelen, anderen denken dat de administratie van Defensie bijzonder ingewikkeld is. Critici van de regering beweren dat president Volodimir Zelenski een algemene, goed georganiseerde mobilisatie op de lange baan schuift, omdat hij vreest dat dat z’n politieke draagvlak erodeert. De echt gemotiveerde Oekraïners zijn al lang geleden naar het front vertrokken, de anderen willen liefst zo ver mogelijk van de loopgraven blijven.
De Oekraïense regering weet dus simpelweg niet waar iedereen is. Andere mannen zijn helemaal niet opgeroepen, en weten niet waarom:
Tegelijk vragen velen zich af waarom zij nog niet zijn opgeroepen. De registratiecentra hebben hun gegevens, maar laten de mannen, die geschikt zijn voor de mobilisatie, in vrede leven. Ook het idee om de leeftijd te verlagen, blijft voorlopig een voorstel.
Het dilemma voor een jonge man:
‘Vele mannen zitten met dit dilemma: ga ik verder met mijn leven en ben ik een lafaard of ga ik in het leger?’, zegt de 28-jarige Illia (*) vanuit z’n appartement tijdens een zoomgesprek. Hij komt sinds 22 februari 2022 amper buiten, hij verstopt zich. Hij wil vermijden dat een overheidsronselaar hem op straat tegenhoudt, een registratiepapier in de hand duwt en z’n naam en adres invult. Op het internet circuleren video’s van zulke praktijken, maar het is niet duidelijk hoe vaak die voorkomen. Ze bezorgen Illia kippenvel.

‘Als je wordt gerekruteerd, dan heb je 90 procent kans dat je bij de infanterie wordt ingedeeld en in de voorste linies moet gaan vechten. De kans dat je overleeft, is behoorlijk klein. Je bent niet getraind, drie maanden voorbereiding is veel te weinig.’

Is het niet moeilijk voor hem, te weten dat de mannen aan het front om vervanging smeken? ‘Mijn vader is gegaan, onze familie heeft haar plicht gedaan’, zegt Illia. ‘Het is geen eenvoudige vraag.’ Hij denkt lang na. ‘Ik denk dat de verhalen over corruptie, over slecht management en jongens die door onbekwame commandanten de dood worden ingejaagd, ook meespelen in mijn beslissing. Bovendien heb ik heel sterk het gevoel dat het Westen niet wil dat wij deze oorlog winnen, het Westen wil dat wij niet verliezen. In dat spel wil ik mijn leven niet riskeren.’
Dus nee, niet naar het front:
Een overheid die niet alle mannen onder de wapens roept, een administratie die vele jongemannen niet kan traceren en de verhalen over corruptie en wanbeleid bij het leger, dragen ertoe bij dat velen er voorlopig niet aan denken om zich in te laten lijven. Ze voelen de urgentie niet om de soldaten aan het front bij te springen.
Maar de soldaten aan het front hebben de pest aan de jonge mannen die zich verstoppen:
Tijdens de gesprekken in Bachmoet klinken wrange opmerkingen als het thema ‘mobilisatie’ op tafel komt. ‘Ik hou mijn mond, want er zou alleen maar een zware vloek uitrollen’, zegt er een. Olexsandr Koertjev, van dezelfde tankdivisie van de 93ste brigade in Bachmoet, kent drie mannen die zich verstoppen. ‘Als ik ze ontmoet, weten ze zich geen houding te geven’, zegt hij op een avond niet zo ver van de frontlijn. Koertjev heeft op 24 februari 2022 z’n burgerleven voor het leger geruild, hij heeft z’n vrouw en twee zonen thuis achtergelaten. De eerste tandjes van z’n jongste heeft hij gemist, z’n eerste woordjes heeft hij niet gehoord. Het is een zware prijs die hij betaalt. ‘Denk nu niet dat de verhalen over de mannen die zich verstoppen, mijn motivatie aantasten. Ik wil met hen niks meer te maken hebben. Na de overwinning zal ik alleen zijn, met een kleine groep van vrienden naast mij met wie ik nu samen in het leger ben.’ Het doet hem pijn dat de oude vriendschappen kapot zijn gegaan. Hij vertelt over die avond, in z’n verlofperiode, toen hij naar een reünie met klasgenoten was gegaan. Hij zag er mannen, jong, sterk en gezond, geschikt voor het leger. ‘Ik heb de hele avond alleen met de vrouwen gepraat. Ik kon niet met die mannen omgaan.’
De woede over de thuisblijvers is groot, ze geven de militairen het akelige gevoel dat zij alleen de klus moeten klaren. ‘Ik ben mentaal uitgeput en ik wil naar huis’, zegt Mamasaschlisi. ‘Maar als ik dan bedenk dat de Russen vrij spel krijgen en mijn woning en vriendin bedreigen, dan weet ik dat ik aan het front moet blijven.’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Video met caption: Russian jet over Avdiivka:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/tcnPXWijiz

Zou dus inderdaad betekenen dat ze daar vlak bij de frontlinie vliegen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Q2MQ3eIvwekPq7YPLgd_egdKoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIW8j2RTKHmdbfTN2pfE4ueV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
It will be up to each ally to decide whether to deliver F-16 fighter jets to Ukraine, but the country has the right to self-defense, including striking legitimate Russian military targets outside Ukraine.
https://www.ukrinform.net...n-russia-stoltenberg.html

Na de gewone 155mm arty die ook de grens over mag schieten, ook de F16.
(en patriot mocht ook over de grens heen schieten denk ik?)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 22-02-2024 09:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïense verdedigingswerken in aanbouw (locatie onbekend), vergelijkbaar met wat de Russen vorig jaar in het zuiden gebouwd hebben.

https://twitter.com/Maks_...tatus/1760246357732860117

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GG2mus6XEAAHAfb?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GG2muuIXMAAmFM1?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GG2mu0JW0AIR2QE?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
YakuzA schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:16:
[...]

F16's die doelen op Russisch grondgebied aanvallen... Dat ik dat nog mee ga maken in mijn leven...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De uitvoer via vrachtschepen blijft stabiel/licht stijgend:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

beany schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:
[...]

F16's die doelen op Russisch grondgebied aanvallen... Dat ik dat nog mee ga maken in mijn leven...
Ik vond het van meet af aan al te besodemieterd voor woorden dat ze met de middelen die ze kregen niet op RU grondgebied mochten opereren 8)7

Daar zat een stukje politieke afweging en angst voor opschaling vanuit RU achter maar ik kon dat maar moeilijk verkroppen. :(

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:07
Wat een gigantische aantallen deze week zeg, er zal toch vast meer aan de hand zijn dan alleen de terugtrekking vanuit Avdivka?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
gustaveau schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Wat een gigantische aantallen deze week zeg, er zal toch vast meer aan de hand zijn dan alleen de terugtrekking vanuit Avdivka?
De Russen zijn op 5 fronten tegelijk aan het aanvallen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[...]

De Russen vallen aan bij Robotyne en richting Kupiansk, verder proberen ze bij Adiivka verder op te rukken. Bij Marinka hebben ze een dorp/gehucht ingenomen waar al maanden om gevochten werd.

Zet je het momenteel een beetje af met OSINT, dan verliest Oekraine ongeveer een derde van wat de Russen verliezen.

Er is dus nog genoeg gaande.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:52

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Bij Marinka hebben ze een dorp/gehucht ingenomen waar al maanden om gevochten werd.
Ook weer niet waar, RU heeft al maanden controle over Marinka. Dat ze vanuit Marinka op proberen te rukken kan een reden zijn voor de hoge verliezen, maar vooralsnog winnen ze daar op dit moment helemaal niets mee.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Ook weer niet waar, RU heeft al maanden controle over Marinka. Dat ze vanuit Marinka op proberen te rukken kan een reden zijn voor de hoge verliezen, maar vooralsnog winnen ze daar op dit moment helemaal niets mee.
Ik heb het toch ook niet over Marinka?? Het gaat om het gehuchtje Pobieda

Vermoeiend dit.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06 22:47

epic_gram

undercover moderator

YakuzA schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Is er al bekend wanneer Oekraïne daadwerkelijk kan gaan vliegen met de F16's?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• beany
epic_gram schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Ik las laatst (sorry, geen bron) dat dat ergens begin/midden zomer zou zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
epic_gram schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Naar verluid zouden de 1e volledige trainingen afgerond zijn voor de eerste piloten in Mei, dus ergens vanaf Mei/Juni kunnen we het iig verwachten om wat bevestiging te krijgen.

PSN

• Yakolev
  • Niet online
beany schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:12:
[...]

De piloten (die in de VS, in Roemenië weet ik niet) zijn klaar met trainen in de Zomer.
https://www.ukrinform.net...6-training-by-summer.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:28

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:54:
Bij Marinka hebben ze een dorp/gehucht ingenomen waar al maanden om gevochten werd.
Russian sources say?

Bijv ukrdailyupdate.com laat maar een deel van het gehucht in handen van Rusland zien.

*knip* niet insinueren in een publiek forum

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:19 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
beany schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Zou me verbazen als ze het daadwerkelijk gaan doen tho. Voor zo ver ik weet riskeren ze het nu ook niet en het is niet alsof die ex soviet jets van ze bij de grens opeens blokkeren ofzo.

Als er maar een f16 neer gaat en het wrak en de piloot vervolgens in het 8u journaal zitten lijkt me dat pr-/moraal technisch een behoorlijke klap. (en een enorme opsteker voor rusland, want zie ons eens westerse jets slopen)

• Fanta
  • Laatst online: 16:52

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ik heb het toch ook niet over Marinka?? Het gaat om het gehuchtje Pobieda

Vermoeiend dit.
Daar wordt niet 'al maanden om gevochten'..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Russian sources say?

Bijv ukrdailyupdate.com laat maar een deel van het gehucht in handen van Rusland zien.

*knip*
Werkt Deepstatemap ook voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obDhgwpanCC_MTruTOjxWdHEjF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bz4E9Ef7lGdhfsJ2v0nnX2fZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:20 ]

• Yakolev
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Daar wordt niet 'al maanden om gevochten'..
In de woorden van Rybar.

[Twitter: https://twitter.com/rybar_force/status/1760273157280125299]
*knip* Irritatie in openbare discussie achterwege laten, gebruik daarvoor een TR

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:21 ]

• gise
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik vond het van meet af aan al te besodemieterd voor woorden dat ze met de middelen die ze kregen niet op RU grondgebied mochten opereren 8)7

Daar zat een stukje politieke afweging en angst voor opschaling vanuit RU achter maar ik kon dat maar moeilijk verkroppen. :(
Voor de meeste wapens is de limitatie niet eens een belemmering aangezien de meeste doelen voor die wapens zich momenteel toch op Oekraïens grondgebied bevinden.
Natuurlijk zijn er interessante targets over de grens, maar het heeft Oekraïne wel ook geforceerd om daar oplossingen voor te vinden die anders niet nodig waren.

Er zijn daardoor (noodzaak) lange afstandsdrones ontwikkeld binnen UA om bijvoorbeeld Olie terminals aan te vallen.

• gise
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:25:
[...]

In de woorden van Rybar.

[Twitter]
Nog iets anders waar je over wilt klagen?
Gaat dit de volgens Bakhmut / Avdiivka worden?
Proberen om te encirclen in combinatie met frontale aanval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9ljJzyLb8KTk2GAxeeNVdM97Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsoeQUbPkGJ1aLvJGlRuhrFh.jpg?f=fotoalbum_large

• Yakolev
  • Niet online
gise schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Gaat dit de volgens Bakhmut / Avdiivka worden?
Proberen om te encirclen in combinatie met frontale aanval.

[Afbeelding]
Geen idee. Volgens mij is het nog lang niet duidelijk wat de Russen nu willen. (en wat ze kunnen.)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gise schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Voor de meeste wapens is de limitatie niet eens een belemmering aangezien de meeste doelen voor die wapens zich momenteel toch op Oekraïens grondgebied bevinden.
Natuurlijk zijn er interessante targets over de grens, maar het heeft Oekraïne wel ook geforceerd om daar oplossingen voor te vinden die anders niet nodig waren.

Er zijn daardoor (noodzaak) lange afstandsdrones ontwikkeld binnen UA om bijvoorbeeld Olie terminals aan te vallen.
Dat weet ik, maar het ging even om het principe dat die wapens niet op RU grondgebied gebruik mochten worden, binnen bereik of niet. Had UA kunnen doorstoten tot binnen bereik, hadden ze dus geen gebruik van die wapens mogen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Alles wat beweegt in Avdiivka wordt onder vuur genomen:

Zo ook in Krynky:

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Yakolev schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Geen idee. Volgens mij is het nog lang niet duidelijk wat de Russen nu willen. (en wat ze kunnen.)
vooral dat laatste.....de opmars van UA werdt natuurlijk bemoeilijk doordat RU grotendeels opereerde vanuit stellingen waar ze maanden aan hebben kunnen werken.

Nu RU opstoot gaan we hopelijk maar weer een hoop gestuntel zien zoals eerder. De ene tank na de andere APC die de mijnen in dendert tot aan grote groepen RU die zich in vervallen huizen verschuilen.

RU is nu aan de beurt om op te trekken en dat is een kwetsbare aangelegenheid.

Terwijl ik typ laat de post van @XWB zien hoe kwetsbaar optrekkende troepen zijn in deze.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 22-02-2024 11:57 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:27:
[...]

hierom zullen de russen op UA grondgebied gehouden worden dat heeft zeker nadelen.

maar ik zie ook voordelen
- langere logestiek voor de russen.
- wel de wapens kunnen/mogen gebruiken op hun grond gebied.
- verdedigers zijn in het voordeel (meestal) russen hebben dus enorme verliezen ?

Wat ik echter wel een dingetje vind (als gamer/stoel-generaal) is dat men hals-over-kop moest terugtrekken en dat er middelen achtergebleven zijn. dat is vervelend zeker als je al een tekort hebt.
Maar ik vraag me meer af hoe "voorbereid" was UA in deze ?

mijn beleving is dat de russen eigenlijk zwakker en zwakker worden maar het verbaast me dan ook relatief wel dat ze nog steeds de "kracht/middelen" hebben om aanvallen uit te voeren

en ik hoop eerder dat dit moment een als stuiptrekking de geschiedenis in zal gaan (blufpoker moment) dan dat het nog weken/maanden gaat duren oid..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:37
XWB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:04:
Onderstaand artikel is twee maanden oud, maar nog steeds relevant. Soldaten zijn vermoeid, en trekken het slecht dat andere jonge mannen vrolijk doorgaan met hun leven.

[...]
Mooi artikel, en je begrijpt de frustratie. Tegelijkertijd bekruipt me het gevoel dat onderstaande quote van de jonge man in je artikel (die doodsbang is om gerecruteerd te worden en dus vrijwel niet meer buiten komt - toch iets anders dan 'vrolijk doorgaan met je leven', maar dat terzijde) wel eens de spijker op de kop zou kunnen slaan:
Bovendien heb ik heel sterk het gevoel dat het Westen niet wil dat wij deze oorlog winnen, het Westen wil dat wij niet verliezen. In dat spel wil ik mijn leven niet riskeren.
Laten we even hypothetisch aannemen dat morgen alle jonge mannen die nog niet gerecruteerd zijn spontaan opeens gemotiveerde dienstplichtigen worden die vrolijk richitng het front marcheren. En dat daarmee de situatie op het strijdtoneel lijkt te gaan kantelen. Dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat bij verschillende bondgenoten de prioriteit van steun aan Oekraïne spontaan wat inzakt. Het beste scenario voor de bondgenoten is kil en zakelijk gezien nu eenmaal dat de oorlog nog een tijdje doorgaat zonder duidelijke overwinning voor een van beide partijen. De enigen die daar slechter van worden zijn Rusland en Oekraïne - voor de eigenbelangen van de bondgenoten van Oekraïne (en Rusland) heeft voortzetting van de oorlog voorlopig vooral voordelen.

In die context bezien, is het voor het aantal doden aan Oekraïense zijde wellicht beter als zo min mogelijk mensen zich aanmelden bij het leger. Want dan is voor het voorkomen van een nederlaag meer geavanceerd wapentuig van de bondgenoten nodig, dat beter in staat is om met minder menselijk risico dezelfde patstelling in stand te houden.

Natuurlijk hartstikke cru voor die moedige arme kerels in de loopgraven die niet worden afgelost, en vanuit menselijk en emotioneel oogpunt bekeken zeer afkeurenswaardig, maar volgens mij wel een aardig accurate inschatting door zo'n jonge man die niet wil sterven als pion in een geopolitiek spel waarin zijn eigen inbreng vermoedelijk netto 0 verschil zou maken.

Maar wellicht ben ik wat te cynisch over de beweegredenen achter de ook in dit topic steeds weer terugkerende constatering dat wij als bondgenoten van Oekraïne maar steeds niet doorpakken met het nu eens een keer gewoon leveren wat er nodig is om de Russen serieus achteruit te laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De EU heeft een nieuw sanctiepakket goedgekeurd:
Bijna 200 namen worden toegevoegd aan de lijst met Russische individuen en bedrijven voor wie een reisverbod en een bevriezing van de tegoeden geldt. “Daarmee is het een van de grootste sanctiepakketten sinds het begin van de oorlog”, zegt een diplomatieke bron. Op de sanctielijst staan intussen meer dan 2.000 namen.

De grote nieuwigheid is dat Europese bedrijven geen contracten meer mogen sluiten met drie Chinese bedrijven die militaire technologie leverden aan Rusland. Ook bedrijven uit India en Turkije worden getroffen wegens de omzeiling van de Europese sancties. Dat het toch weer weken duurde voor alles rond was, had opnieuw te maken met de houding van Hongarije. De regering in Boedapest deed aanvankelijk moeilijk over de sancties tegen de Chinese bedrijven, maar legde zich uiteindelijk neer bij de meerderheid.
Verder heeft Oekraïne nog steeds munitie nodig, en worden landen aangespoord om munitie op de internationale markt te kopen:
De Litouwse minister van Buitenlandse Zaken, Gabrielius Landsbergis, merkte maandag in Brussel op dat die technische discussies niet toereikend zijn voor de toestand op het terrein, “waar de Oekraïners een gebrek hebben aan wapens en munitie”. De maandenlange weigering van het Amerikaanse Congres om een hulppakket van 60 miljard dollar goed te keuren, is volgens president Joe Biden mee de oorzaak van de val van Avdiivka. Maar ook binnen de Europese Unie worden interne spanningen over die wapenleveringen steeds duidelijker.

Het was al langer duidelijk dat de EU haar doelstelling niet zal halen om tegen eind maart 1 miljoen granaten te leveren. Dat wordt nu eind 2024. Daarbij wordt steevast verwezen naar productieproblemen bij de Europese defensie­bedrijven. Maar volgens Josep Borrell, de hoge vertegenwoordiger voor het buitenlands beleid van de EU, “vertelt de industrie ons dat ze extra capaciteit heeft” en zelfs “op orders wacht”. Hij benadrukte ook dat de lidstaten munitie kunnen aankopen op de internationale markt als dat “sneller en goedkoper” kan.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:00:
[...]

hierom zullen de russen op UA grondgebied gehouden worden dat heeft zeker nadelen.

- verdedigers zijn in het voordeel (meestal) russen hebben dus enorme verliezen ?

Wat ik echter wel een dingetje vind (als gamer/stoel-generaal) is dat men hals-over-kop moest terugtrekken en dat er middelen achtergebleven zijn. dat is vervelend zeker als je al een tekort hebt.

mijn beleving is dat de russen eigenlijk zwakker en zwakker worden maar het verbaast me dan ook relatief wel dat ze nog steeds de "kracht/middelen" hebben om aanvallen uit te voeren

en ik hoop eerder dat dit moment een als stuiptrekking de geschiedenis in zal gaan (blufpoker moment) dan dat het nog weken/maanden gaat duren oid..
klopt denk ik ook wel hoor, RU krijgt het echt..en terecht...heel erg lastig..en dat is maar goede ook.

UA heeft dit natuurlijk, ondanks een hele late terugtrekking,al wel zien aankomen en ook de tijd gehad om zich in te graven, daar zijn daarstraaks al enkele foto's van getoond zelfs.

Ik weet verder niet hoeveel er door UA is achtergelaten, zijn dat enorme caches aan 155 of een verdwaalde munitiekist, wat handgranaten en een enkele drone? Ik heb daar nog geen cijfers van gezien.

Voor de rest is het wel duidelijk dat RU nog steeds heel veel kan. Nogmaals, wij kunnen ons ik kan me domweg totaal niet voorstellen op welke schaal zo'n land opereert en dat kan blijven volhouden.
Natuurlijk zijn er de signalen van stagnatie.....maar ondertussen zitten ze nu tegen grote verliezen al 2 jaar in UA en is het einde (voorlopig) nog echt niet in zicht.

Ik hoop dat de huidige opmars van RU op een enorme clusterfuck uitdraait en dat vooral de steun aan UA niet (verder) afbrokkelt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:14:
Ik hoop dat de huidige opmars van RU op een enorme clusterfuck uitdraait en dat vooral de steun aan UA niet (verder) afbrokkelt.
even de volgorde van je post aangepast, want deze gedachte deel ik met je
klopt denk ik ook wel hoor, RU krijgt het echt..en terecht...heel erg lastig..en dat is maar goede ook.

UA heeft dit natuurlijk, ondanks een hele late terugtrekking,al wel zien aankomen en ook de tijd gehad om zich in te graven, daar zijn daarstraaks al enkele foto's van getoond zelfs.

Ik weet verder niet hoeveel er door UA is achtergelaten, zijn dat enorme caches aan 155 of een verdwaalde munitiekist, wat handgranaten en een enkele drone? Ik heb daar nog geen cijfers van gezien.

Voor de rest is het wel duidelijk dat RU nog steeds heel veel kan. Nogmaals, wij kunnen ons ik kan me domweg totaal niet voorstellen op welke schaal zo'n land opereert en dat kan blijven volhouden.
Natuurlijk zijn er de signalen van stagnatie.....maar ondertussen zitten ze nu tegen grote verliezen al 2 jaar in UA en is het einde (voorlopig) nog echt niet in zicht.
ja de ingravings acties al weken bekend (ofzo) alleen waar/hoe en wat is mij niet geheel bekend en daarbij vraag ik me nu eerder af zijn ze ook effectief genoeg gebleken ?

Tja als je weet dat je gaat terugtrekken lijkt mij dat je zorgt dat de vijand zo minmogelijk in handen krijgt (lees boobytraps aanbrengt die simpel te activeren zijn in dergelijke gevallen.

Daarnaast is propoganda ... propoganda het ligt in de lijn der verwachting dat de russen alles zullen doen om het moraal aan 2kanten te beinvloeden. Immers dat doe je ook omgekeerd.

en ook met de 2 jaar + die het nu inmiddels aan de gang is zit me meer dwars .. het "trage leveren" van het westen kan ook FOW zijn maar die hoop is nu ook aan het afnemen en is het slakkengangtje van EU/VS wel duidelijker aan het worden.

Tja vanalles

• XWB
  • Niet online
Anakha schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Mooi artikel, en je begrijpt de frustratie. Tegelijkertijd bekruipt me het gevoel dat onderstaande quote van de jonge man in je artikel (die doodsbang is om gerecruteerd te worden en dus vrijwel niet meer buiten komt - toch iets anders dan 'vrolijk doorgaan met je leven', maar dat terzijde) wel eens de spijker op de kop zou kunnen slaan:
Inderdaad, maar er zijn ook verhalen van jonge mannen die niet proberen onder te duiken en in de weekenden nog steeds naar feestjes etc gaan. Het is inderdaad niet zwart-wit zoals gesteld, maar het draagt allemaal niet bij aan de morele toestand bij het front.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31
vso schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Bij een terugtrekking heb je volgens mij altijd een kantelpunt. Je wilt voorkomen dat terugtrekkende troepen overhoop geschoten worden dus blijft er een groep om te terugtocht te dekken. Wanneer de grote aanval van de Russen komt, of dat ze blijven pushen in hetzelfde tempo weet je natuurlijk niet (of met wat geluk wel)
Tijdens zulke gevechten is alles chaos aan de ene kant wil je dat je militairen die de aftocht dekken genoeg wapens en munitie hebben, maar je wilt ook niet te veel aan de Russen geven (die dan mooie video's posten van dozen waar ooit munitie in gezeten zal hebben, onder vermelding van een dikke dankjewel voor de ammo.....
Wat mij opvalt is dat de Russen met alles pushen en zelfs hun luchtmacht in de waagschaal zetten.... Hoe minder SU 34/35/.... hoe beter wanneer de F16 haar intrede doet, met name de 35 kan een geduchte tegenstander zijn....Dus wie weet laat Oekraine de Russen denken dat ze momentum maken om dan in een keer de hele boel om te draaien als het weer beter wordt? Uitgaande van voldoende munitie uit het westen....(waar natuurlijk ook veel false info over rond gaat) Alles om de tegenstander zand in de ogen te strooien.....

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er is weer een Russische kolom vernietigd, deze keer bij Bakhmut:

March of the Eagles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HvdBent schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Bij een terugtrekking heb je volgens mij altijd een kantelpunt. Je wilt voorkomen dat terugtrekkende troepen overhoop geschoten worden dus blijft er een groep om te terugtocht te dekken. Wanneer de grote aanval van de Russen komt, of dat ze blijven pushen in hetzelfde tempo weet je natuurlijk niet (of met wat geluk wel)
Tijdens zulke gevechten is alles chaos aan de ene kant wil je dat je militairen die de aftocht dekken genoeg wapens en munitie hebben, maar je wilt ook niet te veel aan de Russen geven (die dan mooie video's posten van dozen waar ooit munitie in gezeten zal hebben, onder vermelding van een dikke dankjewel voor de ammo.....
laten we niet verzanden in wellus/nietus over de 1 of 2 doosjes die 20 doosjes lijken (of andersom) van ammo en/of gear, daar moet ik ook wel hand in eigen boezem steken denk ik

Wat ik eerder probeerde te belichten is dat me opviel dat de chaos en/of niet voorbereid genoeg het leek op een tacktische terugtrekking, had teminste wat boobytraps achtergelaten dan hadden we wellicht veel minder van dergelijke video's gezien.
Wat mij opvalt is dat de Russen met alles pushen en zelfs hun luchtmacht in de waagschaal zetten
Goed punt
.... Hoe minder SU 34/35/.... hoe beter wanneer de F16 haar intrede doet, met name de 35 kan een geduchte tegenstander zijn....Dus wie weet laat Oekraine de Russen denken dat ze momentum maken om dan in een keer de hele boel om te draaien als het weer beter wordt? Uitgaande van voldoende munitie uit het westen....(waar natuurlijk ook veel false info over rond gaat) Alles om de tegenstander zand in de ogen te strooien.....
laten we hopen maar we zijn helaas nog met 2-3 maanden verwijderd van F16 in UA, en naar mijn idee had dat al midden 2023 moeten/kunnen zijn want de training is al veel eerder gestart volgens mij + je hebt ook nog zoiets als simulator(s) en andere tools.

ik vind het vreemd dat we in 2022 al begonnen zijn met trainen van personeel maar zijn die opeens gestopt (oftewel volgende lichting trainen? daar hoor je weinig van)

goed ik volg het nieuws uit mijn ooghoeken inmiddels. niet omdat minder intresse maar het blijft maar in cirkels gaan voor mijn gevoel relatief weinig beweging.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Duidelijk *knip* Niet een ander een eerdere discussie nadragen, dat wordt teveel op de man ....je gelooft een Russisch succes na een berichtje van een Russische blogger en één kaartenbakker (terwijl andere kaartenbakkers de lijn nog een stukje oostelijker leggen). 8)

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:32 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:26

3raser

⚜️ Premium member

En gaan die F16's dan een groot verschil maken? Naar mijn weten durft geen enkele piloot boven bezet gebied te vliegen omdat je dan vrijwel gegarandeerd uit de lucht wordt geschoten. Dus gronddoelen zullen amper op planning staan voor deze jagers, met de uitzondering van het dragen/lanceren van lange afstand raketten. Ik weet niet in hoeverre de F16 een groot overwicht heeft qua radar maar dan zullen ze de vijandelijke Su-vliegers wat meer op afstand kunnen houden misschien. Maar ik verwacht niet dat het de vijandelijke linies enorm zal doen veranderen.

• IJsbeer
  • Niet online
vso schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:58:
[...]

laten we hopen maar we zijn helaas nog met 2-3 maanden verwijderd van F16 in UA, en naar mijn idee had dat al midden 2023 moeten/kunnen zijn want de training is al veel eerder gestart volgens mij + je hebt ook nog zoiets als simulator(s) en andere tools.

ik vind het vreemd dat we in 2022 al begonnen zijn met trainen van personeel maar zijn die opeens gestopt (oftewel volgende lichting trainen? daar hoor je weinig van)

goed ik volg het nieuws uit mijn ooghoeken inmiddels. niet omdat minder intresse maar het blijft maar in cirkels gaan voor mijn gevoel relatief weinig beweging.
Er is nog weinig bekend over hoe de afgelopen week ineens 7 vliegtuigen zijn neergehaald. Wie weet zijn er al een paar F16's? Er is nu aangegeven dat Denemarken ze in de zomer levert, maar misschien een ander land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
vso schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:58:
[...]

laten we niet verzanden in wellus/nietus over de 1 of 2 doosjes die 20 doosjes lijken (of andersom) van ammo en/of gear, daar moet ik ook wel hand in eigen boezem steken denk ik

Wat ik eerder probeerde te belichten is dat me opviel dat de chaos en/of niet voorbereid genoeg het leek op een tacktische terugtrekking, had teminste wat boobytraps achtergelaten dan hadden we wellicht veel minder van dergelijke video's gezien.
Nee welles nietes spelletjes doe ik niet aan mee, ik probeer me altijd te beseffen dat het nieuws dat we krijgen nooit volledig of juist zal zijn. Veel berichten hebben wellicht ook een doel m.b.t. het op het verkeerde been zetten van. Ook ik heb last van te weinig nieuws uit Oekraine en te veel ellende van elders. En nee we kunnen nooit genoeg materiaal die kant op sturen... Ik hoop maar zo dat het deze zomer beter gaat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:07:
[...]

[...]

Duidelijk, *knip*...je gelooft een Russisch succes na een berichtje van een Russische blogger en één kaartenbakker (terwijl andere kaartenbakkers de lijn nog een stukje oostelijker leggen). 8)

Ben hier echt wel een beetje klaar mee.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:35 ]

• Thombias
  • Niet online
[...]

Niet alleen 5 fronten maar ook massale aantallen russen worden er ingepompt die oa. weinig training hebben gehad.

• Tens

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:15:
[...]

[Twitter]

Ben hier echt wel een beetje klaar mee.
Je begrijpt dat ik geen enkel moment gezegd heb dat het niet waar zou zijn. *knip* Andere toon graag en smileys helpen soms echt niet om in een in een discussie tot een gelijk te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
3raser schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:11:
En gaan die F16's dan een groot verschil maken? Naar mijn weten durft geen enkele piloot boven bezet gebied te vliegen omdat je dan vrijwel gegarandeerd uit de lucht wordt geschoten. Dus gronddoelen zullen amper op planning staan voor deze jagers, met de uitzondering van het dragen/lanceren van lange afstand raketten. Ik weet niet in hoeverre de F16 een groot overwicht heeft qua radar maar dan zullen ze de vijandelijke Su-vliegers wat meer op afstand kunnen houden misschien. Maar ik verwacht niet dat het de vijandelijke linies enorm zal doen veranderen.
De F16 kan native meer wapens dragen die nu houtje touwtje aan een Su 24 hangen (Harm anti radar bijvoorbeeld) Daarmee kan je nog vanuit Oekraiens luchtruim Radarsystemen achter de Russische linies onderdrukken/aanvallen. Daarnaast zal het inderdaad wel glide boms zijn die je afwerpt, en ook dat kan vanaf eigen linies. Maar het zou mij weinig verbazen als er ineens wat F16's over de Krim vliegen, net als wij deden boven Indonesië met onze B25's al is het alleen om pamfletten af te werpen en onrust te veroorzaken.... Oekraine is vaak in staat om bijzondere acties uit te voeren die niemand verwacht, helaas wel te veel speldeprikjes en te weinig echt serieuze klappen.... Maar wie weet, het glas is halfvol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Je begrijpt dat ik geen enkel moment gezegd heb dat het niet waar zou zijn. *knip*
Kom op man, je weet best wat je aan het insinueren bent.
quote: Tens
(terwijl andere kaartenbakkers de lijn nog een stukje oostelijker leggen)
Onderstaande kaartenbakkers zijn allemaal pro-Oekraiene, en allemaal hebben ze het dorpje in Russische handen.

https://storymaps.arcgis....6f5a9448496de641cf64bd375
https://liveuamap.com/
https://www.noelreports.com/
https://deepstatemap.live/en#6/49.438/32.053

*knip* Achterwege laten, maak in plaats daarvan voortaan een TR

[ Voor 49% gewijzigd door teacup op 22-02-2024 20:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het voorstel om Taurus te leveren is opnieuw afgeschoten:

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 22-02-2024 14:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Laatst online: 13:38
De tip is al vaker langsgekomen, maar de Veldheren podcast is zeker aan te raden. In de laatste aflevering komen o.a. de onderwerpen over de terugtrekking van Avdviivka en F16 voorbij. Volgens mij worden daar een aantal vragen en opmerkingen die hier voorbij komen, goed beantwoord of toegelicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
beany schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Denemarken houdt het idd ook op 'this summer':
"Danish Prime Minister Mette Frederiksen said that Denmark had agreed a military aid package for Ukraine worth 1.7 billion kroner ($247.4 million)," the statement said.
...
In addition, Denmark will provide Ukraine with its first F-16 fighter jets this summer, the country's Defence Ministry said.
https://www.ukrinform.net...ine-and-f16-delivery.html

PSN

• Tens

Tens

let me drink about it

ukrinform:
A second group of another four pilots began training in January, according to Capt. Erin Hannigan, a spokeswoman for the Arizona National Guard, while a third group of four is currently going through English-language training, which is required to fly the fourth-generation US fighter jet.

According her, all of the pilots are expected to complete their training between May and August, though the exact timeline depends on the progress of the program.
dus eind augustus 12 piloten (als iedereen het haalt), ik hoop toch dat er meer in het oefentraject zitten.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
XWB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:31:

[Twitter]

[Twitter]
Jammer, andere kant zijn er alternatieven die ook snel geleverd kunnen worden.

Maar ook die zien we niet

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:36

Auredium

Informaticus Chaoticus

De F16's kunnen wss een paar weken eerder worden ingezet dan wij verwachten. Dat was met alle andere wapens ook.

Let ook op dat Oekraïne het afgelopen half jaar aardig wat vliegtuigen en straaljagers van Rusland heeft vernietigd. Zowel in de lucht met o.a. Patriot systemen die pro-actief zijn gebruikt alsook op de grond met HiMars en Storm Shadow aanvallen. Ik zie dit als battlefield shaping.

Rusland heeft nog steeds een grote luchtvloot maar het wordt riskanter deze dicht aan het front te zetten. Een andere vraag is wat er onder die F16's komt te hangen aan speelgoed.

Aan de andere kant....vanuit Rusland bekeken...zullen ze zich voorbereiden op de komst van de F16's. Dit is waarschijnlijk een reden waarom Rusland nieuwe luchtafweersystemen naar Oekraïne brengt (die soms al worden gesloopt nog voor ze goed en wel actief zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Lord Sheep schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:33:
De tip is al vaker langsgekomen, maar de Veldheren podcast is zeker aan te raden. In de laatste aflevering komen o.a. de onderwerpen over de terugtrekking van Avdviivka en F16 voorbij. Volgens mij worden daar een aantal vragen en opmerkingen die hier voorbij komen, goed beantwoord of toegelicht.
Voel je vooral vrij om in plaats van een teaser en een link een notendop samenvatting te delen voor de mensen die niet per se zitten te wachten op een podcast van een uur... :Y)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

Nox

Noxiuz

De F16's kunnen waarschijnlijk ook nog het nodige aan search en destroy doen qua anti-air denk ik. Al weet ik niet hoe capabel de toestellen die wij leveren daarvoor zijn. Dan kan je met de F16 dus gaan jagen op anti-air, als dat eenmaal redelijk uit de weg is heb je redelijk vrij spel; de russen missen inmiddels al een aantal jets, anti-air en piloten die zijn omgekomen of gewond geraakt (gebruik schietstoel is een ding, maar je lichaam krijgt echt een klap bij die stoelen, je ruggenwervel is niet altijd ongeschonden na zo'n tripje).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[Twitter]

[Twitter]
niet dat het verder iets betekent, de tweede ronde (zonder specifiek Taurus) is aangenomen

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:06
Nox schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:41:
De F16's kunnen waarschijnlijk ook nog het nodige aan search en destroy doen qua anti-air denk ik. Al weet ik niet hoe capabel de toestellen die wij leveren daarvoor zijn. Dan kan je met de F16 dus gaan jagen op anti-air, als dat eenmaal redelijk uit de weg is heb je redelijk vrij spel; de russen missen inmiddels al een aantal jets, anti-air en piloten die zijn omgekomen of gewond geraakt (gebruik schietstoel is een ding, maar je lichaam krijgt echt een klap bij die stoelen, je ruggenwervel is niet altijd ongeschonden na zo'n tripje).
wel de vliegtuigen maar niet genoeg bewapening daarvoor, en het staat stil langs de kant.

ik voorzie verdere afbrokkeling van grote hoeveelheden wapens /bewapening.
Veel van "onze" leiders blijken malloten die het nog steeds niet begrijpen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Mektheb
Hansieo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:05:
[...]

wel de vliegtuigen maar niet genoeg bewapening daarvoor, en het staat stil langs de kant.

ik voorzie verdere afbrokkeling van grote hoeveelheden wapens /bewapening.
Veel van "onze" leiders blijken malloten die het nog steeds niet begrijpen.
Of is er gewoon niet meer?, of houden we het intern omdat we zien wij er iets mee moeten?

Vragen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:28:
[...]

ukrinform:

[...]
dus eind augustus 12 piloten (als iedereen het haalt), ik hoop toch dat er meer in het oefentraject zitten.
Dat gaat alleen over de 12 die in de VS trainen, niet over de piloten die in Roemenie trainen. :)

PSN

• XWB
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:53:
[...]

niet dat het verder iets betekent, de tweede ronde (zonder specifiek Taurus) is aangenomen

[Twitter]
De tweede ronde gaat over een 'draft resolution', de exacte details zullen nog ingevuld moeten worden maar ik ga ervan uit dat Taurus bij voorbaat al uitgesloten is.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
UK weer wat nieuws om te sturen en te trainen:
UK Defense Secretary Grant Shapps has announced that the UK will provide Ukraine with 200 more Brimstone anti-tank missiles and train another 10,000 Ukrainian soldiers.
https://www.ukrinform.net...-missiles-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Een interview met een gevangen genomen majoor van het Russische leger. Het geeft een beetje een inkijk in het denken.

Let op: deze man is geinterviewd terwijl hij gevangene is. Er is niet te achterhalen of hij gedwongen is om bepaalde dingen te zeggen door zijn interviewers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De reparatie van voertuigen aan het front:

In een Oekraïense boerenschuur worden legervoertuigen opgelapt

Inleiding:
Een Oekraïense monteursploeg probeert in een boerenschuur nabij het oostelijke front materieel te repareren voor het slagveld. Bureaucratie, tekort aan onderdelen en boerenblokkades spelen hen parten. En het winterweer legt veel druk op de technologie.

De twintig Oekraïense monteurs van de 44ste brigade doen er alles aan om niet op te vallen. Ze wissen sporen van auto’s uit, rijden zo min mogelijk rond in een auto en proberen nauwelijks buiten te zijn, vertelt Serhi (30) in een boerenschuur. In de ruimte staan twee kapotte westerse M113-pantserinfanterievoertuigen en een ZIL130, een Russische vrachtwagen die ook toe is aan een reparatie.
En dan het repareren zelf. Onderdelen bestellen blijkt heel lastig te zijn:
Hun werk vereist improvisatietalent, gedwongen door de Oekraïense bureaucratie. De monteurs vertellen dat het bestellen van onderdelen lang duurt. Verzoekbrieven moeten langs verschillende niveaus binnen het ministerie van Defensie tot iemand een beslissing neemt. Daar is geen tijd voor met een vijand die beschikt over meer materieel, zeggen de monteurs. “We zoeken daarom naar andere oplossingen”, legt Serhi uit. “Zo kwamen we erachter dat we onderdelen van tractors kunnen gebruiken. We hebben geen keus. Waarom wachten als het op eigen kracht veel sneller kan?”
Naast bureaucratie is ook het klimaat een probleem. Met name westers materieel heeft veel te lijden in de koude buitentemperatuur:
Niet alleen de bureaucratie vormt een obstakel, ook de winter hindert de voertuigen. In het schamele licht repareert een monteur de westerse M113. Witte netten op het dak moeten het pantserinfanterievoertuig camoufleren. De M113, waarmee militairen naar het front kunnen worden gebracht, heeft problemen met het brandstofsysteem, veroorzaakt door de winterse omstandigheden. De andere M113 in de boerenschuur kent ook problemen vanwege de kou. De buitentemperatuur is deze winterdag 5 graden onder nul en de wind jaagt over de besneeuwde akkers. Serhi: „Omdat ons klimaat zo zwaar en koud is, legt het veel druk op de technologie.”

Monteur Vitaly (33) valt hem bij: “In het winterseizoen faalt vroeg of laat iedere techniek. Westers materieel is niet ontworpen voor dit klimaat.”

Serhi: “Ze kennen de kou niet. Daardoor zijn ze minder effectief.”
Geld voor onderdelen komt veelal van donaties:
Vrijwilliger Pavlo Narozjny herkent de bureaucratische problemen van de monteurs. Met zijn Oekraïense organisatie Reaktivna Posjta bestelt hij onderdelen voor legermaterieel, met name voor westerse artillerie, zoals Himars, Caesars en M777. Het geld komt van donaties. Commandanten kunnen met zijn organisatie contact opnemen voor een bestelling, zoals een voorruit, banden voor jeeps en vrachtwagens, motoronderdelen en boormachines voor reparaties.

Dat doen ze uit nood geboren, vanwege de bureaucratie, vertelt Narozjny (46). Het papierwerk dat een commandant moet verrichten om onderdelen te bestellen bij het ministerie van Defensie neemt 50 procent van zijn tijd in beslag, meent hij. “Dat kan een commandant zich niet permitteren. Hij moet zijn tijd besteden aan vechten, aan zijn eenheid leiden.”
Militairen moeten soms noodgedwongen zelf geld inleggen:
Als zijn organisatie er zelf niet de financiële middelen voor heeft, vertelt Narozjny, leggen militairen zelf geld in en bestellen ze een onderdeel bij Reaktivna Posjta. “Daarmee slaan ze het papierwerk over en hebben ze onderdelen binnen drie tot vijf dagen.”
De boerenprotesten in Polen zijn ook een probleem:
Er is volgens de oud-militair nog een ongemak: de grensblokkades door Poolse boeren. Ze protesteren tegen de invoervoordelen voor hun Oekraïense collega’s. Met hun blokkade hinderen ze de doorstroom van onderdelen voor het leger. Die staan daar bij de grens en komen Oekraïne niet in. “Het is soms van vitaal belang dat die onderdelen deze kant op komen. Maar het maakt die boeren niets uit of iemand dood gaat door een gebrek aan onderdelen.”
Afsluitend:
Het kan ertoe leiden dat Oekraïne een aanval moet uitstellen, vertelt Narozjny. Als je geen vrachtwagen hebt om je soldaten te vervoeren, houdt het op. De soldaten hebben niet vandaag onderdelen nodig maar gisteren, benadrukt de oud-militair de urgentie. Maar: “Het is niet dat we hierdoor de oorlog verliezen. Het grootste probleem is dat we geen munitie hebben.”

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:29:

Inleiding:

[...]

[...]

Naast bureaucratie is ook het klimaat een probleem. Met name westers materieel heeft veel te lijden in de koude buitentemperatuur:

[...]

[...]

[...]

[...]

Afsluitend:

[...]
Juist het hele boeren probleem schijnt al aangewakkerd te worden vanuit RU, bewijs ervoor blijft lastig.
Maar toch snap ik niet waarom het niet gewoon als militair transport naar binnen gereden gaat worden onder de vlag van Polen 🇵🇱 Roemenië 🇷🇴 etc, of denk je dat Rusland daar een bommetje op gooit?

Never niet !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09

[Twitter]

[Twitter]
Had je iets anders verwacht :/ ? Dit is hoe het gaat. Er zijn iets teveel belangen en iets teveel angsten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
asing schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 00:12:
Yep, Putin wil voorkomen dat onrust tractie krijgt zo net voor de verkiezingen. Er staan namelijk nog 3 andere kandidaten op het stemformulier.
Onrust is natuurlijk altijd vervelend voor machthebbers, maar die andere kandidaten doen echt niet terzake. De vooraf ingevulde stembiljetten liggen ongetwijfeld al lang klaar en ik neem aan de uitslagen ook.

Want zo rolt Putin. Net als de vorige keer.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:29:

Inleiding:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Afsluitend:

[...]
Al deze voorbeelden staan me bij als zijnde eerdergenoemd. Bijv mbt de artillerie of eigen uitrusting die men moest kopen. Wat dat betreft een treurige bevestiging.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• XWB
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Al deze voorbeelden staan me bij als zijnde eerdergenoemd. Bijv mbt de artillerie of eigen uitrusting die men moest kopen. Wat dat betreft een treurige bevestiging.
Los van de bureaucratie, ik denk dat de Oekraïense Defensie niet genoeg budget heeft om alles aan te schaffen. Daarom zijn steunpakketten in de vorm van geld ook zo belangrijk.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
ISW heeft een uitgebreid achtergrondartikel geschreven over de Russische initiatieven aan het oostfront. Het is teveel tekst om te quoten en ik moet het zelf nog lezen, maar ga er gerust even voor zitten :)

The Russian Winter-Spring 2024 Offensive Operation on the Kharkiv-Luhansk Axis

March of the Eagles

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

Nox

Noxiuz

beany schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:34:
Een interview met een gevangen genomen majoor van het Russische leger. Het geeft een beetje een inkijk in het denken.

Let op: deze man is geinterviewd terwijl hij gevangene is. Er is niet te achterhalen of hij gedwongen is om bepaalde dingen te zeggen door zijn interviewers.

[YouTube: Полонений комбат рф: про нацистів, розстріл генерала, чи зайдуть українці в росію]
Het is ruim een half uur, heb je een korte samenvatting?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat VS waarschuwt dat de munitietekorten binnenkort catastrofale gevolgen zullen hebben:

US estimates Ukraine military shortages could grow catastrophic by late March
By spring, Ukraine faces a potentially catastrophic shortage of ammunition and air defenses that could effectively turn the tide of the war and lend Russian President Vladimir Putin a significant advantage, according to an internal U.S. estimate.

"The juncture starts now and it just keeps getting worse progressively through the spring and into summer. So, this time period that we are entering is a critical time period," said a senior U.S. defense official.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:12:
Dat VS waarschuwt dat de munitietekorten binnenkort catastrofale gevolgen zullen hebben:

US estimates Ukraine military shortages could grow catastrophic by late March

[...]
ik weet wel wie er de stempel gaat krijgen als UA faalt wie zijn schuld het is.

• oldgrumpy
  • Laatst online: 16:11
Mektheb schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:14:
[...]
As if they care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51

dr.lowtune

Deugt niet

Mektheb schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:14:
[...]
Wij als westen hebben dan keihard gefaald en je kan dan gerust stellen dat onze politici ons dus niet kunnen beschermen tegen de beer uit het oosten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Naast de dagelijkse groep off topic posts (Hulpacties Oekraïne topic mag wat extra aandacht en ook De situatie binnen Rusland) wil ik nog op iets anders wijzen.

Er gaan ook andere dingen niet goed. Als posters te vlot zijn met conclusies, of iets op de broninformatie is aan te merken, dan moeten ze daarop gewezen worden. Inhoudelijk kan dat best een post zijn waarin iemand even teruggeroepen wordt. Ook dat is gelukkig te zien. We verwachten wel dat binnen het topic wordt volstaan met inhoudelijke feedback. Ben je geïrriteerd dan is het sowieso geen goed idee te gaan reageren. Werk in dat geval met een TopicReport. Dit is een publiek forum waarin we elkaar wel heel moeten laten.

Liever eigenlijk, zijn we een publiek forum waarin we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken. Als we willen dat de Oekraïne zaak tractie houdt dan moeten we ook in staat zijn om om te gaan met mensen die het Oekraïne conflict niet van meet af aan dagelijks hebben gevolgd. Desondanks zijn inhoud en feiten heel belangrijk, zeker in een conflict dat zo gevoelig is voor desinformatie. Mijn suggestie is daarom wees hard op de informatie, maar een beetje zacht op de persoon.

Maar een relativering van feitelijke informatie is ook op zijn plaats. Iedere forumbezoeker zou zich moeten realiseren dat ieder "hard" feit door gemis van connotatie ook weer manipulatief kan worden ingezet. De meesten van ons zijn techneuten van achtergrond, we voelen ons comfortabel bij tastbare informatie. Laten we blijven bedenken dat we naar een oorlog kijken waarvan we maar heel fragmentarisch informatie boven water krijgen. Als we ons allemaal realiseren dat eigenlijk niemand een moral high ground kan claimen met de enkele stukjes harde informatie die worden aangedragen dan maakt dat de discussie hier meer ontspannen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Nox schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Het is ruim een half uur, heb je een korte samenvatting?
Summary

The video script features an interview with Timur Abdurakhmanov, a Russian prisoner-of-war, discussing his experiences during the war in Ukraine and his thoughts on various topics such as the treatment of prisoners, motivations for fighting, and the relationship between Dagestan and Russia.
Highlights

00:09-00:19 💬 Timur Abdurakhmanov introduces himself as the commander of the “Alga” battalion and discusses his capture and the circumstances surrounding it.
02:45-03:30 💬 Timur Abdurakhmanov talks about the different motivations and actions of soldiers during captivity, highlighting the complexity of individual choices.
07:12-07:36 💬 Timur Abdurakhmanov discusses the treatment of prisoners in Ukrainian captivity and the contrasting narratives about their conditions.
10:50-11:25 💬 Timur Abdurakhmanov reflects on the differences in military approaches between Russian and Ukrainian forces, including the level of initiative given to soldiers.
16:23-16:39 💬 Timur Abdurakhmanov shares his perspective on the protests in Dagestan against the war and the motivations of people joining the conflict.
22:08-22:33 💬 Timur Abdurakhmanov expresses his loyalty towards Dagestan and discusses the economic and historical factors that connect him to Russia.
27:38-28:15 💬 Timur Abdurakhmanov talks about the “Wagner” military unit, their effectiveness, and their lack of concern for their own soldiers.
31:50-32:07 💬 Timur Abdurakhmanov briefly mentions the mutiny involving Prigozhin and his own perspective on the situation.

Key Insights

🤔 The interview highlights the complexity of individual choices and motivations during war, showing that soldiers may surrender or fight to the death based on their personal beliefs and circumstances.
✋ The discussion on the treatment of prisoners in Ukrainian captivity raises questions about the different narratives and propaganda surrounding the conflict, emphasizing the need for critical analysis of information.
⚖️ The differences in military approaches between Russian and Ukrainian forces, particularly in terms of command structure and initiative, can impact the effectiveness and outcomes of operations.
💔 The protests in Dagestan against the war reveal the diverse opinions and concerns within the region, with some people feeling disconnected from the conflict and prioritizing their own well-being.
🌍 Timur Abdurakhmanov’s loyalty to Dagestan and his belief in the unity of Russia suggests a sense of identity and belonging that goes beyond the Soviet past, while also acknowledging economic disparities and potential grievances.
💰 The motivations for joining the conflict, such as financial incentives, highlight the complex interplay between personal circumstances, propaganda, and perceived threats, shaping individuals’ decisions to participate in the war.
🏴 The discussion on the “Wagner” military unit raises concerns about their lack of regard for their own soldiers’ lives, potentially reflecting the exploitative nature of mercenary warfare.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OhaI-AcvmVrh83ShQ8yviXa0c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc6o1vSyvVc0SPVDTkajoeNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 13:57

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:enkele reacties verplaatst naar 'Sancties tegen Rusland'. De discussie is nu met momenten warrig aan het worden omdat veel zaken aan elkaar worden geknoopt. Probeer dit een beetje te voorkomen waar mogelijk

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
Over de su-34, de verliezen en de productie.
Briefly about the more than 50 "crashes" of russian Su-34 bombers on the territory of Ukraine.

According to verified data, during the entire period of the full-scale Russia - Ukraine war, the Russian Air Force lost 25 of Su-34 front-line bombers. The last verification of losses is dated December 22, 2023.

According to unverified data, over 50 Su-34s were destroyed or damaged in two years.

Let me remind you that at the beginning of the full-scale invasion of Ukraine, the Russian Air Force had 110 Su-34s in service, of which less than 100 were combat-capable.

Meanwhile, russia continues producing Su-34 aircraft and its potential is within the framework of a squadron per year, that is, from 10 to 12 aircraft, or 1 aircraft per month. In other words, if the Su-34 losses reach the level of 2-3 aircraft per month, it will be impossible to compensate for their losses with production, and the total number will go to minus. But that’s not what’s important...

During the fall of a Su-34, there is a high probability of the pilot’s death. The russian military-industrial complex can build an aircraft in a month, whereas getting a qualified ace pilot for the Su-34 is possible only after 5-10 years of training, constant training, practice, etc.

It is also interesting that even if the pilot manages to eject, it is not a fact that he will survive after landing. The fact is that russian pilots’ seats are made like for people, and when landing on the sinful earth, pilots often broke their necks, some broke their spine or limbs.

All of this leads to a conclusion that with a stable shooting of Su-34s, at some point the Russian Air Force may have a problem with their main working bird used for strikes with precision-guided bombs.
bron: https://ukrainefrontlines...-in-ukraine-in-two-years/

edit: twijfelde in welk topic dit te plaatsen. Maar aangezien de vliegtuigen op Oekrains grondgebied "landen" tijdens militaire acties heb ik het in dit topic geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door beany op 23-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik vind het opvallend dat ze toch nog 1 zo'n toestel per maand weten af te leveren. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen westerse electronica bij komt kijken, die niet-generiek is. Maar goed, misschien hadden ze nog van alles op de plank liggen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Russische Kaartenmaker - hoewel ook ondertussen zichtbaar op Deepstatemaps, maar nog niet op Liveuamap.

Noelreports bevestigt het echter nog niet, maar geeft wel aan dat de Russen die kant oprukken.

Het laatste dorpje is nu (of bijna) het slagveld voordat men ten westen van Bakhmut, Chasiv Yar (voor oorlogse populatie van 12500) bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Nieuwe video van Reporting from Ukraine. In deze video onder andere details van de aanval nabij Bakhmut waar Rusland 15 pieces of equipment verloor (ongeveer de helft van waarme ze de aanval begonnen) en met de rest moesten terugtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

United24 heeft een reportage over de training van de piloten en monteurs op de F16s in Denemarken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Apache4u schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:10:
ik vind het opvallend dat ze toch nog 1 zo'n toestel per maand weten af te leveren. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen westerse electronica bij komt kijken, die niet-generiek is. Maar goed, misschien hadden ze nog van alles op de plank liggen?
In het stuk staat dat ze er ‘potentieel’ 1 per maand kunnen maken. :)
Er staat niet bij gemeld wat de gerealiseerde output is, en denk dat dat ook erg lastig te achterhalen is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Er staat niet bij gemeld wat de gerealiseerde output is, en denk dat dat ook erg lastig te achterhalen is.
Ik denk niet dat het in te schatten is tenzij je ogen op de fabriek of vliegveld ernaast (testvluchten) hebt. En dan heb je nog een paar factoren die van invloed zijn op de productie. Denk aan personeel, extern geproduceerde componenten en de mogelijkheid dat er Westerse componenten in zitten waar moeilijk aan te komen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Volgens Meta-Defense.fr hebben ze er waarschijnlijk 6 tot 9 ontvangen. Hoe goed deze bron is, echt geen idee. Alsnog, heel wat minder dan 1 per maand.
quote: Meta-Defense
In this context, even considering the possible exaggeration of communication from the Russian minister, it is very likely that the Russian air forces will have received, in 2023, between 24 and 36 new combat aircraft, i.e. 4 to 6 Su-57s, 6 to 9 Su-34M, 10 to 15 Su-35s and 4 to 6 Su-30SM, with a probable hypothesis of 5 Su-57, 8 Su-34, 12 Su-35s and 4 Su-30SM, or 29 aircraft.
https://meta-defense.fr/e...air_forces_2023_fighters/

Even ter vergelijking, de VS leverde in 2023 alleen al 97 F-35s.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 23-02-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik zou even de bron moeten opzoeken, maar bij dat laatste vliegtuig dat was neergeschoten stond ergens dat deze pas sinds kort in gebruik was en van November 2023 was. Geen idee hoe ze aan deze informatie komen en hoe ze dit kunnen verifieren, zeker aangezien het wrak in door Rusland bezet gebied neergekomen zou zijn (Avdiivka).

Ik typ dit niet om aan tegeven dat de toestellen wellicht op raken, maar meer om aan te geven dat er mogelijk dus nog wel productie aan de gang is voor nieuwe toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10

Yucon

*broem*

gise schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:09:
Ik zou even de bron moeten opzoeken, maar bij dat laatste vliegtuig dat was neergeschoten stond ergens dat deze pas sinds kort in gebruik was en van November 2023 was. Geen idee hoe ze aan deze informatie komen en hoe ze dit kunnen verifieren, zeker aangezien het wrak in door Rusland bezet gebied neergekomen zou zijn (Avdiivka).

Ik typ dit niet om aan tegeven dat de toestellen wellicht op raken, maar meer om aan te geven dat er mogelijk dus nog wel productie aan de gang is voor nieuwe toestellen.
Het is ook de vraag wat het precies betekent. Ik kan me voorstellen dat ze wel nieuwe airframes in elkaar weten te schroeven maar die vervolgens assembleren met spare parts uit de bestaande voorraad.

Dit kon wel eens het omgekeerde scenario van hun tank refurbishment zijn. Ik kan me zo voorstellen dat avionics en mogelijk ook motoren lastiger te maken zijn dan de airframes zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:06

Garyu

WW

Yucon schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Het is ook de vraag wat het precies betekent. Ik kan me voorstellen dat ze wel nieuwe airframes in elkaar weten te schroeven maar die vervolgens assembleren met spare parts uit de bestaande voorraad.

Dit kon wel eens het omgekeerde scenario van hun tank refurbishment zijn. Ik kan me zo voorstellen dat avionics en mogelijk ook motoren lastiger te maken zijn dan de airframes zelf.
Waarom zou Rusland de motoren van een SU-34 niet meer kunnen produceren? Die dingen zijn gebaseerd op Sovjet technologie ten tijde van de koude oorlog. De Saturn AL-31 is een Sovjet ontwerp met Sovjet onderdelen die in het "moderne" Rusland gewoon geproduceerd kunnen worden. Er zijn wel modernere versies van, maar zoals ik ook al in het Wapensystemen topic postte, is autonomie een belangrijke kracht binnen het voeren van een leger. Daarvoor wil je zo min mogelijk afhankelijk zijn, laat staan van je aartsvijanden, in dezen voornamelijk dan NAVO-landen.

De avionics stammen uit de jaren '80. Er zijn wel updates, maar ik vrees dat er weinig westerse technologie/afhankelijkheid op en in zit.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat bericht van Shoigu over Krynky was overduidelijk desinformatie:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Garyu schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:30:
[...]

Waarom zou Rusland de motoren van een SU-34 niet meer kunnen produceren? Die dingen zijn gebaseerd op Sovjet technologie ten tijde van de koude oorlog. De Saturn AL-31 is een Sovjet ontwerp met Sovjet onderdelen die in het "moderne" Rusland gewoon geproduceerd kunnen worden. Er zijn wel modernere versies van, maar zoals ik ook al in het Wapensystemen topic postte, is autonomie een belangrijke kracht binnen het voeren van een leger. Daarvoor wil je zo min mogelijk afhankelijk zijn, laat staan van je aartsvijanden, in dezen voornamelijk dan NAVO-landen.
los dat dit meer een wapens & wapentuig topic waardige vraag is ..
russisch materiaal is gericht op overdaad, niet op accuraat zijn,

dat betekent dat je loop van tanks/arty na 1.000 schoten bv al minder accuraat zijn en de westerse na pas 10.000 het zelfde "gedrag" vertoont. Je kan wel 100 "airframes" hebben, maar als je na elke 10-20 vlieguren de complete motoren de prullenbak in kan mikken (bij wijze van spreken) omdat je niet hoogwaardige onderdelen hebt

Zullen dat niet een erg goeie selling point zijn voor export doeleinden, laat staan voor eigen gebruik.
naast het feit dat ze overhyped zijn.

mijn retourische vraag is meer "hoeveel westerse parts" zitten in hun meuk verwerkt (en dus niet leverbaar) dat weten we wellicht niet .. en zo wel .. weten we nog niet de voorraad die ze hebben, dus vandaar retourisch --> anyones guess.

Maar zoals eerder (vandaag) aangegeven werd door @beany capable opgeleide mensen zoals piloten of soldaten verliezen is nog vervelender ..

Zet je dat weg tegen UA die helaas momenteel te weinig van het goeie spul heeft is dat best wel 50/50 uitkomst.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Apache4u schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:10:
tja, misschien, wellicht. In elk geval te weinig om de verliezen te compenseren.
De verliezen aan piloten is even erg btw.
All of this leads to a conclusion that with a stable shooting of Su-34s, at some point the Russian Air Force may have a problem with their main working bird used for strikes with precision-guided bombs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:36
Eerder deze week maakte Tsjechie bekend dat het 800,000 stuk 155mm munitie heeft weten te vinden. Ze willen er alleen wel voor betaald worden. https://www.nrc.nl/nieuws...ne-uit-hoge-hoed-a4190941.

We hebben hiervoor toch het European Peace Facility opgericht? Lidstaten kopen wapens en sturen de bonnentjes naar Brussel. https://www.consilium.eur.../european-peace-facility/

Weet iemand waarom dit fonds niet kan worden aangesproken om deze munitie te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:36

Auredium

Informaticus Chaoticus

Muncher schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:19:
Eerder deze week maakte Tsjechie bekend dat het 800,000 stuk 155mm munitie heeft weten te vinden. Ze willen er alleen wel voor betaald worden. https://www.nrc.nl/nieuws...ne-uit-hoge-hoed-a4190941.

We hebben hiervoor toch het European Peace Facility opgericht? Lidstaten kopen wapens en sturen de bonnentjes naar Brussel. https://www.consilium.eur.../european-peace-facility/

Weet iemand waarom dit fonds niet kan worden aangesproken om deze munitie te betalen?
Ik vermoed dat dit wel rond komt maar het kan zijn dat er wat handjeklap moet worden gedaan.
Ik weet niet wat Tsjechië wilt hebben voor dit qua geld of wellicht andere compensatie.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

Geen idee, maar Canada heeft al toegezegd om een deel te betalen. Ik denk dat het geld wel gevonden zal worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Ik vermoed dat ze vanuit de 'european peace facility' alleen producten geproduceerd in de EU willen bekostigen.

Daar waren eerder ook al dingen over icm die 1 miljoen shells voor maart.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2024 15:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Geen idee, maar Canada heeft al toegezegd om een deel te betalen. Ik denk dat het geld wel gevonden zal worden.
Er mag wel even gezegd worden dat de 23 miljoen dollar van Canada wel heel erg karig is.

https://www.ukrinform.net...on-for-ukraine-media.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hoeveel geld aan beide kanten daadwerkelijk "gegeven" word is best wel lastig te doorgronden.

Als je 10mil virtuele munten krijgt maar eigenlijk 1.000 euro uit 2de hands voorraad mag kiezen (want die 9,999 mil gaat terug je eigen economie in ..) dan zit daar IMHO toch wel een olifant ipv een addertje onder het gras.

Goed als je het nodig hebt is alles welkom maar wetende dat wat je echt nodig hebt en minder mensenlevens kost achtergehouden word is wel bittere nasmaak

je kan een lange discussie voeren of het terecht is maar in het heets van de strijd een thee-kransje gaan houden is wellicht niet het meest optimale moment.

@Auredium nu zal RU andere issues hebben, immers met corruptie/maffia praktijken komt ook uitglijden over thee in de kelder / of uit een raam vallen risico als je het product niet levert .. dat betekend dat iemand in de keten een issue heeft.. dat vertaalt zich voornamelijk naar de productie medewerker die blij mag zijn dat hij een aardappel en een ui per dag in zijn handen gedrukt krijgt als hij 12 uur shift erop heeft zitten en dat voor 7 dagen per week .. en dat salaris krijgen een leuke gedachte is geworden. niet dat je er veel voor kan kopen omdat de prijzen van producten onbetaalbaar zijn

Maar eind van de dag gaat het wel om de logistieke uitdaging + het gevecht en aan beide kanten zijn er helaas/gelukkig toch wel grote issues.
Ik vraag me echt (zie eerder post) of dit bewuste tacktiek is om alles zo lang uit te melken of gewoon "toeval"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:06
Yakolev schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Er mag wel even gezegd worden dat de 23 miljoen dollar van Canada wel heel erg karig is.

Vergeet Nederland niet, die doet óók een flinke duit in het mandje...
alleen helaas voor de Ukraine soldaten, in het het Poetin mandje...

https://www.msn.com/nl-nl...0189e1cdec8357e28f8&ei=11

kunnen we ze niet betalen met granaten? O-)

note: vanwege contráct.... sry, maar dieper kan ik mij als Nederlander niet schamen.. :$

[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 23-02-2024 16:44 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:31:
Hoeveel geld aan beide kanten daadwerkelijk "gegeven" word is best wel lastig te doorgronden.

Als je 10mil virtuele munten krijgt maar eigenlijk 1.000 euro uit 2de hands voorraad mag kiezen (want die 9,999 mil gaat terug je eigen economie in ..) dan zit daar IMHO toch wel een olifant ipv een addertje onder het gras.

Goed als je het nodig hebt is alles welkom maar wetende dat wat je echt nodig hebt en minder mensenlevens kost achtergehouden word is wel bittere nasmaak

je kan een lange discussie voeren of het terecht is maar in het heets van de strijd een thee-kransje gaan houden is wellicht niet het meest optimale moment.

@Auredium nu zal RU andere issues hebben, immers met corruptie/maffia praktijken komt ook uitglijden over thee in de kelder / of uit een raam vallen risico als je het product niet levert .. dat betekend dat iemand in de keten een issue heeft.. dat vertaalt zich voornamelijk naar de productie medewerker die blij mag zijn dat hij een aardappel en een ui per dag in zijn handen gedrukt krijgt als hij 12 uur shift erop heeft zitten en dat voor 7 dagen per week .. en dat salaris krijgen een leuke gedachte is geworden. niet dat je er veel voor kan kopen omdat de prijzen van producten onbetaalbaar zijn

Maar eind van de dag gaat het wel om de logistieke uitdaging + het gevecht en aan beide kanten zijn er helaas/gelukkig toch wel grote issues.
Ik vraag me echt (zie eerder post) of dit bewuste tacktiek is om alles zo lang uit te melken of gewoon "toeval"
De steun die USA heeft gegeven aan equipment is inderdaad ook de nieuwwaarde wat het ding dat ze geven ooit heeft gekost qua aanschaf.

Dit is ook niet bij elke Amerikaan bekend, die zien alleen het enorme bedrag wat hun overheid aan UA geeft en wilt geven en daardoor stuit het alleen maar op meer weerstand als dat je de hedendaagse economische waarde zou rapporteren van soms al afgeschreven equipment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Yakolev schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Since February 2022, Canada has committed over $2.4 billion in military assistance donations to Ukraine.
https://www.canada.ca/en/...y-support-to-ukraine.html

dat mag je zelf even vergelijken met andere landen, en in verhouding tot de grootte van de economie

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 23-02-2024 18:40 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid