[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.200 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
basvn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:09:
[Twitter]

[Afbeelding]

nieuws dat best wel uit het niks komt
De samenwerking is gelijk ook terug te vinden op de VF-24.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/haas-f1-team-sporting-a-new-look-on-the-vf-24-we-cant-wait-v0-fzk1b5y1t3ud1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=b29a1cea3d7af10db655d7b517573e12b8d76699

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/haas-f1-team-sporting-a-new-look-on-the-vf-24-we-cant-wait-v0-vz3n0432t3ud1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=b15bc5247c60e6c9b8446aad0c2bf5338fab6a0d

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/haas-f1-team-sporting-a-new-look-on-the-vf-24-we-cant-wait-v0-5wnylz62t3ud1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=cab138bccda2037328fef0937028cb5984a51fd8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:59
Chocoball schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

De samenwerking is gelijk ook terug te vinden op de VF-24.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alsof je een Ferrari logo op je Volvo plakt. Een Halve Ferrari met een Toyota logo.. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
basvn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:09:
[Twitter]

[Afbeelding]

nieuws dat best wel uit het niks komt
Geen "Breaking!"? -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

siggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Geboren in Helmond. Is toch echt Brabant op mijn google maps. Tegenwoordig kan iedereen zich maar Limburger noemen.

Houdoe! /s
Van uit Groningen is Helmond gewoon Limburg!

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 19:56
Bullet NL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 03:01:
[...]

Van uit Groningen is Helmond gewoon Limburg!
Vanuit zuid Holland ook hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En graag weer ontopic. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Sinds de aankondiging dat Renault na 2025 stopt met het ontwikkelen en bouwen van F1 motoren zit de concurrentie niet stil.

Vooral Ferrari die al tientallen solicitatiegesprekken met personeel uit Viry-Châtillon heeft gevoerd. Dat Frédéric Vasseur, de teambaas van Ferrari, ook van Franse afkomst is zeker een voordeel (er wordt zelfs gezegd dat Vasseur aan Renault CEO De Meo zou hebben gevraagd of personeel zonder gardening leave mag vertrekken).

Een voordeel om personeel over te nemen zou zijn dat Ferrari dan kennis kan opdoen hoe ver Renault was in de ontwikkeling van hun 2026 motor want deze draait al sinds juni van dit jaar op de testbank. Plus dat het snel binnenhalen van Renault personeel ervoor kan zorgen dat die know-how niet naar de concurrentie gaat en daarmee mogelijk ook verzwakt.

Echter Audi en Red Bull (RBPT) zitten ook niet stil en zijn ook op jacht naar Renault personeel. Voor beide fabrikanten is het hun eerste motor in F1. Waar Audi het op eigen kracht moet doen heeft RBPT eerder Mercedes HPP personeel overgenomen en heeft het de hulp van Ford nog.

Nog steeds onduidelijk is wat er met het Alpine team gaat gebeuren. Alpine-adviseur Flavio Briatore heeft het over een nieuwe start in 2026 en het behalen van podiums in 2027. In 2026 zal er echter nog weinig Frans aan het Alpine team zijn met een chassis wat al jaren het in het VK gebouwd wordt en een Duitse krachtbron achterin.

https://www.auto-motor-un...-ingenieure-ferrari-audi/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chocoball schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:05:
(er wordt zelfs gezegd dat Vasseur aan Renault CEO De Meo zou hebben gevraagd of personeel zonder gardening leave mag vertrekken).
Daar heeft de Renault groep toch alleen iets aan als Alpine met Ferrari motoren gaat rijden? Lijkt mij dan ook dom om daarmee akkoord te gaan. Gezien de geruchten dat Alpine met Mercedes motoren gaat werken, want volgens mij is dat nog geen zekerheid? Immers zorgen ze anders ervoor dat hun kennis & know how bij een concurrerende motor fabrikant komt ten opzichte van de fabrikant waar ze zelf mee gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Daar heeft de Renault groep toch alleen iets aan als Alpine met Ferrari motoren gaat rijden? Lijkt mij dan ook dom om daarmee akkoord te gaan. Gezien de geruchten dat Alpine met Mercedes motoren gaat werken, want volgens mij is dat nog geen zekerheid? Immers zorgen ze anders ervoor dat hun kennis & know how bij een concurrerende motor fabrikant komt ten opzichte van de fabrikant waar ze zelf mee gaan rijden.
Renault niet maar Renault CEO De Meo staat er voor open dat personeel zonder gardening leave kan overstappen. Dat scheelt 3 tot 6 maanden verlof of aparte afspraken per geval maken.

Bij Ferrari schijnt er een geschil te zijn tussen Vasseur en de motorenafdeling waardoor personeel vertrekt mogelijk wil hij daarom de gaten in de afdeling z.s.m. opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Chocoball schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:05:

Nog steeds onduidelijk is wat er met het Alpine team gaat gebeuren. Alpine-adviseur Flavio Briatore heeft het over een nieuwe start in 2026 en het behalen van podiums in 2027. In 2026 zal er echter nog weinig Frans aan het Alpine team zijn met een chassis wat al jaren het in het VK gebouwd wordt en een Duitse krachtbron achterin.

https://www.auto-motor-un...-ingenieure-ferrari-audi/
Oftewel rijp voor overname.
Verplaats de chassis productie naar Amerika en behoud de banden met Mercedes.
Inkoppertje voor Andretti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-dark schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:42:
[...]

Oftewel rijp voor overname.
Verplaats de chassis productie naar Amerika en behoud de banden met Mercedes.
Inkoppertje voor Andretti.
Ik denk dat het verplaatsen van de chassis productie niet zo moeilijk hoeft te zijn. Maar... dat chassis (en alles er omheen) moet ook ontworpen worden. En er is een reden dat 7 van de 10 teams in de UK zitten. Knowhow etc. In de US "weet niemand" hoe je een F1 auto moet bouwen, en diegene die het weten zullen vaak naar Europa zijn verkast. En dat is ook de reden waarom Haas niet in de VS zit (/ze daar maar een relatief klein "kantoor" hebben, maar daar volgens mij wel een klein deel productie doet). Terwijl design in Italië zit (lekker kort bij Dallara en Ferrari) en de monteurs en zo (waar de turnarounds tussen races worden gedaan) in de UK.

En Szafnauer of Steiner heeft in zijn recente interview(s) de wens uitgesproken een team op te richten (met het geld van iemand anders uiteraard). En dat wil die dan doen in... de UK. Omdat daar al het kundig personeel zit.

Edit:
En VS is sowieso niet praktisch. Dan moet je nog steeds een basis in de EU hebben. Alleen al omdat FOM alleen de kosten voor "flyaway" races vergoed, en het team binnen EU zelf moet regelen. Als je 100% in de VS zit mag je dus elk Europees weekend de auto op eigen kosten heen en weer vliegen. En nouja, bij een double header kun je de auto na aankomst alweer terug sturen. Terwijl de Europese teams op maandagmiddag/avond de auto in de fabriek hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 13-10-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
RobertMe schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:00:
[...]

Ik denk dat het verplaatsen van de chassis productie niet zo moeilijk hoeft te zijn. Maar... dat chassis (en alles er omheen) moet ook ontworpen worden. En er is een reden dat 7 van de 10 teams in de UK zitten. Knowhow etc. In de US "weet niemand" hoe je een F1 auto moet bouwen, en diegene die het weten zullen vaak naar Europa zijn verkast. En dat is ook de reden waarom Haas niet in de VS zit (/ze daar maar een relatief klein "kantoor" hebben, maar daar volgens mij wel een klein deel productie doet). Terwijl design in Italië zit (lekker kort bij Dallara en Ferrari) en de monteurs en zo (waar de turnarounds tussen races wordrmt gedaan) in de UK.

En Szafnauer of Steiner heeft in zijn recente interview(s) de wens uitgesproken een team op te richten (met het geld van iemand anders uiteraard). En dat wil die dan doen in... de UK. Omdat daar al het kundig personeel zit.
UK is inderdaad het meest effectief daar je alles geconcentreerd op een plek hebt.
Maar wat een nieuw team oprichten betreft is het cirkeltje eigenlijk rond.
Men stuurd sterk aan op alleen een overname om nu mee te doen. Voordeel daarvan is dat je dan niet met de FIA of Formula 1 in onderhandeling hoeft.

Of wat Andretti geprobeerd heeft met een volledig nieuw team en te horen krijgen dat je welkom bent met het nieuwe reglement met bijbehorende hogere instapfee.
Waardoor je eigenlijk weer bij overname uitkomt.

Een uitgekleed Renault team met alleen de naam en minimaal personeel kan dan wel eens de meest goedkope optie zijn. Maar kijk je naar Williams en Dorito dan moet je flink investeren om waarde op lange termijn te creëren.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Iedereen klaar voor een triple header?
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GZz1IeQbwAABOmf?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Extigo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:46:
Iedereen klaar voor een triple header?
[Afbeelding]
Zo, die Lawson ziet er meteen 30 jaar ouder uit op die poster :o

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

JB

Cédric roelt!

Heel benieuwd of RBR weer aan kan sluiten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:38

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
We are back, gelijk ook drie races achter elkaar!
Ben benieuwd of Red Bull wat heeft gevonden en er weer bij zit of dat een ander team opeens een stuk beter is, gaat sowieso een spannende slotfase worden dit seizoen. Daar word ik al heel blij van, want dat is zoveel beter dan nu al weten wie er wereldkampioen word. 8)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56
YakuzA schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Zo, die Lawson ziet er meteen 30 jaar ouder uit op die poster :o
Hoe zou jij je voelen als je al jaren door dr Helmut Marko aan het lijntje wordt gehouden voor een stoeltje en er een soort van interne strijd is tussen Marko en Horner over de invulling daarvan.

Daar zou ik grijze haren van krijgen :X .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:02

sjaool

Every life should have 9 cats

asing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Hoe zou jij je voelen als je al jaren door dr Helmut Marko aan het lijntje wordt gehouden voor een stoeltje en er een soort van interne strijd is tussen Marko en Horner over de invulling daarvan.

Daar zou ik grijze haren van krijgen :X .
Naar mijn mening is het vooral de media die iedereen de kop gek maakt. Voor Marko, Horner en Lawson is het gewoon een zakelijk iets met contracten waar iedereen zich aan moet houden.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Houden zo die weersverwachting... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E07Lxj_R9bBHye9abDKP1B0uc9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHVkvUYEhEob3cO5hrsF6FZl.jpg?f=fotoalbum_large
(bron: Weerplaza.nl locatie Del Valle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13:56
StefanVerkerk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:38:
[Twitter]
Houden zo die weersverwachting... O-)

[Afbeelding]
(bron: Weerplaza.nl locatie Del Valle)
Het kan er ontzettend hard regenen. Zo was een qualificatie waarbij de teams allerlei grappen in de pitstraat gingen uithalen omdat het zo hard regende dat de sessie niet door kon gaan.

Geen idee wat ze nu gaan doen als er veel regen valt, het is wel een heel druk weekend met een sprintrace.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 07:51
asing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Het kan er ontzettend hard regenen. Zo was een qualificatie waarbij de teams allerlei grappen in de pitstraat gingen uithalen omdat het zo hard regende dat de sessie niet door kon gaan.

Geen idee wat ze nu gaan doen als er veel regen valt, het is wel een heel druk weekend met een sprintrace.
Dat in combinatie met nieuw asphalt wordt wel een leuke. Hopelijk geen GP Turkije 2020 praktijken, al was dat ook wel weer een mooie onvoorspelbare race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:15
Zou wel lekker zijn een regenrace.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb toch liever dat RBR even hun grote upgradepakket kan testen. :P
Want ze zouden met een nieuwe vloer komen en uiteraard een flexibele voorvleugel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 17:45
Break was zo lang, dat ik al bijna vergeten was dat er nog flink wat races aan zit te komen. :+

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoop echt heel erg dat het op de baan wat spannender wordt.

Maakt me niet zo heel veel uit of Max of Norris wereldkampioen wordt, maar zie liever wel strijd op de baan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
VincentG schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:59:
Break was zo lang, dat ik al bijna vergeten was dat er nog flink wat races aan zit te komen. :+
Breaking: de break is voorbij :+

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GCpmQukHcE-cn02pRS3vymraJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6Bh3Zk0BIlKdJ55Hk60uP7j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door sjaool op 14-10-2024 13:38 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Chocoball
Ik speel steeds meer met het idee om het F1 Seizoen 2025 topic met een Breaking kader te laten beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
Chocoball schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Ik speel steeds meer met het idee om het F1 Seizoen 2025 topic met een Breaking kader te laten beginnen :+
Breaking: The 2025 topic will be breaking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:24

alienfruit

the alien you never expected

Weten we al iets qua updates dat Red Bull heeft voor Austin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
alienfruit schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:11:
Weten we al iets qua updates dat Red Bull heeft voor Austin?
enkel wat hoopvolle berichten in de media, we weten het pas zeker wanneer ze gaan rijden. Daarnaast zouden alle teams nog iets van een upgrade meenemen dus het kan letterlijk alle kanten op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ben wel benieuwd wat al die upgrades voor de budget cap gaat betekenen. Wie blijft er onder en wie gaat er overheen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:56

DataGhost

iPL dev

zonoskar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:40:
Ben wel benieuwd wat al die upgrades voor de budget cap gaat betekenen. Wie blijft er onder en wie gaat er overheen?
Iedereen blijft eronder. Hoeveel je upgrades kosten is niet een loterij waarvan je achteraf de uitslag pas te weten komt. De teams weten prima hoeveel geld ze hebben uitgegeven en ook hoe strikt er gecontroleerd wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:10:
Hoop echt heel erg dat het op de baan wat spannender wordt.

Maakt me niet zo heel veel uit of Max of Norris wereldkampioen wordt, maar zie liever wel strijd op de baan.
Ja dit dus. Ik vind het niet (heel) erg als Verstappen het kampioenschap verliest, maar als dat komt doordat hij kansloos op 30+ seconden gereden wordt iedere race is dat wel slecht voor mijn kijkplezier. Strijd op de baan willen we zien! Laat hem dan maar strijdend ten onder gaan, maar niet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Mja, budgetcap had al 10 jaar eerder geintroduceerd moeten worden. Het is wel toevallig dat bij de introductie van de budgetcap de dominantie van Merc in een klap weg was. Ben wel eens benieuwd wat er gebeurd was als die regels in 2013 of 2014 geintroduceerd waren....
De grap is gewoon dat er veel teams problemen hebben of hebben gehad met correlatie van de windtunnel/simulatie en real world.

Ik hoop maar gezien het resultaat in Singapore dat RB zich in ieder geval gestabiliseerd heeft en dan zien we vrijdag en zaterdag wel of het echt zo is. Het is gewoon te wazig, een dergelijke omwenteling in het seizoen zelf. Het beste voorbeeld wat vergelijkbaar zou zijn zou Brawn zijn in 2009. Maar die hadden helemaal nul budget om te ontwikkelen. Voor de rest in de afgelopen 30 jaar kan ik me even niet een dergelijke come back in deze extreme mate herinneren.

Al is het maar om geen Britse WK te krijgen gun ik het Piastri of Leclerc nog eerder dan Norris. Online is het anders niet te harden eerlijk gezegd met al die Britse nationalistische fanatici.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:48
Muse schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Ja dit dus. Ik vind het niet (heel) erg als Verstappen het kampioenschap verliest, maar als dat komt doordat hij kansloos op 30+ seconden gereden wordt iedere race is dat wel slecht voor mijn kijkplezier. Strijd op de baan willen we zien! Laat hem dan maar strijdend ten onder gaan, maar niet op deze manier.
Ik vind het wel (heel) erg als Verstappen het kampioenschap verliest, en vooral als dat komt doordat hij kansloos op 30+ seconden gereden wordt iedere race is dat wel slecht voor mijn kijkplezier. Strijd op de baan willen we zien! Laat hem dan maar strijdend ten onder gaan, maar niet op deze manier. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Intussen, in Baku. Wat klopt hier niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUbgBg11yJuoUkq1OHJ64x2DmzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb8SYIK0bSyRFb1kQYJ7Nq1m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

smvs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:49:

[Afbeelding]
Makkie, Azerbeidzjan is verkeerd gespeld ;)

offtopic:
en die auto heeft daar nooit een race gereden, maar das bijzaak

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2024 21:09 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

siggy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:36:
Mja, budgetcap had al 10 jaar eerder geintroduceerd moeten worden. Het is wel toevallig dat bij de introductie van de budgetcap de dominantie van Merc in een klap weg was. Ben wel eens benieuwd wat er gebeurd was als die regels in 2013 of 2014 geintroduceerd waren....
Dan had het nog langer geduurd voordat de teams bij Merc in de buurt waren in de Mercedes dominantie jaren 2014 tot 2021.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
smvs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:49:

[Afbeelding]
Het klopt niet dat er nooit met die wagens is gereden in Baku... eeuwig zonde

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 16:25
Jasphur schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Het klopt niet dat er nooit met die wagens is gereden in Baku... eeuwig zonde
Wanneer is er met die wagens gereden in Baku? En waarom is dat eeuwig zonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Dan had het nog langer geduurd voordat de teams bij Merc in de buurt waren in de Mercedes dominantie jaren 2014 tot 2021.
Idd, de budget cap moet wat mij betreft hoger en minder (technische) restricties (toestaan van andere klepsystemen en geen fuel flow restrictie bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Mink Z. schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Wanneer is er met die wagens gereden in Baku? En waarom is dat eeuwig zonde?
Sentiment naar die wagen en ik vind Baku een toffe baan. Dus ik vind het jammer dat er nooit met die wagens is gereden. Dus het beeld op dat tegeltje klopt niet, want er is nooit met zulke wagens gereden op dat circuit. Ik vind dat zonde om te bedenken dat dat ook nooit zal gaan gebeuren. (Even los van historische shows ofzo)

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:49
Ik vind die hele budgetcap zonde. Het is de koningsklasse van de autosport en daar moet je zo weinig mogelijk willen reguleren op dit gebied, vind ik.

Genoeg andere klasses waar je level playing fields hebt.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:56:
Ik vind die hele budgetcap zonde. Het is de koningsklasse van de autosport en daar moet je zo weinig mogelijk willen reguleren op dit gebied, vind ik.

Nah, persoonlijk lijken mij andere regels dan meer er tegenin te gaan? Waarom moet de motor een V6 met MGU-H + MGU-K + turbo zijn, en mag je niet een V12 pakken? Waarom de extreem stricte regels tegen flexen (waarom uberhaupt geen actieve aero?). Etc etc etc. Als je qua techniek de creme de la creme wilt zijn moet je daar dus al geen restricties op doen. En dan zou je zelfs nog een budget cap kunnen hanteren om de excessen van uitgaven te beperken (anders gaan de rijke teams tientallen technieken proberen en ze vervolgens allemaal op 1 na weggooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Goede punten, @RobertMe. Zo'n aanpak kan ook, geef de teams in ieder geval de ruimte om creatief en inventief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
Ik heb daar wel eens vaker aan zitten denken. Vroeger was die technische innovatie volgens mij veel groter. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van vleugels, groundeffect, turbo's, etc. Als jij met een V10 wilde rondrijden, prima, maar een ander team met een veel lichtere V6 en turbo was uiteindelijk sneller. Nu is het zo'n krampachtige formule en moet alles gereguleerd. Tot op zekere hoogte hoort dat bij het principe van een Formule-wagen natuurlijk, maar het zou ook allemaal iets losser mogen. Zeg bijvoorbeeld gewoon: je hebt maximaal 70KG brandstof tot je beschikking in de race, zoek het maar uit hoe je het regelt met je aandrijving en recuperatie. Of beperk de luchtinlaat zoals bij de F3. Dat brengt vanzelf innovaties op het gebied van brandstoffen, efficiëntie en zuinigheid. Hybride? Prima, maar het is ook zwaarder. Weegt dat op tegen de winst in vermogen? Ik zie daar veel meer uitdaging en waarde voor de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Fauna op 15-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Diegene met het grootste budget wint.

Uiteraard is Toyota de uitzondering op die regel, maar zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn. In de praktijk wordt er non stop gepraat over gelijkwaardigheid, maar als het om geld gaat dan kun je in theorie non stop blijven winnen. Je huurt de beste engineers, want die willen meer verdienen, je hebt de meeste engineers, oneindige windtunneltijd (waarom geen 10 windtunnels), eigen supercomputer.

Men zeurt over Stroll, maar het enige wat F1 dan zal worden is een speeltje van miljardairs.

Welke klasses hebben level playing field? Geld zal altijd een doorslaggevende factor zijn. Ook in klasses waar zogenaamde 'level playing field' zijn. Het is een illusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

siggy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Diegene met het grootste budget wint.

Men zeurt over Stroll, maar het enige wat F1 dan zal worden is een speeltje van miljardairs.
dat is toch nooit anders geweest?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48

Het veld heeft nog nooit zo dicht bij elkaar gezeten als nu, dat levert enorm veel actie en spanning. Kleine foutjes hebben grote gevolgen etc. Dat is een direct gevolg van de budget cap. en maakt in mijn ogen de F1 leuker dan voor de budget cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Fauna schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:54:
Ik heb daar wel eens vaker aan zitten denken. Vroeger was die technische innovatie volgens mij veel groter. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van vleugels, groundeffect, turbo's, etc. Als jij met een V10 wilde rondrijden, prima, maar een ander team met een veel lichtere V6 en turbo was uiteindelijk sneller. Nu is het zo'n krampachtige formule en moet alles gereguleerd. Tot op zekere hoogte hoort dat bij het principe van een Formule-wagen natuurlijk, maar het zou ook allemaal iets losser mogen. Zeg bijvoorbeeld gewoon: je hebt maximaal 70KG brandstof tot je beschikking in de race, zoek het maar uit hoe je het regelt met je aandrijving en recuperatie. Of beperk de luchtinlaat zoals bij de F3. Dat brengt vanzelf innovaties op het gebied van brandstoffen, efficiëntie en zuinigheid. Hybride? Prima, maar het is ook zwaarder. Weegt dat op tegen de winst in vermogen? Ik zie daar veel meer uitdaging en waarde voor de toekomst.
Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Is een ICE VXXX geen doodlopende weg op termijn? Vroeger kwamen die ontwikkelingen naar de normale auto’s nu dus niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

niki_lauda schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Is een ICE VXXX geen doodlopende weg op termijn? Vroeger kwamen die ontwikkelingen naar de normale auto’s nu dus niet meer.
Het is vooralsnog ook een doodlopende weg. Over iets meer dan tien jaar gaat er immers een verbod op de productie en verkoop van nieuwe personenauto's met een verbrandingsmotoren binnen de EU in. Tenzij er de komende jaren er gigantische doorbraken in de productie en opslag van waterstof gaan komen, is de technologie dood.

Want ze mogen na 2035 nog wel gemaakt en verkocht worden als er geen netto uitstoot van broeikasgassen meer is. Is de brandstof dus gemaakt door CO2 uit de atmosfeer te halen, dan mag het wel. Zo kan je een koolstof cyclus maken en dus geen netto extra CO2 uitstoot in de atmosfeer opbouwen. Waar het om gaat is dat je het koolstof gedeelte van een koolwaterstof zo wint en "recycled". Koolstof is namelijk het element dat waterstofatomen bij elkaar houd. Dat is het fundamentele probleem met waterstof. Het is de brandstof in een fossiele brandstof, maar het spul wil gewoon niet fatsoenlijk opgeslagen worden in pure vorm.

Wat ook zou kunnen zijn brandstoffen die je maakt door koolstof uit de atmosfeer te halen en te vermengen met waterstof die je wint uit water uit bijvoorbeeld de zee. Dat is een variant op het fischer-tropsch proces waar Paddy Lowe mee bezig is. Probleem is dat dit enorm veel energie vraagt. Overigens wordt fischer tropsch al gebruikt in de Formule 1. Een bijeffect van dat proces is namelijk dat je minder vervuilende elementen in je brandstof hebt, dus meer energie per g/kg/whatever. Maar bijvoorbeeld zoiets als Shell V-power is een mengsel van uit fischer tropsch verkregen brandstof die word bijgemengd met reguliere brandstof. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
siggy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Welke klasses hebben level playing field? Geld zal altijd een doorslaggevende factor zijn. Ook in klasses waar zogenaamde 'level playing field' zijn. Het is een illusie.
Ik bedoel hetzelfde materiaal, zoals in F2 en F3. Daar ben je gebonden aan dezelfde auto en kan budget wel wat uitmaken, maar niet mbt de auto zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
[...]

Niet wat het hoger management bij Formule 1 betreft, F1 motoren zijn emotie en moet je kunnen horen. Ze willen allesbehalve een 2e Formule E worden.

De vraag is ook of je alle straatauto's op de wereld kunt vervangen door een elektrische variant. Daarom dat de Formule 1 zelf druk bezig is met het verder ontwikkelen van klimaatneutrale bio- en synthtische brandstoffen.Het hogere aandeel elektrificatie vanaf 2026 was eigenlijk alleen gedaan omdat autofabrikanten dat noodzakelijk vonden om in te stappen. De verbrandingsmotor zou namelijk gaan verdwijnen maar je ziet nu al stappen dat fabrikanten ze toch aanhouden.

Vanaf 2030 verandert het motorconcept weer en dan is het de vraag of bio- of synthetische brandstof het hybride aandeel kunnen verminderen of misschien wel helemaal weggelaten kan worden om zo weer lichtere wagens te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Er komt een 6-stroke motor van Porsche. Dat is wel echt vernieuwing. Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit niet door F1 teams is bedacht vziw. Of het moet door de regels onmogelijk gemaakt worden om iets dergelijks te ontwikkelen...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
[...]

Naja, daar kun je natuurlijk dezelfde theorie op loslaten, wat in zekere zin al in FE gebeurt: een max aantal KWh in de accu. Wat je dan weg moet laten of anders moet doen weet ik niet zo goed, maar mijn moraal van het verhaal is dat je niet alles zou moeten (hoeven) reguleren om het beste qua ontwikkeling naar boven te halen. F1 zou tenslotte het summum van de autosport moeten zijn. Een budgetcap hoeft daar niet per se tegenover te staan, maar een dik regelementenboek wel. Wat ik bedoel te zeggen: vroeger werden er grotere stappen gemaakt omdat de regels vrijer waren, de afgelopen 20 jaar is het meer een spelletje geworden om gaten in de regelementen te vinden en de FIA om de tuin te leiden (flexwings iemand?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
himlims_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

dat is toch nooit anders geweest?
Ferrari would like to have a word... ;)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:32
albino71 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
Er komt een 6-stroke motor van Porsche. Dat is wel echt vernieuwing. Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit niet door F1 teams is bedacht vziw. Of het moet door de regels onmogelijk gemaakt worden om iets dergelijks te ontwikkelen...
4 stroke is gewoon een regel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chocoball schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Niet wat het hoger management bij Formule 1 betreft, F1 motoren zijn emotie en moet je kunnen horen. Ze willen allesbehalve een 2e Formule E worden.
FE heeft volgens mij ook een exclusiviteit? Dat er (onder ee vlag van de FIA?) uberhaupt geen andere raceklasse mag zijn die volledig elektrisch is. Of is die deal al afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
albino71 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
Er komt een 6-stroke motor van Porsche. Dat is wel echt vernieuwing.
Het idee is al behoorlijk oud anders... ;)
Griffin six-stroke engine

In 1883, the Bath-based engineer Samuel Griffin was an established maker of steam and gas engines. He wished to produce an internal combustion engine, but without paying the licensing costs of the Otto patents. His solution was to develop a "patent slide valve" and a single-acting six-stroke engine using it.
Wikipedia: Six-stroke engine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

warp schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Het idee is al behoorlijk oud anders... ;)

[...]
Die van Porsche is wel iets anders ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 16:33
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Het is vooralsnog ook een doodlopende weg. Over iets meer dan tien jaar gaat er immers een verbod op de productie en verkoop van nieuwe personenauto's met een verbrandingsmotoren binnen de EU in. Tenzij er de komende jaren er gigantische doorbraken in de productie en opslag van waterstof gaan komen, is de technologie dood.

Want ze mogen na 2035 nog wel gemaakt en verkocht worden als er geen netto uitstoot van broeikasgassen meer is. Is de brandstof dus gemaakt door CO2 uit de atmosfeer te halen, dan mag het wel. Zo kan je een koolstof cyclus maken en dus geen netto extra CO2 uitstoot in de atmosfeer opbouwen. Waar het om gaat is dat je het koolstof gedeelte van een koolwaterstof zo wint en "recycled". Koolstof is namelijk het element dat waterstofatomen bij elkaar houd. Dat is het fundamentele probleem met waterstof. Het is de brandstof in een fossiele brandstof, maar het spul wil gewoon niet fatsoenlijk opgeslagen worden in pure vorm.

Wat ook zou kunnen zijn brandstoffen die je maakt door koolstof uit de atmosfeer te halen en te vermengen met waterstof die je wint uit water uit bijvoorbeeld de zee. Dat is een variant op het fischer-tropsch proces waar Paddy Lowe mee bezig is. Probleem is dat dit enorm veel energie vraagt. Overigens wordt fischer tropsch al gebruikt in de Formule 1. Een bijeffect van dat proces is namelijk dat je minder vervuilende elementen in je brandstof hebt, dus meer energie per g/kg/whatever. Maar bijvoorbeeld zoiets als Shell V-power is een mengsel van uit fischer tropsch verkregen brandstof die word bijgemengd met reguliere brandstof. :)
Koolstof uit de atmosfeer halen voor brandstof?
Lijkt me niet. Ik zie alleen maar mogelijkheden genoemd met natuurlijke processen of met filters.
Dan gaat het om kooldioxide CO2 (ik kan volgens mij geen subscript maken hier)

Bij Fischer Tropf zet je kolen (via koolmonoxide CO) om naar vloeibare brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 12:56

DataGhost

iPL dev

Marcel Br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Dan gaat het om kooldioxide CO2 (ik kan volgens mij geen subscript maken hier)
CO2 bedoel je? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:33

-tom-562

Oliesjeik

Fauna schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:54:
Qua motorontwikkeling was de F1 helemaal niet zo baanbrekend, zo'n beetje alles was al uitgevonden tijdens WO2.
Leestip: The Secret Horsepower Race, ook een hoop techniek die pas de laatste 15/20 jaar ofzo pas doorsijpelt naar consumenten auto's :P Ik ben met het boek bezig (nu halverwege), en ben soms echt verbaasd hoe ver ze waren. En als iemand die zelf werktuigbouwkunde en autotechniek gestudeerd heeft neem ik echt mijn petje af hoe dat 85/90 jaar geleden konden ontwerpen en produceren!
Dit boek is echt een aanrader als je verbrandingsmotoren (en techniek/werktuigbouwkunde in het algemeen) interessant vindt 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chocoball
De herfststop zit er weer op en gaan we gelijk door met een triple header op het Amerikaanse continent.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/formula-1-the-triple-header-will-take-us-on-a-journey-v0-huu2e5uetnud1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=8db766d960064bf9825cd2d8b911a5a7c99c55a0

[F1 2024] Race 19 GP van de Verenigde Staten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

meenkdrie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

4 stroke is gewoon een regel ja
Een paar jaar geleden was er sprake van dat de F1 de mogelijkheid tot 2 stroke engines op eco-fuel onderzocht. Dit ook vooral vanwege het geluid dat die produceren.

Een van de bronnen

[ Voor 21% gewijzigd door sjaool op 16-10-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:54
[...]

Begin daar toch meer en meer aan te twijfelen. Porsche met hun nieuwe concept van 6-stroke motoren, Ferrari die 6-in-lijn motoren ontwikkeld met turbo aangesloten op versnellingsbak, ... Het lijkt me dat autofabrikanten meer lijken te weten qua toekomst dan de doorsnee burger

Porsche en Ferrari gaan geen miljoenen investeren als ze zeker weten dat het een doodlopend straatje is

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 07:51
Kenhas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Begin daar toch meer en meer aan te twijfelen. Porsche met hun nieuwe concept van 6-stroke motoren, Ferrari die 6-in-lijn motoren ontwikkeld met turbo aangesloten op versnellingsbak, ... Het lijkt me dat autofabrikanten meer lijken te weten qua toekomst dan de doorsnee burger

Porsche en Ferrari gaan geen miljoenen investeren als ze zeker weten dat het een doodlopend straatje is
Weet wel dat Porsches en Ferrari’s niet voor de massa is. De conversie van paard naar auto, werd het paard ook meer een luxe product/secundair aan mobiliteit voor de massa. Dat krijg je straks ook met fossiele brandstoffen. Waterstof/Elektra voor de massa, sap voor de exoten.

Techniek vanuit de F1 zit in zo’n extreme niche dat m.i. dit nauwelijks terug zien in mobiliteit voor de massa. Regel voor massa productie is doorgaans kosten vs grote afname. Niet voor niks dat we ZF bakken in meerdere productie auto’s vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Daarnaast wordt door verschillende sportwagenfabrikanten gevraagd om een uitzondering op de regels te maken voor gelimiteerde oplagen.
Kan je je voorstellen wat de prijs van een nieuwe Porsche doet als ze je op 1 januari kunnen vertellen dat ze er dit jaar in de EU maar 1.000 mogen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Gezien de industrie lobby zal er wel een 100% synthetische brandstof uitzondering nog ingefietst worden :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:33

-tom-562

Oliesjeik

Kenhas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

En wat te denken van Mazda met hun moderne sky-active motoren, dat is serieus mooie techniek.

Overigens het is viertakt, en tweetakt, we zitten op een Nederlands forum ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Gezien de industrie lobby zal er wel een 100% synthetische brandstof uitzondering nog ingefietst worden :P
Paddy Lowe zijn bedrijf dus. ;)
https://www.zero.co/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik dacht ook aan een Duitsland die er weer in slaagt om 'aardgas' als een 'groene/Co2 neutrale brandstof' te classificeren enzo :+

Die Co2+waterstof van Paddy is idd een reguliere synthetic fuel? :)
Wikipedia: Synthetic fuel
Common ways for refining synthetic fuels include the Fischer–Tropsch conversion,[2][3][better source needed] methanol to gasoline conversion,[4][better source needed] or direct coal liquefaction.

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2024 12:58 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:54
-tom-562 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Overigens het is viertakt, en tweetakt, we zitten op een Nederlands forum ;)
Om heel eerlijk te zijn, wist ik niet of het woord viertakt gebruikt werd in Nederland :$ Dacht dat Nederlanders wel weer een speciaal woord hadden daarvoor :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fauna
-tom-562 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:34:
[...]

Qua motorontwikkeling was de F1 helemaal niet zo baanbrekend, zo'n beetje alles was al uitgevonden tijdens WO2.
Leestip: The Secret Horsepower Race, ook een hoop techniek die pas de laatste 15/20 jaar ofzo pas doorsijpelt naar consumenten auto's :P Ik ben met het boek bezig (nu halverwege), en ben soms echt verbaasd hoe ver ze waren. En als iemand die zelf werktuigbouwkunde en autotechniek gestudeerd heeft neem ik echt mijn petje af hoe dat 85/90 jaar geleden konden ontwerpen en produceren!
Dit boek is echt een aanrader als je verbrandingsmotoren (en techniek/werktuigbouwkunde in het algemeen) interessant vindt 8)
Goeie, dankjewel.

Maar in zekere zin is dat wel wat ik bedoelde en bewijs je juist mijn punt. Een oorlog is het ultieme voorbeeld van vrijheid in ontwikkeling. Veel resources qua ingenieurs, budgetten en vooral: geen regels. Budget is tegenwoordig een stuk beperkter in F1, maar de regels beperken alles. De hele filosofie van de 2022 auto's is zo uitgedokterd door Ross Brawn en de zijnen dat die vrijheid danig beperkt is. Hetzelfde geldt voor de hele motorformule. Dit is natuurlijk niets nieuws, maar men is wel een beetje doorgeslagen wat mij betreft.

Geen technische regels kan natuurlijk niet in F1, maar je zou het wel kunnen beperken. Dat maakt de sport opener en innovatiever. Er zijn genoeg manieren om dat te doen; ik noemde brandstof beperken en de motorformule deels vrijer laten, maar dat kunnen ook andere dingen zijn. Wat nou fuel-flow sensor, als iemand nog wat brandstof over heeft, moet hij die gewoon kunnen gebruiken voor een gloryrun.
Veiligheid is een dingetje natuurlijk, maar met goede (crash)tests kan misschien ook wel een deel van het minimumgewicht weg. Dat zou ook andere motorformules ondersteunen. Lichter = zuiniger = sneller.
Of banden: zorg voor een tweede leverancier, als je iets groens wil doen beperk je het aantal setjes per weekend verder, en laat de ingenieurs het oplossen. Dan kan een deel van het bandenregelement ook weg.

Nu mengen teams en FOM zich veel te veel in deze regels. Ik wil gevechten zien en uiteenlopende gedachten/strategieën, geen optochten van banden-, brandstof of onderdelen-sparende vrachtwagens. Want vrachtwagens zijn het in mijn optiek zeker geworden in de afgelopen 10 jaar. Haal weer 100kg van het gewicht af, maak de wagens kleiner en bezuinig op regeltjes. Zou in mijn optiek de sport echt goed doen, en maakt een constructeur, weer een constructeur. Een sport waarbij innovatie weer wat waard is i.p.v. dat een ontwikkeling meteen gebanned wordt. Als je slimmer bent dan je concurrentie, verdien je het imho om te winnen. En dan heb je ook niet meer dat andere teams gaan piepen als de een slimmer is geweest op een bepaald gebied. Want dat andere team is weer slimmer op een ander gebied.

[ Voor 11% gewijzigd door Fauna op 16-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Thinlanet schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:33:
[...]
Dat krijg je straks ook met fossiele brandstoffen. Waterstof/Elektra voor de massa, sap voor de exoten.
Ik denk het dus niet. In Nederland hebben wij al het oudste wagenpark van Europa en dat zal alleen maar ouder worden. Elektrisch is voor de massa nog lang niet betaalbaar. Er komt straks een hele generatie die zich niet meer kan verplaatsen omdat autorijden te duur is en het OV onbetaalbaar. Ik zie weer gouden tijden ontstaan voor paard en wagen en ouderwets fietsen. Alhoewel paard en wagen zal wel weer niet kunnen vanwege stikstof dus dan blijft de fiets over. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

sjaool schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Ik denk het dus niet. In Nederland hebben wij al het oudste wagenpark van Europa en dat zal alleen maar ouder worden. Elektrisch is voor de massa nog lang niet betaalbaar. Er komt straks een hele generatie die zich niet meer kan verplaatsen omdat autorijden te duur is en het OV onbetaalbaar. Ik zie weer gouden tijden ontstaan voor paard en wagen en ouderwets fietsen. Alhoewel paard en wagen zal wel weer niet kunnen vanwege stikstof dus dan blijft de fiets over. ;)
Nederland wordt gewoon een soort 2e Azie in het klein. Iedereen op elektrische scooters, treinen worden verkocht en de rails worden geasfalteerd. Wooop wooop. The future is here old man #paininmyback

Maar serieus, het oudste wagenpark van Europa? Zal wel door de BPM komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

siggy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:07:
[...]
Maar serieus, het oudste wagenpark van Europa? Zal wel door de BPM komen.
Je slaat de spijker op zijn kop.

Ik zat trouwens meer aan Cuba te denken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
[...]

Bron? Want alle cijfers die mijn google opdracht oplevert, is dat we weer heerlijk gemiddeld zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:45
BlackMonkey schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

Bron? Want alle cijfers die mijn google opdracht oplevert, is dat we weer heerlijk gemiddeld zijn.
Klopt, Europees zijn we gemiddeld, West-Europees echter niet.

Bron

We zitten nu op 11,7 jaar. Ter vergelijking: Duitsland 10,0 jaar, België: 9,8 jaar.

Ons wagenpark wordt echter snel ouder. Het afgelopen jaar is er 2 maand bijgekomen, tussen 2010 en 2023 is dat 3,4 jaar.

Nu auto's de afgelopen jaren fiks duurder zijn geworden is het logisch dat dit alleen maar verder oploopt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

alexbl69 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Bron

We zitten nu op 11,7 jaar. Ter vergelijking: Duitsland 10,0 jaar, België: 9,8 jaar.

Ons wagenpark wordt echter snel ouder. Het afgelopen jaar is er 2 maand bijgekomen, tussen 2010 en 2023 is dat 3,4 jaar.

Nu auto's de afgelopen jaren fiks duurder zijn geworden is het logisch dat dit alleen maar verder oploopt.
Ik ben een paar jaar terug van een 2003 Berlingo naar een 2014 Nissan E-nv200 gegaan. Dat was echt een grote sprong, daarvoor moet ik al terug naar een Nissan Micra (van de Berlingo gezien) uit 89 om een dergelijke kwaliteitssprong en comfortsprong te maken. Afgezien van airbags voor passagiers heeft de env200 al die elektronische snufjes zoals abs en een of andere stabiliteitsdinges. Ik weet niet wat ik nog meer nodig heb afgezien van die airbags, maar die heb je dan in een duurder versie van de zelfde wagen. Afgezien van zelfrijdende functies in de toekomst zie ik ff niet in waar ik nog op vooruit kan gaan. Ik zal dan voorlopig daarin blijven rijden. Voor die prijs is er werkelijk niks beters.

Niet dat ik op de hoogte ben van de laatste autosnufjes, maar tenzij deze auto technisch ten einde is, wacht ik wel op een of andere ev met zelfrijdende snufjes. Of wellicht zodra de importheffingen op de chinese EV's afgelopen zijn. Dan zal die auto makkelijk 20 jaar oud zijn vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Bron

Auto's van 2005 - 2015 (natte vinger werk) gaan ook wel serieus lang mee en zijn best zuinig en niet al te zwaar. Zijn relatief makkelijk en goedkoop te repareren... de brandstofprijs en wegenbelasting doe je weinig aan, maar afschrijving is wel een ding bij de aanschaf. Interessant genoeg is de occasion prijs gestegen de afgelopen jaren. Nieuwe auto's zijn ook duurder geworden en als ze kapot gaan kost het je meteen een nier om te laten repareren (accu pack van de Iconiq 5???!).

Er zijn dus weinig motivators om een nieuwe auto te kopen.

In Japan bijv. kost het serieus veel geld om een 2e hands auto langer dan 5 jaar op de weg te houden, dus het wagenpark blijft dus ook relatief nieuw daar. In Duitsland betaal je geen BPM (of een lage BPM?), maar daar zie je een beetje dezelfde trend als in Nederland.
[...]

Ik heb een paard (die overigens ook een kar kan trekken :+ ), ik kan je vertellen dat je een hele luxe auto kan leasen van het bedrag wat ik maandelijks kwijt ben aan m'n merrie. De BTW op voer gaat ook van 9% naar 21% vanaf 1 januari, maar de meeste stallen produceren gelukkig zelf genoeg kuil/hooi. En dan betalen we nog geen stikstofbaten... al wilt de overheid heel graag dat we dat gaan doen ;(

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 16-10-2024 19:55 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Door de laatste paar posts had ik echt geen idee meer welk topic ik nu aan het lezen was. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendaco
  • Laatst online: 11:44

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

pjlgt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:47:
Door de laatste paar posts had ik echt geen idee meer welk topic ik nu aan het lezen was. :?
Het wordt tijd dat we weer gaan racen denk ik! ;)

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdupijycip7qIKBWERdOABAtj8j0DlSxnvHg&s

Zijn er al nieuwe flex wings in het wild gespot? Ligt de FIA al in het struikgewas klaar met de buks om ze af te schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Pendaco schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Het wordt tijd dat we weer gaan racen denk ik! ;)

[Afbeelding]

Zijn er al nieuwe flex wings in het wild gespot? Ligt de FIA al in het struikgewas klaar met de buks om ze af te schieten?
Dat is meer voor het actieve racetopic ;)

Misschien iets over het huidige 2024 seizoen. Met nog 6 races te gaan, welke teams hebben al een junior coureur in de 1e vrije training laten rijden en welke teams nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/with-6-rounds-to-go-heres-the-mandatory-rookie-practice-v0-7l72hlkb9yud1.png?auto=webp&s=d47430af5734d07909ee10c0ca08dcbbe83a0464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Dat is meer voor het actieve racetopic ;)

Misschien iets over het huidige 2024 seizoen. Met nog 6 races te gaan, welke teams hebben al een junior coureur in de 1e vrije training laten rijden en welke teams nog niet.

[Afbeelding]
Bearman zijn FP3 in Saudi voor Ferrari telt toch ook mee?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Bearman zijn FP3 in Saudi voor Ferrari telt toch ook mee?
De FIA regel schrijft voor dat alle 20 F1 coureurs eenmaal in het seizoen een 1e vrije training moeten overslaan voor een andere coureur die niet meer dan 2 grand prix starts heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theoretisch kun je wel stellen dat Colapinto als junior FP1 van Monza gereden heeft i.p.v. Sargeant.
Maar dan had het team vast Sargeant moeten inschrijven voor het weekend, en dan last minute Colapinto er in zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

De FIA regel schrijft voor dat alle 20 F1 coureurs eenmaal in het seizoen een 1e vrije training moeten overslaan voor een andere coureur die niet meer dan 2 grand prix starts heeft gehad.
Hmm grappig wist niet dat de regels zo streng waren :)
FIA rules stipulate that every F1 driver must skip an FP1 session during a season for somebody who has no more than two grand prix starts.
RobertMe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:59:
Theoretisch kun je wel stellen dat Colapinto als junior FP1 van Monza gereden heeft i.p.v. Sargeant.
Maar dan had het team vast Sargeant moeten inschrijven voor het weekend, en dan last minute Colapinto er in zetten.
Blijkbaar dus niet, gezien Albon gewisseld moet worden voor de 2e :p

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2024 23:15 ]

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Chocoball
Oeh, oeh er is weer een relletje in de paddock :)

Een niet bij naam genoemd team schijnt de front bib of T-tray tussen kwalificatie en race hoger of lager te kunnen zetten. Ook zou het vanuit de cockpit gedaan kunnen worden. Meerdere teams hebben overleg gehad met de FIA en deze gaat komend weekend in actie komen want de front bib mag niet tijdens parc fermé tussen kwalificatie en race aangepast worden en wordt als illegaal gezien.

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/fia-acts-for-us-gp-on-suspicions-over-front-bib-parc-ferme-v0-reDpKtFZQsUg-Vd-UpOCcrnUb2xtPWOAngl3kxupmQQ.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=7b2574265362fca1893970c38dbe61349e36a33a

https://www.motorsport.co...arc-ferme-trick/10663272/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:27
Chocoball schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:26:

Een niet bij naam genoemd team schijnt de front bib of T-tray tussen kwalificatie en race hoger of lager te kunnen zetten. Ook zou het vanuit de cockpit gedaan kunnen worden. Meerdere teams hebben overleg gehad met de FIA en deze gaat komend weekend in actie komen want de front bib mag niet tijdens parc fermé tussen kwalificatie en race aangepast worden en wordt als illegaal gezien.

[Afbeelding]

McLaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:13:
[...]

[...]

Blijkbaar dus niet, gezien Albon gewisseld moet worden voor de 2e :p
Doh. Zo aandachtig had ik nog niet gekeken, in wie zijn plaats hij vorige keer had gereden. Dat beide coureurs 1x hun stoeltje moeten afstaan was me wel bekend, maar niet bij stil gestaan.

Red Bull hoeft dit jaar in ieder geval niet hetzelfde te doen als vorig jaar. Toen hebben in Abu Dhabi zowel GP als Hugh Bird hun stoeltje af gestaan aan respectievelijk Tom Hart en Richard Wood. Uhm, ik bedoel zowel Verstappen als Perez hun stoeltje af gestaan aan Isaac Hadjar en meen Jake Dennis. (Maar dus ook de race engineers die vervangen werden door de performance engineers tijdens FP1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[Afbeelding]

Ahja wat de FIA als illegaal ziet. Daar gaat veel koffie (sorry) thee overheen en dan nog is het twijfelachtig.

Als het van de cockpit gedaan kan worden, kunnen ze het gewoon setten zoals het voorheen was. Maar ja het mag niet. Dus FIA doet wat ze altij het beste doen. Kijken wat het beste is voor hunzelf.

/edit
Geen idee of iets dergelijks op onboard video vanuit andere auto's te zien is, maar dit is toch wel een reden voor DSQ achteraf. Ben nu wel benieuwd wie het is.....

De FIA is echt gewoon slecht in controles, alsof ze totaal geen moeite willen doen vooraf om het eea in de hand te houden. Ja ze kunnen niet elk keer altijd alles controleren, maar ies zal toch wel op videobeelden staan, zijn er extra camera's in parc ferme, etc etc.....

Wie er ook wint, het is best weer controversieel.......

[ Voor 16% gewijzigd door siggy op 17-10-2024 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:15
Kijken of Mclaren het was 🙃

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:38

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter

[Afbeelding]

oh dat kan een zware straf gaan worden gok ik? Want dit is geen kleine overtreding van de regels.. :o

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 18:33

[Afbeelding]

Het artikel zegt nog wel:

"While we have not received any indication of any team employing such a system, the FIA remains vigilant in our ongoing efforts to enhance the policing of the sport."

Dus wordt het nu wel of niet misbruikt? Ze hebben signalen gekregen dat het kan, maar toch ook een indicatie dat het niet misbruikt wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Senaxx schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Het artikel zegt nog wel:

"While we have not received any indication of any team employing such a system, the FIA remains vigilant in our ongoing efforts to enhance the policing of the sport."

Dus wordt het nu wel of niet misbruikt? Ze hebben signalen gekregen dat het kan, maar toch ook een indicatie dat het niet misbruikt wordt?
"wir haben das nicht gewusst"

Tuurlijk wordt het gebruikt, de FIA heeft of liggen slapen of ze hebben er bewust niks mee gedaan tot een ander team begon te miepen.
Overigens weet ik onderhand ook niet meer wat ik moet geloven bij de FIA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

G_Dragon schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

oh dat kan een zware straf gaan worden gok ik? Want dit is geen kleine overtreding van de regels.. :o
Lijkt me echt een van de grootste schandalen eerlijk gezegd. Parc ferme is heilig. Dat is gewoon bewust een overtreding, niet een slimme interpretatie of innovatie. Dat is gewoon valsspelen.

Ik weet niet of het van buitenaf te zien is als die aanpassing wordt gedaan, maar genoeg camera's in parc ferme om zoiets achteraf nog vast te stellen? Dat zou gewoon directe DSQ's moeten zijn met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31
siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

<knip>

Ik weet niet of het van buitenaf te zien is als die aanpassing wordt gedaan, maar genoeg camera's in parc ferme om zoiets achteraf nog vast te stellen? Dat zou gewoon directe DSQ's moeten zijn met terugwerkende kracht.
Mits het betreffende team hem weer naar originele stand zet voor en na, dan valt het niet op natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 18:33
ArcticWolf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

"wir haben das nicht gewusst"

Tuurlijk wordt het gebruikt, de FIA heeft of liggen slapen of ze hebben er bewust niks mee gedaan tot een ander team begon te miepen.
Overigens weet ik onderhand ook niet meer wat ik moet geloven bij de FIA.
Ja FIA verstopt zich mooi weer achter "we hebben geen indicaties van dat het misbruikt wordt". Als dit wel McLaren blijkt te zijn dan kan je wel zeggen dat de titelstrijd besloten is. Commercieel natuulijk niet zo interesant ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 17-10-2024 09:55 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024