Ik denk dat @siggy doelt op het feit dat RIC een mondelinge overeenkomst had met Red Bull ("handshake doen") om voor 2019 te blijven. En vervolgens ineens toch naar Renault te gaan ("middelvinger tonen").
Ah, check. Ricciardo moest wel weg als hij kampioen wilde worden. Want bij Red Bull zou hij 2e coureur worden. Hij heeft het in ieder geval geprobeerd. Bij Red Bull was hij een soort Barrichello of Bottas geworden.RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:28:
[...]
Ik denk dat @siggy doelt op het feit dat RIC een mondelinge overeenkomst had met Red Bull ("handshake doen") om voor 2019 te blijven. En vervolgens ineens toch naar Renault te gaan ("middelvinger tonen").
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Nah dat is onzin. Webber was gewoon 2010 wereldkampioen als ie niet zelf de dikke fout had gemaakt om te crashen in die regenrace aan het einde van het seizoen. Heeft echt niks met steun vanuit RB te maken. Ricciardo had gewoon geen zin om te vechten tegen Max en al dan niet Max én RB. Noem het terecht of whatever, maar het is en blijft een zwaktebod. Niet de ballen of de wil om te vechten. Of ie dan het beeld vanuit Webber heeft gekregen doet er niet eens toe. Ze hebben het beiden aan zichzelf te danken. En dan nog, beiden zijn geen kampioen.Mog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
Ah, check. Ricciardo moest wel weg als hij kampioen wilde worden. Want bij Red Bull zou hij 2e coureur worden. Hij heeft het in ieder geval geprobeerd. Bij Red Bull was hij een soort Barrichello of Bottas geworden.
Maar om even terug te komen wat betreft geliefdheid, ik snap niet wat dat soort onbetrouwbare personen geliefd kunnen zien, net als Button met zijn hele contracten-saga. Als ik in die sector zou zitten zou ik echt niks met dat soort mensen te maken willen hebben. Miljoenen business en dan leunen op onbetrouwbare mensen? Makes no sense.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Het feit dat hij dit jaar nog 18 Gp’s heeft mogen rijden was als afscheid mooi genoeg. Ze hadden hem dit jaar helemaal niet meer in de auto moeten zetten.Mog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:00:
[...]
Precies. En ik snap dat de F1 wereld kneiterhard is, hij wordt immers (terecht) vervangen. Maar je kan toch "een jongen van de club" een mooi afscheid tijdens de GP geven? Hoeft hij zijn emoties niet zo in te slikken.
De toekomst van de Renault motorenfabriek in Viry-Chatillon en het Alpine F1 team in de vertaling en samenvatting.
- Toen in augustus bekend werd dat Renault mogelijk ging stopppen met haar Formule 1 motorprogramma en zou overstappen op de krachtbron van Mercedes kwam het personeel in opstand. Ondanks dat alle banen behouden zouden blijven wordt Renautl CEO Luca de Meo als verrader gezien die de F1 historie van Renault niet wil beschermen.
- Na de publieke protestactie op de tribune bij de grand prix van Monza ontstond er discussie en mogelijk de hoop dat Renault de terugtrekking uit de Formule 1 zou heroverwegen. De resultaten van de 2026 motor zouden juist veelbelovend zijn daarom kwam het personeel met het voorstel de herstructureringsplannen te omarmen op voorwaarde dat de 2026 motor op de grid zou verschijnen. Dat plan kon op geen steun rekenen en uiteindelijk liep het gesprek met De Meo op 20 september jl. op niks uit.
- Op maandag 30 september werd zodoende bekend gemaakt dat Renault haar Formule 1 motorprogramma zal stoppen en dat er geen motor in 2026 zal verschijnen. 2025 zal het laatste jaar van de Renault motor in de Formule 1 zijn. Deze strategische stap om te stoppen heeft te maken met de lange termijn visie van het merk Renault waarbij het bedrijf zich op andere zakelijke gebieden wil richten.
- Na de berichtgeving is gelijk begonnen met de herstructurering want de motorenfabriek in Viry-Chatillon zal getransformeerd worden naar een technologiecentrum onder de naam Hypertech Alpine Project. Het centrum zal zich gaan bezighouden met het Hypercar-programma voor langeafstandsracen (WEC), met de Formule-E deelname samen met Nissan, beginnen aan het Dakaravontuur met Dacia maar zal ook haar sportklanten blijven bedienen.
- Voor Alpine betekent dat het een rompteam zal krijgen die de motoren zal onderhouden ook omdat verdere ontwikkeling niet mogelijk is. De Franse identiteit van Alpine was al in het gedrang omdat het chassis al jarenlang in het Verenigd Konrijkrijk wordt gefabriceerd maar zonder een Franse motor is het absurd om Alpine als een Frans team te beschouwen. Experts in de paddock zien dit als een voorbereiding op verkoop ook al zegt Alpine-adviseur Flavio Briatore van niet maar de geruchten verdwijnen niet en zijn door deze stap nieuw leven ingeblazen.
Vraag mij dan toch af waarom je als Renault mee wilt blijven doen, nooit echt willen investeren om kampioen te worden. Nee altijd maar mee sukkelen.
Misschien zijn het nog dezelfde marketingmensen die onder Ghosn (de vorige CEO) zeiden dat het goed was als het merk in de F1 meedoet.mr thee schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:12:
Vraag mij dan toch af waarom je als Renault mee wilt blijven doen, nooit echt willen investeren om kampioen te worden. Nee altijd maar mee sukkelen.![]()
![]()
Renault is alleen nooit realistich geweest met haar "100 races" plan en alle varianten daar op. Het team werd bestuurd vanuit het management van Renault en was er altijd een manager boven de team principal die over de centen ging. Misschien hadden ze nog de ijdele hoop dat het wel onder het budgetplafond zou kunnen want de tijden om een half miljard ertegenaan te gooien voor een kampienschap waren immers voorbij
Met andere woorden, vanaf 2026 alsnog Andretti GP aan de start? (lees: Andretti neemt Alpine over)Chocoball schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:08:
De toekomst van de Renault motorenfabriek in Viry-Chatillon en het Alpine F1 team in de vertaling en samenvatting.https://www.auto-motor-un...pine-motor-ausstieg-2025/
- Toen in augustus bekend werd dat Renault mogelijk ging stopppen met haar Formule 1 motorprogramma en zou overstappen op de krachtbron van Mercedes kwam het personeel in opstand. Ondanks dat alle banen behouden zouden blijven wordt Renautl CEO Luca de Meo als verrader gezien die de F1 historie van Renault niet wil beschermen.
- Na de publieke protestactie op de tribune bij de grand prix van Monza ontstond er discussie en mogelijk de hoop dat Renault de terugtrekking uit de Formule 1 zou heroverwegen. De resultaten van de 2026 motor zouden juist veelbelovend zijn daarom kwam het personeel met het voorstel de herstructureringsplannen te omarmen op voorwaarde dat de 2026 motor op de grid zou verschijnen. Dat plan kon op geen steun rekenen en uiteindelijk liep het gesprek met De Meo op 20 september jl. op niks uit.
- Op maandag 30 september werd zodoende bekend gemaakt dat Renault haar Formule 1 motorprogramma zal stoppen en dat er geen motor in 2026 zal verschijnen. 2025 zal het laatste jaar van de Renault motor in de Formule 1 zijn. Deze strategische stap om te stoppen heeft te maken met de lange termijn visie van het merk Renault waarbij het bedrijf zich op andere zakelijke gebieden wil richten.
- Na de berichtgeving is gelijk begonnen met de herstructurering want de motorenfabriek in Viry-Chatillon zal getransformeerd worden naar een technologiecentrum onder de naam Hypertech Alpine Project. Het centrum zal zich gaan bezighouden met het Hypercar-programma voor langeafstandsracen (WEC), met de Formule-E deelname samen met Nissan, beginnen aan het Dakaravontuur met Dacia maar zal ook haar sportklanten blijven bedienen.
- Voor Alpine betekent dat het een rompteam zal krijgen die de motoren zal onderhouden ook omdat verdere ontwikkeling niet mogelijk is. De Franse identiteit van Alpine was al in het gedrang omdat het chassis al jarenlang in het Verenigd Konrijkrijk wordt gefabriceerd maar zonder een Franse motor is het absurd om Alpine als een Frans team te beschouwen. Experts in de paddock zien dit als een voorbereiding op verkoop ook al zegt Alpine-adviseur Flavio Briatore van niet maar de geruchten verdwijnen niet en zijn door deze stap nieuw leven ingeblazen.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Omdat ze het niet kunnen betalen. Renault is bij lange na niet zo groot als de andere motorleveranciers in de Formule 1. Formule 1 is uiteindelijk vooral een marketingexercitie voor autofabrikanten waarin ze laten zien wat ze kunnen en technologieën misschien overnemen voor hun straatauto's. Daar is geen sprake van bij Renault. Ze hebben dat geld niet en ook niet echt een merk dat ze kunnen koppelen.mr thee schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:12:
Vraag mij dan toch af waarom je als Renault mee wilt blijven doen, nooit echt willen investeren om kampioen te worden. Nee altijd maar mee sukkelen.![]()
![]()
:strip_exif()/f/image/XYBdjtbwMj47xn4CgGmulxFX.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.statista.com/...-manufacturers-worldwide/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1q0zaC3l6xn9yg2jv9CpvSb.jpg?f=user_large)
https://www.statista.com/...nerated-by-renault-group/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Bij Andretti Global spelen nu andere zaken en heeft Michael Andretti aandelen verkocht. Geen idee of dat van invloed is op zijn F1 plannen. Ook waren er geruchten dat mogelijk General Motors het intellectueel eigendom van Renault zou overnemen en een ander gerucht over de aanstelling van Oliver Oakes (ex-Hitech) het team verandert in Hitech wat gaat rijden met klantmotoren.Wok schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:21:
[...]
Met andere woorden, vanaf 2026 alsnog Andretti GP aan de start? (lees: Andretti neemt Alpine over)
Omzet is eerlijk gezegd alleen een maat van hoe groot ze zijn. Als ik hun eigen site check, doen ze het echt niet slecht:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:26:
[...]
Omdat ze het niet kunnen betalen. Renault is bij lange na niet zo groot als de andere motorleveranciers in de Formule 1. Formule 1 is uiteindelijk vooral een marketingexercitie voor autofabrikanten waarin ze laten zien wat ze kunnen en technologieën misschien overnemen voor hun straatauto's. Daar is geen sprake van bij Renault. Ze hebben dat geld niet en ook niet echt een merk dat ze kunnen koppelen.
[Afbeelding]
https://www.statista.com/...-manufacturers-worldwide/
[Afbeelding]
https://www.statista.com/...nerated-by-renault-group/
https://media.renaultgrou...vement-of-all-financials/
Ik ben niet bepaald een boekhouder, maar voor de gratis marketing hebben ze budget genoeg, lijkt het zo. En ik denk dat het 'gratis pr-fiasco' wat het nu is na dik 10 jaar hybride ellende wel wat meer schade zal brengen dan als er een paar honderd miljoen extra tegenaan hadden gegooid.
Ik denk dat ze gewoon geen zin meer hebben en geen toekomst erin zien.
Renault heeft nooit de soms absurde bedragen willen investeren om serieus mee te doen. Ook voormalig teambaas Szaufnauer zei dat de bedragen en tijdslijnen vanuit het Renault management onrealistisch waren. Ze gaan zich nu richten op andere raceklassen zoals WEC, Formule E en rally (Dakar) omdat dat misschien meer in hun kostenplaatje past, ook qua marketing.siggy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:58:
[...]
Omzet is eerlijk gezegd alleen een maat van hoe groot ze zijn. Als ik hun eigen site check, doen ze het echt niet slecht:
https://media.renaultgrou...vement-of-all-financials/
Ik ben niet bepaald een boekhouder, maar voor de gratis marketing hebben ze budget genoeg, lijkt het zo. En ik denk dat het 'gratis pr-fiasco' wat het nu is na dik 10 jaar hybride ellende wel wat meer schade zal brengen dan als er een paar honderd miljoen extra tegenaan hadden gegooid.
Ik denk dat ze gewoon geen zin meer hebben en geen toekomst erin zien.
offtopic:
Ik vraag mij af of het besluit ook te maken heeft dat vanaf 2025 de CO2 uitstootgrens weer naar beneden gaat en dat de autoconcerns mogelijk extra miljoenen aan boetes moeten betalen. De Meo (CEO Renault) is als voorzitter van de Europese autofabrikanten daar erg pessimistisch over.
Ik vraag mij af of het besluit ook te maken heeft dat vanaf 2025 de CO2 uitstootgrens weer naar beneden gaat en dat de autoconcerns mogelijk extra miljoenen aan boetes moeten betalen. De Meo (CEO Renault) is als voorzitter van de Europese autofabrikanten daar erg pessimistisch over.
Wel bijzonder, want de Formule E drivetrain hadden ze toen juist over gedaan naar hun partner Nissan toen het net even handig uitkwam kwa kosten.Chocoball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Renault heeft nooit de soms absurde bedragen willen investeren om serieus mee te doen. Ook voormalig teambaas Szaufnauer zei dat de bedragen en tijdslijnen vanuit het Renault management onrealistisch waren. Ze gaan zich nu richten op andere raceklassen zoals WEC, Formule E en rally (Dakar) omdat dat misschien meer in hun kostenplaatje past, ook qua marketing.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Met de Franse slag zeggen ze wel eensmr thee schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:12:
![]()
Ik begrijp dat Jos weer eens z'n mond heeft opengetrokken?
Ik vraag me af hoe reëel het is dat Max in 25 een jaartje gaat banken om in 26 voor een ander team te rijden...
Net als het gerucht dat Perez na Mexico gewieberd gaat worden (zou Ricardio dan de races uitrijden voor RB?) strookt natuurlijk wel met het verhaal dat Perez al verzocht is te moven, maar Liberty media een beroep had gedaan bij RB om hem aan te houden tot en met Mexico.
Zijn er al wat dingen ontkracht? Behalve dat Pereze natuurlijk zelf zegt dat ie niet gaat
Ik vraag me af hoe reëel het is dat Max in 25 een jaartje gaat banken om in 26 voor een ander team te rijden...
Net als het gerucht dat Perez na Mexico gewieberd gaat worden (zou Ricardio dan de races uitrijden voor RB?) strookt natuurlijk wel met het verhaal dat Perez al verzocht is te moven, maar Liberty media een beroep had gedaan bij RB om hem aan te houden tot en met Mexico.
Zijn er al wat dingen ontkracht? Behalve dat Pereze natuurlijk zelf zegt dat ie niet gaat
Mog in "[F1] Randzaken"loewie1984 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:06:
PSN
Die Szafnauer (net zo'n Zak als Brown wat mij betreft) heb ik nog nooit op iets verstandigs kunnen betrappen.Chocoball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Renault heeft nooit de soms absurde bedragen willen investeren om serieus mee te doen. Ook voormalig teambaas Szaufnauer zei dat de bedragen en tijdslijnen vanuit het Renault management onrealistisch waren. Ze gaan zich nu richten op andere raceklassen zoals WEC, Formule E en rally (Dakar) omdat dat misschien meer in hun kostenplaatje past, ook qua marketing.
offtopic:
Ik zie Verstappen niet een sabbatical nemen. Als ie stopt dan stopt ie.loewie1984 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:06:
Die Alonso blijft wel een goede grappenmaker 
https://www.motorsport.co...n-over-indy-500/10659734/Alonso: Third F1 title my "only priority"
"I'm very, very focused [on] Formula 1 now. For the next two or three years, I want to win the third world title. This is my first and only priority at the moment.
[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2024 14:05 ]
PSN
Waarom vind je dat grappig?YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:04:
Die Alonso blijft wel een goede grappenmaker
[...]
https://www.motorsport.co...n-over-indy-500/10659734/
[...]
Er zit zat geld in AM, Newey aangenomen en Alonso is met een goede auto prima in staat dit te doen denk ik...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Toyota had ook enorm veel geld in F1 gepompt.Damian schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Waarom vind je dat grappig?
Er zit zat geld in AM, Newey aangenomen en Alonso is met een goede auto prima in staat dit te doen denk ik...
Voorlopig is de progressie van AM vooral achteruit.
PSN
Alonso doet al meer dan 10 jaar niet mee om de knikkers. En Aston Martin (/Racing Point / Force India / Spyker / Jordan) heeft dat nooit gedaan. En met het tempo waarmee AM nu naar voren gaat rijden ze over 2 seizoenen helemaal achteraanDamian schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Waarom vind je dat grappig?
En geld is leuk, maar hoe je het inzet maakt het nog leuker. En daar zien we dus nog niet veel van. En een Newey zal niet direct een topauto afleveren. Die zal ook eerst in het team moeten settlen. Wellicht dat ze 2026 ergens vooraan het midfield rijden, en met een beetje geluk die plek vasthouden. Maar om echt vooraan te rijden moeten ze of echt wat vinden (loophole / innovatie die niemand anders ziet) of de rest allemaal de plank mis slaan.
En daarnaast, Alonso heeft het dus over 1 of 2 jaar. Verwacht jii dat AM volgend seizoen, onder dezelfde regels, ineens vooraan rijdt? Er zijn momenteel al 4 teams los van het midfield, waar er 1 nog eens bovenuit steekt (en als RBR het lek boven krijgt misschien 2). Hoe wil AM zich daartussen (/daarboven) settlen? Terwijl ze nu nog niet eens in de buurt van die 4 komen.
Ze zaten er in het begin van het seizoen elke keer wel een hele stuk beter bij. Ze hebben de laatste tijd veel mensen met een goed stel hersens overgenomen, waaronder Dan Fallows en Eric Blandin en uiteraard Newey waardoor ze hopelijk die goed start kunnen blijven volhouden...RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:31:
[...]
Alonso doet al meer dan 10 jaar niet mee om de knikkers. En Aston Martin (/Racing Point / Force India / Spyker / Jordan) heeft dat nooit gedaan. En met het tempo waarmee AM nu naar voren gaat rijden ze over 2 seizoenen helemaal achteraan
En geld is leuk, maar hoe je het inzet maakt het nog leuker. En daar zien we dus nog niet veel van. En een Newey zal niet direct een topauto afleveren. Die zal ook eerst in het team moeten settlen. Wellicht dat ze 2026 ergens vooraan het midfield rijden, en met een beetje geluk die plek vasthouden. Maar om echt vooraan te rijden moeten ze of echt wat vinden (loophole / innovatie die niemand anders ziet) of de rest allemaal de plank mis slaan.
En daarnaast, Alonso heeft het dus over 1 of 2 jaar. Verwacht jii dat AM volgend seizoen, onder dezelfde regels, ineens vooraan rijdt? Er zijn momenteel al 4 teams los van het midfield, waar er 1 nog eens bovenuit steekt (en als RBR het lek boven krijgt misschien 2). Hoe wil AM zich daartussen (/daarboven) settlen? Terwijl ze nu nog niet eens in de buurt van die 4 komen.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Er waren al langer geruchten maar een 10-jarig contract tussen Formule 1 en LVMH (bekend van Louis Vuitton, Moet Hennessy en TAG Heuer) is eindelijk getekend. TAG Heuer gaat de rol van officiële tijdwaarnemer van Rolex overnemen.
Formula 1 has today announced that LVMH, the world leader in luxury, will become a Global Partner from 2025 with a historic 10-year agreement#F1 https://t.co/qbFJU5bJPe
— Formula 1 (@F1) 2 oktober 2024
Voorlopig blijft bij de Monaco GP de koffer mooier dan de beker ben ik bang
In de herfststop toch weer tijd voor een huishoudelijke mededeling.
Voor wie het niet volhoudt en graag wat wil lezen, versie 1.6 van de Topic Start staat online. Daniel Ricciardo heeft plaatsgemaakt voor Liam Lawson bij het RB team (het is lastig te zien maar de vlag is echt gewijzigd van Australië naar Nieuw-Zeeland
). Liam gaat overigens met racenummer 30 rijden, een nummer uit zijn jeugd.
Ondanks dat ik aan het begin van het jaar de sessietijden van de FIA planning had overgenomen waren bepaalde tijden bij de laatste 8 races niet meer correct en zijn deze gecorrigeerd.
Voor wie het niet volhoudt en graag wat wil lezen, versie 1.6 van de Topic Start staat online. Daniel Ricciardo heeft plaatsgemaakt voor Liam Lawson bij het RB team (het is lastig te zien maar de vlag is echt gewijzigd van Australië naar Nieuw-Zeeland
Ondanks dat ik aan het begin van het jaar de sessietijden van de FIA planning had overgenomen waren bepaalde tijden bij de laatste 8 races niet meer correct en zijn deze gecorrigeerd.
Maar het probleem is elk jaar weer dat ze wegzakken gedurende het seizoen, waarschijnlijk omdat ze als enige stilstaan.Damian schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:43:
[...]
Ze zaten er in het begin van het seizoen elke keer wel een hele stuk beter bij. Ze hebben de laatste tijd veel mensen met een goed stel hersens overgenomen, waaronder Dan Fallows en Eric Blandin en uiteraard Newey waardoor ze hopelijk die goed start kunnen blijven volhouden...
Alleen in 2022 toch met de RBR ‘kopie’ aantal derde plekken voor Alonso in het begin van het seizoen.Damian schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:43:
[...]
Ze zaten er in het begin van het seizoen elke keer wel een hele stuk beter bij. Ze hebben de laatste tijd veel mensen met een goed stel hersens overgenomen, waaronder Dan Fallows en Eric Blandin en uiteraard Newey waardoor ze hopelijk die goed start kunnen blijven volhouden...
Het was pas later in het seizoen dat ze echt een RB kopie hadden (Silverstone? Of welke race was het dat de RB pitmuur ineens allemaal met een groen Red Bull blikje zat). En aan het begin van het seizoen, toen Alonso zo goed scoorde, waren er ook wel voldoende verschillen tussen de auto's.Shinji schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Alleen in 2022 toch met de RBR ‘kopie’ aantal derde plekken voor Alonso in het begin van het seizoen.
(Overigens bedoel je neem ik aan 2023, want 2022 was het eerste jaar van de nieuwe regels. Moeilijk om dan met een kopie te komen
Het probleem lijkt iig te zijn dat ze beginnen met ideeen/concepten van een ander team, die ideeen niet doorgronden en daardoor niet correct door ontwikkelen oidRobertMe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:31:
[...]
Het was pas later in het seizoen dat ze echt een RB kopie hadden (Silverstone? Of welke race was het dat de RB pitmuur ineens allemaal met een groen Red Bull blikje zat). En aan het begin van het seizoen, toen Alonso zo goed scoorde, waren er ook wel voldoende verschillen tussen de auto's.
(Overigens bedoel je neem ik aan 2023, want 2022 was het eerste jaar van de nieuwe regels. Moeilijk om dan met een kopie te komen)
Maar die 8 podiums in 2023 was wel netjes iig
PSN
@YakuzA zoiets lijk het te zijn. Als Fernando zo overtuigd is van z’n derde mag je toch hopen dat ze komende dagen met iets komen op eigen kracht.
Een Renault ingenieur uit Viry-Châtillon weet te vertellen dat het motorverschil met de andere fabrikanten eigenlijk wel meeviel (15%) en wijst naar transmissieproblemen en de versnellingsbak komt toch echt uit Enstone. Hij is het daarom niet eens dat er naar de Renault V6 motor gewezen wordt door de CEO van Renault.
Link met de Engelse vertaling op Reddit https://www.reddit.com/r/.../1fvwuci/comment/lqa954q/
https://www.eurosport.fr/...6_sto20042418/story.shtml"There are 7 kilowatts or 10 horsepower, which isn't much, attributable to the engine as such, or at least to the part developed by Viry-Châtillon," concedes Louis. The deficit is only 15% of the total, and we can't continue with the development we've been doing since 2022. The rest, in fact, is partly justified by poor gearbox performance, which is Enstone's responsibility."
Link met de Engelse vertaling op Reddit https://www.reddit.com/r/.../1fvwuci/comment/lqa954q/
https://www.motorsport.co...-verstappen-now/10660181/Mercedes boss Toto Wolff says the time is right to stop “flirting” with Max Verstappen now that his squad’s Formula 1 driver line-up is sorted.
In the wake of Lewis Hamilton announcing his departure from Mercedes at the end of this season, Wolff held numerous discussions with the Verstappen camp earlier this year about a potential switch.
PSN
Doet me een beetje denken aan McLaren, die dachten ook dat ze een geweldige auto hadden en dat alle problemen werden veroorzaakt door Honda.Chocoball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:10:
Een Renault ingenieur uit Viry-Châtillon weet te vertellen dat het motorverschil met de andere fabrikanten eigenlijk wel meeviel (15%) en wijst naar transmissieproblemen en de versnellingsbak komt toch echt uit Enstone. Hij is het daarom niet eens dat er naar de Renault V6 motor gewezen wordt door de CEO van Renault.
[...]
https://www.eurosport.fr/...6_sto20042418/story.shtml
En daar geloof ik dus niks van.Chocoball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
https://www.eurosport.fr/...6_sto20042418/story.shtml
Want sinds 2014 is elke klant is weggelopen bij Renault als ze de gelegenheid kregen. En er komen ook regelmatig verhalen naar boven dat de PU divisie in Frankrijk, graag naar Enstone wijst als het probleem. Renault heeft nog steeds regelmatig kapotte motoren. Laatste is dat het me zo opviel dat RBR zoveel problemen met versnellingsbakken had toen ze met Renault PU's werkte. Toen gingen ze over naar Honda en was het weg.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik sluit me hier bij aan. Daarnaast, hoe is 10 pk 15% van ca. 1000 pk? Dat snap ik ook niet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:20:
[...]
En daar geloof ik dus niks van.
Want sinds 2014 is elke klant is weggelopen bij Renault als ze de gelegenheid kregen. En er komen ook regelmatig verhalen naar boven dat de PU divisie in Frankrijk, graag naar Enstone wijst als het probleem. Renault heeft nog steeds regelmatig kapotte motoren. Laatste is dat het me zo opviel dat RBR zoveel problemen met versnellingsbakken had toen ze met Renault PU's werkte. Toen gingen ze over naar Honda en was het weg.
De motor is maar 15% van de 10 pk verschil die er is, zo lees ik hemNivado schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Ik sluit me hier bij aan. Daarnaast, hoe is 10 pk 15% van ca. 1000 pk? Dat snap ik ook niet.
alsin 1,5pk vanuit de motor, 8,5pk vanuit de bak qua achterstand op de concurrentie
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2024 16:54 ]
PSN
Dat maak ik er niet uit op.YakuzA schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:47:
[...]
De motor is maar 15% van de 10 pk verschil die er is, zo lees ik hem
alsin 1,5pk vanuit de motor, 8,5pk vanuit de bak qua achterstand op de concurrentie
"There are 7 kilowatts or 10 horsepower, ... , attributable to the engine as such"
Lees ik als: "Er is 10 PK toe te rekenen aan de motor"
En "The deficit is only 15% of the total" als "Het verschil is 15% van het totaal"
15% van het totaal is ca. 150 PK. 15% van de ICE is ca. 100 PK
Ik kom er hoe dan ook niet uit wat hij bedoelt, wat mij des te meer reden geeft niets van het verhaal te geloven.
Ik denk dat die bedoeld dat 15% van het totale gat die 10PS is. Dan zou het totaal dus circa 67PS kunnen zijn. Hiervan zou dan rond de 57PS extra verloren gaan door een slechte versnellingsbak, volgens de PU kant die altijd de chassis kant de schuld geven. Het is dus dat, of die PU heeft nog steeds tientallen PS tekort.Nivado schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Ik sluit me hier bij aan. Daarnaast, hoe is 10 pk 15% van ca. 1000 pk? Dat snap ik ook niet.

Het voelt ook erg "niet wij maar zij" aan. Want naast de versnellingsbak komt het chassis ook uit Enstone en was de A524 aan het begin van het seizoen te zwaar en één grote schuurdeur op aerodynamisch gebied. Dus dat had ook als argument gebruikt kunnen worden.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:20:
[...]
als ik het originele artikel lees met google translate vanuit het frans lijkt het alsof er 15% van de achterstand op de andere teams wordt bedoeld, alsin 85% van de achterstand door geabox/chassis etc.Nivado schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
Dat maak ik er niet uit op.
"There are 7 kilowatts or 10 horsepower, ... , attributable to the engine as such"
Lees ik als: "Er is 10 PK toe te rekenen aan de motor"
En "The deficit is only 15% of the total" als "Het verschil is 15% van het totaal"
15% van het totaal is ca. 150 PK. 15% van de ICE is ca. 100 PK
Ik kom er hoe dan ook niet uit wat hij bedoelt, wat mij des te meer reden geeft niets van het verhaal te geloven.
Door alle vertaalslagen wordt het niet duidelijker iig
While we talked about a deficit of about 30 horses running 2023, the delay compared to the Honda, Ferrari and Mercedes references is actually much less. "There are 7 kilowatts or 10 horsepower, which is not much, attributable to the engine as such, or at least to the part developed by Viry-Châtillon, concedes Louis. It has a deficit that contributes only 15% of the overall and we are unable to continue our development, which has borne fruit since 2022.
PSN
Ja daaaaag. Die motor is al jaren flut. Ik weet nog dat ze in Singapore (?) 2016/7 eindelijk een dikke kwali modus zouden hebben. Die motor klonk stationair echt heel agressief. En max reed toen terwijl hij zo ongeveer z’n stuur kopstoten gaf de pits uit. Ging nergens over.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:20:
[...]
Misschien niet helemaal seizoen 2024 gerelateerd maar iemand heeft alle 251 motorgerelateerde uitvalbeurten met Renault motoren vanaf 1977 in kaart gebracht. Dit is inclusief de hernoemde TAG Heuer motoren bij Red Bull.
klik op de afbeelding voor een grotere weergave

McLaren reed in 2021 weer met Mercedes motoren, toch?Chocoball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:09:
Misschien niet helemaal seizoen 2024 gerelateerd maar iemand heeft alle 251 motorgerelateerde uitvalbeurten met Renault motoren vanaf 1977 in kaart gebracht. Dit is inclusief de hernoemde TAG Heuer motoren bij Red Bull.
[Afbeelding]
Dat zal een typefout zijn want de Eifel GP was in 2020 en McLaren reed inderdaad tot en met het 2020 seizoen met Renault motoren.The_Admin schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:43:
[...]
McLaren reed in 2021 weer met Mercedes motoren, toch?
McLaren en Franse motoren, nooit een goede combinatie geweest.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Fixed that for youMaarten_E schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:08:
Technologie en Fransen, nooit een goede combinatie geweest.
Een land wat bekend staat om 'de Franse slag' zou ik niet snel naar toe gaan om high tech producten van te gebruiken. Misschien dat de teams in F1 het altijd slecht vertaald hebben naar 'the French Battle'.
Deze herfstpauze is echt drama zeg. Ideaal voor een rookie-only non championship race.
Mwah, Renault deed veel goed in het V10-tijdperk, Peugeot in WEC en WRC/Groep B, Concorde, TGV... Niet alles is troep.siggy schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
Fixed that for you![]()
Een land wat bekend staat om 'de Franse slag' zou ik niet snel naar toe gaan om high tech producten van te gebruiken. Misschien dat de teams in F1 het altijd slecht vertaald hebben naar 'the French Battle'.
Deze herfstpauze is echt drama zeg. Ideaal voor een rookie-only non championship race.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Is het dit seizoen weer lastiger om in te halen? AMuS geeft antwoord op de vraag in de vertaling en samenvatting.
- De regelwijziging naar grondeffect-wagens in 2022 moest er voor zorgen dat het inhalen makkelijker zou worden. Dat leek ook het geval, de coureurs gaven aan dat het makkelijker was geworden andere wagens te volgen. Het gemiddelde steeg in 2022 van 31,09 naar 38 inhaalmanoeuvres per race.
- In 2023 ging dat gemiddelde nog verder omhoog maar dat kwawm vooral door 3 uitschieters: Spa, Zandvoort en Las Vegas. Het weer, verschillende bandentypes of de strategie zorgden toen voor snelheidsverschillen in het veld. Het gemiddelde over 22 races in 2023 ging daarom naar 41,9 inhaalmanoeuvres per race.
- In het huidige seizoen staat het gemiddelde voorlopig op 33 inhaalmanoeuvres per race. Ondanks dat dit seizoen bepaalde DRS zones langer zijn gemaakt of zelfs een extra DRS zone hebben gekregen zoals in Singapore. Koploper tot nu toe is Azerbeidzjan met 50 inhaalmanoeuvres, onderaan de lijst zoals verwacht, Monte Carlo met slechts 4 inhaalmanoeuvres.
- Er zijn een aantal redenen te benoemen waarom het gemiddelde is gezakt. 1 daarvan is de aerodynamica want de ingenieurs weten de wagens nog steeds in elk detail te optimaliseren. Dat houdt bijna altijd in dat luchtstromen naar achteren verwervelen waardoor de coureurs erachter last krijgt van turbulentie. De coureurs geven ook aan dat het weer lastiger is geworden om de wagen voor hun te volgen. Een duidelijk voorbeeld daarvan zou Norris in Singapore zijn. Ondanks dat hij eenzaam aan kop reed waren zijn 2 contactmomenten met de muur te wijten aan achtervolgers die hij aan het volgen was. Daarom is het nog belangrijker geworden om in schone lucht te rijden vooral op de 1e en 9e plek. Waarom de 9e plek? Op die plek begint het 2e helft van het veld.
- Een andere reden is omdat het veld te dicht op elkaar zit. Als de top 8 binnen 3-4 tienden van elkaar zit en de rest van het veld over een halve seconde is verdeeld dan is het snelheidsverschil onvoldoende om de voorligger in te halen. Tenzij de DRS zone extra lang is of tegenwind op het langste rechte stuk, dat vergroot namelijk het DRS effect. Omgekeerd kan het ook gebeuren dat circuits waar inhalen altijd lukt veranderen in een optocht zoals in Spa. Dit jaar was er rugwind op de Kemmel Straight waardoor het lastig werd een positie te winnen. Spa telde vorig seizoen nog 61 inhaalmanoeuvres maar dit seizoen slechts 29.
- Ook spelen de banden een rol. Steeds meer races worden een 1 stop race en durft niemand een alternatieve strategie meer aan. Een 1 stop race betekent dat de banden te weinig slijten en daarmee is het verschil tussen de wagens te klein geworden. Op sommige circuits moet een coureur bijna een seconde sneller zijn om een 50% kans te hebben op een inhaalpoging.
Een lollipop special voor Ricciardo
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
En deze is best geslaagd.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Leuke visualisatie, maar zegt precies niks toch? Aangezien ze niet even lang bij dezelfde teams hebben gezeten en het niet vergeleken wordt met andere motoren?Chocoball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:09:
[Afbeelding]
Als we het toch over Renault/Alpine:
Otmar heeft een interview gegeven, waar het onder andere gaat over:
Wat er mis ging bij Alpine
YouTube: Otmar Szafnauer Exclusive: The Truth Behind My Alpine Exit & The Pia...
Wat er mis ging met Oscar Piastri
YouTube: Otmar Szafnauer Exclusive: The Truth Behind My Alpine Exit & The Pia...
Klinkt voor mij vrij plausibel. Heb jaren gewerkt in een frans beursgenoteerd bedrijf en het klinkt heel erg als de manier van "management" dat je daar ziet.... Hij pakt er een gezegde bij wat volgens mij perfect de houding van Renault weergeeft:
"Ford motor company didn't make cars, it made careers. which means you care more about your career (not the team performance)".
Otmar heeft een interview gegeven, waar het onder andere gaat over:
Wat er mis ging bij Alpine
Wat er mis ging met Oscar Piastri
Klinkt voor mij vrij plausibel. Heb jaren gewerkt in een frans beursgenoteerd bedrijf en het klinkt heel erg als de manier van "management" dat je daar ziet.... Hij pakt er een gezegde bij wat volgens mij perfect de houding van Renault weergeeft:
"Ford motor company didn't make cars, it made careers. which means you care more about your career (not the team performance)".
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 07-10-2024 08:35 ]
Schijnbaar heeft Otmar ook tot 2 maal toe "het salaris uit eigen zak" betaald, zag ik gisteren een snippet van voorbij komen.
Zal dus bij Force India zijn geweest voordat die failliet gingen. Het is wel redelijk bekend (/is wel het een en ander over geschreven) dat Perez toen een belangrijkere rol heeft gespeeld in het voortbestaan van het team. Maar AFAIK dus niet dat Otmar 2 maanden salaris heeft betaald / voorgeschoten. En als die het voorgeschoten heeft... Force India is niet overgenomen. Racing Point heeft alleen cherry picking gedaan v.w.b. overnemen van assets. Of ze daarbij ook dit soort schulden hebben overgekocht...?
Zal dus bij Force India zijn geweest voordat die failliet gingen. Het is wel redelijk bekend (/is wel het een en ander over geschreven) dat Perez toen een belangrijkere rol heeft gespeeld in het voortbestaan van het team. Maar AFAIK dus niet dat Otmar 2 maanden salaris heeft betaald / voorgeschoten. En als die het voorgeschoten heeft... Force India is niet overgenomen. Racing Point heeft alleen cherry picking gedaan v.w.b. overnemen van assets. Of ze daarbij ook dit soort schulden hebben overgekocht...?
Ik heb denk ik een iets langere snippet dan dat gezien op reddit gisteren, waar bevestigd werd, dat het inderdaad om Force India ging en dat het niet een voorschot betrof, maar dat hij het gewoon betaald heeft en nooit teruggezien. In zijn woorden ging het om "millions".RobertMe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:12:
Schijnbaar heeft Otmar ook tot 2 maal toe "het salaris uit eigen zak" betaald, zag ik gisteren een snippet van voorbij komen.
Goede vertaling en samenvatting, dankjewel.Chocoball schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:02:
Is het dit seizoen weer lastiger om in te halen? AMuS geeft antwoord op de vraag in de vertaling en samenvatting.https://www.auto-motor-un...rholmanoever-saison-2024/
- Ook spelen de banden een rol. Steeds meer races worden een 1 stop race en durft niemand een alternatieve strategie meer aan. Een 1 stop race betekent dat de banden te weinig slijten en daarmee is het verschil tussen de wagens te klein geworden. Op sommige circuits moet een coureur bijna een seconde sneller zijn om een 50% kans te hebben op een inhaalpoging.
Dat laatste item is natuurlijk een kip/ei verhaal. Omdat inhalen weer moeilijker wordt, is een 1 stop vaak toch interessanter, ondanks dat het op papier langzamer is (zie Monza).
In 2022 zag je dat veel teams nog niet doorhadden dat trackpositie niet meer zo belangrijk was, en werden vaak verrast door de teams die dat wel zagen. in 2023 was het inmiddels gemeen goed. En nu in 2024 zie je het omgekeerde gebeuren, waar teams er van uit gaan wel even in te halen, wat vervolgens (bijna) niet lukt (zie SPA en Monza).
RobertMe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:12:
Schijnbaar moeten jullie gewoon even het hele interview luisteren. Het is:DeKaerften schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:22:
[...]
Ik heb denk ik een iets langere snippet dan dat gezien op reddit gisteren, waar bevestigd werd, dat het inderdaad om Force India ging en dat het niet een voorschot betrof, maar dat hij het gewoon betaald heeft en nooit teruggezien. In zijn woorden ging het om "millions".
1/ een mooi lesje in bedrijfsvoering welke gebruikt kan worden buiten de F1
2/ Dat geld heeft hij voor 5 (of 6, ik ga het niet terug kijken) voorgeschoten omdat veel mensen van pay cheque naar pay cheque leefden. Het geld is dan ook netjes na 5(6) dagen terugbetaald door FI aan Otmar en zijn zakenpartner.
Maakt het niet minder nobel overigens.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Het is bijna weer tijd voor de volgende GP 
https://www.motorsport.co...th-track-limits/10661196/Fake gravel among new track limits measures for US Grand Prix
Changes confirmed at Austin aimed at avoiding repeat of last year's track limits problems
At several areas of the track, the asphalt verges have been narrowed by 1.5 metres and replaced with turf which should stop drivers being tempted to run fully across them. These are on the inside of Turns 6, 13, 14 and 15.
...
A change has also been made at the exit of Turn 11, the tight left-hander on to the back straight. This had previously been an asphalt run off area with 'turtle bumps' on the exit, but it has now been fitted with a resin-bound gravel filled insert.
As well as the changes for track limits, Austin has also undergone a resurfacing since last year’s race – which should help alleviate some of the bumps that drivers complained about in 2023.
[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2024 16:00 ]
PSN
De video staat intussen blijkbaar ~9 uur online. Dus die is om 5 uur vannacht zoiets online gekomen. Vervolgens zullen de meeste vandaag moeten zorgen dat er brood op de plank komt, en dus niet even vanmorgen een video van een uurtje gekeken hebben. Dus dat er nog "een aantal" de video "moeten" kijken is wel evident en hoef je niet op die toon te reagerenZwerver schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:31:
[...]
[...]
Schijnbaar moeten jullie gewoon even het hele interview luisteren.
Waarbij de makers gisteren (/nog eerder?) dus zelf al een snippet / teaser op socials hadden gedeeld (die vervolgens ook weer op Reddit is gezet) met de info die ik eerder aanhaalde. Dat Otmar dus uit eigen zak salaris betaald heeft. De verdere info ontbrak daarbij uiteraard. Maar het had wel mijn interesse gewekt om de video te kijken, als die er tzt zou zijn. Maarja, he, iets met werken en zo.
Of… wat minder trigger happy zijn en niet reageren op een Reddit post maar op de video zelf. Anyway, offtopic.RobertMe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:08:
[...]
De video staat intussen blijkbaar ~9 uur online. Dus die is om 5 uur vannacht zoiets online gekomen. Vervolgens zullen de meeste vandaag moeten zorgen dat er brood op de plank komt, en dus niet even vanmorgen een video van een uurtje gekeken hebben. Dus dat er nog "een aantal" de video "moeten" kijken is wel evident en hoef je niet op die toon te reageren
Waarbij de makers gisteren (/nog eerder?) dus zelf al een snippet / teaser op socials hadden gedeeld (die vervolgens ook weer op Reddit is gezet) met de info die ik eerder aanhaalde. Dat Otmar dus uit eigen zak salaris betaald heeft. De verdere info ontbrak daarbij uiteraard. Maar het had wel mijn interesse gewekt om de video te kijken, als die er tzt zou zijn. Maarja, he, iets met werken en zo.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Het was niet "een Reddit post". Het was gewoon een repost van de originele video snippet / teaser van de originele makers van de video / podcast. Waarbij het uiteraard bewust zo "geknipt" is om de aandacht voor de volledige video te trekken. Maar die video stond nog niet online. Dus goh, gek he, dat er dan informatie uit die korte snippet / teaser wordt gehaald. Er is immers nog geen andere plek om iets vandaan te halen.Zwerver schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Of… wat minder trigger happy zijn en niet reageren op een Reddit post maar op de video zelf.
Edit:
Whehe, zegt die nu binnen 2 minuten echt al "[bij Alpine] dachten ze het beter te kunnen doen, en kijk waar ze nu staan"
Edit2:
Hij heeft het in het algemeen herhaaldelijk vaak over de "good place to work". En dat was ook zijn reden om het, inderdaad, voor te schieten. Onafhankelijk van dat er personen zouden zijn die van " pay cheque to pay cheque" leefden. Als je salaris te laat betaald is het gewoon klaar. Ook het personeel die het wel overleefd als het salaris een paar dagen later komt raak je daar mee kwijt, want geen "good place to work". Zoals hij eerder ook aanhaalt dat "good place to work" voor iedereen anders is, en voor sommigen is dat "goed verdienen" (en voor anderen de competitie, en weer voor anderen om tegen vrienden te zeggen "ik werk in F1").Zwerver schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:31:
2/ Dat geld heeft hij voor 5 (of 6, ik ga het niet terug kijken) voorgeschoten omdat veel mensen van pay cheque naar pay cheque leefden. Het geld is dan ook netjes na 5(6) dagen terugbetaald door FI aan Otmar en zijn zakenpartner.
En hij heeft het over 5 dagen, maar wellicht meer als voorbeeld. En hij wist dan dat geld van FOM binnen zou komen die X dagen later. Geld kwam ook (gedeeltelijk) van een zakenpartner, die niks met F1/het team had, maar hem blind vertrouwde. Maar zeker niet zonder risico, want in die periode kon net zo goed nog iemand anders het geld komen opeisen voor een openstaande rekening. Dat het maar bij een voorschot van "5 dagen" zou blijven was dus niet gegarandeerd.
[ Voor 57% gewijzigd door RobertMe op 07-10-2024 18:12 ]
Bandenleverancier Pirelli is momenteel druk op meerdere fronten. Zo is het bezig met de 2026 banden die straks andere afmetingen gaan krijgen. Half september is er een bandentest uitgevoerd op het circuit van Barcelona om data te verzamelen. Aston Martin heeft voor deze test toen een aangepaste wagen beschikbaar gesteld.
Pirelli werkt ook aan verbeteringen van de huidige banden. Niet alleen de constructie maar ook aanpassingen aan de rubbersamenstelling. De onwikkelingen aan de constructie moesten voor 1 september afgerond zijn om aan het regelement te voldoen. Dat is gedaan en nu kan Pirelli zich tot aan het einde van het seizoen richten op de samenstelling.
Zoals eerder gemeld komt Pirelli ook met een speciale band omdat het aantal straatraces blijft toenemen en huidige zachte banden daar te weinig slijten. De allerzachste band zal straks de C6 worden. Aparte bandentestsessies met teams op afgehuurde circuits helpen de ontwikkeling niet en de bandentest in Abu Dhabi is te ver weg. Daarom is besloten dat de C6 band door alle teams in de vrije training getest gaan worden.
Dat zal nog niet in Austin zijn omdat er dan een sprint race is en het circuit is minder geschikt voor testen dan het volgende circuit in Mexico-Stad. Pirelli zal dan de prototypes van de C4, C5 en een aantal stets van de C6 beschikbaar stellen (VT2 - 90 min). Wel zullen de teams moeten oppassen dat ze niet in de war raken met de afstelling op de huidige - en testbanden.
https://www.auto-motor-un...-test-mexiko-c6-mischung/
Pirelli werkt ook aan verbeteringen van de huidige banden. Niet alleen de constructie maar ook aanpassingen aan de rubbersamenstelling. De onwikkelingen aan de constructie moesten voor 1 september afgerond zijn om aan het regelement te voldoen. Dat is gedaan en nu kan Pirelli zich tot aan het einde van het seizoen richten op de samenstelling.
Zoals eerder gemeld komt Pirelli ook met een speciale band omdat het aantal straatraces blijft toenemen en huidige zachte banden daar te weinig slijten. De allerzachste band zal straks de C6 worden. Aparte bandentestsessies met teams op afgehuurde circuits helpen de ontwikkeling niet en de bandentest in Abu Dhabi is te ver weg. Daarom is besloten dat de C6 band door alle teams in de vrije training getest gaan worden.
Dat zal nog niet in Austin zijn omdat er dan een sprint race is en het circuit is minder geschikt voor testen dan het volgende circuit in Mexico-Stad. Pirelli zal dan de prototypes van de C4, C5 en een aantal stets van de C6 beschikbaar stellen (VT2 - 90 min). Wel zullen de teams moeten oppassen dat ze niet in de war raken met de afstelling op de huidige - en testbanden.
https://www.auto-motor-un...-test-mexiko-c6-mischung/
Airbus, Thales, Dassault, Total, Michelin, ... maar we dwalen afMaarten_E schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Mwah, Renault deed veel goed in het V10-tijdperk, Peugeot in WEC en WRC/Groep B, Concorde, TGV... Niet alles is troep.
Divide and conquer.
Volgend jaar geen wervelende toespraak van Lawrence Stroll, geen aanwezige tifosi of CGI foto's bij de verschillende car launches.
Blijkbaar is het plan om volgend jaar 1 presentatie met alle 10 wagens te doen en wel in de O2 Arena in London. Een datum zou er ook al zijn namelijk op 18 februari, wat acht dagen voor de eerste testdag in Bahrein zal zijn. Plek voor zo'n 18.000 toeschouwers en de kaarten zouden vrij verkrijgbaar zijn. Het hele gebeuren wordt ook gekoppeld aan het feit dat Formule 1 dan 75 jaar bestaat.
Blijkbaar is het plan om volgend jaar 1 presentatie met alle 10 wagens te doen en wel in de O2 Arena in London. Een datum zou er ook al zijn namelijk op 18 februari, wat acht dagen voor de eerste testdag in Bahrein zal zijn. Plek voor zo'n 18.000 toeschouwers en de kaarten zouden vrij verkrijgbaar zijn. Het hele gebeuren wordt ook gekoppeld aan het feit dat Formule 1 dan 75 jaar bestaat.
Breaking: Free F1 launch party for all British citizens!! 1!!1!One1!!Chocoball schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:12:
Volgend jaar geen wervelende toespraak van Lawrence Stroll, geen aanwezige tifosi of CGI foto's bij de verschillende car launches.
ping 127.212.23.124
Gaat de FIA verbieden om cgi renders te verspreiden?Chocoball schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:12:
FIA kennende, ja.siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:18:
[...]
Gaat de FIA verbieden om cgi renders te verspreiden?
Vandaag 2 jaar geleden werd Verstappen voor de tweede keer wereldkampioen, terwijl iedereen op het circuit, inclusief Verstappen zelf, dacht dat hij nog geen wereldkampioen was.

Op zich een leuk idee. Aan de andere kant voelen die losse presentaties als een soort 12 days for Christmas Winter Testing advent kalender.Chocoball schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:12:
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Heeft niks met de FIA te maken neem ik aan, dit lijkt me iets van Liberty in samenwerking met de teams.siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:18:
[...]
Gaat de FIA verbieden om cgi renders te verspreiden?
Niet iedereen, Jenson Button (die de interviews deed) en de ceremoniemeester waren vrij overtuigd dat hij het wel was. En had de regie niet ook al een graphic laten zien met een virtuele stand waarin de "100%" punten te zien waren?Extigo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:04:
Vandaag 2 jaar geleden werd Verstappen voor de tweede keer wereldkampioen, terwijl iedereen op het circuit, inclusief Verstappen zelf, dacht dat hij nog geen wereldkampioen was.
[Afbeelding]
De regie inderdaad wel, maar iedere commentator was 100% zeker dat het incorrect wasRobertMe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
Niet iedereen, Jenson Button (die de interviews deed) en de ceremoniemeester waren vrij overtuigd dat hij het wel was. En had de regie niet ook al een graphic laten zien met een virtuele stand waarin de "100%" punten te zien waren?
Verstappen kan ook niet gewoon wereldkampioen worden hehExtigo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:04:
[Afbeelding]
Mja, je had toen de mensen die de geest van de regel lazen die dachten dat het niet zo was, en degenen die de letter van de regel lazen die dachten dat het wel zo wasExtigo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:04:
[Afbeelding]
De letter van de regel bleek toch sterker dan de geest van de regel
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2024 11:07 ]
PSN
Dat belooft wat voor dit jaarscrappy.doo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Verstappen kan ook niet gewoon wereldkampioen worden heh![]()
![]()
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Dan hoop ik toch dat Piastri, Lando eraf rijd waardoor Lando net te weinig punten heeft of iets dergelijks.... En niet dat Max iets doet
Aan de andere kant: Max wordt altijd op een aparte manier WK, maar het is toch nog steeds niet zijn schuld geweest
Als Leclerc niet zo vreemd die laatste bochten had genomen was het OF duidelijk OF geen WK. Die straf hielp niet mee met alle verwarring zeg maar
[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 09-10-2024 12:19 ]
Gewoon Yuki of Liam steeds de snelste ronde laten pakken dan heeft Zak weer wat te zeuren over 'samenwerking' tussen teams met dezelfde eigenaar.Waah schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
Dan hoop ik toch dat Piastri, Lando eraf rijd waardoor Lando net te weinig punten heeft of iets dergelijks.... En niet dat Max iets doet![]()
Aan de andere kant: Max wordt altijd op een aparte manier WK, maar het is toch nog steeds niet zijn schuld geweest
Als Leclerc niet zo vreemd die laatste bochten had genomen was het OF duidelijk OF geen WK. Die straf hielp niet mee met alle verwarring zeg maar
Slechte teammanager eigenlijk. Mercedes had altijd Williams als "opleidingsteam" en Toto heeft overal wel wat vingers in de pap. Red Bull heeft VCarb, Ferrari heeft meerdere teams die met hun motor rijden en kon hun rookies altijd wel daar ergens kwijt...Chocoball schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:28:
[...]
Gewoon Yuki of Liam steeds de snelste ronde laten pakken dan heeft Zak weer wat te zeuren over 'samenwerking' tussen teams met dezelfde eigenaar.
Kom op Zak

Als Magnussen gewoon zijn fastest lap binnen de lijnen had gehouden was de hele discussie niet gestartChocoball schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:28:
[...]
Gewoon Yuki of Liam steeds de snelste ronde laten pakken dan heeft Zak weer wat te zeuren over 'samenwerking' tussen teams met dezelfde eigenaar.
PSN
Ik weet ook niet wat hij wil bereiken. Dat er een opdracht van Horner naar Mekies ging om Ricciardo te instrueren? En dat dat niet mag? En dat hij die bewijzen wil zien? Hou toch op.
100% zeker dat dit gewoon Daniel zijn idee was, als middelvinger voor zijn laatste race en heel misschien om zijn maatje Max te helpen.
Signatures zijn voor boomers.
De verwarring was er meer omdat niet 75% van de raceronden gereden wasWaah schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
Dan hoop ik toch dat Piastri, Lando eraf rijd waardoor Lando net te weinig punten heeft of iets dergelijks.... En niet dat Max iets doet![]()
Dat Leclerc vervolgens ook nog eens die penalty kreeg en dat het verschil maakte hielp uiteraard in het totaal niet mee.
Alleen riep het tean hem binnen voor de fastest lap. Daaraan ging in ieder geval geen directe vraag van Ricciardo aan vooraf. Kan uiteraard wel dat hij ronden eerder gevraagd had, of vooraf aan de race. Maar dan is het natuurlijk ook lastiger te bewijzen dat het om frustreren / helpen ging. Als Verstappen op kop reed had hij sowieso geen "hulp" nodig als Norris de snelste ronde gehad zou hebben.Maasluip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
Ik weet ook niet wat hij wil bereiken. Dat er een opdracht van Horner naar Mekies ging om Ricciardo te instrueren? En dat dat niet mag? En dat hij die bewijzen wil zien? Hou toch op.
100% zeker dat dit gewoon Daniel zijn idee was, als middelvinger voor zijn laatste race en heel misschien om zijn maatje Max te helpen.
Als je 19 (van de 22) grand prix overwinningen in 1 seizoen 'normaal' kunt noemennadroJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:13:
Max z'n derde titel was wel normaal haha
Was ook een rare, want werd 2e bij een sprint en toen kampioen.nadroJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:13:
Max z'n derde titel was wel normaal haha
Niets raars aan, sprintwedstrijden zijn gewoon onderdeel van de kalender.
MoneyGram Haas F1 Team Enters Technical Partnership with TOYOTA GAZOO Racing 🏁
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) 11 oktober 2024
Under the new multi-year agreement both parties will share expertise and knowledge, as well as resources 🤝
With TOYOTA GAZOO Racing providing design, technical and manufacturing services, while… pic.twitter.com/jvL0Epkm8Z
nieuws dat best wel uit het niks komt
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Is toch al wat langer zo?basvn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:09:
[Twitter]
[Afbeelding]
nieuws dat best wel uit het niks komt
Heb daar wel meer nieuws van gezien maanden geleden.
/Edit:
Het nieuwtje dat ze aan het onderhandelen waren:
YakuzA in "[F1] Seizoen 2024"
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-10-2024 07:43 ]
PSN
Onderhandelen is natuurlijk nog geen bevestiging en dat laatste is er nu.YakuzA schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:40:
[...]
Is toch al wat langer zo?
Heb daar wel meer nieuws van gezien maanden geleden.
/Edit:
Het nieuwtje dat ze aan het onderhandelen waren:
YakuzA in "[F1] Seizoen 2024"
"When you grow up your heart dies"
Een Amerikaans team, met Italiaanse motor en een Italiaanse chassis-fabrikant, met basis in Amerika, Engeland en Italie, gaat een technische partnership aan met een Japanse dochteronderneming van Toyota.
Waarom noemen we het ook alweer een Amerikaans team?
(ja ikke snappe, geld voor meerdere teams)
Waarom noemen we het ook alweer een Amerikaans team?
Met het hoofdkwartier in Keulensiggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:53:
Een Amerikaans team, met Italiaanse motor en een Italiaanse chassis-fabrikant, met basis in Amerika, Engeland en Italie, gaat een technische partnership aan met een Japanse dochteronderneming van Toyota.
Waarom noemen we het ook alweer een Amerikaans team?(ja ikke snappe, geld voor meerdere teams)
Edit:
Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat Gazoo iets Australisch was
[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 11-10-2024 09:06 ]
Vaak bu'j te bang!
De oude basis van Toyota neem ik aan? Maar wat eeen feest zeg. Dat die nog onder de budgetcap blijven met al dat gereis
Klinkt meer wat iemand met een dik Limburgs accent zou zeggen als die een dagje met de familie naar de dierentuin in Kerkrade gaan.....Edit:
Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat Gazoo iets Australisch wasIk lees net dat het gewoon echt iets Japans is haha
Rob Leupen, de Nederander die managing director is bij Toyota Racing uit Keulen komt inderdaad uit Limburg.siggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
De oude basis van Toyota neem ik aan? Maar wat eeen feest zeg. Dat die nog onder de budgetcap blijven met al dat gereis
[...]
Klinkt meer wat iemand met een dik Limburgs accent zou zeggen als die een dagje met de familie naar de dierentuin in Kerkrade gaan.....
Cogitationis poenam nemo patitur
Geboren in Helmond. Is toch echt Brabant op mijn google maps. Tegenwoordig kan iedereen zich maar Limburger noemen.Bullet NL schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:31:
[...]
Rob Leupen, de Nederander die managing director is bij Toyota Racing uit Keulen komt inderdaad uit Limburg.
Houdoe! /s
Hopelijk vlaggen met consumptiesiggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:26:
In ander nieuws, Hailey Welch gaat mogelijk afvlaggen in de USGP#extraprize
PSN
Misschien had die een Limburgse ouder en is die altijd in Limburg naar school gegaan.siggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:05:
[...]
Geboren in Helmond. Is toch echt Brabant op mijn google maps. Tegenwoordig kan iedereen zich maar Limburger noemen.
Houdoe! /s
spoiler:
Verstappen is ook een Belg Nederlander, toch?
De /s staat voor snelheid heRobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Misschien had die een Limburgse ouder en is die altijd in Limburg naar school gegaan.
spoiler:Verstappen is ook een Belg Nederlander, toch?
4 Weken pauze en iedereen heeft afkickverschijnselen. Damn.
Het is nog steeds de basis van Toyota Gazoo Racing.siggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Niet oud, verschillende motorsport teams maken nog gebruik van de windtunnel daar (tot niet zo lang geleden was McLaren ook klant). Ook Toyota zelf heeft een grote deel van haar race teams daar.siggy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Van wat ik begrijp is dat Haas haar chassis in de toekomst door Toyota laat maken i.p.v. Dallara en minder afhankelijk van Ferrari. Alleen de Power Unit (en versnellingsbak) komt bij Ferrari vandaan. Zij hebben nog een contract t/m 2028.
[ Voor 21% gewijzigd door NeverSettle op 11-10-2024 11:03 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024