✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
'parc ferme' is geen locatie, maar dat is een status van een auto tussen begin Q en Racesiggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:48:
[...]
Lijkt me echt een van de grootste schandalen eerlijk gezegd. Parc ferme is heilig. Dat is gewoon bewust een overtreding, niet een slimme interpretatie of innovatie. Dat is gewoon valsspelen.
Ik weet niet of het van buitenaf te zien is als die aanpassing wordt gedaan, maar genoeg camera's in parc ferme om zoiets achteraf nog vast te stellen? Dat zou gewoon directe DSQ's moeten zijn met terugwerkende kracht.
Over het algemeen zal die in de pitbox van het team staan, nadat ze hem bij de persco hebben geparkeerd, en dan nog een keer gewogen/opgemeten in de FIA garage etc.
Verder heeft de FIA 'niks gezien' dus officieel gezien valt er weer niks te doen. Behalve nu wel actief de hoogte van de bib controleren.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 17-10-2024 10:06 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet gezegd hebbende dat het McLaren is maar McLaren is dit seizoen al vaker onderwerp van discussie geweest zoals de gaten in de rembehuizing, mini-DRS op de achtervleugel, alleen met de flexibile voorvleugel heeft de FIA niks gedaan.G_Dragon schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Precies, persoonlijk hoop ik niet dat het Mclaren is omdat er nu een mooie strijd aan de gang is voor het WK. Maar naar hun gaat wel mijn eerste gedachtes omdat ze er opeens zo bij zitten!
helaas, er staat in de regels dat het zo gemaakt moet zijn dat het alleen maar met gereedschap te verstellen is. Alleen de mogelijkheid dat het verstelbaar is is al reden voor DSQ.YakuzA schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:05:
[...]
'parc ferme' is geen locatie, maar dat is een status van een auto tussen begin Q en Race
Verder heeft de FIA 'niks gezien' dus officieel gezien valt er weer niks te doen. Behalve nu wel actief de hoogte van de bib controleren.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Maar waarom zegt de FIA dan dat ze geen bewijs hebben dat zoiets 'is gebruikt' ipv dat ze melden dat ze wel zien dat zoiets potentieel wel/niet kan?Snowhite0901 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
helaas, er staat in de regels dat het zo gemaakt moet zijn dat het alleen maar met gereedschap te verstellen is. Alleen de mogelijkheid dat het verstelbaar is is al reden voor DSQ.
But, while the governing body is clear that any such device that altered the front bib under parc ferme conditions would be illegal, it says it has received no conclusive evidence that such a trick has been used by anyone in F1.
PSN
De FIA wil bekijken of ze dit gereedschap willen verzegelen maar ja als het vanuit de cockpit te verstellen is geldt daar hetzelfde gereedschap dan voor?Snowhite0901 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
helaas, er staat in de regels dat het zo gemaakt moet zijn dat het alleen maar met gereedschap te verstellen is. Alleen de mogelijkheid dat het verstelbaar is is al reden voor DSQ.
Sleutelwoord is hier 'used'. Dus zo'n systeem is wellicht gevonden, maar men kan niet bewijzen dat het gebruikt is.YakuzA schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Maar waarom zegt de FIA dan dat ze geen bewijs hebben dat zoiets 'is gebruikt' ipv dat ze melden dat ze wel zien dat zoiets potentieel wel/niet kan?
[...]
Hopelijk in de komende uurtjes meer duidelijkheid hierover.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
FIA en duidelijkheid?siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:11:
Hopelijk in de komende uurtjes meer duidelijkheid hierover.
Ze moeten in dit soort gevallen wel om juridische problemen te voorkomen.
"When you grow up your heart dies"
Afgelopen 10 jaar hebben we volgens mij bijna nooit duidelijkheid gezien vanuit FIA? Ferrari "illegale" motor? McLaren frontwings? Asymmetrisch achterremsysteem?sjaool schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:19:
[...]
Ze moeten in dit soort gevallen wel om juridische problemen te voorkomen.
Ze waren nooit echt heel transparant en dat verwacht ik nu ook niet om eerlijk te zijn.
Daarom heb ik er ook geen goed gevoel bij, helaas kunnen we niet meer dan wachten tot de FIA meer bekend maakt.Chocoball schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Niet gezegd hebbende dat het McLaren is maar McLaren is dit seizoen al vaker onderwerp van discussie geweest zoals de gaten in de rembehuizing, mini-DRS op de achtervleugel, alleen met de flexibile voorvleugel heeft de FIA niks gedaan.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
FIA loopt continu achter de feiten aan en zijn te bang om fatsoenlijke straffen uit te delen. Al dan niet vanwege juridische consequenties, maar ik neem aan dat deze 'suspicions' niet zomaar geuit zijn. Ze zijn wel compleet artelijk om voor het weekend al iets in de publiciteit te gooien zodat ze de tijd geven aan de valsspelers om het te herstellen. Op die manier is het in de F1 altijd waard om vals te spelen. In mijn ogen. Lijkt me niet de bedoeling.Treveo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:22:
[...]
Afgelopen 10 jaar hebben we volgens mij bijna nooit duidelijkheid gezien vanuit FIA? Ferrari "illegale" motor? McLaren frontwings? Asymmetrisch achterremsysteem?
Ze waren nooit echt heel transparant en dat verwacht ik nu ook niet om eerlijk te zijn.
Alsof je een inbreker de kans geeft om het huis te verlaten zonder spullen en hem dan niet te arresteren.....
Dit wordt weer zo'n typisch geval van 'niets raars gevonden', waarna er weer heel plotseling een team een stuk langzamer is geworden.G_Dragon schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:30:
[...]
Daarom heb ik er ook geen goed gevoel bij, helaas kunnen we niet meer dan wachten tot de FIA meer bekend maakt.
[removed]
Toen waren het ook andere teams, RBR en Mercedes die samen optrokken om te achterhalen wat het nu was. En toen ging RBR ook in Austin naar de FIA met een "technisch voorstel" wat de FIA dezelfde dag nog verbood per TD. Dat was op de vrijdag en die zaterdag was Ferrari ingestort.
Nu ook. Dit lijkt me namelijk ook iets dat andere teams zijn gaan zien en bestuderen. En dan zal er een of meerdere naar de FIA zijn gegaan met een "voorstel" of een "verheldering". De FIA zegt dat het verboden is, dus komen er nu controles.
Qua team, tja het gaat dus om een team die prestatiewinst zou halen omdat ze hun auto kunnen afstellen voor kwalificatie en daarna parc ferme regels breken om deze anders af te stellen voor de race. Je kijkt dus naar een team die altijd erg goed afgesteld zijn in kwalificatie en altijd ook erg goed in de race. Als dit systeem er dus is, dan lijkt me duidelijk welk team dat moet zijn. Want er is maar een team die aan dat criteria voldoet.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Met buit, als je zoiets al een paar races kunt gebruiken heb je de winst al binnen. En als er dan geen straf volgt, is het het waard om iets nieuws te verzinnen en het te blijven doen.siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:31:
[...]
Alsof je een inbreker de kans geeft om het huis te verlaten zonder spullen en hem dan niet te arresteren.....
[removed]
Als ze dat dan in de race weer aanpassen naar de kwalificatie setting (wat moet anders ziet de fia het achteraf?) heeft dat team ook aan het einde van de race (low-fuel) weer extra snelheid. En dat wijst weer op hetzelfde team.DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:39:
Qua team, tja het gaat dus om een team die prestatiewinst zou halen omdat ze hun auto kunnen afstellen voor kwalificatie en daarna parc ferme regels breken om deze anders af te stellen voor de race. Je kijkt dus naar een team die altijd erg goed afgesteld zijn in kwalificatie en altijd ook erg goed in de race. Als dit systeem er dus is, dan lijkt me duidelijk welk team dat moet zijn. Want er is maar een team die aan dat criteria voldoet.
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then call it a duck." -angry quack noises
There it is! Heeft dan nog lang geduurd, maar dat was helaas met Ferrari ook zo.Chocoball schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:26:
Oeh, oeh er is weer een relletje in de paddock
Een niet bij naam genoemd team schijnt de front bib of T-tray tussen kwalificatie en race hoger of lager te kunnen zetten. Ook zou het vanuit de cockpit gedaan kunnen worden. Meerdere teams hebben overleg gehad met de FIA en deze gaat komend weekend in actie komen want de front bib mag niet tijdens parc fermé tussen kwalificatie en race aangepast worden en wordt als illegaal gezien.
[Afbeelding]
https://www.motorsport.co...arc-ferme-trick/10663272/
Er is nog niet 100% duidelijkheid over het wel/niet gebruik en welk team, maar dat kan wel verklaren waarom een Norris nog zolang met z'n banden door kon rijden en er op het laatste moment nog even een aantal fastest laps (op bijv. wit) uit kon persen. Ja "bandenmanagement" zeker
Als Mclaren straks veel langzamer is dan weten we genoeg.Chocoball schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:26:
Oeh, oeh er is weer een relletje in de paddock
Een niet bij naam genoemd team schijnt de front bib of T-tray tussen kwalificatie en race hoger of lager te kunnen zetten. Ook zou het vanuit de cockpit gedaan kunnen worden. Meerdere teams hebben overleg gehad met de FIA en deze gaat komend weekend in actie komen want de front bib mag niet tijdens parc fermé tussen kwalificatie en race aangepast worden en wordt als illegaal gezien.
[Afbeelding]
https://www.motorsport.co...arc-ferme-trick/10663272/
Mooi circuit om er achter te komen, laatste keer met een rel bij Ferrari waren ze ook op dit circuit na ingrijpen van de FIA nergens meer te bekennen.
Kan Max weer in een interview zeggen: moeten ze maar niet vals spelen
per aspera ad astra
Valsspelen 'hoort' niet bij sport, heeft niks met F1 specifiek te maken. Valsspelen komt voor omdat men bereid is om oneerlijk voordeel te verkrijgen, maar is bij lange na niet wenselijk omdat je dus oneerlijk voordeel kunt hebben. En er is een verschil om regels te omzeilen waarbij de auto gewoon door de keuring komt, dan keihard valsspelen. Je mag de auto in parc ferme niet aanpassen. Dat is geen innovatie, dat is puur valsspelen.LAD93 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:54:
Ik vind het wel mooi hoor - ja het is vals spelen, maar dat hoort al tientallen jaren bij de Formule 1.
Net zoals de loden bolletjes in de tank bij Tyrrel, de extra tank van BAR en de illegale motor van Ferrari.
Valsspelers moeten gewoon keihard aangepakt worden en dat doet de FIA eigenlijk niet meer. Of het nou om commerciele redenen is of wat dan ook. Want anders kunnen ze gewoon de regels terugbrengen naar een A4tje en voor de rest mag men doen wat men wilt.
Om valsspelen mooi te vinden gaat echt te ver imho. Als het de norm wordt kunnen ze net zo goed elkaar opzettelijk van de baan rammen.
[ Voor 6% gewijzigd door siggy op 17-10-2024 11:02 ]
Ik zeg ook niet dat het bij sport hoort, ik zeg dat het al tientallen jaren bij de Formule 1 hoort. De FIA werkt dit in de hand door dubbelzinnigheid in communicatie, het niet volledig aanpakken van overduidelijke loopholes in de reglementen en het nalaten van grote straffen bij bepaalde overtredingen omwille van de sport. Dus ja, ik zie het als onderdeel van de Formule 1. Dat er dan teams op een gegeven moment over de rand gaan, is onoverkomelijk - als die teams dan ook nog eens keihard aangepakt worden, vind ik dat ook prachtig.siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:01:
[...]
Valsspelen 'hoort' niet bij sport, heeft niks met F1 specifiek te maken. Valsspelen komt voor omdat men bereid is om oneerlijk voordeel te verkrijgen, maar is bij lange na niet wenselijk omdat je dus oneerlijk voordeel kunt hebben. En er is een verschil om regels te omzeilen waarbij de auto gewoon door de keuring komt, dan keihard valsspelen. Je mag de auto in parc ferme niet aanpassen. Dat is geen innovatie, dat is puur valsspelen.
Net zoals de loden bolletjes in de tank bij Tyrrel, de extra tank van BAR en de illegale motor van Ferrari.
Valsspelers moeten gewoon keihard aangepakt worden en dat doet de FIA eigenlijk niet meer. Of het nou om commerciele redenen is of wat dan ook. Want anders kunnen ze gewoon de regels terugbrengen naar een A4tje en voor de rest mag men doen wat men wilt.
Ik ben het met je eens dat het keihard aangepakt moet worden, maar die hoop heb ik al jaren geleden opgegeven. Zeker na het Ferrari motor debacle.
En je snapt denk ik zelf ook wel dat dit vergelijken met elkaar van de baan aframmen wel een redelijke overdrijving is, toch?
[ Voor 6% gewijzigd door LAD93 op 17-10-2024 11:09 ]
per aspera ad astra
Max heeft ook regelmatig op banden van aardig wat rondes oud een snelste ronde eruit geperst...Pendaco schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
There it is! Heeft dan nog lang geduurd, maar dat was helaas met Ferrari ook zo.
Er is nog niet 100% duidelijkheid over het wel/niet gebruik en welk team, maar dat kan wel verklaren waarom een Norris nog zolang met z'n banden door kon rijden en er op het laatste moment nog even een aantal fastest laps (op bijv. wit) uit kon persen. Ja "bandenmanagement" zeker
Exact expert nodig?
Dit hoeft niet per se McLaren te zijn toch? Het kan Haas zijn, die snel in de kwalificatie zijn en daarna in de race vaak tegenvallen. Of misschien is het wel RBR.d-vine schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Als Mclaren straks veel langzamer is dan weten we genoeg.
Mooi circuit om er achter te komen, laatste keer met een rel bij Ferrari waren ze ook op dit circuit na ingrijpen van de FIA nergens meer te bekennen.
Kan Max weer in een interview zeggen: moeten ze maar niet vals spelen
PSN: Shiver23
Daarom zeg ik ook als het McLaren is.Shiver23 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Dit hoeft niet per se McLaren te zijn toch? Het kan Haas zijn, die snel in de kwalificatie zijn en daarna in de race vaak tegenvallen. Of misschien is het wel RBR.
Misschien doet Ferrari weer een Ferrari who knows...
Kunnen we niet terug kijken in F1TV naar een aantal teams, lijkt mij dat je het op onboard cameras van de auto ervoor zou moeten kunnen zien. Heb zelf geen F1TV maar lijkt me wel duable om erachter te komen welk team het is als het is zoals het op de foto eruit ziet.Pendaco schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
There it is! Heeft dan nog lang geduurd, maar dat was helaas met Ferrari ook zo.
Ik denk niet dat je dat op die onboards kan zien, gaat misschien om 1 of 2 cm verschil.BarendBotje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Kunnen we niet terug kijken in F1TV naar een aantal teams, lijkt mij dat je het op onboard cameras van de auto ervoor zou moeten kunnen zien. Heb zelf geen F1TV maar lijkt me wel duable om erachter te komen welk team het is als het is zoals het op de foto eruit ziet.
Alle teams hebben vast wel ingehuurde fotografen die heel race hoog kwaliteit foto's maken van de auto's, vooral hun achterkant, misschien is het daarop wel te zien.
Ik denk niet dat je het gaat zien omdat het niet iets dat je volgens mij on-the-fly kunt instellen. Dat wat met het stuurtje van Mercedes dan wel weer anders.BarendBotje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Kunnen we niet terug kijken in F1TV naar een aantal teams, lijkt mij dat je het op onboard cameras van de auto ervoor zou moeten kunnen zien. Heb zelf geen F1TV maar lijkt me wel duable om erachter te komen welk team het is als het is zoals het op de foto eruit ziet.
Hoewel FIA zegt "it hasn't been used", denk ik dat RBR wel zo'n asymmetrisch remsysteem had toen Max dat soort dingen kon doen. Als Mclaren dus nu zo'n aanpasbare bib heeft en dan "opeens" terugvalt zoals RBR "plots terugviel" nadat de FIA de regels rond asymmetrische remsystemen heeft verduidelijkt, dan weten we dus tussen de regels door wel hoe het eigenlijk zat.Crazy D schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Max heeft ook regelmatig op banden van aardig wat rondes oud een snelste ronde eruit geperst...
Maar goed, duidelijkheid zal komen als de resultaten zondag binnen zijn
Een team dat dit systeem gebruikt zal juist goed zijn in zowel de kwalificatie als de race.Shiver23 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Dit hoeft niet per se McLaren te zijn toch? Het kan Haas zijn, die snel in de kwalificatie zijn en daarna in de race vaak tegenvallen. Of misschien is het wel RBR.
Normaalgesproken moeten teams een compromis kiezen tussen race/Q speed. Met dit systeem hoef je geen compromis te kiezen, maar kun je de perfecte rijhoogte kiezen voor zowel de kwalificatie (lekker laag). Als de race (iets hoger vanwege de fuellload).
Ben wel benieuwd of je het systeem ook nog kunt aanpassen gedurende de race. In het eerste deel van de race wil je de auto iets hoger hebben, maar naarmate je meer brandstof verbruikt en het gewicht daalt zou je idealiter de auto steeds lager willen afstellen.
Het viel mij in dit kader op dat Mclaren vaak ook heel snel is in het tweede deel van de race. In bijv Imola en Spanje zag je nog dat Verstappen even snel/sneller was als Mclaren/Norris in het begin van de race, maar in het tweede deel van de race was Mclaren ineens veel sneller.
Not pointing fingers here!
Of een Williamsd-vine schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:26:
[...]
Daarom zeg ik ook als het McLaren is.
Misschien doet Ferrari weer een Ferrari who knows...
PSN
Voor de zoveelste keer: RBR viel terug meerdere races voordat de regels rondom asymmetrisch remmen verduidelijkt waren, en de vanwege de gesuggereerde werking ervan moet het gebruik ervan zichtbaar zijn in de (publieke!) telemetrie, wat niet zo was. Ook zouden Zak Brown en Toto Wolff vooraan gestaan hebben om van de daken te schreeuwen dat RBR vals heeft gespeeld, maar dat hebben we ook niet gezien. De conclusie lijkt me simpel. Ik snap niet waarom dit nog steeds een theorie is.AppieNL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:39:
[...]
Hoewel FIA zegt "it hasn't been used", denk ik dat RBR wel zo'n asymmetrisch remsysteem had toen Max dat soort dingen kon doen. Als Mclaren dus nu zo'n aanpasbare bib heeft en dan "opeens" terugvalt zoals RBR "plots terugviel" nadat de FIA de regels rond asymmetrische remsystemen heeft verduidelijkt, dan weten we dus tussen de regels door wel hoe het eigenlijk zat.
Maar goed, duidelijkheid zal komen als de resultaten zondag binnen zijn
Ken regels niet goed, maar neem aan dat tijdens de race er wel iets veranderd mag worden aan auto, maar als dat gedaan wordt het normaal in de pit is.
Dan is het actieve aerodynamica omdat er met een systeem, actief onderdelen worden bewogen voor een aerodynamisch voordeel. En dat is ook verboden. Je mag dit gewoon niet aanpassen.Albinoraptor schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:12:
Is het niet zo aangezien het on the fly aangepast kan worden dat de parce fermé regels niet worden gebroken, maar dat ze het gewoon on the fly aanpassen tijdens eerste ronde/opwarm ronde.
Ken regels niet goed, maar neem aan dat tijdens de race er wel iets veranderd mag worden aan auto, maar als dat gedaan wordt het normaal in de pit is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
https://www.motorsport.co...rris-at-mclaren/10663363/Verstappen: Piastri "too good" to support Norris at McLaren
Verstappen says he would have never accepted to be Norris' rear-gunner in Formula 1 title run-in
wel een erg doorzichtige opmerking voor zijn eigen titelkansen
PSN

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
FIA houdt teams altijd de hand boven het hoofd, maar niet per se omdat ze het zelf willen, maar omdat teams er blijkbaar inspraak in hebben wat naar buiten komt, zoals met de cheat engine van Ferrari in 2019.
De FIA heeft nog niet kunnen vaststellen of het aanpassen van de front bib daadwerkelijk heeft plaatgevonden en door welk team en als het al het geval is hoe het te bewijzen is dat een team eerder moedwillig de regels heeft overtreden?
https://www.motorsport.co...p-team-intrigue/10663440/
Zelfs al leid Norris vanaf nu iedere ronde in het kampioenschap, dan zal ie wel ergens tegen de muur aanvliegen omdat ie niet op zit te letten. Er zullen door ieder team nog fouten gemaakt worden.
Maar we zullen tevens gaan zien of een team een loop hole gevonden heeft wat nu ingedamd is geworden. Net als met de flexi vleugel paar races terug.
Hetgeen me het meeste irriteert is de FIA die hier geheimzinnig over doet, net als met Ferrari en de fuel sensor. Het is een belediging voor de teams, de coureurs, de circuiteigenaren maar nog het meeste voor alle Fans. Zij maken dit mogelijk en betalen grof geld voor een race bij te mogen wonen. Dat we zo gepiepeld worden geeft eigenlijk aan dat het een groot circus is (geworden) en een farce.
Maar ik zie ook geen andere optie, als je equal playing field wil krijg je de A1 GP en daar is natuurlijk geen hond voor te vinden die zich daar aan wilt verbinden.
Zal Red Bull dan wel niet zijn, aangezien Max nogal heeft geklaagd over het rijden over kerbs.Chocoball schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:58:
Er is nu aanscherping vanuit de FIA dat het gereedschap wat nodig is voor aanpassing van de front bib voorzien gaat worden van een verzegeling. Mocht komend weekend een team opeens terugvallen dan vergroot dat de verdachttmaking dat een team heeft valsgespeeld. Is er geen terugval te bespeuren dan bestaat de kans dat teams de FIA zullen verzoeken tot een uitvoerig onderzoek
De FIA heeft nog niet kunnen vaststellen of het aanpassen van de front bib daadwerkelijk heeft plaatgevonden en door welk team en als het al het geval is hoe het te bewijzen is dat een team eerder moedwillig de regels heeft overtreden?
https://www.motorsport.co...p-team-intrigue/10663440/
Zonder nu al een beschuldiging te willen uiten uit je een beschuldiging? :-DWok schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:21:
Zonder nu al een beschuldiging te willen uiten richting McLaren, lijkt het er wel verdacht veel op dat FIA koste wat het kost McLaren de hand boven het hoofd willen houden gezien de bochten waarin de FIA zich qua bewoordingen nu al wringt om maar geen straffen met terugwerkende kracht te hoeven uitdelen. Mocht het inderdaad zo zijn dat blijkt dat McLaren vals heeft gespeeld en er mee wegkomt, dan is dit nog vele malen schaamtelozer dan wat Balestre in '89 heeft geflikt.
https://www.autosport.com...p-team-intrigue/10663448/
Was er niet laatst een insider van het Benetton team zelf die technische uitleg gaf hoe hun TC werkte? Dat viel toch binnen de regels?
Wel uit het artikel:
Ik blijf het gewoon vreemd vinden. De FIA heeft gewoon geen interesse om een valsspeler te pakken, maar wel luidkeels waarschuwen dat er mogelijk iemand valsspeeld. Zo run je toch geen competitie. 'Ze zullen het vast niet meer doen, verder niks te zien.'But while the governing body's response to suspicions that one competitor may have been altering front bib clearance between qualifying and the race should stamp out the practice from now, the issue is unlikely to go away immediately.
Hoe ver de FIA is gekomen sinds 94
Ik denk niet dat de F1 daar anno 2024 marketingtechnisch mee weg zou komen.RobertMe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:30:
[...]
Nah, persoonlijk lijken mij andere regels dan meer er tegenin te gaan? Waarom moet de motor een V6 met MGU-H + MGU-K + turbo zijn, en mag je niet een V12 pakken? Waarom de extreem stricte regels tegen flexen (waarom uberhaupt geen actieve aero?). Etc etc etc. Als je qua techniek de creme de la creme wilt zijn moet je daar dus al geen restricties op doen. En dan zou je zelfs nog een budget cap kunnen hanteren om de excessen van uitgaven te beperken (anders gaan de rijke teams tientallen technieken proberen en ze vervolgens allemaal op 1 na weggooien).
De vraag is of een coureur er weet van heeft. Het lijkt me niet ff iets wat je met de hand vanuit de cockpit verstelt, bijvoorbeeld.pjlgt schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:52:
Zou een coureur die zo’n systeem gebruikt nu echt trots zijn op hetgeen wat hij ermee bereikt? Dus moedwillig valsspelen? Of is in de sport alles maar geoorloofd om je ultieme doel te bereiken? Zou me daar echt niet lekker bij voelen, maar wellicht werkt dat bij dat slag mensen toch net even anders in het brein.
Het zou zelfs ook zo kunnen zijn dat ze coureurs bewust buiten de loop houden, om een plausibele ontkenning te faciliteren. Bv in het wielrennen (doping) gebeurde dit iig ook; ik kan mij een interview met Michael Boogerd herinneren dat hij ook niet wist wat er in zijn bidons werd gedaan. Achteraf ben je daar niet trots op, nee.
Hoho, er is nog geen bewijs he. En op die trein zitten inmiddels al iets te veel mensen.siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:01:
Ik blijf het gewoon vreemd vinden. De FIA heeft gewoon geen interesse om een valsspeler te pakken, maar wel luidkeels waarschuwen dat er mogelijk iemand valsspeeld. Zo run je toch geen competitie. 'Ze zullen het vast niet meer doen, verder niks te zien.'
Er is alleen een ontwerp gezien dat zoiets dergelijks mogelijk zou maken. De rest zullen we uiteindelijk wel/niet horen, maar het heeft nu iig de aandacht.
Nou, dat lijkt me sterk. Als coureur ken je het gevoel van een auto door en door. Een flap van de achtervleugel die doorbuigt bij hogere snelheden daar kan ik me nog van voorstellen dat je dat niet zo zeer echt merkt. Echter rijhoogte die wijzigt, dat heb je denk ik wel door.Fauna schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
De vraag is of een coureur er weet van heeft. Het lijkt me niet ff iets wat je met de hand vanuit de cockpit verstelt, bijvoorbeeld.
Het zou zelfs ook zo kunnen zijn dat ze coureurs bewust buiten de loop houden, om een plausibele ontkenning te faciliteren. Bv in het wielrennen (doping) gebeurde dit iig ook; ik kan mij een interview met Michael Boogerd herinneren dat hij ook niet wist wat er in zijn bidons werd gedaan. Achteraf ben je daar niet trots op, nee.
Maar goed, als jou al coureur verteld wordt dat het een trucje is wat binnen de regels valt, en oh, andere teams gebruiken het ook. Dan kan ik me voorstellen dat je denkt, okay let's go.
De rijhoogte wijzigt toch niet met de bib? Dat doe je via de ophanging en bandenspanning. Deze T-tray/splitter wil je gewoon zo laag mogelijk bij de grond hebben als toegestaan, dus bij de race moet je daar een compromis stellen en zit je het laatste deel eigenlijk altijd te hoog als hij niet-verstelbaar is. En gezien de instelling in Q hetzelfde moet zijn, daar dus al helemaal.ZeromaNoiS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Nou, dat lijkt me sterk. Als coureur ken je het gevoel van een auto door en door. Een flap van de achtervleugel die doorbuigt bij hogere snelheden daar kan ik me nog van voorstellen dat je dat niet zo zeer echt merkt. Echter rijhoogte die wijzigt, dat heb je denk ik wel door.
Precies dat. Als je plasje negatief is, moet je ervan uitgaan dat het wel goed zit.Maar goed, als jou al coureur verteld wordt dat het een trucje is wat binnen de regels valt, en oh, andere teams gebruiken het ook. Dan kan ik me voorstellen dat je denkt, okay let's go.
[ Voor 22% gewijzigd door Fauna op 17-10-2024 16:23 ]
Of is dit allemaal hollands bevooroordeeld optimisme 😅.
Het tweede deel van de eerste stint lijken ze altijd sneller te zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door WillemJanJansen op 17-10-2024 16:27 ]
De FIA komt met weinig details, zegt ook niet wie het is, maar roept wel dat er en ontwerp is gevonden die dit mogelijk maakt. Waarom zou een team ontwerpen naar de FIA sturen die niet overeen komen met de werkelijkheid? En de FIA lijkt het dus bewijs niet te willen vinden. Dat vind ik persoonlijk nog erger. Niemand is zo stom om dat nu nog op de auto te laten. Dus wat heeft de FIA nu bereikt? Helemaal niks, behalve dat ze een mogelijk vals spelende team nu vrijuit laten gaan.Fauna schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Hoho, er is nog geen bewijs he. En op die trein zitten inmiddels al iets te veel mensen.
Hadden ze dit stilgehouden, en die auto gecontroleerd, konden ze adhv de tekeningen dus vaststellen of het wel of niet op de auto zat. Nu is het dus heel goed mogelijk dat er gewoon een team met illegale auto heeft gereden én er mee wegkomt.
Het is ook niet duidelijk wanneer deze ontwerpen zijn geupload. De transparantie en logica van de FIA is weer
Zolang het maar niet Nederlands is, dan valt het nog wel mee.WillemJanJansen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:25:
Of is dit allemaal hollands bevooroordeeld optimisme 😅.
Nee, het is heel simpel. Het is pas illegaal als het gebruikt is, én van die mogelijkheid gebruik is gemaakt gedurende parc fermé. En dat wordt nu onderzocht.siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
De FIA komt met weinig details, zegt ook niet wie het is, maar roept wel dat er en ontwerp is gevonden die dit mogelijk maakt. Waarom zou een team ontwerpen naar de FIA sturen die niet overeen komen met de werkelijkheid? En de FIA lijkt het dus bewijs niet te willen vinden. Dat vind ik persoonlijk nog erger. Niemand is zo stom om dat nu nog op de auto te laten. Dus wat heeft de FIA nu bereikt? Helemaal niks, behalve dat ze een mogelijk vals spelende team nu vrijuit laten gaan.
Hadden ze dit stilgehouden, en die auto gecontroleerd, konden ze adhv de tekeningen dus vaststellen of het wel of niet op de auto zat. Nu is het dus heel goed mogelijk dat er gewoon een team met illegale auto heeft gereden én er mee wegkomt.
Het is ook niet duidelijk wanneer deze ontwerpen zijn geupload. De transparantie en logica van de FIA is weer
[ Voor 3% gewijzigd door Fauna op 17-10-2024 16:30 ]
Wat valt er nu nog te onderzoeken? Hoe kun je vaststellen dat iets een race geleden is gebeurd als je toen niet wist waar je moest kijken? De FIA kán nu helemaal geen bewijs meer vinden.Fauna schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
Nee, het is heel simpel. Het is pas illegaal als het gebruikt is, én van die mogelijkheid gebruik is gemaakt gedurende parc fermé. En dat wordt nu onderzocht.
1. Je mag geen aanpassingen doen aan je auto onder Parc Ferme condities
2. Stel je hebt een specifieke tool in je auto waarmee er een aanpassing gedaan kan worden tijdens parc ferme
3. Het is onduidelijk of deze tool gebruikt is.
Zou 2 op zichzelf alleen al kunnen leiden tot een DQ? Ik denk het niet. Want er zijn wel meer mogelijkheden om de auto aan te passen door de mechanics tussen Q en race.
ALS er echter een tool is die de coureur kan gebruiken om de auto (los van brake balance etc natuurlijk) aan te passen neigt dat voor mij wel erg naar illegaliteit.
Wellicht moet de FIA wat strenger worden in de bewoordingen van het technisch reglement: alleen al het hebben van een tool die illegale aanpassingen mogelijk maakt moet strafbaar worden.
Dan hoeft de FIA ook niet meer te bewijzen of iets wel/niet gebruikt is (wat achteraf bijna nooit te doen is, waardoor je er als team gewoon mee weg komt).
Precies, en dat maakt het krom, dus ik snap je gevoel op zich best. Maar om het op de FIA af te schuiven? Ze kunnen toch niet een team beschuldigen om iets wat niet te bewijzen valt? Dus ze doen exact het enige dat ze kúnnen doen: controleren. Het betreffende team heeft zeker wat uit te leggen, maar grote kans dat daar onderuit geluld wordt. Bovendien zullen ze er vanaf nu geen voordeel meer mee hebben tijdens Q of R. De FIA heeft vermoedens van misbruik en kunnen de klok niet meer terugdraaien. Dit heeft niks met niet wíllen zien te maken, tenzij ze hebben liggen slapen of zo'n case expres lang op de plank laten liggen. Mocht er wel bewijs komen dat er gesjoemeld is, lijkt me dat voldoende grond voor straffen. Misschien zijn er tijdens eerdere scrutineerings wel foto's gemaakt en zou het systeem zichtbaar kunnen zijn. Echter zijn we zover niet.siggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:38:
[...]
Wat valt er nu nog te onderzoeken? Hoe kun je vaststellen dat iets een race geleden is gebeurd als je toen niet wist waar je moest kijken? De FIA kán nu helemaal geen bewijs meer vinden.
Helaas is F1 een groot politiek spelletje, en dat zorgt in dit soort gevallen voor behoorlijk wat onduidelijkheid. Zo is er in genoeg cases de laatste tijd, nooit met een beschuldigende vinger gewezen en is het in de achterkamertjes geregeld. Lobbycultuur ten top. Het is jammer dat het zo werkt, maar heeft allemaal met keiharde pegels te maken. En daarom zouden die rollen van FIA/FOM en de onderlinge verhoudingen daarmee tussen teams/coureurs best eens strakker gezet mogen worden. In geen enkele andere sport is dit zo troebel of verweven, en dat maakt de stok die de FIA heeft om mee te slaan, steeds korter.
Ze kunnen toch niks zeggen en het team op 'heterdaad' pakken. Nu weten ze vrij zeker dat ze niemand zullen pakken. Toch? Dit is niet controleren wat ze doen, ze waarschuwen ervoor en controleren dan pas. En dan straks trots zeggen dat niemand vals heeft gespeeld.Fauna schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:57:
[...]
Precies, en dat maakt het krom, dus ik snap je gevoel op zich best. Maar om het op de FIA af te schuiven? Ze kunnen toch niet een team beschuldigen om iets wat niet te bewijzen valt? Dus ze doen exact het enige dat ze kúnnen doen: controleren.
De werkwijze van de FIA is gewoon bizar. Alweer. Ze moeten hun mond houden totdat ze iets op de wagens hebben gevonden. Want als dat systeem in werkelijkheid is gebruikt, laten ze gewoon valsspelers wegkomen.
Maar goed, ik hoop gewoon van harte dat komend weekend één team gigantisch door de mand valt.
Het zou me niks verbazen als daar ook weer een regeltje voor is. Maar daar heb ik mij eerder deze week al over uitgelatensiggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:08:
[...]
Ze kunnen toch niks zeggen en het team op 'heterdaad' pakken. Nu weten ze vrij zeker dat ze niemand zullen pakken. Toch? Dit is niet controleren wat ze doen, ze waarschuwen ervoor en controleren dan pas. En dan straks trots zeggen dat niemand vals heeft gespeeld.
Dat is wel een goede.Snowhite0901 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:40:
Ik snap het niet meer. Dit stukje is toch heel duidelijk: https://www.motorsport.co...se%20of%20tools.%E2%80%9D
Als het iets van een knop of systeem was en de FIA vind er bewijs voor, dan kan een DSQ wel.
Want volgens mij zijn alle teams verplicht om tekeningen aan te leveren. En daar zal je ook niet iets mogen weglaten.
Idd als ik dit lees hoeft er geen gebruik van gemaakt te zijn. Als je het kan verstellen zonder gereedschap is het al illegaalDaniëlWW2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:44:
[...]
Dat is wel een goede.
Als het iets van een knop of systeem was en de FIA vind er bewijs voor, dan kan een DSQ wel.
Want volgens mij zijn alle teams verplicht om tekeningen aan te leveren. En daar zal je ook niet iets mogen weglaten.
Verwacht meer dat er in een achterkamertje gezegd wordt van foei, niet meer doen en door.
Jawel. Heel veel voordeel. In de kwali is je auto leeg en in de race draag je 110kg brandstof. Je kan je auto lager afstellen als je de rijhoogte kan veranderen. Lagere afstelling betekent meer downforce. In de race klik je ‘m wat omhoog als je meer brandstof meeneemt en als je een deel van je brandstof hebt verbrand zet je’m weer lager. De plank aan de onderzijde slijt zo veel minder dan bij de concurrent en je kan tevens je afstelling wat soepeler maken wat dan weer bijdraagt aan betere bandenslijtage en een auto die wat makkelijker kerbs pakt.BasvanS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:56:
Vraag me af of 1 verandering in hoogte van de BIP zoveel voordeel kan opleveren.. Dan zou je dus extreem slecht moeten kwalificeren wil je dat voordeel wat McLaren nu heeft in de race niet willen weggeven in de Q.
Niet, want als het juridisch was ging het over wetten. En dit gaat over de regels van een spelletjeRequiem19 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:53:
Ik ben wel benieuwd hoe dit juridisch werkt:
Het is precies zoals je schrijft. Het ligt puur aan de regels. Maar in de basis kun je pas straffen als je kunt aantonen dat het gebruikt is (McLaren is teruggefloten op een achtervleugel waarvan je zag dat die flexte, en niet op basis van dat die mogelijk zou kunnen flexen).1. Je mag geen aanpassingen doen aan je auto onder Parc Ferme condities
2. Stel je hebt een specifieke tool in je auto waarmee er een aanpassing gedaan kan worden tijdens parc ferme
3. Het is onduidelijk of deze tool gebruikt is.
Zou 2 op zichzelf alleen al kunnen leiden tot een DQ? Ik denk het niet. Want er zijn wel meer mogelijkheden om de auto aan te passen door de mechanics tussen Q en race.
ALS er echter een tool is die de coureur kan gebruiken om de auto (los van brake balance etc natuurlijk) aan te passen neigt dat voor mij wel erg naar illegaliteit.
Wellicht moet de FIA wat strenger worden in de bewoordingen van het technisch reglement: alleen al het hebben van een tool die illegale aanpassingen mogelijk maakt moet strafbaar worden.
Dan hoeft de FIA ook niet meer te bewijzen of iets wel/niet gebruikt is (wat achteraf bijna nooit te doen is, waardoor je er als team gewoon mee weg komt).
Waarbij het in deze dus schijnbaar er om draait of het aangepast kan worden zonder gereedschap. Als dat kan zou het sowieso illegaal zijn. Als het met gereedschap is zullen ze mogelijk op heterdaad betrapt moeten worden (wat nu niet meer zal lukken).
Om een Tweakers onderwerp vergelijking te make: met een FlipperZero kun je (mogelijk) slecht beveiligde auto's open maken (en starten) alsof je de (contactloze) sleutel hebt. Dat maakt, over het algemeen, het in het bezit zijn van het apparaat niet illegaal, ook omdat het niet een use case van de tool is (het is een ding om meer spelenderwijs / eenvoudig en relatief goedkoop van alles te leren over draadloze protocollen). En tenzij je op heterdaad betrapt wordt is het dus niet strafbaar om het ding te hebben en zal achteraf lastig te bewijzen zijn dat je in een auto hebt ingebroken omdat je een FlipperZero hebt. Echter... zijn er wel landen die het apparaat daadwerkelijk verboden hebben (/wilden maken?), waarna het dus strafbaar zou zijn om in bezit van de tool te zijn.
En hier dus hetzelfde. Als in de regels staat dat de bib niet instelbaar mag zijn/van positie mag veranderen zonder gereedschap, en dat is alsnog mogelijk is het hartstikke illegaal en doet het er niet toe of het gebruikt is. Maar als in de regels alleen staat dat de bib niet aangepast mag worden is het mogelijk alsnog lastig om achteraf te bewijzen dat het aangepast is. Tenzij de FIA bii aanvang Q en aanvang race of zelfs einde race de positie zou meten/noteren en het dus zichtbaar is dat het bij de race anders was. Met als kanttekening dat dat nog steeds niet waterdicht is. Want als de coureur het tijdens het rijden kan aanpassen kan die het ook "terug zetten" voordat er gemeten wordt.
Ah, daarom hebben teams juristen in dienst om al die regels uit te pluizen :-).RobertMe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:27:
[...]
Niet, want als het juridisch was ging het over wetten. En dit gaat over de regels van een spelletje
Mijn voorstel is dus om de regels aan te passen: niet strafbaar maken bij gebruik, maar strafbaar maken als de technische mogelijkheid tot illegaal gebruik gebouwd is.Het is precies zoals je schrijft. Het ligt puur aan de regels. Maar in de basis kun je pas straffen als je kunt aantonen dat het gebruikt is (McLaren is teruggefloten op een achtervleugel waarvan je zag dat die flexte, en niet op basis van dat die mogelijk zou kunnen flexen).
Laten we hopen dat het een storm in een glas water is.
- Nieuwe structuur van de F1 2026 regelementen. Het regelement wordt onderverdeeld in thema's voor meer duidelijkheid en consistentie.
- Misschien wel het meest opvallende maar het punt voor de snelste ronde gaat na 2024 verdwijnen.
- Meer vrije trainingsessies voor junior rijders (4x per seizoen).
“RacingNews365” heeft inmiddels ook begrepen dat het mogelijk Red Bull betreft. Zouden ze de telegraaf lezen of is iemand hier stiekem incognito.
Wat een giller zou dat toch ook weer zijn. Flink wanhopig als ze dus echt totaal de plank mis hebben geslagen qua aero een tijd geleden en nu op deze manier de achterstand willen inhalen…
per aspera ad astra
Zou het werken dan had Red Bull de laatste tijd niet zo panisch de kerbstones hoeven te vermijden
Was dat de laatste tijd? Of vooral in het begin van het seizoen?D-dark schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:18:
Lijkt mij apart dat het Red Bull is.
Zou het werken dan had Red Bull de laatste tijd niet zo panisch de kerbstones hoeven te vermijden
Als ze het systeem al hadden dan is het er na China afgehaald.Waah schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:20:
[...]
Was dat de laatste tijd? Of vooral in het begin van het seizoen?
Er gingen toen al geruchten over een rijhoogte-systeem bij RBR, maar dat zou aan de achterkant zijn geweest.
Haal je nu niet een seizoen door de war? Oostenrijk en België waren niet heel goed toch..Lynx schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:28:
Zou kunnen verklaren waarom Max zo bizar veel sneller was dan iedereen in Oostenrijk en België terwijl de race niet zo extreem dominant was? Hoop toch dat het een manier is om het issue aan te kaarten en de mcl tover auto te ontmaskeren.
Zeker weten. Als zij het zijn ook direct DSQfredgroes schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:23:
er waren hier mensen die riepen om een diskwalificatie. nu nog steeds dat gevoel als het red bull betreft?
In Oostenrijk stond hij 0.3-0.4 los in kwali en werd hij in de sprint en race bijgehaald door McLaren.ArcticWolf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:32:
[...]
Haal je nu niet een seizoen door de war? Oostenrijk en België waren niet heel goed toch..
Nee, gewoon toelaten.fredgroes schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:23:
er waren hier mensen die riepen om een diskwalificatie. nu nog steeds dat gevoel als het red bull betreft?
Maar als zij nu zelf iets hebben wat zo duidelijk buiten de regels valt.
Maar goed, eerst meer info.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Meer info gaat er niet komen. De Fia heeft z'n zegje al gedaan en dan blijft het giswerk en roddels. Net als de aanpassing aan het remsysteem. Wat RB nog hard ontkent maar ook wel duidelijk was.Edgenumber schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:46:
Het zou, imho, wel de domper van de eeuw zijn als het rbr is. De waren er best prat op of de ferrari en de merc van voorgaande seizoenen wel legaal waren, niet een geheel ontterechte verdenking.
Maar als zij nu zelf iets hebben wat zo duidelijk buiten de regels valt.
Maar goed, eerst meer info.
I served in a company of heroes.
https://racingnews365.com...to-points-system-for-2025
I served in a company of heroes.
Dat stukje van de "synthetische" brandstof was nieuw voor mij.
Die info zal er zijn als bij de volgende race(s) een of meerdere teams opeens een terugval in performance hebben. Ik kijk in ieder geval uit naar de resterende races.Vuvuzela schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:49:
[...]
Meer info gaat er niet komen. De Fia heeft z'n zegje al gedaan en dan blijft het giswerk en roddels. Net als de aanpassing aan het remsysteem. Wat RB nog hard ontkent maar ook wel duidelijk was.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nee dat was alles behalve duidelijk. Als ze al met een dergelijk systeem reden dan had je dat in de telemetrie terug kunnen zien, het vraagt namelijk een heel andere manier van de bocht in remmen.Vuvuzela schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:49:
[...]
Net als de aanpassing aan het remsysteem. Wat RB nog hard ontkent maar ook wel duidelijk was.
https://racingnews365.nl/...-veelbesproken-trucje-toe
👹
Eens kijken hoeveel er van klopt en hoe het zich ontvouwt.
[ Voor 33% gewijzigd door WillemJanJansen op 17-10-2024 20:57 ]
Net zo duidelijk als in 2022 dat de rijhoogte aangepast moest vanwege "een bepaald team". Alle vingers gingen toen ook naar Red Bull, en na de regelwijziging was Red Bull nog sneller en zakte Ferrari juist weg...Vuvuzela schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:49:
[...]
Meer info gaat er niet komen. De Fia heeft z'n zegje al gedaan en dan blijft het giswerk en roddels. Net als de aanpassing aan het remsysteem. Wat RB nog hard ontkent maar ook wel duidelijk was.
Echt duidelijk is nog helemaal niks. De media wijst graag naar RBR maar ze moeten nog altijd iets vinden wat ook echt blijft plakken....
Hun "Ferrari" moment dat ze wanhopig zoeken in de pers (toen Ferrari met de fuel flow liep te spelen) hebben ze nog altijd niet gevonden en dat frustreert voornamelijk de Britse pers enorm
Superwazig. Ene artikel zegt dit een ander weer wat anders....
Hoop vooral op close racing en op net zo’n einde van het seizoen als in 2021
Typische media tegenwoordig. Ze willen nieuws zo snel brengen dat ze allemaal wat roepensiggy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:57:
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/c93yvz7xdgzo
Superwazig. Ene artikel zegt dit een ander weer wat anders....
Zou me niet verbazen als het systeem bestaat. Ideaal voor testen bijvoorbeeld. En dan zorgen dat je het tijdens de race niet gebruikt of mechanisch vastzet.
Althans, zo komt de BBC uitleg op mij over.
Ok dit mag dan opeens niet en flex wings wel...waarom dan ook niet meteen extra op controleren
[ Voor 32% gewijzigd door Amaze86 op 17-10-2024 21:20 ]
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Zoals ik begrijp is dit ontwerp te zien door alle teams.Amaze86 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:19:
Dit krijg je als zoveel personeel weggaat en in dienst zijn bij andere teams, ze weten al je trucjes.
Ok dit mag dan opeens niet en flex wings wel...waarom dan ook niet meteen extra op controleren
https://www.motorsport.co...agreed-with-fia/10663585/This was found through Red Bull having to publish design details of that element on FIA servers as part of the regulations revolving around open-source parts.
It has been suggested that this device had a range of settings that could be adjusted by a mechanic to help alter the height of the ride height.
Performing this action would be allowed throughout practice, so the component itself is not outside the regulations, but it would be illegal if changes were made under parc ferme conditions that begin from qualifying and last until the race.
[ Voor 47% gewijzigd door NotSoSteady op 17-10-2024 21:26 ]
Want RBR zegt dat het niet te kunnen gebruiken als de auto geassembleerd is, dus tijdens parc ferme. De FIA zegt dat ze geen indicatie hebben dat het gebruikt is waar eerder werd gesuggereerd dat een team dit wel gebruikte. En als de FIA het over een verzegeling heeft, dan kan het best dat er nu een verzegeling over dat onderdeel zit en het verder nog in gebruik is.
An FIA statement said: "Any adjustment to the front bib clearance during parc ferme conditions is strictly prohibited by the regulations.
"While we have not received any indication of any team employing such a system, the FIA remains vigilant in our ongoing efforts to enhance the policing of the sport.
"As part of this, we have implemented procedural adjustments to ensure that front bib clearance cannot be easily modified.
"In some cases, this may involve the application of a seal to provide further assurance of compliance."
Oh wacht, dat hoefde alleen toen iedereen nog schreef dat McLaren het had en niks duidelijk was.
Lijkt dus neer te komen op "afstelling is iets te makkelijk aan te passen waardoor het verdacht veel lijkt alsof het 'onzichtbaar' onder parc ferme kan en/of zelfs door de coureur onder het racen".
https://nl.motorsport.com...f1-seizoen-2025/10663528/Extra WK-punt voor snelste raceronde verdwijnt in Formule 1
In de Formule 1 valt volgend jaar geen punt meer te verdienen voor het noteren van de snelste raceronde. Het is één van de veranderingen die de FIA donderdag officieel bekend heeft gemaakt.
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024