[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.195 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
RobertMe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:50:
Is Red Bull al gediskwalificeerd? En de FIA al aan de schandpaal genageld voor het niet geven van openheid?
Oh wacht, dat hoefde alleen toen iedereen nog schreef dat McLaren het had en niks duidelijk was.

Lijkt uiteraard dus neer te komen op "afstelling is iets te makkelijk aan te passen waardoor het verdacht veel lijkt alsof het 'onzichtbaar' onder parc ferme kan en/of zelfs door de coureur onder het racen".
Je hebt geen ongelijk maar besef dat je je hier tussen Nederlandse F1 liefhebbers bevindt die het een spannende tijd vinden en graag zien dat een concurrerend team ergens een steek laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
RobertMe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:50:
Is Red Bull al gediskwalificeerd? En de FIA al aan de schandpaal genageld voor het niet geven van openheid?
Oh wacht, dat hoefde alleen toen iedereen nog schreef dat McLaren het had en niks duidelijk was.
Als blijkt dat ze iets doen dat niet volgens de regels is moeten ze dat vooral doen.
[/quote]
Lijkt dus neer te komen op "afstelling is iets te makkelijk aan te passen waardoor het verdacht veel lijkt alsof het 'onzichtbaar' onder parc ferme kan en/of zelfs door de coureur onder het racen".
[/quote]
We zullen zien. Als dit echt iets is dat ze vanuit de cockpit aan kunnen passen zoals eerder gezegd moet de FIA vooral optreden. Maar ik zie dat niet gebeuren, zelfs niet als bewezen wordt dat het gebruikt is tijdens een race.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:42
Het zou mij niet verbazen als RBR sinds 2022 tot aan Miami 2024 met een dergelijk systeem heeft gereden, en inderdaad na de parc fermé nog iets kon aanpassen.

Er is na China 2024 gewoon iets veranderd waardoor die auto niet meer wil. Tot en met toen lag die auto vele weekenden op rails, en daarna was het ellende.

Duidelijker kan bijna niet toch zou je denken? Maar toch wordt er veelal gezegd dat RBR geen stap terug heeft gedaan, maar Mclaren een mega stap voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
ZeromaNoiS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:26:
Het zou mij niet verbazen als RBR sinds 2022 tot aan Miami 2024 met een dergelijk systeem heeft gereden, en inderdaad na de parc fermé nog iets kon aanpassen.

Er is na China 2024 gewoon iets veranderd waardoor die auto niet meer wil. Tot en met toen lag die auto vele weekenden op rails, en daarna was het ellende.

Duidelijker kan bijna niet toch zou je denken? Maar toch wordt er veelal gezegd dat RBR geen stap terug heeft gedaan, maar Mclaren een mega stap voorruit.
Als je de progressie van McLaren wilt meten dan kan je ze alsnog vergelijken met alle andere teams en met het McLaren van toen ze nog niet zo goed waren. Ik denk dat ze wel degelijk veel progressie hebben gemaakt want ze eten ook Mercedes en Ferrari voor ontbijt en dat deden ze een half jaar geleden absoluut niet. Dat kan je dus niet toeschrijven aan het verval van één ander team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

Dat is toch ook gewoon te zien, ze zijn dit jaar op elk circuit sneller dan vorig jaar. McLaren alleen een flinke sloot meer sneller dan vorig jaar.

Maar zou wel bizar zijn, als deze week dit naar buiten komt over iets waar ze dan (om welke reden?) na China mee gestopt zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redwing schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:17:
Als dit echt iets is dat ze vanuit de cockpit aan kunnen passen zoals eerder gezegd
Dat is dus al door Red Bull bekend, dat het "vanuit de cockpit" aangepast kan worden. Maar dan wel door een monteur, terwijl de auto nog niet volledig in elkaar zit :+

Waar het dus op neer lijkt te komen is dat Red Bull verplicht de ontwerpen heeft moeten openbare (zoals vaker gebeurd). En andere teams dit gezien hebben en met de wildste verhalen naar de pers zijn gegaan (als in "de coureur kan vanuit de auto (tijdens het rijden)...."). Terwijl het volgens Red Bull dus niet kan als de auto volledig geassembleerd is. En die speculatie kan weer het gevolg zijn van dat ze maar van een specifiek onderdeel het ontwerp hebben moeten openbaren waardoor dus niet duidelijk zou kunnen zijn dat het onderdeel niet bereikbaar is als de auto volledig in elkaar zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:11
Het verhaal rond de bib wordt steeds vreemder. De melder in kwestie werkt voor PlanetF1.

[ Voor 4% gewijzigd door Chocoball op 17-10-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chocoball schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:50:
Het verhaal rond de bib wordt steeds vreemder. De melder in kwestie werkt voor PlanetF1.
[Twitter]
Wat wordt er vreemder? "Plan met de FIA"? Dat is dan toch in principe de verzegeling vooraf aan parc ferme (/vooraf aan start Q?). 9 teams hebben een "systeem" waarbij het aanpassen van de positie van de bib lastig is. 1 team heeft een systeem waarbij het makkelijker is (niet makkelijk, makkelijker). Vervolgens wil de FIA (en de andere teams) zeker weten dat het echt niet ge-/misbruikt wordt. Dus is er gewerkt aan een oplossing waarbij RBR hun oplossing (die niet illegaal is) gebruikt kan blijven worden, met de garantie dat het niet misbruikt wordt. Oftewel: verzegel de boel en klaar. Red Bull kan het niet meer aanpassen nadat de FIA het zegel heeft geplaatst en het systeem kan blijven zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Shinji schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Dat is toch ook gewoon te zien, ze zijn dit jaar op elk circuit sneller dan vorig jaar. McLaren alleen een flinke sloot meer sneller dan vorig jaar.

Maar zou wel bizar zijn, als deze week dit naar buiten komt over iets waar ze dan (om welke reden?) na China mee gestopt zouden zijn.
Op het f1technical forum is er iemand die een grafiekje gemaakt heeft waarin toch zichtbaar is dat RBR sinds Miami pace verloren heeft.

Maar nogmaals, zonder een grafiekje. Een auto die op rails loopt naar een auto die totaal niet meer wil. Het is niet zo dat die auto wel lekker rijdt, maar gewoon de pace niet meer heeft. Maar het ding wil niet meer. Duidelijker kan bijna niet toch? Ja, of ik ben gek. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZeromaNoiS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Op het f1technical forum is er iemand die een grafiekje gemaakt heeft waarin toch zichtbaar is dat RBR sinds Miami pace verloren heeft.

Maar nogmaals, zonder een grafiekje. Een auto die op rails loopt naar een auto die totaal niet meer wil. Het is niet zo dat die auto wel lekker rijdt, maar gewoon de pace niet meer heeft. Maar het ding wil niet meer. Duidelijker kan bijna niet toch? Ja, of ik ben gek. :*)
Want een verkeerde update is onmogelijk? En dat RBR afgelopen races (gedeeltelijk) met pre-Imola / pre-Miami onderdelen heeft gereden is je ontgaan?
Als ze iets illegaals van de auto hebben moeten halen heeft het geen nut om terug te gaan naar oude onderdelen. Immers weet je dan precies waar het probleem vandaan komt, alleen kun je niet terug naar het werkende onderdeel ;) Waarbij Red Bull (I know, wellicht geen betrouwbare bron) heeft aangegeven dat ze zowel met de updates in Spanje vorig jaar een foute afslag hebben genomen, als met de Imola update van dit jaar. Waarbij de Imola spec zo "slecht" is dat Verstappen er niet meer omheen kan rijden. Wat hem na Spanje vorig jaar nog wel lukte, terwijl Perez toen al af haakte. (En ja, dat kan ook een ***-verhaal zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
ZeromaNoiS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Het gaat er in dit geval om dat de auto met dit systeem snel aangepast kan worden en dat dat tijdens perc fermee zou kunnen gebeuren. Als RB dit systeem gebruikt heeft en dat nu niet meer doet, dan zouden ze alsnog of in de quali, of in de race snel moeten zijn. Aangezien ze overal pace verloren hebben, kan dat dus niet aan dit systeem liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:51
RobertMe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

Dat is dus al door Red Bull bekend, dat het "vanuit de cockpit" aangepast kan worden. Maar dan wel door een monteur, terwijl de auto nog niet volledig in elkaar zit :+

Waar het dus op neer lijkt te komen is dat Red Bull verplicht de ontwerpen heeft moeten openbare (zoals vaker gebeurd). En andere teams dit gezien hebben en met de wildste verhalen naar de pers zijn gegaan (als in "de coureur kan vanuit de auto (tijdens het rijden)...."). Terwijl het volgens Red Bull dus niet kan als de auto volledig geassembleerd is. En die speculatie kan weer het gevolg zijn van dat ze maar van een specifiek onderdeel het ontwerp hebben moeten openbaren waardoor dus niet duidelijk zou kunnen zijn dat het onderdeel niet bereikbaar is als de auto volledig in elkaar zit.
Ik probeer deze “bib-device” technisch te begrijpen. Als ik het goed begrijp is er een verbinding vanuit de cockpit naar onder waar de bib zit. Maar je rijhoogte veranderen doe je doorgaans bij de ophanging, waren het niet dat de bib als sleep wordt gebruikt. Door deze naar beneden te drukken, druk je als het ware de auto omhoog (als deze door downforce naar beneden wordt gedrukt). Even vanuit gaande dat dit enkel skidplates betreft en geen deel van de plank. Gevoelsmatig lijkt mij hier veel kracht op te staan en dus relatief veel wrijving genereert. Maar F1 zal F1 niet zijn als dit per saldo voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
Vanaf 2022 lijkt me stug, want vooral in 2022 was Red Bull vaak niet bovenaan na de quali (iig tot Spa), maar hadden een auto die wel kon inhalen in de race. Van wat ik begrijp uit de verhalen, kan je met zo'n bib device goed zijn in de quali en de race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-09 19:55

WD-41

Ik smeer hem!

Ik begrijp het niet helemaal. Volgens mij las ik net in dit topic dat iemand (ik dacht Horner) had gezegd dat deze bib-device gewoon een standaard onderdeel is, dat elk team afneemt van dezelfde fabrikant en gebruikt. Red Bull heeft dus eigenlijk niets toegegeven toch? Dat is alleen hoe het gespint is in de media. Horner zegt alleen dat er over gecommuniceerd is tussen teams en de FIA. Dus niet alleen Red Bull. Of mis ik nu iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:30
Paar pagina’s terug staat er ook een interessante samenstelling. Mogelijk heeft RB een voorstel ingediend om het concept naar de oppervlakte te brengen en zo een beslissing af te dwingen. Enige wat we kunnen doen is afwachten of er een team geraakt is tijdens de usgp. Wat betreft MCl, ze waren oa in Monza meer dan een seconde sneller versus vorig jaar. Ik hoor wolff steeds zeggen “there is no silver bullit in f1”… en dan zie ik een zilveren McLaren voor me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vraag me af of het niet iets heel anders is dan word voorgesteld.
RBR ontkent dit gebruikt te hebben onder parc ferme regels en claimt dat dit ook niet mogelijk is. De FIA stelt dat ze geen bewijs hebben dat het gebruikt is onder parc ferme regels. Er is alleen sprake van een aanpassing aan de auto, niet noodzakelijkerwijs dat er iets afgehaald is.

Ondertussen is een dergelijk systeem om dit snel aan te passen, niet verboden tijdens vrije trainingen. Daar kan het juist nuttig zijn om snel dit soort aanpassingen te maken om de afstelling te verbeteren. Verder waar gaat het nu om? Nou deze video van een paar maanden terug legt het uit.

Het gaat erom dat er allemaal trucjes zijn om slijtage van de plank te verminderen zodat je lager bij de grond kan rijden. Om deze reden hebben teams tegenwoordig volledige ophanging voor de voorkant van de plank ontwikkeld. Maar er schijnen ook allemaal trucjes te zijn om slijtage van skidblocks te reduceren door deze soepel te monteren met wat zacht materiaal of vering. Want de FIA checkt bepaalde punten van de plank, de rest niet.

Ondertussen zou de focus vooral op de achterkant van de vloer liggen en zou de voorkant van de plank tegenwoordig wat harder gemaakt worden zodat deze minder slijt.

Maar we gaan het morgen zien. Want het effect zou vooral in kwalificatie duidelijk moeten zijn. Daar kan je wat extra slijtage van je plank nemen voor die paar snelle ronden. In de race niet want dan ga je te veel slijtage krijgen en dan ga je wel gediskwalificeerd worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:30:
Ik vraag me af of het niet iets heel anders is dan word voorgesteld.
RBR ontkent dit gebruikt te hebben onder parc ferme regels en claimt dat dit ook niet mogelijk is. De FIA stelt dat ze geen bewijs hebben dat het gebruikt is onder parc ferme regels. Er is alleen sprake van een aanpassing aan de auto, niet noodzakelijkerwijs dat er iets afgehaald is.

Ondertussen is een dergelijk systeem om dit snel aan te passen, niet verboden tijdens vrije trainingen. Daar kan het juist nuttig zijn om snel dit soort aanpassingen te maken om de afstelling te verbeteren. Verder waar gaat het nu om? Nou deze video van een paar maanden terug legt het uit.

[YouTube: Secrets of F1's Magic Floor Suspension]
Het gaat erom dat er allemaal trucjes zijn om slijtage van de plank te verminderen zodat je lager bij de grond kan rijden. Om deze reden hebben teams tegenwoordig volledige ophanging voor de voorkant van de plank ontwikkeld. Maar er schijnen ook allemaal trucjes te zijn om slijtage van skidblocks te reduceren door deze soepel te monteren met wat zacht materiaal of vering. Want de FIA checkt bepaalde punten van de plank, de rest niet.

Ondertussen zou de focus vooral op de achterkant van de vloer liggen en zou de voorkant van de plank tegenwoordig wat harder gemaakt worden zodat deze minder slijt.

Maar we gaan het morgen zien. Want het effect zou vooral in kwalificatie duidelijk moeten zijn. Daar kan je wat extra slijtage van je plank nemen voor die paar snelle ronden. In de race niet want dan ga je te veel slijtage krijgen en dan ga je wel gediskwalificeerd worden.
Het is op zich wel grappig dat de media meteen weer bovenop Red Bull duikt terwijl dit team alleen maar gezegd heeft dat ze het kunnen aanpassen. Maar elk team kan het dus aanpassen. Dat de ene het wat eenvoudiger kan dan de ander hoor je ze dan niet over. Zolang ze Red Bull maar wat kunnen aanleunen voor de clicks dan is het goed.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

backupdevice

No Risk , Full Push

Wel gebruikt, niet gebruikt … wel weer een topic wat gebruikt kan worden om Max zijn prestaties te ondermijnen.

Wordt toch wel een beetje tijd om plannen te maken voor de toekomst

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Lijkt mij een wat vlugge reactie op de ophef rond FL van RIC, maar wellicht heeft dat geval wel de doorslag gegeven?

Jammer dat ze er niet van maken: Bonus punt voor FL als je buiten de top 10 finisht (of top 8 bij sprint), krijg je lekker chaos einde (sprint) race oOo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Wat een chaos zeg. Eerst een exclusief verslag van Autosport waarin veel dingen anders instonden dan dat ze nu ljken te zijn. Rest van de media houdt zich de halve dag angstvallig stil en aan het einde van de dag (onze tijd) komt er steeds meer vrij waarbij details van artikel tot artikel lijken te veranderen/verschillen. En als kers op de taart geeft RB het toe.

Maar ik heb zoveel vragen:
- Er is dus een server van de FIA waar alle teams toegang tot hebben waar designs gedeeld moeten worden? Hoe verhinderd men dat er ontwerpen van het ene team gekopieerd worden door anderen?
- Er werd ergens geopperd dat het een journalist zou zijn die het tegen de FIA had gezegd? Really? Wat.
- Heeft RB gelijk dat het niet zo makkelijk te veranderen is? Of is er meer aan de hand?
- Sinds wanneer waren deze designs op de server te vinden? Wanneer had RB dit systeem op hun auto? En wanneer wist de FIA er van?

En dan laat ik het media gedoe maar in het midden. Storm in een glas water of toch weer Britten...... de flexiwing van Mclaren heeft het hele jaar minder aandacht gekregen dan dit in 48uur.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Als iets is wat ik niet leuk vind in F1, zijn al die regels die FIA oplegt aan de teams hoe de teams een wagen moet maken.

Waarom zou zoiets als een DAS systeem illegaal moeten zijn? Of een flexibele vleugel?

Als zoiets bestaat (en het werkt), mooi toch, goed gevonden.

Elk jaar weer hetzelfde gezeik. Laat ze toch ontwikkelen en slimme dingen verzinnen.

(Enkele regels qua veiligheid snap ik natuurlijk wel)

* streamnl pakt nog een bak koffie en hoopt dat zijn ochtendhumeur snel beter wordt. Misschien dat ik er dan anders over denk 😅

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:26
Eigenlijk zou de FIA gewoon moeten aangeven aan welke maten lengte/breedte/hoogte moet voldoen en ze verder vrij in hun ontwerp mogen zijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wat is eigenlijk het verschil in doorlooptijd tussen dit onderzoek en maatregelen versus de saga rond de flexiwings ? Heeft iemand die tijdslijn helder? Voor mijn gevoel wordt hier direct actie op ondernomen namelijk terwijl de voorvleugels nog steeds meer bewegen dan een danser van de Argentijnse tango…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:08
Jake schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:39:
[...]

Lijkt mij een wat vlugge reactie op de ophef rond FL van RIC, maar wellicht heeft dat geval wel de doorslag gegeven?

Jammer dat ze er niet van maken: Bonus punt voor FL als je buiten de top 10 finisht (of top 8 bij sprint), krijg je lekker chaos einde (sprint) race oOo.
Ik las op Reddit dat blijkbaar bij alle andere FIA series het is: De snelste ronde van de coureurs die in de top 10 gefinishet zijn krijgt 1 punt.

Oftewel, dan kan het prima zijn dat iedereen van positie 11 tm 20 een snellere ronde heeft gereden dan pietje op nr 5. Dan krijgt pietje alsnog 1 punt omdat hij het snelst was binnen de top 10.
Had heel het RIC saga kunnen voorkomen..

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Uiteindelijk is het allemaal een storm in een glas water. Een team heeft iets gezien. Er is om duidelijkheid gevraagd bij de FIA en die heeft het onderzocht. Er zullen vast meer teams zijn die aanpassingen moeten doen. Maar Red Bull is een hoge boom en die vangen nu eenmaal meer wind (zorgen voor meer clicks).

Als Red Bull het kon aanpassen dan heeft het ze in ieder geval niet veel gebracht. Het is uiteindelijk een spelletje van de teams om elkaar erbij te lappen. Kunnen ze dat, dan zullen het ook niet nalaten om het te doen. Of het nu Mercedes, McLaren, Ferrari of Red Bull is. Ze doen het allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Ik lees in verschillende bronnen dat Red Bull dit verhaal zelf is begonnen door technische documentatie te geven. Nu kan dat zijn omdat ze iets anders aangepast hebben en dit daar bij zat. Maar het kan ook zijn dat Red Bull heeft gezien dat een andere partij er voordeel uit heeft gehaald en daarom deze documenten heeft gegeven. Maar we zullen wel zien in de race of er bij een van de partijen iets veranderd is.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Ik denk op zijn zachst gezegd dat dit een casus is van hoe ongeloofelijk laag het niveau van de 'journalisten' is. It's easier to be first then right i guess.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lynx
Tien tegen 1 dat mcl ineens normale slijtage heeft en straks gaat roepen dat de updates niet helemaal werken zoals verwacht 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
redwing schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:12:
Ik lees in verschillende bronnen dat Red Bull dit verhaal zelf is begonnen door technische documentatie te geven. Nu kan dat zijn omdat ze iets anders aangepast hebben en dit daar bij zat. Maar het kan ook zijn dat Red Bull heeft gezien dat een andere partij er voordeel uit heeft gehaald en daarom deze documenten heeft gegeven. Maar we zullen wel zien in de race of er bij een van de partijen iets veranderd is.
Een deel van de ontwerpen dient open source te zijn en moet worden geupload naar de FIA servers. Daar kan ieder ander team bekijken wat je hebt bedacht.

Wel heel slim van de FIA 8) , experts van alle F1 teams zitten de ontwerpen van de concurrentie te bekijken en zo wordt vanzelf duidelijk wie de randjes van de regels opzoekt,

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 09:53
Er bestaat dus een systeem wat niet illegaal, wat Red Bull nooit geprobeert heeft weg te moffelen en waar geen bewijs voor is dat er onder parc fermé conditities aan gerommeld is (wat overigens vrij lastig zo niet onmogelijk zou zijn zonder dat de FIA je betrapt), maar we toch weer drie dagen over aan het ouwehoeren zijn. Moe van.

[ Voor 8% gewijzigd door Notlupus op 18-10-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door NiaX op 18-10-2024 09:58 . Reden: nvm ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
streamnl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:55:
Als iets is wat ik niet leuk vind in F1, zijn al die regels die FIA oplegt aan de teams hoe de teams een wagen moet maken.

Waarom zou zoiets als een DAS systeem illegaal moeten zijn? Of een flexibele vleugel?

Als zoiets bestaat (en het werkt), mooi toch, goed gevonden.

Elk jaar weer hetzelfde gezeik. Laat ze toch ontwikkelen en slimme dingen verzinnen.

(Enkele regels qua veiligheid snap ik natuurlijk wel)

* streamnl pakt nog een bak koffie en hoopt dat zijn ochtendhumeur snel beter wordt. Misschien dat ik er dan anders over denk 😅
DAS was niet ineens illegaal, Merc heeft dat gewoon een vol jaar kunnen gebruiken en daar voordeel uit gehaald. Het probleem met het systeem is dat het complex en duur is dus voor de armere teams lastig te adopteren. In het opvolgende seizoen is het inderdaad verboden gemaakt om eerlijkere concurentie te krijgen.

Flex vleugels is een vreemdere eend gezien de fia de "spirit of the rules" meer zou gaan volgen omtrent flex vleugels en we weten allemaal wat daar van terecht is gekomen. Ik vermoed wel als RB degene waren met de flex vleugel dat tests aangepast worden of de vleugel toch verboden gemaakt zo worden. Ik heb sterk het idee dat ze dit nu laten schieten om McLaren een kans te geven in de titelstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

siggy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:26:
Ik denk op zijn zachst gezegd dat dit een casus is van hoe ongeloofelijk laag het niveau van de 'journalisten' is. It's easier to be first then right i guess.
Dat is al jaren zo. Je ziet het op alle nieuwswebsites en dan onder het mom van rectificeren kan altijd nog maar dan leest geen hond het meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

ArgantosNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

DAS was niet ineens illegaal, Merc heeft dat gewoon een vol jaar kunnen gebruiken en daar voordeel uit gehaald. Het probleem met het systeem is dat het complex en duur is dus voor de armere teams lastig te adopteren. In het opvolgende seizoen is het inderdaad verboden gemaakt om eerlijkere concurentie te krijgen.
DAS was een vreemde in mijn ogen. In mijn ogen was het puur een interpretatie en uitleg van de regels door Merc waardoor het niet illegaal verklaard was. En de FIA ging akkoord met die uitleg en interpretatie en daarna hebben ze het snel verboden ja. De FIA had toen veel beter kunnen nadenken en vooraf zeggen, dat mag niet. Om iets een jaar toe te laten en dan te zeggen volgend jaar mag he niet meer gaf ook Mercedes de garantie dat ze het een jaar lang zonder tegenstand konden gebruiken, want geen enkel team ging zoiets voor een paar races ontwikkelen.

FIA maakt het zichzelf af en toe moeilijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieNL
redwing schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:12:
Als ik me goed herinner, is dit ook hoe RBR (en Mercedes) de 2019 Ferrari cheat engine hebben aangekaart bij de FIA. "We hebben een systeem bedacht voor de fuel flow meter, mag dat?"

Systeem dat heel toevallig precies was wat Ferrari fout deed. Toen zijn ze alle motoren gaan onderzoeken van elk team.

Of dat hier aan de hand is? Geen idee, weten we wel na dit weekend als er 1 team plots terugvalt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

siggy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

DAS was een vreemde in mijn ogen. In mijn ogen was het puur een interpretatie en uitleg van de regels door Merc waardoor het niet illegaal verklaard was. En de FIA ging akkoord met die uitleg en interpretatie en daarna hebben ze het snel verboden ja. De FIA had toen veel beter kunnen nadenken en vooraf zeggen, dat mag niet. Om iets een jaar toe te laten en dan te zeggen volgend jaar mag he niet meer gaf ook Mercedes de garantie dat ze het een jaar lang zonder tegenstand konden gebruiken, want geen enkel team ging zoiets voor een paar races ontwikkelen.

Punt met DAS was, dat de FIA (dacht Jack Baumer??) inschatte dat het systeem wel theoretisch mogelijk was, het niet realiseerbaar in de praktijk. Vandaar dat men dit toen niet direct heeft verboden, want ze konden het toch niet maken...
Mercedes heeft toen een "Hold my beer" gedaan en het wel voor elkaar gekregen. Echter als de FIA het toen direct zou verbieden kon Mercedes volgens mij hun volledige chassis weg gooien en dus niet meer meedoen aan het toenmalige seizoen. Daarom is het toen, in goed overleg, besloten het voor een jaar toe te staan en jaar later te verbieden.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neem aan dat je Jo Bauer bedoelt, de FIA technical delegate.
inschatte dat het systeem wel theoretisch mogelijk was, het niet realiseerbaar in de praktijk.
IIRC had Merc gevraagd of ze het mochten doen met een knop/... ("by wire") dus. Dat mocht van de FIA niet, en heeft de FIA gezegd dat het door fysieke input op het stuur moet gaan, dus een harde koppeling tussen het bewegen van het stuur en de wielen. Toen Mercedes vervolgens met een werkende oplossing kwam aanzetten was de FIA ook nogal verbaasd.
Echter als de FIA het toen direct zou verbieden kon Mercedes volgens mij hun volledige chassis weg gooien en dus niet meer meedoen aan het toenmalige seizoen. Daarom is het toen, in goed overleg, besloten het voor een jaar toe te staan en jaar later te verbieden.
Hoezo hadden ze het niet kunnen aanpassen? Iets dat los zit is makkelijker vast te zetten dan andersom. Sterker nog, zondrr input van de coureur deed het helemaal niks. De oplossing was dus heel simpel...
spoiler:
Plak er een zegeltje op. Weet je direct dat het niet gebruikt is. Net zoals nu bij RBR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Darkasantion schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Punt met DAS was, dat de FIA (dacht Jack Baumer??) inschatte dat het systeem wel theoretisch mogelijk was, het niet realiseerbaar in de praktijk. Vandaar dat men dit toen niet direct heeft verboden, want ze konden het toch niet maken...
Mercedes heeft toen een "Hold my beer" gedaan en het wel voor elkaar gekregen. Echter als de FIA het toen direct zou verbieden kon Mercedes volgens mij hun volledige chassis weg gooien en dus niet meer meedoen aan het toenmalige seizoen. Daarom is het toen, in goed overleg, besloten het voor een jaar toe te staan en jaar later te verbieden.
Als ik het me goed herinner was er wel effect van DAS, maar was dit slechts beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
siggy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Merc had het in samenspraak met de FIA onwikkeld ofzo, Merc heeft altijd al nogal hechte band gehad met de FIA waardoor ze soms wat aparte voordeeldjes hebben genoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
Tha Deo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Als ik het me goed herinner was er wel effect van DAS, maar was dit slechts beperkt.
Het hielp behoorlijk met het opwarmen van de voorbanden. Hiermee kan je de banden vanuit de kern met de remmen en de buitenkant doormiddel van de Toe-in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:09
Zullen we het weer over seizoen 2024 hebben? dat is tenslotte het onderwerp van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArgantosNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Merc had het in samenspraak met de FIA onwikkeld ofzo, Merc heeft altijd al nogal hechte band gehad met de FIA waardoor ze soms wat aparte voordeeldjes hebben genoten.
Niet in samenspraak met. Mercedes wist dat ze min of meer de grenzen op zochten. Daarom hebben ze toestemming gevraagd bij de FIA. Waarop de FIA heeft aangegeven "specifiek deze implementatie (met een knopje op het stuur / ...) mag niet, maar als je het zo maakt dat de coureur het stuurwiel fysiek beweegt en je mechanisch de toe aanpast dan mag het wel". Waarop Mercedes aan de slag is gegaan.

En dat proces met vooraf een idee voorleggen aan de FIA v.w.b. legaliteit kunnen / zullen alle teams toepassen. En dat de FIA dan eens zegt "dit niet maar als je ... doet dan wel" zal vast ook vaker voorkomen. Waarbij het team uiteraard nog steeds zelf met een oplossing moet komen. Waarbij de FIA ook verbaasd was dat Mercedes het voor elkaar gekregen had.
ArgantosNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Het hielp behoorlijk met het opwarmen van de voorbanden. Hiermee kan je de banden vanuit de kern met de remmen en de buitenkant doormiddel van de Toe-in.
En dat had weer alleen nut bij een (her)start. Dat is dus een keer of 16 of zo in dat seizoen geweest + het aantal SCs gedurende het seizoen. Het is dus niet alsof ze er de hele race voordeel van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
Dan begrijp ik niet helemaal hoe toe in werkt. Normaal heb je op langzamere en bochtige circuits meer toe in. Dus als je het kan stellen kun je bijvoorbeeld in Austin de eerste en laatste sector met meer toe in rijden en het rechte stuk alles op minder, en dus meer snelheid. ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Lynx schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:16:
Dan begrijp ik niet helemaal hoe toe in werkt. Normaal heb je op langzamere en bochtige circuits meer toe in. Dus als je het kan stellen kun je bijvoorbeeld in Austin de eerste en laatste sector met meer toe in rijden en het rechte stuk alles op minder, en dus meer snelheid. ???
Volgens mij was het niet iets wat op race snelheid gebruikt werd maar door de stand van de wielen was er extra wrijving waardoor de banden sneller in het optimale window kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:12
RobertMe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
En dat had weer alleen nut bij een (her)start. Dat is dus een keer of 16 of zo in dat seizoen geweest + het aantal SCs gedurende het seizoen. Het is dus niet alsof ze er de hele race voordeel van hadden.
Dat was toch juist de crux? De motor was al beresterk als ze vooraan reden en met dit systeem konden ze de kans om vooraan te komen of te blijven optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
Niet alleen dan toch?

De Mercedes had toch in de voorgaande jaren ook wat issues met banden temp (te hoog of te laag) van de Pirelli aan de voorkant wat ze op deze manier een stuk beter onder controle konden houden oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

It’s understood the facility to adjust the bib on the car does exist and is, technically, in the cockpit.

However, the adjustment sits within the footwell and hence cannot be accessed with the driver in place.

Further, the screw mechanism is located under the heel support – essentially the element that supports the driver’s feet – and requires the use of a tool to adjust.

To be accessed, mechanics must remove the nose cone, a separate panel, and a carbon section within the footwell in a process that requires multiple mechanics to perform quickly.

The ability to perform those actions under parc ferme conditions without attracting the ire of officials is therefore slim.

Further, it’s understood that the ‘plan going forward’ does not include modifying the RB20 in anyway.
https://speedcafe.com/exc...ride-height-device-works/

Het lijkt dus een storm in een glas water te zijn. De F1 media heeft hun clicks weer binnen.
Ondertussen zijn er al "statements" van beide McLaren coureurs verschenen die het nog even aandikken dat zoiets doen onder parc ferme, echt niet kan. Daar lijken RBR en de FIA het dus mee eens te zijn. Moving on. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Chocoball
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

https://speedcafe.com/exc...ride-height-device-works/

Het lijkt dus een storm in een glas water te zijn. De F1 media heeft hun clicks weer binnen.
Ondertussen zijn er al "statements" van beide McLaren coureurs verschenen die het nog even aandikken dat zoiets doen onder parc ferme, echt niet kan. Daar lijken RBR en de FIA het dus mee eens te zijn. Moving on. :z
Plaats ik een keer iets van motorsport.com is achteraf alle ophef om niks.

Ik blijf voortaan wel bij AMuS artikelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buxton had het in de Weekend Warmup over "zit onder de pedal box en een monteur moet met een schroevendraaier head first de cockpit in (en voeten die dus uitsteken bij de airbox)". Lijkt mij toch een claim die makkelijk te controleren moet zijn. En als dat zo is doe je het niet even stiekem uitvoeren onder parc ferme (vergeet bv niet dat boven elke auto een FIA camera hangt. Een monteur die head first de cockpit in gaat zie je echt wel. En buiten de garage zal het "lastig" gaan en heb je gegarandeerd pottenkijkers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
Enige vreemde blijft dan nog waarom je het zou willen verbieden. Klinkt als een setup middel en niet iets wat buiten de regelgeving valt. Opvallend dat zoiets onschuldigs dan zo’n storm veroorzaakt terwijl mcl race of race met een rubberen voorvleugel mag doorrijden terwijl FIA er nog eens goed over nadenkt.

[ Voor 38% gewijzigd door Lynx op 18-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Chocoball schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Plaats ik een keer iets van motorsport.com is achteraf alle ophef om niks.

Ik blijf voortaan wel bij AMuS artikelen ;)
Motorsports.com leeft van drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op Sky f1 eindelijk beelden van hoe RB het 'device' gebruikt. Roflol Kan niet serieus zijn. Niet via de cockpit, de coureur kan er compleet niet bij.

Is natuurlijk de vraag in hoeverre de controle van e FIA is. Maar dit is wel ffing obvious.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Hier gaat de tool in naar het 'device' (bib teatray controversy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ5LBN3VeqWLKLNaJIeJR90wYYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aC4dyjLIJGdGIeYvjMdAwcr.jpg?f=fotoalbum_large

pfffffffffffffffff

Zelfs Buxton vindt het nu compleet overtrokken. hahahhaha (of was dat Kravitz's stem...)

[ Voor 10% gewijzigd door siggy op 18-10-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

siggy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:52:

[Afbeelding]

pfffffffffffffffff

Zelfs Buxton vindt het nu compleet overtrokken. hahahhaha (of was dat Kravitz's stem...)
Ach kan Max makkelijk doen met 300Kmph, gewoon even tussen de Halo door kruipen op de rechte stukken. :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17

[Afbeelding]

pfffffffffffffffff

ergens bewegend beeld hiervan?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Maverick schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

ergens bewegend beeld hiervan?
Was op Sky F1 nabeschouwing FP1. Zal vast binnenkort wel ergens op youtube te vinden zijn.

Screenshot was meer om een idee te geven waar ze het aanpassen. Lijkt me vrij lastig voor coureurs om dat ff te doen..... Zit ergens na de knieen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen

[Afbeelding]

pfffffffffffffffff

Zak Brown niet. Die vindt dat het tijd is voor uitgebreid onderzoek 😁

https://racingnews365.nl/...ull-dat-is-zwaar-illegaal

[ Voor 7% gewijzigd door WillemJanJansen op 18-10-2024 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

WillemJanJansen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Zak Brown niet. Die vindt dat het tijd is voor uitgebreid onderzoek 😁

https://racingnews365.nl/...ull-dat-is-zwaar-illegaal
Klinkt alsof ze het interview tussen Danica en Brown in de auto hebben uitegtypt en net doen alsof zij Zak hebben geinterviewed.

Ik heb echt niks met die politeke spelletjes. Ik vind het toch kinderachtigheid op een bepaald niveau....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
siggy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Klinkt alsof ze het interview tussen Danica en Brown in de auto hebben uitegtypt en net doen alsof zij Zak hebben geinterviewed.

Ik heb echt niks met die politeke spelletjes. Ik vind het toch kinderachtigheid op een bepaald niveau....
Ja dat doen al die Nederlandse websites. Toch lees ik het want ze struinen wel een hoop bronnen af om materiaal bij elkaar te zoeken. Hoeven we het zelf niet meer te zoeken.

Die politiek is vaak wat kinderachtig modder gooien. Ik ben benieuwd wanneer Andrea Stella zich weer gaat laten gelden. Ergens geeft dat ook wel weer wat entertainment.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Chocoball
Nu de verontwaardiging over front bib aanpassing weer voorbij lijkt is het tijd voor wat anders. Zoals eerder gemeld is Pirelli bezig om de 2026 banden te testen in de vertaling en samenvatting.
  • Even terug in de tijd. Eerst bestond het idee om de 2026 banden van 18 inch terug te brengen naar 16 inch maar dat idee is op verzoek van Pirelli niet doorgegaan. Wel worden de diamater en breedte verkleind. Zo gaat de huidige diameter van 720 mm bij de droogweerbanden terug naar 705 mm bij de voorbanden terug en naar 710 mm bij de voorbanden .
  • Wat de breedte betreft gaan de voorbanden van 305 mm terug naar 275 mm en de achterbanden van 405 mm terug naar 375 mm. Of de kleinere banden echt gaan opvallen is nog maar de vraag omdat de 2026 wagens straks 100 mm minder breed worden en krimpt de wielbasis met 200 mm. Ook niet zichtbaar maar wel een duidelijk voordeel is dat het gewicht per set met 4-5 kilo naar beneden gaat.
  • Halverwege september heeft Pirelli samen met het Aston Martin team een 2026 bandentest op het circuit van Barcelona gedaan. Het oorspronkelijke idee was om de 2 jaar Aston Martin wagen om te bouwen om zo de downforce niveaus van 2026 te simuleren. Uiteindelijk zijn alleen de wielophanging en rembehuizing aangepast zodat de 2026 wielen erop konden.
  • Het team kreeg de opdracht om met een Monza specificatie te rijden dus met zeer weinig downforce. Om de luchtweerstand nog verder te verlagen reed Aston Martin reserverijder Felipe Drugovich met DRS open het circuit rond. De Braziliaan wist uiteindelijk 1.392 aan testkilometers af te leggen. In de eerste week van oktober was het in Mugello de beurt aan McLaren. Die testsessie viel letterlijk in het water door de vele regen en kwam Norris niet verder dan 118 ronden (± 619 km).
  • Pirelli wil nog niet veel kwijt over de resultaten maar het ziet er naar uit dat de 2026 banden een hogere bandenspanning en minder camber zullen hebben.
  • Het testen zal halverwege oktober doorgaan met Alpine in Magny-Cours. Het testplan voor 2025 staat ook al vast. Alle teams hebben toegezegd hun wagen voor de 2026 banden aan te zullen passen zodat alle coureurs een eerste indruk van de nieuwe banden zullen krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/image-1100x6192x-9f3e6068-2147697.jpg
Links de 2026 testbanden, rechts de huidige banden

https://www.auto-motor-un...pirelli-2026-testfahrten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOM3DzOgVhSNTh7E5lttjRt7WqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0W0sUnaaCQn3Pa4EBXa6OTt.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevosmax
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:32

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Terwijl de RBR "bib gate" als een nachtkaars uitgaat omdat je er absoluut niet bij kan onder parc ferme regels zoals inmiddels gedemonstreerd, is er wel wat anders aan de hand.

McLaren heeft niet alleen hun achtervleugel die ze in Baku gebruikte moeten aanpassen. Nee, al hun achtervleugels zijn of worden aangepast. Ook zijn er nu meer meetpunten op de achtervleugels van alle teams aangebracht zodat de FIA beter kan meten of er te veel beweging inzit.
McLaren has clarified that it has made modifications to its full range of rear wings ahead of the United States Grand Prix, following the recent 'mini-DRS' controversy.

While the rear wing passed all the FIA static load tests, its behaviour at high speed prompted discussions between the governing body and McLaren over the situation.

And, as part of that dialogue, McLaren said that it subsequently agreed to revise the low-drag wing that had been used in Baku to ensure that it did not flex in such a way going forward. This wing was only likely to ever return in Las Vegas though.

However, ahead of this weekend's race in Austin, the issue became a talking point again as rumours swirled that the team had been asked to make further changes by the FIA.

The squad has denied this but has conceded that as part of ongoing dialogue, it has agreed to make changes to its entire range of wings, including the one that will be used in Austin.
https://www.autosport.com...-ahead-of-us-gp/10664055/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siggy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:14:
Lijkt me vrij lastig voor coureurs om dat ff te doen..... Zit ergens na de knieen heb ik het idee.
De opening is bij de pedal box. Op basis van de naam weet je dan wel ongeveer wat zich daar bevindt.

Een coureur zou er dus prima een aanpassing kunnen doen, met zijn dikke teen :+ Verklaard wellicht ook waarom Perez langzamer is? Die is volgens mij wel een aantal centimers korter, dus mogelijk dat hij niet zo ver naar voren komt. De pedalen zijn uiteraard "verzetbaar" en kunnen bij lange vs korte coureurs wat dichterbij worden gehaald of verderaf worden gezet.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:04:
Terwijl de RBR "bib gate" als een nachtkaars uitgaat omdat je er absoluut niet bij kan onder parc ferme regels zoals inmiddels gedemonstreerd, is er wel wat anders aan de hand.

McLaren heeft niet alleen hun achtervleugel die ze in Baku gebruikte moeten aanpassen. Nee, al hun achtervleugels zijn of worden aangepast. Ook zijn er nu meer meetpunten op de achtervleugels van alle teams aangebracht zodat de FIA beter kan meten of er te veel beweging inzit.

[...]

Jup, viel me direct op op een onboard. De stickers vielen velen malen beter op (nu een semi bullseye, wit bolletje, zwarte cirkel er omheen, rn dan mog eens een witte cirkel). En ook veel meer. Waar ze op de DRS flap voorheen alleen op de DRS flap zaten nu ook op de statische uiteindes bv. En dezelfde "breedte" posities ook naar voren gehaald, dus op de main plane zitten nu semi onzinnig 2 stickers direct naast elkaar (daar waar bij upper plane 1 sticker op de DRS flap zit en de ander op het statistische stuk ernaast).

Vooral met de aanpassing aan de sticker zelf, waardoor deze nu veel beter opvalt, lijkt het mij dat de FIA er maar meteen computer vision op gaat toepassen. Want voorheen waren ze wel te zien "als je het wist", maar niet extreem goed (ondanks fel / contrasterend kleurtje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:01

[...]

Altijd bijzonder dat teams in de media wegkomen met onzin als “ongoing dialogue” etc. Alsof ze er netjes over in gesprek zijn en er samen uit willen komen, i.p.v. dat ze worden aangepakt omdat ze de regels niet naleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

*knip*
Zow... zelfs op Skysport waren Brundle en Crofty het letterlijk net eens dat RBR niet cheatte :o :o

En door naar het volgende schandaal :+

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 19-10-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:43
verkeerde topic :+

[ Voor 87% gewijzigd door Wognummer op 19-10-2024 00:11 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• redwing
Qoine schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:40:
[...]

Altijd bijzonder dat teams in de media wegkomen met onzin als “ongoing dialogue” etc. Alsof ze er netjes over in gesprek zijn en er samen uit willen komen, i.p.v. dat ze worden aangepakt omdat ze de regels niet naleven.
Het ergste is nog wel dat McLaren nu zit te zeuren over de bib van Red Bull, en daarna hun eigen vleugel af doen als onzin 8)7 Houd dan gewoon je kop dicht. Ik begin intussen een aardige hekel te krijgen aan McLaren en hun gezeur de hele tijd. Vecht het gewoon op de baan uit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
redwing schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:17:
[...]

Het ergste is nog wel dat McLaren nu zit te zeuren over de bib van Red Bull, en daarna hun eigen vleugel af doen als onzin 8)7 Houd dan gewoon je kop dicht. Ik begin intussen een aardige hekel te krijgen aan McLaren en hun gezeur de hele tijd. Vecht het gewoon op de baan uit.
Dit ja, en dat je ergens protest tegen aan tekent of het niet eens ben met dat bib verhaal helemaal prima en hun goed recht. Maar de hele verongelijkte houding is irritant.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 19-10-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Shinji schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:25:
[...]

Dit ja, en dat je ergens protest tegen aan tekent of het niet eens ben met dat bib verhaal helemaal prima en hun goed recht. Maar de hele verongelijkte houding is irritant.
Typisch Amerikaans helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Ik las ergens dat je, onder parc ferme regels, na de kwalificatie wel dingen als die pedal vloer cover (waar dit schroefje onder zit), mag verwijderen. In theorie kan je het dan dus sneaky doen terwijl je daar bent voor iets anders. Vandaar de (heerlijke) low-tech oplossing van een plakkertje erop doen van de FIA :)

Ik vraag me nu wel af of elk team zo'n stickertje krijgt op dat schroefje (ze hebben immers allemaal zo'n systeem, alleen die van red Bull zit anders/makkelijker) of dat het alleen Red Bull is.
Dit was een veel leuker weetje geweest dit weekend dan het T-tray geneuzel. Waar het verhaal eerst nog was dat ze dit alleen nog pijn zou doen in Vegas is het nu dus meer de rest van het seizoen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
Lynx schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:40:
Tien tegen 1 dat mcl ineens normale slijtage heeft en straks gaat roepen dat de updates niet helemaal werken zoals verwacht 😂
Dit dus 😂

De droom auto, zo makkelijk instelbaar en zo breed te gebruiken. De nieuwe superstar er uit in q3 en Lando 0,250 achter pole. Ik zit te genieten ☺️.

Wat een knappe ronde van Max!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Volgens mij nog niet langs gekomen, Op Ted na heisa om niets, wel mooi dat het hele verhaal over voordeel nu de wereld uit kan.... Op andere manieren de auto beïnvloeden onder park ferme is makkelijker dan dit......

Wat onderbelicht is gebleven; McLaren heeft wederom dit weekend de vleugels moeten aanpassen waardoor deze stijver zijn geworden en minder moeten doorbuigen.

Schijnt dat Ferrari de zelfde vraag heeft gekregen vanuit de Fia

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
McLaren moet alle achtervleugels aanpassen vanwege 'mini-DRS'
https://www.gptoday.net/n...anpassen-vanwege-mini-drs

FIA gaat bib-systemen van andere teams checken'
https://www.gptoday.net/n...-van-andere-teams-checken

[ Voor 30% gewijzigd door Amaze86 op 19-10-2024 10:50 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bullet NL schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:43:
[YouTube: Red Bull demonstrated how their bib height mechanism is accessed to FIA officials in Austin.]

Volgens mij nog niet langs gekomen, Op Ted na heisa om niets, wel mooi dat het hele verhaal over voordeel nu de wereld uit kan.... Op andere manieren de auto beïnvloeden onder park ferme is makkelijker dan dit......

Wat onderbelicht is gebleven; McLaren heeft wederom dit weekend de vleugels moeten aanpassen waardoor deze stijver zijn geworden en minder moeten doorbuigen.

fwiw: 1e comment onder dit filmpje 8) :

"Everybody at Maclaren, the FIA and Sky sport, is so preoccupied with Red Bull car. I can not believe that any of them will comment on the fact that Lando said a swear word in the FIA interview room. He said F#@k this makes me old." I'm just curious to know if he would also get community service."

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Amaze86 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:50:
McLaren moet alle achtervleugels aanpassen vanwege 'mini-DRS'
https://www.gptoday.net/n...anpassen-vanwege-mini-drs

FIA gaat bib-systemen van andere teams checken'
https://www.gptoday.net/n...-van-andere-teams-checken
Meer stippen op de achter vleugel:
The tweaks that McLaren has made to its rear wings come on a weekend when the FIA continues to take a strict approach to monitoring rear wing flexing.
As spotted in the pitlane, teams now appear to be fitted with an increased number of reference dots placed on various sections of the rear wing, which are used by the FIA to evaluate how much flexing is taking place.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supervedette
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bullet NL schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:43:
[YouTube: Red Bull demonstrated how their bib height mechanism is accessed to FIA officials in Austin.]

Wat ik mij afvraag, is dit niet gewoon een manier van RB geweest om het onder de aandacht te brengen...en dat dus wellicht andere teams hier gebruiken van maken (MCL). Ik hoorde gisteren in Ziggo racecafe dat 1mm een halve tiende per ronde kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Wat ik mij afvraag, is dit niet gewoon een manier van RB geweest om het onder de aandacht te brengen...en dat dus wellicht andere teams hier gebruiken van maken (MCL). Ik hoorde gisteren in Ziggo racecafe dat 1mm een halve tiende per ronde kan schelen.
De enigen die aanpassingen hebben moeten doen zijn RB. Lijkt me minder waarschijnlijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
  • Nu online
Afwezig schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

De enigen die aanpassingen hebben moeten doen zijn RB. Lijkt me minder waarschijnlijk dus.
Dan is dit https://www.gptoday.net/n...-van-andere-teams-checken

toch ook niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik snap niet zo goed waarom RBR het aan moet passen. Zulke innovaties zijn wat mij betreft juist helemaal prima. Ik snap dat de FIA zekerheid wil dat ze het niet tijdens parc ferme kunnen gebruiken maar dan zoek je daar een manier voor (zoals zegels). Als RBR op deze manier snel verschillende setups kan testen tijdens de vrije trainingen lijkt me juist gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shinji schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:14:
Ik snap niet zo goed waarom RBR het aan moet passen. Zulke innovaties zijn wat mij betreft juist helemaal prima. Ik snap dat de FIA zekerheid wil dat ze het niet tijdens parc ferme kunnen gebruiken maar dan zoek je daar een manier voor (zoals zegels). Als RBR op deze manier snel verschillende setups kan testen tijdens de vrije trainingen lijkt me juist gewenst.
Ik vraag me meer af of je dit écht een innovatie kunt vinden. Sure, de installatie / setup methode is wellicht anders dan bij andere teams, maar het effect is hetzelfde, en je gaat er niet harder door rijden. (Ja, hoogstens doordat je iets sneller verschillende setups kunt testen. Maar dan kan de innovatie ook in de simulator zitten die je de juiste setup laat vinden waardoor je uberhaupt geen setup changes op het circuit hoeft te doen).

En gelukkig hoeft RBR, voor zover ik gelezen heb, ook geen wijziging te doen. Alleen dat de FIA dus even pre-parc ferme een zegeltje over een boutje zal plakken zodat het boutje niet gebruikt kan worden.

Wat wel weer duidelijk is is dat die Zak Brown boter op zijn hoofd heeft, door hier zoveel kritiek op te hebben, zelfs nadat RBR al openheid had gegeven en iedereen die uitleg accepteerde (incl. "bewijs" dat het echt niet gebruikt wordt door het te verzegelen met zoals het op de beelden er op lijkt gewoon een sticker/zegel op een bout te plakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Ik vraag me meer af of je dit écht een innovatie kunt vinden. Sure, de installatie / setup methode is wellicht anders dan bij andere teams, maar het effect is hetzelfde, en je gaat er niet harder door rijden.
Je gaat er dus wel sneller door rijden. 1mm kan een halve tiende per ronde opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Supervedette Maar ze kunnen allemaal de rijhoogte instellen. De een wat makkelijker dan de ander misschien, maar dat is hún probleem. ;)
Het was iets anders geweest als de coureur tijdens het rijden de rijhoogte kon aanpassen. Dat was een innovatie geweest. Maar dát lijkt me met dit systeem tussen je voeten tijdens het rijden wat lastig.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Je gaat er dus wel sneller door rijden. 1mm kan een halve tiende per ronde opleveren...
Nee, je gaat er niet sneller door rijden. Ze kunnen het alleen in de garage aanpassen en niet onzichtbaar onder parc ferme. En in die gevallen dat RBR het kan aanpassen (vooraf aan parc ferme) kunnen andere teams het ook aanpassen. Alleen is het bij andere teams lastiger / een langdurigere "actie". Waardoor zij niet "snel" setup changes hieraan kunnen doen (lees: dit doe je niet tijdens een FP tenzij je de halve FP in de garage wilt staan).

Die "1mm is een tiende" geldt dus gewoon voor allle teams, ook die kunnen vooraf aan de Q de bib 1mm lager zetten en daarmee tijd vinden. En geen van allen kan vooraf aan de race de bib weer 1mm hoger zetten ter compensatie van de volle tank (want parc ferme). En nee, RBR kan dat ook niet stiekem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supervedette
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Nee, je gaat er niet sneller door rijden. Ze kunnen het alleen in de garage aanpassen en niet onzichtbaar onder parc ferme. En in die gevallen dat RBR het kan aanpassen (vooraf aan parc ferme) kunnen andere teams het ook aanpassen. Alleen is het bij andere teams lastiger / een langdurigere "actie". Waardoor zij niet "snel" setup changes hieraan kunnen doen (lees: dit doe je niet tijdens een FP tenzij je de halve FP in de garage wilt staan).

Die "1mm is een tiende" geldt dus gewoon voor allle teams, ook die kunnen vooraf aan de Q de bib 1mm lager zetten en daarmee tijd vinden. En geen van allen kan vooraf aan de race de bib weer 1mm hoger zetten ter compensatie van de volle tank (want parc ferme). En nee, RBR kan dat ook niet stiekem.
RB kon dat dus wel stiekem. Al zeggen ze dat ze dat niet gedaan hebben...

https://www.instagram.com/ziggosportracing/reel/DBS18AEIAWM/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:42:
@Supervedette Maar ze kunnen allemaal de rijhoogte instellen. De een wat makkelijker dan de ander misschien, maar dat is hún probleem. ;)
Het was iets anders geweest als de coureur tijdens het rijden de rijhoogte kon aanpassen. Dat was een innovatie geweest. Maar dát lijkt me met dit systeem tussen je voeten tijdens het rijden wat lastig.
Het gaat erom dat ze het aan konden passen tussen Quali en Race onder Parc Ferme toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Doornbos heeft werkelijk geen flauw idee waar hij het over heeft.
Ze hebben dit gedemonstreerd met twee inspecteurs van de FIA ernaast. Je kan er niet bij zonder panelen van de auto te halen en het lijkt een schroefmechanisme te zijn waar je niet met de hand bij kan. Onder parc ferme worden die auto's in de gaten gehouden. Er zijn netten over de auto's, er zijn zegels, er zijn camera's. En als een team toch wat werk moet verrichten, bijvoorbeeld schade repareren, dan is dat met een FIA inspecteur ernaast en met toestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Het gaat erom dat ze het aan konden passen tussen Quali en Race onder Parc Ferme toch?
Knappe jongen die dit ongemerkt kan doen als je zoveel handeling moet verrichten. Het is niet alsof dit boutje van de buitenkant bereikbaar is dat je stiekem een paar slagen draait terwijl je een 'inspectie'rondje om de auto loopt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
  • Nu online
Ik neem de kennis van Doornbos hoger dan die van @DaniëlWW2 Niet mijn woorden dus...

Ter ondersteuning https://racingnews365.com...f1-parc-ferme-trick-works het is dus wel degelijk mogelijk

[ Voor 11% gewijzigd door Supervedette op 19-10-2024 14:01 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:36
Misschien iets persoonlijks, maar voor mij gaat de lol er best wel vanaf met alle randzaken en iedereen die wel een mening heeft over de ander. Of het nu Brown, Marko, Horner, Sky, Fia, RB, Doornbos, Ted of welke andere floepert dan ook. Vrijwel alle betrokkenen zijn enkel uit op controverse, (publieke) verontwaardiging en een beetje sensatie. Ook als je daar niet naar op zoek bent krijg je het op bijna elk platform voorgeschoteld. Schijnbaar is een willekeurige uitspraak van een teambaas al een nieuwswaardig item op bijv. nu.nl. Je krijgt er nog net geen notificatie van.

Het volgen van de kwalificatie(s) en race(s) is nog steeds leuk, maar ik word doodmoe en ongelukkig van al dat geneuzel eromheen. Ben ik de enige hierin of hebben jullie dat ook?

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Bij tijd en wijlen volg ik de geruchtenmolen. Maar over het algemeen gaat de tv 5 min voor de race of kwalificatie aan en ook weer even zo snel weer uit.

Ik kan van niemand dat gewauwel aan.

Maar soms laat ik me verleiden.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

En de beelden in deze post dan: Bullet NL in "[F1] Seizoen 2024" ? De Red Bull frontend mechanic, al in dienst sinds het team nog Jaguar hete, haalt hier zeker een "stunt" uit om de FIA inspecteurs om de tuin te leiden door het lastiger te laten lijken dan het is? En dat terwijl het volledige design van dit onderdeel al een tijdje open (/voor FIA en teams inzichtelijk) op de servers van de FIA staat? En dus zowel de FIA als de teams kunnen controleren of er geen "stiekeme" tweede manier is om het aan te passen én de FIA nu heeft kunnen zien of datgene op de auto ook overeen komt met de tekening?
Hans Klok zou er jaloers op zijn, als die zo'n uitgebreide goocheltruc kon uithalen ;) Misschien kan Olé Schack (de monteur in kwestie) dus een carriere in Vegas gaan nastreven, om daar zalen vol te trekken met zijn goocheltrucs, die zelfs niet verklaard kunnen worden door F1 teams die miljoenen steken in het vinden van trucjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

BakkerM schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:03:

Het volgen van de kwalificatie(s) en race(s) is nog steeds leuk, maar ik word doodmoe en ongelukkig van al dat geneuzel eromheen. Ben ik de enige hierin of hebben jullie dat ook?
Het is 99 van de 100 keer ophef om niks en de helft wordt boos als het over RedBull gaat want oh kom niet aan onze Max, dus ja het is vermoeiend en ik volg dan ook geen andere website meer dan dit forum.
(en hier maken we er ons ook schuldig aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supervedette
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

En de beelden in deze post dan: Bullet NL in "[F1] Seizoen 2024" ? De Red Bull frontend mechanic, al in dienst sinds het team nog Jaguar hete, haalt hier zeker een "stunt" uit om de FIA inspecteurs om de tuin te leiden door het lastiger te laten lijken dan het is? En dat terwijl het volledige design van dit onderdeel al een tijdje open (/voor FIA en teams inzichtelijk) op de servers van de FIA staat? En dus zowel de FIA als de teams kunnen controleren of er geen "stiekeme" tweede manier is om het aan te passen én de FIA nu heeft kunnen zien of datgene op de auto ook overeen komt met de tekening?
Hans Klok zou er jaloers op zijn, als die zo'n uitgebreide goocheltruc kon uithalen ;) Misschien kan Olé Schack (de monteur in kwestie) dus een carriere in Vegas gaan nastreven, om daar zalen vol te trekken met zijn goocheltrucs, die zelfs niet verklaard kunnen worden door F1 teams die miljoenen steken in het vinden van trucjes.
Daarom zei ik net in een paar posts terug ook, dat het me niks zal verbazen als RB hier een ander team heeft mee willen benadelen...juist omdat dit verhaal gewoon openbaar in te zien is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Daarom zei ik net in een paar posts terug ook, dat het me niks zal verbazen als RB hier een ander team heeft mee willen benadelen...juist omdat dit verhaal gewoon openbaar in te zien is/was.
Aangezien de FIA nu ook de bib systemen van andere teams gaan checken: mission accomplished? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:57

-tom-562

Oliesjeik

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Doornbos heeft werkelijk geen flauw idee waar hij het over heeft.
Ze hebben dit gedemonstreerd met twee inspecteurs van de FIA ernaast. Je kan er niet bij zonder panelen van de auto te halen en het lijkt een schroefmechanisme te zijn waar je niet met de hand bij kan. Onder parc ferme worden die auto's in de gaten gehouden. Er zijn netten over de auto's, er zijn zegels, er zijn camera's. En als een team toch wat werk moet verrichten, bijvoorbeeld schade repareren, dan is dat met een FIA inspecteur ernaast en met toestemming.
Ik heb een aantal keer geholpen als scrutineer bij de DTM in Zandvoort, na de qualificatie en de race geldt ook daar parc ferme en bij iedere auto staan "zijn" scrutineer. Er liep ook iemand van de Dekra continu rond om de boel in de gaten te houden. Ik vermoed dat het bij de F1 nog wel een stukje strakker geregeld is :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Supervedette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Het hele verhaal begon ermee dat er meerdere teams en ander team er van beschuldigde dat ze met de t-tray aan het rommelen waren.

Maar goed, wie weet heeft RBR wel 4D chess gespeeld?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
ZeromaNoiS schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Het hele verhaal begon ermee dat er meerdere teams en ander team er van beschuldigde dat ze met de t-tray aan het rommelen waren.

Als het gerucht klopt werd de FIA na de kwalificatie in SIngapore door een team ingelicht en dat team zou McLaren zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZeromaNoiS schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Het is sowieso aan het licht gekomen nadat RBR de ontwerpen op de server van de FIA heeft moeten zetten. Dan lijkt het mij toch dat RBR hun daadwerkelijk in gebruik zijnde ontwerp daar gezet heeft (zou anders nogal verdacht zijn, als je een ander ontwerp deelt dan je daadwerkelijk gebruikt ruikt het juist naar dat je iets te verbergen hebt). Dus dan wordt 4D chess wel lastig.
Het zal dus eerder om iets als een steekproef gaan, of dat alle teams dit ontwerp hebben moeten delen, of dat er dus een concrete klacht is.
Chocoball schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Als het gerucht klopt werd de FIA na de kwalificatie in SIngapore door een team ingelicht en dat team zou McLaren zijn geweest.
En dat zouden ze ook weer gedaan kunnen hebben om de boel te ontregelen. Donderdag ging het er de hele dag over, gisteren is de FIA in de garage komen kijken/controleren, etc. En in aanloop naar het weekend zal er ook wel al genoeg gesproken zijn tussen de FIA en RBR. En als dat zo is zal het ook McLaren zijn geweest die het naar de media gelekt hebben. Waarbij nu alles duidelijk is het verhaal ook als een nachtkaars uit gaat. En de enige van de teams die je er ook over hoort is McLaren. Zowel Zak als Lando & Oscar hebben er harde woorden over gesproken. Terwijl er een interview met Hamilton was die zich helemaal aan de andere kant bevond "Red Bull is al altijd innovatief geweest en petje af als ze dit systeem hebben".
Pagina: 1 ... 66 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024