[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.107 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Grrrrrene schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Zou dat sponsorgeld weg zijn als ze hem naar VCARB sturen? Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar lagere plek in WCC kost geld en hij kost door z'n crashes ook geld. Om nog niet te spreken van de manier waarop de auto soms wordt weggehaald, waarbij de hele wereld de vloer van de onderkant mag bekijken.
https://gp33.nl/f1-nieuws...nnengehaald-voor-red-bull
https://www.planetf1.com/...ll-contract-north-america
Perez’s popularity with the fans is mimicked in his popularity with sponsors; after developing a close friendship with Mexican billionaire Carlos Slim, Perez has signed top-dollar deals with Mexican companies like Telmex, Kavak, Claro, and Telcel. Those deals still hold value because Perez is still massively popular, and his sponsors can be confident that their investments will pay off.
Checo is in dat opzicht waardevol. Sponsoren hebben uiteraard ook deals en niet rijden = niet betalen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik vind het Tsunoda is van Honda argument altijd een beetje twijfelachtig. Hij gaat volgens mij echt geen Red Bull zitje opgeven om mee te gaan met Honda. Dus het is helemaal aan Red Bull om de omstandigheden te creëren. Blijft hij bij VCARB dan gaat hij waarschijnlijk mee. Promoveren ze hem naar Red Bull, dan waarschijnlijk niet.

Op basis van de resultaten zou hij een promotie het meest verdienen denk ik, als ze Perez al eruit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Krankenhausen schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:41:
Ik vind het Tsunoda is van Honda argument altijd een beetje twijfelachtig. Hij gaat volgens mij echt geen Red Bull zitje opgeven om mee te gaan met Honda. Dus het is helemaal aan Red Bull om de omstandigheden te creëren. Blijft hij bij VCARB dan gaat hij waarschijnlijk mee. Promoveren ze hem naar Red Bull, dan waarschijnlijk niet.

Op basis van de resultaten zou hij een promotie het meest verdienen denk ik, als ze Perez al eruit zetten.
hij is andersom bedoeld volgens mij, tsunoda dankt zn huidige stoeltje aan het feit dat hij japanner is en honda in ruil voor hun commitment aan een blok waar hun naam niet eens meer opstaat hem in een (2e klasse) redbull bak wilden hebben.

als honda er formeel uit is dan is de leverage voor tsunoda weg. er staan genoeg nog gretigere jongens klaar die een kans willen en verdienen. op zoek naar de echte parel.

[ Voor 5% gewijzigd door dyrc op 09-07-2024 18:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:08
Zoals ik al aangaf zou Cardile naar Aston Martin gaan, daar wordt hij Chief Technical Officer.
Formule 1 meldt het ook maar dit keer geen breaking, beetje jammer dit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
asing schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:14:
[...]

https://gp33.nl/f1-nieuws...nnengehaald-voor-red-bull
https://www.planetf1.com/...ll-contract-north-america

[...]

Checo is in dat opzicht waardevol. Sponsoren hebben uiteraard ook deals en niet rijden = niet betalen.
Ivm de budget cap lijkt mij het sponsorgeld van Sergio niet echt een belangrijke factor.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
sdk1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:50:
[...]

Ivm de budget cap lijkt mij het sponsorgeld van Sergio niet echt een belangrijke factor.
Het is bijkans de keuze tussen mindere prestaties van een pay driver of de hogere inkomsten van een WCC titel welke je enkel haalt met een betere coureur.

Geen lastige keus lijkt me :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
[...]

Natuurlijk maakt dat wel uit. Ja, er is een maximum bedrag wat ze per jaar mogen uitgeven. Maar hoe meer geld er binnen komt vanuit sponsoren, hoe minder Red Bull zelf hoeft bij te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
ThomasG schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:04:
[...]
Natuurlijk maakt dat wel uit. Ja, er is een maximum bedrag wat ze per jaar mogen uitgeven. Maar hoe meer geld er binnen komt vanuit sponsoren, hoe minder Red Bull zelf hoeft bij te leggen.
Maar volgens mij hoeven ze eigenlijk al niks meer bij te leggen en is de F1 afdeling zelfs winstgevend, dacht ik een keer begrepen te hebben, geen idee of het waar is hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
[...]
Dat doet Red Bull volgens mij in principe ook niet. En dat was meen ik andere jaren voor de budget cap ook al. De topteams komen echt wel rond, daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Meen dat voor de budget cap al Red Bull (GmbH) meer geld stak in Toro Rosso / Alpha Tauri dan in Red Bull Racing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Er is een budgetcap, maar daar financier je niet een heel F1 team mee. De 3 hoogste salarissen vallen buiten de cap. Ook marketing en reiskosten vallen erbuiten. Ik denk dat ook het salaris van het kantoorpersoneel (HR, administratie) er niet onder vallen. Alleen dat wat te maken heeft met de performance van de auto zit in de cap.

Dus de cap regelt een hoop maar lang niet alles. Dat laatste moet ook betaald worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
[...]
Ik denk dat je Red Bull onderschat:
The F1 Red Bull team in slight profit
On its side, the Red Bull Racing team announces a small profit of 2.38 million Euros "only". This is mainly due to the impact of the financial penalty awarded by the FIA of 7 million dollars in 2022 for non-compliance with the budget cap. Without this sanction, the profit could therefore have been more than 9 million euros. Also noteworthy is the payment of more than 7.5 million euros in dividends to shareholders. The document also explains that Red Bull Gmbh has committed to supporting the F1 team for at least the next 12 months.

On the revenue side, the team reported an increase of more than 40 million euros to reach in 2022 the sum of nearly 322 million euros in turnover
The Red Bull Technology Group
On the side of the holding company, Red Bull announces a turnover of 446 million euros, up nearly 50 million euros compared to 2021. The resulting profit is less impressive since it is just over 16 million euros but masked by substantial dividends given during the year of the same amount. Without the dividends, it would therefore be about double.

In total, with these previous profits, and despite numerous dividends, the company has no less than 86.76 million euros of liquidity in the bank.
Red Bull Powertrains
On its part, Red Bull's engine branch declared a turnover of 212 million euros in 2022. This is explained by the supply of engines taken over from Honda to the Red Bull and AlphaTauri teams. In the end, the company generated a profit of 6.7 million euros for 439 employees declared in 2022 against 197 in 2021.
Er wordt dus überhaupt al 24 miljoen euro aan dividend uitgekeerd aan de shareholders. Alle drie de onderdelen zijn winstgevend (25 miljoen) en alleen al de tech group heeft 86 miljoen cash op de bank staan.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
asing schreef op 9 juli 2024 @ 23:12:
[...]

Er is een budgetcap, maar daar financier je niet een heel F1 team mee. De 3 hoogste salarissen vallen buiten de cap. Ook marketing en reiskosten vallen erbuiten. Ik denk dat ook het salaris van het kantoorpersoneel (HR, administratie) er niet onder vallen. Alleen dat wat te maken heeft met de performance van de auto zit in de cap.

Dus de cap regelt een hoop maar lang niet alles. Dat laatste moet ook betaald worden.
Administratie zelfs in de breedste zin van het woord. Teams moeten ook een volledige administratie bijhouden hoe een onderdeel ontwikkeld is. Dus van letterlijk het eerste idee tot aan simpele modellen tot aan het definitie ontwerp. Dit om bv "kopiëren" / "stelen" tegen te gaan, maar ook om te controleren of de uren en daarmee kosten kloppen (en een ontwerp niet per ongeluk op de mat is gevallen door een gelieerd bedrijf, bv Mercedes Stuttgart die iets ontwerpt op "eigen kosten" en het "gratis" aan het F1 team geeft). En zelfs het bijhouden van die administratie valt buiten de budget cap.
En de grote teams hebben geld genoeg om bv 100 FTE design werk te laten doen waarvan 50 FTE daadwerkelijk werk is en 50 FTE administratie, of nog beter, 100 FTE daadwerkelijk werk en een stagiair ernaast die de administratie doet ("kost niks" binnen de cap). Terwijl de kleinere teams bij wijze van al blij zijn als ze die bv 50 FTE aan designers hebben, maar van die 50 FTE dus ook nog eens een deel weg valt aan uren "om de administratie te doen", want geld voor die stagiaires om de administratie te doen is er niet.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 09-07-2024 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vrijwel alle teams zijn winstgevend. Dat maakt ook dat een team als Haas of Williams, die seizoenenlang onderaan de ladder bungelden, nooit zijn gestopt of overgenomen. Vroeger gingen dat soort teams gewoon failliet vanwege de vereiste uitgaven om competitief te zijn. Nu is de budgetcap zodanig gekozen dat die teams ten eerste gewoon veel geld waard zijn en ten tweede, er winst wordt gemaakt.

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling, hoewel het wel sneu is dat een Gene Haas doodleuk niks kan investeren en een shitbox kan laten ontwerpen bij Dallara en toch jaarlijks kan cashen. Gelukkig lijkt het roer sinds dit seizoen om. Nu Alpine nog, die zouden zich ook best mogen schamen. Bij Stake/Sauber/Audi snap ik nog wel dat dit de overgangsjaren richting 2026 zijn en alle focus op de nieuwe auto ligt. Tot die tijd gewoon meedoen, ervaring opdoen, een team opleiden/inwerken en in 2026 knallen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
sdk1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:12:
[...]

Ik denk dat je Red Bull onderschat:

[...]

[...]

[...]

Er wordt dus überhaupt al 24 miljoen euro aan dividend uitgekeerd aan de shareholders. Alle drie de onderdelen zijn winstgevend (25 miljoen) en alleen al de tech group heeft 86 miljoen cash op de bank staan.
Je maakt hiermee het argument om Perez te behouden wel steker. Want zonder Perez: minder sponsorgeld, en dus minder dividend :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
ThomasG schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:56:
[...]
Je maakt hiermee het argument om Perez te behouden wel steker. Want zonder Perez: minder sponsorgeld, en dus minder dividend :+
Sponsors komen en gaan met de wisseling van een coureur. Dat was ook zo toen Perez kwam. Een aantal ging weg, hij bracht nieuwe in. Denk je niet dat de sponsors in de rij staan voor een sticker op de auto’s van Verstappen en ongeacht welke nr 2? Verder kost Perez inmiddels aan salaris 10milj en aan schade xxx miljoen. Blijft er van de 20 miljoen sponsorgeld niet meer zoveel over.

Ik denk dat de markt voor RedBull in Midden- en Zuid-Amerika belangrijker is dan de sponsorgelden. Maar het houdt wel een keer op, vooral als het in de rest van de wereld tegen je gaat werken. Geen idee of het zover is, maar Perez is nu niet bepaald een visitekaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:29:
Sponsors komen en gaan met de wisseling van een coureur. Dat was ook zo toen Perez kwam. Een aantal ging weg, hij bracht nieuwe in. Denk je niet dat de sponsors in de rij staan voor een sticker op de auto’s van Verstappen en ongeacht welke nr 2? Verder kost Perez inmiddels aan salaris 10milj en aan schade xxx miljoen. Blijft er van de 20 miljoen sponsorgeld niet meer zoveel over.

Ik denk dat de markt voor RedBull in Midden- en Zuid-Amerika belangrijker is dan de sponsorgelden. Maar het houdt wel een keer op, vooral als het in de rest van de wereld tegen je gaat werken. Geen idee of het zover is, maar Perez is nu niet bepaald een visitekaartje.
Dat denk ik ook. En over sponsors gesproken, Red Bull harkt ook al 100 miljoen per jaar binnen door de sponsering van Oracle. Voor sponsering zijn ze dus echt niet van Perez afhankelijk.

En inderdaad. Alleen Mexico heeft al 127 miljoen inwoners en naast Midden- en Zuid-Amerika is Perez ook in de VS erg populair. Red Bull verdient daar niet alleen veel aan blikjes, maar ook aan Perez merchandise. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:07
warp schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Dat denk ik ook. En over sponsors gesproken, Red Bull harkt ook al 100 miljoen per jaar binnen door de sponsering van Oracle. Voor sponsering zijn ze dus echt niet van Perez afhankelijk.

En inderdaad. Alleen Mexico heeft al 127 miljoen inwoners en naast Midden- en Zuid-Amerika is Perez ook in de VS erg populair. Red Bull verdient daar niet alleen veel aan blikjes, maar ook aan Perez merchandise. ;)
Als de sportieve ambitie danwel directe geldstroom (positie in WCC) door Perez het probleem niet is, (eerder een voordeel tav % windtunnel en FD analyse naar 2026) en de indirecte geldstroom (blikjes, merchandise) voor Red Bull meer waarde heeft, voldoet Perez nog steeds aan de verwachtingen (onder aan de streep)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hij is er snel bij deze week... :Y

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Hij slaat de Hongaarse en Belgische grand prix waarschijnlijk over tenzij daar leuke dingen in gebeuren.

En hij is er altijd op de woensdag na de race tenzij anders aangegeven dus. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sjaool op 10-07-2024 14:53 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjaool schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:53:
Hij slaat de Hongaarse en Belgische grand prix waarschijnlijk over tenzij daar leuke dingen in gebeuren.

En hij is er altijd op de woensdag na de race tenzij anders aangegeven dus. ;)
Ah, voorheen had hij geen vast schema, tenminste, niet dat ik wist… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

CH4OS schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Ah, voorheen had hij geen vast schema, tenminste, niet dat ik wist… ;)
Voorheen was het inderdaad niet zo regelmatig maar het is de woensdag na de race. Voor de woensdag deed hij wel snippets. Dit jaar lijkt er wat meer lijn in te zitten.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:13
Lijn misschien wel maar het humor niveau neemt behoorlijk af. Ik vind ze echt de laatste drie vier keer behoorlijk slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Hij melkt dingen die even (of alleen de eerste keer) grappig waren teveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Je kan op een gegeven moment ook niet veel meer doen, vooral als je de algoritme god van Youtube probeert te vleien...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Chocoball
McLaren CEO Zak Brown is de laatste tijd veel in contact met Red Bull maar niet over wat in Oostenrijk gebeurd is in de samenvatting en vertaling.
  • In de paddock maken bepaalde teams zich zorgen over 2026. De motor en met name het hybride deel wat straks van 120 kW (163 pk) naar 350 kW (476 pk) gaat speelt straks een belangrijke rol. De 6 motorfabrikanten zijn koortsachtig bezig met de ontwikkeling van hun motoren. Na de dominantie in de eerste hybride V6 periode dichten experts Mercedes weer goede kansen toe alleen moet het naast het eigen team mogelijk weer 3 klantenteams bedienen.
  • Mercedes bedient nu 3 klantenteams: Aston Martin, Mclaren en Williams. Vanaf 2026 valt Aston Martin weg omdat die gaat samenwerken met Honda. McLaren en Williams zijn echter niet blij dat er zich mogelijk weer een 3e klantenteam meldt in de vorm van Alpine. Alpine adviseur Briatore kwam eerder met de melding dat Alpine mogelijk in 2026 will overstappen naar een Mercedes krachtbron en er zouden al gesprekken zijn geweest.
  • Williams heeft een langdurig contract met Mercedes tot 2031 en McLarren ook tot en met 2030. Hun zorg is doordat Mercedes zichzelf en 3 klantenteams moet bedienen er problemen met de betrouwbaarheid kunnen ontstaan.
  • Williams teambaas Vowles gaf in Silverstone aan niet blij te zijn met een 3e team. Hij waarschuwt Alpine alvast dat Williams al geruime tijd en in overleg met Mercedes bezig is met de ontwikkeling van hun wagen. Wat ze ook kiezen zij lopen dan ministens 6 tot 12 maanden vertraging op bij de ontwikkeling.
  • McLaren gooit het over een andere boeg, McLaren CEO Zak Brown klopt bij andere motorbfabrikanten aan zoals Red Bull Powertrains (RBPT) wat samenwerkt met Ford. Toen Red Bull aan haar ambitieuze motorproject begon wist het veel personeel van de motorenafdeling van Mercedes binnen te halen.
  • Zak Brown zegt een goede band met Ford CEO Jim Farley te hebben en vorig jaar besloten ze de RBPT fabriek in Milton Keynes te bezoeken. Daarna besloot McLaren alsnog met Mercedes te verlengen.
  • Bij dat ene bezoek is het niet gebleven en staat Brown de laatste tijd vaker in contact met Red Bull over een mogelijk partnerschap. "Ik geloof niet dat ik daar graag gezien wordt" geeft Brown met een lach toe. Brown doelt daarmee op de aanvaring tussen Verstappen en Norris in Ooastenrijk en het geruzie daarna wat tussen beide teams ontstond.
  • Red Bull is wat verrast met het tijdstip dat McLaren juist nu met een verzoek komt want in Silverstone leek Norris de plooien tussen hem en Verstappen juist glad te strijken terwijl Brown maar bleef doorgaan over het voorval in Spielberg.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Christian-Horner-Red-Bull-Zak-Brown-McLaren-Formel-1-169FullWidth-66cca040-2123236.jpg

https://www.auto-motor-un...bull-motor-mercedes-ford/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

F1 considering Zandvoort’s glued gravel traps as ‘best’ track limits solution

Afbeeldingslocatie: https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2022/09/Saturday-at-Dutch-GPXPB_1169238_HiRes.jpg
Formula 1 teams and the FIA are discussing whether adding glue to gravel traps could provide the most effective solution to enforcing track limits.

The operators of the Zandvoort circuit, which returned to the F1 calendar in 2021, added glue to the edges of some gravel traps to prevent cars dragging stones onto the course.
At the FIA’s request, other circuits have added or expanded gravel traps this year to physically enforce track limits instead of relying on cameras and stewards detecting whether drivers have strayed across white lines. However if gravel is dragged onto the circuits it can damage tyres.
Bron

Ben het er hier wel mee eens!

het is een duidelijk dat grindbakken helpen bij de tracklimits (zie Oostenrijk dit jaar)

en als je op deze manier een oplossing creëert dat de auto's die er overheen rijden wel flink van snelheid minderen, maar geen chaos op de baan achterlaten(grind) is dat een win voor iedereen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

basvn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:43:

F1 considering Zandvoort’s glued gravel traps as ‘best’ track limits solution

[Afbeelding]
[...]

Bron

Ben het er hier wel mee eens!

het is een duidelijk dat grindbakken helpen bij de tracklimits (zie Oostenrijk dit jaar)

en als je op deze manier een oplossing creëert dat de auto's die er overheen rijden wel flink van snelheid minderen, maar geen chaos op de baan achterlaten(grind) is dat een win voor iedereen
Wel netjes idd. In het verleden was tijdelijk kunstgras de goto hiervoor.

Ben wel benieuwd of gelijmd grind ook ok is voor MotoGP etc. Die rijden niet echt op Zandvoort namelijk :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Ben wel benieuwd of gelijmd grind ook ok is voor MotoGP etc. Die rijden niet echt op Zandvoort namelijk :)
Lijkt me stug. Nu rollen de grindkorrels mee met een crashende rijder en vormen een soort van kogellagers. Met lijm wordt het meer schuurpapier... :/

Bla bla bla...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Bijzondere manier van zaken doen met die Zak! Olie op het vuur in de raceweekenden maar wel PU wensen hebben bij RBPT :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Elfjes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Lijkt me stug. Nu rollen de grindkorrels mee met een crashende rijder en vormen een soort van kogellagers. Met lijm wordt het meer schuurpapier... :/
dit is alleen voor het grind recht achter de kerbs.
MotoGP wil daar juist geen los grind ivm valgevaar veroorzaakt door los grind zo vlak achter de kerb, die zullen een vaste substantie vast prima vinden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
JB schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:08:
Bijzondere manier van zaken doen met die Zak! Olie op het vuur in de raceweekenden maar wel PU wensen hebben bij RBPT :?
Dat is altijd al schering en inslag geweest in de F1. Toto Wolff en Christian Horner vochten elkaar half de tent uit, maar Mercedes en Red Bull werkten nog steeds samen in het protest waarmee de Ferrari-motor uiteindelijk illegaal leek te worden verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

mavamal schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Dat is altijd al schering en inslag geweest in de F1. Toto Wolff en Christian Horner vochten elkaar half de tent uit, maar Mercedes en Red Bull werkten nog steeds samen in het protest waarmee de Ferrari-motor uiteindelijk illegaal leek te worden verklaard.
Maar das wel even anders dan een PU vraagstuk?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mavamal schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Direct erna was het twee jaar open oorlog tussen die twee omdat Ferrari echt weggevaagd was.
Denk dat dit niet het beste voorbeeld is. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThomasG
JB schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:08:
F1 is gewoon een poppenkast, vooral de TPs. Voor de camera staan ze flink te blazen, maar als ze elkaar 2 minuten later tegen komen is er niets aan de hand. Alle TPs hebben ook vrij regelmatig etentjes met elkaar. Zak en Horner kunnen het prima met elkaar vinden, maar voor de bühne staan ze natuurlijk hun mannetje. Was ook zo met Horner en Wolff: lopen samen lachend een pers moment in, doen daar even boos tegen elkaar, en lopen vervolgens weer samen lachend weg en staan nog even vriendelijk na te praten. Bij Netflix lopen ze er dan flink in te knippen, en doen ze nog even alsof ze boos zijn voor de Netflix camera. Maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Volgens mij is dit heel normaal in de zakenwereld. Ik herinner me het verhaal van een bedrijf waar ik voor heb gewerkt en hun faillissement en doorstart (ik kwam er pas daarna binnen). De partij die het faillissement met een smerig trucje had veroorzaakt, was ook het bedrijf waar ze direct bij de doorstart alweer mee onderhandelden. Zaken moeten zonder emotie gebeuren. Als er geld valt te verdienen en beide partijen worden er beter van, kunnen de grootste vijanden met elkaar door een deur (zakelijk gezien dan).

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 11-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sprint race volgend jaar in Belgie:
https://www.motorsport.co...eplaces-austria/10633875/
Formula 1 has announced the six grand prix weekends that will feature sprint events in 2025, with Spa-Francorchamps reinstated as Austria drops off for the first time since 2021.
Een sprint race, dat is 5 rondes op Spa? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 11-07-2024 14:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
YakuzA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:12:
Sprint race volgend jaar in Belgie:
https://www.motorsport.co...eplaces-austria/10633875/

[...]

Een sprint race, dat is 5 rondes op Spa? ;)
15 of 16 gok ik? 100 / 7 = 14,2.

Weet niet of het dan na de 100km ronde afmaken en dan +1 is of na 100km ronde afmaken klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shinji schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:15:
[...]
15 of 16 gok ik? 100 / 7 = 14,2.

Weet niet of het dan na de 100km ronde afmaken en dan +1 is of na 100km ronde afmaken klaar.
De 5 was met een ;)

de sprint race zal wel weer 11 zijn:
Just like the grand prix, sprint races can vary in the number of laps depending on the circuit. There were just 11 for the sprint race at Spa in 2023

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
YakuzA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:16:
[...]

De 5 was met een ;)

de sprint race zal wel weer 11 zijn:

[...]
Ja dat snap ik hoor, maar vroeg het mezelf ook af.

Ik dacht dat sprint 1/3 van full race was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Ik begrijp uit dit bericht dat ik alvast aan de slag kan met de kalender in [F1] Seizoen 2025.txt :P

Visueel plaatje van alle sprint races voor wie het artikel niet kan of wil lezen
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/the-2025-f1-sprint-calendar-v0-65pmt8diqvbd1.jpeg?auto=webp&s=1c6c8bebba698c0b297c498c6466e18427f48fdc

[ Voor 23% gewijzigd door Chocoball op 11-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shinji schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Klopt idd.

Sprint race spa 2023 had 4 rondes achter de SC, dus die telden ze stiekem niet mee bij de laps.
Het zal dus idd 1/3e race distance zijn met 15 laps :)
Wikipedia: 2023 Belgian Grand Prix

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-07-2024 14:34 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:23
Voor de wat meer technisch onderlegde Tweakers... :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Chocoball
Even een vergelijking tussen 2023 en 2024 van het kampioenschap na 12 races.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/f1-points-after-the-first-12-races-v0-9ga14hwwk2cd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=4a2fec71b416ceb975f95bc4e265d8932fa3bc0b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://vignette1.wikia.nocookie.net/worldofcarsdrivein/images/8/89/Guido4.jpg/revision/latest?cb=20140322103205

Opvallend vaak Red Bull, Mercedes en Ferrari. En dan spelen ze ook nog vals, want Maleisie was niet echt een mislukte pitstop. Ze monteerde de monsoons en vervingen deze daarna voor de wets, omdat ze toch niet zouden racen totdat het gestopt was met regenen, waardoor ze na de SC een pitstop uit spaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En waar is Haas in Australië 2018? :+

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-07-2024 21:48 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Chocoball schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:54:
Even een vergelijking tussen 2023 en 2024 van het kampioenschap na 12 races.

[Afbeelding]
Toch jammer van Australië. Dan had het dichter bij vorig jaar gelegen en was het rustiger voor de zenuwen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:00
Shinji schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Races zijn minstens 305km met uitzondering van Monaco (volgens mij 267km). De race maakt de ronde af waarbij de 305km wordt overschreden.

Voor sprint geldt hetzelfde alleen is de afstand 100km.

Vette shit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe laat die Red Bull parade morgen op Goodwood?
11:40 denk ik?

https://www.redbull.com/g...oodwood-festival-of-speed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
R.E. schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Races zijn minstens 305km met uitzondering van Monaco (volgens mij 267km). De race maakt de ronde af waarbij de 305km wordt overschreden.

Voor sprint geldt hetzelfde alleen is de afstand 100km.
Bijna goed, voor Monaco is het 260 km (5.4.a van de Sporting Regulations).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Nu we halverwege het seizoen zijn een paar mooie overzichten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q-5wIyj1OeqPq6F55IX8eO5wdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW6Cm33Eg5qRFd2f6nxP08qW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg-FXtfDo1REDPYicFUqHqF_LBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/320j3yXEhhFWfwNkOAxhyEGT.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

G_Dragon schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:39:
Nu we halverwege het seizoen zijn een paar mooie overzichten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Exclusief sprint races zo te zien :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Exclusief sprint races zo te zien :)
Dat zou ook meteen kunnen verklaren waarom ik meende dat die niet klopte. Want ik meen dat Sargeant een keer beter heeft gekwalificeerd dan Albon. Maar nu jii sprint race noemt denk ik idd dat door bij een sprint kwalificatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Dat zou ook meteen kunnen verklaren waarom ik meende dat die niet klopte. Want ik meen dat Sargeant een keer beter heeft gekwalificeerd dan Albon. Maar nu jii sprint race noemt denk ik idd dat door bij een sprint kwalificatie was.
Sergeant voor Albon was idd een sprint qualy :)

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Oeh en dan beweren dat de andere teams zo “gelijkwaardig” zijn 😳

On a different note. Ik verveelde me dus ben maar eens weer het 2020 seizoen gaan kijken. Maar als je het over dominantie hebt 🫣. Quali word gewonnen door MB met meer dan een seconde verschil. En het meest gênante is dat crofty maar roept hoe spannend het is en wat een geweldige rondes het toch zijn van sir hammy. Die van Silverstone was helemaal bedroevend. Zit Hamilton te puffen en te hijgen na de ronde alsof hij in een trap auto zit en het daadwerkelijk zwaar was om iedereen zoek te rijden. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Lynx schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:11:
Oeh en dan beweren dat de andere teams zo “gelijkwaardig” zijn 😳

On a different note. Ik verveelde me dus ben maar eens weer het 2020 seizoen gaan kijken. Maar als je het over dominantie hebt 🫣. Quali word gewonnen door MB met meer dan een seconde verschil. En het meest gênante is dat crofty maar roept hoe spannend het is en wat een geweldige rondes het toch zijn van sir hammy. Die van Silverstone was helemaal bedroevend. Zit Hamilton te puffen en te hijgen na de ronde alsof hij in een trap auto zit en het daadwerkelijk zwaar was om iedereen zoek te rijden. 😂
Ja, ach, is het met het Nederlandse commentaar over Max niet net zo? Nu, op de top van zijn carrière vinden we hem misschien wel de beste coureur ooit, maar ook hij kan een keer in een auto terechtkomen die niet wil of waar hij niet mee om kan gaan.

Ik denk echt dat dat misschien wel de grootste misvatting is in F1: wat voor impact de technische regels hebben op de karakteristieken van de auto en wat die karakteristieken betekenen voor het presteren van een coureur. Je zag dat heel goed na de dominante jaren van Vettel: na de regelwijzigingen in 2014 kon hij echt nog wel rijden, maar zakten z'n prestaties toch aardig in t.o.v. zijn teamgenoot. Een gebrek aan stabiliteit achter (Vettel houdt van een stabiele auto) zorgden voor gebrek aan vertrouwen en weg waren de topprestaties. Nu waren die Renault-PU's ook niet bijster betrouwbaar, maar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin0
  • Laatst online: 15-09 12:53
Grrrrrene schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Ja, ach, is het met het Nederlandse commentaar over Max niet net zo? Nu, op de top van zijn carrière vinden we hem misschien wel de beste coureur ooit, maar ook hij kan een keer in een auto terechtkomen die niet wil of waar hij niet mee om kan gaan.

Ik denk echt dat dat misschien wel de grootste misvatting is in F1: wat voor impact de technische regels hebben op de karakteristieken van de auto en wat die karakteristieken betekenen voor het presteren van een coureur. Je zag dat heel goed na de dominante jaren van Vettel: na de regelwijzigingen in 2014 kon hij echt nog wel rijden, maar zakten z'n prestaties toch aardig in t.o.v. zijn teamgenoot. Een gebrek aan stabiliteit achter (Vettel houdt van een stabiele auto) zorgden voor gebrek aan vertrouwen en weg waren de topprestaties. Nu waren die Renault-PU's ook niet bijster betrouwbaar, maar goed.
Dit is de reden dat ik F1TV eigen commentaar gebruik om races te kijken. Over het algemeen genomen unbiased.

Al begint Palmer tegenwoordig wel meer biased te worden voornamelijk met betrekking tot Lando.

Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik vond de uitspraken van Will Buxton aan het adres van RBR/Max ook niet mals eigenlijk. Het lachje toen collega Alex Brundle zei dat Max Norris vast niet bewust raakte. Hij zat echt hoog in de adrenaline en was furieus om wat er gebeurde. Ik denk dat ze hem om die reden ook niet meenamen in het item het weekend erna dat er zo'n "villification" van Max had plaatsgevonden onder fans en in de media. Goh, wat gek joh, deden jullie daar niet aan mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0
Ach ja, het waren alle Britten waarbij de stoppen doorsloegen behalve Jordan en Winsor.

Ik vond het nogal overdreven aangezien heel de situatie erg timide was.
Het was wheelbangen na slecht inzicht van beide courreurs.

Twitch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eddie is dan ook geen Brit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
I stand corrected

Twitch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
En Winsor ook niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En Windsor ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33

DDX

Hij is er wel geboren ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
Laat ik het anders zeggen dan: De engelse persbrigade. Daar vallen beide heren wel onder samen met de andere zoals Hill, Brundle, Crofty etc etc etc

Twitch

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
BP Castrol gaat vanaf 2026 het Audi F1 team voorzien van brandstof (BP), olieën en koelvloeistof (Castrol). De samenwerking tussen beide bestaat al sinds de herfst van 2022 waar BP middelen levert voor de 1-cilindertestbanken. Naast de samenwerking is er ook een sponsorcontract en zullen de logo's van BP, Castrol en Aral op de wagens terug te zien zijn.

Het kan zijn dat BP Castrol in 2026 de exclusieve brandstofpartner van Audi gaat worden want het huidige contract met Renault is niet zeker. Renault overweegt te stoppen met de ontwikkeling van motoren en is in gesprek met o.a. Mercedes en RBPT over de levering van een power unit. Aangezien die power unit meekomt met brandstof, olieën en koelvloeistof van hun brandstofpartner is er geen plek meer voor BP.

In 2026 hebben de motorfabrikanten de volgende brandstofpartner: Ferrari - Shell, Mercedes - Petronas, Honda - Aramco en Red Bull Powertrains/ Ford - Exxon Mobil.

Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Audi-BP-Castrol-Kraftstoff-2024-169FullWidth-b273876a-2124783.jpg

https://www.auto-motor-un...ftstoff-partner-f1-motor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Waarmee rijdt Aston Martin nu? Want Mercedes motor, maar Aramco sponsoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Chocoball schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:42:
BP Castrol gaat vanaf 2026 het Audi F1 team voorzien van brandstof (BP), olieën en koelvloeistof (Castrol). De samenwerking tussen beide bestaat al sinds de herfst van 2022 waar BP middelen levert voor de 1-cilindertestbanken. Naast de samenwerking is er ook een sponsorcontract en zullen de logo's van BP, Castrol en Aral op de wagens terug te zien zijn.
Cool, ben wel een beetje een Castrol fanboy, weet eigenlijk ook niet goed waarom, want volgens mij is elke A-merk olie wel prima voor wat we als normale stervelingen rijden ;)
Het kan zijn dat BP Castrol in 2026 de exclusieve brandstofpartner van Audi gaat worden want het huidige contract met Renault is niet zeker. Renault overweegt te stoppen met de ontwikkeling van motoren en is in gesprek met o.a. Mercedes en RBPT over de levering van een power unit. Aangezien die power unit meekomt met brandstof, olieën en koelvloeistof van hun brandstofpartner is er geen plek meer voor BP.

In 2026 hebben de motorfabrikanten de volgende brandstofpartner: Ferrari - Shell, Mercedes - Petronas, Honda - Aramco en Red Bull Powertrains/ Ford - Exxon Mobil.

[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...ftstoff-partner-f1-motor/
Interessante gedachte. Dan graaft Alpine door de onzekerheid over 2026 haar eigen graf door toeleveranciers/partners alvast weg te jagen. Dat maakt de beslissing om voor Mercedes-PU's te gaan ook makkelijker. En dat levert misschien de ludieke situatie op dat Zak aan Horner moet vragen "zeg, als ik je nu heel lief aankijk, mag ik dan PU's van jullie hebben?" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:04:
Waarmee rijdt Aston Martin nu? Want Mercedes motor, maar Aramco sponsoring.
Kan er niet de vinger op leggen of Petronas ook Aston Martin, McLaren en Williams van middelen voorziet.

Wat ik mij nog wel bij de vorige generatie wagens weet te herinneren is dat bepaalde teams niet met de middelen van de motorfabrikant rondreden (Red Bull - Renault?) en dat er extra tests nodig warenvwat weer tot vertraging en daardoor langzamere ontwikkeling tot gevolg had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
Red Bull had een eigen partner in Exxon (?) of Mobil1 (?) die daarvoor fors betaalde, maar die voelden zich op het 2e plan gezet omdat ze niet tijdens de ontwikkeling van de motor al mee konden testen met hun smeeroplossingen. Dus pas als een nieuwe spec officieel geïntroduceerd was, kon Exxon/Mobil1 optimaliseren.
Omdat olie verbranden nog niet volledig illegaal was, leverde verbeteringen aan de motorolie soms wel een tiende of 2 op. Dat is nu wel minder, heb ik het gevoel. Ook natuurlijk vanwege de ontwikkelstop, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mavamal schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:19:
Red Bull had een eigen partner in Exxon (?) of Mobil1 (?) die daarvoor fors betaalde, maar die voelden zich op het 2e plan gezet omdat ze niet tijdens de ontwikkeling van de motor al mee konden testen met hun smeeroplossingen. Dus pas als een nieuwe spec officieel geïntroduceerd was, kon Exxon/Mobil1 optimaliseren.
Denk niet Exxon? ExxonMobil zit sinds 2018 bij Red Bull, en toen kwamen ze van McLaren. Waarbij Toro Rosso dus sinds 2018 met Honda motoren reed en Ree Bull in 2019 volgde. Of ze moeten (ruim) daarvoor bij Red Bull gezeten hebben toen ze nog met Renault reden, en toen vertrokken, en weer teruggekomen toen de plannen duidelijk waren om naar Honda over te stappen. Of ze hebben lopen klagen over puur 2018 met de Renault motoren in de Red Bull zelf, terwijl vooraf al duidelijk was dat dat (waarschijnlijk) maar voor 1 jaar zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 08:18

Tripl3 D

Brother in Arms

Grrrrrene schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:11:

Hmmm, slecht voorbeeld wat mij betreft:
Vettel is in mijn ogen één van de meest overrated wereldkampioenen. Minimaal 2x had Alonso eigenlijk kampioen (2010 en 2012) moeten worden als Ferrari Ferrari niet was geweest.
Dus dan waren het eigenlijk maar 2 kampioenschappen voor Vettel in een zeer dominante auto.

Daarnaast is Vettel nog nooit 1e geworden als hij buiten de top 3 startte, wat ook aangeeft of je voldoende klasse hebt, of gewoon een verschrikkelijk snelle auto.
Vrijwel alle andere wereldkampioenen wel. Hamilton (8), Alonso (9), Max (9), Kimi (8), Lauda (8), Piquet (8), Schumacher (8), etc. zijn van 8 of meer verschillende startposities toch nog 1e geworden.

Daarnaast heeft Vettel het kampioenschap na 2014 2x zelf verpest (2017 en 2018 dacht ik) bij Ferrari door domme acties, waarna inderdaad zijn zelfvertrouwen weg was.

Daarnaast zal hij zichzelf ook de nodige druk opgelegd hebben, omdat hij graag in de voetsporen van zijn idool Schumacher wilde treden, die een groot succes had gemaakt van zijn tijd bij Ferrari.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Denk niet Exxon? ExxonMobil zit sinds 2018 bij Red Bull, en toen kwamen ze van McLaren. Waarbij Toro Rosso dus sinds 2018 met Honda motoren reed en Ree Bull in 2019 volgde. Of ze moeten (ruim) daarvoor bij Red Bull gezeten hebben toen ze nog met Renault reden, en toen vertrokken, en weer teruggekomen toen de plannen duidelijk waren om naar Honda over te stappen. Of ze hebben lopen klagen over puur 2018 met de Renault motoren in de Red Bull zelf, terwijl vooraf al duidelijk was dat dat (waarschijnlijk) maar voor 1 jaar zou zijn.
ExxonMobil en Mobil 1 vanaf 2017 bij Red Bull. Dus 2 jaar met Renault motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52
Chocoball schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Kan er niet de vinger op leggen of Petronas ook Aston Martin, McLaren en Williams van middelen voorziet.

Wat ik mij nog wel bij de vorige generatie wagens weet te herinneren is dat bepaalde teams niet met de middelen van de motorfabrikant rondreden (Red Bull - Renault?) en dat er extra tests nodig warenvwat weer tot vertraging en daardoor langzamere ontwikkeling tot gevolg had.
Naar mijn mening:

Aston Martin - Valvoline
McLaren - Gulf
Williams - Gulf

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fox-Racing schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:09:
[...]
Naar mijn mening:

Aston Martin - Valvoline
McLaren - Gulf
Williams - Gulf
McLaren en Williams rijden gewoon met Petronas dacht ik.
McLaren F1 heeft ook in het verleden niet met Gulf gereden voor zover ik kan vinden, sponsorship 'in name only' lijkt dat.

Op reddit is er nog wel wat uit 2021/2022 over:
https://www.reddit.com/r/...w8/mclaren_fuel_supplier/
https://www.reddit.com/r/...ed_f1_teams_use_petronas/

Maar gezien sponsor deals met andere oliemaatschappij'en is er moeilijk iets over te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 15-07-2024 14:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 11:45
Zag laatst bij Teds notebook ook gewoon een groot Petronas vat vanachter staan bij Mclaren, dus door wie ze ook gesponsord worden, blijkbaar gaat er hetzelfde in als bij het fabrieksteam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
Weet iemand wat Merc nou precies heeft gedaan met die bubbel bovenop hun neus (voor de cockpit)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Laatst online: 22:28

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Treveo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:48:
Weet iemand wat Merc nou precies heeft gedaan met die bubbel bovenop hun neus (voor de cockpit)?
Is voor happy times in de cockpit.

Wat ik gelezen heb (maar goed, dat was Reddit) is dat de plek voor het verplichte koelsysteem; ze moesten en dit was de oplossing die ze kozen.

[ Voor 6% gewijzigd door pjottum op 16-07-2024 07:23 . Reden: na het artikel van @Chocoball herlezen te hebben, tekst aangepast. :) ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:29

Major_ton

Shoot!

pjottum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Is voor happy times in de cockpit.

...
Ik denk dat hiermee porpoising ook verklaard is :o

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Treveo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:48:
Heb je mogelijk dit artikel al gezien/ gelezen?

https://www.motorsport.co...ty-panel-change/10633219/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 15-09 13:21
Motordeal Haas met Ferrari verlengt tot en met 2028:
https://www.haasf1team.co...team-and-scuderia-ferrari

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:28
Ik ben op zoek als ik bv een programma op de achtergrond automatisch kan laten draaien die registreert wat er gebeurt als ik formule 1 live kijk.
Op dit moment kijk ik F1 via F1tv pro op een Intel NUC Kit NUC12WSHi30002 i3-12220P met 32 GB geheugen en windows 11 home.
Deze is bedraad aangesloten op een mikrotik CSS326-24G-2S+.Nu overkil, toen ik hem kocht kwam ik poorten tekort en deze had 2x 10GB poorten. Welke ik uiteindelijk nooit gebruikt heb.
Ik heb internet via KPN met een box V12 100MB glasvezel internet. Ik heb het idee dat het probleem toegenomen is na de laatste update van de kpn box op 11 juni.

Of dat mijn Unifi UAP-AC-LR iets geks doet op mijn netwerk. De reden dat ik dat denk is dat als ik bv mijn telefoon via deze AP laat verbinden dan heb ik slechte wifi.
Ik kan dan bv niet inloggen op de app van de Rabobank. Maak ik verbinding via de wifi van KPN box geen problemen. Verder werkt deze wel, ik heb op dit moment vooral een paar iot dingen op deze AP aangesloten.
En ik wil uiteindelijk deze wel vervangen.

Alles heb ik bijgewerkt met de laatste updates en opnieuw opgestart. Ik heb de DNS server aangepast naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 in de week voor de laatste race.
Vooral de laatste paar races heb ik dat de stream regelmatig buffert, vooral aan het begin van de race en aan het einde maar soms eerder.
Als browser gebruikte ik eerst Firefox en de laatste 2 races chrome. Bij de laatste race begon met het vast lopen de stream de eerste keer de ventilator van de nuc harder te draaien.
Toen zette ik snel een ventilator erop maar dat maakte niks uit. Ik heb vorig jaar hardware.info geïnstalleerd en ik dan blijven de temps netjes tussen de 60 en 75 graden.

Ik heb ook home assistant op een rpi4. Graag zou ik een programma oid installeren op de pc of liefst home assistant die kan loggen/(netwerk)monitoren wat het probleem is. Zodat ik gericht kan zoeken wat het probleem is zodat ik dit kan oplossen.
Voor komende race heb ik glaswire geïnstalleerd op de nuc. Voordat ik lukraak nieuwe dingen ga kopen wil ik gerichter data verzamelen.

Ik heb gegoogeld maar ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde zoektermen. Misschien dat iemand mij de juiste kant op kan wijzen. Met betrekking tot zoekterm of programma. Of dat ik iets in het modem moet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Grappig, ik wist niet dat Toyota ook weer interesse had in de F1:
The Haas team has extended its Formula 1 technical partnership with Ferrari through to the end of the 2028 season, with talks about potential opportunities to work with Toyota ongoing.
https://www.motorsport.co...a-talks-ongoing/10635227/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:32
YakuzA schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Grappig, ik wist niet dat Toyota ook weer interesse had in de F1:

[...]
https://www.motorsport.co...a-talks-ongoing/10635227/
Toyota/Dallara auto met een Ferrari Power Unit, klinkt als een mooie Frankenstein wagen. Wie weet zien ze Haas dan minder afhankelijk van Ferrari onderdelen.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Chocoball
Wie vooraan rijdt valt op. Red Bull klaagt al sinds Imola over te flexible voorvleugels en nu is weer iets anders opgevallen in de samenvatting en vertaling.
  • Eerder klaagde Red Bull dat de voorvleugels bij McLaren, Ferrari en Mercedes teveel buigen. In Silverstone kwam Aston Martin ook met een nieuwe voorvleugel die goed leek te werken. De FIA zegt dat de voorvleugels van de concurrenten aan de testen voldoen en ziet geen reden tot ingrijpen.
  • De concurrentie verwondert zich weer over Red Bull die vooral vaart lijkt te hebben op het rechte stuk van start-finish tot aan de eerste bocht bij de kwalificatie maar ook in de race. In Spanje haalde Verstappen Russel richting de eeste bocht in alsof Russel praktisch stil stond. De concurrentie verdenkt Red Bull er van iets met het energiemanagementsysteem te doen.
  • Terug naar Red Bull, die heeft bij de FIA bezwaar gemaakt over iets dat is opgevallen bij McLaren en ook bij een ander, niet bij naam genoemd team. Bij de remvoering voor en achter van de McL38 is een gat geconstateerd. Dat gat is er voor een temperatuursensor die de temperatuur binnenin meet. Deze waarden zijn van groot belang want via de koelinlaat en uitlaatopeningen in het remhuis wordt de temperatuur gereguleerd van de velgen en daarmee ook de banden.
  • Na enige observatie verdenkt Red Bull McLaren er van het gat als extra koelkanaal te gebruiken want in de races van Miami, Imola en Barcelona was McLaren sneller op oude banden dan Red Bull die voorheen onverslaanbaar leek op dit punt.
  • De regels over het gat zijn duidelijk, op de vrijdag mogen teams daar een gat hebben zodat een sensor geplaatst kan worden om informatie te verzamelen. Vanaf de zaterdag moet dat gat dicht of weg zijn.
  • De FIA heeft bij de laatste 2 grand prix gecontroleerd of het gat dicht of weg was. McLaren heeft ervoor gekozen het gat met tape af te dichten en leek het opeens dat het bandenvoordeel een stuk minder was wat natuurlijk de vermoedens bij de tegenpartij doet bevestigen dat McLaren er eerder voordeel van had.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/McLaren-Bremsen-GP-England-2024-169Inline-8e67d35c-2125183.jpg

https://www.auto-motor-un...it-bremsverkleidung-tape/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Chocoball schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:39:
Wie vooraan rijdt valt op. Red Bull klaagt al sinds Imola over te flexible voorvleugels en nu is weer iets anders opgevallen in de samenvatting en vertaling.
  • Eerder klaagde Red Bull dat de voorvleugels bij McLaren, Ferrari en Mercedes teveel buigen. In Silverstone kwam Aston Martin ook met een nieuwe voorvleugel die goed leek te werken. De FIA zegt dat de voorvleugels van de concurenten aan de testen voldoen en ziet geen reden tot ingrijpen.
  • De concurrentie verwondert zich weer over Red Bull die vooral vaart lijkt te hebben op het rechte stuk van start-finish tot aan de eerste bocht bij de kwalificatie maar ook in de race. In Spanje haalde Verstappen Russel richting de eeste bocht in alsof Russel praktisch stil stond. De concurrentie verdenkt Red Bull er van iets met het energiemanagementsysteem te doen.
  • Terug naar Red Bull, die heeft bij de FIA bezwaar gemaakt over iets dat is opgevallen bij McLaren en ook bij een ander, niet bij naam genoemd team. Bij de remvoering voor en achter van de McL38 is een gat geconstateerd. Dat gat is er voor een temperatuursensor die de temperatuur binnenin meet. Deze waarden zijn van groot belang want via de koelinlaat en uitlaatopeningen in het remhuis wordt de temperatuur gereguleerd van de velgen en daarmee ook de banden.
  • Na enige observatie verdenkt Red Bull McLaren er van het gat als extra koelkanaal te gebruiken want in de races van Miami, Imola en Barcelona was McLaren sneller op oude banden dan Red Bull die voorheen onverslaanbaar leek op dit punt.
  • De regels over het gat zijn duidelijk, op de vrijdag mogen teams daar een gat hebben zodat een sensor geplaatst kan worden om informatie te verzamelen. Vanaf de zaterdag moet dat gat dicht of weg zijn.
  • De FIA heeft bij de laatste 2 grand prix gecontroleerd of het gat dicht of weg was. McLaren heeft ervoor gekozen het gat met tape af te dichten en leek het bandenvoordeel opeens een stuk minder wat natuurlijk de vermoedens bij de tegenpartij doet bevestigen dat McLaren eerder een voordeel had.
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...it-bremsverkleidung-tape/
Prachtige analyse weer, ik vind het zo tof dat dit het niveau is waarop de teams elkaar in de gaten houden.

per aspera ad astra

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

LAD93 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Prachtige analyse weer, ik vind het zo tof dat dit het niveau is waarop de teams elkaar in de gaten houden.
Het klinkt eerder dat de FIA nog altijd een zwaar amateuristische en politische organisatie is. Flex wings mogen niet. RB is daar jarenlang op gewezen, kwamen door de tests, maar non stop gezeik. En nu lijken andere teams het te doen en is het geen issue. Wut. Maar vooruit, RB moet dan gewoon even met screenshots en beelden komen, ik dacht dat er intussen toch zwarte of witte stickers overal moesten zitten zodat het via camerabeelden gecheckt kon worden. Of doen de teams nu een RBtje met slim de carbon fibers te plakken zodat ie voor de statische test prima is en tijdens het rijden lekker naar beneden gaat?

Anyway, FIA en partijdigheid is noooooooit een issue geweest :X

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:57:
[...]

Het klinkt eerder dat de FIA nog altijd een zwaar amateuristische en politische organisatie is. Flex wings mogen niet. RB is daar jarenlang op gewezen, kwamen door de tests, maar non stop gezeik. En nu lijken andere teams het te doen en is het geen issue. Wut. Maar vooruit, RB moet dan gewoon even met screenshots en beelden komen, ik dacht dat er intussen toch zwarte of witte stickers overal moesten zitten zodat het via camerabeelden gecheckt kon worden. Of doen de teams nu een RBtje met slim de carbon fibers te plakken zodat ie voor de statische test prima is en tijdens het rijden lekker naar beneden gaat?

Anyway, FIA en partijdigheid is noooooooit een issue geweest :X
Die stickers zitten alleen op de achtervleugel en beam wing, niet op de voorvleugel. En aangezien ze lekker simpel checken met de T-cam, die zich immers op een vaste positie van de achtervleugel & beam wing bevindt, zal dat vermoed ik bij de voorvleugel niet gaan. Immer is die niet (goed) zichtbaar op de T-cam. En de nose cam wordt niet altijd geplaatst en heeft maar zicht op een kant (als in: nose cam aan linkerkant van de neus betekent dat je de rechterkant niet ziet).

Wat ik veel amateuristischer vind is dat je blijkbaar geen gat in de rem houde kap geval mag hebben en daar nog nooit op gecontroleerd is. En dat is toch echt zwart wit. "Op vrijdag mag er een gat zitten, op zaterdag en zondag niet". Dan kun je wel gaan discussiëren over wat een gat is, maar "een gat voor een sensor" lijkt mij vrij duidelijk. Als er vrijdag een sensor in zit en zaterdag niet moet je er niks meer van zien, en niet claimen dat het geen gat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
LAD93 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Eens. En tegelijkertijd tenenkrommend dat dergelijke 'innovatie' zo noem ik het even met bijvoorbeeld dat gat ... Dat dat door regeltjes teniet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TurboTon1973 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:21:
Ik ben op zoek als ik bv een programma op de achtergrond automatisch kan laten draaien die registreert wat er gebeurt als ik formule 1 live kijk.
Op dit moment kijk ik F1 via F1tv pro op een Intel NUC Kit NUC12WSHi30002 i3-12220P met 32 GB geheugen en windows 11 home.
Deze is bedraad aangesloten op een mikrotik CSS326-24G-2S+.Nu overkil, toen ik hem kocht kwam ik poorten tekort en deze had 2x 10GB poorten. Welke ik uiteindelijk nooit gebruikt heb.
Ik heb internet via KPN met een box V12 100MB glasvezel internet. Ik heb het idee dat het probleem toegenomen is na de laatste update van de kpn box op 11 juni.

Of dat mijn Unifi UAP-AC-LR iets geks doet op mijn netwerk. De reden dat ik dat denk is dat als ik bv mijn telefoon via deze AP laat verbinden dan heb ik slechte wifi.
Ik kan dan bv niet inloggen op de app van de Rabobank. Maak ik verbinding via de wifi van KPN box geen problemen. Verder werkt deze wel, ik heb op dit moment vooral een paar iot dingen op deze AP aangesloten.
En ik wil uiteindelijk deze wel vervangen.

Alles heb ik bijgewerkt met de laatste updates en opnieuw opgestart. Ik heb de DNS server aangepast naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 in de week voor de laatste race.
Vooral de laatste paar races heb ik dat de stream regelmatig buffert, vooral aan het begin van de race en aan het einde maar soms eerder.
Als browser gebruikte ik eerst Firefox en de laatste 2 races chrome. Bij de laatste race begon met het vast lopen de stream de eerste keer de ventilator van de nuc harder te draaien.
Toen zette ik snel een ventilator erop maar dat maakte niks uit. Ik heb vorig jaar hardware.info geïnstalleerd en ik dan blijven de temps netjes tussen de 60 en 75 graden.

Ik heb ook home assistant op een rpi4. Graag zou ik een programma oid installeren op de pc of liefst home assistant die kan loggen/(netwerk)monitoren wat het probleem is. Zodat ik gericht kan zoeken wat het probleem is zodat ik dit kan oplossen.
Voor komende race heb ik glaswire geïnstalleerd op de nuc. Voordat ik lukraak nieuwe dingen ga kopen wil ik gerichter data verzamelen.

Ik heb gegoogeld maar ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde zoektermen. Misschien dat iemand mij de juiste kant op kan wijzen. Met betrekking tot zoekterm of programma. Of dat ik iets in het modem moet veranderen.
Denk dat dit een beter plekje is : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Millie-ano schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:16:
[...]

Eens. En tegelijkertijd tenenkrommend dat dergelijke 'innovatie' zo noem ik het even met bijvoorbeeld dat gat ... Dat dat door regeltjes teniet wordt gedaan.
Nah, een gat dat er op vrijdag mag zijn en op zaterdag en zondag niet is niet echt een innovatie? Carbon zo fabriceren dat het wel door statistische load tests komt en structureel sterk is maar daadwerkelijk op de auto wel flext vind ik dan innovativer. Immers ligt daar ook iets technisch bij aan de grondslag. Iets niet doen dat wel moet is eerder lak hebben aan de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:40:
[...]

Nah, een gat dat er op vrijdag mag zijn en op zaterdag en zondag niet is niet echt een innovatie? Carbon zo fabriceren dat het wel door statistische load tests komt en structureel sterk is maar daadwerkelijk op de auto wel flext vind ik dan innovativer. Immers ligt daar ook iets technisch bij aan de grondslag. Iets niet doen dat wel moet is eerder lak hebben aan de regels.
Ja innovatie is een te zwaar label voor dat specifieke ding 'het gat' .. maar meer kon ik niet uit dat voorbeeld van die eerdere post halen.

Ging er om dat iemand vogelt iets uit. Wat blijkbaar werkt. Iemand ziet dat, dat ze zelf niet hebben uitgevonden, gaat klagen en krijgt toegewezen en mag prompt niet meer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Millie-ano schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:59:
[...]

Ja innovatie is een te zwaar label voor dat specifieke ding 'het gat' .. maar meer kon ik niet uit dat voorbeeld van die eerdere post halen.

Ging er om dat iemand vogelt iets uit. Wat blijkbaar werkt. Iemand ziet dat, dat ze zelf niet hebben uitgevonden, gaat klagen en krijgt toegewezen en mag prompt niet meer gebruikt worden.
dat ik wed
In dit geval stond het gewoon al in de regels dat het niet mocht. Er is niets aan toegevoegd,er werd alleen niet goed genoeg op gecontroleerd. Dan is het toch niet gek dat een ander daarover klaagt

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:40:
[...]

Het gekke is dat de FIA zich steeds laat foppen door flexi vleugels. Vroeger doordat ze een kracht van (bijvoorbeeld) 400N verticaal moesten kunnen hebben, zonder significant door te buigen, waarna de vleugels bij 410N ineens flink gingen doorbuigen, maar dat mocht dus. En nu door een verticale belasting op de vleugel te zetten, terwijl ze vooral doorbuigen door een combinatie van een verticale belasting (downforce) en een horizontale (drag/luchtweerstand). Er lopen bij de FIA toch ook slimme engineers rond die dat kunnen bedenken? Ik wed dat als je er een gecombineerde belasting van maakt die meer met de praktijk overeen komt, dit gedoe met legale, veel te flexibele vleugels, spontaan over is.

Of laat het gewoon los: iedereen flexibele vleugels, zolang het maar een passief systeem is (tot 2026 is actieve aero verboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:02:
[...]

Of laat het gewoon los: iedereen flexibele vleugels, zolang het maar een passief systeem is (tot 2026 is actieve aero verboden).
Sowieso beter dan die actieve aero. Veel te zwaar weer die meuk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chocoball

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Grappig, staat deze ook op Wikipedia?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:27:
[Twitter]
Je kan hem afleiden uit de stats:
Wikipedia: Max Verstappen

GB in 2018, AZ in 2021, BHR in 2022 was hij wel geklasseerd buiten de top10, maar heeft idd niet rijdend de finish lijn overschreden.
Voor de rest allemaal DNF idd.

/edit:
Bearman doet het nog beter, 100% points finishes in zijn gehele carriere :+
(tot nu toe)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2024 15:49 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:35:
[...]

Dat klinkt als een eerste acceptatietest om te zien dat de motor werkt. Uiteraard weet je vermogen, koelingsvereisten en levensduur van onderdelen niet. Ook weet je niet of onderdelen nog zwaar zijn en later lichter gemaakt worden. De krukas, zuigers en drijfstangen zullen niet veranderen. Als je daarmee gaat spelen, dan verander je immers de hele mechanische balans en snelheden waarmee de motor draait. Maar de rest van de motor, daar valt meestal wel wat te winnen.

Uiteindelijk zijn deze Formule 1 motoren ook een soort van voortzetting van de vliegtuigmotoren uit de jaren 1920-1940. Heel veel dingen zijn toen al ontwikkeld. Daar is een geweldig boek over geschreven door een oud Mercedes F1 ingenieur, Calum Douglas, the Secret Horsepower Race. Zit zelfs een voorwoord in van James Allison. Als je dat boek echt door heb gespit, en geloof me, dat kost even, dan leer je echt zo ontiegelijk veel over hoe motoren nu werken. :)
Eergisteren het boek besteld en vandaag binnen gekomen, prima leesvoer voor tijdens mijn vakantie straks 8)
Bij mijn werkgever (grote machinebouwer) hebben we ook een potje voor (zelf)studie, kijken of ik daar wat uren op mag boeken :+ ik ben nu veel meer quality en maakbaarheid bezig, wellicht steek ik er nog wat van op :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chocoball schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:27:
[Twitter]
Leuk maar stelt niks voor sinds zowat iedereen punten krijgt en niet alleen de top 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:28
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Leuk maar stelt niks voor sinds zowat iedereen punten krijgt en niet alleen de top 6.
Nouja, ik tel er zo 7 bij Perez in de afgelopen 4 jaar. Dus wel degelijk een prima resultaat :)
Pagina: 1 ... 42 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024