[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.104 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
Grrrrrene schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Zoals al vermeld: de RB20 is extreem pointy, omdat dat past bij de rijstijl van Max. Albon gaf al eens aan dat hij nauwelijks kon rijden met zo'n auto, omdat een klein beetje input van het stuur een flinke reactie gaf van de auto. Voeg daaraan toe dat het nat was en je snapt waarom een redelijke coureur als Perez toch buiten de baan komt. Daarnaast speelt er natuurlijk de druk van het presteren, die met iedere fout groter wordt.

Gasly en Albon zijn toch ook prima "opgedroogd"? Beide worden gezien als de betere coureurs van het middenveld. Misschien geen WDC-materiaal, maar goed genoeg als 1e coureur voor de teams in het middenveld. Maar toen ze tegen Max reden, bakten ze er ook weinig van. Al vind ik dat ze het met Albon echt te vroeg hebben opgegeven.
Dat Perez er af gaat op een natte baan in de Q kan gebeuren. Ja, nog steeds dom en zo, maar hij was niet de eerste gedurende het weekend en ook niet de laatste, wel de kostbaarste (eruit in Q1, rest gebeurde het in FP of kon verder). Maar het is niet alleen dit.
Vorig jaar Hongarije waar die hem in FP1 in zijn eerste timed lap de muur in kleunt door het gras mee te nemen bv. En zo is er elke keer wel wat aan de hand. Monaco vorig jaar in Q1 in de muur. Races waar die geen deuk in een pakje boter rijdt als die achteraan start (Gasly in de RB kon niet inhalen, maar Perez al helemaal niet).
En van elk ding kun je wel zeggen "shit happens, kan gebeuren". Maar het gaat nu al 2 jaar zo. Van de ~35 races sinds de start van vorig seizoen heeft hij er misschien wel 20 (ver) ondermaats gepresteerd eb misschien wel 10 rookie mistakes gemaakt. En dat kan niet bij een topteam.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:36
-tom-562 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:43:
Als Perez deze trend doorzet tot de zomerstop, dan kunnen ze na de zomerstop net zo goed Ricciardo er in zetten. Het WCC is dan toch al zo goed als verloren
Perez scoort (bijna) geen punten dus ze verliezen er niks mee als ze iemand anders in die auto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

RobertMe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Dat Perez er af gaat op een natte baan in de Q kan gebeuren. Ja, nog steeds dom en zo, maar hij was niet de eerste gedurende het weekend en ook niet de laatste, wel de kostbaarste (eruit in Q1, rest gebeurde het in FP of kon verder). Maar het is niet alleen dit.
Vorig jaar Hongarije waar die hem in FP1 in zijn eerste timed lap de muur in kleunt door het gras mee te nemen bv. En zo is er elke keer wel wat aan de hand. Monaco vorig jaar in Q1 in de muur. Races waar die geen deuk in een pakje boter rijdt als die achteraan start (Gasly in de RB kon niet inhalen, maar Perez al helemaal niet).
En van elk ding kun je wel zeggen "shit happens, kan gebeuren". Maar het gaat nu al 2 jaar zo. Van de ~35 races sinds de start van vorig seizoen heeft hij er misschien wel 20 (ver) ondermaats gepresteerd eb misschien wel 10 rookie mistakes gemaakt. En dat kan niet bij een topteam.
Je hebt helemaal gelijk. Maar de vraag is nu; zou een ander het beter doen? Een rookie neerplanten in zo'n auto waar je een coureur als Max voor nodig hebt om 150% eruit te slepen en dan met pijn en moeite 2de worden? Dat lijkt mij extreem onwaarschijnlijk. Als een ervaren coureur als Perez al zo weinig uit die auto haalt, dan gaat een rookie dat naar mijn idee niet beter doen. Hoe leuk een nieuw gezicht ook zou zijn.

Blijft over een bestaande coureur. En er is er maar 1 die dan mogelijk een vervanger zou zijn en dat is Carlos. De anderen bij RB junior doen het wel OK, maar krijgen het niet voor elkaar om, net als Max, elke race 150% uit die auto te persen. Dan zouden we het alleen doen uit nostalgische gevoelens of omdat iemand het verdient heeft na jaren in de "mindere" auto te rijden. Beide geen goede argumenten. En dat is denk ik waarom Red Bull zo star vasthoud aan Perez. Ze weten wat hij opbrengt buiten de auto, ze weten wat hij opbrengt in de auto en doen een simpel sommetje dat met een "betere" coureur niet meer krijgen dan wat ze nu hebben.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Waah schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:30:
[...]

Dat is ook nog altijd de hand boven het hoofd houden. Want al dit soort verhalen hebben 1 gemene deler: Ze leggen de fout niet bij Perez.

We zien gewoon exact een herhaling van vorig jaar. We kunnen er vanalles bij halen, maar punt is dat hij niet goed genoeg is. Hij zit verder van Verstappen dan Albon en Gasly dat zaten, en dat waren ook zéker geen makkelijke auto's. De auto van Verstappen lijkt meer on-rails dan alle jaren voor de dominantie.

Dat Perez goede punten haalde met de mercedes-kopie zou best wel eens meer kunnen zeggen over de auto dat jaar... dan over de coureur. De vraag is nu eerder hoeveel sneller de Racing Point/Merc kloon had kunnen zijn in andere handen dan hoe goed Perez toen was IMHO.

Het lijkt er eerder op dat Perez mar op een paar banen aardig kan rijden, en daar buiten is het gewoon vrij slecht...
Wederom, ik verdedig Perez niet.
Ik wou in 2020 al Hulkenberg en ik was in 2020 al bang dat dit zou gebeuren. En ik zou Perez zo vervangen als het mijn beslissing was. Dat had ik ook al gedaan voor dit seizoen, omdat ik vorig seizoen al stelde dat het dit seizoen wel eens lastiger kon gaan worden omdat ik McLaren vorig seizoen al zag opkomen. Dat Mercedes en Ferrari er ook bijkwamen, maar het nog problematischer.

Ik zoek alleen een verklaring waarom een Formule 1 coureur en zeker geen slechte, zo totaal door het ijs is gezakt. En ik probeer wat dieper te graven dan "Verstappen = GOAT/Perez = donkey". :z
Grrrrrene schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:36:
[...]

Ik heb dit wel vaker gezegd: ik snap niet waarom teams coureurs inhuren die heel verschillende rijstijlen hebben. Dan ontwikkel je ofwel altijd een compromis, of je hebt 1 coureur die totaal niet comfortabel is met de auto. Wat hierboven al gezegd werd: neem dan een coureur die meer de rijstijl van Max heeft. Er is niks mis met Perez, maar hij rijdt gewoon te anders. Waarschijnlijk komt hij in een Aston naast Stroll prima uit de verf (en dat bedoel ik niet omdat Lance een pannenkoek is :P)
[...]

Maar je gaat redelijk voorbij aan het feit dat Perez een bepaalde rijstijl heeft die niet past bij wat Verstappen snel maakt of wat de RB20 qua eigenschappen heeft. Dan kun je, zoals ik hierboven aangeef, een compromis ontwikkelen dat niet echt bij Max, maar ook niet echt bij Sergio past, maar dan ben je per saldo trager.

Perez is geen pannenkoek, maar past gewoon niet als 2e coureur bij Verstappen. En Ricciardo past daar bewezen wel bij. Die waren redelijk aan elkaar gewaagd destijds en hadden vergelijkbare feedback. Perez kan lullen wat hij wil, maar zolang hij geen punten pakt, zal Max de focus krijgen van het ontwerpteam en niet hij.
Ik denk ook niet dat het alleen rijstijl is.
Ik vermoed eerder een combinatie van:
-Verstappen is gewoon zo bizar goed en zo compleet als coureur. Hierdoor laat veel andere coureurs aan zichzelf twijfelen. Daarna gaan ze zichzelf te ver duwen om bij te blijven, waardoor ze alleen maar langzamer worden. Verstappen sloopt teamgenoten zo ook mentaal met die enorme consistentie op zijn niveau.
-RBR maakt gewoon extreem snelle auto's met complexe aerodynamica. Dat zal gevoelig zijn. Naarmate een seizoen vordert en de auto's verder begrepen en ontwikkeld worden, zal het setup window ook versmallen. En dan gaat een coureur zoals Perez af. Het gebeurde nu al nota bene twee jaar op rij in Miami.
-In de regel zijn dit soort auto's die niet helemaal stabiel zijn, sneller. Dat is al decennia zo en dat zal zo blijven. Een zekere mate van aerodynamische instabiliteit is wat juist gezocht lijkt te worden. Vervolgens moet je een coureur hebben die ermee om kan gaan. Ik denk dat RBR met hun uitstekende technische afdeling, hier regelmatig gewoon verder in gaat dan menig ander team. En dat kunnen ze ook, want Verstappen. Want we zien nu race na race, dat hij wel reserve heeft en helemaal niet op de grens zit. Want hij haalt keer op keer er dingen uit die je gewoon niet verwacht.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Dat Perez eraf gaat in natte/gladde omstandigheden ala, maar meneer gaat eraf in zijn outlap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Bezulba schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Maar de vraag is nu; zou een ander het beter doen? Een rookie neerplanten in zo'n auto waar je een coureur als Max voor nodig hebt om 150% eruit te slepen en dan met pijn en moeite 2de worden? Dat lijkt mij extreem onwaarschijnlijk. Als een ervaren coureur als Perez al zo weinig uit die auto haalt, dan gaat een rookie dat naar mijn idee niet beter doen. Hoe leuk een nieuw gezicht ook zou zijn.

Blijft over een bestaande coureur. En er is er maar 1 die dan mogelijk een vervanger zou zijn en dat is Carlos. De anderen bij RB junior doen het wel OK, maar krijgen het niet voor elkaar om, net als Max, elke race 150% uit die auto te persen. Dan zouden we het alleen doen uit nostalgische gevoelens of omdat iemand het verdient heeft na jaren in de "mindere" auto te rijden. Beide geen goede argumenten. En dat is denk ik waarom Red Bull zo star vasthoud aan Perez. Ze weten wat hij opbrengt buiten de auto, ze weten wat hij opbrengt in de auto en doen een simpel sommetje dat met een "betere" coureur niet meer krijgen dan wat ze nu hebben.
Als het WCC nu al in gevaar komt (en dat lijkt te gebeuren), dan kan je ook besluiten om nu de pijn te pakken en een nieuw iemand in de auto zetten met een half seizoen inwerktijd.
Perez is klaar, die pakt ook vrijwel geen punten momenteel. Investeer dan maar in de toekomst. Tenzij ze volgend seizoen Sainz in de auto hebben zitten, dan snap ik dat ze de rest van dit seizoen nog maar even uitzingen met Perez.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Martinusz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Volgens mij is de verklaring simpeler dan dat, namelijk de concurrerende teams hebben een stap gezet. De RB zelf is niet sneller geworden lijkt het, echter de concurrentie is er nu naast gesprongen
Op de meeste circuits is RBR gewoon sneller dan vorig jaar, het lijkt alleen alsof de andere teams gewoon meer progressie hebben gemaakt idd.

Kan me 1 ding van Spanje herinneren waar ze 8 tiende sneller waren qua qualy tijd dan vorig jaar bijvoorbeeld
RBR:
2023: 1:12.272 2024: 1:11.403
vs McLaren:
2023: 1:12.792 2024: 1:11.383

1:12:2 was niet eens voldoende om Q3 te halen in 2024 :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 08-07-2024 13:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

TinusXIII schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Perez scoort (bijna) geen punten dus ze verliezen er niks mee als ze iemand anders in die auto zetten.
Precies mijn punt :P Mooie test voor Ricciardo dus :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Als je kijkt naar consistentie/constant presteren is er op dit moment maar 1 coureur (van de andere teams) die in aanmerking komt. Dat is Hulkenberg. Die is alleen niet beschikbaar, want rijdt voor Audi straks.

Dan is het alternatief Checo laten zitten en hopen dat hij zijn mojo enigszins terug gaat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Als een ervaren coureur als Perez al zo weinig uit die auto haalt, dan gaat een rookie dat naar mijn idee niet beter doen.
Daar valt niet zomaar iets over te zeggen? Als de rijstijl die de auto vereist haaks staat op de rijstijl van Perez en Perez zich niet kan aanpassen aan deze rijstijl dan zal dat nooit wat worden. Terwijl een rookie die wel de "juiste" rijstijl heeft dan zomaar een stuk beter kan presteren dan Perez.

Hetzelfde dus als bv Ricciardo in de McLaren (en daarna terug bij Red Bull in de sim). Eerst "kan zich niet aanpassen aan de rijstijl die de McLaren vereist" en daarna "hij heeft een dag in de sim gezeten voordat hij weer zijn natuurlijke rijstijl aannam, die hij in de RB auto's ook had".
En volgens mij heeft Riccardo zelf dat ook eens gezegd. Dat hij steeds meer bewust ging rijden ("ik moet bij het 50m bord remmen, etc etc") i.p.v. dat het allemaal vanzelf ging. En daardoor ging die alleen maar langzamer rijden, én kon die niet meer racen (wheel to wheel). Omdat zijn denkproces eigenlijk dus steeds achter lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SterqVerhael schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:27:
Als je kijkt naar consistentie/constant presteren is er op dit moment maar 1 coureur (van de andere teams) die in aanmerking komt. Dat is Hulkenberg. Die is alleen niet beschikbaar, want rijdt voor Audi straks.

Dan is het alternatief Checo laten zitten en hopen dat hij zijn mojo enigszins terug gaat vinden.
Sainz doet het ook prima :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
YakuzA schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Dat gaat gewoon niet gebeuren i.c.m. met Max. Nico zou zich uitstekend aanpassen/schikken in die rol achter Max. Helemaal wetende dat er een kans is op podia en zelfs overwinningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Met Sainz ben ik bang dat je hetzelfde probleem gaat krijgen.
Ook Sainz gaat niet zo goed met minder stabiele auto's. Dat was een reden waarom Hulkenberg hem versloeg in het jaar dat ze samen in Renault zaten. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SterqVerhael schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Dat gaat gewoon niet gebeuren i.c.m. met Max. Nico zou zich uitstekend aanpassen/schikken in die rol achter Max. Helemaal wetende dat er een kans is op podia en zelfs overwinningen.
Je requirement was:
Als je kijkt naar consistentie/constant presteren
Als je achteraf extra requirements hebt is dat handig om te vermelden ;)

Bottas presteert ook wel stabiel buiten de top10 overigens, en zou zich wel schikken als #2 :P

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-07-2024 13:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Holk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:53:
[...]

Je haalt IMHO 2 dingen door elkaar; Ja, Albon heeft in een interview gezegd dat de RB extreem pointy was, maar dat was in 2020, de RB16 dus. Niemand weet echt hoe de RB20 gedraagd, want met de RB19 kon Perez wel overweg dus die theorie dat de RB16 hetzelfde is als de RB16b, RB18, RB19 en nu RB20 gaat niet echt op
Nou, dat is heel simpel: 1 + 1 = 2. Perez heeft 0,0 vertrouwen in de RB20 en dat merk je vooral in de regen of bij high speed bochten. Als het daar fout gaat, moet je "snelle handjes" hebben om dat op te vangen. Ook vorig jaar kon Perez helemaal niet meekomen of "overweg met de RB19". Het gat met Max was gigantisch, maar de druk op hem minder, omdat de RB19 zo dominant was.

Onder druk stort hij in, voor mij HET teken dat de RB20 ook pointy is en niet ieders cup of tea.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
YakuzA schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:48:
[...]
Als je achteraf extra requirements hebt is dat handig om te vermelden ;)
Pakken we in de volgende sprint (race) op :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18

Tripl3 D

Brother in Arms

Nieuwe tussenstand die het verval bij Leclerc/Ferrari en Perez laat zien, en de opmars van Norris/McLaren en Hamilton/Mercedes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joDwIdK0uWZo0XWgbI2IOCC4TYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUHtvUugqptJmnefHyb7yZ0s.jpg?f=user_large

En speciaal voor Perez zijn zelfvertrouwen:

Ondanks het ietwat tegenvallende resultaat blijft zijn enorme voorsprong toch gehandhaafd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIe3ItuA5TPEUe7Y0kCU0ZVnSRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mtc29lNFRt5JfG7A034JFhL8.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:15

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyFhgOKd6-hPclAPC9SjKQppQjU=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/XLTTbZ1dKeUUPRn5l33yUfVm.webp?f=fotoalbum_large

Bericht vanuit Ferrari

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01
Enrico Cardile is op weg naar Aston Martin.

Adrian Newey kan pas in september aangeven wat hij gaat doen en werkt dan nog tot maart voor Red Bull.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De vraag is dan wel, wat gaat Newey doen?
Want Aston Martin lijkt nu niet te gebeuren. Wordt het dan Williams? Alpine? Ferrari? Of gaat hij ermee stoppen of naar een rustigere adviseursrol? In dat laatste geval, tja misschien blijft hij dan bij RBR hangen, maar niet meer als technical director.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:02:
Want Aston Martin lijkt nu niet te gebeuren. Wordt het dan Williams? Alpine? Ferrari? Of gaat hij ermee stoppen of naar een rustigere adviseursrol? In dat laatste geval, tja misschien blijft hij dan bij RBR hangen, maar niet meer als technical director.
Het onderstaande bericht is niet van toepassing?

https://www.formule1.nl/n...-monstercontract-ferrari/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Nadat het eerst leek dat Ferrari Newey zou binnenhalen zou volgens de pers nu Aston Martin de beste papieren hebben maar niks is zeker. Newey heeft wel in het geheim (wat achteraf niet zo geheim bleef) een rondleiding bij Aston Martin gekregen. Kan ook zijn dat Newey met pensioen gaat maar of hij het zomaar kan loslaten gezien deze foto van afgelopen weekend? :)

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/adrian-newey-at-the-british-grand-prix-v0-6vqdgkvpc7bd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=ddf42346f57eb05a1d6c270b6991010cee0367a5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Chocoball schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Nadat het eerst leek dat Ferrari Newey zou binnenhalen zou volgens de pers nu Aston Martin de beste papieren hebben. Newey heeft al in het geheim (wat achteraf niet zo geheim bleef) een rondleiding bij Aston Martin gekregen. Kan ook zijn dat Newey met pensioen gaat maar of hij het zomaar kan loslaten gezien deze foto van afgelopen weekend? :)

[Afbeelding]
Het geheim van Adrian Newey, hij is linkshandig net als veel andere genieën. :)

Sjaool is ook linkshandig. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:22
Misschien gaat hij wel gewoon met pensioen :+

Volgens Jeremy Clarkson heeft Newey een nieuw huis gekocht in Oxfordshire. Dat is vlakbij waar Clarkson zelf woont. Clarkson en Newey hebben bij elkaar in de klas gezeten en kennen elkaar goed. Welk team zit er in Oxfordshire? Williams!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Max naar Williams dan maar? ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tripl3 D schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:51:

Ondanks het ietwat tegenvallende resultaat blijft zijn enorme voorsprong toch gehandhaafd :+

[Afbeelding]
Dus... Qua punten staat Perez dichter bij Sargeant dan bij Verstappen, ouch. En als die zo door gaat dadelijk ook op positie in het WDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:09
Tripl3 D schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:51:
Nieuwe tussenstand die het verval bij Leclerc/Ferrari en Perez laat zien, en de opmars van Norris/McLaren en Hamilton/Mercedes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Perez heeft 118 punten, niet 117

(he, elke punt telt in deze fase van het seizoen! :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Chocoball schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Nadat het eerst leek dat Ferrari Newey zou binnenhalen zou volgens de pers nu Aston Martin de beste papieren hebben maar niks is zeker. Newey heeft wel in het geheim (wat achteraf niet zo geheim bleef) een rondleiding bij Aston Martin gekregen. Kan ook zijn dat Newey met pensioen gaat maar of hij het zomaar kan loslaten gezien deze foto van afgelopen weekend? :)

[Afbeelding]
Is dat wel van afgelopen weekend dan? Ik dacht dat hij niet meer bij Red Bull op het circuit aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:16
ThomasG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Volgens Jeremy Clarkson heeft Newey een nieuw huis gekocht in Oxfordshire. Dat is vlakbij waar Clarkson zelf woont. Clarkson en Newey hebben bij elkaar in de klas gezeten en kennen elkaar goed. Welk team zit er in Oxfordshire? Williams!
"Kennen elkaar goed" lijkt een beetje een overstatement. Ze zijn zich bewust van elkaars bestaan. Als je Newey's boek leest, steekt hij ook een beetje de draak met het verhaal van Jeremy Clarkson dat zij de enige 2 zijn die ooit geschorst zijn aan die school.

Daarnaast is Clarkson heel lang geen fan geweest van Formule 1, wat pas een beetje veranderde toen Schumacher niet meer actief was. Toen is hij wel eens begonnen met opduiken bij het F1 team van Enstone, het huidige Alpine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

TinusXIII schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Is dat wel van afgelopen weekend dan? Ik dacht dat hij niet meer bij Red Bull op het circuit aanwezig was.
Volgens Reddit is dit een foto van afgelopen weekend.

Adrian was dus gewoon aanwezig op Silverstone.

https://www.gptoday.net/n...875f0e0aa4eb1ea6eea1a.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door sjaool op 08-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
TinusXIII schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Hij was er afgelopen weekend wel, alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik niet goed heb opgelet bij de gridwalk.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/73/590x/secondary/Adrian-Newey-5481504.jpg?r=1720448375823

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Chocoball schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Hij was er afgelopen weekend wel moet alleen eerlijk bekennen dat ik niet goed heb opgelet bij de gridwalk.

[Afbeelding]
Hij mag niet meer bij vergaderingen zijn over de wagen van volgend jaar en die van 2026. Maar verder is hij volgens mij nog gewoon aanwezig. Of hij nog aan de pitwall zit weet ik niet. Maar ik zou niet echt een reden weten waarom hij daar niet meer zou mogen zitten tijdens dit seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
mavamal schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:24:
[...]

"Kennen elkaar goed" lijkt een beetje een overstatement. Ze zijn zich bewust van elkaars bestaan. Als je Newey's boek leest, steekt hij ook een beetje de draak met het verhaal van Jeremy Clarkson dat zij de enige 2 zijn die ooit geschorst zijn aan die school.

Daarnaast is Clarkson heel lang geen fan geweest van Formule 1, wat pas een beetje veranderde toen Schumacher niet meer actief was. Toen is hij wel eens begonnen met opduiken bij het F1 team van Enstone, het huidige Alpine.
Je doet nu net of dat Newey en Clarkson een hekel aan elkaar hebben. Als je ze samen ziet hebben ze bijna altijd beide lol. Ook maakt het natuurlijk niet uit of Clarkson wel of geen F1 fan is. Hij heeft tijdens de GP op Live TV gezegd dat Newey naar Oxfordshire gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:16
ThomasG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:42:
[...]
Je doet nu net of dat Newey en Clarkson een hekel aan elkaar hebben. Als je ze samen ziet hebben ze bijna altijd beide lol. Ook maakt het natuurlijk niet uit of Clarkson wel of geen F1 fan is. Hij heeft tijdens de GP op Live TV gezegd dat Newey naar Oxfordshire gaat.
Ze zullen prima met elkaar overweg kunnen, maar het zijn (voor zover ik dat als vreemde in kan schatten) geen close vrienden die regelmatig bij elkaar over de vloer gaan.
In datzelfde opzicht denk ik dat je het verhaal van Clarkson moet zien als het delen van een roddel die rondgaat in de lokale community, waarbij zowel Clarkson als Newey uiteraard behoorlijk geld heeft en als iemand met behoorlijk geld in een bepaalde regio rond gaat neuzen, weet iedereen met behoorlijk geld dat direct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 15:41
Chocoball schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Hij was er afgelopen weekend wel, alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik niet goed heb opgelet bij de gridwalk.

[Afbeelding]
Newey liep zoals gebruikelijk over de grid naar andere wagens te kijken met zijn kladblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Philip Ross schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Precies, en instabiel = snel als je er mee overweg kunt.
Maar als je op de max gaat zitten van wat Max mee overweg kan dan zit je ver over de limiet van de meeste andere coureurs.
Overstuur is in principe sneller dan onderstuur. Dat zou ik niet instabiel willen noemen.Perez vind, om wat voor reden dan ook, onderstuur fijn, Max kan met mega overstuur prima overweg. Max wilt inderdaad een erg 'pointy' auto hebben, zoals Albon dat zo mooi zegt, en voor genoeg coureurs is er gewoon een grens aan ovestuur. Probeer het zelf maar in een sim. Als het nou 15 jaar geleden was zou ik je precies kunne zeggen wat je in GPL moest doen, maar in iracing ofzo kun je het ook zelf wel regelen.

Onderstuur is gewoon pruts. Lekker safe in de regen, maar gewoon langzaam. Zie het in touringcar als achterwiel aangedreven vs voorwiel aangedreven. 4wiel aangedreven is dan weer ff wat anders, maar als die half spinnen hoeven die alleen maar vol gas te geven en dan is het opgelost. Gaat je in een BMW niet lukken ;)

./sorry voor de random.....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sjaool schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:22:
[...]

Alle genieën zijn twee handig btw :>

Dus als linkshandige moet ik je helaas teleur stellen. Maar vroeger was linkshandig ook echt een handicap dus je dwong jezelf wel met beide handen te kunnen doen. Nu zijn er veel meer mogelijkheden voor linkshandigen gekomen.

Ik ben zelf overigens rechtshandig dominant maar kan veel taken met beiden handen uitvoeren waarbij rechts sterker is maar links vaak precieser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

sjaool schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:22:
[...]

offtopic:
Mijn zoon is ook linkshandig, en linksbenig, af en toe met spelen kan ie ook rechts zijn. De grap is dan zowel vader als moeder totaal niet links-zijn.......Linkshandig is echt shit met schrijven en doen. En het verschil is nog erger. Ik ben echt compleet lam/imbeciel met links.

Ik dacht dat het geheim van Newey was dat ie luchtstroming kon 'zien'. Dat hij zo sterk/goed was in visualisatie, en begrip van theorie, dat hij gewoon kon zien wat nodig was.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
Hoewel @Tripl3 D ons netjes na elke race van de laatste puntentelling in een stijgende lijn voorziet is hier een meer dramatische weergave van hoeveel punten Perez per race heeft behaalt.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/visual-representation-of-perezs-championship-points-bahrain-v0-4etk1ldnqabd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=ad21322ddff53daf193f5408a48d4806ae2c0dd5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:13
Er staat te veel op het spel en je moet een onmenselijke mindset hebben als F1 coureur. Maar er rijden er een paar rond waar je van buitenaf zou verwachten dat ze eer aan zichzelf zouden moeten houden. Checo is er 1 van. Hoewel ik me afvraag of hij echt veel slechter doet als afgelopen jaren. 0.3 achter Max betekend nu gewoon buiten de top 10 terwijl dat afgelopen jaren een ez top 5 was. Anyway, weg met Checo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00
Lynx schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:46:
Er staat te veel op het spel en je moet een onmenselijke mindset hebben als F1 coureur. Maar er rijden er een paar rond waar je van buitenaf zou verwachten dat ze eer aan zichzelf zouden moeten houden. Checo is er 1 van. Hoewel ik me afvraag of hij echt veel slechter doet als afgelopen jaren. 0.3 achter Max betekend nu gewoon buiten de top 10 terwijl dat afgelopen jaren een ez top 5 was. Anyway, weg met Checo.
Alleen zit hij de afgelopen races regelmatig nog een heel stuk meer dan 0,3 seconde van Max af...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Finraziel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:59:
[...]

Alleen zit hij de afgelopen races regelmatig nog een heel stuk meer dan 0,3 seconde van Max af...
In Silverstone zelfs 12 seconden #flauw.

spoiler:
Zelfs 7 seconden in Q1 alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:38:
[...]

Alle genieën zijn twee handig btw :>

Dus als linkshandige moet ik je helaas teleur stellen. Maar vroeger was linkshandig ook echt een handicap dus je dwong jezelf wel met beide handen te kunnen doen. Nu zijn er veel meer mogelijkheden voor linkshandigen gekomen.

Ik ben zelf overigens rechtshandig dominant maar kan veel taken met beiden handen uitvoeren waarbij rechts sterker is maar links vaak precieser.
Een echt genie laat zich niet dwingen tot tweehandig zijn. :P

Alhoewel ik moet toegeven dat ik wel "muis" met mijn rechterhand. ;)

Wat dan wel weer compleet off topic maar wel grappig is dat met mijn vingers knippen met rechts beter gaat dan met links. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Wederom, ik verdedig Perez niet.
Ik wou in 2020 al Hulkenberg en ik was in 2020 al bang dat dit zou gebeuren. En ik zou Perez zo vervangen als het mijn beslissing was. Dat had ik ook al gedaan voor dit seizoen, omdat ik vorig seizoen al stelde dat het dit seizoen wel eens lastiger kon gaan worden omdat ik McLaren vorig seizoen al zag opkomen. Dat Mercedes en Ferrari er ook bijkwamen, maar het nog problematischer.

Ik zoek alleen een verklaring waarom een Formule 1 coureur en zeker geen slechte, zo totaal door het ijs is gezakt. En ik probeer wat dieper te graven dan "Verstappen = GOAT/Perez = donkey". :z

[...]

Ik denk ook niet dat het alleen rijstijl is.
Ik vermoed eerder een combinatie van:
-Verstappen is gewoon zo bizar goed en zo compleet als coureur. Hierdoor laat veel andere coureurs aan zichzelf twijfelen. Daarna gaan ze zichzelf te ver duwen om bij te blijven, waardoor ze alleen maar langzamer worden. Verstappen sloopt teamgenoten zo ook mentaal met die enorme consistentie op zijn niveau.
-RBR maakt gewoon extreem snelle auto's met complexe aerodynamica. Dat zal gevoelig zijn. Naarmate een seizoen vordert en de auto's verder begrepen en ontwikkeld worden, zal het setup window ook versmallen. En dan gaat een coureur zoals Perez af. Het gebeurde nu al nota bene twee jaar op rij in Miami.
-In de regel zijn dit soort auto's die niet helemaal stabiel zijn, sneller. Dat is al decennia zo en dat zal zo blijven. Een zekere mate van aerodynamische instabiliteit is wat juist gezocht lijkt te worden. Vervolgens moet je een coureur hebben die ermee om kan gaan. Ik denk dat RBR met hun uitstekende technische afdeling, hier regelmatig gewoon verder in gaat dan menig ander team. En dat kunnen ze ook, want Verstappen. Want we zien nu race na race, dat hij wel reserve heeft en helemaal niet op de grens zit. Want hij haalt keer op keer er dingen uit die je gewoon niet verwacht.
Volgens mij gebeurd het volgende. De auto is in de basis goed. Vervolgens gaat max verstappen de ontwikkel richting bepalen. De auto wordt daar slechter van en alleen max kan er nog in rijden.

Afbeeldingslocatie: https://www.the-race.com/content/images/size/w1000/2023/12/PER-vs-VEr-2023.jpg

[Afbeelding]
(Geleend van @Chocoball )

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 09-07-2024 03:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 17:13
Al vaker aangehaald. Gesteld word dat dat deels waar is. Ten eerste is een overstuurde auto sneller dus daar ontwikkel je heen. daar bij heeft Max een enorm hoog aanpassingsvermogen wat hij ook dit jaar steeds weer bewijst door een onwillige auto naar de punten te slepen. Doe twee factoren maken dat perez het over het gehele seizoen niet kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Chocoball schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:53:
Hoewel @Tripl3 D ons netjes na elke race van de laatste puntentelling in een stijgende lijn voorziet is hier een meer dramatische weergave van hoeveel punten Perez per race heeft behaalt.

[Afbeelding]
Sssssttt! Ik heb uit betrouwbare bron dat Checo hier mee leest en dit is niet goed voor zijn zelfvertrouwen!

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Holk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:14:

Perez heeft 118 punten, niet 117

(he, elke punt telt in deze fase van het seizoen! :+)
Scherp! Ik had 1 punt te weinig bij Oostenrijk zo te zien (6 ipv 7).

Sorry Checo! :$

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
Momenteel wordt het circuit van Monza onder handen genomen waaronder bocht 1. Daar was eerder een vergelijkingsfoto van en nu het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/monza-resurfacing-photo-of-turn-1-v0-9o79bpggmcbd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=f119a30a545ea854878cdb857782d32fcd112229

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 15:41
Chocoball schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:32:
Momenteel wordt het circuit van Monza onder handen genomen waaronder bocht 1. Daar was eerder een vergelijkingsfoto van en nu het eindresultaat.

[Afbeelding]
En nu nog een combocht maken van parabolica ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
d-vine schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:45:
[...]

En nu nog een combocht maken van parabolica Curva Alboreto* ;)
*sinds 2021 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 03:23:
[...]

Volgens mij gebeurd het volgende. De auto is in de basis goed. Vervolgens gaat max verstappen de ontwikkel richting bepalen. De auto wordt daar slechter van en alleen max kan er nog in rijden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Geleend van @Chocoball )
Lynx schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:59:
Al vaker aangehaald. Gesteld word dat dat deels waar is. Ten eerste is een overstuurde auto sneller dus daar ontwikkel je heen. daar bij heeft Max een enorm hoog aanpassingsvermogen wat hij ook dit jaar steeds weer bewijst door een onwillige auto naar de punten te slepen. Doe twee factoren maken dat perez het over het gehele seizoen niet kan volgen.
Dit wordt bevestigd door Albon in in dit interview:

Kijktip als je het nog niet hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind onderstuur ook doodeng maar volgens mij zijn er meer coureurs die onderstuur boven overstuur verkiezen toch? Misschien omdat de auto's rearwheel drive zijn?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Maar de vraag is nu; zou een ander het beter doen?
Ik vind dat geen argument om het niet te doen. Hoeveel slechter kan het gaan? Nico Hülkenberg haalt in een Haas meer punten in de laatste twee races dan Perez in de afgelopen zes races (!). Dat is een statistiek waar hij echt niet trots op kan zijn en die bij Red Bull nu toch eindelijk de ogen moet openen. Ze moeten er een coureur in zetten die ook zo'n auto wil die scherp instuurt, of dat nu Yuki, Lawson of Ricciardo is, of van mij part Hadjar, als dit het onderscheid is tussen die vier, kies dan degene met de juiste voorkeur/rijstijl.

Ik vergelijk Perez vaak met Bottas: helemaal geen slechte coureur, maar om het tempo van zijn teamgenoot (voor Bottas destijds Hamilton) enigszins te kunnen volgen, moeten ze heel veel compenseren in hun hoofd. Die concentratie is gruwelijk en breekt je na een x-aantal races gewoon op. Je kunt niet iedere week 110% geven, dan ga je foutjes maken en val je terug qua tempo, omdat je aan jezelf gaat twijfelen en vertrouwen in de auto verliest.

Je zag dat bij Bottas: vers uit de winterstop was het kampioenschap in de Mercedes-jaren zowaar wel eens spannend. Hij kwalificeerde voor Hamilton en in de race zat hij er wellicht niet ver achter. Met wat pech voor Hamilton of op een baan die hem goed lag, kon hij zelfs races winnen. En met Perez zie je hetzelfde: uitgerust na de winterstop kan hij het niveau een tijdje volhouden, zeker op stratencircuits en mogelijk zelfs races winnen, zeker als Max tegenslag heeft. Maar na een race of 6-7 breekt hem dat op. Dan komt er een race als Monaco voorbij waar je toch al 110% concentratie nodig hebt of iets met hoge snelheidsbochten en moet hij snelle reacties hebben om het uitbreken van de achterkant op te vangen... Hij knalt er dan een keer hard af en weg is de flow.

Natuurlijk speelt mee dat de auto ontwikkeld wordt, maar ik geloof nooit dat ze de auto al dan niet bewust aan het begin van het seizoen stabieler ontwikkelen en gedurende het seizoen steeds meer "pointy" maken. Maar dat Perez een onderstuurde auto wil en Max een overstuurde auto, dat is helder en dat matcht gewoon niet.
sdk1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 03:23:
[...]

Dat speelt zeker mee, maar de auto wordt daar echt niet slechter van. Alleen voor sommige coureurs moeilijker te besturen. Als jij iedere hogesnelheidsbocht met geknepen billen bidt dat de auto grip houdt en niet uitbreekt, omdat je dat niet kunt opvangen, terwijl Max juist bewust de grens van de grip opzoekt en precies aanvoelt wanneer de auto gaat glijden over de achterkant, snap je waarom Perez er niet mee om kan gaan. Daarom komt hij op stratencircuits redelijk mee, omdat dat vooral veel haakse, tragere bochten zijn die met rechte stukken aan elkaar worden geknoopt. Maar op een circuit als Spa, Silverstone of de Red Bull Ring, met medium tot high speed bochten, mist hij het vertrouwen en wordt het gat met Max groter.
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:59:
Ik vind onderstuur ook doodeng maar volgens mij zijn er meer coureurs die onderstuur boven overstuur verkiezen toch? Misschien omdat de auto's rearwheel drive zijn?
Onderstuur is makkelijker op te vangen. Laat de remmen wat los en de voorkant krijgt meer grip om te sturen. Maar met overstuur kun je spelen met de achterkant, waardoor je scherper kunt sturen door de bocht en eerder op je gas kunt, bij gelijkblijvende entry speed. En een auto met onderstuur glijdt over de voorkant, waardoor de toch al zwaar belaste voorkant (want remmen) het nog zwaarder te verduren krijgt. Een auto met overstuur verdeelt de bandenslijtage mooier over de auto. Iets met slip angle, maar dat gaat misschien wat ver om hier helemaal in detail te bespreken. M'n posts zijn al lang genoeg :P

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:11:
[...]

*knip*

[...]

Onderstuur is makkelijker op te vangen. Laat de remmen wat los en de voorkant krijgt meer grip om te sturen. Maar met overstuur kun je spelen met de achterkant, waardoor je scherper kunt sturen door de bocht en eerder op je gas kunt, bij gelijkblijvende entry speed. En een auto met onderstuur glijdt over de voorkant, waardoor de toch al zwaar belaste voorkant (want remmen) het nog zwaarder te verduren krijgt. Een auto met overstuur verdeelt de bandenslijtage mooier over de auto. Iets met slip angle, maar dat gaat misschien wat ver om hier helemaal in detail te bespreken. M'n posts zijn al lang genoeg :P
Ja ik rij weleens over de Nordschleife en vind onderstuur echt vervelend, het klopt wel dat het helpt als je de remmen loslaat en soms wat gas bijgeeft om meer op de buitenbanden te leunen (je rijdt nooit helemaal op het randje op de Ring met je eigen auto :P ), maar fijn is anders heb dan liever overstuur, alleen dat gaat wat lastiger met FWD ;)
Denk wel dat overstuur met zoveel vermogen als een F1 auto wel wat tricky kan zijn, afgelopen race zagen we ook een paar mooie snaps over de kerbs heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Wie gaat Perez vervangen? Ik hoop Sainz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:48:
Nooit.

Lawson of Ricciardo (ik hoop Lawson).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 13:21
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Nooit.

Lawson of Ricciardo (ik hoop Lawson).
Lawson meteen in de Red Bull? Ik denk dat dat niet goed is voor zijn ontwikkeling.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Perez2.0

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Niemand. Perez blijft gewoon zitten. Ze hebben het contract onlangs nog verlengd. Hij presteert zoals hij de afgelopen 3 jaar presteert. Waarom nu opeens veranderen? Bovendien zie ik Verstappen in 2025 of 2026 overstappen. Dan is een beetje continuïteit ook wel lekker. Ik hoop dat ze bij Red Bull een lange termijn visie hebben en talenten in de VCARB zetten.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Mog schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Niemand. Perez blijft gewoon zitten. Ze hebben het contract onlangs nog verlengd. Hij presteert zoals hij de afgelopen 3 jaar presteert. Waarom nu opeens veranderen? Bovendien zie ik Verstappen in 2025 of 2026 overstappen. Dan is een beetje continuïteit ook wel lekker. Ik hoop dat ze bij Red Bull een lange termijn visie hebben en talenten in de VCARB zetten.
Omdat

https://www.autosport.com...-set-to-kick-in/10632975/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Als het een Perez2.0 is die achter Max punten kan weghouden van de directe concurrenten dan is RedBull tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ahhh, dat verandert de boel inderdaad. Slim van Red Bull om zo'n clausule op te nemen.

Doe dan Ricciardo maar zodat Lawson kan acclimatiseren in de VCARB,

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Ja ik rij weleens over de Nordschleife en vind onderstuur echt vervelend, het klopt wel dat het helpt als je de remmen loslaat en soms wat gas bijgeeft om meer op de buitenbanden te leunen (je rijdt nooit helemaal op het randje op de Ring met je eigen auto :P ), maar fijn is anders heb dan liever overstuur, alleen dat gaat wat lastiger met FWD ;)
Denk wel dat overstuur met zoveel vermogen als een F1 auto wel wat tricky kan zijn, afgelopen race zagen we ook een paar mooie snaps over de kerbs heen.
Dan heb je wss nog nooit echte onvoorspelbare overstuur meegemaakt. Onderstuur is voorspelbaar en veel makkelijker "natuurlijker" (en veiliger!) te corrigeren. Overstuur is dat per definitie niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Ik denk Ricciardo omdat hij net als Max van een auto met overstuur houdt. Geen idee welke voorkeuren de anderen hebben, maar ik zou Ric logisch vinden. Niks te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
Ik denk dat Ricciardo een goede kans maakt to be fair. Gut feeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Neem aan dat ze Ric in een sim ofzo al wel kunnen laten testen of dat iets zou kunnen worden in de RB?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Ik denk Ricciardo omdat hij net als Max van een auto met overstuur houdt. Geen idee welke voorkeuren de anderen hebben, maar ik zou Ric logisch vinden. Niks te verliezen.
Daarom juist Lawson :9

Ricciardo rijdt alsof hij iets te bewijzen heeft, Lawson gaf afgelopen jaar dat gevoel niet. Okay het is meer gevoel, maar daarom lijkt mij Lawson de betere keus in dit geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Daarom juist Lawson :9

Ricciardo rijdt alsof hij iets te bewijzen heeft, Lawson gaf afgelopen jaar dat gevoel niet. Okay het is meer gevoel, maar daarom lijkt mij Lawson de betere keus in dit geval.
Lawson heeft zijn hele carrière te verliezen. ;)
Ricciardo zit eigenlijk alleen nog in RB om naar RBR te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Lawson heeft zijn hele carrière te verliezen. ;)
Ricciardo zit eigenlijk alleen nog in RB om naar RBR te gaan.
Alsof je het over de duivel hebt :+ speculaas artikel:

https://www.motorsport.co...-have-their-say/10633081/
Lawson is ready for prime time
Red Bull seems to have finally woken up to the risk of leaving Perez flailing as Verstappen's team-mate now it's having regular, real battles for Formula 1 race victories.

In testing Liam Lawson in a Silverstone filming day on Thursday, it can solve this issue and the junior driver logjam its various missteps since promoting Verstappen so rapidly have led too.

All Red Bull needs to do is promote Lawson directly to the senior team. It would be a massive challenge given the brilliance and expectation for a car such as the RB20, but it would be an equally huge opportunity for the New Zealander. In scoring points while replacing the injured Daniel Ricciardo last year, Lawson has already shown he can deal with both pressure and expectation.

Skipping the RB step also solves the issue of Red Bull's junior team line-up. Tsunoda is cemented there, with seemingly no hope of advancement as Red Bull isn't sold on his ability to deal with pressure – especially that generated going up against Verstappen.

But Ricciardo's future is much less certain, with this move giving him stability and keeping the blue-chip sponsors Red Bull was so keen to attract it led to the creation of one of the worst team names in F1 history.

Ultimately, Red Bull wants RB to test juniors. Lawson has already shown he can pass such assessment when it was AlphaTauri, and installing him ahead of Perez would grant RB more time – for Lawson and Ricciardo to respectively sink or swim, and the much younger and inexperienced Arvid Lindblad to shine in the lower categories. -- Alex Kalinauckas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ricciardo is wat mij betreft ook de meest logische keuze. Lawson erin zetten is een groot risico dat hij vroegtijdig opbrandt. Ricciardo is meer gesettled en kent het team, voelt als thuiskomen, dus dat moet helpen met zijn vorm. En hij doet het niet slecht de laatste paar races, dus hoeveel slechter dan Perez kan hij zijn?

En Ricciardo heeft geen druk om zich te bewijzen, hoeft Verstappen niet te verslaan. Lawson zal er heel anders in staan, dat is de jonge ster die niet om de oren gereden wil worden door een veteraan. De hele F1-wereld zoekt de nieuwe Max Verstappen, dan wil je niet in 1 seizoen bewijzen dat jij dat in ieder geval niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:37:
Ricciardo is wat mij betreft ook de meest logische keuze. Lawson erin zetten is een groot risico dat hij vroegtijdig opbrandt. Ricciardo is meer gesettled en kent het team, voelt als thuiskomen, dus dat moet helpen met zijn vorm. En hij doet het niet slecht de laatste paar races, dus hoeveel slechter dan Perez kan hij zijn?

En Ricciardo heeft geen druk om zich te bewijzen, hoeft Verstappen niet te verslaan. Lawson zal er heel anders in staan, dat is de jonge ster die niet om de oren gereden wil worden door een veteraan. De hele F1-wereld zoekt de nieuwe Max Verstappen, dan wil je niet in 1 seizoen bewijzen dat jij dat in ieder geval niet bent.
Ricciardo rijdt met de druk dat hij zichzelf moet bewijzen dat hij het nog kan, niet met de druk dat hij Verstappen moet verslaan. Beide zijn niet goed voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Ricciardo rijdt met de druk dat hij zichzelf moet bewijzen dat hij het nog kan, niet met de druk dat hij Verstappen moet verslaan. Beide zijn niet goed voor je...
Als Ricciardo het wordt, moet hij gewoon Perez verslaan en door minder fouten te maken, doet hij dat al. Als ze Perez vanaf de volgende race in een VCARB zetten en RIC naast VER, kun je aan het eind van het seizoen de balans opmaken of dat een goede move was. Als RIC meer punten heeft: goede move, zo niet: RIC eruit en een ander erin. En dan nog zou ik Yuki doorschuiven, maar ik weet niet of ze nog weten dat die bij VCARB zit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:46:
[...]

Als Ricciardo het wordt, moet hij gewoon Perez verslaan en door minder fouten te maken, doet hij dat al. Als ze Perez vanaf de volgende race in een VCARB zetten en RIC naast VER, kun je aan het eind van het seizoen de balans opmaken of dat een goede move was. Als RIC meer punten heeft: goede move, zo niet: RIC eruit en een ander erin. En dan nog zou ik Yuki doorschuiven, maar ik weet niet of ze nog weten dat die bij VCARB zit :X
Wie? :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:44

Crazy D

I think we should take a look.

Maar heel de wereld snapt ook dat als jij naast Max komt, jij gewoon de 2e rijder bent, punt. Sowieso als je dit midden in het seizoen doet. Je zet niet iemand in die auto in de zomer, om 'm dan in de 2e helft van het jaar nog te laten knokken voor P1. Lawson kan zich heel goed presenteren door op minder afstand van Max te rijden dan Perez, als hij dichterbij zit doet ie het gewoon supergoed. Dan wordt je echt niet afgeserveerd als "leuk maar je bent niet de nieuwe Max". Terechtere vraag is natuurlijk of je kunt verwachten dat als hij nu instapt, hij met 1 of 2 races op minder afstand zit dan Perez. Want als hij het gelijkwaardig doet, hoef je Perez er ook niet uit te knikkeren, want win RB er niks mee (nou ja behalve dat ze van Perez af zijn dan).

RIC wil zich ook bewijzen. Die wil laten zien dat ie het nog steeds kan en dat het echt aan de auto's lag dat hij de laatste jaren niet zo vooraan reed. Ook dat is gewoon een egootje. Die zou hooguit vanwege wat meer volwassenheid beter kunnen accepteren dat ie 2e rijder is en dat zijn taak is rugdekking te geven zodat RBR wel het constructeurskampioenschap nog binnen haalt.

Maar wellicht de allerbelangrijkste: wie kan zich het snelste aanpassen aan hoe de RBR nu rijdt. Want die heeft de minste tijd nodig zodat er niet nog meer punten verloren gaan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:31
Na de zomer Riccardo in de RB en Lawson in de VCarb.

Riccardo heeft dan een bijna een half seizoen, toch 10 races, om te bewijzen dat hij het alternatief is (wat ik betwijfel) en Lawson heeft een half seizoen om te acclimatiseren in de F1 zonder al teveel druk.
Voor 2025 zou dan Lawson naast Verstappen kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Ricciardo rijdt met de druk dat hij zichzelf moet bewijzen dat hij het nog kan.
Als hij doorgeschoven wordt naar het Red Bull zitje valt die druk, lijkt me, juist weg. Want dan heeft hij zich bewezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Grrrrrene schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Ik vergelijk Perez vaak met Bottas: helemaal geen slechte coureur, maar om het tempo van zijn teamgenoot (voor Bottas destijds Hamilton) enigszins te kunnen volgen, moeten ze heel veel compenseren in hun hoofd. Die concentratie is gruwelijk en breekt je na een x-aantal races gewoon op. Je kunt niet iedere week 110% geven, dan ga je foutjes maken en val je terug qua tempo, omdat je aan jezelf gaat twijfelen en vertrouwen in de auto verliest.
En ik denk dat Bottas de nog nét iets betere coureur is/was dan Perez.

We moeten niet vergeten dat Perez is gehaald omdat hij met een middelmatige auto één keer één uitmuntend resultaat heeft behaald, omdat hij bakken met geld van Carlos Slim meeneemt en zoals @Chocoball laatst al eens noemde in een van zijn AMuS posts Perez verkoopt merch. Sinds Dietrich Mateschitz overleden is zullen de belangen toch subtiel veranderd zijn bij Red Bull (Racing) en zullen de centjes waarschijnlijk een grotere rol dan ooit spelen. Waarom zou je een van de goudhaantjes dan wegdoen?

Maar even terug naar de Bottas - Perez vergelijking. Ik had het idee dat Bottas het toch iets beter deed en als ik de statistieken naast elkaar leg is dat ook zo. Toegegeven, Bottas heeft langer bij een topteam gereden dan Perez. Maar zijn resultaten zijn consistenter. Ik bedoel, we hebben ook geen grap gemaakt over VER-PER-*, in tegenstelling tot HAM-BOT-VER. Aan de andere kant deed Perez vorig jaar precies wat hij moest doen bij RBR, namelijk de tweede plek in het kampioenschap veiligstellen. Maar dit jaar zie je dat Sergio breekt onder de prestatie druk. Dat maakt hem echt geen slechte coureur, maar hij is simpelweg niet het niveau Verstappen. En dan heeft hij ook nog eens de pech dat er bij elk van de concurrenten 2 top coureurs zitten. Want Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Norris en Piastri komen echt enorm strijdbaar en sterk uit de verf, en dan valt Perez door de spreekwoordelijke mand. De cheat codes van vorig jaar zijn namelijk uitgezet.

Bottas rijdt wat mij betreft nu ook rond als een natte krant. Dat ligt waarschijnlijk niet aan Bottas, maar aan het team en de auto. Ik bedoel, 7 seconden pitstops :|... Gast... Dat was in de tijd van Verstappen Sr. 8)7. Nee Bottas heeft zijn tijd gehad en het zou mij niets verbazen als hij plaats gaat maken aan het eind van het seizoen voor een jonger talent. Bottas kan zich dan lekker gaan focussen op het fietsen of andere autosport zoals WEC of Rally. Want daarvoor is hij zeker een top coureur.

Ik zou als ik Perez was de eer aan mezelf houden. Ik zou afscheid nemen van het team en F1 voor de zomerstop, maar Spa als laatste race doen. Het is mooi geweest. Die jongen moet zich lekker gaan focussen op z'n gezinnetje en een paar jaar lekker met z'n kids doorbrengen en leuke dingen gaan doen. Even helemaal ontspannen van de rat race die F1 heet. Ondertussen zou hij het best op z'n plek zijn als Test and Development Driver bij een constructeur met een groot budget. Iets in de buurt, zoals Cadillac of Ford (met hun RBR relatie) bijvoorbeeld. Ik denk dat hij daar namelijk 100 keer beter tot zijn recht komt dan de politiek en constante bak aan kritiek die hij in F1 krijgt. Wellicht helpt het hem dan ook dat de druk er wat vanaf is.

Tot zover de mening van een anonieme leeftijdsgenoot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
SterqVerhael schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Als hij doorgeschoven wordt naar het Red Bull zitje valt die druk, lijkt me, juist weg. Want dan heeft hij zich bewezen.
Hij rijdt nu nog steeds met dezelfde mindset om zichzelf te bewijzen toch? Het gaat er niet om dat hij zich naar team moet bewijzen (zoals Perez), maar dat hij zichzelf voor zichzelf moet bewijzen (ego dingetje), die druk gaat echt niet zomaar weg... verder is hij niet structureel sneller dan Yuki. Hij had one-off in de RB19 afgelopen jaar (en misschien in de simulator) terwijl hij daarvoor ook niks liet zien bij McLaren en Renault.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Maar heel de wereld snapt ook dat als jij naast Max komt, jij gewoon de 2e rijder bent, punt. Sowieso als je dit midden in het seizoen doet. Je zet niet iemand in die auto in de zomer, om 'm dan in de 2e helft van het jaar nog te laten knokken voor P1. Lawson kan zich heel goed presenteren door op minder afstand van Max te rijden dan Perez, als hij dichterbij zit doet ie het gewoon supergoed. Dan wordt je echt niet afgeserveerd als "leuk maar je bent niet de nieuwe Max". Terechtere vraag is natuurlijk of je kunt verwachten dat als hij nu instapt, hij met 1 of 2 races op minder afstand zit dan Perez. Want als hij het gelijkwaardig doet, hoef je Perez er ook niet uit te knikkeren, want win RB er niks mee (nou ja behalve dat ze van Perez af zijn dan).
1. In Perez zit geen toekomst. Hij wordt gezien zijn leeftijd niet sneller en heeft bewezen moeite te hebben met de auto. Hij maakt gewoon teveel fouten, waardoor het een sneeuwbaleffect wordt. Slechte Q, slechte startpositie, groter risico op schade bij de start en slechte positie met snelle auto betekent veel inhalen = extra risico.
2. Je kunt op de grid zo 7-8 rijders aanwijzen die het beter zouden moeten doen dan Perez, maar geen Max Verstappen-niveau kampioensmateriaal zijn. Gasly, Albon, Ocon, Russell, Sainz, Tsunoda, Magnussen (?), Bottas (?). Als je Max niet verslaat, maar er consequent 0.3s achter eindigt in Q en in de race een plekje erachter finisht, onderscheid je je ook niet echt. Geen enkele rookie wil de eeuwige nummer 2 worden en dat risico loop je door in de RBR te stappen. Norris is echt wel gepolst in de dominante RBR-seizoenen, maar ik denk dat hij heel bewust niet naast Max wil zitten, ook al zouden zijn resultaten dan beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Chocoball schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:53:

[Afbeelding]
De top 8 rijders in het klassement zijn van de 4 top teams (RBR, McLaren, Mercedes, Ferrari).

In de laatste 6 races, heeft Perez slechts 1 keer meer punten gehaald dan anderen in de top 8. Dat waren Norris en Leclerc in Oostenrijk. En beide coureurs hadden toen schade.

Ik kan me goed voorstellen dat je Perez houdt voor sponsorgeld en andere inkomsten. Het WDC is niet in gevaar en evt verlies van WCC wordt gecompenseerd door inkomsten dankzij Perez.

Maar wat doe je als het WDC in gevaar komt? Dit seizoen is het onwaarschijnlijk dat het een probleem gaat worden. Maar wat doe je volgend jaar dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Tk55 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:25:
Ik kan me goed voorstellen dat je Perez houdt voor sponsorgeld en andere inkomsten. Het WDC is niet in gevaar en evt verlies van WCC wordt gecompenseerd door inkomsten dankzij Perez.

Maar wat doe je als het WDC in gevaar komt? Dit seizoen is het onwaarschijnlijk dat het een probleem gaat worden. Maar wat doe je volgend jaar dan?
Hij brengt sponsorgeld mee, en Zuid Amerika is een grote afzetmarkt voor blikjes. Maar aan de andere kant rijdt Perez wel veel schade en verlies van het WCC kost een miljoen of 10 per plek. Uiteindelijk weegt dat niet meer tegen elkaar op. Ook worden Mercedes en McLaren steeds beter waardoor Max rugdekking nodig heeft. Hij heeft er niets aan als die rugdekking op plaats 13 rond tuft en 2 maal op een rondje wordt gezet.

Edit: na vorig jaar P3 gehaald te hebben staat Checo nu fier bovenaan : https://www.mostlyf1.com/...s-championship-standings/

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 09-07-2024 13:10 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Edit: dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Tha Deo op 09-07-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Hij brengt sponsorgeld mee, en Zuid Amerika is een grote afzetmarkt voor blikjes. Maar aan de andere kant rijdt Perez wel veel schade en verlies van het WCC kost een miljoen of 10 per plek. Uiteindelijk weegt dat niet meer tegen elkaar op. Ook worden Mercedes en McLaren steeds beter waardoor Max rugdekking nodig heeft. Hij heeft er niets aan als die rugdekking op plaats 13 rond tuft en 2 maal op een rondje wordt gezet.

Edit: na vorig jaar P3 gehaald te hebben staat Checo nu fier bovenaan : https://www.mostlyf1.com/...s-championship-standings/
Zou dat sponsorgeld weg zijn als ze hem naar VCARB sturen? Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar lagere plek in WCC kost geld en hij kost door z'n crashes ook geld. Om nog niet te spreken van de manier waarop de auto soms wordt weggehaald, waarbij de hele wereld de vloer van de onderkant mag bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985

Lawson eens maar Ricciardo zie ik anders. Volgens mij wil Ricciardo zich juist bewijzen. Hij is immers bij Red Bull weggegaan voor een project bij Renault. Dat viel enorm tegen. Vervolgens werd hij om de oren gereden door Norris bij McLaren terwijl Sainz gelijkwaardig was. Nu gaat het bij racing bulls ook niet denderend.

Ricciardo heeft een kans gekregen en heeft deze waarschijnlijk al verspeeld.

Bottas is IMO ook geen optie. Kijk hoe die erbij loopt, die is helemaal klaar met de mentaliteit en verwachtingen bij een top team. Die wilde 'chillen' met een 3 jarig contract in plaats van overleven tot het volgende contract.

Norris wil niet, die heeft gegokt op McLaren (en daar lijkt momenteel potentie in te zitten!).

Sainz heeft de beste papieren en is beschikbaar. Zijn racecraft is goed, kan zich meten met Norris, is volwassen en heeft ervaring en is redelijk consistent. Dus volgens mij kan er maar één reden zijn dat die niet wordt binnen gehaald; de veto.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 09-07-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voordeel van Ricciardo zou ook nog kunnen zijn dat zn rijstijl bij die van max past. Ik zie het wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:31:
[...]

Lawson eens maar Ricciardo zie ik anders. Volgens mij wil Ricciardo zich juist bewijzen. Hij is immers bij Red Bull weggegaan voor een project bij Renault. Dat viel enorm tegen. Vervolgens werd hij om de oren gereden door Norris bij McLaren terwijl Sainz gelijkwaardig was. Nu gaat het bij racing bulls ook niet denderend.
Dat lijkt me juist het moment om met hem samen te zitten en hem uit te leggen dat je niet verwacht dat hij Max verslaat, maar dat hij rugdekking moet geven, lekker podiums mag pakken en als Max uitvalt of pech heeft, de race mag winnen. Hij hoeft het alleen beter te doen dan Perez, kom op, zo hoog ligt die lat niet.

Bottas is IMO ook geen optie. Kijk hoe die erbij loopt, die is helemaal klaar met de mentaliteit en verwachtingen bij een top team. Die wilde 'chillen' met een 3 jarig contract in plaats van overleven tot het volgende contract.

Norris wil niet, die heeft gegokt op McLaren (en daar lijkt momenteel potentie in te zitten!).
Ik snap niet dat Bottas überhaupt ter sprake komt. Dan heb je weer zo'n rijder van het niveau Perez. Norris wil niet of durft niet, hoe dan ook: zou ook raar zijn om juist nu de overstap te maken.
Sainz heeft de beste papieren en is beschikbaar. Zijn racecraft is goed, kan zich meten met Norris, is volwassen en heeft ervaring en is redelijk consistent. Dus volgens mij kan er maar één reden zijn dat die niet wordt binnen gehaald; de veto.
Maar Sainz werd in zijn rookie jaren al verslagen door Verstappen. Nog los van of hij dat zelf nog een keer wil, weten we ook dat de familie Sainz en de familie Verstappen niet zo lekker liggen. Dan krijg je zo'n zelfde situatie als bij Alpine, alleen hopelijk met een paar plekken op de grid ertussen als buffer. Nee, die onrust zal Red Bull niet zoeken nu ze al moeite genoeg hebben om Max sowieso binnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:44

Crazy D

I think we should take a look.

Maar niet nu halverwege het seizoen, los van of dat politiek tussen de 2 families lekker botert.

Als ik er nog eens over nadenk is Ric eigenlijk de enige logische. Die kent RBR, is capabel genoeg om snel te wennen aan de auto. Als hij tussen zijn oren erin krijgt dat hij 2e rijder is en dat hij normaal maximaal 2e mag worden tenzij Max echt pech heeft of uitvalt, is hij denk ik het snelst van nut. Hoewel ik graag een jonkie zou zien, geloof ik niet dat je van de jonkies mag verwachten dat ze in 2 races Max meer naderen dan Perez deed. Dus zou daar weleens teveel tijd overheen gaan. Ik denk dat Ric de 2e race die hij in de RBR rijdt maar wel aardig in de buurt van zijn kunnen zit, en mooi puntjes pakt die RBR nodig heeft om kampioen te worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:26:
is capabel genoeg om snel te wennen aan de auto.
Nou, bij McLaren was dat anders alles behalve het geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:20

Mr Pingu

Professioneel Prutser

warp schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Nou, bij McLaren was dat anders alles behalve het geval. ;)
Maar wat was de stijl die mclaren nodig had? Is dat dezelfde rijstijl die nu voor RB20 nodig is?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]
Als ik er nog eens over nadenk is Ric eigenlijk de enige logische. Die kent RBR, is capabel genoeg om snel te wennen aan de auto. Als hij tussen zijn oren erin krijgt dat hij 2e rijder is en dat hij normaal maximaal 2e mag worden tenzij Max echt pech heeft of uitvalt, is hij denk ik het snelst van nut. Hoewel ik graag een jonkie zou zien, geloof ik niet dat je van de jonkies mag verwachten dat ze in 2 races Max meer naderen dan Perez deed. Dus zou daar weleens teveel tijd overheen gaan. Ik denk dat Ric de 2e race die hij in de RBR rijdt maar wel aardig in de buurt van zijn kunnen zit, en mooi puntjes pakt die RBR nodig heeft om kampioen te worden.
Dat was volgens mij ook het idee van Red Bull, maar dat gaat dus niet door omdat Ricciardo ondermaats presteert. Onder andere Helmut Marco heeft dat wel laten doorschemeren, dat het niet genoeg is. De vraag voor Ricciardo is volgens mij eerder hoe lang hij nog bij Racing Bull kan blijven, niet of hij naar Red Bull overstapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Grrrrrene schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Maar Sainz werd in zijn rookie jaren al verslagen door Verstappen. Nog los van of hij dat zelf nog een keer wil, weten we ook dat de familie Sainz en de familie Verstappen niet zo lekker liggen. Dan krijg je zo'n zelfde situatie als bij Alpine, alleen hopelijk met een paar plekken op de grid ertussen als buffer. Nee, die onrust zal Red Bull niet zoeken nu ze al moeite genoeg hebben om Max sowieso binnen te houden.
Het ging toch überhaupt niet over iemand die Verstappen moet verslaan? Waarom bij Sainz wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT2xL2-aDO3jtMb7yaqe5T9EZ_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaASOnBZ67jsZz6UhdPLpI7H.png?f=fotoalbum_large
Lijkt mij prima voor Red Bull. Zit er niet heel ver achter.

Wat betreft de laatste opmerking. Klopt, daarop doelde ik met de veto (woorden van Helmut Marco). Op papier is Sainz prima, maar in de praktijk past het momenteel blijkbaar niet.

Wellicht is de beste conclusie dat op dit moment Red Bull niet goed is voor Verstappen, hij kan immers niet alles meer winnen en dat ligt niet aan Verstappen maar aan de auto. Tegelijkertijd is Verstappen wellicht ook niet goed voor Red Bull, die blokkeert immers bepaalde teamgenoten. Als dat zo doorgaat en Red Bull technisch geen oplossing kan vinden dan zal Max ongetwijfeld van team wisselen. Nu lijkt het een beetje een race to the race bottom. Maar laten we niet te pessimistisch worden voorlopig gaat Max nog goed in het kampioenschap én we hebben spannende races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
[...]

Ik vind sowieso dat de meeste vedettes inmiddels het aan scherpte en vuur ontbreekt (en je welke binnen de F1 eigenlijk wel mag verwachten) Blijkbaar vervliegd dat als je na enkele jaren top teams je naar een team in het midden-/achterveld verhuisd.
En waarom zo korte termijn/snel resultaat verwachten? Waarom bijv. Yuki niet de kans geven voor 1,5 jaar. Als je blijft leunen op de veteranen verjong je nooit het rijdersveld. Ik begrijp best dat een aantal coureurs blijven hangen en je daarmee een jaar of 10 aan "generatie" creerd met dito waarde voor de sport. Maar dat is maar beperkt tot een handje vol die echt races kunnen winnen.

Ik geef toe, ik had Hamilton bijna ook tot de groep vedettes geplaatst maar afgelopen race zagen we weer het machientje wat het voor 2020 was (immers in 2021 kwamen de scheurtjes al). Hopelijk maakt hij er geen "Ricciardotje" van zoals in Monza destijds. Hopelijk zien we hem vaker terug op het podium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Thinlanet schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Ik vind sowieso dat de meeste vedettes inmiddels het aan scherpte en vuur ontbreekt (en je welke binnen de F1 eigenlijk wel mag verwachten) Blijkbaar vervliegd dat als je na enkele jaren top teams je naar een team in het midden-/achterveld verhuisd.
En waarom zo korte termijn/snel resultaat verwachten? Waarom bijv. Yuki niet de kans geven voor 1,5 jaar. Als je blijft leunen op de veteranen verjong je nooit het rijdersveld. Ik begrijp best dat een aantal coureurs blijven hangen en je daarmee een jaar of 10 aan "generatie" creerd met dito waarde voor de sport. Maar dat is maar beperkt tot een handje vol die echt races kunnen winnen.

Ik geef toe, ik had Hamilton bijna ook tot de groep vedettes geplaatst maar afgelopen race zagen we weer het machientje wat het voor 2020 was (immers in 2021 kwamen de scheurtjes al). Hopelijk maakt hij er geen "Ricciardotje" van zoals in Monza destijds. Hopelijk zien we hem vaker terug op het podium.
Ik vermoed dat dit het gevolg is van het beperkt aantal testdagen/km's. Je ziet als er een nieuwe teamgenoot komt dat deze persoon 2-0 achter staat. Zie bijvoorbeeld de moeite die Sainz heeft gehad. Terwijl we al weten dat Sainz ongeveer even goed is als Norris en ietsje trager is dan Verstappen, dus zeker geen pannekoek. Heeft volgens mij 1.5-2 jaar geduurd voor hij op het niveau van LeClerc zat en pas nu gaat hij eraan voorbij.

Jonge coureurs kunnen vermoedelijk sneller aanpassen, maar missen eind van de dag de ervaring om consistent goed te zijn in races. De coureurs die dit probleem niet hebben zijn al ingesleten hebben meer km's nodig om de nieuwe auto in hun muscle memory te krijgen. Het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt tegenwoordig met banden die gemaakt zijn om te degraderen waarbij je ook nog kans hebt op een extra slechte set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:09
Is Yuki niet meer een Honda rijder dan een Red Bull rijder?

Ik verwacht dat hij de deur uit vliegt na 2025, wat ook de reden is dat hij nooit echt genoemd wordt als optie voor het stoeltje naar Max (?)

Niet dat Yuki mee-verhuist naar AM trouwens, want daar is geen plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 11-09 18:27
RoelandD schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:01:
Niet dat Yuki mee-verhuist naar AM trouwens, want daar is geen plek.
Misschien gaat Lance wel met pensioen :D :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:56
De Perez discussie:

[Perez presteert ondermaats]
- Perez is niet goed genoeg, hij moet worden vervangen
- Zo slecht is hij nu ook weer niet, hij zit maar x tiende achter Max
- Zo slecht is hij wel hij moet rugdekking geven/meer punten halen voor het WCC/strategische alternatieven bieden ...
- Hij kan er niets aan doen omdat ...
- Perez moet per direct/in de zomerstop/na dit seizoen vervangen worden
- Ricciardo moet in de auto!
- Ricciardo was slecht in de McLaren/VCARB
- Yuki moet in de auto!
- Yuki is van Honda
- Sainz moet in de auto!
- Verstappens willen de Sainzen niet
- Lawson moet in de auto!
- Dat vern**kt zijn carrière

[RB geeft Perez nieuw contract om hem te steunen]
- ...

[Perez presteert nog slechter]
- Zo slecht is hij wel hij moet rugdekking geven/meer punten halen voor het WCC/strategische alternatieven bieden ...
- Yuki moet in de auto!
- Yuki is van Honda
- Sainz moet in de auto!

[RB geeft Perez tot aan de zomerstop om te verbeteren]
- Yuki moet in de auto!
- Yuki is van Honda
- Sainz moet in de auto!

Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
[...]

Maar niet nu halverwege het seizoen, los van of dat politiek tussen de 2 families lekker botert.

Ik denk dat je Ricciardo erg overschat. Als er iets is waar hij totaal niet goed in is, is het wennen aan een auto. Hij is een one trick pony, en dat lukt hem alleen als de auto toevallig bij zijn rijstijl past. Aanpassingsvermogen heeft hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:35:
Maar wat was de stijl die mclaren nodig had? Is dat dezelfde rijstijl die nu voor RB20 nodig is?
De McLarens uit die tijd waren 'a pain in the ass to drive' volgens Ricciardo en Norris, maar Norris kon zich i.t.t. Ricciardo wél goed aanpassen. Daarbij was de laatste Red Bull waar Ricciardo in reed de RB14: F1 auto's van die generatie zijn totaal niet vergelijkbaar met de huidige groundeffect auto's. Dus het valt nog maar te bezien hoe goed Ricciardo het in de RB20 zou doen, want ook dat is niet bepaald de makkelijkste auto om te besturen (als we Verstappen en Perez mogen geloven). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:55
Ik kan het even niet meer terugvinden, maar ik las ergens dat McLaren en Mercedes goed naar de RB19 hebben gekeken en veel van het ontwerp hebben gekopieerd of zich erdoor hebben laten inspireren.

RBR zou voor de RB20 een ander concept hebben gekozen in de hoop de concurrentie steeds een stapje voor te blijven. Maar nu vraag ik me af, wat maakt hun concept zo anders? Bazooka's? Ophangingen of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
warp schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:49:
[...]

De McLarens uit die tijd waren 'a pain in the ass to drive' volgens Ricciardo en Norris, maar Norris kon zich i.t.t. Ricciardo wél goed aanpassen. Daarbij was de laatste Red Bull waar Ricciardo in reed de RB14: F1 auto's van die generatie zijn totaal niet vergelijkbaar met de huidige groundeffect auto's. Dus het valt nog maar te bezien hoe goed Ricciardo het in de RB20 zou doen, want ook dat is niet bepaald de makkelijkste auto om te besturen (als we Verstappen en Perez mogen geloven). ;)
En naast "totaal andere auto's" geldt dat IMO ook voor het "is bekend met het team" argument. Ricciardo heeft 5? jaar voor Red Bull gereden ('14-'18 als ik me vergis), en is intussen 5,5 jaar weg. Nu zit er wel nog steeds een Horner, maar dan heb je het ook wel ver gehad zeg maar. De monteurs zullen nog een handvol hetzelfde zijn (Phill Turner & "Wolf" nog steeds Chief Mechanic, Chris Gent, zijn oude Nr1 Mechanic, is eerst naar Verstappens auto gegaan en lijkt nu ook Chief Mech te zijn (nadat eerst Lee Stevenson gepromoveerd was, en vervolgens naar Sauber vertrokken per dit jaar), dan heb je nog Calumn Nicholas, dat is de engine technician en (primair?) aan Ricciaedo's auto werkte maar die zit ook al sinds 2019 of 2020 aan Verstappens kant van de garage, en dan heb je nog Ole Schack, die altijd al aan de andere kant van de garage werkte (Vettel => Kvyat => Verstappen).
En Simon Rennie, zijn race engineer, is toen per 2019 ook gestopt / baan op de fabriek. Dus zijn vertrouwde stem is ook weg.

Houd je over wat top personeel (Piere Wache, Paul Monaghan, Will Courtenay & Hanna Schmitz. Uiteraard Newey dan niet meer), en wellicht wat mensen op de fabriek. Maar 5 jaar weg is dan ook een lange tijd, lijkt mij, en met de budget cap etc zal er ook wel gereorganiseerd of geherstructureerd zijn.

Edit:
Vergeet ik me toch Jonathan Wheatly als "die is er nog steeds" :p
Pagina: 1 ... 41 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024