Ik vind dat geen argument om het niet te doen. Hoeveel slechter kan het gaan? Nico Hülkenberg haalt in een Haas meer punten in de laatste twee races dan Perez in de afgelopen zes races (!). Dat is een statistiek waar hij echt niet trots op kan zijn en die bij Red Bull nu toch eindelijk de ogen moet openen. Ze moeten er een coureur in zetten die ook zo'n auto wil die scherp instuurt, of dat nu Yuki, Lawson of Ricciardo is, of van mij part Hadjar, als dit het onderscheid is tussen die vier, kies dan degene met de juiste voorkeur/rijstijl.
Ik vergelijk Perez vaak met Bottas: helemaal geen slechte coureur, maar om het tempo van zijn teamgenoot (voor Bottas destijds Hamilton) enigszins te kunnen volgen, moeten ze heel veel compenseren in hun hoofd. Die concentratie is gruwelijk en breekt je na een x-aantal races gewoon op. Je kunt niet iedere week 110% geven, dan ga je foutjes maken en val je terug qua tempo, omdat je aan jezelf gaat twijfelen en vertrouwen in de auto verliest.
Je zag dat bij Bottas: vers uit de winterstop was het kampioenschap in de Mercedes-jaren zowaar wel eens spannend. Hij kwalificeerde voor Hamilton en in de race zat hij er wellicht niet ver achter. Met wat pech voor Hamilton of op een baan die hem goed lag, kon hij zelfs races winnen. En met Perez zie je hetzelfde: uitgerust na de winterstop kan hij het niveau een tijdje volhouden, zeker op stratencircuits en mogelijk zelfs races winnen, zeker als Max tegenslag heeft. Maar na een race of 6-7 breekt hem dat op. Dan komt er een race als Monaco voorbij waar je toch al 110% concentratie nodig hebt of iets met hoge snelheidsbochten en moet hij snelle reacties hebben om het uitbreken van de achterkant op te vangen... Hij knalt er dan een keer hard af en weg is de flow.
Natuurlijk speelt mee dat de auto ontwikkeld wordt, maar ik geloof nooit dat ze de auto al dan niet bewust aan het begin van het seizoen stabieler ontwikkelen en gedurende het seizoen steeds meer "pointy" maken. Maar dat Perez een onderstuurde auto wil en Max een overstuurde auto, dat is helder en dat matcht gewoon niet.
sdk1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 03:23:
[...]
Volgens mij gebeurd het volgende. De auto is in de basis goed. Vervolgens gaat max verstappen de ontwikkel richting bepalen.
De auto wordt daar slechter van en alleen max kan er nog in rijden.
Dat speelt zeker mee, maar de auto wordt daar echt niet slechter van. Alleen voor sommige coureurs moeilijker te besturen. Als jij iedere hogesnelheidsbocht met geknepen billen bidt dat de auto grip houdt en niet uitbreekt, omdat je dat niet kunt opvangen, terwijl Max juist bewust de grens van de grip opzoekt en precies aanvoelt wanneer de auto gaat glijden over de achterkant, snap je waarom Perez er niet mee om kan gaan. Daarom komt hij op stratencircuits redelijk mee, omdat dat vooral veel haakse, tragere bochten zijn die met rechte stukken aan elkaar worden geknoopt. Maar op een circuit als Spa, Silverstone of de Red Bull Ring, met medium tot high speed bochten, mist hij het vertrouwen en wordt het gat met Max groter.
Onderstuur is makkelijker op te vangen. Laat de remmen wat los en de voorkant krijgt meer grip om te sturen. Maar met overstuur kun je spelen met de achterkant, waardoor je scherper kunt sturen door de bocht en eerder op je gas kunt, bij gelijkblijvende entry speed. En een auto met onderstuur glijdt over de voorkant, waardoor de toch al zwaar belaste voorkant (want remmen) het nog zwaarder te verduren krijgt. Een auto met overstuur verdeelt de bandenslijtage mooier over de auto. Iets met
slip angle, maar dat gaat misschien wat ver om hier helemaal in detail te bespreken. M'n posts zijn al lang genoeg
[
Voor 29% gewijzigd door
Grrrrrene op 09-07-2024 08:23
]