[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.146 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

Max heeft tijd over en doet komenf weekend ook mee met de virtuele 24 Uur van de Nürburgring.

Verstappen racet aankomend weekend niet alleen in F1 op Imola: 'Doe ook de 24 uur'

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GNiEs2KW8AANs97?format=jpg&name=900x900

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
sjaool schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:28:
Max heeft tijd over en doet komenf weekend ook mee met de virtuele 24 Uur van de Nürburgring.

Verstappen racet aankomend weekend niet alleen in F1 op Imola: 'Doe ook de 24 uur'
Side quests.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:02

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

It's lights out and away we goooo!!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:09

OzzieMann

PSN: OzzieMann

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GNm1WLjW8AAJdDU?format=jpg&name=4096x4096

McLaren heeft even een paar oude dossiers opgezocht

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/441153645_729891026022459_7261380537392582746_n.jpg?stp=dst-jpg_s640x640&_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=WVj2s_ki-c4Q7kNvgE2mzq0&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AYBVXZ0sF0oDW5ONu-fzMzhdCsqlcUGztZBSj-M6DrN0Mg&oe=664A541B

[ Voor 22% gewijzigd door basvn op 15-05-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
basvn schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:08:
[Afbeelding]

BREAKING: Alex Albon commits to Williams on a multi-year contract extension!

Dit soort plaatjes komen er dagelijks van voorbij op r/formuladank. Dus zonder bronvermelding vertrouw ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
RobertMe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Dit soort plaatjes komen er dagelijks van voorbij op r/formuladank. Dus zonder bronvermelding vertrouw ik het niet.
Bij deze dan:
https://www.williamsf1.co...a/alex-albon-here-to-stay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

RobertMe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Sorry, zat op facebook (komt foto ook vandaan) daar vandaan kan ik niks embedden. zal het aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De regels voor 2026 zijn niet niet eens helemaal af en daar komt de volgende:
F1 ready to consider different engines from 2030 in push for more noise
https://www.motorsport.co...-for-more-noise/10611063/

Het verwijderen van de MGU-H zou voor 2026 al iig een bak meer geluid moeten geven, omdat dan de bypass van de Turbo veel vaker gebruikt zal worden.

En voor 2026 een nieuwe tender voor een lichtere Halo:
The FIA has opened a tender for a new lightweight halo from 2026 in a bid to help plans to reduce Formula 1 car weight.
https://www.motorsport.co...-halo-from-2026/10610909/

[ Voor 60% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2024 11:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

kleine trowback!
voor een aantal hier de eerste race die ze keken (of heen waren)
voor een aantal het 2e seizoen (waar ik onder val)
voor een aantal het zoveelste seizoen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GNnPAwrWsAAv7RS?format=jpg&name=900x900

2016 Spanish Grand Prix: Race Highlights

[ Voor 7% gewijzigd door basvn op 15-05-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:59
Nu Albon z’n keuze heeft gemaakt is Sainz nog de enige wildcard (buiten Max natuurlijk). Kortom het gaat steeds weer om Checo zijn stoeltje. Veel opties met Carlos, Ricci, Tsunoda ….maar….

Als ik Checo was zou ik zelf inzetten op een long term contract bij Audi!? Waarom niet? De markt is ook voor Audi interessant, brengt veel geld mee en heeft de ervaring bij HET team van het moment. Voor Checo ook wel lekker. Van Max wint hij toch niet, krijgt zekerheid en wie weet een long-shot p1 win. Hulk zou hij af en toe moeten kunnen hebben toch?

Ric of Yuki schuiven door, Lawson in de overgebleven stoel. Dan kan Carlos alleen nog naar Merc. En laatste 2 stoeltjes bij haas en Williams zullen wel naar bearman en Antonelli gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 11:29
Alpine is deze week blijkbaar aan het testen op circuit Zandvoort. Iemand in de buurt die er is gaan kijken zo ver dat kan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Lynx schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:06:
Nu Albon z’n keuze heeft gemaakt is Sainz nog de enige wildcard (buiten Max natuurlijk). Kortom het gaat steeds weer om Checo zijn stoeltje. Veel opties met Carlos, Ricci, Tsunoda ….maar….

Als ik Checo was zou ik zelf inzetten op een long term contract bij Audi!? Waarom niet? De markt is ook voor Audi interessant, brengt veel geld mee en heeft de ervaring bij HET team van het moment. Voor Checo ook wel lekker. Van Max wint hij toch niet, krijgt zekerheid en wie weet een long-shot p1 win. Hulk zou hij af en toe moeten kunnen hebben toch?

Ric of Yuki schuiven door, Lawson in de overgebleven stoel. Dan kan Carlos alleen nog naar Merc. En laatste 2 stoeltjes bij haas en Williams zullen wel naar bearman en Antonelli gaan.
Bij RBR heeft Checo nog altijd meer kans op overwinningen. Het is nog maar de vraag hoeveel beter hij is dan De Hulk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Voor Checo ook wel lekker. Van Max wint hij toch niet, krijgt zekerheid en wie weet een long-shot p1 win. Hulk zou hij af en toe moeten kunnen hebben toch?
In de jaren dat Perez en Hulkenberg samen bij Force India reden heeft Perez op het podium gestaan. Dus af en toe kon die Hulkenberg in ieder geval hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
Willem30 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:25:
Alpine is deze week blijkbaar aan het testen op circuit Zandvoort. Iemand in de buurt die er is gaan kijken zo ver dat kan? :P
Niet nodig, video in de tweet :) Gisteren waren pers en bezoekers niet welkom, vandaag wel. Doohan rijdt met de A522 zonder verplichting van een filmdagafstand en demobanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:51

Maar is Perez wel zo interessant voor Audi? De laatste jaren heeft hij toch niet echt de sterren van de hemel gereden als je kijkt hoe goed Verstappen het heeft gedaan, en in het middenveld zal het zeker als het zo close is als nu, er echt wel iets meer uit moeten komen om kans te maken op punten en daarmee prijzengeld. Daarnaast beginnen de jaren voor Perez toch ook wel te tellen, als het seizoen volgend jaar begint is hij 35, en hoewel sommige coureurs laten zien dat leeftijd weinig uit hoeft te maken, zijn dat wel coureurs van een iets andere categorie dan Perez. Dan moet de zak geld die hij meebrengt wel heel groot zijn, en zijn ervaring bij RBR zoveel waard zijn, dat hij echt interessant is voor Audi, zeker als bijvoorbeeld Sainz ook beschikbaar is. Die brengt misschien minder geld mee en is Ferrari niet de template waarop je je (strategie)team moet baseren, maar wel meer kans op betere sportieve resultaten en bijbehorende prijzengeld, dus ik zou als Audi eerst proberen Sainz binnen te halen en Perez hooguit als 2e coureur of alternatief als Sainz niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
Maar Sainz heeft Audi al afgewezen toch?

En ze hebben Hulk al.

[ Voor 23% gewijzigd door TinusXIII op 15-05-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TinusXIII schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:07:
Maar Sainz heeft Audi al afgewezen toch?
Het was meer iets in de zin van dat die niet nu naar Audi wil maar consistent vooraan wilt rijden. En in 2025 rijdt je niet voor Audi, maar voor Sauber soon to be Audi die wellicht in 2026 vooraan rijden, maar dit jaar (en afgelopen jaren) nu niet echt meedoen om de knikkers. In 2016 wellicht bijna op de fles? Iets met Felipe Nasr die in de laatste races nog 1 of 2 puntjes behaalde waardoor Sauber boven Manor in het kampioenschap eindigde en Manor prijzengeld mis liep (11e team door nieuwe toetreding Haas dus 0 euro prijzengeld) en op de fles ging. Maar volgens mij waren de "voorspellingen" dat Sauber laatste zou worden en dat financieel ook niet uit zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Sainz schiet zichzelf gewoon in de voet. Wat zijn zijn opties dan? Williams? Haas? Als ie echt niet wilt, dan gaat ie wel met de vader zandbakraces doen. Nee, als hij de hoop heeft op Red Bull, dan is het sowieso al einde RB. Gewoon qua principe al.

Kunnen we het hebben over hoe zwak James Vowles is? Wat doet Sargeant nog in die auto? Ik had liever Doohan in die auto gezien, maar die zit in de verkeerde 'development drivers' team. Ik had ergens meegekregen dat Bearman voor Haas Magnussen zou vervangen voor een weekend.

Perez is en blijft een rare eend. Het was een noodgreep van RB, wat in 2021 goed heeft uitgepakt. Het hele concept van rookies in F1 brengen hebben ze zelf om zeep geholpen. Lawson die wacht totdat ze eindelijk DR eens aan de kant schuiven. Er is geen vervanger voor Perez simpel gezegd. Yuki zou leuk zijn, maar onrealistisch. Die zie ik nog eerder bij AM aan de slag gaan.

2024..... 30 jaar F1. Help, ik word seniel. En ja,het was Verstappen die de oorzaak was dat ik begon te kijken.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
siggy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:44:
Ik had ergens meegekregen dat Bearman voor Haas Magnussen zou vervangen voor een weekend.
Alleen in de 1e vrije training op Imola rijdt Bearman in de plaats van Magnussen.

Magnussen aan de kant houden met zijn 10 strafpunten heeft ook weinig zin want de eerste strafpunten verlopen pas volgend jaar maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Alleen in de 1e vrije training op Imola rijdt Bearman in de plaats van Magnussen.

Magnussen aan de kant houden met zijn 10 strafpunten heeft ook weinig zin want de eerste strafpunten verlopen pas volgend jaar maart.
Zonde.

Nouja, het heeft zeker zin. Wat doet Bearman in een achterhoede voiture en dan kan Magnussen even afkoelen. Ik denk dat die negativiteit rondom Magnussem, verdiend of niet, niet oneindig kan doorgaan voor Haas.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Het is ook niet meer dan een verplicht nummertje. Elke coureur moet eenmalig FP1 afstaan aan een rookie. En een rookie is dan iemand die, ik meen, minder dan 3 races heeft gereden. Dus bv Lawson valt daarvoor al af en mag niet meer voor RBR / RB (/ elk ander team) die rookie FP1 vervullen. Waarbij ik nu twijfel wie RBR & RB vorig jaar hebben ingezet. Iwassa en ???. Waarbij ik ook nog twijfel of RBR niet dit verplicht nummertje in FP1 heeft gedaan in Abu Dhabi, met beide auto's. Waarbij in ieder geval de performance engineer de rol van race engineer over nam (die sessie of dag). Dus Tom Hart i.p.v. GP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
siggy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:28:
[...]

Zonde.

Nouja, het heeft zeker zin. Wat doet Bearman in een achterhoede voiture en dan kan Magnussen even afkoelen. Ik denk dat die negativiteit rondom Magnussem, verdiend of niet, niet oneindig kan doorgaan voor Haas.
Bearman staat momenteel op pole om volgend seizoen het vrijgekomen zitje van Hülkenberg bij Haas over te nemen.

Mocht Magnussen dit seizoen geen strafpunten meer oplopen dan is het maar de vraag is of Haas volgend seizoen (14 maart) met een coureur wil starten die dan nog 7 strafpunten* heeft of er misschien toch voor kiest om Magnussen te vervangen.

*Voor de start van het seizoen vervallen 3 strafpunten op 9 maart maar duurt het nog tot de 6e race voordat er weer 2 strafpunten vervallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:40
RobertMe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:41:
[...]

Het is ook niet meer dan een verplicht nummertje. Elke coureur moet eenmalig FP1 afstaan aan een rookie. En een rookie is dan iemand die, ik meen, minder dan 3 races heeft gereden. Dus bv Lawson valt daarvoor al af en mag niet meer voor RBR / RB (/ elk ander team) die rookie FP1 vervullen. Waarbij ik nu twijfel wie RBR & RB vorig jaar hebben ingezet. Iwassa en ???. Waarbij ik ook nog twijfel of RBR niet dit verplicht nummertje in FP1 heeft gedaan in Abu Dhabi, met beide auto's. Waarbij in ieder geval de performance engineer de rol van race engineer over nam (die sessie of dag). Dus Tom Hart i.p.v. GP.
Bearman zal vaker dan vereist is vanuit de reglementen in een vrije training voor Haas rijden. Als ik het me goed herinner, krijgt hij er 6 bij Haas dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Transportman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Maar is Perez wel zo interessant voor Audi? De laatste jaren heeft hij toch niet echt de sterren van de hemel gereden als je kijkt hoe goed Verstappen het heeft gedaan, en in het middenveld zal het zeker als het zo close is als nu, er echt wel iets meer uit moeten komen om kans te maken op punten en daarmee prijzengeld. Daarnaast beginnen de jaren voor Perez toch ook wel te tellen, als het seizoen volgend jaar begint is hij 35, en hoewel sommige coureurs laten zien dat leeftijd weinig uit hoeft te maken, zijn dat wel coureurs van een iets andere categorie dan Perez. Dan moet de zak geld die hij meebrengt wel heel groot zijn, en zijn ervaring bij RBR zoveel waard zijn, dat hij echt interessant is voor Audi, zeker als bijvoorbeeld Sainz ook beschikbaar is. Die brengt misschien minder geld mee en is Ferrari niet de template waarop je je (strategie)team moet baseren, maar wel meer kans op betere sportieve resultaten en bijbehorende prijzengeld, dus ik zou als Audi eerst proberen Sainz binnen te halen en Perez hooguit als 2e coureur of alternatief als Sainz niet wil.
Tja, wat kan PER dan doen, beter rijden dan de kampioen? Is ie dan niet zélf de kampioen? Ik vind het vergelijken met de teamgenoot altijd zo'n non dingetje, je kunt het immers nooit beter dan de kampioen doen, dus zou dan altijd slecht wezen, PER is onderaan de streep vorig jaar toch tweede geëindigd, wat is het probleem precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:06:
[...]

Tja, wat kan PER dan doen, beter rijden dan de kampioen? Is ie dan niet zélf de kampioen? Ik vind het vergelijken met de teamgenoot altijd zo'n non dingetje, je kunt het immers nooit beter dan de kampioen doen, dus zou dan altijd slecht wezen, PER is onderaan de streep vorig jaar toch tweede geëindigd, wat is het probleem precies?
Beter dan de kampioen hoeft niet. Maar iets meer in de buurt wel. Hij hoort gewoon eenvoudig tweede te worden elke race en als ver uitvalt te winnen. Het is nu te vaak met de hakken over de sloot

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
[...]

In ieder geval beter niet de kampioen er aftikken zoals bijna in Miami gebeurde, dan had Perez zijn Waterloo gevonden aldus Herr Doktor Marko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Snowhite0901 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:11:
Beter dan de kampioen hoeft niet. Maar iets meer in de buurt wel. Hij hoort gewoon eenvoudig tweede te worden elke race en als ver uitvalt te winnen. Het is nu te vaak met de hakken over de sloot
Hoe is tweede worden in het WDC (waar het prijzengeld e.d. mee verdeeld worden, waar het dus écht om gaat) niet dichtbij genoeg? :?

PER wordt teveel beoordeelt op individuele races. Ja, dan kan het beter, maar uiteindelijk gaat het om de pegels, het prijzengeld dus aan het einde van de rit.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Maar dat was ook niet met een zeer riante voorsprong. In een seizoen waarin Max 500+ punten bij elkaar rijdt, zou Perez gewoon 350+ punten moeten hebben. Consequent 2e. Als Max keer om wat voor reden dan ook geen 1e wordt, moet hij daar staan.
Voor nu gaat dat, maar als deze 1e races een vooruitblik zijn voor dit hele seizoen, is het de vraag of hij 2e wordt in het WDC.

Natuurlijk is hij geen pannenkoek he, ik denk wel dat Perez bij de betere helft van het grid hoort, laat dat even duidelijk zijn.

Wellicht tonen de resultaten van Perez aan, dat Max wel echt een buitencategorie is, en dat hij met een goede auto magistraal wordt terwijl de normale goden met een goede auto gewoon goed zijn. Dat kan natuurlijk ook :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Crazy D schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:13:
[...]

Maar dat was ook niet met een zeer riante voorsprong. In een seizoen waarin Max 500+ punten bij elkaar rijdt, zou Perez gewoon 350+ punten moeten hebben. Consequent 2e. Als Max keer om wat voor reden dan ook geen 1e wordt, moet hij daar staan.
Voor nu gaat dat, maar als deze 1e races een vooruitblik zijn voor dit hele seizoen, is het de vraag of hij 2e wordt in het WDC.

Natuurlijk is hij geen pannenkoek he, ik denk wel dat Perez bij de betere helft van het grid hoort, laat dat even duidelijk zijn.

Wellicht tonen de resultaten van Perez aan, dat Max wel echt een buitencategorie is, en dat hij met een goede auto magistraal wordt terwijl de normale goden met een goede auto gewoon goed zijn. Dat kan natuurlijk ook :P
Van wie 'moet' dat? Nogmaals, het gaat om het WDC eindresultaat en dat is als je tweede wordt toch prima, als je teamgenoot eerste is? :?

Daarnaast kan je vanaf de tweede plek in races moeilijker een gat slaan qua punten, omdat dan het punten verschil behoorlijk kleiner is.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2024 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:15:
[...]
Van wie 'moet' dat? Nogmaals, het gaat om het WDC eindresultaat en dat is als je tweede wordt toch prima, als je teamgenoot eerste is? :?

Daarnaast kan je vanaf de tweede plek in races moeilijker een gat slaan qua punten, omdat dan het punten verschil behoorlijk kleiner is.
Nou ja in 2022 werd hij geen 2e, terwijl Max 150 punten voor lag. Vorig jaar scheelde het 50 punten met de nummer 3. en was het meer geluk dan wijsheid. Als Lewis consistenter was geweest, en naast het niet finishen niet ook een paar races 8e of 9e was geworden, was die 2e plek ook nog niet zo zeker.

23 x 2e worden is 414 punten. Daar zat hij best wel een stuk vanaf.

Van wie hij dat moet? Van mij moet hij niets, maar coureurs worden altijd als 1e met hun teamgenoot vergeleken. Dat gebeurt in het hele veld, dus ook met Peraz en Max. En in die vergelijking doet Perez op zich wel wat hij hoort te doen, maar.... wel redelijk met de hakken over sloot. Niet met de overtuiging waarmee Max in 22 en 23 heeft gedomineerd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Hoe is tweede worden in het WDC (waar het prijzengeld e.d. mee verdeeld worden, waar het dus écht om gaat) niet dichtbij genoeg? :?
Geld wordt verdeeld op basis van het WCC voor constructeurs toch? :)
Daar waren ze 1e, maar wel met grote voorsprong.

2e in de WDC zal idd wel genoeg zijn om een stoeltje te houden, maar er zullen ook veel interne factoren meespelen die wij niet zien natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2024 09:04 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Geld wordt verdeeld op basis van het WCC voor constructeurs toch? :)
Daar waren ze 1e, maar wel met grote voorsprong.

2e in de WDC zal idd wel genoeg zijn om een stoeltje te houden, maar er zullen ook veel interne factoren meespelen die wij niet zien natuurlijk.
Prijzengeld is afaik ook aan de hand van positie in WDC, anders heeft het voor een coureur natuurlijk weinig zin. :) Maar is uiteraard wel op basis van de verdiende punten. Wordt niet door de FOM/FIA uitbetaald uiteraard, wel door de teams. :)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:12:
[...]
Prijzengeld is afaik ook aan de hand van positie in WDC, anders heeft het voor een coureur natuurlijk weinig zin. :) Maar is uiteraard wel op basis van de verdiende punten. Wordt niet door de FOM/FIA uitbetaald uiteraard, wel door de teams. :)
Ah, je bedoeld bonussen zoals voor overwinningen?
Dat wordt normaal gesproken geen prijzengeld genoemd :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2024 09:19 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Crazy D schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Nou ja in 2022 werd hij geen 2e, terwijl Max 150 punten voor lag. Vorig jaar scheelde het 50 punten met de nummer 3. en was het meer geluk dan wijsheid. Als Lewis consistenter was geweest, en naast het niet finishen niet ook een paar races 8e of 9e was geworden, was die 2e plek ook nog niet zo zeker.

23 x 2e worden is 414 punten. Daar zat hij best wel een stuk vanaf.

Van wie hij dat moet? Van mij moet hij niets, maar coureurs worden altijd als 1e met hun teamgenoot vergeleken. Dat gebeurt in het hele veld, dus ook met Peraz en Max. En in die vergelijking doet Perez op zich wel wat hij hoort te doen, maar.... wel redelijk met de hakken over sloot. Niet met de overtuiging waarmee Max in 22 en 23 heeft gedomineerd.
Maar moet iemand altijd tweede worden, als de ander altijd eerste wordt? Welke (ongeschreven) regel of memo is dit om de performance van een coureur te meten? Nogmaals, het gaat om de positie aan het einde van de rit. De eerdere jaren waren inderdaad wat minder, maar waren de jaren met een GAS of ALB zoveel beter dan? Volgens mij doet PER het nog altijd beter dan hen en dat heeft hij eigenlijk van begin af aan gedaan.

Vergeten we trouwens ook de HAM-BOT periode niet? BOT reed immers ook niet altijd tweede wanneer HAM eerste reed, maar schijnbaar is dat opeens wel 'verplicht' bij Red Bull of anno 2024? Waarom was het destijds bij BOT minder een probleem dan nu bij PER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Ah, je bedoeld bonussen zoals voor overwinningen?
Nee, coureurs krijgen bonussen op basis van punten, wordt meestal uitbetaald door de teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:12:
[...]
Waarom zou Red Bull dan uberhaupt een tweede coureur willen die tweede in het WDC wordt? Zodat ze zelf een hogere prestatiebonus (prijzengeld) moeten betalen? Doesn't make sense ;)

2e in het WDC levert niet direct iets op en kost alleen maar geld (ook v.w.b. het verlengen van de licentie die op basis van behaalde punten is). Enige dat het opleverr is prestige en marketing. En dan is het ook wel leuk als die tweede coureur daadwerkelijk presteert. En niet zoals Perez vorig jaar ren periodd om het weekend in de takelwagen hong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:19:
Vergeten we trouwens ook de HAM-BOT periode niet? BOT reed immers ook niet altijd tweede wanneer HAM eerste reed, maar schijnbaar is dat opeens wel 'verplicht' bij Red Bull of anno 2024? Waarom was het destijds bij BOT minder een probleem dan nu bij PER?
Omdat Bottas wel poles en overwinningen pakte, iets dan we van Perez lastig kunnen zeggen (zijn laatste overwinning zal intussen een jaar geleden zijn). En hij vorig jaar zelfs niet consistent tweede werd (zelfs niet consistent de finish haalde) terwijl zijn teamgenoot vrijwel elke race het veld op een ronde zette.

Waarbij Mercedes dus ook meer concurrentie had. In 2017 & 2018 deed Vettel nog best mee in het kampioenschap. In 2021 Red Bull. En in 2019 won Ferrari ook races. En als een ander team wint betekent dat ook al dat die specifieke winnaar punten inloopt op Bottas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Nee, coureurs krijgen bonussen op basis van punten, wordt meestal uitbetaald door de teams.
Iedere coureur heeft een ander contract.
RB heeft bonussen voor overwinningen, Mercedes (waarschijnlijk) niet etc.

Ik denk niet dat je generiek kan stellen dat coureurs bonussen krijgen op basis van punten in het WDC? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Maar de teamgenoot is wel het meest directe vergelijkingsmateriaal, omdat het prestatieverschil tussen de wagens dan minimaal is.

En hij hoeft het niet beter te doen dan Verstappen, maar nu is het in de beste auto toch teveel met de hakken over de sloot. 2022 3e in het kampioenschap terwijl Verstappen 150 punten hoger staat, 2023 had Verstappen ruim 2x zoveel punten en was het vooral dat de nummers 3-6 elkaar gedurende het seizoen aan het afwisselen waren en daardoor punten van elkaar aan het afpakken waren, anders had Perez het vorig jaar ook niet gered.

En het probleem? Kijk naar 2021, Verstappen kon toen het kampioenschap winnen omdat Bottas bij Mercedes in geen velden of wegen te bekennen was om Verstappen dwars te zitten (of je moet die crash met Russell meetellen waardoor Hamilton zijn ronde achterstand terugkreeg). Nu is dat nog geen probleem, maar als andere teams dichterbij komen en er een serieuze uitdager komt over een heel seizoen, zoals Leclerc leek te zijn begin 2022, dan wil je een 2e coureur die er dichtbij genoeg zit om een spaak in de wielen van de concurrent te kunnen steken op de juiste momenten, niet iemand die kleurloos achter de concurrenten aanrijdt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]
Maar moet iemand altijd tweede worden, als de ander altijd eerste wordt? Welke (ongeschreven) regel of memo is dit om de performance van een coureur te meten? Nogmaals, het gaat om de positie aan het einde van de rit. De eerdere jaren waren inderdaad wat minder, maar waren de jaren met een GAS of ALB zoveel beter dan? Volgens mij doet PER het nog altijd beter dan hen en dat heeft hij eigenlijk van begin af aan gedaan.
Uh je meet de performance van een coureur aan die van z'n teamgenoot. Dat is hoe het werkt, daar wordt het halve veld op afgerekend omdat teamgenoten op tienden voor liggen. Lewis wordt er totaal om afgebrand dat Russel het regelmatig beter doet. Echt, juist de vergelijking met je teamgenoot is de enige op basis waarvan je coureurs kunt afrekenen want je teamgenoot rijdt in hetzelfde materiaal.

En zoals ik ook zeg, Perez is echt geen pannenkoek. De eerdere teamgenoten van Max bleven inderdaad zeker niet beter in de buurt van hem. Als je het niet erg vind heb ik geen zin om even alle races na te lopen om de exacte uitslagen te bekijken, Ricciardo is de enige die een paar keer hoger is geëindigd in het kampioenschap (maar het laatste jaar dat die bij RB reed al niet meer). Dat maakt Perez op zich wel een logische keuze, maar ik vind dat Perez het beter moet doen dan wat hij doet. Zal een andere coureur het beter doen? Dat weet ik ook niet. Misschien haalt Perez ook wel het maximale uit de RB wat een normale coureur doet, en moet je een Max/Lewis/Alonso zijn, een echte topper dus, om net even die extra tienden eruit te halen. En zal de helft van het veld ongeveer hetzelfde presteren als wat Perez doet, dat kan ook he.

Die immense dominantie die Max een paar jaar heeft, zie ik bij Perez totaal niet terug, dat is waar ik "over val". Als Max 20 races wint en in zijn eentje het constructeurskampioenschap binnen haalt, en de 2e coureur wordt weliswaar 2e maar met een stuk kleinere marge, vind ik dat ondermaats. En ik denk dat zodra McLaren, Ferrari en Merc echt stappen zetten, dat Perez zeker niet vanzelfsprekend 2e in het WDC wordt. En dat daarmee het kampioenschap van RB als constructeur ook nog weleens wat spannender kan worden dan wenselijk is (voor hun dan, als kijker heb ik het liefst 20 verschillende race winnaars :P). Als Max idd "maar" de helft van de races dit jaar gaat winnen, omdat McLaren opeens iets heel goed gevonden hebben en Ferrari en Merc ook wat constanter in de top 4 finishen, heeft RB die puntjes van Perez hard nodig. Tenzij bij die andere teams natuurlijk de 2e rijder ook achterblijft.
Het boeit mij niet hoe het toen was. Vroeger reed je ook zonder gordel in de auto, en er is ook een tijd geweest dat het stoer was om na een paar biertjes op nog in de auto te stappen. Maar, ja, ook Bottas heeft en paar seizoenen niet zo overdreven goed gepresteerd in vergelijking met Lewis. Bottas is dan ook wat mij aangaat geen topper, maar een goede middenmoot. Ik denk (puur gevoel) dat Perez beter is dan Bottas was.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 16:31

MetalStef

gietijzer

Chocoball schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:59:
[...]

Bearman staat momenteel op pole om volgend seizoen het vrijgekomen zitje van Hülkenberg bij Haas over te nemen.

Mocht Magnussen dit seizoen geen strafpunten meer oplopen dan is het maar de vraag is of Haas volgend seizoen (14 maart) met een coureur wil starten die dan nog 7 strafpunten* heeft of er misschien toch voor kiest om Magnussen te vervangen.

*Voor de start van het seizoen vervallen 3 strafpunten op 9 maart maar duurt het nog tot de 6e race voordat er weer 2 strafpunten vervallen
De snelste manier voor Magnussen om van de strafpunten af te komen, is komend weekend er twee bij te krijgen. Imola moet een mooie kans zijn voor Hulk om weer een puntje te sprokkelen, waarbij Magnussen weer zijn trukendoos opentrekt om iedereen in de weg te rijden.

Daar verdient hij weer twee puntjes mee, Bearman rijdt in Monaco en dan staat Magnussen weer op nul.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MetalStef schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:02:
[...]

De snelste manier voor Magnussen om van de strafpunten af te komen, is komend weekend er twee bij te krijgen. Imola moet een mooie kans zijn voor Hulk om weer een puntje te sprokkelen, waarbij Magnussen weer zijn trukendoos opentrekt om iedereen in de weg te rijden.

Daar verdient hij weer twee puntjes mee, Bearman rijdt in Monaco en dan staat Magnussen weer op nul.
Raak je al je punten kwijt na 1 weekend niet meedoen?? Dan zou dat voor Magnussen wel het handigste zijn :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Crazy D schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Raak je al je punten kwijt na 1 weekend niet meedoen?? Dan zou dat voor Magnussen wel het handigste zijn :D
Het lijkt me gewoon slim om strafpunten ook om te zetten in minpunten voor WDC en WCC. Laten we zeggen dat je jezelf of jeteamgenoot aan 1 of 2 (extra) punten kunt helpen per 3 strafpunten, Ga je gewoon 8 punten in de min + een race niet mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Crazy D schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Nee, strafpunten blijven 12 maanden lang geldig. Bij 12 strafpunten volgt een verbanning van 1 race en daarna begint de courreur weer met een schone lei.

Uit de F1 Sporting Regulations (30 april 2024 issue 6) Artikel 4 - Licenties:
4) LICENCES
4.1 All drivers, Competitors and officials participating in the Championship must hold an FIA Super
Licence. Applications for Super Licences must be made annually to the FIA through the
applicant’s ASN.

4.2 With the exception of a reprimand or fine, when a penalty is applied under the Code or Article
54.3 the stewards may impose penalty points on a driver’s Super Licence. If a driver accrues
twelve (12) penalty points his licence will be suspended for the following Competition, following
which twelve (12) points will be removed from the licence
.

Penalty points will remain on a driver’s Super Licence for a period of twelve (12) months after
which they will be respectively removed on the twelve (12) month anniversary of their
imposition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Transportman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Maar de teamgenoot is wel het meest directe vergelijkingsmateriaal, omdat het prestatieverschil tussen de wagens dan minimaal is.

En hij hoeft het niet beter te doen dan Verstappen, maar nu is het in de beste auto toch teveel met de hakken over de sloot. 2022 3e in het kampioenschap terwijl Verstappen 150 punten hoger staat, 2023 had Verstappen ruim 2x zoveel punten en was het vooral dat de nummers 3-6 elkaar gedurende het seizoen aan het afwisselen waren en daardoor punten van elkaar aan het afpakken waren, anders had Perez het vorig jaar ook niet gered.

En het probleem? Kijk naar 2021, Verstappen kon toen het kampioenschap winnen omdat Bottas bij Mercedes in geen velden of wegen te bekennen was om Verstappen dwars te zitten (of je moet die crash met Russell meetellen waardoor Hamilton zijn ronde achterstand terugkreeg). Nu is dat nog geen probleem, maar als andere teams dichterbij komen en er een serieuze uitdager komt over een heel seizoen, zoals Leclerc leek te zijn begin 2022, dan wil je een 2e coureur die er dichtbij genoeg zit om een spaak in de wielen van de concurrent te kunnen steken op de juiste momenten, niet iemand die kleurloos achter de concurrenten aanrijdt.
Hoe groot is het probleem dat het met de hakken over de sloot is? Het gaat immers (zeker financieel gezien) om het eind resultaat toch? Dan is tweede worden toch dikke prima als dat achter je teamgenoot is? Dat de prestaties per individuele race anders is, doet daar toch niets aan af? Sorry, maar ik zie echt het probleem niet zo en waarom men al jaren PER ter discussie stelt, niet alleen hier op Tweakers, maar ook op de sensatie zoekende "fan"- en "nieuws--sites.

En nogmaals, bij HAM-BOT tijdperk was dat inmers ook veel minder een probleem, maar nu met VER en PER opeens wel, waar komt dat vandaan dan?

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Crazy D schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Uh je meet de performance van een coureur aan die van z'n teamgenoot. Dat is hoe het werkt, daar wordt het halve veld op afgerekend omdat teamgenoten op tienden voor liggen. Lewis wordt er totaal om afgebrand dat Russel het regelmatig beter doet. Echt, juist de vergelijking met je teamgenoot is de enige op basis waarvan je coureurs kunt afrekenen want je teamgenoot rijdt in hetzelfde materiaal.

En zoals ik ook zeg, Perez is echt geen pannenkoek. De eerdere teamgenoten van Max bleven inderdaad zeker niet beter in de buurt van hem. Als je het niet erg vind heb ik geen zin om even alle races na te lopen om de exacte uitslagen te bekijken, Ricciardo is de enige die een paar keer hoger is geëindigd in het kampioenschap (maar het laatste jaar dat die bij RB reed al niet meer). Dat maakt Perez op zich wel een logische keuze, maar ik vind dat Perez het beter moet doen dan wat hij doet. Zal een andere coureur het beter doen? Dat weet ik ook niet. Misschien haalt Perez ook wel het maximale uit de RB wat een normale coureur doet, en moet je een Max/Lewis/Alonso zijn, een echte topper dus, om net even die extra tienden eruit te halen. En zal de helft van het veld ongeveer hetzelfde presteren als wat Perez doet, dat kan ook he.

Die immense dominantie die Max een paar jaar heeft, zie ik bij Perez totaal niet terug, dat is waar ik "over val". Als Max 20 races wint en in zijn eentje het constructeurskampioenschap binnen haalt, en de 2e coureur wordt weliswaar 2e maar met een stuk kleinere marge, vind ik dat ondermaats. En ik denk dat zodra McLaren, Ferrari en Merc echt stappen zetten, dat Perez zeker niet vanzelfsprekend 2e in het WDC wordt. En dat daarmee het kampioenschap van RB als constructeur ook nog weleens wat spannender kan worden dan wenselijk is (voor hun dan, als kijker heb ik het liefst 20 verschillende race winnaars :P). Als Max idd "maar" de helft van de races dit jaar gaat winnen, omdat McLaren opeens iets heel goed gevonden hebben en Ferrari en Merc ook wat constanter in de top 4 finishen, heeft RB die puntjes van Perez hard nodig. Tenzij bij die andere teams natuurlijk de 2e rijder ook achterblijft.

[...]

Het boeit mij niet hoe het toen was. Vroeger reed je ook zonder gordel in de auto, en er is ook een tijd geweest dat het stoer was om na een paar biertjes op nog in de auto te stappen. Maar, ja, ook Bottas heeft en paar seizoenen niet zo overdreven goed gepresteerd in vergelijking met Lewis. Bottas is dan ook wat mij aangaat geen topper, maar een goede middenmoot. Ik denk (puur gevoel) dat Perez beter is dan Bottas was.
Als dat is 'hoe het werkt', waarom was er tijdens HAM-BOT dat veel minder een discussie dan? BOT deed daar immers zijn rol perfect, ook al zat BOT niet altijd dicht op HAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48
Chocoball schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Nee, strafpunten blijven 12 maanden lang geldig. Bij 12 strafpunten volgt een verbanning van 1 race en daarna begint de courreur weer met een schone lei.

Uit de F1 Sporting Regulations (30 april 2024 issue 6) Artikel 4 - Licenties:

[...]
Dan raak je dus toch juist wel punten kwijt? Weliswaar niet allemaal, maar slechts 12. Ik had verwacht dat de punten twaalf maanden zouden staan, dus op het moment dat je bv. 12 punten hebt (of 14, als hij er straks in één keer een paar punten bij krijgt), dat je dan pas weer mag racen als de oudste punten vervallen (en dat kan dus best een half jaar duren), maar helaas.

In jouw citaat staat nu dat je dan een raceban "krijgt", maar daarmee ook teruggaat van 14 naar 2 punten. Er staat niet bij welke punten geschrapt worden, maar ik neem aan de oudste 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 17:19
CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Hoe groot is het probleem dat het met de hakken over de sloot is? Het gaat immers (zeker financieel gezien) om het eind resultaat toch? Dan is tweede worden toch dikke prima als dat achter je teamgenoot is? Dat de prestaties per individuele race anders is, doet daar toch niets aan af? Sorry, maar ik zie echt het probleem niet zo en waarom men al jaren PER ter discussie stelt, niet alleen hier op Tweakers, maar ook op de sensatie zoekende "fan"- en "nieuws--sites.
Als de verschillen tussen de RB en de andere auto's kleiner worden, en Max niet meer alles met 2 vingers in de neus wint, heb je ineens elk puntje wat je kan halen nodig. Als je dan een coureur hebt die met moeite WDC wordt, heb je een 2e coureur nodig die daar zo dicht mogelijk achter zit. Om niet tactisch dwars gezeten te kunnen worden door de 2e courreur van de concurrent (Perez Abu Dahbi 2021), om zo veel mogelijk punten weg te houden bij de concurrrentie op circuits dat jouw auto beter is en om voldoende punten te halen op WCC te worden.
In 2021 zag je dat Perez en Bottas hier beide op veel momenten te kort schoten, waardoor Hamilton geen WDC werd, of RB geen WCC.
De afgelopen 2 jaar had RB zoveel overmacht dat dit niet/minder nodig was, maar nu lijkt er toch op dat de McLaren en de Ferrari er dichter bij zitten. Aangezien je aan het begin van het jaar nog niet weet wat het eind resultaat gaat zijn, moet je proberen zoveel mogelijk punten te pakken waar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het_Eendje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Dan raak je dus toch juist wel punten kwijt? Weliswaar niet allemaal, maar slechts 12. Ik had verwacht dat de punten twaalf maanden zouden staan, dus op het moment dat je bv. 12 punten hebt (of 14, als hij er straks in één keer een paar punten bij krijgt), dat je dan pas weer mag racen als de oudste punten vervallen (en dat kan dus best een half jaar duren), maar helaas.

In jouw citaat staat nu dat je dan een raceban "krijgt", maar daarmee ook teruggaat van 14 naar 2 punten. Er staat niet bij welke punten geschrapt worden, maar ik neem aan de oudste 12.
Als je het exact wil weten, dan moet je naar de enige raceban die ze ooit gedaan hebben kijken.

Was 1x gebeurt in de F2 dacht ik :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Als dat is 'hoe het werkt', waarom was er tijdens HAM-BOT dat veel minder een discussie dan? BOT deed daar immers zijn rol perfect, ook al zat BOT niet altijd dicht op HAM...
Nou, perfect… die werd ook niet overdreven ruim 2e in een aantal jaar, heb geen zin om uit te gaan rekenen hoeveel het kan schelen maar als ik kijken naar de constructeurs is Merc jaren op rij met 150+ punten verschil kampioen geworden, dan maakt het allemaal een stukje minder uit he. Vanaf dat de merc dominantie begon, hebben ze continue met veel punten verschil gewonnen (een aantal jaar 200+ punten verschil). Eigenlijk is 2021 het enige jaar waarin het close werd, nog geen 30 punten. Had Perez iets vaker wat hoger geëindigd, had RB kampioen geweest.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:30:
[...]

En nogmaals, bij HAM-BOT tijdperk was dat inmers ook veel minder een probleem, maar nu met VER en PER opeens wel, waar komt dat vandaan dan?
Nu is het nog geen probleem, maar als andere teams dichterbij komen en ook een kans gaan maken op WDC/WCC, is een goede 2e rijder enorm belangrijk omdat dat het team strategische opties en bescherming geeft, en de vraag is of Perez dat (nog) kan leveren als het zover is. Daarnaast hoor je in de beste auto van het veld waarin jouw teamgenoot dominant race na race eerste wordt, niet met de hakken over de sloot tweede te worden, maar ruimschoots tweede met de rest op flinke achterstand.

Bij HAM-BOT werd dat ook al geroepen maar leek het ook geen probleem te zijn omdat Mercedes extreem dominant was over een heel seizoen, tot opeens in 2021 RBR er met Verstappen bij zat en Bottas eigenlijk niet in een positie reed voor strategische opties (of je moet het iedere race een nieuwe raketmotor erin schroeven om te testen hoe lang die mee gaat een strategische optie noemen). Te ver erachter om met strategie iets af te kunnen dwingen bij RBR, te ver erachter om effectief te kunnen verdedigen door het verschil in bandenleeftijd als Verstappen na een pitstop toch achter Bottas kwam te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Transportman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Nu is het nog geen probleem, maar als andere teams dichterbij komen en ook een kans gaan maken op WDC/WCC, is een goede 2e rijder enorm belangrijk omdat dat het team strategische opties en bescherming geeft, en de vraag is of Perez dat (nog) kan leveren als het zover is. Daarnaast hoor je in de beste auto van het veld waarin jouw teamgenoot dominant race na race eerste wordt, niet met de hakken over de sloot tweede te worden, maar ruimschoots tweede met de rest op flinke achterstand.

Bij HAM-BOT werd dat ook al geroepen maar leek het ook geen probleem te zijn omdat Mercedes extreem dominant was over een heel seizoen, tot opeens in 2021 RBR er met Verstappen bij zat en Bottas eigenlijk niet in een positie reed voor strategische opties (of je moet het iedere race een nieuwe raketmotor erin schroeven om te testen hoe lang die mee gaat een strategische optie noemen). Te ver erachter om met strategie iets af te kunnen dwingen bij RBR, te ver erachter om effectief te kunnen verdedigen door het verschil in bandenleeftijd als Verstappen na een pitstop toch achter Bottas kwam te zitten.
Het is een delicate balans, als je 2e rijder te dicht bij zit krijg je van die Spanje 2016, Spa waar ROS HAM raakte races en loopt het ook weer niet goed 8)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
zou lec nog wel eens denken waar die aan begonnen is....

https://www.gpblog.com/nl...eer-en-wist-dat-niet.html

Hij kreeg pas na miami te horen dat hij een nieuwe Engineer kreeg

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snowhite0901 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:11:

We are checking…

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Snowhite0901 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:11:

Is volgens mij niet helemaal nieuw want dacht dat die al op een ander vlak samen werkte met Leclerc.

Dacht dat er ook een andere piloot onverwachts een andere race ingeneer gekregen had tijdens Miami. Heb nu Bottas in mijn hoofd maar kan verkeerd zijn

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kenhas schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Is volgens mij niet helemaal nieuw want dacht dat die al op een ander vlak samen werkte met Leclerc.

Dacht dat er ook een andere piloot onverwachts een andere race ingeneer gekregen had tijdens Miami. Heb nu Bottas in mijn hoofd maar kan verkeerd zijn
Ferrari heeft besloten om afscheid te nemen van Leclerc's voormalige ingenieur Xavier Marcos Padros en de Spanjaard wordt nu vervangen door Bryan Bozzi, die Leclerc's voormalige performance engineer was.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@Boeryepes Oeps, zal volgende keer eerst klikken op het artikel vooraleer te reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kenhas schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:34:
@Boeryepes Oeps, zal volgende keer eerst klikken op het artikel vooraleer te reageren ;)
"Homo sum, humani nihil a me alienum puto..."
https://www.dbnl.org/teks...laan005ckei01_01_1165.php

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kenhas schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:29:
[...]

In Miami had inderdaad Bottas "ineens" een andere race engineer. Kreeg die IIRC pas te horen tijdens de vlucht naar Miami.

In beide gevallen (Leclerc & Bottas) gaat het daarbij om promotie van de performance engineer. Wat waarschijnlijk ook weer niet ongewoon is. Want bv Perez' race engineer, Hugh Bird, was t/m 2020 nog performance engineer van Verstappen (en in 2021 dan gepromoveerd naar race engineer van Perez). En vorig jaar bij de GP van Abu Dhabi heeft in ieder geval Verstappen bij FP1 zijn auto af moeten staan voor de rookie FP1 sessie, en toen had GP ook een uurtje vrij, want Tom Hart Verstappens performance engineer, was toen de race engineer van de rookie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Bottas 2.0, Bottas 3.0, Bottas 4.0, Bottas 5.0 en "to whom it may concern" zijn allemaal langsgekomen en elk van deze leest tegenwoordig heftig sarcastisch weg vanwege die context. Die discussie was er dus echt wel, alleen hier misschien iets minder uitgebreid omdat er hier nou eenmaal relatief weinig mensen zitten die echt fan zijn van Mercedes dus de meeste mensen boeide het niet zoveel hoe goed of slecht Bottas nou precies presteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:27:
Bottas 2.0, Bottas 3.0, Bottas 4.0, Bottas 5.0 en "to whom it may concern" zijn allemaal langsgekomen en elk van deze leest tegenwoordig heftig sarcastisch weg vanwege die context. Die discussie was er dus echt wel, alleen hier misschien iets minder uitgebreid omdat er hier nou eenmaal relatief weinig mensen zitten die echt fan zijn van Mercedes dus de meeste mensen boeide het niet zoveel hoe goed of slecht Bottas nou precies presteerde.
Och, het gaat me niet eens zozeer om hier, maar gewoon over het algemeen online, zowel hier, als de sensatiezoekende "fansites" (hoeft niet eens per se Nederlandstalig te zijn). ;) Het voelt een beetje als meten met twee maten.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 16:44
YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Als je het exact wil weten, dan moet je naar de enige raceban die ze ooit gedaan hebben kijken.

Was 1x gebeurt in de F2 dacht ik :)
1 coureur maar hij heeft het wel 2 keer in 1 seizoen voor elkaar gekregen.
Omdat de 2e ban pas bij de laatste race van het seizoen werdt gegeven en pas van toepassing is op het volgende event is deze nooit uitgevoerd.

Ter info: Mahaveer Raghunathan.

Grappige is wel dat ik zie dat hij na de F2 nog 2 F1 testen uitgevoerd heeft.

In de F1 is de laatste ban overigens Romain Grosjean geweest door de schuiver in Spa. Daarna is het penalty points system bedacht om race bans te voorkomen.

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Martin0 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:30:
1 coureur maar hij heeft het wel 2 keer in 1 seizoen voor elkaar gekregen.
Omdat de 2e ban pas bij de laatste race van het seizoen werdt gegeven en pas van toepassing is op het volgende event is deze nooit uitgevoerd.

Ter info: Mahaveer Raghunathan.
Aumary Cordeel heeft ook een ban gehad in 2022, hij miste Silverstone.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chocoball
Soms wordt er gesproken over front limited circuits waarbij de karakterstieken van de baan de levensduur van de voorbanden limiteren. Alleen welke circuits op de 2024 kalender staan aangemerkt als front-limited?

Ronde 2: Saoedi-Arabië
Ronde 3: Australië
Ronde 4: Japan
Ronde 5: China
Ronde 6: Miami (VS)
Ronde 7: Imola (Italië)
Ronde 10: Spanje
Ronde 12: Groot-Brittannië
Ronde 14: België
Ronde 15: Nederland
Ronde 19: Austin (VS)
Ronde 21: Brazilië
Ronde 23: Qatar

Daarnaast zijn er ook rear limited circuits waarbij hetzelfde voor achterbanden geldt.

Ronde 1: Bahrain
Ronde 8: Monaco
Ronde 9: Canada
Ronde 11: Oostenrijk
Ronde 13: Hongarije
Ronde 17: Azerbeidzjan
Ronde 18: Singapore
Ronde 20: Mexico
Ronde 22: Las vegas
Ronde 24: Abu Dhabi

1 circuit is neutraal in dat opzicht:
Ronde 16: Monza (Italië)

Ik denk er nog over na om dit op te nemen in de start topic en in de race topics. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Chocoball schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:02:
Soms wordt er gesproken over front limited circuits waarbij de karakterstieken van de baan de levensduur van de voorbanden limiteren. Alleen welke circuits op de 2024 kalender staan aangemerkt als front-limited?

Ronde 2: Saoedi-Arabië
Ronde 3: Australië
Ronde 4: Japan
Ronde 5: China
Ronde 6: Miami (VS)
Ronde 7: Imola (Italië)
Ronde 10: Spanje
Ronde 12: Groot-Brittannië
Ronde 14: België
Ronde 15: Nederland
Ronde 19: Austin (VS)
Ronde 21: Brazilië
Ronde 23: Qatar

Daarnaast zijn er ook rear limited circuits waarbij hetzelfde voor achterbanden geldt.

Ronde 1: Bahrain
Ronde 8: Monaco
Ronde 9: Canada
Ronde 11: Oostenrijk
Ronde 13: Hongarije
Ronde 17: Azerbeidzjan
Ronde 18: Singapore
Ronde 20: Mexico
Ronde 22: Las vegas
Ronde 24: Abu Dhabi

1 circuit is neutraal in dat opzicht:
Ronde 16: Monza (Italië)

Ik denk er nog over na om dit op te nemen in de start topic en in de race topics. :)
Red Bull heeft het al 2 weekenden lastig. Toevallig ook allebei front limited circuits. En als ik het me goed herinner was het in Australië ook zoeken naar de balans.

Met de stap die McLaren gemaakt lijkt te hebben zou het dus zomaar nog spannend kunnen worden op (voorlopig) de front limited circuits? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Muse schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Red Bull heeft het al 2 weekenden lastig. Toevallig ook allebei front limited circuits. En als ik het me goed herinner was het in Australië ook zoeken naar de balans.

Met de stap die McLaren gemaakt lijkt te hebben zou het dus zomaar nog spannend kunnen worden op (voorlopig) de front limited circuits? :)
De Red Bull is vriendelijker voor de achterbanden dan voor de voorbanden wordt gezegd. Het lijkt er alleen op dat Rex Bull te behoudend start en in de knoei komt met de afstelling.

Overigens twijfel ik nog even of ik per circuit ga aangeven of het front of rear limited is. Meerdere sites lijken dezelfde informatie te gebruiken maar geen idee wat de bron is. Gisteren wist David Coulthard weer te vertellen dat in Monaco veel van de voorbanden gevraagd wordt terwijl in het overzicht van rear limited staat. China staat te boek als front limited maar leek dit jaar eerder rear limited.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chocoball schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:33:
[...]

De Red Bull is vriendelijker voor de achterbanden dan voor de voorbanden wordt gezegd. Het lijkt er alleen op dat Rex Bull te behoudend start en in de knoei komt met de afstelling.

Overigens twijfel ik nog even of ik per circuit ga aangeven of het front of rear limited is. Meerdere sites lijken dezelfde informatie te gebruiken maar geen idee wat de bron is. Gisteren wist David Coulthard weer te vertellen dat in Monaco veel van de voorbanden gevraagd wordt terwijl in het overzicht van rear limited staat. China staat te boek als front limited maar leek dit jaar eerder rear limited.
Volgens mij is een van de belangrijkste redenen voor front vs. rear, de bochten. Front limited zijn meestal circuits met snelle en vloeiende bochten. Rear limited meer met langzamere bochten.

Het is iets om komende week te observeren. Want als Verstappen en Ferrari opeens wat meer afstand van McLaren nemen, dan ga je vermoedden dat McLaren gewoon erg goed is met front limited tracks, al dan niet specifiek met de hardere banden. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Chocoball schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Ik heb ook het idee dat de RB20 minder scherp aan de voorkant is dan Verstappen zou willen. Er lijkt (zeker in Imola) meer onderstuur te zijn.

Dus zeker ook nog ruimte voor verbetering bij Red Bull denk ik zo. Afgelopen weekend was gewoon een slecht weekend weer. Ik denk dat Perez liet zien hoe groot de problemen waren en dat Verstappen daar met al zijn talent weer 'omheen weet te rijden' om toch tot een goede prestatie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48

hamsteg

Species 5618

Muse schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Ik heb ook het idee dat de RB20 minder scherp aan de voorkant is dan Verstappen zou willen. Er lijkt (zeker in Imola) meer onderstuur te zijn.

Dus zeker ook nog ruimte voor verbetering bij Red Bull denk ik zo. Afgelopen weekend was gewoon een slecht weekend weer. Ik denk dat Perez liet zien hoe groot de problemen waren en dat Verstappen daar met al zijn talent weer 'omheen weet te rijden' om toch tot een goede prestatie te komen.
Ze zijn bewust hier met een pakket updates gekomen en hebben 3 vrije trainingen gebruikt om te tunen. Precies op tijd hebben ze een instelling gevonden. Waarschijnlijk zal er nog meer gespeeld moeten worden (longs) om de impact van de updates helemaal te snappen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 21:22
Het kan ook zijn dat ze juist de verkeerde kant op zijn gegaan met de updates. Dat het een keer niet werkt. Eigenlijk zou je dan 1 van de 2 de update moeten geven en de andere als referentie gebruiken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
hamsteg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:04:
Precies op tijd hebben ze een instelling gevonden.
Precies op tijd voor de Q, maar voor de race hadden ze best nog een FP of 2 kunnen gebruiken. Op de harde banden was het gewoon slecht. En op de mediums had ik het idee dat het ook niet al te best ging, want Max had ze al vrij snel naar de klote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Precies op tijd voor de Q, maar voor de race hadden ze best nog een FP of 2 kunnen gebruiken. Op de harde banden was het gewoon slecht. En op de mediums had ik het idee dat het ook niet al te best ging, want Max had ze al vrij snel naar de klote.
De eerste keer dat Max op hard reed was in de 2e stint van de race. Verder zijn ze niet op hard buiten geweest volgens mij. Dus daar was de auto niet op afgesteld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:17

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Max Verstappen is nu officieel de coureur met het hoogste winstpercentage van de huidige grid!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7qSRs-iKnGMc53jiSZaDLBMHVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1Oag9Q2nSShcp2rVjqPzfnl.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Muse schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Met meer onderstuur zou checo beter voor de dag moeten zijn gekomen.
Lijkt meer alsof er iets anders speelt qua setup.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
G_Dragon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:30:
Max Verstappen is nu officieel de coureur met het hoogste winstpercentage van de huidige grid!

[Afbeelding]
Wat een semi onzinnige statistiek is, al helemaal hoe je het benoemd "nu officieel...". Als Hamilton de volgende twee races of zo wint staat hij weer bovenaan omdat zijn percentage stijgt en dat van Verstappen weer daalt.

Deze stat is alleen interessant aan het einde van de carriere of zo. Dan staat die vast.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:36:
[...]
Wat een semi onzinnige statistiek is, al helemaal hoe je het benoemd "nu officieel...". Als Hamilton de volgende twee races of zo wint staat hij weer bovenaan omdat zijn percentage stijgt en dat van Verstappen weer daalt.

Deze stat is alleen interessant aan het einde van de carriere of zo. Dan staat die vast.,
Schumi heeft deze stat ook flink omlaag gehaald in zijn 2e carrière mercedes tijd :p

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:17

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
[...]

Klopt, het is ook een momentopname van nu na de laatste race en die zal echt niet zo even weer veranderen aangezien ik Hamilton met de huidige auto niet snel zie winnen. Verder is er volgens mij geen coureur op het veld die in de buurt van deze twee zit waardoor het helemaal niet snel anders word, denk dat Verstappen het percentage alleen maar omhoog zal gaan halen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005

DirtyBird

Praktiserend denker

Die coureurs zijn wel gevoelige mensen. Hoe vaak ik iemand niet hoor zeggen dat het onbestuurbaar is, alle kanten op glijdt, banden weg zijn, etc om vervolgens wel een race, al dan niet met winst, uit te rijden.
Wat betekent dat? Ik zou denken dat er nog wat gradaties bestaan tussen een iets tragere rondetijd en een parkeeractie in de muur in geval een auto 'onbestuurbaar' is.
Ik merk zelf dat ik redelijk ongevoelig ben geworden voor zulke boordradioberichten. Temeer omdat het ook wel eens zou worden ingezet om de concurrentie op het verkeerde been te zetten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
G_Dragon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Klopt, het is ook een momentopname van nu na de laatste race en die zal echt niet zo even weer veranderen aangezien ik Hamilton met de huidige auto niet snel zie winnen. Verder is er volgens mij geen coureur op het veld die in de buurt van deze twee zit waardoor het helemaal niet snel anders word, denk dat Verstappen het percentage alleen maar omhoog zal gaan halen.
Tsja. Stel Antonelli stapt volgend jaar in de Mercedes en wint de GP van Australië, 100% winstpercentage.

En zoals @YakuzA ook aangeeft, was Schumacher niet teruggekomen (0 overwinningen in 3? seizoenen) zag zijn percentage er ook anders uit. Was Hamilton na Abu Dhabi 2021 gestopt zag zijn percentage er ook heel anders uit (immers intussen 0 uit ~50 gewonnen).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Met meer onderstuur zou checo beter voor de dag moeten zijn gekomen.
Lijkt meer alsof er iets anders speelt qua setup.
Red Bull ging bij de afstelling er van uit dat ze last van graining zouden krijgen en hadden ingezet op veel downforce. Na de eerste training was de wagen te langzaam (halve seconde), geen grip en problemen met de balans. Toen is er voor en achter gesleuteld en gingen ze van onderstuur naar overstuur en weer terug naar onderstuur maar beter werd het niet.

Na de eerste trainingsdag waren er 2 problemen die 1 voor 1 opgelost moesten worden aldus Waché. Teveel luchtweerstand en de balans. Met veel simulatorwerk was het beter bij de 3e vrije training. Alleen Red Bull wou 2 sets van de harde band voor de race houden dus is niet op getraind. Pirelli had gisteren de data nog niet geanalyseerd maar waarschijnlijk was Verstappen op de harde band teveel met banden sparen bezig waardoor ze van binnen te koud werden en van buiten te warm wat weer voor glijden zorgt.

https://www.auto-motor-un...ll-reifen-max-verstappen/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Zelfs aan het eind van iemands carriere is het een onzinnige statistiek. Hamilton had ook in 2021 kunnen stoppen ipv in een mindere auto doorrijden. Of Vettel. Of Alonso etc.
Verstappen's ratio is zelfs nog relatief laag omdat hij de eerste jaren achter de Mercedes aanreed in een auto onderin het grid of een auto voorin het grid, maar nog steeds achter Mercedes.
En dat van Hamilton relatief hoog omdat ie vrijwel meteen in een kampioenswagen mocht rijden (hij volgt eigenlijk een omgekeerde Verstappen momenteel)

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 20-05-2024 19:07 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
En het is niet persé nodig dat Hamilton wint om weer boven het percentage van Verstappen te komen. Als Verstappen een aantal wedstrijden niet wint, dan zakt zijn percentage automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kenhas schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:34:
En het is niet persé nodig dat Hamilton wint om weer boven het percentage van Verstappen te komen. Als Verstappen een aantal wedstrijden niet wint, dan zakt zijn percentage automatisch
En sneller dan dat van Hamilton (wiens niet-winnen elke race minder daling geeft vanwege zijn superieure aantal races) ;)

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Vreemde stelling, statistiek o.b.v. percentage gewonnen races t.o.v. aantal gereden races zegt juist meer over de geleverde prestatie dan aantal gewonnen races alleen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DirtyBird schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:41:
Die coureurs zijn wel gevoelige mensen. Hoe vaak ik iemand niet hoor zeggen dat het onbestuurbaar is, alle kanten op glijdt, banden weg zijn, etc om vervolgens wel een race, al dan niet met winst, uit te rijden.
Wat betekent dat? Ik zou denken dat er nog wat gradaties bestaan tussen een iets tragere rondetijd en een parkeeractie in de muur in geval een auto 'onbestuurbaar' is.
Ik merk zelf dat ik redelijk ongevoelig ben geworden voor zulke boordradioberichten. Temeer omdat het ook wel eens zou worden ingezet om de concurrentie op het verkeerde been te zetten.
Dat is gewoon in de heat of the moment. Iedereen die vaker dan 1 x kijkt weet dat nauwelijks iets voorstelt. Geen grip betekent dat je hooguit een tiende verliest per ronde. De achterkant glijdt alle kanten op betekent dat ie in 1 bocht net even een drift van 0,75 cm maakt.... Natuurlijk, in een race waarin je na 1,5 uur rijden soms op 1 seconde van de voorganger ligt, maakt elke tiende iets uit. Dus wordt het wat meer overdreven.

Maar gevoelige typetjes zijn het zeker :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Marko verwacht dat ze meer moeite in Monaco gaan krijgen dan in Singapore dus.

Ik hoop dat Verstappen die 9e pole op rij kan pakken, daarna maakt het mij niet zo heel veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kenhas schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:34:
Uiteraard. Maar als Hamilton wint dan stijgt zijn percentage terwijl dat van Verstappen daalt. Terwijl als geen ven beide wint het percentage bij beiden daalt, alleen bij Verstappen harder. Dus als Hamilton wint staat die weer sneller bovenaan (na 1 of 2 races dus als nu Imola het ongewisseld is). Terwijl als ze beide niet winnen dat misschien wel 10 races duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ferrari doet weer wat politieke chantage voor de volgende Concorde agreement :P
Ferrari set to keep bonus payment in new F1 Concorde Agreement – but now capped
https://www.motorsport.co...-but-now-capped/10613517/
Under the terms of the current Concorde Agreement, Ferrari receives a payment that is at least 5% of the entire prize fund.
It is understood that it receives this baseline figure if the total prize pot distributed to teams does not exceed $1.1 billion.
However, there is believed to be an escalator formula in place that means if the prize pot get bigger, then Ferrari gets a greater share of each incremental step up.
This eventually maxes out at 10% for anything above and beyond around the $1.6 billion mark – exactly where the income figures are believed to be now.
Sources have revealed that the proposal in the next Concorde Agreement is for Ferrari’s bonus payment to be capped at 5% no matter what the prize pool level is.

[ Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2024 11:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Ragnar9999 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:39:
Vreemde stelling, statistiek o.b.v. percentage gewonnen races t.o.v. aantal gereden races zegt juist meer over de geleverde prestatie dan aantal gewonnen races alleen
Daar ben ik het niet mee eens. Het zegt vooral of je een dominante auto hebt gehad of niet. Alonso heeft een relatief lage winrate. Hadden hij en Hamilton in hun carrière steeds in het team gezeten waar nu de ander zat, dan had Alonso een veel hogere winrate en Hamilton een veel lagere.

Gemiddelde finish positie ten opzichte van de directe teamgenoot zegt dan het meeste. Dat is echter een moeilijk staatje om all-time bij te houden omdat rijders en teamgenoten zoveel wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
TheBrut3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het zegt vooral of je een dominante auto hebt gehad of niet. Alonso heeft een relatief lage winrate. Hadden hij en Hamilton in hun carrière steeds in het team gezeten waar nu de ander zat, dan had Alonso een veel hogere winrate en Hamilton een veel lagere.

Gemiddelde finish positie ten opzichte van de directe teamgenoot zegt dan het meeste. Dat is echter een moeilijk staatje om all-time bij te houden omdat rijders en teamgenoten zoveel wisselen.
je bent het er niet mee eens, het aantal gewonnen races zegt niets over de dominantie van je auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:20
basvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:52:
[Twitter]

Ik hoop dat Verstappen die 9e pole op rij kan pakken, daarna maakt het mij niet zo heel veel uit
Monaco, Singapore zijn altijd de type circuits die records laten eindigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
TheBrut3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Het zegt vooral of je een dominante auto hebt gehad of niet.
Het lijkt mij een combinatie van coureur én auto. Maar soit.
Alonso heeft een relatief lage winrate. Hadden hij en Hamilton in hun carrière steeds in het team gezeten waar nu de ander zat, dan had Alonso een veel hogere winrate en Hamilton een veel lagere.
En als mijn oma wielen had, was het een fiets 8)7. Dit is natuurlijk koffiedik kijken. Het was Hamilton's eerste seizoen in F1 en Alonso's zesde. Je kunt je voorstellen dat Alonso zich na z'n F1 titels het mannetje voelde, terwijl Hamilton zich nog moest bewijzen als rookie. Dat beïnvloed een coureur. In de afgelopen race zag je dat ook bij Sargeant (wat je ook van hem vindt). Hij was een stuk conservatiever dan de races daarvoor.

Lewis Hamilton is een fantastische coureur. En Fernando Alonso is dat ook. Hamilton heeft wat betere keuzes / geluk gehad bij het kiezen van teams dan Alonso. That's life. Maar de enige manier om deze mannen te vergelijken is op statistieken. Om dan ook appels met appels te vergelijken klopt @Ragnar9999's statement prima. Immers kunnen we de tijd niet terugdraaien of geschiedenis herschrijven.

Het enige datapunt wat je nog mee zou kunnen nemen is gewonnen races tov gereden races tov seizoenslengte. Immers veranderde de regels met een lagere race interval dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
F1 Techincal Director Pat Symonds gaat na 7 jaar vertrekken.

Edit: Symonds heeft getekend bij Andretti.

[ Voor 15% gewijzigd door Chocoball op 21-05-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:44
Crazy D schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Dat is gewoon in de heat of the moment. Iedereen die vaker dan 1 x kijkt weet dat nauwelijks iets voorstelt. Geen grip betekent dat je hooguit een tiende verliest per ronde. De achterkant glijdt alle kanten op betekent dat ie in 1 bocht net even een drift van 0,75 cm maakt.... Natuurlijk, in een race waarin je na 1,5 uur rijden soms op 1 seconde van de voorganger ligt, maakt elke tiende iets uit. Dus wordt het wat meer overdreven.

Maar gevoelige typetjes zijn het zeker :+
vergelijk het gewoon met een printer die niet wil afdrukken 10 minuten voordat je de hand-outs van je presentatie nodig hebt ;-)

spoiler:
PC LOAD LETTER?!!! What the fuck does that mean!?

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 21-05-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Snap niet waarom Ferrari die deal heeft in de concorde agreement. Lijkt mij een mooi moment om dat af te schaffen. Als Ferrari stopt met F1 dan lis er mooi ruimte voor een Amerikaanse team ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 18:49
basvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:52:
[Twitter]

Marko verwacht vooral veel van Leclerc, alsof die daar nooit fouten gemaakt (en pech heeft gehad) ;)
Max evengoed trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Plenkske schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Marko verwacht vooral veel van Leclerc, alsof die daar nooit fouten gemaakt (en pech heeft gehad) ;)
Max evengoed trouwens.
Ook Max heeft in Monaco heel veel pech gehad. Daar kwam op een gegeven moment een einde aan. :)

Pagina: 1 ... 30 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024