Maar goed, ik hoop at Red Bull wel lekker aan de bak gaat met updates en nog met een paar goede komt. Iemand enig idee hoeveel er nog in de planning zijn bij Red Bull?
Ze moesten vorig jaar ook van ver komen (McLaren).alienfruit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:42:
Ik moet zeggen dat McLaren toch wel erg goed is met het komen met updates. Het lijkt er altijd om dat hun updates altijd het meest teweegbrengt. Vergeleken met Ferrari of Red Bull.
Maar goed, ik hoop at Red Bull wel lekker aan de bak gaat met updates en nog met een paar goede komt. Iemand enig idee hoeveel er nog in de planning zijn bij Red Bull?
Ik vind het alleen maar mooi, dat teams dichterbij RBR komen. Met meer spanning (voor plek 1) kijken is toch leuker.
Newey fikst het wel, wacht.alienfruit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:42:
Ik moet zeggen dat McLaren toch wel erg goed is met het komen met updates. Het lijkt er altijd om dat hun updates altijd het meest teweegbrengt. Vergeleken met Ferrari of Red Bull.
Maar ik denk dat RBR eigenlijk nog weinig heeft gebracht. Minder dan Ferrari of McLaren in ieder geval. Waar Ferrari en McLaren ook een duidelijk voorbeeld hebben, namelijk RBR, heeft RBR de boel weer aardig omgegooid voor dit jaar. Daar zit misschien nog wel wat meer in.
Maar laten we niet vergeten dat Verstappen een bijna perfecte score heeft dit seizoen. Hij heeft alle pole positions gepakt, viel een keer uit en werd een keer tweede, mede omdat Norris enorm geluk had met een SC. Niks tegen Norris, maar hij kreeg een gratis pitstop. Voor de rest alles gewonnen, inclusief de twee sprint races.
Ik zeg dit omdat het de laatste tijd steeds gaat over Verstappen inhalen. Maar de praktijk is dat Verstappen in de eerste zeven GP's, eigenlijk nog beter heeft presteert dan vorig jaar. Hij is ook al 48 punten los van Leclerc, terwijl hij een DNF in Australië had.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Windtunneltijd heeft ook wel flink meegeholpenalienfruit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:42:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eaipyXt1meZL6wSSegXa0R3x.png?f=user_large)
Dit is van begin 2023 (toen McLaren totaal niet liep)
:fill(white):strip_exif()/f/image/406hb1u1OPnRsVTKT7KEuvJp.png?f=user_large)
en de uren van 2024
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wat je ook niet moet vergeten is dat er een "maximum" is aan performance wat in het package zit. Uiteindelijk ben je als team uitontwikkeld en is er weinig meer te halen. Het kan zijn dat je niet verder komt omdat je concept gewoon klaar is, of je had het goede concept en ook daar heb je het maximale uit gehaald.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:55:
[...]
Newey fikst het wel, wacht.![]()
Maar ik denk dat RBR eigenlijk nog weinig heeft gebracht. Minder dan Ferrari of McLaren in ieder geval. Waar Ferrari en McLaren ook een duidelijk voorbeeld hebben, namelijk RBR, heeft RBR de boel weer aardig omgegooid voor dit jaar. Daar zit misschien nog wel wat meer in.
Dus op een gegeven moment loopt RBR tegen de muur aan en is het maximale er wel een beetje uit gehaald. De rest kopieert het concept en terwijl RBR niet veel verder meer zou kunnen, gaan zij nog lekker verder.
Uiteindelijk worden ze (mits genoeg tijd) allemaal even snel. Dus wat dat betreft is het wel goed dat er in 2026 een nieuw concept komt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
https://www.planetf1.com/...her-concept-change-teasedasing schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:05:
Wat je ook niet moet vergeten is dat er een "maximum" is aan performance wat in het package zit. Uiteindelijk ben je als team uitontwikkeld en is er weinig meer te halen. Het kan zijn dat je niet verder komt omdat je concept gewoon klaar is, of je had het goede concept en ook daar heb je het maximale uit gehaald.
Dus op een gegeven moment loopt RBR tegen de muur aan en is het maximale er wel een beetje uit gehaald. De rest kopieert het concept en terwijl RBR niet veel verder meer zou kunnen, gaan zij nog lekker verder.
Uiteindelijk worden ze (mits genoeg tijd) allemaal even snel. Dus wat dat betreft is het wel goed dat er in 2026 een nieuw concept komt.
“Therefore, we don’t see the current concept as the ultimate version, but we have created further development possibilities."
Testing, one, two ...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

McLaren komende week! geen Marlboro livery, maar Senna kleurstelling
[ Voor 20% gewijzigd door basvn op 21-05-2024 15:11 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Hoe dan ook, ik ben blij dat Mclaren dichterbij komt. De 'simply lovely' periode was leuk maar ik ben wel weer toe aan wat meer spanning op het niveau van 2021.
OK, ietsje minder spannend eigenlijk
Perez zal ook een tandje bij moeten zetten. Leclerc is inmiddels 2e in het klassement en Norris zit hem op de hielen.kazuka schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:15:
Op papier is voor Max in elk geval gunstig als er achter hem een gezonde mix van puntenverdeling zit, die snoepen allemaal punten van elkaar af waardoor Max nog altijd uitloopt. Dus eigenlijk zou het goed zijn als Piastri de komende wedstrijden eens wat vaker voorin mee gaat doen, hij heeft er nu de auto en het talent voor.
Hoe dan ook, ik ben blij dat Mclaren dichterbij komt. De 'simply lovely' periode was leuk maar ik ben wel weer toe aan wat meer spanning op het niveau van 2021.
OK, ietsje minder spannend eigenlijk
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik dacht even wat ze nu weer gesnoven hebben maar het is een tribute aan Airton Senna.Bushie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:11:
Wat een gedrocht

En dan klopt het eenvoudige geel-groen-blauw prima.
en Sainz zit ook maar 14 punten achter Perez. bij een uitvalbeurt is dat ''zo'' ingelopenasing schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:30:
[...]
Perez zal ook een tandje bij moeten zetten. Leclerc is inmiddels 2e in het klassement en Norris zit hem op de hielen.
Goed gelukt vind ik !basvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
basvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De foto's op de baan in Monaco vind ik mooier dan die renders met witte achtergrondbasvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.formula1.com/...nd.7e2wmR25HF4mX3scPjZjz9
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2024 16:33 ]
PSN
Horner had eerder aangegeven dat de pijn vanwege de ATR straf voor overschrijding van het budgetplafond voelbaar zou zijn tot de eerste ronde met grote updates. Die zijn nu geweest in Miami en Imola dus even afwachten of hij gelijk heeft.alienfruit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:42:
In deze video legt de Chief Marketing Officer van Mclaren uit dat het een lange proces is geweest. Vanaf januari waren ze begonnen met ontwerpen, ook vaak in contact met F1 over wat wel en niet mag qua regels. Daarnaast legt ze uit dat gewicht bij Monaco niet zo'n grote probleem is, vandaar de bijna volledig geverfde gewrapt McLaren.basvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: wrap, niet verf
We are pleased to announce that British motor racing technical expert Pat Symonds will join the Andretti Cadillac team in pursuit of entering the FIA Formula One World Championship.
— Andretti Global (@AndrettiGlobal) 21 mei 2024
Symonds, who most recently served as Chief Technical Officer for Formula One, will officially… pic.twitter.com/DTVJYxUpsE
Lol. Strakke actie. FOM weigert dat Andretti mee kan doen maar intussen vertrekt de hoogste technische man (op auto gebied dan) van bij FOM wel om als adviseur aan de slag te gaan bij Andretti ter voorbereiding van toekomstige F1 deelname.NeverSettle schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:45:
Pat Symonds verlaat FOM en gaat werken bij Andretti.
[Afbeelding]
[Twitter]
Huh? En dan weer klagen zeker dat team X alles wint. Gewoon regels zo laten en alles lekker spannend maken.asing schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:05:
[...]
….
Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie? Nee dan kan je daar niet zomaar lopen om te winkelen.alienfruit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:50:
Zit me nu af te vragen of de kledingwinkel in de foto open is tijdens de vrije trainingen of kwalificatie.
Hmm, hmmz, hmmkey... Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind.basvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even afwachten hoe het er vrijdag op de baan uit ziet bij bewegende beelden.
PSN
Ik dacht eerder aan Leclerc die hem in de muur zet zodra die de snelste tijd heeftYakuzA schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:44:
Ter voorbereiding op Q3 in Monaco:
[YouTube: Normal Crash vs Suspicious Crash]
Ik dacht meteen aan Perez '22, krijg ik nu een halve wasmachine?Waah schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:52:
[...]
Ik dacht eerder aan Leclerc die hem in de muur zet zodra die de snelste tijd heeft
En Schumacher in Rascasse had natuurlijk ook nog gekund.
Hebben F2 en F3 niet een eigen topic? Nu komt het wat verwarrend over wellicht... 😅 F1 heeft immers ook een stuk meer races, dus lijkt me lastiger dat allemaal op tijd rond te krijgen. Ik kan mij herinneren dat in het verleden de kalenders pas definitief waren in Oktober?basvn schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
F2/3 voorlopige kalender is uitgebracht. dus die van F1 zal er ook wel zo aankomen!
[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2024 14:49 ]
Yes, maar de F2/3 kalender is gebaseerd op die van F1. en aangezien die nog niet gepost is door de FOM/FIA. dacht ik ik gooi hem hier alvast, wellicht voor mensen die tickets/hotels willen boeken hier en daar wel interessant!CH4OS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:47:
[...]
Hebben F2 en F3 niet een eigen topic? Nu komt het wat verwarrend over wellicht... 😅
Deze kalender?basvn schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:49:
[...]
Yes, maar de F2/3 kalender is gebaseerd op die van F1. en aangezien die nog niet gepost is door de FOM/FIA. dacht ik ik gooi hem hier alvast, wellicht voor mensen die tickets/hotels willen boeken hier en daar wel interessant!
https://www.formula1.com/...25.48ii9hOMGxuOJnjLgpA5qS
In dit topic staat hij al op 12 april:
Extigo in "[F1] Seizoen 2024"
Denk dat je hem gewoon gemist hebt
En dan inclusief support races, maar missende F1A:
[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 22-05-2024 15:46 ]
PSN
Blimey. Met SponsorBlock aan blijft niks meer over van de hele video

Een moment dat je wist dat zou komen...RobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:22:
[...]
Blimey. Met SponsorBlock aan blijft niks meer over van de hele video

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2024 17:14 ]
Ik vond het weer leuk maar ja humor blijft persoonlijk.CH4OS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Een moment dat je wist dat zou komen...Zo grappig vind ik de videos ook niet echt meer...
Ik gebruik overigens Firefox Focus dus geen last van reclames.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Geen last van reclame? Firefox Focus blokkeert elke "F1 Clash" (of wat het ook is) in de video?Boeryepes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:45:
[...]
Ik vond het weer leuk maar ja humor blijft persoonlijk.
Ik gebruik overigens Firefox Focus dus geen last van reclames.
Daar zijn verschillende momenten bij die SponsorBlock (op basis van user contributions) gewoon linea recta skipt.
Ik heb SponsorBlock ook draaien, maar bij mij skiote het niet. Al keek ik toen de video zo'n 14 minuten online stond...RobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:01:
Geen last van reclame? Firefox Focus blokkeert elke "F1 Clash" (of wat het ook is) in de video?Waarmee o.a. de hele vangrail dus vol hangt, op de TV bij de Safety Car speelt, etc etc.
Daar zijn verschillende momenten bij die SponsorBlock (op basis van user contributions) gewoon linea recta skipt.
De regen covers gaan dus inderdaad, zoals voorspeld, niet door, ze zijn eruit dat het vliegende water idd voornamelijk door de diffuser komt en de wheel covers niet gaan helpen:YakuzA schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Ze worden alleen gebruikt om uit te zoeken of de spray door de banden of door de diffuser komt vziw.
Zo te zien wordt de conclusie dat het door de diffuser komt.
https://www.motorsport.co...ter-latest-test/10614047/The FIA has abandoned the idea of fitting wheel covers to Formula 1 cars in extreme wet conditions following its latest test, Motorsport.com can reveal.
The conclusion after the test, based on video analysis, was the benefit was marginal – as there remains a tremendous amount of water thrown up by the diffuser.
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 23-05-2024 09:45 ]
PSN
The FIA has parked the idea of wheel covers for extreme wet races, after concluding the concept will not deliver enough of an improvement in reducing spray. https://t.co/tcyFut4rse#F1
— Jon Noble (@NobleF1) 23 mei 2024
Die user contributions zijn erg overdreven, ik dank dat de sponsoring hard nodig was om te kunnen bestaan.RobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:01:
[...]
Geen last van reclame? Firefox Focus blokkeert elke "F1 Clash" (of wat het ook is) in de video?Waarmee o.a. de hele vangrail dus vol hangt, op de TV bij de Safety Car speelt, etc etc.
Staat allemaal in het artikel iddToren schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:02:
Hadden ze dat niet ooit eens geprobeerd? Ik dacht dat het toen juist wel effect had?
En de vorige keer had het ook weinig effect.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-05-2024 13:25 ]
PSN
2 zaken die in ieder geval niet onder het budgetplafond gaan vallen zijn zwangerschapsverlof en kosten voor personeelvermaak. Bij zwangerschapsverlof bestond de angst dat teams dan geen of minder vrouwen zouden aannemen. Bij de kosten om personeel te vermaken bestond de angst dat teams mogelijk die inhouden om meer te kunnen uitgeven aan ontwikkeling.
Wel is er nog discussie over de aftrekposten en afschijvingen bij de capital expernditures (CapEx) bijvoorbeeld.
https://www.motorsport.co...1-2026-cost-cap/10614621/
[ Voor 5% gewijzigd door Chocoball op 24-05-2024 12:33 ]
Bij een sport die probeert aan alle kanten inclusiviteit uit te stralen is dit wel de methode om jonge vrouwen te excluden van de sport. Het recht om zwanger te worden moet niet verbonden worden aan een competatief voordeel want dan wordt je als jonge vrouw gewoon niet meer aangenomen op een positie waarin het uitmaakt voor de cost cap.Chocoball schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:59:
Momenteel zijn er gesprekken om het budgetplafond te verhogen van 135 miljoen dollar richting de 215-220 miljoen dollar per jaar. Niet zodat de team meer kunnen uitgeven maar om juist meer zaken eronder te schuiven.
2 zaken die in ieder geval niet onder het budgetplafond gaan vallen zijn zwangerschapsverlof en kosten voor personeelvermaak. Bij zwangerschapsverlof bestond de angst dat teams geen vrouwen zouden aannemen.
Kwalijk dit.
Or are they?
https://www.gpfans.com/nl...egen-zwangerschapsverlof/
en dan.... https://nl.motorsport.com...udgetplafond-f1/10614646/Hieronder valt onder meer zwangerschapsverlof, wat onder de budgetcap zou gaan vallen. "Dat wordt gezien als een probleem, want in een wereld waarin iedere cent uitmaakt kan dat een situatie in de hand werken waarin vrouwen niet langer aangenomen worden door F1-teams. In het geval van zwangerschapsverlof moet een team namelijk een tijdelijke vervanger aanstellen, wat weer voor extra kosten zorgt.
Het begint op Nederlandse politiek te lijken.De FIA heeft nu duidelijk gemaakt dat deze twee elementen vanaf 2026 zeker vrijgesteld zullen blijven. Federico Lodi, bij de FIA verantwoordelijk voor de financiële regelgeving in de formuleklassen, legt uit: "Tijdens de discussie met de teams werd overwogen om een aantal uitzonderingen, waaronder zwangerschaps- en vaderschapsverlof en entertainment, op te nemen in het kostenplafond. Dit was in ruil voor een overeenkomstige verhoging van de bovengrens van de kosten, waardoor teams door zouden kunnen gaan met het financieren van programma's voor zwangerschaps- en vaderschapsverlof en entertainment zonder dat dit gevolgen zou hebben voor de bovengrens van de kosten. Maar tijdens de laatste vergadering van de Formula 1 Commission (met alle teams en de F1-organisatie) is unaniem besloten dat deze kosten buiten de kostenlimiet moesten blijven."

[ Voor 42% gewijzigd door asing op 24-05-2024 12:46 ]
Maar zwangerschapsverlof gaat toch juist niet onder de cost cap vallen?asing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:36:
[...]
Bij een sport die probeert aan alle kanten inclusiviteit uit te stralen is dit wel de methode om jonge vrouwen te excluden van de sport. Het recht om zwanger te worden moet niet verbonden worden aan een competatief voordeel want dan wordt je als jonge vrouw gewoon niet meer aangenomen op een positie waarin het uitmaakt voor de cost cap.
Kwalijk dit.
Diverse berichten door elkaar heen, maar gelukkig hebben ze hun keutel ingetrokken.Mink Z. schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:02:
[...]
Maar zwangerschapsverlof gaat toch juist niet onder de cost cap vallen?
Gelukkig is dat in zo'n geval beter te doen dan bij een zwangerschap...asing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:24:
[...]
Diverse berichten door elkaar heen, maar gelukkig hebben ze hun keutel ingetrokken.
En nu zit ik met de engineer van Leclerc in mijn hoofd... stay out, come in, stay out!Mink Z. schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:29:
[...]
Gelukkig is dat in zo'n geval beter te doen dan bij een zwangerschap...
Het valt er juist NIET onderasing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:36:
[...]
Bij een sport die probeert aan alle kanten inclusiviteit uit te stralen is dit wel de methode om jonge vrouwen te excluden van de sport. Het recht om zwanger te worden moet niet verbonden worden aan een competatief voordeel want dan wordt je als jonge vrouw gewoon niet meer aangenomen op een positie waarin het uitmaakt voor de cost cap.
Kwalijk dit.
Edit: excuus, mijn browser gaf niet aan dat er nieuwe reacties waren gekomen ondertussen.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 24-05-2024 15:26 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
[ Voor 113% gewijzigd door basvn op 25-05-2024 16:07 ]
Toch maar besloten om m'n F1TV subscriptie te cancelen... (22/7 eindigt die). Zat al een tijdje te tobben en vandaag maar de knoop doorgehakt

Ik snap dat een seizoen als 2020 en 2021 zeldzaam zijn maar de opeenstapeling van nieuwe regels en regelingen hebben in mijn ogen de sport nog veel saaier gemaakt. Ik moest altijd wel lachen als de teams meerdere motor wissels deden in een weekend en 40 grid penalties kregen. En met het budget plafond is er (even plat gezegd) totaal geen ontwikkel strijd meer, heb je het concept verkeerd heb je hele seizoen pech.
Zelfs dit seizoen nu het lijkt dat RBR niet meer de dominante auto heeft en er vooraan meer gebeurd dan ooit, boeit het mij niet meer om een race te kijken
Nee, F1 is al jaren degene die als eerste het langzaamste over de finish komt die heeft gewonnen.Bushie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:28:
Ik had altijd het idee dat het bij autoracen er om ging zo snel mogelijk te rijden. Als er nu bij de koningsklasse F1 gewoon openlijk over de boordradio instructies gegeven worden om, langzaam, nog langzamer en op z'n aller langzaamst te gaan rijden dan is er wel iets mis in deze sport. Verstappen reedt op de nieuwe bandjes met gemak naar Russell (seconden per ronde sneller) maar zelfs dan is inhalen als je er vlak achter zit onmogelijk.
Dat zie je toch ook terug in de kwalificatie en de race, in de race zijn ze minimaal 5 seconden per ronde langzamer dan de kwalificatie. Vandaag zelfs meer dan 10 seconden op een gegeven moment.
Dat had een reden. Het grootste deel startte op mediums en konden bij de code rood gratis naar hard wisselen. Daarmee was aan het bandenreglement voldaan en hoef je niet meer naar binnen. Dat is, als je niet je banden aan gort rijdt. Daarvoor moet je dus langzaam gaan rijden. Het tweede politieke spelletje was om te zorgen dat niemand achter je in staat was om een gratis pitstop te doen.Bushie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:28:
Ik had altijd het idee dat het bij autoracen er om ging zo snel mogelijk te rijden. Als er nu bij de koningsklasse F1 gewoon openlijk over de boordradio instructies gegeven worden om, langzaam, nog langzamer en op z'n aller langzaamst te gaan rijden dan is er wel iets mis in deze sport. Verstappen reedt op de nieuwe bandjes met gemak naar Russell (seconden per ronde sneller) maar zelfs dan is inhalen als je er vlak achter zit onmogelijk.
Al met al is Monaco ongeschikt om te racen. Maar dat is het al decennia. Ik zie nog DC een hele race achter Bernoldi geplakt zitten en er niet voorbij komen.
En de reden dat hij er voorbij kwam was een pitstop voor brandstof. Dat was nog in de tijd dat men in een race zat te racen, en niet de bandjes zaten te managen. Bernoldi was toen meer en hader aan het racen dan het hele veld van vandaag.asing schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:38:
Al met al is Monaco ongeschikt om te racen. Maar dat is het al decennia. Ik zie nog DC een hele race achter Bernoldi geplakt zitten en er niet voorbij komen.
//
YouTube: Race Highlights | 2024 Monaco Grand Prix
8 min hoogtepunten. 8! Minuten!.

[ Voor 13% gewijzigd door siggy op 26-05-2024 20:02 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Dat heeft natuurlijk ook andere redenen. In de kwalificatie hebben ze nieuwe banden en een lege tank. In de race hebben ze maximaal 1 van beide op enig moment. Die lege tank hebben ze alleen aan het eind van de race, En dan hebben ze over het algemeen geen nieuwe banden.TinusXIII schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:31:
Dat zie je toch ook terug in de kwalificatie en de race, in de race zijn ze minimaal 5 seconden per ronde langzamer dan de kwalificatie. Vandaag zelfs meer dan 10 seconden op een gegeven moment.
Enige "oplossing" daarvoor is dan weer tanken opnieuw in te voeren. En dat zal waarschijnlijk niet snel gebeuren. En dan gaan ze weer alleen racen als ze "kunnen". Voldoende races uit die tijd waar een snellere auto gewoon blijft plakken achter een langzamere en als de langzame stopt die snelle pas gas gaat geven (dus nog steeds "benzine sparen" achter de langzame voorganger, en pas als die weg is doorrijden en meer het daadwerkelijke tempo rijden). Zie bv San Marino 2004(? die wat ~2 weken terug nog op YouTube werd "gepromoot"). Schumacher heeft een slechte Q en startte zelfs buiten de top 10? Vervolgens blijft die daar wat hangen (verloor zelfs wat plekken bij de start, P9 naar P13?), en hebben de commentatoren het ook al over dat de Ferrari gewoon niet snel is. En als iedereen voor Schumachers neus gestopt is stampt hij nog 3 of 4 snelle rondes er uit voor hij zelf een pitstop maakt, en ligt dan ineens P3 of zo.
Dus ook toen was er geen echte strijd op de baan (echte duels met aanvallen en verdedigen etc). Alleen hadden ze toen een aantal keren de mogelijkheid om op een lege tank even flink te pushen als daar de ruimte voor was (geen voorliggers). En dat is er nu iets minder, maar anderzijds kunnen ze dat ook op de hybride systemen. En zie bv ook Bottas, Hamilton en Verstappen die na hun pitstop ook wel wat seconden harder konden dan de rest, totdat ze weer aansloten.
Onderstaande samenvatting is in ieder geval een stuk leuker om te ziensiggy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:57:
[...]
En de reden dat hij er voorbij kwam was een pitstop voor brandstof. Dat was nog in de tijd dat men in een race zat te racen, en niet de bandjes zaten te managen. Bernoldi was toen meer en hader aan het racen dan het hele veld van vandaag.
//
8 min hoogtepunten. 8! Minuten!.![]()
Wat is de reden dat ze in F2 verplichte pitstops hebben, en in F1 verplicht op 2 verschillende compounts rijden? Met verplichte pitstops ben je in ieder geval af van het snoozefest van vandaag met in totaal iets van 5? pitstops. Of je dan ook nog de verplichting moet houden tot het gebruik van verschillende compounts zal dan moeten blijken. Maar over het algemeen wordt meer gesproken over "verplichte pitstop want moet 2 verschillende compounts gebruiken". Maar verplicht die pitstop dan ook gewoon, zoals in F2 blijkbaar het geval is.
Door een pitstop te verplichten zou je kunnen zeggen dat wisselen van compound bij een rode vlag situatie niet telt als pitstop. Dan had iedereen vandaag alsnog een pitstop moeten doenbazzemans schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:22:
@RobertMe help mij even je te begrijpen. Door het moeten rijden op twee compounds heb je de facto toch al een verplichte pitstop te pakken? Geef je volgens mij zelf ook aan. Wat is dan de toegevoegde waarde van die pitstop (die ze toch al moeten maken) te verplichten?
Er worden geen punten verdeeld tussen de coureurs die het snelst te rijden. De punten gaan naar de coureurs die als eerste over de streep komen.Bushie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:28:
Ik had altijd het idee dat het bij autoracen er om ging zo snel mogelijk te rijden.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Wat @Blik1984 aangeeft. Daadwerkelijk een pitstop in de pitbox dus waarbij de auto's "on track" zijn. Stoppen onder een SC mag uiteraard, maar banden wisselen onder rode vlag telt dan niet mee.bazzemans schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:22:
@RobertMe help mij even je te begrijpen. Door het moeten rijden op twee compounds heb je de facto toch al een verplichte pitstop te pakken? Geef je volgens mij zelf ook aan. Wat is dan de toegevoegde waarde van die pitstop (die ze toch al moeten maken) te verplichten?
Als ik het goed opving heeft F2 zelfs een regel dat stoppen onder VSC niet mag / niet telt als "verplichte pitstop". Onder SC mag het dan weer wel / telt die dan weer wel mee.
Jup, Endurance en F1 zijn gewisseld. F1 is nu zo langzaam mogelijk als eerste 305KM rijden (of in Monaco nog minder). En Endurance racen gaat wel over zo snel / hard mogelijk.JackBol schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:47:
[...]
Er worden geen punten verdeeld tussen de coureurs die het snelst te rijden. De punten gaan naar de coureurs die als eerste over de streep komen.
Immers gaat het bij F1 alleen nog maar om "sparen". Is het niet banden en brandstof dan wel slijtage van motor, versnellingsbak, .... En bij endurance is de betrouwbaarheid etc er intussen "wel" waardoor die wel uren lang "kunnen doortrappen".
Nog meer boekhoudersChocoball schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:59:
Momenteel zijn er gesprekken om het budgetplafond te verhogen van 135 miljoen dollar richting de 215-220 miljoen dollar per jaar. Niet zodat de team meer kunnen uitgeven maar om juist meer zaken eronder te schuiven.
Ik snap wel waarom ze het willen doen, minder overhevelen van techniek ontwikkeld onder een ander budget. Maar ik denk dat ze ook moeten kijken naar het verleden. Kijk Williams vs Mercedes qua infrastructuur. Ze zouden beter zoiets doen zoals bij de CFD limitaties.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dat is een redelijk hardnekkig misverstand, autoracen heeft volgens mij nooit alleen over zo hard mogelijk rijden gegaan, behalve dragracen misschien.Bushie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:28:
Strategie en zo effectief mogelijk om gaan met je banden en brandstof is al een onderdeel van de sport zo lang ik me kan herinneren.
[ Voor 8% gewijzigd door NiaX op 27-05-2024 08:27 ]
-Niki Lauda
Ga dan iets anders doen met je weekend en kijk gewoon de samenvatting op youtube? Monaco is een verplicht nummertje voor de PR, zakenrelaties, networking... Noem het het bedrijfsfeestje van de F1. Een van de races die er meer is voor het circus achter de schermen en de beau monde, dan voor het publiek. En dat mag er ook zijn. Er zijn 24 races. Sla dit event over en kijk naar de volgende. 23 races is ook nog meer dan genoeg lijkt me.
Daarnaast, ik vond het helemaal niet zo slecht. Qua sentiment een mooi resultaat. Sentiment in sport is niet verboden, meer zelfs, het meeste wat sport sport maakt is sentiment. En dat mag ook.
Het is ook algemeen geweten dat Monaco gewonnen of verloren wordt op zaterdag. Zaterdag is de belangrijkste dag, het zwaartepunt van het weekend, de echte 'race'. De 'race' in deze is dan een FL (fastest lap) competitie. Zo snel mogelijk het perfecte rondje op een centimeter precies. Zie het gewoon als een ander type race. Ook in race games heb je FL challenges (solo) en races. Er is ook waarde en schoonheid in een FL/time trial competitie.
De race op zondag is, zonder ongelukken en onvoorziene omstandigheden, inderdaad een parade om het resultaat van zaterdag te bevestigen. Er kan nog altijd iets mis gaan natuurlijk. Bijvoorbeeld een lekke band, een misrekening. Het blijft hoe dan ook een prestatie om 72 rondjes foutloos rond zo'n parcours te rijden. Snel of traag, en er was toch best wat druk van achter uit door Piastri. Dus zomaar op 70% rond cruisen zal het ook wel niet geweest zijn. Je moet toch nog heelhuids over de streep komen.
Nee, ik vind het qua racen ook niet interessant, maar ik kan er me ook niet druk om maken. Leven en laten leven, niet alles moet voor iedereen zijn. Ik heb af en toe vijf minuutjes meegepikt tijdens het verbouwen, en dan later de samenvatting gezien. Helemaal prima.
En als het echt niet uit kan als event, heeft de F1 enkel zichzelf er mee. Zo'n event opzetten moet duizelingwekkend veel geld kosten. Als het echt niet rendabel was, of een zekere functie diende, was het al van de kalender. Als ze luidop denken om klassiekers als Spa te schrappen omwille van ROI, dan zeker ook Monaco mocht het niet meer mogelijk zijn.
Ik zie Monaco, alle geroep ten spijt, echt nooit van de kalender verdwijnen. Het is gewoon een verplicht stopje op de kalender, niet meer niet minder.
Maar tegenwoordig moet er vooral geluisterd worden naar ultra vocale, hard roepende 'consumenten' en 'fans' met alle 'entitlement' die er tegenwoordig is. Sit your ass down en sla een beurt over.
Het enige wat wel opvallend is bij de editie van afgelopen weekend: blijkbaar was het de eerste keer in de F1 historie dat de top 10 van de kwalificatie ook exact de top 10 van de race is geworden.
Doordat er nauwelijks pitstops zijn geweest, is "het gehuil" denk ik wat erger dit jaar.
En vorig jaar was er regen, dus toen was het wel leuker om te kijken.
Nu pas?ArcticWolf schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:20:
Na deze geweldige race /s
Toch maar besloten om m'n F1TV subscriptie te cancelen... (22/7 eindigt die). Zat al een tijdje te tobben en vandaag maar de knoop doorgehakt![]()
Ik snap dat een seizoen als 2020 en 2021 zeldzaam zijn maar de opeenstapeling van nieuwe regels en regelingen hebben in mijn ogen de sport nog veel saaier gemaakt. Ik moest altijd wel lachen als de teams meerdere motor wissels deden in een weekend en 40 grid penalties kregen. En met het budget plafond is er (even plat gezegd) totaal geen ontwikkel strijd meer, heb je het concept verkeerd heb je hele seizoen pech.
Zelfs dit seizoen nu het lijkt dat RBR niet meer de dominante auto heeft en er vooraan meer gebeurd dan ooit, boeit het mij niet meer om een race te kijken(dat ze de prijs omhoog hebben gegooid heeft ook niet geholpen) klinkt misschien depri maar misschien kom ik wel weer terug in de toekomst
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nou, jouw kristallen bol werkte primabasvn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:33:
[...]
en Sainz zit ook maar 14 punten achter Perez. bij een uitvalbeurt is dat ''zo'' ingelopen

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Deze race was echt wel anders dan andere jaren. Andere jaren waren er wel iets meer dan 5(?) pitstops. Door de rode vlag, waardoor iedereen in een stint wilde uitrijden, werd het echt nog wel erger dan andere jaren. Uiteraard ook versterkt doordat er verder uberhaupt niks gebeurde (geen (V)SC) waardoor de race weer interessant kon worden. Nog los van dat er de afgelopen jaren ook wel wat regen races tussen zaten.Amos_x schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:28:
Wat een gehuil weer over Monaco. Dit weet je toch op voorhand? Is de laatste jaren niet anders geweest, en met de huidige auto's, reglementen, banden, F1 politiek, enz.. zal het ook nooit anders worden.
Dus ja, Monaco is altijd "slecht" en kun je je wel op voorbereiden (door bv gewoon niet te kijken). Maar deze race was echt wel vele malen slechter dan "verwacht" doordat er dus ook echt letterlijk niks gebeurde buiten de start. Ja ok, Stroll being Stroll en raakt de muur en Mercedes being Mercedes en trapt in hun eigen val.
De echte race is op zaterdag. Eigenlijk kan je het zo goed als daar al afsluiten. De race is dan een leuk momentje voor de aanwezige fans (kort circuit, goed zicht op de baan van dichtbij, ...)
Ik stoor me er niet aan, en als ik de schuimbekkende reacties lees in het GP topic gisteren, zouden velen er goed aan doen wat aan introspectie te doen. Maar dat zal wel de komst zijn van het DTS publiek die denkt naar de voetbal te kijken.
Ik snap echt niet wat de 'fans' willen bereiken met het gehuil van de laatste twee dagen.
Misschien ligt de oplossing in een andere set regels/uitzonderingen voor deze specifieke GP. Geen idee hoe of wat, maar er zijn vast knappe koppen die daar iets kunnen op vinden. 1ste ronde gele vlag, of rolling start (kegelspel vermijden wat we gisteren zagen). Geen pitstops. Of net wel, meerdere pitstops verplichten, ... weet ik veel. Dat maakt het heel Amerikaans (regels buigen voor de show) maar misschien heeft Monaco dat wel nodig. Al gaat het in tegen historische aspect van de race, waar je natuurlijk zo min mogelijk aan de regels wil morren.
Moeilijk, maar de oplossing is makkelijk. Niet kijken, of vanuit een ooghoek terwijl je iets anders doet. De bloeddruk niet onder controle houden, is allerminst het antwoord.
Uiteraard. Maar gisteren was zelfs een zwaar dieptepunt voor Monaco. Dat er geklaagd wordt lijkt mij dan ook terecht. (Zolang het uiteraard niet schuimbekkent of met een hoge bloeddruk isAmos_x schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:17:
@RobertMe Misschien, maar het wordt nooit een suzuka of spa. Dat het dit jaar wel bijzonder slecht was, maakt de andere jaren niet beter, of toch niet equivalent aan een echte circuit race. Het blijft behelpen, het blijft een obligate 'ceremonie' stop op de kalender. Traditie, niets meer, niets minder.
Dat is al het geval, maar minder dan voorheen. Sowieso de uitzondering v.w.b. de afstand ("minimale aantal ronden om 305KM te rijden, maar op Monaco minimale aantal ronden om 2xxKM te rijden"). En voorheen dan ook de regels die helemaal waren gedetailleerd in "op vrijdag..., maar in Monaco op donderdag..." (bv de versnellingsbak die op vrijdag gebruikt werd die niet meetelde als zijnde "6 achtereenvolgende events", waar dan weer expliciet stond "maar in Monaco...donderdag...")Misschien ligt de oplossing in een andere set regels/uitzonderingen voor deze specifieke GP.
Of dat een rode vlag bandenwissel niet telt volgens het bandenwissel regelement. Komt op hetzelfde neer.Blik1984 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:26:
[...]
Door een pitstop te verplichten zou je kunnen zeggen dat wisselen van compound bij een rode vlag situatie niet telt als pitstop. Dan had iedereen vandaag alsnog een pitstop moeten doen
Xbox Live: Miesjh NL
Dit is de standaardlengte van de highlights, zie hier de highlights van AbuDhabi 2021, ook 8 minuten.siggy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:57:
[...]
En de reden dat hij er voorbij kwam was een pitstop voor brandstof. Dat was nog in de tijd dat men in een race zat te racen, en niet de bandjes zaten te managen. Bernoldi was toen meer en hader aan het racen dan het hele veld van vandaag.
//
8 min hoogtepunten. 8! Minuten!.![]()
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
In ieder geval moet men nog eens kijken of ze toch niet wat meer inhaalmogelijkheden kunnen creeëren.Amos_x schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:17:
@RobertMe
Misschien ligt de oplossing in een andere set regels/uitzonderingen voor deze specifieke GP.
Daarnaast een aantal extra handicaps maken zoals:
- Uitsluitend de rode (meest zachte) band beschikibaar stellen zoda men wel moet wisselen
- Pitstops verplicten
- Een drive-through penalty voor iedereen waarbij teams zelf mogen bepalen wanneer ze deze inlossen.
- 2 sprintraces (1 op zaterdag, de ander op zondag) i.p.v. de reguliere race, waarbij de startopstelling van één van de twee omgekeerd is.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Als we toch eens wild out-of-the-box denkenAllard schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:47:
[...]
Zo zijn er vast wel meer te bedenken. Het is kunstmatig maar dat is racen in Monaco met deze auto's sowieso. Misschien moeten ze de coureurs voor dit weekend in carts stoppen. Dan is inhalen ook gemakkelijker.
Qualificatie met F1 wagens, en daar meteen de punten op uitdelen voor het weekend.
En dan een race met de F2's die door de respectieve teams gesponsord worden.
Die F2's hebben ongeveer het formaat van jaren '90 F1's lijkt me? En op dit circuit is performance toch niet belangrijk.
Ik vraag me af wie van de huidige grid hier stiekem wel voor te vinden zou zijn, of wie niet echt wil omdat de pure skills wat meer komen bovendrijven wegens het stock car aspect. Natuurlijk kan je dan altijd het 'ik ken de wagen niet' race-excuus gebruiken.
Wel leuk denk ik.
Niet heel ingewikkeld om te introduceren en uitdagend door minder grip en ineens een andere breedte van de auto's
Nu maar hopen dat ze meelezen, zodat ze uit een van onze oplossingen gaan kiezen
[ Voor 14% gewijzigd door albino71 op 27-05-2024 14:16 ]
Alleen even de gehele ophanging/remmen etc aanpassen
Je bent dezeHomeland schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:59:
Stop ze allemaal in Formule -E autos en je hebt een mooie race.
Testing, one, two ...
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Boeryepes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:24:
Ben nu nieuwsgierig naar wat de Lollipopman ervan gaat maken
een reclamefilmpje voor F1 Clash
Maar dat zijn botsauto’sHomeland schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:41:
[...]
197 inhaalacties dit jaar bij Formula-E, op precies dezelfde baan.
In Monaco zagen we een soort worst case scenario van de impact van de huidige regels. Er is geen enkel ander circuit op de kalender waar je na de eerste ronde kunt wisselen van Hard naar Medium, om vervolgens de gehele race op die band uit te rijden zonder aan alle kanten voorbij gereden te worden.
Een kleine aanpassing in de regels zou dan al helpen. Namelijk niet alleen het gebruik van 2 compounds verplicht stellen, maar ook minimaal 1 pitstop onder raceomstandigheden (en dat mag dan ook een VSC/SC zijn). Dan had je gisteren in ieder geval het hele veld nog een keer binnen gehad.
Het argument van de FIA vóór wisselen van banden tijdens de rode vlag situatie is bij mijn weten de veiligheid. Als het gehele veld door allerlei rotzooi van een crash moet rijden, kan ik me daar iets bij voorstellen. Gisteren gebeurde de crash echter helemaal achteraan en speelde dit dus niet. In dat geval zou de raceleiding mandaat moeten hebben om bandenwissels te verbieden. Moet je toch wisselen? Prima, maar dan plaatsen we je gewoon achteraan de grid, want zonder rode vlag had je na een vroege pitstop ook achteraan gereden.
Verbieden hoeft toch helemaal niet? Als ze bandenwissels tijdens de rode vlag gewoon niet laten meetellen voor het bandenwissel regelement, dan moeten ze alsnog een verplichte pitstop maken.Muse schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:02:
Het argument van de FIA vóór wisselen van banden tijdens de rode vlag situatie is bij mijn weten de veiligheid. Als het gehele veld door allerlei rotzooi van een crash moet rijden, kan ik me daar iets bij voorstellen. Gisteren gebeurde de crash echter helemaal achteraan en speelde dit dus niet. In dat geval zou de raceleiding mandaat moeten hebben om bandenwissels te verbieden. Moet je toch wisselen? Prima, maar dan plaatsen we je gewoon achteraan de grid, want zonder rode vlag had je na een vroege pitstop ook achteraan gereden.
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024