En dat zagen we vanaf 2014 wel.
Honda kwam in 2015 binnen terwijl ze eigenlijk pas in 2016 wenste in te stappen. Maar die hebben alle problemen eruit ontwikkeld.
Toch denk ik de Abiteboul een betere teambaas was voor Renault dan Vasseur, op dat moment. Vasseur had nog niet het bestuurlijke gewicht om tegenstand te bieden aan interne politiek en, anders dan nu bij Ferrari, stond er ook geen grote baas achter hem.
De publieke vete met Red Bull en het continu voor het team gaan staan leidde behoorlijk af van hoever ze aan het afglijden waren. Ze hebben de periode van 2017 tot 2021 hetzelfde chassis gebruikt...
Hülkenberg werd weggestuurd nadat hij zich niet meer serieus genomen voelde (Ik herinner me de lofzang op de motiverende kwaliteiten van Ricciardo, die zijn best deed toen Hulk dat niet meer deed) en toen Abiteboul eruit gegooid werd ging het pas echt snel met het personeel.
Zelfs iemand als Szafnauer, die bij Force India toch wel een reputatie opgebouwd had, werd bij Alpine zo beschadigd dat hij ondertussen als een halve grap gezien wordt.
Abiteboul was dan ook jaren in de "leer" geweest als assistent van Briatore. Dezelfde die nu weer terugkomt bij Alpine. Dat gaat ook nog wat worden.

Maar hij zat er blijkbaar wel met steun van Ghosn en Stoll. Toen Ghosn gearresteerd werd in Japan en ontsnapte naar Libanon, was zijn rol in Renault wel klaar en toen ging Abiteboul ook nadat hij zijn "we gaan voor het kampioenschap in vijf jaar", dus totaal niet haalde. Dat lijkt ook de perfecte aanleiding te zijn geweest om hem te verwijderen. Daarna lijkt de interesse in wat toen Alpine werd, ook niet bepaald groot te zijn geweest. En toen begon het echt te rommelen.
De fundamenten waren natuurlijk al niks met al die jaren hetzelfde chassis en de brakke PU. Uiteindelijk had Horner toen lopen lobbyen om wat voordelen bij Mercedes weg te halen. Eerst terecht geen motorolie meer verbranden. Dat had de FIA nooit mogen toestaan. En daarna die inperking op verschillende motorstanden. Ook heeft Renault op de valreep in 2022, nogmaals een concept wijziging doorgevoerd en hebben ze nu ook een gesplitste turbo zoals Mercedes in 2014 al had en Honda in 2017. Vervolgens gebruiken ze de bevriezing van vermogensverbeteringen, om wel bepaalde betrouwbaarheidsverbeteringen door te voeren.
Ik blijf het ook opvallend vinden dat RBR in de Renault PU jaren, regelmatig ook uitviel met kapotte versnellingsbakken. Toen ze naar Honda overstapten, was dat opeens voorbij. Ook wat Verstappen eens gezegd heeft over Honda vs. Renault. Die Honda PU's liepen in 2019 al veel soepeler. Hij zij toen iets in die trant van dat hij dat eenmaal eerder had meegemaakt, de eerste paar races in 2016 toen hij bij Toro Rosso met een 2015 Ferrari PU reed. En we weten allemaal wat hij ervan vind als de PU niet perfect reageert op zijn inputs. Dat horen we namelijk op de radio.
Vasseur had waarschijnlijk niet veel kunnen doen daar nee. Maar je ziet wel dat het een goede teambaas kan zijn. Want hij is nu de teambaas in die andere politieke puinzooi van een team. En Ferrari verprutst gewoon niet eens constant de strategie meer. Updates voor de auto werken gewoon en Leclerc heeft daadwerkelijk in Monaco gewonnen in plaats van alweer, ontiegelijk hard gesaboteerd te zijn door zijn team. Ze hebben zelfs Xavi eindelijk weggestuurd. En tijdens de race hoorde je gewoon opeens dat Leclerc zich aan het plan moest houden en moest finishen. Niks sneller rijden etc. Ik bedoel, het plan van Ferrari werkte? We hebben het hier over Ferrari?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.