[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.154 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31
YakuzA schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:15:
[...]

L1T1 is altijd een speciaaltje :)
No-brakes Perez had geluk gisteren.
Idd wat een mafklapper was dat dan, had zomaar 3 man eraf kunnen kegelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

schumi2004 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Idd wat een mafklapper was dat dan, had zomaar 3 man eraf kunnen kegelen.
Tja, Bottas kan het niet meer met die 12e handse Audi.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
De status van Leclerc als wonderkind/toekomstig wereldkampioen wordt met de tijd steeds wat lager bij mij. Gisteren is mijn vermoeden verder bevestigd, het ligt niet alleen aan de Ferrari.

Ja hij is razend rap, maar heeft de afgelopen jaren ook te vaak onnodige en kostbare foutjes gemaakt. Geeft niet, hoort bij de leercurve.

Ik had echter ook al een tijdje het vermoeden dat hij niet constant genoeg was. Dan bedoel ik niet dat de Ferrari het ene weekend als een speer gaat en het andere weekend niet, maar gewoon race pace.

Waarom dat vermoeden?
Elke race heb ik op de iPad de livetiminig aan staan, gisteren dus ook. Met Verstappen die vlak achter Norris en Leclerc vlak achter Verstappen lag mijn focus van ronde tot ronde op die coureurs.

Norris was na de SC structureel 2 á 3 tienden sneller dan Max, aan het eind zelfs 4 á 5 tienden. Dat met constante rondetijden. Max er dus achter met even zo goed rondetijden als een klok, hij verloor het met name telkens in de eerste sector.

Dan Leclerc, die reed eigenlijk constant dezelfde rondetijden als Max. Heel vaak zelfs binnen een tiende. Zijn uiteindelijke achterstand liep hij echter op door af en toe een rondje te hebben waarbij hij ineens 6 á 7 tiende verloor, nimmer zat er een rondje bij waar hij ineens zoveel sneller was.

Daarmee wordt je geen kampioen lijkt mij. Juist de constantheid van Max is één van zijn sterkste punten.

Bovenstaand dus mijn vermoeden, enigszins onderbouwt obv mijn waarneming en geen exacte wetenschap! Ik ga er eens beter op letten de komende races.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
B-Real schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
De status van Leclerc als wonderkind/toekomstig wereldkampioen wordt met de tijd steeds wat lager bij mij. Gisteren is mijn vermoeden verder bevestigd, het ligt niet alleen aan de Ferrari.

Ja hij is razend rap, maar heeft de afgelopen jaren ook te vaak onnodige en kostbare foutjes gemaakt. Geeft niet, hoort bij de leercurve.

Ik had echter ook al een tijdje het vermoeden dat hij niet constant genoeg was. Dan bedoel ik niet dat de Ferrari het ene weekend als een speer gaat en het andere weekend niet, maar gewoon race pace.

Waarom dat vermoeden?
Elke race heb ik op de iPad de livetiminig aan staan, gisteren dus ook. Met Verstappen die vlak achter Norris en Leclerc vlak achter Verstappen lag mijn focus van ronde tot ronde op die coureurs.

Norris was na de SC structureel 2 á 3 tienden sneller dan Max, aan het eind zelfs 4 á 5 tienden. Dat met constante rondetijden. Max er dus achter met even zo goed rondetijden als een klok, hij verloor het met name telkens in de eerste sector.

Dan Leclerc, die reed eigenlijk constant dezelfde rondetijden als Max. Heel vaak zelfs binnen een tiende. Zijn uiteindelijke achterstand liep hij echter op door af en toe een rondje te hebben waarbij hij ineens 6 á 7 tiende verloor, nimmer zat er een rondje bij waar hij ineens zoveel sneller was.

Daarmee wordt je geen kampioen lijkt mij. Juist de constantheid van Max is één van zijn sterkste punten.

Bovenstaand dus mijn vermoeden, enigszins onderbouwt obv mijn waarneming en geen exacte wetenschap! Ik ga er eens beter op letten de komende races.
Psst: :)
f1bythenumbers in "[F1 2024] Race 6 GP van Miami"

Je zit met je analyse wel aardig goed, LEC fluctueert idd erg veel vergeleken met VER en NOR. Al vallen andere coureurs dan ook wel op in negatieve (HAM) of positieve zin (TSU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
Fauna schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Psst: :)
f1bythenumbers in "[F1 2024] Race 6 GP van Miami"

Je zit met je analyse wel aardig goed, LEC fluctueert idd erg veel vergeleken met VER en NOR. Al vallen andere coureurs dan ook wel op in negatieve (HAM) of positieve zin (TSU).
Ah mooie info en geinig dat mijn vermoeden met cijfers wordt bevestigd :)

Of Hamilton negatief opvalt weet ik niet, die zat ook wat meer vast/in gevecht achter/met Perez natuurlijk.

Juist Norris, Verstappen en Leclerc waren goed te vergelijken omdat ze non-stop een seconde of wat achter elkaar reden zonder echt in gevecht te zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:

[...]
Ik denk dat je wat dat betreft winnende coureurs in een aantal categorieën zou kunnen indelen.
  1. Supersterren: Coureurs die domineren als ze daar de kans toe krijgen. Bijv: Verstappen, Hamilton, Vettel, Schumacher, Senna
  2. Kampioenen: Coureurs die met een goede auto een kampioenschap binnen kunnen slepen. Bijv: Rosberg, Button, Raikkonen
  3. Winnaars: Coureurs die met een goede auto meerdere overwinningen kunnen halen, maar vaak niet goed nog zijn voor een kampioenschap. Zitten vaak als 2e rijder bij een topteam. Bijv: Bottas, Ricciardo, Massa, Barrichello
  4. Geluksvogels: Coureurs die met wat hulp van omstandigheden een (enkele) overwinning halen. Bijv: Ocon, Gasly, Herbert, Panis, Trulli
Op dit moment zie ik buiten Verstappen en Hamilton geen supersterren rondrijden. Waarbij Hamilton duidelijk op z'n retour is (ook geen schande, na zo'n enorme carrière). Mogelijk Piastri als hij zich meer ontwikkelt, maar hij laat voor mij nu nog teveel liggen ten opzichte van Norris.

Leclerc zou ik nu in de 2e categorie schalen. Norris en Russell wellicht ook.

Mannen als Sainz en Perez zitten voor mij duidelijk in de 3e categorie. Op een topdag praktisch onverslaanbaar, maar over een heel seizoen niet consistent genoeg. En hebben dan de 'pech' dat er bij een team waar ze om overwinningen kunnen vechten altijd een betere coureur naast hun rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Muse schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:06:
  1. Supersterren: Coureurs die domineren als ze daar de kans toe krijgen. Bijv: Verstappen, Hamilton, Vettel, Schumacher, Senna
  2. Kampioenen: Coureurs die met een goede auto een kampioenschap binnen kunnen slepen. Bijv: Rosberg, Button, Raikkonen
  3. Winnaars: Coureurs die met een goede auto meerdere overwinningen kunnen halen, maar vaak niet goed nog zijn voor een kampioenschap. Zitten vaak als 2e rijder bij een topteam. Bijv: Bottas, Ricciardo, Massa, Barrichello
  4. Geluksvogels: Coureurs die met wat hulp van omstandigheden een (enkele) overwinning halen. Bijv: Ocon, Gasly, Herbert, Panis, Trulli
Op dit moment zie ik buiten Verstappen en Hamilton geen supersterren rondrijden.
Alonso vindt je geen superster? Zelfs niet eens een kampioen (terwijl die het wel 2x is geworden en het einde van het Schumacher tijdperk was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Alonso vindt je geen superster? Zelfs niet eens een kampioen (terwijl die het wel 2x is geworden en het einde van het Schumacher tijdperk was).
Mijn lijst is verre van volledig, en vooral voorzien van herkenbare voorbeelden. ;)
Maar Alonso zou ik in de 1e categorie plaatsen, al is het er in aantal titels nooit uit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Muse schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Mijn lijst is verre van volledig, en vooral voorzien van herkenbare voorbeelden. ;)
Maar Alonso zou ik in de 1e categorie plaatsen, al is het er in aantal titels nooit uit gekomen.
Dat de lijst niet volledig is snap ik. Maar je gaf ook aan dat je vindt dat in het huidige veld alleen Verstappen en Hamilton supersterren zijn (/"geweest"). Daar benoem je dus wel expliciet dat dat de volledige lijst is, en zou Alonso dus (mogelijk) bij gehoord hebben. En afgaande op je reactie hoort die daar dus ook bij. Of je vindt Hamilton momenteel alsnog een superster? En Alonso niet? Waar ik het dan oneens mer zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Dat de lijst niet volledig is snap ik. Maar je gaf ook aan dat je vindt dat in het huidige veld alleen Verstappen en Hamilton supersterren zijn (/"geweest"). Daar benoem je dus wel expliciet dat dat de volledige lijst is, en zou Alonso dus (mogelijk) bij gehoord hebben. En afgaande op je reactie hoort die daar dus ook bij. Of je vindt Hamilton momenteel alsnog een superster? En Alonso niet? Waar ik het dan oneens mer zou zijn.
Ok, fair enough.

Hamilton noemde ik als superster, omdat hij voor Verstappen de sport domineerde. De titels van Alonso dateren van 18/19 jaar geleden. Daarmee had Alonso de potentie om een superster te worden, maar is dat helaas nooit tot uiting gekomen.

Dus Alonso is dan categorie 1.5: Kampioen met potentie tot superster. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroem Boem
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
Jim Clark en Fangio ook op de lijst supersterren. Alonso vindt ik lastig. Vind hem persoonlijk tussen supersterren en kampioenen inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:14
Alonso is inderdaad een lastige, kijk je puur naar het aantal kampioenschappen zou ik hem inderdaad ook niet als superster neerzetten, maar kijkende naar dat lijstje, maar bijvoorbeeld ook zijn totaal aantal zege's (staat volgens mij nog steeds makkelijk in de top 10) zou 'kampioen' misschien dan weer te weinig respect geven.

Kijkende naar zijn 'impact' in de F1 over een periode van meer dan 20 jaar, maar ook de paar jaar daarbuiten (2018/2019 met 2x Le Mans bijvoorbeeld en tal van andere zeges) en zijn algemene bekendheid vind ik hem dan wel weer de status 'superster' waardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Zo zie je maar weer. Geen enkel systeem is perfect. :+

Ik heb dezelfde twijfel met Alonso, maar als je strikt naar de cijfers kijkt wordt het misschien iets makkelijker. Hij was kampioen in 2005 en 2006. Zijn laatste overwinning is uit 2013, dat is ook alweer 11 jaar geleden.

De supersterren hebben naast dominantie ook met zich mee dat ze afdwingen bij het beste team te zitten. Hamilton mag dan op z'n retour zijn, maar maakt ook nu nog een transfer naar een winnend topteam. Toen Alonso de 2e keer naar McLaren ging, was dat team al weggezakt tot de subtop. Dus je kunt stellen dat hij na Ferrari niet meer voor een winnend topteam heeft gereden.

Persoonlijk heb ik ook zoiets met Hakkinen. Dat was een fantastische coureur en hij bood tegenstand aan Schumacher die op de piek van zijn kunnen zat. Maar uiteindelijk werd hij kampioen in een superieure auto (98) en won hij ternauwernood van de sidekick van Schumacher (99). Ik zou hem de status van superster gunnen, maar op basis van de data is hij ook categorie 2: een (meervoudig) kampioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:29
Muse schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:06:
Winnaars: Coureurs die met een goede auto meerdere overwinningen kunnen halen, maar vaak niet goed nog zijn voor een kampioenschap. Zitten vaak als 2e rijder bij een topteam. Bijv: Bottas, Ricciardo, Massa, Barrichello
Geluksvogels: Coureurs die met wat hulp van omstandigheden een (enkele) overwinning halen. Bijv: Ocon, Gasly, Herbert, Panis, Trulli
[/list]
Zijn die winnaars ook niet gewoon geluksvogels omdat ze toevallig bij een topteam zijn uitgekomen? Ik denk niet dat Bottas per se beter is dan een Ocon of Gasly en ook niet beter dan een Albon of Hulkenberg welke nooit een race hebben gewonnen omdat ze niet op het juiste moment bij het juiste team zaten. Als Albon niet half 2019 en heel 2020 bij RBR had gezeten maar in 2022 en 2023, dan denk ik wel dat hij één of meerdere races had gewonnen en Hulkenberg net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Zijn die winnaars ook niet gewoon geluksvogels omdat ze toevallig bij een topteam zijn uitgekomen? Ik denk niet dat Bottas per se beter is dan een Ocon of Gasly en ook niet beter dan een Albon of Hulkenberg welke nooit een race hebben gewonnen omdat ze niet op het juiste moment bij het juiste team zaten. Als Albon niet half 2019 en heel 2020 bij RBR had gezeten maar in 2022 en 2023, dan denk ik wel dat hij één of meerdere races had gewonnen en Hulkenberg net zo goed.
Je hebt altijd wat geluk nodig om op het juiste moment bij het juiste team te zitten toch?

Bottas kreeg de voorkeur boven Ocon toen er bij Mercedes een plekje vrij kwam. Ocon was zelfs een Mercedes-junior, dus je kunt zeggen dat Bottas het op dat moment beter voor elkaar had en daarmee die plek afdwong?

Hulkenberg is te vaak bezweken onder de druk op momenten dat hij op podiumkoers lag. Uit mijn hoofd zeg ik bij Williams in Brazilië, en bij Renault in Duitsland als bekendste voorbeelden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/imola-changes-for-2024-less-asphalt-more-gravel-v0-e235o6bfn5zc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=5e3d704c94033950025f9225582522f20fd5b6ec

alvast een mooie voor in de startpost voor Imola topic?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

basvn schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:59:
[Afbeelding]

Dat word wel even opletten voor de rijders, sommige van die asfalt stukken werden aardig fanatiek gebruikt in vorige jaren :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Dat word wel even opletten voor de rijders, sommige van die asfalt stukken werden aardig fanatiek gebruikt in vorige jaren :)
Mag ik alvast nomineren voor een excursie in de gravel traps: Sargant en Leclerc?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

[Afbeelding]

Mooie en goede aanpassingen. Van mij mogen er meer grindbakken op de circuits geplaatst worden. Helaas kan dat niet op stratencircuits. Dat zou wel leuke dingen kunnen opleveren. :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:11
[Afbeelding]

Mooie aanpassingen. Zo zien we dat graag, in plaats van die halve parkeerplaatsen naast de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
In bocht 14 en 15 ook zand/gravel toegevoegd. Als je daar iets te enthousiast over de curbs heen gaat nu is dat dus gelijk einde race. Garantie op safety cars in de race wordt zo'n beetje 100% nu. :D

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:32
Morgen en overmorgen (9 en 10 mei) gaat Ferrari op haar privécircuit in Fiorano testen. 1 dag daarvan zal een 200 km filmdag zijn waar het Imola upgradepakket wordt getest.

Op de andere dag wordt het Wet Weather Package (WWP) pakket van de FIA getest. De vorige test mislukte en was er volgens FIA directeur Tombazis onduidelijkheid over hoeveel de banden en hoeveel de diffusor voor regenmist achter de wagen zorgen. Daarnaast heeft het WWP pakket invloed op de rijeigenschappen van de wagen wat betreft aerodynamica en gewicht. Mocht de test toch zeer positief uitvallen dan ligt het besluit bij de FIA of het WWP pakket vanaf 2025 zijn opwachting zal maken.

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/exclusive-ferrari-will-test-the-new-fia-mudflaps-at-fiorano-v0-y8CCMXxWxKanQSQOCT9ea1EbV6qW5wwdJYMWkXWYXSI.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=7d559afdac4d1ad84d2fcaabf9f77f57a11df494

https://formu1a.uno/it/es...araspruzzi-fia-a-fiorano/ (artikel is in het Italiaans)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GND8z6QXcAAqKZn?format=png&name=4096x4096

alle huidige rijders met hun wins op een rijtje

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
De eerste FIA F1 CEO stopt er eind deze maand mee. Natalie Robyn was sinds november 2022 in dienst maar gaat op zoek naar een andere uitdaging en waarschijnlijk in de autoindustrie waar ze vandaan kwam voordat ze CEO bij de FIA werd.

https://www.motorsport.co...unces-departure/10608445/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:16
Chocoball schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:45:
Morgen en overmorgen (9 en 10 mei) gaat Ferrari op haar privécircuit in Fiorano testen. 1 dag daarvan zal een 200 km filmdag zijn waar het Imola upgradepakket wordt getest.

Op de andere dag wordt het Wet Weather Package (WWP) pakket van de FIA getest. De vorige test mislukte en was er volgens FIA directeur Tombazis onduidelijkheid over hoeveel de banden en hoeveel de diffusor voor regenmist achter de wagen zorgen. Daarnaast heeft het WWP pakket invloed op de rijeigenschappen van de wagen wat betreft aerodynamica en gewicht. Mocht de test toch zeer positief uitvallen dan ligt het besluit bij de FIA of het WWP pakket vanaf 2025 zijn opwachting zal maken.

[Afbeelding]

https://formu1a.uno/it/es...araspruzzi-fia-a-fiorano/ (artikel is in het Italiaans)
Filmdag is toch 100km? Wel goeie timing voor Ferrari al die testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Lynx schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:27:
[...]

Is nu 200km https://www.motorsport.co...kedowns-in-2024/10528875/

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Lynx schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:27:
[...]

@Boeryepes heeft al antwoord gegeven zie ik.

Kleine zoekopdracht in het seizoentopic had je hier het antwoord gegeven Chocoball in "[F1] Seizoen 2024" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 08:16
Zo hard loopt dit topic nu ook niet dat een vraag volstrekt misplaatst is. En yep, nu @Boeryepes het zegt doet het mij een belletje rinkelen.

Van de andere kant gezien heeft RB dit niet gedaan voor Japan en McL niet voor Miami. Mss betekend dit dat de correlatie tussen sim en werkelijkheid daar wel in orde is en FER er nog niet is wat dat betreft? Zal ze sowieso wel veel aan gelegen zijn om in Italy te winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lynx schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:04:
Zo hard loopt dit topic nu ook niet dat een vraag volstrekt misplaatst is. En yep, nu @Boeryepes het zegt doet het mij een belletje rinkelen.

Van de andere kant gezien heeft RB dit niet gedaan voor Japan en McL niet voor Miami. Mss betekend dit dat de correlatie tussen sim en werkelijkheid daar wel in orde is en FER er nog niet is wat dat betreft? Zal ze sowieso wel veel aan gelegen zijn om in Italy te winnen.
Met de limitaties voor film dagen kun je natuurlijk ook maar beperkt je data valideren.

Plus met Europese races is het makkelijker :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:55
Chocoball schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:45:

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhONDthUjsXVExxQYtCgGXCedLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMOg8fNeYbxtkQlE64wRwio2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Ik weet het nog niet
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/effects-of-the-new-tyre-covers-v0-1qmwzu0l8dzc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=28e69ad1ea05caf738e8d85e31aa1e64f437b858

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/authur-leclerc-f1-75-oliver-bearman-sf-24-testing-in-fiorano-v0-zhzeb4u49dzc1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=e1de34797ba589d8f14e986ab5a634c61b3a78cc

Shwartzman en Bearman voeren deze test uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Chocoball op 09-05-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Zien er niet uit die regenkappen. Wheel-to-wheel wordt misschien wel makkelijker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Boeryepes schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:31:
Zien er niet uit die regenkappen. Wheel-to-wheel wordt misschien wel makkelijker.
Ze worden alleen gebruikt om uit te zoeken of de spray door de banden of door de diffuser komt vziw.

Zo te zien wordt de conclusie dat het door de diffuser komt.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2024 12:56 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
Het is een test, de regenkappen gaan ze alleen gebruiken bij regen. Het idee is volgens mij nog steeds dat ze zonder kappen gaan rijden als het droog is :)
YakuzA schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Ze worden alleen gebruikt om uit te zoeken of de spray door de banden of door de diffuser komt vziw.

Zo te zien wordt de conclusie dat het door de diffuser komt.
Klopt, diffuser zorgt voor het meeste spray, kan je vrij weinig aan doen bij een ground effect wagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
Was op Reddit aan het scrollen:
Ze hebben zo te zien minstens twee configuraties getest:

Zijkant dicht:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/it-seems-they-tested-few-different-designs-of-the-wheel-v0-yfmbw8bkmdzc1.png?width=233&format=png&auto=webp&s=c306dbbdd1583020e51be580c6efa2a1db2923da

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/it-seems-they-tested-few-different-designs-of-the-wheel-v0-297cygbmmdzc1.png?width=213&format=png&auto=webp&s=72c713458e94ae9ce3335220c5b5170a7d4dbaee

Zijkant open:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/it-seems-they-tested-few-different-designs-of-the-wheel-v0-c8kz6kxlmdzc1.png?width=210&format=png&auto=webp&s=89da7236694428ecf6b61ab088ceed88a9018378

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
NeverSettle schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:03:
[...]
Klopt, diffuser zorgt voor het meeste spray, kan je vrij weinig aan doen bij een ground effect wagen.
Mogelijk met het 2026 regelement om de diffuser in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Chocoball schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Mogelijk met het 2026 regelement om de diffuser in te perken.
Mja zolang je je meeste downforce uit de vloer haalt met die ground effect wagens die je in 2026 ook nog hebt zal je wel flinke spray houden gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0WmlE1A3mHWI209yS4uKvbGEaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZYCmcHDB72kbaDHS4SPZ7em.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUupwzmO2YPNrbE4WDwVTOrNlCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RILzHswKLh78w7GH9Amp2MqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UwaZiW9Ta0dFDLQme9caY1xe2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbV0JLsCohPcJria151cbICF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Wat een lelijkheid. Niet om aan te gluren dit. :-(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Daar kunnen extra HP logo's op

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

Maar de baan wordt dan toch ook niet droog gereden, als alle spray lekker in de wielkassen blijft (en dus weer op de grond komt). Of maken ze nog een afvoer bovenop die kappen om het opzij te laten spuiten?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
gaat leuk worden met een pit naar inters of droogweerbanden
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TinusXIII schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Mja zolang je je meeste downforce uit de vloer haalt met die ground effect wagens die je in 2026 ook nog hebt zal je wel flinke spray houden gok ik.
Laken er achter hangen om water druppels af te vangen :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
TinusXIII schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:30:
[...]
gaat leuk worden met een pit naar inters of droogweerbanden
:D
Pitstop 5 minuten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
YakuzA schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Lekbakje met zijwaartse afvoerpijp...
Nou, ik ben geen helderziende, maar dit gaat hem niet worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Crazy D schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:14:
Maar de baan wordt dan toch ook niet droog gereden, als alle spray lekker in de wielkassen blijft (en dus weer op de grond komt). Of maken ze nog een afvoer bovenop die kappen om het opzij te laten spuiten?
Je bedoelt iets als dit?
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.A3HtryoX3FgLhTFjLS60XwHaCv%26pid%3DApi&f=1&ipt=53b3b3a7dc163619503f467f97d3ea5c21deff050b868bce1e859176eb6e29f2&ipo=images

Alleen dan dus voor het water en niet voor sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Halo “zag er ook niet uit”. Alles went. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:45
dawg schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Als we de halo niet hadden, hadden we ook afscheid genomen van een paar coureurs. In ieder geval Romain Grosjean. Max bovenop Lewis op Imola was ook anders afgelopen.

Ik denk niet dat je iets kan doen tegen die spray. Dat ligt aan de aero. Vrachtwagen waren jaren geleden ook zo erg tot iemand een deurmat in de wielkast schroefde.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

dawg schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Halo ziet er nog steeds niet uit maar heeft wel zijn nut bewezen. ;)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Chocoball
Re: Daar kunnen extra HP logo's op
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/new-spray-guards-variant-fiorano-afternoon-testing-v0-b358ysy9cezc1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=ef4a23603b7308b9293c826b9dbd39dfd2ae2939
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Het zal wel aan mij liggen, maar zichtbaarheid is toch niet de reden dat ze niet in de regen rijden? Is het niet de rijhoogte die, al dan niet vanwege parc ferme etc, de meeste problemen veroorzaakt?

En al zou de zichtbaarheidsproblemen opgelost zijn, zodra er binnen enkele rondjes 2+ mensen eraf liggen beginnen de discussies over racebaarheid en de race director zal altijd voor de veiligheid kiezen.

Een race als Spanje 1996 of Monaco 1996 zullen we echt gewoon nooit meer zien. Ik heb liever dat ze dat zeggen, dan zogenaamd zoeken naar oplossingen terwijl de realiteit heel snel een safety car en rode vlag zal volgen.

Ik neem aan dat een ZOAB-achtige materiaal niet geschikt is voor F1 auto's?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:29:
Het zal wel aan mij liggen, maar zichtbaarheid is toch niet de reden dat ze niet in de regen rijden? Is het niet de rijhoogte die, al dan niet vanwege parc ferme etc, de meeste problemen veroorzaakt?
Daarom zijn de wets groter. Staat de auto vanzelf iets hoger. Gaat maar om 5mm of zo meen ik, maar alle beetjes helpen. En met de setup zullen ze de auto ook niet ineens 5cm hoger kunnen / willen zetten (tenzij 200% kans op Q en race misschien).
En al zou de zichtbaarheidsproblemen opgelost zijn, zodra er binnen enkele rondjes 2+ mensen eraf liggen beginnen de discussies over racebaarheid en de race director zal altijd voor de veiligheid kiezen.
De vraag zal ook wel zijn waarom ze er af liggen. Aquaplaning, gewoon geen grip, ....
Ik neem aan dat een ZOAB-achtige materiaal niet geschikt is voor F1 auto's?
Volgens mij zou dat niet sterk genoeg zijn? Als in, met 1000 paartjes scheurt het open. Naast dat de karakteristieken anders zijn. Zoab is natuurlijk "straat asfalt", terwijl ze op circuits een compleet ander soort asfalt gebruiken.

En naast problemen van zicht, aquaplaning, grip, .... Is er momenteel nog een groot probleem. De wets zijn veel trager dan de inters (& softs). Daardoor dat teams altijd de inters zullen verkiezen over de wets, onafhankelijk van hoeveel beter de wets zijn in de omstandigheden.
Verschillende jaren terug zag je dat ook wel, dat vaak na een tijd aan verplichte wets (wet (re)start) er redelijk snel naar de inters werd gewisseld. Maar nu is dat nog veel erger. En IIRC was dat ook een probleem in Japan 2022. Sure, de regen kwam kort tegen de start en zo. Maar de coureurs hadden ook "geen zin" om de wets te gebruiken, simpelweg omdat er altijd zullen zijn die de inters pakken en je dan al 5-0 achter staat op de wets.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:41:
[...]

Daarom zijn de wets groter. Staat de auto vanzelf iets hoger. Gaat maar om 5mm of zo meen ik, maar alle beetjes helpen. En met de setup zullen ze de auto ook niet ineens 5cm hoger kunnen / willen zetten (tenzij 200% kans op Q en race misschien).
Ja precies, ze willen het gewoon niet. Dan krijg je de farces die we de afgelopen jaren hebben gezien.
De vraag zal ook wel zijn waarom ze er af liggen. Aquaplaning, gewoon geen grip, ....
Komt ook weer een beetje terug op setup. En de bandjes. Er waren ooit eens monsoon bandjes :)

Kort door de bocht, teams willen gewoon niet. Prima, maar schaf regenbanden dan gewoon helemaal af. De onduidelijkheid en willekeurigheid van de afgelopen 15-20 jaar? is best absurd. Oh het gaat regenen, hoeveel raceronden krijgen we......
Volgens mij zou dat niet sterk genoeg zijn? Als in, met 1000 paartjes scheurt het open. Naast dat de karakteristieken anders zijn. Zoab is natuurlijk "straat asfalt", terwijl ze op circuits een compleet ander soort asfalt gebruiken.
Ja dat bedoelde ik al. Er zal toch vast een asphalt fabrikant zijn die hiervoor iets kan verzinnen? Heb tot op heden in 3 decennia nog nooit wat gehoord dat ze iets met het asphalt hebben proberen te doen. In Amerika hebben ze wat minder issues om te racen bij nattigheid, en de circuit zijn daar wat meer old skool en zie je regelmatig verschil in spray op diverse ondergronden.
En naast problemen van zicht, aquaplaning, grip, .... Is er momenteel nog een groot probleem. De wets zijn veel trager dan de inters (& softs). Daardoor dat teams altijd de inters zullen verkiezen over de wets, onafhankelijk van hoeveel beter de wets zijn in de omstandigheden.
Verschillende jaren terug zag je dat ook wel, dat vaak na een tijd aan verplichte wets (wet (re)start) er redelijk snel naar de inters werd gewisseld. Maar nu is dat nog veel erger. En IIRC was dat ook een probleem in Japan 2022. Sure, de regen kwam kort tegen de start en zo. Maar de coureurs hadden ook "geen zin" om de wets te gebruiken, simpelweg omdat er altijd zullen zijn die de inters pakken en je dan al 5-0 achter staat op de wets.,
Ja, maar ligt dat ook weer niet aan de race director die in zoveel gevallen bijna wacht totdat de zon er al weer is? Dat is veelal het geval geweest. Het lijkt me toch redelijk eenvoudig om neerslag te meten en bij een bepaalde neerslag gewoon racen en niet zeuren.

En anders schaf die full wets maar af. Beetje zonde van al die kankerverwekkende materialen als ze toch niet worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Komt ook weer een beetje terug op setup. En de bandjes. Er waren ooit eens monsoon bandjes :)
En ook daar werd niet mee geracet ;)

Kijk bv Maleisië 2001 maar eens terug. "It doesn't come down by the buckets full, but by the oceans", zoals de legendarische Murray Walker zei. En Ferrari verkloot vervolgens hun pitstop door de verkeerde banden er onder te zetten. Of nee, toch niet. Ze doen de monsoons er onder en wisselen voor het wegrijden nog naar de normale wets. Er was immers toch een SC en ze zouden nooit onder die omstandigheden racen. Dus ook toen een gevalletje "SC totdat de slechte omstandigheden voorbij zijn", en op dat moment kon Ferrari best prima vooruit op de wets, terwijl de andere coureurs vrij snel een extra pitstop moesten doen om weer van de monsoons naar de wets te gaan.

Waarbij ik eigenlijk twijfel of het wel monsoon & wet was, en niet monsoon en inter. Dus eigenlijk soort van gelijk aan nu. Alleen is de naam nog wel eens veranderd "monsoon", "extreem wet", " full wet" en nu gewoon "wet". Is dat niet kinda dezelfde band? Immers hebben ze er maar 2, een voor als het echt goed regeld en de baan blank staat, en een voor als het regend en de baan nat is. Waarbij het mij ook niks zou verbazen als de huidige full wet v.w.b. water afvoeren etc beter is dan de oude monsoon. Immers zijn we intussen ook alweer 20 jaar verder en staat de ontwikkeling van banden AFAIK ook niet stil.

En de huidige full wet kan ook echt wel veel water hebben. Grootste risico op de full wet is aquaplaning op de vloer, niet omdat de banden het water niet kunnen afvoeren. En dan dus dat de band zo hard is dat die totaal geen performance geeft. Maar dat is een ander probleem maar voorkomt niet dat ze er "theoretisch" mee kunnen racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:12:
[...]

En ook daar werd niet mee geracet ;)

Kijk bv Maleisië 2001 maar eens terug. "It doesn't come down by the buckets full, but by the oceans", zoals de legendarische Murray Walker zei. En Ferrari verkloot vervolgens hun pitstop door de verkeerde banden er onder te zetten. Of nee, toch niet. Ze doen de monsoons er onder en wisselen voor het wegrijden nog naar de normale wets. Er was immers toch een SC en ze zouden nooit onder die omstandigheden racen. Dus ook toen een gevalletje "SC totdat de slechte omstandigheden voorbij zijn", en op dat moment kon Ferrari best prima vooruit op de wets, terwijl de andere coureurs vrij snel een extra pitstop moesten doen om weer van de monsoons naar de wets te gaan.

Waarbij ik eigenlijk twijfel of het wel monsoon & wet was, en niet monsoon en inter. Dus eigenlijk soort van gelijk aan nu. Alleen is de naam nog wel eens veranderd "monsoon", "extreem wet", " full wet" en nu gewoon "wet". Is dat niet kinda dezelfde band? Immers hebben ze er maar 2, een voor als het echt goed regeld en de baan blank staat, en een voor als het regend en de baan nat is. Waarbij het mij ook niks zou verbazen als de huidige full wet v.w.b. water afvoeren etc beter is dan de oude monsoon. Immers zijn we intussen ook alweer 20 jaar verder en staat de ontwikkeling van banden AFAIK ook niet stil.

En de huidige full wet kan ook echt wel veel water hebben. Grootste risico op de full wet is aquaplaning op de vloer, niet omdat de banden het water niet kunnen afvoeren. En dan dus dat de band zo hard is dat die totaal geen performance geeft. Maar dat is een ander probleem maar voorkomt niet dat ze er "theoretisch" mee kunnen racen.
Wat ik me kan herinneren was Monsoon, (full) wet, inters, slicks. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die extreme wets. Maar je aquaplaning op de vloer doelde ik op met rijhoogte. Daar zit het probleem, zeker zolang de banden het water kunnen afvoeren. Ze kunnen het prima afstellen, maar verlies je te veel performance. En ipv tegen de teams te zeggen 'deal with it', worden de races 'afgesteld' op de wensen van de teams. Ik weet net hoe snel een f1 wagen qua rijhoogte is om te bouwen, maar pfff.

En nogmaals, ik vind het prima als ze zeggen, we schaffen de full wets af en we racen wel wanneer het beter is voor intermediates. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Het blijft nogal 'nep' nu. In 9 van de 10 gevallen is het gewoon teasen en wachten tot de inters eronder kunnen. Geef mij dan maar de Bernie-Sprinklers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Boeryepes schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Ben vooral benieuwd hoe LEC omgaat met Lewis' mindgames. Het zal mi. voor eens en altijd duidelijk maken of LEC echt kampioensmateriaal is.
Charles is daar geen klootzak genoeg voor op het circuit. Hij mist net dat beetje extra, zeker als er veel druk op zijn schouders komt te liggen in de race. Qua karakter en onzekerheid lijkt hij wel wat op Lewis. Je ziet het nu al in de een op een gevechten met Carlos. Die laatste is toch wat meer een straatvechter (Red Bull mentaliteit?).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Leclerc krijgt eindelijk, eindelijk een nieuwe race engineer.

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-05-2024 21:21 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Jasphur schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Wat kan de F1 toch een harde business zijn he?
Het is gewoon een baantjescarrousel. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:59:

[Twitter]
[Twitter]
Ok, copy that, no more checking, i will not be coming back to you.

[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 09-05-2024 21:26 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:54
Illegal_Alien schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Ok, copy that, no more checking, i will not be coming back to you.question?
Ftfy

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:59:

[Twitter]
[Twitter]
Zou dit op initiatief van Leclerc zelf zijn gebeurd? Dat hij eindelijk een keer met de vuis op spreekwoordelijke tafel heeft geslagen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
SterqVerhael schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:13:
[...]
Zou dit op initiatief van Leclerc zelf zijn gebeurd?
We are checking...

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

☕️-break :p

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SterqVerhael schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Zou dit op initiatief van Leclerc zelf zijn gebeurd? Dat hij eindelijk een keer met de vuis op spreekwoordelijke tafel heeft geslagen?
Leclerc bedankte hem wel uitgebreid. :)
Maar ik vermoed dat het een combinatie van vervangen en weg bevorderen is. Vasseur is echt bezig om de puinzooi bij Ferrari aan te pakken. Ze maken namelijk niet zoveel strategische blunders meer. Ze kunnen inmiddels een snelle pitstop uitvoeren. Inmiddels hebben ze ook een auto die de banden niet in vijf ronden al gesloopt heeft. Het draait operationeel een stuk beter bij Ferrari en dat zie je inmiddels ook.

Maar de communicatie tussen coureurs en de pit muur was nog zwak. Dat hoorde we recentelijk nog. Betekent niet dat Leclerc zijn engineer hier helemaal schuldig aan is. Ik vermoed dat hij wel moeite heeft met goed communiceren en misschien ook wel het vertalen. Ik zou namelijk niet verbaast zijn als intern bij Ferrari, er Italiaans gesproken word, maar de communicatie moet in het Engels. En zo krijg je van die onbegrijpelijke berichten en vertraging. Daarnaast moet er, vermoed ik ook nog wat gedaan worden aan communicatie tussen coureur, pit muur en de ondersteunende operatie in Maranello. Ze zijn zeker beter dan twee jaar geleden, maar Vasseur lijkt me wel iemand die echt doorpakt.

Ik blijf het alleen jammer vinden dat Sainz eruit gezet word. De combinatie Leclerc en Sainz werkt gewoon en is naar mijn mening, misschien wel de beste in de huidige F1. Het is niet zoals RBR waar Verstappen zo overduidelijk beter is. Of McLaren waar Piastri nogal eens zijn banden snel verslijt, waardoor Norris beter presteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
@DaniëlWW2 ik meen dat in het verleden de discussie ook al gevoerd is maar in de F1 regelementen staat niks over een verplichting dat Engels de voertaal op de radio moet zijn.

Er zijn wel andere redenen aan te voeren waarom Engels de voorkeur heeft. De meeste teams komen uit het VK waar de voertaal Engels is. De coummunicatie tussen de teams, FIA en FOM gebeurt in het Engels. Team radio wordt ook globaal uitgezonden en voor de meeste kijkers is Engels dan het nakkelijkst te volgen. Aangezien dat te lastig is voor Ferrari gebruiken ze Plan A t/m Z

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47
Keek afgelopen weekend even met Ricardo mee op de onboard via f1tv, de communicatie tussen hem en zijn race engineer was niet in het Engels. Waarschijnlijk was het Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Spatflappen!! (kunnen ook weer extra logo's op.. dus dat is een plus)
Afbeeldingslocatie: https://schouwparts.nl/cdn/shop/products/FB_IMG_1649408042810_1200x1200.jpg?v=1650914315

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DonJunior schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Spatflappen!! (kunnen ook weer extra logo's op.. dus dat is een plus)
[Afbeelding]
Dan werkt de diffuser niet meer, want daar kan ook geen lucht door B)
(Ja, een laken zal ook niet werken :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2024 10:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:49:Team radio wordt ook globaal uitgezonden en voor de meeste kijkers is Engels dan het nakkelijkst te volgen.
Ja, want teams gaan het zichzelf natuurlijk extra lastig maken om het voor de kijker verstaanbaar te maken.
Aangezien dat te lastig is voor Ferrari gebruiken ze Plan A t/m Z
Dat heeft een totaal andere reden. En dat is dat de andere teams ook meeluisteren en die niet weten wat plan A t/m Z is. Dus als ze dan zeggen "we're switching to plan B" weet de concurrentie niet of dat een 1 stop, 2 stop, ... is en in welke ronde die stop dan is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobertMe
Jeweetje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:53:
Keek afgelopen weekend even met Ricardo mee op de onboard via f1tv, de communicatie tussen hem en zijn race engineer was niet in het Engels. Waarschijnlijk was het Italiaans.
Ki ki ki, oi oi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
@RobertMe Dat van Plan A t/m Z was als grappig bedoeld en niet voor serieuze beantwoording.

De zon schijnt, het is droog dus ik ga mij elders nuttig maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

YakuzA schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Dan werkt de diffuser niet meer, want daar kan ook geen lucht door B)
(Ja, een laken zal ook niet werken :+ )
Gewoon betere regenband ontwikkelen lijkt mij de beste oplossing. Spray hoort nu eenmaal bij de F1. ZOAB is natuurlijk geen optie met stukje asfalt die loslaten en projectielen worden bij deze snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

Jeweetje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:53:
Welke sessie was dat, en heb je misschien timestamps? Dat kan ik me erg slecht voorstellen namelijk. Ik zie er zo gauw geen expliciete regel over maar volgens mij hoort die communicatie gewoon in het Engels te zijn, en dat is deze ook altijd geweest tussen Ricciardo en zijn engineer. Ik heb in elke sessie een stukje radio opgezocht maar die is elke keer gewoon in het Engels. Misschien kan je het gewoon niet goed verstaan vanwege het accent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:01
Hahahahaha! Ja, hij is goed dit keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sjaool schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Gewoon betere regenband ontwikkelen lijkt mij de beste oplossing. Spray hoort nu eenmaal bij de F1. ZOAB is natuurlijk geen optie met stukje asfalt die loslaten en projectielen worden bij deze snelheden.
Maar zoals deze testen lijken aan te geven dat een betere regenbanden ook niet gaat helpen tegen het niet rijden ivm grote spray :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
jmderonde schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Hahahahaha! Ja, hij is goed dit keer!
Dit keer? Je doelt daarmee toch niet op Lollipop he? ;)
Want Ricciardo heeft dat al heeeel vaak geroepen (en ook niet alleen dit seizoen of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52

Bestla

Kvinne

Je kan regenbanden ontwikkelen tot je een ons weegt, de echte oplossing is afwatering van de baan. Ton-rondte aanleggen op de vlakke delen en klaar ben je met stilstaand water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
Ferrari komt met hun update ook met Red Bull achtige sidepods/luchtinlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:29
Van de ene kant ben ik van mening dat ze gewoon vaker en sneller moeten rijden met regen. Alleen dan wordt de baan sneller drooggereden. Nu zie je ze binnen staan tot inters en soms zelfs gelijk of bijna gelijk naar slicks.

Edit; Of de FIA/FOM moet niet zo zuinig doen en investeren in Air Titans.

[ Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 10-05-2024 13:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Ferrari Imola pakket met een bovenlip luchtinlaat. Verdere verschillen zullen makkelijker te zien zijn met een vergelijkingsfoto.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/additional-close-up-pic-of-the-sf24-new-sidepod-upgrades-v0-dq7smmtn4kzc1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=c68abb33c16f87c26ff7a2481db66791dbc718ae

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/additional-close-up-pic-of-the-sf24-new-sidepod-upgrades-v0-fjc7gett4kzc1.png?width=1280&format=png&auto=webp&s=bd7bc4676ce34449ef762483fe56ebb373892548

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
TinusXIII schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:29:
Ferrari komt met hun update ook met Red Bull achtige sidepods/luchtinlaten.

[Embed]
"Red Bull achtige" is wellicht wel een beetje overdreven? Ze hebben nu een overbite, net zoals Red Bull, maar de overbite v.w.b. sidepod is niet dit jaar pas uitgevonden door Red Bull. Andere teams hebben dat in het verleden ook gehad. En daarnaast zou ik de overbite nu niet meteen het meest bijzondere aan de sideods vinden. (Eerder de brievenbus inlaat etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:51
Redbull zou toch ook met updates komen in Imola?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:45

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Eerste verschillen SF-24 en Imola upgrade
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/more-pics-ferrari-sf24evo-by-funoat-v0-em2hk60walzc1.jpg?width=1381&format=pjpg&auto=webp&s=12e9437f743b39e389e6979aae335cb21a79369f

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:12:
Eerste verschillen SF-24 en Imola upgrade
[Afbeelding]
Grootste update is zo te zien dat de logo's nu wel correct er op staan, en niet in spiegelbeeld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ze stonden eerst in spiegelbeeld, omdat ze er vanuit gingen, dat ze vooral via achteruitkijkspiegels gelezen gingen worden. Ze hebben zoveel vertrouwen in de update, dat ze dat nu niet meer nodig achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:01
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Dit keer? Je doelt daarmee toch niet op Lollipop he? ;)
Want Ricciardo heeft dat al heeeel vaak geroepen (en ook niet alleen dit seizoen of zo).
oeps... my bad. Voor mij was 't nieuw die lokroep haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sauber Audi Kick F1 Stake Ferrari komt komend weekende eindelijk met de definitieve oplossing voor hun pitstop troubles?
Sauber to add 'important' Imola upgrades to cure F1 pitstop woes
https://www.motorsport.co...f1-pitstop-woes/10610146/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Crofty gaat wat races missen.
https://www.gpblog.com/nl...tijdens-gp-van-imola.html

Vervanger is Harry Benjamin van BBC 5 Live.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Boeryepes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:58:

Lights out, and away he goes 😎

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Boeryepes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:58:

Dat was al in februari bekend, zeker komkommertijd bij die gasten :)

Wel seizoen 2024 gerelateerd nieuws. Ferrari heeft haar 2 nieuwe aanwinsten vanuit Mercedes binnen. Jerome d’Ambrosio gaat Deputy Team Principal en Head of the Scuderia Ferrari Driver Academy. Loic Serra wordt Head of Chassis Performance Engineering.

https://www.formula1.com/...ed.21mpdWG6qAciGCByn2eLjU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:12:
Wel seizoen 2024 gerelateerd nieuws. Ferrari heeft haar 2 nieuwe aanwinsten vanuit Mercedes binnen. Jerome d’Ambrosio gaat Deputy Team Principal
En wat stond er in het persbericht van Mercedes een maand of 4 terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bestla schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:22:
Je kan regenbanden ontwikkelen tot je een ons weegt, de echte oplossing is afwatering van de baan. Ton-rondte aanleggen op de vlakke delen en klaar ben je met stilstaand water.
Het is een combinatie van banden, rijhoogte en afwatering die het zooitje onhandelbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:27:
[...]

Geen idee. Welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
d’Ambrosio is pas sinds dit jaar weg bij Mercedes. En AFAIK is daar ook iets van communicatie over geweest, en was dat niet zeg maar "hij gaat naar een ander team" of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:19:
[...]

d’Ambrosio is pas sinds dit jaar weg bij Mercedes. En AFAIK is daar ook iets van communicatie over geweest, en was dat niet zeg maar "hij gaat naar een ander team" of zo.
Van Serra was al langer bekend dat hij op weg was naar Ferrari, van d' Ambrosio is inderdaad van korter geleden maar Mercedes zal dat inderdaad niet zo melden en meer van heeft het team verlaten. Vandaag is officieel bekend geworden dat ze vanaf 1 oktober bij Ferrari zullen starten.

Waché staat ook op het lijstje van Vasseur maar die is bij Red Bull gebleven na een verbeterde aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:27:
[...]

Het eerste nieuws was al bijna een jaar terug ;)
https://www.motorsport.co...ost-f1-recovery/10498555/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dat Serra van Mercedes kwam wist ik niet. Daarom dat ik origineel ook d'Ambrosio quote. Laatstgenoemde stond immers ook altijd als schoothondje naast Toto.
Pagina: 1 ... 29 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024