Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:02
Daar ben ik weer. Volgens mijn buurman heb ik twee dampdichte lagen in mijn dak. Paniekmodus weer aan. De woning is uit '86, schijnbaar werkten ze in die tijd nauwelijks met dampopen waterkerende folie. Het houtwerk zit nu dus opgesloten tussen twee dampdichte lagen, wat schijnbaar niet erg is aangezien het er na 40 jaar nog steeds goed uitziet.

Klopt het dat ik me dan ook geen zorgen hoef te maken bij na isolatie, zolang ik dit maar dampdicht of met klimaatfolie afsluit? (Ik heb al een rol Xtrasafe liggen).

Hier een foto van de doorsnede van het dak, twee folies duidelijk zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81YvbDiBhpG_5Zg8s9uY-LBuKcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCJ5HEIVsctrMagpTxVjP3cR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mySGGLQMgXBfjUsrhWHDJKOLk8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BLLRtULeS7PCHeFWNZog7DUE.png?f=fotoalbum_tile
En hier 3x Ubakus met huidige constructie, met houtvezel en PIR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf4Li0WfdKJVXTh4s68rYBxDJsk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y20rayYRfW0SVCkOPZZIrhOG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKhS073hvkuSEPBGDJhIVvVsV98=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zmh5vAcIQbCUtELKWx8RosyD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se3goGk2agMcB7F5aKKwn8pH6Nw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bxuuVyT3HtpABmXVrzySL6Vz.png?f=fotoalbum_tile
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de houtvezel opbouw, maar ik vraag me af of dit verstandig is i.c.m. de dampdichte buitenkant? Ik ga er dan gaten in boren (schroeven) wat de kans op vochtproblemen vergroot. Dus kan ik er misschien beter PIR tegenaan plakken en dat ook weer afwerken met alu tape.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:13
Voggy schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:15:
Daar ben ik weer. Volgens mijn buurman heb ik twee dampdichte lagen in mijn dak. Paniekmodus weer aan. De woning is uit '86, schijnbaar werkten ze in die tijd nauwelijks met dampopen waterkerende folie. Het houtwerk zit nu dus opgesloten tussen twee dampdichte lagen, wat schijnbaar niet erg is aangezien het er na 40 jaar nog steeds goed uitziet.

Klopt het dat ik me dan ook geen zorgen hoef te maken bij na isolatie, zolang ik dit maar dampdicht of met klimaatfolie afsluit? (Ik heb al een rol Xtrasafe liggen).

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de houtvezel opbouw, maar ik vraag me af of dit verstandig is i.c.m. de dampdichte buitenkant? Ik ga er dan gaten in boren (schroeven) wat de kans op vochtproblemen vergroot. Dus kan ik er misschien beter PIR tegenaan plakken en dat ook weer afwerken met alu tape.
onzin , die blauwe folie aan de buitenkant is een dampopen folie , kijk er maar eens goed naar dan zie je allemaal hele kleine gaatjes in de folie , laat je niet gek maken

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:43
Voggy schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:15:

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat hierboven staat, check eens op micro perforaties

• Voggy
Louwm schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:05:
[...]

onzin , die blauwe folie aan de buitenkant is een dampopen folie , kijk er maar eens goed naar dan zie je allemaal hele kleine gaatjes in de folie , laat je niet gek maken
Nou dat stelt weer gerust. Ik ga morgen even het dak op om te controleren, helaas kan ik er van binnen niet meer bij.

Is het mogelijk om de folie aan de binnenzijde ook dampopen te maken, door een paar gaatjes door het spaanplaat (en folie) te boren? 25 gaatjes per vierkante meter is ongeveer 1200 gaatjes voor het hele dak. Flink wat (saai) werk. Bij hoe veel gaatjes per m² zou dit nut hebben?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Voggy schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:32:
[...]

Nou dat stelt weer gerust. Ik ga morgen even het dak op om te controleren, helaas kan ik er van binnen niet meer bij.

Is het mogelijk om de folie aan de binnenzijde ook dampopen te maken, door een paar gaatjes door het spaanplaat (en folie) te boren? 25 gaatjes per vierkante meter is ongeveer 1200 gaatjes voor het hele dak. Flink wat (saai) werk. Bij hoe veel gaatjes per m² zou dit nut hebben?
met glaswol tussen de folies zou ik de binnenste folie niet dampopen lek maken. glaswol kan slecht tegen vocht en het gaat zeker vochtig worden als jij willekeurige gaten gaat prikken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-12 11:26
No Hands schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:51:
[...]

met glaswol tussen de folies zou ik de binnenste folie niet dampopen lek maken. glaswol kan slecht tegen vocht en het gaat zeker vochtig worden als jij willekeurige gaten gaat prikken.
Ik denk dat @Voggy bedoelt om eerst gaten aan te brengen in de platen aan de binnenzijde en er daarna met een folie overheen te gaan. Als ik zijn post goed interpreteer wil hij dit doen met Isover Xtrasafe. Dat is een veilige constructie, dampremmend in de winter, relatief dampopen in de zomer.

Wel de folie aanbrengen nadat je met de gatenboor klaar bent ;).

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-12 11:26
Franciesco schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:06:
@Laurences het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Als je met twee lagen werkt kun je de naden/overgangen tussen de stukken isolatiemateriaal overlappen met de tweede laag. Dat is een voordeel/geeft minder kans op "isolatielekken". Nadeel is dat het veel meer werk is. En als je zorgt draagt voor goede onderlinge aansluitingen van de isolatie, dan is het voordeel van twee lagen vooral theoretisch.
Ander nadeel van twee lagen: meestal duurder én mocht je gebruik kunnen maken van subsidie (niet als je alles zelf doet), dan krijg je waarschijnlijk geen subsidie omdat de onderlinge lagen te dun zijn. Tenzij ze (RVO) akkoord gaan/ er op vertrouwen dat beide lagen op elkaar komen en daardoor de isolatie dus wel voldoende dikte heeft. Ik weet niet of de RVO dat accepteert.

PS1: als je voor Isovlas gaat, dan kun je prima totaal 190mm in 184mm diepte krijgen
PS2: mocht je een voldoende diepe (elektro)spouw aan de warme kant hebben, dan kun je deze ook vullen met een laagje isolatiemateriaal.
P5ycho schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:14:
[...]

Nou, ik hoop dat de RVO niet moeilijk doet over 2 lagen van 100mm, want dan heb ik een probleem.
Nee daar doen ze niet moeilijk over, afgelopen zomer heb ik ze dit gevraagd en kreeg de volgende reactie op de mail.

Kennelijk kan je dit aangeven welke opbouw je toepast, en indien die er niet tussen staat kan je dit alsnog aangeven onder ‘overig’. Ben nog niet zover dat ik subsidie kan aanvragen, maar het kan dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvc9PryOO5rEvLx-SSKGJ0Aaosk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btE367UiJ9ilnIBdruxZx1tA.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Dank @Laurences , dan was mijn zorg over die subsidie dus onterecht.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:11

LankHoar

Langharig tuig

Franciesco schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:25:
@LankHoar en is dat dakbeschot goed wind- en waterdicht? Zo ja, dan hoeft er geen dampopen folie aan de koude kant geplaatst te worden. Als er enkele kieren zijn kunnen die vaak prima met (evt een latje) kit en tape afgedicht worden.
De steenwol (of andere wol naar keuze) wel afschermen met een licht dampremmende of klimaatfolie aan de warme kant. Een simulatie in Ubakus helpt om het e.e.a. in kaart te brengen.
Is dat muurtje van de hal waar je het eerder over had degene die ik op de foto zie? Zo ja, waarom die dan niet meenemen met de steenwol van het dak? Of loopt het nog tot lager door?

Check sowieso ook de aansluitingen muur en dak, dat zijn beruchte plekken die niet goed (meer) zijn afgedicht).

Over de houten vloer: neem ook daar b.v. steenwol en plaats een dampopen folie aan de koude kant zodat de wol goed luchtdicht afgesloten is. Bij vochtige kruipruimtes wordt er vaak aangeraden bubbeltjesfolie plus daar bovenop een stevige folie op de bodem te leggen (en vast te maken aan de wanden) zodat het minder vochtig wordt. Zie onderstaande topic voor meer info:
Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Voor het kelderplafond zou je inderdaad wel PIR kunnen nemen.
Gisteren was ik er en had ik hier naar willen kijken, maar dat is er bij ingeschoten. Vrijdag ben ik er weer en ga ik even goed kijken of het echt dicht is allemaal. Ik heb een vochtmeter gelukkig, dus kan dat vrij makkelijk bekijken.

De bakstenen op de muur die je ziet is deels buitenmuur, de bovenste 4 stenen (er zit een entree tegen aangebouwd). Inderdaad een goed punt om die mee te pakken met steenwol! Daar zit een spouw in, dus dan kan ik gewoon tegen de stenen aan isoleren als ik het goed begrijp.

De kruipruimte is gelukkig hartstikke droog, dus dan steenwol tussen de balken direct tegen de houten vloer, en daar tegenaan dan dampopen folie monteren, check. Is deze combinatie bijvoorbeeld een goede keuze, voor dak (14cm) en voor vloer dezelfde, maar dan 10cm:
https://www.isolatiemater...p-open-folie-15x50m1-75m2
https://www.isolatiemater...x140mm-rd400-4plpak-24-m2

Bedankt voor al je adviezen, wordt gewaardeerd!

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 03-12-2025 22:24 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Voggy
Laurences schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat @Voggy bedoelt om eerst gaten aan te brengen in de platen aan de binnenzijde en er daarna met een folie overheen te gaan. Als ik zijn post goed interpreteer wil hij dit doen met Isover Xtrasafe. Dat is een veilige constructie, dampremmend in de winter, relatief dampopen in de zomer.

Wel de folie aanbrengen nadat je met de gatenboor klaar bent ;).
Ja klopt, ik wilde de dampdichte folie lekprikken, dan isoleren en daar de xtrasafe overheen. Maar dat lijkt me ontzettend veel werk voor weinig resultaat.

@Louwm Jullie hadden trouwens gelijk, de folie aan de buitenkant heeft inderdaad micro perforaties!

• CuBras
  • Laatst online: 23-12 22:01
Hoi allemaal,

Ik twijfelde over een apart topic, maar ik vermoed dat hier heel veel kennis zit of de situatie goed is of dat er iemand is die mij op weg kan helpen.

Wij hebben 3,5 jaar geleden een op- en uitbouw laten plaatsen door de aannemer. Vanaf de eerste winter ervaarde we koude tocht in het huis. Dit kwam met name uit de stopcontacten van de nieuwbouw.
Dit werd opgelost door dit dicht te purren (vraag mij niet hoe, maar het probleem was daar weg). Ditzelfde probleem ervaarde wij ook bij de spotjes in de uitbouw en bij onze koof op zolder, die een roostertje heeft.
Beiden problemen werden ook opgelost en zou niet meer voor moeten komen volgens de aannemer.

Nu stond ik laatst op de ladder en kwam ik dicht langs een spotje en voelde daar wind doorheen komen, terwijl het buiten niet hard waaide. Spotje gedemonteerd en een flinke luchtstroom geconstateerd.

Voordat ik de aannemer weer laat komen zou ik graag jullie oordeel willen hebben of het bouwtechnisch juist is wat ze hebben gedaan, aangezien het op zoveel verschillende plekken flink door waait.

De uitbouw (en ik vermoed ook de opbouw) is als volgt opgebouwd. Ik heb met een endoscopische camera vanaf buiten tussen de daktrim en de bakstenen muur gekeken. Daar trof ik het volgende aan

Baksteen -> 5cm tussenruimte -> blauw isolatie folie (merk niet zichtbaar) -> houten frame/constructie met daarin PIR blokken.Deze PIR blokken zijn tot aan plafond hoogte afgewerkt met OSB platen. Boven het plafond zijn de PIR platen zichtbaar.
Dit laatste heb ik zelf kunnen bevestigen door vanuit binnen het spotje eruit te halen en met een endoscopische camera richting de buitenmuur te kijken.

Volgens de offerte hebben ze deze werkzaamheden uitgevoerd:
Opmetselen van de buitengevel, aanbrengen van het nieuwe binnen spouwblad: regelwerk 50x150, 12 mm plaatmateriaal,
Damp dichte folie 10 cm PIR isolatie Unilin Utherm, damp open folie.

Het dak bestaat uit EPDM -> OSB -> dakisolatie (RC5.0) -> OSB*
In de offerte staat Aanbrengen van dakisolatie (RC 5.0) en dakbedekking. Dus denk dat mijn inschatting hierop juist is. aangezien ik alleen het EPDM kan zien en de OSB plaat vanaf de binnenkant.

Is er ergens geklungeld door de aannemer of gaat er ergens anders iets mis? Kan dit probleem vanuit de tussen spouw met de buren komen? Ik snap dat er luchtdoorvoer moet zijn voor je spouwmuur, maar luchtdoorvoer zou toch niet ergens anders merkbaar mogen zijn, en dan al helemaal niet zo fors?

Wat we nu ook weer zien is dat er een koudebrug is. Wij hebben lichtstraat en daar hoopt zich nu veel vocht op. We stoken voldoende (21 graden) en ventileren veel. Kan deze vocht ophoping komen door de luchtstroom? De lucht lijkt niet vochtig te ruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKAIG1iUAxt15PXArR8m1kK-VhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36y0HOB6pMCU6rybThHammQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COvE_rWJwEMLEt2teRcDEhqcFGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ud7HqUcGVkh8xAjR4Q7xPKu4.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

CuBras schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:13:
Hoi allemaal,

Ik twijfelde over een apart topic, maar ik vermoed dat hier heel veel kennis zit of de situatie goed is of dat er iemand is die mij op weg kan helpen.

Wij hebben 3,5 jaar geleden een op- en uitbouw laten plaatsen door de aannemer. Vanaf de eerste winter ervaarde we koude tocht in het huis. Dit kwam met name uit de stopcontacten van de nieuwbouw.
Dit werd opgelost door dit dicht te purren (vraag mij niet hoe, maar het probleem was daar weg). Ditzelfde probleem ervaarde wij ook bij de spotjes in de uitbouw en bij onze koof op zolder, die een roostertje heeft.
Beiden problemen werden ook opgelost en zou niet meer voor moeten komen volgens de aannemer.

Nu stond ik laatst op de ladder en kwam ik dicht langs een spotje en voelde daar wind doorheen komen, terwijl het buiten niet hard waaide. Spotje gedemonteerd en een flinke luchtstroom geconstateerd.

Voordat ik de aannemer weer laat komen zou ik graag jullie oordeel willen hebben of het bouwtechnisch juist is wat ze hebben gedaan, aangezien het op zoveel verschillende plekken flink door waait.

De uitbouw (en ik vermoed ook de opbouw) is als volgt opgebouwd. Ik heb met een endoscopische camera vanaf buiten tussen de daktrim en de bakstenen muur gekeken. Daar trof ik het volgende aan

Baksteen -> 5cm tussenruimte -> blauw isolatie folie (merk niet zichtbaar) -> houten frame/constructie met daarin PIR blokken.Deze PIR blokken zijn tot aan plafond hoogte afgewerkt met OSB platen. Boven het plafond zijn de PIR platen zichtbaar.
Dit laatste heb ik zelf kunnen bevestigen door vanuit binnen het spotje eruit te halen en met een endoscopische camera richting de buitenmuur te kijken.

Opmetselen van de buitengevel, aanbrengen van het nieuwe binnen spouwblad: regelwerk 50x150, 12 mm plaatmateriaal,

In de offerte staat Aanbrengen van dakisolatie (RC 5.0) en dakbedekking. Dus denk dat mijn inschatting hierop juist is. aangezien ik alleen het EPDM kan zien en de OSB plaat vanaf de binnenkant.

Is er ergens geklungeld door de aannemer of gaat er ergens anders iets mis? Kan dit probleem vanuit de tussen spouw met de buren komen? Ik snap dat er luchtdoorvoer moet zijn voor je spouwmuur, maar luchtdoorvoer zou toch niet ergens anders merkbaar mogen zijn, en dan al helemaal niet zo fors?

Wat we nu ook weer zien is dat er een koudebrug is. Wij hebben lichtstraat en daar hoopt zich nu veel vocht op. We stoken voldoende (21 graden) en ventileren veel. Kan deze vocht ophoping komen door de luchtstroom? De lucht lijkt niet vochtig te ruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Advies, doe alle ramen en deuren en ventilatie roosters eens dicht en dan de wasemkap op standje max.
Tussen deuren wel open. En voel dan eens waar het nog meer gaat waaien.
Niet echt netjes van je aannemer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-12 14:17
Balen dat je uitbouw niet zo comfy is als wat je hoopt.

Je geeft aan dat je veel ventileert, altijd goed. Hoe ventileer je? Balans ventilatie of afzuigen i.c.m. rooster?

Als er meer lucht wordt afgezogen dan er beschikbaar is trekt je huis overdreven gezien vaccuum en komt frisse lucht via iedere kier naar binnen. Als de folies zijn onderbroken (niet zoals het hoort) ter plekke van de spotjes en stopcontacten kunnen deze gaan tochten
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• elektriekert
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou bijna zeggen dat er ergens een grove fout is gemaakt, of dat het snel werk is, meters maken met matige kwaliteit. Belangrijk om echt uit te vinden waar het vandaan komt. Fouten kunnen altijd gemaakt worden maar een tochthok zou niet moeten mogen.

Heb je detail tekeningen van hoe de opbouw is?
Wellicht dat je die hier wil delen.

• Franciesco
LankHoar schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:20:
[...]
De kruipruimte is gelukkig hartstikke droog, dus dan steenwol tussen de balken direct tegen de houten vloer, en daar tegenaan dan dampopen folie monteren, check. Is deze combinatie bijvoorbeeld een goede keuze, voor dak (14cm) en voor vloer dezelfde, maar dan 10cm:
https://www.isolatiemater...p-open-folie-15x50m1-75m2
https://www.isolatiemater...x140mm-rd400-4plpak-24-m2

Bedankt voor al je adviezen, wordt gewaardeerd!
Ja, die zouden kunnen. Al ken ik deze specifieke versies/merken niet.
Vind je 10cm vloerisolatie en 14cm daksisolatie voldoende? Naisoleren doe je meestal maar 1 keer, dus als je de ruimte hebt dan is het te overwegen om wat dikker te isoleren. Indien nodig door b.v. de vloerbalken wat op te dikken.

• CuBras
P-Rolf schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:38:
Balen dat je uitbouw niet zo comfy is als wat je hoopt.

Je geeft aan dat je veel ventileert, altijd goed. Hoe ventileer je? Balans ventilatie of afzuigen i.c.m. rooster?

Als er meer lucht wordt afgezogen dan er beschikbaar is trekt je huis overdreven gezien vaccuum en komt frisse lucht via iedere kier naar binnen. Als de folies zijn onderbroken (niet zoals het hoort) ter plekke van de spotjes en stopcontacten kunnen deze gaan tochten

[...]
@P-Rolf, Wij ventileren met mechanische ventilatie type C (alleen afzuigen) i.c.m. luchtroosters/kiepkantel ramen.
We hebben getest om de ventilatie vol te laten zuigen en zonder deze aan te hebben.
Het verschil is verwaarloosbaar (afzuigunit is aan de voorzijde in de keuken).

Doorbroken folies voor de stopcontacten volg ik ja, De aannemer gaf dat toen aan en heeft ze eromheen met kit volgespoten. De spotjes liggen los in de tussenruimte. Daar zit geen folie/isolatie materiaal, evenals niet in de tussenruimte plafond/dak van de opbouw.
De aannemer heeft bij het dak ook een dakdoorvoer geplaatst. Deze is volledig dichtgemaakt en bij onze vorige klacht dat het alsnog tochtte, nagelopen en beter dichtgemaakt, maar nog steeds lijkt er iets van tocht te zijn.
Het hele plafond is dicht gestuct, dus even loshalen zit er niet zo snel in...

Vraag; had er in de ruimte tussen plafond en onderkant wel isolatie gemoeten, aangezien het van buitenaf is geïsoleerd?
elektriekert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:36:
[...]

Ik zou bijna zeggen dat er ergens een grove fout is gemaakt, of dat het snel werk is, meters maken met matige kwaliteit. Belangrijk om echt uit te vinden waar het vandaan komt. Fouten kunnen altijd gemaakt worden maar een tochthok zou niet moeten mogen.

Heb je detail tekeningen van hoe de opbouw is?
Wellicht dat je die hier wil delen.
@elektriekert,Onderstaande is wat het meest in de buurt komt van een bouwtekening. Dit is een screenshot uit onze bouwvergunning aanvraag naar de gemeente.
Waarschijnlijk is dit niet genoeg om er lering uit te trekken?

Detail; deze aannemer heeft bij ons de straat meerdere op- en uitbouwen gerealiseerd. Alle huizen zijn hetzelfde qua bouw. We hebben navraag gedaan bij enkele en daar wordt geen probleem ervaren met tocht e.d.
Zijn opmerking was toen; "we hebben ervaring met deze huizen, ze zijn gelijk aan elkaar."
Achteraf gezien hadden we dit iets anders aan moeten pakken, maar door omstandigheden zat ik er niet goed in en hebben we hierop vertrouwd. Iets met een koe en een kont ..

Wij hebben de op- en uitbouw casco laten opleveren. Ik neem aan dat de aannemer wind/waterdicht oplevert en dat wij met het afbouwen niet hebben geklungeld?
De binnenkant is met OSB platen opgeleverd, wij hebben gipsplaten erop geschroefd met specifieke 2,5cm gipsplaat schroeven en vervolgens laten stuccen.
Stopcontacten zijn door de elektricien, die door de aannemer is ingehuurd, aangelegd.
Zie hieronder de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSfUOWW-tl7dXGGZ1845vI0qUrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v886VatPJrbJios8fB7rbPM9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door CuBras op 05-12-2025 14:30 ]

• No Hands
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
aannemer terug laten komen en het fixen Die blauwe folie zit niet vast aan je HSB, daar waait wind door. Waarschijnlijk ook nog wel achter je daktrom boven je plafondplaten. Is een standaard detail en bijna alle aanbouwen van Nederland hebben dit probleem. Je je kan dotten PUR ergens in spuiten om de tocht weg te nemen maar het waait nog steeds in je constructie en je verliest dus altijd warmte. Het is gewoon niet goed gebouwd.

• CuBras
No Hands schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:49:
[...]

aannemer terug laten komen en het fixen Die blauwe folie zit niet vast aan je HSB, daar waait wind door. Waarschijnlijk ook nog wel achter je daktrom boven je plafondplaten. Is een standaard detail en bijna alle aanbouwen van Nederland hebben dit probleem. Je je kan dotten PUR ergens in spuiten om de tocht weg te nemen maar het waait nog steeds in je constructie en je verliest dus altijd warmte. Het is gewoon niet goed gebouwd.
Maak je uit de foto op dat dit niet vast zit aan het houtskeletbouw of bekend met het probleem en 9 van de 10 keer is dit het probleem?
Dus voor een leek in eigen woorden; als het niet vastzit, dan komt de wind eronder/erlangs en dan kan je isoleren wat je wilt, maar het waait dan vol door je constructie?

We hebben de bouwvakkers wel een paar keer gehoord dat het elke keer sneller moest en ze minder tijd hadden voor de werkzaamheden.

Als dit het is hè ... |:(

Ik heb nu een heel goede richting. Zal dit bij hem terugleggen. Zou fijn zijn als hier een einde aan komt.

Puur voor mijn eigen interesse (en de gemoedstoestand van mijn vrouw), er zal het e.e.a. afgebroken moeten worden om hier bij te kunnen komen neem ik aan. Zie niet in hoe ze daar bij gaan komen zonder enige afbraak.

• elektriekert
CuBras schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:05:
[...]

@P-Rolf, Wij ventileren met mechanische ventilatie type C (alleen afzuigen) i.c.m. luchtroosters/kiepkantel ramen.
We hebben getest om de ventilatie vol te laten zuigen en zonder deze aan te hebben.
Het verschil is verwaarloosbaar (afzuigunit is aan de voorzijde in de keuken).

Doorbroken folies voor de stopcontacten volg ik ja, De aannemer gaf dat toen aan en heeft ze eromheen met kit volgespoten. De spotjes liggen los in de tussenruimte. Daar zit geen folie/isolatie materiaal, evenals niet in de tussenruimte plafond/dak van de opbouw.
De aannemer heeft bij het dak ook een dakdoorvoer geplaatst. Deze is volledig dichtgemaakt en bij onze vorige klacht dat het alsnog tochtte, nagelopen en beter dichtgemaakt, maar nog steeds lijkt er iets van tocht te zijn.
Het hele plafond is dicht gestuct, dus even loshalen zit er niet zo snel in...

Vraag; had er in de ruimte tussen plafond en onderkant wel isolatie gemoeten, aangezien het van buitenaf is geïsoleerd?

[...]

@elektriekert,Onderstaande is wat het meest in de buurt komt van een bouwtekening. Dit is een screenshot uit onze bouwvergunning aanvraag naar de gemeente.
Waarschijnlijk is dit niet genoeg om er lering uit te trekken?

Detail; deze aannemer heeft bij ons de straat meerdere op- en uitbouwen gerealiseerd. Alle huizen zijn hetzelfde qua bouw. We hebben navraag gedaan bij enkele en daar wordt geen probleem ervaren met tocht e.d.
Zijn opmerking was toen; "we hebben ervaring met deze huizen, ze zijn gelijk aan elkaar."
Achteraf gezien hadden we dit iets anders aan moeten pakken, maar door omstandigheden zat ik er niet goed in en hebben we hierop vertrouwd. Iets met een koe en een kont ..

Wij hebben de op- en uitbouw casco laten opleveren. Ik neem aan dat de aannemer wind/waterdicht oplevert en dat wij met het afbouwen niet hebben geklungeld?
De binnenkant is met OSB platen opgeleverd, wij hebben gipsplaten erop geschroefd met specifieke 2,5cm gipsplaat schroeven en vervolgens laten stuccen.
Stopcontacten zijn door de elektricien, die door de aannemer is ingehuurd, aangelegd.
Zie hieronder de tekening.

[Afbeelding]
Uit de detail tekening kan ik niet heel veel opmaken, zoals No Hands zegt: Als de folie niet vast zit waait het door. Maar of dit een gebruikelijke slechte afwerking is durf ik niet te zeggen.

Wel ben ik van mening dat de kwaliteit in vergelijking met “vroeger” ( vraag maar aan mijn vader) een stuk slechter is.

Ik hoop dat het allemaal mee valt en dat de aannemer mee wil werken, anders zul je wellicht een derde partij moeten inschakelen (evt met rechtsbijstand).
Ik weet niet wat je kwijt was voor het geintje, maar de prijzen zijn aanzienlijk, dus hopelijk wordt het gewoon opgelost.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

CuBras schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:06:
[...]

Maak je uit de foto op dat dit niet vast zit aan het houtskeletbouw of bekend met het probleem en 9 van de 10 keer is dit het probleem?
Dus voor een leek in eigen woorden; als het niet vastzit, dan komt de wind eronder/erlangs en dan kan je isoleren wat je wilt, maar het waait dan vol door je constructie?

We hebben de bouwvakkers wel een paar keer gehoord dat het elke keer sneller moest en ze minder tijd hadden voor de werkzaamheden.

Ik heb nu een heel goede richting. Zal dit bij hem terugleggen. Zou fijn zijn als hier een einde aan komt.

Puur voor mijn eigen interesse (en de gemoedstoestand van mijn vrouw), er zal het e.e.a. afgebroken moeten worden om hier bij te kunnen komen neem ik aan. Zie niet in hoe ze daar bij gaan komen zonder enige afbraak.
Dat zou best kunnen.

Als advies zou ik zeggen: verdiep je in het schrijven van een ingebrekestelling. En laat het mondeling weten dat je met die gedachte rondloopt.
Ook zou ik expertise zoeken bij een onafhankelijke partij.

Overigens dat niemand in de buurt problemen heeft met deze aannemer is logisch. Mensen willen gewoon niet toegeven dat iets fout gegaan is. Vooral niet als ze dus geld verloren hebben.

Ik heb het zelf moeten ervaren, 6 families wilden geen enkele stap ondernemen terwijl je op een mile afstand kunt zien dat de dakwerken slecht tot zeer slecht uitgevoerd waren.
Ik ben erzelf 5500 euro bij ingeschoten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• No Hands
CuBras schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:06:
[...]

Ja dit is een bekend probleem, ik heb dit al meerder malen geconstateerd tijdens bouw, na bouw. Enige manier om het definitief op te lossen is de boel afbreken.
De vraag is dan dus wat er is afgesproken, een aanbouw is nieuwbouw dus ga ik er vanuit dat ze nieuwbouw eisen aanhouden. Laat de aannemer maar eens uittekenen wat hij hoe gebouwd heeft.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:11

LankHoar

Langharig tuig

Franciesco schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:40:
[...]

Ja, die zouden kunnen. Al ken ik deze specifieke versies/merken niet.
Vind je 10cm vloerisolatie en 14cm daksisolatie voldoende? Naisoleren doe je meestal maar 1 keer, dus als je de ruimte hebt dan is het te overwegen om wat dikker te isoleren. Indien nodig door b.v. de vloerbalken wat op te dikken.
Morgen heb ik mijn zwager tot beschikking, dus we zullen er samen wel eens onder kruipen en kijken wat er mogelijk is. Op sommige plekken is het echt krap, en passen we net tussen de balken door. Uitgraven is geen optie. Daar zijn we van de zomer al eens aan begonnen, maar de pilaren waar mijn vloer op steunen lopen dan teveel riscio, dus toen zijn we gestopt. Ik vrees dus dat balkdikte echt de max hoogte is :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Mark1986
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-12 21:19
We zijn inmiddels begonnen en dit is het resultaat na 2 volle dagen. De dakkapellen waren snel klaar, dat klemt erg goed. Tussen de gordingen valt het toch erg tegen. Met name het aanbrengen van 2 lagen en ook dat we vanwege de afstand tussen de gordingen 2 stukken nodig hebben maakt dat het ook echt wel met z'n tweeën moet. Het blijft zoals op de foto's te zijn is ook niet hangen, vandaar de keuze voor asfaltspijkers met 1,2mm binddraad. We gaan lekker door...😁 Het plan is om eerst alle isolatie aan te brengen en dan in één keer de folie en daarna de metal studs als rachelwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOjLOxHGuDiRrWc_6FkQ3YWxDCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpUb8Efuh0GBgfXmYsUBwzOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IXm_L3q4Jo3aH13z1sYU7fuol0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy2b6xwBLDyv7tyZFYDaNC2N.jpg?f=fotoalbum_large

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:41
Inmiddels is ons jaren 70 huis opgeleverd en ben ik al begonnen met sloopwerk. Het lijkt er derhalve op dat achter de schrootjes van het hellend dak al circa 18cm (vermoedelijk) steenwol is aangebracht. De verkoper heeft het huis zelf verbouwd en destijds was er al sprake van isolatie die niet van die tijd was. Wat is nu verstandig? Toch doorgaan met slopen en volgens plan glaswol aanbrengen met klimaatfolie. Was de Rd waarde van 18cm steenwol uit de jaren 70 vergelijkbaar met nu en wat is de geschatte winst?

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Nyvlem schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:28:
Inmiddels is ons jaren 70 huis opgeleverd en ben ik al begonnen met sloopwerk. Het lijkt er derhalve op dat achter de schrootjes van het hellend dak al circa 18cm (vermoedelijk) steenwol is aangebracht. De verkoper heeft het huis zelf verbouwd en destijds was er al sprake van isolatie die niet van die tijd was. Wat is nu verstandig? Toch doorgaan met slopen en volgens plan glaswol aanbrengen met klimaatfolie. Was de Rd waarde van 18cm steenwol uit de jaren 70 vergelijkbaar met nu en wat is de geschatte winst?
Moeilijk.

Maar als je dakbeschot niet winddicht is dan doet deze isolatie niet zo heel veel. Detaillering werd vroeger niet opgelet.
Het blijft dus altijd knagen had ik nou maar wel ..... of niet.

• Nyvlem
Seafarer schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:34:
[...]

Moeilijk.

Maar als je dakbeschot niet winddicht is dan doet deze isolatie niet zo heel veel. Detaillering werd vroeger niet opgelet.
Het blijft dus altijd knagen had ik nou maar wel ..... of niet.
Hoe bedoel je winddicht. In principe was het plan om steenwol en dan klimaatfolie toe te passen. Wordt het daarmee wel winddicht? Ik moet het nog verder inspecteren, maar ik vermoed dat er alleen steenwol tussen ligt en geen folie aan de binnenzijde.

• Nyvlem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6PrUnHXXtWLizamISzrKsWYZTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLus0RmRsi7ip4oBohsPMv6u.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je een stukje van de isolatie die ook aan de binnenzijde van het dak lijkt te zitten. Dit is toch steenwol?

• Franciesco
@Nyvlem wat @Seafarer bedoelde is dat het aan de koude kant van de isolatielaag wellicht niet wind- en waterdicht is. En als er wind door de steenwol (of ander wolachtig isolatiemateriaal) gaat, dan verminderd dat de isolatiewaarde aanzienlijk. Vergelijk het met een wollen trui: binnen is dat lekker warm, maar buiten in de wind niet. Soortgelijk als de isolatie misschien nat wordt of is geworden.
Voordat er geisoleerd wordt is het dan ook belangrijk om de boel eerst nauwkeurig te controleren op wind- en waterdichtheid en passende maatregelen te nemen indien nodig.

Als je twijfels hebt over de uitvoering en/of beter wilt isoleren dan is opnieuw isoleren (al dan niet in combinatie met ‘terugplaatsen’ van het huidige materiaal indien in goede staat) vaak de beste optie. Daarbij zoals gezegd dan wel de situatie goed in kaart brengen voordat je weer aan de opbouwfase begint.

PS Het lijkt op de foto inderdaad steenwol te zijn.

• Nyvlem
Franciesco schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:15:
@Nyvlem wat @Seafarer bedoelde is dat het aan de koude kant van de isolatielaag wellicht niet wind- en waterdicht is. En als er wind door de steenwol (of ander wolachtig isolatiemateriaal) gaat, dan verminderd dat de isolatiewaarde aanzienlijk. Vergelijk het met een wollen trui: binnen is dat lekker warm, maar buiten in de wind niet. Soortgelijk als de isolatie misschien nat wordt of is geworden.
Voordat er geisoleerd wordt is het dan ook belangrijk om de boel eerst nauwkeurig te controleren op wind- en waterdichtheid en passende maatregelen te nemen indien nodig.

Als je twijfels hebt over de uitvoering en/of beter wilt isoleren dan is opnieuw isoleren (al dan niet in combinatie met ‘terugplaatsen’ van het huidige materiaal indien in goede staat) vaak de beste optie. Daarbij zoals gezegd dan wel de situatie goed in kaart brengen voordat je weer aan de opbouwfase begint.

PS Het lijkt op de foto inderdaad steenwol te zijn.
Dank, maar ik ga er wel van uit dat het wind en waterdicht is vanuit de buitenkant. Opbouw is vermoedelijk pannen, spinvliesfolie, klein laagje glaswol, dakbeschot en dan komt de steenwol vermoedelijk.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Nyvlem schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:45:
[...]

Hoe bedoel je winddicht. In principe was het plan om steenwol en dan klimaatfolie toe te passen. Wordt het daarmee wel winddicht? Ik moet het nog verder inspecteren, maar ik vermoed dat er alleen steenwol tussen ligt en geen folie aan de binnenzijde.
Als je dakbeschot openingen of kieren heeft dan kan wind de lucht in je isolatie laten bewegen. Maar de bedoeling is juist stilstaande lucht.

Aan de foto te zien zijn er naden tussen aansluitende isolatie platen. Hoe zou de rest zijn?

• Louwm
Nyvlem schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:28:
[...]

Dank, maar ik ga er wel van uit dat het wind en waterdicht is vanuit de buitenkant. Opbouw is vermoedelijk pannen, spinvliesfolie, klein laagje glaswol, dakbeschot en dan komt de steenwol vermoedelijk.
als ik jou was zou ik eerst uitzoeken hoe de opbouw daadwerkelijk is en niet uitgaan van vermoedelijk , dat zal dan bepalen wat het beste is hoe je verder moet gaan met isoleren ,

• No Hands
Nyvlem schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:28:
[...]

een laagje glaswol tussen spinvlies en dakbeschot is bijzonder. ik zou eerst achterhalen wat de opbouw echt is.

• Nyvlem
https://tweakers.net/i/Gd...U5l8A9pY.jpg?f=user_large

Zie foto hierboven.

Ik zeg steeds vermoedelijk omdat ik het niet 100% alle lagen heb gezien, maar ben wel vrij zeker van de opbouw. Ik heb nu ook aan de andere kant van het dak gezien dat ze de binnenzijde achter schrootjes hebben voorzien met noppen alu folie. Dat is volgens mij ook dampdicht, maar niet volledig luchtdicht afgewerkt heb ik gezien, maar puur geniet overal.

Ik denk dat ook dat de opbouw is: pannen, spinvlies, heel dun laagje glaswol, dakbeschot, circa 7cm steenwol, spaanplaat en vervolgens bouw ik dan op de gordingen 19cm glaswol op met klimaatfolie. Ik had juist geleerd op dit forum dat ongeacht de opbouw dit juist een hele veilige manier is, zeker ook nu ik heb gezien dat een deel ook dampdicht is afgewerkt van de binnenzijde. Ik denk dat dat dus zelfs ook nog een optie zou zijn, maar veiligheidshalve en gezien de ruimte van 19cm lijkt me een minerale wol met klimaatfolie dan veiliger.

• Nyvlem
Aanvullend als ik evt binnenzijde muur ga isoleren is zelfde opbouw dan ook veilig: glaswol + klimaatfolie?

• No Hands
Nyvlem schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:26:
https://tweakers.net/i/Gd...U5l8A9pY.jpg?f=user_large

Zie foto hierboven.

Ik zeg steeds vermoedelijk omdat ik het niet 100% alle lagen heb gezien, maar ben wel vrij zeker van de opbouw. Ik heb nu ook aan de andere kant van het dak gezien dat ze de binnenzijde achter schrootjes hebben voorzien met noppen alu folie. Dat is volgens mij ook dampdicht, maar niet volledig luchtdicht afgewerkt heb ik gezien, maar puur geniet overal.

Ik denk dat ook dat de opbouw is: pannen, spinvlies, heel dun laagje glaswol, dakbeschot, circa 7cm steenwol, spaanplaat en vervolgens bouw ik dan op de gordingen 19cm glaswol op met klimaatfolie. Ik had juist geleerd op dit forum dat ongeacht de opbouw dit juist een hele veilige manier is, zeker ook nu ik heb gezien dat een deel ook dampdicht is afgewerkt van de binnenzijde. Ik denk dat dat dus zelfs ook nog een optie zou zijn, maar veiligheidshalve en gezien de ruimte van 19cm lijkt me een minerale wol met klimaatfolie dan veiliger.
dat is echt het allerslechtste plaatje ooit.
Wat is het bouwjaar van je huis? ik heb honderden daken bekeken voor mijn werk en nooit een opbouw gezien als die jij voorspiegelt. Nu is alles mogelijk maar goed.
Weet je zeker dat er dakbeschot tussen zit? is het niet spinvlies, dan je isolatie en dan je spaanplaat? want dat is een opbouw die wel vaker gebruikt werd.

• Nyvlem
No Hands schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:33:
[...]

dat is echt het allerslechtste plaatje ooit.
Wat is het bouwjaar van je huis? ik heb honderden daken bekeken voor mijn werk en nooit een opbouw gezien als die jij voorspiegelt. Nu is alles mogelijk maar goed.
Weet je zeker dat er dakbeschot tussen zit? is het niet spinvlies, dan je isolatie en dan je spaanplaat? want dat is een opbouw die wel vaker gebruikt werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uzLf2IcjX7nbxAmwWHODasdJ90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKgVnIVX6MmLyYe3mWRQss1q.png?f=fotoalbum_large

Huis is in '77 gebouwd.

• No Hands
ja ik snapt het plaatje wel maar bedankt voor de grotere variant.

ik denk dat je opbouw is:
pannen
latten
mandragende folie
isolatie
spaanplaat

• Nyvlem
Is dus dampopen, dus zou binnen zelfs dampremmend kunnen gebruiken dan of mineraal met klimaatfolie dus veilig.

en met isolatie bedoel je dan het witte wat je ziet?
Aan binnenzijde vliering zie ik namelijk spaanplaat en dan voel ik circa 7 cm steenwol en daarboven lijkt weer spaanplaat te liggen (dat is het dakbeschot denk ik)

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Nyvlem schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:07:
Is dus dampopen, dus zou binnen zelfs dampremmend kunnen gebruiken dan of mineraal met klimaatfolie dus veilig.

en met isolatie bedoel je dan het witte wat je ziet?
Aan binnenzijde vliering zie ik namelijk spaanplaat en dan voel ik circa 7 cm steenwol en daarboven lijkt weer spaanplaat te liggen (dat is het dakbeschot denk ik)
Nu ik je foto zie zou ik absoluut klimaat folie nemen. Je dakpannen zijn beton pannen die zijn vaak bij 50 jaar op, soms vallen de gaten erin. (hier in de buurt). Maar je kan ook geluk hebben, dan blijft het nog 25 jaar lekvrij. Hoe meer vocht je weg kan ventileren hoe beter.

Maar met zo'n dak waarbij een beetje lekkage meteen al het water in de isolatie verdwijnt. Misschien beter om eerst de waterkerende laag te herstellen.

• Nyvlem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/choWkCR9Wi_Wv1q4DS8raKhDoDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0bycwvh4KtJ1pLkGcmp6R5D.jpg?f=fotoalbum_large

Net even onder de pannen gekeken en is idd pannen, latten, folie, glaswol, spaanplaat.

• Nyvlem
Andere stuk ook van binnenkant aan bekijken en daar ligt ook steenwol onder, maar dat is echt wel aan vervanging toe. Absoluut niet naadloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcLc97MvHKfD2ftW8QLjzZ-11oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPis42tozd5NIkQF4jCqpttM.jpg?f=fotoalbum_large

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-12 22:31
Beste klusvrinden,

Ik heb het hele topic doorgelezen en een isolatieplan gemaakt voor het schuine dak. Zouden jullie even met de rode pen mee willen kijken of ik geen fouten maak?

Huidige situatie
Jaren '70 woning met eenvoudige dakconstructie van houten balken, dakbeschot en dakpannen. Op de meeste plaatsen zijn er steenwoldekens tussen de gordingen geklemd. Op sommige plekken is helemaal geen isolatie en kijk je tegen het dakbeschot aan. In het dakbeschot zijn gaten geboord voor de ventilatie. Ik ben nog geen lekkageplekken tegen gekomen.
Afgelopen jaar heb ik een grote dakkapel laten plaatsen die aan de buitenkant is geisoleerd met PIR. Nu moet de rest nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVNw3NMWaFJwtmS8fKgZfO8M8dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/267NVSeI4Fmxg1EwbDB9XHwT.jpg?f=fotoalbum_large

Uitgangspunten
  • Ik wil niet alleen thermisch, maar ook akoestisch isoleren ivm wegverkeer naast de woning.
  • Ik heb een WTW geplaatst en wil het dak zo mogelijk helemaal luchtdicht maken.
  • Ik wil zo min mogelijk ruimte inleveren, dus de ruimte tussen de dakbalken zo goed mogelijk gebruiken. Bij voorkeur dus helemaal opvullen met isolatiemateriaal, zonder luchtspouw.
  • Ik wil zo dicht mogelijk tegen de nieuwbouwwaarde van Rc = 6,0 komen.
Plan
Van buiten naar binnen:
- Dakpannen
- Dakbeschot, gaten dichtmaken.
- Dampopen folie Mento 1000
- 90 mm Houtvezelplaat (Kan goed met vocht omgaan, faseverschuiving en akoestisch isolerend)
- 1000 mm PIR dubbel gecacheerd (dampdicht, hoge isolatiewaarde)
- Dampopen folie Pro Clima Intelo
- OSB3 12 mm
- Gipskartonplaat

Ubakus
Bij warm weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgVSNFkj0zy6FWaKDbpEJdHggmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQyMVURl0ZiWsabuiHaATdoN.jpg?f=fotoalbum_large

Bij koud weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6zhcqtMAKhJflLIbL9AfnAND9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK2DPbCAxHXNJvHwrn732ITm.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen
- Ik lees in de montageinstructie van de Mento folie niet terug of deze direct tegen het dakbeschot geplaatst kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik beter iets anders kunnen plaatsen? Of is damopen folie overkill in deze situatie?
- De afstand tussen de gordingen is meer dan een meter. Ik wil met de OSB3 platen graag voorkomen dat de gipsplaten gaan doorzakken. Is dat nodig?
- Zie ik nog iets over het hoofd? Of hebben jullie tips?

Alvast veel dank voor jullie reacties!

[ Voor 33% gewijzigd door MaakErWatVan op 10-12-2025 18:42 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 14:04
Ik ga volgend jaar een huis betrekken dat in 2010-2012 intern is gerenoveerd. Zie detail dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAYqKzzUyRJMVy_qiw-GPYQfoaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Y2SGi5bQMSdcBWJ1a63iqIv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is destijds op het toen geldende bouwbesluit geïsoleerd met rc 2,5. Dat dak heeft natuurlijk enorm veel ruimte om verder te isoleren, en ik ga na de overdracht ook zeker kijken hoe het daadwerkelijk is uitgevoerd, maar zou bv. inblazen een goed idee zijn hier?

Import van EVs

• Louwm
MaakErWatVan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:34:
Beste klusvrinden,

Ik heb het hele topic doorgelezen en een isolatieplan gemaakt voor het schuine dak. Zouden jullie even met de rode pen mee willen kijken of ik geen fouten maak?

Huidige situatie
Jaren '70 woning met eenvoudige dakconstructie van houten balken, dakbeschot en dakpannen. Op de meeste plaatsen zijn er steenwoldekens tussen de gordingen geklemd. Op sommige plekken is helemaal geen isolatie en kijk je tegen het dakbeschot aan. In het dakbeschot zijn gaten geboord voor de ventilatie. Ik ben nog geen lekkageplekken tegen gekomen.
Afgelopen jaar heb ik een grote dakkapel laten plaatsen die aan de buitenkant is geisoleerd met PIR. Nu moet de rest nog.
[Afbeelding]

Uitgangspunten
  • Ik wil niet alleen thermisch, maar ook akoestisch isoleren ivm wegverkeer naast de woning.
  • Ik heb een WTW geplaatst en wil het dak zo mogelijk helemaal luchtdicht maken.
  • Ik wil zo min mogelijk ruimte inleveren, dus de ruimte tussen de dakbalken zo goed mogelijk gebruiken. Bij voorkeur dus helemaal opvullen met isolatiemateriaal, zonder luchtspouw.
  • Ik wil zo dicht mogelijk tegen de nieuwbouwwaarde van Rc = 6,0 komen.
Plan
Van buiten naar binnen:
- Dakpannen
- Dakbeschot, gaten dichtmaken.
- Dampopen folie Mento 1000
- 90 mm Houtvezelplaat (Kan goed met vocht omgaan, faseverschuiving en akoestisch isolerend)
- 1000 mm PIR dubbel gecacheerd (dampdicht, hoge isolatiewaarde)
- Dampopen folie Pro Clima Intelo
- OSB3 12 mm
- Gipskartonplaat

Ubakus
Bij warm weer
[Afbeelding]

Bij koud weer
[Afbeelding]

Vragen
- Ik lees in de montageinstructie van de Mento folie niet terug of deze direct tegen het dakbeschot geplaatst kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik beter iets anders kunnen plaatsen? Of is damopen folie overkill in deze situatie?
- De afstand tussen de gordingen is meer dan een meter. Ik wil met de OSB3 platen graag voorkomen dat de gipsplaten gaan doorzakken. Is dat nodig?

denk dat het weinig zin heeft om een pro clima intelo folie te plaatsen op een pir plaat met alu beide zijde die dampdicht is ,
ga je die muur ook nog isoleren ? lijkt mij dat hier ook nogal wat tocht uit en langs komt

• MaakErWatVan
Louwm schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:17:
[...]

denk dat het weinig zin heeft om een pro clima intelo folie te plaatsen op een pir plaat met alu beide zijde die dampdicht is ,
ga je die muur ook nog isoleren ? lijkt mij dat hier ook nogal wat tocht uit en langs komt
De reden voor die folie is dat ik het dan zeker en makkelijker luchtdicht krijg. Tussen de gordingen met PIR (en de naden) lijkt mij wel een uitdaging.
Die muur is terecht opgemerkt, maar die is al aan de buitenkant en in de spouw geïsoleerd dus dat zit nu wel goed.

• Duppie
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Goedenavond! Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga nu zelf aan de slag met de zolder isolatie.

Ik woon sinds afgelopen december in een huis uit 1974 waarbij momenteel geen isolatie of folies in het dak aanwezig zijn. Ik heb de huidige dakopbouw in Ubakus gezet en kom dan op het volgende uit, om jullie een beeld te geven van de huidige dakopbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9Kfww1ZlaC26twXOv0BSdXLYnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pOV6E3MfUj3hBwvxFVqoI2IR.png?f=fotoalbum_large

De zolder wordt momenteel gebruikt als wasruimte, dus er hangt voornamelijk wasgoed te drogen. Er is mechanische ventilatie aanwezig en een nieuw Velux dakraam met ventilatiestand. De RV waarde binnen heb ik nog niet gemeten, dus die heb ik op de gok ingevuld in Ubakus.

In de winter merk ik dat het op zolder erg koud is. En de kou voel je naar beneden komen via de trap. Deels komt de kou door ventilatiegaten die in de spaanplaat zijn gemaakt vanuit de bouw. Deze heb ik al dichtgezet met een 'prop' PUR met daarover tape zodat daar geen wind meer doorheen komt. Hier en daar zijn nog wel wat kiertjes en naden die ik nog moet dichtzetten voor ik kan gaan isoleren.

Verder zit ik nog met een Ytong muurtje wat nét niet tegen het dakbeschot zit, maar wat isolatie tussen de gordingen wat lastig maakt boven de trap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8ISXmdX5MKD612zqwsKh779dtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mepbjw1z3BMSY15FlmFM2jwA.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik twee isolatie experts over de vloer gehad voor advies en offertes. Een van de experts zei: "Dat muurtje moet weg of moet ingekort worden tot onder de gordingen, zodat het niet in je isolatielaag komt. Dit gaat zeker een koudebrug opleveren!"

De andere daarentegen zei dat dat niet nodig was en dat het isolatiemateriaal links tot aan het muurtje aangebracht kon worden en de ruimte rechts tussen het muurtje en gording ook wel volgestopt kon worden met isolatiemateriaal.

Twee tegenstrijdige verhalen dus... Mijn situatie lijkt wel een beetje op die uit deze post maar ik heb niet echt kunnen vinden wat bij Stratum nu uiteindelijk de oplossing is geworden en hoe dat bevalt.

Wat betreft het isolatiemateriaal zit in nog te twijfelen tussen houtvezel en vlaswol. Dat het een natuurlijk isolatiemateriaal word, ligt in ieder geval vast (of iemand moet een goed argument hebben om bijv. PIR, glaswol of steenwol te gebruiken).

De voorkeur gaat hierbij uit naar houtvezel vanwege de hoge warmte(opslag)capaciteit. Maar vanwege het gewicht en twijfel of de dakconstructie het kan hebben, staat vlaswol als tweede op de nominatie. Wel een wat lagere warmte(opslag)capaciteit, maar wat moet dat moet als de dakconstructie het niet aan kan.

Beide materialen heb ik gesimuleerd in Ubakus. Ik heb hierbij de volgende opbouw gehanteerd:
- Betonnen dakpannen
- Spaanplaat
- Isolatiemateriaal tussen de gordingen
- Dampremmende folie (i.v.m. het gebruik van de zolder als wasruimte)
- Regelwerk
- Gipsplaat

Houtvezel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCkpB6Ar1h6LGTNSdqsVsDIdNEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7Uk4DIuDhm7dL8Zz9c86hOO.png?f=fotoalbum_large

Vlaswol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcLPog3F1ties1Nc9Vf0LVtRTUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hb0eMXYWdxLYmhnQUj0NbREM.png?f=fotoalbum_large

Hierbij heb ik de gegevens uit deze post gebruikt voor Isovlas.

Onderstaand ook wat foto's van het dak waarbij de tussenafstand van de gordingen is verkleind van +- 1.25m naar +- 0.62m. Dit was nodig omdat de spaanplaat op sommige plekken iets of wat door was gaan hangen. Verder ook omdat het dak een vrij lage hellingshoek heeft waardoor regelwerk met gipsplaten zonder isolatiemateriaal erachter volgens de experts door zou gaan hangen gezien de grote overspanning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAiLSNju7OdlGir-2Y7IKnpx1ww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKIxtJTw8OywIHzSaVwL0UYn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnWzJ7vK8ZomaR6AsOrfeW3_czc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icY2WQLII7XvIlzQiSzC69CA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86CNGxN8h4OWFJLcqtxtOghJJVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naLe9sLIWTvDfBOgaYRqDHbF.jpg?f=fotoalbum_tile
Hopelijk kunnen jullie mij op basis van eigen ervaringen of kennis net dat laatste zetje geven om mijn keuze te maken zodat de zolder van de winter hopelijk wat aangenamer is. Ik ben vooral benieuwd naar jullie kijk op het Ytong muurtje en of ik dat beter wel of niet zou inkorten. En zo ja, tot welke hoogte dan.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en advies! _/-\o_

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-12 20:48
Voor de Isovlas gebruikers: stinkt dat spul bij jullie ook zo enorm? Wat een lucht komt er vanaf.
Trekt dat een beetje snel weg?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Plexxodus schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:58:
Voor de Isovlas gebruikers: stinkt dat spul bij jullie ook zo enorm? Wat een lucht komt er vanaf.
Waar lijkt het op? Ik dacht dat het reukloos was. Ruikt natuurlijk naar vlas.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 11-12-2025 11:23 ]

• Plexxodus
Seafarer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:20:
[...]

Waar lijkt het op? Ik dacht dat het reukloos was. Ruikt natuurlijk naar vlas.
Ik had ook gehoopt op reukloos, maar er komt een erg chemische geur vanaf. Mogelijk impregneermiddel?
Ik kan er niet echt een omschrijving van geven, chemisch zweterig komt het dichtst in de buurt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
Snel aan de bak dan :+, zodra er folie overheen zit is de geur weg. Hier heeft het hele huis naar hout geroken, net of je op de kinderboerderij woont.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Nyvlem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwk5hswCiyK5EUmcli35aA031vU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0vR8WtK4n0TyZBTET37cXkjP.png?f=fotoalbum_large

Het gedeelte muur bestaat aan de buitenzijde alleen uit Keraliet en aan de binnenzijde is dit zwarte doek zichtbaar. Wat is dat? Er zat circa 10cm glaswol in. Zou ik dit opnieuw kunnen isoleren met tweezijdig aluminium PIR platen of kan ik het conform het naastgelegen dak beter isoleren met glaswol en een klimaatfolie?

• Nyvlem
Voor de binnenzijde dak:
Diepte gording is circa 19/20cm en afstand tussen gordingen circa 115/116cm.

Kan ik dan bijv 2x 58 brede knauf halen of rollen glaswol halen van 120cm, zodat het geen 2 banen zijn tussen de gordingen? Deze zie ik alleen van Urca en die zijn er weer alleen in 18 dikte, terwijl knauf wel 20cm heeft.

• No Hands
Nyvlem schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:22:
[Afbeelding]

Het gedeelte muur bestaat aan de buitenzijde alleen uit Keraliet en aan de binnenzijde is dit zwarte doek zichtbaar. Wat is dat? Er zat circa 10cm glaswol in. Zou ik dit opnieuw kunnen isoleren met tweezijdig aluminium PIR platen of kan ik het conform het naastgelegen dak beter isoleren met glaswol en een klimaatfolie?
dat doek is normaliter een dampopen waterdichte folie, spinvlies waarschijnlijk.
dat kun je van binnen weer isoleren met wat je wilt, houtvezel, pir, kokosdoppen, wat je wilt. er moet wel ruimte tussen je doek en je keralit blijven dus niet te hard duwen van binnen.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:12
Na heel, heel veel meelezen is dit mijn eerste post. Onlangs hebben we een vrijstaand jaren 70 huis gekocht die we gaan verduurzamen. Omdat we in het Noorden wonen, kunnen we gebruik maken van subsidie (Nijbegun). Daarvoor hebben we laatst een isolatieadviseur over de vloer gehad. Je krijgt subsidie voor maatregelen die doeltreffend genoeg zijn om het huis in de toekomst gasloos te verwarmen, mooi meegenomen natuurlijk. Helaas is het zo dat als je beter wil isoleren dan de maatstaf die zij stellen, je daar geen subsidie voor kan krijgen. Echter lijkt het mijns inziens best gunstig uit te pakken, maar ik deel graag even mijn gedachtegang met jullie.

Muurisolatie: het advies is spouwmuurisolatie. Aanvankelijk baalde ik daarvan want ik wou voorzetwanden (=dikker isoleren, maar dat moet dan uit eigen portemonee). Echter blijkt onze spouw behoorlijn ruim (80-90mm), dus daarmee haal je een R waarde van 2.5 tot 3. Onze Omnia liggervloer ligt op het binnenblad, deze willen we voorzien van vloerverwarming enmet deze spouwmuursisolatie voorkomen we een koudebrug t.h.v. de opleggingen. Wellicht een iets lagere isolatiewaarde in theorie met spouwmuursolatie t.o.v. een dikke voorzetwand, maar in de praktijk vraag ik me af of dat niet wordt gecompenseerd doordat je minder complexe detaillering rond (potentiele) koudebruggen hebt. Klopt dat gevoel?

Vloerisolatie: Onderzijde broodjesvloer isoleren

Dakisolatie: We hebben 2cm pur op het dak dus dampdicht. Omdat het isolatieadvies van de goedkoopste optie uitgaat, wordt het isolatie vanuit binnen (Hennepvezel) met dampremmende folie. Zelf wil ik klimaatfolie. Goed idee?

Ventilatie: Het liefst balansventilatie, maar dat mag men vanuit de subsidie pas in extreme gevallen doen. De standaard is hier afzuiging gebaseerd op CO en vocht icm ventilatieroosters in de ramen die er nu nog niet zijn. Ons 2 jaar oude HR++ glas moet dan vervangen worden, wat per saldo veel duurder uitpakt. Dus even zien hoe we dat doen.

Nog een kleine orienterende vraag:
De binnenwanden wil ik toch voorzien van een electraspouw, heeft het nog zin om dan klimaatfolie te gebruiken icm spouwmuurisolatie? In Ubakus scheelt me dat behoorlijk wat vocht opname. Of sandwich ik dan de binnenmuur in 2 dampremmers?

Het is een beetje globaal allemaal, the devil is in the details meestal, maar voor nu ben ik nog even bezig met de grote lijnen.

• Franciesco
Plexxodus schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:58:
Nee, geen chemische lucht. Wel de geur van gedroogd gras of iets dergelijks. Ik vind het zeker net stinken. En zoals opgemerkt helpt afschermen met een folie en een afwerklaag tegen de geur.

• Franciesco
Duppie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:36:
Goedenavond! Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga nu zelf aan de slag met de zolder isolatie.

Ik woon sinds afgelopen december in een huis uit 1974 waarbij momenteel geen isolatie of folies in het dak aanwezig zijn. Ik heb de huidige dakopbouw in Ubakus gezet en kom dan op het volgende uit, om jullie een beeld te geven van de huidige dakopbouw.

De zolder wordt momenteel gebruikt als wasruimte, dus er hangt voornamelijk wasgoed te drogen. Er is mechanische ventilatie aanwezig en een nieuw Velux dakraam met ventilatiestand. De RV waarde binnen heb ik nog niet gemeten, dus die heb ik op de gok ingevuld in Ubakus.

In de winter merk ik dat het op zolder erg koud is. En de kou voel je naar beneden komen via de trap. Deels komt de kou door ventilatiegaten die in de spaanplaat zijn gemaakt vanuit de bouw. Deze heb ik al dichtgezet met een 'prop' PUR met daarover tape zodat daar geen wind meer doorheen komt. Hier en daar zijn nog wel wat kiertjes en naden die ik nog moet dichtzetten voor ik kan gaan isoleren.

Verder zit ik nog met een Ytong muurtje wat nét niet tegen het dakbeschot zit, maar wat isolatie tussen de gordingen wat lastig maakt boven de trap.

[Afbeelding]

Nu heb ik twee isolatie experts over de vloer gehad voor advies en offertes. Een van de experts zei: "Dat muurtje moet weg of moet ingekort worden tot onder de gordingen, zodat het niet in je isolatielaag komt. Dit gaat zeker een koudebrug opleveren!"

De andere daarentegen zei dat dat niet nodig was en dat het isolatiemateriaal links tot aan het muurtje aangebracht kon worden en de ruimte rechts tussen het muurtje en gording ook wel volgestopt kon worden met isolatiemateriaal.

Twee tegenstrijdige verhalen dus... Mijn situatie lijkt wel een beetje op die uit deze post maar ik heb niet echt kunnen vinden wat bij Stratum nu uiteindelijk de oplossing is geworden en hoe dat bevalt.

Wat betreft het isolatiemateriaal zit in nog te twijfelen tussen houtvezel en vlaswol. Dat het een natuurlijk isolatiemateriaal word, ligt in ieder geval vast (of iemand moet een goed argument hebben om bijv. PIR, glaswol of steenwol te gebruiken).

De voorkeur gaat hierbij uit naar houtvezel vanwege de hoge warmte(opslag)capaciteit. Maar vanwege het gewicht en twijfel of de dakconstructie het kan hebben, staat vlaswol als tweede op de nominatie. Wel een wat lagere warmte(opslag)capaciteit, maar wat moet dat moet als de dakconstructie het niet aan kan.

Beide materialen heb ik gesimuleerd in Ubakus. Ik heb hierbij de volgende opbouw gehanteerd:
- Betonnen dakpannen
- Spaanplaat
- Isolatiemateriaal tussen de gordingen
- Dampremmende folie (i.v.m. het gebruik van de zolder als wasruimte)
- Regelwerk
- Gipsplaat

Houtvezel
[Afbeelding]

Vlaswol
[Afbeelding]

Hierbij heb ik de gegevens uit deze post gebruikt voor Isovlas.

Onderstaand ook wat foto's van het dak waarbij de tussenafstand van de gordingen is verkleind van +- 1.25m naar +- 0.62m. Dit was nodig omdat de spaanplaat op sommige plekken iets of wat door was gaan hangen. Verder ook omdat het dak een vrij lage hellingshoek heeft waardoor regelwerk met gipsplaten zonder isolatiemateriaal erachter volgens de experts door zou gaan hangen gezien de grote overspanning.
Hopelijk kunnen jullie mij op basis van eigen ervaringen of kennis net dat laatste zetje geven om mijn keuze te maken zodat de zolder van de winter hopelijk wat aangenamer is. Ik ben vooral benieuwd naar jullie kijk op het Ytong muurtje en of ik dat beter wel of niet zou inkorten. En zo ja, tot welke hoogte dan.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en advies! _/-\o_
Dat binnenmuurtje gaat zeker een thermische brug vormen, daar is geen twijfel over mogelijk aangezien deze vrijwel tegen een ongeisoleerd dakbeschot aan staat. Of het erg c.q. risicovol is, is een tweede. Maar nu je de kans hebt, zou ik dat muurtje inkorten. Dat maakt het na-isoleren en afwerken ook gemakkelijker. Als het even kan zou ik hem dusdanig inkorten dat de afwerking (gipsplaat) straks nog net achter dat muurtje past en het dak aan de binnenzijde dus helemaal doorloopt.

Houtvezel en vlas zijn beide mooie materialen. Als gewicht een mogelijk risico is, dan zou ik voor vlas kiezen. Heb ik zelf ook om die reden gedaan. Het bericht wat je aanhaalde had wel de verkeerde dampweerstand voor Isovlas. Zie mijn bericht er direct onder. Zo moet het zijn (als voorbeeld voor 140mm, de waterdampdiffussiecoefficient μ (en niet μd) is 5,7 voor alle diktes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-od-2b7_23XB1gURQONQ-Bhj08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttu4fkcmDLUSovTpC72bVNQS.jpg?f=fotoalbum_large

Een gordingafstand van 125cm kan prima mits je wat dikker regelwerk toepast en er geen hele zware platen e.d. aan hangt (12,5mm gispkartonplaat kan wel). B.v. iets van rond de 40mm dik regelwerk.
Miofol 125S kan op zich prima icm een dampopen koude kant. Als alternatief kun je de veel gebruikte klimaatfolie toepassen als het doorgaans niet te vochtig is.

• Franciesco
PS: de luchtspouw die ontstaat door het regelwerk (afhankelijk van de regeldikte) kun je vaak ook nog isoleren, dan krijg je een nog iets hogere Rc-waarde.

• Franciesco
LV87 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:27:
Na heel, heel veel meelezen is dit mijn eerste post. Onlangs hebben we een vrijstaand jaren 70 huis gekocht die we gaan verduurzamen. Omdat we in het Noorden wonen, kunnen we gebruik maken van subsidie (Nijbegun). Daarvoor hebben we laatst een isolatieadviseur over de vloer gehad. Je krijgt subsidie voor maatregelen die doeltreffend genoeg zijn om het huis in de toekomst gasloos te verwarmen, mooi meegenomen natuurlijk. Helaas is het zo dat als je beter wil isoleren dan de maatstaf die zij stellen, je daar geen subsidie voor kan krijgen. Echter lijkt het mijns inziens best gunstig uit te pakken, maar ik deel graag even mijn gedachtegang met jullie.

Muurisolatie: het advies is spouwmuurisolatie. Aanvankelijk baalde ik daarvan want ik wou voorzetwanden (=dikker isoleren, maar dat moet dan uit eigen portemonee). Echter blijkt onze spouw behoorlijn ruim (80-90mm), dus daarmee haal je een R waarde van 2.5 tot 3. Onze Omnia liggervloer ligt op het binnenblad, deze willen we voorzien van vloerverwarming enmet deze spouwmuursisolatie voorkomen we een koudebrug t.h.v. de opleggingen. Wellicht een iets lagere isolatiewaarde in theorie met spouwmuursolatie t.o.v. een dikke voorzetwand, maar in de praktijk vraag ik me af of dat niet wordt gecompenseerd doordat je minder complexe detaillering rond (potentiele) koudebruggen hebt. Klopt dat gevoel?
Als spouwmuurisolatie kan (schone spouw, metsel- en voegwerk in goed staat, dampopen buitenzijde), dan zou ik daar voor kiezen omdat het inderdaad de kans op koude bruggen verkleind. Er is echter niks mis mee om ook nog een voorzetwand te plaatsen als je de isolatiewaarde verder wilt verhogen. Zelf heb ik dat ook. Houdt rekening met de vochthuishouding, waarschijnlijk is een (licht) dampremmende folie (of klimaatfolie) aan de warme kant van de voorzetwand verstandig.
Vloerisolatie: Onderzijde broodjesvloer isoleren
Over dit onderwerp is een apart topic:
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Dakisolatie: We hebben 2cm pur op het dak dus dampdicht. Omdat het isolatieadvies van de goedkoopste optie uitgaat, wordt het isolatie vanuit binnen (Hennepvezel) met dampremmende folie. Zelf wil ik klimaatfolie. Goed idee?
2cm PUR is niet dampdicht, dat lijkt een hardnekkig misverstand. Tenzij er sterk dampremmende lagen (folie) aanwezig zijn. Maar vaak is dat niet het geval en heb je een vorm van Opstalan dak die hier vaker voorbij komt.
Desalniettemin is een klimaatfolie vaak de meest veilige keuze. Maar een dampremmende folie kan waarschijnlijk ook, een Ubakus simulatie helpt om dat in kaart te brengen.
Een ecologisch isolatiemateriaal is mooi om te gebruiken. Hennep komt hier niet zo vaak voorbij, maar is prima. Net zoals b.v. vlas (Isovlas) en houtvezel (Steico, Gutex etc).
Ventilatie: Het liefst balansventilatie, maar dat mag men vanuit de subsidie pas in extreme gevallen doen. De standaard is hier afzuiging gebaseerd op CO en vocht icm ventilatieroosters in de ramen die er nu nog niet zijn. Ons 2 jaar oude HR++ glas moet dan vervangen worden, wat per saldo veel duurder uitpakt. Dus even zien hoe we dat doen.
Een centraal balansventilatiesysteem is absoluut het mooiste maar vaak ook het meest ingrijpende om aan te leggen. Al is dat laatste ook b.v. afhankelijk van of vloeren van beton of hout zijn. Die roosters kunnen blijven zitten, maar zul je natuurlijk dicht moeten zetten. Ze blijven wel een thermische brug en mogelijk luchtlek geven. Maar om 2 jaar jong HR++ te gaan vervangen hiervoor gaat m.i. wel ver.
Ook hier is trouwens een apart topic over, mocht je die niet kennen:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Nog een kleine orienterende vraag:
De binnenwanden wil ik toch voorzien van een electraspouw, heeft het nog zin om dan klimaatfolie te gebruiken icm spouwmuurisolatie? In Ubakus scheelt me dat behoorlijk wat vocht opname. Of sandwich ik dan de binnenmuur in 2 dampremmers?

Het is een beetje globaal allemaal, the devil is in the details meestal, maar voor nu ben ik nog even bezig met de grote lijnen.
Als je toch een elektraspouw gaat maken, wat bellet je dan om een voorzetwand met ook een elektraspouw te bouwen? In dat geval zou ik zeker ook een dampremmende of klimaatfolie toepassen (zie hierboven). Zo lang er geen sterk dampremmende (tussen)lagen zijn, sluit je geen vocht op.
Zoiets als:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zMhEmgW8xuIa89AbloVFBowH1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPW8krHTMuKzmiAoVpBohzjk.png?f=fotoalbum_large

(elektrospouw kun je ook nog vullen met wol)

• LV87
Zo wat een fijne reactie, ik heb al diverse topics doorgeworsteld en je moet zelf even de weg vinden tussen common-sense en hardnekkige misverstanden. Als je specifiek zoekt naar een spouwmuur-met-isolatie i.c.m. een voorzetwand dan lees je van alles, maar zo`n Ubakus plaatje laat toch zien dat het geen kwaad kan om folie + isolatie te plaatsen. Op dit moment verstoken we zo`n 20-25m3 gas op een koude dag dus er is wel echt werk aan de winkel.

Schuin dak-isolatie, ook zoiets.. je komt zelfs opmerkingen tegen als gaatjes boren om te zorgen dat de opstalan ventileerd (en niet dampdicht is). Maar klimaatfolie i.c.m. met inderdaad houtvezel (ik zat even op een zijspoor me Hennep) zou behoorlijk vochtregulerend moeten zijn. Over 20 jaar zal er misschien toch eens een nieuw dak op moeten, een mooie gelegenheid om het dan anders aan te pakken.

Ik ga even met Ubakus spelen, dat heb ik al een aantal keer gedaan maar ook daarin moet je even de theorie in duiken om te zien of je geen onzin input & output hebt.

Top dat je de situatie met 80mm extra isolatie even voor me hebt voorgekauwd, we hebben meer dan genoeg ruimte dus extra isolatie aan de binnenzijde is een kleine moeite en groot plezier. Mitsvochtrisico`s wel uitgesloten zijn, ventilatie zal daar veel aan bijdragen. Dat topic ken ik, en hou ik in de gaten. teruglezen is er nog niet van gekomen. Vloerisolatie Idem, maar bij ons zit er een kelder met 2.5m stahoogte onder dus dat is goed te doen.

• Franciesco
@LV87 de Topic Start bevat onder meer ook een sectie over de basis van Ubakus. Dat helpt je waarschijnlijk al een stuk op weg om met Ubakus overweg te kunnen.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

LV87 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:57:
Zo wat een fijne reactie, ik heb al diverse topics doorgeworsteld en je moet zelf even de weg vinden tussen common-sense en hardnekkige misverstanden. Als je specifiek zoekt naar een spouwmuur-met-isolatie i.c.m. een voorzetwand dan lees je van alles, maar zo`n Ubakus plaatje laat toch zien dat het geen kwaad kan om folie + isolatie te plaatsen. Op dit moment verstoken we zo`n 20-25m3 gas op een koude dag dus er is wel echt werk aan de winkel.
Das best veel of niet. Want hoe groot is het pand?

• LV87
De intro neem ik door, dank!

Het is best veel ja, maar ook: 140m2, vrijstaand op het platteland, vrijwel geen isolatie, vide, op enkele plekken nog enkel glas (klapraampjes, met kieren). Oh en een kattenluik.. Een vriend van me heeft ook een vrijstaande ruime woning uit dezelfde tijd en heeft een vergelijkbaar verbruik. De keteltemperatuur staat nu op 50 graden en dat gaat goed.

Zeker als we nog isolatie kunnen toevoegen aan de binnenzijde, dan verwacht ik wel een drastische verlaging van het verbruik en toename in comfort met deze middelen. Daarna komen natuurlijk leuke uitdagingen zoals de prachtige voordeur proberen wat te verbeteren en een kattenluik die niet tocht.

• MaakErWatVan
Zou iemand nog even willen helpen bij mijn vragen in dit topic?
MaakErWatVan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:34:
Beste klusvrinden,
....
Vragen

Ik wil gaan bestellen maar ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.

Zeer bedankt!

[ Voor 83% gewijzigd door MaakErWatVan op 12-12-2025 21:33 ]

• Franciesco
@MaakErWatVan een klimaatfolie heeft geen zin als direct er achter pir met alu cachering zit. Als je je zorgen maakt over de afdichting, dan kun je in de opbouw die je aangaf beter een dampdichte folie aan de warme kant plaatsen.

Of die 90mm houtvezel veel gaat doen in de geluidsisolatie is de vraag. Ja, het helpt wat, maar als het echt een ding is kun je beter de gehele tussenruimte met houtvezel doen. En eventueel de gordingen opdikken om meer kwijt te kunnen. Maar ik snap als dat op een bepaald moment te veel ruimte gaat kosten. Ergens zul je een compromis voor jezelf moeten bedenken.

Om geluid te reduceren zou je ook kunnen overwegen om fermacell te gebruiken voor de afwerking. Dat is zwaarder en dempt geluid daardoor beter dan gipskartonplaat.
Check ook de ramen, dakdoorvoeren ed op eventuele kieren of slechte aansluitende rubbers. Daar kan ook veel geluid door naar binnen komen.

• MaakErWatVan
Franciesco schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:41:
@MaakErWatVan een klimaatfolie heeft geen zin als direct er achter pir met alu cachering zit. Als je je zorgen maakt over de afdichting, dan kun je in de opbouw die je aangaf beter een dampdichte folie aan de warme kant plaatsen.
Dank voor je reactie _/-\o_

Ik heb de klimaatfolie er nu uit gehaald en het maakt inderdaad geen zak uit. Het valt me wel op dat ik dicht tegen het saturatiepunt aan zit bij warm weer. Zou dat problemen geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgIGbGCItc8cM6n130GqklZWIjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejTgwayXNON73pe6fkFXAkJ9.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
Bij welke klimaatsinstellingen is dat? Bij (langdurige) hoge buitentemperaturen horen ook relatief hoge binnentemperaturen.

• MaakErWatVan
..dat is bij 30 graden en 80% luchtvochtigheid (buiten) en 23 graden en 70% luchtvochtigheid binnen.

Ik heb nu ook even een damprem sd = 100 gesimuleerd. Dat levert wel iets meer druppels op bij de houten balken. Het lijkt mij niet problematisch (?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_SD3ojcI1ow1aLaXvi9E_MOI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLEgACxkgQp6wOcN1JXG1KiI.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

MaakErWatVan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:04:
[...]

Dank voor je reactie _/-\o_

Ik heb de klimaatfolie er nu uit gehaald en het maakt inderdaad geen zak uit. Het valt me wel op dat ik dicht tegen het saturatiepunt aan zit bij warm weer. Zou dat problemen geven?

[Afbeelding]
Laag 5 heb je die nu of ga je die plaatsen? Iedereen denkt dat je die laag aan de warme zijde hebt!!!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:47
Die steicoflex gaat zeker helpen tegen (straat)geluid en warmte ten opzichte van als je het helemaal vult met PIR. Fermacell is voor het geluid ook een goede optie maar let op dat je dak in zijn geheel niet te zwaar wordt (ook met alleen het OSB+gips).
Een en ander is afhankelijk van het gebruik van de zolder. Dient het enkel als opslag of zeer sporadisch gebruik zou ik het helemaal niet afwerken ..

• Duppie
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:58:
[...]

Dat binnenmuurtje gaat zeker een thermische brug vormen, daar is geen twijfel over mogelijk aangezien deze vrijwel tegen een ongeisoleerd dakbeschot aan staat. Of het erg c.q. risicovol is, is een tweede. Maar nu je de kans hebt, zou ik dat muurtje inkorten. Dat maakt het na-isoleren en afwerken ook gemakkelijker. Als het even kan zou ik hem dusdanig inkorten dat de afwerking (gipsplaat) straks nog net achter dat muurtje past en het dak aan de binnenzijde dus helemaal doorloopt.

Houtvezel en vlas zijn beide mooie materialen. Als gewicht een mogelijk risico is, dan zou ik voor vlas kiezen. Heb ik zelf ook om die reden gedaan. Het bericht wat je aanhaalde had wel de verkeerde dampweerstand voor Isovlas. Zie mijn bericht er direct onder. Zo moet het zijn (als voorbeeld voor 140mm, de waterdampdiffussiecoefficient μ (en niet μd) is 5,7 voor alle diktes):

[Afbeelding]

Een gordingafstand van 125cm kan prima mits je wat dikker regelwerk toepast en er geen hele zware platen e.d. aan hangt (12,5mm gispkartonplaat kan wel). B.v. iets van rond de 40mm dik regelwerk.
Miofol 125S kan op zich prima icm een dampopen koude kant. Als alternatief kun je de veel gebruikte klimaatfolie toepassen als het doorgaans niet te vochtig is.
Hartelijk bedankt voor de reactie! Waar ik stiekem al bang voor was blijkt dus wel te kloppen, maar goed dat dit nu duidelijk is. Dan gaan we dat muurtje gewoon inkorten. Zelf had ik er al wel aan zitten denken, omdat vooral het smalle stuk tussen het muurtje en de gording al lastig zou worden qua isolatie én afwerking.

Bedankt ook voor de correcte Isovlas gegevens, die ga ik nog even simuleren dit weekend.

De luchtspouw isoleren heb ik net nog wel gesimuleerd. Dat levert stiekem nog wel een aardige winst op. Bedankt voor deze tip! Had het wel voorbij zien komen hier maar niet aan gedacht om dat nog te simuleren. Regels van 50mm in plaats van 40mm leveren ook nog een extra winst op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbi8sgUu2e-IQ0Orls4bY6YF4PM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZHs1Luh9GBr0ggnLAYfb56Mb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDjEfx9w1Sk0ijOXNu0QGEC_xuU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xPSqWlsnmZIlf8jTjU8GDYQz.png?f=fotoalbum_tile
Enige wat mij zou weerhouden om de luchtspouw niet te isoleren, is beschikbaarheid van klimaatfolie die direct tegen gipsplaten gemonteerd kan worden. Ik woon niet bepaald dicht bij de Duitse grens, dus Isover Vario XtraSafe gaat dan lastiger worden. En om nu een enkele rit van 1,5-2 uur naar de dichtstbijzijnde Duitse Hornbach te doen moet ik ook even overwegen of ik dat wel zie zitten.

Jammer dat dat spul niet gewoon ook in Nederland verkocht wordt. En als ik het goed heb gelezen hier en in de specificaties hebben de in Nederland beschikbare folies eigenlijk allemaal een luchtspouw nodig... :|

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Duppie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:42:
[...]

Hartelijk bedankt voor de reactie! Waar ik stiekem al bang voor was blijkt dus wel te kloppen, maar goed dat dit nu duidelijk is. Dan gaan we dat muurtje gewoon inkorten. Zelf had ik er al wel aan zitten denken, omdat vooral het smalle stuk tussen het muurtje en de gording al lastig zou worden qua isolatie én afwerking.

Bedankt ook voor de correcte Isovlas gegevens, die ga ik nog even simuleren dit weekend.

De luchtspouw isoleren heb ik net nog wel gesimuleerd. Dat levert stiekem nog wel een aardige winst op. Bedankt voor deze tip! Had het wel voorbij zien komen hier maar niet aan gedacht om dat nog te simuleren. Regels van 50mm in plaats van 40mm leveren ook nog een extra winst op.
[Afbeelding][Afbeelding]
Enige wat mij zou weerhouden om de luchtspouw niet te isoleren, is beschikbaarheid van klimaatfolie die direct tegen gipsplaten gemonteerd kan worden. Ik woon niet bepaald dicht bij de Duitse grens, dus Isover Vario XtraSafe gaat dan lastiger worden. En om nu een enkele rit van 1,5-2 uur naar de dichtstbijzijnde Duitse Hornbach te doen moet ik ook even overwegen of ik dat wel zie zitten.

Jammer dat dat spul niet gewoon ook in Nederland verkocht wordt. En als ik het goed heb gelezen hier en in de specificaties hebben de in Nederland beschikbare folies eigenlijk allemaal een luchtspouw nodig... :|
Gelijktijdig boodschappen bij de DM doen voor de hele familie, dozen wijn kopen. Wordt het al een stuk aantrekkelijker. ;)

• Mark1986
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-12 21:19
@Duppie
Ik weet niet hoe deze zich prijstechnisch verhoud tot een rol in de winkel in Duitsland+reiskosten, maar wellicht heb je hier iets aan?

https://www.amazon.nl/Iso...-veiligheid/dp/B08VJCZQBD

• MaakErWatVan
Seafarer schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:18:
[...]

Laag 5 heb je die nu of ga je die plaatsen? Iedereen denkt dat je die laag aan de warme zijde hebt!!!
Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp: ik wil nog een dampopen folie aan de binnenkant van het dakbeschot plaatsen. Als het dakbeschot overal redelijk dicht is kan dat (denk ik) achterwege blijven.

• MaakErWatVan
Bobmeister schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:39:
Die steicoflex gaat zeker helpen tegen (straat)geluid en warmte ten opzichte van als je het helemaal vult met PIR. Fermacell is voor het geluid ook een goede optie maar let op dat je dak in zijn geheel niet te zwaar wordt (ook met alleen het OSB+gips).
Een en ander is afhankelijk van het gebruik van de zolder. Dient het enkel als opslag of zeer sporadisch gebruik zou ik het helemaal niet afwerken ..
Het worden slaapkamers, dus een beetje afwerking is wel lekker. Maar ik verwacht dat het geluid sowieso beter wordt als ik de ventilatiegaten dicht maak. Dan volgt nog de houtvezel en een luchtdichte folie. Dan zal het toch al een heel stuk verbeteren hoop ik.

Zou de OSB laag achterwege kunnen blijven? Ik ben bang dat de gipsplaten gaan doorhangen bij 1,13m overspanning en dakhoek van ca 40 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door MaakErWatVan op 13-12-2025 10:58 ]

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

MaakErWatVan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:53:
[...]

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp: ik wil nog een dampopen folie aan de binnenkant van het dakbeschot plaatsen. Als het dakbeschot overal redelijk dicht is kan dat (denk ik) achterwege blijven.
Op de Ubakus tekening loopt de folie over de balken. Meestal kun je dat achteraf niet meer zo aanbrengen.
Vandaar mijn twijfel.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:47
MaakErWatVan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:55:
[...]

Het worden slaapkamers, dus een beetje afwerking is wel lekker. Maar ik verwacht dat het geluid sowieso beter wordt als ik de ventilatiegaten dicht maak. Dan volgt nog de houtvezel en een luchtdichte folie. Dan zal het toch al een heel stuk verbeteren hoop ik.

Zou de OSB laag achterwege kunnen blijven? Ik ben bang dat de gipsplaten gaan doorhangen bij 1,13m overspanning en dakhoek van ca 40 graden.
Nee dat gaat geheid doorhangen met een overspanning van 1,13m. Ik zou een rachelwerk hoh 300 aanbrengen met bijv. 22x58 C18+ en daar de gipsplaten op monteren (zonder OSB). Zie o.a. dit document voor wat berekeningen om een idee te krijgen van de doorbuiging. Dan heb je niet het gewicht van de OSB maar een stevige basis om je gipsplaat op te monteren.

• MaakErWatVan
Seafarer schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:16:
[...]

Op de Ubakus tekening loopt de folie over de balken. Meestal kun je dat achteraf niet meer zo aanbrengen.
Vandaar mijn twijfel.
Nee dat gaat inderdaad niet. Dan wordt het tussen de balken. Maar ik denk niet dat dat in Ubakus lukt.

• Duppie
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:42:
[...]

Gelijktijdig boodschappen bij de DM doen voor de hele familie, dozen wijn kopen. Wordt het al een stuk aantrekkelijker. ;)
Ja aan zoiets had ik al aan gedacht. Misschien een dagje Duisburg of Düsseldorf combineren met een ritje Hornbach.

Mark1986 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:59:
@Duppie
Ik weet niet hoe deze zich prijstechnisch verhoud tot een rol in de winkel in Duitsland+reiskosten, maar wellicht heb je hier iets aan?

https://www.amazon.nl/Iso...-veiligheid/dp/B08VJCZQBD
Dat is ook nog wel een interessante, bedankt voor de link! Uit nieuwsgierigheid bij wie het op Amazon vandaan komt nog even zitten zoeken en zo te zien komt het van Baumarkt Discount.

Via hun eigen website verzenden ze zo te zien ook naar Nederland, dus denk dat ik het daar maar ga bestellen. Nog net wat voordeliger. https://www.baumarktdisco...an-1-5-x-40-0-m-6467.html

Ik twijfel alleen of ik 1 of 2 rollen nodig ga hebben. Mijn dak is in totaal 54m2, maar omdat de folie bij de muren, vloer en spanten net iets langer moet blijven voor overlap en afdichting vraag ik mezelf af of dat met de 60m2 die op de rol zit gaat lukken. Vanavond nog maar eens een berekening maken hoeveel stroken ik nodig heb en of ik dan (net) 2 rollen nodig heb. En anders is er vast een Tweaker die de overgebleven rol over wil nemen :)

In ieder geval nog wat stof tot nadenken voor dit weekend. Dank wederom voor de tips! _/-\o_

• MaakErWatVan
Bobmeister schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:33:
[...]
Nee dat gaat geheid doorhangen met een overspanning van 1,13m. Ik zou een rachelwerk hoh 300 aanbrengen met bijv. 22x58 C18+ en daar de gipsplaten op monteren (zonder OSB). Zie o.a. dit document voor wat berekeningen om een idee te krijgen van de doorbuiging. Dan heb je niet het gewicht van de OSB maar een stevige basis om je gipsplaat op te monteren.
Wat een goeie link! Gewicht van OSB 12 is ongeveer 6,6 kg/m2 en rachels van 22x58 ongeveer 2,1 kg/m2. Scheelt ca 350 kg voor het hele dak. Mooi meegenomen en inderdaad veel goedkoper. Rachelwerk zou nog wel iets dunner kunnen, aangezien de houtvezelplaat maar 90 mm is en PIR weinig weegt.

Er ontstaat wel een luchtspouw van 18 of 22mm. Wat daar dan mee te doen? Als ik hem leeglaat ga ik naar een Rc van 5,9. Als ik die ook weer opvul met houtvezel dan ga ik naar zelfs naar 6,2. Wayooo! :9~
Maarja, waar stop je..

[ Voor 23% gewijzigd door MaakErWatVan op 13-12-2025 19:32 ]

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:38
Ik heb alle naden en kieren netjes dicht gepurt en gekit. Nu zitten er nog een stuk of 1000-1500 dikke spijkers van binnen naar buiten door mn dakbeschot. Moet ik deze ook nog luchtdicht maken? En hoe kan ik dat het beste doen zodat het over 25jaar ook nog op zn plek zit...?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Juppehup schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:26:
Ik heb alle naden en kieren netjes dicht gepurt en gekit. Nu zitten er nog een stuk of 1000-1500 dikke spijkers van binnen naar buiten door mn dakbeschot. Moet ik deze ook nog luchtdicht maken? En hoe kan ik dat het beste doen zodat het over 25jaar ook nog op zn plek zit...?
Waarom zitten er 1500 spijkers van binnen naar buiten in je dakbeschot? het idee van je dakbeschot kieren dicht maken is dat je dan winddicht bent zolang spijkers in een gat zitten zijn de spijkergaten doorgaans wel wind dicht.

• Plexxodus
Bobmeister schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:33:
[...]

Ik kan het document niet goed interpreteren. Wat zou er nodig zijn voor Agnes plafondplaten tegen een schuin dak van ongeveer 40 graden en met overspanningen van 135 cm?
Heb jij daar een advies in?

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:38
twain4me schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:30:
[...]

Waarom zitten er 1500 spijkers van binnen naar buiten in je dakbeschot? het idee van je dakbeschot kieren dicht maken is dat je dan winddicht bent zolang spijkers in een gat zitten zijn de spijkergaten doorgaans wel wind dicht.
Ja, goeie vraag. Geen idee eigenlijk. Ze zitten 300mm hoh horizontaal en 165mm hoh verticaal. De grote hoeveelheid maakt de kans op een luchtlek ook wel weer groter, dus speel liever op safe en doe er wat aan. Maar ja...gaat een klodder kit wonderen verrichten 🧐

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Juppehup schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:48:
[...]

Ja, goeie vraag. Geen idee eigenlijk. Ze zitten 300mm hoh horizontaal en 165mm hoh verticaal. De grote hoeveelheid maakt de kans op een luchtlek ook wel weer groter, dus speel liever op safe en doe er wat aan. Maar ja...gaat een klodder kit wonderen verrichten 🧐
Winddicht is je doel en nee daar veranderd kit niets in.

• Louwm
Juppehup schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:48:
[...]

misschien iets van stof en panlatten die hier mee vast zitten, (normaal zitten die wel van buiten naar binnen)

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:27
Ik zie op amazon eurovent klimaat folie (hele met zwarte letters) en witte met zwarte letters en groene bedrukking. (Het verschil tussen die 2 is mij onduidelijk).

Maar heeft iemand ervaring met deze folie? Hij is een stuk goedkoper dan bv de klimaat folie van de isover........

• Franciesco
@Orkaan je doelt waarschijnlijk op de Eurovent Aktiv (de gele) en de Clima (de witte).
Beide hebben voor een klimaatfolie een hoge minimale dampweerstand: 2m t.o.v. 0,25m van bv de Intello en XtraSafe.. Dat betekent dat in de zomer de constructie minder goed kan drogen. Of dat een probleem is, is een tweede. De maximale dampweerstand is minder hoog dan de genoemde alternatieven. Het effect daarvan kun je redelijk makkelijk simuleren in Ubakus door een folie met (ongeveer) dezelfde max dampweerstand te nemen.

Zelf heb ik ze overigens ook overwogen, maar toch niet voor gekozen omdat ik liever een breder bereik in dampweerstand wilde. Daarmee zeg ik niet dat die Eurovents niet goed zijn (de Clima heeft een Passiefhuis certificaat en heeft dus zeker wel kwaliteiten), maar het moet passen bij de verdere opbouw.

• CryptoNL
Wat zouden jullie nemen qua isolatie? Glaswol, steenwol of iets anders? Dak zit vol met asbest maar dat laten we lekker zitten. Veel te duur om te laten saneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUvArtsnK3sj_ErlQvqfojulcHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hXsq8tjO6nb1ZxkZsAJKeJp.jpg?f=fotoalbum_large

SiberischeHusky Shepsky

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:27
Tis puur extra ( geluids) solatie...met zo'n 17 cm steenwol. (De dakkapellen hebben al een RC van bijna 6.3...maar zijn net een klank kast door de warm dak constructie met PIR... De rest van het dak bestaat uit van die dak bouw platen met 9 cm EPS tussen 2* 3 mm "hout" soort van sandwich paneel. Aangezien nu alles open ligt en toch nog afgewerkt moet worden dacht ik mooi extra te isoleren, klimaat folie en dan een (gips) plafond

• Franciesco
CryptoNL schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:20:
Wat zouden jullie nemen qua isolatie? Glaswol, steenwol of iets anders? Dak zit vol met asbest maar dat laten we lekker zitten. Veel te duur om te laten saneren.

[Afbeelding]
Je bericht is eigenlijk te summier om iets van een richting te geven.
Begin bij het begin: wat is de reden dat je wilt naisoleren? Warmteverlies verkleinen in met name de winter? Warmte buiten houden in de zomer? Geluidsisolatie? Een combinatie hiervan en zo ja, waar ligt de prioriteit?

Geef daarnaast aan wat de opbouw is van het huidige dak.

Over de asbestsanering: betreft dat het dakbeschot? Is het onderdeel van de constructie?
Als je het laat zitten, bedenk dan ook de mogelijke gevolgen voor het naisolatiewerk wat je nu overweegt als je de asbest later toch wilt verwijderen.

En heb je de topic start gelezen?

• CryptoNL
Franciesco schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:52:
[...]

Je bericht is eigenlijk te summier om iets van een richting te geven.
Begin bij het begin: wat is de reden dat je wilt naisoleren? Warmteverlies verkleinen in met name de winter? Warmte buiten houden in de zomer? Geluidsisolatie? Een combinatie hiervan en zo ja, waar ligt de prioriteit?

Geef daarnaast aan wat de opbouw is van het huidige dak.

Over de asbestsanering: betreft dat het dakbeschot? Is het onderdeel van de constructie?
Als je het laat zitten, bedenk dan ook de mogelijke gevolgen voor het naisolatiewerk wat je nu overweegt als je de asbest later toch wilt verwijderen.

En heb je de topic start gelezen?
Er is nu geen dakisolatie aanwezig dus achter deze asbestplaten zitten de dakpannen. Er is verder niets aanwezig. We willen dit isoleren omdat het ijskoud is op de zolder.

SiberischeHusky Shepsky

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
In mijn starterswoning met dezelfde asbestplaten heb ik de vloer maar nageisoleerd ipv de zolder. Het kon niet uit om het rigoreus aan te pakken. Nu van binnen isoleren betekent waarschijnlijk dat je alles weg kunt gooien als je ooit het asbest saneren moet.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
CryptoNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:37:
[...]

Er is nu geen dakisolatie aanwezig dus achter deze asbestplaten zitten de dakpannen. Er is verder niets aanwezig. We willen dit isoleren omdat het ijskoud is op de zolder.
Dan moet je verwarmen ;) isoleren helpt maar zeer beperkt tegen koud. Het zorgt er vooral voor dat je minder betaald voor het zelfde comfort.of dus het zelfde voor meer comfort. maar dan ben je dus eigenlijk nog steeds extra aan het verwarmen, aangezien je warmteverlies dan kleiner is geworden. Icm asbest zou ik altijd terughoudend zijn met wat je er tegenaan plaatst alles wat plakt is wat mij beterft een nogo dus pur kit etc. andere materialen zoals minerale wol kunnen wel, maar er bestaat zeker een kans dat bij saneren dit besmet raakt en dus ook wordt gezien als asbest afval. wat saneren dus moeilijker en duurder maakt. op dit moment is het een vrij makkelijk werkbare situatie, dus ik zou toch zeker overwegen om het nu te saneren. de vloer isoleren zoals @P5ycho is een mooie workaround maar zorgt niet voor een warmere zolder.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:36
Hier wil ik binnenkort ook een start maken met het isoleren om warmteverlies via zolder tegen te gaan (ook al zit het luik dicht). Voordat ik ga starten ga ik eerst grotere dakramen plaatsen voor meer licht.
Het dakbeschot bestaat nu uit PU30 platen: 20mm spaanplaat + 30mm PUR heeft een isolatiewaarde van ongeveer Rc 1 (0,03m / 0,035 labda-waarde).
De hoogte van de gordingen is 17 cm, deze wil ik volstoppen met: Knauf naturrol 17cm
Daaroverheen een klimaatfolie van miofol Randen tape ik af met de tape die in de brochure vernoemd staat.

Daarover plafondlatten (brede panlatten en vervolgens afwerken met gipsplaten.

Zie ik nog iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb0gRDl_yKoEvCDglxKtVVgKMCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgUAqJxTNcEQSnOqt5gYAHCA.jpg?f=fotoalbum_large

• CryptoNL
twain4me schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:49:
[...]

Dan moet je verwarmen ;) isoleren helpt maar zeer beperkt tegen koud. Het zorgt er vooral voor dat je minder betaald voor het zelfde comfort.of dus het zelfde voor meer comfort. maar dan ben je dus eigenlijk nog steeds extra aan het verwarmen, aangezien je warmteverlies dan kleiner is geworden. Icm asbest zou ik altijd terughoudend zijn met wat je er tegenaan plaatst alles wat plakt is wat mij beterft een nogo dus pur kit etc. andere materialen zoals minerale wol kunnen wel, maar er bestaat zeker een kans dat bij saneren dit besmet raakt en dus ook wordt gezien als asbest afval. wat saneren dus moeilijker en duurder maakt. op dit moment is het een vrij makkelijk werkbare situatie, dus ik zou toch zeker overwegen om het nu te saneren. de vloer isoleren zoals @P5ycho is een mooie workaround maar zorgt niet voor een warmere zolder.
Punt is dat het dak simpelweg niet dicht is als in de zin dat er gewoon extreme tocht langs en door die platen heen komt. Dus wat zetten we ertegenaan? We willen sowieso klimaatfolie gebruiken maar in combinatie met welk materiaal is even de vraag

SiberischeHusky Shepsky

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
CryptoNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:25:
[...]

Punt is dat het dak simpelweg niet dicht is als in de zin dat er gewoon extreme tocht langs en door die platen heen komt. Dus wat zetten we ertegenaan? We willen sowieso klimaatfolie gebruiken maar in combinatie met welk materiaal is even de vraag
een dampopen materiaal, anders is klimaatfolie zinloos. Daarnaast dus iets wat je niet vast hoeft te plakken. Dan kom je uit op de wol achtige materialen (glaswol, houtwol, vlas, etc) Tussen die materialen maakt het allemaal niet extreem veel uit voor "koud" op zolder. als je bv geluid , of warmte in de zomer tegelijk (deels) wil tackelen kan het wel uitmaken. en ook kan bio based beter voor het mileu zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 16-12-2025 15:35 ]

• Franciesco
@CryptoNL als het dakbeschot niet goed winddicht is, dan moet je dat eerst aanpakken voordat je gaat naisoleren. De isolatiewaarde van wol gaat flink achteruit als daar wind door heen gaat, ook als je de warme kant afschermd met een folie.

Als het dakbeschot werkelijk zo slecht/lek is, dan lijkt het me beter om de zaak direct goed aan te pakken zodat je geen investeringen doet die later te weinig effect gaan hebben en/of weer moet desinvesteren omdat de naisolatie weer weggehaald wordt ivm asbestsanering.

Wellicht is rigoreus een nieuw warm dak de beste lange termijn optie. Maar ik realiseer me dat dat ook direct de duurste optie zal zijn.
Hoe is de staat van de dakpannen? Als die ook zijn beste tijd gehad hebben dan spreekt dat extra voor een nieuw dak. Zeker als je van plan bent lang te blijven wonen in dit huis.

• No Hands
Arend_Akelig schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:07:
Hier wil ik binnenkort ook een start maken met het isoleren om warmteverlies via zolder tegen te gaan (ook al zit het luik dicht). Voordat ik ga starten ga ik eerst grotere dakramen plaatsen voor meer licht.
Het dakbeschot bestaat nu uit PU30 platen: 20mm spaanplaat + 30mm PUR heeft een isolatiewaarde van ongeveer Rc 1 (0,03m / 0,035 labda-waarde).
De hoogte van de gordingen is 17 cm, deze wil ik volstoppen met: Knauf naturrol 17cm
Daaroverheen een klimaatfolie van miofol Randen tape ik af met de tape die in de brochure vernoemd staat.

Daarover plafondlatten (brede panlatten en vervolgens afwerken met gipsplaten.

Zie ik nog iets over het hoofd?
[Afbeelding]
voor meer licht is een extra lamp handiger. glas is een slecht isolerend materiaal, zelfs als het triple is. daarnaast komt er bij een raam aan de zuidzijde heel veel warmte binnen in de zomer.

• No Hands
CryptoNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:37:
[...]

van alleen isoleren wordt het niet op magische wijze warmer. je zal er zelf warmte in moeten stoppen, die blijft dan door de isolatie op zijn plek.

• CryptoNL
No Hands schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:49:
[...]

van alleen isoleren wordt het niet op magische wijze warmer. je zal er zelf warmte in moeten stoppen, die blijft dan door de isolatie op zijn plek.
Uiteraard. Nu zetten wij de verwarming aan en poef weg warmte dus willen we de warmte in huis houden door te isoleren. Klimaatfolie is qua folies toch de beste keus? Omdat die zichzelf aanpast aan de tijd van het jaar zeg maar?

SiberischeHusky Shepsky

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren