Goedenavond! Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga nu zelf aan de slag met de zolder isolatie.
Ik woon sinds afgelopen december in een huis uit 1974 waarbij momenteel geen isolatie of folies in het dak aanwezig zijn. Ik heb de huidige dakopbouw in Ubakus gezet en kom dan op het volgende uit, om jullie een beeld te geven van de huidige dakopbouw.
De zolder wordt momenteel gebruikt als wasruimte, dus er hangt voornamelijk wasgoed te drogen. Er is mechanische ventilatie aanwezig en een nieuw Velux dakraam met ventilatiestand. De RV waarde binnen heb ik nog niet gemeten, dus die heb ik op de gok ingevuld in Ubakus.
In de winter merk ik dat het op zolder erg koud is. En de kou voel je naar beneden komen via de trap. Deels komt de kou door ventilatiegaten die in de spaanplaat zijn gemaakt vanuit de bouw. Deze heb ik al dichtgezet met een 'prop' PUR met daarover tape zodat daar geen wind meer doorheen komt. Hier en daar zijn nog wel wat kiertjes en naden die ik nog moet dichtzetten voor ik kan gaan isoleren.
Verder zit ik nog met een Ytong muurtje wat nét niet tegen het dakbeschot zit, maar wat isolatie tussen de gordingen wat lastig maakt boven de trap.
Nu heb ik twee isolatie experts over de vloer gehad voor advies en offertes. Een van de experts zei: "Dat muurtje moet weg of moet ingekort worden tot onder de gordingen, zodat het niet in je isolatielaag komt. Dit gaat zeker een koudebrug opleveren!"
De andere daarentegen zei dat dat niet nodig was en dat het isolatiemateriaal links tot aan het muurtje aangebracht kon worden en de ruimte rechts tussen het muurtje en gording ook wel volgestopt kon worden met isolatiemateriaal.
Twee tegenstrijdige verhalen dus... Mijn situatie lijkt wel een beetje op die uit
deze post maar ik heb niet echt kunnen vinden wat bij Stratum nu uiteindelijk de oplossing is geworden en hoe dat bevalt.
Wat betreft het isolatiemateriaal zit in nog te twijfelen tussen houtvezel en vlaswol. Dat het een natuurlijk isolatiemateriaal word, ligt in ieder geval vast (of iemand moet een goed argument hebben om bijv. PIR, glaswol of steenwol te gebruiken).
De voorkeur gaat hierbij uit naar houtvezel vanwege de hoge warmte(opslag)capaciteit. Maar vanwege het gewicht en twijfel of de dakconstructie het kan hebben, staat vlaswol als tweede op de nominatie. Wel een wat lagere warmte(opslag)capaciteit, maar wat moet dat moet als de dakconstructie het niet aan kan.
Beide materialen heb ik gesimuleerd in Ubakus. Ik heb hierbij de volgende opbouw gehanteerd:
- Betonnen dakpannen
- Spaanplaat
- Isolatiemateriaal tussen de gordingen
- Dampremmende folie (i.v.m. het gebruik van de zolder als wasruimte)
- Regelwerk
- Gipsplaat
Houtvezel
Vlaswol
Hierbij heb ik de gegevens uit
deze post gebruikt voor Isovlas.
Onderstaand ook wat foto's van het dak waarbij de tussenafstand van de gordingen is verkleind van +- 1.25m naar +- 0.62m. Dit was nodig omdat de spaanplaat op sommige plekken iets of wat door was gaan hangen. Verder ook omdat het dak een vrij lage hellingshoek heeft waardoor regelwerk met gipsplaten zonder isolatiemateriaal erachter volgens de experts door zou gaan hangen gezien de grote overspanning.
Hopelijk kunnen jullie mij op basis van eigen ervaringen of kennis net dat laatste zetje geven om mijn keuze te maken zodat de zolder van de winter hopelijk wat aangenamer is. Ik ben vooral benieuwd naar jullie kijk op het Ytong muurtje en of ik dat beter wel of niet zou inkorten. En zo ja, tot welke hoogte dan.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en advies!