Ik lees al een tijdje mee op verschillende topics rond dakrenovaties, isolatie, schoorstenen, kapellen, ventilatie etc. Maar ik heb eigenlijk nog nergens duidelijk terug kunnen vinden of er nu een bepaalde ideale volgorde is om dingen te doen (en zoja, welke). Ben niet 100% zeker of dit het juiste topic is, gezien de eerdere comments lijkt me dat wel. Voor mijn dak moet er duidelijk een renovatie komen voor ik kan gaan isoleren, maar ik twijfel of ik eerst me aan de renovatie moet wagen of aan alle andere zaken die betrekking hebben op het dak.
Casus: Jaren 30 woning met een enorm en vrij spits puntdak. Er lijkt (al heel lang) niets aan te zijn gedaan, dakpannen zijn oud, er is geen isolatie en er ligt niets van folie tussen de pannen en het dakbeschot. Ik zie tekenen van oude lekkages, maar niets wat nu wijst op een lek. Situatiefoto:
Ik wil de volgende dingen doen (en heb ze voor mijn gevoel in de meest logische volgorde staan):
1. Dakdoorvoeren maken voor Balansventilatie + nieuwe doorvoer CV ketel (moet worden verplaatst). Totaal 3 doorvoeren
2. Dakkapel 1 & 2 vervangen (indien renovatie geen optie is, maar dat betwijfel ik)
3. Dakkapel aan achterzijde laten plaatsen, vergelijkbaar met kapel 1
4. Schoorsteen B renoveren (uitbesteden)
5. Kachelpijp in schoorsteen B laten plaatsen (wens is om de houtkachel naar een gesloten gashaard om te bouwen)
6. Schoorsteen A weghalen (uitbesteden)
7. Dakbeschot waar nodig repareren/vervangen (onder schoorsteen A en oude doorvoer CV)
8. Dakpannen + pannenlatten vervangen & folie onder leggen (uitbesteden, idealiter samen met schoorsteen)
9. Dakgoten vervangen en mogelijk de hemelwaterafvoer anders plaatsen. (twijfel of ik dit zelf ga doen)
10. Dak vanuit binnen isoleren (Zelf doen met PIR platen)
Mijn twijfel is vooral of ik de kapellen en doorvoeren nu juist als eerste of bijna als laatste (net voor het isoleren) moet doen. Het lijkt me logischer dit aan het begin te doen om te voorkomen dat je meer dakpannen gaat inkopen dan nodig.
Is bovenstaande een logische volgorde om aan te houden, of snij ik me hiermee juist in de vingers?