Zolderisolatie
Onze eengezinswoning beschikt over een niet-geïsoleerde zolder met een schuin bitumen dak, zonder ramen. In de winterperiode is het op zolder extreem koud, terwijl het in de zomerperiode juist bloedheet wordt. Dit wijst op een ernstig gebrek aan isolatie.
Op de zolder bevinden zich de cv-ketel en het mechanische ventilatiesysteem. De zoldervloer bestaat uit OSB-platen op dikke houten balken, met daaronder het gipsplafond van de eerste verdieping. Hierdoor ontsnapt een groot deel van de warmte uit de woning naar de zolder, wat leidt tot aanzienlijk warmteverlies.
De zolder is rondom afgewerkt met kalkzandstenen wanden die niet zijn gevoegd of gestuct. Op meerdere plekken zijn open naden, kieren en gaten zichtbaar. Het dakbeschot is volledig ongeïsoleerd: de ruwe houten balken zijn zichtbaar en tussen de balken zitten lege ruimtes met oude, verkleurde OSB-platen. Er is geen isolatiewol en geen afwerking met gipsplaten aanwezig.
Daarnaast is op meerdere plekken zichtbare verkleuring en (beginnende) schimmelvorming aanwezig. Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door koudebruggen en condensvorming, doordat warme, vochtige lucht uit de woning in contact komt met koude, ongeïsoleerde constructiedelen.
Wat extra opvallend is, is dat de woningbouworganisatie vorig jaar een nieuw energielabel heeft afgegeven, waarbij de woning is opgewaardeerd van energielabel C naar B. Gezien de staat van de zolder vind ik dit moeilijk te verklaren.
In het verleden heb ik al meerdere keren gemeld dat de zolder geïsoleerd zou moeten worden, maar hier is tot nu toe geen actie op ondernomen. We merken dagelijks dat er veel warmteverlies is. Daarnaast zou ik de zolder graag incidenteel willen gebruiken als kleine werkruimte.
Ik wil graag jullie advies over het volgende:
Als ik deze zolder zelf zou isoleren,
welke materialen zijn in mijn situatie het meest geschikt?
welke aanpak is verstandig (bijvoorbeeld zoldervloer isoleren of het dak zelf)?
wat heb ik hiervoor nodig aan materialen en gereedschap?
wat zijn ongeveer de kosten, zodat ik kan inschatten of dit voor mij haalbaar is om zelf te doen?
Ik ben redelijk handig en beschik over basisgereedschap, maar omdat het om een huurwoning gaat, wil ik dit zo praktisch, betaalbaar en eventueel omkeerbaar mogelijk aanpakken.
Alle tips, ervaringen en aandachtspunten zijn welkom. Alvast bedankt!
[
Voor 18% gewijzigd door
Jamjam op 06-01-2026 23:46
]