Naisolatie deuren
Zoals ik een tijdje geleden in een ander topic schreef heb ik recent mijn 4 buitendeuren nageisoleerd. Het betrof een achterdeur, een voordeur en dubbele tuindeuren.
Voor Tweakers die dit mogelijk ook interessant vinden, hier onder hoe ik dit uitgevoerd heb.
Materialen
- 20mm Okoume multiplex WBP
- 4mm Okoume multiplex WBP
- 2mm industriekurk op rol
- 20mm PIR met aluminium cachering (lambda van 0,022 W/(mK))
- Aluminium tape
- 3,5x40 deeldraad schroeven
- 3x30 deeldraad schroeven
- Bison kit universal lijm
- Omdat de deuren door de naisolatie ca 25mm dikker zouden worden (de achterdeur en voordeur nu totaal 65mm, de tuindeuren 83mm) waren extra lange cylindersloten, krukstiften en bouten en schroeven voor het deurbeslag nodig.
Methode
Van de 20mm dikke Okoume multiplex heb ik stroken/profielen van ca 17mm breed gezaagd. Die breedte vond ik een mooi compromis tussen stevigheid en niet te brede profielen dat ten koste zou gaan van de uiteindelijke isolatiewaarde.
Omdat de multiplex geen 20mm maar 19mm bleek te zijn, heb ik aan de achterkant van de profielen 2mm dik kurk geplakt. Die kurk is vrij stevig en drukt maar een klein beetje in als het niet te hard geklemd wordt (doordat de profielen vastgeschroefd worden). Een kleine extra bonus is dat die kurk een betere isolatiewaarde dan multiplex heeft (lambda van 0,045 W/(mK) versus 0,13-0,17 W/(mK) voor multiplex) en daardoor een soort mini thermische onderbreking vormt tussen de bestaande deur en de profielen. Al zal het effect hiervan heel beperkt zijn.
Totaal werden de profielen dan ca 21mm dik wat mooi was in combinatie met 20mm PIR met alu cachering.
Die 17mm brede profielen heb ik aan de rand van de deuren geschroefd (3,5x40) en ook rondom de ramen. Bij dit laatste heb ik de opdekglaslatten die op de achterdeur en voordeur zaten verwijderd: hierdoor konden de profielen dichter bij het glas geplaatst worden en was er rondom ca 2cm meer ruimte voor de PIR en dus weer een betere uiteindelijke isolatiewaarde. Door de extra dikte die de deur kreeg door de naisolatie konden reguliere glaslatten in de dag geplaatst worden. Visueel vind ik dat ook mooier dan opdeklatten.
Nauwkeurig uitlijnen van de profielen is belangrijk om geen golvend geheel te krijgen. Bij de naar binnen draaiende voordeur heb ik de scharnierzijde vrij gehouden om de deur er uit te kunnen halen als dat later nodig is (ook voor het verven handig). Daarbij 2mm afstand gehouden tot de scharnieren zodat deze vrij kunnen blijven draaien.
Bij de twee tuindeuren had ik oorspronkelijk van die horizontale inkepingen in het onderste stuk van de deuren zitten. Niet perse nodig, maar die heb ik gevuld met een strookje metisse (katoenisolatie) wat ik nog had liggen.
Ook heb ik de tuindeuren voorzien van twee extra lagen kurk (dus 4mm extra totaal, effectief 3mm) zodat de PIR vlak zou vallen met de reeds aanwezige verticale (houten) deurboom en de afwerkplaat daar weer over heen kon. Hierdoor was aan die kant ook geen profielat nodig en dus weer 17mm meer breedte voor PIR. Ook werd het zo een mooi (vlak) geheel zonder dat die deurboom af zou steken en zichtbaar bleef.
De PIR platen heb ik rondom afgetapet met alu tape en vervolgens tussen de profielen geklemd. Als je de PIR nauwkeurig op maat maakt (een breed afbreekmes is daarvoor prima geschikt) dan klemt het goed en is vastlijmen en naden opvullen met PUR schuim niet nodig. Overgangen tussen de PIR platen heb ik ook afgetapet met alu tape.
Ook de gaten voor de cilindersloten heb ik met alu tape afgetapet.
Als afwerking heb ik 4mm okoume multiplex gebruikt en vastgeschroefd (3x30) aan de profielen. Expres niet de gehele deur met 1 plaat, maar 4 platen waarbij de randen rond geschuurd zijn (met de bovenfrees kan ook) om een decoratief randje te krijgen.
Schroefgaten dichtsmeren, hier en daar wat kitten en verven spreekt voor zich.
Kosten
Totale kosten voor 4 deuren samen was ca €700. De nieuwe cylindersloten waren daarvan ongeveer de helft.
Resultaat
De isolatiewaarde van het ‘houtwerk’ van de deuren is meer dan verdriedubbeld. Het uiteindelijke effect hiervan is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de verhouding hout en glas in de deur: bij een deur met vooral glas zal de deur in zijn geheel niet 3x zo goed geïsoleerd zijn.
Toen ik een tijdje terug van de dubbele tuindeuren er al 1 geïsoleerd had kon ik vroeg in de ochtend een vergelijk maken met de warmtebeeldcamera. De temperatuur gemeten op het ‘houtwerk’ van de nageisoleerde tuindeur lag ca 3 graden hoger dan de nog niet nageisoleerde tuindeur. Gemeten bij 6 graden buitentemperatuur en 19 graden binnentemperatuur. Best een groot verschil, zeker ook gezien de destijds nog milde buitentemperatuur van 6 graden.
Met de veel lagere buitentemperaturen van pas is het ook duidelijk voelbaar dat de deuren niet meer koud zijn.
PS: Voor degene die het maximale willen halen uit naisolatie van deuren kan vacuumisolatie i.p.v. PIR overwogen worden. Zelf heb ik daar niet voor gekozen omdat ik de PIR platen voor €20 kon kopen en de vacuumisolatie al gauw een paar honderd Euro zou zijn. Dat vond ik uit verhouding.
Foto’s
Achterdeur:
Voordeur:
Tuindeuren: