Dagkanten kozijn afwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-04 05:50
Beste Tweakers,

Nieuwe kozijnen zijn geplaatst en ik zit met de afwerkingen. Voor direct een laagje stuc is de ruimte te groot (er zijn ook extra latijen geplaatst ivm dat kunststof kozijnen niet mogen dragen) dus we hebben soms echt best een flinke hoogte over (evenals aan de zijkant).en je kijkt zo de spouw in.

Nu zat ik te denken om dit meteen te combineren met isolatie dus dagkanten eerst afwerken met neopor (zwart eps...) en vervolgens te laten stucen. Heeft iemand daar ervaring mee?

(Die neopor EPS platen gebruiken ze ook als buitengevel isolatie met daarop stuc werk... Of steenstrips of een andere vorm van gevel afwerking) vandaar dat ik dacht...dit kunnen we wellicht binnen ook doen...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 11:22
Er zijn zoals altijd verschillende opties, maar vaak helpt een foto enorm bij dit soort situaties om de juiste te kiezen. Kun je die toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een stukje wediplaat? Is stucbaar en heeft ook nog enige isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Zoals gevraagd hier de foto's.

Er zal ook vast een flinke koude brug zitten bij de latij...vandaar ook mijn idee van neopor blokken/platen (EPS).

Overigens sluit het kozijn van de buitenkant wel mooi aan de buitenmuur alleen binnen dus niet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y55_DMpaN_qqx3KP39PfKrJE4vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69q3S88QOMa8CzH9u7VGdgzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43Ea5Wg_sGNZeZPQot-9sY4i9Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onGGjhd16OXtT4AMrt9VBD8U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNTbWxktwY4xTKCg_NQcZ-FDAfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92SOfaUcz2od6hWdXYXbZp76.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz_LBzFbNJ0DtbFkF-ssutlG1RA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxDa79hAUjQDjLnYwHjK01gb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Eigenlijk is Xella Multipor hier perfect voor. Dat lijkt op een gipsblok maar is lichter en het isoleert. Dat heb je in stroken en blokken. Kun je plakken en stucen. Is wel lastig om even een paar stukjes te krijgen.

Ik zou de pur afsnijden, gipsplaatje er tegenaan zetten, wapeningsgaas er op en dan afstucen. Kan op de foto alleen niet zien hoe groot het stuk is tussen het kozijn en de latei.

Wel teleurstellend dat de kozijnenzetter niet even heeft meegedacht aan de afwerking binnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:42
Ik heb hiervoor qboard 20mm gebruikt en Pir-gips platen 30mm en 40mm waar ik meer nodig had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m770i1-aMhH2FsJZ0-JIzjVBC6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ath1QSqlP70gwGLHv4HAesX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E4phjfMTHPkC9UJ-kA266OsuKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYEH77wUwdkQ6kHd0heUMx4v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 09-10-2024 22:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 11:22
Ik zou waarschijnlijk kiezen voor een pir isolatieplaat met gips of een andere bouwplaat. Dan kun je dat mee laten stuccen met de rest. Wel zorgen dat je de naden goed laat wegwerken met gaas. Je wilt geen scheuren krijgen door de verschillende materialen. Volgens mij is de gedachte die je had in de openingspost prima en ook in lijn met wat de anderen hier zeggen. Of het uiteindelijk pir wordt of iets vergelijkbaars zal in de praktijk weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
Er zijn enkele isolatiemiddelen waar je direct op kan stucen:
- xps (oa q-board)
- eps voor buitengevels (oa polystuc)

Volgens mij heeft xps /q-board een betere isolatiewaarde, is eenvoudg per plaat/dikte te koop. Dus dat zou mijn keuze zijn

Akternatief is pir oid maar daar moet je dan los gips op fixen (lijmen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Orkaan schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:49:
Voor direct een laagje stuc is de ruimte te groot (er zijn ook extra latijen geplaatst ivm dat kunststof kozijnen niet mogen dragen) dus we hebben soms echt best een flinke hoogte over (evenals aan de zijkant).en je kijkt zo de spouw in.

Nu zat ik te denken om dit meteen te combineren met isolatie dus dagkanten eerst afwerken met neopor (zwart eps...) en vervolgens te laten stucen. Heeft iemand daar ervaring mee?
MP75 gaat tot 30mm dikte, hier hebben ze vergelijkbare hoeken gewoon helemaal opgevuld. De stucadoor die ik had, had nog wat trucjes om zelfs dikkere lagen te zetten. Bijvoorbeeld door eerst een lading erop te zetten en dat alvast wat te laten uitharden en daarna aan te vullen tot de juiste dikte. Ik heb op die plekken geen problemen of scheuren oid gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Oh goede tips dat q board achtige spul. (Ik weet wel dat je wat dikker kan stuccen maar een extra isolatie laagje is ook fijn:-). Zag dat ze bij de Gamma/praxis ook zoiets verkochten in 10-30 mm dikte,

Hoeveel ruimte zou ik over moeten laten dat de stucadoor er een net stuc laagje overheen kan doen? (Huis wordt voorlopig of niet gestuct..ivm dat we de electra gaan vervangen....maar wil ondertussen wel van die te lelijke dagkanten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Het is mij niet duidelijk of je op alle xps direct kunt stuccen....(Die qboard of wedi plaat daar zit een vezelversterkte extra laag op.....of volgens mij die foby van de Gamma/praxis ook)

Maar deze platen hebben wel een iets ander prijskaartje dan "gewone XPS" platen.... (En de hornbach zit hier helaas niet in de buurt)..

Ben echt blij met jullie tips iig! Dat wordt iig een weekend(en) netjes op maat snijden en dagkanten afwerken (en ooit een keer laten stucen)

Alvast bedankt, van Orkaan de klusvrouw haha

[ Voor 23% gewijzigd door Orkaan op 10-10-2024 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
brokenp schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:04:
Akternatief is pir oid maar daar moet je dan los gips op fixen (lijmen?)
Die kan je gewoon voorverlijmd lopen:
https://www.isolatiemater...Nf-HlrIMR0YYaAjhgEALw_wcB

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Orkaan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 02:48:
Hoeveel ruimte zou ik over moeten laten dat de stucadoor er een net stuc laagje overheen kan doen?
Zou uitgaan van 3 of 6mm (hoekspeer), met 6 zit je altijd goed. De platen kan je goed bevestigen met PURlijm, bijvoorbeeld Illbruck PU010.

Probeer ook zo goed mogelijk luchtdicht te werken, dat is moeilijker dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Ik weet het...zal niet meevallen..... Denk dat ik daarvoor het beste wat flexibele pur moet gebruiken? (Zo ja welk merk/type exact..zo nee wat is dan wel het juiste materiaal)

Nog een ander vraagje de kopse kanten....moet je die een paar mm naar voren laten steken tov van de kruisende gevel (degene waar je recht tegen aan kijkt) of juist iets terug liggend...of vlak?

En met op maat maken..wat werkt het fijnste een isolatie mes, zaag of??

En moet je op die buitenhoeken nog iets van een stuc profiel plaatsen oid..of kan een stucadoor dat achteraf nog makkelijk doen?

(Wil straks als het gestuct moet worden wel strakke hoeken namelijk)..stuccen ga ik overigens niet zelf doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 10:03
Het is vijgen na pasen.

Maar als je nog een ramen laat plaatsen -> vraag afkastingsprofiel (kan in Nederland anders heten).
Maar is een profiel van 1cm. waar perfect een gyproc plaat in past.

Ruimte tussen deze gyproc plaat en muur kan je dan zelf opvullen met pur.

Op de buitenhoeken raad ik inderdaad een versteviging aan.

Ik heb deze gebruikt : https://www.afwerkingshop...-buitenhoek-wit-2-6m.html.

Je hebt ook metalen/plastic profielen voor een buitenhoek.

[ Voor 28% gewijzigd door xmen op 10-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 13:40
Orkaan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 02:48:
Oh goede tips dat q board achtige spul. (Ik weet wel dat je wat dikker kan stuccen maar een extra isolatie laagje is ook fijn:-). Zag dat ze bij de Gamma/praxis ook zoiets verkochten in 10-30 mm dikte,

Hoeveel ruimte zou ik over moeten laten dat de stucadoor er een net stuc laagje overheen kan doen? (Huis wordt voorlopig of niet gestuct..ivm dat we de electra gaan vervangen....maar wil ondertussen wel van die te lelijke dagkanten af.
Kleine tip ( ik heb mijn hele badkamer verbouwd met Q-Board platen ) deze zijn niet verkrijgbaar bij de praxis of Gamma. Jackoboard of de echte Wedi platen wellicht wel ( of ook alleen bestelbaar zoals Q-Board ) maar die zijn vele malen duurder.

Zowel Wedi ( echt merk ) als huismerk Q-Board van de Hornhbach ( is het van Hornbach? ) komen uit dezelfde fabriek. Als ik jou was dan zou ik het bij de Hornbach halen ( meest goedkoop ) waarbij ze meestal alles wel op voorraad hebben. Die Q-Board platen zijn heel makkelijk met een mesje klein te maken en kan je gewoon vast kitten. Echt ideaal ( snijden, breken en snijden net zoals gisplaten )

-edit
Wat betreft stucwerk is het mooist als je de platen laat aansluiten op de muren ernaast. Liefst een paar milimeter minder dan de muren zodat de stucadoor dit mooi recht kan trekken. Let daarnaast met elektra op dat als de muren scheef zijn, en de stucadoor op het eind zo een centimeter of 2 stucwerk moet toepassen dat je inbouwdozen dus ook ver in de muur komen te zitten. Erg vervelend als je dan nog een WCD moet plaatsen met raamwerk O-)

Als je een goede stucadoor hebt dan plaatst hij op alle hoeken alu/ijzer profielen om alle hoeken netjes 90 graden te maken en dus ook super strak af te werken

[ Voor 21% gewijzigd door hollandnick op 10-10-2024 09:57 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Helaas echt totaal geen Hornbach 40 km verder in de buurt .maar wel een bauhaus..volgens mij heet dat spul daar ultrament (is in in dezelfde maten(diktes te krijgen) alleen de 80mm dikte niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Nog 1 vraag,

Hoe worden/moet je de kopse kanten afwerken zodat ze gestuct kunnen worden? Op dat EPS van Q board/Wedi zal stuc niet blijven zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5cbJwHyl7a17gFi7BQIhI4fBxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rtK8XMSUq2lJapjxsleCYgy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 18:21
Orkaan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:33:
Nog 1 vraag,

Hoe worden/moet je de kopse kanten afwerken zodat ze gestuct kunnen worden? Op dat EPS van Q board/Wedi zal stuc niet blijven zitten.

[Afbeelding]
Had je al een antwoord gevonden? Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
Wij gaan Knauf wapenings gaas erover zetten (en en in de meeste gevallen zal het wegvallen onder zo'n stuc hoek profiel) ....anders weet ik het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 18:21
Ik moet mijn vensterbank ook iets 'opdikken' en zat precies met dezelfde vraag.
Ik ga het gewoon net zo doen en de stucadoor vragen of het ok is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irdc
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 22:17
Misschien een beetje laat voor TS, maar ik wou het toch noemen: vergeet ook de luchtdichtheid van de aansluiting met de rest van je constructie niet. PUR is immers niet 100% luchtdicht. Ik zelf ga Siga Fentrim 20 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Smeerbare paste is voor sommige toepassingen ook praktisch, ik heb Soudatight LQ gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
We moeten de boel nog afwerken..dus neem alles mee kwa info
Pagina: 1