Thanks voor de tip! Zou jij tapen verkiezen boven kitten van de naden?No Hands schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Betrafol luchtdicht tape. Dat is zo intens plakkerig, dat komt daar echt niet vanaf.
Dank voor je reactie! Waarom heb je voor tape gekozen boven kit?Spherix schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:36:
[...]
Hier hetzelfde, heb echt lange kieren in dakbeschot afgetaped, tapes hiervoor zijn zéér plakkerig, niet iets als ducttape dat loslaat na tijd op een houten ondergrond. Verderr gaten, open noesten etc afgedekt met dun multiplex. Randen bij balken op de spouw met isolatie pur gedaan. De kleinste kieren in je dakbeschot zorgen ook voor ademing, echt doorwaaien moet het niet doen, maar door je luchtdichte folie afwerking stop je ook al een hoop airflow. Je hebt meer tape nodig dan je denkt, maar an sich een klusje van niks.
Dat kan ik beamen. Ik vraag me wel af of dat niet heel veel werk en kosten is voor iets wat ook met een folie opgelost kan worden. Een ademende folie aan de binnenzijde aanbrengen zou toch ook voldoende moeten zijn?No Hands schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Betrafol luchtdicht tape. Dat is zo intens plakkerig, dat komt daar echt niet vanaf.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Volgend op de discussie hier boven:
Ik heb hier in mijn aanbouw-in-aanbouw nog een wand die van binnen nog onafgewerk is. Opbouw van buiten naar binnen:
- Metsetwerk (met wat open voegen)
- dampopen, waterkende folie
- balken van de HSB die nog open is, straks gevuld met houtvezel
Daar gaat de wind nu nog dwars door heen dus ik vraag me af wat zo'n dampopen folie nou tegen de wind doet.
Ik was van plan dat te vullen met houtvezel en een pir plaat er over heen (tevens dampscherm). De wind zal dan alleen nog maar de buitenste vezels bereiken omdat er van door heen waaien geen sprake meer is?
Ik heb hier in mijn aanbouw-in-aanbouw nog een wand die van binnen nog onafgewerk is. Opbouw van buiten naar binnen:
- Metsetwerk (met wat open voegen)
- dampopen, waterkende folie
- balken van de HSB die nog open is, straks gevuld met houtvezel
Daar gaat de wind nu nog dwars door heen dus ik vraag me af wat zo'n dampopen folie nou tegen de wind doet.
Ik was van plan dat te vullen met houtvezel en een pir plaat er over heen (tevens dampscherm). De wind zal dan alleen nog maar de buitenste vezels bereiken omdat er van door heen waaien geen sprake meer is?
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
@Goodcartographr blijf in de gaten houden wat het doel is. en kies daarbij een oplossing die voor jou het beste werkt, tape om alle naden dicht te plakken zou ik niet snel kiezen een dampopen membraam met tape aan de zijkant is dan een logischer keuze. maar ook kit werkt prima. je bent ook niet zo zeer opzoek naar perfectie in deze laag, je wilt winddichting en niet persee luchtdicht. kleine imperfecties hebben eigenlijk geen negatief effect. dampdicht lucht dicht en wind dicht zijn allemaal verschillende dingen.
@Wuursj modern damp open folie wordt gezien als wind dicht, dan heb ik het dus over spinvlies of micro perforatie. de wat oudere dampopen dakfolie dat zijn eigenlijk dakpansgewijs gestapelde folie stroken zijn niet heel wind dicht. persoonlijk zou ik spinvlies pakken als winddichting je doel is.
@Wuursj modern damp open folie wordt gezien als wind dicht, dan heb ik het dus over spinvlies of micro perforatie. de wat oudere dampopen dakfolie dat zijn eigenlijk dakpansgewijs gestapelde folie stroken zijn niet heel wind dicht. persoonlijk zou ik spinvlies pakken als winddichting je doel is.
@twain4me Het is deze folie. Onlangs gezet door een aannemer, in de offerte staat wel dampopen, waterdicht gespecificeerd maar niet winddicht 
Nu kan ik er nog tussen de balken nog een andere folie er bij zetten.
Nu kan ik er nog tussen de balken nog een andere folie er bij zetten.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
zijn de naden wel getaped? voor overige werking hoeft dat niet, maar voor winddichting is het wel noodzakelijk.
Dank voor je antwoord. Het doel is vooral dat er geen luchtstroom in de isolatie kan komen die de isolatiewaarde verlaagd. Het liefst houd ik het dak zo veel mogelijk damp open, maar winddicht.twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:53:
@Goodcartographr blijf in de gaten houden wat het doel is. en kies daarbij een oplossing die voor jou het beste werkt, tape om alle naden dicht te plakken zou ik niet snel kiezen een dampopen membraam met tape aan de zijkant is dan een logischer keuze. maar ook kit werkt prima. je bent ook niet zo zeer opzoek naar perfectie in deze laag, je wilt winddichting en niet persee luchtdicht. kleine imperfecties hebben eigenlijk geen negatief effect. dampdicht lucht dicht en wind dicht zijn allemaal verschillende dingen.
Voor welke oplossing zou jij dan in dit geval gaan?
Wat voor jou het makkelijkste werkt, of waar je de spullen al voor heb, zelf heb ik wel eens een achterwand van een kast gebruikt (onbehandeld dun triplex)Goodcartographr schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Dank voor je antwoord. Het doel is vooral dat er geen luchtstroom in de isolatie kan komen die de isolatiewaarde verlaagd. Het liefst houd ik het dak zo veel mogelijk damp open, maar winddicht.
Voor welke oplossing zou jij dan in dit geval gaan?
Haha, ja goed idee die kast! Alleen is triplex/multiplex niet dampdicht?twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:12:
[...]
Wat voor jou het makkelijkste werkt, of waar je de spullen al voor heb, zelf heb ik wel eens een achterwand van een kast gebruikt (onbehandeld dun triplex)Als ik het moest kopen en de naden zijn kitbaar zou ik kit nemen en anders folie.
Welke kit zou je aanbevelen? Ik zie door de bomen het bos even niet meer met al die verschillende soorten en aanbieders..
Bedankt voor de tip, ik denk dat we dit op een paar plekken zouden kunnen toepassen, met name waar het wat krapper is (en waar net geen 20mm PIR past). Anders heeft PIR m’n voorkeur omdat dit net wat beter isoleert. DankGerundium schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Dagkanten kozijn afwerken
ik heb dit topic gevonden over dagkanten afwerken. Misschien kan je hier je voordeel mee doen? Uit dat topic zie ik Q-board genoemd worden als dagkant afwerking waar je direct overheen kan stucen. Dus misschien kan je in jouw Optie A de losse afwerking laten vervallen en direct een Q-board plaat op maat maken waar je overheen stuct daarna.
Zouden de experts in het topic hier misschien nog naar willen kijken, jullie ervaring is waardevol en het voorkomt hopelijk dat ik met de details een misser bega. Dank! Met namelijk vraag 1 & 3 houden me (te)veel bezig.Laurences schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:06:
We zijn volle bak bezig thuis om alles netjes te na-isoleren. Toen ik 1,5 jaar geleden begon met het verdiepen in de materie, ben ik er ook regelmatig in verdwaald. Uiteindelijk zijn de keuzes gemaakt: in het dak zit Knauf Naturoll 032 en in de voorzetwanden Steicoflex 036. Beide afgewerkt met een klimaatfolie (Pro Clima Intello Plus). Een klus van de lange adem, en als ik het opnieuw zou moeten doen: alles houtvezel, wat een fijn materiaal om mee te werken (!)
Nu komen we een aantal (lastige) details tegen waar ik wel een idee bij heb hoe ik dit kan isoleren, echter wil ik het toch graag toetsen bij jullie experts. Wellicht hebben jullie zelf ook nog detail foto's hoe jullie sommige van details hebben opgelost. Is van harte welkom.
1. Dagkanten voorzetwand & aansluiting kozijn (11 raam en deur kozijnen):
Rondom de nieuwe kozijnen heb ik een balk gezet met een 14mm sponning (geïnspireerd op de sponning die je ziet bij Velux dakramen). De dagkanten van de voorzetwanden staan niet overal exact in lijn met deze sponning, er is wat extra ruimte, waardoor ik wat isolatie kan plaatsen, variërend van 1 tot 3 cm. Dit wil ik doen met PIR vanwege de geringe ruimte.
Nu wil ik dit alles graag goed luchtdicht houden, welke van onderstaande opties zou jullie voorkeur hebben, of mis ik wellicht een betere optie? Zelf neig ik naar optie A. Hierbij kan ik de PIR dan goed vastlijmen op de verticale stijl. Ter beeldvorming heb ik wat foto's van de situatie toegevoegd.2. Voorzetwand aansluiting op hellend dak
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De voorzetwanden zijn geplaatst nadat het dak was geïsoleerd en de regels erop zaten. Nu is er hierdoor een flinke koude brug ontstaan, de ontstane ruimte tussen de regels en de voorzetwand is niet geïsoleerd. Zie hiervoor de foto. Gezien alles dampopen is geïsoleerd dacht ik eraan om deze ruimte te vullen met houtvezel, , omdat het wat naadlozer sluit. Of zou PIR ook kunnen? Dit wordt luchtdicht gemaakt met folie & tape (zo goed als dat gaat).3. Muurplaat isoleren
[Afbeelding]
Ter hoogte van de muurplaat is er wat ruimte voor extra isolatie. De muurplaat zit in de menie en de voorzetwand steekt iets naar binnen. Hier twijfel ik over het isolatiemateriaal en de positie van de klimaatfolie.
Optie A: ik kan de ruimte vullen met stukken houtvezel isolatie en vervolgens de folie aftapen op het hellende dak zoals indicatief te zien is in onderstaande situatie foto's.
Optie B: ik kan de ruimte vullen met PIR. Echter ben ik dan onzeker over de positie van de folie, aan de 'koude' zijde van de PIR of net als optie A aan de warme zijde houden en aftapen op het hellende dak?Ik wil hier heel graag voldoende aandacht aan geven, deze details zijn lastig, ik stel jullie adviezen zeer op prijs
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ook jij hebt gelijk, en ongelijk. Luchtdicht is niet hetzelfde als winddicht. Ik zeg dan ook: dicht genoeg af om doorwaaien te voorkomen, maar elke speldenprik hoeft niet, zeker niet wanneer de binnenkant ná de isolatie wél luchtdicht wordt gemaakt met folie (en tape etc.) Zie in de posts hierboven de verdere toelichting.Seafarer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:51:
[...]
Ja sorry hoor maar je opmerking dat de folie aan de binnenzijde goed helpt tegen doorwaaien triggerde mij.
Je hebt gelijk, maar als wollige materialen tegen een dakbeschot worden geplaatst dan dient het dakbeshot winddicht te zijn. Dus ook geen kleine kieren. Anders kan wind de lucht in je isolatie laten bewegen wat de isolatie waarde onderuit haalt.
Zie advies van fabrikanten. luchtdicht en luchtdicht.
Ik ga mijn dak isoleren met houtvezel. Ik ga de gordingen opdikken zodat ik 20cm houtvezel kwijt kan. Ik zit alleen even te dubben hoe ik dit het beste kan doen.
Het is namelijk zo dat alleen de gordingen zichtbaar zijn:
:strip_exif()/f/image/JKvWYodli2zoTAa3hBqFRvE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik de houtvezelplaten nou het beste klemmen? Regelwerk maken tussen de gordingen (tegen de spaanplaat van de opstalan dakplaten)? Dan moeten die regels 20cm diep zijn, niet ideaal (anders ben ik bang voor een koudebrug). Of: vastzetten met boomband? Lijkt me niet ideaal vanwege het gewicht.
Ik wil het geheel lichtdicht afwerken met klimaatfolie en daarover een regelwerk (óp) de gordingen aanbrengen.
Wat is nu wijsheid?
:strip_exif()/f/image/JKvWYodli2zoTAa3hBqFRvE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik de houtvezelplaten nou het beste klemmen? Regelwerk maken tussen de gordingen (tegen de spaanplaat van de opstalan dakplaten)? Dan moeten die regels 20cm diep zijn, niet ideaal (anders ben ik bang voor een koudebrug). Of: vastzetten met boomband? Lijkt me niet ideaal vanwege het gewicht.
Ik wil het geheel lichtdicht afwerken met klimaatfolie en daarover een regelwerk (óp) de gordingen aanbrengen.
Wat is nu wijsheid?
"Tijdelijk" vast zetten zodat je de folie kan plaatsen en daarna doen de rachels het dragende werk. hier wordt vaak iets als boomband voor gebruikt. Je kan ook een klimaatfolie nemen wat over de rachels heen mag, dan kan je de isolatie direct vast zetten met de rachels. Ik zou in iedergeval geen extra regelwerk gaan maken zeker niet van 20 cm dat maakt het juist een zwakkere plek in je isolatie. En is onnodig duur.acehighhugo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:15:
Ik ga mijn dak isoleren met houtvezel. Ik ga de gordingen opdikken zodat ik 20cm houtvezel kwijt kan. Ik zit alleen even te dubben hoe ik dit het beste kan doen.
[Afbeelding]
Wat is nu wijsheid?
Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren