Thanks voor de tip! Zou jij tapen verkiezen boven kitten van de naden?No Hands schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Betrafol luchtdicht tape. Dat is zo intens plakkerig, dat komt daar echt niet vanaf.
Dank voor je reactie! Waarom heb je voor tape gekozen boven kit?Spherix schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:36:
[...]
Hier hetzelfde, heb echt lange kieren in dakbeschot afgetaped, tapes hiervoor zijn zéér plakkerig, niet iets als ducttape dat loslaat na tijd op een houten ondergrond. Verderr gaten, open noesten etc afgedekt met dun multiplex. Randen bij balken op de spouw met isolatie pur gedaan. De kleinste kieren in je dakbeschot zorgen ook voor ademing, echt doorwaaien moet het niet doen, maar door je luchtdichte folie afwerking stop je ook al een hoop airflow. Je hebt meer tape nodig dan je denkt, maar an sich een klusje van niks.
Dat kan ik beamen. Ik vraag me wel af of dat niet heel veel werk en kosten is voor iets wat ook met een folie opgelost kan worden. Een ademende folie aan de binnenzijde aanbrengen zou toch ook voldoende moeten zijn?No Hands schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Betrafol luchtdicht tape. Dat is zo intens plakkerig, dat komt daar echt niet vanaf.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Volgend op de discussie hier boven:
Ik heb hier in mijn aanbouw-in-aanbouw nog een wand die van binnen nog onafgewerk is. Opbouw van buiten naar binnen:
- Metsetwerk (met wat open voegen)
- dampopen, waterkende folie
- balken van de HSB die nog open is, straks gevuld met houtvezel
Daar gaat de wind nu nog dwars door heen dus ik vraag me af wat zo'n dampopen folie nou tegen de wind doet.
Ik was van plan dat te vullen met houtvezel en een pir plaat er over heen (tevens dampscherm). De wind zal dan alleen nog maar de buitenste vezels bereiken omdat er van door heen waaien geen sprake meer is?
Ik heb hier in mijn aanbouw-in-aanbouw nog een wand die van binnen nog onafgewerk is. Opbouw van buiten naar binnen:
- Metsetwerk (met wat open voegen)
- dampopen, waterkende folie
- balken van de HSB die nog open is, straks gevuld met houtvezel
Daar gaat de wind nu nog dwars door heen dus ik vraag me af wat zo'n dampopen folie nou tegen de wind doet.
Ik was van plan dat te vullen met houtvezel en een pir plaat er over heen (tevens dampscherm). De wind zal dan alleen nog maar de buitenste vezels bereiken omdat er van door heen waaien geen sprake meer is?
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
@Goodcartographr blijf in de gaten houden wat het doel is. en kies daarbij een oplossing die voor jou het beste werkt, tape om alle naden dicht te plakken zou ik niet snel kiezen een dampopen membraam met tape aan de zijkant is dan een logischer keuze. maar ook kit werkt prima. je bent ook niet zo zeer opzoek naar perfectie in deze laag, je wilt winddichting en niet persee luchtdicht. kleine imperfecties hebben eigenlijk geen negatief effect. dampdicht lucht dicht en wind dicht zijn allemaal verschillende dingen.
@Wuursj modern damp open folie wordt gezien als wind dicht, dan heb ik het dus over spinvlies of micro perforatie. de wat oudere dampopen dakfolie dat zijn eigenlijk dakpansgewijs gestapelde folie stroken zijn niet heel wind dicht. persoonlijk zou ik spinvlies pakken als winddichting je doel is.
@Wuursj modern damp open folie wordt gezien als wind dicht, dan heb ik het dus over spinvlies of micro perforatie. de wat oudere dampopen dakfolie dat zijn eigenlijk dakpansgewijs gestapelde folie stroken zijn niet heel wind dicht. persoonlijk zou ik spinvlies pakken als winddichting je doel is.
@twain4me Het is deze folie. Onlangs gezet door een aannemer, in de offerte staat wel dampopen, waterdicht gespecificeerd maar niet winddicht 
Nu kan ik er nog tussen de balken nog een andere folie er bij zetten.
Nu kan ik er nog tussen de balken nog een andere folie er bij zetten.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
zijn de naden wel getaped? voor overige werking hoeft dat niet, maar voor winddichting is het wel noodzakelijk.
Dank voor je antwoord. Het doel is vooral dat er geen luchtstroom in de isolatie kan komen die de isolatiewaarde verlaagd. Het liefst houd ik het dak zo veel mogelijk damp open, maar winddicht.twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:53:
@Goodcartographr blijf in de gaten houden wat het doel is. en kies daarbij een oplossing die voor jou het beste werkt, tape om alle naden dicht te plakken zou ik niet snel kiezen een dampopen membraam met tape aan de zijkant is dan een logischer keuze. maar ook kit werkt prima. je bent ook niet zo zeer opzoek naar perfectie in deze laag, je wilt winddichting en niet persee luchtdicht. kleine imperfecties hebben eigenlijk geen negatief effect. dampdicht lucht dicht en wind dicht zijn allemaal verschillende dingen.
Voor welke oplossing zou jij dan in dit geval gaan?
Wat voor jou het makkelijkste werkt, of waar je de spullen al voor heb, zelf heb ik wel eens een achterwand van een kast gebruikt (onbehandeld dun triplex)Goodcartographr schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Dank voor je antwoord. Het doel is vooral dat er geen luchtstroom in de isolatie kan komen die de isolatiewaarde verlaagd. Het liefst houd ik het dak zo veel mogelijk damp open, maar winddicht.
Voor welke oplossing zou jij dan in dit geval gaan?
Haha, ja goed idee die kast! Alleen is triplex/multiplex niet dampdicht?twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:12:
[...]
Wat voor jou het makkelijkste werkt, of waar je de spullen al voor heb, zelf heb ik wel eens een achterwand van een kast gebruikt (onbehandeld dun triplex)Als ik het moest kopen en de naden zijn kitbaar zou ik kit nemen en anders folie.
Welke kit zou je aanbevelen? Ik zie door de bomen het bos even niet meer met al die verschillende soorten en aanbieders..
Bedankt voor de tip, ik denk dat we dit op een paar plekken zouden kunnen toepassen, met name waar het wat krapper is (en waar net geen 20mm PIR past). Anders heeft PIR m’n voorkeur omdat dit net wat beter isoleert. DankGerundium schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Dagkanten kozijn afwerken
ik heb dit topic gevonden over dagkanten afwerken. Misschien kan je hier je voordeel mee doen? Uit dat topic zie ik Q-board genoemd worden als dagkant afwerking waar je direct overheen kan stucen. Dus misschien kan je in jouw Optie A de losse afwerking laten vervallen en direct een Q-board plaat op maat maken waar je overheen stuct daarna.
Zouden de experts in het topic hier misschien nog naar willen kijken, jullie ervaring is waardevol en het voorkomt hopelijk dat ik met de details een misser bega. Dank! Met namelijk vraag 1 & 3 houden me (te)veel bezig.Laurences schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:06:
We zijn volle bak bezig thuis om alles netjes te na-isoleren. Toen ik 1,5 jaar geleden begon met het verdiepen in de materie, ben ik er ook regelmatig in verdwaald. Uiteindelijk zijn de keuzes gemaakt: in het dak zit Knauf Naturoll 032 en in de voorzetwanden Steicoflex 036. Beide afgewerkt met een klimaatfolie (Pro Clima Intello Plus). Een klus van de lange adem, en als ik het opnieuw zou moeten doen: alles houtvezel, wat een fijn materiaal om mee te werken (!)
Nu komen we een aantal (lastige) details tegen waar ik wel een idee bij heb hoe ik dit kan isoleren, echter wil ik het toch graag toetsen bij jullie experts. Wellicht hebben jullie zelf ook nog detail foto's hoe jullie sommige van details hebben opgelost. Is van harte welkom.
1. Dagkanten voorzetwand & aansluiting kozijn (11 raam en deur kozijnen):
Rondom de nieuwe kozijnen heb ik een balk gezet met een 14mm sponning (geïnspireerd op de sponning die je ziet bij Velux dakramen). De dagkanten van de voorzetwanden staan niet overal exact in lijn met deze sponning, er is wat extra ruimte, waardoor ik wat isolatie kan plaatsen, variërend van 1 tot 3 cm. Dit wil ik doen met PIR vanwege de geringe ruimte.
Nu wil ik dit alles graag goed luchtdicht houden, welke van onderstaande opties zou jullie voorkeur hebben, of mis ik wellicht een betere optie? Zelf neig ik naar optie A. Hierbij kan ik de PIR dan goed vastlijmen op de verticale stijl. Ter beeldvorming heb ik wat foto's van de situatie toegevoegd.2. Voorzetwand aansluiting op hellend dak
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De voorzetwanden zijn geplaatst nadat het dak was geïsoleerd en de regels erop zaten. Nu is er hierdoor een flinke koude brug ontstaan, de ontstane ruimte tussen de regels en de voorzetwand is niet geïsoleerd. Zie hiervoor de foto. Gezien alles dampopen is geïsoleerd dacht ik eraan om deze ruimte te vullen met houtvezel, , omdat het wat naadlozer sluit. Of zou PIR ook kunnen? Dit wordt luchtdicht gemaakt met folie & tape (zo goed als dat gaat).3. Muurplaat isoleren
[Afbeelding]
Ter hoogte van de muurplaat is er wat ruimte voor extra isolatie. De muurplaat zit in de menie en de voorzetwand steekt iets naar binnen. Hier twijfel ik over het isolatiemateriaal en de positie van de klimaatfolie.
Optie A: ik kan de ruimte vullen met stukken houtvezel isolatie en vervolgens de folie aftapen op het hellende dak zoals indicatief te zien is in onderstaande situatie foto's.
Optie B: ik kan de ruimte vullen met PIR. Echter ben ik dan onzeker over de positie van de folie, aan de 'koude' zijde van de PIR of net als optie A aan de warme zijde houden en aftapen op het hellende dak?Ik wil hier heel graag voldoende aandacht aan geven, deze details zijn lastig, ik stel jullie adviezen zeer op prijs
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ook jij hebt gelijk, en ongelijk. Luchtdicht is niet hetzelfde als winddicht. Ik zeg dan ook: dicht genoeg af om doorwaaien te voorkomen, maar elke speldenprik hoeft niet, zeker niet wanneer de binnenkant ná de isolatie wél luchtdicht wordt gemaakt met folie (en tape etc.) Zie in de posts hierboven de verdere toelichting.Seafarer schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:51:
[...]
Ja sorry hoor maar je opmerking dat de folie aan de binnenzijde goed helpt tegen doorwaaien triggerde mij.
Je hebt gelijk, maar als wollige materialen tegen een dakbeschot worden geplaatst dan dient het dakbeshot winddicht te zijn. Dus ook geen kleine kieren. Anders kan wind de lucht in je isolatie laten bewegen wat de isolatie waarde onderuit haalt.
Zie advies van fabrikanten. luchtdicht en luchtdicht.
Ik ga mijn dak isoleren met houtvezel. Ik ga de gordingen opdikken zodat ik 20cm houtvezel kwijt kan. Ik zit alleen even te dubben hoe ik dit het beste kan doen.
Het is namelijk zo dat alleen de gordingen zichtbaar zijn:
:strip_exif()/f/image/JKvWYodli2zoTAa3hBqFRvE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik de houtvezelplaten nou het beste klemmen? Regelwerk maken tussen de gordingen (tegen de spaanplaat van de opstalan dakplaten)? Dan moeten die regels 20cm diep zijn, niet ideaal (anders ben ik bang voor een koudebrug). Of: vastzetten met boomband? Lijkt me niet ideaal vanwege het gewicht.
Ik wil het geheel lichtdicht afwerken met klimaatfolie en daarover een regelwerk (óp) de gordingen aanbrengen.
Wat is nu wijsheid?
:strip_exif()/f/image/JKvWYodli2zoTAa3hBqFRvE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik de houtvezelplaten nou het beste klemmen? Regelwerk maken tussen de gordingen (tegen de spaanplaat van de opstalan dakplaten)? Dan moeten die regels 20cm diep zijn, niet ideaal (anders ben ik bang voor een koudebrug). Of: vastzetten met boomband? Lijkt me niet ideaal vanwege het gewicht.
Ik wil het geheel lichtdicht afwerken met klimaatfolie en daarover een regelwerk (óp) de gordingen aanbrengen.
Wat is nu wijsheid?
"Tijdelijk" vast zetten zodat je de folie kan plaatsen en daarna doen de rachels het dragende werk. hier wordt vaak iets als boomband voor gebruikt. Je kan ook een klimaatfolie nemen wat over de rachels heen mag, dan kan je de isolatie direct vast zetten met de rachels. Ik zou in iedergeval geen extra regelwerk gaan maken zeker niet van 20 cm dat maakt het juist een zwakkere plek in je isolatie. En is onnodig duur.acehighhugo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:15:
Ik ga mijn dak isoleren met houtvezel. Ik ga de gordingen opdikken zodat ik 20cm houtvezel kwijt kan. Ik zit alleen even te dubben hoe ik dit het beste kan doen.
[Afbeelding]
Wat is nu wijsheid?
Als het dun genoeg is is triplex hooguit dampremmend icm een dampdichte folie aan de binnenkant gaat dat dan prima. en omdat het toch vooral hout is kan het ook iets aan vocht regulatie doen.Goodcartographr schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:14:
[...]
Haha, ja goed idee die kast! Alleen is triplex/multiplex niet dampdicht?
Welke kit zou je aanbevelen? Ik zie door de bomen het bos even niet meer met al die verschillende soorten en aanbieders..
Zelf gebruik ik voor dat soort dingen vaak Den Braven Zwaluw Hybrid 2PS dat is in feiten beglazingskit. wel jammer dat het in de afgelopen jaren wat duurder is geworden, het was bijna gratis, zeker als je een doosje kocht.
https://www.kitcentrum.nl...hybriseal-2ps-290ml-p:82/
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-02-2026 14:48 ]
Vraag 1:Laurences schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:09:
[...]
Bedankt voor de tip, ik denk dat we dit op een paar plekken zouden kunnen toepassen, met name waar het wat krapper is (en waar net geen 20mm PIR past). Anders heeft PIR m’n voorkeur omdat dit net wat beter isoleert. Dank![]()
[...]
Zouden de experts in het topic hier misschien nog naar willen kijken, jullie ervaring is waardevol en het voorkomt hopelijk dat ik met de details een misser bega. Dank! Met namelijk vraag 1 & 3 houden me (te)veel bezig.
Optie A lijkt mij ook beter.
Al is het niet perse nodig om de klimaatfolie volledig door te trekken over de pir dagkantplaat (aangenomen dat het pir met alu cachering is).
Je houdt hier trouwens wel een thermische brug (buitenmuur—> lat met sponningen—> dagkant afwerkplaat). Dat is ook niet altijd te voorkomen al zou je het wel kunnen verminderen als de pir dagkant een stukje over de buitengevel kan lopen. De afwerkplaat kan dan ook tegen het kozijn geplaatst worden ipv er naast.
Overigens zou ik als het kan nog een extra afdichting aanbrengen in de luchtspouw achter de pir dagkant. Bijvoorbeeld een zwelband plaatsen die je aan de koude kant van de stijl plakt en de gehele luchtspouw na opzwellen afsluit.
Vraag 2:
De thermische brug betreft dus eigenlijk de regeldikte van het dak? Netjes opvullen met pir lijkt me lastig passend te krijgen, en daarom zou ik voor een flexibel materiaal gaan wat daar goed in te drukken is: houtvezel of de Naturoll die je in het dak gebruikt hebt.
Staat de luchtspouw achter de voorzetwand in verbinding met de open ruimtes tussen het regelwerk van het dak? Zo ja, dan zou ik het isolatiemateriaal in die ruimtes tijdens het opvullen extra stevig aandrukken zodat de luchtdichtheid daar zo goed mogelijk wordt. Een iets lagere isolatiewaarde van die opvulling door het extra stevig aandrukken zou ik voor lief nemen als de luchtdichtheid er beter door wordt.
Vraag 3:
Optie A lijkt mij helemaal prima!
Om een gedeelte dak te isoleren (ik heb net een gedeelte afgerond met PIR+gips in een andere kamer). Wil ik nu een kamer doen met polyesterwol tussen de gordingen, er kan 145 mm dik tussen. Dat spul weegt bijna niks, dus ik dacht dan ga ik direct over de gordingen met OSB heen en dan gips. Zonder extra rachelwerk.
Maar, ik kan geen polysterwol vinden in Ubakus, kijk ik er overheen?
www.steenbreek.nl
Ik ben inmiddels bezig met het plaatsen van de klimaatfolie. Echter heb ik wat moeite om het goed luchtdicht te krijgen bij de centraal dozen en ventilatie doorvoeren. Op de YouTube filmpjes zie ik voor daken die recht zijn, zonder onderbrekingen, waar je het folie zo overheen zet. De praktijk is wat weerbarstiger. Zijn hier wellicht nog goede tips voor?
Dat zou goed kunnen dat die er nog niet instaat, maar je kan zelf een materiaal aanpassen/maken in ubakus, dus als je de specificaties hebt van de fabrikant kan je hem zelf toevoegeneco schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:53:
Om een gedeelte dak te isoleren (ik heb net een gedeelte afgerond met PIR+gips in een andere kamer). Wil ik nu een kamer doen met polyesterwol tussen de gordingen, er kan 145 mm dik tussen. Dat spul weegt bijna niks, dus ik dacht dan ga ik direct over de gordingen met OSB heen en dan gips. Zonder extra rachelwerk.
ik weet even niet hoe dampdicht het is maar ik denk vergelijkbaar met glaswol (?) dan kan je bv glaswol 32 toevoegen en dan op het potloodje drukken om de eigenschappen aan te passen.
Is er een speciale reden dat je voor dit materiaal kiest?
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-02-2026 10:41 ]
Een leiding spouw, maar daar is het nu waarschijnlijk wat laat voor. Een stukje folie achter de centraaldoos langs en dan zo goed mogelijk aanhelen is denk ik je enige optie nog als je de folie niet achter de leidingen wil of kan plaatsen.Avvd schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:00:
Ik ben inmiddels bezig met het plaatsen van de klimaatfolie. Echter heb ik wat moeite om het goed luchtdicht te krijgen bij de centraal dozen en ventilatie doorvoeren. Op de YouTube filmpjes zie ik voor daken die recht zijn, zonder onderbrekingen, waar je het folie zo overheen zet. De praktijk is wat weerbarstiger. Zijn hier wellicht nog goede tips voor?
Het gewicht, of beter gezegd het gebrek daaraan plus de geluidsisolerende eigenschappen. Als ik dit stukje zolderdak tussen de gordingen vol ga stoppen met steenwol, dan kom ik er waarschijnlijk niet onderuit om ook rachelwerk aan te brengen en eventuele verstevigingen.twain4me schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:40:
[...]
Dat zou goed kunnen dat die er nog niet instaat, maar je kan zelf een materiaal aanpassen/maken in ubakus, dus als je de specificaties hebt van de fabrikant kan je hem zelf toevoegen
ik weet even niet hoe dampdicht het is maar ik denk vergelijkbaar met glaswol (?) dan kan je bv glaswol 32 toevoegen en dan op het potloodje drukken om de eigenschappen aan te passen.
Is er een speciale reden dat je voor dit materiaal kiest?
Het kamertje is al niet groot en zou op die manier alleen maar kleiner worden. Ik dacht als ik het tussen de gordingen (140 mm dik) volstop met 145 mm polysterwol en dan of met eerst OSB of direct met Knauf Diamondboard overheen ga, wordt de klus eenvoudiger. Met een folie natuurlijk.
https://www.jandeisolatie...lpak-rd-425-3m2/369400429
https://www.semin.fr/modu...241002_semin_ft_bref_.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door eco op 24-02-2026 12:55 ]
www.steenbreek.nl
Wat een mooi topic dit, al veel van geleerd. Wij gaan ook onze bovenverdieping isoleren. Ligt nu een Opstalan dakplaat op. Wil dit van binnenuit isoleren tussen de gordingen (die dus parallel aan de dakgoot lopen). Gordingen zijn 19cm dik en ben van plan om er 18cm Houtvezelplaat tussen te plaatsen, zoals in onderstaand plaatje dat ik eerder heb gevonden van @Franciesco:
[Afbeelding]
Nu liggen de gordingen 120cm uit elkaar. Lijkt me wat grote afstand om er meteen simpele vuren latjes op te maken en daarop gipsplaten aan te brengen. Is dat zo? Moet ik dan een compleet rachelwerk maken van 5*7s of zijn er nog andere alternatieven?
[Afbeelding]
Nu liggen de gordingen 120cm uit elkaar. Lijkt me wat grote afstand om er meteen simpele vuren latjes op te maken en daarop gipsplaten aan te brengen. Is dat zo? Moet ik dan een compleet rachelwerk maken van 5*7s of zijn er nog andere alternatieven?
met metal stud kan je het in 1 keer overspannen, maar ook met vuren of afhankelijk van de dakhoek en/of het soortelijk gewicht van de isolatie en afwerking. waarschijnlijk iets iets tussen de ~35 en ~46 mm zelf zou ik voor metalstud gaan.DopjeD schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:58:
Wat een mooi topic dit, al veel van geleerd. Wij gaan ook onze bovenverdieping isoleren. Ligt nu een Opstalan dakplaat op. Wil dit van binnenuit isoleren tussen de gordingen (die dus parallel aan de dakgoot lopen). Gordingen zijn 19cm dik en ben van plan om er 18cm Houtvezelplaat tussen te plaatsen, zoals in onderstaand plaatje dat ik eerder heb gevonden van @Franciesco:
[Afbeelding]
Ik zou mij niet blind staren op geluids claimes In deze opbouw doet een licht isolatie materiaal niet heel veel voor geluid, die moeten het van absorbtie hebben, wat bijna niet voorkomt als je de opbouw veder goed maakt ontkoppelen, verzwaren en kierdichting zijn veel belangrijker. isolatie is doorgaans de kers op de taart maar daarin geld eigenlijk wel zwaarder is beter. Kijk daarnaast een keer goed naar je gordingen het is zeldzaam dat die echt in 1 lijn liggen. daarom wordt eigenlijk altijd uit geracheld.eco schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:47:
[...]
Het gewicht, of beter gezegd het gebrek daaraan plus de geluidsisolerende eigenschappen. Als ik dit stukje zolderdak tussen de gordingen vol ga stoppen met steenwol, dan kom ik er waarschijnlijk niet onderuit om ook rachelwerk aan te brengen en eventuele verstevigingen.
Het kamertje is al niet groot en zou op die manier alleen maar kleiner worden. Ik dacht als ik het tussen de gordingen (140 mm dik) volstop met 145 mm polysterwol en dan of met eerst OSB of direct met Knauf Diamondboard overheen ga, wordt de klus eenvoudiger. Met een folie natuurlijk.
Ik ga komende zomer ook mijn Opstalan dak isoleren, bij mij liggen de gordingen op 1,35 m uit elkaar, waar ik van plan was om 46mm te gaan gebruiken. Deze wil ik ook opvullen met (extra) isolatie welke toch een de R met ~1,5 ophoogt en dan een klimaatfolie welke direct tussen gips en isolatie mag, zonder luchtspouw. Ik ga nog een constructeur laten reken aan het gehele gewicht van het dak of houtvezel kan of toch wol wordt, mijn dak heeft twee dakkapellen en ligt vol met zonnepanelen.DopjeD schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:58:
Wat een mooi topic dit, al veel van geleerd. Wij gaan ook onze bovenverdieping isoleren. Ligt nu een Opstalan dakplaat op.
Vanuit eerder gedeelde Knauf info blad of andere link, is het voor de stevigheid (doorbeugen) nodig om te zorgen dat elke balk 3 contactpunten heeft met de gordingen.
Bij opkomende dakrenovatie ben ik nogmaals in Ubakus aan het simuleren.:strip_exif()/f/image/nKziKVhWqu86YE2ZMmXY1g2i.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de bestaande isolatie zou de glaswol tussen 2 lagen PUR komen te zitten.
Het originele plan (voorstel dakwerker) was om de PUR aan de binnenzijde (blauwe pijl) te verwijderen en vervangen door een Intello dampscherm. Echter zie ik geen vochtproblemen verschijnen in Ubakus.
Is dit dan geen overbodig werk? Liefst van al zou ik de PUR willen laten zitten aangezien deze mooi is afgewerkt. Maar ik sta er ook voor open om deze te verwijderen mocht dit problemen geven.
NOTA: Ik ben me er van bewust dat opbouw mogelijk niet ideaal perfect is. Maar ik kan ook niet het halve huis afbreken om een perfect dampscherm/isolatie/... te verkrijgen.
- Nieuwe isolatie: kon enkel PUR (160mm sarking) zijn wegens beperkte draagkracht dak
- Dampscherm: op kepers langs buitenzijde (Delta PVG Plus) wegens onbereikbare plaatsen binnenzijde dak
- Bestaande isolatie: glaswol + PUR
:strip_exif()/f/image/nKziKVhWqu86YE2ZMmXY1g2i.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de bestaande isolatie zou de glaswol tussen 2 lagen PUR komen te zitten.
Het originele plan (voorstel dakwerker) was om de PUR aan de binnenzijde (blauwe pijl) te verwijderen en vervangen door een Intello dampscherm. Echter zie ik geen vochtproblemen verschijnen in Ubakus.
Is dit dan geen overbodig werk? Liefst van al zou ik de PUR willen laten zitten aangezien deze mooi is afgewerkt. Maar ik sta er ook voor open om deze te verwijderen mocht dit problemen geven.
NOTA: Ik ben me er van bewust dat opbouw mogelijk niet ideaal perfect is. Maar ik kan ook niet het halve huis afbreken om een perfect dampscherm/isolatie/... te verkrijgen.
Als je 2 dampdichte materialen modeleert, gaat Ubakus er vanuit dat het prefect dampdicht is. En dan is er inderdaad geen probleem. Het probleem komt echter omdat de praktijk weerbarstiger is en er (ooit) wel vocht in kan komen dat niet meer weg kan.woody600 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:45:
Echter zie ik geen vochtproblemen verschijnen in Ubakus.
let wel op dit spul is volgens mij erg brandbaar , ook de fase verschuiving is niet zo goed , volgens mij ongeveer 3 uur voor 145 mm dikte , dus de warmte komt in de zomer vlug naar binnen en blijft lang hangeneco schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:47:
[...]
Het gewicht, of beter gezegd het gebrek daaraan plus de geluidsisolerende eigenschappen. Als ik dit stukje zolderdak tussen de gordingen vol ga stoppen met steenwol, dan kom ik er waarschijnlijk niet onderuit om ook rachelwerk aan te brengen en eventuele verstevigingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Louwm op 26-02-2026 19:32 ]
Daar heb je een goed punt denk ik.twain4me schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:22:
[...]
Ik zou mij niet blind staren op geluids claimes In deze opbouw doet een licht isolatie materiaal niet heel veel voor geluid, die moeten het van absorbtie hebben, wat bijna niet voorkomt als je de opbouw veder goed maakt ontkoppelen, verzwaren en kierdichting zijn veel belangrijker. isolatie is doorgaans de kers op de taart maar daarin geld eigenlijk wel zwaarder is beter. Kijk daarnaast een keer goed naar je gordingen het is zeldzaam dat die echt in 1 lijn liggen. daarom wordt eigenlijk altijd uit geracheld.
Bij een andere kamer heb ik met PIR+gips platen tussen de gordingen gewerkt. Dat heeft veel voordelen, maar voor het geluid doet dat niet zoveel helaas.
Ik ga toch nog maar verder filosoferen hoe ik het toch met steenwol voor elkaar kan krijgen. Misschien gewoon met SLS'en van dezelfde maat staanders tussen de gordingen maken? Dat brengt wel wat stevigheid ook.
En de kans dat de gordingen netjes op lijn liggen, is denk ik niet zo groot inderdaad.
[ Voor 4% gewijzigd door eco op 26-02-2026 20:22 ]
www.steenbreek.nl
Ja het is zeker brandbaar. Maar het dak hoe dat nu is, is dat ook (EPS unidek platen). Het wordt niet brandbaarder, maar wel meer brandbare massa bij elkaar. Voordeel is dan wel dat er gips aan de binnenkant komt.Louwm schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:28:
[...]
let wel op dit spul is volgens mij erg brandbaar , ook de fase verschuiving is niet zo goed , volgens mij ongeveer 3 uur voor 145 mm dikte , dus de warmte komt in de zomer vlug naar binnen en blijft lang hangen
Ik begin ook terug te komen van dit materiaal momenteel.
www.steenbreek.nl
Ah, dat lijkt op elkaar dan inderdaad. De ruimte tussen de metalstud / 5bij7s opvullen is ook slim idee! Mijn dak ligt ook vol met zonnepanelen, aan de andere kant zitten 3 dakkapellen. Daar een constructeur naar laten kijken is mss niet zo'n gek idee.Joove schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:50:
[...]
Ik ga komende zomer ook mijn Opstalan dak isoleren, bij mij liggen de gordingen op 1,35 m uit elkaar, waar ik van plan was om 46mm te gaan gebruiken. Deze wil ik ook opvullen met (extra) isolatie welke toch een de R met ~1,5 ophoogt en dan een klimaatfolie welke direct tussen gips en isolatie mag, zonder luchtspouw. Ik ga nog een constructeur laten reken aan het gehele gewicht van het dak of houtvezel kan of toch wol wordt, mijn dak heeft twee dakkapellen en ligt vol met zonnepanelen.
Vanuit eerder gedeelde Knauf info blad of andere link, is het voor de stevigheid (doorbeugen) nodig om te zorgen dat elke balk 3 contactpunten heeft met de gordingen.
@twain4me dank, metalstud lijkt dan een mooie oplossing die het minste extra cm's in dikte (en dus kleinere kamer) oplevert!
Maar als het er langs imperfecties inkan, dan kan het er via diezelfde imperfecties toch uit? Ook 30% van het dakoppervlak zou al zonder PUR/dampscherm zijn aan binnenzijde omdat dit ooit zo gebouwd is maar nu onbereikbaar is, dus daar zou het vocht er ook uitkunnen gaan naar binnen toe (en er ook al ingaan natuurlijk).Wuursj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Als je 2 dampdichte materialen modeleert, gaat Ubakus er vanuit dat het prefect dampdicht is. En dan is er inderdaad geen probleem. Het probleem komt echter omdat de praktijk weerbarstiger is en er (ooit) wel vocht in kan komen dat niet meer weg kan.
Ik weet niet goed wat ik best met de situatie doe.
Zelfs als ik bestaande PUR afbreek ga ik binnenin 30% hebben zonder dampscherm.
Heeft het zelfs al zin om de overige 70% wel van Intello te voorzien.
Daarom heb ik een geheel dampscherm op de kepers laten plaatsen die zal aangesloten worden op buitenmuur/spouwblad.
Zorgwekkende Zembla-aflevering over gezondheidsklachten na isolatie met UF-schuim. Hier vaak vermeld als Aminotherm, Aminofoam, Thecotherm, Envirofoam, etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Destralak op 27-02-2026 11:37 ]
Die heb ik gisteren toevallig gekeken, holy shit wat een trieste ellende zeg. Al 50 jaar bekend, en nog steeds niet verboden.
Goed dat je de merknamen erbij noemt, hopelijk schrikt het mensen af als ze er op zoeken.
Goed dat je de merknamen erbij noemt, hopelijk schrikt het mensen af als ze er op zoeken.
goedenavond,Destralak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:36:
Zorgwekkende Zembla-aflevering over gezondheidsklachten na isolatie met UF-schuim. Hier vaak vermeld als Aminotherm, Aminofoam, Thecotherm, Envirofoam, etc.
[YouTube: Hoe tienduizenden huizen werden geïsoleerd met ziekmakend UF-schuim | Zembla]
wij hebben de spouwmuren in ons huis in 2024 door Fihuma *genoemd in de video" laten isoleren met hun UF schuim, wij hebben zelf geen klachten maar zijn er toch niet gerust op.
wat is de juiste weg die wij hierin moeten/kunnen bewandelen.
ik heb zelf al een concept mail gemaakt met daarin allerlei voorbeeld en verwijzingen met daarin de eis op onafhankelijk onderzoek zo niet dat rechtsbijstand/advocaat.
maar ik weet niet of er met gestrekt been ingaan de juiste eerste manier is
edit: bij Fihuma noemen ze het " Hurefoam"
Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE
Ik wil m’n buitengevel isoleren. Jaren 70 bouw met ~60mm spouw met waarschijnlijk weggezakte glas- of steenwolisolatie. We willen vanaf buiten met 100mm eps isoleren en dan laten stucen maar omdat dit een forse 30+ K gaat kosten willen we dit nog uitstellen tot na de rest van de verbouwing.
Is het raadzaam/veilig om 50mm pur tegen de huidige binnenwand te kitten en later alsnog van buitenaf (luchtdicht) te isoleren?
Het huis krijgt verder een balansventilatie systeem en dakisolatie die aansluit op de gevelisolatie van buitenaf.
Is het raadzaam/veilig om 50mm pur tegen de huidige binnenwand te kitten en later alsnog van buitenaf (luchtdicht) te isoleren?
Het huis krijgt verder een balansventilatie systeem en dakisolatie die aansluit op de gevelisolatie van buitenaf.
ik zou denk ik voor optie C gaan en beginnen met de spouw naisoleren. Voor een goed werkende isolatie aan de buitenkant is het eigenlijk altijd aan te raden, dus dat is dan alvast gedaan, je zorgt ervoor dat je isolatiewaarde omhoog gaat tot het zo ver is en je hoeft binnen geen ruimte in te leveren.
Zelf zou ik de spouw leeg laten trekken en dan vullen met eps korels.
Ik sluit me aan bij @twain4me maar dan glaswol in de spouw laten blazenn8n schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:37:
Ik wil m’n buitengevel isoleren. Jaren 70 bouw met ~60mm spouw met waarschijnlijk weggezakte glas- of steenwolisolatie. We willen vanaf buiten met 100mm eps isoleren en dan laten stucen maar omdat dit een forse 30+ K gaat kosten willen we dit nog uitstellen tot na de rest van de verbouwing.
Dan verbeter je nu je isolatie flink en kun je later praam van buiten isoleren zonder dat je huis kleiner is geworden door de voorzetwandjes.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Waarom zouden ze daaraan gehoor geven?? Je hebt én geen klachten, én zelf geen meting waaruit zou blijken dat er een grens is overschreden én het was en is niet verboden om UF Foam te gebruiken...Khaelos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:34:
[...]
goedenavond,
wij hebben de spouwmuren in ons huis in 2024 door Fihuma *genoemd in de video" laten isoleren met hun UF schuim, wij hebben zelf geen klachten maar zijn er toch niet gerust op.
ik heb zelf al een concept mail gemaakt met daarin allerlei voorbeeld en verwijzingen met daarin de eis op onafhankelijk onderzoek zo niet dat rechtsbijstand/advocaat.
Ik zou uitzoeken waar je zo'n meeting kan laten uitvoeren (en dat hier delen + resultaat). Daarna zou je kunnen handelen.
Wel erg vervelend. Met lichte verbijstering die aflevering bekeken.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Als jij je zorgen maakt dan mag je op eigen kosten een expert een onderzoek laten uitvoeren.Khaelos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:34:
[...]
goedenavond,
Daarna kun je eventueel vervolgstappen bepalen.
Alternatief is om de zooi er preventief eruit te laten halen.
Ik denk dat de waarschuwing op zijn plek was in dit topic, maar een eventuele claim lijkt me dat dan weer niet.
Ik ben er mee aan de slag gegaan, en zoals je zegt vormt die sponningslat wel een koude brug die niet helemaal te voorkomen is. Na jou advies ga ik de latten iets afkorten aan de binnenzijde, zodat ik de PIR nog wat verder tot aan de gevel kan plaatsen. Daardoor ontstaat de ruimte om in de spouw ook nog een strook PIR rondom op de bakstenen te plaatsen, die ik vastzet met een montage PUR. De zwelband/compriband zou een mooie optie zijn geweest, echter is het plaatje wat vertekent, op sommige plekken staat de voorzetwand op ruimere afstand (8-10 cm lokaal, elders 3-4). Dank voor het advies!Vraag 1:
Optie A lijkt mij ook beter.
Al is het niet perse nodig om de klimaatfolie volledig door te trekken over de pir dagkantplaat (aangenomen dat het pir met alu cachering is).
Je houdt hier trouwens wel een thermische brug (buitenmuur—> lat met sponningen—> dagkant afwerkplaat). Dat is ook niet altijd te voorkomen al zou je het wel kunnen verminderen als de pir dagkant een stukje over de buitengevel kan lopen. De afwerkplaat kan dan ook tegen het kozijn geplaatst worden ipv er naast.
Overigens zou ik als het kan nog een extra afdichting aanbrengen in de luchtspouw achter de pir dagkant. Bijvoorbeeld een zwelband plaatsen die je aan de koude kant van de stijl plakt en de gehele luchtspouw na opzwellen afsluit.
Super, zo hebben we het inmiddels opgelost! Het tapen was een hels karwei en voor ieder die er aan begint: veel geduld en tijd makenVraag 2:
De thermische brug betreft dus eigenlijk de regeldikte van het dak? Netjes opvullen met pir lijkt me lastig passend te krijgen, en daarom zou ik voor een flexibel materiaal gaan wat daar goed in te drukken is: houtvezel of de Naturoll die je in het dak gebruikt hebt.
Staat de luchtspouw achter de voorzetwand in verbinding met de open ruimtes tussen het regelwerk van het dak? Zo ja, dan zou ik het isolatiemateriaal in die ruimtes tijdens het opvullen extra stevig aandrukken zodat de luchtdichtheid daar zo goed mogelijk wordt. Een iets lagere isolatiewaarde van die opvulling door het extra stevig aandrukken zou ik voor lief nemen als de luchtdichtheid er beter door wordt.
![]() | ![]() |
Top gaan we zo doen, dank @Franciesco!Vraag 3:
Optie A lijkt mij helemaal prima!
We gaan het plafond/hellende dak deze week dicht dichtmaken met platen. In het verleden heb ik het al eens opgebracht en besproken. Je gaf toen aan dat het prima mogelijk was en ook in Ubakus zie ik geen problemen, toch lijkt het in Nederland niet gangbaar -> de installatiespouw vullen met isolatie. Ik heb gekozen voor latten van 28mm en neig er naar om de spouw te vullen met 30mm houtvezel. De relatieve vochtigheid is momenteel nog hoog (woning onverwarmd) en ik kan aan het materiaal zien dat het zich aanpast nadat het 24 uur uit de verpakking is: de structuur wordt wat anders en het is lastiger te verwerken/zagen omdat het vocht opneemt. In principe doet het materiaal precies wat het zou moeten doen en waar het bekend om staat. Toch wil ik het even checken met jullie. Kan ik dit gebruiken om de spouw mee te vullen? Het is 30mm maar het voegt toch nog een mooie 10% extra Rc waarde toe. Of sla ik door?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Een vraag over elektra verwerken in voorzetwand:
Ik wil een voorzetwand aanbrengen zodat ik wat wandcontactdozen kwijt kan en gelijk een beetje kan isoleren met waarschijnlijk PIR isolatie. Aan de andere kant ligt een poort van 10 meter lang. Die is geisoleerd, maar niet de onderste 1.2 meter want daar was geen ruimte voor. Die onderste helft heeft dus ook geen spouw(!)
:strip_exif()/f/image/epLepTP7a4cS7x0T2jQYk2qe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Aangezien het de hele lengte is van de woning en onze woning niet super breed is wil ik niet teveel ruimte opofferen. Het wordt nooit echt heel koud in de poort. Ik zat te denken aan 30-40mm PIR isolatie. In het verleden bracht ik de leidingen aan in de laag van de isolatielatten en gebruikte een stuk flexibele buis (19mm) voor het laatste stuk door de isolatie heen. Daarmee doorbreek je wel de isolatielaag en ook de dampremmende laag. En die 19mm past toch niet lekker tussen de latten van 20mm omdat de bevestiging toch snel 25mm in beslag neemt. Ik heb het nu anders bedacht:
Kleinere hollewanddoos (40mm), en ruimte voor de buis snijden in de PIR isolatie:
:strip_exif()/f/image/rJrML1eEAo2SGHlBL4u2nnyo.png?f=user_large)
Goed idee? Wel de vraag hoe ik die ruimte makkelijk uitsnijdt, want met een stanleymes/afbreekmes is mijn ervaring niet zo positief.
Ik wil een voorzetwand aanbrengen zodat ik wat wandcontactdozen kwijt kan en gelijk een beetje kan isoleren met waarschijnlijk PIR isolatie. Aan de andere kant ligt een poort van 10 meter lang. Die is geisoleerd, maar niet de onderste 1.2 meter want daar was geen ruimte voor. Die onderste helft heeft dus ook geen spouw(!)
:strip_exif()/f/image/epLepTP7a4cS7x0T2jQYk2qe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Aangezien het de hele lengte is van de woning en onze woning niet super breed is wil ik niet teveel ruimte opofferen. Het wordt nooit echt heel koud in de poort. Ik zat te denken aan 30-40mm PIR isolatie. In het verleden bracht ik de leidingen aan in de laag van de isolatielatten en gebruikte een stuk flexibele buis (19mm) voor het laatste stuk door de isolatie heen. Daarmee doorbreek je wel de isolatielaag en ook de dampremmende laag. En die 19mm past toch niet lekker tussen de latten van 20mm omdat de bevestiging toch snel 25mm in beslag neemt. Ik heb het nu anders bedacht:
Kleinere hollewanddoos (40mm), en ruimte voor de buis snijden in de PIR isolatie:
:strip_exif()/f/image/rJrML1eEAo2SGHlBL4u2nnyo.png?f=user_large)
Goed idee? Wel de vraag hoe ik die ruimte makkelijk uitsnijdt, want met een stanleymes/afbreekmes is mijn ervaring niet zo positief.
Je zou in de verwerkingsgegevens moeten opzoeken of een luchtspouw aan de warme kant wordt aangeraden. Dat is voor zover ik weet meestal wel nodig, dus opvullen niet mogeiljk. En 10% klinkt als echt heel weinig, en dan zou je het ook nog perfect moeten aanbrengen.Laurences schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:23:
toch lijkt het in Nederland niet gangbaar -> de installatiespouw vullen met isolatie. Ik heb gekozen voor latten van 28mm en neig er naar om de spouw te vullen met 30mm houtvezel.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@inquestos Ik heb het in mijn 50mm pir vergelijkbaar gedaan zonder gaten geheel door de pir heen. Alleen heb ik de doos alleen door de OSB (12mm bij mij) laten steken en niet door het gips.
- Buizen in pir snijden. Twee snedes, er tussen weg steken. Ik deed het eerst met een bovenfrees maar dat geeft bende.
- gat voor UHW40 ook in het pir met een gaten zaag. 30mm diep zodat ie 10mm uitsteekt.
- alu tape er in.
- PIR tegen de muur aan met high tack kit.
- leidingen en UWH40 er in, vast met dotjes pur.
- OSB er tegen aan met (op de goede plek) gaten voor de UWH40
- Gips er tegen geniet (10mm fermacell hier). Hier hoeven geen gaten in en daardoor kon ik lekker doorleggen en perfect maken zonder al rekening te houden met gaten voor de WCD's.
- Gaten WCD uit OSB overnemen in gips met kopieerfrees. Geeft wel veel stof
Het is inderdaad niet veel. Wat bedoel je met perfect aanbrengen? Zoals in de voorbeeld foto met een proefstukje leek het me best aardig, mocht het niet overal precies egaal zijn, dan is het lokaal ‘ietsje’ minder maar zou dit problematisch zijn omdat je aangeeft dat het perfect aangebracht dient te worden?inquestos schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:56:
Je zou in de verwerkingsgegevens moeten opzoeken of een luchtspouw aan de warme kant wordt aangeraden. Dat is voor zover ik weet meestal wel nodig, dus opvullen niet mogeiljk. En 10% klinkt als echt heel weinig, en dan zou je het ook nog perfect moeten aanbrengen.
@Wuursj : Super fijn van de bevestiging. Alleen die laatste stap had ik nooit van gehoord. Gelukkig kan ik over het algemeen vrij goed meten (en het vervolgens verkeerd overbrengen op het gips
) , maar dat is nog een idee, zeker als ik meer diepte zou willen (al is 40mm voor nu voldoende). Neem aan dat je de draden pas na het frezen hebt getrokken 
Dat je bij je extra 10% isolatiewaarde er wel vanuit bent gegaan dat je het perfect gaat aanbrengen, wat met zulke kleine reststukjes wel lastiger is. En 10% extra isolatie is niet 10% minder warmteverlies. Ik zou het gewoon niet doen, klimaatfolie heeft over het algemeen aan de warme kant lucht nodig om te werken, al is er geloof ik 1 type wat dat niet voorschrijft (wellicht gebruik jij die), maar ik zou het er niet op gokken.
[ Voor 45% gewijzigd door inquestos op 02-03-2026 20:20 ]
Ik zit een filmpje te kijken van het isoleren met glaswol van binnenuit.
YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gi...
Daar plakken ze met folie tape alle naden af van de dampopen folie. En ook de nietjes.
Alleen vraag ik mij af als je er daarna raggelwerk op je gordingen schroeft, heb je toch ook weer gaten in je folie?
En eventueel gipsplaatschroeven die je net door je raggelwerk heen schroeft maken ook gaten.
Maakt dat uit?
YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gi...
Daar plakken ze met folie tape alle naden af van de dampopen folie. En ook de nietjes.
Alleen vraag ik mij af als je er daarna raggelwerk op je gordingen schroeft, heb je toch ook weer gaten in je folie?
En eventueel gipsplaatschroeven die je net door je raggelwerk heen schroeft maken ook gaten.
Maakt dat uit?
@kaasaanfiets : Maar je ziet het niet, dus dan is het niet erg
! Nee, butyltape aanbrengen, als je daar doorheen schroeft zou het luchtdicht moeten blijven. Zoals in deze video. Maar wel lastig om te mikken, dus eerst folie en dan rachels is handiger.
Je zou denken dat het uit kan maken en dat kan het ook in zeer uitzonderlijke gevallen in alle andere gevallen is het voldoende dat niet-gaatjes beperkt zijn in aantal en gevuld met een nietje schroeven hebben de neiging om folie iets mee te trekken en die sluiten over het algemeen relatief goed af. bij een damp remmer zoals hier is het eigenlijk niet super zinnig om niet-gaatjes te gaan zitten afplakken dit zal namelijk hopelijk een dampopendak zijn en dan zit je qua damp transport eigenlijk met elke vorm van dampremming (dus ook met nietjes) al goed. dan blijft nog over luchtdichting.. daar kan (met name in theorie) iets uitmaken, maar incl afwerking etc is dat effect ook zo goed als nul. fabrikanten schrijven het voor zo ver ik weet ook nergens voor. Maargoed er zijn mensen die het leuk vinden om te doen, dus als je blij wordt van gaatjes dichtplaken is daar helemaal niets mis meekaasaanfiets schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:02:
Ik zit een filmpje te kijken van het isoleren met glaswol van binnenuit.
Maakt dat uit?
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-03-2026 23:30 ]
twain4me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:03:
ik zou denk ik voor optie C gaan en beginnen met de spouw naisoleren. Voor een goed werkende isolatie aan de buitenkant is het eigenlijk altijd aan te raden, dus dat is dan alvast gedaan, je zorgt ervoor dat je isolatiewaarde omhoog gaat tot het zo ver is en je hoeft binnen geen ruimte in te leveren.
Hier een spouw van 8cm gevuld met 5cm glaswol, deze spouw is nu door de verbouwing van bovenaf toegankelijk. Maar hoe haal je dit eruit? Die glaswol kussens zitten toch ook vast zodat het niet uitzakt? EPS korrels is gewoon erin gieten en klaar? Zijn er nadelen (los van de isolatie waarde) om de glaswol te laten zitten en de overige ruimte op te vullen met korrels? Korrels hebben geen effect op ventilatie of kans op een vochtbrug?No Hands schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:10:
[...]
Ik sluit me aan bij @twain4me maar dan glaswol in de spouw laten blazen
Dan verbeter je nu je isolatie flink en kun je later praam van buiten isoleren zonder dat je huis kleiner is geworden door de voorzetwandjes.
EPS korrels gieten kan niet, je moet een vulling krijgen die overal hetzelfde is en dus inblazen over de gehele gevel op vaste afstanden van elkaar.royduin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:58:
[...]
[...]
Hier een spouw van 8cm gevuld met 5cm glaswol, deze spouw is nu door de verbouwing van bovenaf toegankelijk. Maar hoe haal je dit eruit? Die glaswol kussens zitten toch ook vast zodat het niet uitzakt? EPS korrels is gewoon erin gieten en klaar? Zijn er nadelen (los van de isolatie waarde) om de glaswol te laten zitten en de overige ruimte op te vullen met korrels? Korrels hebben geen effect op ventilatie of kans op een vochtbrug?
Isolatie verwijderen doen ze met een stofzuiger, van onder een paar stenen eruit, van boven een paar stenen eruit, lossteken/blazen en zuigen maar. Die dekens zijn wel wat lastiger dan losse vulling maar dat komt er toch uit.
Dan heb je en schone spouw en kun je gaan inblazen.
YouTube: Spouwmuurisolatie verwijderen, kan het en hoe doe je dat? | Isolteam
YouTube: Spouwmuurisolatie verwijderen | IsolatieDeal
Of buurman en buurman... met water: YouTube: spouwisolatie verwijderen doe-het-zelf
Ik ben eigenlijk nooit voorstander om oude zooi in een opbouw te laten zitten. simpel omdat ik de neiging heb er later last van te hebben, daarom zou ik altijd kijken of verwijderen haalbaar is.royduin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:58:
[...]
[...]
Hier een spouw van 8cm gevuld met 5cm glaswol, deze spouw is nu door de verbouwing van bovenaf toegankelijk. Maar hoe haal je dit eruit? Die glaswol kussens zitten toch ook vast zodat het niet uitzakt? EPS korrels is gewoon erin gieten en klaar? Zijn er nadelen (los van de isolatie waarde) om de glaswol te laten zitten en de overige ruimte op te vullen met korrels? Korrels hebben geen effect op ventilatie of kans op een vochtbrug?
vaak moet de spouw toch schoon gemaakt worden (val specie en cement baarden). Er zijn technieken waarmee een spouw leeg gemaakt kan worden. dan moeten er wel gaten gemaakt worden, als een spouw van boven toegankelijk is is het denk ik makkelijker en zou je het misschien zelfs zelf kunnen. Ik zou niet teveel verwachten van het oude isolatie materiaal dat valt doorgaans al uitelkaar als je er naar kijkt. Dus als ze het kapot blazen of er een ketting langs trekken blijft er weinig van over.
losse korrels waaien eruit.royduin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:58:
[...]
[...]
Niet vragen hoe ik dit weet.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Bedankt weer @No Hands, @twain4me en @Seafarer! Heb het even in Ubakus gezet, EPS korrels vs de huidige situatie:
Klopt dit zo een beetje? Dan gaat de Rc waarde 1 m²K/W omhoog. We willen uiteindelijk ook buiten isoleren als dat mag, zo niet dan zal er ook een voorzetwand moeten komen. Wel prettig om ieder geval 3.5 te halen.
Vergelijk ik met een voorzetwand met glaswol erin; 11cm erin en de spouw laten voor wat het is kom ik op 4.7. Doe ik het wel dan moet er evengoed nog 7cm glaswol bij om 4.7 te halen. Dat is een stuk makkelijker te plaatsen, goedkoper en minder werk als het toch al nodig is om aan een beetje knappe waarde te komen.
Wat is jullie idee hierbij? Het voelt als veel werk voor weinig resultaat.
![]() | ![]() |
Vergelijk ik met een voorzetwand met glaswol erin; 11cm erin en de spouw laten voor wat het is kom ik op 4.7. Doe ik het wel dan moet er evengoed nog 7cm glaswol bij om 4.7 te halen. Dat is een stuk makkelijker te plaatsen, goedkoper en minder werk als het toch al nodig is om aan een beetje knappe waarde te komen.
![]() | ![]() |
[ Voor 34% gewijzigd door royduin op 04-03-2026 17:22 ]
Met voorzet wand zou ik de spouw laten zoals die is. dan kan je gewoon een extra cm isolatie plaatsen of kiezen voor een systeem zonder stijlen voor een goede isoltie. ik reageerde met het vullen van de spouw vooral op de wens van buitenisolatie in de toekomst.
Dat voelt het inderdaad, zeker met maar 4 cm extra dikte toepassen wat geen extra werk is.royduin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:12:
Wat is jullie idee hierbij? Het voelt als veel werk voor weinig resultaat.
Vergeet niet bij de voorzetwand isolatie een dampremmend folie toe te passen aan de warme kant, met de juiste folie verdwijnen de druppels.
Ben weer stapje verder. Ga toch gordingen maken met 5*7 voor iets meer stijfheid in het geheel. Daartussen dan ook maar meteen isoleren. Dat allemaal met houtvezel wordt beetje zwaar voor het dak heb ik samen met de constructeur bekeken. Daarom toch voor een combi PIR + houtvezel gaan. Is daar een soort gouden formule voor? Nu is het plan:Joove schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:50:
[...]
Ik ga komende zomer ook mijn Opstalan dak isoleren, bij mij liggen de gordingen op 1,35 m uit elkaar, waar ik van plan was om 46mm te gaan gebruiken. Deze wil ik ook opvullen met (extra) isolatie welke toch een de R met ~1,5 ophoogt en dan een klimaatfolie welke direct tussen gips en isolatie mag, zonder luchtspouw. Ik ga nog een constructeur laten reken aan het gehele gewicht van het dak of houtvezel kan of toch wol wordt, mijn dak heeft twee dakkapellen en ligt vol met zonnepanelen.
16cm PIR
4cm houtvezel
6cm houtvezel tussen de 5*7's
Voor mijn gevoel is die 1e 4cm houtvezel wat weinig. Jullie daar ideën over?
Ik ben ook van plan onze zolder te gaan isoleren en wil graag een sanity check.
Voor de subsidie (en verdubbeling van andere subsidieaanvraag) wil ik graag het isoleren uit laten voeren. De voorbereiding en afwerking wil ik zelf doen.
Ik ben nu dus op zoek naar een bedrijf die alléén isolatiemateriaal (steenwol?) en folie aan wil brengen.
Het plan is om van binnen te isoleren, volgens mij is de dakconstructie dampdicht, maar dat ga ik binnekort een keer controleren. Voor de isolatie gaan we ook een dakraam plaatsen, dus dan weten we het zeker
Excuses als ik wat termen verkeerd gebruik en let niet op de geweldige paint skills.
Op de spanten(verticaal) wil ik dwarslatten (lichtbruin) plaatsen, zodat het steenwol er achter geklemd kan worden.
Over de steenwol, spanten, dwarslatten én gordingen(horizontaal) kan daarna folie aangebracht.
Over het folie wil ik wederom latten (donkerbruin) bevestigen op de gordingen.
/f/image/Wfr8EevYdqKHyh6V0UDrYBlZ.png?f=fotoalbum_large)
Daarna kan ik het geheel afwerken met elektra en gipsplaten.
Is dit een beetje een logische opbouw voor een dak als onze? Het huis komt uit 1990 en heeft maar beperkte dakisolatie.
Voor de subsidie (en verdubbeling van andere subsidieaanvraag) wil ik graag het isoleren uit laten voeren. De voorbereiding en afwerking wil ik zelf doen.
Ik ben nu dus op zoek naar een bedrijf die alléén isolatiemateriaal (steenwol?) en folie aan wil brengen.
Het plan is om van binnen te isoleren, volgens mij is de dakconstructie dampdicht, maar dat ga ik binnekort een keer controleren. Voor de isolatie gaan we ook een dakraam plaatsen, dus dan weten we het zeker
Excuses als ik wat termen verkeerd gebruik en let niet op de geweldige paint skills.
Op de spanten(verticaal) wil ik dwarslatten (lichtbruin) plaatsen, zodat het steenwol er achter geklemd kan worden.
Over de steenwol, spanten, dwarslatten én gordingen(horizontaal) kan daarna folie aangebracht.
/f/image/Wfr8EevYdqKHyh6V0UDrYBlZ.png?f=fotoalbum_large)
Is dit een beetje een logische opbouw voor een dak als onze? Het huis komt uit 1990 en heeft maar beperkte dakisolatie.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
als je een ander wil laten isoleren dan zou ik vooraal aan diegene vragen wat hij wil dat jij gaat voorbereiden. anders is het straks net niet hoe hij of zij het wil hebben en wordt het weer meer werk.dragonhaertt schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:31:
Ik ben ook van plan onze zolder te gaan isoleren en wil graag een sanity check.
Het plan is om van binnen te isoleren, volgens mij is de dakconstructie dampdicht, maar dat ga ik binnekort een keer controleren. Voor de isolatie gaan we ook een dakraam plaatsen, dus dan weten we het zeker![]()
[Afbeelding]
Natuurlijk gaat dat overlegd worden, maar mijn mening over de gemiddelde aannemer is lager dan de gezamenlijke kennis is dit topic.No Hands schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:42:
[...]
als je een ander wil laten isoleren dan zou ik vooraal aan diegene vragen wat hij wil dat jij gaat voorbereiden. anders is het straks net niet hoe hij of zij het wil hebben en wordt het weer meer werk.
Als ik zo rondkijk naar wat andere mensen aan advies en offertes krijgen dan kan ik beter precies definiëren wat ik wil, en daar een offerte voor aanvragen bij een partij die gewillig is.
Ik wil dit alleen laten doen voor de subsidie(verdubbeling). Een paar plakken steenwol achter een plankje schuiven en folie er voor plakken kan ik ook zelf wel.
In het 'ergste' geval ga ik het alsnog zelf doen, dus dan is advies erg gewaardeerd!
Je zou ook kunnen overwegen om isolatie materiaal in te laten blazen, bijvoorbeeld houtvezel, cellulose, e.d. Zijn wel een paar partijen die je alle voorbereidende werkzaamheden zelf laten doen en ook uitleggen hoe je dat dan het beste kan doen. Komen zij vervolgens een dagje om alles helemaal te vullen.
Nadeel lijkt me dat als ik later ooit weer iets wil aanpassen of loshalen dat een stuk lastiger gaat. Ik zal me er eens in verdiepen!_kilian_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:47:
Je zou ook kunnen overwegen om isolatie materiaal in te laten blazen, bijvoorbeeld houtvezel, cellulose, e.d. Zijn wel een paar partijen die je alle voorbereidende werkzaamheden zelf laten doen en ook uitleggen hoe je dat dan het beste kan doen. Komen zij vervolgens een dagje om alles helemaal te vullen.
Met de lokale aannemer/klusjesman is zoiets doorgaans prima af te spreken. een alternatief kan werkspot/marktplaats zijn. ik doe het zelf wel eens met zware klusjes en als je die goed afkaderd werkt dat doorgaans prima. Ik zou het wel geheel omschrijven dus dat type isolatie met dat folie etc (eventueel zelf materialen aanleveren) de kvk code is al snel goed voor isolatie, al is het wel handig als iemand natuurlijk ervaring heeft met de factuur maken etc.dragonhaertt schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:31:
[...]
Natuurlijk gaat dat overlegd worden, maar mijn mening over de gemiddelde aannemer is lager dan de gezamenlijke kennis is dit topic.
Als ik zo rondkijk naar wat andere mensen aan advies en offertes krijgen dan kan ik beter precies definiëren wat ik wil, en daar een offerte voor aanvragen bij een partij die gewillig is.
Ik wil dit alleen laten doen voor de subsidie(verdubbeling). Een paar plakken steenwol achter een plankje schuiven en folie er voor plakken kan ik ook zelf wel.
In het 'ergste' geval ga ik het alsnog zelf doen, dus dan is advies erg gewaardeerd!
Welke soort PUR schuim, liefst merk/type verkrijgbaar bij de gangbare bouwmarkt(en) ya ya yippie....
Ik wil PIR platen leggen als vloerisolatie, maar zie door de bomen het bos niet meer qua soorten en merken etc. Gaat om de randen luchtdicht te verwerken.
Ik wil PIR platen leggen als vloerisolatie, maar zie door de bomen het bos niet meer qua soorten en merken etc. Gaat om de randen luchtdicht te verwerken.
Hoi Allemaal,
Wij hebben een oud vrijstaand Zaans houten huis uit 1680 gekocht. Een paar details, het is 143m2 waarvan de schuur en keuken in een stenen (spouwmuur) aanbouw zitten en in de 2e wereldoorlog zijn er 2 slaapkamers op de achterkant gebouwd.
De bedoeling is dat we het hele huis gaan verduurzamen. Er komt een nieuwe fundering (met vloerverwarming op warmtepomp) een WTW systeem en zelf gaan we alle wanden isoleren.
Mijn vraag is of er hier iemand is die een soortgelijk huis geïsoleerd heeft? En vooral wat wijsheid is m.b.t. hoe exact te isoleren in zo een oud huis? Volledig damp open zonder folies? Damp open met folies? Damp dicht? Kan ik met Ubakus prima zelf iets samenstellen? Absoluut niet doen? Zeker wel doen?
De huidige wand opbouw in grote delen van het huis is als volgt: getrapte weeg (geschilderd met schakelverf) - geventileerde spouw (buitenlucht) 100mm, met los daarin 5 cm glaswol - gipskarton 12,5mm.
/f/image/aBWAoO9j1CmT7HvVcjFxbEZ9.png?f=fotoalbum_large)
De wandopbouw van de slaapkamers is soortgelijk maar net anders. Dit zijn geschilderde rabatdelen (niet geventileerd) - 4cm glaswol - gipskarton 12,5mm. Thats it. Bijzonderheid is dat hoogstwaarschijnlijk alle rabat delen vervangen gaan worden i.v.m. ouderdom/rot.
Tevens zijn er wanden (niet geïsoleerd) waarvan de binnen afwerking bestaat uit houten planken, en dit willen we op die plekken behouden. Dus wel isoleren maar met de de houten binnen afwerking.
Het liefst willen we damp open isoleren met houtvezel zodat de hitte in de zomer langzamer binnendringt en het geluid van buiten meer gedempt wordt.
De bedoeling is dat de geventileerde spouw blijft bestaan, we brengen geventileerde spouwlatten aan aan de binnenzijde van de weegdelen waartegen de houtvezel isolatie komt. Er is dus goede droging mogelijk als het isolatie materiaal vochtig wordt. Er komt ook her en der elektra in de wanden, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Elektraspouw? Of niet? Gevolgen voor de damp openheid? Is onderstaande gewoon goed?
/f/image/EToxDhY8Wxvbs8SzYdi2BZEk.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik alle mogelijkheden aan het onderzoeken ben zijn alle tips zijn zeer welkom, ook tips voor soortgelijke projecten.
Groet, Richard
Wij hebben een oud vrijstaand Zaans houten huis uit 1680 gekocht. Een paar details, het is 143m2 waarvan de schuur en keuken in een stenen (spouwmuur) aanbouw zitten en in de 2e wereldoorlog zijn er 2 slaapkamers op de achterkant gebouwd.
De bedoeling is dat we het hele huis gaan verduurzamen. Er komt een nieuwe fundering (met vloerverwarming op warmtepomp) een WTW systeem en zelf gaan we alle wanden isoleren.
Mijn vraag is of er hier iemand is die een soortgelijk huis geïsoleerd heeft? En vooral wat wijsheid is m.b.t. hoe exact te isoleren in zo een oud huis? Volledig damp open zonder folies? Damp open met folies? Damp dicht? Kan ik met Ubakus prima zelf iets samenstellen? Absoluut niet doen? Zeker wel doen?
De huidige wand opbouw in grote delen van het huis is als volgt: getrapte weeg (geschilderd met schakelverf) - geventileerde spouw (buitenlucht) 100mm, met los daarin 5 cm glaswol - gipskarton 12,5mm.
/f/image/aBWAoO9j1CmT7HvVcjFxbEZ9.png?f=fotoalbum_large)
De wandopbouw van de slaapkamers is soortgelijk maar net anders. Dit zijn geschilderde rabatdelen (niet geventileerd) - 4cm glaswol - gipskarton 12,5mm. Thats it. Bijzonderheid is dat hoogstwaarschijnlijk alle rabat delen vervangen gaan worden i.v.m. ouderdom/rot.
Tevens zijn er wanden (niet geïsoleerd) waarvan de binnen afwerking bestaat uit houten planken, en dit willen we op die plekken behouden. Dus wel isoleren maar met de de houten binnen afwerking.
Het liefst willen we damp open isoleren met houtvezel zodat de hitte in de zomer langzamer binnendringt en het geluid van buiten meer gedempt wordt.
De bedoeling is dat de geventileerde spouw blijft bestaan, we brengen geventileerde spouwlatten aan aan de binnenzijde van de weegdelen waartegen de houtvezel isolatie komt. Er is dus goede droging mogelijk als het isolatie materiaal vochtig wordt. Er komt ook her en der elektra in de wanden, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Elektraspouw? Of niet? Gevolgen voor de damp openheid? Is onderstaande gewoon goed?
/f/image/EToxDhY8Wxvbs8SzYdi2BZEk.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik alle mogelijkheden aan het onderzoeken ben zijn alle tips zijn zeer welkom, ook tips voor soortgelijke projecten.
Groet, Richard
[ Voor 6% gewijzigd door RichieRichier op 11-03-2026 15:58 ]
Ik meen dat @No Hands zo'n soort huis heeft alleen niet uit de Zaanstreek.RichieRichier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:20:
Hoi Allemaal,
[Afbeelding]
Het liefst willen we isoleren met houtvezel zodat de hitte in de zomer langzamer binnendringt en het geluid van buiten meer gedempt wordt.
De bedoeling is dat de geventileerde spouw blijft bestaan, we brengen geventileerde spouwlatten aan aan de binnenzijde van de weegdelen waartegen de houtvezel isolatie komt. Er is dus goede droging mogelijk als het isolatie materiaal vochtig wordt. Er komt ook her en der elektra in de wanden, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Elektraspouw? Of niet? Gevolgen voor de damp openheid?
Groet, Richard
Mooi project. Misschien eens bij @Bram-Bos informeren en zijn site van het polderhuis bekijken.RichieRichier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:20:
Hoi Allemaal,
[Afbeelding]
Het liefst willen we isoleren met houtvezel zodat de hitte in de zomer langzamer binnendringt en het geluid van buiten meer gedempt wordt.
De bedoeling is dat de geventileerde spouw blijft bestaan, we brengen geventileerde spouwlatten aan aan de binnenzijde van de weegdelen waartegen de houtvezel isolatie komt. Er is dus goede droging mogelijk als het isolatie materiaal vochtig wordt. Er komt ook her en der elektra in de wanden, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Elektraspouw? Of niet? Gevolgen voor de damp openheid?
Groet, Richard
Ik zou zoveel mogelijk dampopen naar buiten toe opbouwen. Mogelijk met klimaatfolie aan de binnenzijde maar dat kan in principe ook volledig dampopen. Zeker met balansventilatie is dat heel goed mogelijk. Zelf heb ik een huis uit 1880 van binnenuit geisoleerd en voorzien van leem met wandverwarming. Ook icm balansventilatie.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Nee echt mijn huis lijkt alleen Zaans maar er is niks zaans aan, gewoon HSB, jaren 80 gebouwd en iemand besloot ooit om het met groen keralit te bekleden. Met die oranje pannen erbij lijkt het dan al snel Zaans.elektriekert schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Ik meen dat @No Hands zo'n soort huis heeft alleen niet uit de Zaanstreek.
Ik werk veel met monumenten, ik kan je aanraden om deze eens te lezen, https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl dit staat boordevol details van hoe e wel of niet te werk moet gaan.RichieRichier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:20:
Hoi Allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groet, Richard
ik zou wel een dampopen w1 spinvlies folie toepassen aan de buitenzijde zodat je isolatie niet nat kan worden door vocht van de buitenkant en er ook geen wind of tocht ontstaat in je isolatie .RichieRichier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:20:
Hoi Allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groet, Richard
Vanuit de gemeente krijgen wij 3.000 euro voor isolerende maatregelen. In ons geval het dak van binnenuit isoleren met PIF ( geen PIR ) panelen, RD 4,0. Totale kosten voor 60m2 EXCLUSIEF slopen is 5.000 euro. Veel te duur, maar doordat we die 3.000 krijgen is het alsnog gratis ( door de subsidie ). Voor slopen vraagt men 800 euro, terwijl het 2 kleine wandjes zijn. Fihuma is de club die de aanbesteding heeft gewonnen via de gemeente, dus vandaar.
lees je in over pif zou ik zeggen en over isoleren wanneer je wat kan toepassen , als je dan nog positief ben doen.CryptoNL schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:24:
Vanuit de gemeente krijgen wij 3.000 euro voor isolerende maatregelen. In ons geval het dak van binnenuit isoleren met PIF ( geen PIR ) panelen, RD 4,0. Totale kosten voor 60m2 EXCLUSIEF slopen is 5.000 euro. Veel te duur, maar doordat we die 3.000 krijgen is het alsnog gratis ( door de subsidie ). Voor slopen vraagt men 800 euro, terwijl het 2 kleine wandjes zijn. Fihuma is de club die de aanbesteding heeft gewonnen via de gemeente, dus vandaar.
ik zou het nog niet willen als ik geld toe zou krijgen maar dat is mijn persoonlijke mening
Waar doel je op? PIF is niks mis mee toch?Louwm schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:21:
[...]
lees je in over pif zou ik zeggen en over isoleren wanneer je wat kan toepassen , als je dan nog positief ben doen.
ik zou het nog niet willen als ik geld toe zou krijgen maar dat is mijn persoonlijke mening
PIF, XXL bubbeltjesfolie. Ik ben benieuwd waar jouw aversie vandaan komt.Louwm schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:21:
[...]
lees je in over pif zou ik zeggen en over isoleren wanneer je wat kan toepassen , als je dan nog positief ben doen.
Ik moet mijn hellende dak van binnenuit isoleren, maar ben niet zeker van de methode door alle tegenstrijdige informatie die ik op internet kan vinden.
:strip_exif()/f/image/nTVikc2yshHV2RUzNCS269L4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GigSSund0Z16kcgCoVdOPz3n.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat om een huis van 1950. Er ligt een soort houtvezelplaat dakbeschot op balkjes van 7cm dik. Aan de buitenkant zit een zwart rubberachtige laagje wat geheel is verkruimeld en daarop de panlatten en pannen.
Ik dacht dat het zo makkelijk was om PIR of Resol platen tussen de balkjes aan de binnenkant van het dakbeschot te lijmen. Aan de binnenkant zet ik vervolgens dampopen folie(?), rachels en gips.
Ik ben nu echter aan het twijfelen over de solide PIR of resol platen met geperforeerd aluminiumfolie Kingspan Kooltherm K8). Zijn deze wel voldoende dampopen om mijn constructie niet te laten rotten? Of doe ik er beter aan te isoleren met wol oid?
:strip_exif()/f/image/nTVikc2yshHV2RUzNCS269L4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GigSSund0Z16kcgCoVdOPz3n.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat om een huis van 1950. Er ligt een soort houtvezelplaat dakbeschot op balkjes van 7cm dik. Aan de buitenkant zit een zwart rubberachtige laagje wat geheel is verkruimeld en daarop de panlatten en pannen.
Ik dacht dat het zo makkelijk was om PIR of Resol platen tussen de balkjes aan de binnenkant van het dakbeschot te lijmen. Aan de binnenkant zet ik vervolgens dampopen folie(?), rachels en gips.
Ik ben nu echter aan het twijfelen over de solide PIR of resol platen met geperforeerd aluminiumfolie Kingspan Kooltherm K8). Zijn deze wel voldoende dampopen om mijn constructie niet te laten rotten? Of doe ik er beter aan te isoleren met wol oid?
[ Voor 14% gewijzigd door bkkrdbkstn op 13-03-2026 15:19 ]
De correcte installatie van PIF isolatie is van groot belang. Voor een optimale werking is het van essentieel belang dat de isolatiefolie op de juiste wijze wordt aangebracht. Dit betekent dat er aan beide zijden van de folie voldoende luchtspouw aanwezig moet zijn en dat alle naden perfect luchtdicht worden afgeplakt. Zonder deze luchtspouwen functioneert de reflecterende werking minder efficiënt, wat de isolatiewaarde negatief beïnvloedt. Bovendien kan een kleine kier beschadiging of een onzorgvuldig afgeplakte naad leiden tot warmteverlies en zelfs vochtproblemen.No Hands schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:57:
[...]
PIF, XXL bubbeltjesfolie. Ik ben benieuwd waar jouw aversie vandaan komt.
Een voldoende luchtspouw aanbeide zijde is cruciaal voor de optimale werking ,probeer dit maar eens tussen de balken goed aansluitend te doen en dit dan ook nog goed af teplakken en dan te hopen dat de tape na 3 jaar nog goed vast zit op de balk en de folie
Na genoeg geen geluid demping
Naden moeten perfect luchtdicht worden afgewerkt.
Kieren of onvoldoende afdichting leiden tot warmteverlies.
kwetsbaar ,beschadiging van de folie en luchtkussens
dit alles is mijn persoonlijk bezwaar om het toe tepassen , ik zeg niet dat het een slecht product is maar ik vind er te veel nadelen aan zitten waar het fout kan gaan
het product wordt veel toegepast door de zogenaamde isolatie cowboy's , slecht aanbrengen ,snel geld verdienen , enz
helemaal mee eens, maar dat de manier van plaatsen zo belangrijk is is bij PIF, Tonzon en al die dakisolatiefolies hetzelfde. doe je dat niet volgens de voorschriften dan stelt je isolatie niets voor.Louwm schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:21:
[...]
De correcte installatie van PIF isolatie is van groot belang. Voor een optimale werking is het van essentieel belang dat de isolatiefolie op de juiste wijze wordt aangebracht. Dit betekent dat er aan beide zijden van de folie voldoende luchtspouw aanwezig moet zijn en dat alle naden perfect luchtdicht worden afgeplakt. Zonder deze luchtspouwen functioneert de reflecterende werking minder efficiënt, wat de isolatiewaarde negatief beïnvloedt. Bovendien kan een kleine kier beschadiging of een onzorgvuldig afgeplakte naad leiden tot warmteverlies en zelfs vochtproblemen.
Een voldoende luchtspouw aanbeide zijde is cruciaal voor de optimale werking ,probeer dit maar eens tussen de balken goed aansluitend te doen en dit dan ook nog goed af teplakken en dan te hopen dat de tape na 3 jaar nog goed vast zit op de balk en de folie
Na genoeg geen geluid demping
Naden moeten perfect luchtdicht worden afgewerkt.
Kieren of onvoldoende afdichting leiden tot warmteverlies.
kwetsbaar ,beschadiging van de folie en luchtkussens
dit alles is mijn persoonlijk bezwaar om het toe tepassen , ik zeg niet dat het een slecht product is maar ik vind er te veel nadelen aan zitten waar het fout kan gaan
het product wordt veel toegepast door de zogenaamde isolatie cowboy's , slecht aanbrengen ,snel geld verdienen , enz
Goeie tip! Dat was ook een punt waar ik nog niet helemaal uit was. ik denk om aan de constructie balken een latje te bevestigen, ook een geventileerde spouwlat op de binnenkant van de weeg, daar de folie op nieten en vervolgens de houtvezel tegen folie en latten plaatsen.Louwm schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:11:
[...]
ik zou wel een dampopen w1 spinvlies folie toepassen aan de buitenzijde zodat je isolatie niet nat kan worden door vocht van de buitenkant en er ook geen wind of tocht ontstaat in je isolatie .
[ Voor 21% gewijzigd door RichieRichier op 14-03-2026 10:23 ]
Pif is gewoon niet door een aannemer te laten plaatsen, kans op minime foutjes is heel groot. Bijv tegen een balk aantapen, mag je raden wat op dat punt de isolatiewaarde is… dus echt 100% aanbrengen wat ook moet omdat het anders niet werkt is niet uit te besteden of je bent goedgelovig/f/image/oGoZddda9tmkgRGFMbkdb345.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oGoZddda9tmkgRGFMbkdb345.png?f=fotoalbum_large)
diskeltische lurker
We hebben het hier over PIF panelen. Dit bedrijf doet niet anders dan dit plaatsen.technopeuter schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:48:
Pif is gewoon niet door een aannemer te laten plaatsen, kans op minime foutjes is heel groot. Bijv tegen een balk aantapen, mag je raden wat op dat punt de isolatiewaarde is… dus echt 100% aanbrengen wat ook moet omdat het anders niet werkt is niet uit te besteden of je bent goedgelovig[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil niet zeggen dat het altijd even zorgvuldig wordt gedaan. De details kosten het meeste tijd en daar wordt vaak wat sneller gewerkt, want tijd is geld.CryptoNL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:53:
[...]
We hebben het hier over PIF panelen. Dit bedrijf doet niet anders dan dit plaatsen.
[Afbeelding]
Dit bedrijf heeft de aanbesteding gewonnen vanuit de gemeente en doen dit al 20+ jaren. Dat zit wel snor denk ik.elektriekert schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:02:
[...]
Wil niet zeggen dat het altijd even zorgvuldig wordt gedaan. De details kosten het meeste tijd en daar wordt vaak wat sneller gewerkt, want tijd is geld.
Met deze zin zeg jij eigenlijk dat gemeente personeel terzake kundig is. Of lees ik nu zo slecht?CryptoNL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Dit bedrijf heeft de aanbesteding gewonnen vanuit de gemeente en doen dit al 20+ jaren. Dat zit wel snor denk ik.
Ik zou wel eens een paar warmtefoto's van zo'n dak willen zien.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Misschien doen ze het al 20 jaar fout he? dat moet ik helaas veel aannemers vertellen die dat roepen. ik hoef geen foto's te zien, op deze manier krijg je dit nooit perfect en bij pif is alleen 100% goed genoeg, waar is de benodigde spouw dan. ze liegen gewoon op de site van https://dunisoleren.nl/pif-isofast/ de plaat zit direct aan de pif50 die ALLEEN de geschreven isolatiewaarde krijgt als je het vv volgt: "Hierbij dient een luchtspouw van (ten minste)20 mm gerealiseerd te zijn tussen de isolatie en de nieuwe (gipsplaat) dakafwerking"CryptoNL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Dit bedrijf heeft de aanbesteding gewonnen vanuit de gemeente en doen dit al 20+ jaren. Dat zit wel snor denk ik.
[ Voor 40% gewijzigd door technopeuter op 14-03-2026 16:09 ]
diskeltische lurker
Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
:strip_exif()/f/image/2vTJpW0tVAhqP9YYjJLp2cnv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/W1JmmQadzyvzI6zZuk2nEVP2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aMh50KnY2ZiT9yDJ8j1Oolc8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZAZieI2Vu55ATkgOPe1ft24v.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XGvh7ZvYMnOQTlSW8E2FwdaF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U6xDperqCBUv3zn6D3pXZ2TG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PNSprqK8nz4hkEPxIK8WLnjL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IjWGnXcwBrxrQbRhiDZqXS0o.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/6hxmee84aWmI0pXBCx400kI2.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zjTzMLqCrecrNolawobCLjEH.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/p5PKWZfzV7jCY7EtKOtFKCYU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pn5b8PucPh3HBhhGiQaZWtYx.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fSjutlBLU1cnonfqlvqHi0wT.jpg?f=fotoalbum_large)