Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:54
kaasaanfiets schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:37:
Ik wil wat isolatie en afwerkingsspul bij de Hornbach bestellen aangezien hun ook gipsplaten bezorgen.
Ik heb een opstalan dak 3cm houtvezel + 2cm pur.

ik wil van binnen isoleren met glaswol (16 en 18cm) (isolvlas is duurder en net lager in RC waarde)

Maar welke folie moet ik er bij bestellen?
Deze: https://www.hornbach.nl/p...olie-1-5-x-30-m/10586056/
of
Deze: https://www.hornbach.nl/p...de-folie-1-5x25m/7235128/

De 1e is variabel dampremmend, de 2e gewoon dampremmend. De 1e ook een heel stuk duurder.

Mijn zolder bestaat uit 2 ruimtes, een washok gedeelte met wasmachine en droger, waar af en toe ook was hangt te drogen.
En een spant met tussenmuur (die ik nog af moet werken) waar een kantoortje komt met opslag.
Het washok deel staat in verbinding met een open trapgat naar de 1e en begane grond. En heeft gordingen van 16cm dik.
Het kantoortje is de overspanning langer een heeft gordingen van 18cm.

Is het een probleem als ik het kantoor deel met 18cm glaswol(RD4.5) isoleer en het washok met 16cm(RD4.0)? Dan heb je dus onder 1 deel van het dak dikkere isolatie dan onder een ander deel.
Of (tijdens het schrijven bedenkt ik mij) is misschien 17cm overal een betere optie?
Als er gipsplaten bezorgd worden: bedenk wel dat er vaak een paar wel wat schade zullen krijgen.

Zo ging ik ooit gipsplaten ophalen. Ze waren al klaar gezet. (Al betaald uit bouwdepot)

Was de helft van de 40 platen beschadigd door een heftruck :X
Daarvoor wens stucplaten laten leveren waarbij er zo’n 5% beschadigd was.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
royduin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:58:
Hier een spouw van 8cm gevuld met 5cm steenwol, deze spouw is nu door de verbouwing van bovenaf toegankelijk. Maar hoe haal je dit eruit? Die steenwol platen zitten toch ook vast zodat het niet uitzakt? EPS korrels is gewoon erin gieten en klaar? Zijn er nadelen (los van de isolatie waarde) om de steenwol te laten zitten en de overige ruimte op te vullen met korrels? Korrels hebben geen effect op ventilatie of kans op een vochtbrug?
Een aantal isolatie bedrijven over de vloer gehad, de meeste zeggen lekker laten zitten en niets aan doen. Eruit halen is niet te doen (of kost ze teveel moeite) en opvullen voegt weinig toe / kan niet omdat het om 3cm gaat. Sommige die het willen vol spuiten met foam maar wat ze er exact in stoppen zeggen ze dan weer niet. Moet ik navragen... etc. Ook een paar die aangaven me hele dak en muren wel te kunnen isoleren voor helemaal niets nu met de subsidies. Vraag ik door komen ze met Icynene, S11E-Max of PIF aanzetten voor het schuine en platte dak. Lekker snel klaar natuurlijk. Dan kan ik beter met glaswol of houtvezelplaat zelf aan de gang zoals we initieel ook gedacht hadden. Wel bijzonder wat een cowboys er langs komen met de mooiste verhalen en bedragen + dat de overheid dit soort snel klaar isolatie klusjes stimuleert en subsidieert.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:54
royduin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Een aantal isolatie bedrijven over de vloer gehad, de meeste zeggen lekker laten zitten en niets aan doen. Eruit halen is niet te doen (of kost ze teveel moeite) en opvullen voegt weinig toe / kan niet omdat het om 3cm gaat. Sommige die het willen vol spuiten met foam maar wat ze er exact in stoppen zeggen ze dan weer niet. Moet ik navragen... etc. Ook een paar die aangaven me hele dak en muren wel te kunnen isoleren voor helemaal niets nu met de subsidies. Vraag ik door komen ze met Icynene, S11E-Max of PIF aanzetten voor het schuine en platte dak. Lekker snel klaar natuurlijk. Dan kan ik beter met glaswol of houtvezelplaat zelf aan de gang zoals we initieel ook gedacht hadden. Wel bijzonder wat een cowboys er langs komen met de mooiste verhalen en bedragen + dat de overheid dit soort snel klaar isolatie klusjes stimuleert en subsidieert.
Je hebt ook nog Icynene schuim, dat is “water geblazen” PUR schuim. Open cel structuur en dus ademend.
Maar in hoeverre dat 100% veilig is weet ik niet. Als je van een isolatie bedrijf de meldocde weet voor het schuim kan je dat opzoeken. Via de website van het RVO kan je zien wat voor schuim het is.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren