Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09
kaasaanfiets schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:37:
Ik wil wat isolatie en afwerkingsspul bij de Hornbach bestellen aangezien hun ook gipsplaten bezorgen.
Ik heb een opstalan dak 3cm houtvezel + 2cm pur.

ik wil van binnen isoleren met glaswol (16 en 18cm) (isolvlas is duurder en net lager in RC waarde)

Maar welke folie moet ik er bij bestellen?
Deze: https://www.hornbach.nl/p...olie-1-5-x-30-m/10586056/
of
Deze: https://www.hornbach.nl/p...de-folie-1-5x25m/7235128/

De 1e is variabel dampremmend, de 2e gewoon dampremmend. De 1e ook een heel stuk duurder.

Mijn zolder bestaat uit 2 ruimtes, een washok gedeelte met wasmachine en droger, waar af en toe ook was hangt te drogen.
En een spant met tussenmuur (die ik nog af moet werken) waar een kantoortje komt met opslag.
Het washok deel staat in verbinding met een open trapgat naar de 1e en begane grond. En heeft gordingen van 16cm dik.
Het kantoortje is de overspanning langer een heeft gordingen van 18cm.

Is het een probleem als ik het kantoor deel met 18cm glaswol(RD4.5) isoleer en het washok met 16cm(RD4.0)? Dan heb je dus onder 1 deel van het dak dikkere isolatie dan onder een ander deel.
Of (tijdens het schrijven bedenkt ik mij) is misschien 17cm overal een betere optie?
Als er gipsplaten bezorgd worden: bedenk wel dat er vaak een paar wel wat schade zullen krijgen.

Zo ging ik ooit gipsplaten ophalen. Ze waren al klaar gezet. (Al betaald uit bouwdepot)

Was de helft van de 40 platen beschadigd door een heftruck :X
Daarvoor wens stucplaten laten leveren waarbij er zo’n 5% beschadigd was.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-04 18:53
royduin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:58:
Hier een spouw van 8cm gevuld met 5cm steenwol, deze spouw is nu door de verbouwing van bovenaf toegankelijk. Maar hoe haal je dit eruit? Die steenwol platen zitten toch ook vast zodat het niet uitzakt? EPS korrels is gewoon erin gieten en klaar? Zijn er nadelen (los van de isolatie waarde) om de steenwol te laten zitten en de overige ruimte op te vullen met korrels? Korrels hebben geen effect op ventilatie of kans op een vochtbrug?
Een aantal isolatie bedrijven over de vloer gehad, de meeste zeggen lekker laten zitten en niets aan doen. Eruit halen is niet te doen (of kost ze teveel moeite) en opvullen voegt weinig toe / kan niet omdat het om 3cm gaat. Sommige die het willen vol spuiten met foam maar wat ze er exact in stoppen zeggen ze dan weer niet. Moet ik navragen... etc. Ook een paar die aangaven me hele dak en muren wel te kunnen isoleren voor helemaal niets nu met de subsidies. Vraag ik door komen ze met Icynene, S11E-Max of PIF aanzetten voor het schuine en platte dak. Lekker snel klaar natuurlijk. Dan kan ik beter met glaswol of houtvezelplaat zelf aan de gang zoals we initieel ook gedacht hadden. Wel bijzonder wat een cowboys er langs komen met de mooiste verhalen en bedragen + dat de overheid dit soort snel klaar isolatie klusjes stimuleert en subsidieert.

• elektriekert
royduin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Een aantal isolatie bedrijven over de vloer gehad, de meeste zeggen lekker laten zitten en niets aan doen. Eruit halen is niet te doen (of kost ze teveel moeite) en opvullen voegt weinig toe / kan niet omdat het om 3cm gaat. Sommige die het willen vol spuiten met foam maar wat ze er exact in stoppen zeggen ze dan weer niet. Moet ik navragen... etc. Ook een paar die aangaven me hele dak en muren wel te kunnen isoleren voor helemaal niets nu met de subsidies. Vraag ik door komen ze met Icynene, S11E-Max of PIF aanzetten voor het schuine en platte dak. Lekker snel klaar natuurlijk. Dan kan ik beter met glaswol of houtvezelplaat zelf aan de gang zoals we initieel ook gedacht hadden. Wel bijzonder wat een cowboys er langs komen met de mooiste verhalen en bedragen + dat de overheid dit soort snel klaar isolatie klusjes stimuleert en subsidieert.
Je hebt ook nog Icynene schuim, dat is “water geblazen” PUR schuim. Open cel structuur en dus ademend.
Maar in hoeverre dat 100% veilig is weet ik niet. Als je van een isolatie bedrijf de meldocde weet voor het schuim kan je dat opzoeken. Via de website van het RVO kan je zien wat voor schuim het is.

• omixium654
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 20:05
Vandaag mn dak van binnen laten isoleren met REF. Het alternatief voor Pif. Je voelt nu al het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dljr01-5IHIuTnGJ_JxLXkGCq0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQLqJHVQyQQEzDIgaznaeybb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thmaptynuUdXEVNQ8nUj9JQsW24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uy1QzEc5RbcyY4vJOzSyn4eB.jpg?f=fotoalbum_large

The Future Starts Here

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-04 18:53
Heeft er iemand tips wat ik hiermee wel of juist niet moet doen? De spouw is gevuld met steenwol (8cm spouw met 5cm steenwol), bovenop (laatste 20cm) een laagje glaswol maar de muurplaat dicht de spouw niet. Moet ik dit nog afdichten? Dicht purren, folie gebruiken of juist open houden en gewoon weer underlayment overheen leggen? Op de balken en de oude underlayment platen zijn duidelijk plekken te zien waar vocht is geweest. Ook kou en beestjes uit de muur kunnen zo het plafond in zoals ook gebeurd is; een klein nestje gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c68OVZefJ6yLz6vdceUzXqmmkss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxQUMgDOdSnoiBsSXoWAfjsb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc_sbQs1Wvxs1WsyJfWW6T-w9Cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcKJLTYSjY8MFwtovAyParKQ.jpg?f=fotoalbum_tile

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
omixium654 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:05:
Vandaag mn dak van binnen laten isoleren met REF. Het alternatief voor Pif. Je voelt nu al het verschil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is in basis gewoon een 1 op 1 alternatief toch, dus ook een meerlaagse reflectie folie met zijn voor en nadelen of is er nog iets wezelijk anders?

• twain4me

twain4me

Topicstarter
royduin schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:15:
Heeft er iemand tips wat ik hiermee wel of juist niet moet doen? De spouw is gevuld met steenwol (8cm spouw met 5cm steenwol), bovenop (laatste 20cm) een laagje glaswol maar de muurplaat dicht de spouw niet. Moet ik dit nog afdichten? Dicht purren, folie gebruiken of juist open houden en gewoon weer underlayment overheen leggen? Op de balken en de oude underlayment platen zijn duidelijk plekken te zien waar vocht is geweest. Ook kou en beestjes uit de muur kunnen zo het plafond in zoals ook gebeurd is; een klein nestje gevonden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet zeker of ik de situatie op basisvan de info helemaal begrijp maar ik zou de spouw afdichten met bv een plaatje pir en wat pur. De bovenkant van een open spouw is een mogelijk tocht gat en wil je zo goed mogelijk afsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-03-2026 18:29 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niets van dit soort keuzes. In theorie werkt die reflectiefolie prima, en in een kruipruimte ook dikke prima. Maar voor je dak zijn er zoveel betere en efficientere keuzes te maken. Alleen al het feit dat ze een PUR-pistool nodig hebben om het enigzins dicht te krijgen zegt mij genoeg. Hier hadden glas/steenwol/isovlas/houtvezel zoveel mooiere resultaten kunnen opleveren.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-04 21:28
twain4me schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Dat is in basis gewoon een 1 op 1 alternatief toch, dus ook een meerlaagse reflectie folie met zijn voor en nadelen of is er nog iets wezelijk anders?
REF is inderdaad exacte hetzelfde spul. De isolatie waarde bij dezelfde dikte is iets onder PIF, maar het is ook wat goedkoper. Op deze pagina staan de waardes: https://refinsulation.com...ent/ref-insulation-rollen

• yoshua
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:18
Ondertussen ben ik klaar het isoleren van de zolder en heb nog wat materiaal over wat ik niet meer ga gebruiken. Misschien is er hier nog interesse voor:
[list]
• 2 rollen steenwol (Ursus Pureone SF31), 18cm dik, 3.3m lang en 1.2m breed. Paste hier bijna perfect tussen de gordingen
• ~Halve rol Pro Clima Intello Plus klimaatfolie. 1.5m breed en ongeveer nog 25m
• 2 rollen butyl tape 30mm breed, 20m lang
[/list]

In een keer gratis af te halen in omgeving Ede. DM me als bij interesse. (Ik zie niet direct een categorie hiervoor in de V&A, vandaar dat ik hier een berichtje plaats)

Edit: Er is inmiddels gereageerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71If-yD45vrv4_22xMbdPueWjKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7an0rDscIX5SxZih8o6wZXOe.jpg?f=fotoalbum_large

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06:13
Bij ons jaren 70 huis is in de jaren 90 een uitbouw gerealiseerd. We zijn momenteel aan het verbouwen en boven de schrootjes van het plafond vind ik steenwol met daarboven een soort steekschuim achtig materiaal. Wat voor soort isolatie is dat en kan dat blijven zitten als in de toekomst misschien het plat dak van buiten wordt geïsoleerd?

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:03
Nyvlem schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:41:
Bij ons jaren 70 huis is in de jaren 90 een uitbouw gerealiseerd. We zijn momenteel aan het verbouwen en boven de schrootjes van het plafond vind ik steenwol met daarboven een soort steekschuim achtig materiaal. Wat voor soort isolatie is dat en kan dat blijven zitten als in de toekomst misschien het plat dak van buiten wordt geïsoleerd?
Ik kan je niet helpen of het kan blijven zitten ja of nee, maar steekschuim klinkt als PIR?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-04 21:50

Seafarer

XXX

Steekschuim? Voor bloemen en schikstukjes. Ik hoop het niet want dat houdt vocht heel goed vast.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou eerder richting piepschuim denken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-04 11:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sinds je in deze thread post, zou ik verwachten dat je je toch ingelezen hebt over isoleren. Wat is dan in godsnaam je reden om (van binnenuit dan nog) met dit spul te isoleren? Ik snap er geen jota van

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:39

dragonhaertt

@_'.'

Afhankelijk van de kleur denk ik PIR or PUR platen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-04 20:02
nightgold schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Sinds je in deze thread post, zou ik verwachten dat je je toch ingelezen hebt over isoleren. Wat is dan in godsnaam je reden om (van binnenuit dan nog) met dit spul te isoleren? Ik snap er geen jota van
GELD ,vaak geven gemeente's subsidie als je het laat doen door hun aangewezen bedrijf en dan ook nog de isolatie subsidie die gegeven wordt dan wordt het bijna gratis , en of het nu goed gebeurt of slecht er wordt alleen maar gekeken naar de rd waarde , en daar wordt het isolatie label op gebaseerd, met gevolg dat je denkt een huis tekopen met een goed label maar in de praktijk 2 stappen lager zou moeten zijn , (mijn ervaring is subsidie trekt alleen maar cowboy's aan en werkt prijs op drijvend )

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Gezien je plannen voor buiten isolatie zou ik alles strippen alle kieren dichten en dan een dampopen isolatie materiaal terug plaatsen (dat kan steenwol zijn) en afwerken met een klimaatfolie. dan werkt het nu en ook als je vanaf buiten gaat na-isoleren.

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScH3CHIPUdV8u9cLa7-NEtfuYxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T63oTWxA6xtJsiiV7jiWu5ni.jpg?f=fotoalbum_large

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door technopeuter op 27-03-2026 12:57 ]

diskeltische lurker

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb onlangs een dakkapel laten plaatsen. Mijn bedoeling is om de boel nu af te werken en te isoleren.
Betreft een woning uit 1975.

Mijn dakbeschot bestaat uit Opstalan platen. met +-20mm spaanplaat en +-20mm pur.
Ik heb hier al het 1 en andere gelezen over hoe je dit van binnen kan isoleren. Ik wil dit vanwege de kosten graag met Glaswol doen. Maar als er echt veel beter materiaal is dan ben ik daar ook wel in geïnteresseerd. Ik woon relatief dicht bij een snelweg en een circuit. Geluidsisolatie heeft geen prio maar zou wel 'nice to have' zijn.
Aan de binnenkant zit er tegen het houtvezel dakbeschot een soort van behang aan geplakt, waar later ook een keer overheen is geschilderd. (Moet ik dat verwijderen voordat ik ga isoleren of maakt dat niet uit?)

Nu ben ik wat met Ubakus lopen spelen en denk ik dat ik het vrij goed op papier heb staan maar ik zou het graag nog even tegen jullie willen aanhouden. Helemaal vanwege de mening van 1 van de bouwvakkers.(kom ik later op terug)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33w2hUc6NydgJPRQ-jgEZGgC24k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97ymOnhuPz4WAKlwQo7EUkHP.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg de opbouw niet helemaal 100% zoals hij is maar ik denk dat het grotendeels klopt?
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
panlatten(verticaal + horizontaal) met ertussenin PUR 20mm (zie foto hieronder)
Houtvezel dakbeschot 20mm
Gordingen 70x160mm
Daartussen Glaswol 160mm (of iets beters)
klimaatfolie (MIOFOL® Active - Variabele dampremmende folie (klimaatfolie)
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQrYVboV9AzCaQLqRgQWbrDr44k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDs2kvQMMyVIksr3pnKXbNVm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-Zl3GjZcqtUKyWo8hkwaByw9kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYd7Q55BpvxDawmtSBmLMUsl.png?f=fotoalbum_large
Deze ventilatiepannen heb ik op mijn dak om ventilatie onder de pannen te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8gHz_nQUBk7BtJJ5G-GfS37Xvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xl3kVpuYwoxSK1oIWudJ0Wr.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een stuk dakbeschot, de panlatten 3x2 zitten in verticale lijn op het dakbeschot vast en daar haaks op de panlatten. Zou je dan kunnen zeggen dat vocht van je dakbeschot door de panlatten ook zijn weg naar buiten kan vinden? Of werkt hout niet op deze manier?

Nu zei die bouwvakker dat ik het op de manier zoals hierboven beschreven niet kon doen. Volgens hem zou mijn dakbeschot dan gaat rotten omdat het vocht niet weg kan. Hij zei dat die PUR op die opstalan platen daar zat iets in (ben vergeten hoe hij dat noemde) maar die hield vocht tegen. En was dus niet zoals velen hier wel zeggen licht dampdoorlatend.

Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had :X 8)7
Maar er moest dus een ventilatie laag tussen de isolatie en het dakbeschot komen.
Wat is jullie mening hierover?
Als ik mijn dakbeschot helemaal luchtdicht heb gemaakt (de gaten heb gerepareerd die nu her en der zitten) wat heeft die lucht spouw dan voor nut?

Ik heb een filmpje gemaakt, het PUR lijkt nu vrij broos. https://photos.app.goo.gl/QZUa3onJLkwSQoWo6

Ik mocht trouwens ook niet de onderkant van mijn dakkapel isoleren met iets. dan zou ik ook vocht opsluiten en ging het rotten. Het is een warm dak constructie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__gTgdb0UHkD58cqb6UZAMG02xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xmBmjwmnBBfDPybaViaoM2M.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaZIb7AYu2eqtgNg9HY_g1MORjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62LGxDpXK6pWDCiwsSwsI62U.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan dus niet iets tussen die balken(100x63mm) doen om iets van geluid te dempen of extra isolatie?

[ Voor 10% gewijzigd door kaasaanfiets op 29-03-2026 14:57 ]

• elektriekert
kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:
Ik heb onlangs een dakkapel laten plaatsen. Mijn bedoeling is om de boel nu af te werken en te isoleren.

Mijn dakbeschot bestaat uit Opstalan platen. met +-20mm spaanplaat en +-20mm pur.
Ik heb hier al het 1 en andere gelezen over hoe je dit van binnen kan isoleren. Ik wil dit vanwege de kosten graag met Glaswol doen. Maar als er echt veel beter materiaal is dan ben ik daar ook wel in geïnteresseerd. Ik woon relatief dicht bij een snelweg en een circuit. Geluidsisolatie heeft geen prio maar zou wel 'nice to have' zijn.
Aan de binnenkant zit er tegen het houtvezel dakbeschot een soort van behang aan geplakt, waar later ook een keer overheen is geschilderd. (Moet ik dat verwijderen voordat ik ga isoleren of maakt dat niet uit?)

Nu ben ik wat met Ubakus lopen spelen en denk ik dat ik het vrij goed op papier heb staan maar ik zou het graag nog even tegen jullie willen aanhouden. Helemaal vanwege de mening van 1 van de bouwvakkers.(kom ik later op terug)
[Afbeelding]
Ik krijg de opbouw niet helemaal 100% zoals hij is maar ik denk dat het grotendeels klopt?
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
Gordingen 70x160mm
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze ventilatiepannen heb ik op mijn dak om ventilatie onder de pannen te houden.
[Afbeelding]
Dit is een stuk dakbeschot, de panlatten 3x2 zitten in verticale lijn op het dakbeschot vast en daar haaks op de panlatten. Zou je dan kunnen zeggen dat vocht van je dakbeschot door de panlatten ook zijn weg naar buiten kan vinden? Of werkt hout niet op deze manier?

Nu zei die bouwvakker dat ik het op de manier zoals hierboven beschreven niet kon doen. Volgens hem zou mijn dakbeschot dan gaat rotten omdat het vocht niet weg kan. Hij zei dat die PUR op die opstalan platen daar zat iets in (ben vergeten hoe hij dat noemde) maar die hield vocht tegen. En was dus niet zoals velen hier wel zeggen licht dampdoorlatend.

Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had :X 8)7
Maar er moest dus een ventilatie laag tussen de isolatie en het dakbeschot komen.
Als ik mijn dakbeschot helemaal luchtdicht heb gemaakt (de gaten heb gerepareerd die nu her en der zitten) wat heeft die lucht spouw dan voor nut?

Ik heb een filmpje gemaakt, het PUR lijkt nu vrij broos. https://photos.app.goo.gl/QZUa3onJLkwSQoWo6

Ik mocht trouwens ook niet de onderkant van mijn dakkapel isoleren met iets. dan zou ik ook vocht opsluiten en ging het rotten. Het is een warm dak constructie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan dus niet iets tussen die balken(100x63mm) doen om iets van geluid te dempen of extra isolatie?
Iets onder bij de dakkapel aanbrengen, een dampopen materiaal i.c.m. een klimaatfolie kan er mijns inziens niets mis mee gaan.

M.b.t. je dakbeschot PUR is PUR, en zal dan ook gewoon licht dampremmende zijn.
Je kan het ook als dampdicht beschouwen en dan met een dampopen materiaal tussen je gordingen en een goede klimaatfolie gebruiken.

• Louwm
kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:

[Afbeelding]
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
Gordingen 70x160mm
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
wat opmerkingen , je hebt in ubbakus gekozen voor gevel dit moet zijn dak , folie met een sd van 100 , terwijl in je lijst de miofol active met sd 14 staat en achter je gipsplaat zit een dichte afwerking van 22 mm hout , terwijl dit rachelwerk is van 22 mm dik
en kijk ook even naar je nokpannen zie dat het lood omhoog staat op sommige plekken , zo waait er water onderdoor

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Louwm schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:00:
[...]

wat opmerkingen , je hebt in ubbakus gekozen voor gevel dit moet zijn dak , folie met een sd van 100 , terwijl in je lijst de miofol active met sd 14 staat en achter je gipsplaat zit een dichte afwerking van 22 mm hout , terwijl dit rachelwerk is van 22 mm dik
en kijk ook even naar je nokpannen zie dat het lood omhoog staat op sommige plekken , zo waait er water onderdoor
Bedankt voor je tips. Ik heb hem nu op gevel staan.
Ik weet niet wat SD betekend en dat je dit aan kon passen.(gratis versie) Maar je kan ook een folie van 10 kiezen en dan die aanpassen naar 14 lijkt het.
En ik krijg het ook niet voor elkaar om achter de gipsplaat rachels te maken in plaats van een complete plaat. :? :X
Is dit niet mogelijk?

En inderdaad, ik had gehoopt dat de bouwlieden dat even naar beneden hadden gedrukt maar helaas.
Ik heb sowieso wat (oude?) lekkages gehad daar bij die nokpannen waar het lood wat omhoog staat, ik hoop dat dat de reden dan ook was. Is er ook nog iets waardoor ik dit extra goed waterdicht kan maken? Flexim dakmortel ofzo? Ik had ook ergens lekkage (oud?) waar het lood wel gewoon goed zit.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:55:
[...]

En ik krijg het ook niet voor elkaar om achter de gipsplaat rachels te maken in plaats van een complete plaat. :? :X
Is dit niet mogelijk?
Dat doe je door de laag in te voeren als luchtspouw (binnen niet geventileerd) en dan "balklaag invoegen" in die laag. Dat werkt op de zelfde manier bij isolatielagen. Het is overgens niet erg als de orientatie van rachels of balkenniet klopt. dus daar zou ik niet te hard op letten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMZCPpj4mVwE6O2efjfp6xRnEVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpMyvozzN1y3dmzRiqJcKTha.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 29-03-2026 20:15 ]

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:33
Ik wil deze zomer met
17cm glaswol. Knauff 032 RD 5,30 het dak gaan isoleren.
Ik heb al advies ingewonnen in dit topic door het door te nemen en eerdere vragen die ik heb gesteld.
Is onderstaande juist?

De folie die ik ga gebruiken:
Klimaatfolie omdat niet bekend is of dak damp open of dicht is. Ik neem daar liever geen risico in.

Kieren dakbeschot
Het dakbeschot is aan de zolderkant niet helemaal tocht dicht. Dit helemaal tocht dicht gaan maken, is denk ik niet haalbaar. Ik had al wat adviezen gelezen om de ergste kieren te tapen.
De balken zijn rondom, aan de muur zijdes, niet helemaal kier dicht. Hier komt ook kook geur van de buren naar binnen. Deze kieren ga ik purren en tapen.

Klimaatfolie
De klimaatfolie bevestig ik aan de balken. En daarop bevestig ik latjes waar de gipsplaten op komen. Zodat er een spouwtje ontstaat. Gelezen dat klimaatfolies een spouw nodig hebben.

Boomband
Ik las dat ik boomband kan gebruiken om de glaswol op zijn plek te houden. Zodat ik eerst alles kan voorzien van glaswol en later de klimaatfolie. E.v.t touw is ook mogelijk.

Wat ik nog niet duidelijk heb
Dakraam
Hoe ik rondom het dakraam ga isoleren is voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Heeft iemand hier toevallig beeld materiaal van? Hoe dat wordt gedaan. Met wat ruimte tussen afwerking en klimaatfolie.

Leidingen
Ook hoe ik het de folie ga aansluiten rondom leidingen.

Het moeilijkste.
Ik zie nog niet voor me hoe ik de folie/afwerking etc moet doen rondom onderstaande.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WictzbjZbGOwzFDbDUzvMqL8agc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcDFfavjaxDMD2u7vJViCvMi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpU6kcRKrfZ0wlzSxjqVKfNvU74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zihSDEGenAmgcLvFGJgPOUiG.jpg?f=fotoalbum_large

Dakbeschot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_GhTrOEM5vqVrZvudWVaN8KtOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuAlhjIp6jTDZA8xXk0sbE5s.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige opbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgwC8yOtHrqsNY4RQSJIgeLA8zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKhiwPXyxSJrLLAwZPyVL7wc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh86cwLJXvbwraMs5EoM2z15w7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajNiOeyfy94NCiBNrenhRxVr.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14
m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Ik wil deze zomer met
Ik heb al advies ingewonnen in dit topic door het door te nemen en eerdere vragen die ik heb gesteld.
Is onderstaande juist?

Klimaatfolie omdat niet bekend is of dak damp open of dicht is. Ik neem daar liever geen risico in.

Kieren dakbeschot
Het dakbeschot is aan de zolderkant niet helemaal tocht dicht. Dit helemaal tocht dicht gaan maken, is denk ik niet haalbaar. Ik had al wat adviezen gelezen om de ergste kieren te tapen.
De balken zijn rondom, aan de muur zijdes, niet helemaal kier dicht. Hier komt ook kook geur van de buren naar binnen. Deze kieren ga ik purren en tapen.

Klimaatfolie
De klimaatfolie bevestig ik aan de balken. En daarop bevestig ik latjes waar de gipsplaten op komen. Zodat er een spouwtje ontstaat. Gelezen dat klimaatfolies een spouw nodig hebben.

Boomband
Ik las dat ik boomband kan gebruiken om de glaswol op zijn plek te houden. Zodat ik eerst alles kan voorzien van glaswol en later de klimaatfolie. E.v.t touw is ook mogelijk.

Dakraam
Heeft iemand hier toevallig beeld materiaal van? Hoe dat wordt gedaan. Met wat ruimte tussen afwerking en klimaatfolie.

Leidingen

Het moeilijkste.
Ik zie nog niet voor me hoe ik de folie/afwerking etc moet doen rondom onderstaande.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dakbeschot
[Afbeelding]

Huidige opbouw
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima bedacht. Aansluitingen op die houten balk en aan de gevels kun je doen met luchtdicht tape of butyltape. Rondom het dakraam zal dat ook vast zo kunnen. Mogelijk moet je rond het dakraam aan de binnenzijde een aftimmering maken waar je isolatiemateriaal binnenvalt zodat je op de rand kunt aftapen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• elektriekert
m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Ik wil deze zomer met
Is onderstaande juist?

Kieren dakbeschot

Klimaatfolie

Boomband

Dakraam

Leidingen

Het moeilijkste.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dakbeschot
[Afbeelding]

Huidige opbouw
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie op je dakbeschot alleen maar tengels/panlatten. Daarop liggen de pannen. In dat geval is het een damp open dak en kan je aan de binnenkant met een damp remmer werken.
Als je er nog een dakkapel op hebt staan met dakbedekking is deze wel dampdicht.

• m4bnl
elektriekert schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Ik zie op je dakbeschot alleen maar tengels/panlatten. Daarop liggen de pannen. In dat geval is het een damp open dak en kan je aan de binnenkant met een damp remmer werken.
Als je er nog een dakkapel op hebt staan met dakbedekking is deze wel dampdicht.
Geen dakkapel o.i.d
Maar ik weet niet wat er aan de andere kant van het dak zit. Of is het niet logisch dat ze op sommige stukken wel iets van folie hebben gedaan en andere gedeelte niet?

• m4bnl
No Hands schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Prima bedacht. Aansluitingen op die houten balk en aan de gevels kun je doen met luchtdicht tape of butyltape. Rondom het dakraam zal dat ook vast zo kunnen. Mogelijk moet je rond het dakraam aan de binnenzijde een aftimmering maken waar je isolatiemateriaal binnenvalt zodat je op de rand kunt aftapen.
Dus de houten balken zien/benaderen als een muur?
Dankjewel

• elektriekert
m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Geen dakkapel o.i.d
Maar ik weet niet wat er aan de andere kant van het dak zit. Of is het niet logisch dat ze op sommige stukken wel iets van folie hebben gedaan en andere gedeelte niet?
Het zou onlogisch zijn, maar indien je de mogelijkheid hebt kan je de andere kant van het dek eens benaderen.
Wat is het bouwjaar van je huis?

• m4bnl
elektriekert schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Het zou onlogisch zijn, maar indien je de mogelijkheid hebt kan je de andere kant van het dek eens benaderen.
Wat is het bouwjaar van je huis?
Daar zitten de zonnepanelen en geen raam.o.i.d. en durf zelf het dak niet op haha.

Huis is uit 1968. Dakpannen zijn een keer vernieuwd. Niet bekend wanneer.

• elektriekert
m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Daar zitten de zonnepanelen en geen raam.o.i.d. en durf zelf het dak niet op haha.

Huis is uit 1968. Dakpannen zijn een keer vernieuwd. Niet bekend wanneer.
Ah ja, met het vernieuwen van de pannen zou er wat ondergelegd kunnen zijn, maar dit verwacht ik dan wel over het gehele dak natuurlijk :p

• m4bnl
elektriekert schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Ah ja, met het vernieuwen van de pannen zou er wat ondergelegd kunnen zijn, maar dit verwacht ik dan wel over het gehele dak natuurlijk :p
Is wel het meest logisch inderdaad.
Dus is het aan mij de keus om voor logisch te kiezen en er vanuit gaan dat er nergens folie ligt, of voor zekerheid gaan en klimaatfolie te gaan kiezen.
Keuzes, keuzes :P

• m4bnl
Toch nog een vraag. Hopelijk kan ik het duidelijk formulieren
Ons dak tocht zeer door het dakbeschot. Alles dicht tapen/kitten is wel erg veel werk.
Hoeveel invloed heeft tocht door het dakbeschot invloed op glaswol?
Stopt het met tochten als de glaswol, folie etc. geplaatst is omdat het niet meer kan doorwaaien. Of zou er dan nog steeds een trek/tocht kunnen ontstaan door het dakbeschot en dat invloed kunnen hebben op het isolatiemateriaal?

Zie foto van het dakbeschot een paar reacties hier boven

Bijvraag.
Kan isovlas beter tegen tocht dan glaswol?
Isovlas heeft mindere waarde bij 17cm.. glaswol 5.30 en isovlas 4.46. is isovlas de meerprijs en mindere RD het waard?

[ Voor 35% gewijzigd door m4bnl op 01-04-2026 20:56 ]

• No Hands
m4bnl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:23:
Toch nog een vraag. Hopelijk kan ik het duidelijk formulieren
Ons dak tocht zeer door het dakbeschot. Alles dicht tapen/kitten is wel erg veel werk.
Hoeveel invloed heeft tocht door het dakbeschot invloed op glaswol?
Stopt het met tochten als de glaswol, folie etc. geplaatst is omdat het niet meer kan doorwaaien. Of zou er dan nog steeds een trek/tocht kunnen ontstaan door het dakbeschot en dat invloed kunnen hebben op het isolatiemateriaal?

Zie foto van het dakbeschot een paar reacties hier boven

Bijvraag.
Kan isovlas beter tegen tocht dan glaswol?
Isovlas heeft mindere waarde bij 17cm.. glaswol 5.30 en isovlas 4.46. is isovlas de meerprijs en mindere RD het waard?
isolatiewaardes bereik je door stilstaande lucht, tocht hoort daar du niet bij. als je het veel werk vind om die kieren te plakken dan kun je het ook kitten of er een plaatje hardboard op nieten of lijmen. dat gaat sneller. maar permanent wind, en dus ook vuil, kans op op vocht of ongedierte in je isolatie moet je gewoon niet willen.

• m4bnl
No Hands schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:23:
[...]

isolatiewaardes bereik je door stilstaande lucht, tocht hoort daar du niet bij. als je het veel werk vind om die kieren te plakken dan kun je het ook kitten of er een plaatje hardboard op nieten of lijmen. dat gaat sneller. maar permanent wind, en dus ook vuil, kans op op vocht of ongedierte in je isolatie moet je gewoon niet willen.
Duidelijk. Bedankt.
Welke tape is aan te raden?
Ik heb toevallig een rol pandser toptape 60mm in huis. Uiteraard nooit genoeg. Maar voor het aantal meters wordt het wel heel kostbaar om alles te tapen

Hoe ik het ga doen: de onderste naden allemaal tapen. Deze kieren het ergste. De rest ga ik kitten. En dan alleen waar inderdaad tocht doorheen komt.
Alles tape wordt wel erg kostbaar. Kit is goedkoper.
Ik wil dan hybriseal kit gebruiken. Deze is zeer flexibel en gaat hopelijk voor altijd mee. Of is een andere kit wen betere optiem

[ Voor 33% gewijzigd door m4bnl op 02-04-2026 09:41 ]

• Louwm
m4bnl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:47:
[...]

Duidelijk. Bedankt.
Welke tape is aan te raden?
Ik heb toevallig een rol pandser toptape 60mm in huis. Uiteraard nooit genoeg. Maar voor het aantal meters wordt het wel heel kostbaar om alles te tapen

Hoe ik het ga doen: de onderste naden allemaal tapen. Deze kieren het ergste. De rest ga ik kitten. En dan alleen waar inderdaad tocht doorheen komt.
Alles tape wordt wel erg kostbaar. Kit is goedkoper.
Ik wil dan hybriseal kit gebruiken. Deze is zeer flexibel en gaat hopelijk voor altijd mee. Of is een andere kit wen betere optiem
je kan er ook een dampopen w1 dakfolie tegenaan nieten , (deze gebruiken ze normaal onder je dakpannen op het dak beschot) , weet je zeker dat alles tochtdicht is en blijft

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oY_G1jxhC9rFVt5Hom4o4nip5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCu6LeFHgNoccifeeyocM7a6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li91TFIg3lu4si09fLwS9GBR1e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwOMKcrIjaVvFAjxjhz3Y6vN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhVk9GsVTnsJ7F6hycT6sOOTy_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NGlExvo3nMCshiphwAvtAGK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een dakkapel die tot aan de grond komt en zo is afgewerkt aan de onderzijde. Kan ik hier gewoon met multiplex een koofje om maken ? Dat heb ik bij de andere dakkapel wel gedaan die opdezelfde wijze is gemaakt.

De rest van de zolder is aan de binnenzijde met inblaas biomased materiaal geïsoleerd (met luchtdichte folie) maar dit detail hebben ze niks mee gedaan. Ik ging er vanuit dat ik het gewoon kan dicht zetten maar begin twijfelen.
Jaren 30 woning met pannendak en alleen folie aan buitenzijde over het dakbeschot omdat de tengels vervangen moesten worden.

Ik heb de andere kamers al afgewerkt waar dit detail ook voorkomt. Dus ik hoop dat het goed is anders zit ik wel op slopershoogte …

[ Voor 39% gewijzigd door Waypoint op 06-04-2026 10:16 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:08
Ja, dat kan.
Maar wat zit er achter/ in die kier? Staat dat in verbinding met een stuk niet geisoleerd dak? En vormt het dus een thermische brug? Zo ja, dan zou ik bekijken of die kier te isoleren is.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Franciesco schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:01:
Ja, dat kan.
Maar wat zit er achter/ in die kier? Staat dat in verbinding met een stuk niet geisoleerd dak? En vormt het dus een thermische brug? Zo ja, dan zou ik bekijken of die kier te isoleren is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhVk9GsVTnsJ7F6hycT6sOOTy_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NGlExvo3nMCshiphwAvtAGK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kun je het wat beter zien.
Direct onder de pur zie je het dakbeschot.
Er is nu geen tocht.

Ik heb de andere kamers al helemaal afgewerkt, dus ik hoop niet dat dat een probleem is. Anders zet ik wel redelijk op slopers hoogte.😜

• Franciesco
Geen tocht is een goed begin. Maar iets van isolatie in dat stuk lijkt me toch mooi om te doen. Misschien kun je er een restje minerale wol ofzo in kwijt onder het mom van beter iets dan niets.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Franciesco schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:
Geen tocht is een goed begin. Maar iets van isolatie in dat stuk lijkt me toch mooi om te doen. Misschien kun je er een restje minerale wol ofzo in kwijt onder het mom van beter iets dan niets.
Maar hoef ik niks met folies te doen?
Ook omdat ik een deel al afgetimmerd heb. Dat maakt dus niks uit ?

• Louwm
Waypoint schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:28:
[...]

wat voor folie zit er onder de dakpannen op het dak beschot ? dampopen of dampdicht

• Mark1986
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-04 16:54
Ik heb inmiddels mijn zolder geïsoleerd met houtvezelplaten en een klimaatfolie, vervolgens rachelwerk en daar tegenaan gipsplaten. Nu vroeg ik mij af of er nog zaken zijn waarmee met de afwerking van de gipsplaten rekening gehouden moet worden. Kun je hier bijvoorbeeld zomaar iedere afwerking op toepassen of moet dit bijvoorbeeld dampopen zijn, zoals dampopen verf?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Louwm schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:39:
[...]

wat voor folie zit er onder de dakpannen op het dak beschot ? dampopen of dampdicht
Pro one polytex dampopen waterdichte folie

• Franciesco
[...]

Het gaat dus alleen om dat stukje onder het kozijn wat in potentie (zo lijkt het op de foto) van maximaal een paar centimeter dikte isolatie voorzien kan worden? Zo ja, dan is het niet noodzakelijk om daar een dampremmende folie aan te brengen, ook omdat de koude kant dampopen is begreep ik. De isolatiewaarde van die paar centimeter isolatie is te gering om condensatie van betekenis in de opbouw ter plaatse te krijgen. Al mag een dampremmende folie wel, mocht je een stukje folie hebben liggen.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

Formeel zou ik altijd een folie adviseren deels om het luchtdicht te maken en deels om te voldoen aan de vuistregel: binnen dampdichter dan buiten. als je bv hebt afgetimmerd met 12 mm wbp multiplex met een mooie laklaag geloof ik het ookwel. Als er alleen een gipsplaatje voor zit zou ik het persoonlijk aanpassen.
uiteraard ga ik er dan vanuit dat je er isolatie in hebt gestopt. zonder isolatie is er geen probleem anders dan een koudebrug.

• No Hands
Louwm schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:39:
[...]

dat is toch altijd waterdicht en dampopen?

• twain4me

twain4me

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:52:
[...]

Tegenwoordig doorgaans wel, maar helaas geen gegeven. het dampopen verhaal is ook de sucendaire functie. Zo kom je ook wel eens landbouwzeil tegen en wat oudere bouw producten zoals teerpapier of bouwpapier. opzich is een dampdicht onderdak ook prima als je zeker weet dat je niet wil isoleren. En het is nog niet heel lang geleden dat isoleren door veel mensen financieel als nutteloos werdt gezien (vooral doordat gas zo goedkoop is) dat is dan ook een reden dat de minimale RC waarde bestaat voor nieuwbouw anders zou bijna niemand het "voldoende" (laten) doen.

• Louwm
No Hands schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:52:
[...]

zie uitleg twain4me

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
Goedemorgen!

Binnenkort wil ik mijn (nagenoeg) lostaande garage gaan isoleren en verwarmen/koelen maar ik heb nog diverse vragen.
Het betreft een enkelsteensbakstenen garage met een epdm dak. Voor het verwarmen/koelen ga ik een split-unit airco gebruiken.

Het bouwerk bestaat uit twee delen: mijn garage en de schuur van de buren. De buitenwanden en de dakbedekking lopen ononderbroken door. De schuur van de buren is niet verwarmd of geisoleerd.

Het is een garage van (ongeveer) 6m bij 3m. De plafondhoogte (onderkant balken) is ongeveer 2,4m. Ik wil graag zo min mogelijk van de breedte (de 3m) opofferen voor zoveel mogelijk resultaat.
De ruimte hoeft niet altijd op 20 graden te blijven. Het hoofddoel is om mijn gereedschap netjes te houden (vocht). Daarbij ga ik ervan uit dat ik de temperatuur tussen de 10 en bijvoorbeeld 28 wil houden. Als ik een groot project wil doen in de winter dan kan ik incidenteel naar bijvoorbeeld 18 graden stoken. Idem in de zomer kan ik incidenteel koelen naar 22 graden.

Aan gezien ik de garage niet zelf gebouwd heb weet ik niet de exate dakopbouw. Maar op basis van dit uitzicht neem ik aan dat het EPDM is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAoOoZsnP_vprm4exXp-nYd2GRU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zg8LtVxapEfz8zPsntF6oyj.jpg?f=fotoalbum_medium

Langs de bovenkant van de gevel zitten vrij veel ventilatiegaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8sKq9roIhfn9281nxIXF55Q_Jg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM2F5FEp0josUactxBrdWMAX.jpg?f=fotoalbum_medium

In Ubakus heb ik nu de volgende situaties staan:
Voor de wanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AreVBg-VpQvMv_9ki1Wev9LGFw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/G7rEGC0RoUXf855bf3iEn8Bt.png?f=fotoalbum_medium

Voor het plafond:
Met 'sterk'-geventileerde spouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYJZLgnnESj2T50XCvh8l59vThI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/emk3oztGZbdXOStDHhfj0Ork.png?f=fotoalbum_medium
Met niet-geventileerde spouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX11oyGmbRIgDuTbrp-HXTvz5gw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ys0FEt20uisWv4mrXnbCaVR5.png?f=fotoalbum_medium
Hoe weet ik of mijn spouw 'sterk' geventileerd is?
En zijn de druppeltjes die ik nu zie bij de niet geventileerde spouw daadwerkelijk een probleem?

De isolatieplaten die ik op het oog heb:
Voor de muren: iko-pir-isolatieplaat-enertherm-tong-groef-rd-1-80-1200x600x40
En voor de plafonds:iko-pir-isolatieplaat-enertherm-rechte-kant-rd-5-45-1200x600x120

Ben ik op de juiste weg om van mijn garage een fijne werkplek/garage te maken, moet ik nog een klimaatfolie (oid) ergens toevoegen, of sla ik echt compleet de plank mis? Kan ik de wand richting de schuur van buren hetzelfde isoleren als de buitenwanden?
Ik heb nóg geen ervaring met isoleren dus alle adviezen zijn welkom. _/-\o_

• Louwm
spork schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:01:
Goedemorgen!

Binnenkort wil ik mijn (nagenoeg) lostaande garage gaan isoleren en verwarmen/koelen maar ik heb nog diverse vragen.
Het betreft een enkelsteensbakstenen garage met een epdm dak. Voor het verwarmen/koelen ga ik een split-unit airco gebruiken.

Het bouwerk bestaat uit twee delen: mijn garage en de schuur van de buren. De buitenwanden en de dakbedekking lopen ononderbroken door. De schuur van de buren is niet verwarmd of geisoleerd.

Het is een garage van (ongeveer) 6m bij 3m. De plafondhoogte (onderkant balken) is ongeveer 2,4m. Ik wil graag zo min mogelijk van de breedte (de 3m) opofferen voor zoveel mogelijk resultaat.
De ruimte hoeft niet altijd op 20 graden te blijven. Het hoofddoel is om mijn gereedschap netjes te houden (vocht). Daarbij ga ik ervan uit dat ik de temperatuur tussen de 10 en bijvoorbeeld 28 wil houden. Als ik een groot project wil doen in de winter dan kan ik incidenteel naar bijvoorbeeld 18 graden stoken. Idem in de zomer kan ik incidenteel koelen naar 22 graden.

Aan gezien ik de garage niet zelf gebouwd heb weet ik niet de exate dakopbouw. Maar op basis van dit uitzicht neem ik aan dat het EPDM is:
[Afbeelding]

Langs de bovenkant van de gevel zitten vrij veel ventilatiegaten.
[Afbeelding]

In Ubakus heb ik nu de volgende situaties staan:
Voor de wanden:
[Afbeelding]

Voor het plafond:
Met 'sterk'-geventileerde spouw:
[Afbeelding]
Met niet-geventileerde spouw:
[Afbeelding]
Hoe weet ik of mijn spouw 'sterk' geventileerd is?
En zijn de druppeltjes die ik nu zie bij de niet geventileerde spouw daadwerkelijk een probleem?

De isolatieplaten die ik op het oog heb:
Voor de muren: iko-pir-isolatieplaat-enertherm-tong-groef-rd-1-80-1200x600x40
En voor de plafonds:iko-pir-isolatieplaat-enertherm-rechte-kant-rd-5-45-1200x600x120

Ben ik op de juiste weg om van mijn garage een fijne werkplek/garage te maken, moet ik nog een klimaatfolie (oid) ergens toevoegen, of sla ik echt compleet de plank mis? Kan ik de wand richting de schuur van buren hetzelfde isoleren als de buitenwanden?
Ik heb nóg geen ervaring met isoleren dus alle adviezen zijn welkom. _/-\o_
als je de platen tussen een rachelwerk gaat klemmen zou ik geen tong en groef nemen, tevens de lat van 100 x 24 mm zou ik laten uitsteken onder je balkje zodat je hier de pir mooi tegen kan drukken

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
Louwm schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
[...]

als je de platen tussen een rachelwerk gaat klemmen zou ik geen tong en groef nemen, tevens de lat van 100 x 24 mm zou ik laten uitsteken onder je balkje zodat je hier de pir mooi tegen kan drukken
Bedankt voor je reactie!
De 100*24 had 44*24 moeten zijn omdat ik voornemens ben 44*64 balken te gebruiken en ik in ubakus niet kon vinden hoe ik de balk dikker kan maken dan de isolatielaag. Maar een randje toevoegen om de platen tegenaan te zetten is zeker geen gek idee!

Bij Hornbach zijn de dunnere platen alleen met messing en groef beschikbaar (voor zover ik tijdens een korte zoektocht kon zien). Als ik ze zie zal ik ze zeker zonder messing en groef aanschaffen.

Is er nog iemand met adviezen mbt folies en de druppeltjes in de simulatie?

• elektriekert
spork schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor je reactie!
De 100*24 had 44*24 moeten zijn omdat ik voornemens ben 44*64 balken te gebruiken en ik in ubakus niet kon vinden hoe ik de balk dikker kan maken dan de isolatielaag. Maar een randje toevoegen om de platen tegenaan te zetten is zeker geen gek idee!

Bij Hornbach zijn de dunnere platen alleen met messing en groef beschikbaar (voor zover ik tijdens een korte zoektocht kon zien). Als ik ze zie zal ik ze zeker zonder messing en groef aanschaffen.

Als je gebruik maakt van PIR met alucachering en je taped alles af met alu tape,.dan heb je een dampdichte laag. Als deze onderbroken worden door hout is het een ander verhaal.

• Louwm
spork schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor je reactie!

mes en groef gaat niet werken tussen een latwerk van 600 mm of je moet het smaller maken en de mes en groef er afsnijden, op internet is zat tevinden voor pir platen en nog veel goedkoper dan de bouwmarkt , die lat op de muur moet breder zijn dan je balkje zodat je hier de pir kan tegendrukken en deze vrij blijft van de muur ,en zoals elektriekert zegt alle naden afplakken met alu tape ook het zichtbare hout , en het houtwerk dat tegen de muur zit in de menie zetten

[ Voor 9% gewijzigd door Louwm op 09-04-2026 19:24 ]

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren