Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:52:
[...]

RBB sneldek. Wees kritisch bij het bekijken van je dak. Wij hadden een rijtje van 4 waar ik jaarlijks over het dak ging om bij iedereen de rotte pannen eruit te halen. Er vielen spontaan gaten in.

Of de pannen waren al zo dun dat hagel er een gaatje in tikte. Gewoon een slechte serie. We hebben ze allemaal maar vervangen samen met de buren. Overigens is hier in de buurt al 15% totaal vervangen.

Is die nok zo ernstig geventileerd of kijk ik niet goed?
Die noks is goed geventileerd. Het waait niet extreem door, maar je voelt het wel tochten bij wind. Er zit iets van plastic met kieren. Waarschijnlijk tegen de vogels. Ik heb er helaas weinig verstand van.

Ik denk dat met sneeuw/veel wind het water naar binnenkomt. Maar het kan ook best zijn dat de vocht plekken oud zijn. Het hout voelt droog en stevig.

Ik heb een vochtmeter gekocht..die komt overmorgen binnen. Hopen op veel regen dan kan ik mooi zien of er water binnenkomt.

Voorlopig is er geen budget voor het nieuwe dakpannen of folie o.i.d. We willen daar best voor sparen, maar dat gaat nu gewoon niet. Dus moet ik een manier vinden dat ik het dak alsnog van binnenuit kan isoleren.

[ Voor 9% gewijzigd door m4bnl op 11-05-2026 17:08 ]

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-05 20:58
Dat plastic kan vergaan zijn in de jaren, en is bedoelt om te ventileren maar niet om regen sneeuw etc binnen te laten. De nokbalk moet immers wel ventileren kunnen mocht deze onverwachts nat worden.

Tegenwoordig wordt dit opgelost met een zogenaamde ruiterrol of ondervorst.

• m4bnl
  • Nu online
Ik vermoed dat een nokvorsten reparatie/vervanging het probleem gaat oplossen.Aangezien alleen daar vochtplekken zitten.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-05 18:51
m4bnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:09:
Ik vermoed dat een nokvorsten reparatie/vervanging het probleem gaat oplossen.Aangezien alleen daar vochtplekken zitten.
onder die nok vorsten zit een ruiter hier ligt het plastic ventilatie profiel op en hier op liggen de nokpannen vast gespijkerd dit is een oud model profiel , 30 jaar oud , dit profiel hoort op de pannen aan te sluiten door de oudheid drukt dit vaak niet meer goed aan , ook komt het voor dat het profiel achter de bovenkant van de pan is gaan zitten , het zit niet ver over de eerste rij pannen waardoor er bij wind of sneeuw vaak water onder door komt , het beste is nokpannen er af nieuwe ruiter rol die breed genoeg is er op schroeven en de nokpannen terugplaatsen met nok klemmen

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik zat nog even in dit topic te zoeken maar kom er niet helemaal uit of ik mijn miofol klimaatfolie nou voor of achter het regelwerk moet plaatsen.
https://www.hornbach.nl/p/miofol-active-variabele-dampremmende-folie-klimaatfolie-1-5-x-30-m/10586056/

Ik wou het namelijk doen zoals in dit filmpje: YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gids | Doe-het-zelf met Hauster
Eerst regelwerk om de 60cm isovlas isolatie er in en dan om de 30cm regelwerk maken.
Daarover de miofol klimaatfolie en dan gipsplaten.

Maar ik heb ook filmpjes gezien dat ze isoleren, dan klimaatfolie(vastmaken aan de gordingen) en daaroverheen regelwerk en dan gipsplaten.

Weet iemand de juiste/beste manier?

Ik ben ook nog een beetje huiverig of ik alles echt wel goed luchtdicht krijg, helemaal aan de muurkant en de onderkant bij de vloer.
Voor het uitvlakken van het regelwerk kan je het beste stelschroeven gebruiken gok ik?
https://www.toolstation.nl/spax-stelschroeven-platkop-deeldraad/p88054

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:41
kaasaanfiets schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:18:
Ik zat nog even in dit topic te zoeken maar kom er niet helemaal uit of ik mijn miofol klimaatfolie nou voor of achter het regelwerk moet plaatsen.
https://www.hornbach.nl/p/miofol-active-variabele-dampremmende-folie-klimaatfolie-1-5-x-30-m/10586056/

Ik wou het namelijk doen zoals in dit filmpje: YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gids | Doe-het-zelf met Hauster
Eerst regelwerk om de 60cm isovlas isolatie er in en dan om de 30cm regelwerk maken.
Daarover de miofol klimaatfolie en dan gipsplaten.

Maar ik heb ook filmpjes gezien dat ze isoleren, dan klimaatfolie(vastmaken aan de gordingen) en daaroverheen regelwerk en dan gipsplaten.

Weet iemand de juiste/beste manier?

Ik ben ook nog een beetje huiverig of ik alles echt wel goed luchtdicht krijg, helemaal aan de muurkant en de onderkant bij de vloer.
Voor het uitvlakken van het regelwerk kan je het beste stelschroeven gebruiken gok ik?
https://www.toolstation.nl/spax-stelschroeven-platkop-deeldraad/p88054
Ik doe steeds eerst folie, dan regelwerk, dan gips. Dat is handig want dan heb je nog een spouw voor bv elektra te trekken. Met kit langs de muren luchtdicht maken, bijv isover doublefit. Kleeft als de ziekte dat spul! En regelwerk uitvlakken gewoon met een lange rei en een assortiment glasblokjes. Geen uitvulplaatjes want glasblokjes drukken de folie beter aan. Dan eerst vastzetten, de rei er tegenaan en extra plaatjes waar nodig, even loshalen plaatje ertussen en weer vastschroeven.

• m4bnl
  • Nu online
Weer een andere vraag. Bedankt voor alle hulp en antwoorden.

Door de tips in de reactie hierboven wil ik eerst het folie tegen de balken doen en dan het rachelwerk. Hierdoor heb ik minder ruimte om te isoleren.
Dus nu blijkt dat ik tussen dakbeschot en einde balken rond de 15,5-16,5cm ruimte heb om te isoleren. De ene balk lijkt breder te zijn dan de andere. Vandaar de 1cm marge. Maar de meeste zitten op 15,5/16cm
Knauf 032 heeft alleen 17 of 15

Andere merken hebben wel 160 maar dan een lage RD. Maar wel goedkoper.

Moet ik dan alsnog voor de 17cm gaan en deze dus een c.m. indrukken? Of voor de 15cm? Of de tussenweg met een lage RD 16cm.

[ Voor 26% gewijzigd door m4bnl op 13-05-2026 10:30 ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren