PSN: Flix20-NL
Flix20 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Heb er even een 'legenda' bij gezet. Dus ja, daar zou ik isolatie plaatsen.
:strip_exif()/f/image/1dqUiSl4WNBH7z59YyxHSeHw.png?f=user_large)
Dan heb je toch geen dampscherm meer? Nu is het zo lek als een mandje.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik ben ook nog niet klaar. Het zit nu boven/onder de gording omgevouwen. Zodra de positionering rondom helemaal klopt zal daar de overlapping tussen de vlakken zijn, dan 1 nietje voor beide flappen en deze dan aftapen en de naden aftapen om zo de kans op eventuele lekken tot een minimum te beperken.Seafarer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:36:
[...]
[Afbeelding]
Dan heb je toch geen dampscherm meer? Nu is het zo lek als een mandje.
PSN: Flix20-NL
Die onregelmatig gevoegde muur kun je denk ik het beste aansmeren zodat daar een redelijk vlakke baan ontstaat. Vervolgens kun je dan de folie op die baan luchtdicht vastzetten.Flix20 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:07:
Met de huidige temperaturen dacht ik dat het een goed idee zou zijn om de zolder te gaan isoleren. Top idee!
Meeste zit er gelukkig in nu, maar nu is het tijd om de dampwerende folie dampwerend te maken. Mijn beeld is dat dit volledig luchtdicht moet zijn, anders heeft het nog weinig nut. Heeft iemand een tip hoe je dat doet met een nogal twijelachtig gevoegde muur.
Er gaan nogal wat luchtgaten zitten als ik het direct tegen de bakstenen aan tape.Dan zit ik nog met het laatste puntje, hoe om te gaan met het laatste punt welke achter het knieschot zit.
[Afbeelding] [Afbeelding] Op de foto lijkt het nog prima bereikbaar maar hier is slechts 30cm onder de gording en het gaat ruim een meter diep. Iets wat mij, zeker met deze temperaturen niet gaat lukken en eerlijk gezegd zie ik dit ook écht niet zitten. Ik kom hier tegen de grens van effort/opbrengst.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik snap dat het natuurlijk het beste is om het hier tegen het dakbeschot aan te plaatsen maar ik ben voor nu opzoek naar effectieve maar vooral ook werkbare oplossing.
Om de ruimte, de zolder, zelf te isoleren kan ik natuurlijk tegen het knieschot aan de isolatie plaatsen en daar de voorzet wand zetten. Iets wat ik sowieso ook ga doen, maar dan zit er natuurlijk nog een de ruimte eronder die dan een deel niet geisoleerd heeft.
Waar ik nu aan zit te denken is het volgende; De dampdichte folie tussen de vloerbalken plaatsen en daar vervolgens isolatie tussen te plaatsen. Iets wat ik over de hele vloer sowieso ga doen, maar dat doe ik meer ter geluidisolatie.
Om het wat 'duidelijker' te maken heb ik even een schets gemaakt.
[Afbeelding]
Rood= dampwerend folie Bruin= hout Groen = Isolatie
Zie ik hier iets over het hoofd en is dit vragen om problemen of is dit een acceptabele oplossing?
Het isolatiemateriaal lijkt bol te staan. Is dat zo? En zo ja, komt dat doordat het ingedrukt wordt door het houtwerk of zit het niet direct tegen het dakbeschot aan? Indien dit laatste het geval is, geeft dat een extra risico op condensatie als de boel niet volledig luchtdicht afgesloten wordt:
Ook vraag ik me af of je die folie op deze manier wel goed luchtdicht krijgt bij de gordingen. Was het niet veel gemakkelijker geweest om de folie in verticale banen over de gordingen heen te laten lopen?
Wat betreft dat knieschot: het helemaal afsluiten biedt later geen kans meer om daar leidingen, slangen, elektra of wat dan ook door te trekken. Dat kan jammer zijn, maar aan jou de keuze uiteraard.
Zelf zou ik toch het isolatiemateriaal in die punt doortrekken tegen het dakbeschot aan. Als het nu te warm is, gewoon even wachten totdat het wel te doen is.
Idem voor de folie. Als die laatste echt geen doen is zou je de folie over de vloer heen kunnen laten lopen en vervolgens omhoog over het knieschot heen en dan weer omvouwen zodat hij overlap heeft op de folie van het hellend dak. Dan heb je van beneden en van de verdieping zelf het isolatiemateriaal afgeschermd voor zover ik kan beoordelen op de foto’s en tekeningen.
als dit geen geen isoduct schoorsteen is dan dus geen manchet of dergelijke plaatsen want er moet dan altijd een vrije ruimte om de pijp zitten ook moet deze pijp dan volgens voorschrift geheel omkokerd worden . die steenwol mag eigenlijk ook niet in contact met de pijp .Deesoll schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:30:
Oke, laatst vraag en dan gaan we aan de slag.
Hoe lossen wij dit het beste op? Dit vak opvullen met steenwol, zonder klimaatfolie en daarna gewoon afwerken? Die vochtplek is trouwens al oud, die is uiteraard al wel opgelost ;)
[Afbeelding]
goed puntLouwm schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:14:
[...]
als dit geen geen isoduct schoorsteen is dan dus geen manchet of dergelijke plaatsen want er moet dan altijd een vrije ruimte om de pijp zitten ook moet deze pijp dan volgens voorschrift geheel omkokerd worden . die steenwol mag eigenlijk ook niet in contact met de pijp .
Veroordeel niet, verwonder u slechts
bij een douche zou je ook dampdicht kunnen gaan werken, bij dampremmend kan er nog altijd iets van vocht door en de druk bij een natte ruime is heel hoog. ik zou de folie (die dik en lastig is) eventueel ook net boven het plafond kunnen doen, iig bij mij zo gedaan dan 10 cm ruimte en daar had ik al geisoleer dmet klimaatfolie wat echt niet in een natte ruimte mag. ik had getaped op de tegels dus die ruimte is een omgekeerde badkuip. (nu heerlijk koud) Andere optie is de dampremmer recht tegen de isolatie aanzetten en aftapen en op de muren tapen (evt met primer https://www.luchtdichtshop.nl/kitten-primers/beta-primerspray-500ml/) een kit kan ook, liefst van deze winkel, de producten hier gaan allemaal 50jaar meeAvvd schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Dit is hoe het er nu uit ziet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
die aluminium tape kan wel wat netter door eerst de schroef plaatjes eraf te halen en dan weer terug te schroeven, echter aan de randen wordt het een lastig verhaal. Ik denk voor de zekerheid dan toch maar een dampdichte laag aanbrengen alleen in de douche.
over je tape, de kunst is alles echt dicht te krijgen, dus als je goed taped heb je al een dampremmende, bijna dampdichte laag, maar dan moet je gewoon 100% meer tapen en kleine stukjes, goed aandrukken.
diskeltische lurker
steenwol lijkt me het probleem niet maar de door mij voorgestelde manchet zou weleens kunnen smelten.technopeuter schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:05:
[...]
zou steenwol niet tegen de warmte kunnen? lijkte me prima gaan tot ver boven de temperatuur, steenwol kan best tegen 500 graden
Hoe kan het zo zijn dat er zoveel vocht in de constructie komt?
Ik wil een klimaatfolie gebruiken. Maar die ik wil gaan gebruiken kan ik niet vinden. Miofol.
De gordingen lopen horizontaal, geen idee welk houtsoort. Dus heb ik voor spar gekozen.
Het isolatiemateriaal dat ik wil gaan gebruiken staat er ook niet in; isover systemroll 1000.
Wat doe ik niet goed? Of gaat deze constructie echt zoveel vocht geven?
:strip_exif()/f/image/40D05teo2K902btU8gzCnPWc.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuses.m4bnl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:01:
Volgens mij doe ik iets niet goed in ubakus.
Ik wil een klimaatfolie gebruiken. Maar die ik wil gaan gebruiken kan ik niet vinden. Miofol.
De gordingen lopen horizontaal, geen idee welk houtsoort. Dus heb ik voor spar gekozen.
Het isolatiemateriaal dat ik wil gaan gebruiken staat er ook niet in; isover systemroll 1000.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb spar toegevoegd tussen gipsplaat en de folie. Hierdoor daalt het vochtigheid enorm.
Je modelleert hier een winterperiode van buiten gemiddeld -10 graden en 80% luchtvochtigheid, niet zo realistisch. Als je klimaatdata voor NL pakt komt het beter uit voor je constructie.m4bnl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
die steenwol kan wel tegen die warmte alleen je krijgt terplekke waar het tegen de pijp zit warmte stuwing en hierdoor kan de temperatuur oplopen tot een gevaarlijk punt vooral waar de steenwol begint en eindigd , zo schoorsteen wordt ook altijd vrij omkokerd met beluchting ter voorkoming van het oplopen van de temperatuur in de koker , alles wat langere tijd wordt blootgesteld aan hoge temperatuur vooral hout wordt enorm brandbaar het verkoold als het ware , (weet alleen niet meer de naam van dit proces0No Hands schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:33:
[...]
steenwol lijkt me het probleem niet maar de door mij voorgestelde manchet zou weleens kunnen smelten.
Het lijkt een schuin dak? Waarom dan geen dampremmer.klimaatfolie is te duur.m4bnl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Excuses.
Ik heb spar toegevoegd tussen gipsplaat en de folie. Hierdoor daalt het vochtigheid enorm.
[Afbeelding]
De folie tegen t dakbeschot zou ik ook weglaten, die hoort erop, niet eronder als die er niet is its jammer.
diskeltische lurker
Omdat ik denk dat klimaatfolie veiliger is. Mocht het onverhoop toch niet helemaal luchtdicht zijn dan geeft klimaatfolie wat meer veiligheidsmarge. In iedergeval dat is wat ik denk.technopeuter schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Het lijkt een schuin dak? Waarom dan geen dampremmer.klimaatfolie is te duur.
De folie tegen t dakbeschot zou ik ook weglaten, die hoort erop, niet eronder als die er niet is its jammer.
Folie tegen binnenkant dakbeschot zit er al deels. Dit i.v.m. de vele kieren in het dakbeshot en door de gekregen adviezen in dit topic
Hmmm oke, die steenwol die nu rond de pijp gedrukt zit, zit er al sinds de vorige bewoners. Wij hebben het huis nu 7 jaar ik het bezit en stoken ieder jaar behoorlijk (stoken zo veel mogelijk op de kachel en minder op de CV).Louwm schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:14:
[...]
als dit geen geen isoduct schoorsteen is dan dus geen manchet of dergelijke plaatsen want er moet dan altijd een vrije ruimte om de pijp zitten ook moet deze pijp dan volgens voorschrift geheel omkokerd worden . die steenwol mag eigenlijk ook niet in contact met de pijp .
Moet ik qua omkokering denken aan zoiets als onderstaande en zeg je daarmee dat je geen isolatiemateriaal in die omkokerde ruimte stopt? Dus daar zou warme lucht alsnog kunnen ontsnappen?
https://www.kachelmaterialen.com/media/wysiwyg/kachelsenzo/omkokering.jpg
Ik was eerlijk gezegd niet van plan om de hele buis tot aan de grond te omkokeren.
De link is forbidden.Deesoll schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Hmmm oke, die steenwol die nu rond de pijp gedrukt zit, zit er al sinds de vorige bewoners. Wij hebben het huis nu 7 jaar ik het bezit en stoken ieder jaar behoorlijk (stoken zo veel mogelijk op de kachel en minder op de CV).
Moet ik qua omkokering denken aan zoiets als onderstaande en zeg je daarmee dat je geen isolatiemateriaal in die omkokerde ruimte stopt? Dus daar zou warme lucht alsnog kunnen ontsnappen?
Ik was eerlijk gezegd niet van plan om de hele buis tot aan de grond te omkokeren.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
kijk niks moet , alleen zo is het niet toegestaan volgens plaatsings voorschriften schoorsteen pijp volgens de brand voorschriften (verzekering enz )je kan bij de plaatselijke brandweer iemand er naar laten kijken het is tenslotte voor jullie eigen veiligheidDeesoll schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Hmmm oke, die steenwol die nu rond de pijp gedrukt zit, zit er al sinds de vorige bewoners. Wij hebben het huis nu 7 jaar ik het bezit en stoken ieder jaar behoorlijk (stoken zo veel mogelijk op de kachel en minder op de CV).
De brandweer van Zwijndrecht heeft er een mooi verhaal over geschreven: https://cdn.myonlinestore...ijdrecht.pdf?t=1594309331Deesoll schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Als je met regelmaat op funda neust dan zijn er best veel woningen te koop waarvan het rookkanaal niet omkokerd is vanaf de eerste verdieping, dus je bent echt niet de enige die het niet heeft.
Ik heb het daarentegen wel gedaan. Vanuit isolatie bekeken, heb ik dus een isolatielek gecreëerd.
Van klussen krijg je grijze haren
ferrir schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:26:
[...]
De brandweer van Zwijndrecht heeft er een mooi verhaal over geschreven: https://cdn.myonlinestore...ijdrecht.pdf?t=1594309331
Als je met regelmaat op funda neust dan zijn er best veel woningen te koop waarvan het rookkanaal niet omkokerd is vanaf de eerste verdieping, dus je bent echt niet de enige die het niet heeft.
Ik heb het daarentegen wel gedaan. Vanuit
Bedankt allebei. Nu ik weet dat het niet volgens de regeltjes is, ga ik mij er ook wel aan storen en zal ik het op den duur ook gewoon in orde willen maken. Maar dat gaat mij niet meer lukken voordat ze op 11 juli gaan beginnen met isoleren. Dus ik dacht, als ik het nou eerst creëer zoals bovenstaande foto, kan ik het omkokeren altijd nog later doen?Louwm schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:05:
[...]
kijk niks moet , alleen zo is het niet toegestaan volgens plaatsings voorschriften schoorsteen pijp volgens de brand voorschriften (verzekering enz )je kan bij de plaatselijke brandweer iemand er naar laten kijken het is tenslotte voor jullie eigen veiligheid
[ Voor 11% gewijzigd door Deesoll op 29-06-2026 20:48 ]
Lijkt mij een prima aanpak, zorg wel dat je de juiste materialen gebruikt (dus geen standaard gipsplaat).Deesoll schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:47:
[...]
[...]
Bedankt allebei. Nu ik weet dat het niet volgens de regeltjes is, ga ik mij er ook wel aan storen en zal ik het op den duur ook gewoon in orde willen maken. Maar dat gaat mij niet meer lukken voordat ze op 11 juli gaan beginnen met isoleren. Dus ik dacht, als ik het nou eerst creëer zoals bovenstaande foto, kan ik het omkokeren altijd nog later doen?
Van klussen krijg je grijze haren
ja iets als promatec ofzo.fenrir schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Lijkt mij een prima aanpak, zorg wel dat je de juiste materialen gebruikt (dus geen standaard gipsplaat).
De badkamer komt ook onder dit schuine dak. Mijn idee was om een waterdichte schil te maken van de bakamer, maar dit niet direct op de idolatie/klimaatfolie te schroeven en hier een luchtspouw te houden. Zo kan de klimaatfolie z`n werk doen en stroomt er lucht van achter het knieschot naar de nok. Door een waterdichte schil te maken (Qboard?), komt er niet onnodig veel vocht op de verdieping, los van openstaande deuren. Er wordt afgezogen via een WTW systeem.
Ik heb er een schets van gemaakt, is dit een beetje gangbaar? Of kan ik gewoon Q bord direct tegen de isolatie schroeven, met een beetje tussenruimte (maar ongeventileerd) om de folie z`n werk te laten doen? edit: De gips afwerkplaat komt dan te vervallen. Dat is voor de ruimte ernaast (slaapkamer) wel de afwerklaag.
[ Voor 4% gewijzigd door LV87 op 01-07-2026 11:30 ]
Ik denk dat het probleem hier in de gemodelleerde binnen en buiten situatie zit. De constructie zoals je die hier modelleert is volgens mij vrij gebruikelijk in dit topics. Alleen een situatie met -10 en 80% luchtvochtigheid buiten is wel erg extreem zeker in combinatie met binnen ook een luchtvochtigheid van 80%. Normaliter in de winter stook je de ruimtes warm en daardoor is vaak de luchtvochtigheid binnen juist laag (stijgende temperatuur neemt de relatieve luchtvochtigheid af)m4bnl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ter vergelijking, wij zijn ook bezig met het schuine dak en dit is onze opbouw in ubakus:
Als ik nu de parameters aanpas naar wat jij hier gedaan hebt (-10 en 80% buiten en binnen ook 80%) dan krijg je dit:
Ik denk dat dat de aanname uit het eerste screenshot een realistische is voor de nederlandse situatie: binnen 20 graden en 50% luchtvochtigheid en buiten -5 en 80%. Op basis daarvan denk ik dat de problemen aardig opgelost zouden moeten zijn.
EDIT: Ik denk dat ik een ander probleem heb gevonden! Je hebt nu een klimaatfolie geselecteerd ISOVER Vario KM Duplex UV die helemaal niet zo dampremmend is. Deze folie heeft een opgegeven Sd waarde die varieert van 0,3 m tot 5 m!
In dit topic wordt veelal een ISOVER Vario Xtrasafe genoemd of een Proclima Intello Plus. Deze folies hebben een Sd waarde die varieert van 0,3 m tot 25 m! Deze folies zijn dus in de winter veel dampremmender dan wat jij geselecteerd hebt. Als je die miofol wil gaan gebruiken zou ik daarvan even de Sd waardes opzoeken en dan in ubakus een folie selecteren met vergelijkbare Sd range. ik vermoed als je je folie aanpast naar die Xtrasafe dat dat ook heel veel gaat helpen
Dat is de reden dat jij zelfs in vergelijking met mijn opbouw zoveel vocht in de constructie krijgt.
[ Voor 13% gewijzigd door Gerundium op 10-07-2026 11:53 ]
De verdiepingsbalken steunen op de muur (en lopen nog 2 meter door naar de andere kant die niet verwarmd is.
Hoe het beste om te gaan met isolatie? PIR platen strak tegen de balken? Of juist een spouw zodat de kopse kant minder koud is?
:strip_exif()/f/image/Y7simWTkg3RcnyKMnIzoz8m0.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb gezocht, maar ik kwam geen andere situatie tegen in dit topic, of althans niet één met een antwoord.
@LV87 : zoek eens op badkamer in dit topic. Het lijkt in jouw schets maar om een klein stuk te gaan waar je badkamer tegen het folie zit. Is het niet makkelijker om op dat deel met dampremmende folie te maken?
[ Voor 18% gewijzigd door inquestos op 15-07-2026 09:18 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Uiteraard dan wel de aansluitingen rondom de balken zo luchtdicht mogelijk maken.
PS: ziet er gaaf uit die loze ruimte
De loze ruimte is een poort:
De reden dat ik de muur van binnen nog ga isoleren is omdat de onderste 1,5 meter, en de de steunberen (onder de H-balken) niet zijn geisoleerd. Komt overigens maar 40mm PIR. Ik weet niet in hoeverre er nog een spouw is in de onderste 1,5 meter. Je zou denken van niet. Nog even bedenken of ik nog iets doe met ventilatie.
[ Voor 5% gewijzigd door inquestos op 15-07-2026 10:06 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Nu wil ik beginnen met het na-isoleren van de zolder. De huidige (damp open) constructie is als volgt:
Van buiten naar binnen
- Betonnen dakpannen
- Panlatten
- Dakbeschot (met best een aantal kieren tussen de verschillende planken)
- Gordingen
/f/image/oFrfxZv0aTfcCvD8bgRM7lPN.png?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb 3 opties van de simulatie toegevoegd (zie plaatjes hieronder).
Optie 1: dampopen door enkel houtvezel isolatie te gebruiken, resulteert in hoge waardes condenswater.
Optie 2: volledig PIR, geeft hoge Rc waarde maar geen droogreserve en onvoldoende faseverschuiving
Optie 3: Houtvezel + PIR, iets lagere Rc waarde maar wel droogreserve en geen condenswater.
![]() | ![]() | ![]() |
- Doe ik iets fout in mijn opbouw?
- Is optie 3 een goede optie om uit te voeren of ga ik ergens problemen mee krijgen als ik optie 3 uitvoer?
- Er hangt een oude schoorsteen moet ik deze ook nog extra isoleren?
- Er staat een dakkapel op het dak maar deze gebruikt dunnere balken en ze wangen zijn erg ondiep. Gaat dit erg nadelig zijn als ik deze wangen minder isoleer dan de rest van de verdieping? Zo ja, is er realistisch gezien nog iets te winnen?
- Zie ik nog dingen over het hoofd?
[ Voor 8% gewijzigd door lukeInl op 15-07-2026 17:47 ]
lukeInl schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:44:
Sinds kort zijn wij eigenaar geworden van ons nieuwe huis. Het huis heeft reeds EPS parel spouwmuurisolatie. Nu staan er nog 2 isolerende maatregelen op de planning. De zolder heeft isolatie nodig en alle kozijnen in het huis moeten eruit om te vervangen voor triple glas.
Nu wil ik beginnen met het na-isoleren van de zolder. De huidige (damp open) constructie is als volgt:
Van buiten naar binnen
- Betonnen dakpannen
- Panlatten
- Dakbeschot (met best een aantal kieren tussen de verschillende planken)
- Gordingen
[Afbeelding]Ik heb al veel doorgelezen op het forum en gespeeld met Ubakus maar moet wel eerlijk bekennen dat ik het nog niet volledig begrijp.
Ik heb 3 opties van de simulatie toegevoegd (zie plaatjes hieronder).
Optie 1: dampopen door enkel houtvezel isolatie te gebruiken, resulteert in hoge waardes condenswater.
Optie 2: volledig PIR, geeft hoge Rc waarde maar geen droogreserve en onvoldoende faseverschuiving
Optie 3: Houtvezel + PIR, iets lagere Rc waarde maar wel droogreserve en geen condenswater.Enkele vragen:
- Doe ik iets fout in mijn opbouw?
- Is optie 3 een goede optie om uit te voeren of ga ik ergens problemen mee krijgen als ik optie 3 uitvoer?
- Er hangt een oude schoorsteen moet ik deze ook nog extra isoleren?
- Er staat een dakkapel op het dak maar deze gebruikt dunnere balken en ze wangen zijn erg ondiep. Gaat dit erg nadelig zijn als ik deze wangen minder isoleer dan de rest van de verdieping? Zo ja, is er realistisch gezien nog iets te winnen?
- Zie ik nog dingen over het hoofd?
- Ja optie 1 kan beter: dampwerend/dampfsperre of klimaatfolie gebruiken. Ook is je modellering te negatief: gemiddeld -5 °C 80% is niet representatief voor onze winters.
- Ik zou eerder voor 1 gaan want biobased en omdat 3 minder vergevingsgezind is, vooral PIR op maat krijgen en kieren afpurren, alles tapen. De folie heb je hier niet nodig, dat is dubbelop met je alu-cachering op PIR.
- Loopt die door naar binnen? Zo ja, koudebrug. Nu of later in gebruik? Zo ja, dan rond de schoorsteen brandwerendheid op orde.
- Je kan in PIR uitvoeren of accepteren dat het minder is. Zorg dat kierdichting in orde is, voorkomt ook schimmel. Qua oppervlak zal gering zijn?
Gemiddeld -5 is niet helemaal reeel inderdaad maar wel waarmee Ubakus en de rest van het forum mee lijkt te rekenen. Nu heb ik echter nog 2 simulaties gedaan met optie 1.rupie99 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:45:
[...]
- Ja optie 1 kan beter: dampwerend/dampfsperre of klimaatfolie gebruiken. Ook is je modellering te negatief: gemiddeld -5 °C 80% is niet representatief voor onze winters.
- Ik zou eerder voor 1 gaan want biobased en omdat 3 minder vergevingsgezind is, vooral PIR op maat krijgen en kieren afpurren, alles tapen. De folie heb je hier niet nodig, dat is dubbelop met je alu-cachering op PIR.
- Loopt die door naar binnen? Zo ja, koudebrug. Nu of later in gebruik? Zo ja, dan rond de schoorsteen brandwerendheid op orde.
- Je kan in PIR uitvoeren of accepteren dat het minder is. Zorg dat kierdichting in orde is, voorkomt ook schimmel. Qua oppervlak zal gering zijn?
Waarom heb ik wel last van vocht bij het plaatsen van de damprem direct op de houtvezel maar niet als deze op de latten gemonteerd wordt?
![]() | ![]() |
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord.Gerundium schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Ik denk dat het probleem hier in de gemodelleerde binnen en buiten situatie zit. De constructie zoals je die hier modelleert is volgens mij vrij gebruikelijk in dit topics. Alleen een situatie met -10 en 80% luchtvochtigheid buiten is wel erg extreem zeker in combinatie met binnen ook een luchtvochtigheid van 80%. Normaliter in de winter stook je de ruimtes warm en daardoor is vaak de luchtvochtigheid binnen juist laag (stijgende temperatuur neemt de relatieve luchtvochtigheid af)
Ter vergelijking, wij zijn ook bezig met het schuine dak en dit is onze opbouw in ubakus:
[Afbeelding]
Als ik nu de parameters aanpas naar wat jij hier gedaan hebt (-10 en 80% buiten en binnen ook 80%) dan krijg je dit:
[Afbeelding]
Ik denk dat dat de aanname uit het eerste screenshot een realistische is voor de nederlandse situatie: binnen 20 graden en 50% luchtvochtigheid en buiten -5 en 80%. Op basis daarvan denk ik dat de problemen aardig opgelost zouden moeten zijn.
EDIT: Ik denk dat ik een ander probleem heb gevonden! Je hebt nu een klimaatfolie geselecteerd ISOVER Vario KM Duplex UV die helemaal niet zo dampremmend is. Deze folie heeft een opgegeven Sd waarde die varieert van 0,3 m tot 5 m!
In dit topic wordt veelal een ISOVER Vario Xtrasafe genoemd of een Proclima Intello Plus. Deze folies hebben een Sd waarde die varieert van 0,3 m tot 25 m! Deze folies zijn dus in de winter veel dampremmender dan wat jij geselecteerd hebt. Als je die miofol wil gaan gebruiken zou ik daarvan even de Sd waardes opzoeken en dan in ubakus een folie selecteren met vergelijkbare Sd range. ik vermoed als je je folie aanpast naar die Xtrasafe dat dat ook heel veel gaat helpen
Dat is de reden dat jij zelfs in vergelijking met mijn opbouw zoveel vocht in de constructie krijgt.
Als we terug zijn van vakantie dan ga ik een andere folie selecteren. Kijken wat dat dan doet. Bedankt
De miofol klimaatfolie heeft een sd waarde tot 12m beduidend minder dan de folie's die jij noemde. Maar wel meer dan de folie die ik gebruikte in ubukus. Wellicht dat dat al valdoende is.
[ Voor 4% gewijzigd door m4bnl op 17-07-2026 08:38 ]
Nee hoor, alternatieve klimaatinstellingen voor de Nederlandse situatie zijn hier al vaak besprokenlukeInl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Gemiddeld -5 is niet helemaal reeel inderdaad maar wel waarmee Ubakus en de rest van het forum mee lijkt te rekenen.
Zie ook de Topic Start bij het stukje uitleg over Ubakus..
Iets gaat er fout bij de tweede simulatie want de totale dampweerstand is maar 5,3 meter terwijl je een dampremmende folie van 100m hebt toegevoegd. Die laag even verwijderen en weer toevoegen?lukeInl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Waarom heb ik wel last van vocht bij het plaatsen van de damprem direct op de houtvezel maar niet als deze op de latten gemonteerd wordt?
icm Opstalan dak weet ik het niet helemaal. Ik lees hier vaak dat dat na 50 jaar niet helemaal dampdicht meer is maartoch wil ik het niet opsluiten aangezien je het toch nooit helemaal dampdicht krijgt. Ik zie het vocht dan ook niet zomaar verplaatsen naar delen waar klimaatfolie zit. Dus een dampdichte cabine (badkamer) die onder het reguliere dak (opstalan, isovlas, klimaatfolie) met een luchtspouw voelt als veilig.inquestos schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:13:
@LV87 : zoek eens op badkamer in dit topic. Het lijkt in jouw schets maar om een klein stuk te gaan waar je badkamer tegen het folie zit. Is het niet makkelijker om op dat deel met dampremmende folie te maken?
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
:strip_exif()/f/image/vWkkPaXhamOLa81ibAeBVVUr.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/epLepTP7a4cS7x0T2jQYk2qe.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/HXMcfMjZ6Jtn14SN9T7ZgPAP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9OfLPKLYAzsaELXfaRJ4YjKM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LosjGp1QWtcpXJ5dRBRwqPBT.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/EB3oDrSI7SAp9yQWdrrIxEIZ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YWFe55ugv0rJXbAV9Y9KruOt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/1TnDBhCERL97EG8rVo3SF6Ov.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/4ApkMqkHaemnCUsKSwnHgHMW.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/0W3G4P0R2oKOCiCCNQr8SIUi.png?f=fotoalbum_tile)