Woningscheidende spouwmuur rijtjeshuis isoleren: wel of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 22:33
Ik woon sinds twee jaar in een koopwoning: rijtjeshuis (tussenwoning), bouwjaar 1978. Het isoleren van de spouw is één van de komende acties. Ik heb een viertal partijen om offerte gevraagd. Ik heb daarbij rekening gehouden met het vullen van de spouw aan de voor- en achterzijde van het huis: ongeveer 37 m2. Alle partijen raden EPS parels aan.

Eén partij verbaasde me met de optie - en eigenlijk de voorwaarde - ook de woningscheidende spouwmuur aan beide zijden van de woning te isoleren door het vullen van de spouw met EPS parels. Motivatie daarbij was bijvoorbeeld dat er rondom de dakconstructie een koudeval optreedt en dat - mede daardoor - de gehele woningscheidende muur warmte uit de woning wegneemt (en het "klopt": de muren zijn inderdaad behoorlijk koud). Er is ook sprake van trek. Zonder het isoleren van deze muren is het rendement lang niet zo groot. In de basis raden ze dus aan een complete schil om het huis heen te leggen. Alleen het bovenste puntje (wat het belangrijkste is) isoleren gaat praktisch ook niet, want al het materiaal valt naar beneden de spouw in.

Die tussenmuur-isolatie is voor mijn type huis veruit de grootste kostenpost, want het is 2 x 57 m2 extra. Maar: geld moet niet de enige drijfveer zijn. Ik vond dat deze partij een keurig verhaal hield, een goed antwoord had op gestelde vragen én verder dacht dan alleen isoleren. Uiteraard kan ik proberen de kosten te splitten met de buren. Maar: ik wil vooral een weloverwogen keuze maken. Vragen waar ik mee zit:
  • Waarom vind ik op internet nauwelijks info over het na-isoleren van de woningscheidende spouw? Is het een niche?
  • Waarom kijkt (bijna) elke partij me glazig aan als ik begin over het isoleren van deze spouw?
  • Bereik ik vooral voor thermische of geluidisolatie? Let op: mijn doel is dus thermische isolatie.
  • Wat doet het met geluid? De partij bij mij gaf aan dat het niet de verwachting is geluidhinder door buren groter wordt. EPS isoleert enigszins, er is geen lucht meer voor verplaatsing van geluid en de veronderstelling is dat de spouw 'leeg' is (dus geen lijm/cement/steenresten die voor geconcentreerd contactgeluid gaan zorgen).
  • Is brandveiligheid een issue?
  • Bedrijven zijn mogelijk gecertificeerd om de gevel te isoleren, maar niet niet de woningscheidende muur?
  • Wat ik typisch vind: volgens mij wordt ook bij nieuwbouw de woningscheidende muur niet geïsoleerd. Als het een groot warmteverlies oplevert, dan snap ik dat niet, want bij nieuwbouw is het een relatief kleine moeite. Uiteraard wordt wel de (aanhechting met de) dakconstructie veel beter geïsoleerd, inclusief de laatste +/- halve meter van de schuine delen van de muur.
Naast jullie mening over bovenstaande vragen (en eventuele aanvullende overwegingen) ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die de woningscheidende spouwmuur al hebben geïsoleerd, en wat de ervaring daarmee is.

Isoleren woningscheidende muur: hoe dan?
De betreffende partij gaf aan de begane grond en 1e verdieping van buitenaf te kunnen isoleren. Dat zullen ze dan met een lange lans doen. De folder met informatie mocht ik niet houden ;) . Voor de zolderverdieping (het "puntje") zullen ze wel enkele gaten moeten maken in de binnenmuur. Dat is voor mij verder geen probleem.

NB Ik heb al een balletje opgeworpen in het topic Spouwmuurisolatie Supafil of parels. Daar wil de discussie echter niet echt op gang komen, misschien ook omdat de inhoud van dat topic grotendeels over isolatie van buitenmuren gaat. Ook valt dat topic onder duurzame energie en domotica, en ben ik binnen wonen & verbouwen dus aan een beter adres. Als modjes vinden dat het toch teveel crossposting wordt, dan hoor ik het graag.

[ Voor 10% gewijzigd door pekelveld op 06-11-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zit met hetzelfde! Nouja, met zo’n open spouw in ieder geval. Als je een dakpan wegtrekt kijk je er zo in en het tocht daar dus ook flink volgens mij.

Vullen van boven schijnen de meeste partijen sceptisch over te zijn; bang dat de vulling niet goed overal komt.

Ik heb weleens detail tekeneningen opgezocht van moderne constructies bij een ankerloze spouw en daar lijkt het dat er een stuk minerale wol tussen de bovenste 30 centimeter van de spouwmuren wordt gestoken, met vervolgens nog plat bovenop een stukje en dan wat folie erover.

Dus bij moderne constructies wordt alleen de bovenkant gevuld. Ik denk echter dat de meeste nieuwbouw een massieve tussenuit heeft en geen spouw waardoor het niet zo heel vaak speelt bij nieuwbouw.

In één van de topics hier heb ik ook iemand gezien die de bovenste zoveel centimeter vol gePURd heeft.

Ik ben zelf van plan om er van boven wat Steenwol in te frommelen, dan nog een dun plakje er bovenop voor zover dat wil met de panlatten (zou eronder moeten kunnen) en dan een folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Onze nieuwbouwwoning heeft ook gewoon een open spouw tussen de twee woningen. Aan de voorkant en achterkant is ca 40cm steenwol er in geschoven, de rest is open. De dakplaten liggen ook op deze open spouw, geen extra isolatie aan de bovenkant (maar ons dak heeft ook een rc van 6, en het zijn dakplaten).Als het al waar is wat deze man zegt, dan kan je beter je dak opentrekken en kijken of je een de bovenkant wat met je isolatie kan doen (zonder dat je een te dik dakpakket krijgt). Je verliest veel warmte via je dak (warme lucht stijgt op) als deze niet of heel slecht geisoleerd is.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om de woningscheidende wand te vullen. Wie weet wat het ook doet met geluid?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 08:26
Het isoleren van de spouwmuur naar de buren toe met parels zal ervoor zorgen dat er contact ontstaat tussen beide wanden. Hiermee verslechterd de geluidwering van deze wand. Ik zou het dus ook zeker niet toepassen.

Het is beter om met steenwol ingepakt in folie de bovenste 20 cm vol te stoppen zodat er geen kou ik de spouw kan komen. Dat is meer zoals het standaard detail is.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Mijn partner stelde het opvullen met 'parels' ook voor. Ik denk dat de spouw ook een vocht remmende functie heeft en dat die door het vullen wordt verstoord, met schimmels tot gevolg.

Het idee om slechts een stuk met wol te vullen kende ik nog niet.

ICT & Reizen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12
Toevallig kwam ik dit tegen net op internet, wel interresant:

Feiten en Fabels over spouwmuur isolatie

AaCee Bouwen en Milieu, Delft
ir. A.C. van der Linden
TU Delft, Faculteit Bouwkunde,
afdeling Architectural Engineering + Technology, sectie Climate Design
ir. E.R. van den Ham
Onderzoek in opdracht van:
Milieu Centraal ir. A.E. Dommering en drs. J.T. van Wieringen
RVO drs. M.M.H. Wobben
Ministerie BZK ir. R.A.A. Schillemans

http://www.weston.nl/File...isolatie_oktober-2015.pdf

[ Voor 46% gewijzigd door Lollercopter op 06-11-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Je ziet bij rijtjes met woningscheidende spouwmuren inderdaad vaak dat na een nachtje vorst de dakpannen boven de scheidingswand als eerste weer ontdooid zijn. Dat geeft goed aan dat er via de spouw flink wat warmte weg lekt.

Door alleen de randen langs de buitenschil te isoleren, zal er nog wel warmte de spouw in lekken, maar koelt de spouw nauwelijks af. Op een gegeven moment is de spouw dan nagenoeg net zo warm als de naastgelegen woningen en is het warmteverlies dan ook minimaal. De hele spouw vullen lijkt mij niet noodzakelijk. Alleen moet je daarbij wel goed zorgen dat de isolatie goed op zijn plek blijft zitten en niet naar beneden zakt. Als door verzakking de strook isolatie niet meer aaneengesloten is, is immers de werking geheel verdwenen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Laatst online: 25-04 11:23
Vreemd dat elk lang zijn eigen gewoontes heeft. Hier in België wordt de woningscheidende spouwmuur van een nieuwbouw altijd gevuld met isolatie. Enkel de laatste cm's heb ik hier nog nooit gezien.
Wel is deze isolatie altijd dunner dan de buitenisolatie.
Willekeurige plek uit mijn buurt waar ze aan het bouwen waren toen streetview gemaakt werd.
En zo is het hier overal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
We doen alleen de eerste 40-60cm. De rest blijft ankerloos om zo min mogelijk geluidsoverdracht tussen buren te hebben. Als je huis is geïsoleerd in de gevel en ook de dakplaten boven de muur liggen, dan is in principe het huis al ingepakt. De spouw tussen de twee huizen vullen heeft dan geen zin. De buren zullen het ook ~18-22 graden willen hebben, net als jullie. Hier valt energetisch weinig te halen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 20:33
Zoals Senor Sjon ook al heeft aangegeven, het heeft geen zin om daar isolatie toe te passen. In Nederland worden nieuwbouwwoningen ook alleen bovenste en onderste deel geïsoleerd met PE-folie verpakte minerale wol. Dit voorkomt condensatie en zorgt voor luchtdichtheid.
metteko schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:38:
Vreemd dat elk lang zijn eigen gewoontes heeft. Hier in België wordt de woningscheidende spouwmuur van een nieuwbouw altijd gevuld met isolatie. Enkel de laatste cm's heb ik hier nog nooit gezien.
Wel is deze isolatie altijd dunner dan de buitenisolatie.
Willekeurige plek uit mijn buurt waar ze aan het bouwen waren toen streetview gemaakt werd.
En zo is het hier overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
Als ik de reacties zo lees:
  • Het "standaard detail" - zeker bij nieuwbouw - zegt het vullen van de spouw direct onder de kap, met enkele tientallen centimeters glas/steenwol, ingesloten door folie. Mooi streven, maar dat gaat hier niet zomaar lukken. Zover ik heb kunnen zien, lopen de panlatten "door" en loopt ook de afdekkende folie door. Dat zou ik dan eerst allemaal open moeten (laten) halen. Of ik dat vervolgens weer netjes dicht krijg, is de vraag. Bovendien maakt het qua kosten dan niet veel meer uit (inschatting).
  • Bij contactgeluid zijn vraagtekens. Maar - stel dat de spouw schoon is - dan zou extra isolatie ook gewoon kunnen betekenen dat demping plaatsvindt. Volgens mij wordt contactgeluid met name versterkt als er ergens een brug tussen beide spouwen aanwezig is. Ik zie hier geen eenduidig antwoord op.
  • Dat de isolatie niet moet inzakken, zou dus bereikt worden door vanaf onderin al met de lans te spuiten, niet alleen maar van boven de parels in te laten "dwarrelen". Technisch gezien moet het kunnen om de parels netjes tot onderin te krijgen.
  • De vochtremmende functie. Als ik onder andere het documentje van Lollercopter lees, dan zijn vochtissues vooral gerelateerd aan (a) een imagoprobleem en (b) slecht vooronderzoek danwel ondeskundige verwerking van materiaal. Bovendien is er meestal een andere oorzaak. Het vocht dat het huis via de woningscheidende muur verlaat, zou minimaal moeten zijn (2-3% als ik dat zo lees). De parels zijn waterafstotend en ademend, dus dat beetje vocht zou weg moeten kunnen. Schimmel zou hier niet door moeten ontstaan. Als er toch een plens water in de woningscheidende spouw zit, dan komt het dus ergens anders vandaag (dak stuk, flink wat water in de kruipruimte). Dat zijn dus andere oorzaken..
Verder:
Figo112 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:19:
Zoals Senor Sjon ook al heeft aangegeven, het heeft geen zin om daar isolatie toe te passen. In Nederland worden nieuwbouwwoningen ook alleen bovenste en onderste deel geïsoleerd met PE-folie verpakte minerale wol. Dit voorkomt condensatie en zorgt voor luchtdichtheid.
[...]
Volgens mij gaat de "het heeft geen zin" niet echt op als we over een woning van 1978 praten. Daar krijg je die 40 cm wol niet voor en achter tussen de gevels. Daar kent het dak (dus) ook geen Rc van 6 en gaat de opmerking over een gesloten schil dus niet op. Dat dak is wel Rc=6 te krijgen, maar dan van binnenuit. De spouw is daarmee niet afgesloten en dus blijft warmteverlies optreden. Vandaar de optie voor vulling van de woningscheidende spouw ;)

Pfff... lastig man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:50
Señor Sjon schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:42:
We doen alleen de eerste 40-60cm. De rest blijft ankerloos om zo min mogelijk geluidsoverdracht tussen buren te hebben. Als je huis is geïsoleerd in de gevel en ook de dakplaten boven de muur liggen, dan is in principe het huis al ingepakt.
Jij praat over nieuwbouw terwijl bij een na-isolatie casus als hier het typisch over jaren 70-80 gaat.
De spouw tussen de twee huizen vullen heeft dan geen zin. De buren zullen het ook ~18-22 graden willen hebben, net als jullie. Hier valt energetisch weinig te halen.
Tenzij de huizen ouder zijn en geen goede schil kennen. De huizen hier (jaren 70) hebben om en om (verwarmde) woonkamer, (onverwarmde) gang, etc. Pas als je buur die grenst aan de woonkamer zijn schil (ook) op orde heeft gebracht dan is het energieverlies via de (eventueel afgesloten) spouw minimaal. ik heb hier wel eens een IR thermometer op de scheidingsmuur gericht en kan precies de onverwarmde gang, de verwarmde (open) keuken en zelfs iets van een (warme) installatie onderscheiden.

Overigens heeft het afsluiten aan alleen de bovenzijde geen zin. De voor en achterzijde moeten dan ook en dat lijkt me toch een uitdaging. Als je alleen de eigen woning doet dan zullen er borstels geplaatst worden zodat geen materiaal lekt naar de buren en spouw van de scheidingsmuur. Isoleer je wel beide dan zakt er alsnog isolatie in de spouw van de scheidingsmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Rukapul schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:39:
[...]
Jij praat over nieuwbouw terwijl bij een na-isolatie casus als hier het typisch over jaren 70-80 gaat.
[...]
Dat ja ;-)
Rukapul schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:39:
Overigens heeft het afsluiten aan alleen de bovenzijde geen zin. De voor en achterzijde moeten dan ook en dat lijkt me toch een uitdaging. Als je alleen de eigen woning doet dan zullen er borstels geplaatst worden zodat geen materiaal lekt naar de buren en spouw van de scheidingsmuur. Isoleer je wel beide dan zakt er alsnog isolatie in de spouw van de scheidingsmuur?
Zou dat uitzakken niet wat meevallen met de lijm die tussen de parels wordt meegespoten? Het wordt immers onder - en tot een bepaalde - druk ingespoten. Die voor- en achterzijde bereik je inderdaad alleen écht goed - denk ik - als (a) de buren meedoen en (b) is het een kleiner issue als je dus daadwerkelijk de scheidende muur ook dichtzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
De eerste vraag die in mij opkomt: heeft de rijtjeswoning uit 1978 wel een spouw tussen de woningscheidende wand?
Vaak zie je in die bouwperiode een enkele betonwand van +/- 180 mm dik, en wellicht is dat de reden dat andere aanbieders dit niet hebben aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Spouwmuren zie je al sinds de jaren '30. Hielp namelijk ook tegen vochtdoorslag. ;)

@Rukapul Ik heb het over nieuwbouwoplossingen, omdat je bij voorkeur dit samen met je buren in één keer oppakt. Dan hoef je alleen in de nok nog e.e.a. te isoleren bij de woningscheidende wand.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Señor Sjon schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:29:
Spouwmuren zie je al sinds de jaren '30. Hielp namelijk ook tegen vochtdoorslag. ;)
Voor de buitengevel ja, onze vorige rijtjeswoning uit 1977 heeft geen gescheiden spouwwand als bouwmuur (bouwmuur is bij mij de gedeelde wand tussen twee woningen (dus geen buitenwand).

Ik ging er van uit dat dit de wanden zijn die TS bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

Zomaar een wild idee: kun je de tussenmuur op zolder niet met pur laten volspuiten? Dat zakt veel minder door dan glasparels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
DrogeR schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 23:02:
De eerste vraag die in mij opkomt: heeft de rijtjeswoning uit 1978 wel een spouw tussen de woningscheidende wand?
Zeker! Toevallig laatst zelf gecheckt met de camera van mijn mobiele telefoon. Mooi schoon ook zover de camera kon zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-04 23:23
joost.peeters schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:17:
[...]

Zeker! Toevallig laatst zelf gecheckt met de camera van mijn mobiele telefoon. Mooi schoon ook zover de camera kon zien ;)
Interessant topic, heb je al een beter idee hoe je het wil aanpakken? Ik loop nu namelijk tegen een vergelijkbare situatie aan (denk ik). Recent is de zolder (voorheen vliering) in gebruik genomen, na dakisolatie merk ik dat er vooral nog kou komt van de muur met het aangrenzende rijtjeshuis. Ik vraag me vooral af hoe je ooit goed de isolatie op de plek zou kunnen krijgen waar ik het zou willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het is wel even goed om zeker te zijn van de zaak en te checken of op zolder ook sprake is van het spouwmuur.
Heb hier en daar wel eens gezien dat de 1e 2 verdiepingen een woningscheidende ankerloze spouwmuur hadden en dat vervolgens op zolder een massief prefab betonnen scheidingswand werd neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 15:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik doe even een aanname: je hebt een aan de binnenkant nageisoleerd dak van je jaren 70 woning

Dat wil dan zeggen dat wat je ook in spouw van de woningscheidende spouwmuur stopt je een behoorlijke lange koudebrug behoud van de dikte van 1 spouw blad (de muur loopt immers door tot vlak onder je pannen)
een strook(je) mineralewol zal het leeg trekken van de spouw tegen gaan en isolatie boven op de muur onderbreekt de koudebrug.
Een busje pur en een plaatje van 2cm pir doen wonderen. bij voldoende dikke tengels kan je het zonder al te veel moeite onder de panlatten schuiven. dicht ook de naad tussen muur en dakbeschot goed af (pur erin en pir eroverheen) Omdat pir luchtdicht is dek ik hier liever niet de spouw volledig mee af. Vanwegen de leeftijd van de woning zou ik graag de mogelijkheid behouden om langs deze weg nog vocht te kunnen reguleren, maar dat is een persoonlijke voorkeur met een vrij groot als-dan-wanneer gehalte (in het kort, heb je geen natte kruipruimte? Dan zal het allemaal wel meevallen)

Doordat vlas veel sterker is dan bv glaswol kan je dit goed gebruiken om het met behulp van een plankje in de spouw te drukken (probeer even in de winkel of je het kan vouwen, sommige van die vlas producten zijn erg stug. maar met een beetje vinding rijkheid krijg je er nagenoeg alles in gepropt.
metteko schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:38:
Vreemd dat elk lang zijn eigen gewoontes heeft. Hier in België wordt de woningscheidende spouwmuur van een nieuwbouw altijd gevuld met isolatie.
gelukkig wel, door een bouwfout veroorzaakte waterleiding lekkage ooit bij een aantal woningen omgelegd door de spouw muur ;) Dat scheelde heel erg veel hak breek en sloop werk in de 5 jaar oude woningen
bladiblo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:07:
[...]

Interessant topic, heb je al een beter idee hoe je het wil aanpakken? Ik loop nu namelijk tegen een vergelijkbare situatie aan (denk ik). Recent is de zolder (voorheen vliering) in gebruik genomen, na dakisolatie merk ik dat er vooral nog kou komt van de muur met het aangrenzende rijtjeshuis. Ik vraag me vooral af hoe je ooit goed de isolatie op de plek zou kunnen krijgen waar ik het zou willen..
Is de dakisolatie van binnenuit gedaan? dan heb je bijna 100% zeker weten dezelfde koude brug als ik hierboven beschrijf een voorzetwandje zorgt er in iedergeval voor dat het behagelijker voelt en zal ook energetisch wel iets doen. Wellicht hebben je buren nog steeds een vliering en dan is het nagenoeg een buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
bladiblo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:07:
[...]

Interessant topic, heb je al een beter idee hoe je het wil aanpakken?
Nee, maar ik neig steeds meer naar de hele muur vol laten spuiten met parels.Ik ben nog steeds niet voldoende overtuigd van de nadelen.
twain4me schreef op woensdag 14 november 2018 @ 02:29:
Ik doe even een aanname: je hebt een aan de binnenkant nageisoleerd dak van je jaren 70 woning
Nee, maar dat is de volgende actie. Tussen de gordingen, dichtzetten met een cm of 18 glaswol/steenwol, en dan afwerken met gips. Randjes netjes dichtpurren en - ik denk - damwerende folie aan de binnenzijde. Nog even bezien hoe huidige opbouw dakconstructie is ivm vochtregulering.
twain4me schreef op woensdag 14 november 2018 @ 02:29:
Dat wil dan zeggen dat wat je ook in spouw van de woningscheidende spouwmuur stopt je een behoorlijke lange koudebrug behoud van de dikte van 1 spouw blad (de muur loopt immers door tot vlak onder je pannen)
een strook(je) mineralewol zal het leeg trekken van de spouw tegen gaan en isolatie boven op de muur onderbreekt de koudebrug.
Een busje pur en een plaatje van 2cm pir doen wonderen. bij voldoende dikke tengels kan je het zonder al te veel moeite onder de panlatten schuiven. dicht ook de naad tussen muur en dakbeschot goed af (pur erin en pir eroverheen) Omdat pir luchtdicht is dek ik hier liever niet de spouw volledig mee af. Vanwegen de leeftijd van de woning zou ik graag de mogelijkheid behouden om langs deze weg nog vocht te kunnen reguleren, maar dat is een persoonlijke voorkeur met een vrij groot als-dan-wanneer gehalte (in het kort, heb je geen natte kruipruimte? Dan zal het allemaal wel meevallen)
Naar het effect van de koudebrug (dikte spouwblad) ben ik nog wel benieuwd wanneer de muur is gevuld met EPS. De EPS en overblijvende lucht tussen beide spouwbladen zal niet meer zo snel de kou transporteren, maar de kou vanuit het contactpunt met het dak zal wel terugslaan. Hoe ver? Geen idee. De begane grond en 1e verdieping zullen in ieder geval (aanzienlijk?) verbeteren qua comfort.

Ik ben benieuwd of de koudebrug - bijvoorbeeld - problemen oplevert direct onder de dakisolatie aan de binnenzijde. Of, dat het alleen maar lokale kou geeft en dus energetisch gewoon lokaal suboptimaal is. Mijn aanname is vooral dat het voordeel van na-isoleren, later in combinatie met dakisolatie (binnenzijde) de eventuele koudebrug bij de rand tot een aanvaardbaar resteffect maakt. Het kan altijd beter, maar voor een jaren 70-huis is die overblijvende koudebrug zo slecht nog niet.

Qua vochtregulatie houdt EPS dit niet tegen, er vanuit gaande dat de EPS-boeren terecht melden dat EPS voldoende vochtregulerend werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

joost.peeters schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:58:
Nee, maar ik neig steeds meer naar de hele muur vol laten spuiten met parels.Ik ben nog steeds niet voldoende overtuigd van de nadelen.
Mits je de juiste kiest heb je ook niet veel nadelen, behalve de prijs en de wetenschap dat het een beetje overkill is. Eps korrels met kleef rommel is het systeem waar ik persoonlijk de minste moeite mee heb,
het blijft vocht reguleren en zakt nouwelijks in of weg. Ik ben geen groot voorstander van inblaas systemen in het algemeen. Je staat een beetje blind een gat vol te blazen. Het gebeurd meer dan eens dat ze toch een paar koude bruggen hebben gemist bij inspectie en dan valt het behang van je muur :p

Het mooiste is als een van je buren in de straat het een paar jaar geleden heeft laten doen, zijn daar problemen met koude bruggen boven ramen oid dan krijg jij die ook.
Naar het effect van de koudebrug (dikte spouwblad) ben ik nog wel benieuwd wanneer de muur is gevuld met EPS. De EPS en overblijvende lucht tussen beide spouwbladen zal niet meer zo snel de kou transporteren, maar de kou vanuit het contactpunt met het dak zal wel terugslaan. Hoe ver? Geen idee. De begane grond en 1e verdieping zullen in ieder geval (aanzienlijk?) verbeteren qua comfort.

Ik ben benieuwd of de koudebrug - bijvoorbeeld - problemen oplevert direct onder de dakisolatie aan de binnenzijde. Of, dat het alleen maar lokale kou geeft en dus energetisch gewoon lokaal suboptimaal is. Mijn aanname is vooral dat het voordeel van na-isoleren, later in combinatie met dakisolatie (binnenzijde) de eventuele koudebrug bij de rand tot een aanvaardbaar resteffect maakt. Het kan altijd beter, maar voor een jaren 70-huis is die overblijvende koudebrug zo slecht nog niet.

Qua vochtregulatie houdt EPS dit niet tegen, er vanuit gaande dat de EPS-boeren terecht melden dat EPS voldoende vochtregulerend werkt.
Ookal zit de spouw vol, de verbinding naar buiten (onder de pannen) blijft inderdaad bestaan. waneer je zoals je zegt een dik isolatie pakkket zal plaatsen krijgt de muur een nihil grotere warmte weerstand van ongeveer RC 0,18 m2 K/W bij 20 cm dikte waar dat nu een RC van 0,01 m2 K/W is ofzo
in een geisoleerde woning zijn koude bruggen gewoon pokke dingen en hoe beter de isolatie van de rest van de woning, hoe vervelender ze zijn. Bij een slecht geisoleerd huis doen ze niet zo heel veel negatiefs, bij een goed geisoleerd huis ga je (versnelde)uitstroom van warmte krijgen. dus ja het doet energetisch iets;)
Het hoekje onder / achter het plafond op de slaapkamer van de buitenmuur/woningscheidende muur wil ook wel eens schimmel vertonen. dit hoekje zit dan ook vlak bij buiten

Veder zal het er ongeveer zo kunnen gaan uitzien.
Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/koudebrug_4_infrarood_en_gewoon_www_lbp_nl.jpg

Om dit te voorkomen is dit detail wat je zoveel mogelijk zou moeten willen namaken. Bij jou ligt er hoogst waarcshijnlijk niets bovenop de muren de spouw vol stoppen met eps lost dit probleem echt niet op, maar misschien kunnen ze er wel een oplossing voor aandragen ze spuiten dat spul ook onder dakpannen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://media.isso.nl/issomediabank/09000-09499/09348.ai

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 15-11-2018 00:35 . Reden: qoute fix ]

• pekelveld
twain4me schreef op donderdag 15 november 2018 @ 00:32:
Bij jou ligt er hoogst waarcshijnlijk niets bovenop de muren
Ik moet er toch eens even werk van maken om dit weekend met een laddertje een paar dakpannen te liften ;)

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-04 23:23
joost.peeters schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:51:
[...]

Ik moet er toch eens even werk van maken om dit weekend met een laddertje een paar dakpannen te liften ;)
Dat ga ik ook proberen te doen dit weekend, kijken hoe de situatie is. twain4me, dank vast voor de uitgebreide toelichtingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177076

Hoi,

Al definitieve keuze gemaakt?

Ik ben ook sinds kort met deze situatie aan de slag. Mijn onderzoek leidt tot het volgende.

De beste optie lijkt:

Dak van binnenuit isoleren. In mijn geval met PIR-platen met aan beide zijden alufolie

Dan niet de spouw isoleren vanwege onduidelijkheid gevolgen voor geluid en vocht, en hij is waarschijnlijk niet voor niets open aan de bovenzijde.

Maar wel de spouwmuur met de buren van binnen, dus in de kamers hier, isoleren met een folie van airflex.

Hiermee wordt een goed aangesloten isolatieschil mogelijk.

De buiten spouw muren zijn hier al na-geïsoleerd.

Iemand hier nog opmerkingen of suggesties bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 00:00
Ik loop ook zelf tegen het warmteverlies aan in de tussenspouw. Misschien is het verstandig om een soort lange zak met onderin wat gewicht bij de voor- en achtergevel in de tussenspouw te laten zakken. Vervolgens deze zak, die van beneden naar helemaal boven loopt bij de beide gevels, volspuiten met isolatiemateriaal zodat deze zich vastzetten tussen de beide tussenmuren. Daarna vanaf de dakzijde de bovenkant van de spouw dichtmaken met glaswol of PUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjjlll
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-04 19:53
Ik had hetzelfde probleem: we hebben een huis dat vlak na de oorlog is gebouwd. In de keuken was de muur naar de buren maar een graad of 13, en bij de buren idem.
Ik heb aan de achterkant van het dak wat pannen verwijderd, en kon zo via de spouw naar de voorkant van het huis kijken. Vervolgens aan de achterkant, daar kwam ik makkelijk bij via het plat dak, de spouw inderdaad met een strook van 10 cm XPs gevuld, en aan de buitenkant gepurd. De temperatuur van de keukenmuur naar de buren is nu enkele graden hoger.
Aan de voorkant van het huis, op de 1e verdieping, aangrenzend aan de spouw naar de buren, is de badkamer, die wand is echt koud, met name als het hard waait, de badkamer is dan moeilijk warm te krijgen. Ik laat aan de voorkant van het huis ook een strook isolatie aanbrengen in de spouw onder de dakpannen, scheelt een koude badkamer, en een hoop energie.
De hele spouw vullen is volgens mij iet echt nodig, door de spouw bij de dakrand voor een stukje te vullen, kan de wind niet / minder door de spouw waaien, dat maakt het verschil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:01
Toch nog een extra reactie op dit forum.

Bij ons in de wijk speelt hetzelfde. Gebouwd toen energie nog gratis was en het milieu nog niet zo'n issue was.

Alle rijwoningen zijn dus feitelijk zowat vrijstaande woningen qua isolatie. De warmte waait tussen de woningscheidende spouwen zo onder het dak uit.

Opvallend dat veel isolatie experts, aannemers, adviseurs er niet eens over beginnen...

Als het sneeuwt zie je dat de sneeuw op die plekken zo weg smelt..

Dat deed mij jaren geleden al besluiten/inzien dat ik daar wat mee doen moest.

Hier en daar is er in de wijk door mensen met eenzelfde inzicht ook al wat gedaan.

Mijn voorkeursmethode:

Isolatie schalen (die van de buisisolatie) in de tussenspouw klemmen. Het voordeel is dat ze zich makkelijk op maat laten maken, en flexibel zijn. De spouw (waarschijnlijk niet echt recht en schoon) is zo in basis al goed dicht te zetten. Je kunt kiezen voor de iets duurdere niet brandbare versie..

Vervolgens PUR is de spouw/kieren nog verder dicht.
Dat kan met flexibele brandveilige variant.

Je komt er van bovenaf bij, pannen aan de kant (paar per keer want je moet ze ergens laten)

(dank maasluip, voor mij was dit even te logisch, maar als je dat niet weet is het snel onduidelijk inderdaad)

Voordeel:snel werken, goed dicht, makkelijk ooit in delen weer te verwijderen. Mits niet al te veel PUR natuurlijk. Neemt geen vocht op.

De eerder genoemde oplossing met steenwol, al dan niet in dampwerend folie is natuurlijk ook goed. Zo gebeurde het ook veel in nieuwbouw. Maar naar mijn ervaring lastig er goed tussen te krijgen.

De hele spouw vol laten zetten kan natuurlijk, maar denk er dan aan dat je nog iets meer contact geluid kan krijgen. En niet meer van de warmte van je buren profiteert! (Maar als dat andersom is..)

Als de spouwen onder het dak echt open waren zal de besparing groot zijn. Dit laat zich wat lastig berekenen, maar ik kom op 10-40%.. Bedenk dat juist deze muur best een groot oppervlakte heeft. Een vergelijking in graaddagen geeft tot nu toe ca 18% besparing. Maar dat is sinds 23 februari 2022, daarna werd het eerst bijzonder zonnig en toen nog koud. Ik heb geen goed referentiejaar in dit huis. Zolang wonen we er nog niet. Bij een tussenwoning kan dat bijna verdubbelen.

Als je open tussenspouwen hebt is dit waarschijnlijk een van de slimste isolatie klussen om uit te (laten) voeren. Al is het vinden van een handige Harrie die even veilig het dak op klimt nog lastig. In materiaal kost het niet veel. In tijd ook niet (beetje afhankelijk van helling van je dak, en type dakpan). Ik was er voor en achter (1 spouw) niet meer dan 1.5 uur mee zoet.

Niet vergeten dit even bij de buren in de groep te gooien, het is een gedeelde spouw.
(Dank no hands, wel van belang ja.)

[ Voor 10% gewijzigd door Degast op 19-09-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe kom je in de tussenspouw? Alleen maar van boven neem ik aan, dus vanaf het dak de pannen wegnemen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Maasluip schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:15:
Hoe kom je in de tussenspouw? Alleen maar van boven neem ik aan, dus vanaf het dak de pannen wegnemen?
Precies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:27
Ik heb niet alles gelezen maar die spouw is voor de helft van de buren. Voor j wat gaat doen zou ik dat wel even overleggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
No Hands schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:45:
Ik heb niet alles gelezen maar die spouw is voor de helft van de buren. Voor j wat gaat doen zou ik dat wel even overleggen.
Eens, hopelijk zijn ze blij met een besparing!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MrRoq
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
Vandaag met succes de spouw dicht gemaakt vanaf de bovenkant.
Eerst een rug aangelegd van buisisolatie, om vervolgens de boel af te purren met flex pur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbwVPOP9Y9VziLisuy-xEnUZVkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azqBFu2pZjtob6EyamiXSNjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29
MrRoq schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:22:
Eerst een rug aangelegd van buisisolatie, om vervolgens de boel af te purren met flex pur.
[Afbeelding]
Leuke klus. Merk je al verschil in comfort en/of gasverbruik?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
[Afbeelding]
Bij mij ziet dit detail er bijna hetzelfde uit. 5cm tussenspouw waar het dakbeschot niet, maar de panlatten wel doorlopen.

Is er in dit topic nog een mening over een spouwrups VS zelf glaswol inpakken VS buisisolatie + PUR?

https://www.bouwrups.nl/sbr-details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsEv3g5KSzwTDbI6R-nFtNI6aBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l42s55HcWl9owPOcRJAPNSLT.jpg?f=fotoalbum_large

De in dit detail getoonde gevelrups zou er natuurlijk niet meer bovenop passen in mijn situatie..

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

S0epkip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Bij mij ziet dit detail er bijna hetzelfde uit. 5cm tussenspouw waar het dakbeschot niet, maar de panlatten wel doorlopen.

Is er in dit topic nog een mening over een spouwrups VS zelf glaswol inpakken VS buisisolatie + PUR?

https://www.bouwrups.nl/sbr-details

[Afbeelding]

De in dit detail getoonde gevelrups zou er natuurlijk niet meer bovenop passen in mijn situatie..
pur is (in basis) niet brandveilig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrRoq
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
S0epkip schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Leuke klus. Merk je al verschil in comfort en/of gasverbruik?
Absoluut! Direct een warmere muur. Straalt geen koude meer vanaf. Verschil van 8 graden, gemeten aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Zojuist Alert Isolatie gesproken. De spouwrups is inmiddels verouderd. Ze raden nu de Airtight aan:

https://www.alertisolatie.nl/producten/airtight-p28

Ziet er wel nuttig uit... Ik ben van plan een 80mm in mijn 50mm spouw te plaatsen.
Voor nieuwbouw wordt factor 1:2 aangeraden (100mm unit in een 50mm spouw) maar dat durf ik niet aan qua druk op het spouwblad. Een doos met in totaal 16 strekkende meters zou < 150 Euro moeten kosten.
Gepatenteerde Airtight® bestaat uit een gevacumeerde strook
minerale wol, verpakt in een dampremmende PE-folie en is in
diverse afmetingen verkrijgbaar. Na plaatsing expandeert de wol en
vult Airtight® de gehele ruimte volledig uit. De gerealiseerde
aansluiting, welke in de praktijk vaak iets afwijkend is qua
maatvoering, is thermisch geïsoleerd, akoestisch ontkoppeld en
luchtdicht.

[ Voor 40% gewijzigd door S0epkip op 04-04-2023 10:28 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-04 08:01
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efn6dChegv2r93q8uTWN39KIxi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht8MjcXBnylBKGIVpLMUuM96.jpg?f=fotoalbum_large
Goedenmiddag
Ook hier zagen wij de ontdooide stroken idd
Terwijl wij in een tunnelbouw hoekhuis wonen uit 75
En er eigenlijk dus geen spouw of iets zou moeten zitten ?
Dakpannen/panlatten/houtvezelplaat van 6cm dat alles aansluitend met de buren
Zou er dan onder het houtvezel nog iets van een spouw/lek zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tunnelbouw is zonder spouw. een koude brug zal er wel zijn (bovenkant van de muur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 21:45
S0epkip schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:23:
Zojuist Alert Isolatie gesproken. De spouwrups is inmiddels verouderd. Ze raden nu de Airtight aan:

Ziet er wel nuttig uit... Ik ben van plan een 80mm in mijn 50mm spouw te plaatsen.
Voor nieuwbouw wordt factor 1:2 aangeraden (100mm unit in een 50mm spouw) maar dat durf ik niet aan qua druk op het spouwblad. Een doos met in totaal 16 strekkende meters zou < 150 Euro moeten kosten.

[...]
Toevallig de klus al uitgevoerd? Zo ja, zou je jouw ervaring kunnen delen?
Het product ziet er interessant uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
S0epkip schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:23:

[...]
De 80mm klemt niet zo sterk in een 50mm spouw trouwens, ik zou het bij de 1:2 verhouding laten en dus 100mm airtight in een 50mm spouw duwen.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Onno_Devine schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:36:
[...]

Toevallig de klus al uitgevoerd? Zo ja, zou je jouw ervaring kunnen delen?
Het product ziet er interessant uit!
Jazeker en naar tevredenheid. Maar zoals hierboven beschreven wel een wat dikkere pakken ;)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
De buis schalen methode levert hier ook nog altijd leuke zichtbare verschillen op in smelt snelheid van de sneeuw. Kijk er nog altijd met veel plezier naar. Ik heb het bij heel wat mensen uitgevoerd. (Als bedrijf)

Ik heb geprobeerd de besparing inzichtelijk te krijgen. Dat is erg lastig want mensen gingen sowieso anders stoken i.v.m. hogere gasprijzen. (En pakten gelijk meerdere zaken aan)

Sowieso merken veel mensen een "warmere" muur op. Gezegd moet worden dat er ook mensen zijn die niets merken. Ik ben overtuigd van besparing.

Besparing vooral groot bij winderig koud weer.

Warmtebeeld geeft ook aan dat tussenuren echt warmer worden.

Toevoeging: Op onze overloop is het nu kouder dan in de tussen spouw, dank buuf voor de warmte! (We stoken daar zelf helemaal niet dus was ook niet heel moeilijk)

Ik heb nog nergens klachten gehad in de zin van vochtproblemen ed. Er waren mensen die het niet aandurfden, dief van eigen portemonnee..

Ik heb een vochtsensor in de spouw hangen, blijft er relatief droog. En dus stuk warmer dan eerst.

Wel zie je sowieso nog altijd ter plaatse van een muur dat die muur onder de pannen nog warmte uit straalt. Ik heb er over gedacht thuis ook de bovenkant van de muren af te dekken, maar dat komt wel als ik de pannen moet gaan vervangen.

(Afhankelijk van de mate van stoken en isolatie aan de binnenkant.)

Als je bij je huis een situatie hebt als hierboven, (foto MrROQ) met echt open spouw: (laten)aanpakken!

Wel veilig het dak op! (Ook/juist je ingehuurde hulp is dat verplicht!)

Wat ook nog mee speelt (hier): de tussen spouw is hier deels open verbonden met de voor en achter spouw.

Deze heb ik thuis wel geïsoleerd, maar de oude buurvrouw deed dat nog niet.

Ik heb de vrij grote beluchting van de kruipruimte,(en een rooster in haar muur tbv beluchting huis via de spouw!) die gewoon via die spouw loopt, wat dichter gemaakt bij haar. Zodat de koude niet alsnog door onze gedeelde spouw kan lopen. (Wat het meetbaar deed, vooral bij wind).

Dus ook een tip bij gewone spouwmuur isolatie: laat als de buren dat niet hebben, maar niet erg vinden, in ieder geval tot bij die buren isoleren.
Vaak vergeten de gevelisolatie boeren sowieso al een spouwegel toe te passen om niet tot bij de buren te komen/isoleren.. (maar die heb je in dit geval dus het liefste in de tussen spouw..?!)

Toevoeging: Ik isoleerde ook een tussen spouw van een nieuwere woning, (ca 1980) alwaar de steenwol die er vanuit de bouw in had horen te zitten er maar deels in zat. En deels met gaten. Hoewel ook dat wat moet doen hebben die mensen mbv mindergas.nl geen grote besparing gezien. Al is het laatste bericht maar van een paar maanden verbruik geweest, (geloof -3% verbruik). Ik voelde daar wel de warmte wegtrekken overigens. En ze hadden het verlies gezien met warmtebeeld camera en sneeuw.

Toevoeging: je hebt ook te maken met eventuele vleermuizen, maar die zitten er niet in de winter want te warm. Kunt een gat open houden en dat in de winter dichten. (Dan hebben ze het er te warm i.v.m. winterslaap en zijn normaal vertrokken)

[ Voor 16% gewijzigd door Degast op 07-01-2025 22:48 ]

Pagina: 1