Ik woon sinds twee jaar in een koopwoning: rijtjeshuis (tussenwoning), bouwjaar 1978. Het isoleren van de spouw is één van de komende acties. Ik heb een viertal partijen om offerte gevraagd. Ik heb daarbij rekening gehouden met het vullen van de spouw aan de voor- en achterzijde van het huis: ongeveer 37 m2. Alle partijen raden EPS parels aan.
Eén partij verbaasde me met de optie - en eigenlijk de voorwaarde - ook de woningscheidende spouwmuur aan beide zijden van de woning te isoleren door het vullen van de spouw met EPS parels. Motivatie daarbij was bijvoorbeeld dat er rondom de dakconstructie een koudeval optreedt en dat - mede daardoor - de gehele woningscheidende muur warmte uit de woning wegneemt (en het "klopt": de muren zijn inderdaad behoorlijk koud). Er is ook sprake van trek. Zonder het isoleren van deze muren is het rendement lang niet zo groot. In de basis raden ze dus aan een complete schil om het huis heen te leggen. Alleen het bovenste puntje (wat het belangrijkste is) isoleren gaat praktisch ook niet, want al het materiaal valt naar beneden de spouw in.
Die tussenmuur-isolatie is voor mijn type huis veruit de grootste kostenpost, want het is 2 x 57 m2 extra. Maar: geld moet niet de enige drijfveer zijn. Ik vond dat deze partij een keurig verhaal hield, een goed antwoord had op gestelde vragen én verder dacht dan alleen isoleren. Uiteraard kan ik proberen de kosten te splitten met de buren. Maar: ik wil vooral een weloverwogen keuze maken. Vragen waar ik mee zit:
Isoleren woningscheidende muur: hoe dan?
De betreffende partij gaf aan de begane grond en 1e verdieping van buitenaf te kunnen isoleren. Dat zullen ze dan met een lange lans doen. De folder met informatie mocht ik niet houden
. Voor de zolderverdieping (het "puntje") zullen ze wel enkele gaten moeten maken in de binnenmuur. Dat is voor mij verder geen probleem.
NB Ik heb al een balletje opgeworpen in het topic Spouwmuurisolatie Supafil of parels. Daar wil de discussie echter niet echt op gang komen, misschien ook omdat de inhoud van dat topic grotendeels over isolatie van buitenmuren gaat. Ook valt dat topic onder duurzame energie en domotica, en ben ik binnen wonen & verbouwen dus aan een beter adres. Als modjes vinden dat het toch teveel crossposting wordt, dan hoor ik het graag.
Eén partij verbaasde me met de optie - en eigenlijk de voorwaarde - ook de woningscheidende spouwmuur aan beide zijden van de woning te isoleren door het vullen van de spouw met EPS parels. Motivatie daarbij was bijvoorbeeld dat er rondom de dakconstructie een koudeval optreedt en dat - mede daardoor - de gehele woningscheidende muur warmte uit de woning wegneemt (en het "klopt": de muren zijn inderdaad behoorlijk koud). Er is ook sprake van trek. Zonder het isoleren van deze muren is het rendement lang niet zo groot. In de basis raden ze dus aan een complete schil om het huis heen te leggen. Alleen het bovenste puntje (wat het belangrijkste is) isoleren gaat praktisch ook niet, want al het materiaal valt naar beneden de spouw in.
Die tussenmuur-isolatie is voor mijn type huis veruit de grootste kostenpost, want het is 2 x 57 m2 extra. Maar: geld moet niet de enige drijfveer zijn. Ik vond dat deze partij een keurig verhaal hield, een goed antwoord had op gestelde vragen én verder dacht dan alleen isoleren. Uiteraard kan ik proberen de kosten te splitten met de buren. Maar: ik wil vooral een weloverwogen keuze maken. Vragen waar ik mee zit:
- Waarom vind ik op internet nauwelijks info over het na-isoleren van de woningscheidende spouw? Is het een niche?
- Waarom kijkt (bijna) elke partij me glazig aan als ik begin over het isoleren van deze spouw?
- Bereik ik vooral voor thermische of geluidisolatie? Let op: mijn doel is dus thermische isolatie.
- Wat doet het met geluid? De partij bij mij gaf aan dat het niet de verwachting is geluidhinder door buren groter wordt. EPS isoleert enigszins, er is geen lucht meer voor verplaatsing van geluid en de veronderstelling is dat de spouw 'leeg' is (dus geen lijm/cement/steenresten die voor geconcentreerd contactgeluid gaan zorgen).
- Is brandveiligheid een issue?
- Bedrijven zijn mogelijk gecertificeerd om de gevel te isoleren, maar niet niet de woningscheidende muur?
- Wat ik typisch vind: volgens mij wordt ook bij nieuwbouw de woningscheidende muur niet geïsoleerd. Als het een groot warmteverlies oplevert, dan snap ik dat niet, want bij nieuwbouw is het een relatief kleine moeite. Uiteraard wordt wel de (aanhechting met de) dakconstructie veel beter geïsoleerd, inclusief de laatste +/- halve meter van de schuine delen van de muur.
Isoleren woningscheidende muur: hoe dan?
De betreffende partij gaf aan de begane grond en 1e verdieping van buitenaf te kunnen isoleren. Dat zullen ze dan met een lange lans doen. De folder met informatie mocht ik niet houden
NB Ik heb al een balletje opgeworpen in het topic Spouwmuurisolatie Supafil of parels. Daar wil de discussie echter niet echt op gang komen, misschien ook omdat de inhoud van dat topic grotendeels over isolatie van buitenmuren gaat. Ook valt dat topic onder duurzame energie en domotica, en ben ik binnen wonen & verbouwen dus aan een beter adres. Als modjes vinden dat het toch teveel crossposting wordt, dan hoor ik het graag.
[ Voor 10% gewijzigd door pekelveld op 06-11-2018 07:49 ]