We verbouwen een stadsboerderij uit 1885 in Deventer. Massief metselwerk van 350 mm, geen spouw, houten balklagen die 20 cm de gevel in steken. Het gaat om de begane grond, ongeveer 105 m² gevel binnenwerks. Verhuizen staat gepland in december, dus de klok tikt.
Er zit optrekkend vocht in; op 18 en 19 augustus wordt er chemisch geïnjecteerd. Bij het slopen van de oude pleister kwam er meer tevoorschijn dan verwacht: flinke zoutuitbloeiing over de onderste meter, een oude cementgebonden raaplaag die plaatselijk van binnenuit verpulvert (ziet eruit als sulfaataantasting), en op de kale steen een zwarte laag die mogelijk teer of bitumen is. Op één wand zat een voorzetwand met piepschuim direct tegen het metselwerk. Onbekend hoe oud die schade is — er stond een podium voor.
Twee routes die we naast elkaar leggen:
1. Isolerend kalkpleister, gespoten (Diasen Diathonite Thermactive, λ 0,037), 25 of 35 mm, afgewerkt met kalkspachtel en silicaatverf. Capillair open, volgt de golvende muur zonder uitvlaklaag, en er is een saneerpleister van dezelfde fabrikant die op nog vochtig metselwerk mag.
2. Minerale isolatieplaten (M-Por/Multipor, λ 0,042), 50 of 60 mm, volvlakkig gelijmd en gepleisterd. Hogere Rc, maar lijmen vraagt ≥80% wandcontact en dus eerst een forse uitvlaklaag op een muur die er zo bij ligt.
Kale muur zit op Rc 0,50. Met 25 mm pleister kom je op 1,18, met 35 mm op 1,45. Geïnstalleerd schat ik beide routes op €18.000 à €24.000.
Grootste struikelblok: de leverancier heeft geen enkele Nederlandse verwerker voor dat pleister. Een Belgische ploeg laten overkomen is een optie.
Mijn vragen:
- Is capillair open binnenisolatie hier inderdaad de juiste richting, of zien jullie een betere aanpak voor een massieve muur met vocht en zoutbelasting? Kalksilicaat en kalkhennep heb ik ook bekeken.
- Heeft iemand ervaring met isolerend pleister in de praktijk? Hoe hield het zich na een paar winters, en wat ging er mis?
- Hoe zijn jullie omgegaan met de balkkoppen in de gevel? Die worden na het isoleren kouder — ik lees tegenstrijdige adviezen over aerogel, uitfrezen of gewoon accepteren.
- Hoe lang hebben jullie na een injectie gewacht voordat er gepleisterd kon worden? Ik kom vuistregels tegen van een maand per 25 mm wanddikte, wat bij 350 mm op ruim een jaar uitkomt. Dat past niet in mijn planning.
- Iemand een verwerker in Oost-Nederland die hiermee werkt?
Het gaat mij hier zeker niet om de maximale Rc-waarde, doel is voornamelijk om de kou uit de muren te krijgen, schimmel/vocht zoveel mogelijk op te lossen en een gezond binnenklimaat te creëren.