Ik heb onlangs een dakkapel laten plaatsen. Mijn bedoeling is om de boel nu af te werken en te isoleren.
Betreft een woning uit 1975.
Mijn dakbeschot bestaat uit Opstalan platen. met +-20mm spaanplaat en +-20mm pur.
Ik heb hier al het 1 en andere gelezen over hoe je dit van binnen kan isoleren. Ik wil dit vanwege de kosten graag met Glaswol doen. Maar als er echt veel beter materiaal is dan ben ik daar ook wel in geïnteresseerd. Ik woon relatief dicht bij een snelweg en een circuit. Geluidsisolatie heeft geen prio maar zou wel 'nice to have' zijn.
Aan de binnenkant zit er tegen het houtvezel dakbeschot een soort van behang aan geplakt, waar later ook een keer overheen is geschilderd. (Moet ik dat verwijderen voordat ik ga isoleren of maakt dat niet uit?)
Nu ben ik wat met Ubakus lopen spelen en denk ik dat ik het vrij goed op papier heb staan maar ik zou het graag nog even tegen jullie willen aanhouden. Helemaal vanwege de mening van 1 van de bouwvakkers.(kom ik later op terug)
/f/image/97ymOnhuPz4WAKlwQo7EUkHP.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg de opbouw niet helemaal 100% zoals hij is maar ik denk dat het grotendeels klopt?
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
panlatten(verticaal + horizontaal) met ertussenin PUR 20mm (zie foto hieronder)
Houtvezel dakbeschot 20mm
Gordingen 70x160mm
Daartussen Glaswol 160mm (of iets beters)
klimaatfolie
(MIOFOL® Active - Variabele dampremmende folie (klimaatfolie)
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm
/f/image/aYd7Q55BpvxDawmtSBmLMUsl.png?f=fotoalbum_large)
Deze ventilatiepannen heb ik op mijn dak om ventilatie onder de pannen te houden.
:strip_exif()/f/image/6xl3kVpuYwoxSK1oIWudJ0Wr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een stuk dakbeschot, de panlatten 3x2 zitten in verticale lijn op het dakbeschot vast en daar haaks op de panlatten. Zou je dan kunnen zeggen dat vocht van je dakbeschot door de panlatten ook zijn weg naar buiten kan vinden? Of werkt hout niet op deze manier?
Nu zei die bouwvakker dat ik het op de manier zoals hierboven beschreven niet kon doen. Volgens hem zou mijn dakbeschot dan gaat rotten omdat het vocht niet weg kan. Hij zei dat die PUR op die opstalan platen daar zat iets in (ben vergeten hoe hij dat noemde) maar die hield vocht tegen. En was dus niet zoals velen hier wel zeggen licht dampdoorlatend.
Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had
Maar er moest dus een ventilatie laag tussen de isolatie en het dakbeschot komen.
Wat is jullie mening hierover?
Als ik mijn dakbeschot helemaal luchtdicht heb gemaakt (de gaten heb gerepareerd die nu her en der zitten) wat heeft die lucht spouw dan voor nut?
Ik heb een filmpje gemaakt, het PUR lijkt nu vrij broos.
https://photos.app.goo.gl/QZUa3onJLkwSQoWo6
Ik mocht trouwens ook niet de onderkant van mijn dakkapel isoleren met iets. dan zou ik ook vocht opsluiten en ging het rotten. Het is een warm dak constructie.
:strip_exif()/f/image/62LGxDpXK6pWDCiwsSwsI62U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan dus niet iets tussen die balken(100x63mm) doen om iets van geluid te dempen of extra isolatie?
[
Voor 10% gewijzigd door
kaasaanfiets op 29-03-2026 14:57
]