Sinds je in deze thread post, zou ik verwachten dat je je toch ingelezen hebt over isoleren. Wat is dan in godsnaam je reden om (van binnenuit dan nog) met dit spul te isoleren? Ik snap er geen jota vanomixium654 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:05:
Vandaag mn dak van binnen laten isoleren met REF. Het alternatief voor Pif. Je voelt nu al het verschil.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afhankelijk van de kleur denk ik PIR or PUR platen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
GELD ,vaak geven gemeente's subsidie als je het laat doen door hun aangewezen bedrijf en dan ook nog de isolatie subsidie die gegeven wordt dan wordt het bijna gratis , en of het nu goed gebeurt of slecht er wordt alleen maar gekeken naar de rd waarde , en daar wordt het isolatie label op gebaseerd, met gevolg dat je denkt een huis tekopen met een goed label maar in de praktijk 2 stappen lager zou moeten zijn , (mijn ervaring is subsidie trekt alleen maar cowboy's aan en werkt prijs op drijvend )nightgold schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Sinds je in deze thread post, zou ik verwachten dat je je toch ingelezen hebt over isoleren. Wat is dan in godsnaam je reden om (van binnenuit dan nog) met dit spul te isoleren? Ik snap er geen jota van
Gezien je plannen voor buiten isolatie zou ik alles strippen alle kieren dichten en dan een dampopen isolatie materiaal terug plaatsen (dat kan steenwol zijn) en afwerken met een klimaatfolie. dan werkt het nu en ook als je vanaf buiten gaat na-isoleren.Nyvlem schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:41:
Bij ons jaren 70 huis is in de jaren 90 een uitbouw gerealiseerd. We zijn momenteel aan het verbouwen en boven de schrootjes van het plafond vind ik steenwol met daarboven een soort steekschuim achtig materiaal. Wat voor soort isolatie is dat en kan dat blijven zitten als in de toekomst misschien het plat dak van buiten wordt geïsoleerd?
Nyvlem schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:41:
Bij ons jaren 70 huis is in de jaren 90 een uitbouw gerealiseerd. We zijn momenteel aan het verbouwen en boven de schrootjes van het plafond vind ik steenwol met daarboven een soort steekschuim achtig materiaal. Wat voor soort isolatie is dat en kan dat blijven zitten als in de toekomst misschien het plat dak van buiten wordt geïsoleerd?
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door technopeuter op 27-03-2026 12:57 ]
diskeltische lurker
Ik heb onlangs een dakkapel laten plaatsen. Mijn bedoeling is om de boel nu af te werken en te isoleren.
Betreft een woning uit 1975.
Mijn dakbeschot bestaat uit Opstalan platen. met +-20mm spaanplaat en +-20mm pur.
Ik heb hier al het 1 en andere gelezen over hoe je dit van binnen kan isoleren. Ik wil dit vanwege de kosten graag met Glaswol doen. Maar als er echt veel beter materiaal is dan ben ik daar ook wel in geïnteresseerd. Ik woon relatief dicht bij een snelweg en een circuit. Geluidsisolatie heeft geen prio maar zou wel 'nice to have' zijn.
Aan de binnenkant zit er tegen het houtvezel dakbeschot een soort van behang aan geplakt, waar later ook een keer overheen is geschilderd. (Moet ik dat verwijderen voordat ik ga isoleren of maakt dat niet uit?)
Nu ben ik wat met Ubakus lopen spelen en denk ik dat ik het vrij goed op papier heb staan maar ik zou het graag nog even tegen jullie willen aanhouden. Helemaal vanwege de mening van 1 van de bouwvakkers.(kom ik later op terug)
/f/image/97ymOnhuPz4WAKlwQo7EUkHP.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg de opbouw niet helemaal 100% zoals hij is maar ik denk dat het grotendeels klopt?
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
panlatten(verticaal + horizontaal) met ertussenin PUR 20mm (zie foto hieronder)
Houtvezel dakbeschot 20mm
Gordingen 70x160mm
Daartussen Glaswol 160mm (of iets beters)
klimaatfolie (MIOFOL® Active - Variabele dampremmende folie (klimaatfolie)
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm
/f/image/wDs2kvQMMyVIksr3pnKXbNVm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aYd7Q55BpvxDawmtSBmLMUsl.png?f=fotoalbum_large)
Deze ventilatiepannen heb ik op mijn dak om ventilatie onder de pannen te houden.
:strip_exif()/f/image/6xl3kVpuYwoxSK1oIWudJ0Wr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een stuk dakbeschot, de panlatten 3x2 zitten in verticale lijn op het dakbeschot vast en daar haaks op de panlatten. Zou je dan kunnen zeggen dat vocht van je dakbeschot door de panlatten ook zijn weg naar buiten kan vinden? Of werkt hout niet op deze manier?
Nu zei die bouwvakker dat ik het op de manier zoals hierboven beschreven niet kon doen. Volgens hem zou mijn dakbeschot dan gaat rotten omdat het vocht niet weg kan. Hij zei dat die PUR op die opstalan platen daar zat iets in (ben vergeten hoe hij dat noemde) maar die hield vocht tegen. En was dus niet zoals velen hier wel zeggen licht dampdoorlatend.
Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had
Maar er moest dus een ventilatie laag tussen de isolatie en het dakbeschot komen.
Wat is jullie mening hierover?
Als ik mijn dakbeschot helemaal luchtdicht heb gemaakt (de gaten heb gerepareerd die nu her en der zitten) wat heeft die lucht spouw dan voor nut?
Ik heb een filmpje gemaakt, het PUR lijkt nu vrij broos. https://photos.app.goo.gl/QZUa3onJLkwSQoWo6
Ik mocht trouwens ook niet de onderkant van mijn dakkapel isoleren met iets. dan zou ik ook vocht opsluiten en ging het rotten. Het is een warm dak constructie.
:strip_exif()/f/image/2xmBmjwmnBBfDPybaViaoM2M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/62LGxDpXK6pWDCiwsSwsI62U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan dus niet iets tussen die balken(100x63mm) doen om iets van geluid te dempen of extra isolatie?
Mijn dakbeschot bestaat uit Opstalan platen. met +-20mm spaanplaat en +-20mm pur.
Ik heb hier al het 1 en andere gelezen over hoe je dit van binnen kan isoleren. Ik wil dit vanwege de kosten graag met Glaswol doen. Maar als er echt veel beter materiaal is dan ben ik daar ook wel in geïnteresseerd. Ik woon relatief dicht bij een snelweg en een circuit. Geluidsisolatie heeft geen prio maar zou wel 'nice to have' zijn.
Aan de binnenkant zit er tegen het houtvezel dakbeschot een soort van behang aan geplakt, waar later ook een keer overheen is geschilderd. (Moet ik dat verwijderen voordat ik ga isoleren of maakt dat niet uit?)
Nu ben ik wat met Ubakus lopen spelen en denk ik dat ik het vrij goed op papier heb staan maar ik zou het graag nog even tegen jullie willen aanhouden. Helemaal vanwege de mening van 1 van de bouwvakkers.(kom ik later op terug)
/f/image/97ymOnhuPz4WAKlwQo7EUkHP.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg de opbouw niet helemaal 100% zoals hij is maar ik denk dat het grotendeels klopt?
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
Gordingen 70x160mm
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm
/f/image/wDs2kvQMMyVIksr3pnKXbNVm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aYd7Q55BpvxDawmtSBmLMUsl.png?f=fotoalbum_large)
Deze ventilatiepannen heb ik op mijn dak om ventilatie onder de pannen te houden.
:strip_exif()/f/image/6xl3kVpuYwoxSK1oIWudJ0Wr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een stuk dakbeschot, de panlatten 3x2 zitten in verticale lijn op het dakbeschot vast en daar haaks op de panlatten. Zou je dan kunnen zeggen dat vocht van je dakbeschot door de panlatten ook zijn weg naar buiten kan vinden? Of werkt hout niet op deze manier?
Nu zei die bouwvakker dat ik het op de manier zoals hierboven beschreven niet kon doen. Volgens hem zou mijn dakbeschot dan gaat rotten omdat het vocht niet weg kan. Hij zei dat die PUR op die opstalan platen daar zat iets in (ben vergeten hoe hij dat noemde) maar die hield vocht tegen. En was dus niet zoals velen hier wel zeggen licht dampdoorlatend.
Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had
Maar er moest dus een ventilatie laag tussen de isolatie en het dakbeschot komen.
Als ik mijn dakbeschot helemaal luchtdicht heb gemaakt (de gaten heb gerepareerd die nu her en der zitten) wat heeft die lucht spouw dan voor nut?
Ik heb een filmpje gemaakt, het PUR lijkt nu vrij broos. https://photos.app.goo.gl/QZUa3onJLkwSQoWo6
Ik mocht trouwens ook niet de onderkant van mijn dakkapel isoleren met iets. dan zou ik ook vocht opsluiten en ging het rotten. Het is een warm dak constructie.
:strip_exif()/f/image/2xmBmjwmnBBfDPybaViaoM2M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/62LGxDpXK6pWDCiwsSwsI62U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan dus niet iets tussen die balken(100x63mm) doen om iets van geluid te dempen of extra isolatie?
[ Voor 10% gewijzigd door kaasaanfiets op 29-03-2026 14:57 ]
Iets onder bij de dakkapel aanbrengen, een dampopen materiaal i.c.m. een klimaatfolie kan er mijns inziens niets mis mee gaan.kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:
Ik heb onlangs een dakkapel laten plaatsen. Mijn bedoeling is om de boel nu af te werken en te isoleren.
[Afbeelding]
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
Gordingen 70x160mm
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had![]()
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
M.b.t. je dakbeschot PUR is PUR, en zal dan ook gewoon licht dampremmende zijn.
Je kan het ook als dampdicht beschouwen en dan met een dampopen materiaal tussen je gordingen en een goede klimaatfolie gebruiken.
wat opmerkingen , je hebt in ubbakus gekozen voor gevel dit moet zijn dak , folie met een sd van 100 , terwijl in je lijst de miofol active met sd 14 staat en achter je gipsplaat zit een dichte afwerking van 22 mm hout , terwijl dit rachelwerk is van 22 mm dikkaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:
[Afbeelding]
(van buiten naar binnen)
Betonnen dakpannen
Lucht spouw
Gordingen 70x160mm
regelwerk 22x48
Gipslaat 260x60 9.5mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij gaf aan dat ik eerst ventilatielatten moest plaatsen, en daarna een folie? En daarna was ik hem kwijt omdat ik in de stress raakte omdat ik het heel anders in mijn hoofd had![]()
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en kijk ook even naar je nokpannen zie dat het lood omhoog staat op sommige plekken , zo waait er water onderdoor
Bedankt voor je tips. Ik heb hem nu op gevel staan.Louwm schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:00:
[...]
wat opmerkingen , je hebt in ubbakus gekozen voor gevel dit moet zijn dak , folie met een sd van 100 , terwijl in je lijst de miofol active met sd 14 staat en achter je gipsplaat zit een dichte afwerking van 22 mm hout , terwijl dit rachelwerk is van 22 mm dik
en kijk ook even naar je nokpannen zie dat het lood omhoog staat op sommige plekken , zo waait er water onderdoor
Ik weet niet wat SD betekend en dat je dit aan kon passen.(gratis versie) Maar je kan ook een folie van 10 kiezen en dan die aanpassen naar 14 lijkt het.
En ik krijg het ook niet voor elkaar om achter de gipsplaat rachels te maken in plaats van een complete plaat.
Is dit niet mogelijk?
En inderdaad, ik had gehoopt dat de bouwlieden dat even naar beneden hadden gedrukt maar helaas.
Ik heb sowieso wat (oude?) lekkages gehad daar bij die nokpannen waar het lood wat omhoog staat, ik hoop dat dat de reden dan ook was. Is er ook nog iets waardoor ik dit extra goed waterdicht kan maken? Flexim dakmortel ofzo? Ik had ook ergens lekkage (oud?) waar het lood wel gewoon goed zit.
Dat doe je door de laag in te voeren als luchtspouw (binnen niet geventileerd) en dan "balklaag invoegen" in die laag. Dat werkt op de zelfde manier bij isolatielagen. Het is overgens niet erg als de orientatie van rachels of balkenniet klopt. dus daar zou ik niet te hard op letten.kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:55:
[...]
En ik krijg het ook niet voor elkaar om achter de gipsplaat rachels te maken in plaats van een complete plaat.![]()
![]()
Is dit niet mogelijk?
[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 29-03-2026 20:15 ]
Ik wil deze zomer met
17cm glaswol. Knauff 032 RD 5,30 het dak gaan isoleren.
Ik heb al advies ingewonnen in dit topic door het door te nemen en eerdere vragen die ik heb gesteld.
Is onderstaande juist?
De folie die ik ga gebruiken:
Klimaatfolie omdat niet bekend is of dak damp open of dicht is. Ik neem daar liever geen risico in.
Kieren dakbeschot
Het dakbeschot is aan de zolderkant niet helemaal tocht dicht. Dit helemaal tocht dicht gaan maken, is denk ik niet haalbaar. Ik had al wat adviezen gelezen om de ergste kieren te tapen.
De balken zijn rondom, aan de muur zijdes, niet helemaal kier dicht. Hier komt ook kook geur van de buren naar binnen. Deze kieren ga ik purren en tapen.
Klimaatfolie
De klimaatfolie bevestig ik aan de balken. En daarop bevestig ik latjes waar de gipsplaten op komen. Zodat er een spouwtje ontstaat. Gelezen dat klimaatfolies een spouw nodig hebben.
Boomband
Ik las dat ik boomband kan gebruiken om de glaswol op zijn plek te houden. Zodat ik eerst alles kan voorzien van glaswol en later de klimaatfolie. E.v.t touw is ook mogelijk.
Wat ik nog niet duidelijk heb
Dakraam
Hoe ik rondom het dakraam ga isoleren is voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Heeft iemand hier toevallig beeld materiaal van? Hoe dat wordt gedaan. Met wat ruimte tussen afwerking en klimaatfolie.
Leidingen
Ook hoe ik het de folie ga aansluiten rondom leidingen.
Het moeilijkste.
Ik zie nog niet voor me hoe ik de folie/afwerking etc moet doen rondom onderstaande.
:strip_exif()/f/image/tcDFfavjaxDMD2u7vJViCvMi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zihSDEGenAmgcLvFGJgPOUiG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakbeschot
:strip_exif()/f/image/LuAlhjIp6jTDZA8xXk0sbE5s.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige opbouw
:strip_exif()/f/image/bKhiwPXyxSJrLLAwZPyVL7wc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al advies ingewonnen in dit topic door het door te nemen en eerdere vragen die ik heb gesteld.
Is onderstaande juist?
Klimaatfolie omdat niet bekend is of dak damp open of dicht is. Ik neem daar liever geen risico in.
Kieren dakbeschot
Het dakbeschot is aan de zolderkant niet helemaal tocht dicht. Dit helemaal tocht dicht gaan maken, is denk ik niet haalbaar. Ik had al wat adviezen gelezen om de ergste kieren te tapen.
De balken zijn rondom, aan de muur zijdes, niet helemaal kier dicht. Hier komt ook kook geur van de buren naar binnen. Deze kieren ga ik purren en tapen.
Klimaatfolie
De klimaatfolie bevestig ik aan de balken. En daarop bevestig ik latjes waar de gipsplaten op komen. Zodat er een spouwtje ontstaat. Gelezen dat klimaatfolies een spouw nodig hebben.
Boomband
Ik las dat ik boomband kan gebruiken om de glaswol op zijn plek te houden. Zodat ik eerst alles kan voorzien van glaswol en later de klimaatfolie. E.v.t touw is ook mogelijk.
Dakraam
Heeft iemand hier toevallig beeld materiaal van? Hoe dat wordt gedaan. Met wat ruimte tussen afwerking en klimaatfolie.
Leidingen
Het moeilijkste.
Ik zie nog niet voor me hoe ik de folie/afwerking etc moet doen rondom onderstaande.
:strip_exif()/f/image/tcDFfavjaxDMD2u7vJViCvMi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zihSDEGenAmgcLvFGJgPOUiG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakbeschot
:strip_exif()/f/image/LuAlhjIp6jTDZA8xXk0sbE5s.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige opbouw
:strip_exif()/f/image/bKhiwPXyxSJrLLAwZPyVL7wc.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima bedacht. Aansluitingen op die houten balk en aan de gevels kun je doen met luchtdicht tape of butyltape. Rondom het dakraam zal dat ook vast zo kunnen. Mogelijk moet je rond het dakraam aan de binnenzijde een aftimmering maken waar je isolatiemateriaal binnenvalt zodat je op de rand kunt aftapen.m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Ik wil deze zomer met
Is onderstaande juist?
Kieren dakbeschot
Klimaatfolie
Boomband
Dakraam
Leidingen
Het moeilijkste.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dakbeschot
[Afbeelding]
Huidige opbouw
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zie op je dakbeschot alleen maar tengels/panlatten. Daarop liggen de pannen. In dat geval is het een damp open dak en kan je aan de binnenkant met een damp remmer werken.m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Ik wil deze zomer met
Is onderstaande juist?
Kieren dakbeschot
Klimaatfolie
Boomband
Dakraam
Leidingen
Het moeilijkste.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dakbeschot
[Afbeelding]
Huidige opbouw
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je er nog een dakkapel op hebt staan met dakbedekking is deze wel dampdicht.
Geen dakkapel o.i.delektriekert schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:06:
[...]
Ik zie op je dakbeschot alleen maar tengels/panlatten. Daarop liggen de pannen. In dat geval is het een damp open dak en kan je aan de binnenkant met een damp remmer werken.
Als je er nog een dakkapel op hebt staan met dakbedekking is deze wel dampdicht.
Maar ik weet niet wat er aan de andere kant van het dak zit. Of is het niet logisch dat ze op sommige stukken wel iets van folie hebben gedaan en andere gedeelte niet?
Dus de houten balken zien/benaderen als een muur?No Hands schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Prima bedacht. Aansluitingen op die houten balk en aan de gevels kun je doen met luchtdicht tape of butyltape. Rondom het dakraam zal dat ook vast zo kunnen. Mogelijk moet je rond het dakraam aan de binnenzijde een aftimmering maken waar je isolatiemateriaal binnenvalt zodat je op de rand kunt aftapen.
Dankjewel
Het zou onlogisch zijn, maar indien je de mogelijkheid hebt kan je de andere kant van het dek eens benaderen.m4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:09:
[...]
Geen dakkapel o.i.d
Maar ik weet niet wat er aan de andere kant van het dak zit. Of is het niet logisch dat ze op sommige stukken wel iets van folie hebben gedaan en andere gedeelte niet?
Wat is het bouwjaar van je huis?
Daar zitten de zonnepanelen en geen raam.o.i.d. en durf zelf het dak niet op haha.elektriekert schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:50:
[...]
Het zou onlogisch zijn, maar indien je de mogelijkheid hebt kan je de andere kant van het dek eens benaderen.
Wat is het bouwjaar van je huis?
Huis is uit 1968. Dakpannen zijn een keer vernieuwd. Niet bekend wanneer.
Ah ja, met het vernieuwen van de pannen zou er wat ondergelegd kunnen zijn, maar dit verwacht ik dan wel over het gehele dak natuurlijkm4bnl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Daar zitten de zonnepanelen en geen raam.o.i.d. en durf zelf het dak niet op haha.
Huis is uit 1968. Dakpannen zijn een keer vernieuwd. Niet bekend wanneer.
Is wel het meest logisch inderdaad.elektriekert schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:09:
[...]
Ah ja, met het vernieuwen van de pannen zou er wat ondergelegd kunnen zijn, maar dit verwacht ik dan wel over het gehele dak natuurlijk
Dus is het aan mij de keus om voor logisch te kiezen en er vanuit gaan dat er nergens folie ligt, of voor zekerheid gaan en klimaatfolie te gaan kiezen.
Keuzes, keuzes
Toch nog een vraag. Hopelijk kan ik het duidelijk formulieren
Ons dak tocht zeer door het dakbeschot. Alles dicht tapen/kitten is wel erg veel werk.
Hoeveel invloed heeft tocht door het dakbeschot invloed op glaswol?
Stopt het met tochten als de glaswol, folie etc. geplaatst is omdat het niet meer kan doorwaaien. Of zou er dan nog steeds een trek/tocht kunnen ontstaan door het dakbeschot en dat invloed kunnen hebben op het isolatiemateriaal?
Zie foto van het dakbeschot een paar reacties hier boven
Bijvraag.
Kan isovlas beter tegen tocht dan glaswol?
Isovlas heeft mindere waarde bij 17cm.. glaswol 5.30 en isovlas 4.46. is isovlas de meerprijs en mindere RD het waard?
Ons dak tocht zeer door het dakbeschot. Alles dicht tapen/kitten is wel erg veel werk.
Stopt het met tochten als de glaswol, folie etc. geplaatst is omdat het niet meer kan doorwaaien. Of zou er dan nog steeds een trek/tocht kunnen ontstaan door het dakbeschot en dat invloed kunnen hebben op het isolatiemateriaal?
Bijvraag.
Isovlas heeft mindere waarde bij 17cm.. glaswol 5.30 en isovlas 4.46. is isovlas de meerprijs en mindere RD het waard?
[ Voor 35% gewijzigd door m4bnl op 01-04-2026 20:56 ]
isolatiewaardes bereik je door stilstaande lucht, tocht hoort daar du niet bij. als je het veel werk vind om die kieren te plakken dan kun je het ook kitten of er een plaatje hardboard op nieten of lijmen. dat gaat sneller. maar permanent wind, en dus ook vuil, kans op op vocht of ongedierte in je isolatie moet je gewoon niet willen.m4bnl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:23:
Toch nog een vraag. Hopelijk kan ik het duidelijk formulieren
Bijvraag.
Duidelijk. Bedankt.No Hands schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:23:
[...]
isolatiewaardes bereik je door stilstaande lucht, tocht hoort daar du niet bij. als je het veel werk vind om die kieren te plakken dan kun je het ook kitten of er een plaatje hardboard op nieten of lijmen. dat gaat sneller. maar permanent wind, en dus ook vuil, kans op op vocht of ongedierte in je isolatie moet je gewoon niet willen.
Welke tape is aan te raden?
Ik heb toevallig een rol pandser toptape 60mm in huis. Uiteraard nooit genoeg. Maar voor het aantal meters wordt het wel heel kostbaar om alles te tapen
Hoe ik het ga doen: de onderste naden allemaal tapen. Deze kieren het ergste. De rest ga ik kitten. En dan alleen waar inderdaad tocht doorheen komt.
Alles tape wordt wel erg kostbaar. Kit is goedkoper.
Ik wil dan hybriseal kit gebruiken. Deze is zeer flexibel en gaat hopelijk voor altijd mee. Of is een andere kit wen betere optiem
[ Voor 33% gewijzigd door m4bnl op 02-04-2026 09:41 ]
je kan er ook een dampopen w1 dakfolie tegenaan nieten , (deze gebruiken ze normaal onder je dakpannen op het dak beschot) , weet je zeker dat alles tochtdicht is en blijftm4bnl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:47:
[...]
Duidelijk. Bedankt.
Welke tape is aan te raden?
Ik heb toevallig een rol pandser toptape 60mm in huis. Uiteraard nooit genoeg. Maar voor het aantal meters wordt het wel heel kostbaar om alles te tapen
Hoe ik het ga doen: de onderste naden allemaal tapen. Deze kieren het ergste. De rest ga ik kitten. En dan alleen waar inderdaad tocht doorheen komt.
Alles tape wordt wel erg kostbaar. Kit is goedkoper.
Ik wil dan hybriseal kit gebruiken. Deze is zeer flexibel en gaat hopelijk voor altijd mee. Of is een andere kit wen betere optiem
:strip_exif()/f/image/OCu6LeFHgNoccifeeyocM7a6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wwOMKcrIjaVvFAjxjhz3Y6vN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4NGlExvo3nMCshiphwAvtAGK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een dakkapel die tot aan de grond komt en zo is afgewerkt aan de onderzijde. Kan ik hier gewoon met multiplex een koofje om maken ? Dat heb ik bij de andere dakkapel wel gedaan die opdezelfde wijze is gemaakt.
De rest van de zolder is aan de binnenzijde met inblaas biomased materiaal geïsoleerd (met luchtdichte folie) maar dit detail hebben ze niks mee gedaan. Ik ging er vanuit dat ik het gewoon kan dicht zetten maar begin twijfelen.
Jaren 30 woning met pannendak en alleen folie aan buitenzijde over het dakbeschot omdat de tengels vervangen moesten worden.
Ik heb de andere kamers al afgewerkt waar dit detail ook voorkomt. Dus ik hoop dat het goed is anders zit ik wel op slopershoogte …
[ Voor 39% gewijzigd door Waypoint op 06-04-2026 10:16 ]
Ja, dat kan.
Maar wat zit er achter/ in die kier? Staat dat in verbinding met een stuk niet geisoleerd dak? En vormt het dus een thermische brug? Zo ja, dan zou ik bekijken of die kier te isoleren is.
Maar wat zit er achter/ in die kier? Staat dat in verbinding met een stuk niet geisoleerd dak? En vormt het dus een thermische brug? Zo ja, dan zou ik bekijken of die kier te isoleren is.
Franciesco schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:01:
Ja, dat kan.
:strip_exif()/f/image/4NGlExvo3nMCshiphwAvtAGK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kun je het wat beter zien.
Direct onder de pur zie je het dakbeschot.
Er is nu geen tocht.
Ik heb de andere kamers al helemaal afgewerkt, dus ik hoop niet dat dat een probleem is. Anders zet ik wel redelijk op slopers hoogte.😜
Geen tocht is een goed begin. Maar iets van isolatie in dat stuk lijkt me toch mooi om te doen. Misschien kun je er een restje minerale wol ofzo in kwijt onder het mom van beter iets dan niets.
Maar hoef ik niks met folies te doen?Franciesco schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:
Geen tocht is een goed begin. Maar iets van isolatie in dat stuk lijkt me toch mooi om te doen. Misschien kun je er een restje minerale wol ofzo in kwijt onder het mom van beter iets dan niets.
Ook omdat ik een deel al afgetimmerd heb. Dat maakt dus niks uit ?
wat voor folie zit er onder de dakpannen op het dak beschot ? dampopen of dampdichtWaypoint schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:28:
[...]
Maar hoef ik niks met folies te doen?
Ik heb inmiddels mijn zolder geïsoleerd met houtvezelplaten en een klimaatfolie, vervolgens rachelwerk en daar tegenaan gipsplaten. Nu vroeg ik mij af of er nog zaken zijn waarmee met de afwerking van de gipsplaten rekening gehouden moet worden. Kun je hier bijvoorbeeld zomaar iedere afwerking op toepassen of moet dit bijvoorbeeld dampopen zijn, zoals dampopen verf?
Pro one polytex dampopen waterdichte folieLouwm schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:39:
[...]
wat voor folie zit er onder de dakpannen op het dak beschot ? dampopen of dampdicht
Het gaat dus alleen om dat stukje onder het kozijn wat in potentie (zo lijkt het op de foto) van maximaal een paar centimeter dikte isolatie voorzien kan worden? Zo ja, dan is het niet noodzakelijk om daar een dampremmende folie aan te brengen, ook omdat de koude kant dampopen is begreep ik. De isolatiewaarde van die paar centimeter isolatie is te gering om condensatie van betekenis in de opbouw ter plaatse te krijgen. Al mag een dampremmende folie wel, mocht je een stukje folie hebben liggen.Waypoint schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:28:
[...]
Formeel zou ik altijd een folie adviseren deels om het luchtdicht te maken en deels om te voldoen aan de vuistregel: binnen dampdichter dan buiten. als je bv hebt afgetimmerd met 12 mm wbp multiplex met een mooie laklaag geloof ik het ookwel. Als er alleen een gipsplaatje voor zit zou ik het persoonlijk aanpassen.Waypoint schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:28:
[...]
uiteraard ga ik er dan vanuit dat je er isolatie in hebt gestopt. zonder isolatie is er geen probleem anders dan een koudebrug.
dat is toch altijd waterdicht en dampopen?Louwm schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:39:
[...]
wat voor folie zit er onder de dakpannen op het dak beschot ? dampopen of dampdicht
Tegenwoordig doorgaans wel, maar helaas geen gegeven. het dampopen verhaal is ook de sucendaire functie. Zo kom je ook wel eens landbouwzeil tegen en wat oudere bouw producten zoals teerpapier of bouwpapier. opzich is een dampdicht onderdak ook prima als je zeker weet dat je niet wil isoleren. En het is nog niet heel lang geleden dat isoleren door veel mensen financieel als nutteloos werdt gezien (vooral doordat gas zo goedkoop is) dat is dan ook een reden dat de minimale RC waarde bestaat voor nieuwbouw anders zou bijna niemand het "voldoende" (laten) doen.
Goedemorgen!
Binnenkort wil ik mijn (nagenoeg) lostaande garage gaan isoleren en verwarmen/koelen maar ik heb nog diverse vragen.
Het betreft een enkelsteensbakstenen garage met een epdm dak. Voor het verwarmen/koelen ga ik een split-unit airco gebruiken.
Het bouwerk bestaat uit twee delen: mijn garage en de schuur van de buren. De buitenwanden en de dakbedekking lopen ononderbroken door. De schuur van de buren is niet verwarmd of geisoleerd.
Het is een garage van (ongeveer) 6m bij 3m. De plafondhoogte (onderkant balken) is ongeveer 2,4m. Ik wil graag zo min mogelijk van de breedte (de 3m) opofferen voor zoveel mogelijk resultaat.
De ruimte hoeft niet altijd op 20 graden te blijven. Het hoofddoel is om mijn gereedschap netjes te houden (vocht). Daarbij ga ik ervan uit dat ik de temperatuur tussen de 10 en bijvoorbeeld 28 wil houden. Als ik een groot project wil doen in de winter dan kan ik incidenteel naar bijvoorbeeld 18 graden stoken. Idem in de zomer kan ik incidenteel koelen naar 22 graden.
Aan gezien ik de garage niet zelf gebouwd heb weet ik niet de exate dakopbouw. Maar op basis van dit uitzicht neem ik aan dat het EPDM is:
:strip_exif()/f/image/7zg8LtVxapEfz8zPsntF6oyj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Langs de bovenkant van de gevel zitten vrij veel ventilatiegaten.
:strip_exif()/f/image/mM2F5FEp0josUactxBrdWMAX.jpg?f=fotoalbum_medium)
In Ubakus heb ik nu de volgende situaties staan:
Voor de wanden:
/f/image/G7rEGC0RoUXf855bf3iEn8Bt.png?f=fotoalbum_medium)
Voor het plafond:
Met 'sterk'-geventileerde spouw:
/f/image/emk3oztGZbdXOStDHhfj0Ork.png?f=fotoalbum_medium)
Met niet-geventileerde spouw:
/f/image/ys0FEt20uisWv4mrXnbCaVR5.png?f=fotoalbum_medium)
Hoe weet ik of mijn spouw 'sterk' geventileerd is?
En zijn de druppeltjes die ik nu zie bij de niet geventileerde spouw daadwerkelijk een probleem?
De isolatieplaten die ik op het oog heb:
Voor de muren: iko-pir-isolatieplaat-enertherm-tong-groef-rd-1-80-1200x600x40
En voor de plafonds:iko-pir-isolatieplaat-enertherm-rechte-kant-rd-5-45-1200x600x120
Ben ik op de juiste weg om van mijn garage een fijne werkplek/garage te maken, moet ik nog een klimaatfolie (oid) ergens toevoegen, of sla ik echt compleet de plank mis? Kan ik de wand richting de schuur van buren hetzelfde isoleren als de buitenwanden?
Ik heb nóg geen ervaring met isoleren dus alle adviezen zijn welkom.
Binnenkort wil ik mijn (nagenoeg) lostaande garage gaan isoleren en verwarmen/koelen maar ik heb nog diverse vragen.
Het betreft een enkelsteensbakstenen garage met een epdm dak. Voor het verwarmen/koelen ga ik een split-unit airco gebruiken.
Het bouwerk bestaat uit twee delen: mijn garage en de schuur van de buren. De buitenwanden en de dakbedekking lopen ononderbroken door. De schuur van de buren is niet verwarmd of geisoleerd.
Het is een garage van (ongeveer) 6m bij 3m. De plafondhoogte (onderkant balken) is ongeveer 2,4m. Ik wil graag zo min mogelijk van de breedte (de 3m) opofferen voor zoveel mogelijk resultaat.
De ruimte hoeft niet altijd op 20 graden te blijven. Het hoofddoel is om mijn gereedschap netjes te houden (vocht). Daarbij ga ik ervan uit dat ik de temperatuur tussen de 10 en bijvoorbeeld 28 wil houden. Als ik een groot project wil doen in de winter dan kan ik incidenteel naar bijvoorbeeld 18 graden stoken. Idem in de zomer kan ik incidenteel koelen naar 22 graden.
Aan gezien ik de garage niet zelf gebouwd heb weet ik niet de exate dakopbouw. Maar op basis van dit uitzicht neem ik aan dat het EPDM is:
:strip_exif()/f/image/7zg8LtVxapEfz8zPsntF6oyj.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/mM2F5FEp0josUactxBrdWMAX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voor de wanden:
/f/image/G7rEGC0RoUXf855bf3iEn8Bt.png?f=fotoalbum_medium)
Voor het plafond:
/f/image/emk3oztGZbdXOStDHhfj0Ork.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/ys0FEt20uisWv4mrXnbCaVR5.png?f=fotoalbum_medium)
En zijn de druppeltjes die ik nu zie bij de niet geventileerde spouw daadwerkelijk een probleem?
En voor de plafonds:iko-pir-isolatieplaat-enertherm-rechte-kant-rd-5-45-1200x600x120
Ben ik op de juiste weg om van mijn garage een fijne werkplek/garage te maken, moet ik nog een klimaatfolie (oid) ergens toevoegen, of sla ik echt compleet de plank mis? Kan ik de wand richting de schuur van buren hetzelfde isoleren als de buitenwanden?
als je de platen tussen een rachelwerk gaat klemmen zou ik geen tong en groef nemen, tevens de lat van 100 x 24 mm zou ik laten uitsteken onder je balkje zodat je hier de pir mooi tegen kan drukkenspork schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:01:
Goedemorgen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de wanden:
[Afbeelding]
Voor het plafond:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie!Louwm schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
[...]
als je de platen tussen een rachelwerk gaat klemmen zou ik geen tong en groef nemen, tevens de lat van 100 x 24 mm zou ik laten uitsteken onder je balkje zodat je hier de pir mooi tegen kan drukken
De 100*24 had 44*24 moeten zijn omdat ik voornemens ben 44*64 balken te gebruiken en ik in ubakus niet kon vinden hoe ik de balk dikker kan maken dan de isolatielaag. Maar een randje toevoegen om de platen tegenaan te zetten is zeker geen gek idee!
Bij Hornbach zijn de dunnere platen alleen met messing en groef beschikbaar (voor zover ik tijdens een korte zoektocht kon zien). Als ik ze zie zal ik ze zeker zonder messing en groef aanschaffen.
Is er nog iemand met adviezen mbt folies en de druppeltjes in de simulatie?
Als je gebruik maakt van PIR met alucachering en je taped alles af met alu tape,.dan heb je een dampdichte laag. Als deze onderbroken worden door hout is het een ander verhaal.spork schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]
Bedankt voor je reactie!
De 100*24 had 44*24 moeten zijn omdat ik voornemens ben 44*64 balken te gebruiken en ik in ubakus niet kon vinden hoe ik de balk dikker kan maken dan de isolatielaag. Maar een randje toevoegen om de platen tegenaan te zetten is zeker geen gek idee!
Bij Hornbach zijn de dunnere platen alleen met messing en groef beschikbaar (voor zover ik tijdens een korte zoektocht kon zien). Als ik ze zie zal ik ze zeker zonder messing en groef aanschaffen.
mes en groef gaat niet werken tussen een latwerk van 600 mm of je moet het smaller maken en de mes en groef er afsnijden, op internet is zat tevinden voor pir platen en nog veel goedkoper dan de bouwmarkt , die lat op de muur moet breder zijn dan je balkje zodat je hier de pir kan tegendrukken en deze vrij blijft van de muur ,en zoals elektriekert zegt alle naden afplakken met alu tape ook het zichtbare hout , en het houtwerk dat tegen de muur zit in de menie zettenspork schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]
Bedankt voor je reactie!
[ Voor 9% gewijzigd door Louwm op 09-04-2026 19:24 ]
In ons nieuwe huis gaan wij een nieuwe keuken op de bestaande plaats terugzetten, tegen de buitenmuur aan. Het is een woning uit 1987 met een spouwmuur.
Omdat ik nu de gelegenheid heb om iets te isoleren mijn vraag, is er een mogelijkheid om de beperkte ruimte achter de kastjes te isoleren? Een folie of anders?
Er is natuurlijk altijd iets ruimte ivm snoeren en afvoeren, zou ik iets extra s kunnen aanbrengen achter en onder de keukenkasten?
Onderstaand een weinig zeggende foto van de muur met aan de bovenzijde de gestucte wand, bovenzijde blad.
Omdat ik nu de gelegenheid heb om iets te isoleren mijn vraag, is er een mogelijkheid om de beperkte ruimte achter de kastjes te isoleren? Een folie of anders?
Er is natuurlijk altijd iets ruimte ivm snoeren en afvoeren, zou ik iets extra s kunnen aanbrengen achter en onder de keukenkasten?
Onderstaand een weinig zeggende foto van de muur met aan de bovenzijde de gestucte wand, bovenzijde blad.
@Djeen84 op zich zou dat kunnen. Maar het effect is waarschijnlijk klein omdat ik verwacht dat:
Desalniettemin kun je overwegen om dunne platen pir met alu cachering tegen de wand te monteren. Een voorwaarde hierbij is wat mij betreft wel een gevel die verder dampopen is, zeker aan de koude (buiten)kant.
- Het oppervlakte wat je extra kunt isoleren klein is
- De dikte van isolatie die je kwijt kan beperkt is
- De temperatuur achter de kastjes lager is dan de gebruikelijke kamertemperatuur. Hierdoor zal het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten kleiner zijn en dus minder warmteverlies geven.
Desalniettemin kun je overwegen om dunne platen pir met alu cachering tegen de wand te monteren. Een voorwaarde hierbij is wat mij betreft wel een gevel die verder dampopen is, zeker aan de koude (buiten)kant.
Bij ons huis uit 1978 is er sprake van de volgende opbouw; grofweg een dakbeschot (underlayment) met een laag PUR aan de buitenzijde:
/f/image/HIjiWxtbK071PrzHdyTQZb1f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rRsxXfhHh4JAkmPwwI2YcwFE.png?f=fotoalbum_large)
Wat opvalt hier is dat er volgens Ubakus vocht ontstaat: klopt dat? Is blijkbaar al die decennia geen probleem geweest. Of voer ik iets verkeerd in?
Dan: ik wil graag gaan isoleren met houtvezel (e.g. Gutex of Pavatex) vanwege de mogelijke faseverschuiving. Nu heb ik me al redelijk ingelezen in dit topic, maar ik blijf zitten met een vraag over vocht en het wel/niet toepassen van een (klimaat-)folie dan wel PIR als dampdichte laag. Ik heb inmiddels 2 bouwadviesbureaus en 2 timmermannen gesproken en ze zeggen allemaal wat anders...
Het initiële idee heb ik volgens mij ergens op dit forum opgepikt (kan het niet zo snel terugvinden helaas) en komt op het volgende neer: houtvezel tussen de gordingen, rachelwerk en dan PIR met alu als dampdichte laag zodat er, theoretisch, geen leefvocht in de constructie kan. Volgens mijn Ubakus input zou dat prima functioneren, maar ik vraag me toch af of ik geen vocht opsluit tussen de binnenste PIR en de buitenste laag PUR?
/f/image/VteOzzmmqz22nMpMajei7ZdH.png?f=fotoalbum_large)
Namelijk, als ik de PIR weghaal zie ik condensatie ontstaan:
/f/image/useSOFcEAVRwkUd3Dyf9V9iX.png?f=fotoalbum_large)
Welke met een damprem wel weer verdwijnt. Ik neem aan omdat leefvocht zo geen kans heeft om in de constructie te trekken? Klopt dit?
/f/image/B0whwUooSzYmdXWYUAV31shi.png?f=fotoalbum_large)
De timmerman kwam met het idee om, naast de dampdichte PIR laag aan de binnenzijde tegen het leefvocht, een soort waterkerende dampdoorlatende klimaatfolie toe te passen onder het dakbeschot en de gordingen, om er nog extra voor te zorgen dat er van buiten geen vocht naar binnen kan (theoretisch) maar nog wel naar buiten zou kunnen ademen. Dan moeten we wel aannemen dat de buitenste laag PUR enigszins dampopen is. Iemand ervaring met deze constructie? Kan ik die klimaatfolie in het midden niet gewoon beter achterwege laten, en er zoveel mogelijk voor zorgen dat er in ieder geval geen leefvocht in de van binnen in de constructie kan?
/f/image/HIjiWxtbK071PrzHdyTQZb1f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rRsxXfhHh4JAkmPwwI2YcwFE.png?f=fotoalbum_large)
Wat opvalt hier is dat er volgens Ubakus vocht ontstaat: klopt dat? Is blijkbaar al die decennia geen probleem geweest. Of voer ik iets verkeerd in?
Dan: ik wil graag gaan isoleren met houtvezel (e.g. Gutex of Pavatex) vanwege de mogelijke faseverschuiving. Nu heb ik me al redelijk ingelezen in dit topic, maar ik blijf zitten met een vraag over vocht en het wel/niet toepassen van een (klimaat-)folie dan wel PIR als dampdichte laag. Ik heb inmiddels 2 bouwadviesbureaus en 2 timmermannen gesproken en ze zeggen allemaal wat anders...
Het initiële idee heb ik volgens mij ergens op dit forum opgepikt (kan het niet zo snel terugvinden helaas) en komt op het volgende neer: houtvezel tussen de gordingen, rachelwerk en dan PIR met alu als dampdichte laag zodat er, theoretisch, geen leefvocht in de constructie kan. Volgens mijn Ubakus input zou dat prima functioneren, maar ik vraag me toch af of ik geen vocht opsluit tussen de binnenste PIR en de buitenste laag PUR?
/f/image/VteOzzmmqz22nMpMajei7ZdH.png?f=fotoalbum_large)
Namelijk, als ik de PIR weghaal zie ik condensatie ontstaan:
/f/image/useSOFcEAVRwkUd3Dyf9V9iX.png?f=fotoalbum_large)
Welke met een damprem wel weer verdwijnt. Ik neem aan omdat leefvocht zo geen kans heeft om in de constructie te trekken? Klopt dit?
/f/image/B0whwUooSzYmdXWYUAV31shi.png?f=fotoalbum_large)
De timmerman kwam met het idee om, naast de dampdichte PIR laag aan de binnenzijde tegen het leefvocht, een soort waterkerende dampdoorlatende klimaatfolie toe te passen onder het dakbeschot en de gordingen, om er nog extra voor te zorgen dat er van buiten geen vocht naar binnen kan (theoretisch) maar nog wel naar buiten zou kunnen ademen. Dan moeten we wel aannemen dat de buitenste laag PUR enigszins dampopen is. Iemand ervaring met deze constructie? Kan ik die klimaatfolie in het midden niet gewoon beter achterwege laten, en er zoveel mogelijk voor zorgen dat er in ieder geval geen leefvocht in de van binnen in de constructie kan?
[ Voor 10% gewijzigd door Nitrous op 15-04-2026 08:35 ]
@Nitrous de opbouw van jouw hellend dak is al vele malen besproken in dit topic want komt vaak voor: het is waarschijnlijk opgebouwd uit Opstalan platen.
Overigens staat ook in de topic-start een voorbeeld Ubakus simulatie met dit type dak.
De druppels in Ubakus bij de huidige situatie worden waarschijnlijk getoond omdat je geen sterk geventileerde luchtlaag onder de pannen hebt toegevoegd.
De huidige opbouw is niet dampdicht: een paar centimere PUR werkt (enigszins) dampremmend maar is bij lange na niet dampdicht. Hierdoor zou je theoretisch ook met PIR+alu cachering een damprem aan de warme kant kunnen aanbrengen omdat de kans op het opsluiten van vocht daardoor relatief klein is. Ubakus rekent wel altijd met de perfecte uitvoering. En dat is lang niet altijd mogelijk bij naisolatie, zeker niet als de PIR laag onderbroken gaat worden door b.v. tussenwanden etc.
De meest veilige optie is mijn inziens dan ook een klimaatfolie. Voor nog een beetje extra isolatie kun je overwegen om de spouw die aan de warme kant van de klimaatfolie komt (tussen het regelwerk) ook op te vullen met enkele centimeters houtvezel. Kies dan wel een geschikte klimaatfolie, want bij sommige moet er een luchtspouw komen voor een goede werking van de klimaatfolie. Van de Isover XtraSafe en de Proclima Intello (Plus) is bekend dat dat niet noodzakelijk is.
Een extra dampopen en waterkerende folie tegen het dakbeschot plaatsten kan en opperen we hier vaker als een optie wanneer het bestaande dakbeschot op veel plekken niet wind- en/of waterdicht is. Als jouw dakbeschot reeds goed wind- en waterdicht is, dan zie ik geen reden om die folie te plaatsen.
Overigens staat ook in de topic-start een voorbeeld Ubakus simulatie met dit type dak.
De druppels in Ubakus bij de huidige situatie worden waarschijnlijk getoond omdat je geen sterk geventileerde luchtlaag onder de pannen hebt toegevoegd.
De huidige opbouw is niet dampdicht: een paar centimere PUR werkt (enigszins) dampremmend maar is bij lange na niet dampdicht. Hierdoor zou je theoretisch ook met PIR+alu cachering een damprem aan de warme kant kunnen aanbrengen omdat de kans op het opsluiten van vocht daardoor relatief klein is. Ubakus rekent wel altijd met de perfecte uitvoering. En dat is lang niet altijd mogelijk bij naisolatie, zeker niet als de PIR laag onderbroken gaat worden door b.v. tussenwanden etc.
De meest veilige optie is mijn inziens dan ook een klimaatfolie. Voor nog een beetje extra isolatie kun je overwegen om de spouw die aan de warme kant van de klimaatfolie komt (tussen het regelwerk) ook op te vullen met enkele centimeters houtvezel. Kies dan wel een geschikte klimaatfolie, want bij sommige moet er een luchtspouw komen voor een goede werking van de klimaatfolie. Van de Isover XtraSafe en de Proclima Intello (Plus) is bekend dat dat niet noodzakelijk is.
Een extra dampopen en waterkerende folie tegen het dakbeschot plaatsten kan en opperen we hier vaker als een optie wanneer het bestaande dakbeschot op veel plekken niet wind- en/of waterdicht is. Als jouw dakbeschot reeds goed wind- en waterdicht is, dan zie ik geen reden om die folie te plaatsen.
Heel erg bedankt. Ik heb het inderdaad wel het idee voorbij zien komen maar ik was het overzicht in relatie tot de situatie van ons dak even kwijt. Het was mij vanuit de topicstart niet 100% duidelijk, maar dan doel je op de 'Warmdak' situatie waar hier sprake van is? Waarmee ik dan met isolatie aan de binnenzijde icm met die klimaatfolie naar een 'gecombineerde opbouw' ga?Franciesco schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:47:
@Nitrous de opbouw van jouw hellend dak is al vele malen besproken in dit topic want komt vaak voor: het is waarschijnlijk opgebouwd uit Opstalan platen.
Als ik je dan goed begrijp wordt dit dan de opbouw, waarbij we
- een geschikte klimaatfolie (zoals de Isover XtraSafe) gebruiken om er voor te zorgen dat er geen leefvocht in de constructie kan
- zodoende 'veiliger' is dan PIR omdat de klimaatfolie ervoor zorgt dat mocht er toch vocht zijn, deze niet opgesloten wordt door de PIR aan de warme kant?
Inderdaad: een klimaatfolie houdt doorgaans (natte ruimtes uitgezonderd) voldoende vocht tegen om geen vochtproblemen in de constructie te krijgen. En vocht wat er in komt kan icm een dampopen isolatiemateriaal via de warme kant weer ontsnappen in de zomer. Met een PIR+alu laag zul je de dampstroom sterker remmen, maar wat er toch achter komt via onderbrekingen etc kan minder gemakkelijk weg.
PS: Mocht je ruimte genoeg hebben, dan kun je overwegen om de gordingen op te dikken of met afstandsschroeven te werken zodat je een dikkere laag isolatie kwijt kunt.
PS: Mocht je ruimte genoeg hebben, dan kun je overwegen om de gordingen op te dikken of met afstandsschroeven te werken zodat je een dikkere laag isolatie kwijt kunt.
Ik wil graag in Ubakus mijn dak simuleren omdat ik voornemens ben mijn dak met minerale wol na te isoleren. De opbouw van buiten naar binnen
Betonnen dakpannen:
Panlatten
Spouw
Superfoil SF40BB
Spouw
daklatten (juiste term?)
Dakbeschot.
Ik wil wol plaatsen tussen de gordingen en afmonteren met gipsplaat en stucwerk. Eventueel een (klimaat)folie als dat nodig blijkt, maar ik kan de superfoil niet vinden in Ubakus. Hoe zou ik dit het beste kunnen nabootsen?
Betonnen dakpannen:
Panlatten
Spouw
Superfoil SF40BB
Spouw
daklatten (juiste term?)
Dakbeschot.
Ik wil wol plaatsen tussen de gordingen en afmonteren met gipsplaat en stucwerk. Eventueel een (klimaat)folie als dat nodig blijkt, maar ik kan de superfoil niet vinden in Ubakus. Hoe zou ik dit het beste kunnen nabootsen?
Wat is de reden dat je het na wil bootsen? het is volgens de fabrikant dampopen dus aan de binnenkant een dampremmer is in basis prima. De isolatie waarde van dergelijke folies kan je beter met een korreltje zout nemen, dus voor de RC waarde heeft het ook weinig meerwaardeBroodbeleg schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:38:
Ik wil graag in Ubakus mijn dak simuleren omdat ik voornemens ben mijn dak met minerale wol na te isoleren. De opbouw van buiten naar binnen
Betonnen dakpannen:
Panlatten
Spouw
Superfoil SF40BB
Spouw
daklatten (juiste term?)
Dakbeschot.
Ja ik ben er door dit topic al achtergekomen dat die superfoil mogelijk weinig doet.twain4me schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:27:
[...]
Wat is de reden dat je het na wil bootsen? het is volgens de fabrikant dampopen dus aan de binnenkant een dampremmer is in basis prima. De isolatie waarde van dergelijke folies kan je beter met een korreltje zout nemen, dus voor de RC waarde heeft het ook weinig meerwaardeOm je vraag ook nog even te beantwoorden: je kan een materiaal aanpassen in ubakus met het potloodje je kan dan bv een pirplaat nemen en het de juiste dampdichtheid en isolatie waarde geven (voor hoeveel dat dus waard is) een alternatief is een folie combineren met een dampopen isolatiemateriaal. Zelf zou ik denk ik kiezen voor bio based met een goede klimaatfolie.
De reden dat ik het wilde simuleren was om te kijken of ik geen vochtproblemen ga krijgen, maar door de dampopenheid van de superfolie lijkt dat dus geen probleem als ik je goed interpreteer.
Ik zal kijken naar je suggestie voor biobased en klimaatfolie en het verschil met dus een dampremmende folie en minerale wol qua kosten. Dan hebbik nog wel een beetje een Rc waarde die er toe doet. :-)
Ik wil even een check doen voordat ik verder ga met isoleren
Ik heb een Opstalan dak zoals hier vaker voorbij komt:
hellend dak ±33°
betonnen dakpannen
ventilerende luchtspouw / panlatten
Opstalan plaat met ±18 mm PUR en ±20 mm houtvezelplaat
Mijn plan is om van binnenuit extra te isoleren met Isovlas of glaswol, daarover klimaatfolie en afwerken met gipsplaten.
Aan de binnenkant van de houtvezelplaat zit nu nog het volgende:
- een hele dunne oude laag (lijkt op oud behang, zit erg vast)
- daarover een dikkere, nieuwere laag behang (kan ik vrij makkelijk verwijderen)
- en daaroverheen is nog geschilderd
Mijn idee was om de isolatie direct tegen het dakbeschot / deze lagen aan te zetten (dus zonder extra luchtspouw).
Mijn vragen:
Moet ik al die lagen (behang/verf) volledig verwijderen, of kan dit gewoon blijven zitten?
Geeft dit nog risico’s qua vocht/damp als ik met klimaatfolie ga werken?
hellend dak ±33°
betonnen dakpannen
Mijn plan is om van binnenuit extra te isoleren met Isovlas of glaswol, daarover klimaatfolie en afwerken met gipsplaten.
- daarover een dikkere, nieuwere laag behang (kan ik vrij makkelijk verwijderen)
Mijn idee was om de isolatie direct tegen het dakbeschot / deze lagen aan te zetten (dus zonder extra luchtspouw).
Mijn vragen:
Moet ik al die lagen (behang/verf) volledig verwijderen, of kan dit gewoon blijven zitten?
Beste allen
We hebben een jaar of 15 geleden een dakkapel laten plaatsen. Die heeft een dak van OSB met daarop 5 cm isolatie (ik ga ervanuit PUR, helaas geen documentatie) en daarop bitumen. Nu wil ik beter gaan isoleren, door de balklaag op te vullen met biobased materiaal. In Ubakus zitten spelen voor de dampremming aan de binnenkant. In alle gevallen voorspelt Ubakus enige condens tegen de bitumen dakbedekking, het minste met een dampdichte folie. Al het houtwerk lijkt wel netjes droog genoeg te blijven. Iemand nog tips of dit begaanbare weg is?
We hebben een jaar of 15 geleden een dakkapel laten plaatsen. Die heeft een dak van OSB met daarop 5 cm isolatie (ik ga ervanuit PUR, helaas geen documentatie) en daarop bitumen. Nu wil ik beter gaan isoleren, door de balklaag op te vullen met biobased materiaal. In Ubakus zitten spelen voor de dampremming aan de binnenkant. In alle gevallen voorspelt Ubakus enige condens tegen de bitumen dakbedekking, het minste met een dampdichte folie. Al het houtwerk lijkt wel netjes droog genoeg te blijven. Iemand nog tips of dit begaanbare weg is?
Vervang de dampremmer voor klimaatfolie dan gaat het waarschijnlijk goed. Dan gaat je droog reserve omhoog en je droogtijd omlaag (waarschijnlijk) Niet dat het veel uitmaakt maar je dak zal hoogst waarschijnlijk pir zijn en vaak ligt er een dampremmer onder de platen of zijn het platen die zelf dampdicht zijn (uiteraard heb je dan nog steeds naden, maar ook dan is het "probleem" al kleiner.Th_I schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:57:
Beste allen
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 16-04-2026 17:06 ]
Op de vragen had ik al per dm gereageerd. Maar voor mogelijk andere geinteresseerden:kaasaanfiets schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:46:
Ik wil even een check doen voordat ik verder ga met isoleren
hellend dak ±33°
betonnen dakpannen
Mijn vragen:
Doorgaans is behang en muurverf in de vorm van latex niet dampdicht en hooguit licht dampremmend. Meestal is het dan ookniet echt een issue wanneer je het laat zitten, maar elke tussenlaag waarvan de eigenschappen niet helemaal bekend zijn vormt een zeker risico. Als je het gemakkelijk kan verwijderen zou ik dat doen. Als dat lastig is kun je bv met een prikroller voor behang gemakkelijk gaatjes maken. Daarmee neemt de dampweerstand (als die er al in enige significante mate is) van die laag af.
Ik zoek wat advies over het aan de binnenkant isoleren van een dakkapel.
De bouwtekeningen geven aan dat er aan de buitenkant 80mm Vapolex is gebruikt. Ik denk dat dit een typfout is want het enige isolatiemateriaal wat er bestaat is VapoPlex. Zie bouwtekening die ik uit het gemeentearchief heb opgehaald.
:strip_exif()/f/image/xJFBIqIWCJD8YT6F1fljUr1O.jpg?f=fotoalbum_large)
Reden isolatie: ik ben toch bezig met het maken van een nieuw plafond in dakkapelen en onder de zoldervliering door, dan kan ik van de nood een deugd maken.
Momenteel kijk je naar de balken van de dakkapel. Daar wil ik iets tussen doen en dan rachels plaatsen en dan gipsplaat.
:strip_exif()/f/image/4zGP1IYvNa55BtHn7U9iT4TU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat voor isolatiemateriaal en wat voor folie moet ik hier nemen? Wat is aan te raden? Is het zo simpel dat ik uit mag gaan van 2,5 als RC waarde van de constructie nu en dat ik kan gaan werken naar een waarde van 6? dus met andere woorden, nog isolatiemateriaal van 6-2,5= 3,5 ertegenaan?
Graag heb ik ook jullie duidelijke advies over folies. Ik ben doodsbenauwd voor vochtproblemen n.a.v. indianenverhalen her en der.
Alvast bedankt
De bouwtekeningen geven aan dat er aan de buitenkant 80mm Vapolex is gebruikt. Ik denk dat dit een typfout is want het enige isolatiemateriaal wat er bestaat is VapoPlex. Zie bouwtekening die ik uit het gemeentearchief heb opgehaald.
:strip_exif()/f/image/xJFBIqIWCJD8YT6F1fljUr1O.jpg?f=fotoalbum_large)
Reden isolatie: ik ben toch bezig met het maken van een nieuw plafond in dakkapelen en onder de zoldervliering door, dan kan ik van de nood een deugd maken.
Momenteel kijk je naar de balken van de dakkapel. Daar wil ik iets tussen doen en dan rachels plaatsen en dan gipsplaat.
:strip_exif()/f/image/4zGP1IYvNa55BtHn7U9iT4TU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat voor isolatiemateriaal en wat voor folie moet ik hier nemen? Wat is aan te raden? Is het zo simpel dat ik uit mag gaan van 2,5 als RC waarde van de constructie nu en dat ik kan gaan werken naar een waarde van 6? dus met andere woorden, nog isolatiemateriaal van 6-2,5= 3,5 ertegenaan?
Graag heb ik ook jullie duidelijke advies over folies. Ik ben doodsbenauwd voor vochtproblemen n.a.v. indianenverhalen her en der.
Alvast bedankt
Ik zou de hele hoogte 10 cm (of iets meer) als dat met je plafond kan) houtvezel of vlas plaatsen en dit afwerken met een klimaatfolie. Omdat ik weet dat je (te lange) afstandsschroeven wil gebruiken is het dan wellicht wel handig om dubbelzijdig tape te plaatsen waar je doorheen kan schroeven. Dat zal geen rc geven van 6 (eerder tussen de 4 en 5 ) maar je kan later als je dak een keer vervangen moet worden de isolatie buiten vervangen voor iets dikkere pir en dan haal je die 6 wel. denk ook na over spotjes en elektra, dat zal waarschijnlijk je isolatie beperken en je wilt je folie natuurlijk goed kunnen plaatsen.badkuip schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:53:
Ik zoek wat advies over het aan de binnenkant isoleren van een dakkapel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt
Bedankt voor je advies. Ik heb 9,5cm ruimte tussen dak en bovenkant rachel. Daar zou dus 90mm of 100mm dik flexibel/in te drukken isolatiemateriaal passen. In de meerderheid van de gevallen is de afstand tussen balken links en rechts 55cm. Daar zou dus 60cm breed flexibel in passen.twain4me schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:09:
[...]
Ik zou de hele hoogte 10 cm (of iets meer) als dat met je plafond kan) houtvezel of vlas plaatsen en dit afwerken met een klimaatfolie. Omdat ik weet dat je (te lange) afstandsschroeven wil gebruiken is het dan wellicht wel handig om dubbelzijdig tape te plaatsen waar je doorheen kan schroeven. Dat zal geen rc geven van 6 (eerder tussen de 4 en 5 ) maar je kan later als je dak een keer vervangen moet worden de isolatie buiten vervangen voor iets dikkere pir en dan haal je die 6 wel. denk ook na over spotjes en elektra, dat zal waarschijnlijk je isolatie beperken en je wilt je folie natuurlijk goed kunnen plaatsen.
Ik neig naar flexibel materiaal in tegenstelling tot PIR. PIR moet gezaagd worden en moet vastgezet worden aan het dak en flexibel spul druk je ertussen.
Wat bedoel je met de klimaatfolie en schroeven door dubbelzijdig tape? Ik kan toch een gaatje maken met een schroef om die rachel vast te zetten? OF bedoel je dat je die tape gebruikt om de folie aan vast te plakken omdat de rachel en met afstandsschroeven niet direct tegenaan zirt?
Pir moet je in dit geval ook niet (aan de binnenkant) willen , dus die keuze is prima. maar naast flexibel moet het dus ook damp open zijn. Zelf zou ik dus voor een hout achtige vezel kiezen dat werkt qua vocht nog iets beter, daarnaast kriebeld het niet, is het millieu vriendelijker en helpt vaak de situatie in de zomer. (je huis ruikt wel even naar kinderboederij in het geval van houtvezel )badkuip schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor je advies. Ik heb 9,5cm ruimte tussen dak en bovenkant rachel. Daar zou dus 90mm of 100mm dik flexibel/in te drukken isolatiemateriaal passen. In de meerderheid van de gevallen is de afstand tussen balken links en rechts 55cm. Daar zou dus 60cm breed flexibel in passen.
Ik neig naar flexibel materiaal in tegenstelling tot PIR. PIR moet gezaagd worden en moet vastgezet worden aan het dak en flexibel spul druk je ertussen.
Wat bedoel je met de klimaatfolie en schroeven door dubbelzijdig tape? Ik kan toch een gaatje maken met een schroef om die rachel vast te zetten? OF bedoel je dat je die tape gebruikt om de folie aan vast te plakken omdat de rachel en met afstandsschroeven niet direct tegenaan zirt?
Normaal als je in folie schroeft trekt het folie deels vast in de schroefdraad van de schroef. De gekozen stel schroeven draai je echter zo ver in en daarna weer uit dat dit denk ik niet zal gebeuren. Als je op de plek waar je gaat schroeven dubbelzijdig tape achter het folie plakt zal dat het schroefgat afdichten.
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 21-04-2026 10:01 ]
Ik heb de plafonds op de bovenverdieping van mijn jaren 30 woning er uit gehaald zodat ik van binnen het schuine dak kan isoleren en zodat de partij die de spouw gaat naisoleren er van binnenuit bij kan (grootste deel zal van buiten af geïsoleerd worden, maar ze kunnen niet goed bij het deel tot aan de nok, dus dat gaat vanuit binnen). Nu blijken er toch wel veel gaten en kieren in de binnenmuur richting de spouw te zitten, die ik waarschijnlijk moet gaan dichtten. Daar zoek ik wat advies over, ik kan online gek genoeg weinig vergelijkbare situaties vinden, dus ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Situatie:
Binnen nu de plafonds er uit zijn:
:strip_exif()/f/image/M2eIiD610lAq4VxmKxWSSUo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitenkant ziet er zo uit:
/f/image/qgs88Afu3IU885LJsXVZ25py.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn 3 soorten gaten/naden.
Grootste zorg is de aansluiting van de binnenmuur op het dakbeschot, ik kijk naar een spleet van 1 tot 3 cm zo tegen de dakpannen aan naar buiten:
:strip_exif()/f/image/l62Q8287dW7Hlw4DLsORWXxH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QIM8YrQSTqOfGr8WZMJoyTFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zijn er oude ventilatieroosters in de spouw (in iedere kamer van het huis), dus dit zijn flinke gaten:
:strip_exif()/f/image/PsTPBNj27IqEywkWylXCeJZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiervan denk ik dat de beste methode is om dicht te metselen en de makkelijkste methode om een stukje gipsplaat in te zetten, is dit wijs?
En dan zijn er nog de flinke openingen rondom de houten balken in de muur:
:strip_exif()/f/image/D0jSQ1W7ZaUIX8jFiRJqgydb.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid, spouwmuur zit nu al oude steenwol in, maar dat is ofwel verzakt of nooit tot aan de nok gevuld, dus ik ga het laten naisoleren met steenwol. Tegen het dakbeschot zet ik 180mm steenwol, dus daarmee dek ik als het goed is de ruimte tussen het dakbeschot en de binnenmuur al af, maar die naden moeten wel dicht voor ze de spouw gaan naisoleren (en dat doen ze voor ik het dak ga isoleren). Wellicht relevant voor ventilatie, ik ga op termijn ook wtw aanleggen in het huis.
Is het zo simpel als de naden dichtsmeren met specie (uiteraard voorzichtig zodat er niets in de spouw valt, of ga ik daar problemen mee krijgen?
Situatie:
Binnen nu de plafonds er uit zijn:
:strip_exif()/f/image/M2eIiD610lAq4VxmKxWSSUo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitenkant ziet er zo uit:
/f/image/qgs88Afu3IU885LJsXVZ25py.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn 3 soorten gaten/naden.
Grootste zorg is de aansluiting van de binnenmuur op het dakbeschot, ik kijk naar een spleet van 1 tot 3 cm zo tegen de dakpannen aan naar buiten:
:strip_exif()/f/image/l62Q8287dW7Hlw4DLsORWXxH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QIM8YrQSTqOfGr8WZMJoyTFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zijn er oude ventilatieroosters in de spouw (in iedere kamer van het huis), dus dit zijn flinke gaten:
:strip_exif()/f/image/PsTPBNj27IqEywkWylXCeJZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiervan denk ik dat de beste methode is om dicht te metselen en de makkelijkste methode om een stukje gipsplaat in te zetten, is dit wijs?
En dan zijn er nog de flinke openingen rondom de houten balken in de muur:
:strip_exif()/f/image/D0jSQ1W7ZaUIX8jFiRJqgydb.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid, spouwmuur zit nu al oude steenwol in, maar dat is ofwel verzakt of nooit tot aan de nok gevuld, dus ik ga het laten naisoleren met steenwol. Tegen het dakbeschot zet ik 180mm steenwol, dus daarmee dek ik als het goed is de ruimte tussen het dakbeschot en de binnenmuur al af, maar die naden moeten wel dicht voor ze de spouw gaan naisoleren (en dat doen ze voor ik het dak ga isoleren). Wellicht relevant voor ventilatie, ik ga op termijn ook wtw aanleggen in het huis.
Is het zo simpel als de naden dichtsmeren met specie (uiteraard voorzichtig zodat er niets in de spouw valt, of ga ik daar problemen mee krijgen?
@RobinCollie die kieren tussen dakbeschot en muren kun je denk ik het beste afdekken met een lat of dunne regel. Omdat de muur onregelmatig lijkt te zijn is verder afdichten dan waarschijnlijk nog wel nodig. Dat zou kunnen in de vorm van flexpur maar ook zwelbamd of ander flexibel rubberachtig materiaal wat je van te voren op de lat/regel plakt.
Hoe wind- en waterdicht is het dakbeschot zelf? Als dat tegen valt kun je ook nog ioverwegen om dampopen en waterkerende folie te plaatsen tegen het dakbeschot waarbij je de folie iets over de muren heen laat lopen en zo ook direct die kieren tussen dakbeschot en muren afdicht.
Controleer ook, indien nog niet gedaan, de overgang dak naar muur(plaat). Daar willen ook nog wel eens flinke kieren aanwezig zijn.
Dat voormalige ventilatierooster is inderdaad het mooiste om dicht te metselen waarbij een spouw overblijft om te vullen. Als alternatief zou ik eerder iets van multiplex dan gipsplaat gebruiken. De holle ruimte opvullen met steenwol, maar wellicht wordt die netje mee gevuld met de spouwisolatie. Dat zou je achteraf eenvoudig kunnen controleren als je de multiplex plaat demontabel maakt. Indien niet goed gevuld, kun je dan alsnog een stukje steenwol plaatsen.
Liggen die vloerbalken alleen in het binnenspouwblad en zijn de kopse kanten m.a.w. straks geisoleerd door de spouwisolatie? Zo ja, dan zou je die ruimte mijn inziens gewoon kunnen vullen met mortel. Dit moet dan wel goed drogen voordat je er isolatie ed over heen plaatst.
Dit lijkt me ook het moment om te controleren of die balken in goede staat zijn.
Hoe wind- en waterdicht is het dakbeschot zelf? Als dat tegen valt kun je ook nog ioverwegen om dampopen en waterkerende folie te plaatsen tegen het dakbeschot waarbij je de folie iets over de muren heen laat lopen en zo ook direct die kieren tussen dakbeschot en muren afdicht.
Controleer ook, indien nog niet gedaan, de overgang dak naar muur(plaat). Daar willen ook nog wel eens flinke kieren aanwezig zijn.
Dat voormalige ventilatierooster is inderdaad het mooiste om dicht te metselen waarbij een spouw overblijft om te vullen. Als alternatief zou ik eerder iets van multiplex dan gipsplaat gebruiken. De holle ruimte opvullen met steenwol, maar wellicht wordt die netje mee gevuld met de spouwisolatie. Dat zou je achteraf eenvoudig kunnen controleren als je de multiplex plaat demontabel maakt. Indien niet goed gevuld, kun je dan alsnog een stukje steenwol plaatsen.
Liggen die vloerbalken alleen in het binnenspouwblad en zijn de kopse kanten m.a.w. straks geisoleerd door de spouwisolatie? Zo ja, dan zou je die ruimte mijn inziens gewoon kunnen vullen met mortel. Dit moet dan wel goed drogen voordat je er isolatie ed over heen plaatst.
Dit lijkt me ook het moment om te controleren of die balken in goede staat zijn.
Dank @Franciesco , hier kan ik zeker wat mee! 
:strip_exif()/f/image/mOxWS3xNN94I8q9U2v7qPuhG.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2H8wyyUL7blZ2LO36MOSW4Zm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VuonoTOmynElOKl0aaNeJRqP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb alvast wat nodig sloopwerk gedaan en kan nu goed bij de muurplaat aan 1 zijde van het huis. Kleine kieren lijken er wel te zijn (je ziet overigens ook nog plukken oude steenwol in de spouw zitten.). Dus die zal ik ook nog afdichten, ik denk dat bovenbenoemde isolatie ook al gaat helpen, de 170mm steenwol zal hier volledig over vallen.
Dakbeschot zelf is ook niet winddicht, maar ik ben van plan het dak aan te pakken met een waterkerend folie aan de buitenzijde (en nieuwe pannen) en steenwol + klimaatfolie aan de binnenzijde.Franciesco schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:47:
:strip_exif()/f/image/mOxWS3xNN94I8q9U2v7qPuhG.png?f=user_large)
Franciesco schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:47:
:strip_exif()/f/image/2H8wyyUL7blZ2LO36MOSW4Zm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VuonoTOmynElOKl0aaNeJRqP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb alvast wat nodig sloopwerk gedaan en kan nu goed bij de muurplaat aan 1 zijde van het huis. Kleine kieren lijken er wel te zijn (je ziet overigens ook nog plukken oude steenwol in de spouw zitten.). Dus die zal ik ook nog afdichten, ik denk dat bovenbenoemde isolatie ook al gaat helpen, de 170mm steenwol zal hier volledig over vallen.
Heb met een endoscoop gekeken, de balken lopen door tot aan de binnenkant van de buitenmuur en rondom is de ruimte eromheen (de luchtspouw) al dichtgesmeert. Zou het wenselijker zijn dat de balken iets terug zouden vallen zodat er tussen de kopse kant en de buitenmuur ruimte is wat eventueel met steenwol opgevuld kan worden? Of is dat niet de moeite waard?Franciesco schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:47:
Wij willen de zolder van onze jaren 70 woning ook gaan isoleren. De situatie is als volgt:
Het dak betaat uit natuurleien, nieuw gelegd in 1995 dus die kunnen nog heel lang mee, vandaar dat vervangen geen optie is. Dit ondanks dat het onderdak daaronder gemaakt is van Menuiserite, wat dus asbest bevat. Echter in heel goede staat, dus geen dringende noodzaak om deze te vervangen. Daarop kepers van 7 cm diep en daarna gordingen.
Nu zou ik 8 cm glaswol willen klemmen tussen de kepers. En dan op de kepers 7cm dikke PIR platen (met dubbel zijdige ALU) bevestigen om aan de benodigde isolatie waardes te komen. Daarna de platen luchtdicht afwerken met alu tape en pur schuim waar nodig in de hoekjes. Vervolgens afwerken met gipsplaten.
Ik heb dit in Ubakus gesimuleerd met het volgende resultaat:
/f/image/RQRZzCX6yfzxyLJTkVng7ARi.png?f=fotoalbum_large)
Nu over de Menuiserite: ik lees meestal dat dit dampopen is en ook Ukabus geeft aan dat er geen kans is op condensatie. Maar heeft iemand daar ervaring mee? En over het bevestigen van de gipsplaten over de pir platen, dit dient tussen de gordingen te gebeuren zodat we meer ruimte(gevoel) over houden, maar ook nog deel van de gordingen om esthetische redenen. Iemand tips hoe dit best aan te pakken?
Het dak betaat uit natuurleien, nieuw gelegd in 1995 dus die kunnen nog heel lang mee, vandaar dat vervangen geen optie is. Dit ondanks dat het onderdak daaronder gemaakt is van Menuiserite, wat dus asbest bevat. Echter in heel goede staat, dus geen dringende noodzaak om deze te vervangen. Daarop kepers van 7 cm diep en daarna gordingen.
Nu zou ik 8 cm glaswol willen klemmen tussen de kepers. En dan op de kepers 7cm dikke PIR platen (met dubbel zijdige ALU) bevestigen om aan de benodigde isolatie waardes te komen. Daarna de platen luchtdicht afwerken met alu tape en pur schuim waar nodig in de hoekjes. Vervolgens afwerken met gipsplaten.
Ik heb dit in Ubakus gesimuleerd met het volgende resultaat:
/f/image/RQRZzCX6yfzxyLJTkVng7ARi.png?f=fotoalbum_large)
Nu over de Menuiserite: ik lees meestal dat dit dampopen is en ook Ukabus geeft aan dat er geen kans is op condensatie. Maar heeft iemand daar ervaring mee? En over het bevestigen van de gipsplaten over de pir platen, dit dient tussen de gordingen te gebeuren zodat we meer ruimte(gevoel) over houden, maar ook nog deel van de gordingen om esthetische redenen. Iemand tips hoe dit best aan te pakken?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar isolatiemateriaal is niet bedoeld als kierafdichting. Dus ik zou die kieren rondom de muurplaat afdichten (latjes, kit, tape, evt een rupsje pur) voordat je met isolatie aan de slag gaat.RobinCollie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:02:
Dank @Franciesco , hier kan ik zeker wat mee!![]()
[...]
Dakbeschot zelf is ook niet winddicht, maar ik ben van plan het dak aan te pakken met een waterkerend folie aan de buitenzijde (en nieuwe pannen) en steenwol + klimaatfolie aan de binnenzijde.
[Afbeelding]
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Heb met een endoscoop gekeken, de balken lopen door tot aan de binnenkant van de buitenmuur en rondom is de ruimte eromheen (de luchtspouw) al dichtgesmeert. Zou het wenselijker zijn dat de balken iets terug zouden vallen zodat er tussen de kopse kant en de buitenmuur ruimte is wat eventueel met steenwol opgevuld kan worden? Of is dat niet de moeite waard?
Over die balken in de muur: zonder isolatie aan de koude kant van die balken zullen de balkkoppen icm (na)isolatie van de gevels in verhouding koud worden wat de kans op condensatie en aantasting in de loop der tijd verhoogd. Hoe warmer de balkkoppen blijven, hoe minder kans op aantasting. Dus als daar relatief gemakkelijk wat aan te doen is zou ik dat doen. In de praktijk, zeker bij steensmuren, kan dat niet. Maar bij jouw met een spouwmuur lijkt dat anders te zijn.
Ook belangrijk bij naisolatie van de gevels: zorgen dat vanuit de warme kant gezien de balken zo luchtdicht mogelijk aansluiten op de binnenmuur/dampscherm. Als er namelijk warme lucht via kieren bij de koude balkkoppen kan komen zorgt ook dat voor een verhoogde kans op condensatie en mogelijk aantasting in de loop van de tijd.
Tijdens het weghalen van de oude isolatie ben ik erachter gekomen dat ons dakbeschot alles behalve kierdicht is. Alles kitten etc is wel heel veel werk in dit geval. En ik heb nog niet alles weggehaald.
Meerdere kieren zijn best breed. Hier zou een muis doorheen kunnen.
Ik heb dunne latjes, maar die zijn geverfd. Kan ik die alsnog voor de kieren plakken die het grootst zijn? Of zorgt de verf ervoor dat ze dampdicht zijn?
Om zo te voorkomen dat er muizen en water binnen komt.
Ik ga sowieso spinvlies damp open folie tegen het dakbeschot plaatsen aan de binnenkant. Die bevestig ik met nietjes aan het dakbeschot en ga ik rondom aftapen.
Ik heb dunne latjes, maar die zijn geverfd. Kan ik die alsnog voor de kieren plakken die het grootst zijn? Of zorgt de verf ervoor dat ze dampdicht zijn?
Ik ga sowieso spinvlies damp open folie tegen het dakbeschot plaatsen aan de binnenkant. Die bevestig ik met nietjes aan het dakbeschot en ga ik rondom aftapen.
Plaatje multiplex, 3MM, met lijm en nieten. Lange halen gauw alle gaten dicht?m4bnl schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:44:
Tijdens het weghalen van de oude isolatie ben ik erachter gekomen dat ons dakbeschot alles behalve kierdicht is. Alles kitten etc is wel heel veel werk in dit geval. En ik heb nog niet alles weggehaald.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ok dat is wel een belangrijk detail inderdaad, mijn intentie was om de kleinere kieren langs de muurplaat en langs de wanden niet per se op te vullen omdat ze toch al bedekt zouden worden door de steenwol die ik tegen het dakbeschot zou plaatsen (met daarover klimaatfolie en dan gips afwerking).Franciesco schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:19:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar isolatiemateriaal is niet bedoeld als kierafdichting. Dus ik zou die kieren rondom de muurplaat afdichten (latjes, kit, tape, evt een rupsje pur) voordat je met isolatie aan de slag gaat.
Snelle photoshop ter verduidelijking, het hieronder groene deel zou steenwol platen worden en zou daarmee de kleinere kieren bedekken:
/f/image/2kGaliOslp83ceAVxRJBPCBq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hAX7ECCYBd5lLm8AdclwAizv.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik begrijp uit jouw reactie dat het beter is om wel eerst de kieren te vullen of af te dekken met bijvoorbeeld een plank. Klopt dat?
Dan snap ik enkel nog niet wat het verschil zou zijn tussen het afpurren en dan bedekken met steenwol of gewoon direct afdekken met steenwol. Beide zijn in principe isolatiematerialen, toch? Met als grootste verschil dat pur echt in de kier gaat zitten en iets andere dampwerende eigenschappen heeft.
Nu heb ik de kans om het goed te doen, dus ik ga eens kijken of ik de balken toch los kan breken van de mortel die er nu omheen is gesmeerd en een stukje terug de woning in te schuiven zodat ze de buitenmuur niet meer raken en ik er wat steenwol tussen kan zetten.Franciesco schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:19:
Over die balken in de muur: zonder isolatie aan de koude kant van die balken zullen de balkkoppen icm (na)isolatie van de gevels in verhouding koud worden wat de kans op condensatie en aantasting in de loop der tijd verhoogd. Hoe warmer de balkkoppen blijven, hoe minder kans op aantasting. Dus als daar relatief gemakkelijk wat aan te doen is zou ik dat doen. In de praktijk, zeker bij steensmuren, kan dat niet. Maar bij jouw met een spouwmuur lijkt dat anders te zijn.
Vergeet niet dat alle planken(dakbeschot) zitten gespijkerd of geschroefd in je balken.RobinCollie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:33:
eens kijken of ik de balken toch los kan breken van de mortel die er nu omheen is gesmeerd en een stukje terug de woning in te schuiven zodat ze de buitenmuur niet meer raken en ik er wat steenwol tussen kan zetten.
Pak eens een stuk steenwol en blaas erin, dat waait er zo doorheen. Dat betekent ook dat de tocht van buiten je isolatie kan afkoelen, wat de werking nadelig beinvloedt.
Een voorwaarde van de Rd waarde van de wol is dus stilstaande lucht. Als je dat niet kan garanderen krijg je nog steeds je energielabel, maar niet je lagere energierekening.
Een voorwaarde van de Rd waarde van de wol is dus stilstaande lucht. Als je dat niet kan garanderen krijg je nog steeds je energielabel, maar niet je lagere energierekening.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
De gordingen ga ik niets aan kunnen doen inderdaad, enkel de losliggende vloerbalken waar voorheen het plafond van de bovenste verdieping op vast zat.elektriekert schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:37:
Vergeet niet dat alle planken(dakbeschot) zitten gespijkerd of geschroefd in je balken.
Ja duidelijke uitleg, heel logisch inderdaad! Dan heb ik een goed weekendproject erbij om de kieren te dichten!P5ycho schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:39:
Pak eens een stuk steenwol en blaas erin, dat waait er zo doorheen. Dat betekent ook dat de tocht van buiten je isolatie kan afkoelen, wat de werking nadelig beinvloedt.
Ik heb een zooi Isovlas besteld voor het isoleren van mijn zolder.
Hierbij gebruik ik deze klimaatfolie: https://www.hornbach.nl/p/miofol-active-variabele-dampremmende-folie-klimaatfolie-1-5-x-30-m/10586056/
Maar welke materialen kan ik het beste gebruiken om dit echt goed luchtdicht te maken? Ik bedoel dan de tape om in de lengte beide zijkanten dicht te plakken, en tape? voor mij de muur om dat luchtdicht te maken.
Wat gebruiken jullie daar allemaal voor? Want ik zie her en der wel wat maar dat spul is ook allemaal vrij duur dus dan wil ik wel het juiste kopen.
In dit filmpje van Miofol: YouTube: Miofol® Active instructievideo - Intelligente klimaatfolie - Meuwissen Gerritsen
Gebruiken ze:
https://www.isolatiemateriaal.nl/p/vast-r-polytex-spinvlies-tape-75cm-x-25m1 https://www.isolatiemateriaal.nl/p/vast-r-butyl-tape-3cm-x-20m
https://www.isolatiemateriaal.nl/p/tyvek-flexwrap-tape-6cm-x-10m
Zijn er ook wat goedkopere alternatieven die vrij verkrijgbaar zijn bij de hornbach of gamma ofzo?
Hierbij gebruik ik deze klimaatfolie: https://www.hornbach.nl/p/miofol-active-variabele-dampremmende-folie-klimaatfolie-1-5-x-30-m/10586056/
Maar welke materialen kan ik het beste gebruiken om dit echt goed luchtdicht te maken? Ik bedoel dan de tape om in de lengte beide zijkanten dicht te plakken, en tape? voor mij de muur om dat luchtdicht te maken.
Wat gebruiken jullie daar allemaal voor? Want ik zie her en der wel wat maar dat spul is ook allemaal vrij duur dus dan wil ik wel het juiste kopen.
In dit filmpje van Miofol: YouTube: Miofol® Active instructievideo - Intelligente klimaatfolie - Meuwissen Gerritsen
Gebruiken ze:
https://www.isolatiemateriaal.nl/p/vast-r-polytex-spinvlies-tape-75cm-x-25m1 https://www.isolatiemateriaal.nl/p/vast-r-butyl-tape-3cm-x-20m
https://www.isolatiemateriaal.nl/p/tyvek-flexwrap-tape-6cm-x-10m
Zijn er ook wat goedkopere alternatieven die vrij verkrijgbaar zijn bij de hornbach of gamma ofzo?
@kaasaanfiets ik heb de tape gebruikt van dezelfde leverancier als de folie.
Proclima: Tescon Vana tape bij Intello plus folie
Isover: Vario KB1 tape bij vario KM duplex folie.
Die spinvlies tape die je noemt is ook bij de hornbach te krijgen voor wat minder. Maar goedkoop wordt het nooit, al die tape is vrij duur. Zoekopdrachtjes op marktplaats hebben wel eens flink geholpen hier als je de tijd hebt.
Proclima: Tescon Vana tape bij Intello plus folie
Isover: Vario KB1 tape bij vario KM duplex folie.
Die spinvlies tape die je noemt is ook bij de hornbach te krijgen voor wat minder. Maar goedkoop wordt het nooit, al die tape is vrij duur. Zoekopdrachtjes op marktplaats hebben wel eens flink geholpen hier als je de tijd hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2026 15:13 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Goede tape is gewoon duur, dat geld niet alleen voor deze toepassing.
die tape is dan ook ontwikkeld voor verschillende ondergronden, eventueel gewapend, dampdoorlatend etc, En het moet 50 jaar meegaan. dus tegen tempertuurwisselingen e.d. kunnen. Zelf heb ik een jaar of wat geleden flink kunnen scoren op amazon.de waar een bouwleverancier van folies e.d. lucht dichtingstapes had met zijn naam, dat bestaat niet meer, maar wellicht kan je daar nog kijken.
Maar trap er niet in door te denken dat tape tape is, wat je hieronder ziet is een ductape van een bekend A merk, wat is gebruikt als vervanging van de juiste tape welke op was. Binnen korte tijd en wat warme dagen liet het vanzelf los. Op het zelfde plaatje zie je ook alu tape welke gewoon is blijven zitten onder dezelfde omstandigheden.
die tape is dan ook ontwikkeld voor verschillende ondergronden, eventueel gewapend, dampdoorlatend etc, En het moet 50 jaar meegaan. dus tegen tempertuurwisselingen e.d. kunnen. Zelf heb ik een jaar of wat geleden flink kunnen scoren op amazon.de waar een bouwleverancier van folies e.d. lucht dichtingstapes had met zijn naam, dat bestaat niet meer, maar wellicht kan je daar nog kijken.
Maar trap er niet in door te denken dat tape tape is, wat je hieronder ziet is een ductape van een bekend A merk, wat is gebruikt als vervanging van de juiste tape welke op was. Binnen korte tijd en wat warme dagen liet het vanzelf los. Op het zelfde plaatje zie je ook alu tape welke gewoon is blijven zitten onder dezelfde omstandigheden.
[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 06-05-2026 17:07 ]
Goede avond,
Ik heb de plafonds (of zoldervloer) geïsoleerd met rollen glaswol: Ursa Glaswolisolatie URSA12 Rd 3,75 Dikte: 150 mm
Het doel was in eerste instantie geluidshinder voorkomen (lucht geluid zoals praten). Tweede doel was puur de isolatie verbeteren aangezien het dak slecht geïsoleerd is, en de zolder een verwarmde maar ongebruikte opslaglocatie was. De verwarming staat dus uit.
Bij nader inzien betwijfel ik of wij de juiste keuze gemaakt hebben. Ik ben dus voornemens om de zoldervloer eruit te halen, opnieuw te isoleren en af te werken met osb platen. De zolder is aan vervanging toe en deze gaat op termijn als werkruimte gebruikt worden. Doel blijft om luchtgeluid te beperken voor de slaapkamers. Dakisolatie is de vervolgklus op termijn.
Ik heb naar mijn idee de volgende fouten gemaakt: 1. De glaswol rollen zijn licht en houden nauwelijks geluid tegen. 2. Daarentegen zijn ze te groot. De dikte a 15cm zou moeten passen, want ik heb 16cm ruimte. Echter, is de breedte van de rollen 60cm en de ruimte tussen de balken is afwisselend 50 en 55cm. De rollen zitten dus opgepropt en steken uit (zie foto). 3. Probleem is dat wij al last hebben gehad van muizen in de rollen.
Waar ik hoop advies over te krijgen is wat ik beter kan doen, maar ook of het zinvol is: 1. Het is beter om 'steviger' isolatiemateriaal te gebruiken zoals glaswol platen, maar bij voorkeur steenwol platen zoals: RockSono Base 1200x600x140mm Rd:3.75. 2. De breedte a 60cm kan ik makkelijker op maat snijden dan bij de reeds gebruikte rollen om te voorkomen dat het er ingepropt moet worden. 3. Ik meen gelezen te hebben dat muizen niet graag in steenwol zitten, maar wel graag in de glaswol rollen zoals nu gebruikt (geen idee of dit waar is).
Tips zijn zeer welkom :)
Ik heb de plafonds (of zoldervloer) geïsoleerd met rollen glaswol: Ursa Glaswolisolatie URSA12 Rd 3,75 Dikte: 150 mm
Het doel was in eerste instantie geluidshinder voorkomen (lucht geluid zoals praten). Tweede doel was puur de isolatie verbeteren aangezien het dak slecht geïsoleerd is, en de zolder een verwarmde maar ongebruikte opslaglocatie was. De verwarming staat dus uit.
Bij nader inzien betwijfel ik of wij de juiste keuze gemaakt hebben. Ik ben dus voornemens om de zoldervloer eruit te halen, opnieuw te isoleren en af te werken met osb platen. De zolder is aan vervanging toe en deze gaat op termijn als werkruimte gebruikt worden. Doel blijft om luchtgeluid te beperken voor de slaapkamers. Dakisolatie is de vervolgklus op termijn.
Ik heb naar mijn idee de volgende fouten gemaakt: 1. De glaswol rollen zijn licht en houden nauwelijks geluid tegen. 2. Daarentegen zijn ze te groot. De dikte a 15cm zou moeten passen, want ik heb 16cm ruimte. Echter, is de breedte van de rollen 60cm en de ruimte tussen de balken is afwisselend 50 en 55cm. De rollen zitten dus opgepropt en steken uit (zie foto). 3. Probleem is dat wij al last hebben gehad van muizen in de rollen.
Waar ik hoop advies over te krijgen is wat ik beter kan doen, maar ook of het zinvol is: 1. Het is beter om 'steviger' isolatiemateriaal te gebruiken zoals glaswol platen, maar bij voorkeur steenwol platen zoals: RockSono Base 1200x600x140mm Rd:3.75. 2. De breedte a 60cm kan ik makkelijker op maat snijden dan bij de reeds gebruikte rollen om te voorkomen dat het er ingepropt moet worden. 3. Ik meen gelezen te hebben dat muizen niet graag in steenwol zitten, maar wel graag in de glaswol rollen zoals nu gebruikt (geen idee of dit waar is).
Tips zijn zeer welkom :)
Maar kan je alles met dezelfde tape doen? Dus de naden tussen 2 folie's dicht plakken en de naden tussen de muur en de folie, en eventueel om een afvoer buis heen?twain4me schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:36:
Goede tape is gewoon duur, dat geld niet alleen voor deze toepassing.
Maar trap er niet in door te denken dat tape tape is, wat je hieronder ziet is een ductape van een bekend A merk, wat is gebruikt als vervanging van de juiste tape welke op was. Binnen korte tijd en wat warme dagen liet het vanzelf los. Op het zelfde plaatje zie je ook alu tape welke gewoon is blijven zitten onder dezelfde omstandigheden. [Afbeelding]
Of heb je overal verschillende tape voor nodig?
Ook ik ben van plan de zolder van mijn jaren 30 woning aan te gaan pakken.
Uiteraard een groot deel van het topic doorgenomen maar zou toch graag zien hoe jullie er tegenaan kijken.
Dakopbouw (met 3 schuine kanten) is als volgt:
Door de lastige hoeken van het dak is aan de binnenzijde PIR aanbrengen en afwerken tijdsintensief en de bijgaande offerte viel dan ook flink tegen. Dat liet mij weer twijfelen om toch aan de buitenzijde te isoleren zodat ik de afwerking aan de binnenzijde intact kan laten. De dakdekker geeft aan Unilin ROOF RENO dakplaten met RD 3,5 te kunnen plaatsen.
Huidige en nieuwe situatie in uBakus gezet:
Nieuwe situatie:
Nu zijn mijn vragen:
Uiteraard een groot deel van het topic doorgenomen maar zou toch graag zien hoe jullie er tegenaan kijken.
Dakopbouw (met 3 schuine kanten) is als volgt:
- Pannen
- Tengels & panlatten
- dakbeschot mes en groef planken
- 5cm glaswoll
- 1cm multiplex
Door de lastige hoeken van het dak is aan de binnenzijde PIR aanbrengen en afwerken tijdsintensief en de bijgaande offerte viel dan ook flink tegen. Dat liet mij weer twijfelen om toch aan de buitenzijde te isoleren zodat ik de afwerking aan de binnenzijde intact kan laten. De dakdekker geeft aan Unilin ROOF RENO dakplaten met RD 3,5 te kunnen plaatsen.
Huidige en nieuwe situatie in uBakus gezet:
Nieuwe situatie:
Nu zijn mijn vragen:
- hoe kan ik Unilin ROOF RENO het beste simuleren in ubakus?
- Zo ver ik begrijp zijn er geen folies nodig en kan ik de bestaande afwerking laten zitten?
- Zijn er nog aandachtspunten of adviezen vanuit jullie?
Ik zie nog niet heel veel voorbeelden voorbijkomen van Ubakus simulaties van een dakkapel met een combinatie van een warm & koud dak constructie, hierbij mijn poging! De reden voor de gecombineerde opbouw is omdat ik wel graag gebruik wil maken van de warmte- en geluidsisolerende eigenschappen van steenwol (waar ik mijn hellend dak ook mee ga isoleren), maar ook niet een te dik boeideel of te dikke zijwang wil. Ik wil voldoen aan de benodigde Rc waarde, dus een combinatie van PIR + steenwol lijkt me dan logisch. Misschien een beetje gek dat ik bij een nieuwe dakkapel bij voorbaat voor de 'naisoleren' methode kies, maar dit lijkt me de meest zekere optie om te voorkomen dat mijn dakkapel een geluidslek gaat worden.
Mijn beoogde opzet zou als volgt zijn:
Dak
/f/image/QWzSz3FgCfSpnmwiDWMt3pQF.png?f=fotoalbum_large)
zijwang
/f/image/Iu0LqT8UXHN9BAmOU74rxHlL.png?f=fotoalbum_large)
Dit is nu een beetje op basis van trial en error, een ding waar ik moeilijk grip op krijg is de droogreserve. Die is nu zeker bij de zijwang slecht. Is dat erg? De droogreserve is dan 'slecht', maar wat merk je er in de praktijk van qua risico's of leefgenot.
Als ik de laag steenwol dikker maak schiet mijn droogreserve omhoog, maar staan er wel weer druppels in de Ubakus tekening:
/f/image/nERCUE10O3bCcyDbTwHCggZ8.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dan een condensatie risico? Maar hoe kan ik nu een goede afweging maken in of het risico acceptabel is of niet?
Mijn beoogde opzet zou als volgt zijn:
Dak
/f/image/QWzSz3FgCfSpnmwiDWMt3pQF.png?f=fotoalbum_large)
zijwang
/f/image/Iu0LqT8UXHN9BAmOU74rxHlL.png?f=fotoalbum_large)
Dit is nu een beetje op basis van trial en error, een ding waar ik moeilijk grip op krijg is de droogreserve. Die is nu zeker bij de zijwang slecht. Is dat erg? De droogreserve is dan 'slecht', maar wat merk je er in de praktijk van qua risico's of leefgenot.
Als ik de laag steenwol dikker maak schiet mijn droogreserve omhoog, maar staan er wel weer druppels in de Ubakus tekening:
/f/image/nERCUE10O3bCcyDbTwHCggZ8.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dan een condensatie risico? Maar hoe kan ik nu een goede afweging maken in of het risico acceptabel is of niet?
ik heb wat stappen gemaakt met het isoleren van mijn zolder. De door mij eerder aangebrachte rachels en elektra heb ik er weer afgehaald zodat ik er goed bij kon. Tussen de balken heb ik 10 cm dik houtvezel aangebracht en daaronder weer Miofol-klimaatfolie eraan vast gemaakt met nietjes. Vervolgens rachels en elektra er weer op.
ik zie filmpjes en tips voorbij komen om alle klimaatfolie dicht te tapen. Waarom is dat? Is dat om het maximale uit de isolatie te halen? Of is dat om vochtproblemen te voorkomen?
ik zie filmpjes en tips voorbij komen om alle klimaatfolie dicht te tapen. Waarom is dat? Is dat om het maximale uit de isolatie te halen? Of is dat om vochtproblemen te voorkomen?
Als je de folie niet tapet op de naden lekt de lucht er gewoon langs en werkt de folie niet. Je krijgt dan ongereguleerd vocht in je isolatie.badkuip schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:12:
ik heb wat stappen gemaakt met het isoleren van mijn zolder. De door mij eerder aangebrachte rachels en elektra heb ik er weer afgehaald zodat ik er goed bij kon. Tussen de balken heb ik 10 cm dik houtvezel aangebracht en daaronder weer Miofol-klimaatfolie eraan vast gemaakt met nietjes. Vervolgens rachels en elektra er weer op.
Nu alle piepschuim en wat glaswol is weggehaald zie ik duidelijk kieren en waterschade in het dakbeschot.
Onze nok heeft zichtbaar water vlekken.
Bij de nok, buitenkant, lijkt iets van plastic te zitten bij overgang dakpannen naar de nok. Waarschijnlijk tegen de tocht/regen. Maar alsnog komt er water binnen. Geen idee hoe oud deze watervlekken zijn.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zit er aan te denken om de kierne daar dicht te kitten en een dun plaatje hout aan de binnenkant te plaatsen. Zodat als het inregend/sneeuwt het water aan de buitenkant blijft.
Ik ga het dakbeschot voorzien van een vlies dampopen aan de binnenkant en dan knauf 032
Via de buitenkant dit aanpakken zou het beste zijn, maar helaas geen mogelijkheid voor.
Als ik dampopen vlies aan de binnenkant doe, kan ik dan ooit later aan de buitenkant ook dampopen vlies folie doen?
:strip_exif()/f/image/nutpZa4mwpJr0SQCuap2MEc1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TowkU2sKP54ITEmSUHCChRfg.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de nok, buitenkant, lijkt iets van plastic te zitten bij overgang dakpannen naar de nok. Waarschijnlijk tegen de tocht/regen. Maar alsnog komt er water binnen. Geen idee hoe oud deze watervlekken zijn.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zit er aan te denken om de kierne daar dicht te kitten en een dun plaatje hout aan de binnenkant te plaatsen. Zodat als het inregend/sneeuwt het water aan de buitenkant blijft.
Ik ga het dakbeschot voorzien van een vlies dampopen aan de binnenkant en dan knauf 032
Via de buitenkant dit aanpakken zou het beste zijn, maar helaas geen mogelijkheid voor.
Als ik dampopen vlies aan de binnenkant doe, kan ik dan ooit later aan de buitenkant ook dampopen vlies folie doen?
:strip_exif()/f/image/nutpZa4mwpJr0SQCuap2MEc1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TowkU2sKP54ITEmSUHCChRfg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is (denk ik) geen beetje vocht van een keertje stuifsneeuw, dat ziet er meer uit als een lekkend dak en lekkende daken isoleren is echt het laatste wat je wil doen. als iemand heel erg veel geluk heeft is een dak waterdicht met alleen dakpannen, maar bij de meeste stervelijke onder ons moet er een onderdakfolie onder. Het zal een zure appel zijn, maar ik zou eerst buiten doen.m4bnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:18:
Nu alle piepschuim en wat glaswol is weggehaald zie ik duidelijk kieren en waterschade in het dakbeschot.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn spouwmuur is geïsoleerd met Icynene (een soort PUR met Open celstructuur), maar ik zou toch graag binnen wat beter isoleren dmv voorzetwanden. Ik lees alleen verschillende informatie.
Het liefst zou ik de muur isoleren met 5cm PIR (eventueel verlijmd met gips). Idealiter maak ik een frame van hout / metal stud waar ik de PIR tussen plaats, zodat er ruimte is voor nieuwe leidingen / stopcontacten en ik er OSB aan kan bevestigen. Meer werk maar praktischer (meer opties) dan PIR verlijmen op de muur.
Twee concrete vragen:
- Zijn er grote nadelen aan het plaatsen en vullen van een houten frame als ik de kieren goed dichtzet met PUR?
- Volgens Ubakus is het niet nodig om spouwlatten te plaatsen als ik PIR direct op de binnenmuur zou verlijmen. Maar online lees ik overal dat dit wel zou moeten. Waarom is dat?
Thanks
Het liefst zou ik de muur isoleren met 5cm PIR (eventueel verlijmd met gips). Idealiter maak ik een frame van hout / metal stud waar ik de PIR tussen plaats, zodat er ruimte is voor nieuwe leidingen / stopcontacten en ik er OSB aan kan bevestigen. Meer werk maar praktischer (meer opties) dan PIR verlijmen op de muur.
Twee concrete vragen:
- Zijn er grote nadelen aan het plaatsen en vullen van een houten frame als ik de kieren goed dichtzet met PUR?
- Volgens Ubakus is het niet nodig om spouwlatten te plaatsen als ik PIR direct op de binnenmuur zou verlijmen. Maar online lees ik overal dat dit wel zou moeten. Waarom is dat?
Thanks
Maar er is geen waterschade/lek schade aan de weggehaalde piepschuim platen en gipsplaten te zien. Of lekt het water dan niet daardoorheen? Het zal zeker een zure appel zijn want ons budget is daarvoor niet toereikend.twain4me schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Dat is (denk ik) geen beetje vocht van een keertje stuifsneeuw, dat ziet er meer uit als een lekkend dak en lekkende daken isoleren is echt het laatste wat je wil doen. als iemand heel erg veel geluk heeft is een dak waterdicht met alleen dakpannen, maar bij de meeste stervelijke onder ons moet er een onderdakfolie onder. Het zal een zure appel zijn, maar ik zou eerst buiten doen.
De dakpannen zijn wel 20-30 jaar geleden vervangen
Er is ook brand geweest bij de buren op zolder.
[ Voor 6% gewijzigd door m4bnl op 11-05-2026 12:21 ]
Foto's van de buitenkantm4bnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/HDXux2fw3w1vVb14ip4DSzQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
RBB sneldek. Wees kritisch bij het bekijken van je dak. Wij hadden een rijtje van 4 waar ik jaarlijks over het dak ging om bij iedereen de rotte pannen eruit te halen. Er vielen spontaan gaten in.m4bnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Foto's van de buitenkant
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of de pannen waren al zo dun dat hagel er een gaatje in tikte. Gewoon een slechte serie. We hebben ze allemaal maar vervangen samen met de buren. Overigens is hier in de buurt al 15% totaal vervangen.
Is die nok zo ernstig geventileerd of kijk ik niet goed?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Die noks is goed geventileerd. Het waait niet extreem door, maar je voelt het wel tochten bij wind. Er zit iets van plastic met kieren. Waarschijnlijk tegen de vogels. Ik heb er helaas weinig verstand van.Seafarer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:52:
[...]
RBB sneldek. Wees kritisch bij het bekijken van je dak. Wij hadden een rijtje van 4 waar ik jaarlijks over het dak ging om bij iedereen de rotte pannen eruit te halen. Er vielen spontaan gaten in.
Of de pannen waren al zo dun dat hagel er een gaatje in tikte. Gewoon een slechte serie. We hebben ze allemaal maar vervangen samen met de buren. Overigens is hier in de buurt al 15% totaal vervangen.
Is die nok zo ernstig geventileerd of kijk ik niet goed?
Ik denk dat met sneeuw/veel wind het water naar binnenkomt. Maar het kan ook best zijn dat de vocht plekken oud zijn. Het hout voelt droog en stevig.
Ik heb een vochtmeter gekocht..die komt overmorgen binnen. Hopen op veel regen dan kan ik mooi zien of er water binnenkomt.
Voorlopig is er geen budget voor het nieuwe dakpannen of folie o.i.d. We willen daar best voor sparen, maar dat gaat nu gewoon niet. Dus moet ik een manier vinden dat ik het dak alsnog van binnenuit kan isoleren.
[ Voor 9% gewijzigd door m4bnl op 11-05-2026 17:08 ]
Dat plastic kan vergaan zijn in de jaren, en is bedoelt om te ventileren maar niet om regen sneeuw etc binnen te laten. De nokbalk moet immers wel ventileren kunnen mocht deze onverwachts nat worden.
Tegenwoordig wordt dit opgelost met een zogenaamde ruiterrol of ondervorst.
Tegenwoordig wordt dit opgelost met een zogenaamde ruiterrol of ondervorst.
Ik vermoed dat een nokvorsten reparatie/vervanging het probleem gaat oplossen.Aangezien alleen daar vochtplekken zitten.
onder die nok vorsten zit een ruiter hier ligt het plastic ventilatie profiel op en hier op liggen de nokpannen vast gespijkerd dit is een oud model profiel , 30 jaar oud , dit profiel hoort op de pannen aan te sluiten door de oudheid drukt dit vaak niet meer goed aan , ook komt het voor dat het profiel achter de bovenkant van de pan is gaan zitten , het zit niet ver over de eerste rij pannen waardoor er bij wind of sneeuw vaak water onder door komt , het beste is nokpannen er af nieuwe ruiter rol die breed genoeg is er op schroeven en de nokpannen terugplaatsen met nok klemmenm4bnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:09:
Ik vermoed dat een nokvorsten reparatie/vervanging het probleem gaat oplossen.Aangezien alleen daar vochtplekken zitten.
Ik zat nog even in dit topic te zoeken maar kom er niet helemaal uit of ik mijn miofol klimaatfolie nou voor of achter het regelwerk moet plaatsen.
https://www.hornbach.nl/p/miofol-active-variabele-dampremmende-folie-klimaatfolie-1-5-x-30-m/10586056/
Ik wou het namelijk doen zoals in dit filmpje: YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gids | Doe-het-zelf met Hauster
Eerst regelwerk om de 60cm isovlas isolatie er in en dan om de 30cm regelwerk maken.
Daarover de miofol klimaatfolie en dan gipsplaten.
Maar ik heb ook filmpjes gezien dat ze isoleren, dan klimaatfolie(vastmaken aan de gordingen) en daaroverheen regelwerk en dan gipsplaten.
Weet iemand de juiste/beste manier?
Ik ben ook nog een beetje huiverig of ik alles echt wel goed luchtdicht krijg, helemaal aan de muurkant en de onderkant bij de vloer.
Voor het uitvlakken van het regelwerk kan je het beste stelschroeven gebruiken gok ik?
https://www.toolstation.nl/spax-stelschroeven-platkop-deeldraad/p88054
https://www.hornbach.nl/p/miofol-active-variabele-dampremmende-folie-klimaatfolie-1-5-x-30-m/10586056/
Ik wou het namelijk doen zoals in dit filmpje: YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gids | Doe-het-zelf met Hauster
Eerst regelwerk om de 60cm isovlas isolatie er in en dan om de 30cm regelwerk maken.
Maar ik heb ook filmpjes gezien dat ze isoleren, dan klimaatfolie(vastmaken aan de gordingen) en daaroverheen regelwerk en dan gipsplaten.
Ik ben ook nog een beetje huiverig of ik alles echt wel goed luchtdicht krijg, helemaal aan de muurkant en de onderkant bij de vloer.
Voor het uitvlakken van het regelwerk kan je het beste stelschroeven gebruiken gok ik?
Ik doe steeds eerst folie, dan regelwerk, dan gips. Dat is handig want dan heb je nog een spouw voor bv elektra te trekken. Met kit langs de muren luchtdicht maken, bijv isover doublefit. Kleeft als de ziekte dat spul! En regelwerk uitvlakken gewoon met een lange rei en een assortiment glasblokjes. Geen uitvulplaatjes want glasblokjes drukken de folie beter aan. Dan eerst vastzetten, de rei er tegenaan en extra plaatjes waar nodig, even loshalen plaatje ertussen en weer vastschroeven.kaasaanfiets schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:18:
Ik zat nog even in dit topic te zoeken maar kom er niet helemaal uit of ik mijn miofol klimaatfolie nou voor of achter het regelwerk moet plaatsen.
Weer een andere vraag. Bedankt voor alle hulp en antwoorden.
Door de tips in de reactie hierboven wil ik eerst het folie tegen de balken doen en dan het rachelwerk. Hierdoor heb ik minder ruimte om te isoleren.
Dus nu blijkt dat ik tussen dakbeschot en einde balken rond de 15,5-16,5cm ruimte heb om te isoleren. De ene balk lijkt breder te zijn dan de andere. Vandaar de 1cm marge. Maar de meeste zitten op 15,5/16cm
Knauf 032 heeft alleen 17 of 15
Dus voor 16cm gaan lijkt de beste oplossing.
Dan kan ik kiezen tussen
-isover isocomfort 35 met RD van 4,55. makkelijk te verwerken, maar moeilijk te vinden
-ISOVER Systemroll 1000 glaswol 161mm glaswoldeken RD 5. Moeilijker verwerkbaar maar betere RD
-ursa 40 met RD van 4.. zeer makkelijk te verwerken maar lage RD
Alleen de isover kan ik niet zoveel vinden. Is het een goed merk? Mensen die hiermee gewerkt hebben?
En wat houdt moeilijk en makkelijk verwerken in? Hoe moet ik dat in de praktijk voor me zien
Door de tips in de reactie hierboven wil ik eerst het folie tegen de balken doen en dan het rachelwerk. Hierdoor heb ik minder ruimte om te isoleren.
Dus nu blijkt dat ik tussen dakbeschot en einde balken rond de 15,5-16,5cm ruimte heb om te isoleren. De ene balk lijkt breder te zijn dan de andere. Vandaar de 1cm marge. Maar de meeste zitten op 15,5/16cm
Knauf 032 heeft alleen 17 of 15
Dus voor 16cm gaan lijkt de beste oplossing.
Dan kan ik kiezen tussen
-isover isocomfort 35 met RD van 4,55. makkelijk te verwerken, maar moeilijk te vinden
-ISOVER Systemroll 1000 glaswol 161mm glaswoldeken RD 5. Moeilijker verwerkbaar maar betere RD
-ursa 40 met RD van 4.. zeer makkelijk te verwerken maar lage RD
Alleen de isover kan ik niet zoveel vinden. Is het een goed merk? Mensen die hiermee gewerkt hebben?
En wat houdt moeilijk en makkelijk verwerken in? Hoe moet ik dat in de praktijk voor me zien
[ Voor 67% gewijzigd door m4bnl op 13-05-2026 11:25 ]
Beetje offtopic, maar we zoeken nog een nieuwe voordeur, hoeft niet fancy of duur te zijn maar wel functioneel! Kent iemand in midden Nederland een bedrijf die voor een goede prijs voordeuren produceert en plaatst?
@flaskk Voor kunststofdeuren kan je hier misschien rondneuzen? Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.
Ik sta voor de keus om spouwmuurisolatie te laten aanbrengen. We hebben rondom een spouw van 80mm, Pluimers wil wel langskomen om deze te vullen met HR-Isowool (Knauf Supafil Cavity 033). Dat geeft een mooie RC waarde, eerder in dit topic is al eens voorgesteld om aan de binnenzijde ook nog te isoleren met minerale wol. Ik heb wel vertrouwen in deze partij, het is een groot bedrijf die al een tijdje bestaat, dus de 10 jaar garantie die ze geven zullen ze dan wel na kunnen komen. Ook het materiaal lijkt me prima, daar is hier ook een topic voor. Ze brengen ook ventilatiebuizen aan naar de kruipruimte. Tot op heden zijn er geen vochtproblemen in wanden. Zijn er verder nog zaken om op te letten met deze isolatievorm?
Dan nog een andere vraag. Aan ons huis is een garage gebouwd, eigenlijk is deze tegen de oude buitengevel geplakt. De buitengevel is een binnengevel geworden (zie gearceerde gedeelte). Er steekt een klein stukje van deze muur uit boven het dak van de aanbouw. Men plaatst daar borstels zodat alleen het deel boven het dak van de aanbouw voorzien wordt van spouwmuurisolatie.
Desalniettemin houden we een behoorlijke koudebrug over. Mijn gevoel zegt dat ik deze het beste kan isoleren dmv een voorzetwand aan beide zijden. Waar op de plattegrond een kamer staat, wordt onze tijdelijke verblijfsruimte. Waar nu een badkamer op de plattegrond staat, wordt een hal. Is dit ook in Ubakus te simuleren?
Dan nog een andere vraag. Aan ons huis is een garage gebouwd, eigenlijk is deze tegen de oude buitengevel geplakt. De buitengevel is een binnengevel geworden (zie gearceerde gedeelte). Er steekt een klein stukje van deze muur uit boven het dak van de aanbouw. Men plaatst daar borstels zodat alleen het deel boven het dak van de aanbouw voorzien wordt van spouwmuurisolatie.
Desalniettemin houden we een behoorlijke koudebrug over. Mijn gevoel zegt dat ik deze het beste kan isoleren dmv een voorzetwand aan beide zijden. Waar op de plattegrond een kamer staat, wordt onze tijdelijke verblijfsruimte. Waar nu een badkamer op de plattegrond staat, wordt een hal. Is dit ook in Ubakus te simuleren?
Het is alsof ik naar mijn eigen (oude) situatie aan het kijken ben. Heel herkenbaar! We hadden waterlekkages op zolder. Dat was als het regende ouderwets emmertjes plaatsen en vervangen als ze vol waren. Vervolgens hebben we het dak aan de buitenkant geïsoleerd en waterdicht gemaakt, daarna heb ik het piepschuim aan de binnenkant verwijderd en vervangen door Isovlas en een dampscherm. Toen ik het piepschuim verwijderde kon ik gewoon naar buiten kijken. Kieren van 2 CM waren niet overdreven. Nu is het weer afgewerkt en super comfortabel om op zolder te werken en te slapen. Ik ben toch bang dat je én aan de buitenkant én aan de binnenkant iets moet gaan doen.m4bnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vergelijkbare situatie dus! Toevallig bouwjaar 1968?JoostdeSuproost schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Het is alsof ik naar mijn eigen (oude) situatie aan het kijken ben. Heel herkenbaar! We hadden waterlekkages op zolder. Dat was als het regende ouderwets emmertjes plaatsen en vervangen als ze vol waren. Vervolgens hebben we het dak aan de buitenkant geïsoleerd en waterdicht gemaakt, daarna heb ik het piepschuim aan de binnenkant verwijderd en vervangen door Isovlas en een dampscherm. Toen ik het piepschuim verwijderde kon ik gewoon naar buiten kijken. Kieren van 2 CM waren niet overdreven. Nu is het weer afgewerkt en super comfortabel om op zolder te werken en te slapen. Ik ben toch bang dat je én aan de buitenkant én aan de binnenkant iets moet gaan doen.
Gelukkig hebben wij in de twee jaar nog geen lekkage opgemerkt op zolder. En merken we dat nu ook nog niet nu het dak kaal is aan de binnenkant.
Wij willen nu de binnenkant gaan doen. Grotere kieren waar muizen doorheen kunnen ( 5-10mm) komt een late tegenaan. De kleinere kieren alleen kit. Maar het valt mee hoeveel dat er zijn en hoe breed de kieren zijn.
Dan dampopen vliesfolie tegen het dakbeschot aan de binnenkant. Wellicht in de nabije toekomst nok aan buitenkant ook aanpakken. En verdere toekomst folie aan de buitenkant van het dak.
Fijn om te lezen dat het zo'! Verschil maakt
Naast een schone spouw is het metselwerk en voegwerk van (extra) belang wanneer de lege spouw volgeblazen gaat worden. Want al is de kans op vochtdoorslag bij Supafil niet groot, de kans wordt wel groter door de lege spouw volledig op te vullen. Dus dat is iets om op te letten/te controleren voordat je tot naisolatie overgaat. Eventueel de gevel hydrofoberen.LV87 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:32:
Ik sta voor de keus om spouwmuurisolatie te laten aanbrengen. We hebben rondom een spouw van 80mm, Pluimers wil wel langskomen om deze te vullen met HR-Isowool (Knauf Supafil Cavity 033). Dat geeft een mooie RC waarde, eerder in dit topic is al eens voorgesteld om aan de binnenzijde ook nog te isoleren met minerale wol. Ik heb wel vertrouwen in deze partij, het is een groot bedrijf die al een tijdje bestaat, dus de 10 jaar garantie die ze geven zullen ze dan wel na kunnen komen. Ook het materiaal lijkt me prima, daar is hier ook een topic voor. Ze brengen ook ventilatiebuizen aan naar de kruipruimte. Tot op heden zijn er geen vochtproblemen in wanden. Zijn er verder nog zaken om op te letten met deze isolatievorm?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over de thermische bruggen: ‘volledig’ oplossen zal niet realistisch zijn. Maar inderdaad, een voorzetwand aan beide kanten van de oorspronkelijke buitengevel verminderd dit wel sterk. Op zich zou een voorzetwand van de eerste 40-50cm het grootste deel al wegnemen. Ook is het wellicht mogelijk om de spouw van die gevel vanuit binnen over een bepaalde breedte vol te blazen? En zodoende nog maar 1 voorzetwand nodig te hebben?
Hydrofoberen heeft de firma ook aangeboden, en ze geven korting als ze dat naast de isolatie kunnen doen. Zelf heb ik daar niet zo`n goed gevoel bij, alsof het dan helemaal niet meer kan ademen. Het zijn 150 jaar oude bakstenen (hergebruikt in de jaren 70). Voegwerk is goed. Ik heb volgens mij eens gelezen dat die stenen daar niet zo goed tegen kunnen, maar dat kan ik niet onderbouwen
Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
:strip_exif()/f/image/7ZVyR8nf25POQDpd98rDWzeC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nBvCgYxkUoLjyISdMoUcV53h.jpg?f=fotoalbum_large)