We zijn volle bak bezig thuis om alles netjes te na-isoleren. Toen ik 1,5 jaar geleden begon met het verdiepen in de materie, ben ik er ook regelmatig in verdwaald. Uiteindelijk zijn de keuzes gemaakt: in het dak zit Knauf Naturoll 032 en in de voorzetwanden Steicoflex 036. Beide afgewerkt met een klimaatfolie (Pro Clima Intello Plus). Een klus van de lange adem, en als ik het opnieuw zou moeten doen: alles houtvezel, wat een fijn materiaal om mee te werken (!)
Nu komen we een aantal (lastige) details tegen waar ik wel een idee bij heb hoe ik dit kan isoleren, echter wil ik het toch graag toetsen bij jullie experts. Wellicht hebben jullie zelf ook nog detail foto's hoe jullie sommige van details hebben opgelost. Is van harte welkom

.
1. Dagkanten voorzetwand & aansluiting kozijn (11 raam en deur kozijnen):
Rondom de nieuwe kozijnen heb ik een balk gezet met een 14mm sponning (geïnspireerd op de sponning die je ziet bij Velux dakramen). De dagkanten van de voorzetwanden staan niet overal exact in lijn met deze sponning, er is wat extra ruimte, waardoor ik wat isolatie kan plaatsen, variërend van 1 tot 3 cm. Dit wil ik doen met PIR vanwege de geringe ruimte.
Nu wil ik dit alles graag goed luchtdicht houden, welke van onderstaande opties zou jullie voorkeur hebben, of mis ik wellicht een betere optie? Zelf neig ik naar
optie A. Hierbij kan ik de PIR dan goed vastlijmen op de verticale stijl. Ter beeldvorming heb ik wat foto's van de situatie toegevoegd.
2. Voorzetwand aansluiting op hellend dak
De voorzetwanden zijn geplaatst nadat het dak was geïsoleerd en de regels erop zaten. Nu is er hierdoor een flinke koude brug ontstaan, de ontstane ruimte tussen de regels en de voorzetwand is niet geïsoleerd. Zie hiervoor de foto. Gezien alles dampopen is geïsoleerd dacht ik eraan om deze ruimte te vullen met houtvezel, , omdat het wat naadlozer sluit. Of zou PIR ook kunnen? Dit wordt luchtdicht gemaakt met folie & tape (zo goed als dat gaat).
3. Muurplaat isoleren
Ter hoogte van de muurplaat is er wat ruimte voor extra isolatie. De muurplaat zit in de menie en de voorzetwand steekt iets naar binnen. Hier twijfel ik over het isolatiemateriaal en de positie van de klimaatfolie.
Optie A: ik kan de ruimte vullen met stukken houtvezel isolatie en vervolgens de folie aftapen op het hellende dak zoals indicatief te zien is in onderstaande situatie foto's.
Optie B: ik kan de ruimte vullen met PIR. Echter ben ik dan onzeker over de positie van de folie, aan de 'koude' zijde van de PIR of net als optie A aan de warme zijde houden en aftapen op het hellende dak?
Ik wil hier heel graag voldoende aandacht aan geven, deze details zijn lastig, ik stel jullie adviezen zeer op prijs