Daar heb je inderdaad gelijk in. Dit lost dat laatste beetje vocht opS.J.Onnie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:53:
[...]
Doe eens een simulatie met houtvezelplaat en Isover XtraSafe. Wedden dat je daar een mooie simulatie van krijgt? 😉
Dit heb ik geprobeerd, maar maakt de vochthuishouding nog wat lastiger. De droogreserve gaat er inderdaad wel van omhoog.Louwm schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:00:
[...]
probeer de pavatex en de pir eens om te wisselen , dus pir tegen het dakbeschot en dan de pavatex met een folie , verbeter je droogreserve denk ik wel
Een ander folie helpt inderdaad tegen het vocht in de simulatie. Dus dat wordt straks de juiste uitzoeken.Franciesco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:12:
@SirCoffey een folie met een iets hogere dampweerstand (of een klimaatfolie) zal de condensatie bij de eerste simulatie waarschijnlijk doen verdwijnen. Maar de waardes zijn bij de gekozen klimaatinstellingen ook nu al helemaal niet zorgelijk.
Als je voor alleen Pavatex gaat, kun je dan nog wat extra dikte kwijt om de isolatiewaarde verder te verhogen? D.m.v. opdikken gordingen of afstandsschroeven.
OSB+gipskartonplaat als afwerking kan, maar is niet nodig als je niet van plan bent relatief zware dingen aan het dak te hangen. Ben je dat wel van plan, overweeg dan vezelplaat i.p.v. osb+kartonplaat.
Ik krijg het idee dat een opbouw met alleen Pavatex het geheel een stuk makkelijker maakt. 4 centimeter extra toevoegen aan de gordingen moet geen probleem zijn (alles ligt nu open boven), en dit verhoogt de Rc waarde van 4,8 naar 5,8, wat naar mijn idee een aanzienlijke verbetering is. Aangezien het gaat om een oude boerderij, hebben we dan ook veel dakoppervlakte, en zou ik dat graag goed willen aanpakken.
De keuze voor OSB+gipskartonplaat is vanwege de extra massa voor wat extra geluidsisolatie, we wonen aan een relatief drukke weg en vinden dit dus wel belangrijk.
Dit is voor nu de eindberekening, en ben ik best tevreden over. Mocht er toch nog iemand goede ideeën hebben, hoor ik het natuurlijk graag
/f/image/pN1y9mIdFgSqnIAR2V0YQItt.png?f=fotoalbum_large)