Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 171.744 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57
mir4dor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:17:
[...]

Daar mag best een mooi plaatje bij :)
Als je dan kijkt wat er aan materiaal en arbeid in 1 zo'n voertuig heeft gezeten. (Ook al is dat vaak lang geleden gedaan). Echt bizar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
mooi succes, hebben ze maar weinig van.
As of August 2015, ten sets of this system have been delivered to the Russian armed forces with another 14 sets to follow.
On 28 February 2022, Ukrainian civilians attacked a Borisoglebsk 2 with a molotov cocktail while it was being towed during the 2022 Russian invasion of Ukraine.[17] Ukraine has so far captured at least one Borisoglebsk 2,[18] and one was destroyed in October 2023
(van wikipedia)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Het blijft ook bizar om te zien hoe effectief die R18 drones met de RPG rounds eronder zijn:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

mir4dor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:17:
[...]

Daar mag best een mooi plaatje bij :)
[Afbeelding]
Volgende week verwacht ik een soortgelijk 10k plaatje voor "Vehicles and fuel tanks" :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-09 15:16
bloody schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:04:
[...]

Volgende week verwacht ik een soortgelijk 10k plaatje voor "Vehicles and fuel tanks" :)
Mij stoort het vooral dat ze na 10.000 stuks blijkbaar nog steeds een onuitputtelijke bron hebben en het zien zitten om er elke dag 20-30 op te offeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Wolfp4ck schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:24:
[...]

Mij stoort het vooral dat ze na 10.000 stuks blijkbaar nog steeds een onuitputtelijke bron hebben en het zien zitten om er elke dag 20-30 op te offeren.
onuitputtelijk toch niet echt: ze bedelen al bij hun afnemers om materiaal terug te krijgen:

Tens in "De situatie binnen Rusland"

Rusland (lees Putin) kan alleen niet stoppen en terugtrekken. Zo'n blijk van zwakheid zal hoogstwaarschijnlijk het einde van het huidige regime zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 09-11-2023 16:33 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:31

watercoolertje

Untertitel

[...]

Lijkt me niet dat ze dat zien zitten, maar ze hebben weinig andere keus dan de schijn op houden dat het allemaal nog wel gaat lukken met wat ze (nog) hebben.

Als je gaat afbouwen weet je vijand ook gewoon dat het einde in zicht is en dat geeft motivatie aan Oekraïne nog ff langer/harder door te gaan. En de motivatie van de russen aan het front zou dan helemaal naar een dieptepunt zakken.

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 09-11-2023 16:49 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
Ik had natuurlijk kunnen verwachten dat na mijn vorige uitgebreide post over Tanks in storage:
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11"

Deze ook langs ging komen voor IFV/BMP in storage:
:)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2023 16:54 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuw type ATGM gaat richting Oekraïne:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Een soort Javelin maar dan moderner. Dit type heeft iets van 5 km range als ik het goed heb.

Altijd welkom maar geen game changer verwacht ik. Alhoewel materieel aan de russische zijde steeds meer een uitdaging wordt dus alles wat ze verliezen is meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:25
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:23:
[...]

Maar wat klopt er dan niet?
Als je uitgaat van ergens tussen de 2,5k (oryx minimum) en 5k (UA schatting) onbruikbaar, dan heb je met die getallen nog steeds 6k tot 9k tanks in storage. uitgaande van dat je 9000+ omlaag afrond naar 9000 oid.

Apr 15, 2022:
[YouTube: How Many Tanks Does Russia Really Have? And Where Are They?]Apr 7, 2023:
[YouTube: How Many of Each Type of Tank Does Russia Have In Storage?]Oct 27, 2023:
[YouTube: How Long Does Russia Have Left? Number of Tanks, Each Type, and Their Decline This Year]
Alles even vluchtig bekeken. Vaag, we weten het niet precies. Oudere tanks zijn makkelijker en goedkoper op te kalefateren. Dat ru een probleem heeft met hardware lijkt me duidelijk. Geen rant op jouw bericht, laat dat duidelijk zijn.
Ik moest hieraan denken, says it all

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRaGztq1rRK0Ju5KZ1yUoOnyWLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8DBqRDEQ35Vhzey1YBHLQUG3.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
low res nachtzicht, maar twee hits lijken confirmed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57
Tens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:04:
Wikipedia: Serna-class landing craft moet nog geüpdatet worden ;) zijn er maar 16 van. De vraag is dat inclusief die van Estland en UAE is?

[ Voor 11% gewijzigd door SiErRa op 10-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter]
ligt het nu aan mij of hoor je de vogels die de drone "ontwijkt" ? --> zo ja is er nada actief personeel wat op het water let en beschermende maatregelen treft ..

Intressant is wat erop zit/zat hoeverre is dat nog bruikbaar / recoverable ? of waren ze leeg.

Krant (AD) beetje clickbait lijkt mij
Amerikaans geld voor oorlog in Oekraïne bijna op, druk op Europa neemt toe

De Verenigde Staten hebben 96 procent van het geld dat bedoeld is om Oekraïne te steunen gebruikt. Wat betekent dit voor het verloop van de oorlog? ,,Dit zet vooral extra druk op Europa. We kunnen niet blijven rekenen op steun uit Amerika.’’
het artikel https://www.ad.nl/buitenl...uropa-neemt-toe~afec36f6/

lang verhaal kort lees ik het eerder als "men moet sneller acteren" om spullen te leveren aan oekraine.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 20:05

polthemol

Moderator General Chat
vso schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:44:
[...]

ligt het nu aan mij of hoor je de vogels die de drone "ontwijkt" ? --> zo ja is er nada actief personeel wat op het water let en beschermende maatregelen treft ..
ik denk dat je overschat hoeveel je kunt zien vanaf een boot, het snachts. De kans is groot dat men lichtdiscipline had waardoor je al helemaal niets kunt zien op het wateroppervlakt. De drones zijn daarbij laag gebouwd en zwart. Vanaf dat je die spot, is het al te laat.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[Twitter]
Ze zijn nog wel bezig met de id's, lijken toch mogelijk andere types te zijn:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mvd1981 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ik mag toch aannemen dat er ook nog een flink contigent aan tanks en ander materieel door het land en aan de verdere grenzen opgesteld staat. Je zal toch ook rekening moeten houden met zowel binnenlandse (gewapende) opstanden die neergeslagen moeten worden, als andere partijen die eventueel eenzelfde gedachte als rusland hebben met betrekking tot delen van dat land (Japanners, Chinezen, Finnen, Georgie, et cetera).

Wat je dan ook over hebt na alle verliezen en alle toevoegingen, ik neem aan dat er niet all-in wordt gegaan met het materieel en de rest van rusland niet langer verdedigbaar/beschermd is.
Finland is NAVO en NAVO heeft in woord en daad overduidelijk gemaakt ondanks alle steun aan UA geen rechtstreekse confrontatie met RU te willen. NAVO bewaakt de zo RU grenzen beter dan RU het zelf zou kunnen en er is nul noodzaak om die te blijven bemensen. Niet alleen de FI grens is leeg getrokken. Ik las een vrij hallucinant stuk over een busdienst die nog tussen Kyiv en Moskva rijdt - via PL, LT, LV en EE. Meest opvallende: de EE grens is aan RU zijde letterlijk niet bewaakt. Bus kon na passeren EE controle simpelweg doorrijden RU in. Zelfs de grenswachter zijn blijkbaar ingezet aan het front.

Voor Japan zal soortgelijke situatie gelden: ondanks territoriaal dispuut (Kurilen, zuid-Sakhalin) willen ze absoluut geen confrontatie riskeren en ook daar zouden luchtafweer systemen weggehaald zijn.

Omgekeerd is NK momenteel beste vriendjes met RU en levert - in ruil voor rakettechniek - grootschalig wapens aan RU. Die grens is ook geen gevaar.

Veel interessanter - maar voor mij iig minder duidelijk - zijn de grenzen waar RU mogelijk wel iets te vrezen heeft.

GE heeft een zo niet pro-RU in ieder geval non-confrontationele regering die vooral aansluiting zoekt bij Fidesz in HU. Het land zit ook vol RU vluchtelingen die de boel bij conflict zouden kunnen destabiliseren. RU heeft niets van GE te vrezen. Zou me niet verbazen als er niet meer staat dan par stuks artillerie die - op 30km afstand - de hoofdstad Tblisi zouden kunnen raken als symbolische herinnering.

AZ heeft handen vol met AM en hoewel het zich in dat conflict nadrukkelijk niet onder indruk van RU getoond heeft (platrrijden RU soldaten, afschieten commandanten) hebben ze niets te winnen bij gekloot over de Noordgrens.

KZ en MN zijn uitgestrekte bovenal lege landen geografisch en politiek gevangen tussen RU en CN. Met name KZ heeft zich sinds 2022 meer op CN georiënteerd ten koste van relatie met RU. Dat is opvallend omdat een jaartje eerder nog een RU-geleide CSTO troepenmacht een opstand tegen de KZ regering onderdrukte. Dan nog, KZ en MN hebben noch de middelen noch de motivatie om aan Noordgrens te rommelen.

Hou je over CN. Grootste leger ter wereld. Heeft territoriale claims op flink deel van oostelijk RU, waaronder Vladivostok en Khabarovsk. Heeft paar maanden terug een nadrukkelijke claim neergelegd op wat neerkomt op een buitenwijk van Khabarovsk (op een eiland in de Amur dat formeel voor de helft CN en RU is), om dat te benadrukken. Als RU ergens strategisch bedreigde grenzen heeft is het wel hier. Toch is ook deze grens ws zo goed als onbemand: RU is hoegenaamd niet in staat om conventioneel van CN te winnen zo ver van eigen machtscentra en beide partijen weten dat. Enige wat CN weg houdt is nucleaire status van RU. En daar heb je geen grote troepenmacht en voor nodig.

Lang verhaal kort: het zou zomaar kunnen dat alle grenzen van RU leeg staan, met iedereen die er gestationeerd was richting front in UA. Beste illustratie daarvan is allicht nog de RU-UA grens zelf, die getuige meerdere invallen vanuit UA ook nog onbewaakt blijkt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ik kan het even niet meer terug vinden maar tijd geleden was er rond Moskou (dacht ik) ook al luchtafweer gespot dat wit geschilderd was. Wat er dus op duidt dat dat spul eigenlijk voor Siberië/oost kant bedoeld is.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Csotranme schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:30:
Ik kan het even niet meer terug vinden maar tijd geleden was er rond Moskou (dacht ik) ook al luchtafweer gespot dat wit geschilderd was. Wat er dus op duidt dat dat spul eigenlijk voor Siberië/oost kant bedoeld is.
Klopt, was rond de tijd dat we dagelijks drone aanvallen op Moskou zagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

[Twitter]
Zou mooi zijn als er wat equipment op stond, maar al met al is het maar een klein bootje/target.
Desalniettemin, elke verloren equipment is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

dion_b schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:23:
[...]

Finland is NAVO en NAVO heeft in woord en daad overduidelijk gemaakt ondanks alle steun aan UA geen rechtstreekse confrontatie met RU te willen. NAVO bewaakt de zo RU grenzen beter dan RU het zelf zou kunnen en er is nul noodzaak om die te blijven bemensen. Niet alleen de FI grens is leeg getrokken. Ik las een vrij hallucinant stuk over een busdienst die nog tussen Kyiv en Moskva rijdt - via PL, LT, LV en EE. Meest opvallende: de EE grens is aan RU zijde letterlijk niet bewaakt. Bus kon na passeren EE controle simpelweg doorrijden RU in. Zelfs de grenswachter zijn blijkbaar ingezet aan het front.

Voor Japan zal soortgelijke situatie gelden: ondanks territoriaal dispuut (Kurilen, zuid-Sakhalin) willen ze absoluut geen confrontatie riskeren en ook daar zouden luchtafweer systemen weggehaald zijn.

Omgekeerd is NK momenteel beste vriendjes met RU en levert - in ruil voor rakettechniek - grootschalig wapens aan RU. Die grens is ook geen gevaar.

Veel interessanter - maar voor mij iig minder duidelijk - zijn de grenzen waar RU mogelijk wel iets te vrezen heeft.

GE heeft een zo niet pro-RU in ieder geval non-confrontationele regering die vooral aansluiting zoekt bij Fidesz in HU. Het land zit ook vol RU vluchtelingen die de boel bij conflict zouden kunnen destabiliseren. RU heeft niets van GE te vrezen. Zou me niet verbazen als er niet meer staat dan par stuks artillerie die - op 30km afstand - de hoofdstad Tblisi zouden kunnen raken als symbolische herinnering.

AZ heeft handen vol met AM en hoewel het zich in dat conflict nadrukkelijk niet onder indruk van RU getoond heeft (platrrijden RU soldaten, afschieten commandanten) hebben ze niets te winnen bij gekloot over de Noordgrens.

KZ en MN zijn uitgestrekte bovenal lege landen geografisch en politiek gevangen tussen RU en CN. Met name KZ heeft zich sinds 2022 meer op CN georiënteerd ten koste van relatie met RU. Dat is opvallend omdat een jaartje eerder nog een RU-geleide CSTO troepenmacht een opstand tegen de KZ regering onderdrukte. Dan nog, KZ en MN hebben noch de middelen noch de motivatie om aan Noordgrens te rommelen.

Hou je over CN. Grootste leger ter wereld. Heeft territoriale claims op flink deel van oostelijk RU, waaronder Vladivostok en Khabarovsk. Heeft paar maanden terug een nadrukkelijke claim neergelegd op wat neerkomt op een buitenwijk van Khabarovsk (op een eiland in de Amur dat formeel voor de helft CN en RU is), om dat te benadrukken. Als RU ergens strategisch bedreigde grenzen heeft is het wel hier. Toch is ook deze grens ws zo goed als onbemand: RU is hoegenaamd niet in staat om conventioneel van CN te winnen zo ver van eigen machtscentra en beide partijen weten dat. Enige wat CN weg houdt is nucleaire status van RU. En daar heb je geen grote troepenmacht en voor nodig.

Lang verhaal kort: het zou zomaar kunnen dat alle grenzen van RU leeg staan, met iedereen die er gestationeerd was richting front in UA. Beste illustratie daarvan is allicht nog de RU-UA grens zelf, die getuige meerdere invallen vanuit UA ook nog onbewaakt blijkt...
Voor wat betreft China is het niet zozeer de angst voor nucleaire wapens maar meer de geopolitieke situatie. Het komt slecht uit om nu een soort van bondgenoot aan te vallen. China heeft een ander doel voor ogen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pro_6or schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:30:
[...]

Voor wat betreft China is het niet zozeer de angst voor nucleaire wapens maar meer de geopolitieke situatie. Het komt slecht uit om nu een soort van bondgenoot aan te vallen. China heeft een ander doel voor ogen.
Dat ander 'doel' is vooral afleidingsmaneuvre van wat binnenlands momenteel allemaal mis gaat. Potentieel zou heroveren van sinds 19e eeuw bezet gebied in het noordoosten ook een prima afleiding zijn. Maar dat gebeurt niet zonder risico op paddenstoelen op Beijing. Omgekeerd komt het fantastisch uit dat RU momenteel zodanig afgeleid is en conventioneel militair uitgekleed dat CN niets van hen te vrezen heeft.

CN en RU zijn echt geen bondgenoten, hooguit gelegenheidsrelaties. Ze vechten al minstens 500 jaar om grensgebied (Khabarov, naar wie Khabarovsk genoemd is, was een Kossakkenleider uit 17e eeuw die tegen de Manchu vocht om maar een voorbeeld te noemen) en CN ziet huidige omvang van RU aanwezigheid als onderdeel van hun historische vernedering in 19e eeuw ten tijde van de Opiumoorlogen. Die vernederingen ongedaan maken is nog steeds basis van CN langetermijn strategie. Zelfs toen beide nominaal communistisch waren is er open gevochten eind jaren '60.

Op dit moment delen RU en CN in (hele) grote lijnen dezelfde geopolitieke tegenstanders, zij het om verschillende redenen, en hebben ze behoefte aan elkaars handelsgoederen (CN wil vooral ruwe materialen, olie, gas, hout en mineralen, RU wil hi-tech), dus ze kruipen dichter tegen elkaar aan. Dat het geen vriendschap te noemen is, wordt duidelijk als je kijkt naar de voorwaarden van handel. RU heeft geprobeerd om alles wat ze exporeren in RUB af te laten rekenen, maar CN heeft haar veel betere onderhandelingspositie gebruikt om af te dwingen dat het in RMB gebeurt, en dat CN flinke kortingen krijgt tov prijzen op de wereldmarkt. Deze ongelijkwaardige overeenkomsten dragen voor een flink deel bij aan het instorten van de RUB over afgelopen jaar. CN vindt het prima om RU leeg te zuigen en als RU daarbij instort en CN kans heeft om wat verloren land terug te pikken, des te beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
dion_b schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:52:
[...]

Dat ander 'doel' is vooral afleidingsmaneuvre van wat binnenlands momenteel allemaal mis gaat. Potentieel zou heroveren van sinds 19e eeuw bezet gebied in het noordoosten ook een prima afleiding zijn. Maar dat gebeurt niet zonder risico op paddenstoelen op Beijing. Omgekeerd komt het fantastisch uit dat RU momenteel zodanig afgeleid is en conventioneel militair uitgekleed dat CN niets van hen te vrezen heeft.

CN en RU zijn echt geen bondgenoten, hooguit gelegenheidsrelaties. Ze vechten al minstens 500 jaar om grensgebied (Khabarov, naar wie Khabarovsk genoemd is, was een Kossakkenleider uit 17e eeuw die tegen de Manchu vocht om maar een voorbeeld te noemen) en CN ziet huidige omvang van RU aanwezigheid als onderdeel van hun historische vernedering in 19e eeuw ten tijde van de Opiumoorlogen. Die vernederingen ongedaan maken is nog steeds basis van CN langetermijn strategie. Zelfs toen beide nominaal communistisch waren is er open gevochten eind jaren '60.

Op dit moment delen RU en CN in (hele) grote lijnen dezelfde geopolitieke tegenstanders, zij het om verschillende redenen, en hebben ze behoefte aan elkaars handelsgoederen (CN wil vooral ruwe materialen, olie, gas, hout en mineralen, RU wil hi-tech), dus ze kruipen dichter tegen elkaar aan. Dat het geen vriendschap te noemen is, wordt duidelijk als je kijkt naar de voorwaarden van handel. RU heeft geprobeerd om alles wat ze exporeren in RUB af te laten rekenen, maar CN heeft haar veel betere onderhandelingspositie gebruikt om af te dwingen dat het in RMB gebeurt, en dat CN flinke kortingen krijgt tov prijzen op de wereldmarkt. Deze ongelijkwaardige overeenkomsten dragen voor een flink deel bij aan het instorten van de RUB over afgelopen jaar. CN vindt het prima om RU leeg te zuigen en als RU daarbij instort en CN kans heeft om wat verloren land terug te pikken, des te beter.
Best interessant, maar niet voor ddit topic (meer) verder denk ik.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Toch sneller dan ik had verwacht, blijkbaar 18 F16's in Roemenie voor het einde van dit jaar:

Samen met Denemarken die er in Januari 6 zou leveren dacht ik, begint dat toch wel aan te tikken qua aantallen voor training en deployment.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:39:
Toch sneller dan ik had verwacht, blijkbaar 18 F16's in Roemenie voor het einde van dit jaar:
[Twitter]
Samen met Denemarken die er in Januari 6 zou leveren dacht ik, begint dat toch wel aan te tikken qua aantallen voor training en deployment.
Dat is toch niet Oekraine? vreemd imho
polthemol schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:08:
[...]
ik denk dat je overschat hoeveel je kunt zien vanaf een boot, het snachts. De kans is groot dat men lichtdiscipline had waardoor je al helemaal niets kunt zien op het wateroppervlakt. De drones zijn daarbij laag gebouwd en zwart. Vanaf dat je die spot, is het al te laat.
Ik zou niet weten hoe goed nachtzicht(inc radar) is wat de russen überhaupt nu hebben, dat de kans klein was dat lijkt me obvious ;) ging me meer om dat je verwacht toch wel wat weerstand.. al is het laatste seconde.

hier en daar zie je toch wat sporen van dat de russen toch wel innoveren en treffende tegenmaatregelen nemen. Met de kanttekening liever niet en let them lose erbij gezet.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:00:
[...]
Wat is er vreemd?

De UA piloten hebben nog amper vlieguren en zullen nog flink wat maandjes in RO en US zitten om te trainen.
Dus naar UA vliegen van F16’s heeft de komende maanden 0 nut en geeft alleen maar risico.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:46
vso schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:00:
[...]

Er is eerst nog training nodig, dus voordat die klaar is zullen er geen F16s naar Oekraine zelf gaan. Maar het is goed om te zien dat er al heel wat F16s beschikbaar zijn voor die trainingen
[...]

Ik zou niet weten hoe goed nachtzicht(inc radar) is wat de russen überhaupt nu hebben, dat de kans klein was dat lijkt me obvious ;) ging me meer om dat je verwacht toch wel wat weerstand.. al is het laatste seconde.
Als je naar de filmpjes kijkt lijkt het er halverwege, bij de 2e aanval, dat er wel plonzen in het water te zien zijn. Ik zou zeggen dat ze dus wel weerstand geven, alleen geen flauw idee waarop ze moeten schieten (dus geen nachtzicht)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
polthemol schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:08:
[...]

Precies, het was zelfs bijna te donker voor de nachtzichtcamera's op de drone - dus goede kans dat je gelijk hebt. Nachtkijkers heeft Rusland ook, maar er eentje de gehele nacht op zetten om de zee af te speuren is nog niet zo makkelijk en met een gen1 of gen2 restlichtkijker zie je prima in het donker, maar niet enorm ver en weinig contrastrijk. Na impact is er overigens heel veel licht in ene :7

Wel weer een morele win en bijzonder dat Rusland die schepen nog altijd zo laat ronddobberen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:48:
[...]
Er is eerst nog training nodig, dus voordat die klaar is zullen er geen F16s naar Oekraine zelf gaan. Maar het is goed om te zien dat er al heel wat F16s beschikbaar zijn voor die trainingen
Beetje laat voor training, we zijn al 18+ maanden verder,

bedoel niet dat je of @YakuzA ongelijk hebben maar ik vind het gewoon beetje onverklaarbaar als je het van een ander standpunt bekijkt.
Als je naar de filmpjes kijkt lijkt het er halverwege, bij de 2e aanval, dat er wel plonzen in het water te zien zijn. Ik zou zeggen dat ze dus wel weerstand geven, alleen geen flauw idee waarop ze moeten schieten (dus geen nachtzicht)
Verder dan de eerste heb ik niet gekeken to be honest, en beter op goed geluk schieten heb je meer kans dan niet vuren. A for effort F for Failing ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
vso schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:56:
[...]

Beetje laat voor training, we zijn al 18+ maanden verder,

bedoel niet dat je of @YakuzA ongelijk hebben maar ik vind het gewoon beetje onverklaarbaar als je het van een ander standpunt bekijkt.
Niet echt, tot nu toe voldeden de migs , maar voor de langere duur is er vervanging nodig. Daar wordt nu dus aan gewerkt. Die F16s gaan nl. echt niet het verschil maken, maar het zou wel een probleem zijn als UA zonder vliegtuigen zou komen te zitten.
Zoals met zoveel geven we voldoende voor UA om het vol te kunnen houden, niet om snel te winnen. Naar mijn idee kun je de aanvallen op de schepen onder dezelfde noemer zetten. Het is en blijft de slagkracht van rusland decimeren, maar voor het verloop aan het front zal de impact niet echt groot zijn.
[...]

Verder dan de eerste heb ik niet gekeken to be honest, en beter op goed geluk schieten heb je meer kans dan niet vuren. A for effort F for Failing ;)
Niet gericht schieten geeft natuurlijk maar een heel kleine kans op succes. Maar inderdaad is het beter dan niets.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:50
Baserk schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:05:
In de Kyiv Post, een artikel nav een door mvr Girkin doorgespeelde handgeschreven brief van Igor 'Strelkov/MH17' Girkin, waarin hij lamenteert over de Russische vorderingen in Oekraïne.
Meneer ziet het wat somber in.

In the letter, Girkin described what he saw as the inability of Russian troops to successfully conduct limited offensives citing their failed advances on the Kupyansk, Lyman and Avdiivka axes.

Avdiivka, in particular, demonstrated Russia’s inability to achieve superiority “even on a very narrow of the front” despite an abundance of ammunition that was “unheard of since the assault on Bakhmut,” according to Girkin.

Hij is somberder dan Zaluzhny over de kansen van Rusland het komende half jaar.

he rages against the “deteriorating” battlefield performance of the Russian military in Ukraine and voiced concern that heavy losses would severely reduce Russian capabilities by early 2024.

De aanstaande verdere westerse wapen leveringen, zouden nefast kunnen uitpakken voor Russische militaire lokaties die nu nog buiten bereik liggen.

[...]

Hij ziet de huidige Kherson/Dnipro gevechtsacties als meest bedreigend.

Girkin added that the Kherson (Dnipro) front appears to be “the most dangerous direction” for him, citing the establishing of Ukrainian bridgeheads covered by artillery fire that could threaten the occupied Crimean Peninsula.
Ik hoorde in filmpje dat er in 2024 Presidentsverkiezingen zijn in Rusland. Dus dat Poetin zijn zetel kan verliezen. En om dat te voorkomen, hij niet zijn burgers boos wil maken en nieuwe mobilisaties tot na de verkiezingen zal uitstellen.

Wat dat betreft hoort daar dat sentiment wel bij. Rusland moet het met deze mensen doen voor het komende jaar. Dus als ze die de meat grinder insturen, dan raken ze langzaamaan hun overmacht kwijt. Zeker als daar geen winst tegenover staat.
Oekraïne kan zo op meer plekken terrein terugveroveren.

Het is alleen zo jammer dat die al mijnen ervoor zorgen dat de een grootschalige invasie weinig zal bereiken. Ja, alleen veel kapot materieel. Daar een goede oplossing voor vinden zal heel veel waard zijn.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SPee schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:13:
[...]
Ik hoorde in filmpje dat er in 2024 Presidentsverkiezingen zijn in Rusland. Dus dat Poetin zijn zetel kan verliezen. En om dat te voorkomen, hij niet zijn burgers boos wil maken en nieuwe mobilisaties tot na de verkiezingen zal uitstellen.
Het blijft altijd een beetje voor de vorm.

Al Putin zijn opponenten zeggen dat de kiezer beter op Putin kan stemmen. :+
Degenen die dat niet wilden zeggen hebben al een strafblad gekregen waardoor ze niet meer mee mogen doen voor de verkiezing.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:13:
[...]

Ze zijn nog wel bezig met de id's, lijken toch mogelijk andere types te zijn:
[Twitter]
Hier nog een poging tot ID, met seal of approval van Janovksy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Litouwen komt met een steunpakket waaronder NASAMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:23:
[...]

Het blijft altijd een beetje voor de vorm.

Al Putin zijn opponenten zeggen dat de kiezer beter op Putin kan stemmen. :+
Degenen die dat niet wilden zeggen hebben al een strafblad gekregen waardoor ze niet meer mee mogen doen voor de verkiezing.
Als je de uitslag van de verkiezingen op voorhand bepaalt, dan is het best als het toneelstuk geloofwaardig is om de uitslag te legitimeren.

Dus nu eventjes geen officiële mobilisatie en de inflatie (lees: de koers van de roebels van de gemiddelde rus mag niet te ver wegzakken tov de dollars in de kluis van de welgestelde rus) moet tijdelijk de kop ingedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:56
De recente raket aanval op een civiel cargo schip zou per ongeluk kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrZ21_rnA75opW_O7jTreFFyY20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2AjtKiQVxTfqU7FBZDwbJ5a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken niets van radars, maar zitten die allemaal op dezelfde frequenties? Misschien wel, als je een bepaalde frequentie nodig hebt om bepaalde objecten te detecteren en die dus gelijk kan zijn voor civiele en militaire toepassingen? Anders zou ik denken dat civiele en militaire radars op ander banden zouden zitten en dan zou dit iets zeggen over hoe gesofisticeerd russische anti-radar raketten zijn

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een bevroren frontlinie dreigt in Oekraïne, maar succes wordt niet alleen gemeten in terreinwinst
Volkskrant

De argumenten komen in dit forum herhaaldelijk langs. Toch doet het mij goed dat ook een landelijk dagblad een nuancerend artikel schrijft dat dat Oekraïense offensief echt zo gek nog niet gaat. Maar let even niet op gebiedsverovering. De argumenten die ik uit het artikel opdiep:
  • Oekraïne is bijvoorbeeld heel succesvol met het uitschakelen van de Russische artillerie en weet ook ver achter het front operationele centra van Rusland uit te schakelen.
  • Oekraïne heeft nog altijd het initiatief en dwingt het Russische leger telkens om troepen te verplaatsen om de verdediging op orde te brengen. Het front is ook nog niet tot rust gekomen, dus van een bevroren front is nog geen sprake.
  • Dagelijks weet Oekraïne twintig tot veertig artilleriestukken uit te schakelen met moderne precisiewapens. Dat geeft Oekraïense militairen meer bewegingsvrijheid, omdat Rusland zijn posities minder goed kan bestoken.
Nu biedt het artikel een hoop nuancering. Dat de Russen zich goed hebben ingegraven en met infanterie...zonder tanks.... uit de loopgraven moet worden gepeuterd. En dat Ruslands' voorraden een onbekende zijn. Dit alles noopt Oekraïne tot een terughoudende tactiek, gericht op het behoud van eigen resources.

Maar voor de analyse wil ik naar het eind, de deskundigen (Frans Osinga Universiteit Leiden, Mart de Kruif, Oud Commandant Landstrijdkrachten) zien Oekraïne binnen haar kaders goed acteren. Bezorgd zijn ze meer over wat ik maar het "Internationale strijdtoneel" zal noemen. Door de lange adem, maar ook door Israël, verslapt de aandacht. Oekraïne heeft last van die beeldvorming van dat stagnerende front. Dit is op zich wel opmerkelijk omdat al langer in militaire kringen bekend is dat deze strijd eentje van de lange adem is.

Oekraïne voert haar deel stoïcijns uit, alleen de westerse landen raken wat achter de adem en lijken te vergeten dat Oekraïne structureel ondersteund moet worden in haar strijd. Wat dat betreft ligt de werkelijke uitdaging van deze fase hier in onze westerse wereld. We moeten nu laten zien dat we de focus kunnen vasthouden en dat een besluit van ons een onherroepelijke consequentie heeft.

Mooi dat we dan nog pers hebben die de hele meute er weer met de oren bijsleept. Credits @Volkskrant.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S12PKYD3zOBoQOXKcxu_lkxs_po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wf48SPM7vVO8FSkHAHXgSV4Y.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:51
Wat een gigantische hoeveelheid weer op 1 dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
walletje-w schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:34:
[...]

Wat een gigantische hoeveelheid weer op 1 dag.
Kijkend naar de cijfers van de dag ervoor vermoed ik dat er in de cijfers vandaag wat rapporten/verslagen ingehaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
beany schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:05:
[...]

Kijkend naar de cijfers van de dag ervoor vermoed ik dat er in de cijfers vandaag wat rapporten/verslagen ingehaald zijn.
Denk het ook, de +1 tank van gisteren was een outlier tov de andere dagen.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
Best een memorabele dag vandaag. Een jaar geleden werd Kherson bevrijd van de bezetter. Persoonlijk kan ik daar wel hoop uit putten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:57

_Eend_

🌻🇺🇦

Capt Waffles schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:32:
De recente raket aanval op een civiel cargo schip zou per ongeluk kunnen zijn:

[Afbeelding]

Ik ken niets van radars, maar zitten die allemaal op dezelfde frequenties? Misschien wel, als je een bepaalde frequentie nodig hebt om bepaalde objecten te detecteren en die dus gelijk kan zijn voor civiele en militaire toepassingen? Anders zou ik denken dat civiele en militaire radars op ander banden zouden zitten en dan zou dit iets zeggen over hoe gesofisticeerd russische anti-radar raketten zijn
Radars zitten op verschillende frequenties, zelfs de radars van 1 systeem. De meeste luchtafweer systemen hebben meerdere radars die op verschillende frequenties werken. Het kan best zijn dat de radar van het schip op zo'n frequentie zit en dat ze de pech hadden dat de raket hun radar zag als legitiem doelwit. Dat zegt m.i. niet zo veel over hoe geavanceerd die raket is. Maar het zegt des te meer over hoe goed getraind de bemanning is die het wapen afvuurt. Dat wapen is vrij dom, als het een radar ziet gaat hij er op af, of dat nou een vijandelijke, neutrale of eigen radar is, daar maakt het wapen (meestal) geen onderscheid in.

Dus je moet er voorzichtig mee omgaan en niet afvuren in een gebied waar vriendelijke of neutrale radars actief zijn. VZIW werkt dat precies zo bij westerse Anti-Radar wapens.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meer militaire steun uit Duitsland volgend jaar:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
In The Guardian, een lezenswaardig achtergrond artikel/analyse over/van de oorlog.
As its counteroffensive stalls, Ukraine signals readiness for a long war
...
Zaluzhnyi’s argument, however, is not intended as a counsel of despair but rather a call for innovation. The answer, he argues, is “new technological solutions and innovative approaches” and he cites a complex list of interlocking weapons systems required to try to achieve an elusive breakthrough on land – and an increase in the wider industrial base to sustain a long war.
Oiker argues that Zaluzhnyi is in effect signalling to Ukraine’s people, its allies, and even its enemy that its military is ready for a long war that could last into 2025. “This war will continue unless something radically changes in Moscow. That’s not impossible, but you can’t use that as a planning parameter.”
Timothy Snyder, professor of history at Yale University, argues that, unfortunately, there is no reason why the Russia-Ukraine war should be short: “The culture wants this to be fast and interesting, and what historians say is something slightly different – which is that wars are unpredictable, and sometimes long.”
https://www.theguardian.c...-readiness-for-a-long-war

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKZnDI0y6pk46M8l9NbwaGVtd2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vXU4EXpLVCH1GdCtD4otgvxL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Brown pants:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een aantal van jullie zouden beter moeten weten en over Nordstream doorgaan in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Maar nee, antwoorden in hetzelfde topic is makkelijker.

Nu zijn ze nog verplaatst, nieuwe posts over dit onderwerp in topic worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBYL9MnomoTRtjeTqz2xgndNj70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YJ5sdx6akclGBu02NVRloEX8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

user109731 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:33:
Meer militaire steun uit Duitsland volgend jaar:
[Twitter]
Ik zie dit ook deels als een signalering aan Rusland dat zelfs als de VS stopt met steun de EU door gaat.

Als we kijken naar de huidige cijfers van Russische verliezen zijn dit weer serieuze cijfers. Een bevroren front zoals het nu is zonder vrede werkt in het voordeel van Oekraïne zolang het westen blijft steunen. Een bevroren front zoals het nu is werkt in het voordeel van Rusland als het westen (niet perse de VS maar iig de EU) niet blijft steunen.

In ieder geval is het al goed dat we de Russische oorlogsmachine hebben gestopt bij slechts vier Oekraïense provincies in plaats van heel Oekraïne en Moldavië plus nog wat gebieden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Eigenlijk toch nog steeds wel bizar, hoe snel beelden van de strijd zijn weg vinden naar het internet, en wij als leunstoelengeneraals de beelden kunnen zien.

*knip* deze beelden zijn NSFW, zie topicregels

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 13-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 18:58
Auredium schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:44:
[...]
In ieder geval is het al goed dat we de Russische oorlogsmachine hebben gestopt bij slechts vier Oekraïense provincies in plaats van heel Oekraïne en Moldavië plus nog wat gebieden.
Gelukkig niet. In het bezette deel van Moldavië ligt Cobasna Ammunition Depot. Er is een hoop verwijderd maar er ligt nog 22.000 ton aan materieel en ammo.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:12:
[...]

Gelukkig niet. In het bezette deel van Moldavië ligt Cobasna Ammunition Depot. Er is een hoop verwijderd maar er ligt nog 22.000 ton aan materieel en ammo.
Dit depot is een kopzorg, maar ook voor de Russen. De munitie wat er ligt is erg oud en erg onbetrouwbaar tot het punt dat zelfs de Russen er liever niet aan komen uit angst dat er wat mis gaat.

Maar de EU zit bovenop Moldavië met steun en mensen en Transnistrië is geïsoleerd - ze kunnen niet worden bevoorraad omdat het Rusland niet gelukt is om Odessa te pakken. Als het ooit tot onderhandelingen komt zal Transnistrië waarschijnlijk een Russische muntje zijn om in te wisselen tegen een voordeeltje in de bezette gebieden van Oekraïne. Ze (de Russen) zullen dit niet graag doen maar ervoor kiezen boven het in stand houden van een snel verdunnende aanwezigheid in dat gebied.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:52
gise schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:58:
Eigenlijk toch nog steeds wel bizar, hoe snel beelden van de strijd zijn weg vinden naar het internet, en wij als leunstoelengeneraals de beelden kunnen zien.

Zojuist dit filmpje gezien, zou een aanval zijn van vanmorgen door de Russen
<knip>

In het begin ziet het er toch nog wel aardig professioneel uit moet ik zeggen, de aanval, maar al snel vervalt het in de standaard chaos van eigen troepen overrijden, en terug kruipen waar je vandaan kwam.
*knip* je hoeft niet te meldne dat er een TR is aangemaakt of mensen aan te spreken

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 13-11-2023 10:25 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Inderdaad, niet geschikt voor hier, al laat het wel zien wel hoeveel gewonden er wel niet zullen zijn t.o.v. het aantal doden. Veel van dit filmpje zullen het echt wel overleven, maar ik zie niet in hoe ze binnen afzienbare tijd weer opgeknapt kunnen worden.... (en het is slim om in je quote ook de link al weg te halen trouwens)

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 13-11-2023 10:27 ]

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Echt wel bijzonder weer.
Ondanks dat het echt niet SFW is, vind ik het prima om dit soort indringende beelden te zien.
Wat een drama. Wat een kansloze verkwisting van levens.
Op dit soort momenten vind ik het echt sneu voor die Russen, maar denk tegelijkertijd; 'kerel, wat doe je daar dan ook...'.

Echt pff :X :/

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 13-11-2023 10:27 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:44:
[...]

Ik zie dit ook deels als een signalering aan Rusland dat zelfs als de VS stopt met steun de EU door gaat.

Als we kijken naar de huidige cijfers van Russische verliezen zijn dit weer serieuze cijfers. Een bevroren front zoals het nu is zonder vrede werkt in het voordeel van Oekraïne zolang het westen blijft steunen. Een bevroren front zoals het nu is werkt in het voordeel van Rusland als het westen (niet perse de VS maar iig de EU) niet blijft steunen.

Ik ben idd opgelucht dat Duitsland het voortouw lijkt te nemen, de knop lijkt om.

Ik hoop oprecht dat het niet bij geld stuksmijten blijft maar dat dit budget ook deels gebruikt gaat worden voor opschalen van interne munitie en wapen productie zodat deze zaken voorlopig niet droog lopen in Oekraïne.

Wat betreft de cijfers, als je die video ziet die @gise heeft gepost dan krijg je een aardig idee hoe deze cijfers tot stand komen. Uit elkaar gereten door granaten, doorzeefd met kogels, platgereden of levend verbrand.

Als je dan naar de cijfers kijkt blijft het bizar op welke schaal dit soort gevallen lijken plaats te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:34:
'kerel, wat doe je daar dan ook...'.
Dat is heel makkelijk. Die is van de straat geplukt. Iedere reden is zo ongeveer goed genoeg. Uniform aan, naar het front. Als het zijn beurt is wordt hij de gehaktmolen in gestuurd.

Hij heeft niks te kiezen, te eisen of te wensen. Hij is "Property of the State" en moet doen wat hem opgedragen wordt. Expendable is wat hij is geworden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:14:
[...]

Dat is heel makkelijk. Die is van de straat geplukt. Iedere reden is zo ongeveer goed genoeg. Uniform aan, naar het front. Als het zijn beurt is wordt hij de gehaktmolen in gestuurd.

Hij heeft niks te kiezen, te eisen of te wensen. Hij is "Property of the State" en moet doen wat hem opgedragen wordt. Expendable is wat hij is geworden.
Snap ik, ik doelde niet zozeer op 'hoe kom je hier uberhaupt terecht' (want dat is wel duidelijk, gewoon; hoppa naar het front jij), maar meer op 'je had hier niet moeten zijn'.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat ik me afvraag is waarom verplaatst het "front" zich niet een richting op?

na talloze FPV drone, 155mm arty en tanks die op 5km nog een bewegend doel kunnen raken + enorme verliezen de afgelopen maanden van troepen + arty,tanks,en logistiek die de Russen hebben geleden zou je toch zeggen onderhand dat de frontlinie iets meer beweging in zou zitten (ja de mijnen niet te vergeten)

Zeg niet dat ik verwacht op moment x (morgen bv) dat de linie opeens kilometers verschuift maar relatief weinig terrein winst... zie liever als je reageert een opmerking over je verwachting als het moment daar is hoe snel er dan terreinwinst geboekt gaat worden .. in mm of km aub .

Postief gezien ik krijg het gevoel dat RU tanks(175% van geschat) & RU arty (50-75% geschat) toch redelijk schaars aan het worden zijn. immers slijtage/nieuwe aanvoer enzv. van AA gaat ook redelijk hard.

Op een ander vlak, vond Perun ook weer vermakelijk met in dit keer een analyse over "game changers" en EW + Starlink aangemerkt worden is ook zeer terrecht, Deze 2 vond ik zeer verrassend maar met zijn uitleg van zijn redenering ook wel begrijpenlijk.
En props dat hij toch wel relatief objectief dingen uiteenzet.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
vso schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:15:

na talloze FPV drone, 155mm arty en tanks die op 5km nog een bewegend doel kunnen raken + enorme verliezen de afgelopen maanden van troepen + arty,tanks,en logistiek die de Russen hebben geleden zou je toch zeggen onderhand dat de frontlinie iets meer beweging in zou zitten (ja de mijnen niet te vergeten)
De situatie rond Avdiivka is zo dat Oekraïne een hele goede positie heeft. Eerder hadden ze de bult met afval uit de mijn. Die is een meter of 25 hoog. Nu moesten ze naar achteren terugtrekken maar de gebouwen van de mijn zelf zijn nog hoger dan die bult. Met andere woorden, iedere Rus die het waagt zich in de killzone te begeven wordt gespot.

Dan kan je je afvragen waar Oekraïne op uit is. Terreinwinst (ten koste van manschappen en materieel) of het uitputten van de Russen door gebruik te maken van hun voordelige positie en de wens van de Russen om Avdiivka te veroveren.

In dit geval kiest men voor het laatste en dat is bijzonder kostbaar voor de Russen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zeg niet dat ik verwacht op moment x (morgen bv) dat de linie opeens kilometers verschuift maar relatief weinig terrein winst... zie liever als je reageert een opmerking over je verwachting als het moment daar is hoe snel er dan terreinwinst geboekt gaat worden .. in mm of km aub .

Postief gezien ik krijg het gevoel dat RU tanks(175% van geschat) & RU arty (50-75% geschat) toch redelijk schaars aan het worden zijn. immers slijtage/nieuwe aanvoer enzv. van AA gaat ook redelijk hard.

Op een ander vlak, vond Perun ook weer vermakelijk met in dit keer een analyse over "game changers" en EW + Starlink aangemerkt worden is ook zeer terrecht, Deze 2 vond ik zeer verrassend maar met zijn uitleg van zijn redenering ook wel begrijpenlijk.
En props dat hij toch wel relatief objectief dingen uiteenzet.
Nog iemand die de laatste Perun video heeft gezien. :)
om de frontlinie te verplaatsen heb je mensen nodig die locaties innemen en houden. Maar dit is enorm lastig geworden. de komst van drones zorgt ervoor dat niets meer ongemerkt over het slagveld kan gaan. Alles wordt gezien en alles kan geraakt worden door zaken zoals artillerie, tanks en drones. Dit maakt het bijna onmogelijk om vooruitgang te boeken tenzij een partij enorme verliezen wilt nemen.

We zien in principe terreinwinst onder twee omstandigheden:
1) Massa aanvallen - Vaak vanuit de Russische kant met enorme verliezen aan mankracht en materiaal voor minimale hoeveelheden. We praten over meters grond, niet kilometers. We zien daarbij dat Rusland door zijn voertuigen begint te raken. Soldaten rukken steeds vaker op met minimale hoeveelheden tanks en BMP's. Deels omdat ze gewoonweg 'op' zijn en deels omdat deze voertuigen steeds meer doodskisten aan het worden zijn omdat Oekraïne materiaal heeft in zijn verdediging wat het gewoonweg in oud ijzer veranderd.
2) Opportunisme - Dit is bijvoorbeeld bij Kherson in de buurt. De Russen hebben het gewoonweg moeilijk door factoren zoals het landschap (moerassen) en de ondersteuning van de Oekraïners. (luchtafweer en artillerie). Dit zijn vaak kleine gains in gebieden waar het vrij moeilijk is om ze ongedaan te maken. Vooralsnog echter is het vaak moeilijk om dit om te zetten naar grotere winsten. Bij Kherson is het bijvoorbeeld lastig om zwaar materiaal naar het front te brengen.

Het achterliggende probleem is dat deze stagnatie ook leid tot fortificatie. Net zoals de Russen het zuiden in feite in een grote Maginotlinie hebben veranderd met obstakels, mijnen, firecontrole zones en loopgraven zijn beide zijdes dit nu over de hele frontlinie aan het doen.

Ik zal direct eerlijk hierin zijn. Ik zie beide zijdes dit niet snel ongedaan maken ongeacht manschappen en materiaal. Wat nu de bepalende factor wordt is economie en doorzettingsvermogen. Zolang het westen Oekraïne steunt zal Oekraïne die uitputtingsslag winnen. Rusland zijn economie is aan het uithollen en wie zegt dat Rusland dit kan hebben is vergeten dat bankroet gaan de Soviet Unie liet vallen.
Het probleem is dat die drol van een Trump wellicht wint in de VS en de steun laat vallen. Dat is het moment waarop de EU moet laten zien dat ze ballen hebben en ik vrees daarvoor. Sommige van onze landen zijn zwak of hebben nog banden met Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
asing schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:24:
[...]

De situatie rond Avdiivka is zo dat Oekraïne een hele goede positie heeft. Eerder hadden ze de bult met afval uit de mijn. Die is een meter of 25 hoog. Nu moesten ze naar achteren terugtrekken maar de gebouwen van de mijn zelf zijn nog hoger dan die bult. Met andere woorden, iedere Rus die het waagt zich in de killzone te begeven wordt gespot.

Dan kan je je afvragen waar Oekraïne op uit is. Terreinwinst (ten koste van manschappen en materieel) of het uitputten van de Russen door gebruik te maken van hun voordelige positie en de wens van de Russen om Avdiivka te veroveren.

In dit geval kiest men voor het laatste en dat is bijzonder kostbaar voor de Russen.
Het is eigenlijk hetzelfde zoals het ging in Bachmut. Ook daar vorderden de Russen heel langzaam tegen hele hoge kosten. Maar uiteindelijk werd Bachmut wel ingenomen. Ik ben een beetje bang dat hetzelfde aan het gebeuren is met Avdiivka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
beany schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:45:
[...]

Het is eigenlijk hetzelfde zoals het ging in Bachmut. Ook daar vorderden de Russen heel langzaam tegen hele hoge kosten. Maar uiteindelijk werd Bachmut wel ingenomen. Ik ben een beetje bang dat hetzelfde aan het gebeuren is met Avdiivka.
Met als licht verschil dat bij Avdiivka de fortificaties aan de zuid en oost kant al 9 jaar under construction zijn.
Waar de fortificaties bij Bakhmut pas relatief recent waren.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

asing schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:14:
[...]

Expendable is wat hij is geworden.
Disposable. :N

Soldier boy, made of clay
Now an empty shell
Twenty-one, only son
But he served us well
Bred to kill, not to care
Do just as we say
Finished here
Greetings, Death
He's yours to take away

[ Voor 37% gewijzigd door Fraggert op 13-11-2023 12:02 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Welke tanks kunnen dat?

Anyway, veel van dat gesloopte Russische spul komt omdat ze weer aan het aanvallen zijn.
Dat wil zeggen dat Oekraïne aan het verdedigen is daar. Voorlopig zal het nog wel een tijdje op zich laten wachten voordat Oekraïne weer wat kan heroveren. Attritie gaat langzaam en daarna moet je ook nog door de mijnenvelden zien te dansen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De deal lijkt eindelijk beklonken:
https://www.telegraaf.nl/...rfecte-wapen-tegen-drones
Een opvallende wapenaanschaf voor Oekraïne: de VS koopt voor zo’n 110 miljoen euro pantserwagens met luchtafweergeschut van Jordanië. Dezelfde Cheetah-pantserwagens – ook wel ’pruttels’ genoemd – verpatste Nederland in 2013 aan de Jordaniërs, voor een ’belachelijke prijs’ van 21 miljoen euro. „De situatie in de wereld is veranderd.”
de 60 Gepard's (Prtl's) gaan weer nuttig gebruikt worden.

En een NLTimes artikel met dezelfde strekking: (zonder wall)
https://nltimes.nl/2023/1...ine-combat-russian-drones

Dit komt volgens mij uit zo'n fonds wat dit jaar was opgericht vanuit de VS.
Zie 1 Juni, toen werd het geld vrij gemaakt om te onderhandelen:
https://kyivindependent.c...worth-almost-120-million/

(neem aan dat de deal nu rond is gezien de Telegraaf post, en niet dat ze ineens oud nieuws vanuit Juni nu pas doorkrijgen? ;) )

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2023 13:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:33
YakuzA schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:39:

[...]

de 60 Gepard's gaan weer nuttig gebruikt worden.

Dit komt volgens mij uit zo'n fonds wat dit jaar was opgericht vanuit de VS.

Zie 1 Juni, toen werd het geld vrij gemaakt om te onderhandelen:
https://kyivindependent.c...worth-almost-120-million/

(neem aan dat de deal nu rond is gezien de Telegraaf post, en niet dat ze ineens oud nieuws vanuit Juni nu pas doorkrijgen? ;) )
Gestoord dat je zoveel winst kunt maken met tweedehands wapens 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Avalaxy schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:43:
[...]

Gestoord dat je zoveel winst kunt maken met tweedehands wapens 8)7
Stukje vraag en aanbod... weinig tot geen aanbod van dit type wapens, ze zijn zeer gewenst, dus vraag maar wat je wil.
Benieuwd wel of er nu weer ontwikkelingen gaan plaats vinden voor dit type wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@asing tja dat is een meatgrinder locatie (no offence, toch bedankt voor het antwoord) het blijft mooie info maar voor mij gezien niet echt intressant momenteel vind ik het intressant genoeg om over meerdere dagen de "vorderingen" te zien, zeker met de gebeurtenissen in isreal is oekraine best lastig te volgen en je zoveelste FPV vind ik ook niet echt boeiend. en dat betreft is het helaas erg statisch
Auredium schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:36:
[...]
Nog iemand die de laatste Perun video heeft gezien. :)
er zijn er vast meer maar inmiddels zie ik het meer als nice to have achtergrond info, het is niet echt clickbait meuk zo van " klik hier wat rusland is aan het verliezen" x 1001 elke dag een nieuwe :(
Ik zal direct eerlijk hierin zijn. Ik zie beide zijdes dit niet snel ongedaan maken ongeacht manschappen en materiaal. Wat nu de bepalende factor wordt is economie en doorzettingsvermogen. Zolang het westen Oekraïne steunt zal Oekraïne die uitputtingsslag winnen. Rusland zijn economie is aan het uithollen en wie zegt dat Rusland dit kan hebben is vergeten dat bankroet gaan de Soviet Unie liet vallen.
Het probleem is dat die drol van een Trump wellicht wint in de VS en de steun laat vallen. Dat is het moment waarop de EU moet laten zien dat ze ballen hebben en ik vrees daarvoor. Sommige van onze landen zijn zwak of hebben nog banden met Rusland.
Dit + voorgaande(weggelaten quote) vind ik eens een nuttige invalshoek .. maar dat was deels ook wat ik op doelde

onderhand krijg ik toch wel het gevoel dat ze met het tekort momenteel toch verdedigingstechnisch een uitdaging hebben ? wellicht is nu of zelfs binnen een maand de tijd niet rijp voor een counter maar ik denk toch wel dat ze een poging kunnen wagen of niet ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:25
Onder andere de challenger 2 en de Leopard 2A6 (met de juiste munitie, hoewel dat dan weer staat "tot" 5000 m) hebben behoorlijk flink effectief bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

laten we erop houden dan "mijn grootvaders tank" en elke andere russische tank .. legt het af tegen westerse tanks ..en dit was meer dat de westerse tank wel enige voorsprong heeft in mijn beleving.

Dat elke tank(crew) een emotionele ervaring heeft bij het fysiek raken van een mijn / arty shell laten we onverminderd in stand ;)

als je een mijnen veld wilt oversteken tja erhm dat zal een andere emotionele ervaring zijn maar ja als er 10 tallen voor gegaan zijn dan zal dat een mindere spannend iets zijn toch ? iemand moet de eerste zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vso schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:56:
@asing tja dat is een meatgrinder locatie (no offence) nice info maar voor mij niet echt intressant momenteel vind ik het intressant genoeg om over meerdere dagen de "vorderingen" te zien, zeker met de gebeurtenissen in isreal is oekraine best lastig te volgen en je zoveelste FPV vind ik ook niet echt boeiend. en dat betreft is het helaas erg statisch

[...]

er zijn er vast meer maar inmiddels zie ik het meer als nice to have achtergrond info, het is niet echt clickbait meuk zo van " klik hier wat rusland is aan het verliezen" x 1001 elke dag een nieuwe :(

[...]

Dit + voorgaande(weggelaten quote) vind ik eens een nuttige invalshoek .. maar dat was deels ook wat ik op doelde

onderhand krijg ik toch wel het gevoel dat ze met het tekort momenteel toch verdedigingstechnisch een uitdaging hebben ? wellicht is nu of zelfs binnen een maand de tijd niet rijp voor een counter maar ik denk toch wel dat ze een poging kunnen wagen of niet ?
Oorlog is een complex schaakbord van logistieke ketenen die interactie hebben op elkaar. Zowel de logistieke ketenen van een enkele zijde in zichtzelf als hoe de ketenen van beide zijdes op elkaar inwerken. De logistieke keten die ertoe leid dat een tank een BMP uitschakelt zijn immers ook gewoon twee logistieke ketenen die interactie hebben met elkaar ook al zijn deze van twee verschillende zijdes.

Het hangt af van zaken zoals het weer en ook wat Rusland doet. We krijgen het raketje werpen wat Rusland in de winter gaat doen op de energie infrastructuur van Oekraïne. Maar we hebben ook de passieve problemen zoals mijnenvelden en loopgraven

Wel gok ik dat Rusland vrij snel zal inzien dat offensief voeren met 95% soldaten en 5% voertuigen per aanval zinloos is. In die zin vraag ik mij of of de relatief recente aanval van Rusland met veel voertuigen wellicht de laatste of iig 1 van de laatste is met zoveel voertuigen in de golf.

Net zoals Rusland momenteel zijn raketten aan het oppotten is voor de winter zullen ze waarschijnlijk hun tanks en BMP's moeten oppotten voor aanvalsgolven omdat ze simpelweg niet voldoende meer hebben van goede kwaliteit om ze zomaar een aanvalsgolf in te gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
vso schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:56:
@asing tja dat is een meatgrinder locatie (no offence) nice info maar voor mij niet echt intressant momenteel vind ik het intressant genoeg om over meerdere dagen de "vorderingen" te zien, zeker met de gebeurtenissen in isreal is oekraine best lastig te volgen en je zoveelste FPV vind ik ook niet echt boeiend. en dat betreft is het helaas erg statisch
Ik vind je nogal neerbuigend met de opmerking "no offence" en "niet boeiend¨. Je vraag waarom de frontlijn zo stil ligt en ik geef je netjes antwoord. Dat het antwoord je niet bevalt kan ik niet helpen toch? De situatie is statisch vanwege militaire doelstellingen en mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Auredium schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:06:
[...]
Wel gok ik dat Rusland vrij snel zal inzien dat offensief voeren met 95% soldaten en 5% voertuigen per aanval zinloos is. In die zin vraag ik mij of of de relatief recente aanval van Rusland met veel voertuigen wellicht de laatste of iig 1 van de laatste is met zoveel voertuigen in de golf.
Ik geloof niet dat ze daarover nadenken. Als ze zonder alles zitten zal je lezen dat een fabriek voor hooivorken een opdracht heeft van MinDef voor het fabriceren van 500.000 hooivorken. Dat wordt de standaard uitrusting en nu rennen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Auredium schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:06:
[...]
Het lijkt wat willekeurig, afgelopen week bij Vuhledar weer een grotendeels armor push.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
YakuzA schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:39:
[...]
de 60 Gepard's (Prtl's) gaan weer nuttig gebruikt worden.
Fantastisch, dat doet het opsparen van de Russische voorraad Shahed drones goeddeels teniet.
En kunnen de Patriot, Nasams et al tegen de grotere bedreigingen worden ingezet.
(Al zullen er uiteraard altijd veel meer 'energie-grid' doelen zijn, dan opties om die te verdedigen).

Het biedt ook ruimte om er dan meerdere achter frontlinies in te zetten tegen Russische drones, zonder de bestaande bescherming van burgerdoelen te verminderen.
Hopelijk kan zo ook de 'Orlan-Lancet tandem' getemd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Baserk op 13-11-2023 15:17 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:14:
[...]

Ik vind je nogal neerbuigend met de opmerking "no offence" en "niet boeiend¨. Je vraag waarom de frontlijn zo stil ligt en ik geef je netjes antwoord. Dat het antwoord je niet bevalt kan ik niet helpen toch? De situatie is statisch vanwege militaire doelstellingen en mogelijkheden.
zo was het niet bedoelt in elk geval, en niet boeiend sloeg op iets anders ..

no offence was meer omdat ik dankbaar was voor het antwoord ondanks dat ik niet geintresseerd was in dat specifieke part. post wel iets aangepast in bewoording.

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 13-11-2023 15:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wat nieuwe winter gear vanuit de UK:
In particular, the Ukrainian military received more than 82,000 helmets, 25,000 sets of winter clothing, 10,000 sets of body armour, and 70,000 operational ration packs.
https://www.ukrinform.net...o-ukrainian-military.html

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2023 15:45 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
https://euromaidanpress.c...0k-more-wounded/?swcfpc=1

Het artikel gaat in op de situatie dat vrouwen steeds meer de beroepen/open plaatsen op de werkvloer van de mannen innemen, omdat de mannen 'andere bezigheden' hebben.

Maar de opening van het artikel bevat (voor mij) het meest interessante stukje info: Oekraine heeft tot op heden 70.000 doden en 120.000 gewonden moeten incasseren in de oorlog.

De bron is 'American officials' die in het gelinkte artikel https://www.economist.com...-women-take-up-their-jobs (paywall, ik heb dat artikel niet gelezen) aangehaald worden.

Als we de dagelijkse statieken (mijn ochtend ritueel) bekijken, en we gaan er vanuit dat het omgekomen EN gewonde soldaten zijn dan staat Oekraine er toch wel slecht voor: RU: 312550 UA: 190000. Verhoudingsgewijs kijkend naar aantal inwoners doet Rusland het dan 'beter'.

Gaan we optellen, dan komen op een heel bedroevend aantal uit. 502550 (meer dan een HALF MILJOEN) mannen en vrouwen die zijn gestorven of gewond zijn geraakt. En dat zijn alleen nog maar de soldaten. We leven in 2023 en in anderhalf jaar jassen we er even ruim een half miljoen doorheen. Waanzin... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ik ga er vanuit dat dit 2 al eerder beloofde systemen zijn.
Germany is planning to send two more IRIS-T air defense systems to Ukraine before the end of 2023.
https://www.ukrinform.net...many-before-year-end.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
beany schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:46:
https://euromaidanpress.c...0k-more-wounded/?swcfpc=1

Het artikel gaat in op de situatie dat vrouwen steeds meer de beroepen/open plaatsen op de werkvloer van de mannen innemen, omdat de mannen 'andere bezigheden' hebben.

Maar de opening van het artikel bevat (voor mij) het meest interessante stukje info: Oekraine heeft tot op heden 70.000 doden en 120.000 gewonden moeten incasseren in de oorlog.

De bron is 'American officials' die in het gelinkte artikel https://www.economist.com...-women-take-up-their-jobs (paywall, ik heb dat artikel niet gelezen) aangehaald worden.

Als we de dagelijkse statieken (mijn ochtend ritueel) bekijken, en we gaan er vanuit dat het omgekomen EN gewonde soldaten zijn dan staat Oekraine er toch wel slecht voor: RU: 312550 UA: 190000. Verhoudingsgewijs kijkend naar aantal inwoners doet Rusland het dan 'beter'.

Gaan we optellen, dan komen op een heel bedroevend aantal uit. 502550 (meer dan een HALF MILJOEN) mannen en vrouwen die zijn gestorven of gewond zijn geraakt. En dat zijn alleen nog maar de soldaten. We leven in 2023 en in anderhalf jaar jassen we er even ruim een half miljoen doorheen. Waanzin... :/
Ik weet niet waar je de Russische cijfers vandaan haalt maar ik gebruik 2 bronnen:

https://minusrus.com/en
https://war-bi.prozorro.sale/#/

Daar heeft men het over 312.000 doden en ongeveer een miljoen gewonden. 312k op 70k is een factor 4-en-een-beetje. 1 miljoen gewonden op 120k is een factor of 8-en-een-beetje.

Ja, het is veel. Ontzettend veel. Maar ik denk dat ze naar omstandigheden best goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
asing schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:21:
[...]Ik weet niet waar je de Russische cijfers vandaan haalt maar ik gebruik 2 bronnen:
https://minusrus.com/en
https://war-bi.prozorro.sale/#/
Daar heeft men het over 312.000 doden en ongeveer een miljoen gewonden. 312k op 70k is een factor 4-en-een-beetje. 1 miljoen gewonden op 120k is een factor of 8-en-een-beetje.
Ja, het is veel. Ontzettend veel. Maar ik denk dat ze naar omstandigheden best goed doen.
*knip* Meta comment > TR Maken

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 13-11-2023 20:32 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
In alle stilte is er in de Zwarte zee het een en ander aan het kantelen.

How Ukraine, With No Warships, Is Thwarting Russia’s Navy
Deelartikel: https://www.nytimes.com/2...yf9u4DqV1m&smid=url-share
At this point, the Russian Black Sea Fleet is primarily what naval strategists term ‘a fleet in being’: It represents a potential threat that needs to be vigilantly guarded against, but one that remains in check for now,” said Scott Savitz, a senior engineer at the RAND Corporation, a federally financed center that conducts research for the United States military. “Remarkably, Ukraine has achieved all this without a substantial fleet of its own.
We moeten natuurlijk wel realistisch blijven:
Admiral Neizhpapa cautioned that Ukraine remains vastly outgunned on the Black Sea. It lacks the battlecruisers, destroyers, frigates and submarines that populate the Russian fleet. Russian planes still dominate the skies above the sea, and Russia still uses its fleet to launch long-range missiles at Ukrainian towns and cities, threatening armed forces and civilians alike.
Desondanks weet Oekraine effect te bereiken:
Ukraine has nevertheless managed to negate some of those advantages and lately has gone on the offensive. Over the last two months, it has launched both stealthy nighttime operations by small units on jet skis and powerful missile strikes. Those strikes have hit not just the Sevastopol headquarters but also a Kilo-class submarine and a shipbuilding plant in eastern Crimea, an attack that damaged a new missile-carrying Russian warship.
Volgens de Britten kunnen de Russen dit gegeven niet negeren:
The latter strike “will likely cause Russia to consider relocating farther from the front line,” the British military intelligence agency reported on Wednesday.
Dit twitter bericht hieronder weergegeven, het gaat om de derde passage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmzgWQ69UtdqTQTUDDGjUmei0Gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lkQJoR8aMvUEsL8nQUiE4Xv.png?f=fotoalbum_large

Reagerend op de recente Russische agressie op Odessa, die gaat het verschepen nu niet meer stoppen::
Ukrainian officials also said that the Russian strike on a civilian ship as it pulled into port in Odesa would not stop the shipping. About 100 cargo vessels carrying more than 3.3 million tons of agricultural and metal products have made the journey in a little over two months, according to Western and Ukrainian officials.
De verwachtte verdere terugtrekking van de Russen zoals hierboven in het MOD bericht beschreven is een nieuwe stap in een meer structureel verschijnsel, dat misschien wat onderbelicht is geraakt ten opzichte van de landoorlog:
Even as forward movement on the ground has largely shuddered to a halt, with neither Russian nor Ukrainian forces able to break through heavily fortified lines, Ukraine has effectively turned around 10,000 square miles in the western Black Sea off its southern coast into what the military calls a “gray zone” where neither side can sail without the threat of attack.
De volgende statement van de Britten is eigenlijk nog een stukje krasser:
James Heappey, Britain’s armed forces minister, told a recent security conference in Warsaw that Russia’s Black Sea fleet had suffered a “functional defeat” and contended that the liberation of Ukraine’s coastal waters in the Black Sea was “every bit as important” as the successful counteroffensives on land in Kherson and Kharkiv last year.
Zijn er dan geen wensen of kwetsbaarheden in Oekraïnes aanpak met water surface drones en raketten? Zeker wel, en die moeten nog afgedekt raken:
Admiral Neizhpapa acknowledged that Russian air superiority over the Black Sea is a problem and has stressed the value that F-16 fighter jets would bring to Ukraine’s naval war. The United States has pledged F-16s, but Ukrainian officials have said they are unlikely to be seen in Ukrainian skies before next summer.
En ook de Krim blijft een harde noot om te kraken, waar dan uiteindelijk toch ook die landoorlog weer naar binnen wandelt:
Despite Ukraine’s recent intensified assaults, Crimea still functions like a huge aircraft carrier parked off Ukraine’s southern coast. It is a critical logistics hub for Russian occupation forces in the south, a base for Russian fighter jets and attack helicopters, and a platform to launch missile and drone strikes across Ukraine.
Maar veel hangt ook af van de technologierace tussen Oekraïne en Rusland. Misschien is de verovering van de Krim nog een kwestie van een andere orde, maar voor het ondermijnen van de effectiviteit van die Krim heeft Oekraïne naar mijn indruk goede kaarten:
The enemy also learns very quickly, and he also makes his own conclusions, counteracting our actions,” Admiral Neizhpapa said. “The war at sea can only be won with new solutions that must be implemented as quickly as possible.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-z9UXqW8AAP4Ie?format=jpg&name=small

misschien wel nuttig voor sommige?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:40:
[Afbeelding]

Ik zoek nog een beetje naar wat het zou moeten vertellen? :)

Het lijkt te tonen dat Rusland veel in storage heeft en veel voertuigen verliest en dus meer moet aanvullen.
Dat het westen minder arty stuurt, omdat het verzadigd lijkt en de bottleneck de ammo is.
Lijkt dat 2023 minder geleverd is dan 2022 van de publieke bekende leveringen.
Ik mis nog wel de 2000 hmmv en 100’en m113 varianten, de boxen met gmlrs etc in de lijst :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2023 07:17 ]

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa25i4DDauqwSIhfvxPVjMLyPws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/foRthcP079a5wyIYWFoMxvD4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
vso schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:40:
[Afbeelding]

Dank voor het delen. Ik had al de indruk dat de leveringen aan het verminderen waren maar dat het zo erg gesteld was had ik ook niet verwacht. Het Amerikaanse budget voor Oekraïne moet snel weer worden aangevuld…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:52
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:18:
[...]

Dank voor het delen. Ik had al de indruk dat de leveringen aan het verminderen waren maar dat het zo erg gesteld was had ik ook niet verwacht. Het Amerikaanse budget voor Oekraïne moet snel weer worden aangevuld…
Hoewel ik groot voorstander ben van leveren op overwinning, niet op overleving, vind ik de suggestie dat de steun zieltogende is toch ook beetje kort door de bocht.

Zoals je in datzelfde grafiekje al ziet, zijn er in 2022 duizenden stukken materieel geleverd. We weten verder dat:
  • het moderne spul duurzaam is en bovengemiddeld veel slagkracht heeft
  • de focus dit jaar heeft gelegen op minder maar duurder, met Patriots etc., granaten en raketten met hogere nauwkeurigheid en bereik, clustermunitie, vliegtuigen
  • er constant munitie en onderdelen wordt geleverd voor de hardware die vorig jaar is gestuurd en dat dus nog goeddeels functioneert
  • Zelensky niet op z'n mondje is gevallen en het gerust zou zeggen als ze door hun tanks heen raakten
  • de Russen elk gesloopt stuk westers materieel 26 keer op de foto zet, maar we alsnog geen flink parkeerterrein kunnen vullen met alle uitgebrande Leo's, Abrams, Himars en Patriots.
Er wordt duidelijk sterk gestuurd op behoefte, in die leveringen. Tuurlijk, meer is beter, maar de nadruk op luchtafweer en lange afstand is heel duidelijk, zowel vanuit Oekraïne als vanuit de leverende landen. We zitten nu gewoon in een fase waar het spectaculaire er een beetje af is en Oekraïne stelselmatig de logistiek blijft raken, om zo op termijn breuklijnen in de verdediging te forceren. En de Russen zijn gerust ook niet tandeloos, en op sommige plekken pakken die soms best een paar kilometer, maar dat geldt voor Oekraïne ook.

Maar ondertussen heb ik niet de indruk dat de positie van Oekraïne netto verslechtert: ze zijn nog steeds in de aanval, raken steeds gevoelige dingen van de Russen (vloot is straks uitgespeeld als factor, lijkt het, en Russische luchtafweer is ook populair doelwit, wat mogelijk ook voorbereiding is op meer actieve luchtmacht), en zijn allerlei eigen productie aan het opschalen. Dit is gewoon de 'saaie' fase van het conflict, waar we (gelukkig) niet meer aan gewend zijn. Duizenden mannen in de modder die hopen het einde van de week te halen, terwijl iedereen elders een mening heeft over hoe de strijd verder zou moeten lopen. Dat kan jaren duren, als we dat als westen politiek aankunnen, maar die hele fase moeten we luisteren naar wat er nodig is. Als dat tanks zijn, zijn dat tanks, maar niet in elke fase is dat zo. De inzet is nu op materieel om steden te beschermen en depots en HQs te slopen. Daarna lijkt de focus te komen liggen op meer luchtsteun, wat nog duurder is per stuk, maar ook weer een force multiplier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
[...]

Misschien moeten we als Europa zelf maar eens wat dieper in de buidel tasten ipv ons zo afhankelijk te maken? Tis wel de agressieve overbuurman waar we ons tegen moeten wapenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Ik vind het een selectieve lijst :)
Maar je ziet idd wel een terugloop qua hardware levering.

Zie nu ook net dat alle air defense mist, dus alle geleverde NASAMS, IRIS-T, SAMP/T, Patriot, HAWK etc staan er ook niet in.
Misschien zijn die niet zo sexy als een Abrams of Bradley ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2023 09:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:43:
[...]

Ik vind het een selectieve lijst :)
Maar je ziet idd wel een terugloop qua hardware levering.

Zie nu ook net dat alle air defense mist, dus alle geleverde NASAMS, IRIS-T, SAMP/T, Patriot, HAWK etc staan er ook niet in.
Misschien zijn die niet zo sexy als een Abrams of Bradley ;)
Neemt niet weg dat het materiaal op die lijst ook noodzakelijk is, vooral om land te bevrijden. Dat kunnen bovenstaande luchtdefensies die jij noemt niet voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
olafmol schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:38:
[...]

Misschien moeten we als Europa zelf maar eens wat dieper in de buidel tasten ipv ons zo afhankelijk te maken? Tis wel de agressieve overbuurman waar we ons tegen moeten wapenen.
Daar ben ik het helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Twam schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:31:
[...]
Er wordt duidelijk sterk gestuurd op behoefte, in die leveringen. Tuurlijk, meer is beter, maar de nadruk op luchtafweer en lange afstand is heel duidelijk, zowel vanuit Oekraïne als vanuit de leverende landen. We zitten nu gewoon in een fase waar het spectaculaire er een beetje af is en Oekraïne stelselmatig de logistiek blijft raken, om zo op termijn breuklijnen in de verdediging te forceren. En de Russen zijn gerust ook niet tandeloos, en op sommige plekken pakken die soms best een paar kilometer, maar dat geldt voor Oekraïne ook.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik krijg de indruk dat er alleen wordt geleverd op het in stand houden van de huidige situatie. Anders zou er wel meer offensief materiaal geleverd worden. Neemt niet weg dat luchtafweer natuurlijk ook welkom is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:31

watercoolertje

Untertitel

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:58:
[...]
Neemt niet weg dat het materiaal op die lijst ook noodzakelijk is, vooral om land te bevrijden. Dat kunnen bovenstaande luchtdefensies die jij noemt niet voor elkaar krijgen.
Luchtverdediging is net zo hard nodig. Zonder kwamen de tanks niet eens aan bij het front en valt er dus ook niet mee aan te vallen. En alle stroom zou er dan (constant) uit liggen en fabrieken zouden gelijk met de grond gemaakt worden.

Het is gewoon een samenhang van verschillende soorten materieel die je sterk maakt, niet 1 type materieel...

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 14-11-2023 10:09 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:09:
[...]
Ik zoek nog een beetje naar wat het zou moeten vertellen? :)
gisteren dacht ik dat het wel intressante winst/verlies overzicht is over een periode maar is dat zo ? beetje onzeker nu erover ik denk dat je de impact van drone(s) mist.
Het lijkt te tonen dat Rusland veel in storage heeft en veel voertuigen verliest en dus meer moet aanvullen.
Dat het westen minder arty stuurt, omdat het verzadigd lijkt en de bottleneck de ammo is.
Lijkt dat 2023 minder geleverd is dan 2022 van de publieke bekende leveringen.
Ik mis nog wel de 2000 hmmv en 100’en m113 varianten, de boxen met gmlrs etc in de lijst :)
Even gek gezegd maar is ammo wel de uitdaging ? een shell hangend aan een drone vs afgevuurt is toch een radicaal andere manier van verbruik lijkt me.

Je kan ergens een meatgrinder opzetten, maar dat is enorm intensief voor beide kanten,

Terwijl je vijand huppelt ook niet zijn eigen mijnenveld over, en die arty shells hem raken is relatief hoog in de loopgraaf maar overlevingskans zal vrij hoog zijn.. toch ??? zolang ze daar zitten .. zitten ze eigenlijk goed.

Totdat je de drone in de mix gooit, in feite is het smart ammo alleen de operator is nog mens.. want een webcam is goedkoper dan 20 andere sensors + software. die drone vliegt ook gewoon je loopgraaf dugout in

ik zeg niks nieuws dat weet ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
watercoolertje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:08:
[...]
Luchtverdediging is net zo hard nodig. Zonder kwamen de tanks niet eens aan bij het front en valt er dus ook niet mee aan te vallen. En alle stroom zou er dan (constant) uit liggen en fabrieken zouden gelijk met de grond gemaakt worden.

Het is gewoon een samenhang van verschillende soorten materieel die je sterk maakt, niet 1 type materieel...
Absoluut! Wat dat betreft jammer dat die niet in de grafiek zijn opgenomen.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid