Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 171.595 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:50

Kheos

FP ProMod
*knip* Niet verder ingaan op vergelijking
Het Russische leger heeft die zaken wel degelijk nodig. Wat heb je aan 10000 ongetrainde recruiten die 'pang, pang' roepen tegen het best uitgeruste leger op dit continent?
Hoe win je met wapens uit de eerste wereldoorlog tegen moderne tanks en raketten?

[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 07-11-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:23

Tens

let me drink about it

NeutraleTeun schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:53:
Ik neem aan dat de gebruikte raketten redelijk precies zijn.

Als ze van hetzelfde soort zijn als bij de onderzeeër, dan kunnen we de schade zelf wel invullen.
RoD schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:35:
Bij de onderzeeër was het een voltreffer. Hier lijkt de raket naast het schip te zijn beland. Maar laten we eens kijken of we straks nog close up beelden kunnen krijgen.
Dit soort raketten slaan door het dek (of een aantal dekken) heen voordat ze exploderen. Dus aan de bovenkant hoeft niet veel zichtbaar te zijn om toch veel schade te hebben. Opvallend is wel dat er geen, of op zijn best een kleine brand geweest is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Bij de onderzeeër was het een voltreffer. Hier lijkt de raket naast het schip te zijn beland. Maar laten we eens kijken of we straks nog close up beelden kunnen krijgen.
Was er niet ook een wapen dat nabij de onderkant v/h schip ontplofte, en zodanig het schip beschadigde? Dat waren die nieuwe onderwaterdrone variant als ik het me goed herinner.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
*knip* offtopic

Gaan we terug naar de werkelijkheid: de Russen kunnen ons inderdaad infecteren met hun propaganda en BS, maar hun materieel is eindig en hun manschappen idem (een bevolking is nooit eindig aantal). Wel hebben ze absoluut gezien een grotere potentiële bron mbt manschappen. Maar niet mbt materiaal. Omdat ze een grotere potentiële bron hebben moet UA voorzichtig blijven doen met hun HR. Dat doen ze dan ook, ook al zagen sommigen nog zo hard dat het te langzaam gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door teacup op 07-11-2023 19:11 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubg6DX0gFAm4195IB-eC9jPENwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G8M1gLbLbzM0yISwjXvzOVf2.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:58
Bijzonder om te zien dat er de laatste twee dagen relatief veel personeel uitgeschakeld wordt zonder hoge aantallen tanks en APC’s. Zijn dat dan succesvolle aanvallen van Oekraïne achter de frontlinie dmv artillerie of raketten of sturen de Russen iedereen te voet op de linies af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Homer-Simpson schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:00:
Bijzonder om te zien dat er de laatste twee dagen relatief veel personeel uitgeschakeld wordt zonder hoge aantallen tanks en APC’s. Zijn dat dan succesvolle aanvallen van Oekraïne achter de frontlinie dmv artillerie of raketten of sturen de Russen iedereen te voet op de linies af?
Dat laatste, ze worden wat zuiniger op materieel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

Auredium

Informaticus Chaoticus

Homer-Simpson schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:00:
Van wat ik begrepen heb is Rusland (momenteel) niet in staat om voldoende hardware aan de frontlinies te krijgen waar ze bezig zijn met offensieven en dus doen ze human wave attacks.

Natuurlijk met troepen waarvan ze zeggen ze te kunnen missen nu maar waarschijnlijk over tien jaar zwaar spijt van hebben.

Iets met kortzichtigheid.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Auredium schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:30:
[...]

Van wat ik begrepen heb is Rusland (momenteel) niet in staat om voldoende hardware aan de frontlinies te krijgen waar ze bezig zijn met offensieven en dus doen ze human wave attacks.

Natuurlijk met troepen waarvan ze zeggen ze te kunnen missen nu maar waarschijnlijk over tien jaar zwaar spijt van hebben.

Iets met kortzichtigheid.
Ze gebruiken daar de Storm-Z troepen voor. Die bestaan uit 'soldaten' die ze weldegelijk kunnen missen. Gevangen, soldaten uit het reguliere leger die straf hebben (deserteurs bv), mannen uit niet-Russische landen.

Deze mannen worden de meat-grinder ingegooid zonder dat het Rusland zelf iets kost, anders dan wat simpel materieel zoals handwapens en een uniform.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

Yucon

*broem*

Jiffy schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:05:
[...]

Leuk detail, waardoor het ineens weer een stuk meer on topic is: bij de bij verstek veroordeelden zitten óók ... Igor Girkin,... Kans is natuurlijk nul dat die óóit daadwerkelijk in de bak komen te zitten
Dat is misschien niet helemaal waar :*) alleen dan niet 'onze' bak, maar daar kan ik mee leven

https://www.reuters.com/w...nt-than-putin-2023-08-31/

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 06-11-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:10:
[...]
Dat is misschien niet helemaal waar :*) alleen dan niet 'onze' bak, maar daar kan ik mee leven

https://www.reuters.com/w...nt-than-putin-2023-08-31/
De omstandigheden in de Russische lik zijn idd wat minder comfortabel dan bij ons.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat is te makkelijk. Geen enkel land kan oneindig mensen in een vleesmolen gooien. Landen die het probeerden kwamen soms van een koude kermis thuis. Jullie mensenlevens tegen onze munitie. We zien wel wie dat het langste volhoudt.

De vraag is meer wat we in het westen eraan doen. Is de munitieproductie inmiddels opgeschroefd of zitten we nog steeds op onze handen en hopen dat de Russen stoppen voordat onze voorraden op zijn?

Terzijde: We hoorden vorige week nog dat Rusland 1/3 van hun nieuwe begroting reserveert voor de oorlog. Je hoeft geen genie te zijn om te begrijpen dat dat geld ergens vandaan komt en dat er dus ergens anders diep gesneden moet worden. Ik weet niet waar die klappen vallen maar gewone Russen gaan de oorlog nu linksom of rechtsom voelen.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 07-11-2023 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:35
Het gerucht kwam de afgelopen dagen al een paar keer langs op Russische kanalen. Ik dacht dat het hier ook genoemd was, maar kan het niet terugvinden (of vergis me).

Tijdens een ceremonie van de 128th Mountain Assault Brigade is een Russische raket ingeslagen, met 19 doden als gevolg.

Er zijn vrij scherpe reacties te lezen, zowel uit de toespraak van Zelensky van gisteren, in de officiële berichten van het ministerie van Defensie als van diverse bloggers. Dat klinkt logisch: Grote ceremonieën houden binnen vuurbereik van de frontlinie is strikt verboden en wordt door ons meestal geassocieerd met onhandige Russische bevelhebbers.
Zelenskyi’s evening speech

First of all, regarding the Russian attack on the soldiers of the 128th Mountain Assault Brigade, which took place in the Zaporizhzhia region.

My condolences to all relatives and friends of the fallen soldiers! This is a tragedy that could have been avoided. Minister of Defense Umyerov reported to me about the measures taken to find out all the circumstances of what happened, who specifically gave what orders. Criminal proceedings were also registered as a result of the tragedy. The relevant investigation is ongoing.

The main thing is to establish the full truth about what happened, and to prevent this from happening again. Every soldier in the combat zone - in the enemy's range and aerial reconnaissance zone - knows how to behave in the open sky, how to take care of safety.

Now the investigation should give honest answers to the relatives of the fallen soldiers and the society as to how the tragedy happened and whose orders were wrong.
https://nitter.net/NOELreports/status/1721230681643139390#m

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
[...]

Hier zie je schade: https://twitter.com/front...tatus/1721580565013365120

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
Ah, ik poste net in het forum Zaporizhzhia en de Krim.
Zelfde plaatje verschillende bronnen.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Top, dat lijkt toch wel serieuze schade te zijn. Andere bron zegt dit
First pictures emerged of the Russian warship “Askold”, docked in the Kerch shipyard. I believe that those pictures are genuine.

This is likely a Karakurt Class corvette and the damage is in line with sat pics which were circulating. That is a direct midship hit, presumably by a SCALP EG and so extensive that you can strike that ship from the list.

The worst part of the attack for the Russian is not even the loss of the ship but that they effectively lost all large dry docks and shipyards which are capable of handling larger Russian warships in the Black Sea. Not even the harbors in Russian can compensate for that and leaving the ships in Crimea just makes them big target practice.

Again, congratulations to all Ukrainian units involved in that operation. Absolutely professionally executed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:29

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier ook een account dat ik wel als betrouwbaar inschat:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-RM6PqWsAA6rWU?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Net verschenen, een video.
Je ziet van links een raket naast het schip inslaan. Wel lijkt de explosie schade te veroorzaken, maar niet (zo lijkt het althans) veel schade. Daarna volgen nog een aantal secundaire explosies, waarvan de laatste voor de grootste schade lijkt te zorgen, dat was een behoorlijke klap.

Ik kan op de video slechts een raket zien maar kan zijn dat de secundaire explosies ook door raketten worden veroorzaakt. Anders zou ik niet weten wat er in een droogdok nog meer explosies kan veroorzaken. Als er munitie lag opgeslagen zou dat direct bij de inslag zijn ontploft, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
RoD schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:00:
[Embed] [Afbeelding]
Ik begreep dat de Stormshadow een variant op een tandem warhead heeft: eerst een kleine explosie terwijl de raket een gat in de romp slaat, dan een paar verdiepingen naar beneden, puur op inertie, en dan pas grote boem. Geen idee hoeveel tijd daartussen zit, maar met mijn uitgebreide expertise als matig geinformeerde leunstoelgeneraal kan ik me best voorstellen dat we daarnaar keken. (maar wacht alsjeblieft duiding van experts af wat hier nou precies gebeurt. Bij eerdere gevallen van raket->boot romantiek kwamen er een paar dagen nadien uitgebreide en heldere analyses beschikbaar en was er tot die tijd vooral heel veel ruis.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:06

Jiffy

God, you're ugly!

onkl schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:30:
[...]
Geen idee hoeveel tijd daartussen zit, maar met mijn uitgebreide expertise als matig geinformeerde leunstoelgeneraal kan ik me best voorstellen dat we daarnaar keken.
Een fractie van een seconde: dat ding gaat max bijna mach 1.

Laten we nou eens laag schatten, en de aanname(!) doen dat ie op het moment van inslag nog iets van plm een dikke 700 km/u gaat verder het doelwit in. Dan zit je dus op plm 200 m/s. Om diep in dat schip door te dringen moet ie iets van 5 meter diep gaan. Da's 1/40 seconde tussen ontploffing 1 en 2. Gaat ie sneller dan dat, wordt die 1/40 nog kleiner. Gaat ie dieper dan 5 meter (10 meter ofzo), wordt die fractie juist weer iets groter. Echter, het blijft een fractie van een seconde.

Nou, 1/40 seconde zie je dus echt niet in een dergelijk filmpje.

De ontploffingen in het filmpje zitten daarvoor veel te ver uit elkaar: daar zitten diverse seconden tussen.

Ik zeg dit zonder daadwerkelijke kennis van het apparaat, he, dus ik ben niets meer aan het doen dan een beetje rekenen. :)

Het gaat echter om het resultaat. En dat is prima: boot kaduuk, dok kaduuk. Hoeveel operationele dokken hebben de Russen daar nog? Nul? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 06-11-2023 21:48 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:47

Felyrion

goodgoan!

RoD schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:16:
Net verschenen, een video.
[Embed] Je ziet van links een raket naast het schip inslaan. Wel lijkt de explosie schade te veroorzaken, maar niet (zo lijkt het althans) veel schade. Daarna volgen nog een aantal secundaire explosies, waarvan de laatste voor de grootste schade lijkt te zorgen, dat was een behoorlijke klap.

Ik kan op de video slechts een raket zien maar kan zijn dat de secundaire explosies ook door raketten worden veroorzaakt. Anders zou ik niet weten wat er in een droogdok nog meer explosies kan veroorzaken. Als er munitie lag opgeslagen zou dat direct bij de inslag zijn ontploft, lijkt me.
Ik zie in ieder geval twee of drie projectielen inslaan. Op 1 seconde zie je een projectiel van "linksboven" komen en rond 15 seconden zie je net zo'n projectiel van rechtsboven komen. En op 30 seconden zie je nog iets inslaan van waar de eerste ook kwam (langs de onderste "N" zichtbaar).

Geen toevalstreffer dus.

Op 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5v2CkT7396rhL7oIFbPPot7vj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T87QYwb04sd9QUn3wEe6l9NT.png?f=fotoalbum_large

Op 15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBW0efjIszd7D6MZJP8uGstIxAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SpKBEfoj6xnwdfEaUls0gTG0.png?f=user_large

Op 30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUHpv4UtFcqRISdB7booa6gP4xY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0WrOZWLz2pEtRRPunrbmgXel.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Felyrion op 06-11-2023 22:18 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
Jiffy schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:44:
Nou, 1/40 seconde zie je dus echt niet in een dergelijk filmpje.

De ontploffingen in het filmpje zitten daarvoor veel te ver uit elkaar: daar zitten diverse seconden tussen.
Ik zie een filmpje van een schermpje waar een security video op wordt afgespeeld op langzame snelheid ...
Dus alle aannames over tijden etc kunnen daarom niet echt gemaakt worden zonder verdere analyse.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

1 ding is duidelijk: die vaart dit jaar niet meer. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2k9e_Cj-wtjFUUTz_7_1N18pKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48YwCx4ShtyVAW3ztgLSnMZL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:11

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 01:11:
1 ding is duidelijk: die vaart dit jaar niet meer. :+
En daar gaat het toch om? Rusland heeft ook geen droogdok meer in de buurt.

Laat ze zich maar lekker druk maken om dit schip. Niet op de bodem, maar ook niet bruikbaar voor een hele lange tijd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Weten we nog de 1 miljoen shells die geleverd zijn door Noord Korea aan Rusland? Gebasseerd op een eerdere vertoning in Noord Korea werkt maar 4% ervan zoals het hoort. Een deel explodeert zelfs direct bij het afschieten. Goed vooruitzicht :)

https://english.nv.ua/nat...reliability-50365895.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

consolefreak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:37:
Weten we nog de 1 miljoen shells die geleverd zijn door Noord Korea aan Rusland? Gebasseerd op een eerdere vertoning in Noord Korea werkt maar 4% ervan zoals het hoort. Een deel explodeert zelfs direct bij het afschieten. Goed vooruitzicht :)

North Korean dictator Kim Jong Un "decided to flex his muscles" and ordered 2,400 shells to be fired at a deserted island in 2020.

"Of those 2,400 shells, only 400 reached the island. And of those 400, about 80 exploded. So now we take the quality of Korean production [into consideration], 4% of the shells fired actually exploded where they were supposed to. Now, we multiply one million by 4%, and we get what kind of real help comrade Un was able to give comrade Putin," Dykyi explained, suggesting that North Korea only provided Russia with about 40,000 working shells.

Dykyi suggested that the Pyongyang instructors may have come along with the shells because "Russian artillerymen may simply be afraid to use these ‘masterpieces of the neighboring defense industry because it is not known how many of them exploded right in the guns.”
1/6 valt op een eiland en 1/30 detoneert op een eiland.

Als een island size target de benchmark is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 10:43

3raser

⚜️ Premium member

Het is te hopen dat de Russen aan het front deze cijfers ook kennen want dan zullen ze het niet eens wagen om zo'n shell af te vuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:57
rapture schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:55:
[...]

[...]

1/6 valt op een eiland en 1/30 detoneert op een eiland.

Als een island size target de benchmark is.
Vind ik wel een prima graadmeter. Stel dat de Russen een Oekraïense radar willen raken, dan hebben ze dus naar verwachting ongeveer 25 Noord Koreaanse artillerie granaten nodig :+

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
fonsoy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:02:
[...]

Vind ik wel een prima graadmeter. Stel dat de Russen een Oekraïense radar willen raken, dan hebben ze dus naar verwachting ongeveer 25 Noord Koreaanse artillerie granaten nodig :+
Precies. Behalve wanneer de radar kleiner is dan een Noord Koreaans eiland. Dan nog veel meer.

Neemt niet weg: 20% ervan explodeert (ergens), dus misschien nog enigszins bruikbaar als geïmproviseerd area denial wapen (denk aan die bekende maanlandschappen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:09
onkl schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:15:
[...]

Precies. Behalve wanneer de radar kleiner is dan een Noord Koreaans eiland. Dan nog veel meer.

Neemt niet weg: 20% ervan explodeert (ergens), dus misschien nog enigszins bruikbaar als geïmproviseerd area denial wapen (denk aan die bekende maanlandschappen).
Met een beetje mazzel explodeert zo'n shell in de loop en neemt ie het wapen (en wellicht wat russen ) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Gewone 'domme' shells zijn niet zo nauwkeurig, zonder de afstand tot het eiland en de afmetingen van het eiland te weten valt er niet zoveel over te zeggen. Dat maar één op vijf explodeert is wel hoopgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:02

Nox

Noxiuz

Tens schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:56:
[...]

Gewone 'domme' shells zijn niet zo nauwkeurig, zonder de afstand tot het eiland en de afmetingen van het eiland te weten valt er niet zoveel over te zeggen. Dat maar één op vijf explodeert is wel hoopgevend.
Als we filmpjes van westerse arty zien, zou dat insinueren dat dat allemaal guided shells zijn? Want als arty in de buurt valt dan beginnen velen al te rennen om te vluchten voor de arty. Als ze dus ergens stil zitten en de eerste shell min of meer raak is dan is dat erg netjes.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Nox schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:38:
[...]

Als we filmpjes van westerse arty zien, zou dat insinueren dat dat allemaal guided shells zijn? Want als arty in de buurt valt dan beginnen velen al te rennen om te vluchten voor de arty. Als ze dus ergens stil zitten en de eerste shell min of meer raak is dan is dat erg netjes.
Ik denk het haast wel, unguided ouderwetse artillerie zit je echt niet met het eerste schot binnen een paar meter. Moderne systemen zoals Caesar is een ander verhaal, maar daar zijn er maar weinig van.
Kijk maar eens naar de plaatjes en filmpjes van omgeploegde weilanden, tot 100 meter links en rechts van de bosrand wat het eigenlijke doel is. Het meeste wat gebruikt wordt, is denk ik nog gewoon WW1 kwaliteit.

kon even geen beter voorbeeld vinden, deze valt nog mee. De loopgraaf in het midden was het doelwit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnwgrWv_e83PZB3zXVENWdnReHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiC3MQKMo7Y9MqHYeAy7yavL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 07-11-2023 10:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Brandje op Taganrog AirPort :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nox schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:38:
[...]

Als je op maximum bereik schiet, dan maakt een guided shell groot verschil.

Een gewone HE shell:
M795
Range: 22.5 km with 39 caliber barrel[6]
CEP: 139 m at maximum range with 39-caliber barrel[7]
Wikipedia: M795 projectile
Rocket assisted (30 km):
A conventional unguided M549A1 155 mm artillery projectile has a circular error probability (CEP) of 267 m (876 ft) at its maximum range, meaning that half of the rounds can be expected to land within 267 meters of their intended target. This has made unguided artillery dangerous to use in close combat for fear of friendly fire and collateral damage.
Wikipedia: M1156 Precision Guidance Kit
Met domme granaten ben je blij als de helft binnen een straal van 100 meter valt.

M982 Excalibur (113k dollar per stuk) is de reden dat er een goedkoper alternatief is.
The M982 Excalibur was fielded as a guided shell that effectively hit within 6 m (20 ft) of a target, but the Army developed the XM1156 as a cheaper alternative. The PGK fuse can be screwed onto existing M549A1 and M795 projectiles, be fired from M109A6 Paladin and M777A2 Howitzer artillery systems, and hits within 50 m (160 ft) of the target at any range.[7][8]
Voor 13k dollar een GPS-geleide ontsteker met vinnen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/XM1156-PGK.svg/600px-XM1156-PGK.svg.png
The PGK is compatible with various 155 mm artillery stockpiles to reduce dispersion. It was demonstrated on German DM111 shells in September 2014 fired from a PzH2000 self-propelled howitzer. From a distance of 27 km (17 mi), 90 percent of the PGK-equipped German shells landed within 5 meters of the target.
90% binnen een autolengte is goed genoeg om een radar te raken. Het is kosteneffectief en miljoenen gewone artilleriegranaten kunnen een upgrade krijgen.

Tegenwoordig betaal je 8k euro voor een artilleriegranaat en je wilt niet tientallen erdoor jagen in de hoop iets te raken.
According to Bauer, the price for one artillery shell has gone up to 8,000 euros ($8,489.60) from 2,000 euros before Russia's attack on Ukraine.
https://www.reuters.com/w...illery-output-2023-10-24/
Het is mogelijk om van de gewone artilleriegranaten guided shells te maken om op kosten, logistiek en productie te besparen.

Ik zie de overstap naar bijna allemaal guided shells nog gebeuren. De PGK wordt wat de proximity fuze tijdens WOII was.
By 1944, a large proportion of the American electronics industry concentrated on making the fuzes. Procurement contracts increased from $60 million in 1942, to $200 million in 1943, to $300 million in 1944 and were topped by $450 million in 1945. As volume increased, efficiency came into play and the cost per fuze fell from $732 in 1942 to $18 in 1945. This permitted the purchase of over 22 million fuzes for approximately one billion dollars ($14.6 billion in 2021 USD[51]). The main suppliers were Crosley, RCA, Eastman Kodak, McQuay-Norris and Sylvania. There were also over two thousand suppliers and subsuppliers, ranging from powder manufacturers to machine shops.[52][53] It was among the first mass-production applications of printed circuits.[54]
Wikipedia: Proximity fuze
Een dollar in 1945 is $16.67 in 2023.
  • 732 * 16.67 = 12,2k dollar
  • 18 * 16.67 = 300 dollar
Zo heel verschillend zijn de prijzen niet en ramp up naar tientallen miljoenen produceren doet de prijs naar verwaarloosbaar zakken.

Of nog meer drones, voor 8k euro koop je 2 Mavic 3's, de onderdelen voor 20 FPV-drones of laat je 10 FPV-drones maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:42:
90% binnen een autolengte is goed genoeg om een radar te raken. Het is kosteneffectief en miljoenen gewone artilleriegranaten kunnen een upgrade krijgen.
Daarom hebben de Russen ook in veel gebieden GPS jammers actief. Dan valt hij een autolengte naast een willekeurig punt wat niet het doel was:

https://edition.cnn.com/2...ockets-ukraine/index.html

Ik vermoed dat we daarom ook weinig van de GPS shells hebben gehoord, want die waren ook al geleverd met de PzH's. Maar ze zijn waarschijnlijk ineffectief gebleken.

Ik ben ook heel benieuwd hoe lang de ATACMS effectief blijven. Aan de andere kant, hoe groter (en duurder) de raket, hoe meer ruimte voor allerlei aanvullende elektronica, zoals camera's, beeldverwerking en andere manieren om te navigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TheGhostInc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:34:
[...]
Ik vermoed dat we daarom ook weinig van de GPS shells hebben gehoord, want die waren ook al geleverd met de PzH's. Maar ze zijn waarschijnlijk ineffectief gebleken.
Ik heb best veel 1 shot hits van arty gezien, dus ze lijken sowieso wel effectief te zijn.

(en ook de laatste tijd heel veel 1 shot hits op EW/Radar vehicles met een Himars GPS raket)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 07-11-2023 13:23 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:14:
[...]

Ik heb best veel 1 shot hits van arty gezien, dus ze lijken sowieso wel effectief te zijn.

(en ook de laatste tijd heel veel 1 shot hits op EW/Radar vehicles met een Himars GPS raket)
Maar als een Himars een autolengte naast zijn doel valt is het doel waarschijnlijk nog steeds kapot. Dus hoeveel effect heeft jamming op zo'n raket?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
En de eerste 5 Nederlandse f16s zijn al in Roemenië aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 22:21
consolefreak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:56:
En de eerste 5 Nederlandse f16s zijn al in Roemenië aangekomen.

[Embed]
Is er een tijdslijn bekend waarop de F-16's ingezet gaan worden? Of een schatting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
Muncher schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:28:
[...]

Is er een tijdslijn bekend waarop de F-16's ingezet gaan worden? Of een schatting?
Over 6 tot 9 maanden is de verwachting.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nog een kleine update:
In the Russian Federation, after an explosion, helicopters are burning at the airfield in the city of Taganrog.

Petro Andriushchenko, an adviser to the mayor of Mariupol, reported this on Telegram and posted a photo of the helicopters, Ukrinform reported.
https://www.ukrinform.net...osion-andriushchenko.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

helicopters are burning
Mooi, meervoud, dat valt mee. De rookwolk leek niet echt indrukwekkend.

Dit is wel een mooie gekleurde rookwolk, Donetsk vanmiddag:
(nog weinig info verder) https://liveuamap.com/en/...ber-explosions-in-donetsk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp-UqYPvhsOMGwOJrzm_Zvhc0dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcicEhN4lmW0j8lu92NwM9jK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGpH4ZD952LXawY8qjjCvyJSlqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR0oWXHmylV5hqh2MJZastU1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Tens op 07-11-2023 15:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:49
RoD schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:00:
[Embed] [Afbeelding]
Dat is goed nieuws. Kijkend naar de schade is de boot dood:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-RLQfWXQAAU5v9.jpg

Flink deel van de bovenbouw aan gort, zelfs de geïntegreerde mast met de radarpanelen is opengereten (je ziet zelfs de phased array panelen van de binnenkant). Schade verder naar binnen zal ook aanzienlijk zijn. Boot was volgens Wiki 2 miljard Roebel en kon ook van die vervelende Kalibr kruisvluchtwapens afvuren. Good riddance :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Helaas lijken ook de Russische geheime diensten zo af en toe successen te boeken:

Gisteren kreeg de persoonlijk adviseur van Zaloezjny, majoor Hennady Tsjastjakov cadeautjes, ter gelegenheid van zijn 39ste verjaardag. Een van die cadeautjes bleek helaas een explosief te bevatten. Hij is aan de gevolgen van die explosie overleden.

Bron: o.a. de Morgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:01:
[...]
Mooi, meervoud, dat valt mee. De rookwolk leek niet echt indrukwekkend.

Dit is wel een mooie gekleurde rookwolk, Donetsk vanmiddag:
(nog weinig info verder) https://liveuamap.com/en/...ber-explosions-in-donetsk
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze was dus een UAV operator trainingslocatie:
mir4dor in "Het Donbass front"

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als ex artilerist (voorwaartse waarnemer) kan ik vertellen dat de accuratesse van ook de domme granaten veel groter is dan wat hier soms wordt verondersteld.

Goed, het was zelden max bereik maar na 1 of hooguit twee correcties was het gewoon binnen 25m van het doel of beter.

Mijn team was wel heel goed en ikzelf ook. Bovendien bovengemiddeld veel kunnen oefenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

onkl schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:59:
Helaas lijken ook de Russische geheime diensten zo af en toe successen te boeken:

Gisteren kreeg de persoonlijk adviseur van Zaloezjny, majoor Hennady Tsjastjakov cadeautjes, ter gelegenheid van zijn 39ste verjaardag. Een van die cadeautjes bleek helaas een explosief te bevatten. Hij is aan de gevolgen van die explosie overleden.

Bron: o.a. de Morgen
Er is daar nieuwe informatie over verschenen en het blijkt een ongeluk te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zijn beelden opgedoken van een van de SU's die Oekraïne in de afgelopen tijd heeft neergeschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 19:49
Tens schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:49:
[...]

Ik denk het haast wel, unguided ouderwetse artillerie zit je echt niet met het eerste schot binnen een paar meter. Moderne systemen zoals Caesar is een ander verhaal, maar daar zijn er maar weinig van.
Kijk maar eens naar de plaatjes en filmpjes van omgeploegde weilanden, tot 100 meter links en rechts van de bosrand wat het eigenlijke doel is. Het meeste wat gebruikt wordt, is denk ik nog gewoon WW1 kwaliteit.

kon even geen beter voorbeeld vinden, deze valt nog mee. De loopgraaf in het midden was het doelwit:
[Afbeelding]
Dit hoeft niet perse zo te zijn, het kan natuurlijk ook dat er voertuigen op het veld gereden hebben waar ze geprobeerd hebben op te schieten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TmEttAmh0Eqqg3fjOX_NTeSiCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FMQvww2SNIbQqfo0zxLDE9FR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dennisvalk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 10:27
Reporting from Ukraine is er weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wat extra pepernoten om dingen te bestellen bij Franse defensie bedrijven:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:47
Uitleg op nu.nl waarom Oekraïense elitetroepen operaties uitvoeren in Soedan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:55:
Wat extra pepernoten om dingen te bestellen bij Franse defensie bedrijven:
[Twitter]
Toch jammer dat we geen scheepswerven meer hebben die we duikboten hadden kunnen laten bouwen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

Auredium

Informaticus Chaoticus

Shabbaman schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:57:
[...]

Toch jammer dat we geen scheepswerven meer hebben die we duikboten hadden kunnen laten bouwen.
Het probleem is dat Oekraïne daar niets aan heeft. DIe worden bij Turkije niet dorgelaten. Er komt geen oorlogsbodem van Oekraïne of Rusland doorheen naar de Zwarte zee.

Overigens heeft Frankrijk wel enige capaciteit in het maken van oorlogsschepen en Nederland binnenkort ook weer.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

Shabbaman

Got love?

@Auredium Bij wijze van spreken. Onderzeeboten lijken me nou niet echt materieel waar ze nu behoefte aan hebben.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 09-06 15:40

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:45:
[...]

Er werd vantevoren geroepen hoeveel tanks etc Rusland zou hebben. Vervolgens weten we wat er kapot geschoten en veroverd is, en het zou nu wel op moeten zijn als we het eerste getal in het achterhoofd houden. Niets is minder waar. Er blijkt gewoon meer spul te zijn dan iedereen aanvankelijk dacht. Als GTBT etc weer met filmpjes komen waarin ze tanks tellen dan zou ik denken "ze zouden nu toch wel een keertje op moeten zijn?" maar dan blijken er nog 3000+ exemplaren te staan. Dat was de schatting van het totaal, bijna 2 jaar geleden.
Rusland is de oorlog begonnen met 3400 actieve tanks. Ze zijn er nu 2500 visueel bevestigd verloren. Dus alleen zo al hebben ze nog 900 tanks. Dat is exclusief twee jaar productie (grondige herbouwen van t-90a naar m standaard en t-80 naar bvm standaard en haastigere refurbs. O.a. De 400 T-80bv. Tenminste, dat denk ik dat ze doen want ze zouden 400 t-90a moeten hebben maar zijn er maar 35 verloren op het slagveld.

Ze hebben nog minstens 1500 tanks denk ik. En de mogelijkheid om echte oude exemplaren te blijven refurbished. Maar dat kost tijd.

Het zijn er iig minder dan begin 22 en de mogelijkheden tot echt aanvullen zijn ook aan het verdampen. En dan heb ik het over hun hele Sovjet arsenaal.

Waarom denk je dat ze nu al op zouden zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 08-11-2023 12:42 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De nieuwe slowaakse regering houd voet bij stuk:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:06
In de Kyiv Post, een artikel nav een door mvr Girkin doorgespeelde handgeschreven brief van Igor 'Strelkov/MH17' Girkin, waarin hij lamenteert over de Russische vorderingen in Oekraïne.
Meneer ziet het wat somber in.
In the letter, Girkin described what he saw as the inability of Russian troops to successfully conduct limited offensives citing their failed advances on the Kupyansk, Lyman and Avdiivka axes.

Avdiivka, in particular, demonstrated Russia’s inability to achieve superiority “even on a very narrow of the front” despite an abundance of ammunition that was “unheard of since the assault on Bakhmut,” according to Girkin.
Hij is somberder dan Zaluzhny over de kansen van Rusland het komende half jaar.
he rages against the “deteriorating” battlefield performance of the Russian military in Ukraine and voiced concern that heavy losses would severely reduce Russian capabilities by early 2024.
De aanstaande verdere westerse wapen leveringen, zouden nefast kunnen uitpakken voor Russische militaire lokaties die nu nog buiten bereik liggen.
Girkin also discussed his concerns for NATO’s increased supplies to Ukraine, namely modern aviation and missiles that could induce damage against “the most painful points” of Russia’s military and civilian infrastructure, as demonstrated by Ukraine’s recent strike on the Berdyansk airfield.
Hij ziet de huidige Kherson/Dnipro gevechtsacties als meest bedreigend.
Girkin added that the Kherson (Dnipro) front appears to be “the most dangerous direction” for him, citing the establishing of Ukrainian bridgeheads covered by artillery fire that could threaten the occupied Crimean Peninsula.
En nog een uitsmijter, waar het Kremlin waarschijnlijk ook niet op zitten te wachten
Lastly, he described Russia’s retreat from Kherson earlier this year as a mistake that “borders on betrayal,” and that the Kremlin’s stated aim to mobilize hundreds of thousands of military contract personnel remains a “dream.”
https://www.kyivpost.com/post/23778

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Blijkbaar heeft Belgie het eindelijk voor elkaar dat de rente op bevroren Russische tegoeden kan worden uitgegeven aan steun aan Oekraine:

Met al die clearing houses en Swift in Belgie tikt dat wel aan.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:29
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:05:
De nieuwe slowaakse regering houd voet bij stuk:
[Twitter]
Misschien moeten er bepaalde subsidies vanuit de EU aan Slowakije worden ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28
Baserk schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:05:
In de Kyiv Post, een artikel nav een door mvr Girkin doorgespeelde handgeschreven brief van Igor 'Strelkov/MH17' Girkin, waarin hij lamenteert over de Russische vorderingen in Oekraïne.
Meneer ziet het wat somber in.
Er is een kleine kanttekening. Igor Girkin zit in een Russische gevangenis wachtend op zijn rechtzaak waarin men hem beschuldigd van verraad.

Als de Russische burger al niet weet wat er allemaal aan het front gebeurt, hoe moet hij dat dan weten terwijl hij zit opgesloten? Blijkbaar heeft hij in zijn cel ook geen mobieltje/internet want het gaat per handgeschreven brief.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:41:
[...]

Rusland is de oorlog begonnen met 3400 actieve tanks. Ze zijn er nu 2500 visueel bevestigd verloren. Dus alleen zo al hebben ze nog 900 tanks. Dat is exclusief twee jaar productie (grondige herbouwen van t-90a naar m standaard en t-80 naar bvm standaard en haastigere refurbs. O.a. De 400 T-80bv. Tenminste, dat denk ik dat ze doen want ze zouden 400 t-90a moeten hebben maar zijn er maar 35 verloren op het slagveld.

Ze hebben nog minstens 1500 tanks denk ik. En de mogelijkheid om echte oude exemplaren te blijven refurbished. Maar dat kost tijd.

Het zijn er iig minder dan begin 22 en de mogelijkheden tot echt aanvullen zijn ook aan het verdampen. En dan heb ik het over hun hele Sovjet arsenaal.

Waarom denk je dat ze nu al op zouden zijn?
Zie de post van @beany hierboven. Er zouden 5300 tanks vernietigd zijn, of in beslag genomen. Er is uiteraard niet van iedere vernietigde tank bewijs op Telegram te vinden, dus die 2500 bevestigd zal wel wat hoger zijn. Als je die 5300 in het achterhoofd houd dan kloppen de nummers gewoon niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:57:
[...]

Zie de post van @beany hierboven. Er zouden 5300 tanks vernietigd zijn, of in beslag genomen. Er is uiteraard niet van iedere vernietigde tank bewijs op Telegram te vinden, dus die 2500 bevestigd zal wel wat hoger zijn. Als je die 5300 in het achterhoofd houd dan kloppen de nummers gewoon niet.
Welke nummers kloppen niet?

ze hadden 3400 actief, en 9000+ in variërende staat ergens in opslag.
Ook de laatste tellingen van de opslag zoals hier in het topic gepost, komt de datling aan stock gewoon overeen met de re-stock van Oryx getelde verliezen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
asing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:53:
[...]
Als de Russische burger al niet weet wat er allemaal aan het front gebeurt, hoe moet hij dat dan weten terwijl hij zit opgesloten? Blijkbaar heeft hij in zijn cel ook geen mobieltje/internet want het gaat per handgeschreven brief.
Girkin is oud-GRU/militaire inlichtingendienst. Hij staat mijlenver van 'de Russische burger'.
Hij heeft ietsje andere informatiekanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:02:
[...]

Welke nummers kloppen niet?

ze hadden 3400 actief, en 9000+ in variërende staat ergens in opslag.
Ook de laatste tellingen van de opslag zoals hier in het topic gepost, komt de datling aan stock gewoon overeen met de re-stock van Oryx getelde verliezen.
Als je aanneemt dat de UA cijfers kloppen (let op : aanname), dat zouden die 3400 stuks inmiddels schroot zijn. Van de 9000+ op reserve zou nog eens 1900 stuks schroot zijn, waardoor ze er nog 7100 over hebben. Een deel van die 7100 rolt in Oekraïne en het laatste deel is nog in opslag.

Tussen feb 21 en nu hebben ze dan 1900 stuk plus wat er nu rond gaat in Oekraïne uit de voorraad getrokken om op te knappen. Laten dat er eens 1400 zijn. Geen gek aantal. Dan zouden er 3300 uit voorraad zijn gekomen, wat neerkomt op 150 tanks per maand. Dat lijkt mij een beetje veel.

Uitgaande van die 7100 zouden er met die 1400 die er rond zouden rijden nog 5700 in de voorraad moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Baserk schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:03:
[...]

Girkin is oud-GRU/militaire inlichtingendienst. Hij staat mijlenver van 'de Russische burger'.
Hij heeft ietsje andere informatiekanalen.
Ik kan niet beoordelen of Igor een situation report krijgt bij zijn krantje iedere morgen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:20:
[...]
Als je aanneemt dat de UA cijfers kloppen (let op : aanname), dat zouden die 3400 stuks inmiddels schroot zijn. Van de 9000+ op reserve zou nog eens 1900 stuks schroot zijn, waardoor ze er nog 7100 over hebben. Een deel van die 7100 rolt in Oekraïne en het laatste deel is nog in opslag.

Tussen feb 21 en nu hebben ze dan 1900 stuk plus wat er nu rond gaat in Oekraïne uit de voorraad getrokken om op te knappen. Laten dat er eens 1400 zijn. Geen gek aantal. Dan zouden er 3300 uit voorraad zijn gekomen, wat neerkomt op 150 tanks per maand. Dat lijkt mij een beetje veel.

Uitgaande van die 7100 zouden er met die 1400 die er rond zouden rijden nog 5700 in de voorraad moeten staan.
Maar wat klopt er dan niet?
Als je uitgaat van ergens tussen de 2,5k (oryx minimum) en 5k (UA schatting) onbruikbaar, dan heb je met die getallen nog steeds 6k tot 9k tanks in storage. uitgaande van dat je 9000+ omlaag afrond naar 9000 oid.

Apr 15, 2022:
Apr 7, 2023:
Oct 27, 2023:

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 08-11-2023 16:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:10
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:23:
[...]

Maar wat klopt er dan niet?
Als je uitgaat van ergens tussen de 2,5k (oryx minimum) en 5k (UA schatting) onbruikbaar, dan heb je met die getallen nog steeds 6k tot 9k tanks in storage. uitgaande van dat je 9000+ omlaag afrond naar 9000 oid.

Apr 15, 2022:
[YouTube: How Many Tanks Does Russia Really Have? And Where Are They?]Apr 7, 2023:
[YouTube: How Many of Each Type of Tank Does Russia Have In Storage?]Oct 27, 2023:
[YouTube: How Long Does Russia Have Left? Number of Tanks, Each Type, and Their Decline This Year]
Ik mag toch aannemen dat er ook nog een flink contigent aan tanks en ander materieel door het land en aan de verdere grenzen opgesteld staat. Je zal toch ook rekening moeten houden met zowel binnenlandse (gewapende) opstanden die neergeslagen moeten worden, als andere partijen die eventueel eenzelfde gedachte als rusland hebben met betrekking tot delen van dat land (Japanners, Chinezen, Finnen, Georgie, et cetera).

Wat je dan ook over hebt na alle verliezen en alle toevoegingen, ik neem aan dat er niet all-in wordt gegaan met het materieel en de rest van rusland niet langer verdedigbaar/beschermd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mvd1981 op 08-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

asing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:21:
[...]

Ik kan niet beoordelen of Igor een situation report krijgt bij zijn krantje iedere morgen :) .
Kan me we voorstellen dat Igor een bepaalde groep om zich heen had die hetzelfde dachten als hij. Dit artikel zal wel door hen geschreven zijn met zijn naam er onder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:06

Jiffy

God, you're ugly!

Mvd1981 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ik mag toch aannemen dat er ook nog een flink contigent aan tanks en ander materieel door het land en aan de verdere grenzen opgesteld staat. Je zal toch ook rekening moeten houden met zowel binnenlandse (gewapende) opstanden die neergeslagen moeten worden, als andere partijen die eventueel eenzelfde gedachte als rusland hebben met betrekking tot delen van dat land (Japanners, Chinezen, Finnen, Georgie, et cetera).

Wat je dan ook over hebt na alle verliezen en alle toevoegingen, ik neem aan dat er niet all-in wordt gegaan met het materieel en de rest van rusland niet langer verdedigbaar/beschermd is.
Dat is nogal een aanname... Er zijn het afgelopen jaar al de nodige berichten voorbij gekomen waarin wordt aangegeven dat bases in grensgebieden zowel qua manschappen als materieel volledig worden leeggetrokken. Langs de Finse grens hoor je tegenwoordig alleen nog maar echo's op de daar aanwezige bases. Rusland gaat zéker wel all-in.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mvd1981 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:05:
[...]

Je had wel de Finse rapportages daarover, volgens mij was heel veel daar verdwenen.
Finnish border ‘pretty empty’ of Russian troops, says Helsinki
https://www.ft.com/conten...18-4084-b68a-1dd00ab83e2e
Russian forces near Norway at '20% or less' than before Ukraine war, Norway's armed-forces chief says
https://www.reuters.com/w...norways-armed-2023-09-16/
Of an original estimated 30,000 Russian troops that once faced the Baltic countries and southern Finland, as many as 80 percent of them have been diverted to Ukraine, according to three senior European defense officials in the region, leaving Russia with only a skeleton crew in what was once its densest concentration of military force facing NATO territory.
https://foreignpolicy.com...liningrad-baltic-finland/

En de luchtafweer vlak bij Japan was ook ineens verdwenen etc.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 08-11-2023 17:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:45
asing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:53:
[...]

Er is een kleine kanttekening. Igor Girkin zit in een Russische gevangenis wachtend op zijn rechtzaak waarin men hem beschuldigd van verraad.

Ik denk dat het met de informatie die beschikbaar is in de gevangenis nog wel eens mee zou kunnen vallen, russische gevangen wisten immers ook heel snel dat Bakhmut een meatgrinder was waardoor de recrutering door Wagner in gevangenissen instortte. Dat wisten ze vrijwel even snel als dat wij het wisten via de media*.
“The first time, [Wagner recruiters] came in early October. [The convicts they recruited] left on October 23 — more than 300 people. The second time they came was in late December, and the second group of recruits left on January 6, but this time it was only about 20 people,” a prisoner in the Urals told Mediazona.
Bron: Meduza artikel

Een andere bekende gevangene, Navalny, krijgt op de een of andere manier ook gewoon zijn boodschap naar buiten terwijl hij vaak zelfs in isolatie zit. Doet mij denken dat een en ander toch op een bepaald niveau state-sanctioned is. Waarom is me een raadsel.

*en dat verhaal is ook de reden dat ik niet geloof dat het merendeel van 'de gewone russen' niet weet wat er aan de hand is. De meesten weten dat wel vermoed ik, maar verkiezen te verklaren dat ze van niets weten. Het Wir Haben Es Nicht Gewusst syndroom.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Capt Waffles schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:49:
[...]
Ik denk dat het met de informatie die beschikbaar is in de gevangenis nog wel eens mee zou kunnen vallen, russische gevangen wisten immers ook heel snel dat Bakhmut een meatgrinder was waardoor de recrutering door Wagner in gevangenissen instortte. Dat wisten ze vrijwel even snel als dat wij het wisten via de media*.
Ik ga een kleine gok doen. Er is een groep Russen die wél goed geïnformeerd is. Zij lezen wel het internationale nieuws en twitter/telegram etc. Een deel van hen zal ook het lef hebben om te protesteren.

En wat doen we me onwelgevallige protesterende Russen? Juist, oppakken en in de gevangenis gooien.

Dus misschien is 1 en 1 hier ook 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een schip geraakt bij Odesa:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wat is dat dan voor actie 7(8)7

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Vergelding, treiteren.

Ik stel voor dat ze iets Russisch opblazen. Als het goed is ligt er weer zo'n transportschip in een droogdok. Dat is hetzelfde model als de Minsk van laatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De F16’s hebben nog wel staartnummers, maar de logo’s zijn er wel af:
Romanian journalists showed tail numbers of Dutch F-16 fighter jets that arrived in Romania for Ukrainian pilots’ training.
Three F-16AMs with tail numbers J-010, J-019, J-366 and two F-16BMs with tail numbers J-064 and J-210 are now at the Romanian 86th Air Base
https://mil.in.ua/en/news...training/#google_vignette

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:51:

[...]
Wat mij betreft hadden de logo's vervangen mogen worden met de letters/cijfers MH17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 15:16

Yucon

*broem*

YakuzA schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:51:

[...]
Niet helemaal
As can be seen on the photo, former Dutch unit markings have been removed. Only a toned-down Dutch roundel remains
Er staat dus wel degelijk nog een soort van nederlandse vlag op. Die unit markings weghalen is ook wel logisch aangezien ze daar geen onderdeel meer van uitmaken, maar ze zijn dus nog steeds herkenbaar als nederlandse vliegtuigen.

Bron: https://www.scramble.nl/m...t-f-16s-delivered-to-eftc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 09-06 15:40

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:19:
[...]

Ik ga een kleine gok doen. Er is een groep Russen die wél goed geïnformeerd is. Zij lezen wel het internationale nieuws en twitter/telegram etc. Een deel van hen zal ook het lef hebben om te protesteren.

En wat doen we me onwelgevallige protesterende Russen? Juist, oppakken en in de gevangenis gooien.

Dus misschien is 1 en 1 hier ook 2.
Iedereen, die dat wil, is in Rusland op de hoogte van de realiteit. Net als overal in de wereld. Dat zie je ook bv in de YouTube filmpjes van 1420.

Blijft overeind dat in opstand komen niet echt kan, meer zal lukken. Afgelopen maandag nog weer een boze moeders demonstratie in de kiem gesmoord.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:01
pro_6or schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:22:
[...]

Iedereen, die dat wil, is in Rusland op de hoogte van de realiteit. Net als overal in de wereld. Dat zie je ook bv in de YouTube filmpjes van 1420.

Blijft overeind dat in opstand komen niet echt kan, meer zal lukken. Afgelopen maandag nog weer een boze moeders demonstratie in de kiem gesmoord.
20 matroesjkas die komen betogen dat zet ook niet echt zoden aan de dijk

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9xEf8IN-ph9PWbOmzOK30jzPSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kgjF6hCL8XYBCnhUN2qS8bOt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door beany op 09-11-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:38
Wow en de 10k APV's voorbij. Wat een onrealistische aantallen...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:10
Jiffy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:26:
[...]

Dat is nogal een aanname... Er zijn het afgelopen jaar al de nodige berichten voorbij gekomen waarin wordt aangegeven dat bases in grensgebieden zowel qua manschappen als materieel volledig worden leeggetrokken. Langs de Finse grens hoor je tegenwoordig alleen nog maar echo's op de daar aanwezige bases. Rusland gaat zéker wel all-in.
Het is zeker een aanname. Alleen vind ik dat als we het over de Finse grens hebben, we het wel in perspectief moeten bezien. Finland is natuurlijk relatief dicht bij het actieve front, maar ten opzichte van de totale grens van Rusland met diens buurlanden is de grens met Finland een relatief beperkt deel (volgens wikipedia zo'n 5,5 a 6 procent van het totaal).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het favoriete voertuig (tos1) voor mooie knallers is blijkbaar weer een keer geraakt:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mvd1981 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:03:
[...]

Het is zeker een aanname. Alleen vind ik dat als we het over de Finse grens hebben, we het wel in perspectief moeten bezien. Finland is natuurlijk relatief dicht bij het actieve front, maar ten opzichte van de totale grens van Rusland met diens buurlanden is de grens met Finland een relatief beperkt deel (volgens wikipedia zo'n 5,5 a 6 procent van het totaal).
Maar de landgrens van Rusland met NAVO landen is na de toetreding van Finland met 100% toegenomen.
Het gaat allemaal om perspectief.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
YakuzA schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:45:
Het favoriete voertuig (tos1) voor mooie knallers is blijkbaar weer een keer geraakt:
[Twitter]
Volgens mij zijn dit oude beelden. Lijkt zeer sterk op beelden uit Oktober.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Oekraine blijkbaar een keer wel de verantwoordelijkheid opgeëist voor een autobom in bezet Luhansk, normaal komt daar een muur van stilte.
Ukraine said it was responsible for the assassination of a Russia-backed official with a car bomb in the occupied eastern city of Luhansk on Wednesday.

Mikhail Filiponenko, a lawmaker in the Kremlin-installed assembly, was a former head of the army of the so-called Luhansk People’s Republic (LPR). He had been active in the region’s pro-Russian separatist movement since 2014.
https://edition.cnn.com/2...sk-russia-intl/index.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Angst zaaien. Een volgende schip denkt nu wel 2 keer na om daar aan te meren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je zou zeggen dat de AA score hoog is/was maar er zijn 10 andere dagen waar de score hoger was

ps thx voor de post Beany ;)
PASware schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:51:
[...]

Volgens mij zijn dit oude beelden. Lijkt zeer sterk op beelden uit Oktober.
dan zijn dit andere invalshoeken die nog niet eerder gedeeld waren denk ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Het Britse MoD wijst in de dagelijkse update, op het leegtrekken van de grensbewaking in Rusland, specifiek luchtverdediging systemen zoals SA-21, om het vernietigde materiaal in Oekraïne te kunnen vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-expYXWcAA1nYV?format=jpg&name=small
https://twitter.com/Defen.../1722540708681195856?s=20

Op Ukrinform.net vandaag;
Ukrainian warriors destroy Russian advanced air defense missile system in Tavria direction.

The relevant statement was made by General Oleksandr Tarnavskyi, the Commander of the Tavria Operational and Strategic Grouping of Troops, on Telegram, an Ukrinform correspondent reports.
Er kan iig weer één exemplaar bij de Koerillen/Kaliningrad/... worden opgetrommeld.
Forty-six Russian military equipment units were destroyed, namely two tanks, three armored fighting vehicles, seven artillery systems, one anti-tank guided weapon, three air defense systems (one S-300V4 air defense missile system among them)
https://www.ukrinform.net...-in-tavria-direction.html

[ Voor 53% gewijzigd door Baserk op 09-11-2023 15:07 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoe is een werkdag van een Oekraïense drone team ten zuiden van Bakhmut die op 2km van de vijand werkt?

Bij aankomst krijgen ze al inkomende vuur. De soldaten noemen het nog altijd een tree line, maar de bomen zijn tot boomstronken gereduceerd.

Ze zetten de antennes op een voormalige russische positie en bebloede body armour ligt daar nog. In de eerste 20 minuten horen al de clustermunitie, artillerie,... Er liggen dode russen die met grote pixels gecensureerd zijn. Ze werken daar 12 uren en gebruiken DIY dronegranaten die je met 4 russische F-1 handgranaten kan vergelijken.

De EW kan een delay op de besturing van een Mavic 3 zetten en een granaat dropt later dan wanneer je de knop indrukt. De EW bedekt een gebied van 100 x 100 meter. Het is daar bijna onmogelijk te vliegen of je kan een drone erin vliegen maar niet eruit. Uit ervaring kan je aan de hand van vlieghoogte, connectie van besturing en glitches in de beelden al weten of je naar links of rechts vliegt en op welke hoogte.

De drones vliegen non-stop. Als de ene in de lucht is, is een tweede drone in stand-by. 2 dronepiloten kunnen tot 40 doden per dag maken.

Een dronepiloot's droom om verkenner te worden is uitgekomen en zijn grootste angst, opgeblazen en invalide worden. Hij heeft een been verloren en kon niet huilen of gillen in de grey zone om de positie van z'n eenheid niet weg te geven.

De russen hebben veel kanonnenvoer in reserve. Verkenning in de nacht is zeer effectief. Je ziet waar ze lopen, de wacht wisselen, welke machines dat ze hebben, vanwaar dat ze vandaan komen,...

Met Vampire drones worden bunkers gesloopt en de rupsen van de tanks, MT-LB's,... eraf geblazen.
The Army of Drones project is sending over 270 Ukrainian-made Vampire attack drones to the contact line [The Army of Drones is a joint project of the Ukrainian General Staff, the State Special Communications Service, the Ministry of Digital Transformation and Defence Ministry to procure UAVs for the Ukrainian Armed Forces – ed.].

The minister said the UAVs were domestically produced. They are capable of carrying up to 15 kilogrammes of payload. The Ukrainian forces will use them to destroy armoured vehicles and tanks, as well as Russian defences, fortifications and ammunition storage points.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/18/7416070/
Overdag worden de voertuigen door artillerie of Mavic's afgemaakt.

12 uren en meer dan 10 casualties later is het einde werkdag en ze worden opgepikt door een pantservoertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De begroting voor 2024 is gemaakt:
The Verkhovna Rada has adopted in the second reading and in general the draft law No. 10000 On the State Budget of Ukraine for 2024 with a revenue part of UAH 1.768 trillion and expenditures of UAH 3.35 trillion.
https://www.ukrinform.net...tate-budget-for-2024.html

ca 44 miljard USD inkomsten, ca 84 miljard USD uitgaven.
"Practically 50% of our spending - for defence and security of Ukraine. There will be more weapons and vehicles, more drones, ammunition and missiles. Every hryvnia from a taxpayer will go to the army."
https://www.usnews.com/ne...t-aims-to-strengthen-army

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 09-11-2023 15:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:06:
De begroting voor 2024 is gemaakt:

[...]

https://www.ukrinform.net...tate-budget-for-2024.html

ca 44 miljard USD inkomsten, ca 84 miljard USD uitgaven.

[...]
https://www.usnews.com/ne...t-aims-to-strengthen-army
Ter referentie, wij hebben 350 miljard euro aan staatsschuld. Als dit eenmaal achter de rug is komt er vast een Marshall plan. Daarna kan de economie weer hard groeien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
caspervc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:42:
[...]

Wow en de 10k APV's voorbij. Wat een onrealistische aantallen...
Daar mag best een mooi plaatje bij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtoIAMT9Tuy1ULGYBWrrHosSx0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsIBCvjRhj2QZmUffq2OfOsL.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:17:
[...]

Ter referentie, wij hebben 350 miljard euro aan staatsschuld. Als dit eenmaal achter de rug is komt er vast een Marshall plan. Daarna kan de economie weer hard groeien.
ook wel nootwaardig, de 44 miljard USD die UA voor defensie reserveert is ongeveer 2x zo groot het NL defensie budget voor 2024.

PSN

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid