Een artikel over de toename van vrouwen in de Oekraïense economie:
Oekraïense economie vervrouwelijkt in sneltempo
Oekraïense economie vervrouwelijkt in sneltempo
Wat voor werk doen de vrouwen in die mijn?Nu steeds meer Oekraïense mannen vechten en sneuvelen, nemen de vrouwen hun jobs over. Zelfs in de steenkoolmijnen werken nu honderden Oekraïense vrouwen. ‘We doen alles op hetzelfde niveau als de mannen, behalve iets zwaars optillen.’
Toen meer dan duizend arbeiders naar het front trokken om de Russische invasie tegen te houden, kampte een steenkoolmijnbedrijf van de firma DTEK in het oosten van Oekraïne met een enorm personeelstekort. Uiteindelijk bleek er maar een uitweg: voor het eerst in de geschiedenis vrouwen ondergronds te laten werken.
Vandaag werken er in deze steenkoolmijn nu al ruim honderd vrouwen, onder wie de 22-jarige Krystyna. ‘Ik heb deze baan aangenomen omdat de oorlog begon en er geen andere jobs waren’, vertelt de jonge Oekraïense vrouw aan het persagentschap Reuters, dat op vraag van de mijndirectie en om veiligheidsredenen haar familienaam en de exacte locatie van de mijn niet vermeldt.
Ook zijn er veel vrouwen in de kmo's:Vijf maanden lang werkt Krystyna nu al als technicus 470 meter onder de grond. Ze is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de kleine elektrische treinen die werknemers ruim vier kilometer verder naar de liftschacht vervoeren, waar ze afdalen naar de steenkoollagen.
‘We doen alles op hetzelfde niveau als de mannen – tenzij het iets heel zwaars is dat we niet kunnen tillen’, zegt de 43-jarige Natalia, die in dezelfde mijn werkt als treintechnicus. Ze werkte voorheen in een winkel, waar ze elektronica verkocht. Ze verloor haar baan toen Oekraïense bedrijven hun deuren sloten door de eerste schok van de invasie.
En er worden nog veel meer vrouwen verwacht:Krystyna en Natalia zijn niet alleen. ‘Van de 36.000 kmo’s die tot nu toe dit jaar in Oekraïne zijn geregistreerd, wordt 51 procent gerund door vrouwen’, verklaarde minister van Economie Yulia Svyrydenko onlangs in The Economist. Waarbij het opvalt dat er ook steeds meer vrouwen gaan werken in de industrie, de bouw en de mijnbouw.
Kortom, door de oorlog vervrouwelijkt de Oekraïense economie in sneltempo. ‘We zullen dit nog op grotere schaal zien zodra we met de wederopbouw beginnen’, voorspelt Svyrydenko, die hoopt dat er op dat moment veel gevluchte Oekraïense vrouwen naar huis zullen terugkeren. Het is volgens de regering in Kiev de enige manier om de Oekraïense economie op termijn weer te laten groeien.
Ook in veel andere eerder ‘mannelijke sectoren’ zoals defensie, energie en transport, zullen volgens Svyrydenko na de oorlog veel meer vrouwelijke werknemers nodig zijn. Om nog maar te zwijgen van de enorme noden die zullen ontstaan in de zorgsector, waar er de komende jaren in Oekraïne een leger van artsen en psychologen nodig zal zijn om voor de vele geamputeerden en andere getraumatiseerde oorlogsveteranen te zorgen.