Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 171.656 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:09:
[...]
Even gek gezegd maar is ammo wel de uitdaging ? een shell hangend aan een drone vs afgevuurt is toch een radicaal andere manier van verbruik lijkt me.
Voor 155mm arty lijken de Shells inderdaad momenteel de bottleneck.
(meer dan de 155mm arty afvuur equipment :) )

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2023 10:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:26
YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:44:
[...]

Voor 155mm arty lijken de Shells inderdaad momenteel de bottleneck.
Ik hoop toch dat een gedeelte van die 8 miljard steun van Duitsland ervoor gebruikt gaat worden om productielijnen van deze shells binnen europa uit te gaan breiden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
watercoolertje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:08:
[...]
Luchtverdediging is net zo hard nodig. Zonder kwamen de tanks niet eens aan bij het front en valt er dus ook niet mee aan te vallen. En alle stroom zou er dan (constant) uit liggen en fabrieken zouden gelijk met de grond gemaakt worden.
De luchtverdediging zal met name erg cruciaal zijn voor aanstaande winter. De Russen hebben hun raketten opgespaard, vermoedelijk om massaal in te zetten tijdens de winterperiode.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een update uit Duitsland:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het zal de EU niet lukken om de beloofde 1 miljoen granaten op tijd te produceren:
Het lukt de Europese Unie niet om beloofde munitieleveringen aan Oekraïne waar te maken, denken EU-landen. De toegezegde 1 miljoen artilleriegranaten waar Oekraïne om zit te springen kunnen niet op tijd worden geproduceerd, zegt onder anderen de Duitse defensieminister Boris Pistorius.

Oekraïne heeft de munitie voor zwaar geschut hard nodig om overeind te blijven tegen de minder afgeknepen Russische invasietroepen en verwachtte ze uiterlijk in februari. Maar “de 1 miljoen wordt niet gehaald, daar moeten we van uitgaan”, zei Pistorius dinsdag bij aankomst in Brussel voor overleg met zijn EU-collega’s. Het is volgens hem de vraag of die belofte ooit realistisch was.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:07

3raser

⚜️ Premium member

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:18:
[...]

Dank voor het delen. Ik had al de indruk dat de leveringen aan het verminderen waren maar dat het zo erg gesteld was had ik ook niet verwacht. Het Amerikaanse budget voor Oekraïne moet snel weer worden aangevuld…
Dat kon nog wel eens lastig worden.

Nieuwe ‘stopgap’ in VS bedreigt Oekraïne en Israël
The bill omits funding for Ukraine or Israel, which Mr. Johnson framed as a way for Republicans to put themselves in a stronger bargaining position for negotiations with the Senate and the White House on an emergency national security spending bill that would not be subject to the threat of a shutdown.
Bron: https://www.nytimes.com/2...ending-bill-shutdown.html

[ Voor 34% gewijzigd door 3raser op 14-11-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:50

watercoolertje

Untertitel

SVP beschrijven wat er achter die betaalmuur (of accountmuur) staat, dan hebben we er allemaal wat aan :)

Al geeft het titel al een idee, mist het (vrijwel altijd) helaas mogelijke nuancering.

[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 14-11-2023 11:44 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jammer, de verkeerde Warthog!

Het FD artikel kan ik gewoon lezen maar mijn browser is hier op voorbereid. Het artikel gaat over de aankomende shutdown van vrijdag, en dat Mike Johnson (new speaker HvA) plan heeft om de boel op te delen in twee einddata (19 jan en 2 feb) en er vervolgens niets in staat over bezuinigingen. De hulppakketten voor IL en UA staan niet in het tweestappenplan. Het staat ook gewoon in de cache van archive.today het is een prima informatief artikel maar het betreft geen uitgebreide analyse. Het is gewoon een summier artikel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:02:
[...]
Het FD artikel kan ik gewoon lezen maar mijn browser is hier op voorbereid. Het artikel gaat over de aankomende shutdown van vrijdag, en dat Mike Johnson (new speaker HvA) plan heeft om de boel op te delen in twee einddata (19 jan en 2 feb) en er vervolgens niets in staat over bezuinigingen. De hulppakketten voor IL en UA staan niet in het tweestappenplan. Het staat ook gewoon in de cache van archive.today het is een prima informatief artikel maar het betreft geen uitgebreide analyse. Het is gewoon een summier artikel.
Klinkt iig als een samenvatting van dit CNN artikel:
https://edition.cnn.com/2...ohnson-pitches/index.html
House GOP pursuing two-step plan to avert government shutdown

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2023 12:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:35

Fanta

FordPerformance™️

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:00:
[...]

Ik krijg de indruk dat er alleen wordt geleverd op het in stand houden van de huidige situatie.
Wat voor de leverende partijen eigenlijk ook de meest gunstige situatie is, zoals al ongeveer 1314x uitgelegd in dit topic.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ahh, ja, zou kunnen. Hmm.

CNN:
At the moment, Democrats are privately critical of Johnson’s strategy, saying keeping the government open in two steps is untenable. But they also acknowledge Johnson avoided spending cuts, which had been their red line.
FD:
De achtergrond is dat het voorstel geen bezuinigingen bevat, wat de rechtervleugel van de Republikeinse fractie eist.
Zeg het maar, ik volg het niet meer 8)7

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rusland zou Chinese ATV’s in gebruik hebben nu in Oekraïne, er is er eentje opgedoken in een video, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZi13VSMd-ZYc-JgY0kA7gJb7Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqyTQnNVTYEImWMvzxVAb8jr.jpg?f=fotoalbum_large

Linkje naar artikel

Het zou gaan om een ‘Desertcross 1000-3’.
Rusland zou er momenteel 530 in gebruik hebben, en nog 1600 besteld hebben. 500 om te leveren in December, de rest in 2024.

[ Voor 9% gewijzigd door gise op 14-11-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 14:59
Fanta schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:12:
[...]

Wat voor de leverende partijen eigenlijk ook de meest gunstige situatie is, zoals al ongeveer 1314x uitgelegd in dit topic.
Ik lees uiteraard niet alle posts in dit themaforum :) nu ben ik wel benieuwd wat jij een goede uitleg vindt van deze ≈1314 keer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:35

Fanta

FordPerformance™️

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:39:
[...]

Ik lees uiteraard niet alle posts in dit themaforum :) nu ben ik wel benieuwd wat jij een goede uitleg vond van deze ≈1314 keer?
Dan lees je erg selectief.

Maar vooruit, voor de 1315e keer dan. Geef je UA nu in 1x alles wat nodig is om de oorlog in 1x te beëindigen, dan houdt RU nog genoeg achter de hand om het binnen no-time nog een keer te proberen, en dan desnoods bij een ander land wat nog geen militaire steun heeft ontvangen. Wat nu gebeurt, is RU leeg laten bloeden. Laat ze alles beetje bij beetje naar het front sturen, net zo lang tot er niets meer is en we voorlopig geen last meer van ze hebben. Op de lange termijn hebben wij daar veel meer aan.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:39:
[...]

Ik lees uiteraard niet alle posts in dit themaforum :) nu ben ik wel benieuwd wat jij een goede uitleg vond van deze ≈1314 keer?
De strekking van dat verhaal is dat er voldoende wordt geleverd om de strijd te blijven voeren maar niet genoeg om uit de huidige impasse te komen en RU het land uit te sodemieteren met als haast stiekeme agenda dat op die manier Rusland zo goed als volkomen leegloopt……qua manschappen, materiaal, materieel, grondstoffen een waardeloze roebel en een land op elk denkbaar vlak in puin zodat er de komende 50+ jaar minimaal uit die hoek geen enkele sprake meer is van “het rode gevaar”.

Even grof gezegd.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 14-11-2023 15:57 . Reden: Tiepvaut. ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-07 12:05

servies

Veni Vidi Servici

Fraggert schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:53:
[...]

De strekking van dat verhaal is dat er voldoende wordt geleverd om de strijd te blijven voeren maar niet genoeg om uit de huidige impasse te komen en RU het land uit te sodemieteren met als haast stiekeme agenda dat op die manier Rusland zo goed als volkomen leegloopt……qua manschappen, materiaal, materieel, grondstoffen een waardeloze roebel en een land op elk denkbaar vlak in puin zodat er de komende 50+ jaar minimaal uit die hoek geen enkele sprake meer is van “het rode gevaar”.

Even grof gezegd.
Dan rest voor mij nog de vraag: wil je een land dat op alle vlakken een chaos is, een kernmacht laten zijn?
Maar dat is een vraag voor het andere topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

servies schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:07:
[...]

Dan rest voor mij nog de vraag: wil je een land dat op alle vlakken een chaos is, een kernmacht laten zijn?
Maar dat is een vraag voor het andere topic...
Ik zet sowieso mijn vraagtekens bij dat hele idee, ik krijg daar haast een beetje vieze smaak van in mijn bek…..die hele landensteun is een enorm precaire balanceer-act op wereldschaal die haast zijn gelijke niet kent en om dan zo’n conclusie daar uit te trekken…..mjaaaa…nee.
Maar goed, eenieder moet zelf weten hoeveel waarde hij/zij aan dat verhaal hecht..maar……niet voor hier inderdaad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Fraggert schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:53:
[...]

Even grof gezegd.
En toch heb ik moeite met dat verhaal. Sterker nog, het doet eigenlijk nogal 'conspiracy theory' aan. Vooral het feit dat de wil er niet is.

Het leveren van meer dan voldoende hardware gaat deze oorlog niet binnen een paar maanden beslechten in het voordeel van Oekraïne. Je hebt nog steeds mensen nodig die hardware op de juiste manier gebruiken, de officieren voor de juiste tactiek en generaals voor de juiste strategie. Je hebt samenwerking nodig tussen alle facetten en mogelijkheden en dat nog op een perfecte manier uitvoeren. En dan moet je ook nog je inlichtingen op orde hebben.

Ik heb het idee dat hier op Tweakers de oorlog nog steeds als een combinatie van een spelletje COD en C&C benaderen, maar dat is het gewoonweg niet. Verre van zelfs. Er zijn zoveel meer nuances waar je rekening mee moet houden.

Meer hardware is leuk, maar je moet niet de verwachting hebben dat negen mannen en 1 vrouw even 10 kinderen binnen een jaar produceren.

Deze oorlog gaat nog lang duren, zeker wanneer Oekraïne (volledig terecht imho) hun gebieden terug wil hebben van Rusland. En dat is iets waar we rekening mee moeten houden.

Oorlogen worden op drie punten gewonnen. Logistiek, productie en de juiste inzet van die productie. Het eerste en derde punt is aan de Oekraïeners, het tweede voor een groot deel aan het westen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Standeman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:06:
[...]

En toch heb ik moeite met dat verhaal. Sterker nog, het doet eigenlijk nogal 'conspiracy theory' aan. Vooral het feit dat de wil er niet is.
Exact mijn gedachte maar ik dacht ik zet het even wat minder kritisch neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:51

Fiber

Beaches are for storming.

Standeman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:06:

[...]

Oorlogen worden op drie punten gewonnen. Logistiek, productie en de juiste inzet van die productie. Het eerste en derde punt is aan de Oekraïeners, het tweede voor een groot deel aan het westen.
Klopt zeker.

Maar zou Oekraïne punt twee ook niet deels zelf kunnen gaan oppakken? Bijvoorbeeld door zelf een fabriek voor 155 mm munitie te beginnen? Geen idee hoe moeilijk zoiets is overigens...

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

Fiber schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:05:
[...]

Klopt zeker.

Maar zou Oekraïne punt twee ook niet deels zelf kunnen gaan oppakken? Bijvoorbeeld door zelf een fabriek voor 155 mm munitie te beginnen? Geen idee hoe moeilijk zoiets is overigens...

Enorm moeilijk. Heb je echt veel zware machines voor nodig. En wat verstaan we onder maken, zelf ook het staal smelten? Of alleen de hulzen draaien, zelf de springstof maken, zelf vullen? En stel dat lukt dan staat het niet binnen beschermde Navo grenzen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne hoeft het natuurlijk niet alleen te doen, misschien is een samenwerking met Rheinmetall mogelijk voor de productie van 155mm granaten.

Verder geldt dat Oekraïne niet stilzit: de productie van 152mm en andere shells is flink verhoogd. Maar ook drones worden inmiddels op grote schaal geproduceerd.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fiber schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:05:
[...]
Klopt zeker.

UkrBoronProm maakt al in EU landen 152mm, 122mm, mortieren van 90mm en beginnen idd binnenkort aan een 155mm fabriek/lijn opzetten.
https://www.ukrinform.net...atotype-155mm-rounds.html
"We have mastered the production of 82mm mortar mines, 122mm and 152mm artillery rounds, as well as 125-mm tank shells. Today, the work on the 155mm NATO caliber continues. We are learning to produce these munitions because it is no secret that the army is filled with artillery systems of this caliber. Therefore, it is a prospect for us to master its production," said the spokeswoman.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuwe voertuigen van Rheinmetall om te testen in UA, nog wel toekomst muziek?
Rheinmetall Designates Ukraine as Pioneer Recipient of Caracal Air Assault Vehicles

It is reported that five vehicles will be delivered to Ukraine in late 2023 or early 2024.
In June, it was reported that Germany and the Netherlands were jointly purchasing Caracal AAVs from the German Concern Rheinmetall.
The contract is designed for €302.5 million, and supply is planned to begin in 2025. Production will last 5 years, with 100 vehicles being manufactured per year.
https://mil.in.ua/en/news...vehicles/#google_vignette

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2023 22:03 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:20:
Het zal de EU niet lukken om de beloofde 1 miljoen granaten op tijd te produceren.
[...]
Daar lijkt het op. Was net een artikel aan het zoeken dat ik had gezien over de best grote Russische shell productie. Kan ik nu even niet vinden. Vond wel dit politico artikel, was volgens mij nog niet gedeeld. Dit artikel biedt nog wat nuance.

De 1 miljoen wordt dus niet gehaald:
“We have to assume that the 1 million will not be achieved,” German Defense Minister Boris Pistorius said at the start of Tuesday’s summit of EU defense ministers.
[...]
“The question of whether 1 million was ever realistic was actually the right one,” Pistorius added. “There have been voices that have said, 'Be careful. One million is easy to decide, the money is there, but the production has to be there.' Unfortunately, those voices are now right.”
Wat is er wel bereikt?
That’s not to say that it’s been a complete failure; 300,000 rounds have been shipped since February 9 under a program to send shells from national stockpiles to Ukraine. But officials have increasingly poured cold water on reaching the million mark in just four more months. On Friday, a senior EU diplomat said the goal was “very ambitious” to begin with.
Toch is er ook wel wat kritisch te zeggen. De Internal Market Commissioner Thierry Breton zegt er het volgende over:
He questioned the claim that the Continent’s defense production capacity has reached the upper limit.

“Keep in mind the European defense industry is exporting a lot — about 40 percent of the production is being exported to third countries,” he told reporters before chairing the defense ministers’ meeting. “So it’s not a lack of production capacity; it is that they send their products to [other] markets. So maybe what we have to do is to try to shift this production to the priority one, which is Ukrainians.”
Met dit als veeg uit de pan:
As for Internal Market Commissioner Thierry Breton, he’s putting the blame on capitals. The EU’s ammunition target will be met if governments sign contracts, he said.
Maar we kunnen gelukkig positief eindigen, want de trendmatige info gaat definitief de goede kant op (iets wat ik mijzelf al best wat keren heb afgevraagd)
“Ammunition production capacity increased by 20 to 30 percent. We’re on target to increase our production capacity by spring, now it’s a matter of member states placing the orders,” he told reporters.

Breton said he has seen production increases in countries including Bulgaria, Poland, Hungary and Romania. Now it’s up to capitals to place orders and to ensure that their arms industries make Ukraine a priority.
In de lente van volgend jaar kan de Europese industrie dus de productie capaciteit bereiken om vanaf dat moment 1 miljoen shells per jaar te gaan produceren. Cruciaal zijn hierin de orders van onze nationale overheden om de industrie het mandaat te geven door te gaan met die opschaling resources en.... personeel), materialen te hatchen (dat moet nu al kunnen gebeuren). De industrie is dus niet een bottle neck meer, de overheden moeten wel achter hun vodden aangezeten worden voor de contracten en het prioriteren van de behoefte van Oekraïne boven alle andere behoeftes.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16:29
gise schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:53:
Rusland zou Chinese ATV’s in gebruik hebben nu in Oekraïne, er is er eentje opgedoken in een video, zie:

[Afbeelding]

Linkje naar artikel

Het zou gaan om een ‘Desertcross 1000-3’.
Rusland zou er momenteel 530 in gebruik hebben, en nog 1600 besteld hebben. 500 om te leveren in December, de rest in 2024.
*knip* Dit voortaan achterwege laten

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 15-11-2023 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een crowd funded UH60 Black Hawk d:)b

Misschien tijd voor wat chinooks te crowdfunden om hummvees over de Dnipro heen te zetten? :+

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2023 22:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 17:24
*knip* NSFW-beelden zijn niet toegestaan

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 15-11-2023 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45
Ook een bizar resultaat, bijna 200 vliegende stukken ellende heeft 1 luchtafweer systeem neergehaald!
⚡️One of the air defense systems transferred to the EU shot down 192 air targets.

Rustem Umerov spoke about this in a video message to the defense ministers of the European Union countries.

“We must remember: these could be 192 destroyed objects - residential buildings, enterprises, electrical substations, railway stations, elevators, schools,” the defense minister emphasized.
Bron: https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1724548205629600045

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:51

Fiber

Beaches are for storming.

YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:54:
[Twitter]
Misschien tijd voor wat chinooks te crowdfunden om hummvees over de Dnipro heen te zetten? :+
Hartstikke mooi natuurlijk, maar heb je nou echt wat aan één losse Black Hawk zonder de bijbehorende logistiek en technici...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fiber schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:22:
[...]

Hartstikke mooi natuurlijk, maar heb je nou echt wat aan één losse Black Hawk zonder de bijbehorende logistiek en technici...? O-)
UA GUR had al 1 of 2 Black hawks voor hun SoF dacht ik.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
consolefreak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:07:
bijna 200 vliegende stukken ellende heeft 1 luchtafweer systeem neergehaald!
Andersom lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Een ander probleem lijkt me dat het stuk geschut NAAR de EU is getransporteerd (alvorens het vliegende ellende begon neer te schieten).

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:54:
[Twitter]
Even wat feel good info. De UH-60 Black Hawk heet officieel de Sikorsky UH-60 Black Hawk.

Igor Sikorsky is geboren in Kyiv. Hij verhuisde naar de USA en begon daar met het ontwerpen van heli's. Hij heeft zelf niets met de Black Hawk te maken, Igor overleed in 1972.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 14-11-2023 23:45 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:44:
[...]

Even wat feel good info. De UH-60 Black Hawk heet officieel de Sikorsky UH-60 Black Hawk.

Igor Sikorsky is geboren in Kyiv. Hij verhuisde naar de USA en begon daar met het ontwerpen van heli's.
Wel fijn dat we nu eens een keer niet down raken door een Blackhawk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dit soort dingen blijven me toch steeds weer verbazen:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Interresante read:
Why FPVs? Because I can buy them myself, my friends can buy them for me... In almost two years of war, nothing has changed with the supply of Stuhna antitank missiles. There were few then, and there are few now

🚀In the summer, we had such a story. Eight units of enemy armour arrived at our position (IFVs, armoured personnel carriers, tanks), and we had three Stuhna missiles. We fired two and kept one in reserve. We didn't end up needing it. The muscovites didn't know there were no more rockets. They turned around and ran away

🚀Why such trouble with rockets? Because only one is produced per month for each launcher. I have two launchers. That's two missiles per month. If I get a third one, it means I'm taking it from one of my colleagues...

🚀We need them at the front, but unfortunately, I can't buy missiles. Unlike FPVs...

[ Voor 83% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2023 00:57 ]

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-9CSn5W8AAwWp7?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:30
Zo hej, +58 artillerie!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Dit zijn cijfers waar we "blij" van worden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:02
Met een typfoutje: "Vehicles & fuel tanks" moet 10.020 zijn (9.973 + 47) --> ook boven de 10.000 uit dus, nu. Zie ook beany in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11"

[ Voor 13% gewijzigd door sjroorda op 15-11-2023 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sjroorda schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:06:
[...]

Met een typfoutje: "Vehicles & fuel tanks" moet 10.020 zijn (9.973 + 47) --> ook boven de 10.000 uit dus, nu. Zie ook beany in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11"
goed gespot, verkeerde plek om te melden ;) hahahaha

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-9gjhrXEAAPqKj?format=png&name=small

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 15-11-2023 09:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08
Een extra vliegtuig gecrashed, die heb ik even gemist?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wren schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:14:
Een extra vliegtuig gecrashed, die heb ik even gemist?
https://nitter.net/NOELre...AIX7s3OD1dgrwgAAwAAAAIAAA

SU25 in de buurt van Avdiivka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
[quote]Standeman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:06:
[...]

Het leveren van meer dan voldoende hardware gaat deze oorlog niet binnen een paar maanden beslechten in het voordeel van Oekraïne. Je hebt nog steeds mensen nodig die hardware op de juiste manier gebruiken, de officieren voor de juiste tactiek en generaals voor de juiste strategie. Je hebt samenwerking nodig tussen alle facetten en mogelijkheden en dat nog op een perfecte manier uitvoeren. En dan moet je ook nog je inlichtingen op orde hebben.

Als leunstoelgeneraal zou ik juist zeggen dat indien er meer en betere wapens in voldoende mate beschikbaar zijn, dat dan absoluut de balans op het slagveld kan veranderen. Zodra er (in ieder geval lokaal) een artillerie- en lucht overwicht gecreerd kan worden, dan zou het snel moeten kunnen gaan voor Oekraine om her en der wat terug te kunnen veroveren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 13-07 13:04
sjroorda schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:06:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddIYRxeIlJ_vTZVElvONvNfh_wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ww6tQxzn9Qdxw7oOn9b9RqxV.jpg?f=fotoalbum_large

De marketingafdeling van https://twitter.com/DefenceU is iig wel wakker ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist een aantal posts verplaatst naar Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden waar ze zonneklaar thuishoorden. De oudgedienden die ook in deze discussie betrokken waren weten dit en hebben hiervoor gewoon dit topic te pakken.

In dit dagelijks topic verliezen dit soort discussies hun samenhang. Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden biedt een broodkruimeltjespad dat in deze maand topics compleet verloren gaat. Voor deze lange termijn trends zijn daarom al die andere topics met specifieke onderwerpen heel belangrijk. Die dragen door hun goed te volgen tijd-as bij aan kennisopbouw die voor alle lezers is te volgen.

Tweakers-forumbezoekers hebben gemak en aandacht hoog in het vaandel. Dit dagelijkse topic beantwoordt aan beiden. Het scoort echter minder op kennisopbouw. Dit door de maandelijkse knip en de snelheid. De kennisopbouw vindt alleen plaats in de hoofden van de frequente bezoekers, ieder ander heeft het nakijken en loopt een dozijn topics door te vlooien.

De oorlog in Oekraïne.... een bloederige oorlog.... verdient ook terugvindbaarheid van haar informatie. Laat dit UKR forum een vorm van een dossier zijn waarin de informatie goed terug te vinden blijft. Een forum heeft haar beperkingen, maar inmiddels is het een indrukwekkende verzameling topics met daarin posts met verwijzingen naar andere bronnen en informatie aan het worden.

Laten we met elkaar zorgen dat we onze posts zo goed als mogelijk in de topics stoppen die we nu hebben. Dat haalt de druk van dit topic en geeft ons allemaal meer de gelegenheid om van onderwerp X sneller terug te kijken wat er is gebeurd. Omdat dit onderwerp dat verdient.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OarKH1FtgmVuX1TdvDKbxQmcip4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foERZ6mVjCkDJH8Dfp1wnQLE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 21:51
Ik zie een foto. Maar wat is dit voor een apparaat?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16:29
mir4dor schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:21:
[...]

Ik zie een foto. Maar wat is dit voor een apparaat?
Lijkt mij een uitgeklede Humvee, zodoende af te zetten met een helicopter of misschien met een parachute uit een vliegtuig.
Oogt niet direct heel nuttig voor de oorlog in Oekraïene

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45
https://mil.in.ua/en/news...-has-not-yet-been-signed/

Al in zomer 2022 is de bestelling geplaatst voor 100 pzh2000 voor Oekraïne, maar er is geen voortgang. Waar het aan ligt laat het artikel niet weten helaas. Wel bijzonder genoeg om alsnog te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ossi schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:42:
[...]

Lijkt mij een uitgeklede Humvee, zodoende af te zetten met een helicopter of misschien met een parachute uit een vliegtuig.
Te zien aan de motorkap en koplampen lijkt me dit een mercedes G platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
@YakuzA plaatste een link aangaande dit voertuig. Daar kun je even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
consolefreak schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:48:
https://mil.in.ua/en/news...-has-not-yet-been-signed/

Al in zomer 2022 is de bestelling geplaatst voor 100 pzh2000 voor Oekraïne, maar er is geen voortgang. Waar het aan ligt laat het artikel niet weten helaas. Wel bijzonder genoeg om alsnog te delen.
Nou, die dingen worden oa gemaakt door Rheinmetall. Ik heb het al vaker aangekaart, Rheinmetall moest het tot 2022 hebben van wat ze aan de Duitse defensie konden verkopen en wat ze voor export mochten bouwen. Laat ik het erop houden dat dat net genoeg was om niet failliet te gaan.

Ineens moest de slapende reus allerlei nieuw spul gaan bouwen, onderhoud plegen en her-inbedrijf stellen. De Duitse overheid had bijvoorbeeld ineens miljarden liggen en die moeten op. Productielijnen, toeleveranciers, personeel, alles moest geregeld worden. Dat gaat niet zo snel als een toezegging van een politicus. Het is niet voor niets dat het aandeel Rheinmetall een factor 3 omhoog ging.

Geen wonder dat Rheinmetall nu expansie zoekt. Ze hebben een te dik orderboek voor wat ze aankunnen. Deze oorlog duurt nog we leen paar jaar en daarna moet ieder land de voorraden weer aanvullen. Laat staat dat er ook nog wat nieuws bedacht moet worden want de oorlog toont aan dat het anders moet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffBBMW_uJ8jRC0YDciEPlK22PnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUJU3zoV6qrL4ydiKJnqTtSw.jpg?f=fotoalbum_large

1330!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PASware
Net 7 te weinig 8)7

Veel MLRS'en, ook weer prettig nieuws

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:17
Ossi schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:42:
[...]

Die dingen zijn retesnel in terrein (snelheid vs pantser) en het is makkelijk uitstappen, dit zijn taxi's voor special forces en verkenners

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:20

Jiffy

God, you're ugly!

HvdBent schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:32:
[...]

Die dingen zijn retesnel in terrein (snelheid vs pantser) en het is makkelijk uitstappen, dit zijn taxi's voor special forces en verkenners
En daarnaast recent besteld door zowel Nederland (500) en Duitsland (1000) voor de luchtmobieltjes. Maar dat terzijde. Verdere discussie past meer in het wapenstopic, imo.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-07 10:15
mogelijk heeft deze invloed op de telling:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
Een tijdje geleden dachten we nog dat de 300k uitgeschakelde russen voor het eind van het jaar lastig was om te halen, maar op dit tempo wordt het al snel 350k!

Goed om te zien dat ze ook weer wat anti air hebben uitgeschakeld, dat is toch echt een voorwaarde om uiteindelijk makkelijker lokaal wat slagen te kunnen toebrengen wanneer "onze F 16's" helemaal gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je de KIA en WIA raming van de UK samen neemt, kom je ongeveer op de UA cijfers uit.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RoD schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:09:
[...]

[Embed] Als je de KIA en WIA raming van de UK samen neemt, kom je ongeveer op de UA cijfers uit.
KIA en WIA zitten al op 1 hoop in dat bericht.

"We estimate that approximately 302,000 Russian military personnel have been killed or wounded, and tens of thousands more have already deserted since the start of the conflict. The number of personnel killed serving in Russian private military companies (PMCs) is not clear. Russia have utilised several PMCs and volunteer units in Ukraine to augment Russian military forces, but the deaths of personnel from these organisations are not reflected in Russian official military death tolls.

We also estimate that over 7,117 Russian armoured vehicles, including nearly 2,475 main battle tanks, 93 fixed wing aircraft, 132 helicopters, 320 unmanned aerial vehicles, 16 naval vessels of all classes, and over 1,300 artillery systems of all types have been destroyed since the start of the conflict.
"

Alleen de PMC's (KIA en WIA) zitten hier dus niet bij.

Of lees ik jouw bericht verkeerd?

Wat uit het MOD bericht moet er nog bij die 302.000 opgeteld worden om rond die 315620 in de UA-telling van vandaag te komen.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:12
Als je de pmc's meetelt zou je toch veel hoger uit moeten komen? Wagner zou al vele duizenden gesneuvelden hebben rond Bakhmut.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
Interessant artikel over het aantal Russische troepen in Oekraine:

https://www.kyivpost.com/post/24222

Een paar passages, al is het hele artikel interessant om te lezen!! :
Oleksandr Kovalenko, director of the Information Resistance military information platform, in an essay, said that Moscow’s troop strength inside Ukraine exceeds 400,000 soldiers and that even sustained casualties of 800-1,000 men a day, in periods of the most intense fighting, are unlikely to erode that figure significantly.
Kremlin military planners currently deliver to Russian army training centers 20-25,000 men a month, Kovalenko wrote. According to Ukrainian General Staff estimates, confirmed Russian monthly soldier losses over 2023 have averaged between 15-20,000 men a month.
Ze recruteren dus meer per maand dan dat ze er verliezen, op deze manier kan de troepenmacht in Oekraine blijven groeien.
Shrinking numbers of Russian army fighting vehicles, artillery pieces and artillery ammunition have been widely documented by Russian military bloggers and even state-controlled media has acknowledged the shortages. According to Kovalenko, Russian combat vehicle numbers, particularly tanks and infantry fighting, are only 30 percent of what formations in the field should have been assigned.
Ondanks dat ze meer man kunnen aanvoeren dan dat ze verliezen, zijn de voertuigen blijkbaar wat moeilijker te vervangen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kist schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:26:
Als je de pmc's meetelt zou je toch veel hoger uit moeten komen? Wagner zou al vele duizenden gesneuvelden hebben rond Bakhmut.
Dat is bekend, maar feit blijft dat in de cijfers waar het hierboven even om draait PMC's niet worden meegenomen en was ook niet de vraag.

edit:

De aannames voor PMC KIA/WIA lopen ver uiteen:

On 24 May, Yevgeny Prigozhin stated that over 20,000 Wagner fighters had been killed in the Bakhmut battle, with half that number being former prisoners.[231][215][216][232] However, former Russian officer and milblogger Igor Girkin, opined that Wagner has likely suffered more than 40,000 killed in action. In part, this is based on a claimed discrepancy between the number of prisoners recruited and, the number either reported killed or repatriated at the end of their service.[233] Ukraine claims that Wagner has suffered over 81,000 casualties during the battle with 21,000 killed.[192][25][26] On 2 July, the Ukrainians , while maintaining the figure of 21,000 “Wagnerites” killed, increased the number of wounded to 80,000 in “the East”.[27] High losses were raised by Yevgeniy Prigozhin as one of the key points in his criticism of Russian Ministry of Defense which eventually culminated in him launching an armed rebellion in June 2023.[234]

Wikipedia: Battle of Bakhmut

[ Voor 63% gewijzigd door Fraggert op 16-11-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18
beany schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:28:
Interessant artikel over het aantal Russische troepen in Oekraine:
https://www.kyivpost.com/post/24222
[...]
Ze recruteren dus meer per maand dan dat ze er verliezen, op deze manier kan de troepenmacht in Oekraine blijven groeien.
Maar alleen met infanterie kanonnenvoer.

Nuttige tank- en artillerie-bemanning, train je er niet rap bij met een paar maanden 'marcheren, tijgeren en wat schieten' cursus.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Baserk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:52:
[...]

Nuttige tank- en artillerie-bemanning, train je er niet rap bij met een paar maanden 'marcheren, tijgeren en wat schieten' cursus.
helemaal waar...maar die onophoudelijke stroom vertraagt wel de UA opmars en dat komt niets ten goede.......de geluiden omtrent afbrokkelende steurn, de publieke opinie, de shift in aandacht naar andere problemen op het wereldtoneel.

als er dagelijks -1000 RU aan het front tegenover +2000 RU aan het begin van de loopgraaf de rekensom is, dan is dat een gigantisch groot probleem.....letterlijk.

• RoD
  • Niet online

RoD

Fraggert schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:22:
[...]

Alleen de PMC's (KIA en WIA) zitten hier dus niet bij.

Of lees ik jouw bericht verkeerd?
Ja dit bedoelde ik ook te zeggen. Het was niet meer dan een observatie dat de UA cijfers versus de UK cijfers met KIA en WIA bij elkaar opgeteld goed overeenkomen met elkaar. Interessant gegeven mbt interpretatie van de UA cijfers, als je de UK als een soort benchmark ziet als externe waarnemer.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RoD schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:12:
[...]

Ja dit bedoelde ik ook te zeggen. Het was niet meer dan een observatie dat de UA cijfers versus de UK cijfers met KIA en WIA bij elkaar opgeteld goed overeenkomen met elkaar. Interessant gegeven mbt interpretatie van de UA cijfers, als je de UK als een soort benchmark ziet als externe waarnemer.
OK, helder......en ja........eerder liepen de estimates echt wel flink uit elkaar. Vertrouwenwekkender is het als die wat meer met elkaar in lijn zijn. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ben dan wel benieuwd waar de UK bronnen op gebaseerd zijn? Als die gebaseerd zijn op UA bronnen schieten we er niet zo veel mee op natuurlijk ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Baserk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:52:
[...]

In het artikel schrijven ze daar ook over. Dat het aantal kundige mensen afneemt, ook al neemt het aantal mensen toe. Ik bedoel dit niet flauw: lees het artikel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
Fraggert schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:04:
[...]

helemaal waar...maar die onophoudelijke stroom vertraagt wel de UA opmars en dat komt niets ten goede.......de geluiden omtrent afbrokkelende steurn, de publieke opinie, de shift in aandacht naar andere problemen op het wereldtoneel.

als er dagelijks -1000 RU aan het front tegenover +2000 RU aan het begin van de loopgraaf de rekensom is, dan is dat een gigantisch groot probleem.....letterlijk.
Je ziet ook dat UA niet bezig is met een opmars, maar bezig is met het "wegwerken" van vijandige soldaten en materieel.

• technoaddict
  • Laatst online: 21:03
Meeste goed getrainde soldaten zijn al gesneuveld.
Wat nu gerekruteerd wordt zal slecht opgeleid worden en wordt met slecht materiaal naar het front gestuurd. Artillerie support wordt steeds minder dus laat Rusland maar lekker steeds meer troepen sturen.
Oekraine zit wel af en toe in het offensief, maar is vooral bezig met het leeg laten bloeden van Rusland op materieel en manschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

beany schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:30:
[...]

Je ziet ook dat UA niet bezig is met een opmars, maar bezig is met het "wegwerken" van vijandige soldaten en materieel.
genau! en dat is natuurlijk net zo'n oldskool probleem als vertragen door duizelingwekkende aantallen mijnen.

Zelfs in 2023 met alle moderne fratsen op het oorlogstoneel blijkt een haast onuitputtelijke voorraad aan mensen en materiaal/materieel domweg nog steeds een flinke doorn in het oog.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-07 12:05

servies

Veni Vidi Servici

Fraggert schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:57:
[...]

genau! en dat is natuurlijk net zo'n oldskool probleem als vertragen door duizelingwekkende aantallen mijnen.

Zelfs in 2023 met alle moderne fratsen op het oorlogstoneel blijkt een haast onuitputtelijke voorraad aan mensen en materiaal/materieel domweg nog steeds een flinke doorn in het oog.
Dat komt voornamelijk door alle beperkingen die wij (impliciet) Ukraïne opleggen. Als wij veel sneller direct zouden leveren en Ukraïne niet zouden beperken in gebruik dan was het dodental aan Russische zijde mogelijk veel hoger geweest inmiddels, met alle gevolgen van dien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
Fraggert schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:22:
[...]

We also estimate that over 7,117 Russian armoured vehicles, including nearly 2,475 main battle tanks, 93 fixed wing aircraft, 132 helicopters, 320 unmanned aerial vehicles, 16 naval vessels of all classes, and over 1,300 artillery systems of all types have been destroyed since the start of the conflict.[/i]"
Dat zijn gewoon letterlijk de nummers van Oryx. Nogal lui om dat te noemen "we estimate". We weten allemaal dat de daadwerkelijke losses een stuk hoger zijn 8)7

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:13
Avalaxy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:25:
[...]

Dat zijn gewoon letterlijk de nummers van Oryx. Nogal lui om dat te noemen "we estimate". We weten allemaal dat de daadwerkelijke losses een stuk hoger zijn 8)7
*knip* Commentaar op een discussie of individuele posts? Maak een TR aan, liever geen commentaar op de discussie in de discussie zelf

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 16-11-2023 20:33 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit heeft ongetwijfeld iets te maken met zijn steken onder water in zijn interview met Shuster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zou goed zijn als Zuid Koreaanse bedrijven gaan leveren :)
The South Korean defense company Hyundai Rotem considers the Ukrainian military as a promising user of the new N-WAV wheeled armored vehicles.
https://mil.in.ua/en/news...ored-vehicles-to-ukraine/

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2023 20:39 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MTLB mijnenveger doet een aardige boem met schokgolf :)

PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tsja, zo gaat het hard met de voertuigen natuurlijk en ook met de overgebleven ammo.

Ze weten nu wel dat de eerste 70 meter waar dat voertuig heeft gereden geen mijnen zijn maar of dat nou veel helpt vraag ik me terdege af.

Ligt het aan mij of worden die russen steeds driester in hetgeen ze verzinnen?

• mir4dor
Indoubt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:

Daar lijkt het inderdaad wel op. Wanhoopsdaad?
Zoals al eerder gezegd lijkt het me ook te maken hebben met het grote aantal officieren die zijn geëlimineerd. De oude rotten in het vak zijn er nagenoeg niet meer? De je nge officieren met nagenoeg geen ervaring sturen nu de troepen aan?
Vraagtekens want aannames ik weet het. Maar dat is dan mijn theorie.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:12
Indoubt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:
Tsja, zo gaat het hard met de voertuigen natuurlijk en ook met de overgebleven ammo.

Ze weten nu wel dat de eerste 70 meter waar dat voertuig heeft gereden geen mijnen zijn maar of dat nou veel helpt vraag ik me terdege af.

Beide partijen hebben middelen om op afstand mijnen te leggen. Dus zelfs die eerste 70meter kunnen zo door een mijn boom gaan.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Not bad, 4 Bandvagn’s voor 76k:
The organization SOS palīdzība Ukrainai, with the support of the Latvian community in Chicago, has donated Bandvagn all-terrain vehicles to Ukraine.
Four vehicles were transferred to the 115th Mechanized Brigade of the Armed Forces of Ukraine. The total cost of the project is EUR 76 thousand.
https://mil.in.ua/en/news...rain-vehicles-to-ukraine/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gustaveau schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:33:
[...]
Een tijdje geleden dachten we nog dat de 300k uitgeschakelde russen voor het eind van het jaar lastig was om te halen, maar op dit tempo wordt het al snel 350k!

Goed om te zien dat ze ook weer wat anti air hebben uitgeschakeld, dat is toch echt een voorwaarde om uiteindelijk makkelijker lokaal wat slagen te kunnen toebrengen wanneer "onze F 16's" helemaal gebruikt kunnen worden.
De volgende historische mijlpaal zal wel ergens volgend jaar worden:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51

bloody

0.000 KB!!

Soms kom je wat tegen op twitter .. Mad Max achtige taferelen.

nope

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:15:
MTLB mijnenveger doet een aardige boem met schokgolf :)
[Twitter]
sending in the husks of their remaining garbage_O- _O- _O-

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS_NyzgI88FZpGLC9-7E6fLRTjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3iN0FuL1FTad0zUIXQtuc9o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
27 tanks in 24 uur!! Om in verhouding te plaatsen:

Nederland heeft, in lease dat wel, 18 tanks. Dat betekent dat het "hele" Nederlandse tankleger in 16 uur uitgeschakeld zou worden.

oke raar vergelijk misschien, maar toch

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
PASware schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:53:
[...]

27 tanks in 24 uur!! Om in verhouding te plaatsen:

Nederland heeft, in lease dat wel, 18 tanks. Dat betekent dat het "hele" Nederlandse tankleger in 16 uur uitgeschakeld zou worden.

oke raar vergelijk misschien, maar toch
Dat zou het ook worden, als we zonder strategie met 18 tanks proberen Bad Bentheim te veroveren 😉

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 12:18

Auredium

Informaticus Chaoticus

Als Rusland dit volhoud voor een paar weken krijgen ze Avdiivka wellicht wel. Maar de prijs is te hoog (en ondanks wat mensen zeggen kan Rusland dit niet volhouden). Als ze dit moeten doen voor ieder stadje dan wordt de worst duur betaald en bestaat Rusland als land zelf niet meer over pakweg een jaartje terwijl ze in Oekraïne nog steeds niet meer dan vier provincies hebben.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Auredium schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:22:
[...]

Als Rusland dit volhoud voor een paar weken krijgen ze Avdiivka wellicht wel. Maar de prijs is te hoog (en ondanks wat mensen zeggen kan Rusland dit niet volhouden). Als ze dit moeten doen voor ieder stadje dan wordt de worst duur betaald en bestaat Rusland als land zelf niet meer over pakweg een jaartje terwijl ze in Oekraïne nog steeds niet meer dan vier provincies hebben.
Ze deden dit met Bachmut, ze doen het nu met Avdiivka. Zoals ik in een eerdere reply hier al postte ( beany in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11" ) : ze krijgen meer rekruten binnen dan dat er dood gaan... Zolang dat zo blijft zal Rusland gewoon stug doorgaan. Mag dan wel heel kostbaar voor Rusland zijn, maar dit is ook heel kostbaar voor Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
beany schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:04:
[...]

Ze deden dit met Bachmut, ze doen het nu met Avdiivka. Zoals ik in een eerdere reply hier al postte ( beany in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11" ) : ze krijgen meer rekruten binnen dan dat er dood gaan... Zolang dat zo blijft zal Rusland gewoon stug doorgaan. Mag dan wel heel kostbaar voor Rusland zijn, maar dit is ook heel kostbaar voor Oekraine.
En heel lomp gezegd hebben ze zo'n 700,000 18 jarigen mannen, dus ze dat is een pool van ~2000 per dag. Als je ook nog 2000 vrouwen per dag hebt dan slaan ze dus grofweg een kwart van de aanvoer van nieuwe mensen stuk per dag... Heel treurig en pijnlijk, maar in de praktijk waarschijnlijk wel een tijdje vast te houden.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
beany schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:04:
[...]

ook uit jouw link:
Although the Russian military appears on track to be able to sustain a 400,000+ member force in Ukraine for the long term, over time as losses mount troop quality and morale will continue to deteriorate, because as professional officers are killed or wounded, formations and combat unit strength shifts from skilled soldiers to men less enthusiastic about fighting in Ukraine, like reservists and men volunteering for stable income, Kovalenko said.

Shrinking numbers of Russian army fighting vehicles, artillery pieces and artillery ammunition have been widely documented by Russian military bloggers and even state-controlled media has acknowledged the shortages. According to Kovalenko, Russian combat vehicle numbers, particularly tanks and infantry fighting, are only 30 percent of what formations in the field should have been assigned.

In fighting in the Avdiivka sector in October and November, according to Ukrainian combat video and individual soldier accounts, Russian area commanders kept to a strategy of launching soldiers aboard tanks and armored personnel carriers at Ukrainian positions and visibly, once the combat vehicles were disabled, sending soldiers on foot in continued attacks.
Dat moet verschrikkelijk zijn voor de Oekraïense soldaten, dag in dag uit kansloze infanteristen die zonder enige ondersteuning op hun afkomen neerschieten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
Tens schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:29:
Dat moet verschrikkelijk zijn voor de Oekraïense soldaten, dag in dag uit kansloze infanteristen die zonder enige ondersteuning op hun afkomen neerschieten.
Verschrikkelijk lijkt me niet het juiste woord hier.

We hebben gezien wat diezelfde soldaten doen als ze door de linies heen breken (moorden, verkrachtingen, stelen enzovoort), dus dat lijkt me meer dan genoeg motivatie om ze af te blijven knallen.
Je hoeft maar simpelweg na te denken over hoe je je zou voelen als ze dit je naaste familie of vrienden doen toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
gustaveau schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:53:
[...]

Verschrikkelijk lijkt me niet het juiste woord hier.

We hebben gezien wat diezelfde soldaten doen als ze door de linies heen breken (moorden, verkrachtingen, stelen enzovoort), dus dat lijkt me meer dan genoeg motivatie om ze af te blijven knallen.
Je hoeft maar simpelweg na te denken over hoe je je zou voelen als ze dit je naaste familie of vrienden doen toch?
Je denkt een beetje te simpel denk ik.
Motivatie is het probleem niet, wat het mentaal met je doet wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
Tens schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:56:
[...]

Je denkt een beetje te simpel denk ik.
Motivatie is het probleem niet, wat het mentaal met je doet wel.
Ok, dat is een andere invalshoek.
Dat zal inderdaad wel een grote impact hebben op ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik denk dat de moeite niet zozeer zit in het doden van de tegenstander. Meerendeel zal je ze nooit echt up close zien. Maar wel in constant in angst zitten voor jezelf, je kameraden, je vrienden, je familie thuis. En dan die omstandigheden, kletsnatte koude modder, plassen, sneeuw (steaks weer) voor een derde keer. Dood kan altijd komen, granaat, drone, raket, vliegtuigbom.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 21:03
Ik vraag me wel eens af wat het met ons kan doen vanachter een toetsenbord. Ik kijk bijna dagelijks filmpjes op Reddit van Russen die afgeknald worden. Soms zijn de filmpjes best nasty. Ik merk aan mezelf dat het me helemaal niks meer doet. Maar is dat ook zo op de langere termijn? Ik denk wel dat alles wat ik zie in een hokje kan stoppen. Maar soms betrap ik mezelf erop dat ik met die gedachte struggle van kan ik hier later misschien last van krijgen?
In de frontline zullen de soldaten ook in een bubble zitten waarbij het de meesten weinig zal doen. Maar die mensen hebben veel meer kans op mentale problemen later dan wij die het zien op een beeldscherm.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid