Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 171.654 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
beany schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:04:
[...]

Ze deden dit met Bachmut, ze doen het nu met Avdiivka. Zoals ik in een eerdere reply hier al postte ( beany in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11" ) : ze krijgen meer rekruten binnen dan dat er dood gaan... Zolang dat zo blijft zal Rusland gewoon stug doorgaan. Mag dan wel heel kostbaar voor Rusland zijn, maar dit is ook heel kostbaar voor Oekraine.
Het materiaal wat ze nu hebben is minder als in Bachmut, het aantal doden is omhoog aan het vliegen. Een volgende keer deze taktiek zal de rekening nog hoger maken, je gaat op een gegeven moment een tipping point bereiken dat het zo makkelijk gaat worden om manschappen uit te schakelen, dat het niet meer uit maakt of je er 10, 100 of 1000 tegelijk een veld over laat rennen.

Zie oa. de verwoestende effecten van de clustermunitie die Oekraïne van de VS heeft gekregen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

polthemol schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:19:
[...]

Het materiaal wat ze nu hebben is minder als in Bachmut, het aantal doden is omhoog aan het vliegen. Een volgende keer deze taktiek zal de rekening nog hoger maken, je gaat op een gegeven moment een tipping point bereiken dat het zo makkelijk gaat worden om manschappen uit te schakelen, dat het niet meer uit maakt of je er 10, 100 of 1000 tegelijk een veld over laat rennen.

Zie oa. de verwoestende effecten van de clustermunitie die Oekraïne van de VS heeft gekregen.
Dat inderdaad.

En dan de niet aflatende decimering van de russische artillerie en andere voertuigen. Niet zelden worden meer dan 30 stuks russische artillerie per dag "geruimd" en artillerie barrages zijn de backbone van het russische leger.

Als Oekraine in stata blijft om de russische artillerie te decimeren dan wordt het voor de russen steeds lastiger natuurlijk.

Al weten we niet precies wat er aan de Oekrainse kant kapot gaat maar dan nog zijn ze blijkbaar in staat om flink schade te blijven doen aan de russische zijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:46
technoaddict schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:18:
Ik vraag me wel eens af wat het met ons kan doen vanachter een toetsenbord. Ik kijk bijna dagelijks filmpjes op Reddit van Russen die afgeknald worden. Soms zijn de filmpjes best nasty. Ik merk aan mezelf dat het me helemaal niks meer doet. Maar is dat ook zo op de langere termijn? Ik denk wel dat alles wat ik zie in een hokje kan stoppen. Maar soms betrap ik mezelf erop dat ik met die gedachte struggle van kan ik hier later misschien last van krijgen?
In de frontline zullen de soldaten ook in een bubble zitten waarbij het de meesten weinig zal doen. Maar die mensen hebben veel meer kans op mentale problemen later dan wij die het zien op een beeldscherm.
Ik denk dat je het goed benoemd. Ik kan er ook gewoon naar kijken en het geeft me soms zelf een gevoel yes! afknallen die handel.
Veel erger te zien vind ik vaders die van het front terugkeren en herenigd worden met hun kinderen en familie. Of dat kleine meisje dat naar papa wilde, ze werd door haar moeder meegenomen naar een poster op straat. Dat was haar gesneuvelde vader -O-

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een TOS-1? Daar verliezen ze er veel van de laatste weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:27
Indoubt schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:23:
[...]

Dat inderdaad.

En dan de niet aflatende decimering van de russische artillerie en andere voertuigen. Niet zelden worden meer dan 30 stuks russische artillerie per dag "geruimd" en artillerie barrages zijn de backbone van het russische leger.

Als Oekraine in stata blijft om de russische artillerie te decimeren dan wordt het voor de russen steeds lastiger natuurlijk.

Al weten we niet precies wat er aan de Oekrainse kant kapot gaat maar dan nog zijn ze blijkbaar in staat om flink schade te blijven doen aan de russische zijde.
Er blijven uiteindelijk wel een aantal grote problemen voor Oekraïne om deze oorlog te winnen.

De westerse steun, is die nog wel toereikend? Zeker met de situatie in de VS.

De kans dat Rusland opgeeft acht ik zeer klein en ook een soort opstand acht ik niet iets dat we op korte of middellange termijn kunnen verwachten. En zelfs op lange termijn lijkt het niet waarschijnlijk. Dus zal Oekraïne de Russen eruit moeten gooien.

Maar dat laatste vraagt echt wat anders. Gaan ze die puzzel oplossen?

Ik hoop het niet, maar vrees uiteindelijk een bevroren conflict.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

technoaddict schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:18:
Ik vraag me wel eens af wat het met ons kan doen vanachter een toetsenbord. Ik kijk bijna dagelijks filmpjes op Reddit van Russen die afgeknald worden. Soms zijn de filmpjes best nasty. Ik merk aan mezelf dat het me helemaal niks meer doet. Maar is dat ook zo op de langere termijn? Ik denk wel dat alles wat ik zie in een hokje kan stoppen. Maar soms betrap ik mezelf erop dat ik met die gedachte struggle van kan ik hier later misschien last van krijgen?
In de frontline zullen de soldaten ook in een bubble zitten waarbij het de meesten weinig zal doen. Maar die mensen hebben veel meer kans op mentale problemen later dan wij die het zien op een beeldscherm.
Ik ben er zelf mee gestopt om dagelijks te kijken hoe drones met granaten mensen op de meest gruwelijke wijze verminken. Voegt voor mij persoonlijk weinig toe om een beeld te krijgen van de ontwikkelingen.

Niet dat ik er wakker van lig of last van heb, maar ergens vind ik het ook iets barbaars hebben. Vanaf mijn vredige en veilige positie mensen begluren die letterlijk door een hel gaan. Het zijn tenslotte geen gladiatoren die voor mijn 'entertainment' sterven. Dit is voor hen de bittere realiteit, voor mensen van vlees en bloed. Mensen zoals jij en ik.

Wat betreft mentale problemen, die rekening gaat voor zowel Oekraïne als Rusland verschrikkelijk hoog zijn verwacht ik. Decennialange PTSD op zeer grote schaal. Kom je er uiteindelijk lichamelijk ongeschonden uit, dan is je ziel wel verminkt voor het leven.

Ik denk niet dat wij ons vanachter onze veilige beeldschermen echt kunnen voorstellen hoe het moet voelen om op zo'n frontlinie te staan. Het is niet alleen wat je ziet, maar ook geluid, geur, de kou, de stress... Het complete fysieke pakket en geestelijke bewustzijn wat intensief onder continue spanning komt te staan. De praktijk zal door merg en been snijden en diepe wonden op de ziel achterlaten die wellicht nooit zullen herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
user109731 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:41:
Weer een TOS-1? Daar verliezen ze er veel van de laatste weken.
[Twitter]
Laatste dagen werd Krynky wel eens door de TOS beschoten.
Vermoed dat ze actief op deze aan het jagen waren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 07:06

StarWing

Huh ?!?

Linkdumpje van HLN. Wat reeds geopperd werdt:
HLN.be

Moderatie comment:
- liever geen linkdrops, ook niet als reactie op andere posts
- Een site als HLN kan worden gebruikt als een trigger om op informatie gewezen te worden. Vaak haalt zo'n site de informatie uit een andere bron. Die bron zien we dan graag in dit forum terug. Voor meer info over bron informatie kijk eens in [UKR] Betrouwbare Bronnen

[ Voor 45% gewijzigd door teacup op 17-11-2023 22:24 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:15
StarWing schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:52:
HLN.be
Je moet er niet meer van maken dan het werkelijk is.
enige tientallen tot een paar honderd man, bij de Antonivka brug wellicht wat voertuigen. Bij Krynky waarschijnlijk geen voertuigen (of wellicht zoals door Russische bronnen geclaimd wat voertuigen van hun) en aanvoer van supplies met bootjes.

Dit kaartje laat zien hoeveel (lees: weinig) er onder Oekraïense controle is.
https://map.ukrdailyupdat...7&c=1&l=MapTiler%20Hybrid

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09
StarWing schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:52:
HLN.be
Waarom zou je een derderangs website aanhalen als nota bene in dat artikel kwaliteitsmedia als The Guardian worden aangehaald met echte bronnen, kaartje, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

Bruggenhoofd lijkt me ook niet echt haalbaar. Stel ze zetten Idd op de een of andere manier 20/30 tanks en 100/120 IFV over (lijkt me al onmogelijk) dan kunnen ze zich absoluut niet terugtrekken en lijkt het me voor de Russen de ideale mogelijkheid om ze een zware slag toe te brengen. Bevoorraden zal zeer lastig zijn.

Dit is een van de delen van het tegen offensief, onder de paraplu eigen artillerie maar een doorbraak hier lijkt me niet een doel, een optie.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-07 20:50
pro_6or schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:29:
Bruggenhoofd lijkt me ook niet echt haalbaar. Stel ze zetten Idd op de een of andere manier 20/30 tanks en 100/120 IFV over (lijkt me al onmogelijk) dan kunnen ze zich absoluut niet terugtrekken en lijkt het me voor de Russen de ideale mogelijkheid om ze een zware slag toe te brengen. Bevoorraden zal zeer lastig zijn.

Dit is een van de delen van het tegen offensief, onder de paraplu eigen artillerie maar een doorbraak hier lijkt me niet een doel, een optie.
Ik vraag me af wat voor resources rusland nodig zou hebben om daar echt iets te bereiken. Als je kijkt naar wat er de afgelopen tijd gebeurt als rusland in de aanval gaat, dan gaat het om enorme hoeveelheden mensen en voertuigen die vernietigd worden. En logistiek gezien zal het voor rusland ook niet eenvoudig zijn.

Dus het geeft een aardig dilemma: Oekraïne daar laten zitten met het risico dat ze veel te sterk worden, of een enorme operatie om een kleine groep lichtbewapende soldaten daar weg te krijgen die op ieder moment weer terug kunnen keren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:17
Een geweldig verhaal weer over de efficiëntie en slagkracht van de Russen. Door een fout hebben ze de laatst overgebleven EW opgeblazen met GRAD raketten waardoor Oekraïne vrij spel heeft met de FPV drones op de linkeroever van de Dnieper.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 21:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is video op Twitter en Reddit dat de doden en gewonden bevestigt door de Oekraïners die in de russische slaapplaatsen paar kilometers achter het front binnengedrongen en een massaslachting deden.

De vertaling van de omschrijving:
"An incredible story from the Zaporizhzhia region. The Russians themselves told us about it and published a video confirmation. The story goes like this: a Ukrainian subversive reconnaissance group crossed the front line undetected and approached the location of a Russian unit, which is at least several kilometers away.

The fighters used silent shooting devices to quietly take down the guards guarding the territory. After that, they went down to the right basement (which means they had all the necessary information), where the enemy personnel was resting at the time, and organized a real massacre there.

One can only imagine how the Russians felt when they were shot, as they thought they are in the safe rear. And judging by the footage they did not expect any danger. As a result, a significant number of enemies were killed and wounded. Probably dozens.
Nog wat friendly fire erbij.
Judging by the conversations on the video, the Kurants suffered losses from friendly fire as well. In a panic, the Russian military opened chaotic fire on their own. A fantastic operation. It's hard to believe it without the video, but the recording doesn't look like a staged event at all.

Hopefully, we will learn more about the preparation of the operation and the direct participants. They are desperate and professional warriors. In the meantime, we can look at the results."

[ Voor 0% gewijzigd door rapture op 18-11-2023 00:27 . Reden: van => door ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• consolefreak
En misschien heb ik er overheen gelezen in dit topic, maar Nederland trekt de portemonnee, 2 miljard euro volgend jaar aan militaire steun voor Oekraïne.

https://www.defensie.nl/a...itaire-steun-aan-oekraine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09
consolefreak schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:49:
En misschien heb ik er overheen gelezen in dit topic, maar Nederland trekt de portemonnee, 2 miljard euro volgend jaar aan militaire steun voor Oekraïne.

https://www.defensie.nl/a...itaire-steun-aan-oekraine
Van de huidige top 7 aan donoren zijn dat er nu dus al 2 die voor 2024 significante militaire steun hebben toegezegd.

Als US, UK, NO, DK, PO dat ook doen dan is de huidige insteek gedekt.

En dan heb je natuurlijk nog structurele duikers als FR. Tenzij later blijkt dat FR onder tafel heel veel heeft gedaan zal Macron als schlemiel van de Europese defensiepolitiek de geschiedenisboeken in horen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ka52’s geteld door Tatarigami:
https://nitter.net/Tatari...tus/1725628555285893436#m

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2023 22:39 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:19:
[...]

Van de huidige top 7 aan doneren zijn dat er nu dus al 2 die voor 2024 significante militaire steun hebben toegezegd.

En dan heb je natuurlijk nog structurele duikers als FR. Tenzij later blijkt dat FR onder tafel heel veel heeft gedaan zal Macron als schemiel van de Europese defensiepolitiek de geschiedenisboeken in horen te gaan.
US heeft binnen de huidige spending bill nog 5 miljard ruimte.
Hopelijk komen die Rep horken in het house binnenkort tot een voorstel.

Van FR krijg ik niet echt hoogte idd:
https://mil.in.ua/en/news...otiates-with-switzerland/

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2023 22:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 17:24
rapture schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:44:
The fighters used silent shooting devices to quietly take down the guards guarding the territory. After that, they went down to the right basement (which means they had all the necessary information), where the enemy personnel was resting at the time, and organized a real massacre there.
Klinkt als een ongeloofwaardig verhaal. In videogames zijn 'silencers' inderdaad muisstil, maar in het echt zijn ze alsnog teringluid. "Quietly taking down" is gewoon geen ding in het echt, mits ze inderdaad praten over 'silencers'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 11-07 16:33
rapture schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:44:
Er is video op Twitter en Reddit dat de doden en gewonden bevestigt van de Oekraïners die in de russische slaapplaatsen paar kilometers achter het front binnengedrongen en een massaslachting deden.

De vertaling van de omschrijving:

[...]

Nog wat friendly fire erbij.

[...]
van de Oekraïners moet zijn: door de Oekraïners, nogal een verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Avalaxy schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:47:
[...]

Klinkt als een ongeloofwaardig verhaal. In videogames zijn 'silencers' inderdaad muisstil, maar in het echt zijn ze alsnog teringluid. "Quietly taking down" is gewoon geen ding in het echt, mits ze inderdaad praten over 'silencers'.
Silent shooting device kan ook een kruisboog oid zijn..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Arjantje72 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:25:
[...]

van de Oekraïners moet zijn: door de Oekraïners, nogal een verschil ;)
Aangepast.

De context is wel duidelijk. Oekraïners die in de slaapplaatsen van de vijand binnensluipen.
Ik ga ervan uit dat er genoeg Amerikanen op Reddit zitten die een silencer op hun AR-15 kunnen schroeven en weten hoeveel verschil het kan maken.

Camera's kunnen geluid normaliseren. Op basis van een video kan je niet zomaar het verschil tussen dezelfde geweer met of zonder silencer beoordelen.

Als Vietcong-toestanden (infanteristen sturen om de vijand in hun bed vermoorden) de norm wordt, dan hebben we nog niet veel gezien/gehoord.

Tenzij als er wat dronkaards hun wapen verkeerd gebruiken en de vijand heeft een leugen nodig om het uit te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Inderdaad, zelfs een hele goede silencer haalt iets van 35 db van de knal af maar dan blijft er bij een 7,62 nato nog steeds een teringklap over. Je bent alleen niet op slag doof zonder gehoorbescherming maar het is nog steeds hard.

Wat zou kunnen is dat ze subsonic ammunitie hebben gebruikt zoals de 300 blackout subsonic en dan een silencer. Dat is speciaal ontworpen voor de commando troepen of special forces in de VS.

Dan nog is het niet stil zoals in de films, dat is echt wensdenken maar het verschil is aanzienlijk. De kracht van zo'n kogel is ook minder maar van redelijke korte afstand nog steeds voldoende. In principe zou Oekraine daarover kunnen beschikken, veel fabrikanten kunnen het leveren en het wordt in de VS zelfs gebruikt om feral pigs mee te schieten door particulieren dus moeilijk hoeft het niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:59
Indoubt schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:45:
[...]
Wat zou kunnen is dat ze subsonic ammunitie hebben gebruikt zoals de 300 blackout subsonic en dan een silencer.
Dat soort munitie idd.
Gecombineerd met een 'surpressor', with all due respect.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Indoubt schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:45:
[...]

Inderdaad, zelfs een hele goede silencer haalt iets van 35 db van de knal af maar dan blijft er bij een 7,62 nato nog steeds een teringklap over. Je bent alleen niet op slag doof zonder gehoorbescherming maar het is nog steeds hard.

Wat zou kunnen is dat ze subsonic ammunitie hebben gebruikt zoals de 300 blackout subsonic en dan een silencer. Dat is speciaal ontworpen voor de commando troepen of special forces in de VS.

Dan nog is het niet stil zoals in de films, dat is echt wensdenken maar het verschil is aanzienlijk. De kracht van zo'n kogel is ook minder maar van redelijke korte afstand nog steeds voldoende. In principe zou Oekraine daarover kunnen beschikken, veel fabrikanten kunnen het leveren en het wordt in de VS zelfs gebruikt om feral pigs mee te schieten door particulieren dus moeilijk hoeft het niet te zijn.
Naast 30+ dB eraf doen:

Afbeeldingslocatie: https://decibelpro.app/content/images/size/w1000/2021/05/how-loud-is-a-gunshot.jpg

Wordt een scherpe knal naar een minder pijnlijk herkenbaar geluid veranderd. Niet alles op 132 à 133 dB wordt even slecht ervaren door de mensen.

Als je nog wat artillerie, machinegeweren, 30mm snelvuurkanonnen, mortieren, automatische granaatwerpers,... en andere achtergrondgeluiden in de omgeving eraan toevoegt, dan kan een suppressor al genoeg zijn om zeer herkenbaar geluid van geweerschoten naar iets dat genegeerd wordt veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je afvraagt hoe een dode SPG eruit ziet:
https://www.reddit.com/r/..._selfpropelled_artillery/

Vervormde road wheels, krukas en cilinders uit de motorblok geslingerd,...

Vertaling:
Guys, the Avdiivka chemical plant is right there. And unfortunately this is the spot where our guys died. Not our brigade, this place is dangerous and you need to run around because the drones are in the sky. These are the remains of our MSTA S. Self propelled MSTA unit. This is where it got hit. The remains haven't been collected yet, this is a massive grave, very scary guys. There it stood. Here is the engine, see the pistons? It's dead. Guys, this is very scary, just scary. These are the remains of the track, I wonder if this is the front or rear axle. And here is where it got hit. You see how it is? MSTA is a big unit, a colossally big one. And there, right there, if we were a little higher, you could see the Avdiivka chemical factory. That's it. Let's run away from here, so that nothing flies. The drones are on the highway. Wow look at this massive engine. The drones are above the highway in big numbers. Let's run out of here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

VRT ging op bezoek bij de Oekraïense drones.

In elke bezemkast kan een FPV-dronewerkplaats ingericht worden. Als er genoeg ruimte is voor een toilet of een douche, kan daar ook drones hersteld of gemaakt worden.

Een gefaalde russische FPV-drone als oorlogstrofee. Het kan nog hersteld en ingezet worden.

In de FPV-dronefilmpjes heb je ongetwijfeld wel ijzerdraad in het beeld gezien. Als de ijzerdraden tegen elkaar kletsen, dan wordt een stroomkring gesloten om een explosief te ontsteken.

Waarom drones? Als je zelf niet met drones op jacht gaat, dan word je het lijdend voorwerp in de dronefilmpjes van de vijand.

Een droneproducent maakt 2000 drones per maand en laat een verkenningsdrone zien. Het gaat tot 25km van het front. Ik denk dat hij bedoelt dat het tot 25km achter vijandelijke linies kan gaan.

Een andere Oekraïense drone (voor intel verzamelen voor de artillerie) wordt paar kilometer van de contactlijn getoond.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL2fXNHuyELC0yW8sgrGeEO2E3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vfLTVNYcJSiO4lHI16wQutdL.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Zelensky geeft aan dat sinds de oorlog in Israël/Gaza gestart is de wapenleveranties verminderd zijn. Dat is niet zo'n goede ontwikkeling :/.

https://www.telegraph.co....shells-ukraine-slow-down/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
consolefreak schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:58:
Zelensky geeft aan dat sinds de oorlog in Israël/Gaza gestart is de wapenleveranties verminderd zijn. Dat is niet zo'n goede ontwikkeling :/.

Exact wat de bedoeling was voor Iran & Putin

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 09:07

_Eend_

🌻🇺🇦

consolefreak schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:58:

Dat was te verwachten natuurlijk, voor zover ik heb begrepen heeft de US Army ook voorraden in Israel liggen en werd er uit die voorraden ook aan UA geleverd, maar die zullen nu alleen maar aan Israel worden uitgeleverd. Nog meer redenen om de productie in de EU op te schroeven om dat gat op te vangen.

En om nog sneller die productie op te schroeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Op dit moment zijn er 40 bevestigde verliezen van M109 artillerie aan Oekraïnse zijde :(

[ Voor 3% gewijzigd door consolefreak op 18-11-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Ondertussen verslechterd de situatie voor Oekraïne in de regio Adviivka. De Russen trekken steeds verder op in het industriegebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

_Eend_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:33:
[...]

Dat was te verwachten natuurlijk, voor zover ik heb begrepen heeft de US Army ook voorraden in Israel liggen en werd er uit die voorraden ook aan UA geleverd, maar die zullen nu alleen maar aan Israel worden uitgeleverd. Nog meer redenen om de productie in de EU op te schroeven om dat gat op te vangen.

En om nog sneller die productie op te schroeven..
Gebruikt Israël ueberhaupt 155mm granaten? Toch niet in grote aantallen. En die zouden geen eigen immense voorraden hebben, terwijl ze al meerdere keren gepoogd van de kaart te vegen zijn?

Iets klopt er voor mijn gevoel niet. Sowieso snap ik niet waarom de US zo weinig steunt. En waar zijn de NATO summits gebleven?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 21:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

pro_6or schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:46:
Gebruikt Israël ueberhaupt 155mm granaten? Toch niet in grote aantallen. En die zouden geen eigen immense voorraden hebben, terwijl ze al meerdere keren gepoogd van de kaart te vegen zijn?

Iets klopt er voor mijn gevoel niet. Sowieso snap ik niet waarom de US zo weinig steunt. En waar zijn de NATO summits gebleven?
Hoezo niet? Het probleem is toch opgelost, Rusland is geen bedreiging meer voor het westen, en nu kunnen we mooi euros besparen op onze voorraden. De dealtjes zijn binnen, en alles wat je nu nog stuurt kost theoretisch geld (in praktijk zijn en blijven het afdankertjes die boekhoudkundige waarde hebben). Israel is alleen maar een afleiding voor het Ukraine-verhaal, ze hebben daar niet heel veel hulp nodig, alleen morele support is prettig.

Wat mij betreft hadden we begin vorig jaar al meer nuttigs gestuurd, maar er is een reden dat ik niet aan de knoppen draai...

Let er overigens wel op dat het leuk is om Avdiivka te houden, maar niet noodzakelijk. Er moet alleen voldoende Russisch materiaal voor sneuvelen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe het front zich ontwikkelt nu het kouder wordt (nu alles nat en koud, en begin volgende week goed onder nul 's nachts en overdag). Ik ben blij er niet in de loopgraven te zitten, want dat gaat voor beide kanten uiterst onprettig zijn.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

FreezeXJ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:19:
[...]

Hoezo niet? Het probleem is toch opgelost, Rusland is geen bedreiging meer voor het westen, en nu kunnen we mooi euros besparen op onze voorraden. De dealtjes zijn binnen, en alles wat je nu nog stuurt kost theoretisch geld (in praktijk zijn en blijven het afdankertjes die boekhoudkundige waarde hebben). Israel is alleen maar een afleiding voor het Ukraine-verhaal, ze hebben daar niet heel veel hulp nodig, alleen morele support is prettig.

Wat mij betreft hadden we begin vorig jaar al meer nuttigs gestuurd, maar er is een reden dat ik niet aan de knoppen draai...

Let er overigens wel op dat het leuk is om Avdiivka te houden, maar niet noodzakelijk. Er moet alleen voldoende Russisch materiaal voor sneuvelen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe het front zich ontwikkelt nu het kouder wordt (nu alles nat en koud, en begin volgende week goed onder nul 's nachts en overdag). Ik ben blij er niet in de loopgraven te zitten, want dat gaat voor beide kanten uiterst onprettig zijn.
We stuurde inderdaad vorig jaar al veel te weinig, nu 1 keertje ATACMS omdat de Russen ondanks ALLE waarschuwingen toch maar heli’s vlak achter het front hielden maar waarom niet veel meer hulp. Ze vechten straks 3 jaar all out voor hun vrijheid terwijl we maar blijven druppelen ipv echt helpen.

Waardeloos. Rusland goed verslaan is nog veel beter voor ons dan ze steeds maar meer tijd gunnen en al helemaal voor Oekraïne.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The United States plans to provide spare parts for Ukraine-bound F-16 fighter jets.

The Pentagon reported on this.

The department emphasized that once those F-16s are in the hands of the Ukrainians, however, support will not stop.
https://mil.in.ua/en/news...re-parts/#google_vignette

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het was gemakkelijk om uit een Amerikaanse voorraad te kunnen lenen of kopen. Maar als er 300k artilleriegranaten uit de voorraad gehaald wordt, dan hebben ze in augustus 2023 een bestelling geplaatst:
JERUSALEM — Israel has ordered tens of thousands of 155mm artillery shells through a $60 million contract with Elbit Systems amid tension on the country’s northern border.

The government and the company this week announced the deal for the M107-A3 projectiles for the Israel Defense Forces’ artillery corps. The order follows a move by the U.S. to withdraw 300,000 shells stored in the country to transfer them to Ukraine, according to a January report in The New York Times. Israel had an agreement with the U.S. under which the former could use the ammunition for military campaigns.
https://www.defensenews.c...illery-shells-from-elbit/
pro_6or schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:25:
[...]

We stuurde inderdaad vorig jaar al veel te weinig, nu 1 keertje ATACMS omdat de Russen ondanks ALLE waarschuwingen toch maar heli’s vlak achter het front hielden maar waarom niet veel meer hulp. Ze vechten straks 3 jaar all out voor hun vrijheid terwijl we maar blijven druppelen ipv echt helpen.

Waardeloos. Rusland goed verslaan is nog veel beter voor ons dan ze steeds maar meer tijd gunnen en al helemaal voor Oekraïne.
De russische deterrence zit in zoveel mogelijk beren op de weg zetten via allerlei misinformatie, desinformatie, regelmatig het militaire N-woord droppen, "russia is too big to fail" narratief pushen en zelfs de mensen bang maken voor welke puinhoop dat eraan komt als rusland uit elkaar valt, "rusland mag niet te hard verliezen/falen".

Het Westen heeft 10x de bevolking, economie en industrie tov rusland. Het beste dat de rusland ervan kan maken, is met beïnvloeding het Westen zo bang, passief, verdeeld,... mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:20

Shabbaman

Got love?

[...]

De volgende UDCG-meeting is op 22 november, de vorige was op 11 oktober.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Juist. En dan zijn er 45 miljoen mensen die daar tegen op durven staan, en er enorm onder lijden, en dan helpen we ze niet genoeg.

Wij dan nog wel ons deel omdat we zelf ook mee hebben gemaakt wat er gebeurt wanneer je niet op staat tegen gewetenloze criminelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:05

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
En die potentie van die westerse industrie schakelt langzaam maar zeker op, als een mammoettanker, dat wel.

The New York Times behandelt de opschakelende Europese industrie net als Politico enkele dagen eerder: teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11"

Deelartikel
Europe Moves to Fill Weapons Gap Amid Doubts About U.S. Commitment to Ukraine
https://www.nytimes.com/2...Y9FRNkIBww&smid=url-share

Dus ja, momenteel blijft Europese industrie (~overheidsopdrachten) achter bij de behoefte van Oekraïne. Ook dit artikel stelt weer vast dat die (weinig realistische) Europese belofte van 1 miljoen shells niet wordt gehaald (zie ook Politico, die is wat specifieker). De trend naar 2024 toe laat echter een ander beeld zien.

Het start met de intentie van de Europese functionaris, verantwoordelijk voor het matchen van deze productiebehoefte:
“We Europeans, who have the necessary means to do so, have to be willing politically and materially to help Ukraine and to continue to do so, even to take over from the United States if, as is perhaps likely, its support diminishes,” Josep Borrell Fontelles, the European Union’s top diplomat, said recently.
Laten we daarom naar de toekomst blijven kijken. Ondanks de verstorende invloed van landen als Hongarije en Slovenië ziet NYT het volgende toekomstperspectief:
Despite the assumed failure of the campaign by E.U. member states and Norway to donate one million of the rounds, officials and experts said just making the promise to provide the ammunition has helped revitalize Europe’s defense industry.

Building capacity to produce ammunition in Europe has improved so significantly that “there might be parity” with American output by the end of next year if projections hold steady, said Camille Grand, who was NATO’s assistant secretary general for defense investment early in the war.
Voor diegenen die ook willen blijven letten op de kritische noot is er de volgende relativering:
How that might happen depends on somewhat murky production estimates that European executives and American officials have released.
In murkiness zijn er gelukig ook positieve uitzonderingen:
A major exception is the German firm Rheinmetall, one of the West’s largest ammunition manufacturers. It predicts it will be able to produce at least 600,000 155-millimeter rounds annually by the end of 2024, up from 450,000 earlier this year.
We hebben het hier dus over een fabrikant, zij het een hele grote.
Een andere is iets indirecter:
BAE Systems, the giant British military contractor, aims to increase production of 155-millimeter shells by eight times its prewar levels by 2025
Ook andere fabrikanten maken een vergelijkbare beweging:
Other European ammunition manufacturers, including Norway-based Nammo and Nexter in France, are boosting their output by tens of thousands of shells.
Even los van de financiering schakelen de Amerikanen ook verder door:
New U.S. Army projections show that American manufacturers aim to produce 720,000 rounds of the shells annually by the end of 2024.
Het bovenstaande is onafhankelijk van de door de VS regering voorgestelde reservering van 105 Miljard voor "Nationale veiligheid". Wanneer we aannemen dat die reservering door de regering bereikt wordt, dan is een verdere opschaling mogelijk:
Further production increases largely depend on whether Congress approves $3.1 billion that is included in the Biden administration’s overall $105 billion emergency aid proposal, said Douglas R. Bush, an assistant secretary of the U.S. Army and the service’s acquisition chief.

In a Nov. 7 briefing in Washington, Mr. Bush said the additional money would boost American production of 155-millimeter ammunition to as many as 80,000 rounds each month in the first half of 2025, or 960,000 annually.
Deze productieverhoging is ook bedoeld voor opbouw van westerse voorraden, maar deze productieverhoging is wel het perspectief dat mede de toekomst van Oekraïne bepaalt. Laten we daarom niet teveel zwartkijken en de moeilijke fase waarin Oekraïne zich nu bevindt te makkelijk extrapoleren naar de toekomst. Het westen begint haar eigen potentie nu pas te onderkennen. Zien waar we toe in staat zijn zal afstralen op haar burgers zodra die zien dat we dingen voor elkaar krijgen. Ook dat gaat een eigen dynamiek geven.

Met de Oekraïne oorlog als katalysator gaat de EU door een bewustwordingsproces heen. Dat proces gaat over een hobbelige weg maar de beweging is onmiskenbaar geworden. Dit komt voor de oorlog in Oekraïne geen moment te vroeg, dat is waar.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Thanks teacup, voor wat perspectief. Wat ik me af vroeg Trump drukte alles er simpelweg door per decreet, kan Biden datzelfde trucje niet ook toepassen nu de Republikeinen er zo’n zooitje van maken in het huis?

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
pro_6or schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:08:
Thanks teacup, voor wat perspectief. Wat ik me af vroeg Trump drukte alles er simpelweg door per decreet, kan Biden datzelfde trucje niet ook toepassen nu de Republikeinen er zo’n zooitje van maken in het huis?
Weten we niet, maar ik denk dat de internationale surge zo haar eigen dynamiek gaat uitoefenen op het westen in zijn totaliteit. Zie het als een soort self-fulfilling prophecy. Zou EU het wapenproductie momentum overnemen dan heeft dat effect op de Amerikanen. Maar dit is internationale politiek en hoort ergens anders thuis.

Voor de wapenproductie voor Oekraïne is van belang dat de VS het initiatief niet aan de EU zal overlaten. Als EU dus opschakelt in wapenproductie zal VS ook opschakelen ter onderstreping van haar internationale invloed. Wat dat betreft zijn in de 4 jaar Biden de internationale kaarten grondig geschud geraakt. Het maakt dan denk ik minder uit wat voor samenstelling die VS overheid heeft, of wat voor politieke schermutselingen plaatsvinden. Het internationale dictaat is nu meer leidend. En dat is goed voor de behoeftes van Oekraïne. Dat momentum in 2024 is wel heel cruciaal. De beloftes in mijn eerdere post moeten dan wel verzilverd worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij Terra een droneteam in 4K volgen:
00:00 - Intro.
00:28 - TERRA unit needs support.
01:03 - Deploy to the position.
02:21 - Destroyed an infantry fighting vehicle with a kamikaze FPV drone.
04:15 - Drop bombs on the infantry.
05:16 - Preparing the FPV drone for combat.
06:11 - Lunch under enemy artillery fire.
09:11 - We hit infantry in a house with an FPV drone.
13:32 - We hit an infantry fighting vehicle with an infantry-cum-computerized FPV drone.
15:34 - Debriefing, returning to the base.
633ste dag is vandaag. Ze editen en uploaden snel.
The 633rd day of the war. Today we worked together with the 1st Mechanized Battalion, it is always a pleasure to work with them, they are true professionals of aerial reconnaissance!

Location - the flank of Bakhmut, equipment - FPV kamikaze drones with high-explosive and fragmentation ammunition and homemade bombs to be dropped from Mavic. An enemy infantry fighting vehicle hit a mine and was destroyed by an FPV drone. We worked on the positions and logistics of the russian infantry, another BMP was captured during a paratroop landing, and was hit by a kamikaze drone.

The enemy fired back with barrel artillery, it was quite close.
We had pineapple and tuna for lunch.
As they say in the Armed Forces, the report is over)

Engelstalige ondertitels kan je aanzetten.

Een BMP heeft over een mijn gereden en de russen hebben het achtergelaten. Een drone gaat het afmaken om te voorkomen dat de vijand het kan recoveren.

Onder een 8 inch drone wordt een antipersoonssubmunitie van Uragan clustermunitie gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Explosive_ordnance_disposal_in_Kharkiv_Oblast%2C_23_March_2022_(09).jpg/600px-Explosive_ordnance_disposal_in_Kharkiv_Oblast%2C_23_March_2022_(09).jpg
Wikipedia: Use of cluster munitions in the Russian invasion of Ukraine

Niet-ontplofte bomblets kunnen retour afzender verstuurd worden. Mijnenvelden en bomblets kunnen geoogst worden.

Ze zeggen 3kg terwijl het eigenlijk ietsje minder dan 2kg is.

Als je bij FPV-droneshops zoekt, dan zijn er drone-onderdelen voor drones tot 7 inch en enkele jaren geleden was 6 inch de bovengrens. 8 of 10 inch zijn niet zomaar te koop.

Als een vijandelijke drone in de buurt is, dan leg je camo over je drone en wacht totdat de vijand niet meer meekijkt.

Ze hebben 2 russische infanteristen naar een huis gevolgd en een drone vliegt met een bomblet in het raam.

Een drone met een RPG slaat in een actieve BMP en de russen renden snel weg.

Je kan doneren voor 100 FPV-drones bij Bakhmut.
*!!!Fundraising: 50 000 USD!!!*
*For 100 FPV kamikaze drones near Bakhmut*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
Interessante observatie van het ISW, er zijn sinds de zomer geen POW uitwisselingen meer geweest tussen Rusland en Oekraïne.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpxA2PGpMX5bp-vLQmD02CYQ22M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/usvMqCFZcgpA7bMDgbO87FDc.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:19:
[...]

Van de huidige top 7 aan donoren zijn dat er nu dus al 2 die voor 2024 significante militaire steun hebben toegezegd.

En dan heb je natuurlijk nog structurele duikers als FR. Tenzij later blijkt dat FR onder tafel heel veel heeft gedaan zal Macron als schlemiel van de Europese defensiepolitiek de geschiedenisboeken in horen te gaan.
Ik kwam onderstaand plaatje tegen over de steun aan UA. Is niet helemaal actueel tot aan nu (t/m July 2023), maar geeft wel een mooi inzicht in steun, en op welke gebieden de steun geleverd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Run8OQUa8JzlTmNTIW3LL8Uqcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWWAsVSMqhz0RQUlOcU66DDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

pantsir S1 vernietigt in de post een geolocation enzv.

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:30:
[Twitter]
Je ziet ook hoe boos de pantsir wordt, hij begint echt alle kanten uit te schieten. Snap ik wel, ik zou ook ontploffen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]
Dat was een boze rage quit op 51km achter het front. Als je zo ver achter je team mates niet meer veilig kan campen...

Het geeft aan hoe ver de drones kunnen gaan en een HIMARS kan van achter de Dnipro schieten. Het wordt wel een bruggenhoofd als geen enkele vijandelijk luchtafweer of arty 50+km achter het front nog kan overleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 09:07

_Eend_

🌻🇺🇦

[Twitter]
The Pantsir-S1 was designed to provide point air defence of military, industrial and administrative installations against aircraft, helicopters, precision munitions, cruise missiles and UAVs; and to provide additional protection to air defence units against enemy air attacks employing precision munitions, especially at low to extremely low altitudes.
Task failed successfully :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Zie verder geen bronnen. Maar een te bijzonder verhaal, wat overeen komt met de Oekraïense melding van terreinwinst, om niet te melden.
Friendly artillery fire door foute coördinaten, of de nieuwe Koreaanse shells. Of gewoon een smoes om Oekraïne niet de credits te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbVpblrVYthD9Ir9nUg-Wpo0Ugc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQ1Yab4nVV8TnHFr9J60XRnW.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het schiet niet op in de VS:
https://www.ukrinform.net...age-before-christmas.html
U.S. Congressional leaders are planning to work in the period between Thanksgiving and Christmas to muster a supplemental package to aid the war efforts in Ukraine and Israel, as well as make improvements to the U.S. immigration system.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Op zich een vrij ruime inschatting, thanksgiving is volgende week al. Maar de terreur van de schreeuwende meerderheid oops minderheid houdt de de besluitvorming in de VS volledig in de tang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Eerste Leo1 waarvan ik beelden van ergens aan het front zie:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik heb al eens eerder een foto voorbij zien komen van een door Rusland aangelegd mijnenveld, op die foto lagen iets van 5 mijnen op 1 vierkante meter (AT+AP)

Hier een filmpje van een veld met AT mijnen

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/lhc4vLCpZr

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hOQ57x8gsyWSjRXbWMBhFG8wss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/APlgqsWyRadzeHOPRWZloLcy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 19:38
Matige dag, zoals wel vaker op de maandag(ochtend). Zou het de zondagsrust zijn? 8)7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wederom een filmpje van een spontane emotionele demontage (timestap HIMARS o'Clock)
[Twitter: https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1726528541838205012]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:57

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

PASware schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:13:
[...]

Matige dag, zoals wel vaker op de maandag(ochtend). Zou het de zondagsrust zijn? 8)7
We zullen het morgen zien in de cijfers, maar ik heb het gevoel dat de Russische offensieven wat teruggeschroefd worden momenteel. Ik zie dat terug in de kaartjes, waar de aanvalsvectors verminderd zijn. Of dat rotatiepauzes zijn, moet uiteraard blijken.
Maar daarnaast is er een andere factor van belang: de winter is ingevallen. Komende week gaat het in Charkov 's nachts 10-15 graden vriezen. Ook valt er sneeuw (hoeveelheden durf ik even niet te zeggen), maar het feit dat er steeds meer meldingen over modder opduiken, zegt genoeg dat het regenseizoen nu echt wel begonnen is. Dat kan een goede verklaring zijn, vooral in het aantal voertuigen in de cijfers.
Hopelijk heeft de Oekraïense soldaat nu goede kleding ter beschikking om deze ontberingen te weerstaan. Uiteraard heb ik ook medelijden met de gemiddelde Russische frontsoldaat die veelal veel slechtere materialen ter beschikking hebben, maar voor de overwinning mag die van mij part naakt strijd moeten voeren met deze temperaturen, is het snel afgelopen ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
consolefreak schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:49:
Interessante observatie van het ISW, er zijn sinds de zomer geen POW uitwisselingen meer geweest tussen Rusland en Oekraïne.

[Embed]
The Times reported on November 17 that 2,589 Ukrainian POWs have returned to Ukraine so far, but it is uncertain how many Ukrainian POWs remain in Russian captivity or how many Russian POWs are currently in Ukrainian captivity.
Misschien neemt Rusland niet zoveel gevangenen meer? Maar ze zouden altijd Oekraïeners uit bezette gebieden kunnen gijzelen, dus ik neem aan dat ze hun eigen POW's liever niet terug willen. Inmiddels was minstens één op drie gevangenen zo'n criminele Storm-Z trooper. Liever kwijt dan rijk? En intussen puilt de gevangenis in Oekraïne uit en is de tweede in aanbouw. Of worden ze gedwongen tégen Oekraïne te vechten...?
https://www.theguardian.c...-army-russian-news-claims

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ook in RU blijft UA actief :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Volgens Denys Davydov's video van vandag heeft een Oekrainse sniper een nieuw record gevestigd. De afstand zou 3,8 km zijn. als dat kan worden bevestigd zou het inderdaad een nieuw rekord zijn. En de russen moeten nog een beetje beter oppassen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Indoubt schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:50:
Volgens Denys Davydov's video van vandag heeft een Oekrainse sniper een nieuw record gevestigd. De afstand zou 3,8 km zijn. als dat kan worden bevestigd zou het inderdaad een nieuw rekord zijn. En de russen moeten nog een beetje beter oppassen natuurlijk.
De clip gezien... niet dat ik het beter kan doen, maar 3 russen die naast elkaar stonden. Meer geluk met de situatie wat mij betreft.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Verhalen over de begindagen van de oorlog:
Polish journalist Parafianowicz in his book "Poland at War"

This happened in May 2022, a few months before the official transfer of aircraft to a larger international coalition

[ Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 19:09 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:12

bloody

0.000 KB!!

Er is een nieuw steunpakket van de VS bekend gemaakt: https://www.defense.gov/N...y-assistance-for-ukraine/
The capabilities in this package, valued at up to $100 million, include:
  • Stinger anti-aircraft missiles;
  • One High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) and additional ammunition;
  • 155mm and 105mm artillery rounds;
  • Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
  • Javelin and AT-4 anti-armor systems;
  • More than 3 million rounds of small arms ammunition;
  • Demolitions munitions for obstacle clearing;
  • Cold weather gear; and
  • Spare parts, maintenance, and other ancillary equipment.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
1e sneeuw:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zou die 1 HIMARS zijn ivm een test update voor GLSDB oid :?
Of is er stiekem 1 kapot gegaan en is dit zijn vervanger?

/edit:
De GLSDB/ATACMS mod hint lijkt ook elders gestrooid te worden:
The transfer of only one U.S. M142 HIMARS rocket system may indicate that it will have a unique modification of the launcher.
Also, the modified M142 HIMARS was considered for the use of GLSDB small-diameter bombs. GLSDB is produced jointly by SAAB AB and Boeing and has been under development since 2019.
https://mil.in.ua/en/news...tional-himars-to-ukraine/

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 22:50 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Even hoe de Amerikaanse overheid 100 miljoen heeft gevonden:

Volkskrant Liveblog

Witte Huis kondigt nieuw steunpakket aan Oekraïne van 100 miljoen dollar aan
20:57
De Amerikaanse regering heeft een nieuw militair hulppakket voor Oekraïne van 100 miljoen dollar (ongeveer 92 miljoen euro) voor Oekraïne aangekondigd. Dat melden de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken in een persbericht.

In dat pakket zitten onder meer luchtafweersystemen. De VS kondigen het pakket aan op de dag dat de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin een verrassingsbezoek aan Oekraïne brengt.De VS leveren ook Himars-systemen, artilleriemunitie, antitankwapens en munitie voor kleinere kalibers.

De nieuwe hulp komt uit fondsen die al waren goedgekeurd in het Amerikaanse Congres. Die fondsen slinken weliswaar, in afwachting van de stemming van een nieuwe budgetpakket voor Oekraïne. President Joe Biden heeft het Huis van Afgevaardigden al een maand geleden dat goed te keuren, maar Republikeinen verzetten er zich tegen.
Deze 100 miljoen staat dus los van die 105 miljard die de Amerikaanse nodig zegt te hebben voor de Amerikaanse veiligheid maar waar het congres nog geen akkoord heeft gegeven. Van die 105 miljard is ook een groot bedrag voor Oekraïne bestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
teacup schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:32:
Even hoe de Amerikaanse overheid 100 miljoen heeft gevonden:
Volkskrant Liveblog
Witte Huis kondigt nieuw steunpakket aan Oekraïne van 100 miljoen dollar aan
[...]
Deze 100 miljoen staat dus los van die 105 miljard die de Amerikaanse nodig zegt te hebben voor de Amerikaanse veiligheid maar waar het congres nog geen akkoord heeft gegeven. Van die 105 miljard is ook een groot bedrag voor Oekraïne bestemd.
Jup.
Dit is afkomstig uit de 5 miljard die nog beschikbaar is uit de vorige begroting.
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11"

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 21:51 ]

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Psm_q7VI6tr5yt8AiYGgsqClZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gUdG5TiwTLEezSb4fWkfkh2y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 06:12

bloody

0.000 KB!!

Mud season in volle gang, wat een smerige bende en dit lijkt niet heel fijn voor de bewegende delen.

Diep respect voor de helden die 'gewoon' door blijven vechten.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 19:14
bloody schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:08:
Mud season in volle gang, wat een smerige bende en dit lijkt niet heel fijn voor de bewegende delen.

Diep respect voor de helden die 'gewoon' door blijven vechten.

[Twitter]
Voor de spullen maakt dit niet veel uit. Dat kan daar wel tegen. In rioolwerk ( mijn ervaring) is het vaak niet veel schoner. Daar zijn die spullen voor gemaakt. Ik denk dat het stof in de woestijn nog wel eens vervelender kan zijn.
Het vocht in combinatie met vorst is wel een probleem straks. En het feit dat je 's avonds niet even lekker warm kan douchen helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
blissard schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:13:
[...]

Voor de spullen maakt dit niet veel uit. Dat kan daar wel tegen. In rioolwerk ( mijn ervaring) is het vaak niet veel schoner. Daar zijn die spullen voor gemaakt. Ik denk dat het stof in de woestijn nog wel eens vervelender kan zijn.
Het vocht in combinatie met vorst is wel een probleem straks. En het feit dat je 's avonds niet even lekker warm kan douchen helpt ook niet.
Vorige winter gooiden ze daarom de rotatie frequentie omhoog dacht ik.

Stuk minder comfortabel in het veld.

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Duitsland doneert nog 4 extra IRIS-T systemen:
The latest four pledged by Germany mark the third batch of IRIS-T systems that Berlin is offering to Ukraine since the beginning of the war.

Three IRIS-T systems from the first batch have already been delivered, and a fourth will follow in this winter. A second batch of four will arrive in 2024.

[ Voor 59% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2023 14:53 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
As reported, on November 19, Ukraine struck the location where a concert was held in honor of the ceremonial awarding of the 810th brigade of the Russian marines, in the Donetsk region.
As claimed 25 Russians were killed. It’s also reported that Polina Menshih who performed for Russian soldiers was also killed during the event.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
De training op de f16s is eindelijk gestart in Denemarken. De Oekraïense piloten leren het vliegtuig te bedienen, een volgende stap is solo vlucht. Daarna komt het lastigste uit de training, het wapenplatform van de f16 bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:46
En zo zag het er van binnen uit;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CbmFBxR6kcqV3bLI_tEjjy9faQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxOoVUnZiuQTN4DcTXRq6Knm.jpg?f=fotoalbum_large

Alles onderschept volgens de russen
MAKS 23 👀🇺🇦
@Maks_NAFO_FELLA
🔥👀 According to local residents, a CHP plant is on fire in the Crimean Saky. Before that there were explosions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een aantal reacties verplaatst naar Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden en een enkele reactie naar asing in "De situatie binnen Rusland" verplaatst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niet heel relevant, maar wel noemenswaardig. Voor veel Oekraïners is de strijd nu precies 10 jaar gaande.
Onvoorstelbaar dat het al zo lang geleden is. Maar tegelijkertijd kan ik me de tijd zonder conflict al bijna niet meer herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hmmkay, van gekkigheid weten ze niet meer wie ze allemaal op de wanted list moeten zetten?
Russia has put a Ukrainian singer who won the Eurovision Song Contest in 2016 on a wanted criminal list, according to state media.

Law enforcement agencies told TASS that it “may be related to the case of disseminating fake news about the Russian army.”
https://edition.cnn.com/2...nted-list-intl/index.html

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2023 22:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
0 tanks vandaag? Dat komt niet vaak voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 21:16
gise schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:49:
[...]

Misschien zijn ze op. Ik weet het, wishful thinking. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Volgens een aantal bronnen (o.a. ISW) zou RU een zeer grote troepenmacht voor een derde, voor hen hopelijk doorslaggevende aanval op Avdiivka aan het verzamelen/achterhouden zijn. Vandaar ook de UA aanval vandaag op Horlivka om RU van die voorbereidingen af te proberen te leiden. Ben bang dat de tanks deze week in ieder geval nog niet op zijn.

Wat ook kan meespelen: de rasputitsa is begonnen, het kan zijn dat ze simpelweg niet over de velden kunnen rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8MPwzdvIkbB20MGRAc-CyUwscA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkBo36PMjFrEmU3Kr7xvL0sN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
[...]

Regenseizoein is weer begonnen, zie de modder filmpjes van loopgraven. Je kan in de modder niet heel veel met tanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Naast alle cijfers en kaartjes die we dagelijk zien, hier een stukje video van een soldaat aan het front.

YouTube: A Hellish Assault in Bakhmut. Unique GoPro War Footage from the Comm...

Ondanks dat er een hoop geschoten wordt heb ik geen gore oid gezien. Het zijn heftige beelden, dat wel. Deployment aan de contact line en voorwaarts gaan terwijl je onder vuur ligt en er ontploffingen om je heen zijn.

Mocht iemand toch elementen in de video tegenkomen die NSFW zijn, let me know...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De perks van social media:
As reported by Russian combatant Romanov, the man took many photos of the freshwater delivery he had made to Kreminna from Russian territory, and published on his channel on 14 November. Ukrainians carried out geolocation of the concealed position, which turned out to be a gas station, and shelled it continuously for several days.

[ Voor 64% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2023 10:40 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De meatgrinder in perspectief gezet:
Gecombineerd met de berichten dat de intensiteit minder lijkt te worden, doet me hopen dat we een culminatiepunt krijgen. Al weet je nooit of rusland met nieuwe human waves komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 12:18

Auredium

Informaticus Chaoticus

RoD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:40:
[Twitter] Gecombineerd met de berichten dat de intensiteit minder lijkt te worden, doet me hopen dat we een culminatiepunt krijgen. Al weet je nooit of rusland met nieuwe human waves komt.
20:1 K:D ratio is onacceptabel zelfs in een enkel veldslag. Het is natuurlijk koffiedik kijken waar nu de gemiddelde K:D ratio ligt maar als deze hoger dan 3 is dan is Rusland het nummerspel aan het verliezen (De Russische bevolking is 3 x zo groot in aantal als Oekraïne)

Ik zou graag weten hoe het Russische high command kijkt naar Avdiivka en de situatie daar. Ik kan mij voorstellen dat ze eigenlijk de scharen gisteren al hadden dicht weten te knijpen. Met het modderseizoen gearriveerd is het de vraag of Rusland buiten human waves nog veel kan doen. Die extra tijd kan Oekraine gebruiken om het nog wat dodelijke gebied te maken voor toekomstige aanvallen.

Dat gezegd hebben is de situatie rondom Avdiivka zorgelijk en verwacht ik dat bij meer druk dit zou kunnen vallen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Auredium schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:52:
[...]
Dat gezegd hebben is de situatie rondom Avdiivka zorgelijk en verwacht ik dat bij meer druk dit zou kunnen vallen.
Aan de zuidkant lijkt het redelijk onder controle, maar aan de noordkant is er idd niet veel marge meer over.

Dat verklaart ook waarom we de Leo2A6'en en Bradleys aan de noordkant zien opduiken.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter] Gecombineerd met de berichten dat de intensiteit minder lijkt te worden, doet me hopen dat we een culminatiepunt krijgen. Al weet je nooit of rusland met nieuwe human waves komt.
Als je 100 van de vijand kan afknallen zonder eigen verliezen, dan wil je nog meer russen in Avdiivka afknallen.

Oorlog voeren doe je met verstand ipv brute kracht.

Killing from remote is een belangrijke factor. Als je de vijandelijke troepenbewegingen kilometers achter het front kan afknallen, dan riskeer je geen soldaten in eigen loopgraven.

Wat ook een verschil in de modder kan maken, is air burst boven de modder vs impact fuzes die tegen iets hard moeten inslaan om te werken. Veel granaten verdwijnen in de zachte grond zonder ontploffing of de shrapnel blijft in de grond.

Een voorbeeld van instelmogelijkheden:
PRX = Proximity air burst between 3 and 13 feet
NSB = Near surface burst between 0 and 3 feet
IMP = Impact burst on contact. (In the event an IMP setting fails, detonation is 1/2 second after impact.)[6]
DLY = Delay after impact of 0.05 seconds in the fuze explosive train before the shell detonates.[7]
Wikipedia: M734 fuze
Elektronische ontstekers waren in de jaren 80 goedkoop genoeg om alle HE shells ervan te voorzien.
However, in the early 1980s electronic fuzes with several functions and options started appearing. Initially they were little more than enhanced versions of proximity fuzes, typically offering a choice of proximity heights or impact options. A choice of burst heights could also be used to get optimum burst heights in terrain with different reflectivity. However, they were cheaper than older proximity fuzes and the cost of adding electronic functions was marginal, this meant they were much more widely issued. In some countries all their war stock HE was fitted with them, instead of only 5 – 10% with proximity fuzes.

The most modern multi-option artillery fuzes offer a comprehensive choice of functions. For example, Junghans DM84U provides delay, super quick, time (up to 199 seconds), two proximity heights of burst and five depths of foliage penetration.
Wikipedia: Artillery fuze
Als je miljoenen granaten erdoor jaagt, kan je ook miljoenen elektronische ontstekers maken? Het zit in zulke details dat je artillerie goed werkt of doet niet veel.

Het zou mij niet verwonderen dat een gemiddelde kill death ratio van 20x het nieuwe bare minimum wordt. Op naar de volgende mijlpaal.

Als de russen willen toehappen, dan gaat de depopulatie van rusland verder. The playing field has to be leveled. Door de russische bevolking downsizen naar een behapbare grootte. Een snellere methode om de russische bevolking te doen krimpen, is de kolonies overtuigen om weg te breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 21:16
Al met al lijkt het erop dat alle boeken die sinds de koude oorlog zijn geschreven over een mogelijke oorlog met Rusland alleen nog goed zijn om de kachel mee aan te maken. Alle verliezen opgeteld hadden ze allang eieren voor hun geld moeten kiezen en was Oekraïne weer een vrij land.

Helaas maakt het niet uit hoeveel ze verliezen, ze gaan gewoon door met wat ze nog hebben. Al zijn het watten en een theelepel. Dit vraagt om een andere tactiek om ergens te komen. Voorlopig is het rasputitsa dus pas als het echt winterweer is kunnen ze weer verder.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ben benieuwd of hiermee nog een soort ringtausch op gang komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:48:
[Embed] Ben benieuwd of hiermee nog een soort ringtausch op gang komt.
Loophole is om snel UA in de EU of NAVO te hebben ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
F35 voor Denemarken heeft mogelijk meer delays, maar als het goed is vertraagd het de F16 levering niet:
https://www.bloomberg.com...o-further-delivery-delays
The delivery of Denmark’s new F-35 fighter jets, which are replacing the fleet of F-16s the Nordic country is gradually handing over to Ukraine, risks further delay due to technology hurdles at producer Lockheed Martin Corp.

Defense Minister Troels Lund Poulsen said there’s “currently no clear picture” of when the next F-35 Joint Striker Fighters will arrive due to upgrading issues with the software
used by the aircraft, according to a statement.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En weer een nieuw type voor op de loss-lijst van Oryx.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 10:19
asing schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:38:
[...]

Al met al lijkt het erop dat alle boeken die sinds de koude oorlog zijn geschreven over een mogelijke oorlog met Rusland alleen nog goed zijn om de kachel mee aan te maken. Alle verliezen opgeteld hadden ze allang eieren voor hun geld moeten kiezen en was Oekraïne weer een vrij land.
Ze vechten op dezelfde manier als ze altijd gedaan hebben. Eieren voor hun geld kiezen is dan ook niet te verwachten tenzij ze geforceerd worden. Tot die tijd blijven de waves gewoon komen en hoeven er echt geen boeken herschreven te worden. Het enige dat veranderd kan worden is dat de slagkracht die ze hebben een stuk minder is als wat vooraf was verwacht.
Helaas maakt het niet uit hoeveel ze verliezen, ze gaan gewoon door met wat ze nog hebben. Al zijn het watten en een theelepel. Dit vraagt om een andere tactiek om ergens te komen. Voorlopig is het rasputitsa dus pas als het echt winterweer is kunnen ze weer verder.
Klopt, dus dit gaat nog wel even door en hopelijk zoveel mogelijk op de manier zoals nu in Avdiivka.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De volgende Ramstein meeting is geopend, er zal wel een lijstje aankondigingen aankomen vandaag/morgen.
https://www.ukrinform.net...7th-ramstein-meeting.html

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2023 16:00 ]

PSN

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid