Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:34:
Ik ben wel benieuwd naar een jaar afrekening van iemand met gelijk verbruik en opwek en dynamisch want ik kan er werkelijk geen brood van bakken hoe ik dat voor me zou moeten zien. alles is namelijk vol,komen onzeker tot je de rekening krijgt. Dat maakt het voor mij echt godsonmogelijk om een berekening van kosten en baten te maken.
Ik snap dat enthousiasme voor dynamisch ook niet, wie gaat voor een paar dubbeltjes dagelijks z'n energieverbruik bijhouden? Wassen doen we overdag, verder zie ik weinig mogelijkheden tot verschuiven van gebruik.

Mensen willen juist duidelijkheid en geen gedoe, liever iets meer voor een 3 jarig contact dan potentieel betalen voor teruglevering.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:40
hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Ik snap dat enthousiasme voor dynamisch ook niet, wie gaat voor een paar dubbeltjes dagelijks z'n energieverbruik bijhouden? Wassen doen we al overdag, verder zie ik weinig mogelijkheden tot verschuiven van gebruik.

Mensen willen juist duidelijkheid en geen gedoe, liever iets meer voor een 3 jarig contact dan potentieel betalen voor teruglevering.
geen gedoe ja
vind gas water en licht een basis voorziening waarin de overeid moet voorzien zonder poespas.
al deze regels e.d.
door al die regels zijn er ook genoeg mensen de dupe o.a. oudere of wie gewoon een te drukken baan heeft of 2 om rond te komen.
dit hoort gewoon tegen kostprijs ( met belasting en wel investering in het netwerk ) aan de Nlers worden verstrekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 16:11
bgrr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:25:
Lees dat de boeren vandaag alweer op weg zijn naar Brussel met de tractor.

Waarom blijven wij zonnepaneelbezitters maar gewoon braaf op ons gat zitten en klagen op een forum?

Gewoon alle autowegen dicht zetten en de vlag kwartslag draaien ipv op de kop want willen wel los staan van de boeren acties :-)
+1 Pole maken op tweakers met ben je bereid om als particuliere PV bezitters huurders en PV branch naar den Haag te gaan en coalitie confronteren met hun onbetrouwbare (whats new) uitgangspunten mbt salderen afschieten boetes laten doorlopen etc en vervolgens draaien 3 van de 4 als een blad. Krijgje meteen goed beeld of het wel of niet leeft. Ook die totale onzin van inkomenspolitiek vermoed dat 80% dat klaagt mbt niet kunnen aanschaffen PV wel al die jaren dik op vacantie zijn gegaan en na mij de zonvloed of hebben nooit eens gedacht ach laat ik PV plaatsen ipv op vacantie gaan wat velen wel spaarzaam hebben gedaan en nu door puur onbetrouwbare politiek de Sjaak zijn. Zo meteen krijg je dat mensen die spaarzaam hun huis hebben afgelost ook de Sjaak zijn en de gene die het er van genomen hebben moeten compenseren door meer belasting te betalen wellicht door bailout banken of in box 3 belast gaan worden ( wellicht ook eerste huis als pinautomaat als het uitkomt). En dat alles om de incompetente politiek uit de brand te helpen
Wat een wereld leven we in :? .

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 05-06-2024 16:53 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Ik snap dat enthousiasme voor dynamisch ook niet, wie gaat voor een paar dubbeltjes dagelijks z'n energieverbruik bijhouden? Wassen doen we overdag, verder zie ik weinig mogelijkheden tot verschuiven van gebruik.

Hier een meerjarenplanning. Vanaf 2010 er rekening mee gehouden dat apparaten die vanaf dat moment aangeschaft worden de benodigde functionaliteit heeft voor de energie transitie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:59
Maxwp schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:21:
[...]

geen gedoe ja
vind gas water en licht een basis voorziening waarin de overeid moet voorzien zonder poespas.
al deze regels e.d.
door al die regels zijn er ook genoeg mensen de dupe o.a. oudere of wie gewoon een te drukken baan heeft of 2 om rond te komen.
dit hoort gewoon tegen kostprijs ( met belasting en wel investering in het netwerk ) aan de Nlers worden verstrekt
Zeker akkoord dat het een basisvoorziening is.

Maar het lijkt mij wel duidelijk dat energievoorziening wél gedoe is.
Dat is al zo sedert het begin van de eerste elektriciteitsnetten. Vroeger wisten we het gewoon niet.

En in verhouding tot het inkomen is energie ook veel goedkoper dan vroeger. En het zal nog veel goedkoper worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:46:
Vanaf 2010 er rekening mee gehouden dat apparaten die vanaf dat moment aangeschaft worden de benodigde functionaliteit heeft voor de energie transitie.
Bijna alle nieuwe apparatuur is label A of hoger, een wasmachine blijft een wasmachine ook zonder gasaansluiting. De droger vervangen door een wasrek het grootste verschil.

Snap niet wat je bedoeld met functionaliteit voor de energietransitie: de keuken heeft alle nieuwe features, een airco zet geen zoden aan de dijk.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 05-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:06:
[...]

ik kan in mijn mijn essent nog niks zien
hebben andere die voor eerste afgesloten hebben bij de MM dit ook?
Ja, ik kan hier ook nog niks zien. Nu gaat mijn nieuwe contract morgen in, dus hopelijk kan ik je dan ook meer vertellen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:06
[...]

Ook ik heb op dit moment geen belangstelling voor dynamisch, maar ik begrijp niet goed wat het bijhouden van het energieverbruik daar mee te maken heeft? Mij lijkt dat de beste manier om zo min mogelijk risico te lopen met je energie-nota juist het bijhouden van je energieverbruik is. Ja, met dynamisch komt daar de extra factor bij van wanneer je verbruikt, maar met zonnepanelen geldt dat net zo zeer wat mij betreft. Dat kan enorm schelen.

In een latere post van je zie ik je zeggen dat je vindt dat airco wat dat betreft geen zoden aan de dijk zet. Kan je dat toelichten? Hier werkt airco erg goed voor het verhogen van dat deel van ons verbruik dat uit eigen opwek komt. Uiteraard vangen we er niet ons volledige teruglevering mee weg, maar ik denk dat dat nergens mee lukt. Zelfs een thuis-accu zou hier maar zeer beperkt nut hebben op dat gebied. Maar het helpt zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:16
[...]

Met 1 of 2 EVs, een jacuzzi. Airco’s, lucht lucht verwarming, is dynamisch iets wat mij duizenden euro’s bespaart. Daarnaast is het leuk om je verbruik te optimaliseren en te helpen aan het stabiliseren van het net. Het kost niks, en is in bijna alle gevallen goedkoper.

We hebben Russisch gas heel erg afgebouwd dus een nieuwe crisis is heel erg onwaarschijnlijk. Je bent een dief van je eigen portomonnee als je het niet doet.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sjamo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:54:
Hier werkt airco erg goed voor het verhogen van dat deel van ons verbruik dat uit eigen opwek komt. Uiteraard vangen we er niet ons volledige teruglevering mee weg, maar ik denk dat dat nergens mee lukt. Zelfs een thuis-accu zou hier maar zeer beperkt nut hebben op dat gebied. Maar het helpt zeker.
Zoveel watt gebruikt een airco niet, los daarvan is koelen iets van de laatste tijd. De meeste mensen zetten 's avonds een raam open, dat is gratis. Idem voor de EV's en jaccuzi van @Ecological, ik snap de gedachte maar is dat representatief voor het gemiddelde huishouden?

Dynamisch is leuk als je dit soort grootverbruikers hebt, dat is (gelukkig) eerder uitzondering dan regel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tadida
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-10 22:05
Waar vaak niet aan gedacht wordt is dat het hele overbelasting probleem een lokaal probleem is. Dit kan met de in de politiek besproken tools niet opgelost worden.. een terugleverboete voor iedereen helpt hier niet aan mee, verdwijnen van salderingsregeling doet helemaal niks en zelfs de dynamische tarieven zijn geen hosanna.

Stel je voor je hebt een dag met veel wind op zee, windmolens staan vol te draaien en het dynamische tarief gaat naar negatief, iedereen in Heerlen zet gauw zijn wasmachine, droger en sauna aan en voor je het weet staat Heerlen op zwart, want die groene stroom van de noordzee die gaat je in Heerlen echt helemaal niet helpen..

De enige oplossing voor het kern probleem is lokaal de energie op te wekken en lokale opslag. Dit kan je bijvoorbeeld doen door Nederland in veel meer gebieden op te knippen voor de tarieven, maar dan is er voor de gemiddelde eindgebruiker echt geen pijl meer op te trekken.

Een andere oplossing om dit te stimuleren is om bijvoorbeeld Vlaanderen na te doen en een capaciteitstarief in te voeren. Bij het capaciteitstarief wordt een gedeelte van je energierekening bepaald door hoeveel er maximaal in een kwartier verbruikt is in de afgelopen maand. Dit zou je ook kunnen gebruiken voor terugleveren waardoor de gebruiker dus gestimuleerd wordt om nooit te veel tegelijkertijd te gebruiken of terug te leveren. Hierdoor wordt het net minder belast en batterijen worden ineens een zinnige investering waardoor de energietransitie tenminste weer doorgezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:16:
[...]

Zoveel watt gebruikt een airco niet, los daarvan is koelen iets van de laatste tijd. De meeste mensen zetten 's avonds een raam open, dat is gratis. Idem voor de EV's en jaccuzi van @Ecological, ik snap de gedachte maar is dat representatief voor het gemiddelde huishouden?

Dynamisch is leuk als je dit soort grootverbruikers hebt, dat is (gelukkig) eerder uitzondering dan regel.
Ik gun iedereen een jacuzzi in de tuin :+ en ook een EV in plaats van een fossiele verbrandingsmotor.

Maar hoe dan ook, heb je al eens uitgerekend hoeveel het voor jouw persoonlijke situatie in theorie zou kunnen schelen?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ecological schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:23:
Maar hoe dan ook, heb je al eens uitgerekend hoeveel het voor jouw persoonlijke situatie in theorie zou kunnen schelen?
Ik saldeer 4000 kWh, krijg voor de overige 500 kWh 5ct terug. Twee Big Mac menu's per jaar, met dynamisch wordt dat uit eten bij de Librije? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:16:
[...]

Eeeeuh. Airco = L/L Warmtepomp. Wel eens van verwarmen gehoord? Vanaf oktober snoep ik gewoon kWh op om de hut warm te houden. En koelen met een raam open? Tuurlijk afgelopen zomers met 35 graden overdag en 20 in de nacht. :N Verder heb ik hem deze periode al gebruikt om mijn huis te ontvochtigen. Zalig. NB: sinds ik mijn huis heb geisoleerd krijg ik sowieso met ramen open mijn huis niet meer koel. Warmte eenmaal binnen, blijft het binnen. Airco is dus noodzaak geworden hier. Totaal verbruik op jaarbasis zo'n 1700kWh, verwarmen en koelen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:35:
Eeeeuh. Airco = L/L Warmtepomp. Wel eens van verwarmen gehoord? Vanaf oktober snoep ik gewoon kWh op om de hut warm te houden.
Maar in de winter is de dynamische prijs niet laag/ negatief, dat is vooral in de zomer op zonnige warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Bijna alle nieuwe apparatuur is label A of hoger, een wasmachine blijft een wasmachine ook zonder gasaansluiting. De droger vervangen door een wasrek het grootste verschil.

Snap niet wat je bedoeld met functionaliteit voor de energietransitie: de keuken heeft alle nieuwe features, een airco zet geen zoden aan de dijk.
Smartgrid. Apparatuur gaat aan als de stroom goedkoop is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:56:
[...]

Maar in de winter is de dynamische prijs niet laag/ negatief, dat is vooral in de zomer op zonnige warme dagen.
Ik schat in dat overdag in de winter je dynamisch nog steeds goedkoper uit bent dan vast. En warme dagen zijn niet het laagst denk ik. Vandaag zal het tarief denk ik laag zijn. Koude wind en knetter felle zon. Ik zit vandaag reeds op 35kWh opbrengst. 142% target. Zomer loopt opbrengst altijd wat terug.

Sowieso zolang salderen nog leeft is denk ik is vast en salderen slimmer. Ik neem nog maar 500kWh af na salderen. Daar ga ik geen dynamisch voor nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Ik vraag me af hoelang die 'smart' apparatuur (lees: elektronica) het technisch vol gaat blijven houden met een 'net-belasting' gestuurde aan/uit knop?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 05-06-2024 19:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Ik vraag me af hoelang die 'smart' apparatuur het technisch vol gaat blijven houden met een 'net-belasting' gestuurde aan/uit knop?
Welke apparatuur? Ik draai niet iedere dag was en drogen. De vaatwasser om de 2 dagen. Heb geen EV. Quooker heb ik niet en de keukenboiler schakelt hier al slim. Wellicht op termijn alleen een Wp Boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MotorBeast schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Welke apparatuur? Ik draai niet iedere dag was en drogen. De vaatwasser om de 2 dagen. Heb geen EV. Quooker heb ik niet en de keukenboiler schakelt hier al slim. Wellicht op termijn alleen een Wp Boiler.
WTF doe je nú dan met een solar oppervlak waarmee je eigenlijk een compleet huizenblok van stroom kunt voorzien (gezien je vandaag nog meldt dat je 35kWh opgewekt hebt)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:25:
WTF doe je nú dan met een solar oppervlak waarmee je eigenlijk een compleet huizenblok van stroom kunt voorzien (gezien je vandaag nog meldt dat je 35kWh opgewekt hebt)?
Valt toch wel mee, dat zijn ongeveer 20 panelen.
Als je PV neemt, doe het dan gelijk goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-10 11:53
[...]

Wellicht zorgen dat je winterdag nog iets van opbrengst hebt?
Dat is de keerzijde van panelen, eigenlijk wil je er genoeg hebben zodat je ook op de donkere dagen nog iets van opbrengst hebt.
12 Panelen geven mij op een dag als vandaag 23kWh, maar op een donkere regenachtige december dag net 1kWh.
Toch heb ik op zo'n dag 20kWh nodig waarvan de helft voor het verwarmen van mijn huis.

Hoe meer panelen hoe beter dus eigenlijk, met als keerzijde dat je zomerdag veel te veel opwerkt, tja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Salderen en opsnoepen in de winter met een L/L WP. Zolang het feest duurt. En als salderen stopt is opbrengst panelen in de donkere maanden ook nog lekker.

Ben ik goed bezig ook voor de buren want meer dan 3/4 van de huizen hier in de straat hebben geen panelen. Ben ik groen bezig of wat?

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:37:
[...]

Valt toch wel mee, dat zijn ongeveer 20 panelen.
Als je PV neemt, doe het dan gelijk goed.
Stiekem ben ik het daar ook wel mee eens, zeker als je er zelf de ruimte voor hebt, maar helaas zijn anderen het er niet mee eens dat ze nu onterecht moeten meebetalen aan een upgrade van de netwerken van de netbeheerders terwijl die netbeheerders de overheid al ver voordat de ellende begon gewaarschuwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Ik vraag me af hoelang die 'smart' apparatuur (lees: elektronica) het technisch vol gaat blijven houden met een 'net-belasting' gestuurde aan/uit knop?
Nu al 7 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:32
Waar ik me met name irritaties van krijg is dat de zonnepanelen eigenaar nu ingezet gaat worden als melkkoe terwijl deze investeerders juist de boel willen helpen vergroenen. Ik noem dan maar even de terugleverboete maar ook de proefballonetjes weer m.b.t. netbeheerders die vinden dat we maar eens wat meer moeten gaan betalen. De stroomprijzen zijn pas door veel maatschappijen verlaagd. Het was niet eerlijk t.o.v. niet zonnepanelen eigenaren, daarom voor iedereen dezelfde prijs en betalen eigenaren wat extra ivm belasting net. Bij economie leerde ik dat prijs tot stand kwam door vraag en aanbod. Een zakkende prijs is dus meer aanbod van stroom (mede mogelijk gemaakt door paneelbezitters). Is het dan eerlijk dat niet paneelbezitters dan mee profiteren? Zonder paneelbezitters was er minder aanbod. Dus hogere prijzen.

Wordt wel een beetje moe hiervan. Ik wil best helpen het net minder te belasten. Veel meer aan eigenconsumptie gaat niet. Batterij zou deels kunnen helpen maar die zijn wel heel duur voor dat stukje eigenconsumptie dan. Hopelijk gaan we concretere mogelijkheden zien en krijgen om het voor alle partijen wel gezellig te houden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:22:
Waar ik me met name irritaties van krijg is dat de zonnepanelen eigenaar nu ingezet gaat worden als melkkoe terwijl deze investeerders juist de boel willen helpen vergroenen. Ik noem dan maar even de terugleverboete maar ook de proefballonetjes weer m.b.t. netbeheerders die vinden dat we maar eens wat meer moeten gaan betalen. De stroomprijzen zijn pas door veel maatschappijen verlaagd. Het was niet eerlijk t.o.v. niet zonnepanelen eigenaren, daarom voor iedereen dezelfde prijs en betalen eigenaren wat extra ivm belasting net. Bij economie leerde ik dat prijs tot stand kwam door vraag en aanbod. Een zakkende prijs is dus meer aanbod van stroom (mede mogelijk gemaakt door paneelbezitters). Is het dan eerlijk dat niet paneelbezitters dan mee profiteren? Zonder paneelbezitters was er minder aanbod. Dus hogere prijzen.
Zie het zo. Je ben een teler van een appelsoort. Er zijn meerdere teler die diverse soorten telen. Maar jou buurman teelt geen appels. Is het dan eerlijk dat je buurman de appels tegen een lage prijs kan kopen indien er te veel aanbod is. Of mogen alleen de andere appel telers bij jou goedkoop appels kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
[...]

Ik heb 41 kWh teruggeleverd 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
MotorBeast schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Ik schat in dat overdag in de winter je dynamisch nog steeds goedkoper uit bent dan vast.
Juist ook steeds meer winternachten hebben hele lage tot zelfs negatieve prijzen. Dan liggen de bedrijven stil en 's-nachts gaat het vaak flink waaien. We hebben inmiddels zoveel wind-op-zee staan (en dat is nog maar het begin), dat er dan ook al overschotten en dito prijzen zijn.

Hier vandaag tot 20u 86kWh opgewekt, waarvan 72 teruggeleverd. Dat is gewoon niet op te slaan, noch slim te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 05-06-2024 20:37 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Zie het zo. Je ben een teler van een appelsoort. Er zijn meerdere teler die diverse soorten telen. Maar jou buurman teelt geen appels. Is het dan eerlijk dat je buurman de appels tegen een lage prijs kan kopen indien er te veel aanbod is. Of mogen alleen de andere appel telers bij jou goedkoop appels kopen?
Okey. De telers worden ontmoedigt om appels te telen. Extra belasting op fruit. Btw omhoog. Aanbod wordt minder. Dus de buurman is niet gebaat bij die actie naar de telers.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Hier ook een hoop liggen met het oog op de winter, levert nu nog genoeg op in de zomer maar mocht het veel gaan kosten zet ik een of twee sets uit op zonnige dagen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
klump4u schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Hier ook een hoop liggen met het oog op de winter, levert nu nog genoeg op in de zomer maar mocht het veel gaan kosten zet ik een of twee sets uit op zonnige dagen.
Als het goed is kom je met TLB nog steeds positief uit. Lekker laten opwekken en in winter terughalen. Getallen zijn kleiner hier maar krijg het op een dag ook niet weg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Juist ook steeds meer winternachten hebben hele lage tot zelfs negatieve prijzen. Dan liggen de bedrijven stil en 's-nachts gaat het vaak flink waaien. We hebben inmiddels zoveel wind-op-zee staan (en dat is nog maar het begin), dat er dan ook al overschotten en dito prijzen zijn.

Hier vandaag tot 20u 86kWh opgewekt, waarvan 72 teruggeleverd. Dat is gewoon niet op te slaan, noch slim te gebruiken.
Ik vind het schandalig. Ik vind dat jij in de hoogste staffel van de boete moet gaan vallen. Asociaal zoals jij het net belast. Bah. :+

Wiet kweken kan binnenkort legaal. 8) Duurzaam is tegenwoordig het woord in reclame. Nu duurzaam gekweekte wiet via Ron Joint. :+

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
MotorBeast schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:47:
[...]

Ik vind het schandalig. Ik vind dat jij in de hoogste staffel van de boete moet gaan vallen. Asociaal zoals jij het net belast. Bah. :+
Er is anders nog minimaal een volt of 4 ruimte op het lokale net om de bejaardenhuizen in de buurt van stroom te voorzien >:)
Wiet kweken kan binnenkort legaal. 8) Duurzaam is tegenwoordig het woord in reclame. Nu duurzaam gekweekte wiet via Ron Joint. :+
Leuk idee, maar helaas, de zolder is al bezet. Bovendien kan ik een kamerplant al niet heel houden :+

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58
[...]

Hier vandaag een opbrengst van 43,4kWh, 26 panelen waarvan een deel op oost en de rest op zuid. Graag had ik er nog wat op west gehad maar helaas geen realistische plek op de woning daarvoor.

Zo heb ik in het voorjaar en najaar ook voldoende opbrengst per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-10 21:46
[...]

Vandaag 44kWh opgewekt, 19 panelen. Half zuidwest, half zuidoost.
Gasloos. Verwarming en warm water dmv bodemwarmtepomp.

Oktober t/m feburari is mijn verbruik hoger dan opwek. Om dat te compenseren zeg maar :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

het punt is gemaakt, verder graag in
Het grote "jouw productie" topic - Deel 10
Jawel, ook daar is een topic voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2024 21:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:26:
[mbr] het punt is gemaakt, verder graag in Het grote "jouw productie" topic - Deel 7
Jawel, ook daar is een topic voor :) [/]
Die zijn al bij deel 10 ;) Het grote "jouw productie" topic - Deel 10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:03
John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:02:
[...]

mooi hoor, maar een gemiddeld huishouden heeft dat echt nul impact. Stel je gebruikt ~ 3000 kWh per jaar en je kunt met ongeveer de helft van dat verbruik sturen/verschuiven (rest is sluipverbruik van je modem, pompjes etc.). Zelfs als je dan een verschil in inkoopprijs van 10 cent weet te halen per kWh door dynamisch contract en op het beste moment stroom gebruiken (dit lijkt mij al onmogelijk groot voordeel maar goed...) dan heb je het over........... ---> 150 euro per jaar. woohoo. Aangezien stroom al heel lang max. 10 cent kost op de beurs lijkt me dit het maximaal haalbare voordeel zo'n beetje. Enige situaties waarbij het meer zou worden is als je dingen als EV of thuisbatterijen toevoegt, maar dat is absoluut niet alledaags/gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
In principe is het mogelijk dat je met een dynamisch tarief op jaarbasis op nul of negatief uitkomt voor wat betreft de energiekost. Stel een jaar met veel wind/zon en je hebt bijvoorbeeld een warmtepomp om in de winter je huis te verwarmen en in de de zomer je zwembad. Die je inschakelt bij negatieve energieprijzen.

Maar dan nog zal je (in Vlaanderen) een goeie 150€ per jaar betalen aan vaste kost.

Elektriciteitsvoorziening evolueert steeds meer naar een prijsformule gelijkaardig aan een internetabonnement. Je betaalt enkel voor de aansluiting, niet voor 'het product' want de prijs daarvan is gemiddeld quasi nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:57
Wozmro schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:07:
In principe is het mogelijk dat je met een dynamisch tarief op jaarbasis op nul of negatief uitkomt voor wat betreft de energiekost. Stel een jaar met veel wind/zon en je hebt bijvoorbeeld een warmtepomp om in de winter je huis te verwarmen en in de de zomer je zwembad. Die je inschakelt bij negatieve energieprijzen.

Maar dan nog zal je (in Vlaanderen) een goeie 150€ per jaar betalen aan vaste kost.

Elektriciteitsvoorziening evolueert steeds meer naar een prijsformule gelijkaardig aan een internetabonnement. Je betaalt enkel voor de aansluiting, niet voor 'het product' want de prijs daarvan is gemiddeld quasi nul.
Zolang je nog kan salderen ja. Daarna moet de prijs wel heel negatief worden (meer dan de energiebelasting en btw). De kosten zitten niet in de kale prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat ik al langer niet kan begrijpen is de voortgaande aanleg van nog grote zonnepaneel-velden.
Zij hebben geen eigen verbruik om te salderen dus hoe is dat rendabel??

Ik dacht rechtstreekse subsidies dit veroorzaakten maar er is blijkbaar een certificaathandel waarmee je kolenstroom kan groenwassen.
Producenten van groene energie krijgen Garanties van Oorsprong (GVO’s) om te bewijzen dat de energie die ze aan het elektriciteitsnetwerk leveren duurzaam is opgewekt. GVO’s zijn verhandelbaar. Een Garantie Van Oorsprong die hoort bij zomers opgewekte energie kan gebruikt worden om in de winter opgewekte elektriciteit in een kolencentrale te verkopen als groen.
......
......
Is dat erg? Ja, we moeten door deze beleidsideeën veel meer elektriciteitsnetwerk aanleggen dan nodig. En laten we daar op veel plaatsen in Nederland nu een tekort aan hebben. --> De netwerkkosten worden duurder..
https://www.bd.nl/opinie/...roen-jasje-zijn~a9f32b1f/ (premium artikel).

Apart.
Hoe verhoudt dit zich tot onze zonnepaneeloverschotten in de zomer en negatieve energieprijzen&boetes? Krijgen de energiebedrijven hier ook groene certificaten voor?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22

FreakNL

Well do ya punk?

Maxwp schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:56:
[...]

als je het niet binnen 5 jaar kan terug verdienen is et niet zinvol
en dat is inmiddels niet meer haalbaar tenzij je het zelf doet.
Die dingen leg je toch voor het milieu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:29:
Die dingen leg je toch voor het milieu?
Je bent sarcastisch toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb ooit lang geleden, nog voor de opkomst van zonnepanelen, eens een korte opleiding gevolgd over investeren in energiebesparende maatregelen voor bedrijven.

De lesgever zei toen dat iedere investering met een terugverdientijd <10j de moeite was om te bekijken.

Dat ging over vanalles: verlichting, verwarming, verliezen op persluchtinstallaties verminderen,...

5 jaar terugverdientijd is extreem hoog financieel rendement. Dan zit je al in kredietkaart/loanshark/mafia-gebied qua procenten waar mee gerekend wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Fr33z schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:31:
[...]

mooi hoor, maar een gemiddeld huishouden heeft dat echt nul impact. Stel je gebruikt ~ 3000 kWh per jaar en je kunt met ongeveer de helft van dat verbruik sturen/verschuiven (rest is sluipverbruik van je modem, pompjes etc.). Zelfs als je dan een verschil in inkoopprijs van 10 cent weet te halen per kWh door dynamisch contract en op het beste moment stroom gebruiken (dit lijkt mij al onmogelijk groot voordeel maar goed...) dan heb je het over........... ---> 150 euro per jaar. woohoo. Aangezien stroom al heel lang max. 10 cent kost op de beurs lijkt me dit het maximaal haalbare voordeel zo'n beetje. Enige situaties waarbij het meer zou worden is als je dingen als EV of thuisbatterijen toevoegt, maar dat is absoluut niet alledaags/gangbaar.
Hier 2 Blue Eco pompen voor de vijver en die kun je ook netjes sturen. Dus zelfs daar kun je rekening mee houden.

Hier ook nog geen EV. Maar bij vervanging auto gaat dat er zeker komen.

Ik zeg ook niet dat je alles nu moet vervangen. Maar als je net als ons er al meer dan 10 jaar mee bezig ben beginnen wel puzzelstukjes in elkaar te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Fr33z schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Je vergeet zaken als WPB en airco in de zomer. Als de prijzen het laagst zijn a.g.v. PV, dan haalt een WPB zijn hoogste rendement en heb je een airco het hardst nodig. Onderschat het prijsverschil niet als je dankzij een WPB helemaal van het gas af kan. Bij ons scheelt het ~€350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:59:
Je vergeet zaken als WPB en airco in de zomer. Als de prijzen het laagst zijn a.g.v. PV, dan haalt een WPB zijn hoogste rendement en heb je een airco het hardst nodig.
WPB is een warmtepomp? In de zomer hoeft die toch niets te doen, hooguit wat warm water voor het douchen.

Mijn stadsverwarming gaat in half maart helemaal uit, zet pas aan in oktober. Warm water is en half GJ per maand, zoveel scheelt dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:06:
[...]

WPB is een warmtepomp? In de zomer hoeft die toch niets te doen, hooguit wat warm water voor het douchen.

Mijn stadsverwarming gaat in half maart helemaal uit, zet pas aan in oktober. Warm water is en half GJ per maand, zoveel scheelt dat toch niet?
De warmtepomp pompt hier ook in de zomer het koele water van de bron door de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met WPB wordt een warmtepompboiler bedoeld (Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2).
Die is 3 tot 4 keer zuiniger dan een ouderwetse elektrische boiler, afhankelijk van je douchegedrag stop je daar zo'n 0,5 tot 1,5 kWh per dag, 400 kWh per jaar in.
Alle beetjes helpen, maar ook slechts een beetje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:18
John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Als je "appels" met "appels" wilt vergelijken moet je het juíst doen.

1 appel teler, 1.000 appels in zomer á € 1 per stuk (lekker goedkoop...) :Y) :Y)
zelfde teler voor /najaar maar 500 appels, appels nu € 2 /stuk (stukkie duurder) :Y)

jij nu appel teler nr2 zijn, jij óók 1.000 appels maken in zomer, prijs naar beneden... (50ct??) *O*
--------------------

nu voor/ najaar, en appelteler nr1 maar 500 appels leveren en jij óók 500, (1.000 appel prijzen..)
appelprijs nu weer € 1 per stuk.

Jij nu boete krijgen voor appels maken.... -O-

En alle NIET telers genieten van láge zomer prijzen EN lage voor/najaar prijzen. en door wie???? B)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
hoevenpe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:06:
[...]

Het WPB stroomverbruik dat je kunt verplaatsen naar een goedkoop dagdeel scheelt inderdaad niet veel, maar alle beetjes helpen. Het scheelt bij ons ongeveer 0.5 kWh per dag. Maar financieel scheelt het wel behoorlijk omdat we onze gasaansluiting dus konden opzeggen.

De zonnepanelenboete maakt stroom ietsje minder aantrekkelijk, maar stroom kunnen we tenminste zelf opwekken. Gas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Hansieo Elke analogie gaat uiteindelijk stuk. Appels zijn vrij goedkoop lang houdbaar op te slaan, maar als we dat negeren kan je de analogie wat verder doortrekken.

Hier is de groothandel wettelijk verplicht om zomerappels te accepteren tegen de gemiddelde prijs van het jaar.
Opslag van de appels (onbalans correctie) werd op een grote hoop gegooid en betaald naar rato van aantal klanten.
Dan verandert de regelgeving en moet hij wel uit eigen zak de opslag betalen die hij nodig heeft, terwijl het verplicht accepteren blijft. Groothandels die zelf hun oogstmoment kunnen bepalen hebben dan veel minder opslag nodig dan groothandels die veel appels verplicht moeten accepteren. Moeten die laatsten het maar opgeven, of doorberekenen?

Het grote verschil tussen zonneweides en particuliere PV is de blootstelling aan alle marktaspecten en de regelbaarheid (en de SDE+ die per opgewekte kWh gaat in plaats van grootverbruik stimuleert).

Je kunt kiezen voor een aardig gelijk speelveld met een SAP op dynamisch en een leverancier die aggregatordiensten aanbiedt, zoals de Zonneplan Powerplay omvormersturing.
Als je daar geen zin in hebt, tja, dan ben je inderdaad overgeleverd aan wat de leveranciers jouw stroom waard vinden. En een regelbare kWh is nou eenmaal meer waard dan een ongevraagde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:22:
Je kunt kiezen voor een aardig gelijk speelveld met een SAP op dynamisch en een leverancier die aggregatordiensten aanbiedt, zoals de Zonneplan Powerplay omvormersturing.
Ben ik de enige die hierbij eerst aan appelsap moest denken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Het stroomverbruik dat je kan verplaatsen naar een goedkoop dagdeel scheelt inderdaad niet veel, maar alle beetjes helpen. Het scheelt bij ons ongeveer 0.5 kWh per dag. Maar financieel scheelt het wel behoorlijk omdat we onze gasaansluiting dus konden opzeggen.

De zonnepanelenboete maakt stroom ietsje minder aantrekkelijk, maar stroom kunnen we tenminste zelf opwekken. Gas niet.
Ik niet welke berekening jij toepast voor het uitrekenen van die halve kWh. Als ik uitreken het verschil in kWh tussen een "regulier" direct verbruik (dat gedeelte van de zonne-energie dat niet voorbij de meter gaat tov het totaal verbruik) van 30%, tov ons direct verbruik van 42%, dan kom ik hier op 345kWh/jaar, dus 0,95kWh per dag.

Het voordeel van sturen op direct verbruik via zonnepanelen tov op goedkope momenten via dynamisch contract vind ik dat je het tijdstip van zon beter van tevoren kan inschatten. Daamee kan je met sturen op zonne-energie vaak gebruik maken van standaard instellingen van apparatuur (zoals bij een warmtepompboiler of wasmachine), waar je met dynamisch al de mogelijkheid moet hebben te kunnen sturen op prijzen. Dat laatste vraagt volgens mij meer "smart" op apparatuur, begeleidende software, en eventueel bijbehorende servers die ook weer hun eigen verbruik in kWh toevoegen. Daardoor zal de investering groter zijn, wat je met laag tot gemiddeld verbruik mijns insziens niet snel terugverdiend.

Onze warmtepompboiler staat in de wintertijd ingesteld op starten op 12 uur. Met zomertijd verschuift dat vanzelf naar 13 uur (we vertellen de wpb niet dat het zomer is). En daarmee verbruiken we het overgrote deel van ons verbruik daarmee (wpb ongeveer 375kWh/jr) op zelf opgewekte zonne-energie dmv een standaardinstelling op de wpb. Dat scheelt fors op wat we af moet nemen, maar dus ook wat we terugleveren, en daarmee heeft het ook impact op de terugleverkosten wanneer deze variabel zouden zijn. 375kWh is voor mij niet weinig of een kruimel. Het is hier 13% van ons totale verbruik.

Warm water plus koeling/verwarming is hier ongeveer de helft van ons totale verbruik en ook het voornaamste deel dat bewust gestuurd wordt richting zonne-energie.

Voor onze eboiler (keuken, en schakelen via smartplug Homewizard) en koeling/verwarming (instellen via reguliere bijbehorende app) ben ik de software die bepaald wanneer de apparatuur gebruikt wordt. Niet zo luxe als apparatuur die alles zelf kan monitoren en begeleiden, maar hier werkt het goed.

Wel denk ik dat dit alles voor veel mensen veel meer “denken aan energieverbruik” vergt dan ze prettig vinden of kunnen. Voor die mensen zal het dan een afweging zijn of de opbrengst de inspanning waard is. Ik lees hier op Tweakers geregeld stukjes van mensen voor wie het antwoord vooralsnog nee lijkt te zijn.

Is dat met smart-apparatuur op te lossen? Ik denk dat sturen op voorspelbare (qua tijdstip) zonne-energie al een forse uitdaging kan zijn. Bij een dynamisch contract zal je je nog veel meer moeten bezighouden met wanneer is het duur/goedkoop, en hoeveel scheelt het dan, (en wil je daar je bed voor uitkomen om de wasmachine aan te zetten, of vergeet je niet de wasmachine in te stellen), of je zal inderdaad moeten investeren in speciale apparaten, software en apparatuur. Dat laatste lijkt mij ook voor veel mensen een brug te ver.

[ Voor 79% gewijzigd door Sjamo op 06-06-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Ik niet welke berekening jij toepast voor het uitrekenen van die halve kWh. Als ik uitreken het verschil in kWh tussen een "regulier" direct verbruik (dat gedeelte van de zonne-energie dat niet voorbij de meter gaat tov het totaal verbruik) van 30%, tov ons direct verbruik van 42%, dan kom ik hier op 345kWh/jaar, dus 0,95kWh per dag.

Het voordeel van sturen op direct verbruik via zonnepanelen tov op goedkope momenten via dynamisch contract vind ik dat je het tijdstip van zon beter van tevoren kan inschatten. Daamee kan je met sturen op zonne-energie vaak gebruik maken van standaard instellingen van apparatuur (zoals bij een warmtepompboiler of wasmachine), waar je met dynamisch al de mogelijkheid moet hebben te kunnen sturen op prijzen. Dat laatste vraagt volgens mij meer "smart" op apparatuur, begeleidende software, en eventueel bijbehorende servers die ook weer hun eigen verbruik in kWh toevoegen. Daardoor zal de investering groter zijn, wat je met laag tot gemiddeld verbruik mijns insziens niet snel terugverdiend.

Onze warmtepompboiler staat in de wintertijd ingesteld op starten op 12 uur. Met zomertijd verschuift dat vanzelf naar 13 uur (we vertellen de wpb niet dat het zomer is). En daarmee verbruiken we het overgrote deel van ons verbruik daarmee (wpb ongeveer 375kWh/jr) op zelf opgewekte zonne-energie dmv een standaardinstelling op de wpb. Dat scheelt fors op wat we af moet nemen, maar dus ook wat we terugleveren, en daarmee heeft het ook impact op de terugleverkosten wanneer deze variabel zouden zijn. 375kWh is voor mij niet weinig of een kruimel. Het is hier 13% van ons totale verbruik.

Warm water plus koeling/verwarming is hier ongeveer de helft van ons totale verbruik en ook het voornaamste deel dat bewust gestuurd wordt richting zonne-energie.

Voor onze eboiler (keuken, en schakelen via smartplug Homewizard) en koeling/verwarming (instellen via reguliere bijbehorende app) ben ik de software die bepaald wanneer de apparatuur gebruikt wordt. Niet zo luxe als apparatuur die alles zelf kan monitoren en begeleiden, maar hier werkt het goed.

Wel denk ik dat dit alles voor veel mensen veel meer “denken aan energieverbruik” vergt dan ze prettig vinden of kunnen. Voor die mensen zal het dan een afweging zijn of de opbrengst de inspanning waard is. Ik lees hier op Tweakers geregeld stukjes van mensen voor wie het antwoord vooralsnog nee lijkt te zijn.

Is dat met smart-apparatuur op te lossen? Ik denk dat sturen op voorspelbare (qua tijdstip) zonne-energie al een forse uitdaging kan zijn. Bij een dynamisch contract zal je je nog veel meer moeten bezighouden met wanneer is het duur/goedkoop, en hoeveel scheelt het dan, (en wil je daar je bed voor uitkomen om de wasmachine aan te zetten, of vergeet je niet de wasmachine in te stellen), of je zal inderdaad moeten investeren in speciale apparaten, software en apparatuur. Dat laatste lijkt mij ook voor veel mensen een brug te ver.
Het is nu nog maar een schatting. Onze WPB schijnt ongeveer 750 W af te nemen en draait dagelijks een half tot heel uur. Maar ik zal het komende week eens meten.
Goede tip m.b.t. zomertijd, gaan we hier ook doen! Onze unit draait vanaf 14:00, dan is er nog genoeg zon en is het binnen relatief warm (opstelling binnen-binnen). Met het oog op dynamisch- of boetes proberen we alvast zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken. Ook hier is de ~200 kWh zeker geen kruimel, het is ongeveer 10% van ons totale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:50

n0ss

⭐⭐⭐

eltweako schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Volgens mij doen de meeste leveranciers op deze wijze salderen.
Een van de redenen waaroom bij GC hun dal tarief hoger is dan normaal tarief.

Kan in veel gevallen eenvoudig opgelost worden door je slimme meter op engeltarief te laten zetten, mits je energieleverancier dit aanbied. GC doet dit in ieder geval, en een mailtje is voldoende om dit te regelen.
Zie in mijn contract het volgende:

Variabele leveringskosten (enkel)  €0,31661
Variabele leveringskosten (normaal)  €0,31056
Variabele leveringskosten (dal)  €0,32266

Het beste is dan om het via GC naar enkel te zetten? Heb dit voor 3 jaar vast gezet ipv geen teruglever boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:03
n0ss schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Zie in mijn contract het volgende:

Variabele leveringskosten (enkel)  €0,31661
Variabele leveringskosten (normaal)  €0,31056
Variabele leveringskosten (dal)  €0,32266

Het beste is dan om het via GC naar enkel te zetten? Heb dit voor 3 jaar vast gezet ipv geen teruglever boete.
Indien je meer teruglevert dan gebruikt op jaarbasis: zolang we mogen salderen boeit het niet.
In je meer verbruikt dan teruglevert; enkel tarief is waarschijnlijk iets gunstiger.
Ik ga er even vanuit dat je PV hebt; anders was deze deal niet interessant voor je.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:50

n0ss

⭐⭐⭐

big bang schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Indien je meer teruglevert dan gebruikt op jaarbasis: zolang we mogen salderen boeit het niet.
In je meer verbruikt dan teruglevert; enkel tarief is waarschijnlijk iets gunstiger.
Ik ga er even vanuit dat je PV hebt; anders was deze deal niet interessant voor je.
Ah check thanks. Heb inderdaad PV.
Heb sinds maart PV dus houdt dit even in de gaten, Ziet er nu zo uit dat ik meer terug lever dan verbruik.
Van Januari - vandaag 982kwh teruggeleverd 1004kwh gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-10 11:53
Greenchoice doet volgens mij salderen op basis van waarde van de opgewekte kWh.
Bij variabele contracten salderen ze ook altijd per tariefperiode.
https://www.greenchoice.n...rvice/salderingsregeling/

Dus als jij tijdens normaal tarief á €0,31056 100kWh opwekt heeft dat een waarde van €31,056.
Als je dan 100kWh tijdens daltarief gebruikt dan heeft dat een waarde van €32,266.

Het verschil is minimaal, maar ik verwacht wel dat het verschil gewoon in rekening gebracht wordt.

Dit is normaal nooit een probleem omdat het normaaltarief hoger is dan het daltarief.

Ik zou het gewoon op enkeltarief zetten, dan heb je nooit discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

35kWh is niet een heel huizenblok. Mijn full electric huis uit nov-2023 (w/w wp, inductie, wtw, quooker) deed in januari gemiddeld 28kWh per dag en in mei rond de 15kWh per dag (inclusief ev laden 20kWh per dag). Dan moet je behoorlijk opwekken wil je 0-op-de-meter hebben.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:54
Danfoss schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:17:
[...]

35kWh is niet een heel huizenblok. Mijn full electric huis uit nov-2023 (w/w wp, inductie, wtw, quooker) deed in januari gemiddeld 28kWh per dag en in mei rond de 15kWh per dag (inclusief ev laden 20kWh per dag). Dan moet je behoorlijk opwekken wil je 0-op-de-meter hebben.
Woon jij bij @Will_M in het huizenblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Danfoss schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Ik probeer te begrijpen wat je typt.

Je verbruikte in januari gemiddeld 28kWh per dag. In mei verbruikte je 15kWh per dag. En dat is inclusief 20kWh per dag laden EV?

Waar lees ik verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Laatst online: 10:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sjamo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Ik probeer te begrijpen wat je typt.

Je verbruikte in januari gemiddeld 28kWh per dag. In mei verbruikte je 15kWh per dag. En dat is inclusief 20kWh per dag laden EV?

Waar lees ik verkeerd?
Januari gemiddeld 28kWh per dag (zonder ev laden)
Mei gemiddeld 15 kWh per dag (zonder ev laden)
Mei gemiddeld 20 kWh per dag (inclusief ev laden)

[ Voor 3% gewijzigd door Danfoss op 06-06-2024 15:45 ]

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Laatst online: 09:50

Tao

DPC DE_KOMETEN

Danfoss schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Januari gemiddeld 28kWh per dag (zonder ev laden)
Mei gemiddeld 15 kWh per dag (zonder ev laden)
Mei gemiddeld 20 kWh per dag (inclusief ev laden)
Dat is niet zoveel verschillend van mijn (tussen-)huis all-electric: dec/jan gemiddeld 22,5 kW/dag, inclusief af en toe laden EV. Afgelopen mei (met idem EV) gemiddeld 12 kW/dag -> zonder EV zou dat 9 zijn geweest in mei.
N.B. Ik heb een l/w WP.

[ Voor 6% gewijzigd door Tao op 06-06-2024 16:42 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:29
Tao schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Dat is niet zoveel verschillend van mijn (tussen-)huis all-electric: dec/jan gemiddeld 22,5 kW/dag, inclusief af en toe laden EV. Afgelopen mei (met idem EV) gemiddeld 12 kW/dag -> zonder EV zou dat 9 zijn geweest in mei.
N.B. Ik heb een l/w WP.
A++++ met L/WP.

Staat sinds maart uit voor verwarmen, doet alleen nog maar 50kwh per maand aan warm tapwater.

2x per maand auto laden, kom gemiddeld ook ergens tussen die 15-20kwh per dag.

Ga nu eind dit jaar een thuisbatterij fixen, helemaal klaar met dat gejojo van salderen en boetes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWUOUsolJGjzNY_-OiYKAyJf8OE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pXxXPwWRr39TTwFXL9vYIyWc.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tao schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:39:
[...]

N.B. Ik heb een l/w WP.
Ik voel me ineens spekkoper met onze kleine tussenwoning :)
Jan 15kWh/dag (43kWh teruglevering) en mei 4,8kWh (458kWh teruglevering), beide geen ev. Wel airco maar in mei alleen stand by.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 06-06-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Jan 15kWh/dag (43kWh teruglevering) en mei 4,8kWh (458kWh teruglevering), beide geen ev. Wel airco maar in mei alleen stand by.
Stroomverbruik is niet alleen de maat van een woning. Hier draait 24/7 een server, van de ochtend tot laat in de avond reciever aan ivm altijd muziek, een gamende zoon met dikke koeling op zijn pc, 2 televisies die regelmatig aan staan, papa die laptop oplaadt, 2 koelvriescombi's, wp droger, wasmachine, vaatwasser. Het is altijd appels met peren vergelijken want ieders leefpatroon en eisen zijn anders. Heb ik ook de L/L nog aangehad ivm belachelijke luchtvochtigheid door al die regen. Ik hou die onder de 60% binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Laatst online: 09:50

Tao

DPC DE_KOMETEN

Sjamo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Tbh, Ik draai met cpu EN gpu 24/7/365 Folding @home. Dus moet je er eigenlijk ruim 5kW/dg vanaf trekken om mijn 'normale' verbruik te krijgen. (En m'n huis heeft >190m2 over 3 verdiepingen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Tao op 06-06-2024 21:01 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 24-10 11:03
En jawel, gisteren Energiedirect die meldt hiermee te gaan beginnen.

https://www.energiedirect...n/kosten/terugleverkosten

Voor mij in de range 1251-1500kWh zou dat betekenen 14,90 per maand en bijna 50ct per dag. Dat is dus zo'n 360 euro op jaarbasis. En het maakt dus niet uit hoeveel je teruglevert op een dag. Zo leverde ik bijvoorbeeld op 1 januari 0,03kWh terug. Dat zou me dus al bijna 50ct kosten + die 14,90 per maand.
Ben dus ook best boos geworden op Energiedirect, waar ik al zo'n 15-20 jaar klant ben. Nu loopt mijn contract nog tot 24 april 2025, dus voor mij gaat het daarna gelden. Tegen die tijd dus eens op zoek naar een maatschappij die voor mij een aantrekkelijker aanbod heeft. Ik lever op jaarbasis 1400 terug en neem 2000 af (cijfers van 2023).

aka pluim003

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

DikkieDick schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:22:
En jawel, gisteren Energiedirect die meldt hiermee te gaan beginnen.

https://www.energiedirect...n/kosten/terugleverkosten

Voor mij in de range 1251-1500kWh zou dat betekenen 14,90 per maand en bijna 50ct per dag. Dat is dus zo'n 360 euro op jaarbasis. En het maakt dus niet uit hoeveel je teruglevert op een dag. Zo leverde ik bijvoorbeeld op 1 januari 0,03kWh terug. Dat zou me dus al bijna 50ct kosten + die 14,90 per maand.
Ben dus ook best boos geworden op Energiedirect, waar ik al zo'n 15-20 jaar klant ben. Nu loopt mijn contract nog tot 24 april 2025, dus voor mij gaat het daarna gelden. Tegen die tijd dus eens op zoek naar een maatschappij die voor mij een aantrekkelijker aanbod heeft. Ik lever op jaarbasis 1400 terug en neem 2000 af (cijfers van 2023).
het is natuurlijk wel óf de kosten per dag, óf per maand, niet allebei. En het is wél gebaseerd op hoeveel je teruglevert, vandaar de staffels. Bovendien is er een vrijstelling dus bij 0,03 kWh betaal je niets.

Waarom zou je boos op ze worden? Dat vind ik nogal onredelijk. Denk je dat al die energieleveranciers dit doen om de klanten te pesten?

Je kunt overwegen je contract vroegtijdig op te zeggen, je kunt nu tenslotte nog een 3jarig contract bij Greenchoice afsluiten zonder noemenswaardige boete.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 07-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
de Peer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:25:
[...]

het is natuurlijk wel óf de kosten per dag, óf per maand, niet allebei. En het is wél gebaseerd op hoeveel je teruglevert, vandaar de staffels. Bovendien is er een vrijstelling dus bij 0,03 kWh betaal je niets.

Waarom zou je boos op ze worden? Dat vind ik nogal onredelijk. Denk je dat al die energieleveranciers dit doen om de klanten te pesten?

Je kunt overwegen je contract vroegtijdig op te zeggen, je kunt nu tenslotte nog een 3jarig contract bij Greenchoice afsluiten zonder noemenswaardige boete.
Ik werd ook net gebeld door iemand van Energiedirect. En de info van 48ct per dag en 14,90 per maand had iemand van hun mij in de chat medegedeeld. Deze persoon die me net belde, en ik lees nu pas je reactie, heeft dat idd ook zo verwoord. Ze gaf zelf al aan dat het vanwege de nieuwe materie wat verwarrend is. Boos is misschien ook overdreven, een lichtelijk geïrriteerd bericht gestuurd.
Ik zie dat er een vrijstelling is, maar dat geldt toch op jaarbasis? En in januari lever ik misschien 2kWh terug en vorige maand zo'n 225kWh. Volgens de dame die ik net aan de lijn had betaal je idd 14,90 per maand. Hoe zou dat dan met die vrijstelling zitten? Of moet ik de tabel zien op maandniveau? Want dan valt het allemaal nog wel weer mee.
Update: nee, tabel is gebasseerd op jaarrekening dus zou ik verwachten dat ik op de dagen dat ik 0,03kWh teruglever ook 48ct moet betalen daarvoor.

[ Voor 5% gewijzigd door DikkieDick op 07-06-2024 12:06 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DikkieDick schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Ik werd ook net gebeld door iemand van Energiedirect. En de info van 48ct per dag en 14,90 per maand had iemand van hun mij in de chat medegedeeld. Deze persoon die me net belde, en ik lees nu pas je reactie, heeft dat idd ook zo verwoord. Ze gaf zelf al aan dat het vanwege de nieuwe materie wat verwarrend is. Boos is misschien ook overdreven, een lichtelijk geïrriteerd bericht gestuurd.
Ik zie dat er een vrijstelling is, maar dat geldt toch op jaarbasis? En in januari lever ik misschien 2kWh terug en vorige maand zo'n 225kWh. Volgens de dame die ik net aan de lijn had betaal je idd 14,90 per maand. Hoe zou dat dan met die vrijstelling zitten? Of moet ik de tabel zien op maandniveau? Want dan valt het allemaal nog wel weer mee.
Update: nee, tabel is gebasseerd op jaarrekening dus zou ik verwachten dat ik op de dagen dat ik 0,03kWh teruglever ook 48ct moet betalen daarvoor.
Word gewoon op jaarbasis berekend, daar zijn de tabellen op gemaakt, voor jou dus die€14,90 per maand

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
klump4u schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Word gewoon op jaarbasis berekend, daar zijn de tabellen op gemaakt, voor jou dus die€14,90 per maand
Klopt. Of je zou het op dagbasis moeten doen en dan op dagen dat je niet teruglevert ook niet betaalt (als ze dat zouden doen), maar ja veel meer zoden zet dat niet aan de dijk. Alleen in januari en februari (heb vorig jaar november/december (nog) niet gecheckt) waren er 10 dagen waarop er niets terug is geleverd. En heel veel dagen waarbij het echt minimaal was (van 0,01 t/m 0,05).

Het scheelt in ieder geval dat het niet dubbelop gaat waarmee de terugverdientijd van zo'n thuisbatterij dus weer 2x zo lang gaat duren en wellicht de investering toch niet waard is in mijn geval.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-10 21:21
Voor mij wel duidelijk dat de energiemaatschappijen gewoon geen interesse hebben in onze energie. Is alleen maar lastig en het kost geld.
Momenteel is het compleet onduidelijk waar men nu op aan wil en hoe we dat gaan bereiken. Een thuisaccu is mooi maar kan ook weer voor allerlei problemen zorgen zonder sturing en visie. Als netbeheerder zou ik geen accu's in mijn netwerk willen hebben zonder controle daar op. Dan weet je helemaal niet meer wat er gebeurt op je aansluitingen. Met zonnepanelen heb je daar nog enigszins zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-10 08:48
BobvdW schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:43:
Voor mij wel duidelijk dat de energiemaatschappijen gewoon geen interesse hebben in onze energie. Is alleen maar lastig en het kost geld.
Momenteel is het compleet onduidelijk waar men nu op aan wil en hoe we dat gaan bereiken. Een thuisaccu is mooi maar kan ook weer voor allerlei problemen zorgen zonder sturing en visie. Als netbeheerder zou ik geen accu's in mijn netwerk willen hebben zonder controle daar op. Dan weet je helemaal niet meer wat er gebeurt op je aansluitingen. Met zonnepanelen heb je daar nog enigszins zicht op.
Je moet naar marktwaarde kijken he. Dus vaak is dat 0,06-0,12 euro. Als je daar ook nog marge over wilt maken moet dat minder zijn.
Aangezien ze niks verdienen aan het salderen moeten ze dat ergens anders aan verdienen. Daar gaan ze dus meer marge op pakken. Anders kunnen ze net zo goed de tent sluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:02
Die onduidelijkheid komt omdat je meerdere partijen hebt met tegenstrijdige belangen. Want in principe willen we als land meer zonnepanelen, willen de energieleveranciers alles zelf doen en willen de netbeheerders vooral een stabiel netwerk. Aangezien er geen overkoepelende partij is die de lead neemt (zou de regering moeten zijn), krijg je allerlei tegenstrijdige maatregelen. En doordat in dit geval de leveranciers de rekening op maken en ze vrij gelaten worden, zul je zien dat die het alleen maar duurder en lastiger maken voor de consumentenPV. Als dat te erg wordt zullen we wel weer een lapmiddel van de regering krijgen, waarna het spelletje opnieuw begint.

Uiteindelijk is het heel simpel, zo lang er geen overkoepelend plan komt zullen we blijven ping-pongen en de onduidelijkheid houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
DikkieDick schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Klopt. Of je zou het op dagbasis moeten doen en dan op dagen dat je niet teruglevert ook niet betaalt (als ze dat zouden doen), maar ja veel meer zoden zet dat niet aan de dijk. Alleen in januari en februari (heb vorig jaar november/december (nog) niet gecheckt) waren er 10 dagen waarop er niets terug is geleverd. En heel veel dagen waarbij het echt minimaal was (van 0,01 t/m 0,05).

Het scheelt in ieder geval dat het niet dubbelop gaat waarmee de terugverdientijd van zo'n thuisbatterij dus weer 2x zo lang gaat duren en wellicht de investering toch niet waard is in mijn geval.
Ze smeren je lasten uit. Als ze in de niet teruglever maanden niet zouden aanslaan dan was je zomerbedrag per maand wel hoger geweest hoor. Links of rechtsom halen ze het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ik denk dat ieder bedrijf grip wilt hebben op zijn verdienmodel. Er liggen zoveel panelen al in ons land die niet te besturen zijn. Ik denk dat je aan de ene kant wel een punt daarin hebt. Als een energieleverancier nu zelf een zonnepark heeft met batterij kunnen ze veel beter zelf dit park managen. Dat dit proces verder gaat dan dit zie je bij Zonneplan al. Hun eigen omvormers kunnen ze besturen (waar ze zelf beloont voor worden en de klant). Als je zelf aan de knoppen zit heb je invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
redwing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Die onduidelijkheid komt omdat je meerdere partijen hebt met tegenstrijdige belangen. Want in principe willen we als land meer zonnepanelen,
*knip Dit kan je in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden proberen
En als we al 'meer zonnepanelen' willen, dan liefst op grote schaal, coöperatief, ipv ieder 8 paneeltjes door beunhazen op een dak geflikkerd... Grote zonneweides waar ze niet in de weg liggen, gemakkelijk in massa te leggen, in massa te onderhouden, en volop gebruik makend van de synergie en minder overhead door het zo op te zetten. En te sturen. Nee, men wou iedere jan met de pet panelen laten leggen, en ziedaar het resultaat. Nog los van de (esthetisch) visuele vervuiling die het vaak teweegbrengt. Maar dat is persoonlijk, ik vind het gewoon vaak niet mooi. Maar dat zal de beeldenstormers worst wezen, alles voor 'het grote doel'.

Gezien de hele heisa voor PV lijkt er nu al te veel (onstuurbare) PV te liggen.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobvdW
  • Laatst online: 24-10 21:21
Kom dan als netbeheerder of als energieleverancier met opties opties om het wel te kunnen controleren. Zoals bv een Zonneplan doet maar zij zijn daar zo'n beetje uniek in.

Als ik bv alle PV energie in accu's stop en 's avonds teruglever moet ik alsnog de teruglevergoeding betalen. Dit is nl. ongeacht het tijdstip waarop je teruglevert. Dan zou je zeggen stap over op een dynamisch contract maar bij Vattenfall waar ik zit kan dat niet (wanneer je PV panelen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:34
de Peer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Bovendien is er een vrijstelling dus bij 0,03 kWh betaal je niets.
.
0,03 kWh is gelijk aan 6 minuten zon op één zonnepaneel.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
BobvdW schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:42:
Kom dan als netbeheerder of als energieleverancier met opties opties om het wel te kunnen controleren. Zoals bv een Zonneplan doet maar zij zijn daar zo'n beetje uniek in.

Als ik bv alle PV energie in accu's stop en 's avonds teruglever moet ik alsnog de teruglevergoeding betalen. Dit is nl. ongeacht het tijdstip waarop je teruglevert. Dan zou je zeggen stap over op een dynamisch contract maar bij Vattenfall waar ik zit kan dat niet (wanneer je PV panelen hebt).

.
Dan is Vattenfall de partij niet. Denk dat dynamischer met die terugleverboetes wel interessanter worden. Alleen met panelen die ik bij negatieve prijzen niet wat kan knijpen houd me denk ik nog tegen. Dan is het zeker interessanter. Althans voor ons wel. Daarnaast zag ik GC vlgs mij nog voorbij komen als je meer vastigheid zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
BobvdW schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:42:

klopt,

Alle energie opslaan als het net vol zit, en terug leveren indien nodig, gaat je TOCH geld kosten... 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:02
*reactie op knip
En als we al 'meer zonnepanelen' willen, dan liefst op grote schaal, coöperatief, ipv ieder 8 paneeltjes door beunhazen op een dak geflikkerd...
Voorlopig bestaat zo'n 40 procent van het totaal uit die '8 paneeltjes die door beunhazen op het dak zijn geflikkerd'. Zonder die panelen zouden we nu hopeloos achterlopen op de gemaakte afspraken.
Grote zonneweides waar ze niet in de weg liggen, gemakkelijk in massa te leggen, in massa te onderhouden, en volop gebruik makend van de synergie en minder overhead door het zo op te zetten.
En waarom zouden daken minder goede plekken zijn? Dat zijn nl. juist de plekken waar ze helemaal niemand in de weg liggen. Daarbij is het onderhoud net zo makkelijk (voordeel is nl. dat je amper onderhoud hebt), en overhead heb je ook nauwelijks, de efficiëntie van een losse setup is al zo hoog dat een zonnepark daar weinig aan toe kan voegen.
En te sturen. Nee, men wou iedere jan met de pet panelen laten leggen, en ziedaar het resultaat.
Salderen is ingevoerd om meer zonnepanelen te krijgen. Of moeten we nu ook gaan klagen over al die 'profiteurs' van eender welke andere subsidie? De huidige problemen hebben vooral te maken met gebrek aan sturing van de regering en de winstdoelstelling van de leveranciers.
Nog los van de (esthetisch) visuele vervuiling die het vaak teweegbrengt. Maar dat is persoonlijk, ik vind het gewoon vaak niet mooi. Maar dat zal de beeldenstormers worst wezen, alles voor 'het grote doel'.
En een zonnepark of windmolenpark is wel mooi.? Sorry, maar het gaat niet om mooi, het gaat er om hoe we onze plannet bewoonbaar houden en daarvoor moeten we heel rap over naar hernieuwbare energie.
Nee, die heisa komt daar niet door. Zou dat wel zijn, zouden er ook geen zonneparken meer kunnen/mogen komen. Het probleem zit volledig in het gebrek aan planning. Kijk alleen naar het salderen, eerst zou het netjes worden afgebouwd, toen werd dat uitgesteld, toen toch maar wel, om daarna versneld afgebouwd te worden, om dan toch maar te blijven en nu met een harde stap ineens te verdwijnen.
En dat salderen er af moet is logisch, maar zo is het ook logisch dat er iets voor in de plaats moet komen om ervoor te zorgen dat het nog steeds rendabel is. Want het is gewoon een feit dat we nog veel meer hernieuwbare bronnen (en dus ook zonnepanelen) nodig hebben voor de energietransitie.

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2024 15:12 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
dank voor de TR

[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Martin7182 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:59:
[...]

Je vergeet zaken als WPB en airco in de zomer. Als de prijzen het laagst zijn a.g.v. PV, dan haalt een WPB zijn hoogste rendement en heb je een airco het hardst nodig. Onderschat het prijsverschil niet als je dankzij een WPB helemaal van het gas af kan. Bij ons scheelt het ~€350.
dat is leuk maar wel een compleet andere discussie. Het stuurbaar energieverbruik is voor veel huishoudens gewoon niet zo hoog. En ja, als je een warmtepompboiler hebt kun je misschien in de zomer 1 kWh elektriciteit daarin douwen. En je eigen verbruik van bijv. 30 naar 35% op jaarbasis verhogen. Blijft geen zoden aan de dijk zetten. Je kunt tenslotte ook maar zoveel douchen, zeker in de zomer is de behoefte aan warm water gewoon niet groot.

tuurlijk is van gas af gaan een ander verhaal en levert dat vaak wel geld op, maar dat is niet waar ik op doelde. Ik bedoel dat al die verhalen over "dynamisch is zo goedkoop hur dur" sterk overtrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:03:
[...]

dat is leuk maar wel een compleet andere discussie. Het stuurbaar energieverbruik is voor veel huishoudens gewoon niet zo hoog. En ja, als je een warmtepompboiler hebt kun je misschien in de zomer 1 kWh elektriciteit daarin douwen. En je eigen verbruik van bijv. 30 naar 35% op jaarbasis verhogen. Blijft geen zoden aan de dijk zetten. Je kunt tenslotte ook maar zoveel douchen, zeker in de zomer is de behoefte aan warm water gewoon niet groot.

tuurlijk is van gas af gaan een ander verhaal en levert dat vaak wel geld op, maar dat is niet waar ik op doelde. Ik bedoel dat al die verhalen over "dynamisch is zo goedkoop hur dur" sterk overtrokken zijn.
Moet je maar eens kijken wat de impact is op je energierekening als je 60 kWh inkoop en daar Euro 30 voor betaald krijg.

Neem bijvoorbeeld april 2024:
De stroom voor gemiddeld 18,1 cent per kWh ingekocht en voor 28,8 cent per kWh verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:49:
[...]

Moet je maar eens kijken wat de impact is op je energierekening als je 60 kWh inkoop en daar Euro 30 voor betaald krijg.

De stroom voor gemiddeld 18,1 cent per kWh ingekocht en voor 28,8 cent per kWh verkocht.
Ik probeer te berekenen hoe je met jouw gegevens tot 30 euro voor het kopen van 60kWh komt. En heb je dan het verlies van de accu ook meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sjamo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Ik probeer te berekenen hoe je met jouw gegevens tot 30 euro voor het kopen van 60kWh komt. En heb je dan het verlies van de accu ook meegerekend?
Die 30 euro was een voorbeeld. Dan moet ik eerst mijn batterijcapaciteit uitbreiden.

In het voorbeeld van die euro 30 zijn de accukosten ca. Euro 1,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
John245 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:49:
[...]

misschien kun je wat betere cijfers delen want ik kan hier geen chocola van maken. Je bewijst wel precies mijn stelling (misschien per ongeluk), namelijk dat je met maximaal verschuiven van gebruik (of door batterijen oid) misschien een keer 10 cent voordeel per kWh kan halen. Als je dan kijkt naar welk deel van het verbruik te sturen is voor een gemiddeld huishouden met bijv. 3000 kWh/jaar dan gaat het niet hard.

Jij lijkt het te hebben over een situatie waarin je blijkbaar 50 cent per kWh betaald zou krijgen om stroom af te nemen? Volgens mij zit er een komma verkeerd maar wie weet ook niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:05:
[...]

misschien kun je wat betere cijfers delen want ik kan hier geen chocola van maken. Je bewijst wel precies mijn stelling (misschien per ongeluk), namelijk dat je met maximaal verschuiven van gebruik (of door batterijen oid) misschien een keer 10 cent voordeel per kWh kan halen. Als je dan kijkt naar welk deel van het verbruik te sturen is voor een gemiddeld huishouden met bijv. 3000 kWh/jaar dan gaat het niet hard.

Jij lijkt het te hebben over een situatie waarin je blijkbaar 50 cent per kWh betaald zou krijgen om stroom af te nemen? Volgens mij zit er een komma verkeerd maar wie weet ook niet O-)
Die situaties van 50 cent zijn er jammer genoeg niet iedere dag. Hier vorig jaar bijna Euro 2000,- bespaard ten opzicht van een contract bij Essent. Wel een verbruik van ca. 13.000 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 10:52
John245 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:18:
[...]

Die situaties van 50 cent zijn er jammer genoeg niet iedere dag. Hier vorig jaar bijna Euro 2000,- bespaard ten opzicht van een contract bij Essent. Wel een verbruik van ca. 13 kWh per jaar.
Dat is een heel laag verbruik. Mijn koelkast verbruikt al veel meer op jaarbasis.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 15:10

Pixelmagic

Ubergeek

Ik reed vandaag langs de A15 bij de Betuwe, er liggen daar een paar paneeltjes en er worden er op dit moment nog een paar neergelegd, zie o.a. https://profinrg.nl/zonne...-trafos-zijn-aangesloten/

Wat ik dus niet zo snap is dat wij een TLB krijgen en daar dus gewoon bizarre hoeveelheden het net op worden gepompt. Is het nu zo dat de grote jongens gewoon door blijven gaan met overbelasten en wij de boete mogen betalen of mis ik het grote plaatje hier gewoon ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:55
Die zetten hem uit bij negatieve prijzen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jojan265 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Dat is een heel laag verbruik. Mijn koelkast verbruikt al veel meer op jaarbasis.
Gecorrigeerd naar 13.000 :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:17
Pixelmagic schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:01:
Ik reed vandaag langs de A15 bij de Betuwe, er liggen daar een paar paneeltjes en er worden er op dit moment nog een paar neergelegd, zie o.a. https://profinrg.nl/zonne...-trafos-zijn-aangesloten/

Wat ik dus niet zo snap is dat wij een TLB krijgen en daar dus gewoon bizarre hoeveelheden het net op worden gepompt. Is het nu zo dat de grote jongens gewoon door blijven gaan met overbelasten en wij de boete mogen betalen of mis ik het grote plaatje hier gewoon ?
Zonne/Windmolenparken worden niet aangesloten op de lokale netwerken waar de capaciteit problemen zijn, maar op de hogere netwerken. En de boete komt door salderen en het consumenten prijsmodel is niet van toepassing op de die groep. Tevens zijn die grote parken makkelijker te besturen en uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:18:
[...]

Die situaties van 50 cent zijn er jammer genoeg niet iedere dag. Hier vorig jaar bijna Euro 2000,- bespaard ten opzicht van een contract bij Essent. Wel een verbruik van ca. 13.000 kWh per jaar.
Verbruik of afname van de energieleverancier? Dat scheelt nogal.

Ik weet niet wat je percentage zelfvoorziening is, maar stel 30% bij een verbruik van 13.000kWh stroom, blijft over een afname van 9.1000kWh, x 30ct is 2730 euro, zonder salderen. Zelfs daarop is een besparing van 2000 euro al fors.

Maar er wordt nog gesaldeerd. We zitten hier in het topic zonnepanelen-boete dus ik neem aan dat je voldoende teruglevert om na te denken over kosten die mogelijk voor teruglevering betaald moeten gaan worden. En dat je daarmee in elk geval een gedeelte van je verbruik nog saldeert? Of woonachtig in België?

Ik ken je exacte cijfers niet, maar 2000 euro verschil tussen een vast contract bij een energieleverancier en een dynamisch contract op basis van alleen verbruik met verschuiving verbruik naar gunstige momenten, dus zonder handel, lijkt me een uitdaging Zeker zolang je (volledig) saldeert.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 08-06-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:17:
[...]

Verbruik of afname van de energieleverancier? Dat scheelt nogal.

Ik weet niet wat je percentage zelfvoorziening is, maar stel 30% bij een verbruik van 13.000kWh stroom, blijft over een afname van 9.1000kWh, x 30ct is 2730 euro, zonder salderen. Zelfs daarop is een besparing van 2000 euro al fors.

Maar er wordt nog gesaldeerd. We zitten hier in het topic zonnepanelen-boete dus ik neem aan dat je voldoende teruglevert om na te denken over kosten die mogelijk voor teruglevering betaald moeten gaan worden. En dat je daarmee in elk geval een gedeelte van je verbruik nog saldeert? Of woonachtig in België?

Ik ken je exacte cijfers niet, maar 2000 euro verschil tussen een vast contract bij een energieleverancier en een dynamisch contract op basis van alleen verbruik met verschuiving verbruik naar gunstige momenten, dus zonder handel, lijkt me een uitdaging Zeker zolang je (volledig) saldeert.
Dit was 2023. In 2024 is het een heel ander verhaal en zijn de tarieven bij Essent ook omlaag gegaan dus is de besparing minder. En ja ik moet toegeven in mei en juni was ik dynamisch meer kwijt dan bij Essent.

Als je in mijn profiel kijk zie je dat ik ook een SAP en een thuisbatterij heb.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hansieo
Amos_x schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:40:
[...]

[mbr]*knip Dit kan je in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden proberen[/]
En als we al 'meer zonnepanelen' willen, dan liefst op grote schaal, coöperatief, ipv ieder 8 paneeltjes door beunhazen op een dak geflikkerd... Grote zonneweides waar ze niet in de weg liggen, gemakkelijk in massa te leggen, in massa te onderhouden, en volop gebruik makend van de synergie en minder overhead door het zo op te zetten. En te sturen. Nee, men wou iedere jan met de pet panelen laten leggen, en ziedaar het resultaat. Nog los van de (esthetisch) visuele vervuiling die het vaak teweegbrengt. Maar dat is persoonlijk, ik vind het gewoon vaak niet mooi. Maar dat zal de beeldenstormers worst wezen, alles voor 'het grote doel'.

Het BOLD gedeelte best met je eens, behalve de 8 paneeltjes opmerking.

Zonneparken etc hebben NIHIL eigen verbruik, en die 8 paneeltjes eigenaren waarschijnlijk heel hóóg.
Naar mijn idee dus belónen/stimuleren ipv afstraffen. :(

Pagina: 1 ... 79 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)