Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:40
Amos_x schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:40:
[...]

[mbr]*knip Dit kan je in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden proberen[/]
En als we al 'meer zonnepanelen' willen, dan liefst op grote schaal, coöperatief, ipv ieder 8 paneeltjes door beunhazen op een dak geflikkerd... Grote zonneweides waar ze niet in de weg liggen, gemakkelijk in massa te leggen, in massa te onderhouden, en volop gebruik makend van de synergie en minder overhead door het zo op te zetten. En te sturen. Nee, men wou iedere jan met de pet panelen laten leggen, en ziedaar het resultaat. Nog los van de (esthetisch) visuele vervuiling die het vaak teweegbrengt. Maar dat is persoonlijk, ik vind het gewoon vaak niet mooi. Maar dat zal de beeldenstormers worst wezen, alles voor 'het grote doel'.

Gezien de hele heisa voor PV lijkt er nu al te veel (onstuurbare) PV te liggen.
uh? Als het grote doel is overleven van de mensheid op deze aarde lijkt me dat een nobrainer maar blijkbaar willen sommige mensen dat niet snappen want ze gaan het toch niet meer meemaken of zo?

met die zonneparken moet er ook grote opslag komen van energie anders hebben we er nog niks aan.
lokaal is juist beter omdat het gelijk lokaal word gebruikt en dus het net minder belast zeker met een accu lokaal erbij
al ben ik meer voorstandig van wijk opslag en groter.
zonnepanelen op huizen vind ik juist mooit uitzien zou eigenlijk liefs de pannen eraf en 100% solar als dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:12
In 2023 was 17 % van de verbruikte energie in Nederland afkomstig van een hernieuwbare bron.

Dus nog 83% te gaan.

Verder ook berichten van tegenvallende oogsten, hogere voedselprijzen en schadeposten door (meer) overstromingen en extreem weer met zeker een component klimaatverstoring er in.

Je zou verbanden kunnen gaan zien...

Ik krijg de indruk dat het verhandelen van onze duurzaamopgewekte stroom op dit moment gewoon niet in goede handen is bij de huidige verzameling stroomdoorverkopers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:35
[...]

[mbr]*knip Dit kan je in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden proberen[/]
En als we al 'meer zonnepanelen' willen, dan liefst op grote schaal, coöperatief, ipv ieder 8 paneeltjes door beunhazen op een dak geflikkerd... Grote zonneweides waar ze niet in de weg liggen, gemakkelijk in massa te leggen, in massa te onderhouden, en volop gebruik makend van de synergie en minder overhead door het zo op te zetten. En te sturen. Nee, men wou iedere jan met de pet panelen laten leggen, en ziedaar het resultaat. Nog los van de (esthetisch) visuele vervuiling die het vaak teweegbrengt. Maar dat is persoonlijk, ik vind het gewoon vaak niet mooi. Maar dat zal de beeldenstormers worst wezen, alles voor 'het grote doel'.

Heh? Je noemt zonnepanelen op een dak visuele vervuiling, maar je prijst wel zonneweides aan. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:46

arnova

weet veel, maar niet alles

GioStyle schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Heh? Je noemt zonnepanelen op een dak visuele vervuiling, maar je prijst wel zonneweides aan. :D
Sowieso vreemd dat je je eraan stoort hoe andermans huis eruit ziet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:12
De mensen die geen zonnepanelen hebben hoor je niet maar zoals ik het gelezen heb gaan mensen in een sociale huurwoning er honderden euros op vooruit? Nu zijn dat de mensen die niet stemmen (lacht in SP) dus ik ben benieuwd of dit nog wordt omgedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
GioStyle schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Jij snapt er ook niets van. Dat is in het kader van natuurherstel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 16:11
BarryH schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 05:19:
Die zetten hem uit bij negatieve prijzen
Meende als ze dat doen worden ze gecompenseerd middels de SDU regeling.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Snarfie31 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Meende als ze dat doen worden ze gecompenseerd middels de SDU regeling.
Verschilt tussen sde jaren en is ook afhankelijk van de ppa die is afgesloten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Hansieo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:06:
[...]

klopt,

Alle energie opslaan als het net vol zit, en terug leveren indien nodig, gaat je TOCH geld kosten... 7(8)7
en vergeet dan niet de verliezen van laden/ontladen bij de accu (RTE) ; het is niet hetzelfde als op het moment zelf kunnen terugleveren. Enige reden dat ik op dit moment een accu zou overwegen is als er teveel uitval is van de omvormer v.d. zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:23

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Regelgeving om het stuurbaar te maken (niet alleen panelen maar ook elektrische auto's) zou er ook eens mogen komen. Bijv. afschakelen bij pieken, auto's vooral laten laden bij pieken, ook auto's laten ontladen als er tekorten zijn. Zou allemaal in regelgeving kunnen.

Verder komt verreweg de meeste zonnestroom in NL van daken en niet van weiden. Als mensen lekker hun eigen ding doen met onderhoud e.d. maar het wel stuurbaar is dan zie ik geen enkel probleem.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij kunnen netbeheerders al vrij aardig de boel besturen .
Omvormers schakelen uit rond 253 volt. Waar de capaciteit van trafo stations het toelaat (dus qua amperage) verlagen ze het basis voltage en waar de capaciteit tekort schiet verhogen ze het basis voltage.

We moeten gewoon voor lief nemen dat op zonnige momenten de kans aanwezig is dat je omvormer stopt. En dat verminderen door dan de auto te laden, boiler op te warmen, was te doen, etc

En desnoods de thuis accu opladen (en in piekuren verbruiken/ terugleveren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:52
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:27:
[...]

Regelgeving om het stuurbaar te maken (niet alleen panelen maar ook elektrische auto's) zou er ook eens mogen komen. Bijv. afschakelen bij pieken, auto's vooral laten laden bij pieken, ook auto's laten ontladen als er tekorten zijn. Zou allemaal in regelgeving kunnen.

Verder komt verreweg de meeste zonnestroom in NL van daken en niet van weiden. Als mensen lekker hun eigen ding doen met onderhoud e.d. maar het wel stuurbaar is dan zie ik geen enkel probleem.
Het laden van mijn EV heb ik graag zelf in de hand. Ik zie het een beetje een vergelijk met een benzine auto waar regelgeving bepaald of je nu een liter brandstof krijgt of straks pas.

Mobiliteit kun je niet mee klooien. Bij een brandstof auto is ook de benzine direct beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 08-06-2024 17:09 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Devke schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:06:
[...]

Het laden van mijn EV heb ik graag zelf in de hand. Ik zie het een beetje een vergelijk met een benzine auto waar regelgeving bepaald of je nu een liter brandstof krijgt of straks pas.

Mobiliteit kun je niet mee klooien. Bij een brandstof auto is ook de benzine direct beschikbaar.
Ik denk dat je het ook altijd wel zelf in de hand zal hebben alleen de prijs kan verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

de Peer

under peer review

BarryH schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:51:
We moeten gewoon voor lief nemen dat op zonnige momenten de kans aanwezig is dat je omvormer stopt.
sporadisch op enkele plekken in Nederland. Laten we niet doen alsof dit zich op grote schaal afspeelt. Het gaat om tienduizenden huishoudens volgens mij. dat is niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Devke schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:06:
[...]

Idd altijd zelf in de hand maar dan meer zo "moet om 07:00 vol zijn" waarbij je met standaard settings op optimale tijden oplaadt, bijv. later in de nacht omdat er dan wind zal zijn.

Of dat je auto in de avond een paar kWh teruglevert aan je eigen woning, en die in de nacht weer bijlaadt. Of misschien heeft hij overdag op zonne-energie iets verder bijgeladen, bijv. naar 83%, zodat hij na de piek weer op 80% uitkomt. (dit is bijna geen belasting op de auto - rijden zelf kost veel meer energie dan je tv en inductiekookplaat of oven :+)

Een soort protocol dat dit aanstuurt maar wat je kunt overriden lijkt me een goed idee en mega effectief tegen veel van de problemen die nu spelen. Alleen zou dit moeten worden afgedwongen door regelgeving. Dus afdwingen dat de apparatuur dit kan, niet afdwingen dat je de features ook (elke dag) gebruikt. Die vrijheid blijft belangrijk.

In tests die hierop lijken (laadsnelheid auto aanpassen) blijkt ook dat de meeste mensen niet aan de instellingen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
de Peer schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:31:
[...]

sporadisch op enkele plekken in Nederland. Laten we niet doen alsof dit zich op grote schaal afspeelt. Het gaat om tienduizenden huishoudens volgens mij. dat is niet zo veel.
Klopt. Ik pleit er alleen voor om er aan te wennen en alle daken vol te leggen. Op zonnige dagen zal je dan maar deels kunnen terugleveren, maar dat is naar mijn idee een feature en geen bug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
[...]

Omvormer is er hier diverse keren uitgeklapt. Reden. Ding was gewoon aan het einde van zijn latijn. Nieuwe. Klaar. Dus wat je zegt. Hier is in 12 jaar tijd nog nooit de omvormer eruit gesprongen omdat het ff teveel van het goede werd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:33:
[...]

Idd altijd zelf in de hand maar dan meer zo "moet om 07:00 vol zijn" waarbij je met standaard settings op optimale tijden oplaadt, bijv. later in de nacht omdat er dan wind zal zijn.

Of dat je auto in de avond een paar kWh teruglevert aan je eigen woning, en die in de nacht weer bijlaadt. Of misschien heeft hij overdag op zonne-energie iets verder bijgeladen, bijv. naar 83%, zodat hij na de piek weer op 80% uitkomt. (dit is bijna geen belasting op de auto - rijden zelf kost veel meer energie dan je tv en inductiekookplaat of oven :+)

Een soort protocol dat dit aanstuurt maar wat je kunt overriden lijkt me een goed idee en mega effectief tegen veel van de problemen die nu spelen. Alleen zou dit moeten worden afgedwongen door regelgeving. Dus afdwingen dat de apparatuur dit kan, niet afdwingen dat je de features ook (elke dag) gebruikt. Die vrijheid blijft belangrijk.

In tests die hierop lijken (laadsnelheid auto aanpassen) blijkt ook dat de meeste mensen niet aan de instellingen komen.
Dan zijn we het eens. Mobiliteit moet altijd beschikbaar zijn. Ik zorg altijd dat ik nooit onder een grens kom qua range. Reden. In geval van een calamiteit overdag of nacht moet ik weg kunnen. Je moet een systeem dus altijd een override kunnen doen. Je kunt wel zeggen..... stel je hebt 100 kilometer altijd nodig..... zodra de 100 aangetikt is mag je flexibeler laden. Ga dr vanuit dat regelgevers dat wel kunnen bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cv75
[...]

Meten=weten Het is in ieder geval in het gebied waar ik woon de laatste jaren raak(1ste jaar zonnepanelen nog niet)..zonnige lentedagen voltages rond de 250v en uitval tussen 12 en 15h. Als je zo kijkt naar wat de netbeheerders rapporteren is het wel iets meer dan "sporadisch"; zeker in de noordelijke regio's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Devke schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Dan zijn we het eens. Mobiliteit moet altijd beschikbaar zijn. Ik zorg altijd dat ik nooit onder een grens kom qua range. Reden. In geval van een calamiteit overdag of nacht moet ik weg kunnen. Je moet een systeem dus altijd een override kunnen doen. Je kunt wel zeggen..... stel je hebt 100 kilometer altijd nodig..... zodra de 100 aangetikt is mag je flexibeler laden. Ga dr vanuit dat regelgevers dat wel kunnen bedenken.
Helemaal eens. Beter nog: ik vind dat je het ook permanent moet kunnen overriden als gebruiker. Maar 95% van de gebruikers zal dat niet willen omdat het laden dan ook duurder wordt, uitgaande van dat we ook bonussen krijgen voor als je dit niet structureel overridet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:54
[...]

Zijn er getallen van? (Serieus benieuwd naar. Weten bv energiemaatschappijen/netbeheerders dit?)
Want volgens mij zijn het er meer.
Toen ik er hier op Tweakers naar zocht, vond ik er best veel waar het geregeld bij voorkomt. En nog wat waar het af en toe is.
En ik denk dat heel veel mensen met zonnepanelen dat helemaal niet door hebben, dat hun omvormer er even uit is geweest.
Dus ik denk dat het er echt wel meer zijn. (En dan eigenlijk niet in absolute getallen, maar relatief. Hoeveel huishoudens op totaal aantal huishoudens met panelen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 08-06-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:08
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Helemaal eens. Beter nog: ik vind dat je het ook permanent moet kunnen overriden als gebruiker. Maar 95% van de gebruikers zal dat niet willen omdat het laden dan ook duurder wordt, uitgaande van dat we ook bonussen krijgen voor als je dit niet structureel overridet.
Kunnen ze dat uitvallen ook niet express doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
Truus01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:24:
[...]

Zijn er getallen van? (Serieus benieuwd naar. Weten bv energiemaatschappijen/netbeheerders dit?)
Want volgens mij zijn het er meer.
Toen ik er hier op Tweakers naar zocht, vond ik er best veel waar het geregeld bij voorkomt. En nog wat waar het af en toe is.
En ik denk dat heel veel mensen met zonnepanelen dat helemaal niet door hebben, dat hun omvormer er even uit is geweest.
Dus ik denk dat het er echt wel meer zijn. (En dan eigenlijk niet in absolute getallen, maar relatief. Hoeveel huishoudens op totaal aantal huishoudens met panelen.)
Voor zover ik kan zien rapporteren de netbeheerders globaal (over gebieden). Het is overigens blijkbaar niet zo dat er pro-actief gemeten wordt (i.i.g. niet bij liander in mijn geval) Als je dan een onderzoek aanvraagd en de uitkomst is "terugleverprobleem" dan wordt dit qua gebied toegevoegd. Overigens was in mijn geval uitkomst: kunnen we niet oplossen; nieuw transformatorhuisje nodig..vergunningstraject. Bleek achteraf dat meer mensen problemen hadden in de wijk; en gezien het bijplaatsen van zonnepanelen her-en-der zal het er de komende tijd niet beter op worden. Wat dan wel weer fijn is dat je dan kan zoeken bij liander of je teruglever problemen kunt verwachten of niet(o.b.v. postcode - huisnr).

Maar goed lang verhaal kort ; elke tvt-berekening(deels rekenend op salderen bijv) die je in zo'n geval had gedaan kan gelijk de prullenbak in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
cv75 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Voor zover ik kan zien rapporteren de netbeheerders globaal (over gebieden). Het is overigens blijkbaar niet zo dat er pro-actief gemeten wordt (i.i.g. niet bij liander in mijn geval) Als je dan een onderzoek aanvraagd en de uitkomst is "terugleverprobleem" dan wordt dit qua gebied toegevoegd. Overigens was in mijn geval uitkomst: kunnen we niet oplossen; nieuw transformatorhuisje nodig..vergunningstraject. Bleek achteraf dat meer mensen problemen hadden in de wijk; en gezien het bijplaatsen van zonnepanelen her-en-der zal het er de komende tijd niet beter op worden. Wat dan wel weer fijn is dat je dan kan zoeken bij liander of je teruglever problemen kunt verwachten of niet(o.b.v. postcode - huisnr).

Maar goed lang verhaal kort ; elke tvt-berekening(deels rekenend op salderen bijv) die je in zo'n geval had gedaan kan gelijk de prullenbak in.
Overzicht:
https://jeroen.nl/blog/ne...ats-gemeente-en-provincie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:15
Hier werd gevraagd naar een bron waaruit blijkt dat het in de basis zou meevallen waar zonnepanelen afgeschakeld worden c.q. uitvallen. Dit is uit een recent artikel van rtl nieuws en daar was een overzichtskaart onderdeel van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3wno7V7eM7CUsRM4W1JY6ZkBWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl2uAErDyrtnJu65eUSC0JFa.jpg?f=fotoalbum_large

Die link naar Jeroen.nl is natuurlijk ook een leuke en (uitgebreide) informatieve site!

[ Voor 6% gewijzigd door Rojado op 09-06-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
jaaoie17 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 03:27:
[...]

In beginsel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Netspanning verhogen. 253V. Klappen ze er ook uit. Zie eerdere berichten over Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Netspanning verhogen. 253V. Klappen ze er ook uit. Zie eerdere berichten over Enexis.
Wat is je punt? Ik beantwoorde de vraag van @jaaoie17 of ‘ze’ het uitvallen van omvormers expres veroorzaken. Dat is niet het geval. Soms is het een consequentie van opgelopen netspanning.
Er zijn geen netbeheerders voor zover ik weet die express de netspanning verhogen met als doel om omvormers te laten uitschakelen. Mocht iemand daar wel bewijs voor hebben dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rojado schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:13:
Hier werd gevraagd naar een bron waaruit blijkt dat het in de basis zou meevallen waar zonnepanelen afgeschakeld worden c.q. uitvallen. Dit is uit een recent artikel van rtl nieuws en daar was een overzichtskaart onderdeel van:
[Afbeelding]

Die link naar Jeroen.nl is natuurlijk ook een leuke en (uitgebreide) informatieve site!
Al die data is op basis van meldingen. Wat ik aangeef, is dat ik denk dat heel veel mensen het niet eens door hebben. Die melden dus ook niet. Ik denk dus dat het vaker voorkomt en zeker een groeiend probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Homer-Simpson schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Wat is je punt? Ik beantwoorde de vraag van @jaaoie17 of ‘ze’ het uitvallen van omvormers expres veroorzaken. Dat is niet het geval. Soms is het een consequentie van opgelopen netspanning.
Er zijn geen netbeheerders voor zover ik weet die express de netspanning verhogen met als doel om omvormers te laten uitschakelen. Mocht iemand daar wel bewijs voor hebben dan hou ik me aanbevolen.
Zelfs als ze het daar bewust voor doen, zal je daar natuurlijk geen bewijs voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Truus01 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Zelfs als ze het daar bewust voor doen, zal je daar natuurlijk geen bewijs voor vinden.
Dan zal ik het anders formuleren. Welk belang heeft een netbeheerder erbij om express omvormers te laten afschakelen? Dat belang is er toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Homer-Simpson schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Dan zal in het anders formuleren. Welk belang heeft een netbeheerder erbij om express omvormers te laten afschakelen? Dat belang is er toch niet?
Zoals als gezegd, lees eea hier Spanningsverhoging door de netbeheerder
Denk ook dat de discussie daar thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Truus01 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Zoals als gezegd, lees eea hier Spanningsverhoging door de netbeheerder
Denk ook dat de discussie daar thuishoort.
Ik ken dat topic en heb geen behoefte om aan die discussie bij te dragen. Ik beantwoordde gewoon een vraag die in dit topic gesteld was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]
Ik zou jezelf goed informeren voordat je zo stellig reageert. Netbeerders geven zelf namelijk toe dat ze dit trucje uitvoeren, zoals in het gelinkte topic te vinden is:
Enexis moet regelmatig naar deze noodoplossing grijpen, laat de netbeheerder weten aan NU.nl.
En Liander: https://m.facebook.com/st...tory_fbid=844466104372393

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 09-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
marcop23 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Ik zou jezelf goed informeren voordat je zo stellig reageert. Netbeerders geven zelf namelijk toe dat ze dit trucje uitvoeren, zoals in het gelinkte topic te vinden is:

[...]

En Liander: https://m.facebook.com/st...tory_fbid=844466104372393
Het lijkt erop alsof mensen doel, middel en gevolg niet helder hebben.
Het doel wat netbeheerders dienen is het kunnen voorzien in de almaar groeiende vraag naar stroom. Daar waar het lokale net deze vraag niet aankan wordt soms de spanning verhoogd om aan de vraag te voldoen (middel). Het (ongewenste) gevolg hiervan is dat omvormers soms uitschakelen. Maar dit is nooit het doel van de netbeheerders.

Dus als iemand vraagt of ‘ze’ expres omvormers uitschakelen is het antwoord nee. Maar dat is wel een gevolg van het (bewuste) handelen van de netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Homer-Simpson schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Het lijkt erop alsof mensen doel, middel en gevolg niet helder hebben.
Het doel wat netbeheerders dienen is het kunnen voorzien in de almaar groeiende vraag naar stroom. Daar waar het lokale net deze vraag niet aankan wordt soms de spanning verhoogd om aan de vraag te voldoen (middel). Het (ongewenste) gevolg hiervan is dat omvormers soms uitschakelen. Maar dit is nooit het doel van de netbeheerders.

Dus als iemand vraagt of ‘ze’ expres omvormers uitschakelen is het antwoord nee. Maar dat is wel een gevolg van het (bewuste) handelen van de netbeheerders.
Nouja, je vraagt je af of netbeheerders de spanning verhogen met als doel om omvormers uit te laten vallen. Dat is toch precies het mechanisme waarmee ze de stroom door teruglevering nu beperken?

Je kan misschien argumenteren dat de stroom al iets afneemt door de hogere spanning an sich (omdat I=P/U). Maar daar valt misschien 2-3% mee te winnen. Als er nu sprake is van stroomuitval, dan is dat lang niet genoeg afname. Een zekering van een wijktrafo valt pas uit bij minstens 10% langdurige overbelasting, waarschijnlijk nog veel meer. Dus ik het doel zal wel degelijk zijn om omvormers uit te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

Mijn punt is dat ze dit wel kunnen. Zie link.
https://www.nu.nl/tech/63...ingreep-netbeheerder.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
marcop23 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Nouja, je vraagt je af of netbeheerders de spanning verhogen met als doel om omvormers uit te laten vallen. Dat is toch precies het mechanisme waarmee ze de stroom door teruglevering nu beperken?

Je kan misschien argumenteren dat de stroom al iets afneemt door de hogere spanning an sich (omdat I=P/U). Maar daar valt misschien 2-3% mee te winnen. Als er nu sprake is van stroomuitval, dan is dat lang niet genoeg afname. Een zekering van een wijktrafo valt pas uit bij minstens 10% langdurige overbelasting, waarschijnlijk nog veel meer. Dus ik het doel zal wel degelijk zijn om omvormers uit te laten vallen.
Nogmaals je haalt doel, middel en gevolg door elkaar. Netbeheerders hebben er geen belang bij om omvormers uit te laten vallen. Het uitvallen van omvormers is een gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Nogmaals je haalt doel, middel en gevolg door elkaar. Netbeheerders hebben er geen belang bij om omvormers uit te laten vallen. Het uitvallen van omvormers is een gevolg.
@marcop23 e.a.
Ze kunnen dan die uitgefikte trafo dan wel vervangen door een met meer capaciteit maar daarmee heb je het puntje van de kabels nog die er ook niet op berekend zijn voor de grotere stroom.

Spanning omhoog is een Quick fix van de netbeheerder om te zorgen dat je niet langdurig zonder zit (lees alles, trafo en bekabeling uitfikt).
Voor een complot zijn er andere mogelijkheden :X

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 09-06-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:05:
[...]

@marcop23 e.a.
Ze kunnen dan die uitgefikte trafo dan wel vervangen door een met meer capaciteit maar daarmee heb je het puntje van de kabels nog die er ook niet op berekend zijn voor de grotere stroom.

Spanning omhoog is een Quick fix van de netbeheerder om te zorgen dat je niet langdurig zonder zit (lees alles, trafo en bekabeling uitfikt).
Ik snap de gedachte erachter wel waarom dit gebeurd. Is het leuk? Dat is een andere vraag. Ik vind het wel een beetje nalatigheid van de netbeheerders/overheid. Je laat meer auto's toe op een snelweg maar je vergeet of je laat na om de snelweg te verbreden. Dit had gewoon klaar moeten zijn. Electrificatie is niet iets van het laatste jaar. Ander zijds.... hoelang staat je omvormer dan uit? 5 min zou ik prima mee kunnen leven om dan maar even de helpende hand te zijn. Uren per dag wordt wel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:16:
[...]

Ik snap de gedachte erachter wel waarom dit gebeurd. Is het leuk? Dat is een andere vraag. Ik vind het wel een beetje nalatigheid van de netbeheerders/overheid. Je laat meer auto's toe op een snelweg maar je vergeet of je laat na om de snelweg te verbreden. Dit had gewoon klaar moeten zijn. Electrificatie is niet iets van het laatste jaar. Ander zijds.... hoelang staat je omvormer dan uit? 5 min zou ik prima mee kunnen leven om dan maar even de helpende hand te zijn. Uren per dag wordt wel vervelend.
@Truus01 ik monitor de panelen / omvormer. Uitval kan ik zien. Kan me voorstellen dat niet iedereen dit doet. Daarnaast heeft HW een overvoltage grafiek toegevoegd aan hun app. Ik kom niet eens in de buurt van 253V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:16:
[...]

De files zijn gelukkig jaren geleden ook al opgelost. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:20:
[...]

@Truus01 ik monitor de panelen / omvormer. Uitval kan ik zien. Kan me voorstellen dat niet iedereen dit doet. Daarnaast heeft HW een overvoltage grafiek toegevoegd aan hun app. Ik kom niet eens in de buurt van 253V
Vaak is de uitval te kort en de sampletijd van de PV app te groot waardoor je niets in de gaten hebt.
De omvormerfirma heeft er ook belang bij die lange sampletijd, scheelt vragen en klachten en vooral serverruimte/tijd. @Devke kom d'r maar in :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:05:
[...]

@marcop23 e.a.

Mooi plaatje van zo'n quick fix (spanning op een van de fases, gemeten via de P1 poort). Hier is in korte tijd een keer of vijf een stroomstoring geweest omdat een zekering in het trafohuisje in de buurt er uit vloog wegens overbelasting door zonnestroom. Op 15 mei heeft Liander de spanning tijdelijk verhoogd zodat omvormers eerder zouden uitvallen om de zekering te beschermen. Op 24 mei is er een nieuwe trafo geplaatst en is de spanning weer verlaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2vLYT1EKZSkY0aT3lU2YKLUDB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzGnEaJgzkvzGPmasbVxoGbu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Vaak is de uitval te kort en de sampletijd van de PV app te groot waardoor je niets in de gaten hebt.
De omvormerfirma heeft er ook belang bij die lange sampletijd, scheelt vragen en klachten en vooral serverruimte/tijd. @Devke kom d'r maar in :*)
Ik vind het prima allemaal. Die tijden zijn dan zo kort dat het verlies nagenoeg 0 is. Systeem doet meer dan voorspeld bij leggen ;-p

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 09-06-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Ik vind het prima allemaal. Die tijden zijn dan zo kort dat het verlies nagenoeg 0 is. Systeem doet meer dan voorspeld bij leggen ;-p
d:)b
Hier het zelfde, al lijkt dit jaar tot nu toe een minder jaar te worden.
Grote punt is dat je er zelf weinig niets aan kan doen, anders dan zorgen dat je je eigen zaakjes voor elkaar hebt.

Oh ja, en regelmatig onderbouwd klagen bij de netbeheerder of het helpt is een 2e :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:38:
[...]

d:)b
Hier het zelfde, al lijkt dit jaar tot nu toe een minder jaar te worden.
Grote punt is dat je er zelf weinig niets aan kan doen, anders dan zorgen dat je je eigen zaakjes voor elkaar hebt.

Oh ja, en regelmatig onderbouwd klagen bij de netbeheerder of het helpt is een 2e :X
Klopt. Afgelopen 2 maanden waren minder t.o.v. vorige jaar. Ach wellicht halen we het nog in en komen er nog zonnige dagen in overvloed (niet te warm graag🙈). Klagen bij netbeheerder is hier niet nodig. Werkt allemaal geruisloos. Voordeel van minder opbrengst is ook dat de terugleverboete lager zal zijn.🤣

Zelfconsumptie wil ik wel opkrikken al is dit best lastig met standaard aparatuur in huis. Opslag is de enige methode dan. Ja ik weet het is een topic over 😜 (batterij / ev)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Klopt. Afgelopen 2 maanden waren minder t.o.v. vorige jaar. Ach wellicht halen we het nog in en komen er nog zonnige dagen in overvloed (niet te warm graag🙈). Klagen bij netbeheerder is hier niet nodig. Werkt allemaal geruisloos. Voordeel van minder opbrengst is ook dat de terugleverboete lager zal zijn.🤣

Zelfconsumptie wil ik wel opkrikken al is dit best lastig met standaard aparatuur in huis. Opslag is de enige methode dan. Ja ik weet het is een topic over 😜 (batterij / ev)
technisch is eigen opslag wel een mogelijkheid, of dat echter financieel ook echt aantrekkelijk is waag ik te betwijfelen, zeker als je naar een kant en klare oplossing zoekt (voor de meeste consumenten geschikt), hou rekening mee dat je ruim tegen de 12 jaar TVT aan loopt, en dan blijft er niet veel verdientijd meer over.

voor de meeste zal een 5 kWh batterij al de limiet zijn. wacht maar tot de Na-ion Batterijen opkomen, dat zou nu binnen 2 a 3 jaar moeten gebeuren en dat voor 1/4 a 1/5 van de prijs die je nu betaald.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:30
MacD007 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:01:
[...]

technisch is eigen opslag wel een mogelijkheid, of dat echter financieel ook echt aantrekkelijk is waag ik te betwijfelen, zeker als je naar een kant en klare oplossing zoekt (voor de meeste consumenten geschikt), hou rekening mee dat je ruim tegen de 12 jaar TVT aan loopt, en dan blijft er niet veel verdientijd meer over.

voor de meeste zal een 5 kWh batterij al de limiet zijn. wacht maar tot de Na-ion Batterijen opkomen, dat zou nu binnen 2 a 3 jaar moeten gebeuren en dat voor 1/4 a 1/5 van de prijs die je nu betaald.
Wij hebben de afgelopen dagen nog zitten kijken naar een Enphase 3T. Dat vooral omdat we ons pv-systeem gaan klaarmaken voor zero-export. De prijs was te doen en het gadget-gehalte hoog, maar toch weer besloten het niet te doen. Deze accu past hier qua kWh beter en qua prijs zouden we op een tvt van rond de 10 jaar zitten zonder salderen, maar de komende 2 jaar moeten we er sowieso geld bij leggen en dat is wel wat enthousiast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

jaaoie17 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 03:27:
[...]

Als fabrikanten worden gedwongen om bepaalde standaarden te ondersteunen dan is het technisch gezien mogelijk om per wijk of zelfs per gebruiker de panelen te deactiveren.

Veel hardware ondersteunt dit in principe al vermoed ik (veel omvormers zitten op wifi of 4G), alleen moet het worden geïmplementeerd op de één of andere manier. Het lastigste zal zijn om een mooi protocol te ontwikkelen waarmee dit kan, en wat niet zomaar misbruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
[...]

Zeker. Verken die markt ook. Flexibiliteit staat hoog in het vaandel. Echter wat je aangeeft de TVT is simpel te lang. Zelfs al zou je de hele TLB kunnen omzeilen (niks terugleveren) past het plaatje niet. Mooi stuk techniek maar te duur. De meeste kopen het toch voor rendement. De early adopters zijn eerst nu aanzet. Als die markt gaat inzakken en er meer concurrentie komt wordt het interessanter denk ik. Enige vorm van terugverdienen (en die gaat denk ik niet eens meer volledig lukken) is onbalansmarkt. Misschien komt er nog wel een verrassing. Salderen blijft 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:32
Sorcerer8472 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Als fabrikanten worden gedwongen om bepaalde standaarden te ondersteunen dan is het technisch gezien mogelijk om per wijk of zelfs per gebruiker de panelen te deactiveren.

Veel hardware ondersteunt dit in principe al vermoed ik (veel omvormers zitten op wifi of 4G), alleen moet het worden geïmplementeerd op de één of andere manier. Het lastigste zal zijn om een mooi protocol te ontwikkelen waarmee dit kan, en wat niet zomaar misbruikt kan worden.
Technisch is het allemaal wel uit te vinden en deels bestaat het al maar je vergeet de belangrijkste factor, de mens. Waarom zouden mensen mee werken om hun omvormer uit te laten schakelen. Zolang er nog geen enkele actie vanuit de netwerkbeheerder komt om mensen over te halen om net belasting te verminderen is daar geen reden voor. Je betaald een vast netwerktarief ongeacht of je veel of weinig gebruikt en ook de tijd speelt geen rol. Pas als netwerkbedrijven mensen gaan belonen met aangepaste tarieven voor medewerking is er een mogelijkheid dat dit van de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
hanev001 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Technisch is het allemaal wel uit te vinden en deels bestaat het al maar je vergeet de belangrijkste factor, de mens. Waarom zouden mensen mee werken om hun omvormer uit te laten schakelen. Zolang er nog geen enkele actie vanuit de netwerkbeheerder komt om mensen over te halen om net belasting te verminderen is daar geen reden voor. Je betaald een vast netwerktarief ongeacht of je veel of weinig gebruikt en ook de tijd speelt geen rol. Pas als netwerkbedrijven mensen gaan belonen met aangepaste tarieven voor medewerking is er een mogelijkheid dat dit van de grond komt.
Ik zou het vervelend gaan vinden als een netbeheerder mijn apparatuur gaat besturen en wat ik wanneer wel en niet mag. Je kunt met incentives de boel proberen te belonen zeg maar. Het gedrag aanpassen van mensen. Anders moeten ze misschien eens gewoon lekker gaan bouwen i.p.v. zeuren steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:32
Volgens mij heb ik hier in Twenterand super veel geluk zelfs overdag komt hier het voltage net op 230V maar dat komt misschien ook omdat van t zomer hier het verdeelstation en de trafo huisjes zijn uitgebrand. Zodat we een hele dag zonder stroom hebben gezeten. Nu zijn ze nog steeds aan het bouwen bij het verdeel station ze pakken hier alles in 1 keer aan. Eind vorig jaar hebben ze allemaal nieuwe kabels door de straat getrokken en nog steeds worden er voorzieningen verbouwd en vervangen door enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

hanev001 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Als aanbieder zou ik dit als opt-out aanbieden. 99% van de mensen raakt het niet aan. Evt. meer betalen als je het wel aanraakt. Dit zou het beste werken met dynamische tarieven. Eigenlijk moeten alle apparaten meedoen, de auto bijv. ook met zowel laden als ontladen, de koelkast kan ook iets kouder als er een overschot is (zodat hij minder hard hoeft te werken als dat voorbij is). Eco modus van allerlei apparaten kan ook uit als er een problematisch overschot is zelfs.

Alleen moet er wel een standaard zijn die de energiemaatschappij (en via hen de netbeheerder) kan sturen en die wordt ondersteund door al deze apparaten. Zelfs onbalans kan beter worden gestuurd zo.

Met stuurbare apparaten (en zeker omvormers) worden alle argumenten om boetes uit te delen overbodig. Maar goed, dan komen we er misschien ook achter dat het meer over winst gaat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:32
Sorcerer8472 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Als aanbieder zou ik dit als opt-out aanbieden. 99% van de mensen raakt het niet aan. Evt. meer betalen als je het wel aanraakt. Dit zou het beste werken met dynamische tarieven. Eigenlijk moeten alle apparaten meedoen, de auto bijv. ook met zowel laden als ontladen, de koelkast kan ook iets kouder als er een overschot is (zodat hij minder hard hoeft te werken als dat voorbij is). Eco modus van allerlei apparaten kan ook uit als er een problematisch overschot is zelfs.

Alleen moet er wel een standaard zijn die de energiemaatschappij (en via hen de netbeheerder) kan sturen en die wordt ondersteund door al deze apparaten. Zelfs onbalans kan beter worden gestuurd zo.

Met stuurbare apparaten (en zeker omvormers) worden alle argumenten om boetes uit te delen overbodig. Maar goed, dan komen we er misschien ook achter dat het meer over winst gaat? :+
Je haalt er nu apparaten bij die weinig of geen echte last op het net veroorzaken. Om daar in te investeren is dan ook verloren tijd en geld. Zelfs als je dat al zou willen moet je aan een hele lange invoeringsperiode denken omdat zaken als een koelkast, vriezer of wasmachine een lange levensduur hebben 15 tot 20 jaar is niet ongewoon.

Voor autos loopt je altijd tegen het probleem van beschikbaarheid op. De momenten dat er veel overschot is staan ze niet voor de deur en in de avond/nacht moeten ze weer worden opgeladen worden voor het gebruik van de volgende dag

Overigens wat bedoel je met opt-out. Ik zie daar 2 mogelijkheden, dat het de gebruiker vrij is om te kiezen om de benadering door de netwerkbeheerder uit te schakelen of dat het betekend dat je alleen na verzoek van de acties van de netwerkbeheerder wordt vrijgesteld eventueel tegen hogere kosten.
Voor de eerste optie zou naar mijn mening dan de default instelling uit moeten zijn, de tweede is in mijn ogen onaanvaardbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Sowieso, zolang salderen bestaat zou ik niet aan een batterij beginnen. Dus sowieso kun je heel 2025 nog gewoon lekker salderen. En dan kun je in 2026 eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

bbbrumbrum schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:21:
[...]

Ik weet dat er tests zijn, maar nogmaals, waar kan ik NU een auto en laadpaal bestellen die dit kunnen?
In Utrecht deden ze dit al met de ZOE, die dit marketingstechnisch helemaal niet kan.

En een schatting van GPT? Dat lijk me de definitie van onbetrouwbaar.
Zijn de grote koelhuizen ook fridges?
300 kWh/year×7,900,000 households=2,370,000,000 kWh/year or 2.37 TWh/year

Er zijn inmiddels zuinigere koelkasten maar ook onzuinigere koelkasten. Hoe dan ook lijkt me dat koelkasten meer verbruiken dan auto's. En dan heb je idd koelhuizen e.d. nog, waar dit principe trouwens al wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:13
Sorcerer8472 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 06:45:
Het zou gaaf zijn als de overheid komt met een subsidie van een leuk bedrag (5-10K) voor auto's die deze feature hebben + mensen die ook thuis een v2g-compatible laadpaal laten installeren.
Lijkt me beter om een subsidie te geven per kWh die op het juiste moment ingevoed wordt. En zorgen dat iedereen mee kan doen, dus ook mensen met een accu.

Andere blijkt een paar jaar later dat er wel een enorm bedrag uitgegeven is aan subsidie, maar dat die auto's in de praktijk niets terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:32
Laatste week het topic niet gevolgd, maar met een aantal zoektermen gezocht, maar niets gevonden.
https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief
Geeft een 3 jaar coolblue (CB) contract ook voor mensen met panelen. Wel met boete, maar wel weer 'goede' tarieven voor gas / elektra. Wellicht ook handig om daar gas te doen en elektra via GC?

Edit: Opnieuw zoeken met zoektermen geeft mijn post ook niet, dus wellicht overbodige info nu.

[ Voor 13% gewijzigd door Titus op 10-06-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Titus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:50:
Laatste week het topic niet gevolgd, maar met een aantal zoektermen gezocht, maar niets gevonden.
https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief
Geeft een 3 jaar coolblue (CB) contract ook voor mensen met panelen. Wel met boete, maar wel weer 'goede' tarieven voor gas / elektra. Wellicht ook handig om daar gas te doen en elektra via GC?

Edit: Opnieuw zoeken met zoektermen geeft mijn post ook niet, dus wellicht overbodige info nu.
Extra vaste kosten van €12.50 (€20 - €7.50) per maand is inderdaad een behoorlijke boete. En ook maar €0.03 / kWh teruglevertarief natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 16:11
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Vanaf augustus 2023 is het al een drama maar ja zijn wel ergere dingen toch zonnepaneel boetes _O-

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:29
Heel 2024 een drama, midden juni en onvoldoende opwek voor eigen directverbruik.
Op deze manier wordt Eneco goedkoper dan GC... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hoevenpe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:36:
Heel 2024 een drama, midden juni en onvoldoende opwek voor eigen directverbruik.
Op deze manier wordt Eneco goedkoper dan GC... :P
Begrijp ik dat je op dit moment niet voldoende opwek hebt om je basisverbruik af te dekken? Hier giet het uit de lucht nu, maar we staan gemiddeld nog zo'n 100W in het groen. Het is niet veel, dat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 13:38
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Begrijp ik dat je op dit moment niet voldoende opwek hebt om je basisverbruik af te dekken? Hier giet het uit de lucht nu, maar we staan gemiddeld nog zo'n 100W in het groen. Het is niet veel, dat klopt :)
Tja... Het is dan maar net wat je hebt als basis verbruik natuurlijk. Ikzelf heb 3 sets zonnepanelen, maar dek nu bij deze regen en grauw weer ook maar net de huidige behoefte. Heb een warmtepomp boiler en een internet radio aan staan. En 1 sudder pit op het elektrisch fornhuis. Dit los van diverse vriezers en een koelkast natuurlijk. Red het net😁 1600 Watt opwek totaal.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 10-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:42
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Auto vind ik geen optie. Een EV kost al snel 50 a 60k. Die ga ik niet eindeloos laden en ontladen wanneer het de netbeheerder uitkomt. Er zit ook een max aan het aantal kWh dat het merk dat ik heb toestaat (ontladen). Dan moet een evt incentive wel heel leuk zijn.
Even niet teveel off-topic:
EV als overproductie op zonnepaneel boete te ontlopen zal lastig zijn.

gedeeltelijk mogelijk, als je deze vaak gedurende pieken voor de woning hebt staan, (meeste niet..)
EN... als deze een flinke batterijcapaciteit heeft, (flink?? zal tussen 50kWh en wel 100kWh €€€€ liggen)
EN je genoeg gaat rijden. (anders ben je na één /enkele dagen TJOKVOL)

Prijzen? 2e 3e 4e hands zo laag als je wilt gaan.
Nieuw? va €20.000 maar dan een klein batterijtje, dus snel vol

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Als er even niets over afwijkende contracten voor PV te melden is, dan is dat helemaal OK.

Auto's, netbeheerders, energiemix en degelijke zijn in andere topics al met hogere kwaliteit bediscussiëerd.
Persoonlijke keuzes bekritiseren is nergens een goed idee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Doggieman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Tja... Het is dan maar net wat je hebt als basis verbruik natuurlijk. Ikzelf heb 3 sets zonnepanelen, maar dek nu bij deze regen en grauw weer ook maar net de huidige behoefte. Heb een warmtepomp boiler en een internet radio aan staan. En 1 sudder pit op het elektrisch fornhuis. Dit los van diverse vriezers en een koelkast natuurlijk. Red het net😁 1600 Watt opwek totaal.
Is waar. Wij hebben zelf "maar" 12 panelen en op dit moment 0,7kW opwek. Het houdt beslist niet over. Wel goed weer voor/tegen pv-boetes? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-10 12:27
Devke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Anders moeten ze misschien eens gewoon lekker gaan bouwen i.p.v. zeuren steeds.
Je bedoelt waarom investeren energiebedrijven zelf niet in energie opslag? Dat kan dmv:
1. batterijen
2. thermische opslag molten salt naast bestaande (kolen)centrale
3. chemische opslag (o.a. waterstof)
4. (geen opslag maar toch) leveren stroom aan buitenland

De investeringen zouden zich moeten terugbetalen, zeker in combi met kerncentrales evt SMR's.

Waarom zouden juist particulieren moeten investeren, bij bewezen onbetrouwbaar wispelturig ontechnisch wanbeleid van de roverheid?

Dure warmtepomp gekocht en nu ineens salderen volledig afschaffen. Misschien moet ik maar eens een nieuwe politieke partij oprichten: Partij van Gezond Verstand. Burgers first.

[ Voor 9% gewijzigd door Crapton op 10-06-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Crapton schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Je bedoelt waarom investeren energiebedrijven zelf niet in energie opslag? Dat kan dmv:
1. batterijen

De investeringen zouden zich moeten terugbetalen, zeker in combi met kerncentrales evt SMR's.

Waarom zouden juist particulieren moeten investeren, bij bewezen onbetrouwbaar wispelturig ontechnisch wanbeleid van de roverheid?

Dure warmtepomp gekocht en nu ineens salderen volledig afschaffen. Misschien moet ik maar eens een nieuwe politieke partij oprichten: Partij van Gezond Verstand. Burgers first.
Hoe kom je bij het idee dat juist of alleen particulieren moeten investeren?

Je hebt blijkbaar zonnepanelen, anders zou je je niet druk maken om het afschaffen van salderen. Hoe kan je de continue stroom van berichten die telkens weer het afschaffen van salderen aankondigden gemist hebben?
Toen wij zonnepanelen kregen hield de installateur in het overzicht van verwachtte opbrengst al rekening daarmee. En in de media houden de berichten er over niet op.

Veel van wat je hier zegt lijkt eerder uit een ongefundeerd onderbuikgevoel voort te komen dan uit informatie en feiten die je van iemand zou verwachten die een partij van gezond verstand wil oprichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Crapton schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:29:
[...]

1. batterijen

Ben het met je eens hoor. De oorzaak zit bij zwabber beleid en netbeheerders die liever prijzen verhogen dan het probleem proberen te fixen (al is het niet zo zwart-wit). De oplossing zal ook van hun moeten komen. Niet alleen van Piet Particulier. Daarnaast maakt de overheid missers door geen duidelijk beleid te hebben en dan ook te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Helemaal eens met @Sjamo over hoe @Crapton z'n naam eer aan doet. Alleen het is niet alleen hij. Op verjaardagen, maar ook op social media vind je veel onderbuik-berichten terug. Mensen zijn verbolgen over een onbetrouwbare overheid en dat ze geld wordt ontnomen. Dit terwijl vooralsnog (vandaag de dag) met terugleverboetes er nog steeds een groen getal overblijft - hoewel minimaal.

- Meeste PV-bezitters hebben, uitgaande van 100% stoppen in 2027 uit huidige wetsvoorstel, ten minste 3 - maar waarschijnlijk 5-10 jaar hun PV panelen op het dak. Met energiecrisis-jaar / jaren inclusief, dus die zijn waarschijnlijk (grotendeels) terugverdiend per 2027
- Mensen die recent hebben aangekocht zijn echt wel op de hoogte van het willen stoppen van salderen, maar profiteerden ook van goedkopere panelen en BTW-teruggaaf bijv.
- Mensen hebben ten onrechte de wens dat PV geld moet opleveren of dat ze van het net af kunnen mits voldoende panelen (oftewel mensen snappen de technische beperkingen niet)

Ik snap het probleem ook niet. Er zijn toch genoeg alternatieve investeringen als je rendement uit je geld wil halen van aandelenmarkt, staatsobligaties tot crypto en het Holland Casino. Waarom zouden zonnepanelen dat ook moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-10 12:27
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Hoe kom je bij het idee dat juist of alleen particulieren moeten investeren?

Je hebt blijkbaar zonnepanelen, anders zou je je niet druk maken om het afschaffen van salderen. Hoe kan je de continue stroom van berichten die telkens weer het afschaffen van salderen aankondigden gemist hebben?
Toen wij zonnepanelen kregen hield de installateur in het overzicht van verwachtte opbrengst al rekening daarmee. En in de media houden de berichten er over niet op.

Veel van wat je hier zegt lijkt eerder uit een ongefundeerd onderbuikgevoel voort te komen dan uit informatie en feiten die je van iemand zou verwachten die een partij van gezond verstand wil oprichten.
Zie jij veel berichten over grootschalige energieopslag door energieleveranciers? Die media van jou schrijven er weinig over. Lees dit maar eens: https://www.wyniasweek.nl...n-gesubsidieerde-zeepbel/

Wat betreft afschaffen salderen, terugleverboetes en negatieve prijzen dat is aantoonbaar iets van de laatste 1.5-2 jaar. Heb je net daarvoor geinvesteerd in PV en dure WP dan ben je dus de sjaak. Terwijl er nog volop PV's en windmolens worden bijgebouwd door bedrijven, ipv energieopslag. In mijn directe omgeving in 2024 200.000 zonnepanelen (ca 80 MW piek) ERBIJ in het buitengebied..

Als dat opzettelijk en gepland overaanbod gevolg heeft dan hoort de rekening daarvoor niet zo eenzijdig bij bestaande PV bezitters over de schutting te worden gekieperd.

Misschien moet je zelf je onderbuikgevoel eens opnieuw afstellen? Idem ~N1ckk, begrijp je wel waarover het gaat? Waarom zouden zonnepanelen geen rendement mogen opleveren voor particulieren en wel voor bedrijven? Waarom moeten particuliere PV bezitters opdraaien voor groot graaiende energie cowboys en overheids wanbeleid?

[ Voor 6% gewijzigd door Crapton op 10-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Crapton schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:01:
[...]
Heb je net daarvoor geinvesteerd in PV en dure WP dan ben je dus de sjaak.
PV is niet duur. Ik lees 1,1€ per wP online als huidige / 2024 prijspunt. Stel je koopt 4000Wp (zo'n 10 panelen volgens mij), dan zou dit 3600kWh per jaar (*0,9) op kunnen leveren voor 4400€. Als we die aannemen met een kWh prijs van 0,34€ (bron), dan heb je met de helft direct verbruiken: 3600 / 2 = 1800 * ,34€ = 612€ per jaar; 4400 / 612 = 7,1 jaar terugverdientijd. Laten we zeggen dat ze 15 jaar meegaan, dan heb je in die overige 8 jaar 612€ "winst" = 4896€. Als je 6% stabiel per jaar op de beurs zou pakken 15 jaar, dan eindig je op 8,360.00€ minus initiële inleg is dat 3,960.00€ winst / rendement. In beide gevallen geen inflatie, energieprijsontwikkeling etc. meegenomen natuurlijk - dus het kan allebei de kanten op positiever / negatiever uitpakken Met de andere helft van de PV opbrengst die ik volledig laat liggen in de berekening, alsmede de saldering die voorlopig nog blijft tot 2027... Dan denk ik dat het nog steeds een best aardige investering zal zijn. Misschien bereken ik het fout hoor, maar zal er niet heel veel naast zitten denk ik.

Oh en die warmtepomp heb je waarschijnlijk gedaan tezamen met flinke investering in isolatie, waardoor je ook flink geld zal besparen op je energierekening. Dat zal ook vast (gedeeltelijk) terugverdiend kunnen worden. En dit alles met de zekerheid in je achterhoofd dat je (gedeeltelijk) minder angstig hoeft te zijn voor schommelingen in energieprijzen waar je energieprijs ownership hebt met je PV panelen en WP.

Hoe ben je precies de sjaak anders dan dat je niet nog veel meer zal verdienen over de rug van een ander? Lees: net moeten worden geüpdatet en je buurman betaalt daar ook aan mee, ook al heeft hij geen PV / WP.

[ Voor 12% gewijzigd door N1ckk op 10-06-2024 13:20 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Devke
N1ckk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:14:
[...]

PV is niet duur. Ik lees 1,1€ per wP online als huidige prijspunt. Stel koopt 4000Wp, dan zou dit 3600kWh per jaar op kunnen leveren voor 4400€. Als we die aannemen met een kWh prijs van 0,34€ (bron), dan heb je met de helft direct verbruiken: 3600 / 2 = 1800 * ,34€ = 612€ per jaar; 4400 / 612 = 7,1 jaar terugverdientijd. Laten we zeggen dat ze 15 jaar meegaan, dan heb je in die overige 8 jaar 612€ "winst" = 4896€. Als je 6% stabiel per jaar op de beurs zou pakken 15 jaar, dan eindig je op 8,360.00€ minus initiële inleg is dat 3,960.00€. In alle gevallen geen inflatie, energieprijsontwikkeling etc. meegenomen natuurlijk. Ook de andere helft van je PV opbrengst laat ik nog liggen, of de saldering tot 2027...

Oh en die warmtepomp heb je waarschijnlijk gedaan tezamen met flinke investering in isolatie, waardoor je ook flink geld zal besparen op je energierekening. Dat zal ook vast (gedeeltelijk) terugverdiend kunnen worden. En dit alles met de zekerheid in je achterhoofd dat je (gedeeltelijk) minder angstig hoeft te zijn voor schommelingen in energieprijzen waar je energieprijs ownership hebt met je PV panelen en WP.

Hoe ben je precies de sjaak anders dan dat je niet nog veel meer zal verdienen over de rug van een ander?
Op het eerste stukje 34 ct/kwh haak ik al af. Sorry. Bedoel het ook niet vervelend. Dit is wat zonnepanelen verkopers je voorhouden. (Heb zelfs 1 offerte liggen van 40ct/kWh). Wie betaald er nu nog echt 34 ct/kWh? Ik zit daar denk ik al 25% onder. Waarom rekenen ze met 34 ct? Juist omdat de TVT dan terugloopt. Ga je rekenen met mijn huidige 26ct/kWh dan wordt het al een ander verhaal weer. De klassieke truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Devke schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Op het eerste stukje 34 ct/kwh haak ik al af. Sorry. Bedoel het ook niet vervelend. Dit is wat zonnepanelen verkopers je voorhouden. Wie betaald er nu nog echt 34 ct/kWh? Ik zit daar denk ik al 25% onder. Waarom rekenen ze met 34 ct? Juist omdat de TVT dan terugloopt. Ga je rekenen met mijn huidige 26ct/kWh dan wordt het al een ander verhaal weer. De klassieke truc.
Oke; 4896€ min 25% = 3672€ t.o.v. 3960€ op de beurs in hetzelfde imaginaire scenario verder. Hoe anders is dit verhaal nu? Dat zonnepanelen dus praktisch zo stabiel zijn als 6% rendement YoY (15 jaar) als je de helft van de opbrengst niet eens meetelt? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door N1ckk op 10-06-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

[...]

Misschien moet je zelf je onderbuikgevoel eens opnieuw afstellen? Idem ~N1ckk, begrijp je wel waarover het gaat? Waarom zouden zonnepanelen geen rendement mogen opleveren voor particulieren en wel voor bedrijven? Waarom moeten particuliere PV bezitters opdraaien voor groot graaiende energie cowboys en overheids wanbeleid?
Ze leveren prima rendement, zie hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
N1ckk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:14:
[...]

PV is niet duur. Ik lees 1,1€ per wP online als huidige / 2024 prijspunt. Stel je koopt 4000Wp (zo'n 10 panelen volgens mij), dan zou dit 3600kWh per jaar (*0,9) op kunnen leveren voor 4400€. Als we die aannemen met een kWh prijs van 0,34€ (bron), dan heb je met de helft direct verbruiken: 3600 / 2 = 1800 * ,34€ = 612€ per jaar; 4400 / 612 = 7,1 jaar terugverdientijd. Laten we zeggen dat ze 15 jaar meegaan, dan heb je in die overige 8 jaar 612€ "winst" = 4896€. Als je 6% stabiel per jaar op de beurs zou pakken 15 jaar, dan eindig je op 8,360.00€ minus initiële inleg is dat 3,960.00€ winst / rendement. In beide gevallen geen inflatie, energieprijsontwikkeling etc. meegenomen natuurlijk - dus het kan allebei de kanten op positiever / negatiever uitpakken Met de andere helft van de PV opbrengst die ik volledig laat liggen in de berekening, alsmede de saldering die voorlopig nog blijft tot 2027... Dan denk ik dat het nog steeds een best aardige investering zal zijn. Misschien bereken ik het fout hoor, maar zal er niet heel veel naast zitten denk ik.

Hoe ben je precies de sjaak anders dan dat je niet nog veel meer zal verdienen over de rug van een ander? Lees: net moeten worden geüpdatet en je buurman betaalt daar ook aan mee, ook al heeft hij geen PV / WP.
Okey ik lees even verder. Met een correctiefactor van 0.9 moet je de panelen al wel lekker gunstig hebben liggen. Dat zal niet voor iedereen zo zijn. Gok de meeste niet. Daarnaast vergeet je de TLB. Die zal je moeten betalen daar iemand met 4400Kwh dat niet in 1x zal verbruiken (lees opmaken in de zomermaanden). Genoeg cijfers online dat de gemiddelde Nederlander 30% van zijn opwek zelf kan verbruiken zelf. Dit soort getallen zal je mee moeten nemen. Dit is oprecht jezelf rijk rekenen. De mensen die ze allang hebben liggen gaan zeker nog wat winst overhouden. Die net na besluit saldering blijft (toen 1e kamer nog voor was) panelen hebben gelegd komen bedrogen uit. Een evt TLV kan het rendement ook aanzienlijk laten terug lopen. Je gaat nu over de 10 jaar TVT heen. Tel gemiste spaarrente mee en het wordt al meer. Bij de beurs er dan ook afhalen dus daarom even buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
. Verkeerd gepost.

[ Voor 97% gewijzigd door Devke op 10-06-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Devke schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Okey ik lees even verder. Met een correctiefactor van 0.9 moet je de panelen al wel lekker gunstig hebben liggen. Dat zal niet voor iedereen zo zijn. Gok de meeste niet. Daarnaast vergeet je de TLB. Die zal je moeten betalen daar iemand met 4400Kwh dat niet in 1x zal verbruiken (lees opmaken in de zomermaanden). Genoeg cijfers online dat de gemiddelde Nederlander 30% van zijn opwek zelf kan verbruiken zelf. Dit soort getallen zal je mee moeten nemen. Dit is oprecht jezelf rijk rekenen. De mensen die ze allang hebben liggen gaan zeker nog wat winst overhouden. Die net na besluit saldering blijft (toen 1e kamer nog voor was) panelen hebben gelegd komen bedrogen uit. Een evt TLV kan het rendement ook aanzienlijk laten terug lopen.
Ik ging idd uit van 50%, ik kende die 30% niet. Trek nog wat nadelige ligging-effecten er vanaf.... Dan nog steeds kosten PV je verre van geld (als in negatief saldo over 15 jaar) en is het nog steeds niet "duur", het is dan alleen minder(!) winstgevend. Mijn punt is vooral dat ik het narratief van ze moeten flink rendement hebben niet steun.

PS: Ik lees dat panelen langer meegaan dan 15 jaar, maar je omvormer mogelijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
N1ckk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Ik ging idd uit van 50%, ik kende die 30% niet. Trek nog wat nadelige ligging-effecten er vanaf.... Dan nog steeds kosten PV je verre van geld (als in negatief saldo over 15 jaar) en is het nog steeds niet "duur", het is dan alleen minder(!) winstgevend. Mijn punt is vooral dat ik het narratief van ze moeten flink rendement hebben niet steun.

PS: Ik lees dat panelen langer meegaan dan 15 jaar, maar je omvormer mogelijk niet.
In mijn persoonlijke situatie (3320wp) op dak betaal ik 215 euro TLB. Bij 4800 wp zal dat meer zijn.

Ik ben zeker nog voordeliger uit maar mag het? Sterker nog ze pakken een deel van de winst af. Bekijk het eens zo. Beleggen op de beurs of beleggen in zonnepanelen. Beide zou ik doen met een winst oogmerk. Waarom? Ik doe een investering en wil daar de vruchten ook van plukken. Aandelen kun je verkopen als je het mooi vind. Zonnepanelen liggen. Hooguit uit te zetten. Ik heb overwogen mijn dak opnieuw te laten vol leggen met nieuwe panelen. Om genoemde redenen doe ik het niet. TVT is simpel te lang. Daarnaast als je nu belegd op de beurs en je pakt 6% heb je je eigen geld direct terug +6%. Bij zonnepanelen heb je dan 6% terug van je investering. Heel ander verhaal. Dus in jou voorbeeld.... 6% per jaar op de beurs is niet hetzelfde als 6% per jaar op de panelen. Daarom zei ik ook je rekent jezelf rijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 10-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Devke schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Okey ik lees even verder. Met een correctiefactor van 0.9 moet je de panelen al wel lekker gunstig hebben liggen. Dat zal niet voor iedereen zo zijn. Gok de meeste niet.
Bij gunstige ligging kom je eerder op correctiefactor 1.15. Het eerste jaar zat ik zelfs op 1.21 en ik ben geen uitzondering (midden NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Jawel, is ook zo - maar het is een investering waarbij de kosten voor de maatschappij niet meegenomen worden in jouw rendement. Voor de politiek was dit een afweging: duurzaamheid versus maatschappelijke verantwoording. Daar mag je het mee oneens zijn, maar de komende coalitie vindt dat en die hebben democratisch dat recht verworven om het niet alleen te vinden, maar ook iets mee te doen.

Daarmee zeg ik niet dat je het niet oneens mag zijn met dat programma, maar het is wat het is... Zelf vind ik het niet zo heel gek. In het verlengde zou ik graag een enorme subsidie-stimulans willen zien op netbalans-verhogende investeringen zoals thuisaccu's - of de lokale overheid gaat zelf buurtbatterijen bouwen. Technologisch, zeker bij nieuwbouw, echt niet heel ver weg hoor.

EDIT: Teruglevergoeding lijkt in huidige politieke klimaat ook onhoudbaar te zijn: https://www.telegraaf.nl/...ring-zonnepanelenbezitter

En Eneco: nieuws: Eneco gaat 11,5 cent per kWh berekenen voor terugleveren met zonnepan...

+0,03€ netto per kWh, ook met de boete. Is natuurlijk weinig / bijna niks - maar het bijt niet in je rendement als je het zoals in mijn berekening niet had meegenomen (even los van die 30/50% verschil)

[ Voor 32% gewijzigd door N1ckk op 10-06-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Martin7182 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Bij gunstige ligging kom je eerder op correctiefactor 1.15. Het eerste jaar zat ik zelfs op 1.21 en ik ben geen uitzondering (midden NL).
Staan alle huizen daar dezelfde kant op en van hetzelfde type? 🤣

Mag je jezelf gelukkig prijzen 👌. Ik kom op 0.94 en dan heb ik de ligging op Z-W en dak dichtbij de 35 graden (helling). Maar ik ken ook de scenario's van anderen die daar weer onder scoren. Dak stijl. Net ff wat verkeerde ligging.

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 10-06-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
Martin7182 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Extra vaste kosten van €12.50 (€20 - €7.50) per maand is inderdaad een behoorlijke boete. En ook maar €0.03 / kWh teruglevertarief natuurlijk.
Het ging me meer om het gas ;) Of voor mensen die net netto terugleveren en wel alles op 1 plek willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
N1ckk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:04:
Jawel, is ook zo - maar het is een investering waarbij de kosten voor de maatschappij niet meegenomen worden in jouw rendement. Voor de politiek was dit een afweging: duurzaamheid versus maatschappelijke verantwoording. Daar mag je het mee oneens zijn, maar de komende coalitie vindt dat en die hebben democratisch dat recht verworven om het niet alleen te vinden, maar ook iets mee te doen.

Daarmee zeg ik niet dat je het niet oneens mag zijn met dat programma, maar het is wat het is... Zelf vind ik het niet zo heel gek. In het verlengde zou ik graag een enorme subsidie-stimulans willen zien op netbalans-verhogende investeringen zoals thuisaccu's - of de lokale overheid gaat zelf buurtbatterijen bouwen. Technologisch, zeker bij nieuwbouw, echt niet heel ver weg hoor.
Die kosten voor de maatschappij laat ik je juist meerekenen. Die betaalt de zonnepanelen bezitter al. TLB en als het aan de netbeheerder ligt gaan ze ook nog meer betalen voor de aansluiting. Ik gun iedereen een top rendement maar die is voor sommige investeerders nog lang weg. De branche gaat het heel moeilijk krijgen.

Als het gaat om democratie. Ja er is zo gekozen dus we hebben ermee te dealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Devke schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Staan alle huizen daar dezelfde kant op en van hetzelfde type?

Mag je jezelf gelukkig prijzen 👌
Op het zuiden, dakhelling 35°. Je had het zelf over "gunstige ligging" ;) Bij ongunstige ligging zit je snel rond de 0.9.
30% direct eigen verbruik is ook niet heel bijzonder. We zitten hier ruim boven de 40% zonder echt veel moeite en nog zonder de WPB die recent is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Martin7182 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Op het zuiden, dakhelling 35°. Je had het zelf over "gunstige ligging" ;) Bij ongunstige ligging zit je snel rond de 0.9.
30% direct eigen verbruik is ook niet heel bijzonder. We zitten hier ruim boven de 40% zonder echt veel moeite en nog zonder de WPB die recent is aangesloten.
Hier rond de 32%. Ik vind de ligging niet slecht. Systeem was berekend op 0.8. Tevreden dus.

Netjes boven de 40. Gemiddelden ligt lager. Paar pubers in huis zeker ;-p

Als jij tot 0.9 aanvult bij ongunstige ligging bij mensen die ik ken dan gaat het je wel wat knaken kosten haha. Ff geintje tussendoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 10-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
[...]

Zie jij veel berichten over grootschalige energieopslag door energieleveranciers? Die media van jou schrijven er weinig over. Lees dit maar eens: https://www.wyniasweek.nl...n-gesubsidieerde-zeepbel/

Wat betreft afschaffen salderen, terugleverboetes en negatieve prijzen dat is aantoonbaar iets van de laatste 1.5-2 jaar. Heb je net daarvoor geinvesteerd in PV en dure WP dan ben je dus de sjaak. Terwijl er nog volop PV's en windmolens worden bijgebouwd door bedrijven, ipv energieopslag. In mijn directe omgeving in 2024 200.000 zonnepanelen (ca 80 MW piek) ERBIJ in het buitengebied..

Als dat opzettelijk en gepland overaanbod gevolg heeft dan hoort de rekening daarvoor niet zo eenzijdig bij bestaande PV bezitters over de schutting te worden gekieperd.

Leuk opinie stuk.
Kan mij er wel in vinden.

Afschaffen salderen loopt al meerdere jaren en is altijd bedoeld als tijdelijk instrument.
Terugleverboetes behoorlijk recent en samen met
negatieve prijzen zijn ze het gevolg van een verdienmodel van de energieleveranciers, de commercie, welke in gevaar kwam.

Met investeren is het toch volgens de AFM regel dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst.

Wel eens zo'n prospectus gelezen van zo'n park?
Rendementen vallen nogal tegen in %.
Het heeft mij nog nooit weten te verleiden tot een investering.

Onderbuikgevoelens zijn een bitch. Ze doen de realiteit niet altijd even veel recht.
Met dit soort zaken moet je zonder emotie kunnen beoordelen, de realiteit is ook nogal beïnvloedbaar door de huidige "informatie" overvloed gebaseerd op clicks. (Lees: je krijgt te lezen wat je wil lezen).

Als je het door jouw zelf gelinkte stuk lees blijkt dat er juist veel overschot nodig is voor die waterstof transitie en inderdaad een zeepbel.
Alternatieven voor grootschalig commercieel en daarmee ook rendabel gebruik zijn er nog niet.

Mijn idee is: de Franse methode, atoom/fusie energie. Maakt het allemaal wat voorspelbaar.
Geld kosten doet het toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Pas op, lang verhaal.

Het zijn niet mijn media.

Ik ga niet jouw huiswerk doen, maar hierbij een leuke link.
https://www.greenchoice.n...duurzaam%20energiesysteem.

Ik lees, kijk en luister, en haal mijn informatie uit diverse bronnen. Juist door de diversiteit qua bronnen begin ik heel voorzichtig meer te begrijpen over hoe complex deze energie-transitie is. De periode waar we nu in zitten is zo lastig dat we, zo we antwoorden hebben, we deze vaak nog niet in de praktijk kunnen brengen. Als we de vraag kennen, kennen we nu vaak het antwoord nog niet. En vaak zullen we nu zelfs de vraag nog niet kennen omdat we volop in beweging zijn. In grote lijnen kan men wereldwijd eigenlijk niet anders dan proberen meer bewustzijn te krijgen en meer geld beschikbaar te krijgen voor meer onderzoek en ontwikkeling. Dat begint voorzichtig op gang te komen, maar is een moeilijk en ingewikkeld proces waarbij heel veel verschillende belangen meewegen en geld voor meer kennis en ontwikkeling altijd te weinig is. En fouten worden gemaakt, dat kan niet anders.

Als groene waterstof zo simpel en winstgevend was zouden bedrijven, inclusief energie-leveranciers, in de rij staan initiatieven in die richting te ontwikkelen. In de praktijk is het een heel lastig iets en is de verwachting dat de intiatieven die op dit moment heel voorzichtig lopen ingezet zullen gaan worden op heel specifieke gebieden.
Het is makkelijk om te geloven dat alles zo simpel is, en dat als het niet wordt gebruikt of toegepast, dat daar kwade motieven of onwilligheid achter zitten. Te gemakkelijk.

Je zegt dat oa het afschaffen van salderen aantoonbaar iets is van de lastste 1,5 a 2 jaar. We zitten nu op half '24. Dat betekent dat ik kan aantonen met onze offerte voor pv dat in' 20 en '21 al volop en breed rekening werd gehouden met het feit dat salderen per 1 januari 2023 afgeschaft zou gaan worden. En uit dingen die ik heb gelezen denk ik op te maken dat het afschaffen van salderen al eerder aan de orde was.

Er zijn geen "aantoonbare" negatieve prijzen voor teruggeleverde kWh's anders dan bij een dynamisch contract, waarbij je dat kan verwachten en vooraf weet. En die negatieve prijzen komen daar bij een grotere plus/winst op andere momenten waardoor je in sommige gevallen beter af bent. Bewuste keuze met oog op winst voor jezelf tov een vast-, variabel- of modelcontract.

Er is nu geloof ik 1 energie-leverancier waar je bij sommige combinatie's van afname en teruglevering mogelijk enkele centen negatief uit lijkt te komen. 1, wat zeer goed te vermijden is. En dan weet ik het nog niet eens zeker, ik heb het zelf niet nagerekend.
In de meeste gevallen worden er terugleverkosten gerekend over je complete teruglevering, waarbijj je een hoger bedrag krijgt voor wat je teruglevert. Daardoor pakken de energieleveranciers nu een stukje terug van het geld dat ze ons moeten betalen vanwege de salderingsregel.

Verder maken energie-leveranciers meer kosten voor mensen die veel terugleveren.

Vergelijk het met een bakker. Die bakker wil brood bakken (vroeger althans), en dat brood verkopen voor een bedrag dat voldoende is om zijn onkosten er uit te krijgen voor de ingrediënten en bijvoorbeeld de bakkerij, maar hij wil daarnaast ook nog winst maken om zichzelf een inkomen te kunnen geven waarmee hij privé zijn kosten moet betalen en misschien soms iets leuks kan doen.

Nu krijgt die bakker klanten die in de winkel komen, en die zeggen, ik koop dit jaar 100 broden van jou, en ik geef je waarschijnlijk ook 100 broden terug, dan hebben we een deal met gesloten portomonee. Maar, ik kan je wel een idee geven wanneer ik de broden kom halen, maar niet of en wanneer ik ze kom brengen. Hou jij de administratie even bij voor mij?

Nu moet de bakker broden bakken voor de klant wanneer de klant vraagt, maar hij weet niet wanneer hij de broden krijgt, dus hij moet altijd zorgen dat hij voldoende broden zelf bakt om voldoende op voorraad te hebben wanneer andere klanten brood willen kopen. Het is dus heel lastig om in te schatten voor de bakker hoeveel brood hij moet bakken en het brood dat hij dus vaak teveel heeft, moet hij voor bijna niks verkopen omdat hij het teveel heeft en het anders verschimmelt.

Nou is er nog de leverancier van grondstoffen voor de broden, en die wil precies weten wat de bakker wanneer nodig heeft aan grondstoffen. De bakker moet dat van tevoren doorgeven, maar doordat hij wel weet wanneer zijn klanten brood komen kopen, maar niet wanneer die paar klanten met de speciale deal brood komen brengen, moet hij gokken hoeveel grondstoffen hij nodig heeft. Blijkt dat meer of minder te zijn dan hij heeft gegokt, dan moet de bakker een boete betalen aan de leverancier van de grondstoffen. De bakker heeft in dit verhaal geen vrijheid een andere leverancier voor grondstoffen te kiezen.

Dus nu hebben we een bakker die eerder altijd wist hoeveel brood hij ongeveer moest bakken voor zijn klanten, die zich daar op kon voorbereiden, en die daarmee meestal uit de kosten kon komen en die soms nog een leuke winst opstreek om te investeren in zijn bedrijf of om iets leuks van te doen.

Dezelfde bakker heeft met deze nieuwe klanten ineens dat hij niet meer kan inschatten hoeveel brood hij moet bakken om zijn klanten te bedienen. Dat maakt dat hij brood moet verkopen onder de kostprijs, of zelfs moet weggooien omdat er op dat moment geen vraag meer was. Daarnaast krijgt hij boetes van de leverancier van de grondstoffen, omdat hij niet goed en op tijd heeft kunnen doorgeven wat hij nodig had, soms was het teveel, soms te weinig. En dan moet hij nog tijd investeren in het bij houden van de administratie voor die speciale klanten. Want bij die deal met gesloten portomonee moet hij wel de klant precies kunnen vertellen hoeveel broden hij heeft gekocht en gebracht en hij moet de btw ook nog afdragen aan de overheid. En dat alles zonder dat hij ook maar iets krijgt van die speciale klanten.

Sterker nog, wanneer die speciale klanten hem onverwacht meer broden brengen dan ze hadden gezegd kan hij niet anders dan ze het volledige bedrag te geven per brood, ongeacht of hij dat brood op dat moment kan verkopen of niet.

Met energie is het niet anders. Ik begrijp wel dat de energieleveranciers meer kosten maken voor klanten met zonnepanelen. En niet alleen ivm salderen. Dat is een deel, maar er is veel meer.

Ook ik dacht toen ik zonnepanelen kocht, dat ik heel goed bezig was en dat de energieleverancier wel blij zou zijn met dat wat ik terugleverde. Dat was behoorlijk naief zie ik nu in. Goedbedoeld, maar naief. In de praktijk is het allemaal net anders dan ik toen kon bedenken.

Op dit moment is er een willekeur aan manieren waarop energieleverancier terugleverkosten vragen. Ik heb onlangs een contract afgesloten bij Greenchoice dat in gaat per 1 november. Daarbij betaal ik ongeveer 60 euro aan vaste terugleverkosten per jaar. Voor mij is dat ongeveer 1,7ct per kWh. Ik vind dat Greenchoice daar minimaal recht op heeft. Waarschijnlijk meer, maar het is mijn geluk dat ik op Tweakers en in dit topic mee lees. Daardoor wist ik van die deal die voor mij erg gunstig is. Er is hier volop informatie voor bijna iedereen wat voor hen persoonlijk de meest gunstige situatie is qua contract. Maar je moet je wel inspannen om daar achter te komen.

Op z'n minst werkt het beter dan in een financieel ongunstige situatie te blijven en tegen iedereen te roepen wat een rot-overheid we hebben en dat de netbeheerders en energieleveranciers er bewust een zootje van maken. Waarbij de vermoedelijke reden wat vaag blijft. Want waarom zouden netbeheerders en energieleveranciers dat doen? Bewust? Ze proberen er mijns insziens met de middelen en mogelijkheden die ze hebben het beste van te maken. Dat energieleveranciers daarbij ook winst willen maken, welke gedeeltelijk ook weer geinvesteerd zal worden in vernieuwing, vind ik niet anders dan logisch.

Wat betreft zonnepaneelweides van bijvoorbeeld energieleveranciers. Naar ik heb begrepen worden die aangesloten op een ander deel van het energie-netwerk dan bijvoorbeeld woonbuurten, waardeer ze niet of nauwelijks bijdragen aan netcongestie in woonwijken.
Deze zonnepaneelweides moeten, dacht ik, verplicht hun omvormer plaatsen op 50% van de Wp, waardoor ze meer verspreid over de dag leveren en minder pieken op het midden van de dag, waardoor ze minder het net belasten. Daarnaast, en ik weet het gelukkig niet precies, moeten deze weides op aanvraag hun omvormers afschakelen. Mogelijk is dat alleen na afspraak. Bovendien kan ik me voorstellen dat juist energieleveranciers deze weides gebruiken om meer controle te krijgen over het voldoen aan de vraag zonder overschot, om boetes van de netbeheerder bij onbalans te proberen te voorkomen.

Maar in totaal is er gewoon nog meer zonne-energie nodig. Alleen de constructie bij particulieren en bedrijven zorgt voor specifieke problemen bij energieleveranciers die ze met hun eigen weides niet hebben. En tegelijkertijd met dat we meer zon-energie nodig hebben is het net er nog niet klaar voor. Dus is iedereen met man en macht bezig om te kijken hoe toch zoveel mogelijk zonnepanelen en wind-energie geproduceerd en nuttig ingezet kan worden zonder dat het grote problemen geeft in gedeeltes van het land of op termijn misschien zelfs het hele land.

Dat is een enorme opgave waarbij nog jaren en jaren veel gevraagd zal worden van particulieren en bedrijven, en bijna het onmogelijke van de netbeheerders (die alleen dingen mogen doen waarvoor ze uitdrukkelijke toestemming hebben van hogerop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Sjamo leuk verhaal over broden, weer eens iets anders dan appels :)
Wat er nog bij hoort; we hebben een 'broodwet' waarin staat dat de klant voor elk gekocht brood er eentje mag terugbrengen tegen dezelfde prijs. De klant doet daarom investeringen om zoveel mogelijk gekochte broden te kunnen compenseren. De politiek vat het plan op om de 'broodwet' te verlengen. Daarop steekt de bakker zijn middelvinger op en berekent via allerlei sluiproutes extra kosten.

Het zou natuurlijk veel netter zijn om de 'broodwet' ter discussie te stellen. Maar vraag de bakker waarom die dat niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:44:
Wat er nog bij hoort; we hebben een 'broodwet' waarin staat dat de klant voor elk gekocht brood er eentje mag terugbrengen tegen dezelfde prijs. De klant doet daarom investeringen om zoveel mogelijk gekochte broden te kunnen compenseren. De politiek vat het plan op om de 'broodwet' te verlengen. Daarop steekt de bakker zijn middelvinger op en berekent via allerlei sluiproutes extra kosten.

Het zou natuurlijk veel netter zijn om de 'broodwet' ter discussie te stellen. Maar vraag de bakker waarom die dat niet doet.
Is het niet zo dat onze direct en indirect gekozen volksvertegenwoordiging heeft gestemd om de broodwet in huidige vorm in stand te houden? Hoe kunnen bakkers daarvoor verantwoordelijk gehouden worden?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan lijkt hier van toepassing wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
Martin7182 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:44:

Dat laatste snap ik niet. Denk jij dat energiebedrijven de salderingsregeling niet ter discussie stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Is het niet zo dat onze direct en indirect gekozen volksvertegenwoordiging heeft gestemd om de broodwet in huidige vorm in stand te houden? Hoe kunnen bakkers daarvoor verantwoordelijk gehouden worden?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan lijkt hier van toepassing wat mij betreft.
Onze volksvertegenwoordiging zorgt alleen maar voor chaos zodat zowel particulieren als bedrijven totaal geen lange termijn planning kunnen plegen in welke vorm dan ook, oftewel nu is stilstand het gevolg. BBB en PVV stemde eerste tegen afschaffen, nu voor. https://solarmagazine.nl/...-kiezersbedrog-bbb-en-pvv

En alle energiebedrijven hebben groot gelijk dat ze kosten doorrekenen. Komt de winst niet linksom binnen dan rechtsom. Ik zou als CEO precies hetzelfde doen. Dat wij dat niet grappig vinden, niet hun probleem. Wij moeten toch afnemen of in ieder geval aangesloten blijven. Is dat eerlijk? Sinds wanneer is de wereld eerlijk? Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Nee, het nog veel erger, onze volksvertegenwoordiging heeft duidelijk aangegeven dat salderen nog steeds een noodzakelijk iets is (dus het is een recht), wat ze echter hebben vergeten is het achterbakse gedoel van die energieboeren te verbieden om op enige wijze dit recht in te damen door verzonnen kosten in rekening te brengen. De cijfers (uit 202) zijn daarin heel erg duidelijk, de kosten zijn ten hoogte 4ct per kWh. De energieboeren eisen echter een veelvoud hiervan (eneco verzint bv ook inkoop kosten hiervoor, sorry, dit zijn kosten die je anders ook had).
Wat ze nog steeds niet snappen en de ACM ook niet dat hier openheid en transparatie de enige manier is om enige acceptatie voor de "echte" kosten te krijgen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Nee, het nog veel erger, onze volksvertegenwoordiging heeft duidelijk aangegeven dat salderen nog steeds een noodzakelijk iets is (dus het is een recht), wat ze echter hebben vergeten is het achterbakse gedoel van die energieboeren te verbieden om op enige wijze dit recht in te damen door verzonnen kosten in rekening te brengen. De cijfers (uit 202) zijn daarin heel erg duidelijk, de kosten zijn ten hoogte 4ct per kWh. De energieboeren eisen echter een veelvoud hiervan (eneco verzint bv ook inkoop kosten hiervoor, sorry, dit zijn kosten die je anders ook had).
Wat ze nog steeds niet snappen en de ACM ook niet dat hier openheid en transparatie de enige manier is om enige acceptatie voor de "echte" kosten te krijgen.
Waarom wil jij transparantie? Laat gewoon gezonde concurrentie (op Europees niveau) zijn werk doen. Mijn vrouw is ZZP-er. Die vertelt jou ook niet wat haar kosten zijn. Onderaan de streep wil ik alleen weten wat ik kwijt ben.

Die kosten zijn gewoon winst op peil houden. Heel simpel.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2024 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:49
MotorBeast schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:17:
[...]

Waarom wil jij transparantie? Laat gewoon gezonde concurrentie (op Europees niveau) zijn werk doen. Mijn vrouw is ZZP-er. Die vertelt jou ook niet wat haar kosten zijn. Onderaan de streep wil ik alleen weten wat ik kwijt ben.

Die kosten zijn gewoon winst op peil houden. Heel simpel.
Ik zou graag vooraf weten wat ik kwijt ga zijn, maar bij de meeste energieboeren is het zo onduidelijk dat je dat kunt vergeten. Want als je die met elkaar kunt vergelijken, kun je ook zien welke nu extra duur geworden is en wie niet.

Daarbij accepteer ik van een bedrijf ook geen prijsverhoging zonder fatsoenlijke onderbouwing. Vaak is een inflatie-correctie logisch en elke andere verhoging zullen ze moeten onderbouwen. Zeker zoals in dit geval ze zonder enige aanwijsbare reden aangeven dat dingen zo duur zijn geworden. En bovenal hebben we het hier over een verplichte voorziening voor iedereen, waarbij het logisch is dat een toezichthouder wel degelijk inzage in de kosten en bijbehorende verhoging heeft. En het is wel duidelijk dat daar momenteel niets mee gebeurd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:13
redwing schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:24:
Ik zou graag vooraf weten wat ik kwijt ga zijn, maar bij de meeste energieboeren is het zo onduidelijk dat je dat kunt vergeten. Want als je die met elkaar kunt vergelijken, kun je ook zien welke nu extra duur geworden is en wie niet.

Daarbij accepteer ik van een bedrijf ook geen prijsverhoging zonder fatsoenlijke onderbouwing. Vaak is een inflatie-correctie logisch en elke andere verhoging zullen ze moeten onderbouwen. Zeker zoals in dit geval ze zonder enige aanwijsbare reden aangeven dat dingen zo duur zijn geworden. En bovenal hebben we het hier over een verplichte voorziening voor iedereen, waarbij het logisch is dat een toezichthouder wel degelijk inzage in de kosten en bijbehorende verhoging heeft. En het is wel duidelijk dat daar momenteel niets mee gebeurd.
Het voordeel is dat bij salderen het verschil tussen variabel, vast of dynamisch een stuk kleiner is. En prijzen van veel leveranciers met dynamische prijzen zijn veel transparanter.
Pagina: 1 ... 80 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)