Crapton schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:01:
[...]
Zie jij veel berichten over grootschalige energieopslag door energieleveranciers? Die media van jou schrijven er weinig over. Lees dit maar eens:
https://www.wyniasweek.nl...n-gesubsidieerde-zeepbel/
Wat betreft afschaffen salderen, terugleverboetes en negatieve prijzen dat is aantoonbaar iets van de laatste 1.5-2 jaar. Heb je net daarvoor geinvesteerd in PV en dure WP dan ben je dus de sjaak. Terwijl er nog volop PV's en windmolens worden bijgebouwd door bedrijven, ipv energieopslag. In mijn directe omgeving in 2024 200.000 zonnepanelen (ca 80 MW piek) ERBIJ in het buitengebied..
Als dat opzettelijk en gepland overaanbod gevolg heeft dan hoort de rekening daarvoor niet zo eenzijdig bij bestaande PV bezitters over de schutting te worden gekieperd.
Misschien moet je zelf je onderbuikgevoel eens opnieuw afstellen? Idem ~N1ckk, begrijp je wel waarover het gaat? Waarom zouden zonnepanelen geen rendement mogen opleveren voor particulieren en wel voor bedrijven? Waarom moeten particuliere PV bezitters opdraaien voor groot graaiende energie cowboys en overheids wanbeleid?
Pas op, lang verhaal.
Het zijn niet mijn media.
Ik ga niet jouw huiswerk doen, maar hierbij een leuke link.
https://www.greenchoice.n...duurzaam%20energiesysteem.
Ik lees, kijk en luister, en haal mijn informatie uit diverse bronnen. Juist door de diversiteit qua bronnen begin ik heel voorzichtig meer te begrijpen over hoe complex deze energie-transitie is. De periode waar we nu in zitten is zo lastig dat we, zo we antwoorden hebben, we deze vaak nog niet in de praktijk kunnen brengen. Als we de vraag kennen, kennen we nu vaak het antwoord nog niet. En vaak zullen we nu zelfs de vraag nog niet kennen omdat we volop in beweging zijn. In grote lijnen kan men wereldwijd eigenlijk niet anders dan proberen meer bewustzijn te krijgen en meer geld beschikbaar te krijgen voor meer onderzoek en ontwikkeling. Dat begint voorzichtig op gang te komen, maar is een moeilijk en ingewikkeld proces waarbij heel veel verschillende belangen meewegen en geld voor meer kennis en ontwikkeling altijd te weinig is. En fouten worden gemaakt, dat kan niet anders.
Als groene waterstof zo simpel en winstgevend was zouden bedrijven, inclusief energie-leveranciers, in de rij staan initiatieven in die richting te ontwikkelen. In de praktijk is het een heel lastig iets en is de verwachting dat de intiatieven die op dit moment heel voorzichtig lopen ingezet zullen gaan worden op heel specifieke gebieden.
Het is makkelijk om te geloven dat alles zo simpel is, en dat als het niet wordt gebruikt of toegepast, dat daar kwade motieven of onwilligheid achter zitten. Te gemakkelijk.
Je zegt dat oa het afschaffen van salderen aantoonbaar iets is van de lastste 1,5 a 2 jaar. We zitten nu op half '24. Dat betekent dat ik kan aantonen met onze offerte voor pv dat in' 20 en '21 al volop en breed rekening werd gehouden met het feit dat salderen per 1 januari 2023 afgeschaft zou gaan worden. En uit dingen die ik heb gelezen denk ik op te maken dat het afschaffen van salderen al eerder aan de orde was.
Er zijn geen "aantoonbare" negatieve prijzen voor teruggeleverde kWh's anders dan bij een dynamisch contract, waarbij je dat kan verwachten en vooraf weet. En die negatieve prijzen komen daar bij een grotere plus/winst op andere momenten waardoor je in sommige gevallen beter af bent. Bewuste keuze met oog op winst voor jezelf tov een vast-, variabel- of modelcontract.
Er is nu geloof ik 1 energie-leverancier waar je bij sommige combinatie's van afname en teruglevering mogelijk enkele centen negatief uit lijkt te komen. 1, wat zeer goed te vermijden is. En dan weet ik het nog niet eens zeker, ik heb het zelf niet nagerekend.
In de meeste gevallen worden er terugleverkosten gerekend over je complete teruglevering, waarbijj je een hoger bedrag krijgt voor wat je teruglevert. Daardoor pakken de energieleveranciers nu een stukje terug van het geld dat ze ons moeten betalen vanwege de salderingsregel.
Verder maken energie-leveranciers meer kosten voor mensen die veel terugleveren.
Vergelijk het met een bakker. Die bakker wil brood bakken (vroeger althans), en dat brood verkopen voor een bedrag dat voldoende is om zijn onkosten er uit te krijgen voor de ingrediënten en bijvoorbeeld de bakkerij, maar hij wil daarnaast ook nog winst maken om zichzelf een inkomen te kunnen geven waarmee hij privé zijn kosten moet betalen en misschien soms iets leuks kan doen.
Nu krijgt die bakker klanten die in de winkel komen, en die zeggen, ik koop dit jaar 100 broden van jou, en ik geef je waarschijnlijk ook 100 broden terug, dan hebben we een deal met gesloten portomonee. Maar, ik kan je wel een idee geven wanneer ik de broden kom halen, maar niet of en wanneer ik ze kom brengen. Hou jij de administratie even bij voor mij?
Nu moet de bakker broden bakken voor de klant wanneer de klant vraagt, maar hij weet niet wanneer hij de broden krijgt, dus hij moet altijd zorgen dat hij voldoende broden zelf bakt om voldoende op voorraad te hebben wanneer andere klanten brood willen kopen. Het is dus heel lastig om in te schatten voor de bakker hoeveel brood hij moet bakken en het brood dat hij dus vaak teveel heeft, moet hij voor bijna niks verkopen omdat hij het teveel heeft en het anders verschimmelt.
Nou is er nog de leverancier van grondstoffen voor de broden, en die wil precies weten wat de bakker wanneer nodig heeft aan grondstoffen. De bakker moet dat van tevoren doorgeven, maar doordat hij wel weet wanneer zijn klanten brood komen kopen, maar niet wanneer die paar klanten met de speciale deal brood komen brengen, moet hij gokken hoeveel grondstoffen hij nodig heeft. Blijkt dat meer of minder te zijn dan hij heeft gegokt, dan moet de bakker een boete betalen aan de leverancier van de grondstoffen. De bakker heeft in dit verhaal geen vrijheid een andere leverancier voor grondstoffen te kiezen.
Dus nu hebben we een bakker die eerder altijd wist hoeveel brood hij ongeveer moest bakken voor zijn klanten, die zich daar op kon voorbereiden, en die daarmee meestal uit de kosten kon komen en die soms nog een leuke winst opstreek om te investeren in zijn bedrijf of om iets leuks van te doen.
Dezelfde bakker heeft met deze nieuwe klanten ineens dat hij niet meer kan inschatten hoeveel brood hij moet bakken om zijn klanten te bedienen. Dat maakt dat hij brood moet verkopen onder de kostprijs, of zelfs moet weggooien omdat er op dat moment geen vraag meer was. Daarnaast krijgt hij boetes van de leverancier van de grondstoffen, omdat hij niet goed en op tijd heeft kunnen doorgeven wat hij nodig had, soms was het teveel, soms te weinig. En dan moet hij nog tijd investeren in het bij houden van de administratie voor die speciale klanten. Want bij die deal met gesloten portomonee moet hij wel de klant precies kunnen vertellen hoeveel broden hij heeft gekocht en gebracht en hij moet de btw ook nog afdragen aan de overheid. En dat alles zonder dat hij ook maar iets krijgt van die speciale klanten.
Sterker nog, wanneer die speciale klanten hem onverwacht meer broden brengen dan ze hadden gezegd kan hij niet anders dan ze het volledige bedrag te geven per brood, ongeacht of hij dat brood op dat moment kan verkopen of niet.
Met energie is het niet anders. Ik begrijp wel dat de energieleveranciers meer kosten maken voor klanten met zonnepanelen. En niet alleen ivm salderen. Dat is een deel, maar er is veel meer.
Ook ik dacht toen ik zonnepanelen kocht, dat ik heel goed bezig was en dat de energieleverancier wel blij zou zijn met dat wat ik terugleverde. Dat was behoorlijk naief zie ik nu in. Goedbedoeld, maar naief. In de praktijk is het allemaal net anders dan ik toen kon bedenken.
Op dit moment is er een willekeur aan manieren waarop energieleverancier terugleverkosten vragen. Ik heb onlangs een contract afgesloten bij Greenchoice dat in gaat per 1 november. Daarbij betaal ik ongeveer 60 euro aan vaste terugleverkosten per jaar. Voor mij is dat ongeveer 1,7ct per kWh. Ik vind dat Greenchoice daar minimaal recht op heeft. Waarschijnlijk meer, maar het is mijn geluk dat ik op Tweakers en in dit topic mee lees. Daardoor wist ik van die deal die voor mij erg gunstig is. Er is hier volop informatie voor bijna iedereen wat voor hen persoonlijk de meest gunstige situatie is qua contract. Maar je moet je wel inspannen om daar achter te komen.
Op z'n minst werkt het beter dan in een financieel ongunstige situatie te blijven en tegen iedereen te roepen wat een rot-overheid we hebben en dat de netbeheerders en energieleveranciers er bewust een zootje van maken. Waarbij de vermoedelijke reden wat vaag blijft. Want waarom zouden netbeheerders en energieleveranciers dat doen? Bewust? Ze proberen er mijns insziens met de middelen en mogelijkheden die ze hebben het beste van te maken. Dat energieleveranciers daarbij ook winst willen maken, welke gedeeltelijk ook weer geinvesteerd zal worden in vernieuwing, vind ik niet anders dan logisch.
Wat betreft zonnepaneelweides van bijvoorbeeld energieleveranciers. Naar ik heb begrepen worden die aangesloten op een ander deel van het energie-netwerk dan bijvoorbeeld woonbuurten, waardeer ze niet of nauwelijks bijdragen aan netcongestie in woonwijken.
Deze zonnepaneelweides moeten, dacht ik, verplicht hun omvormer plaatsen op 50% van de Wp, waardoor ze meer verspreid over de dag leveren en minder pieken op het midden van de dag, waardoor ze minder het net belasten. Daarnaast, en ik weet het gelukkig niet precies, moeten deze weides op aanvraag hun omvormers afschakelen. Mogelijk is dat alleen na afspraak. Bovendien kan ik me voorstellen dat juist energieleveranciers deze weides gebruiken om meer controle te krijgen over het voldoen aan de vraag zonder overschot, om boetes van de netbeheerder bij onbalans te proberen te voorkomen.
Maar in totaal is er gewoon nog meer zonne-energie nodig. Alleen de constructie bij particulieren en bedrijven zorgt voor specifieke problemen bij energieleveranciers die ze met hun eigen weides niet hebben. En tegelijkertijd met dat we meer zon-energie nodig hebben is het net er nog niet klaar voor. Dus is iedereen met man en macht bezig om te kijken hoe toch zoveel mogelijk zonnepanelen en wind-energie geproduceerd en nuttig ingezet kan worden zonder dat het grote problemen geeft in gedeeltes van het land of op termijn misschien zelfs het hele land.
Dat is een enorme opgave waarbij nog jaren en jaren veel gevraagd zal worden van particulieren en bedrijven, en bijna het onmogelijke van de netbeheerders (die alleen dingen mogen doen waarvoor ze uitdrukkelijke toestemming hebben van hogerop).