Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defense.71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
theobe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Dit is zo herkenbaar. Ik kom even kijken vanuit het VW ID.X topic ;)

- De nieuwe ID4 is ook een stuk vlotter en zuiniger. Maar zo'n groot verschil in verbruik heb ik niet. Wellicht komt dit doordat jij nu de coupe versie hebt. Ik denk dat die wat meer aerodynamisch is. Overigens met vouwwagen erachter naar Zuid-Frankrijk merkte ik wel een groot verschil in verbruik tov andere jaren in de oude ID.4. Nu haalde ik 22 kWh/100km, voorheen 25 kWh/100km bij 110 km/u.
- Dat de auto niet meer zoemt bij lage snelheid vind ik niet perse een voordeel. Lopende/fietsende mensen horen je nu nog minder goed als je stapvoets achter hun rijdt.
- Dat piepen van de auto als je wegloopt met je sleutel en de deur staat open, vind ik persoonlijk maar irritant. Denk aan boodschappen uitladen. Moet nog steeds zoeken of ik dat piepen niet kan uitschakelen.
- Het enige echt irritante vind ik die snelheidswaarschuwingen uitschakelen. Dat is inmiddels een gewoonte na het instappen...

Zelf had ik ook gekeken naar de Enyaq, maar die kwam een stuk duurder uit de lease dan de ID.4. De Enyaq vind ik persoonlijk er net wat vlotter uitzien.
Vond de ID4 vooral van binnen niet zo fraai. Was eigenlijk onder de indruk dat ID4 duurder was in de lease maar heb er eigenlijk niet naar gekeken, omdat ik toch weer voor een Enyaq wilde gaan.
- Weet jij eigenlijk wat dat 'piepen' nou precies inhoud? Is dat dan soort van alarm? Van mij mag het ook uit.
- De coupe is wel iets aërodynamischer ,maar of je dat echt terug ziet in de verbruik cijfers betwijfel ik.
-Vanmiddag heel rustig terug gereden (zo rond de 90 op de snelweg) dan haal ik zelfs een verbruik van 13.5 kWh/100Km. maar ja dat is wel oude lullen tempo natuurlijk.
- Wist eigenlijk niet eens dat ik geen wisser had op mijn achterruit, zag het pas toen ik mijn auto ophaalde. Had deze ook niet eerder in het echt gezien, behalve in de folder dan. (zojuist nog even gekeken op de configurator, maar als ik daar de duurste uitkies met alle opties, is er geen achterruit wisser zichtbaar.. .blijkbaar zit dat er niet meer op)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:48

zumba

De eAmbu is onderweg!

Zo mensen,
De kogel is door de kerk. Officieel nog een leasecontract tot mei '26. Was van plan de boete te voldoen, nieuw contract vóór eind dit jaar afsluiten, weer 5 jaar. Bijtelling is dan 5 jaar lang lager wat ruimschoots de boete teniet zou doen (zakelijk, eigen b.v.)
Gingen we weer voor de Enyaq of Elroq. Krijg ik toch een topaanbieding: 5 jaar ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition. Denk dat ze nog wat af moeten zetten voor eind '25. En die boete laten ze vervallen. Zelfde LM, vandaar.
Ga wat missen (open dak, dit forum), maar krijg er veel voor terug.
Edit: medio dec. nog wat over: rubber kofferbakmat, rubberen mattenset (4st.), 2 x proclip,

[ Voor 7% gewijzigd door zumba op 28-08-2025 15:16 . Reden: toevoeging ]

zumba

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16
Defense.71 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:42:
Sinds een paar weken eigenaar van een nieuwe Skoda Enyaq Coupe 85 2025 met de nieuwe voorkant. Hiervoor 4 jaar een Enyaq 80 gehad, wat me prima beviel vandaar wederom een Enyaq.

Paar dingen die me opvallen in vergelijk met de ''oude'' Enyaq.
-Stuk sneller dan voorheen ( van 204 Pk naar 280pk en 550Nm koppel)
-Ook zuiniger dan voorheen, reed ik eerst ca 20kWh/100km is dat nu 16-17kWh/100km.
-Hierdoor dus ook ruim 500 km met volle accu haalbaar. (dat was net geen 400)
-Geluidsinstallatie is iets minder qua kwaliteit heb ik het idee, maar moet dit nog wat tweaken
-Multimedia is vernieuwd, geen vervelende opstart schermen waarop je telkens moet klikken om te beginnen
-Dode hoek signalering is prettig
-Riemen trekken aan als je wegrijdt.
-De auto zoemt niet meer als je langzaam rijdt. Dat is nu bijna nihiel gelukkig, dit was wel wat irritant.
-Qua interieur weinig veranderd.
-Coupe versie kost iets kofferruimte maar is niet heel veel
-Snelheidswaarschuwing als je te hard gaat is vervelend. kan je uitzetten maar gaat elke weer aan.
-Advies dat je max 80% mag laden, blijft signalering geven als je dit op 100% zet.
-Achteruitcamera is wat beter en heeft knopje in scherm om de schoon te spuiten.
-Mis in deze coupe versie een wisser achterop, maar is misschien gewenning.
-Zit soort van alarm op, wat ik eerst niet had. Auto piept als je ervan dan loopt met je sleutels en er staat nog een deur open, tevens sluit hij dan af en als je aan komt lopen gaan de deuren van het slot ook wel handig.

Mochten iemand nog iets willen weten, laat het maar even weten.
Is de infotainment ook sneller en resolutie van het scherm ook hoger? Ik moet in de 2021 versie soms best lang wachten op het wisselen van schermen en het opstarten van Android Auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
FJP84 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Is de infotainment ook sneller en resolutie van het scherm ook hoger? Ik moet in de 2012 versie soms best lang wachten op het wisselen van schermen en het opstarten van Android Auto
2012 is ook wel ff geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16
Haha scherp. Ik had de Enyaq 0.01 Beta ;)

Aangepast naar 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
FJP84 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Is de infotainment ook sneller en resolutie van het scherm ook hoger? Ik moet in de 2021 versie soms best lang wachten op het wisselen van schermen en het opstarten van Android Auto
Resolutie weet ik niet, maar ik vind het systeem van de 85 vlotjes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmu Borgir
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-08 06:54
Goeiemorgen.
Gisteren ochtend nieuwe zwarte Enyaq Coupé afgehaald .
Groot verschil met de 10 jaar oude Peugeot 308 diesel.
Tijdens het wennen aan de auto willen we gebruik maken van de auditieve signalering voor snelheidslimieten omdat we gewoon telkens en meteen te hard rijden. Deze optie staat ingesteld maar er komt geen signaal. Ook niet bij 10km/h te hard.
Zien we iets over het hoofd?
Groetjes en prettige dag aan allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:24
@Dimmu Borgir Normaal gezien staat het auditief signaal altijd aan. Is een verplichting vanuit Europa.
Ikzelf merk wel dat dit een niet zo luid signaal is en bij hogere snelheden of als je radio luid staat is het soms onhoorbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:28
KweNi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:30:
@Dimmu Borgir Normaal gezien staat het auditief signaal altijd aan. Is een verplichting vanuit Europa.
Ikzelf merk wel dat dit een niet zo luid signaal is en bij hogere snelheden of als je radio luid staat is het soms onhoorbaar.
Wat je zegt ja. Met de radio/spotify aan is het signaal nauwelijks hoorbaar. In het begin zette ik het signaal altijd uit. Nu valt het me niet eens meer op. En vanaf update 5.4 is het met een sneltoets, net als lane assist, aan/uit te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:46
Vandaag deze Charging Port Cover opgehaald voor €16. Dan loopt het water niet in de poort en hoef ik ook niet bang te zijn voor vastzittende pennetjes voor de klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX2RUih1tvUdW_EtjnNQ8mV3ZO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRaiBmOs7tzK7gMjMozgb5b8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6ikcBn_sUVjSv5YQvWZ9lVll7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ofd24tUuC7EX7VfxDbYjZWAF.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een rubberen plaat die op de plaats van het deksel wordt gezet en wordt vastgetrokken door de sluitpin en de laadkabel. Loopt er dus geen sneeuw of regen in je laadstukje. Voor de geïnteresseerden is het onderdeel 5LA054410.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:51
rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
Vandaag deze Charge Port Cover opgehaald voor €16. Dan loopt het water niet in de poort en hoef ik ook niet bang te zijn voor vastzittende pennetjes voor de klep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een rubberen plaat die op de plaats van het deksel wordt gezet en wordt vastgetrokken door de sluitpin en de laadkabel. Loopt er dus geen sneeuw of regen in je laadstukje. Voor de geïnteresseerden is het onderdeel 5LA054410.
Cool! Ik zat hier ook al naar te kijken maar kwam niet verder dan lelijk paraplu achtige covers op Ali :D

Gewoon bij de dealer besteld? Voor de 2021 Skoda?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
hk12nl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Cool! Ik zat hier ook al naar te kijken maar kwam niet verder dan lelijk paraplu achtige covers op Ali :D

Gewoon bij de dealer besteld? Voor de 2021 Skoda?
Gewoon bij de dealer inderdaad, Century in dit geval. En Enyaq vanaf 2021 inderdaad, de mijne is een 2025 Facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:38
@rippiedoos ik las ergens dat die cover niet kan blijven zitten tijdens het rijden? Lijkt me dan erg onpraktisch; telkens met dat ding in de weer en weer ergens opbergen. Bij snelladen moet de cover er ook af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
cryptapix schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:34:
@rippiedoos ik las ergens dat die cover niet kan blijven zitten tijdens het rijden? Lijkt me dan erg onpraktisch; telkens met dat ding in de weer en weer ergens opbergen. Bij snelladen moet de cover er ook af.
Klopt, die kan niet blijven zitten. Hij kan er ook alleen op voor het AC-laden want hoe lang zit de DC-kabel er nu aan? 20 minuten max? Die cover mik je dus in je laadkabel-tas in je kofferbak en als het regent of slecht weer is zet je die ervoor en anders blijft die in de kofferbak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Klopt, die kan niet blijven zitten. Hij kan er ook alleen op voor het AC-laden want hoe lang zit de DC-kabel er nu aan? 20 minuten max? Die cover mik je dus in je laadkabel-tas in je kofferbak en als het regent of slecht weer is zet je die ervoor en anders blijft die in de kofferbak liggen.
Voor DC is het wat minder spannend ja; en dat gebruik ik sowieso weinig. Maar je probleem met vastzittende pinnen dat je noemde los je dus niet op. Of ontstaat dat juist door regen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 08:21
rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Lijkt mij persoonlijk heel onhandig om dit iedere keer te doen en waar helpt het dan voor? Regent echt niet in hoor als de stekker erin zit, zou niet best zijn. Het voorkomt toch niet dat het beroemde pinnetje blijft vastzitten? Want dat gebeurt juist als het klepje dichtzit en dan is deze afdekking niet mogelijk. Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
BGFG schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Lijkt mij persoonlijk heel onhandig om dit iedere keer te doen en waar helpt het dan voor? Regent echt niet in hoor als de stekker erin zit, zou niet best zijn. Het voorkomt toch niet dat het beroemde pinnetje blijft vastzitten? Want dat gebeurt juist als het klepje dichtzit en dan is deze afdekking niet mogelijk. Of mis ik iets?
Het probleem bij de pin van je laadklepdeksel is dat dat ding natuurlijk voor brandstofauto's is ontworpen. Die klepjes staan maar mondjesmaat open en staan niet bloot aan de elementen. Als ik mijn auto de hele nacht in weer en wind aan de DC-kabel heb hangen gebeurt dat dus wel en corrodeert de motor of het mechanisme in dat pinnetje. En corrosie/roest/meuk op dat ding zorgt ervoor dat die stopt met bewegen zodat je je laadklep niet meer open krijgt. Deze cover zet je ervoor zodat je pin beschermd blijft tijdens die nachtelijke regen- of sneeuwbuien zodat die pin (intern) niet gaat corroderen.

Klopt, er zal zeker geen water of andere troep in de laadpoort lopen als je aan het AC-laden bent, want het gaat nu juist om het afdichten of beschermen van die pin tijdens slecht weer.
cryptapix schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Voor DC is het wat minder spannend ja; en dat gebruik ik sowieso weinig. Maar je probleem met vastzittende pinnen dat je noemde los je dus niet op. Of ontstaat dat juist door regen?
Klopt, de problemen met die pin ontstaan juist na blootstelling van die pin aan regen of sneeuw, wat je met dit ding makkelijker kunt voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door rippiedoos op 29-08-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:10
Die cover is vooral bedoeld voor de koudere landen zodat bij sneeuwval icm vorst de laadkabel niet vastvriest in de socket. Ook ooit meebestelt omdat de laadkant in de wind staat, maar behalve 1ste expirement nooit meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deze Charging Port Cover heb ik ook; ik heb hem weleens gebruikt als het regende en ik moest laden. Meestal wacht ik gewoon tot het lang genoeg droog is. Blijven het verlengsnoer en de kabel Granny ook schoon.
Ik heb gisterenavond ook niet geladen, vanochtend met het zonnetje de elektra van de panelen maar weer voor de meter afgetapt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Toch vind ik het een prima oplossing voor nu. Net als @onetime hou ik wel rekening met het weer maar als het een paar dagen regenachtig is en je moet toch laden dan heb ik liever een charging poort cover ervoor zitten om de boel toch wat meer te beschermen. En inderdaad wat @rippiedoos zegt, ik ben van plan hem gewoon bij de laadkabel op te bergen. Voor 16 euro in mijn geval een no brainer om erbij te hebben en hopelijk erger te voorkomen. Goede tip wat mij betreft! d:)b

©2004

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BGFG
Nu we het toch over laden hebben: vandaag het rapportje gekregen van de SoH van mijn 80. Met 74.000 km. 228 laadcycli gehad.Nog 99%, helemaal top. Actieradius is ook nog steeds prima, en ik laad altijd tot 100%. Snellaadsessies op één hand te tellen in 2,5 jaar. Ik vind het helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BGFG 74.000 / 228 = 324,561403509 km ; had je echt maar zo een klein bereik?
Of was dit 228 x 80-20? -> 540,935666667 , kijk dat is netjes dan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@onetime Volgens mij wordt regeneratie tijdens rijden ook bij cumulatief geladen energie (in de HV-batterij) gerekend. Als je veel stadsverkeer hebt, kun je verhoudingsgewijs een stuk meer cycli op je batterij zetten, dan dat je door extern laden aan energie hebt ingebracht.

Ik denk dus niet dat je die rekensom zo kunt maken. Zal eens een keer kijken naar mijn eigen cijfers..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Een laadcycli bestaat uit het volledig ontladen en weer volledig volladen van de batterij.
In dit geval is dat 74000 / 228 = 324,56 Km/laadcycli

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Solarman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:21:
Een laadcycli bestaat uit het volledig ontladen en weer volledig volladen van de batterij.
In dit geval is dat 74000 / 228 = 324,56 Km/laadcycli
Nee, dat kan nooit. Ik vermoed dat het het aantal laadsessies is, ongeacht hoeveel er per sessie geladen is. Als ik snel reken kom ik op ca 2 keer per week laden, en dat klopt wel ongeveer. Soms van 20 naar 100% maar vaker vanaf 30-50% naar 100% als ik een langere rit heb. Ik kan het ook wel nagaan in de registratie van alle laadsessies, maar daar heb ik nu niet zoveel zin in. De tool berekent op basis van de huidige SoH onderstaande ranges, en die kloppen inderdaad vrij aardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6M46euHYTk1s-ipaosLrCJY130=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxAF9nEjNZuetv2KBExALwVi.jpg?f=fotoalbum_large

En dit lijkt mij ook prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QggG-JXkbfUNZ4ZfW64Nb_arFSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6qEsd1cafoyp6pYZ8KdiRMM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmu Borgir
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-08 06:54
Bedankt voor de berichten ivm auditief signaal bij te hoge snelheid. Gisterenavond inderdaad licht piepje gehoord. Niet zo efficiënt dus bij wat muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Nee, dat kan nooit. Ik vermoed dat het het aantal laadsessies is, ongeacht hoeveel er per sessie geladen is. Als ik snel reken kom ik op ca 2 keer per week laden, en dat klopt wel ongeveer. Soms van 20 naar 100% maar vaker vanaf 30-50% naar 100% als ik een langere rit heb. Ik kan het ook wel nagaan in de registratie van alle laadsessies, maar daar heb ik nu niet zoveel zin in. De tool berekent op basis van de huidige SoH onderstaande ranges, en die kloppen inderdaad vrij aardig.

[Afbeelding]

En dit lijkt mij ook prima:
[Afbeelding]
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. En inderdaad zien de cijfers er gewoon goed uit.
Wel zou ik dan in de rapportage geen laadcycli gebruiken maar laadsessies.
Het is het navragen waard natuurlijk wat ze hier nu precies mee bedoelen.

Nog een uitleg zou kunnen zijn dat de verkregen extra capaciteit door regeneratief laden niet wordt meegenomen in de berekening van het aantal laadcycli. Wat inhoud dat je, zoals wij rekenen, inderdaad minder Km in de berekening overhoud.

Het is natuurlijk zo dat het verbruik wat wordt aangegeven, en wij dus zien, niet het echte verbruik is maar een afgeleide van de totale accucapaciteit + het regeneratievermogen wat is teruggewonnen.
Hiermee heb je misschien wel een fictieve accugrootte van 105kWh ipv 77kWh. Waarbij wij dus denken dat we met 77kWh 450Km bereik hebben, maar eigenlijk heb je daar 105kWh voor nodig gehad.
Dan zou je gemiddelde in dit geval met ongeveer 26% stijgen per laadcycli, 324,56Km +26% = 409Km/laadcycli.

De cijfers zijn gewoon bij benadering en ter illustratie natuurlijk

EV's kunnen tot wel 40% regenereren, maar het gemiddelde zal beslist lager zijn. 20 - 30 % zal geen uitzondering zijn.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Solarman schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:48:
[...]

Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. En inderdaad zien de cijfers er gewoon goed uit.
Wel zou ik dan in de rapportage geen laadcycli gebruiken maar laadsessies.
Het is het navragen waard natuurlijk wat ze hier nu precies mee bedoelen.

Nog een uitleg zou kunnen zijn dat de verkregen extra capaciteit door regeneratief laden niet wordt meegenomen in de berekening van het aantal laadcycli. Wat inhoud dat je, zoals wij rekenen, inderdaad minder Km in de berekening overhoud.

Het is natuurlijk zo dat het verbruik wat wordt aangegeven, en wij dus zien, niet het echte verbruik is maar een afgeleide van de totale accucapaciteit + het regeneratievermogen wat is teruggewonnen.
Hiermee heb je misschien wel een fictieve accugrootte van 105kWh ipv 77kWh. Waarbij wij dus denken dat we met 77kWh 450Km bereik hebben, maar eigenlijk heb je daar 105kWh voor nodig gehad.
Dan zou je gemiddelde in dit geval met ongeveer 26% stijgen per laadcycli, 324,56Km +26% = 409Km/laadcycli.

De cijfers zijn gewoon bij benadering en ter illustratie natuurlijk

EV's kunnen tot wel 40% regenereren, maar het gemiddelde zal beslist lager zijn. 20 - 30 % zal geen uitzondering zijn.
Eerlijk gezegd zal het mij een biet zijn, maar mijn verbruik vanaf de start is volgens de bc 18,2/100 km. Aks ik dat afzet tegen de effectieve capaciteit van de accu van net geen 77 kWH, zou de gemiddelde range 420 km zijn en dat klopt, door het hele jaar, als een bus. Afgelopen week tegen de 500 km, maar ik heb na een snellere rit in de winter ook wel eens 350 km gehad. Het gaat mij erom dat de degradatie van de accu tot nu toe (74.000 km) vrijwel nihil is. Dat zien we veel, pas bij hogere km standen daalt ie. Uitzondering bij Kia en Hyundai waar de degradatie zeer beperkt is. Een Enyaq met 180.000 km had nog iets van 85% over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Dimmu Borgir schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:54:
Bedankt voor de berichten ivm auditief signaal bij te hoge snelheid. Gisterenavond inderdaad licht piepje gehoord. Niet zo efficiënt dus bij wat muziek.
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer er Dimmu Borgir over je speakers komt het geluidje wel wegvalt ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Update: de Enyaq staat nog steeds bij de dealer voor de 5.4.3 update... (al sinds woensdagochtend) Laatste bericht is dat ze met de fabriek de laatste storingen aan het oplossen zijn...

Heb donderdagmiddag een zwarte Sportline 85 meegekregen omdat dat policy is van de leasemaatschappij. Als het aan Skoda ligt krijg je helemaal geen vervangend vervoer. Toch wrang, omdat die auto door hun update nu al minimaal 5 dagen onbeschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
BGFG schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:47:
Nu we het toch over laden hebben: vandaag het rapportje gekregen van de SoH van mijn 80. Met 74.000 km. 228 laadcycli gehad.Nog 99%, helemaal top. Actieradius is ook nog steeds prima, en ik laad altijd tot 100%. Snellaadsessies op één hand te tellen in 2,5 jaar. Ik vind het helemaal prima.
Toch wordt er altijd geadviseerd dat het het beste voor de accu is om tot 80% te laden. Wordt hier weer het tegendeel bewezen 😄

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
Vandaag deze Charging Port Cover opgehaald voor €16. Dan loopt het water niet in de poort en hoef ik ook niet bang te zijn voor vastzittende pennetjes voor de klep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ja op ebay moet je niet gaan zizn, daar kost het +40€

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@hk12nl Nee, het tegendeel is niet bewezen. Er mist nog wat informatie. Als dat laden tot 100% bijvoorbeeld altijd pas op het moment van vertrek klaar was, stond de accu dus niet langdurig vol. Dat maakt het weer minder erg. En dan zijn er nog meer factoren van invloed. Maar mooi dat hij nog 99% zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 02:14:
@hk12nl Nee, het tegendeel is niet bewezen. Er mist nog wat informatie. Als dat laden tot 100% bijvoorbeeld altijd pas op het moment van vertrek klaar was, stond de accu dus niet langdurig vol. Dat maakt het weer minder erg. En dan zijn er nog meer factoren van invloed. Maar mooi dat hij nog 99% zou hebben.
Ik laad inderdaad altijd tot 100%, heel vaak ‘s nachts en dan is ie om een uur of 2 klaar. Dan vertrek rond 8:00 uur, dus hij staat dan wel een paar uur “vol”. Ik weet niet wat in deze context als “ langdurig” wordt beschouwd. Anyway, ik vind vrijwel 0 degradatie bij altijd 100% laden helemaal top, daarom zie ik geen reden om tot 80% te gaan, maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard. En de uitkomst van deze professionele meting sluit aan bij de effectieve range per nu. Dit is uiteraard N=1, maar deze tool wordt veel gebruikt en we hebben geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de meting.

[ Voor 8% gewijzigd door BGFG op 31-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@BGFG Even voor mijn beeld, welke test heb je precies uitgevoerd en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JanHenk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:45:
@BGFG Even voor mijn beeld, welke test heb je precies uitgevoerd en waarom?
Ik heb een nieuwe besteld en deze staat te koop en dan voeren we altijd een professionele SoH check uit, met rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Ik heb een nieuwe besteld en deze staat te koop en dan voeren we altijd een professionele SoH check uit, met rapport.
Oké, verkoop je hem zelf dus in plaats van inruil?

Heb je Aviloo gebruikt? De uitgebreide versie (dus van vol laden naar leeg rijden) of de “flash test”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:41
DutchJackal schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:39:
Update: de Enyaq staat nog steeds bij de dealer voor de 5.4.3 update... (al sinds woensdagochtend) Laatste bericht is dat ze met de fabriek de laatste storingen aan het oplossen zijn...

Heb donderdagmiddag een zwarte Sportline 85 meegekregen omdat dat policy is van de leasemaatschappij. Als het aan Skoda ligt krijg je helemaal geen vervangend vervoer. Toch wrang, omdat die auto door hun update nu al minimaal 5 dagen onbeschikbaar is.
dat is balen!
De update voor mijn auto is pas in oktober. Hopelijk hebben ze tegen die tijd alle issues met de update opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
JanHenk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Oké, verkoop je hem zelf dus in plaats van inruil? Heb je Aviloo gebruikt? De uitgebreide versie (dus van vol laden naar leeg rijden) of de “flash test”?
Ik werk in de automotive, is een auto van de zaak, die wordt door mijn collega’s verkocht. Ik heb een nieuwe Enyaq besteld, kan alleen dit jaar nog profiteren van fiscaal voordeel en Skoda heeft de prijzen fors verlaagd. Maar daarover later meer. Volgens mij heet de test Moba. Bij aantallen van 1000 stuks en stijgend, per jaar is iedere auto vol naar leeg rijden niet echt praktisch. Maar de uitkomst van deze test sluit volledig aan bij mijn eigen ervaringen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:15
Iemand ervaring met de duurtijd van het vervangen van de compressor? Een collega van me met een 85 met warmtepomp had een niet werkende airco -> compressor stuk en is ondertussen al drie weken aan het wachten gezien het niet beschikbaar zou zijn in België (info garage).

Ik heb een iV80 zonder warmtepomp, maar ook al een maand geen werkende airco (gezellig met die hittegolven). Al een maand aan het wachten voor hem na te kijken en staat nu ingepland op 3 september. Ben eens benieuwd of dat hetzelfde probleem gaat zijn en voor hoe lang ik hem kwijt ga zijn.

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:30:
[...] Ik laad inderdaad altijd tot 100%, heel vaak ‘s nachts en dan is ie om een uur of 2 klaar. Dan vertrek rond 8:00 uur, dus hij staat dan wel een paar uur “vol”. Ik weet niet wat in deze context als “ langdurig” wordt beschouwd. Anyway, ik vind vrijwel 0 degradatie bij altijd 100% laden helemaal top, daarom zie ik geen reden om tot 80% te gaan, maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard. En de uitkomst van deze professionele meting sluit aan bij de effectieve range per nu. Dit is uiteraard N=1, maar deze tool wordt veel gebruikt en we hebben geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de meting.
Als je de mogelijkheid hebt om met verlaagde snelheid te laden en toch bij vertrek de gewenste lading te hebben, verminder je de accu slijtage nog wat en ben je lief voor het net.
Of misschien is uitgesteld laden nog wel beter, nacht laden en klaar iets voor vertrek.

Echt "langdurig" zal het niet zijn, maar de lagere nacht temperatuur helpt ook weer een beetje.
Alle beetjes helpen wat mij betreft, zeker als het zonder impact op het gebruik is en nog andere voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
helloitsme schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

dat is balen!
De update voor mijn auto is pas in oktober. Hopelijk hebben ze tegen die tijd alle issues met de update opgelost.
Volgens de dealer is het echt hit en mis. Sommige Enyaqs staan einde van de dag weer bij hun eigenaar. Sommige Enyaqs niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Henkie102 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:01:
[...]

In de werkomschrijving staat: === VVA === Icas kabel vervangen. Ik neem aan dat zebij de dealer dit wel snappen.
Bij mij is ook deze kabel vervangen en de storingen zijn eindelijk weg.
1,5 jaar mee bezig geweest en tig garages langs geweest.
Echt een verschrikkelijke ervaring was het.
Vallei Autogroep mijden behalve vestiging Veenendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
BGFG schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

... en Skoda heeft de prijzen fors verlaagd. Maar daarover later meer.
Dit maakt me toch wel erg nieuwsgierig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Gelukszak schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Dit maakt me toch wel erg nieuwsgierig
Die prijzen zijn al verlaagd sinds juni. Later zal ik specs van mijn overstap delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:14
Afgelopen vrijdag is mijn Enyaq voor de eerste APK geweest (onderhoud mocht niet van de lease-maatschappij i.v.m. aflopend contract). Wel is er een terugroepactie en software update uitgevoerd.

Sinds vrijdag is mijn cockpit verandert, in het linker deel staat nu 'Lange tijd':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBI9hWiId4303YKH-O1jqOM-3Vg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PgF5rCk3ZRjEZ0FTcOQj9bD8.jpg?f=user_large
Normaal stond hier mijn dagteller, die wil ik graag terug op dit scherm. Alle knopjes op het stuur al geprobeerd. In de handleiding kan ik er niets over vinden. Google brengt bij instructie voor een Octavia, maar die werken niet op de Enyaq. Iemand hier een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Arosa Klikken op het rechter draaiwiel op je stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Arosa schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:13:
Afgelopen vrijdag is mijn Enyaq voor de eerste APK geweest (onderhoud mocht niet van de lease-maatschappij i.v.m. aflopend contract). Wel is er een terugroepactie en software update uitgevoerd.

Sinds vrijdag is mijn cockpit verandert, in het linker deel staat nu 'Lange tijd':
[Afbeelding]
Normaal stond hier mijn dagteller, die wil ik graag terug op dit scherm. Alle knopjes op het stuur al geprobeerd. In de handleiding kan ik er niets over vinden. Google brengt bij instructie voor een Octavia, maar die werken niet op de Enyaq. Iemand hier een idee?
Probeer eens te drukken op het rechterwieltje op je stuur wanneer de “stats” view het grootst is (zoals op je screenshot, door naar rechts te hebben geduwd op je stuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
RangedNeedles schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:24:
[...]

Probeer eens te drukken op het rechterwieltje op je stuur wanneer de “stats” view het grootst is (zoals op je screenshot, door naar rechts te hebben geduwd op je stuur).
Werkt ook als “stats” view half is getoond. Op rechterwieltje drukken toont achterelkaar gegevens over lange tijd, sins laden en sinds start

[ Voor 12% gewijzigd door BGFG op 01-09-2025 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 09:26
Dr.Roelski schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Mijn truuk is om het tegenovergestelde te doen: heel even handen van stuur af halen, en daarna weer vastpakken. Het is een capacitieve meetmethode. Door heel kort handen er even af te halen 'reset' je de hands-off waarde.
Heb jouw methode toegepast, maar helaas geen succes… 10-voor-2 en kwart-voor-3 en helemaal aan de onderkant (half zeven?)… het werkt allemaal niet. Handen snel los en weer vast, langzaam of hard knijpen… alleen het stuur bewegen of er achterlijk hard op slaan werkt.

Het typische is dat de ene rit ik nergens last van heb en het perfect werkt en de andere rit het een drama is. Misschien is het temperatuur of luchtvochtigheid gerelateerd… ik weet het nog niet, verder onderzoek is nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:15

rammes

koekebakker 1e klas

ZeroNL schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:55:
[...]

Heb jouw methode toegepast, maar helaas geen succes… 10-voor-2 en kwart-voor-3 en helemaal aan de onderkant (half zeven?)… het werkt allemaal niet. Handen snel los en weer vast, langzaam of hard knijpen… alleen het stuur bewegen of er achterlijk hard op slaan werkt.

Het typische is dat de ene rit ik nergens last van heb en het perfect werkt en de andere rit het een drama is. Misschien is het temperatuur of luchtvochtigheid gerelateerd… ik weet het nog niet, verder onderzoek is nodig…
Ik heb precies het zelfde, ook nog geen oplossing

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:28:
[...]

Werkt ook als “stats” view half is getoond. Op rechterwieltje drukken toont achterelkaar gegevens over lange tijd, sins laden en sinds start
Ah, wist ik niet :P Nu ja, of misschien wel, ik herinner het me eigenlijk zo niet. Ooit ingesteld op "sinds start" en sindsdien blijf ik eraf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:01
Over zes weken verwachten wij ons eerste kindje waardoor we in de markt zijn voor een gezinsauto en we twijfelen tussen een benzine auto (mazda cx5) of een misschien een enyaq.

Overweging: Wij hebben een mercedes sprinter camperbus die wij voornamelijk gebruiken om op vakantie te gaan. Retourtje werk is ongeveer 50km bij 3 a 4x per week. We maken geen kilometers voor de opvang. We hebben zonnepanelen liggen met dik 2000kw overcapaciteit. Eigen oprit.

Alleen we zijn niet thuis in de ev wereld en met name de accu in een tweede hands auto voelt heel onzeker. Ons budget is 20-25k. Ik dacht eerst dat een enyaq ver buiten budget lag maar ze hebben veel afschrijving de eerste jaren waardoor ze mogelijk toch interessant zijn.

Iemand die ons wat meer tips en informatie kan geven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Denneke,,! (2000kWh? 2MW = 2.000kW = 2.000.000W, ik denk niet dat je een grote schuur hebt met 600 panelen) Je hebt de ideale situatie voor een EV; doen. Als je iedere dag thuis op kan laden zou een 60 voor jou zelfs ruim genoeg zijn. Die zijn goedkoper en lichter en dus ook lagere wegenbelasting.
Vraag om een accu health rapport, dat moet hoog in de 90% zijn. En dan zelf tot 80% capaciteit laden, en niet onder de 20% leeg rijden en de accu zou heel lang mee moeten gaan. (zie de TopicStart) Tenzij je een keer een lange rit hebt, dan vlak voor de rit eventueel tot 100% laden en eventueel tot (1)0% leeg rijden en snel weer opladen. Of onderweg aan de snellader, kost je een kwartiertje / half uurtje. Een accu "lang" boven de 80% of onder de 20% zorgt voor extra slijtage.
Zorg dat je thuis oplaad met momentaan solar-opbrengst overschot. (met een lader die of 1fase is of kan terugschakelen naar 1fase) Dat kan voor jou dan op de dagen dat de auto thuis staat, je hebt zo te zien niet zoveel bereik nodig. Ik heb zelf een trekhaak; zorg dat de accessoires die je wilt er ook opzitten.
Rij rustig, met een EV is het te makkelijk om heel snel (aggressief) te rijden.

Ik ben zelf 2x naar Spanje geweest met een "80", geen enkel probleem. (minder dan €200 retour, en in Spanje kan je hier en daar gratis laden, scheelt ook weer een beetje)

Laat nog even weten wat je doet. Meer vragen ? We lezen het wel.

edit: vooral als je de auto lang denkt te houden, koop meteen alle accessoires die je wilt hebben.
edit2: 19" banden zijn goedkoper dan 20", en schijnbaar ook zuiniger in het gebruik.
edit3: let op waar je laad; soms staat er een gratis laadpaal, maar is die ernaast €1/kWh...
. . . . neem dus een app die duidelijk de prijzen van de laadpalen laat zien.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 01-09-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 17:35
Denneke,,! schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:46:Over zes weken verwachten wij ons eerste kindje
Welke wereld wil je uw kind geven O-) ?
Ons budget is 20-25k.
Om op te laden heb je een laadpaal nodig (zekering/automaat, elektriciteitkabel, datakabel, paal, ...).
Zit dat mee in het budget?
Ik dacht eerst dat een enyaq ver buiten budget lag
Ik zie frequent voor €25K een behoorlijke Enyaq beschikbaar, in BE.
We hebben zonnepanelen liggen met dik 2000kw overcapaciteit. Eigen oprit.
Je kan een deel "gratis laden", maar overschat dat niet.
De auto moet thuis zijn, het vermogen aan overcapaciteit moet langs de laadpaal gaan.
Een overschot van 6kW krijg je niet in de auto met een "granny charger".

Qua praktische kant: ik krijg 3 grote plooibakken (vouwkratten in NL?) in de koffer en dan kan ik er nog een paar zakken aardappelen achter kwijt. In de hoogte krijg ik 2 plooibakken op elkaar gestapeld zonder boven de achterbankleuning uit te komen. De wekelijkse boodschappen, zelfs met een gepland feestje, raken zonder problemen in de koffer.
En voor de racer: het optrekken is heerlijk :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:14
@JanHenk @RangedNeedles @BGFG : Bedankt! Was een combinatie van drukken en draaien, die had ik nog niet geprobeerd, maar nu weer de gewenste stand op het scherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchJackal
De Enyaq is weer thuis! Uiteindelijk dus 5,5 dag kwijt geweest... :|

Eerste opmerkingen:
  • Je moet al je schermen in het infotainment weer opnieuw instellen.
  • Je moet je opnieuw aanmelden met je MySkoda account.
  • De radio staat op de favo zender van de monteur. :+
Maar ook:
  • Snelheidswaarschuwing met sneltoets uitzetten! _/-\o_
  • AR-pijlen ook als je met Android Auto navigeert! *O*
  • Auto kunnen openen/sluiten met de app.

[ Voor 77% gewijzigd door DutchJackal op 01-09-2025 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Denneke,,! schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:46:
Over zes weken verwachten wij ons eerste kindje waardoor we in de markt zijn voor een gezinsauto en we twijfelen tussen een benzine auto (mazda cx5) of een misschien een enyaq.

Overweging: Wij hebben een mercedes sprinter camperbus die wij voornamelijk gebruiken om op vakantie te gaan. Retourtje werk is ongeveer 50km bij 3 a 4x per week. We maken geen kilometers voor de opvang. We hebben zonnepanelen liggen met dik 2000kw overcapaciteit. Eigen oprit.

Alleen we zijn niet thuis in de ev wereld en met name de accu in een tweede hands auto voelt heel onzeker. Ons budget is 20-25k. Ik dacht eerst dat een enyaq ver buiten budget lag maar ze hebben veel afschrijving de eerste jaren waardoor ze mogelijk toch interessant zijn.

Helemaal omdat je geen lange reizen maakt, sowieso de Enyaq. Ga je geen spijt van krijgen, heerlijk voor woon-werk verkeer. Toen ik hem kreeg hadden we ook één kleine. Inmiddels zijn er nóg twee bij en ook met zijn vijven is het gewoon een heel fijne kar.

Zoals hier ook wel eens in het topic voorbij is gekomen, even de SoH (laten) controleren of opnemen als voorwaarde bij de aankoop. Wordt ook steeds meer de standaard bij EV-occasions. Desalniettemin is de kans dat de batterij er slecht aan toe is, zeer klein. Bij de Enyaq zijn er terugroepacties geweest als de auto zelf aan gaf dat er een module vervangen moet worden (de mijne bijv. ook), dat wordt gewoon onder garantie gefikst. Daar heb je als tweedehands-koper ook gewoon recht op, mocht dat bij jou zich voordoen ná aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:13:[…]

Ik ben zelf 2x naar Spanje geweest met een "80", geen enkel probleem. (minder dan €200 retour, en in Spanje kan je hier en daar gratis laden, scheelt ook weer een beetje)

[…]
Dan moet je wel zuinig rijden en opletten waar je laadt (en de juiste abonnementen daarvoor afsluiten). Als je dat allemaal niet doet, krijg je - net als mijn leasemaatschappij - een rekening van 350 euro aan laadkosten voor een tripje naar Oostenrijk (750km enkele reis). In Duitsland is (of was?) 90-99ct per kWh bij snelladers aan de snelweg zonder merk-eigen laadpas geen uitzondering.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 01-09-2025 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 15:30
cryptapix schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:16:
[...]

Dan moet je wel zuinig rijden en opletten waar je laadt (en de juiste abonnementen daarvoor afsluiten). Als je dat allemaal niet doet, krijg je - net als mijn leasemaatschappij - een rekening van 350 euro aan laadkosten voor een tripje naar Oostenrijk (750km enkele reis). In Duitsland is (of was?) 90-99ct per kWh bij snelladers aan de snelweg zonder merk-eigen laadpas geen uitzondering.
Dat klopt, het kan erg duur worden. Maar omdat ik al een poosje meega en het zelf moet betalen:
Net terug van Lago Maggiore (IT) Heen en weer voor 205 euro, geladen bij Ionity met een maandabo en bij Tesla met een maand Abo en bij Electra die een actie hadden in Italie voor 39ct/kwh
Zodra je zelf moet betalen loont het wel om wat dingetjes uit te zoeken. Viel me trouwens alles behalve tegen, ik heb 1x 3 minuten moeten wachten op een vrije laadpaal op de heenweg. Voor de rest overal direct kunnen aansluiten.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Ja als lease rijder let je waarschijnlijk niet zo op de prijzen... (Heb je dat zelf moeten betalen, dat je dat weet?) Op de prijzen letten doe ik als privé rijder al vanaf het begin... Chargemap is een goede app / kaart, (eenmalige aankoop) en ik heb de gratis ANWB erbij. Prijzen verschillen dus ook per kaart / app. (en een Tesla account dat ik zo min mogelijk gebruik, zonder abo.) Mocht ik weer naar Spanje gaan wil ik een Ionity abo nemen) . . . In Chargemap kan je naar goedkope of gratis laders zoeken, gratis zitten meestal haken en ogen aan... maar niet altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
Denneke,,! schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:46:

Wij hebben nu 3 weken de Enyaq (first edition, 80, 2021) en ben er zeer tevreden mee. Ik snap dat de EV wereld nieuw en wellicht een beetje spannend is (vond ik ook) maar er is niets om je zorgen over te maken wat mij betreft. De auto ligt heerlijk op de weg en qua ruimte volgens mij 1 van de grootste (dat is ook de reden dat we hem uitgekozen hebben).

Ik zou inderdaad goed kijken welke opties je allemaal wilt. Ik ben ook wel een paar maanden bezig geweest met zoeken naar de voor mij bijna perfecte. Vergeet ook niet dat een traditionele verbrandingsmoter aan slijtagge onderhevigt is, echter wordt dat niet uitgedrukt in bijvoorbeeld een soh report :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:42:
@cryptapix Ja als lease rijder let je waarschijnlijk niet zo op de prijzen... (Heb je dat zelf moeten betalen, dat je dat weet?) Op de prijzen letten doe ik als privé rijder al vanaf het begin... Chargemap is een goede app / kaart, (eenmalige aankoop) en ik heb de gratis ANWB erbij. Prijzen verschillen dus ook per kaart / app. (en een Tesla account dat ik zo min mogelijk gebruik, zonder abo.) Mocht ik weer naar Spanje gaan wil ik een Ionity abo nemen) . . . In Chargemap kan je naar goedkope of gratis laders zoeken, gratis zitten meestal haken en ogen aan... maar niet altijd.
Ik kan in een app zien wat de laadtransacties van mijn pas waren. Ik vind het wel interessant en let wel op prijzen, maar ik vind het best wel een woud. Dusdanig, dat ik ben gestopt met er op voorhand naar te kijken. Alleen al hier in de wijk lopen de prijzen uiteen van 35 tot 70ct per kWh (AC). Bij snelladers onderweg is voor iedere laadaanbieder weer een andere pas nodig om korting te krijgen. Ik heb ook geen zin om alle laders vooraf te moeten plannen of te moeten laden bij een paal waar ik toevallig een pas van heb; ik wil gewoon laden wanneer ik moet laden omdat mn batterij bijna leeg is. Dat is wat me ook lastig lijkt als je het zelf moet betalen. Als leaserijder heb ik ook nul prikkel om hier iets aan te doen. Sterker nog, het wordt me ontmoedigd: evt abonnementskosten kan ik niet declareren (dus maak ik dan ook niet) en zelfs met een gratis laadpas uit Polen waarmee ik daar goedkoper kan laden doe ik dat niet omdat ik het dan zelf moet voorschieten en declareren (en wachten tot ik het geld terugkrijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00
hk12nl schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:49:i
Ik zou inderdaad goed kijken welke opties je allemaal wilt. Ik ben ook wel een paar maanden bezig geweest met zoeken naar de voor mij bijna perfecte.
Interessant: Welke opties waren voor jou een no-brainer? Mis je achteraf nog opties of maak je in praktijk te weinig gebruik van sommige opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
TweakersOnly schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:33:
[...]

Interessant: Welke opties waren voor jou een no-brainer? Mis je achteraf nog opties of maak je in praktijk te weinig gebruik van sommige opties?
Elektrische klep
Elektrische trekhaak
Dynamic light (vond ik luxer dan de standaard verlichting)
Stoel en stuurverwarming
Adaptive cruise control
Een '80' om na een paar jaar niet te denken 'had ik toch maar'.. bij de aanschaf van een 60
En natuurlijk de standaard zaken die op elke Enyaq zit zoals Carplay en automatische verlichting, ruitenwissers etc.

Mooie bijkomstigheid:
Zwart interieur
19 inch velgen met banden
Verwarming achterin apart regelbaar (en achterbank verwarming)
Kleur vond ik nog het minst boeiend
Bestuurderstoel met memory (vond ik niet zo spannend maar nu wel ideaal icm profielen)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
helloitsme schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

dat is balen!
IDD balen zeg.. ik heb nog geen bericht gehad, zouden ze hem teruggetrokken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:23:
[...] Ik kan in een app zien wat de laadtransacties van mijn pas waren. Ik vind het wel interessant en let wel op prijzen, maar ik vind het best wel een woud. Dusdanig, dat ik ben gestopt met er op voorhand naar te kijken. Alleen al hier in de wijk lopen de prijzen uiteen van 35 tot 70ct per kWh (AC). Bij snelladers onderweg is voor iedere laadaanbieder weer een andere pas nodig om korting te krijgen. Ik heb ook geen zin om alle laders vooraf te moeten plannen of te moeten laden bij een paal waar ik toevallig een pas van heb; ik wil gewoon laden wanneer ik moet laden omdat mn batterij bijna leeg is. Dat is wat me ook lastig lijkt als je het zelf moet betalen. Als leaserijder heb ik ook nul prikkel om hier iets aan te doen. Sterker nog, het wordt me ontmoedigd: evt abonnementskosten kan ik niet declareren (dus maak ik dan ook niet) en zelfs met een gratis laadpas uit Polen waarmee ik daar goedkoper kan laden doe ik dat niet omdat ik het dan zelf moet voorschieten en declareren (en wachten tot ik het geld terugkrijg).
Daar was ik bang voor, maar meestal heb ik genoeg aan de Granny.
Als ik wat sneller wilde laden deed ik dat nog wel in de straat voor 33ct, maar sinds de prijsverhoging van 1-1-25 naar 46ct doe ik dat niet meer. Ik had begin vorig jaar al een 11kW lader bij mijn moeder op de muur geschroefd, (€175), dus als ik daar kom, 100km enkele reis, laad ik daar en heb weer genoeg aan de granny. Na een lange rit een heel enkele keer op een goedkoop moment bij Tesla, sorry. Ionity zonder abo is gewoon te duur.

Ben 2? jaar terug ergens naar toe geweest, waar 2 gratis laders zouden zijn. Die waren er niet meer. Heb ik van de kaart laten verwijderen. Wel hele trits nieuwe laders voor iets van ~65ct, maar chargemap gaf een paar laders van 33ct in de buurt aan, dus daar geladen.

Nooit enig probleem, "thuis" komt altijd wel goed, en bij een lange rit van tevoren even kijken wat er in de buurt is, of bij een heel lange rit wat er onderweg is. Ook afhankelijk van verblijfstijd op bestemming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:29
Ik zal me hier ook maar eens melden!
Na lange tijd ga ik weer zakelijk leasen en na wat verschillende proefritten (allen EV) is de keuze op een Enyaq suv 85 sportline in de kleur race blue gevallen.
Qua opties verder alleen nog het maxx en winterpakket.
Auto vorige week besteld en wordt in week 42 al geproduceerd, dus als alles een beetje meezit snel de weg op in de Skoda.
Zal na levering mijn eerste impressies delen, hopelijk zijn die net zo goed als het gevoel dat ik had na de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Gearloose Eerste EV? Of weet je de details van elektrisch rijden al?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:29
@onetime Het is mijn eerste EV.
Eigenlijk altijd benzine slurpers gereden, wel een flinke tijd aan het oriënteren geweest en toch tot de conclusie gekomen dat de tijd nu rijp is om voor de gezinsauto voor een EV te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als je de postings van vandaag in dit topic leest heb je een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:07
ZeroNL schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:55:
[...]

Het niet goed functioneren van de capacitieve sensoren is gerelateerd aan de luchtvochtigheid. In de winter heb je er ook meer last van dan in de zomer. En ik merk bij mezelf ook, als ik de airco uitzet om zuiniger te rijden, dat ik er meer last van heb. De airco ontvochtigt de lucht in de auto.

Wel lijkt het er mijn inziens sterk op dat de sensoren vaker niet goed functioneren sinds ik van SW3.7 naar 3.8 ben gegaan. Of ze zijn een 3.7 patch vergeten mee te nemen die dit destijds verbeterde, of er zit iets zelflerends in wat weer gereset is door de software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 06:54

robenroute

VuurDraad was fijn...

helloitsme schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Die van mij heeft de matrix koplampen en de auto gaf zelf aan dat hij geupdate moest worden
Da’s toch wel vreemd, want ook volgens Skoda zelf is het alleen voor de modellen met 4.x en 5.2 die de gewone LED-lampen hebben: https://www.skoda-auto.com/emobility/5-4-3-software-update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
robenroute schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:51:
[...]

Da’s toch wel vreemd, want ook volgens Skoda zelf is het alleen voor de modellen met 4.x en 5.2 die de gewone LED-lampen hebben: https://www.skoda-auto.com/emobility/5-4-3-software-update
Het is een beetje een onduidelijk bericht, maar zoals ik het lees; 4.x ( led en matrix) gaan naar 5.4.3.
5.2 met led gaat naar 5.4.3
5.2 met matrix gaat nog niet naar 5.4.3

This update is available at service partners for Škoda Enyaq vehicles that are currently running on software versions 4.X and to Enyaq vehicles with LED High Beam Lights running on software 5.2 Cars with current software versions 4.X and 5.2 will have their software version changed to 5.4.3. This is a proactive campaign, meaning Škoda service partners will actively reach out to customers to schedule an appointment for the update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 06:54

robenroute

VuurDraad was fijn...

AlexTol schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:44:
[...]

Het is een beetje een onduidelijk bericht, maar zoals ik het lees; 4.x ( led en matrix) gaan naar 5.4.3.
5.2 met led gaat naar 5.4.3
5.2 met matrix gaat nog niet naar 5.4.3

This update is available at service partners for Škoda Enyaq vehicles that are currently running on software versions 4.X and to Enyaq vehicles with LED High Beam Lights running on software 5.2 Cars with current software versions 4.X and 5.2 will have their software version changed to 5.4.3. This is a proactive campaign, meaning Škoda service partners will actively reach out to customers to schedule an appointment for the update.
Zo kun je het inderdaad ook lezen. Het blinkt niet uit in helderheid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 15:44

Dentist

Next patient please...

Ik ben in de markt voor een Enyaq.. Eerste EV, en ben me aan het orienteren. Met name het verschil tussen 85 en 80 modellen. Scheelt behoorlijk in prijs (2e hands) en vraag me af of dat prijsverschil het waard is. Vind het lastig om in te schatten wat de zaken zijn waar ik me op regelmatige basis aan zou storen (of die echt fijn zijn aan de 85 modellen). Voor context: woon in de bergen, met redelijk duidelijke winters. Rijd ongeveer 8x p/j 1000km ritten. Iemand tips waar ik op zou moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
85 is sowieso al recenter.
85 heb je in 2 smaken: voor en na de facelift. Functioneel/technisch is er geen verschil tussen beide.
De 85 heeft ook nieuwe en zuinigere motoren, ook de mediahardware is verbeterd en het laden van de 85 gaat sneller op DC (175kW max op de 85).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03
Dentist schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:39:
Ik ben in de markt voor een Enyaq.. Eerste EV, en ben me aan het orienteren. Met name het verschil tussen 85 en 80 modellen. Scheelt behoorlijk in prijs (2e hands) en vraag me af of dat prijsverschil het waard is. Vind het lastig om in te schatten wat de zaken zijn waar ik me op regelmatige basis aan zou storen (of die echt fijn zijn aan de 85 modellen). Voor context: woon in de bergen, met redelijk duidelijke winters. Rijd ongeveer 8x p/j 1000km ritten. Iemand tips waar ik op zou moeten letten?
Het enige echt grote verschil is dat de infotainment op de 80 echt traag is.
Het was voor mij een acceptabel compromis, aangezien ik de climate op auto zet en dan gewoon android auto aan zet. Maar als ik moet navigeren door de infotainment heen is het 1 trage boel.
Voordeel is dan weer dat het 1 van dikst aangeklede varianten is (dit is voordat sportline er was jongens..)
Ik heb alle mogelijke opties. En het was de goedkoopste Enyaq op dat moment (onder de 100k km)
Mijn iv80 heeft dus ook snelladen met een max snelheid van 175kW (net als de 85), en mijn Enyaq heeft bouwjaar 2020.

Je moet echt even in beide varianten een proefrit doen, en dan weet je zelf of je het de extra duizenden euro's waard vind :+

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 02-09-2025 13:15 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:02
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:44:
85 is sowieso al recenter.
85 heb je in 2 smaken: voor en na de facelift. Functioneel/technisch is er geen verschil tussen beide.
De 85 heeft ook nieuwe en zuinigere motoren, ook de mediahardware is verbeterd en het laden van de 85 gaat sneller op DC (175kW max op de 85).
175kW max haal ik ook op mijn Enyaq 80, de 85 is uiteraard wel recenter, heeft meer pk dan de 80, dus ik durf niet te zeggen of dat per se een zuinigere motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
JustTrying schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:46:
[...]

175kW max haal ik ook op mijn Enyaq 80, de 85 is uiteraard wel recenter, heeft meer pk dan de 80, dus ik durf niet te zeggen of dat per se een zuinigere motor is.
De 85 haalt geen 175kw. max is 135 maar wel stabieler waardoor in tijd je sneller opgeladen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:47
Of je 135 of 175KW haalt, hangt af van de uitvoering lijkt mij.
Mijn 85 haalt ook maar 135KW. De 85x zou 175KW halen.

The main difference is that the Škoda Enyaq 85x is an all-wheel-drive (AWD) model, while the Enyaq 85 is a rear-wheel-drive (RWD) model. The 85x adds a second motor to the front axle, enhancing traction and stability, but sacrifices some range and efficiency compared to the single-motor 85. The Enyaq 85x also features faster DC rapid charging (up to 175 kW) compared to the standard 85 model (up to 135 kW), allowing for quicker charging times.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:28
b1980r schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:48:
Of je 135 of 175KW haalt, hangt af van de uitvoering lijkt mij.
Mijn 85 haalt ook maar 135KW. De 85x zou 175KW halen.

The main difference is that the Škoda Enyaq 85x is an all-wheel-drive (AWD) model, while the Enyaq 85 is a rear-wheel-drive (RWD) model. The 85x adds a second motor to the front axle, enhancing traction and stability, but sacrifices some range and efficiency compared to the single-motor 85. The Enyaq 85x also features faster DC rapid charging (up to 175 kW) compared to the standard 85 model (up to 135 kW), allowing for quicker charging times.
De eerste lichting 85 haalt idd 175Kw (waaronder die van mij). Maakt dus niet uit of je de 85x hebt. Vanaf/rond de facelift is er een ander type accupakket ingekomen. Maximale snelheid is toen naar beneden gegaan naar 135Kw, maar wel met een vlakkere curve, waardoor de 20%->80% tijd gelijk is gebleven.

En de 85 heeft daarbij inderdaad meer vermogen (tov 80), én is ook een 15% zuiniger.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
De max laadsnelheid is idd vooral PR. Wat telt is hoelang je moet laden om range te winnen. De EQB maakt daar ook reclame mee (en bevestigt door YT'ers die het getest hebben): een EQB kan max 100kW laden, maar houdt dat zo lang vol dat ie auto's die hogere snellaadsnelheden ondersteunen toch achter zich laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tsja mijn 80 uit 2021 heeft op papier "125 kW max", in de praktijk zit ie er altijd boven. Afgelopen zomer zelfs een behoorlijk stuk boven de 170 kW geladen (5-20%), met 175 kW als piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha leuk he Skoda connect heeft problemen en natuurlijk kom ik daar te laat achter want had de wagen al uit mijn profiel gesmeten en een fabrieks reset gedaan. Ik kreeg na het inloggen telkens een wit scherm :F

Wat haaaaaat ik cloud services :r :r

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
jvbijleveld schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:22:
[...]

De eerste lichting 85 haalt idd 175Kw (waaronder die van mij). Maakt dus niet uit of je de 85x hebt. Vanaf/rond de facelift is er een ander type accupakket ingekomen. Maximale snelheid is toen naar beneden gegaan naar 135Kw, maar wel met een vlakkere curve, waardoor de 20%->80% tijd gelijk is gebleven.

En de 85 heeft daarbij inderdaad meer vermogen (tov 80), én is ook een 15% zuiniger.
Het lijkt me sterk dat de 85 15% zuiniger is. Dat suggereert dat de facelift 30% aërodynamischer is. Dat lijkt me heel veel.
Met een verbetering van de elektromotor valt weinig verbruiksreductie te halen. Elektromotoren zitten standaard al boven de95% rendement. Stel dat ze naar 96% hebben weten te tillen (wat al knap zou zijn, dat is namelijk een 20% reductie van de verliezen in de motor) dan realiseer je daar 1% verbruiksreductie mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@BAJ82 Het zit hem niet in de aërodynamica, maar in de DC-AC inverter van de motor. En in de praktijk worden die 15% zuiniger cijfers wel gehaald als ik zo wat lees en om me heen kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:24
@jvbijleveld de facelift heeft op papier inderdaad een max van 135kW, in praktijk haal ik 142kW.
Pas vanaf 75% duikt hij onder 100kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
KweNi schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:41:
@jvbijleveld de facelift heeft op papier inderdaad een max van 135kW, in praktijk haal ik 142kW.
Pas vanaf 75% duikt hij onder 100kW.
Dat is wel lekker ja. Die van mij piekt 173 tot ongeveer 25%, en duikt dan bij 50-55% onder de 100kW.
Vooral die hogere snelheid boven de 50% is erg bruikbaar. Laad je toch een stuk meer als je bij een halfvolle accu er even een paar minuten wat extra’s in wil gooien

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:34:
De max laadsnelheid is idd vooral PR. Wat telt is hoelang je moet laden om range te winnen. De EQB maakt daar ook reclame mee (en bevestigt door YT'ers die het getest hebben): een EQB kan max 100kW laden, maar houdt dat zo lang vol dat ie auto's die hogere snellaadsnelheden ondersteunen toch achter zich laat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkPAf9w9B3XUtcCYThVppPVt2lY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9OrBKo4vfF3EA1DLOXC1zTQ4.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen vakantie was dit elke keer mijn beeld. 2022 80 met v3.8 erop (wel geinstalleerd voor de vakantie ipv gewacht :D )

Elke snellaadpaal haalde ik gemiddeld ruim boven de 100kW. Dit waren eigenlijk altijd 150kW (300, maar dan gedeeld door 2) palen. Veel sneller was ook niet nodig, de auto was telkens eerder vol dan dat het reisgezelschap gereed was.

@Dentist interesse in die van mij? Dan haal ik een 85 :o

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 02-09-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
JanHenk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:22:
@BAJ82 Het zit hem niet in de aërodynamica, maar in de DC-DC inverter van de motor. En in de praktijk worden die 15% zuiniger cijfers wel gehaald als ik zo wat lees en om me heen kijk.
Je bedoelt de AC-DC (of DC-AC) omvormer van de elektromotor:). Ook daarvoor geldt dat het verbeterpotentieel redelijk klein is omdat de huidige technologie al een heel hoog rendement heeft. Ze zullen vast wel wat verbeterd hebben, maar 15% verbruiksreductie uit de omvormer en elektromotor is niet realistisch.

Wellicht is die 15% verbruiksreductie gebaseerd op een eerste zomer met een 85 en vergeleken met het gemiddeld verbruik van een 80 over een heel jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BAJ82 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:41:
[...]

Je bedoelt de AC-DC (of DC-AC) omvormer van de elektromotor:). Ook daarvoor geldt dat het verbeterpotentieel redelijk klein is omdat de huidige technologie al een heel hoog rendement heeft. Ze zullen vast wel wat verbeterd hebben, maar 15% verbruiksreductie uit de omvormer en elektromotor is niet realistisch.

Wellicht is die 15% verbruiksreductie gebaseerd op een eerste zomer met een 85 en vergeleken met het gemiddeld verbruik van een 80 over een heel jaar?
Dat bedoel ik natuurlijk ;)

Als je wat zoekt op APP550 vind je wel wat moois. Munro heeft er ook een vlog over gemaakt (teardown):

YouTube: German Engineering At Its Best: Tearing Down the New Volkswagen APP5...

Een expert die durft uit te spreken dat wat VW heeft neergezet met de APP550 een indrukwekkend stukje engineering is. Dat is niet niks.

Volgens mij is de WLTP norm zo’n 5% toegenomen? En WLTP is natuurlijk al onder de meest gunstig omstandigheden. In minder gunstige omstandigheden kan het verschil dus oplopen. Er zijn ook real-world tests die zo’n 10% efficiënter aan lijken te geven. Oké, misschien is 15% wel wat te veel. Blijft ook lastig te testen... Maar in ieder geval is het wel een flinke verbetering, met name als je ook nog de flink toegenomen power in ogenschouw neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JanHenk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:22:
@BAJ82 Het zit hem niet in de aërodynamica, maar in de DC-AC inverter van de motor. En in de praktijk worden die 15% zuiniger cijfers wel gehaald als ik zo wat lees en om me heen kijk.
Ik ben benieuwd. Stap binnenkort over van een 80 naar een 85. Rijdt nu 18,3 per 100, dat zou dan uitkomen onder de 16 per 100. Zou fantastisch zijn, maar lijkt mij een wel heel forse daling, hoewel je dan wel wat meer in de buurt van bijvoorbeeld Tesla uitkomt. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:41
DutchJackal schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:39:

En, is de update gelukt? En hoe bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
helloitsme schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:35:
[...]

En, is de update gelukt? En hoe bevalt het?
DutchJackal schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:49:
De Enyaq is weer thuis! Uiteindelijk dus 5,5 dag kwijt geweest... :|

Eerste opmerkingen:
  • Je moet al je schermen in het infotainment weer opnieuw instellen.
  • Je moet je opnieuw aanmelden met je MySkoda account.
  • De radio staat op de favo zender van de monteur. :+
Maar ook:
  • Snelheidswaarschuwing met sneltoets uitzetten! _/-\o_
  • AR-pijlen ook als je met Android Auto navigeert! *O*
  • Auto kunnen openen/sluiten met de app.
Als je een beetje oplet zijn het een hele hoop kleine dingetjes in het infotainment.
Het welkomscherm dat gewoon verdwijnt als je gaat rijden. Dus niet meer OK hoeven drukken.
Ik heb ook het idee dat ze aan het dashboardscherm en de HUD hebben gesleuteld, maar kan er nog niet echt mijn vinger op leggen.

Ik heb Speicher ook horen zeggen in een van zijn video's dat de Enyaq nu minder snel zou beginnen met zeuren als je op TravelAssist rijdt en je stuur maar lichtjes vast houdt. Daar keek ik wel naar uit, maar heb ik nog weinig van gemerkt. Maar ik heb ook nog geen lange ritten gereden sinds hij terug is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jvbijleveld
BAJ82 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:41:
[...]

Ik ben van een 60 naar een 85 gegaan, en die 15% is géén marketing praatje. Verbruik is van 18,5 / 21 (zomer / winter), naar 16,2/19kW gegaan.

Afgelopen zomer vakantie zelfs een theoretische range van 603km gezien. Toen reed ik in Frankrijk voornamelijk 80km/h wegen, en lag het verbruik rond de 13kW

[ Voor 9% gewijzigd door jvbijleveld op 03-09-2025 09:31 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
BGFG schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:25:
[...]

Ik ben benieuwd. Stap binnenkort over van een 80 naar een 85. Rijdt nu 18,3 per 100, dat zou dan uitkomen onder de 16 per 100. Zou fantastisch zijn, maar lijkt mij een wel heel forse daling, hoewel je dan wel wat meer in de buurt van bijvoorbeeld Tesla uitkomt. We gaan het zien.
Haal gemiddeld zeker <16 met mijn 85 en daar zit ook met regelmaat een zware voet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@AlexTol Pré of post facelift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Die zijn technisch identiek toch? Volgens mij is er ook niets significant gewijzigd aan de stroomlijn of frontaal oppervlak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik vind dat Volkswagen AG te weinig krediet krijgt voor hun MEB-platform, in de huidige staat. MEB is gewoon top notch in het 400v-segment.

Tuurlijk waren er helemaal in de beginfase (introductie ID.3) software-problemen. Heeft de eerste generatie Enyaq's waaronder die van mij geen preconditionering en een trage infotainment. Technisch was de APP310 echter al een prima motor, maar niet meest efficiënt.

Het laadvermogen was in het begin ook nog wat 'bijzonder' (maximaal 50kW standaard...), maar na wat upgrades onder de 30 minuten gekomen, wat gewoon goed is gezien 400v. En met name in zomerse condities wordt wat wordt beloofd (ruim) overschreden qua piekvermogen, is mijn ervaring.

De nieuwe APP550-motor (van de 85) is volgens de experts één van de allerbeste elektromotoren op dit moment, op een motor van Lucid na (maar dat is gewoon een andere klasse). Alles is gericht op duurzaamheid en efficiëntie en dan halen ze ook nog eens een, relatief aan de omvang van de motor, hoog specifiek vermogen en koppel.

Voeg daar batterij-preconditionering (zowel handmatig als automatisch) en veel snellere infotainment aan toe en je hebt gewoon een super goede wagen. In een prijsklasse die concurrerend is.

Niet voor niets gebruikt Ford het platform ook voor de Capri en Explorer ;)

Pagina: 1 ... 88 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.