Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:49
elektriekert schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:54:
Vandaag weer een kras gevonden op mijn Enyaq, dit maal op een velg. Een echte kras is het ook niet, het voelt echt super glad aan.

Geen idee hoe die erop is gekomen, mooi is het ook niet :F

[Afbeelding]
Het blijft toch een gebruiksvoorwerp he 😄

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
hk12nl schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Het blijft toch een gebruiksvoorwerp he 😄
Dat klopt zeer zeker, 10 jaar geleden had ik hier meer moeite mee gehad :X .

Maar ik ben wel benieuwd hoe het omstaan zou kunnen zijn. Het is ook echt een superglad.
Het enige wat in mij op zou komen is dat terwijl de auto geparkeerd stond met de wielen schuin dat een andere auto er met zijn band langs is gegaan tijdens het inparkeren. Maar dat is ook echt een wilde gok.

Of dat iemand met een fijn schuurpapiertje is bezig geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@elektriekert Niet langs een tak gereden of zo? Het ziet er niet naar uit dat het op het randje zit, maar meer iets naar binnen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
onetime schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:04:
@elektriekert Niet langs een tak gereden of zo? Het ziet er niet naar uit dat het op het randje zit, maar meer iets naar binnen.
Ja klopt, nog steeds geen idee :p.
Volgende week ga ik hem weer wassen dus dan kom ik vast weer nieuwe dingen tegen. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Omdat we het een tijdje geleden hadden over de laadsnelheid van de 80 (of 85 eigenlijk). Hierbij nog even wat recente ervaringen met mijn 80 uit ‘21, met op papier slechts 125 kW laadvermogen-piek.

Ik ben eergisteren een stuk door Frankrijk gereden en heb tweemaal aan een snellader gestaan. Beide keren heb ik 170 kW aangetikt.

De tweede keer ben ik erbij blijven staan. Van 10% tot ongeveer 25% bóven de 170 kW, waarbij de top op 176 kW (!) lag. Dat schoot lekker op!!

Ook wel geinig, hier op de camping sprak ik een Nederlander die heel geïnteresseerd was om een 80 occasion te kopen. Maar hij twijfelde aan de laadsnelheid, ten opzichte van alternatieven. Toen ik hem vertelde dat ik stelselmatig boven de specificaties laad, was ie heel verbaasd. Met een paar screenshots van mij in de hand, zag ik hem denken… :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Ik wil dus graag de Qi laadmat uitschakelen in mijn middenconsole. Ik leg mijn telefoon hier graag neer maar ben geen fan van deze manier van opladen.

Software matig gaat niet lukken (Enyaq uit 2021 met software versie 3.7) dus ik zal ergens een stekkertje of wellicht zekering los moeten halen.

Iemand dit al voor elkaar gekregen?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:39
hk12nl schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:40:
Ik wil dus graag de Qi laadmat uitschakelen in mijn middenconsole. Ik leg mijn telefoon hier graag neer maar ben geen fan van deze manier van opladen.

Software matig gaat niet lukken (Enyaq uit 2021 met software versie 3.7) dus ik zal ergens een stekkertje of wellicht zekering los moeten halen.

Makkelijkste oplossing is om de telefoon aan de rechterkant neer te leggen, daar zit geen draadloze lader ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puss
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:17

Ik heb op internet ergens gelezen dat je gewoon dat rubber matje los kan maken en aan de onderkant zit dan de charge unit. Die kun je dan loskoppelen als het goed is. Ik kan straks wel even googlen. Ik had het ergens gevonden omdat ik de laad-module wilde vervangen voor een andere (deze werkt niet met mijn iPhone 15), maar uiteindelijk heb ik gewoon een Belkin wireless charger in m’n bekerhouder gemaakt en dat werkt prima 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:47
Heb je hem dan wel aan de kabel liggen? Want dan doet draadloos laden het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Puss schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:46:
[...]

Ik heb op internet ergens gelezen dat je gewoon dat rubber matje los kan maken en aan de onderkant zit dan de charge unit. Die kun je dan loskoppelen als het goed is. Ik kan straks wel even googlen. Ik had het ergens gevonden omdat ik de laad-module wilde vervangen voor een andere (deze werkt niet met mijn iPhone 15), maar uiteindelijk heb ik gewoon een Belkin wireless charger in m’n bekerhouder gemaakt en dat werkt prima 👍🏼
Thx alvast. Heb je daarnaast wellicht ook een foto van je huidige oplossing want daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Mirx_NL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Heb je hem dan wel aan de kabel liggen? Want dan doet draadloos laden het sowieso niet.
Nee, ik heb wel een kabel maar die gebruik ik voor de lange stukken. Ook als ik korte stukken rij dan wil ik hem graag daar neerleggen. :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:03

Aldmar

Niks...

Vorige week teruggekomen uit Oostenrijk met een dakkoffer. Ging verrassend goed! Ja het maakt iets meer geluid, maar niet storend. En vooral het verbruik viel mij alleszins mee, het zal ongetwijfeld iets meer verbruiken maar ik vond het niet noemenswaardig. Vorig jaar dezelfde route gedaan (zonder dakkoffer) en dit jaar was vergelijkbaar met exact dezelfde laadlocaties. _/-\o_

Thule Edge dragers
Thule Motion 3 XL koffer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPJMwaYvynzz5RPtxNKVJiI_FQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26p8D1WOzxqZtvsQY4zCrHGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:38
hk12nl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Nee, ik heb wel een kabel maar die gebruik ik voor de lange stukken. Ook als ik korte stukken rij dan wil ik hem graag daar neerleggen. :)
Je kunt hem ook rechts neerleggen, dan laadt ie ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 28-09 07:48
Aldmar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:11:
Vorige week teruggekomen uit Oostenrijk met een dakkoffer. Ging verrassend goed! Ja het maakt iets meer geluid, maar niet storend. En vooral het verbruik viel mij alleszins mee, het zal ongetwijfeld iets meer verbruiken maar ik vond het niet noemenswaardig.
Even benieuwd: wat was je verbruik dan gemiddeld? En onder welke omstandigheden reed je? 's nachts / regen / warm weer enz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:03

Aldmar

Niks...

Viewlite schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Even benieuwd: wat was je verbruik dan gemiddeld? En onder welke omstandigheden reed je? 's nachts / regen / warm weer enz?
Puur alleen de heen en terugreis weet ik niet exact. Voor de gehele periode met totaal 2400 gereden kilometers, waarvan zo'n 500km 'rondjes om de kerk' waren, kom ik op 17.9 kwh/100km.
(Feitelijk is het verbruik iets negatiever, omdat ik een 80% acculading (100% vertrek, 20% aankomst) 'gratis' thuis heb geladen.)

Dan rijd ik tussen de 100 en 130 km/h (iets langzamer bergop, iets sneller bergaf. :*) ). Vertrek in de vroege ochtend, een uur of 6:00, en met einde middag aankomst. Zowel heen als terug 3x laadstop.
Heenreis was bewolkt met max 23 graden, terug stralende zon met max 35 graden. 2 volwassenen, 2 kinderen

Vorig jaar, onder nagenoeg zelfde omstandigheden met de heenreis wel iets warmer en zon, maar dus exclusief dakkoffer. Zat ik op 16.5 kwh/100km.

[ Voor 6% gewijzigd door Aldmar op 19-08-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
DutchJackal schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:11:
Ik ben ineens mijn laadlocaties kwijt en kan nu niet uitgesteld laden. In de app staat er 'geen locaties ingesteld' en in de auto staat 'functie niet beschikbaar'. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
@DutchJackal Heb je dit nog op kunnen lossen?

Hier is ook de laadlocatie weg in de app, en in de auto geeft hij bij "Opgeslagen laadlocaties" de melding "Deze functie is nog niet beschikbaar". Kan dus ook geen nieuwe laadlocatie toevoegen.

GPS werkt, ook rondje gereden naar favoriet "Thuis" welke ook als laadlocatie gekenmerkt is in de onboard navigatie. Maar melding blijft hetzelfde.

Update: vanochtend bij het openen van de auto had ik ineens weer een toggle direct/uitgesteld laden op het home screen en was de locatie weer magisch terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Mirx_NL op 20-08-2025 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puss
hk12nl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Thx alvast. Heb je daarnaast wellicht ook een foto van je huidige oplossing want daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)
Hmm, kan alleen maar vinden dat je de boel kan retrofitten en dat je eenvoudig die rubber pad eruit kan halen, maar geen filmpje of foto’s. Dacht dat ik dat gezien had, maar zal mee dan vergissen, excuses.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kql8S9SlwEHX-AVNqlWVavrPgsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPtWW19uPIzoEvc5ENTwPRpD.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op het snoertje, ik moet ooit nog eens een kort snoertje met haakse aansluiting ergens vinden, maar nooit moeite voor gedaan 😅 linker bekerhouder is zo vrij voor een waterfles / overig gebruik. Charging pad zelf is eventueel beschikbaar voor de telefoon van mijn vrouw, die wordt er wel mee opgeladen 👍🏼
De lader is een Belkin MagSafe compatibel BoostCharge voor montage op het ventilatierooster. Werkte prima in m’n vorige auto, bij de roosters in de Enyaq bleef het niet lekker zitten. Daarom dus maar uit een stukje resthout een cirkeltje gezaagd voor in de bekerhouder en daar een gat in gemaakt waar de Belkin in klemt. Door het MagSafe blijft de telefoon goed liggen, laad prima op, wordt niet heet tijdens wireless CarPlay en scherm is zichtbaar (maar niet makkelijk berichten lezen ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Puss schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:33:
[...]

Hmm, kan alleen maar vinden dat je de boel kan retrofitten en dat je eenvoudig die rubber pad eruit kan halen, maar geen filmpje of foto’s. Dacht dat ik dat gezien had, maar zal mee dan vergissen, excuses.

[Afbeelding]

Let niet op het snoertje, ik moet ooit nog eens een kort snoertje met haakse aansluiting ergens vinden, maar nooit moeite voor gedaan 😅 linker bekerhouder is zo vrij voor een waterfles / overig gebruik. Charging pad zelf is eventueel beschikbaar voor de telefoon van mijn vrouw, die wordt er wel mee opgeladen 👍🏼
De lader is een Belkin MagSafe compatibel BoostCharge voor montage op het ventilatierooster. Werkte prima in m’n vorige auto, bij de roosters in de Enyaq bleef het niet lekker zitten. Daarom dus maar uit een stukje resthout een cirkeltje gezaagd voor in de bekerhouder en daar een gat in gemaakt waar de Belkin in klemt. Door het MagSafe blijft de telefoon goed liggen, laad prima op, wordt niet heet tijdens wireless CarPlay en scherm is zichtbaar (maar niet makkelijk berichten lezen ofzo).
Ziet er goed uit. Thx voor het delen!

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Ik rij nu een week in onze tweedehands Enyaq en vanmorgen zat voor het eerst het laadklepje ook vast toen ik bij de laadpaal aankwam. Auto een aantal keer open en dicht gedaan, klepje proberen open te krijgen maar niets lukte. Toen naar een andere parkeerplek gereden, uitgestapt en toen stond hij open. Snel weer terug gegaan naar de laadpaal :p

Wat mij opvoiel; ik heb het pinnetje nog een paar keer ingedrukt maar deze bleef inderdaad een paar keer hangen. Er lijkt mij mechanisch niets aan de hand. Als ik deze insmeer zou het probleem verholpen moeten zijn is mijn gevoel.

Iemand die dit herkent? @Ankh en @elmoxx ik zie in eerdere berichten dat jullie er ook af en toe last van hadden. Heeft het zo nu en dan insmeren blijvend geholpen of moest deze uiteindelijk toch vervangen worden?

©2004

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:08

rammes

koekebakker 1e klas

insmeren heeft geen zin. er zit roest aan de binnenkant van het mechaniek, dit systeem is niet ontworpen voor laadkleppen die dag en bij regen open blijven staan vandaar dat het gaat roesten.
hier een video met uitleg
YouTube: ENYAQ & ELROQ Community-Update: Aktuelle Probleme, Lösungen und dein...

ik heb destijds twee pinnetjes er af geknipt en daarna kon de klep gewoon open en dicht. Stroom er uit stelen kan toch niet ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:07

Ankh

|true

hk12nl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:56:
Ik rij nu een week in onze tweedehands Enyaq en vanmorgen zat voor het eerst het laadklepje ook vast toen ik bij de laadpaal aankwam. Auto een aantal keer open en dicht gedaan, klepje proberen open te krijgen maar niets lukte. Toen naar een andere parkeerplek gereden, uitgestapt en toen stond hij open. Snel weer terug gegaan naar de laadpaal :p

Wat mij opvoiel; ik heb het pinnetje nog een paar keer ingedrukt maar deze bleef inderdaad een paar keer hangen. Er lijkt mij mechanisch niets aan de hand. Als ik deze insmeer zou het probleem verholpen moeten zijn is mijn gevoel.

Iemand die dit herkent? @Ankh en @elmoxx ik zie in eerdere berichten dat jullie er ook af en toe last van hadden. Heeft het zo nu en dan insmeren blijvend geholpen of moest deze uiteindelijk toch vervangen worden?
Heel af en toe heb ik er last van, dan sluit en open ik hem meer en dan gaat het goed.
@rammes Als het roest is, dan zou je gewoon WD40 er in kunnen spuiten en daarna 100x in/uitdrukken. WD40 ontrekt (verdrijft) vocht. Proberen kan altijd

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:14
Ankh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Heel af en toe heb ik er last van, dan sluit en open ik hem meer en dan gaat het goed.
@rammes Als het roest is, dan zou je gewoon WD40 er in kunnen spuiten en daarna 100x in/uitdrukken. WD40 ontrekt (verdrijft) vocht. Proberen kan altijd
Mijn ervaring is dat smeren niet helpt (helaas). Na het plaatsen van een nieuwe stelmotor uit preventie regelmatig met slotenspray gesmeerd waarmee het een tijdlang goed en soepel ging. Uiteindelijk toch weer dezelfde problemen en de klep niet meer open te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
rammes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:04:
insmeren heeft geen zin. er zit roest aan de binnenkant van het mechaniek, dit systeem is niet ontworpen voor laadkleppen die dag en bij regen open blijven staan vandaar dat het gaat roesten.
YouTube: ENYAQ & ELROQ Community-Update: Aktuelle Probleme, Lösungen und dein...

ik heb destijds twee pinnetjes er af geknipt en daarna kon de klep gewoon open en dicht. Stroom er uit stelen kan toch niet ;)
Duidelijke video. Dank. Bijzonder fenomeen. Ik ga toch wat WD40 proberen en het in de gaten houden.

Met het afknippen van de lipjes bedoelen jullie onderstaand toch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HzeMKpact1GuheKt14-JMh_Lzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/34VMQDFWdrFFpamLdllGVrfn.png?f=user_large

@Ankh bij jou is hij dus nog niet vervangen?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:28
AlexTol schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:29:
Iemand al de uitnodiging gekregen om 4.x te laten upgraden naar 5.4.3?
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:14
hk12nl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Duidelijke video. Dank. Bijzonder fenomeen. Ik ga toch wat WD40 proberen en het in de gaten houden.
Alhoewel WD40 multispray goed werkt voor het smeren van een slot is het niet optimaal. Het product trekt namelijk een beetje vuil en stof aan, waardoor je na verloop van tijd mogelijk weer problemen krijgt met het slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

hk12nl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Met het afknippen van de lipjes bedoelen jullie onderstaand toch:
[Afbeelding]

@Ankh bij jou is hij dus nog niet vervangen?
ja die pinnetjes. klep op slot doen heeft toch geen nut. vind het prima zo

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:07

Ankh

|true

@hk12nl Nee, mijn Enyaq is nu 3 jaar oud en nog origineel. Nu heb ik wel een carport, waar hij vaak onderstaat (te laden). Dus minder regen in de klep (gok ik).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

elmoxx

xx xx xx

hk12nl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:56:

@hk12nl Na die eerste problemen ben ik wd40 gaan toedienen. Het heeft bij mij ongeveer 2 maanden gewerkt dus echt een succes was dat ook niet. Daarna nog enkele keren de klep open moeten forceren en uiteindelijk de haakjes afgeknipt. Dat bleek echter nog niet genoeg drama want op een gegeven moment kon de klep niet meer dicht, het asje wilde niet meer ingedrukt worden waardoor de klep altijd zo’n 2 cm uitstak aan de niet-scharnier-zijde. Uiteindelijk zo geïrriteerd dat ik met geweld toch dat asje ingedrukt heb, en vervolgens zit er sinds dien een stukje plastic tussen zodat hij niet meer omhoog komt. Enige probleem dat ik nu nog heb is dat ik met korte nagels wat moeite heb om de klep te openen |:(

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbQdB7WZlWfpWPqmwfoQGh5rGYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpEbKYiQdUActB9DDZJqPvnV.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg deze melding en heb een afspraak gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
helloitsme schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]

Kreeg deze melding en heb een afspraak gemaakt
Wanneer kreeg je die melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:47
Daar heb ik al 2 keer een mail voor gekregen voor mijn Enyaq 85. Heb wel nog geen afspraak gemaakt.

Beste klant,

ŠKODA AUTO a.s. bewaakt stellig de kwaliteit van haar producten. Om uw wagen in optimale conditie te houden is het belangrijk dat wij een controle op uw wagen uitvoeren. ​Hier vindt u meer informatie.

Deze werkzaamheden zijn uiteraard kosteloos voor u. Wij nodigen u graag uit bij één van onze ​officiële ŠKODA Partners en vragen u vriendelijk een afspraak te maken bij de verdeler van uw keuze. ​

Indien u intussen al een bezoek heeft gebracht aan een officiële servicepartner (die de service actie ​91KD reeds uitvoerde) of u bent niet langer in bezit van dit voertuig, gelieve ons dan te verontschuldigen voor dit ongemak en deze e-mail te negeren.

Met vriendelijke groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Net ff in de auto gaan zitten. Heb hem nu ook. Moest wel zelf naar Serviceacties gaan. De melding kwam niet zelf omhoog.

Gelijk maar een afspraak ingepland. *O*

[ Voor 15% gewijzigd door DutchJackal op 20-08-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een Sportline 80 occasion. Hebben jullie misschien een paar tips waar ik bij aanschaf vooral op moet letten? Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Gelukszak Bepaal welke accessoires jij belangrijk vind. Ik wil bijvoorbeeld een trekhaak.
En vraag een accu rapport; state-of-health. En bepaal of jij de uitkomst vindt passen bij de leeftijd en km stand.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hk12nl
Omdat ik natuurlijk een echte Tweaker ben, kon ik mij niet neerleggen bij het feit dat de Qi lader niet uit kon. Dus beetje onderzoek gedaan en net in 5 min gefixed! :)

Tot op heden ook geen foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6nYQAihE0eQMUlf5-AJqDc73O8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPwRyG3tImieEe8IebDFOwqI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zeN5twIQiF8pZCPD6u7F1ZiSnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHld9lZPdv3s2uTVFOEXm39D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MV0SDxOU_wvgU9l9luqP23p89c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXfExREzsqvO8Z60ZbJchJnx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoPNA8yHDVyOoJb_-SYBCwJBs7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bb0vZioSCcPuZxTWlaZImmkU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPBDgL1RHdjAYtXybL5Kwd5U5Vc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJ44nTuthQjadwDJJeDhcNDs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 85% gewijzigd door hk12nl op 20-08-2025 15:36 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
b1980r schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:29:
Daar heb ik al 2 keer een mail voor gekregen voor mijn Enyaq 85. Heb wel nog geen afspraak gemaakt.

Beste klant,

ŠKODA AUTO a.s. bewaakt stellig de kwaliteit van haar producten. Om uw wagen in optimale conditie te houden is het belangrijk dat wij een controle op uw wagen uitvoeren. ​Hier vindt u meer informatie.

Deze werkzaamheden zijn uiteraard kosteloos voor u. Wij nodigen u graag uit bij één van onze ​officiële ŠKODA Partners en vragen u vriendelijk een afspraak te maken bij de verdeler van uw keuze. ​

Indien u intussen al een bezoek heeft gebracht aan een officiële servicepartner (die de service actie ​91KD reeds uitvoerde) of u bent niet langer in bezit van dit voertuig, gelieve ons dan te verontschuldigen voor dit ongemak en deze e-mail te negeren.

Met vriendelijke groeten,
Op een Duits forum las ik dat het om een software upgrade naar 5.4.3 gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
elektriekert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Op een Duits forum las ik dat het om een software upgrade naar 5.4.3 gaat?
Klopt!

https://www.skoda-auto.com/emobility/5-4-3-software-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:46
rammes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:04:

Kan wel, maar V2L moet dan wel aan staan in de auto. Maar of je auto dan ook moet aan staan weet ik ook niet... Maar theoretisch gezien wel dus.

https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger
YouTube: EVniculus V2L adapter tested on e-Golf, i3 and Model S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

rippiedoos schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

Kan wel, maar V2L moet dan wel aan staan in de auto. Maar of je auto dan ook moet aan staan weet ik ook niet... Maar theoretisch gezien wel dus.

https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger
YouTube: EVniculus V2L adapter tested on e-Golf, i3 and Model S
ja de dief gaat dan zijn koelkastje bij mij van stroom voorzien _O-

Ik zou het doen!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

ja de dief gaat dan zijn koelkastje bij mij van stroom voorzien _O-
Zal inderdaad niet z'n vaart lopen, maar mocht het werken kan je auto ontladen worden met 5kW/h.
Met een grannylader is dan wel degelijk een andere wagen op te laden.
(Bij de EV6 is met de merkeigen adapter dit gewoon mogelijk met 3,6kW/h)
Zal voor sommigen misschien een nieuwe manier zijn/worden om "gratis" te laden...... 8)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
DutchJackal schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:19:
Net ff in de auto gaan zitten. Heb hem nu ook. Moest wel zelf naar Serviceacties gaan. De melding kwam niet zelf omhoog.

Gelijk maar een afspraak ingepland. *O*
welke versie zit jij nu?
ben namelijk benieuwd of ik hem ook hoor te krijgen. Ik zit op 4.1

• Solarman
  • Niet online
AlexTol schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

.......................................
Als het goed is wel.
Update is voor: Enyaqs with software 4.X and 5.2 (with LED High Beam Lights).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
AlexTol schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

welke versie zit jij nu?
Ik zit nu op 4.1.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
Ah top, dan zal die van mij ook snel komen.

• helloitsme
Solarman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Als het goed is wel.
Update is voor: Enyaqs with software 4.X and 5.2 (with LED High Beam Lights).
LED High Beam Lights -> zijn dat (alleen) de matrix koplampen? Of ook de standaard?

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Vandaag was de Enyaq naar de garage voor onderhoud en zou ze ook de update naar 3.7 krijgen. De auto blijft namelijk hangen op 3.2 en de OTA schijnt stuk te zijn. Maar toen ze de auto wilden updaten zagen ze blijkbaar dat de update teruggetrokken was en dat er nu een nieuwe update is. Die hadden ze helaas niet op tijd binnen waardoor ik nog eens terug mag. Morgen updaten ze de eerste Enyaq met de nieuwe update, en stiekem vind ik het niet erg om niet de eerste te zijn.

• Solarman
  • Niet online
helloitsme schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

LED High Beam Lights -> zijn dat (alleen) de matrix koplampen? Of ook de standaard?
Ik durf je dat niet met zekerheid te zeggen aangezien Skoda erg onduidelijk is wat ze nu precies met "LED high beam lights" bedoelen.
Zou als ik jou was even contact opnemen met je dealer of de update ook voor jou geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Solarman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Ik durf je dat niet met zekerheid te zeggen aangezien Skoda erg onduidelijk is wat ze nu precies met "LED high beam lights" bedoelen.
Zou als ik jou was even contact opnemen met je dealer of de update ook voor jou geldt.
Ik stelde de vraag uit interesse. Mijn auto heeft zelf al aangegeven dat ik een afspraak kan/moet/mag maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:22
Gisterochtend voor saus naar de dealer geweest voor een garantiemelding. Bij het aanmelden van de auto hebben ze niet de tip meegegeven om van het probleem iets op beeld te hebben. Mijn interieurverlichting aan de voorzijde heeft last van spookaanrakingen en ook de schuifdakbediening reageert soms moeilijk op aanrakingen of helemaal niet. Vooral tijdens snelwegritten, kunnen links en rechts zo uit zichzelf aan en uit gaan. Hier zit alleen geen regelmaat in.

Echter de auto geeft geen storing, ze hebben hem alleen uitgelezen. Als de auto geen storing geeft en ik heb geen bewijs, kunnen ze niks vervangen.

Meer mensen met dit euvel en hoe ik het eventueel kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik heb een probleem met mijn rechterspiegel. Het spiegelpookje staat op R en bij het in de achteruit zetten van de auto kantelt de spiegel naar beneden. Dat is zo ingesteld en werkt prima. Als ik vervolgens vooruit ga rijden kantelt de spiegel weer omhoog. Dus dat werkt zoals ik wil. Maar het probleem is dat de spiegel niet naar de vorige stand kantelt. Wel telkens naar dezelfde positie, maar die is te hoog. Op een of andere manier staat dat dus ergens in het geheugen, maar ik heb geen idee hoe ik dat instel? Ik stel nu dus iedere keer na het achteruit rijden de spiegel opnieuw in (en dat doe ik terwijl de auto in B/D stand staat, niet in R want dan onthoudt hij de R positie). Iemand een idee?

Edit: opgelost, zie reactie van @Mirx_NL hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 23-08-2025 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Puss schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets: https://www.amazon.de/-/e...ook-Tablets/dp/B0DGQMH5SY en anders even zelf zoeken https://www.amazon.de/s?k=usb-c+short+kabel+90%C2%B0

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirx_NL
cryptapix schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:23:
Ik heb een probleem met mijn rechterspiegel. Het spiegelpookje staat op R en bij het in de achteruit zetten van de auto kantelt de spiegel naar beneden. Dat is zo ingesteld en werkt prima. Als ik vervolgens vooruit ga rijden kantelt de spiegel weer omhoog. Dus dat werkt zoals ik wil. Maar het probleem is dat de spiegel niet naar de vorige stand kantelt. Wel telkens naar dezelfde positie, maar die is te hoog. Op een of andere manier staat dat dus ergens in het geheugen, maar ik heb geen idee hoe ik dat instel? Ik stel nu dus iedere keer na het achteruit rijden de spiegel opnieuw in (en dat doe ik terwijl de auto in B/D stand staat, niet in R want dan onthoudt hij de R positie). Iemand een idee?
Als je elektrische stoelen hebt zit het daaraan gekoppeld. Spiegel goed zetten en je stoelpositie opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puss
Ja precies zoiets 😊 ik zal deze eens bestellen en kijkend dat goed werkt. Had het tot nu toe (al ruim een jaar 😅) op m’n to-do lijstje staan 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Mirx_NL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Als je elektrische stoelen hebt zit het daaraan gekoppeld. Spiegel goed zetten en je stoelpositie opslaan.
Dit lijkt het te hebben opgelost. Het kan zo simpel zijn :) Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:52
Over 2 weken neem ik afscheid van mijn Enyaq. Erg genoten van de auto en eigenlijk in 4 jaar geen noemenswaardige problemen gehad.

Alles extra's staan op marktplaats en ook binnenkort een breed set gebruikte (2 seizoenen) winterbanden beschikbaar mocht een andere tweaker daar interesse in hebben.

Bekijk advertenties van Sven Blom op Marktplaats

https://link.marktplaats.nl/link/seller-profile/2004626

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:43
Solarman schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:14:
[...]
Zal voor sommigen misschien een nieuwe manier zijn/worden om "gratis" te laden...... 8)
Renault komt met een nieuwe versie van de R4 die 11 kW over 3 fasen gaat leveren. Daarop inbreken schiet wel op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:07
Ik vroeg me af of er iemand is met dezelfde ervaring.
Sinds ik van SW 3.7 naar 3.8 ben gegaan werkt de hands-on detectie van het stuurwiel bijna niet meer. Terwijl voorheen het slechts een enkele keer niet werke, moet ik het nu bijna altijd doen met een rukje aan het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 06:54

robenroute

VuurDraad was fijn...

helloitsme schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Volgens Duitse Enyaq-forum (www.enyaq-forum.de), en ook volgens mijn dealer (Pouw), op dit moment alleen voor de niet-matrixkoplampen. Mijn 85 heeft matrixkoplampen en de update naar 5.4 is dan ook niet beschikbaar. Het is nog niet bekend of en zo ja wanneer die dan zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

BAJ82 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:43:
Sinds ik van SW 3.7 naar 3.8 ben gegaan werkt de hands-on detectie van het stuurwiel bijna niet meer. Terwijl voorheen het slechts een enkele keer niet werke, moet ik het nu bijna altijd doen met een rukje aan het stuur.
heb de update wel gehad voor mijn gevoel maar in de softare app geeft hij nog 3.7 aan. De handspon detectie is waardeloos

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
robenroute schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Volgens Duitse Enyaq-forum (www.enyaq-forum.de), en ook volgens mijn dealer (Pouw), op dit moment alleen voor de niet-matrixkoplampen. Mijn 85 heeft matrixkoplampen en de update naar 5.4 is dan ook niet beschikbaar. Het is nog niet bekend of en zo ja wanneer die dan zou komen.
Die van mij heeft de matrix koplampen en de auto gaf zelf aan dat hij geupdate moest worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeAre
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-08 12:14
Kan iemand mij vertellen of het embleem op de Enyaq motorkap wat hol is aan de onderkant. Heb een zwart embleem bij Ali besteld maar ik twijfel of deze echt bedoelt is voor de Enyaq of eerder voor de Kodiaq. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea12C07oECKadqd455izwJc2y8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xZ6w8UVgfV3Y5dHbWTrKDOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTo6A66S6dvMDb1uheYx5T6M2yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hcvC7i2EY3cmqQ3R0Bqj4Ed.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:27
JeeAre schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:16:
Kan iemand mij vertellen of het embleem op de Enyaq motorkap wat hol is aan de onderkant. Heb een zwart embleem bij Ali besteld maar ik twijfel of deze echt bedoelt is voor de Enyaq of eerder voor de Kodiaq.
Ik had voor aflevering zelf een blauw/zwart logo besteld maar zit nu te twijfelen of die zo hol was..

[ Voor 9% gewijzigd door Jas99 op 24-08-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Ik heb zaterdag bijna 200km gereden en zodra ik mijn handen in de ‘tien-voor-twee’ stand zette, verdween de melding elke keer. Viel mij niet op dat dit anders was met 3.7 maar nou heb ik met die software versie maar 1 weekje gereden.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mealstrom93
mealstrom93 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:08:
Gisterochtend voor saus naar de dealer geweest voor een garantiemelding. Bij het aanmelden van de auto hebben ze niet de tip meegegeven om van het probleem iets op beeld te hebben. Mijn interieurverlichting aan de voorzijde heeft last van spookaanrakingen en ook de schuifdakbediening reageert soms moeilijk op aanrakingen of helemaal niet. Vooral tijdens snelwegritten, kunnen links en rechts zo uit zichzelf aan en uit gaan. Hier zit alleen geen regelmaat in.

Echter de auto geeft geen storing, ze hebben hem alleen uitgelezen. Als de auto geen storing geeft en ik heb geen bewijs, kunnen ze niks vervangen.

Iemand nog meer het probleem met spookaanrakingen van de binnenverlichting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mealstrom93 Nee, maar wel dat die malle dingen niet goed reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vthijssen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 19:52
mdizzy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:09:
Op mijn laatste reis had ik een vervelend probleem: bij sommige snelladers faalde het starten van het laden door "een communicatiefout met de wagen". Meermaals proberen bood geen soelaas. Eenmaal heb ik het opgelost door te switchen naar een 150 kW lader ernaast (alle 300 kW laders faalden), en eenmaal heb ik moeten doorrijden naar de volgende snellader. In het eerste geval heeft een Megane na mij succesvol kunnen laden, in het tweede geval heeft een andere Enyaq voor mij succesvol kunnen laden. Het lijkt dus niet aan de laders te liggen.
Herkent iemand dit? Enig advies? Ik vrees dat zij bij de garage gewoon gaan vaststellen dat het laden bij hen werkt...
@mdizzy : Same here: nog nooit problemen gehad met snelladers, behalve de afgelopen dagen bij een rit van 900km verspreid over 2 dagen vanuit Frankrijk. Na de succesvolle authenticatie mbt de betaling, gaat het mis bij het opzetten van de communicatie met de wagen. Bij TotalEnergies 4 of 5 laadpunten geprobeerd op twee verschillende tankstations (waar andere auto’s wel konden laden). Zaterdag uiteindelijk noodgedwongen uitgeweken naar een Tesla-station (met een paar procent over) en daar gelukkig wel kunnen opladen. Hier lukte het overigens pas bij de tweede of derde poging. Zondag idem: weer geen succes bij TotalEnergies (zowel 300 kW als 150 kW). Vervolgens verderop wel bij Ionity kunnen laden, maar ook daar een mislukte eerste poging door een communicatieprobleem met de wagen. Zoals aangegeven, heb ik deze communicatieproblemen bij snelladers nooit eerder ervaren. Ook niet op de heenrit naar Frankrijk, anderhalve week geleden (toen overigens enkel bij Ionity-stations geladen, maar zonder de genoemde communicatiestoringen).
Het betreft een Enyaq 80 uit 2001, met software versie ME3.8.
Foutmelding op de lader bij TotalEnergies in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O2h4SMN8-BNQZJ62Kik5zlfQtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8jf3fIGOPuaAgSqQOXealFm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mealstrom93
onetime schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:31:
@mealstrom93 Nee, maar wel dat die malle dingen niet goed reageren.
Echt overal heeft Skoda i.t.t. VW ervoor gekozen om normale knoppen te gebruiken, behalve op die plek. Heb je toevallig een panoramadak en ook het probleem dat daar de aanrakingen niet goed geregistreerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hier ook veel meer Hands on detectie meldingen sinds 3.8, pas bij echt tien voor twee of even wiebelen is de melding weg. Heel erg vervelend.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmund1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:38
mealstrom93 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:08:

Ik heb mijn nieuwe Enyaq sinds begin juli, en heb ook al 3x spookaanrakingen gehad van de intereurverlichting. Was geloof ik telkens op de snelweg. Heb voor de rest nog geen verbanden kunnen leggen met iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
vthijssen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

@mdizzy : Same here: nog nooit problemen gehad met snelladers, behalve de afgelopen dagen bij een rit van 900km verspreid over 2 dagen vanuit Frankrijk. Na de succesvolle authenticatie mbt de betaling, gaat het mis bij het opzetten van de communicatie met de wagen.
Klinkt misschien stom, maar heb je inmiddels al een keer met AC geladen. Misschien zit er vuil of iets dergelijks op de communicatie pinnen, en die zijn bij AC en snelladen hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
mealstrom93 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:41:
[...] Echt overal heeft Skoda i.t.t. VW ervoor gekozen om normale knoppen te gebruiken, behalve op die plek. Heb je toevallig een panoramadak en ook het probleem dat daar de aanrakingen niet goed geregistreerd worden?
Nee, ik heb een gewoon dicht dak. In het verleden teveel verhalen van lekkages bij dat soort daken gehoord, dus ik wil een dak uit één stuk. Ik wil héél lang met mijn auto doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

mealstrom93 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

Echt overal heeft Skoda i.t.t. VW ervoor gekozen om normale knoppen te gebruiken, behalve op die plek. Heb je toevallig een panoramadak en ook het probleem dat daar de aanrakingen niet goed geregistreerd worden?
Helaas is dat echt een VAG probleem, ik heb proefgereden in een VW Tiguan, daar had ik ook al dat het niet goed werkte, ik zag een test van een Cupra op YT, hetzelfde probleem. De journalist zegt dan ook dat hij dat al meermaals had meegemaakt.

Skoda, VW en Cupra gebruiken alle 3 dezelfde techniek voor de panoramadaken. Waarschijnlijk de nieuwe Audi Q3 ook? Maar de Audi heb ik geen interesse in. Wel in de Kodiaq, maar dan zonder het panoramadak. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vthijssen
  • Laatst online: 22-09 19:52
Mirx_NL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Klinkt misschien stom, maar heb je inmiddels al een keer met AC geladen. Misschien zit er vuil of iets dergelijks op de communicatie pinnen, en die zijn bij AC en snelladen hetzelfde.
@Mirx_NL Bij thuiskomst zondagavond heb ik de wagen meteen aan de AC gehangen, en dit was geen enkel probleem. Ik ga later deze week wel even bij de dealer langs, want ik moet sowieso de eerste APK laten inplannen. Hopelijk kunnen ze iets vinden in de logging, of zijn ze bekend met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:53
Autohillenga schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Volgens mij was het 5LA945302B maar dat zoek ik morgen even op ter bevestiging.
Klopte dit onderdeelnummer nou? Is dit de nieuwe of de oude? (Waar heb je de lampjes besteld? Mag via PB.) En heb je ook nog specifiek een software update gekregen via de dealer om dat vermogen naar beneden te zetten?

Ik heb sinds een paar weken een 2022 model Sportline met ook defecte puddle lights. Heb gepoogd om via de dealer deze onder coulance te laten repareren maar helaas is dit afgewezen. De quote om de lampjes te vervangen was ruim 200 euro, dat wil ik er helaas ook niet aan uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
hondacb50 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Klopte dit onderdeelnummer nou? Is dit de nieuwe of de oude? (Waar heb je de lampjes besteld? Mag via PB.) En heb je ook nog specifiek een software update gekregen via de dealer om dat vermogen naar beneden te zetten?

Ik heb sinds een paar weken een 2022 model Sportline met ook defecte puddle lights. Heb gepoogd om via de dealer deze onder coulance te laten repareren maar helaas is dit afgewezen. De quote om de lampjes te vervangen was ruim 200 euro, dat wil ik er helaas ook niet aan uitgeven.
Ik vind het toch wel bijzonder dat ze dit afwijzen. Die auto is een jaar of 3 oud en dan gaan de puddel lights al stuk. Waarbij ook nog eens als een paal boven water staat dat dit een productiefout is. Ik zou echt een hele nare klant zijn voor de dealer kan ik je vertellen ;) Maar goed, als je het zelf kunt repareren voor een paar tientjes is dat al snel de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:07
cryptapix schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Ik vind het toch wel bijzonder dat ze dit afwijzen. Die auto is een jaar of 3 oud en dan gaan de puddel lights al stuk. Waarbij ook nog eens als een paal boven water staat dat dit een productiefout is. Ik zou echt een hele nare klant zijn voor de dealer kan ik je vertellen ;) Maar goed, als je het zelf kunt repareren voor een paar tientjes is dat al snel de beste oplossing.
Hetzelfde doen ze met de laadklep sloten. Die gaan ook bij iedereen kapot, behalve bij degenen die altijd overdekt laden. Die dingen zijn niet waterdicht, overduidelijk een ontwerpfout. Maar coulance kun je naar fluiten is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:20
[...]

@mdizzy : Same here: nog nooit problemen gehad met snelladers, behalve de afgelopen dagen bij een rit van 900km verspreid over 2 dagen vanuit Frankrijk. Na de succesvolle authenticatie mbt de betaling, gaat het mis bij het opzetten van de communicatie met de wagen. Bij TotalEnergies 4 of 5 laadpunten geprobeerd op twee verschillende tankstations (waar andere auto’s wel konden laden). Zaterdag uiteindelijk noodgedwongen uitgeweken naar een Tesla-station (met een paar procent over) en daar gelukkig wel kunnen opladen. Hier lukte het overigens pas bij de tweede of derde poging. Zondag idem: weer geen succes bij TotalEnergies (zowel 300 kW als 150 kW). Vervolgens verderop wel bij Ionity kunnen laden, maar ook daar een mislukte eerste poging door een communicatieprobleem met de wagen. Zoals aangegeven, heb ik deze communicatieproblemen bij snelladers nooit eerder ervaren. Ook niet op de heenrit naar Frankrijk, anderhalve week geleden (toen overigens enkel bij Ionity-stations geladen, maar zonder de genoemde communicatiestoringen).
[Afbeelding]
Ik heb het op 21/7 eenmaal bij TotalEnergies (Aire de Bresse) en eenmaal bij ShellRecharge (Aire de Rumaucourt) gehad. Ervoor of erna nooit (meer) gehad. Afgelopen rit naar/van Zwitserland was vlekkeloos.
Enyaq 80 uit 2022, ME 3.7. Zelfde foutmelding.
Het is de wellicht de laatste lange rit met deze wagen, dus ik maak mij er niet meer zoveel zorgen om.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Defense.71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Sinds een paar weken eigenaar van een nieuwe Skoda Enyaq Coupe 85 2025 met de nieuwe voorkant. Hiervoor 4 jaar een Enyaq 80 gehad, wat me prima beviel vandaar wederom een Enyaq.

Paar dingen die me opvallen in vergelijk met de ''oude'' Enyaq.
-Stuk sneller dan voorheen ( van 204 Pk naar 280pk en 550Nm koppel)
-Ook zuiniger dan voorheen, reed ik eerst ca 20kWh/100km is dat nu 16-17kWh/100km.
-Hierdoor dus ook ruim 500 km met volle accu haalbaar. (dat was net geen 400)
-Geluidsinstallatie is iets minder qua kwaliteit heb ik het idee, maar moet dit nog wat tweaken
-Multimedia is vernieuwd, geen vervelende opstart schermen waarop je telkens moet klikken om te beginnen
-Dode hoek signalering is prettig
-Riemen trekken aan als je wegrijdt.
-De auto zoemt niet meer als je langzaam rijdt. Dat is nu bijna nihiel gelukkig, dit was wel wat irritant.
-Qua interieur weinig veranderd.
-Coupe versie kost iets kofferruimte maar is niet heel veel
-Snelheidswaarschuwing als je te hard gaat is vervelend. kan je uitzetten maar gaat elke weer aan.
-Advies dat je max 80% mag laden, blijft signalering geven als je dit op 100% zet.
-Achteruitcamera is wat beter en heeft knopje in scherm om de schoon te spuiten.
-Mis in deze coupe versie een wisser achterop, maar is misschien gewenning.
-Zit soort van alarm op, wat ik eerst niet had. Auto piept als je ervan dan loopt met je sleutels en er staat nog een deur open, tevens sluit hij dan af en als je aan komt lopen gaan de deuren van het slot ook wel handig.

Mochten iemand nog iets willen weten, laat het maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Laatst online: 01-10 09:26
Ja, ik heb er heel veel last van sinds SW 3.8, voornamelijk als ik de 1e rit van de dag maak in de auto, de terugweg eigenlijk geen issue.. paar keer hard slaan op het stuur helpt even, maar is natuurlijk ook niet heel wenselijk 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Vraagje: is er iemand in regio Limburg die door middel van OBD mijn accucellen kan bekijken? Dan ontvang ik graag een DM.

Ik vermoed dat er een cel kapot is, maar wil met bewijsvoering richting de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinez- Ben veel in Hellevoetsluis, en bekijk bij mezelf geregeld de accu met Car Scanner. Kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Martinez- Geen antwoord op je vraag helaas (want regio Friesland hier), maar ik ben ook al eens met allerlei data naar de dealer gegaan. Konden ze niks mee.

Maar als de auto zelf de melding gaat geven, dan wel ;) Weet ik nu uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinez- Car Scanner kan ook de error log (van de auto) bekijken en opslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 15:19

Dr.Roelski

Walk on ....

ZeroNL schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

Ja, ik heb er heel veel last van sinds SW 3.8, voornamelijk als ik de 1e rit van de dag maak in de auto, de terugweg eigenlijk geen issue.. paar keer hard slaan op het stuur helpt even, maar is natuurlijk ook niet heel wenselijk 😩
Mijn truuk is om het tegenovergestelde te doen: heel even handen van stuur af halen, en daarna weer vastpakken. Het is een capacitieve meetmethode. Door heel kort handen er even af te halen 'reset' je de hands-off waarde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:37
Defense.71 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:42:
Sinds een paar weken eigenaar van een nieuwe Skoda Enyaq Coupe 85 2025 met de nieuwe voorkant. Hiervoor 4 jaar een Enyaq 80 gehad, wat me prima beviel vandaar wederom een Enyaq.

-Ook zuiniger dan voorheen, reed ik eerst ca 20kWh/100km is dat nu 16-17kWh/100km.
-Geluidsinstallatie is iets minder qua kwaliteit heb ik het idee, maar moet dit nog wat tweaken
-Multimedia is vernieuwd, geen vervelende opstart schermen waarop je telkens moet klikken om te beginnen
-De auto zoemt niet meer als je langzaam rijdt. Dat is nu bijna nihiel gelukkig, dit was wel wat irritant.
-Snelheidswaarschuwing als je te hard gaat is vervelend. kan je uitzetten maar gaat elke weer aan.
-Advies dat je max 80% mag laden, blijft signalering geven als je dit op 100% zet.
-Achteruitcamera is wat beter en heeft knopje in scherm om de schoon te spuiten.
-Zit soort van alarm op, wat ik eerst niet had. Auto piept als je ervan dan loopt met je sleutels en er staat nog een deur open, tevens sluit hij dan af en als je aan komt lopen gaan de deuren van het slot ook wel handig.

Voor wie dit niet wist, bij de "oude" Enyaq als je de auto in de achteruit zet en je doet dan je achteruitwisser aan met water spuit deze ook de camera schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Senaxx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Voor wie dit niet wist, bij de "oude" Enyaq als je de auto in de achteruit zet en je doet dan je achteruitwisser aan met water spuit deze ook de camera schoon.
Mijn nieuwe/oude 2025 pre-face lift doet dat ook braaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Senaxx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Ja ik vermoed dat dit knopje in het scherm een verschil is tussen de coupé (zonder ruitenwisser) en de reguliere versie (met ruitenwisser), niet per se tussen een pre-facelift en facelift model. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
elektriekert schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Mijn nieuwe/oude 2025 pre-face lift doet dat ook braaf
en mijn pre-facelift coupé heeft dat knopje ook op het scherm. En daarmee is de conclusie (die eerder ook al is getrokken in dit topic) dat de non-coupe het sproeien kan bedienen met de ruitenwisser en de coupe een knopje heeft (en geen achterruitwisser, tenzij je de optie alarminstallatie hebt).

Edit: @JanHenk was me voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 27-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
JanHenk schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ja ik vermoed dat dit knopje in het scherm een verschil is tussen de coupé (zonder ruitenwisser) en de reguliere versie (met ruitenwisser), niet per se tussen een pre-facelift en facelift model. Maar dat weet ik niet zeker.
Het is dat je net nu zegt, maar ik had er serieus nooit bij stil gestaan / geweten dat een coupé geen achter ruitenwisser heeft. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:01
Defense.71 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:42:

Dit is zo herkenbaar. Ik kom even kijken vanuit het VW ID.X topic ;)

- De nieuwe ID4 is ook een stuk vlotter en zuiniger. Maar zo'n groot verschil in verbruik heb ik niet. Wellicht komt dit doordat jij nu de coupe versie hebt. Ik denk dat die wat meer aerodynamisch is. Overigens met vouwwagen erachter naar Zuid-Frankrijk merkte ik wel een groot verschil in verbruik tov andere jaren in de oude ID.4. Nu haalde ik 22 kWh/100km, voorheen 25 kWh/100km bij 110 km/u.
- Dat de auto niet meer zoemt bij lage snelheid vind ik niet perse een voordeel. Lopende/fietsende mensen horen je nu nog minder goed als je stapvoets achter hun rijdt.
- Dat piepen van de auto als je wegloopt met je sleutel en de deur staat open, vind ik persoonlijk maar irritant. Denk aan boodschappen uitladen. Moet nog steeds zoeken of ik dat piepen niet kan uitschakelen.
- Het enige echt irritante vind ik die snelheidswaarschuwingen uitschakelen. Dat is inmiddels een gewoonte na het instappen...

Zelf had ik ook gekeken naar de Enyaq, maar die kwam een stuk duurder uit de lease dan de ID.4. De Enyaq vind ik persoonlijk er net wat vlotter uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Senaxx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Het is dat je net nu zegt, maar ik had er serieus nooit bij stil gestaan / geweten dat een coupé geen achter ruitenwisser heeft. :+
Als je de optie alarminstallatie neemt heb je wel een achterruitenwisser op de coupé. Raar maar waar. Het niet hebben van een achterruitenwisser heb ik slechts enkele keren per jaar als onhandig ervaren. Soms staat er condens op de achterruit en dat krijg je dan niet snel weg met de verwarming; dat duurt veel langer (lees: je bent zo 10-20km verder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
cryptapix schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Als je de optie alarminstallatie neemt heb je wel een achterruitenwisser op de coupé. Raar maar waar. Het niet hebben van een achterruitenwisser heb ik slechts enkele keren per jaar als onhandig ervaren. Soms staat er condens op de achterruit en dat krijg je dan niet snel weg met de verwarming; dat duurt veel langer (lees: je bent zo 10-20km verder)
Met de 2021 Enyaq vind ik de achterruitenwisser op de snelweg soms weer vervelend. Als het regent gaat deze automatisch aan, maar doordat je op de snelweg rijdt wordt je achterruit eigenlijk niet nat en komt er een moment dat hij gaat piepen. Pre 3.0 kon je dat nog uitzetten maar tegenwoordig niet meer heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:01
[...]

[Afbeelding]
Dit probleem heb ik ook gehad in mijn ID4. Ik had het idee dat het probleem ontstaan is nadat ik een keer heb snelgeladen waarbij de kabel onder spanning stond.
Daarna vaak problemen bij Tesla, TotalEnergies, Engie. Bij Fastned echter nooit problemen, de meeste keren bij Ionity ging het ook goed. De kabel vergrendelde wel, maar toch hoorde ik een constante tik alsof er nog een 2e vergrendeling moet plaatsvinden die dan niet lukte. Na een tijdje (30 sec ofzo) kreeg je dan een foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Senaxx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Met de 2021 Enyaq vind ik de achterruitenwisser op de snelweg soms weer vervelend. Als het regent gaat deze automatisch aan, maar doordat je op de snelweg rijdt wordt je achterruit eigenlijk niet nat en komt er een moment dat hij gaat piepen. Pre 3.0 kon je dat nog uitzetten maar tegenwoordig niet meer heb ik het idee.
Dit!!!
En omdat ik nog de standaard wissers heb gaat dat ding achterop stuiteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
cryptapix schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:02:
[...]
. En daarmee is de conclusie (die eerder ook al is getrokken in dit topic)
Oke :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Vanmorgen om 9 uur de Enyaq naar de dealer gebracht voor de 5.4.3 update komende vanaf 4.1.
Werd zojuist gebeld dat hij op 1 component nog een storing geeft en hij nog een nachtje bij de dealer mag logeren. :/ Verwachting is dat het morgen opgelost is.

Iets om rekening mee te houden als je voor dezelfde update gaat...

Update: Hij mag nog een nachtje logeren. Zit een storing in waarvoor ze op PON moeten wachten. -O-

[ Voor 13% gewijzigd door DutchJackal op 28-08-2025 16:44 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunkerface
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:04
mealstrom93 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

Iemand nog meer het probleem met spookaanrakingen van de binnenverlichting?
Ja, maar bij mij heeft hij twee keer hulpdiensten lopen bellen constant, reactie van storingsdienst was: "Doet hij het nog steeds? Nee? Bij onderhoud melden."

Dat heb ik dus gedaan, hebben ze niets mee gedaan. Heb er nu ook video van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:43
cryptapix schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Bij mij verkruimelde de puddle lights al na twee jaar, kort na afloop van de garantie-periode. Ook mijn claim werd afgewezen, alleen een ‘coulance’ regeling die ook op bijna €200 uitkwam. Ik heb voorgesteld dat ze de lampjes gratis zouden repareren en mij een bonus zouden betalen omdat ik dan weer jaren Skoda reclame zou maken in het donker. Dat vonden ze geen goed idee, dus nu rijd ik alweer jaren met een interessante lichtvlek onder mijn spiegels. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wacht, is "mijn combinatie" al voorgekomen? :P

Enyaq Coupé, 2023, heel full-option, wél achterruitwisser, geen knopje op 't scherm (denk ik wel te missen nu ik het zo hoor!), achterruitwisser gaat ook niet automatisch aan (want aan de hendel staat die wisser ook uit, itt de voorruit die wel automatisch doet).

Raar dat er toch zo'n verschillen kunnen zijn...
Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.