Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:57
Arms2Short schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:13:
Ik mag ook een leaseauto gaan uitzoeken, eerste bij deze werkgever. Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat ik voor de Enyaq ga. Wat me echter tegenviel is dat bij Arval de Enyaq zeer ongustig zit in het tarief. Hierdoor moet ik maximaal mijn eigen bijdrage inzetten om tot een acceptabele configuratie te komen. Saillant detail is dat ik met hetzelfde budget ook een Polestar 4, VW ID.7 of zelfs een Mercedes EQE zou kunnen leasen. Veel hogere catalogusprijzen dan de Enyaq, met uiteraard bijbehorende bijtellingen dus wel duurder voor mij persoonlijk.

Enfin, de Enyaq dus. Het liefste zou ik kiezen voor de Enyaq Coupe 85 Sportline met het Business Advanced pakket. Ik vind de combinatie van Sportline en de aflopende daklijn echt top! Helaas past dat niet in het budget en heb ik realistisch gezien 3 opties:
  1. Reguliere Enyaq 85 Sportline + BA
  2. Enyaq Coupe 85 Business Edition + BA
  3. Enyaq Coupe 60 Sportline + BA
Bij optie twee moet ik de LM nog even lief aankijken voor een kleine korting om de kleur van de lak te wijzigen en Regulus velgen te plaatsen. Het hele sportieve van de Coupe gaat mijns inziens wel verloren met de standaard velgen en kleur. Helaas heb ik dan geen budget meer om het interieur te upgraden dus ik vroeg me af wat mensen vinden van het standaard Loft interieur. Mis ik dan nog functionele opties tov het Sportline interieur of is het puur cosmetisch?

Verder zie ik in de prijslijst dat de Sportline met progressieve stuurbekrachteging komt. Zijn er nog andere functionele features die sportline heeft tov de Busines Edition die ik over het hoofd zie?

De optie om de kleinere batterij te nemen heb ik er in gezet voor de vorm maar ik vind het ergens wel echt fashion over function als ik voor die optie zou gaan. Hoewel ik de kleinere batterij waarschijnlijk prima volstaat voelt het wel echt dom om zoveel range in te leveren omdat ik graag een mooiere auto wil :+
Is het BA pakket echt zo belangrijk voor je? Anders is 85 coupe sportline misschien nog een optie voor je.

Ik stond destijds voor een soortgelijke keuze en ook bij Arval. Ik ben voor de 60 coupe sportline gegaan. De meerprijs van de 80 vond ik het absoluut niet waard voor die paar vakantietripjes per jaar (die dan 1-2 laad stops korter zouden zijn). Dat was mijns inziens geen fashion over function keuze, want de sportline heeft juist vooral enkele comfortopties die de business niet heeft. O.a. al comfortabelere stoelen, al is er in dit topic ook iemand die daar anders over denkt.

Bij jou komt er t.o.v. mijn situatie wel een andere dimensie bij. De 85 is een veel snellere en wat efficiëntere motor. Toen ik mijn 60 bestelde zei de dealer mij dat mijn auto ook die upgrade zou hebben; niet dus.

Maar kennelijk houd je van sportief; al eens naar de cupra tavascan gekeken? Ik had die graag proefgereden maar die was toen ik bestelde nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:39
Arms2Short schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:13:
Ik mag ook een leaseauto gaan uitzoeken, eerste bij deze werkgever. Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat ik voor de Enyaq ga. Wat me echter tegenviel is dat bij Arval de Enyaq zeer ongustig zit in het tarief. Hierdoor moet ik maximaal mijn eigen bijdrage inzetten om tot een acceptabele configuratie te komen. Saillant detail is dat ik met hetzelfde budget ook een Polestar 4, VW ID.7 of zelfs een Mercedes EQE zou kunnen leasen. Veel hogere catalogusprijzen dan de Enyaq, met uiteraard bijbehorende bijtellingen dus wel duurder voor mij persoonlijk.

Enfin, de Enyaq dus. Het liefste zou ik kiezen voor de Enyaq Coupe 85 Sportline met het Business Advanced pakket. Ik vind de combinatie van Sportline en de aflopende daklijn echt top! Helaas past dat niet in het budget en heb ik realistisch gezien 3 opties:
  1. Reguliere Enyaq 85 Sportline + BA
  2. Enyaq Coupe 85 Business Edition + BA
  3. Enyaq Coupe 60 Sportline + BA
Bij optie twee moet ik de LM nog even lief aankijken voor een kleine korting om de kleur van de lak te wijzigen en Regulus velgen te plaatsen. Het hele sportieve van de Coupe gaat mijns inziens wel verloren met de standaard velgen en kleur. Helaas heb ik dan geen budget meer om het interieur te upgraden dus ik vroeg me af wat mensen vinden van het standaard Loft interieur. Mis ik dan nog functionele opties tov het Sportline interieur of is het puur cosmetisch?

Verder zie ik in de prijslijst dat de Sportline met progressieve stuurbekrachteging komt. Zijn er nog andere functionele features die sportline heeft tov de Busines Edition die ik over het hoofd zie?

De optie om de kleinere batterij te nemen heb ik er in gezet voor de vorm maar ik vind het ergens wel echt fashion over function als ik voor die optie zou gaan. Hoewel ik de kleinere batterij waarschijnlijk prima volstaat voelt het wel echt dom om zoveel range in te leveren omdat ik graag een mooiere auto wil :+
Eens met @cryptapix, maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik zie niet veel toegevoegde waarde in dat BA pakket, vind die light band zelfs verschrikkelijk, maar die zie je gelukkig zelf niet. Eem Sportline is veel completer, en ik zou nooit teruggaan naar een 60. Los van de actieradius scheelt dat ook een smak vermogen. En dat is wel lekker…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:42
cryptapix schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

Is het BA pakket echt zo belangrijk voor je? Anders is 85 coupe sportline misschien nog een optie voor je.

Maar kennelijk houd je van sportief; al eens naar de cupra tavascan gekeken? Ik had die graag proefgereden maar die was toen ik bestelde nog niet uit.
Ik vind de meerwaarde van het BA pakket wel min of meer minimaal. Het Hud, 360 camera en de audio-upgrade heb ik liever dan een leuk uiterlijk.
Dat de motor anders is bij de 60 was me niet eens opgevallen, dat maakt het nog duidelijker dat het de 85 moet worden.
Tavascan had ik wel in de lijst staan maar eigenlijk afgeschreven omdat ik het uiterlijk toch iets te schreeuwerig vind. Ook die middenvin waar alleen de knop voor alarmlichten op zit vind ik maar raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heeft de 60 inmiddels niet ook de vernieuwde motor/inverter?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:39
JanHenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:05:
Was dat niet de 50 geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:42
Geen idee of die vernieuwd is maar volgens de configurator is het 150Kw voor de 60 en 210Kw voor de 85. Wat mij betreft wel significant genoeg om de 60 niet meer te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Nee dus: is nog steeds de APP 310 en die heeft dus blijkbaar niet de verbeterde inverter.

@Arms2Short Als het kan zou ik nu altijd voor de 85 gaan. Los van de capaciteit (mooi meegenomen) is de motor ook een stuk krachtiger en zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Arms2Short schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Geen idee of die vernieuwd is maar volgens de configurator is het 150Kw voor de 60 en 210Kw voor de 85. Wat mij betreft wel significant genoeg om de 60 niet meer te overwegen.
Ik zou de 50/60 nog steeds overwegen als leaseauto, afhankelijk van de maandelijkse meerprijs. De 60 is snel genoeg en bij far sneller dan de meeste ICE die je in het dagelijkse verkeer tegenkomt. Bij mij was het destijds een keuze tussen meer (comfort)opties (sportline) of meer range en dan ga ik echt zo weer voor opties. Zelfs met de dimensie van meer vermogen zou ik de 60 serieus blijven overwegen.

Achteraf gezien had ik mijn laadpaal niet in mijn leasebedrag mee moeten nemen, maar privé aanschaffen. Dan had ik nu een 85 met meer vermogen, nieuwe snellere software, Battery preconditioning, het nieuwe logo achterop, een inox stuuromlijsting ipv glimmend Chrome, walk away locking, etc etc. Maarja, de dealer heeft mij verkeerd geïnformeerd. Ik zou dat volgens hem namelijk ook op mijn 60 MY24 krijgen. Maar op het vermogen na, heeft de 50/60 dit tegenwoordig (sinds facelift) ook toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:57
Arms2Short schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Ik vind de meerwaarde van het BA pakket wel min of meer minimaal. Het Hud, 360 camera en de audio-upgrade heb ik liever dan een leuk uiterlijk.
Dat de motor anders is bij de 60 was me niet eens opgevallen, dat maakt het nog duidelijker dat het de 85 moet worden.
Tavascan had ik wel in de lijst staan maar eigenlijk afgeschreven omdat ik het uiterlijk toch iets te schreeuwerig vind. Ook die middenvin waar alleen de knop voor alarmlichten op zit vind ik maar raar.
Ik heb het BA-pakket genomen vanwege de 360-camera. De HUD was mooi meegenomen en de audio-upgrade ook. De Lightband vind ik niet zoveel van. Achteraf vind ik de HUD een heerlijke toevoeging samen met de 360-camera. Het zicht rondom vind ik niet heel best met de hoge deuren en alles, heb er nu al een paar keer dankbaar gebruik van gemaakt! Ik zou dus mijn BE85 met BA-pakket zo weer doen (samen met winterpakket en transportpakket).
Wat betreft winterpakket merk ik wel dat de auto significant minder warm wordt door die ruit, je hebt er in de zomer dus ook genoeg profijt van. Mijn golfje was echt wel warmer na een middag in de zon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:50
JanHenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Nee dus: is nog steeds de APP 310 en die heeft dus blijkbaar niet de verbeterde inverter.

@Arms2Short Als het kan zou ik nu altijd voor de 85 gaan. Los van de capaciteit (mooi meegenomen) is de motor ook een stuk krachtiger en zuiniger.
Je bent 4% zuiniger maar laadt ook een pak trager met de 85 ipv de 60. De 60 is momenteel de meest interessante imho, of je moet net graag meer vermogen hebben. Dan is de 85x beter want die laadt een stuk sneller dan de 85.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AndRo555 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Je bent 4% zuiniger maar laadt ook een pak trager met de 85 ipv de 60. De 60 is momenteel de meest interessante imho, of je moet net graag meer vermogen hebben. Dan is de 85x beter want die laadt een stuk sneller dan de 85.
Piekvermogen zit de 60 nu hoger ja, wat op zich best gek is maar goed. Zal wel komen door andere configuratie waardoor de spanning van het pack hoger is.

10-80 tijd scheelt vier minuten in voordeel van de 60. Maar als je dan kijkt naar kWh geladen, is de 85 alsnog de (iets) snellere lader.

Dus in mijn optiek is de 85 helemaal niet een pak trager met snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
JanHenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Piekvermogen zit de 60 nu hoger ja, wat op zich best gek is maar goed. Zal wel komen door andere configuratie waardoor de spanning van het pack hoger is.

10-80 tijd scheelt vier minuten in voordeel van de 60. Maar als je dan kijkt naar kWh geladen, is de 85 alsnog de (iets) snellere lader.

Dus in mijn optiek is de 85 helemaal niet een pak trager met snelladen.
Spec sheet heb je gelijk, 10-80 is licht in het voordeel van de 85 mbt geladen kWh, echter is de 60 sneller op 10-60 en 10-70 met geladen kWh.

Als je lange ritten doet zit er bar weinig verschil tussen twee. Als je altijd 80-10 laadt wint de 85, als je een beetje kijkt naar hoe je met de 60 laadt zal het niet uitmaken.

Onder de steep betaal je dan 8000 euro meer (=20% meer!) voor wat meer pk’s, iets langere range en iets trager laden. Lijkt mij geen goede deal anno 2025 wanneer de snelladers zo dik gezaaid zijn.

En het heeft niet met spanning van het pack te maken, er zitten terug oudere/andere cellen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@AndRo555 Dat zal wellicht de snelste tijd opleveren met de 60. Persoonlijk vind ik dat wat onrustig rijden; ik ga liever een keer minder vaak langs de snellader cq wat langer dan een uur of anderhalf rijden voor stoppen.

Ander punt, maar ik weet niet hoe dat met de 85 is tegenwoordig: mijn 80 van vier jaar oud tikt gewoon de 150 kW aan en blijft relatief lang boven de 100, ook al heeft ie maximaal 125? kW op papier.

Desniettemin ben ik met je eens dat capaciteit van de batterij eigenlijk van geen belang is in de reistijd bij -pak m beet- 1000km; het gaat erom hoe hard je zelf rijdt (gaan ervan uit dat dat gelijk is) en hoe snel je voertuig laadt. En dat laatste is ook nog maar een relatief klein verschil op de reistijd.

Het enige dat dat overblijft is de hoeveelheid stops en wat je comfortabel vindt om aan te houden tussen de stops. Gezien wij vaak met vouwwagen reizen, ben ik wel blij dat ik mét vouwwagen relatief makkelijk 230km kan aanhouden tussen stops (10-80, dus 70% van netto capaciteit). Met een 60 zou ik voor mijn gevoel te snel moeten stoppen. Maar dat is persoonlijk.

Je punt over de 60 is verder wel terecht gemaakt, het laadvermogen compenseert enorm. :) Maar je moet de 85 niet laten staan omdat ie (veel) trager zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
AndRo555 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Onder de steep betaal je dan 8000 euro meer (=20% meer!) voor wat meer pk’s, iets langere range en iets trager laden. Lijkt mij geen goede deal anno 2025 wanneer de snelladers zo dik gezaaid zijn.
Huh? Verschil tussen een 60 en een 85 is toch geen 8K? Scheelt €3k, ongeacht de uitvoering. En restwaarde van een 60 is significant lager…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
BGFG schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Huh? Verschil tussen een 60 en een 85 is toch geen 8K? Scheelt €3k, ongeacht de uitvoering. En restwaarde van een 60 is significant lager…..
Catalogusprijs is 8k hoger in BE. Restwaarde valt weinig over te zeggen, de update 60 is nog niet lang genoeg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
AndRo555 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Catalogusprijs is 8k hoger in BE. Restwaarde valt weinig over te zeggen, de update 60 is nog niet lang genoeg uit.
Donders wat een verschil met NL! De kleinste accu is bij elke BEV het lastigst te verkopen trouwens. In ieder geval in NL en in BE is het nog veel lastiger helaas…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
We hebben het hier over snelladen alsof je dat elke dag doet. Als je de auto zakelijk least, overduidelijk. Maar privé komt het benoemde scenario beduidend minder vaak voor het gros van de mensen. Range vind ik een vele malen sterker criterium dan snelladen.

Alsof je een voetballer koopt aan de hand van zijn talent voor basketbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Overigens begin vorige maand mijn banden laten vervangen na 50k. Ze voldeden lang, maar moest er echt aan geloven. Voorheen had Pirelli Scorpions, maar nu heb ik Goodyears Eagle F1 Asymmetric.

De eerste ervaringen zijn niet best. Het lijkt alsof ik 20% van mijn range kwijt ben. De druk heb ik nagekeken en deze is prima. Zijn er anderen die deze ervaring hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Martinez- schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:55:
We hebben het hier over snelladen alsof je dat elke dag doet. Als je de auto zakelijk least, overduidelijk. Maar privé komt het benoemde scenario beduidend minder vaak voor het gros van de mensen. Range vind ik een vele malen sterker criterium dan snelladen.

Alsof je een voetballer koopt aan de hand van zijn talent voor basketbal.
Volledig mee eens, ik rijd ca 40k per jaar maar sta eigenlijk nooit aan de snellader, wel een 80….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

Volledig mee eens, ik rijd ca 40k per jaar maar sta eigenlijk nooit aan de snellader, wel een 80….
Ik heb een 60 en heb in 3 jaar tijd minder dan 10x bij een snellader gestaan. Rij 20k per jaar, dus ook in dat scenario amper aan de snellader gestaan.

Slim plannen is 95% van het werk. En dat hoeft weinig tot geen moeite te kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Martinez- op 10-08-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Martinez- schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:58:
Overigens begin vorige maand mijn banden laten vervangen na 50k. Ze voldeden lang, maar moest er echt aan geloven. Voorheen had Pirelli Scorpions, maar nu heb ik Goodyears Eagle F1 Asymmetric.

De eerste ervaringen zijn niet best. Het lijkt alsof ik 20% van mijn range kwijt ben. De druk heb ik nagekeken en deze is prima. Zijn er anderen die deze ervaring hebben?
Ik had bij 45k nog ~4,5mm op mijn Hankook, die ik op iets meer dan 3 bar rij. Welke druk mag jouw band hebben en wat heb je er echt in?
(kijk in de TS naar het plaatje van slijtage patronen, is daar iets van te zien? Ja? dan is er iets mis met de uitlijning en verlies door extra rolweerstand aan bereik. Kan gebeuren na een stoeprand of zo.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Over bandenspanning gesproken, ik heb in de buurt geen plekken om snel spanning te checken en bij te vullen. Ik wil dat graag thuis kunnen doen omdat ik vaak een weekendje weg ga en dan tijdelijk de bandenspanning wat hoger wil hebben.

Ik heb ooit een compressor bij Halfords gehaald en die gaat al vele auto's mee, handig dat je in kan stellen bij hoeveel bar hij moet afslaan maar ik heb het idee dat deze eigenlijk niet heel precies de spanning doorgeeft, omdat er midden in de auto geen 12v contact zit maar helemaal in de achterbak is de kabel te kort waardoor ik moet prutsen met kabel door het skiluik. Ook een grote irritatie is dat ik hem op het ventiel moet schroeven en daarbij al wat lucht verlies. Ik heb op Amazon een verlengkabel van 2 meter gekocht om er vervolgens achter te komen dat de pomp (hoorbaar) niet genoeg stroom krijgt en meteen weer afslaat.

Afbeeldingslocatie: https://mediacloud.carbuyer.co.uk/image/private/s--63sLO_6l--/f_auto,t_content-image-desktop@1/v1579645682/carbuyer/2019/05/2_ring-rac-635.jpg

Waar hebben jullie zelf goede ervaringen mee? Belangrijk:

- kabellengte 12v (icm enyaq zonder 230v)
- liefst geen batterij dingetje
- evt 230v aansluiting
- wat voor ventielkoppeling (makkelijker dan schroeven?)
- exacte en betrouwbare weergave bandenspanning?

Ik zit stiekem ook te denken om het gewoon bij deze van Halfords te houden en voor thuis een kleine compressor aan te schaffen maar daar heb ik zo weinig verstand van en daar is volgens mij wel heel veel miskoop mogelijk.

Inmiddels zijn overigens mijn wielen van plek gewisseld. (Ik kwam er een paar weken geleden achter dat mijn bredere achterwielen rechts waren geplaatst en de iets smallere voorwielen zaten links.) Het is een hele operatie geweest om rechtsachter en linksvoor te wisselen. Heb het zelf gedaan en met diverse krikken van buren de hele auto opgetild zodat ik ze kruislings kon verwisselen. Daarna een uur bij de garage gestaan omdat de laatste wielbout gewoon afbrak! De auto stond alweer op de grond en ik wilde de bouten alleen nog even op 120nM zetten. Niet eens veel kracht gezet. Met 4 ipv 5 bouten in 1 wiel langzaam naar een garage in de buurt gereden, die kregen de schroefdraad gelukkig uit de ophanging. Ik heb al heel wat wielen gewisseld in mijn leven maar dit...

Aangezien ik inmiddels 10 zwarte dopjes ben verloren onderweg, deze maar besteld.

https://www.bol.com/nl/nl...odC0w.4_8.10.ProductTitle

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 11-08-2025 09:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Pixal Ik heb een hoop elektrische rommel geprobeerd, maar het meest tevreden ben ik over een simpele hand- of voetpomp met manometer (ik heb ze allebei). De voetpomp gebruik ik het vaakst.

Als je ze niet vanaf leeg hoeft op te pompen, maar alleen even wat erbij wil pompen of de druk wil controleren, is dat echt zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pixal Een verleng kabel of een veel te dun draadje? Voor een compressor heb je veel stroom nodig en dan is een veel te dun draadje niet genoeg. Controleer ook de connectoren. Als die los zitten lukt het ook niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Laatst online: 22:08
@Pixal Zit er geen 12V pompje in de koffer samen met een reparatievloeistof? Of je koopt zo´n kitje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:23
Martinez- schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Ik heb een 60 en heb in 3 jaar tijd minder dan 10x bij een snellader gestaan. Rij 20k per jaar, dus ook in dat scenario amper aan de snellader gestaan.

Slim plannen is 95% van het werk. En dat hoeft weinig tot geen moeite te kosten.
Klopt, behalve als je verdere reizen maakt naar het buitenland. Dat zijn voor veel EV rijders en ook voor mij, de enige momenten dat ze meermaals achter elkaar aan de snellader moeten. Ik rijd met mijn 60 regelmatig naar Duitsland, Frankrijk en dit jaar naar Italië. Dan zijn snelladers onvermijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinvdt
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-08 14:55
cryptapix schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

ja ik vroeg het me ook af. Als je 1100km met 3 laadbeurten haalt en je start met 100% en eindigt met 0%, dan moet je telkens 275km rijden voordat je weer laadt. Dat haal ik op lange vakantieritten niet met mijn 60 als ik hem van 100 naar 0 zou leegrijden, laat staan circa 80->5 (wat ik meestal doe).
Voor ons ook de eerste vakantie dus ook beetje aftasten. Tot eerste laadpunt idd 100 gereden maar andere 3 stukken strak op maximale snelheid dus deels 110 en deels 130 :D terugreis alles op de maximale snelheid, in NL ook 130 aangezien we in de avond terug kwamen.

steeds rond de 10% de lader opgezocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinvdt op 12-08-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:47
Martinez- schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:58:

Ik heb niet zo heel veel ervaring met de Pirelli's ze lagen er onder toen ik de auto 2ehands kocht. Maar heb ze binnen een 1,5 maand vervangen voor Hankook iON evo SUV (255/40 R21)
Ik merkte direct dat de auto stiller was, en als een huis op de weg blijft liggen.
Het verbruik (met 21") zit bij ons rond de 17kWh/100km bij gemengd rijden. Wat ik reuze mee vind vallen. Ik heb het gevoel dat ze zuiniger zijn dan de Pirelli's maar daarvoor heb ik ze te kort gehad.
Op mijn 1200km vakantierit naar Italie door Duitsland heen met 130-140 en soms topsnelheid kwam ik uit op een gemiddeld verbruik van 22,7

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:13
Medio volgend jaar moet ik wisselen, ik lees nu net dat de motor van de Enyaq 85 een upgrade moet zijn t.o.v. mijn iV80 uit 2021. Klopt dat? En klopt het dat de infotainment ook een stuk sneller is geworden? Ik vind pok de nieuwe neus persoonlijk wel een verbetering.

Dan is het misschien toch interessant om eens proef te rijden in de nieuwe Enyaq 85.

Ik ben heel erg gecharmeerd van de twee Xpeng modellen G6 en G9, maar misschien goed om even wat meer vergelijk te hebben. Al weet ik of het de keuze gaat worden om weer 5jr achter het zelfde dashboard plaats te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:23
Philos31 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb niet zo heel veel ervaring met de Pirelli's ze lagen er onder toen ik de auto 2ehands kocht. Maar heb ze binnen een 1,5 maand vervangen voor Hankook iON evo SUV (255/40 R21)
Ik merkte direct dat de auto stiller was, en als een huis op de weg blijft liggen.
Ik heb inmiddels mijn Bridgestones verwisseld voor dezelfde Hankooks in 19” voor mijn iV60 en ben aangenaam verrast door de stilte van deze banden en het lagere verbruik. Het is echt meetbaar. En inderdaad zeer plezierig weggedrag. Ik heb ze gekocht omdat ze in een grote Duitse bandentest als winnaar uit de bus kwamen voor EV’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:04
FJP84 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:19:
Medio volgend jaar moet ik wisselen, ik lees nu net dat de motor van de Enyaq 85 een upgrade moet zijn t.o.v. mijn iV80 uit 2021. Klopt dat? En klopt het dat de infotainment ook een stuk sneller is geworden? Ik vind pok de nieuwe neus persoonlijk wel een verbetering.

Dan is het misschien toch interessant om eens proef te rijden in de nieuwe Enyaq 85.

Ik ben heel erg gecharmeerd van de twee Xpeng modellen G6 en G9, maar misschien goed om even wat meer vergelijk te hebben. Al weet ik of het de keuze gaat worden om weer 5jr achter het zelfde dashboard plaats te nemen.
Klopt allebei. Nieuwe motor is zuiniger en krachtiger en infotainment is sneller.

Vond de G6 heerlijk rijden, vond de kofferbakruimte iets minder praktisch als die van de Enyaq. Uiteindelijk afgehaakt op XPENG vanwege leasebeleid van mijn werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FJP84 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:19:

Ha @FJP84 ! Ja, de Enyaq heeft wel een aardige upgrade gehad ten opzichte van onze ‘21 versie :) Precies waar je huidige ergernissen ‘zouden kunnen’ liggen, zijn er aardige verbeteringen doorgevoerd.

Kan de nieuwe Enyaq 85 zeker aanraden, vooral als je best wel tevreden bent over de ‘21 Enyaq (zoals ik).

Zelf heb ik ID.7 Pro S Limited Edition besteld. Ze stunten daar momenteel best wel met leasetarieven dus dat trok mij over de streep. Chinezen zijn ook best goed, ontegenzeglijk. Maar leaseprijzen en restwaarde, oef... Ik steek ook liever de Duitse (of Tsjechische :P) industrie “een hart onder de riem”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:42
Plannen jullie zelf de route met laadpunten of gebruiken jullie de interne navigatie? Via CarPlay is het nog niet mogelijk toch om een route te plannen inclusief laad stops?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@hk12nl Ik gebruik meestal ChargingTime als ik lange ritten maak, vind het fijn om gewoon alternatieven op je route in een lijst te zien. Ik heb dat niet kunnen vinden in mijn ‘21 Enyaq.

Meestal zet ik wel de gekozen lader in de navigatie van de Enyaq vervolgens. Of ik laat de eindbestemming staan en rij zelf naar de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
JanHenk schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Ha @FJP84 ! Ja, de Enyaq heeft wel een aardige upgrade gehad ten opzichte van onze ‘21 versie :) Precies waar je huidige ergernissen ‘zouden kunnen’ liggen, zijn er aardige verbeteringen doorgevoerd.

Kan de nieuwe Enyaq 85 zeker aanraden, vooral als je best wel tevreden bent over de ‘21 Enyaq (zoals ik).

Zelf heb ik ID.7 Pro S Limited Edition besteld. Ze stunten daar momenteel best wel met leasetarieven dus dat trok mij over de streep. Chinezen zijn ook best goed, ontegenzeglijk. Maar leaseprijzen en restwaarde, oef... Ik steek ook liever de Duitse (of Tsjechische :P) industrie “een hart onder de riem”.
En voor wat betreft de chinezen: waar ga je heen voor onderhoud en storing verhelpen? Hoe is het met de onderdelenvoorziening gesteld? Als je langdurig vervangend vervoer wil hebben, vooral doen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
hk12nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:42:
Plannen jullie zelf de route met laadpunten of gebruiken jullie de interne navigatie? Via CarPlay is het nog niet mogelijk toch om een route te plannen inclusief laad stops?
Ik gebruik de interne navigatie en kies onderweg alternatieve laadpalen (via het kaartje) als ik vind dat ik nog wel even verder kan rijden (dat is bijna altijd zo ;)).

Er is een heel topic over lange ritten (aangenomen dat dat de reden is dat je laadplanning wil doen), misschien kun je daar nog wat ideeën opdoen. Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:13
BGFG schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:38:
[...]

En voor wat betreft de chinezen: waar ga je heen voor onderhoud en storing verhelpen? Hoe is het met de onderdelenvoorziening gesteld? Als je langdurig vervangend vervoer wil hebben, vooral doen :-(
Xpeng zit in Breukelen, zit redelijk in de buurt. Lease tarieven zijn wel pittig ivm restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:38:
[...] En voor wat betreft de chinezen: waar ga je heen voor onderhoud en storing verhelpen? Hoe is het met de onderdelenvoorziening gesteld? Als je langdurig vervangend vervoer wil hebben, vooral doen :-(
Dit is waar een schadeherstelbedrijf mij 3 jaar terug ook al voor waarschuwde; geen onderdelen verkrijgbaar...
Dat hielp toch ook een beetje bij de keuze voor Europees. [/ot]

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.